51/1955 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1956 do 06.11.1958
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1956 - 06.11.1958 | |
| 3. | 07.11.1958 - 30.06.1964 | 67/1958 Zb. |
Obsah
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 51/1955 Zb. |
| Názov: | Zákon o národných podnikoch a niektorých iných hospodárskych organizáciách |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 24.10.1955 |
| Dátum vyhlásenia: | 11.11.1955 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1956 |
| Dátum účinnosti do: | 06.11.1958 |
| Autor: | Národné zhromaždenie Československej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 44/1954 Zb. | Nariadenie o organizácii verejnej dopravy v odbore Ministerstva dopravy |
| 67/1958 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a doplňuje zákon o národných podnikoch a niektorých iných hospodárskych organizáciách |
| 109/1964 Zb. | Hospodársky zákonník |
51
Zákon
z 24. októbra 1955
o národných podnikoch a niektorých iných hospodárskych organizáciách
Národné zhromaždenie Československej republiky sa uznieslo na tomto zákone:
§ 1
V národných podnikoch sú výrobné prostriedky a vyrobená produkcia vlastníctvom všetkého
ľudu. Je preto vlasteneckou povinnosťou pracovníkov národných podnikov svedomitou
a tvorivou prácou zabezpečovať plnenie výrobných úloh určených podniku štátnym plánom
rozvoja národného hospodárstva. Národné podniky sú povinné zavádzaním najvyššej techniky
a pokrokovej technológie, zdokonaľovaním organizácie práce a pracovných metód neustále
zvyšovať produktivitu práce a znižovať vlastné náklady. Od úspešnej práce pracovníkov
národných podnikov závisí ďalší rozvoj nášho socialistického hospodárstva a tým i
neustály rast hmotnej a kultúrnej úrovne pracujúceho ľudu.
Prvý oddiel
Zriaďovanie národných podnikov
§ 2
Národné podniky zriaďuje v súlade s potrebami štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva
kompetentný minister, prípadne vedúci ústredného orgánu štátnej správy („ďalej len
kompetentný minister”) po dohode s ministrom financií. Pred zriadením národného podniku
je povinný si vyžiadať vyjadrenie rady krajského národného výboru, v územnom obvode
ktorého má byť sídlo národného podniku, ako aj vyjadrenie ústredného výboru príslušného
odborového sväzu.
§ 3
(1)
Pri zriaďovaní národného podniku kompetentný minister:
a)
vydá zriaďovaciu listinu,
b)
určí majetok, ktorý sa národnému podniku zveruje do správy,
c)
vymenuje riaditeľa.
(2)
Riaditeľ požiada o zápis národného podniku do podnikového registra a urobí všetky
opatrenia potrebné na začatie činnosti národného podniku. Taktiež zabezpečí, aby sa
vykonala úplná inventarizácia majetku, ktorý je národnému podniku zverovaný do správy,
a aby sa zostavila otváracia súvaha národného podniku.
§ 4
Zriaďovacia listina musí obsahovať:
a)
názov národného podniku a jeho sídlo; z názvu musí byť zrejmé, že ide o národný podnik;
b)
označenie orgánu, ktorý národný podnik zriadil, a právneho predpisu, na podklade
ktorého došlo k zriadeniu;
c)
názov orgánu, ktorému je národný podnik podriadený;
d)
deň, ku ktorému sa má národný podnik zapísať do podnikového registra;
e)
základný výrobný program národného podniku.
Druhý oddiel
Právne pomery národného podniku
§ 5
(1)
Národný podnik je právnickou osobou; stáva sa ňou zápisom do podnikového registra.
(2)
V žiadosti o zápis do podnikového registra treba uviesť deň, ku ktorému má byť národný
podnik zapísaný; nemožno však žiadať o zápis so spätnou účinnosťou.
§ 6
(1)
Národný podnik môže nadobúdať len také práva a vstupovať len do takých záväzkov,
ktoré sú v súlade s plnením jeho úloh určených najmä zriaďovacou listinou alebo štatútom.
