34/1952 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.08.1952 do 04.05.1953
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.08.1952 - 04.05.1953 | |
| 3. | 05.05.1953 - 22.10.1954 | 30/1953 Zb. |
Obsah
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 34/1952 Zb. |
| Názov: | Nariadenie o organizácii cestnej, leteckej a vodnej dopravy a cestovného ruchu |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 29.07.1952 |
| Dátum vyhlásenia: | 01.08.1952 |
| Dátum účinnosti od: | 01.08.1952 |
| Dátum účinnosti do: | 04.05.1953 |
| Autor: | Vláda Československej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 311/1948 Zb. | Zákon o národných dopravných podnikoch. |
| 30/1953 Zb. | Nariadenie, ktorým sa mení a doplňuje vládne nariadenie o organizácii cestnej, leteckej a vodnej dopravy a cestovnom ruchu |
| 44/1954 Zb. | Nariadenie o organizácii verejnej dopravy v odbore Ministerstva dopravy |
34.
Vládne nariadenie
zo dňa 29. júla 1952
o organizácii cestnej, leteckej a vodnej dopravy a cestovného ruchu.
Vláda Československej republiky nariaďuje so súhlasom prezidenta republiky podľa § 1 ústavného zákona č. 47/1950 Sb., o úpravách v organizácii verejnej správy, a podľa § 42 ods. 1 zákona č. 241/1948
Sb., o prvom päťročnom hospodárskom pláne rozvoja Československej republiky (zákon
o päťročnom pláne):
Úvodné ustanovenie.
§ 1.
Účel nariadenia.
Mohutný rozvoj priemyslovej a pôdohospodárskej výroby vyžaduje, aby aj cestná doprava
- súčasne s plánovitým budovaním a udržovaním cestnej siete -, ako i letecká a vodná
doprava v súlade s týmto rozvojom stupňovala svoju výkonnosť i hospodárnosť v prevádzke.
Základným predpokladom je vytvorenie účelnej organizácie podnikania v týchto dopravných
odvetviach, v ktorej sa už plne uplatní priamy vplyv štátu na jeho vedenie. K tomuto
cieľu smeruje toto nariadenie, ktoré zároveň sjednocuje starostlivosť o cestovný ruch.
Prvá časť.
Cestná doprava, opravy cestných motorových vozidiel, cestná správa, vodná doprava
a cestovný ruch.
§ 2.
Cestná doprava.
(1)
Z národného dopravného podniku „Československá štátna automobilová doprava, národný
podnik“, zriadi minister dopravy v jednotlivých krajoch národné podniky pre cestnú
automobilovú dopravu (ďalej len „národné podniky cestnej dopravy“) a určí ich názov
a sídlo. Dňom ich zriadenia zaniká bez likvidácie „Československá štátna automobilová
doprava, národný podnik“, jeho majetok (práva a záväzky) prechádza na národné podniky
cestnej dopravy; podrobnosti určí minister dopravy po dohode s ministrom financií.
(2)
Pre vedenie národných podnikov cestnej dopravy a pre plánovanie a kontrolu ich činnosti
sa zriaďujú v Ministerstve dopravy a v Povereníctve dopravy hlavné správy Československej
štátnej automobilovej dopravy.
§ 3.
Opravy cestných motorových vozidiel.
(1)
Národné podniky pre vykonávanie veľkých opráv cestných motorových vozidiel (s výnimkou
motocyklov) a pre výrobu náhradných súčiastok pre cestné motorové vozidlá nebežných
typov vyjme minister všeobecného strojárenstva po dohode s ministrom dopravy z organizácie
podľa zákona č. 103/1950 Sb., o národných podnikoch priemyslových, a prevedie ich
do pôsobnosti tohto ministra. Minister dopravy vyjme z majetkovej podstaty týchto
podnikov časti (dielne), slúžiace vykonávaniu malých opráv a prevedie ich po dohode
s ministrom vnútra do pôsobnosti tohto ministra, aby o nich urobil opatrenie vo svojej
právomoci.
