241/1948 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 02.11.1948 do 05.11.1958
Predpis bol zrušený predpisom 63/1958 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 02.11.1948 - 05.11.1958 |
Obsah
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 241/1948 Zb. |
| Názov: | Zákon o prvom päťročnom hospodárskom pláne rozvoja Československej republiky (zákon o päťročnom pláne) |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 27.10.1948 |
| Dátum vyhlásenia: | 02.11.1948 |
| Dátum účinnosti od: | 02.11.1948 |
| Dátum účinnosti do: | 05.11.1958 |
| Autor: | Národné zhromaždenie Československej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 108/1949 Zb. | Vládne nariadenie o zaistení kontroly plnenia vykonávacích plánov investícií. |
| 9/1951 Zb. | Nariadenie, ktorým sa zrušuje vládne nariadenie o zaistení plnenia dodávok niektorých plánovaných investícií |
| 19/1951 Zb. | Nariadenie o úprave pracovného času na zabezpečenie plynulej dopravy pracujúcich a zásobovania elektrinou, plynom a výhrevnou parou |
| 28/1951 Zb. | Nariadenie o výkupe motorových vozidiel trvalo nespôsobilých na premávku |
| 33/1951 Zb. | Nariadenie, ktorým sa novo upravujú úlohy päťročného hospodárskeho plánu |
| 34/1951 Zb. | Nariadenie o sberných surovinách |
| 43/1951 Zb. | Nariadenie o niektorých opatreniach v nábore a vo výchove pracujúceho dorastu |
| 49/1951 Zb. | Nariadenie, ktorým sa upravujú niektoré nároky pracujúcich dôchodcov národného poistenia |
| 54/1951 Zb. | Vládne nariadenie o územných zmenách v Karlovarskom kraji |
| 55/1951 Zb. | Nariadenie o rozšírení plochy ornej pôdy a zabezpečení pôdy pre poľnohospodársku výrobu |
| 76/1951 Zb. | Nariadenie o likvidácii majetku niektorých orgánov, ktoré sa zrušujú |
| 82/1951 Zb. | Nariadenie o organizácii štátnych majetkov |
| 83/1951 Zb. | Nariadenie o organizácii strojných a traktorových staníc |
| 84/1951 Zb. | Nariadenie, ktorým sa zastavuje činnosť Ústredia pre hospodárenie s poľnohospodárskymi výrobkami a Veľkodistribučného podniku |
| 86/1951 Zb. | Nariadenie o investičnom liste pre stavby na rok 1952 |
| 124/1951 Zb. | Nariadenie o organizácii štátnych lesov a národných podnikov pre ťažbu dreva |
| 128/1951 Zb. | Nariadenie o organizácii náboru pracovných síl |
| 1/1952 Zb. | Nariadenie o horľavinách a výbušninách |
| 3/1953 Zb. | Nariadenie o podnikoch štátneho obchodu |
| 4/1953 Zb. | Nariadenie o platenej dovolenke na zotavenie v roku 1953 |
| 8/1953 Zb. | Nariadenie o Štátnej akostnej inšpekcii |
| 9/1953 Zb. | Nariadenie o hlavných energetikoch |
| 17/1953 Zb. | Nariadenie o voľbe závodnej rady a o uhradzovaní nákladov jej činnosti |
| 21/1953 Zb. | Nariadenie o občianskej kontrole obchodu |
| 22/1953 Zb. | Nariadenie o úprave dôchodkov z dôchodkového zabezpečenia a zaopatrení osôb nepriateľských ľudovodemokratickému zriadeniu |
| 23/1953 Zb. | Nariadenie o Štátnej inšpekcii úrody poľnohospodárskych plodín |
| 25/1953 Zb. | Nariadenie o presune pôsobnosti v niektorých veciach dôchodkového zabezpečenia a nemocenského poistenia |
| 27/1953 Zb. | Nariadenie o riaditeľských fondoch v národných a komunálnych podnikoch priemyslových |
| 28/1953 Zb. | Nariadenie o riaditeľských fondoch v národných podnikoch stavebných a montážnych a v komunálnych podnikoch stavebných |
| 29/1953 Zb. | Nariadenie o riaditeľských fondoch na železniciach |
| 30/1953 Zb. | Nariadenie, ktorým sa mení a doplňuje vládne nariadenie o organizácii cestnej, leteckej a vodnej dopravy a cestovnom ruchu |
| 40/1953 Zb. | Nariadenie o občianskej pracovnej pomoci |
| 42/1953 Zb. | Nariadenie o opatreniach v odbore miezd, dôchodkov a niektorých sociálnych dávok v súvislosti so zrušením lístkového systému zásobovania. |
| 47/1953 Zb. | Nariadenie o štátnej arbitráži |
| 52/1953 Zb. | Nariadenie o opatreniach proti fluktuácii a absencii |
| 54/1953 Zb. | Nariadenie o premávke na cestách |
| 56/1953 Zb. | Nariadenie o rozmiesťovaní ďalších absolventov škôl a o podmienkach pre nástup zamestnania niektorých študentov a žiakov škôl |
| 59/1953 Zb. | Nariadenie, ktorým sa zrušuje vládne nariadenie zo dňa 3. júna 1953 o opatreniach proti fluktuácii a absencii |
| 60/1953 Zb. | Nariadenie o vedeckých hodnostiach a o označení absolventov vysokých škôl |
| 61/1953 Zb. | Nariadenie o občianskych preukazoch |
| 74/1953 Zb. | Nariadenie o poistení príslušníkov vojenských oddielov pracujúcich v podnikoch socialistického sektora |
| 82/1953 Zb. | Nariadenie, ktorým sa zvýhodňuje platenie nájomného. |
| 84/1953 Zb. | Nariadenie o úprave poistného národného poistenia |
| 86/1953 Zb. | Nariadenie o finančnej pomoci jednotným roľníckym družstvám a súkromne hospodáriacim roľníkom. |
| 94/1953 Zb. | Nariadenie o novej organizácii a financovaní strojových a traktorových staníc. |
| 97/1953 Zb. | Nariadenie o Vysokej straníckej škole pri Ústrednom výbore Komunistickej strany Československa. |
| 108/1953 Zb. | Nariadenie o fondoch dlhodobého úveru pre výrobné a spotrebné družstvá. |
| 109/1953 Zb. | Nariadenie, ktorým sa doplňuje vládne nariadenie č. 37/1953 Sb., o spôsobe a lehotách predkladania reklamácií pri dodávkach nekvalitných a nekompletných výrobkov a výrobkov, ktoré nezodpovedajú štátnym štandardom, normám a technickým podmienkam, a o majetkových sporoch pri nevyhovení reklamáciám |
| 110/1953 Zb. | Nariadenie o správe národného majetku rozpočtovými organizáciami |
| 113/1953 Zb. | Nariadenie o riaditeľských fondoch v hospodárskych organizáciách dopravných. |
| 63/1958 Zb. | Zákon o druhom päťročnom pláne rozvoja národného hospodárstva Československej republiky |
241
Zákon
zo dňa 27. októbra 1948
o prvom päťročnom hospodárskom pláne rozvoja Československej republiky (zákon o päťročnom
pláne).
Národné shromaždenie republiky Československej usnieslo sa na tomto zákone:
Časť prvá.
Cieľ a obsah prvého päťročného hospodárskeho plánu.
§ 1.
(1)
V rokoch 1949 až 1953 určuje hospodársku činnosť päťročný hospodársky plán (ďalej
len „päťročný plán“). Jeho hlavným obsahom je výstavba a prestavba československého
hospodárstva. Jeho hlavným cieľom je na podklade zvýšenej produktivity práce ďalej
podstatne zvýšiť životnú úroveň všetkých vrstiev pracujúceho ľudu miest i vidieka
a na tejto základni upevniť sväzok robotníkov, roľníkov, inteligencie a stredných
vrstiev mestských.
(2)
Päťročný plán bude dôležitým stupňom vo vývoji československej ľudovej demokracie
k socializmu, najmä tým, že zosilí a upevní znárodnený priemysel a ďalej že bude stupňovať
mechanizáciu a elektrizáciu pôdohospodárstva a tak položí základy pre spoločensky
pokročilejšie výrobné formy v tomto hospodárskom úseku. Zvyšujúce kapitalistické prvky
budú sa pritom všetkom postupne obmedzovať a vytlačovať zo všetkých odborov národného
hospodárstva.
§ 2.