(2)
Právne úkony národného podniku, ktoré nie sú v súlade s plnením jeho úloh, sú ako
nezákonné neplatné. Ak sa ktoroukoľvek stranou začalo s plnením na základe takého
právneho úkonu, musí sa všetko to, čo bolo alebo má byť plnené stranou, ktorá v čase
právneho úkonu o nezákonnosti vedela alebo vedieť musela, odviesť do štátneho rozpočtu.
Namiesto nepeňažného plnenia odvádza sa do rozpočtu jeho peňažná hodnota.
(3)
Na neplatnosť takých úkonov prihliadajú súdy a arbitrážne orgány z úradnej povinnosti;
v rozhodnutí zisťujúcom neplatnosť právneho úkonu určí súd (arbitrážny orgán) peňažnú
sumu, ktorú sú strany povinné odviesť podľa predchádzajúceho odseku do štátneho rozpočtu.
§ 7
(1)
Čo do záväzkov národného podniku možno sa uspokojiť iba z majetku, ktorý má národný
podnik v správe, s výnimkou jeho základných fondov. Štát nie je zodpovedný za záväzky
národného podniku.
(2)
Z majetku, ktorý má národný podnik v správe, nemožno ani žiadať, ani dosiahnuť uspokojenie
pohľadávok proti štátu.
Tretí oddiel
Majetok a záväzky národného podniku
§ 8
Vlastníkom majetku národného podniku je štát. Národnému podniku je tento majetok zverený
do správy. I vo veciach tohto majetku národný podnik koná vo vlastnom mene.
§ 9
Národný podnik je vybavený základnými fondami a v najnutnejšej miere aj obežnými prostriedkami.
§ 10
(1)
Národné podniky sú oprávnené a povinné vo vlastnom mene so starostlivosťou socialistických
hospodárov mať v držbe a ochraňovať zverené základné fondy, sústavne zlepšovať ich
technickú úroveň, plne ich využívať a nakladať s nimi čo najúčelnejšie, ako to vyžaduje
plnenie úloh štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva.
(2)
Základné fondy možno scudzovať alebo zaťažiť len v prípadoch určených osobitnými
predpismi. Tieto predpisy určujú aj podrobnosti o správe základných fondov, najmä
o prevodoch ich správy, o nakladaní s prebytočnými základnými fondami, ako aj o likvidácii
základných fondov.
(3)
Základné fondy, ktoré nie sú prebytočné, nemôžu sa zásadne prenechať na užívanie
inej organizácii. Ak nie sú také fondy dočasne využité, môžu sa prenajať inej organizácii
socialistického sektora. Kompetentný minister určuje po dohode s ministrom financií
podmienky, za ktorých môžu sa zmluvy o prenájme týchto základných fondov uzavierať,
ďalej povinnosti a zodpovednosť strán, ako i majetkové sankcie na nesplnenie povinností.
§ 11
(1)
Tiež ostatný národný majetok je národný podnik povinný ochraňovať a čo najúčelnejšie
a najhospodárnejšie ho používať pre plánované úlohy.
(2)
Kompetentný minister alebo orgán ním poverený môže vyňať z národného podniku časti
tohto majetku a urobiť o nich opatrenie vo vlastnom odbore pôsobnosti alebo ich po
dohode s iným ministrom previesť do jeho právomoci.
§ 12
(1)
Kompetentný minister alebo orgán ním poverený, ktorý zveruje národný majetok do správy
národného podniku, zároveň určí, ktoré záväzky patriace k zverovanému majetku prechádzajú
na národný podnik. Ak sa prevádza správa základných fondov dohodou zúčastnených organizácií,
upraví sa prechod záväzkov v tejto dohode.
(2)
Kompetentný minister môže po dohode s ministrom financií previesť na národný podnik
aj iné záväzky.