(2)
Minister dopravy zriadi z prevedených národných podnikov národné podniky na vykonávanie
opráv cestných motorových vozidiel (s výnimkou motocyklov) a na výrobu náhradných
súčiastok pre cestné motorové vozidlá nebežných typov (ďalej len „národné podniky
opravárenské“) a to zásadne pre obvod každého kraja, a určí ich názov a sídlo. Dňom
ich zriadenia zanikajú bez likvidácie národné podniky uvedené v odseku 1, ich majetok
(práva a záväzky) prechádza na národné podniky opravárenské; podrobnosti určí minister
dopravy po dohode s ministrom všeobecného strojárenstva a s ministrom financií.
(3)
Pre vedenie národných podnikov opravárenských a pre plánovanie a kontrolu ich činnosti
sa zriaďujú v Ministerstve dopravy a v Povereníctve dopravy hlavné správy Československých
automobilových opravovní.
§ 4.
Cestná správa.
(1)
Pre hospodársku činnosť v odbore ciest a pre ich správu zriadi minister dopravy v
jednotlivých krajoch národné podniky (ďalej len „národné podniky cestné“) a určí ich
názov a sídlo.
(2)
Na národné podniky cestné prechádza dňom ich zriadenia pôsobnosť národných výborov,
týkajúca sa hospodárskej činnosti v odbore ciest a ich správy, ako i majetok sverený
do správy národných výborov pre výkon tejto pôsobnosti.
(3)
Národné podniky cestné plnia svoje úlohy v najužšej súčinnosti s krajskými národnými
výbormi, najmä v otázkach plánovania investícií a údržby. Krajské národné výbory sledujú
všeobecne činnosť národných podnikov cestných, či a ako plnia svoje úlohy a uľahčujú
plnenie týchto úloh. Minister dopravy môže poveriť krajské národné výbory jednotlivými
úlohami.
(4)
Pre vedenie národných podnikov cestných a pre plánovanie a kontrolu ich činnosti
sa zriaďujú v Ministerstve dopravy a v Povereníctve dopravy hlavné správy štátnych
ciest.
§ 5.
Vodná doprava.
(1)
Vodnú dopravu prevádzajú doterajšie národné dopravné podniky „Československá plavba
labsko-oderská, národný podnik“ a „Československá plavba dunajská, národný podnik“.
Pre vedenie týchto národných podnikov, ako i pre plánovanie a kontrolu ich činnosti
sa zriaďuje v Ministerstve dopravy Hlavná správa Československej plavby.
(2)
Hlavnej správe Československej plavby prislúcha aj obstarávanie vecí verejných prístavov
a prekladísk [§ 14 ods. 2 písm. b) až d)].
§ 6.
Cestovný ruch.
(1)
Starostlivosť o cestovný ruch a jeho vedenie sa sústreďuje v Ministerstve dopravy.
(2)
Pre riešenie spoločných otázok cestovného ruchu, ktoré spadajú do pôsobnosti iných
ústredných úradov a záujmových složiek, zriaďuje sa pri Ministerstve dopravy Ústredná
komisia cestovného ruchu. Složenie a pôsobnosť tejto komisie upraví štatút, ktorý
vydá minister dopravy po schválení vládou.
(3)
V krajoch a okresoch prislúcha starostlivosť o cestovný ruch národným výborom. Podrobnosti
určí Ministerstvo dopravy po dohode s Ministerstvom vnútra.
(4)
Priame služby cestovného ruchu poskytuje doterajší národný podnik Čedok. Minister
dopravy vyhláškou v úradnom liste novo upraví jeho poslanie, rozsah úloh a predmet
podnikania. Minister dopravy zriadi ďalší národný podnik cestovného ruchu so sídlom
v Bratislave a určí jeho názov a predmet podnikania.
(5)
Zaniká činnosť kancelárií Cestovnej informačnej služby (CIS), majetok (práva a záväzky)
nimi spravovaný prechádza do správy národného podniku Čedok. Dňom zriadenia národného
podniku cestovného ruchu so sídlom v Bratislave zanikne činnosť kancelárií Slovakotour;
do správy tohto národného podniku potom prejde majetok (práva a záväzky) spravovaný
kanceláriami Slovakotour i riaditeľstvom pre cestovný ruch v likvidácii.
(6)
Pre vedenie národných podnikov cestovného ruchu a pre plánovanie a kontrolu ich činnosti
sa zriaďujú v Ministerstve dopravy a v Povereníctve dopravy hlavné správy cestovného
ruchu.