Cieľa päťročného plánu sa dosiahne plným a stálym rozvojom výrobných síl tak, aby
sa národný dôchodok zvýšil o polovicu. Stálosť rozvoja nášho hospodárstva a jeho odolnosť
proti vplyvom hospodárskych kríz zabezpečí sa jeho účelnou výstavbou a prestavbou
a prehĺbením hospodárskych stykov a hospodárskou spoluprácou so štátmi s plánovaným
hospodárstvom. Tým všetkým sa upevní i obranná sila republiky.
§ 3.
Tento zákon ustanovuje v ďalších častiach podrobnejšie plán rozvoja výroby v jednotlivých
hospodárskych úsekoch (časť druhá), plán rozvoja hmotnej i kultúrnej úrovne ľudu, ako výsledku rozvoja výroby (časť tretia), predpoklady splnenia päťročného plánu (časť štvrtá), úlohy päťročného plánu v oblastiach s osobitným zreteľom na Slovensko (časť piata) a spôsob vykonávania päťročného plánu, ako aj kontroly jeho plnenia (časť šiesta).
Časť druhá.
Rozvoj výroby.
Diel I.
Rozvoj priemyslu a remesla.
§ 4.
Priemyslová výroba bude stupňovaná tak, že v roku 1953 jej hrubá hodnota dosiahne
454 miliárd Kčs proti 288 miliardám Kčs v roku 1948, t. j. o 57 % viacej. Pritom sa
najmä:
a)
urýchli rozvoj výroby predovšetkým v priemysle hutníckom, v priemysle kovorobnom,
zvlášte v odbore ťažkého strojárstva, ďalej v priemysle banskom a chemickom a rozšíri
energetická základňa vybudovaním ďalších tepelných a vodných elektrární,
b)
vystupňuje výroba stavebných hmôt,
c)
zvýši výroba pôdohospodárskych strojov,
d)
rozšíri výroba spotrebných statkov.
§ 5.
V priemysle sa vyrobí v roku 1953:
a)
v odvetví banskom predovšetkým
| kamenného uhlia | 20,8 milióna ton, |
| hnedého uhlia | 32,2 milióna ton, |
| koksu | 8,0 milióna ton, |
| surovej železnej rudy | 1,4 milióna ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 17,8 miliardy Kčs proti 13,2 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 35 % viacej;
b)
v odvetví energetickom predovšetkým
| elektriny | 11,200 miliónov kWh, |
| plynu | 2,900 miliónov m3; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 14,1 miliardy Kčs proti 9,3 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 52 % viacej;
c)
v odvetví hutníckom predovšetkým
| surového železa | 2,7 milióna ton, |
| surovej ocele | 3,5 milióna ton, |
| válcovaného železa | 2,5 milióna ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 46,4 miliardy Kčs proti 31,2 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 49 % viacej;
d)
v odvetví kovorobnom:
v odbore slievární
| všetkých výrobkov za | 7,1 miliardy Kčs, |
| pritom odliatkov | 0,6 milióna ton; |
v odbore ťažkého strojárstva
| všetkých výrobkov za | 22,4 miliardy Kčs, |
| pritom rušňov | 480, |
| železničných vagónov v jednotkách vagónov nákladných | 7.700; |
v odbore presného strojárstva
| všetkých výrobkov za | 13,7 miliardy Kčs, |
| pritom šijacích strojov | 155.000; |
v odbore všeobecného strojárstva
| všetkých výrobkov za | 6,2 miliardy Kčs, |
| pritom pôdohospodárskych strojov za | 2,3 miliardy Kčs, |
| ústredného vykurovania, domových inštalácií a armatúr za | 1,4 miliardy Kčs; |
v odbore cestných motorových a ľahkých vozidiel a lietadiel
| všetkých výrobkov za | 15,4 miliardy Kčs, |
| pritom traktorov | 20.000, |
| nákladných a osobných automobilov v jednotkách automobilov nákladných | 24.000, |
| motocyklov | 75.000, |
| bicyklov | 330.000; |
v odbore ostatného kovového tovaru
| všetkých výrobkov za | 9,2 miliardy Kčs, |
| pritom plechového tovaru smaltovaného, nádobia a náradia pre domácnosť a kuchyne | 19,0 milióna kg; |
v odbore elektrotechniky
| všetkých výrobkov za | 18,3 miliardy Kčs, |
| pritom elektromotorov do 25 kW | 890.000, |
| rozhlasových prijímačov | 300.000, |
| telefonných prístrojov | 150.000; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia kovorobného dosiahne 92,3 miliardy Kčs proti
47,8 miliardy Kčs v roku 1948, t. j. o 93 % viacej;
e)
v odvetví chemickom predovšetkým
| výrobkov ťažkej chémie za | 7,8 miliardy Kčs, |
| pritom dusíkatých hnojív | 42.900 ton, |
| fosforečných hnojív | 68.000 ton, |
| všetkých výrobkov farmaceutických za | 1,7 miliardy Kčs, |
| v tom základných liečiv | 309.000 kg, |
| umelej stríže | 18.000 ton, |
| umelého hodvábia | 11.000 ton, |
| mydla | 53.000 ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 35,1 miliardy Kčs proti 21,7 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 62 % viacej;
f)
v odvetví sklárskom predovšetkým
| dutého skla | 137.100 ton, |
| plochého skla | 113.700 ton, |
| drobného skla | 9.500 ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 4,6 miliardy Kčs proti 4,1 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 12 % viacej;
g)
v odvetví stavebných hmôt a keramiky predovšetkým
| cementu | 2,6 milióna ton, |
| tehál | 1.300 miliónov, |
| škridiel | 214 miliónov, |
| vápna | 1,3 milióna ton, |
| technického porcelánu | 15 miliónov kg; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 12,1 miliardy Kčs proti7,6 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 59 % viacej;
h)
v odvetví papiernickom predovšetkým
| papieru | 320.000 ton, |
| lepenky | 105.000 ton, |
| buničiny | 320.000 ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 9,9 miliardy Kčs proti 7 miliardám Kčs
v roku 1948, t. j. o 41 % viacej;
i)
v odvetví drevárskom predovšetkým
| reziva a podvalov | 2,8 milióna m3, |
| nábytku bytového za | 1,3 miliardy Kčs, |
| výrobkov stavebného stolárstva za | 0,5 miliardy Kčs, |
| obchodných dýh a poddýžok | 15,2 milióna m2, |
| preglejok | 111.500 m3; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 12,5 miliardy Kčs proti 9,9 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 26 % viacej;
j)
v odvetví textilnom a odevnom predovšetkým
| priadzí bavlnených | 114.200 ton, |
| priadzí vlnených | 41.800 ton, |
| priadzí ľanových | 12.800 ton, |
| nití bavlnených a hodvábnych z | 2.500 ton priadze, |
| tkanín z bavlny, ľanu a hodvábu zo | 104.700 ton priadze, |
| tkanín vlnených z | 30.200 ton priadze, |
| pleteného a stávkového tovaru z | 25.700 ton priadze, |
| v tom pančúch a ponožiek | 79,0 milióna párov, |
| svrchných odevov pánskych a chlapeckých | 3,8 milióna, |
| svrchných odevov ženských a dievčenských | 6,9 milióna, |
| pracovných odevov | 5,4 milióna, |
| pánskej a chlapeckej bielizne | 19,4 milióna, |
| ženskej a dievčenskej bielizne | 6,5 milióna; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 77,4 miliardy Kčs proti 46 miliardám
Kčs v roku 1948, t. j. o 68 % viacej;
k)
v odvetví kožiarskom a gumárskom predovšetkým
| obuvi koženej | 33,7 milióna párov, |
| obuvi ľahkej vychádzkovej | 8,6 milióna párov, |
| obuvi gumovej | 30,2 milióna párov, |
| obručí všetkého druhu | 7,4 milióna; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 21,8 miliardy Kčs proti 15,2 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 43 % viacej;
l)
v odvetviach grafickom, gramofonovom a filmovom:
v odvetví grafickom výrobkov v hrubej hodnote výroby 4 miliardy Kčs proti 3,4 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 18 % viacej;
v odvetví gramofonovom predovšetkým
gramofonových platní 6 miliónov;
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 660 miliónov Kčs;
v odvetví filmovom predovšetkým
celovečerných filmov 56,
krátkych filmov 143;
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 575 miliónov Kčs proti 370 miliónom
Kčs v roku 1948, t. j. o 56 % viacej;
m)
v odvetví cukrovarníckom predovšetkým
rafinovaného cukru 790.000 ton,
melasy 183.000 ton;
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 10,2 miliardy Kčs proti 8,7 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 17 % viacej;
n)
v odvetví liehovarníckom
výrobkov v hrubej hodnote výroby 5,6 miliardy Kčs proti 5,3 miliardy Kčs v roku 1948,
t. j. o 6 % viacej;
o)
v odvetví pivovarskom a sladovníckom predovšetkým
piva 11,7 milióna hl,
sladu 312.600 ton;
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 9,6 miliardy Kčs proti 5,7 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 68 % viacej;
p)
v odvetví mlynárskom predovšetkým
mlynárskych jedlých výrobkov pšeničných 600.000 ton,
mlynárskych jedlých výrobkov ražných 267.700 ton;
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 4,7 miliardy Kčs proti 3,6 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 30 % viacej;
r)
v odvetví potravinárskom predovšetkým
| umelých jedlých tukov | 70.000 ton, |
| mliekárenského masla | 48.700 ton, |
| mliečnych konzerv | 13.700 ton, |
| konzumného mlieka | 1.125 miliónov litrov, |
| syrov | 30.200 ton, |
| mäsových výrobkov za | 2,8 miliardy Kčs; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 61,8 miliardy Kčs proti 34,5 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 79 % viacej;
s)
v odvetví tabakového tovaru a soli predovšetkým
| cigariet | 11.700 miliónov, |
| cigár | 60 miliónov, |
| fajkového tabaku | 3.700 ton; |
hrubá hodnota výroby celého odvetvia dosiahne 12,8 miliardy Kčs.