(3)
Kompetentný minister alebo orgán ním poverený môže vyňať z národného podniku záväzky
a urobiť o nich opatrenia vo vlastnom odbore pôsobnosti alebo ich po dohode s iným
ministrom previesť do jeho právomoci.
(4)
Prechodom záväzkov podľa predchádzajúcich odsekov sa predošlý dlžník oslobodzuje.
Na taký prechod nie je potrebné privolenie veriteľov.
§ 13
(1)
Dňom, keď sa majetok stáva časťou základných fondov národného podniku, zanikajú záložné
práva viaznúce na tomto majetku; súd ich vymaže na návrh národného podniku. Pohľadávky
zabezpečené záložným právom zostávajú nedotknuté.
(2)
Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na prípady, v ktorých vláda povolí výnimku na
návrh kompetentného ministra, urobený po dohode s ministrom financií.
(3)
Osobitné predpisy určujú, za ktorých podmienok zanikajú vecné bremená viaznúce na
majetku, ktorý patrí k základným fondom národného podniku.
Štvrtý oddiel
Zásady vedenia a hospodárenia národných podnikov
§ 14
(1)
Pri všetkej činnosti národného podniku sa dôsledne uplatňuje zásada plánovitosti.
(2)
Vedenie národného podniku je povinné plánovite a iniciatívne usilovať sa o zdokonaľovanie
výroby a o zabezpečenie potrieb národného hospodárstva i s výhľadom na budúce roky.
(3)
Pracujúci v národnom podniku sa aktívne zúčastňujú prípravy a zostavovania plánu
národného podniku a musia byť oboznámení s úlohami, ktoré pre nich z plánu vyplývajú.
§ 15
(1)
Vedenie národného podniku a jeho organizačných útvarov prislúcha vždy jednému vedúcemu,
ktorý v rámci svojej právomoci samostatne rozhoduje a udeľuje rozkazy podriadeným
pracovníkom.
(2)
Každý pracovník v národnom podniku je bezprostredne podriadený len jednému vedúcemu.
(3)
Vedúcim organizačných útvarov sa právomoc zveruje v najširšej miere; pritom sa na
vyšších organizačných stupňoch sústreďujú len veci zásadnej dôležitosti a také veci,
ktoré môžu sa účelnejšie obstarávať spoločne pre viac podriadených útvarov.
§ 16
(1)
Vo vedení národného podniku treba sa opierať o najširšiu účasť pracujúcich, združených
v Revolučnom odborovom hnutí a v iných spoločenských organizáciách.
(2)
Vedúci sú povinní spolupracovať s príslušnými orgánmi odborového sväzu, najmä pri
organizovaní výrobných alebo iných prevádzkových porád, rozvíjaní zlepšovateľského
hnutia a socialistického súťaženia.
(3)
Iniciatíva robotníkov a technikov je nevyčerpateľným zdrojom technického pokroku.
Vedúci sú preto povinní dbať o to, aby sa sústavne a pohotove využívali všetky podnety
pracujúcich, ktoré smerujú k zlepšeniu činnosti národného podniku. Pracujúci sa musia
oboznámiť s tým, ako sa ich podnety použili.
§ 17
Vedenie národného podniku je povinné systematicky pracovať na technickom rozvoji výroby
a ustavične usilovať sa o to, aby základný výrobný program národného podniku bol na
svetovej technickej úrovni.
§ 18
(1)
Národný podnik hospodári podľa zásad chozrasčotu.
(2)
Úlohou všetkých pracovníkov národného podniku je znižovať potrebu pracovného času,
spotrebu materiálov, surovín, paliva a energie, plne využívať základné fondy, predovšetkým
zavádzaním novej techniky a pokrokovej technológie a zlepšovaním organizácie práce,
a zabezpečovať tak neustály rast produktivity práce a vysokú hospodárnosť.
§ 19
(1)
Každý pracujúci v národnom podniku zodpovedá za splnenie svojich povinností, ako
i za škodu, ktorú svojím zavinením spôsobil národnému podniku.