(7)
Hlavné správy cestovného ruchu obstarávajú aj úlohy vedenia národných podnikov cestovného
ruchu.
§ 7.
Právne postavenie národných podnikov.
(1)
Národné podniky uvedené v §§ 2 až 6 (ďalej len „podniky“) sú samostatné právnické osoby.
(2)
Vlastníkom majetku podnikov je štát; podniku je taký majetok sverený do správy. Vo
veciach tohto majetku podnik vystupuje a koná vo vlastnom mene.
(3)
Podniky môžu vykonávať a obstarávať, a to hoc i v osobitných pomocných závodoch,
samostatne všetky práce a pomocné úkony, ktoré slúžia predmetu ich podnikania alebo
vybudovaniu a udržovaniu ich zariadení, i keď by inak k nim bolo potrebné živnostenské
oprávnenie.
(4)
Pre podniky „Československej štátnej automobilovej dopravy“ môže byť v rozsahu nevyhnutne
nutnom pre ich vybudovanie a riadnu prevádzku vykonané vyvlastnenie obdobne podľa
predpisov o vyvlastnení pre účely dráhy.
(5)
Minister dopravy môže zmeniť meno, sídlo alebo predmet podnikania podnikov. Po dohode
s ministrom financií môže aj jednotlivé podniky slúčiť alebo zrušiť, poprípade z ich
majetkových podstát zriadiť nové podniky. Ak zruší podnik, po dohode s ministrom financií
určí zároveň, ako sa má naložiť s majetkom zrušeného podniku. Ak zriadi nové podniky,
určí im meno, sídlo a predmet podnikania.
(6)
Minister dopravy môže vyňať podnik z organizácie podľa tohto nariadenia a po dohode
s kompetentným ministrom ho odovzdať na opatrenie podľa predpisov, ktoré tomuto ministrovi
prislúcha vykonávať. Pokiaľ podľa týchto predpisov nebudú odchylne upravené pomery
takého podniku, platia o ňom primerane ustanovenia tohto nariadenia.
§ 8.
Zmeny v majetku podnikov.
(1)
Minister dopravy môže vyčleniť majetok (práva a záväzky) sverený do správy niektorého
podniku a začleniť ho do iného podniku. Minister dopravy môže začleniť do podniku
iný národný majetok. Ak spadá taký majetok do pôsobnosti iného ministra, vykoná sa
začlenenie po dohode s týmto ministrom.
(2)
Minister dopravy môže z podniku vyňať majetok (práva a záväzky) a urobiť o ňom opatrenie
vo vlastnom odbore pôsobnosti alebo ho po dohode s kompetentným ministrom previesť
do jeho právomoci, aby o ňom urobil opatrenie vo vlastnom odbore pôsobnosti.
(3)
Opatrenia podľa odsekov 1 a 2 nie sú potrebné tam, kde sa podniky dohodly medzi sebou
alebo s iným národným, poprípade komunálnym podnikom o prevode majetkových častí nimi
spravovaných menšej hodnoty, ktoré sú určené na trvalé užívanie; výšku hodnoty rozhodnej
pre prevody podľa tohto odseku určí minister dopravy po dohode s ministrom financií
a ostatnými zúčastnenými ministrami. Taká dohoda má účinky vyčlenenia, poprípade začlenenia.
§ 9.
Hospodárenie podnikov.
O hospodárskom plánovaní, hospodárení, financovaní, platobnom styku a peňažnej kontrole
podnikov platia osobitné predpisy.
§ 10.
Organizácia podnikov.
(1)
Na čele podniku je riaditeľ, ktorý vedie jeho činnosť, zastupuje podnik a koná v
jeho mene. Je priamo podriadený riaditeľovi hlavnej správy (§ 12 ods. 1) a jemu zodpovedá za splnenie svojich povinností.
(2)
Riaditeľa podniku so sídlom v českých krajoch, ako i riaditeľa národného podniku
„Československá plavba dunajská, národný podnik“ vymenúva a odvoláva minister dopravy,
riaditeľov ostatných podnikov so sídlom na Slovensku vymenúva a odvoláva povereník
dopravy so súhlasom ministra dopravy.