§ 6.
(1)
Remeselná výroba a činnosť bude stupňovaná tak, že jej hrubá hodnota v roku 1953
dosiahne 59 miliárd Kčs proti 49 miliardám Kčs v roku 1948, t. j. o 20 % viacej.
(2)
Z hodnoty 59 miliárd Kčs dosiahne hrubá hodnota remeselnej výroby a činnosti v odvetví:
| a) kovorobnom | 12,9 miliardy Kčs, |
| b) chemickom | 1,3 miliardy Kčs, |
| c) sklárskom | 0,4 miliardy Kčs, |
| d) stavebných hmôt a keramiky | 1,4 miliardy Kčs, |
| e) papiernickom | 0,9 miliardy Kčs, |
| f) drevárskom | 4,8 miliardy Kčs, |
| g) textilnom a odevnom | 10,6 miliardy Kčs, |
| h) kožiarskom a gumárskom | 3,7 miliardy Kčs, |
| i) mlynárskom | 3,8 miliardy Kčs, |
| j) potravinárskom | 16,1 miliardy Kčs, |
| k) remesiel poslužných | 3,1 miliardy Kčs. |
(3)
Družstevníctvo v remeslách sa bude ďalej budovať a zlepšovať.
Diel II.
Rozvoj pôdohospodárstva a lesníctva.
§ 7.
Pôdohospodárska výroba sa vystupňuje tak, že v roku 1953 jej hrubá hodnota dosiahne
105 miliárd Kčs proti 90,5 miliardy Kčs za pôvodného plánu výroby na rok 1948, t.
j. o 16 % viacej, a proti 76,3 miliardy Kčs za sníženého plánu výroby na rok 1948,
t. j. o 37 % viacej. Pritom sa najmä
a)
urýchli rozvoj výroby živočíšnej,
b)
bude pokračovať v mechanizácii a elektrizácii pôdohospodárstva,
c)
umožní roľníkom používanie ušľachtilých osív a sadív a zaistí dostatočné množstvo
krmív a umelých hnojív,
d)
vybudujú vodohospodárske zariadenia a rozšíria plochy rybníkov,
e)
bude podporovať rozvoj všetkých foriem pôdohospodárskeho družstevníctva.
§ 8.
V pôdohospodárstve dosiahne sa v roku 1953
a)
vo výrobe rastlinnej
pri plánovaných osevných plochách a pri plánovaných hektárových výnosoch predovšetkým
výroby
| pšenice | 1,5 milióna ton, |
| raži a miešaniny pšenice a raži | 1,0 milióna ton, |
| jačmeňa | 1,3 milióna ton, |
| ovsa | 1,1 milióna ton, |
| kukurice | 0,3 milióna ton, |
| strukovín | 65.000 ton, |
| zemiakov | 9,7 milióna ton, |
| cukrovky | 5,5 milióna ton, |
| olejnín | 69.000 ton, |
| zrnových miešanín | 119.000 ton, |
| krmovín v hodnote sena | 12,8 milióna ton; |
hrubá hodnota celej výroby rastlinnej dosiahne 55,2 miliardy Kčs proti 49,5 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 11 % viacej;
b)
vo výrobe živočíšnej
pri plánovaných početných stavoch a pri plánovanej úžitkovosti domácich zvierat predovšetkým
výroby
| rožného statku jatočného v živej váhe | 366.000 ton, |
| prasiat jatočných v živej váhe | 498.000 ton, |
| mlieka | 47 miliónov hl, |
| vajec | 2 miliardy kusov; |
hrubá hodnota celej výroby živočíšnej dosiahne 49,8 miliardy Kčs proti 26,8 miliardy
Kčs v roku 1948, t. j. o 86 % viacej.
§ 9.
V lesnom hospodárstve vyťaží sa do konca roku 1953 55 miliónov plm hrubej hmoty s
kôrou v hodnote 18,8 miliardy Kčs, a to dreva
| ihličnatého | listnatého | |
| hrubej hmoty s kôrou | 40,0 milióna plm | 15,0 milióna plm |
| z toho: | ||
| guľatiny | 24,0 milióna plm | 3,2 milióna plm |
| podvaloviny | 0,02 milióna plm | 1,6 milióna plm |
| doloviny | 3,4 milióna plm | - |
| vlákniny | 7,7 milióna plm | 1,1 milióna plm |
| tyčí | 0,6 milióna plm | 0,2 milióna plm |
| ostatného rovnaného dreva | ||
| úžitkového | 0,1 milióna plm | 0,4 milióna plm |
| palivového | 4,18 milióna plm | 8,5 milióna plm. |
Pritom najmä sa
a)
budú obnovovať lesné porasty a zalesňovať nelesné pôdy,
b)
bude zavádzať výberové lesné hospodárstvo a budú premieňať nízke lesy na lesy vysokokmenné
a porasty čisté na smiešané,
c)
budú meliorovať vyčerpané lesné pôdy a napravovať v lesoch škody vojnového hospodárenia,
d)
bude pokračovať v mechanizácii ťažby a odvozu dreva a rozšíri sieť lesných ciest
tvrdých a mäkkých.
Diel III.
Rozvoj stavebníctva.
§ 10.
(1)
Stavebná výroba bude sa stupňovať tak, že v roku 1953 jej hrubá hodnota dosiahne
46 miliárd Kčs. Pritom sa najmä:
a)
bude podporovať postupná premena dnešnej stavebnej výroby na stavebný priemysel čo
najviacej mechanizovaný a používajúci stavebných súčastí, hromadne vyrobených, zvlášte
stavebných dielcov z cementu a ocele, aby sa plne zabezpečilo uskutočnenie plánovanej
obnovy, výstavby a prestavby vo všetkých úsekoch nášho hospodárstva,
b)
zavedie a plne rozvinie výroba stavebných dielcov tak, aby v roku 1953 dosiahla 1,3
milióna ton v hodnote 1,2 miliardy Kčs.
(2)
V období päťročného plánu dosiahne stavebná výroba celkovej hodnoty 176,9 miliardy
Kčs, z čoho sa postaví novostavieb asi za 135 miliárd Kčs.
(3)
Zo sumy 176,9 miliardy Kčs sa postavia stavby s celkovým stavebným nákladom pre
| a) priemysel a remeslo za | 44,6 miliardy Kčs, |
| b) pôdohospodárstvo za | 11,8 miliardy Kčs, |
| c) stavebníctvo za | 0,7 miliardy Kčs, |
| d) dopravu za | 23,1 miliardy Kčs, |
| z toho pre pošty za | 1,2 miliardy Kčs, |
| e) obchod a cestovný ruch za | 1,9 miliardy Kčs, |
| f) byty za | 39,3 miliardy Kčs, |
| g) účely sociálne, zdravotné a kultúrne za | 14,4 miliardy Kčs, |
| z toho pre účely sociálne za | 4,3 miliardy Kčs, |
| zdravotné a národného poistenia za | 5,0 miliardy Kčs, |
| kultúrne za | 5,1 miliardy Kčs, |
| h) hradské a mosty, vodné hospodárstva a ostatnú verejnú správu za | 41,1 miliardy Kčs. |
Diel IV.