(2)
Vedúci sú povinní sústavne kontrolovať, ako podriadení pracovníci plnia svoje úlohy.
Piaty oddiel
Riaditeľ národného podniku
§ 20
(1)
Na čele národného podniku je riaditeľ, ktorý organizuje a vedie činnosť národného
podniku a koná v jeho mene.
(2)
Povinnosťou riaditeľa je najmä:
a)
zabezpečovať splnenie plánu národného podniku vo všetkých jeho ukazovateľoch, prípadne
i jeho prekročenie,
b)
zabezpečovať zavádzaním najvyššej techniky, pokrokovej technológie a zlepšovaním
organizácie práce neustály rast produktivity práce a hospodárnosť v činnosti podniku,
c)
zabezpečovať rýchle využitie vynálezov, zlepšovacích námetov a iných poznatkov, čerpaných
z technických informácií všetkého druhu,
d)
zabezpečovať úzky styk národného podniku s výskumnými a vedeckými ústavmi,
e)
riadiť výber, rozmiesťovanie a výchovu kádrov a starať sa o stále zlepšovanie pracovných
podmienok zamestnancov,
f)
dbať o zachovávanie štátnej disciplíny, najmä o zachovávanie štátneho, hospodárskeho
a služobného tajomstva, zmluvnej, finančnej, technologickej a pracovnej disciplíny
a mzdových predpisov,
g)
dbať o dôsledné uplatňovanie zásady odmeňovania podľa množstva a akosti práce,
h)
dbať o účelné využitie a ochranu všetkého majetku národného podniku,
ch)
starať sa o ochranu zdravia a o bezpečnosť pri práci.
(3)
Riaditeľ rozhoduje vo veciach národného podniku samostatne, pokiaľ rozhodnutie niektorej
veci nie je vyhradené nadriadenému orgánu.
(4)
Riaditeľ zodpovedá za riadnu činnosť národného podniku a za splnenie jeho úloh. Nárok
na náhradu škody, prípadne iné majetkové nároky proti riaditeľovi uplatňuje v mene
národného podniku nadriadený orgán.
§ 21
(1)
Riaditeľa vymenúva a z funkcie odvoláva kompetentný minister po vyjadrení ústredného
výboru príslušného odborového sväzu. Vymenúvanie a odvolávanie sa robí písomne.
(2)
Riaditeľ sľúbi kompetentnému ministrovi, že bude svedomite plniť svoje povinnosti
v súlade so záujmami štátu; sľub zároveň potvrdí písomne. Dňom zloženia sľubu sa riaditeľ
ujíma svojej funkcie a stáva sa zamestnancom národného podniku, pokiaľ ním nebol už
prv.
(3)
Funkcia riaditeľa zaniká odvolaním alebo vzdaním sa funkcie. Vzdanie sa funkcie nadobúda
účinnosť dňom, keď sa vzalo na vedomie kompetentným ministrom.
(4)
Na vymenúvanie, odvolávanie a prepúšťanie riaditeľa sa nevzťahujú predpisy o spolupôsobení
závodného výboru odborového sväzu pri prijímaní zamestnancov, o ich zaraďovaní na
pracovné miesta a o ich prepúšťaní. Na vymenúvanie a prepúšťanie riaditeľa nie je
potrebný súhlas kompetentného odboru rady okresného národného výboru.
(5)
O zániku pracovného pomeru riaditeľa platia inak všeobecné predpisy.
§ 22
(1)
Pri odvolaní riaditeľa národného podniku alebo pri jeho vzdaní sa funkcie je nadriadený
orgán povinný zabezpečiť, aby doterajší riaditeľ bez meškania odovzdal za účasti zástupcu
nadriadeného orgánu vedenie národného podniku novému riaditeľovi.
(2)
Ak nebolo možno doteraz vymenovať nového riaditeľa, určí nadriadený orgán, komu sa
má vedenie národného podniku odovzdať.