(3)
Na vymenúvanie a odvolávanie riaditeľov podnikov sa nevzťahujú predpisy o spolupôsobení
závodného zastupiteľstva pri prijímaní a zaraďovaní zamestnancov na pracovné miesta,
poprípade predpisy o súhlase závodného zastupiteľstva pri prepúšťaní zamestnancov;
na vymenúvanie a odvolávanie riaditeľov podnikov tiež nie je potrebný súhlas inak
potrebný pri dojednaní a rozviazaní pracovného pomeru.
(4)
Organizáciu podnikov podrobne upraví minister dopravy v štatútoch. Organizácia podnikov
musí zodpovedať zásadám socialistického hospodárstva, musí zabezpečovať dokonalú spoluprácu,
umožňovať úspešné plnenie plánovaných úloh a musí sa v nej dôsledne uplatniť zásada
vedenia jediným osobne zodpovedným vedúcim.
(5)
V štatútoch minister dopravy bližšie vymedzí aj predmet podnikania jednotlivých podnikov,
určí spôsob užívania ich mena v cudzích jazykoch a určí spôsob ich značenia a zastupovania.
§ 11.
Zamestnanci podnikov.
(1)
Pracovné a mzdové pomery riaditeľov a ostatných zamestnancov podnikov sa spravujú
pracovnými, disciplinárnymi a mzdovými poriadkami, ktoré vydá minister dopravy podľa
zásad štátnej mzdovej politiky.
(2)
Minister dopravy určí, kedy zamestnanci podnikov majú v službe nosiť rovnošatu alebo
služobný odznak a určí po dohode s ministrami vnútra a národnej obrany zovňajšiu úpravu
rovnošaty alebo služobného odznaku a podmienky ich užívania.
(3)
Zamestnanci národných podnikov, z ktorých boly zriadené podniky podľa tohto nariadenia,
ako i zamestnanci národných výborov a ich zariadení (§ 4 ods. 2 a § 6 ods. 5), pokiaľ trvalo obstarávali úlohy prechádzajúce na podniky podľa tohto nariadenia,
sa stávajú zamestnancami týchto podnikov. Až do vydania pracovných a mzdových poriadkov
podľa odseku 1 platia pre nich doterajšie predpisy.
§ 12.
Hlavné správy.
(1)
Na čele hlavnej správy je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Je podriadený
ministrovi dopravy a jemu zodpovedá za svoju činnosť.
(2)
Organizáciu hlavných správ upravia podrobne štatúty, ktoré vydá minister dopravy
po schválení vládou.
(3)
Pre hlavné správy platí obdobne ustanovenie § 11 ods. 2.
(4)
Hlavné správy budú sa vo vzájomných vzťahoch usilovať o to, aby boly čo najhospodárnejšie
využité všetky prevádzkové zariadenia podnikov a aby sa dosiahlo s najmenšími nákladmi
čo najlepšie plnenie úloh dopravy.
Druhá časť.
Civilné letectvo.
§ 13.
(1)
Pri Ministerstve dopravy sa zriaďuje „Hlavná správa civilného letectva Československej
republiky - Československé aerolínie (ČSA)“ (ďalej len „Hlavná správa civilného letectva“).
(2)
Hlavná správa civilného letectva vykonáva doterajšiu pôsobnosť Ministerstva dopravy
vo veciach civilného letectva a bezprostredne vedie všetky svoje podriadené prevádzkové
jednotky (letištia, letecké oddiely, dielne a i.). Hlavná správa civilného letectva
je samostatná právnická osoba.
(3)
Hlavná správa civilného letectva sa spravuje predpismi platnými pre orgány štátnej
správy. Pre prevádzkové jednotky podriadené hlavnej správe civilného letectva platia
obdobne predpisy upravujúce hospodárenie, financovanie, platobný styk a peňažnú kontrolu
národných podnikov; minister financií môže po dohode s ministrom dopravy určiť odchýlky
od týchto predpisov.
(4)
Pre hlavnú správu civilného letectva platia obdobne ustanovenia § 7 ods. 3 a § 11 ods. 2.
(5)
Organizáciu Hlavnej správy civilného letectva podrobne upraví štatút, ktorý vydá
minister dopravy po schválení vládou.