Rozvoj dopravy.
§ 11.
Dopravný zákon sa vystupňuje tak, že bude v roku 1953 vo svojom úhrne o 40 % vyšší
ako výkon v roku 1948. Pritom umožní sa najmä účelným rozložením dopravného výkonu
na jednotlivé odvetvia dopravy, zvlášte medzi odvetvie železničné a cestné, aby dopravný
výkon odpovedal potrebám zvýšenej hospodárskej činnosti.
§ 12.
V jednotlivých dopravných odvetviach vystupňuje sa výkon tak,
že sa v roku 1953
a)
v železničnej doprave
nákladnej dosiahne 17 miliárd čistých tonových kilometrov, čím sa výkon proti roku
1948 zvýši o 39 %, prepraví 100 miliónov ton tovaru a dosiahne 56 miliónov vlakových
kilometrov;
osobnej dosiahne v parnej trakcii 70 miliónov vlakových kilometrov, čím sa výkon proti
roku 1948 zvýši o 11 %, a v motorovej trakcii 32,6 milióna vlakových kilometrov, čím
sa výkon proti roku 1948 zvýši o 80 %; tým sa zvýši výkon v osobnej doprave železničnej
proti roku 1948 o 27 %;
b)
v mestskej doprave
prepraví 1.075 miliónov osôb, čím výkon proti roku 1948 zvýši sa o 19 %, a ujde 104
miliónov kilometrov;
c)
v cestnej doprave
nákladnej dosiahne 441 miliónov čistých tonových kilometrov, čím zvýši sa výkon proti
roku 1948 o 39 %, prepraví 26,3 milióna ton tovaru a ujde 224 miliónov kilometrov;
osobnej prepraví 307 miliónov osôb, čím sa zvýši počet prepravených osôb proti roku
1948 o 36 % a ujde 127 miliónov kilometrov;
d)
v riečnej doprave
zvýši proti roku 1948 o 70 %;
e)
v leteckej doprave
nalieta 13,6 milióna kilometrov, čím sa zvýši výkon v leteckej doprave proti roku
1948 o 120 %.
§ 13.
V doprave poštovej sa v období päťročného plánu
a)
novo zapojí
6.155 obcí na štátnu telefonnú sieť, takže počet takých obcí zvýši sa v roku 1953
proti roku 1948 o 61 %,
120.000 hlavných telefonných staníc, takže ich počet v roku 1953 zvýši sa proti roku
1948 o 54 %;
b)
bude pokračovať vo výstavbe ďalekopisných staníc;
c)
bude pokračovať v mechanizácii a motorizácii prevozu.
Diel V.
Rozvoj vnútorného obchodu.
§ 14.
Účelne a hospodárne organizovaný vnútorný obchod, opierajúci sa najmä o spoločensky
pokročilejšie distribučné formy, zaistí obeh statkov v miere, odpovedajúcej plánovanému
rozvoju hospodárstva. Povedie sa plánovite tak, aby zabezpečil plynulú distribúciu
spotrebných statkov predovšetkým pracujúcemu obyvateľstvu a sústavne rozširoval a
zlepšoval služby mu poskytované.
Časť tretia.
Rozvoj hmotnej a kultúrnej úrovne ľudu.
§ 15.
(1)
Účelom rozvoja všetkej výroby podľa päťročného plánu je zvýšiť hmotnú a kultúrnu
úroveň ľudu takým spôsobom, aby sa jeho duševné i telesné schopnosti mohly čo najviac
rozvíjať.
(2)
Pritom spotreba, mzdy a dôchodky vôbec ako aj ceny budú plánované tak, aby životná
úroveň občana stúpala úmerne podľa jeho výkonu a jeho zásluhy.
(3)
Zvýšeniu hmotnej a kultúrnej úrovne ľudu bude slúžiť
a)
stupňovaná spotreba sociálna, t. j. rozširovanie a zlepšovanie sociálnych služieb
verejnej správy, zahrnujúcich starostlivosť sociálnu, zdravotnú a kultúrnu a výchovnú
(§§ 16 až 18),
b)
stupňovaná spotreba súkromná, t. j. postupné zvyšovanie množstva a zlepšovanie akosti
spotrebných statkov, určených pre domáci trh, i poskytovaných služieb (§§ 19 a 20).
(4)
Úhrnná sociálna a súkromná spotreba, v ktorej bezprostredne prejaví sa vzostup životnej
úrovne, zvýši sa v období päťročného plánu proti roku 1948 priemerne na hlavu o 35
% za predpokladu plánovaného vzrastu produktivity práce (§ 21).
Diel I.
Stupňovanie sociálnej spotreby.
§ 16.
Sociálna starostlivosť.
(1)
Aby sa plne zaistil rozvoj pracovných schopností obyvateľstva a tým aj zvýšila jeho
životná úroveň, rozvinie sa ďalej sociálna starostlivosť rozširovaním doterajších
a budovaním nových sociálnych zariadení; pritom bude zlepšovaná a zhospodárňovaná.
(2)
Do konca roku 1953 proti roku 1948 umožní sa najmä v starostlivosti o pracujúce ženy:
a)
umiestiť viac detí
v jasliach o 15.400,
v stálych útulkoch o 6.375;
v stálych útulkoch o 6.375;
b)
stravovať v školských jedálňach o 180.000 detí viacej;
c)
vyprať v družstevných práčovniach o 11 miliónov kg bielizne viacej;
v starostlivosti o pracujúci dorast:
ubytovať v domovoch mládeže o 50.000 osôb viacej;
v starostlivosti o zotavenie:
umiestiť v zotavovacích strediskách viac detí o 200.000,
pracujúceho dorastu o 48.000,
dospelých o 300.000;
v starostlivosti o mládež v ústavnom zaopatrení:
zvýšiť počet postelí
v detských domovoch o 3.500,
v internátoch pri pomocných školách o 240,
v ústavoch pre mládež telesne chybnú o 1.030.
(3)
Národné poistenie umožní
a)
zabezpečiť zásadne všetkým občanom liečebnú starostlivosť a priblížiť ju úrovni,
odpovedajúcej modernej lekárskej vede, pričom na splnenie tejto úlohy v roku 1953
vyhradí sa 9,5 miliardy Kčs proti 4,3 miliardy Kčs v roku 1948, t.j. o 121 % viacej,
b)
zabezpečiť všetkým osobám, bez vlastnej viny neschopným práce, primeranejšiu životnú
úroveň, pričom na splnenie tejto úlohy v roku 1953 vyhradí sa 22,8 miliardy Kčs proti
12,5 miliardy Kčs v roku 1948, t. j. o 82 % viacej,
c)
usilovať sústavným prehlbovaním liečebnej starostlivosti o sníženie výrobných strát,
vznikajúcich pracovnou neschopnosťou,
d)
prispieť na sníženie strát vo výrobe priblížením služieb národného poistenia pracujúcim
poistencom, najmä tým, že sa vybudujú pobočky okresných národných poisťovní mimo ich
sídla.
(4)
Ďalej bude sa viac a sústavnejšie starať najmä o
a)
sociálne-politické vzdelanie pracujúcich a ich pracovnú výchovu, prevýchovu, odborné
školenie, zaškolovanie a preškolovanie,
b)
účelné a hygienické vybavenie pracovíšť,
c)
plánovité budovanie technických a zdravotných ochranných zariadení, dobudovanie jednotného
štátneho dozoru na bezpečnosť pri práci každého druhu, zvýšenie počtu bezpečnostných
technikov, závodných lekárov a iného personálu pre zdravotnú a sociálnu starostlivosť
v závodoch, ako aj o uvedomovaní pracujúcich o ochrane proti úrazom,
d)
zlepšenie dopravy do práce,
e)
zvýšenie počtu stravovaných osôb v závodných jedálňach,
f)
zvýšenie ústavnej starostlivosti o osoby prestárle, osoby práce neschopné a osoby
telesne chybné.
§ 17.
Zdravotná starostlivosť.