§ 23
Pri odovzdaní vedenia národného podniku sa zistí a zhodnotí stav a výsledky činnosti
národného podniku, jej nedostatky a závady. O tom sa spíše zápisnica, v ktorej sa
uvedie najmä prehľad:
a)
o plnení plánovaných úloh,
b)
o základných fondoch a bežných prostriedkoch národného podniku, ako aj o pohľadávkach
a záväzkoch,
c)
o finančnom hospodárení národného podniku, o plnení hospodárskych zmlúv a o stave
evidencie v národnom podniku,
d)
o stave využitia zlepšovacích námetov,
e)
v podnikoch, v ktorých sa pripravuje alebo prevádza výstavba, tiež prehľad o jej
zabezpečení projektovou a rozpočtovou dokumentáciou,
f)
v stavebnomontážnych podnikoch aj prehľad o tom, ako je ich výrobný plán zabezpečený
projektovou a rozpočtovou dokumentáciou.
§ 24
(1)
Ak sa zistia pri odovzdaní vedenia národného podniku závažné závady, nariadi nový
riaditeľ čiastkovú alebo úplnú inventarizáciu hospodárskych prostriedkov a požiada
zástupcu nadriadeného orgánu o vykonanie revízie národného podniku. Nový riaditeľ
bez meškania urobí aj opatrenie na odstránenie závad a na zabezpečenie splnenia plánovaných
úloh; taktiež je povinný volať na zodpovednosť všetky osoby, u ktorých sa zistilo
porušenie povinností.
(2)
Vedúci nadriadeného orgánu je povinný preskúmať vykonanie týchto opatrení, prípadne
sám urobiť ďalšie nutné opatrenia.
§ 25
(1)
V čase neprítomnosti alebo zaneprázdnenia riaditeľa zastupuje ho v plnom rozsahu
jeho právomoci zástupca. Vymenúvanie a odvolávanie zástupcu riaditeľa upravuje štatút
(§ 58), ktorý aj určuje, ak je viacej zástupcov riaditeľa, ich poradie. Štatút môže tiež
určiť, že niektorá funkcia v národnom podniku je spojená s funkciou zástupcu riaditeľa.
Na vymenúvanie a odvolávanie zástupcu riaditeľa sa nevzťahujú predpisy o spolupôsobení
závodného výboru odborového sväzu pri zaraďovaní zamestnancov na pracovné miesta.
(2)
Okrem riaditeľa a jeho zástupcu môžu v mene národného podniku konať aj osoby, ktorých
na to riaditeľ (jeho zástupca) splnomocní, a to v rozsahu udeleného splnomocnenia.
Šiesty oddiel
Zamestnanci
§ 26
Pracovné a mzdové pomery zamestnancov národného podniku sa spravujú ustanoveniami
platnými pre zamestnancov, na ktorých sa vzťahujú predpisy o štátnej mzdovej politike.
§ 27
Pokiaľ tento zákon alebo predpisy podľa neho vydané neustanovujú inak, sú zamestnanci
národného podniku prijímaní a na pracovné miesto zaraďovaní po prejednaní so závodným
výborom odborového sväzu a na ich prepustenie je potrebný predchádzajúci súhlas závodného
výboru odborového sväzu. Ak nie je ustanovené inak, je na prijatie a prepustenie zamestnancov
tiež potrebný predchádzajúci súhlas kompetentného odboru rady okresného národného
výboru.
§ 28
(1)
Riaditeľ uzaviera v mene národného podniku so zamestnancami zastúpenými závodným
výborom odborového sväzu kolektívnu zmluvu, ktorá určuje najmä povinnosti zamestnancov
voči národnému podniku, pokiaľ ide o plnenie a prekročovanie plánu, o zvýšenie produktivity
práce a zhospodárnenie činnosti národného podniku, ako i povinnosti národného podniku
voči zamestnancom, pokiaľ ide o zavádzanie novej techniky a pokrokovej technológie,
zlepšenie organizácie práce, využitie podnetov pracovníkov na zlepšenie činnosti podniku,
zvýšenie bezpečnosti pri práci a prehĺbenie starostlivosti o pracujúcich po stránke
zdravotnej, sociálnej a kultúrnej.