(6)
Na čele Hlavnej správy civilného letectva je riaditeľ, ktorý podlieha ministrovi
dopravy a jemu zodpovedá za svoju činnosť. Riaditeľ Hlavnej správy civilného letectva
je zároveň stálym zástupcom (námestníkom) ministra dopravy vo veciach civilného letectva.
Vymenúva a odvoláva ho vláda.
(7)
Národný dopravný podnik „Československé aerolínie, národný podnik“, sa zrušuje bez
likvidácie; jeho majetok (práva a záväzky) prechádza do správy Hlavnej správy civilného
letectva, poprípade jej prevádzkových jednotiek.
(8)
Zamestnanci Hlavnej správy civilného letectva sú štátnymi zamestnancami. Pracovné
a mzdové pomery zamestnancov prevádzkových jednotiek podriadených hlavnej správe civilného
letectva sa však spravujú pracovnými a mzdovými poriadkami, ktoré vydá minister dopravy
v súhlase so zásadami štátnej mzdovej politiky. Na všetkých zamestnancov civilného
letectva sa vzťahuje disciplinárny poriadok, ktorý vydá minister dopravy.
Tretia časť.
Spoločné a záverečné ustanovenia.
§ 14.
Ministerstvo dopravy.
(1)
Pôsobnosť, ktorú dosiaľ vykonáva Ministerstvo dopravy podľa osobitných predpisov
v odbore cestnej, leteckej a vodnej dopravy, zostáva nedotknutá.
(2)
Na Ministerstvo dopravy prechádza z pôsobnosti Ministerstva stavebného priemyslu:
a)
plánovanie výstavby (s čiastočným jej vykonávaním), správa a udržovanie štátnych
ciest,
b)
plánovanie, výstavba, investičné opravy a údržba Československých prístavných pásem
v cudzine,
c)
plánovanie, výstavba, investičné opravy a údržba všetkých stavieb a zariadení v tuzemských
prístavoch a prekladištiach s výnimkou hydrotechnických stavieb a prác, vyhradených
Ministerstvu stavebného priemyslu,
d)
správa a prevádzka prístavov a prekladísk.
(3)
Právomoc Ministerstva dopravy rozhodovať o rozsahu znárodnenia podľa § 1 ods. 5 zákona č. 311/1948 Sb., o národných dopravných podnikoch v znení zákona č. 148/1950 Sb., ktorým sa mení
a doplňuje zákon o národných dopravných podnikoch, sa prenáša na krajské národné výbory.
(4)
Do služieb Ministerstva dopravy prechádzajú z Ministerstva stavebného priemyslu zamestnanci
obstarávajúci úlohy pôsobnosti tohoto ministerstva, uvedené v odseku 2; určí ich minister
stavebného priemyslu po dohode s ministrom dopravy.
§ 15.
Zmena zápisov vo verejných knihách.
(1)
Zápisy v podnikovom registri vyplývajúce z ustanovení tohto nariadenia budú vykonané
s odvolaním sa na toto nariadenie.
(2)
Zápisy v ostatných verejných knihách budú vykonané s odvolaním sa na toto nariadenie
na návrh Ministerstva dopravy alebo jednotlivých podnikov pri príležitosti najbližšieho
zápisu.
§ 16.
Zrušovacie ustanovenia.
(1)
Zrušujú sa ustanovenia predpisov, ktoré sú v rozpore s týmto nariadením.
(2)
Najmä sa zrušujú:
1.
zákon č. 311/1948 Sb. v znení vyhlášky č. 149/1950 Sb. s výnimkou ustanovení časti prvej a § 24,
2.
vládne nariadenie č. 123 až 128/1949 Sb., ktorými sa vydávajú organizačné štatúty národných dopravných podnikov.
§ 17.
Prechodné ustanovenia.
Do času, než budú zriadené podniky podľa tohto nariadenia, ich úlohy plnia doterajšie
podniky, orgány a zariadenia podľa doterajších predpisov.
§ 18.
Účinnosť nariadenia.
Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom 1. augusta 1952; vykoná ho minister dopravy
po dohode so zúčastnenými členmi vlády.
Gottwald v. r.
Zápotocký v. r.
Pospíšil v. r.
Zápotocký v. r.
Pospíšil v. r.