(1)
O zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva bude sa usilovať plánovitou starostlivosťou
ochrannou a liečebnou. Pritom sa najmä
a)
vybuduje 119 zdravotníckych stredísk (oblastných, okresných a pobočiek v zdravotníckych
obvodoch), 51 ambulatórií národného poistenia (oblastných, okresných a pobočiek),
129 ústavov národného zdravia (oblastných, okresných a pobočiek),
b)
zriadi 7.800 postelí v nemocniciach a odborných liečebných ústavoch,
c)
vybuduje 14 dojčenských ústavov s celkovým počtom 800 postelí pre dojčatá a 360 postelí
pre matky,
d)
zvýši počet postelí v ozdravovniach a preventóriách (kalmetizačných ústavoch) o 730,
e)
rozšíri doterajší ústav pre liečenie detskej obrny v Jánskych Lázňach o 80 postelí
a vybuduje ďalší ústav so 100 posteľami,
f)
zriadi 8 výskumných a vyšetrovacích ústavov veterinárnych a dobudujú doterajšie ústavy,
g)
zvýši počet lekárov o 5.350, sociálne zdravotných pracovníc o 2.800, ošetrovateliek
o 5.870, pôrodných asistentiek o 1.270 a ostatných zdravotníckych pracovníkov o 3.300.
(2)
O zdravie národa bude ďalej postarané v úsekoch verejnej hygieny, epidemiologie,
ostatnej ochrannej zdravotnej starostlivosti, zdravotníckej výchovy obyvateľstva,
správneho rozmiestenia zdravotníckych pracovníkov, výroby a distribúcie liečiv, zdravotníckych
opatrení v odbore výživy a veterinárneho zdravotníctva.
§ 18.
Kultúrna a výchovná starostlivosť.
(1)
Kultúrna úroveň ľudu zvýši sa plánovitou starostlivosťou výchovnou a vzdelávacou,
podporovanou rozširovaním doterajších a budovaním nových kultúrnych zariadení. Pritom
najmä sa
a)
v odbore školstva
zvýši počet učební o 3.700,
b)
v odbore vedy, umenia a kultúrnych pamiatok
bude pokračovať vo výstavbe a zariaďovaní vedeckých knižníc, múzeí, galerií, divadiel
a miestností pre filharmónie,
c)
v odbore ľudovej výchovy
vybuduje alebo adaptáciami zriadi 58 domov osvety a 62 osvetových siení a zriadi ďalšie
putovné knižnice,
d)
v odbore filmu
zvýši počet kín o 1.380,
e)
v odbore rozhlasu
bude pokračovať vo výstavbe a zariaďovaní 2 rozhlasových budov, vybudujú 2 ďalšie
rozhlasové budovy a zriadia strediská krátkovlnných a dlhovlnných vysielačov,
f)
v odbore kultúrnych zariadení v závodoch
budú zriaďovať knižnice, závodné kiná a telovýchovné zariadenia.
(2)
Na podporu telesnej výchovy sa vybuduje Tyršova vysoká telovýchovná škola a zriadi
1.000 telocviční, 2.700 cvičíšť a ihrísk, 40 kúpalíšť a 15 telovýchovných stredísk.
Diel II.
Stupňovanie súkromnej spotreby.
§ 19.
Spotreba potravín.
(1)
O dostatočnú a správnu výživu ľudu bude postarané postupným zvyšovaním množstva a
zlepšovaním akosti potravín na domácom trhu. Pritom zvlášte sa vystupňuje spotreba
hodnotnejších potravín, ako mlieka, tukov, bravčového mäsa, vajec, syrov a bieleho
pečiva.
(2)
Na domáci trh bude v roku 1953 dodané proti roku 1948 najmä viacej
| surovej masti o | 67 tisíc ton, |
| mlieka a mliečnych výrobkov v hodnote mlieka o | 22,5 milióna hl, |
| mäsa o | 289 tisíc ton, |
| vajec o | 1 miliardu, |
| cukru o | 206 tisíc ton, |
| pšeničnej múky o | 194 tisíc ton. |
(3)
Služba podávania jedál v závodných a školských jedálňach i sieť týchto jedální sa
ďalej rozšíri.
§ 20.
Ostatná súkromná spotreba.
(1)
O zásobovanie obyvateľstva životne dôležitými potrebami bude postarané postupným
zvyšovaním množstva ostatných spotrebných statkov, určených pre domáci trh, a sústavným
zlepšovaním ich akosti.
(2)
Na domáci trh dodá sa v roku 1953 proti roku 1948 najmä viac
| vlnených tkanín vo váhe priadze o | 9.700 ton, |
| bavlnených tkanín vo váhe priadze o | 25.660 ton, |
| hodvábnych a polohodvábnych tkanín o | 27,4 milióna metrov, |
| obuvi o | 14,3 milióna párov, |
| hlavných druhov kovového tovaru v hodnote o | 2,6 miliardy Kčs, |
| nábytku v hodnote o | 1 miliardu Kčs, |
| úžitkového skla v hodnote o | 270 miliónov Kčs. |
(3)
O zlepšenie úrovne bývania bude postarané tým, že sa novostavbami a rekonštrukciami
získa nových 9,7 milióna m2 bytovej plochy.
Časť štvrtá.
Predpoklady splnenia päťročného plánu.
Diel I.
Zvýšenie produktivity práce a hospodárnosti výroby.
§ 21.
Produktivita práce.
(1)
Plnenie päťročného plánu vyžaduje zvýšenie zodpovednosti a iniciatívy každého pracujúceho
i širokých más a zvýšenie produktivity práce. Produktivita práce sa zvýši v priemysle
o 32 %, v stavebníctve o 53 %, v pôdohospodárstve a lesníctve o 20 % a v doprave o
30 %.
(2)
Jednotná odborová organizácia, jej složky a vedúci podnikov a závodov, úradov a inštitúcií
budú sa v stálej vzájomnej spolupráci starať o zvýšenie pracovnej výkonnosti najmä
a)
hospodársko-politickým uvedomovaním pracujúcich,
b)
podporovaním tvorivej iniciatívy pracujúcich,
c)
rozšírením a prehlbením pracovného súťaženia vnútri podnikov a medzi podnikmi,
d)
sústavným vyhľadávaním schopných pracujúcich pre školenie na zodpovednejšie a najmä
na vedúce miesta,
e)
zdokonaľovaním výkonových noriem a prechodom k progresivným úlohám,
f)
používaním nových pracovných metód,
g)
zlepšovaním organizácie práce podľa zásad jej vedeckého spravovania,
h)
zlepšovaním technicko-ochranných, sociálnych a zdravotných zariadení pre pracujúcich,
i)
usilovaním o odstraňovanie absencií a nežiadúcej fluktuácie pracujúcich.
§ 22.
Zvýšenie počtu pracujúcich.
(1)
Všetci československí občania sa svojou prácou rovnomerne zúčastnia na plnení úloh
päťročného plánu. Vo všetkých podnikoch a úradoch bude zamestnávaný len nevyhnutne
potrebný počet pracujúcich na vhodných miestach a pri plnom využití pracovného času.
(2)
Pre splnenie výrobných úloh päťročného plánu sa zvýši počet pracujúcich v celom hospodárstve
o 5,6 % proti roku 1948; v priemysle sa zvýši počet pracujúcich o 18,5 % a v stavebníctve
o 50 %.
(3)
Noví pracujúci sa získajú najmä
a)
plánovitým začleňovaním dorastu,
b)
zvýšením počtu žien, činných v povolaní,
c)
začlenením osôb dosiaľ nepracujúcich,
d)
podporou reemigrácie,
e)
začlenením osôb so sníženou pracovnou schopnosťou,
f)
využitím pracovných síl v oblastiach hospodársky slabých vytvorením pracovných príležitostí
v týchto oblastiach,
g)
použitím prebytočných alebo postrádateľných pracovných síl pre úlohy päťročného plánu.
(4)
Výchova dorastu sa bude okrem toho riešiť novým pokročilejším spôsobom, predovšetkým
rozmnožením osobitných učilíšť, ktoré budú jedným z prostriedkov na vytvorenie pracovných
rezerv.
§ 23.
Suroviny, pomocné hmoty a energia.
(1)
Potreba surovín, pomocných hmôt a energie pre splnenie plánovaných úloh bude krytá
za stáleho stupňovania hospodárnosti pri ich spotrebe.