(2)
Riaditeľ i závodný výbor odborového sväzu sústavne kontrolujú a prejednávajú plnenie
povinností určených kolektívnou zmluvou a zodpovedajú za ich splnenie. Na plnenie
kolektívnych zmlúv dozerá orgán nadriadený národnému podniku a vyšší orgán príslušného
odborového sväzu.
§ 29
K zvýšeniu iniciatívy a zodpovednosti riaditeľov národných podnikov a k podnieteniu
hmotného záujmu zamestnancov na plnení plánu prispievajú riaditeľské fondy, ktoré
sú v národných podnikoch zriaďované podľa osobitných predpisov.
Siedmy oddiel
Vnútorná organizácia národných podnikov
§ 30
Vnútorná organizácia národných podnikov musí zodpovedať zásadám platným pre vedenie
a hospodárenie národných podnikov (§§ 14 až 19) a musí zabezpečovať úspešné a hospodárne plnenie plánovaných úloh. Ak treba vykonať
zmeny vo vnútornej organizácii národného podniku, najmä za účelom dosiahnutia lepších
hospodárskych výsledkov, musia sa vykonávať tak, aby sa nimi nevyvolávali poruchy
v činnosti národného podniku.
§ 31
(1)
Národný podnik sa člení na organizačné útvary, ktorým je v rámci činnosti podniku
presne vymedzená pôsobnosť a určené úlohy.
(2)
Vnútorné členenie národného podniku musí byť úmerné jeho rozsahu a povahe jeho činnosti
a musí zabezpečovať dokonalú vzájomnú spoluprácu všetkých útvarov; pritom najmä počet
a rozsah zložiek správneho aparátu musí zodpovedať zásade najvyššej hospodárnosti.
§ 32
(1)
Riaditeľ je povinný do troch mesiacov od zápisu národného podniku do podnikového
registra vypracovať podľa zásad stanovených v štatúte (§ 58) organizačný poriadok (u podnikov novobudovaných predbežný organizačný poriadok)
a predložiť ho na schválenie nadriadenému orgánu. Do času, než sa organizačný poriadok
schváli, riaditeľ urobí nutné opatrenia na zabezpečenie riadneho chodu podniku.
(2)
Organizačný poriadok ustanovuje vnútornú organizáciu národného podniku, najmä určuje
jeho organizačné útvary, vymedzuje pôsobnosť týchto útvarov, ich vzájomné vzťahy a
spoluprácu, určuje, kto vymenúva vedúcich jednotlivých útvarov, a určuje ich právomoc
a zodpovednosť.
§ 33
(1)
Kompetentný minister môže, ak to vyžaduje potreba hospodárskej samostatnosti niektorého
miestne oddeleného útvaru národného podniku, určiť, že sa tento útvar zapíše do podnikového
registra ako odštepný podnik.
(2)
Vedúci odštepného podniku je oprávnený robiť v mene národného podniku právne úkony
týkajúce sa odštepného podniku.
Ôsmy oddiel
Prevádzanie, zlučovanie, rozdeľovanie a zrušovanie národných podnikov
§ 34
Kompetentný minister môže previesť národný podnik do pôsobnosti iného ministra po
dohode s ním.
§ 35
(1)
Kompetentný minister môže zlúčiť národný podnik s iným národným podnikom. Zlučovaný
národný podnik zaniká dňom, ku ktorému bolo zlúčenie zapísané do podnikového registra;
týmto dňom prechádza jeho majetok a záväzky na preberajúci národný podnik.
(2)
Kompetentný minister môže vykonať splynutie dvoch alebo viacerých národných podnikov
v nový národný podnik. Splynuvšie národné podniky zanikajú a ich majetok a záväzky
prechádzajú na nový národný podnik dňom, ku ktorému bol tento národný podnik zapísaný
do podnikového registra.