(2)
Hospodárnosť pri spotrebe surovín, pomocných hmôt a energie bude stupňovaná zvlášte
a)
sústavnou kontrolou technického stavu všetkých zariadení, ktorými sa suroviny, pomocné
hmoty a energie spracovávajú alebo spotrebujú, po prípade rozvádzajú,
b)
sústavným snižovaním strát v spotrebe surovín, pomocných hmôt a energie a snižovaním
množstva odpadu a chybných výrobkov,
c)
vhodnou a hospodárnou voľbou surovín a pomocných hmôt ako umelých hmôt podľa záväzných
spotrebných noriem pre jednotlivé druhy surovín, pomocných hmôt a energie,
d)
udržovaním zásob surovín a pomocných hmôt podľa záväzných noriem,
e)
organizovaným sberom a plným využitím sberných surovín, starého materiálu a iných
odpadkov,
f)
plným využitím všetkých miestnych zdrojov surovín, pomocných hmôt a energie,
g)
odstraňovaním neúčelných presunov surovín, pomocných hmôt a energie s miesta ťažby
alebo výroby na miesto upotrebenia,
h)
plánovaním, reguláciou a kontrolou akosti,
i)
sústavnou starostlivosťou o meracie a kontrolné prístroje a pomôcky.
Diel II.
Investície.
§ 24.
(1)
Na zabezpečenie rozvoja hospodárstva sa vykonajú v období päťročného plánu investície
v úhrnnej hodnote najviacej 336,2 miliardy Kčs.
(2)
Zo sumy 336,2 miliardy Kčs pripadne
| a) na priemysel | 131,9 miliardy Kčs, |
| b) na pôdohospodárstvo | 26,8 miliardy Kčs, |
| c) na stavebníctvo | 4,6 miliardy Kčs, |
| d) na dopravu | 52,9 miliardy Kčs, |
| e) na obchod a cestovný ruch | 5,0 miliardy Kčs, |
| f) na bytovú výstavbu | 39,3 miliardy Kčs, |
| g) na sociálnu starostlivosť | 8,1 miliardy Kčs, |
| h) na zdravotnú starostlivosť a národné poistenie | 10,3 miliardy Kčs, |
| i) na kultúrnu starostlivosť | 10,2 miliardy Kčs, |
| j) na hradské a mosty, vodohospodárske stavby, verejné stavby pozemné a ostatné investície verejné správy | 47,1 miliardy Kčs. |
(3)
Okrem toho sa venuje 5 miliárd Kčs na zveľaďovanie obcí a okresov, ktoré sa vykoná
bez odčerpania pracovných síl a s malou spotrebou surovín, dôležitých pre iné úlohy
päťročného plánu.
(4)
Rozvojové investície sa vykonajú len tam, kde nemožno splniť úlohy ani pri plnom
využití doterajšieho výrobného zariadenia, najmä pri zavádzaní ďalších smien a kde
takých investícií nevyhnutne treba na uskutočnenie plánovanej výstavby a prestavby
hospodárstva. Tieto investície sa pritom rozmiestia i podľa potrieb vyváženého vývoja
všetkých oblastí štátu.
Diel III.
Podniková organizácia.
§ 25.
Podniková organizácia sa zdokonalí tak, aby prispela stupňovaniu výkonnosti vo všetkých
úsekoch hospodárstva a hospodárnosti v podnikoch ako i zlepšovaniu akosti výrobkov
a poskytovaných služieb. Najmä sa bude
a)
budovať, rozvíjať a prehlbovať podniková organizácia podľa zásad vedeckého spravovania,
b)
zjednodušovať výrobný program priemyslových podnikov a program činnosti ostatných
podnikov,
c)
využívať typizácia a normalizácia vo výrobe na zjednodušenie výrobného programu priemyslových
podnikov,
d)
budovať ďalej jednotná organizácia podnikového počtovníctva, pri ktorej sa v podnikoch
zavedie hospodárenie podľa predom určených rozpočtov a umožní plánovité snižovanie
nákladov.
Diel IV.
Zahraničný obchod.
§ 26.
(1)
Zahraničný obchod bude organizovaný a vedený tak, aby sa potrebným dovozom zabezpečilo
plnenie úloh, určených päťročným plánom, a aby sa vývozom získala úhrada dovozu a
zaistilo vyrovnanie platobnej bilancie.
(2)
Zahraničný obchod bude všestranne stupňovaný tak, že v roku 1953 vzrastie jeho objem
proti roku 1948 asi o 40 %. Pritom sa rozširovaním obchodných stykov, najmä sústavou
dlhodobých smlúv, predovšetkým so štátmi s plánovaným hospodárstvom, zaistí stálosť
rozvoja hospodárstva a jeho odolnosť proti krízam.
Diel V.
Prehĺbenie výskumu.
§ 27.
(1)
Výskum, najmä technický, hospodársky, sociálny a zdravotný, bude slúžiť plnému rozvoju
národného hospodárstva, využitiu zdrojov každého druhu a účelom hospodárskeho plánovania.
(2)
Pre potrebu vedeckého výskumu sa vykoná koordinácia vedeckej práce vo výskumných
ústavoch, vybudujú sa vedecké ústavy a venuje sa zvýšená starostlivosť výchove vedeckého
dorastu. Bude sa dbať aj o čo najužšie spojenie vedeckého výskumu s praxou. Výskumníctvo
sa účelne sústredí a zaistia sa preň dostatočné finančné prostriedky.
Diel VI.
Zdokonalenie metódy, techniky a organizácie plánovania.
§ 28.
(1)
Plánovacia metóda a technika sa rozšíri o ďalšie národohospodárske bilancovanie,
prispievajúce sústavnému spresňovaniu plánov, a prehĺbi až k najnižším složkám plánovacej
služby.
(2)
Plánovaním dôchodkov, cien, daní, spotreby a obchodu sa zaistí aj správny pomer medzi
zvýšením peňažných príjmov obyvateľstva a medzi vzostupom dodávok spotrebných statkov
a služieb. Plánovacia metóda a technika sa ďalej prehĺbi plánovaním výrobných a distribučných
nákladov. Tým sa zaistí i sostavovanie finančných plánov a uľahčí finančná kontrola
podnikov. Pre ten cieľ sa bude podnikové počtovníctvo dôsledne vykonávať a rozširovať
na doteraz nezavedené odbory a vôbec zdokonalovať podnikové plánovanie. Tým budú tiež
dané predpoklady pre sostavovanie celkových finančných plánov.
(3)
Predpokladom plnenia päťročného plánu je tiež účelná a jednoduchá organizácia plánovacej
služby. Súčasne s reorganizáciou ústrednej plánovacej služby sa dobudujú jej odborové
a oblastné složky. Bude sa ďalej venovať starostlivosť výchove dostatočného počtu
plánovateľov sústavným národohospodárskym školením.
Časť piata.
Úlohy päťročného plánu v oblastiach.
Diel I.
Hospodársky rozvoj oblastí.
§ 29.
(1)
Cieľom päťročného plánu je tiež postupné vyrovnávanie hospodárskej úrovne oblastí,
ktoré bude smerovať k vyváženému rozvoju životnej úrovne vo všetkých oblastiach štátu.
(2)
Takého rozvoja sa dosiahne predovšetkým účelným oblastným rozvrhom výrobných a investičných
úloh päťročného plánu. Bude pritom nutné
a)
umiesťovať výrobné a investičné úlohy predovšetkým do hospodársky slabých oblastí,
pokiaľ by takéto umiestenie neohrozilo splnenie päťročného plánu,
b)
využiť plne výrobných zariadení vo všetkých oblastiach a umiesťovať nové zariadenia
do oblastí, v ktorých možno čo najviac využiť miestne zdroje (pracovné sily, suroviny,
energie, dopravy a pod.),
c)
zabrániť sústreďovanie výrobných a investičných úloh v oblastiach a výrobných strediskách,
pokiaľ by ohrozilo splnenie päťročného plánu,
d)
využiť v oblastiach, kde nie sú dané predpoklady pre rozvoj inej hospodárskej činnosti,
všetky možnosti pre účely cestovného ruchu a zotavenie pracujúcich,
e)
dbať, aby rozvoj miest a obcí bol plánovaný podľa novodobých zásad ich budovania,
f)
vykonávať sústavný prieskum všetkých oblastí so zreteľom na ich hospodárske i prírodné
možnosti a na ich hospodárske a sociálne potreby.
Diel II.
Hospodársky rozvoj Slovenska.
§ 30.