(3)
Národný podnik môže byť opatrením kompetentného ministra rozdelený na dva alebo viacej
národných podnikov. Rozdelený národný podnik zaniká a jeho majetok a záväzky prechádzajú
na nové národné podniky dňom, ku ktorému boli tieto národné podniky zapísané do podnikového
registra, a to v rozsahu, ktorý určí kompetentný minister.
§ 36
(1)
Pri zlúčení, splynutí alebo rozdelení národných podnikov musí byť ku dňu zániku,
prípadne vzniku národných podnikov vykonaná úplná inventarizácia hospodárskych prostriedkov
a zostavená súvaha národných podnikov, ktorých sa tieto opatrenia týkajú. To neplatí
v prípade zlučovania pre preberajúci národný podnik.
(2)
Ustanovenia o odovzdaní vedenia národného podniku pri zmene riaditeľa platia obdobne
i v prípade prevedenia, zlúčenia, splynutia a rozdelenia národných podnikov. Spísania
zápisnice sa zúčastnia aj vedúci útvarov národných podnikov, ktorých sa tieto opatrenia
týkajú.
(3)
Riaditeľ preberajúceho národného podniku, prípadne novovzniknutého národného podniku
je povinný bez meškania upovedomiť všetky organizácie a orgány štátnej správy, ktoré
budú dotknuté zlúčením, splynutím alebo rozdelením národného podniku.
§ 37
(1)
Kompetentný minister môže zrušiť národný podnik.
(2)
Pritom môže celý majetok a všetky záväzky zrušeného národného podniku previesť na
iné právnické osoby štátneho socialistického sektora; na prechod záväzkov nie je potrebné
privolenie veriteľov.
(3)
Ak neurobí kompetentný minister opatrenia podľa odseku 2, vykoná sa likvidácia zrušeného
národného podniku podľa predpisov, ktoré vydá minister financií. V týchto predpisoch
sa môže tiež určiť, že pohľadávky veriteľov zrušeného národného podniku zanikajú,
ak nebudú prihlásené v určenej lehote; taktiež môže sa určiť, v akom poradí sa prihlásené
pohľadávky skoncujú.
(4)
O výmaz zrušeného národného podniku z podnikového registra požiada riaditeľ, a ak
došlo k likvidácii, likvidátor.
§ 38
(1)
Prevádzanie národných podnikov a ich častí, zlučovanie, splynutie ako i zrušovanie
sa smie vykonávať len vtedy, ak sa tým vytvoria podmienky pre dosiahnutie podstatne
lepších hospodárskych výsledkov. Tieto opatrenia sa musia riadne pripraviť a zásadne
môžu mať účinnosť len k začiatku kalendárneho roku.
(2)
Prevádzanie, zlučovanie, splynutie, rozdelenie a zrušovanie národných podnikov vykonáva
kompetentný minister po dohode s ministrom financií, prevádzanie národných podnikov
do pôsobnosti iného ministra aj po dohode s ministrom predsedom Štátneho úradu plánovacieho.
Vláda určuje, v ktorých prípadoch je pri uvedených organizačných zmenách a pri zrušovaní
národných podnikov potrebný jej súhlas a v ktorých prípadoch je potrebný súhlas niektorých
ústredných úradov, prípadne vyjadrenie výkonných orgánov národných výborov alebo ústredných
výborov príslušných odborových sväzov.
Deviaty oddiel
Zmeny a presuny výrobných programov a plánovaných úloh národných podnikov
§ 39
(1)
Na zmenu výrobného programu nepredpokladanú plánom je potrebné schválenie kompetentného
ministra; zmenu možno schváliť len z dôvodov obzvláštnej dôležitosti.