Urýchlený hospodársky rozvoj Slovenska sa dosiahne postupnou premenou jeho hospodárskej
a sociálnej skladby. Prebudovanie sa bude diať predovšetkým
a)
pokračovaním v začatej industrializácii,
b)
zvyšovaním produktivity práce v pôdohospodárstve,
c)
rozširovaním kádrov kvalifikovaných pracovníkov vo všetkých odboroch podnikania,
najmä všetkých kádrov, potrebných pre rozvoj výroby priemyslovej,
d)
intenzívnym prieskumom všetkých zdrojov prírodného bohatstva, najmä nerastných ložísk.
§ 31.
Rozvoj výroby a hmotnej i kultúrnej úrovne v období päťročného plánu sa zaistí
1.
v priemysle:
a)
stupňovaním výroby tak, že sa jej hrubá hodnota v roku 1953 proti roku 1948 zvýši
o 75 %,
b)
vytvorením asi 90.000 nových pracovných príležitostí;
2.
v pôdohospodárstve:
a)
stupňovaním celkovej výroby tak, že v roku 1953 dosiahne jej hrubá hodnota 27,4 miliardy
Kčs, čím sa proti roku 1948 zvýši o 37 %,
b)
stupňovaním výroby živočíšnej tak, že sa jej hrubá hodnota v roku 1953 proti roku
1948 zvýši o 98 % a jej podiel na celkovej výrobe pôdohospodárskej na 42 %,
c)
racionalizáciou pôdohospodárskej výroby, zvýšenou mechanizáciou, zvyšovaním výnosnosti
pôdohospodárskej pôdy a úžitkovosti domácich zvierat, vymedzením hraníc pastvísk a
lesov, zavedením účelného hospodárenia na plochách, určených pre pastviská, a zalesnením
plôch, nevhodných pre pôdohospodárstvo;
3.
v stavebníctve:
a)
stupňovaním výroby tak, že jej hrubá hodnota v roku 1953 dosiahne 15 miliárd Kčs,
b)
zvýšením počtu pracujúcich o 35.000;
4.
v bytovej výstavbe a v sociálnej, zdravotnej a kultúrnej starostlivosti:
a)
zväčšením bytovej plochy novostavbami a rekonštrukciami o 3,39 milióna m2,
b)
ubytovaním v domovoch mládeže o 14.500 osôb viac, zriadením detských jaslí s novými
2.650 posteľami, sezónnych útulkov pre ďalších 5.000 detí a školských jedální pre
70.000 detí,
c)
rozšírením nemocníc o 3.400 postelí, rozšírením odborných liečebných ústavov o 500
postelí, zriadením nových 420 postelí v dojčenských ústavoch, zriadením 5 kalmetizačných
stredísk s 250 novými posteľami, vybudovaním ústavu pre liečenie detskej obrny so
100 posteľami, vybudovaním 36 zdravotných stredísk a 86 obvodných ústavov národného
zdravia,
d)
zvýšením počtu učební o 2.080; v odbore vysokých škôl najmä dobudovaním vysokých
škôl technických v Bratislave a Košiciach, vybudovaním lekárskej fakulty v Košiciach,
nových ústavov lekárskej fakulty v Bratislave a hudobného ústavu v Bratislave.
§ 32.
(1)
Na zaistenie výrobných úloh a premeny hospodárskej a sociálnej skladby sa vykonajú
investície v úhrnnej hodnote 96,2 miliardy Kčs, t. j. 28,6 % investícií celoštátnych.
(2)
Zo sumy 96,2 miliardy Kčs pripadne
a)
na priemysel 30,9 miliardy Kčs, t. j. 23,4 % sumy celoštátnej;
b)
na pôdohospodárstvo 9,8 miliardy Kčs, t. j. 36,5 % sumy celoštátnej;
c)
na stavebníctvo 1,6 miliardy Kčs, t. j. 34,8 % sumy celoštátnej;
d)
na dopravu 13,9 miliardy Kčs, t. j. 26,3 % sumy celoštátnej;
e)
na bytovú výstavbu 13,7 miliardy Kčs, t. j. 34,9 % sumy celoštátnej;
f)
na obchod a cestovný ruch, na starostlivosť sociálnu, zdravotnú, na národné poistenie
ako aj na starostlivosť kultúrnu 10,9 miliardy Kčs, t. j. 32,5 % sumy celoštátnej;
g)
na cesty a mosty, vodohospodárske stavby, verejné stavby pozemné a ostatné investície
verejnej správy 15,3 miliardy Kčs, t. j. 32,4 % sumy celoštátnej.
§ 33.
Ustanovenie § 29 o hospodárskom rozvoji oblastí platí tiež pre hospodársky rozvoj Slovenska podľa
§§ 30 až 32.
Časť šiesta.
Vykonávanie päťročného plánu.
Diel I.
Určenie vykonávacích plánov.
§ 34.
(1)
Na vykonanie päťročného plánu ustanoví vláda usnesením ročné, po prípade štvrťročné
vykonávacie plány, ktorými určí úlohy, pripadajúce na tieto obdobia.
(2)
Vykonávacími plánmi sa zaistí plnenie úloh, stanovených v časti druhej až piatej tak, aby sa všetky složky hospodárstva postupne rozvíjaly zo stanoviska päťročného
plánu vo vzájomnom súlade a aby sa vykonávanie plánu prispôsobovalo meniacim sa okolnostiam.
Pri sostavovaní vykonávacích plánov sa prihliadne najmä na to, aby boly objavované
a mobilizované nové rezervy a aby sa takto pôsobilo na predstihnutie cieľov, stanovených
v jednotlivých úsekoch.
(3)
Vláda urobí, prihliadnúc k ustanoveniam §§ 21 až 33, všetky ďalšie opatrenia, potrebné na splnenie úloh, určených vykonávacími plánmi.
Diel II.
Uskutočňovanie vykonávacích plánov.
§ 35.
Účasť predsedu vlády.
Predseda vlády si sústavne zadovažuje prehľad o plnení päťročného plánu a uvádza do
súladu správnu a hospodársku činnosť ústredných úradov, smerujúcu na jeho vykonanie.
§ 36.
Úlohy ústredných úradov.
Ústredné úrady sú povinné podriadiť svoju činnosť päťročnému plánu, pokiaľ sa týka
jeho plnenia. Na uskutočnenie päťročného plánu rozvrhnú ústredné úrady alebo úrady
(orgány) nimi poverené vo svojich odboroch pôsobnosti úlohy, určené vykonávacími plánmi,
ak neustanoví vláda inak. Ústredné úrady zariadia vo svojich odboroch pôsobnosti,
aby boly urobené podľa príslušných predpisov všetky opatrenia, potrebné na uskutočnenie
vykonávacích plánov.
§ 37.
Úlohy národných výborov.
(1)
Národné výbory sa zúčastnia na vypracovaní vykonávacích plánov (§ 34). Sú ďalej povinné spolupôsobiť pri vykonávaní päťročného plánu a v jeho rámci plánujú,
vykonávajú a kontrolujú hospodárske, sociálne a kultúrne budovanie na svojom území.
Pritom sú viazané smernicami a pokynmi nadriadených národných výborov a orgánov.
(2)
Pri krajských, po prípade okresných národných výboroch sa vybudujú orgány oblastnej
plánovacej služby (§ 28, ods. 3), ktorá sa bude pri vypracovaní oblastných plánov opierať o priamu účasť a iniciatívu
pracujúceho ľudu a národných výborov.
(3)
Složenie a úlohy orgánov oblastnej plánovacej služby upraví vláda nariadením.
§ 38.
Úlohy občanov a ľudových organizácií.
(1)
Plnenie úloh päťročného plánu je občianskou povinnosťou a cťou každého jednotlivca,
lebo na riadne a poctive vykonanej práci spočíva uskutočnenie plánu a tým celkový
vzostup hospodárskej sily štátu a životnej úrovne každého občana. Preto je každý,
komu pripadá akákoľvek úloha pri vykonávaní a plnení päťročného plánu, povinný vykonávať
ho svedomite a hospodárne podľa svojich osobných a hospodárskych možností. Osoby fyzické
i právnické sú povinné prispôsobiť svoju hospodársku činnosť päťročnému plánu.
(2)
Jednotná odborová organizácia sa zúčastní na príprave, vykonávaní a kontrole päťročného
plánu. Podrobnosti upraví vláda nariadením.
(3)
Jednotné sväzy roľníkov a ich složky, Ústredná rada družstiev a iné široké ľudové
organizácie sa pričiňujú vo svojom odbore pôsobnosti o stupňovanie úsilia na splnenie
päťročného plánu a o stále hospodárnejšie plnenie jeho úloh.
Diel III.
Kontrola plnenia päťročného plánu.
§ 39.
Kontrola Národného shromaždenia.
Národné shromaždenie sleduje vykonávanie a plnenie päťročného plánu výborom, ustanoveným
pre kontrolu plnenia päťročného plánu, najmä na podklade zpráv, ktoré mu vláda podáva
pravidelne štvrťročne alebo kedykoľvek ju o to výbor požiada.
§ 40.
Inštančný dozor.
Verejná správa a národné podniky dozerajú, ako složky im podriadené plnia päťročný
plán, a robia v medziach svojej pôsobnosti bezodkladne opatrenia na odstranenie zistených
závad.
Časť siedma.
Vykonávacie predpisy.
§ 41.
Vykonávacie nariadenia.
(1)
Ak nastane podstatná zmena v predpokladoch, za ktorých bol päťročný plán sostavený,
alebo ak to budú vyžadovať iné závažné dôvody, môže vláda nariadením nanovo upraviť
úlohy päťročného plánu.
(2)
Vláda môže nariadením vydávať predpisy na vykonanie tohto zákona. Najmä môže vydať
predpisy, ktorými
a)
zaistí potrebné suroviny, pomocné hmoty, energiu, polotovary, strojné a iné zariadenia
a spotrebné statky,
b)
zaistí potrebné pracovné sily a upraví pracovno-právne pomery s tým súvisiace,
c)
určí podmienky výroby (ťažby, spracovania), dodávok, odberu, spotreby a súťaže a
upraví výrobné, dodávkové, odberné a uskladňovacie povinnosti,
d)
zaistí plné využitie hospodárskych možností vo výrobe, doprave a v obehu statkov
ako i v rozvode energie,
e)
zaistí zvýšenie výrobnosti, hospodárnosti a zlepšenie akosti výrobkov,
f)
zaistí predpoklady pre plnenie plánu zahraničného obchodu,
g)
zaistí podmienky, potrebné pre splnenie plánov v stavebníctve,
h)
zaistí získanie prehľadu o predpokladoch a priebehu plnenia päťročného plánu,
i)
určí zásady pre rozmiestenie výrobných a investičných úloh so zreteľom na oblasti,
j)
upraví rozvrhovanie úloh na jednotlivé podniky, po prípade osoby.
(3)
Vládne nariadenia podľa odseku 2 môžu sveriť bližšiu úpravu všeobecným právnym predpisom
ministerstiev, národných výborov ako aj iných úradov.
(4)
Jednotliví ministri môžu na vykonávanie tohto zákona nariadeniami vydávať predpisy,
pokiaľ nimi upravujú veci, uvedené v odseku 2, písm. a) až j).
(5)
Hospodárske opatrenia všeobecnej povahy, ktoré môžu ústredné úrady robiť podľa iných
zákonných zmocnení, možno robiť len so súhlasom predsedu vlády, ak sa týkajú prípravy
alebo vykonania hospodárskeho plánu.
§ 42.
Splnomocnenie vlády.
(1)
Vláda sa splnomocňuje, aby do 31. decembra 1953 nariadeniami robila aj také opatrenia
nutné na splnenie úloh päťročného plánu, pre ktoré by inak bolo treba zákona. Tieto
nariadenia vyžadujú súhlas prezidenta republiky, ktorý ich spolupodpisuje.
(2)
Splnomocnenie podľa odseku 1 sa nevzťahuje:
a)
na úpravu pomerov ústavných,
b)
na schvaľovanie štátneho rozpočtu, dojednávanie úverových operácií a úpravu štátneho
dlhu,
c)
na úpravu daní, ciel, poplatkov a iných verejných dávok v odbore štátnej finančnej
správy a na úpravu štátnych finančných monopolov,
d)
na úpravu vecí menových.
(3)
Vláda je povinná nariadenie podľa odseku 1 predložiť do jedného mesiaca odo dňa jeho
vyhlásenia Národnému shromaždeniu. Ak ho odoprie Národné shromaždenie pri hlasovaní
podľa mien nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých poslancov schváliť, stráca nariadenie
platnosť tridsiatym dňom odo dňa usnesenia, ak neurčí Národné shromaždenie lehotu
inú. Predseda vlády vyhlási potom bezodkladne v Sbierke zákonov, že nariadenie stratilo
platnosť a od kedy.
§ 43.
Ustanovenie § 41, ods. 2 až 5 platí primerane i pre vydávanie opatrení, ktorými sa majú vytvoriť predpoklady pre
ustanovenie a vykonávanie hospodárskeho plánu, naväzujúceho na päťročný plán.
Časť ôsma.
Ustanovenia všeobecné a záverečné.
Diel I.
Ustanovenia všeobecné.
§ 44.
Ústredná plánovacia komisia.
Ústredná plánovacia komisia (§ 7 dekrétu prezidenta republiky zo dňa 25. augusta 1945, č. 63 Sb., o Hospodárskej rade) je pri vykonávaní päťročného plánu
a)
pomocným orgánom predsedu vlády a vlády pri plnení všetkých úloh podľa tohto zákona,
najmä pri príprave vykonávacích plánov (§ 34) a vládnych nariadení (§§ 41 a 42) ako i vo veciach cenových,
b)
orgánom, ktorý vykonáva pôsobnosť Štatistickej rady štátnej podľa zákona zo dňa 28.
januára 1919, č. 49 Sb., o organizácii štatistickej služby, a podľa vládneho nariadenia
zo dňa 28. novembra 1919, č. 634 Sb., o složení, kompetencii a spôsobe konania Štatistickej
rady štátnej (Štatút Štatistickej rady štátnej).
§ 45.
Smernice.
Generálny sekretariát Hospodárskej rady upravuje záväznými smernicami postup plánovacích
prác, ich rozsah a spôsob ich vykonávania.
§ 46.
Stále plánovacie ceny.
Údaje v peniazoch v tomto zákone sa rozumejú v cenách ku dňu 1. januára 1948 (stále
plánovacie ceny).
§ 47.
Jednotný hospodársky rok.
Pre vykonávanie päťročného plánu, pre potreby hospodárskej štatistiky a pre potreby
podnikového počtovníctva sa zavádza jednotný hospodársky rok. Vláda určí nariadením
jeho začiatok a koniec, rozdelenie na obdobia, ako i úseky, odvetvia a odbory, pre
ktoré sa zavádza. Pritom môže upraviť doterajšie predpisy o lehotách.
Diel II.
Záverečné ustanovenia.
§ 48.
Do času, než začnú pôsobiť krajské národné výbory v plánovaní, vykonávajú ich pôsobnosť
podľa tohto zákona oblastné složky plánovacej služby, ktorých sídla, složenie a obvody
pôsobnosti určí vláda nariadením.
§ 49.
Účinnosť a vykonanie.
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia; vykonajú ho všetci členovia vlády.
Gottwald v. r.
Dr. John v. r.
Zápotocký v. r.
Široký v. r.,
tiež za ministra Dr. Clementisa
Fierlinger v. r.
Dr. Ševčík v. r.,
tiež za ministra Dr. Šrobára
arm. gen. Svoboda v. r.
Dr. Gregor v. r.
Nosek v. r.
Dr. Dolanský v. r.
Dr. Nejedlý v. r.
Dr. Čepička v. r.
Kopecký v. r.
Kliment v. r.
Ďuriš v. r.
Krajčír v. r.
Petr v. r.
Dr. Ing. Šlechta v. r.
Dr. Neuman v. r.
Erban v. r.
Plojhar v. r.
Ing. Jankovcová v. r.
Dr. John v. r.
Zápotocký v. r.
Široký v. r.,
tiež za ministra Dr. Clementisa
Fierlinger v. r.
Dr. Ševčík v. r.,
tiež za ministra Dr. Šrobára
arm. gen. Svoboda v. r.
Dr. Gregor v. r.
Nosek v. r.
Dr. Dolanský v. r.
Dr. Nejedlý v. r.
Dr. Čepička v. r.
Kopecký v. r.
Kliment v. r.
Ďuriš v. r.
Krajčír v. r.
Petr v. r.
Dr. Ing. Šlechta v. r.
Dr. Neuman v. r.
Erban v. r.
Plojhar v. r.
Ing. Jankovcová v. r.