(2)
Návrh na schválenie zmeny musí sa podrobne odôvodniť; treba k nemu pripojiť preukaz
technickej pripravenosti nového výrobného programu a jeho materiálového, kádrového
a finančného zabezpečenia, ako i rozbor a vyčíslenie všetkých dôsledkov zmeny v hmotnom
a peňažnom vyjadrení. Návrh, ktorý nevyhovuje týmto podmienkam, nesmie sa schváliť.
Zmena nadobúda účinnosť dňom schválenia.
§ 40
(1)
Výrobný program je dovolené presunúť do iného národného podniku alebo do inej miestne
odlúčenej prevádzkárne (závodu) len vtedy, ak sa bezpečne zistila účelnosť a hospodárnosť
presunu a ak bol presun schválený.
(2)
Presun výrobného programu zvláštnej hospodárskej dôležitosti, ako aj opätovný presun
výrobného programu v priebehu päť rokov, schvaľuje vláda. Ostatné presuny schvaľujú
kompetentní ministri.
(3)
O návrhu na schválenie presunu výrobného programu platí primerane ustanovenie § 39 ods. 2.
(4)
Národné podniky, medzi ktorými sa presun výrobného programu prevádza, sú povinné
sa dohodnúť o jednotlivých otázkach tohto presunu. V zápisnici o dohode uvedú: názov
národných podnikov a ich nadriadených orgánov, druh a rozsah prevádzanej výroby, čas
jej prevzatia, zoznam prevádzaných zakázok s uvedením dodacích lehôt, dôsledky vyplývajúce
z prevodu pre uzavrené hospodárske zmluvy, údaje o zabezpečení výrobnej kapacity preberajúceho
podniku pre preberajúci výrobný program, rozsah a spôsob prevzatia výrobných a iných
podkladov, podrobnosti o zaškolení zamestnancov podnikom prevádzajúcim a spôsob jeho
pomoci preberajúcemu podniku, najmä pri zabezpečovaní ďalšieho technického rozvoja
prevádzanej výroby, ako aj určenie zástupcov strán zodpovedných za riadne prevedenie
výrobného programu. Ak sa má pri presune výrobného programu previesť správa majetku,
uvedie sa v dohode tiež zoznam tohto majetku a spôsob jeho prevedenia. Dohodu o prevedení
výrobného programu schvaľujú, ako aj vzniknuté spory riešia orgány nadriadené zúčastneným
národným podnikom.
(5)
Ak ide o presun výrobného programu medzi prevádzkárňami (závodmi) toho istého národného
podniku, upraví otázky presunu uvedené v predchádzajúcom odseku riaditeľ národného
podniku.
(6)
Riaditelia zúčastnených národných podnikov zodpovedajú za to, že všetky organizácie
a orgány štátnej správy, ktoré budú dotknuté presunom výrobného programu, budú o zmene
bez meškania upovedomené.
§ 41
(1)
Ak sa prevádzajú úlohy obsiahnuté v pláne národného podniku na iný národný podnik,
platia zásady uvedené v § 39 ods. 2 a v § 40 ods. 4 a 6 primerane.
(2)
Pri zlúčení, splynutí alebo pri rozdelení národných podnikov urobí kompetentný minister
opatrenie tiež o ich plánovaných úlohách.
Desiaty oddiel
Riadenie národných podnikov ministrami
§ 42
Národné podniky riadi kompetentný minister, ktorý vykonáva túto pôsobnosť podľa zásad
ustanovených vládou, a pokiaľ tak ustanovujú osobitné predpisy, tiež po dohode s inými
ústrednými orgánmi štátnej správy.
§ 43
V rámci riadenia národných podnikov kompetentný minister najmä:
a)
rozpisuje na podriadené národné podniky štátny plán, riadi a kontroluje plnenie plánu
týchto podnikov,
b)
sa stará o sústavné zvyšovanie produktivity práce a znižovanie vlastných nákladov
predovšetkým zabezpečovaním neustáleho technického rozvoja, najmä zavádzaním mechanizácie
a automatizácie výrobných procesov a zdokonaľovaním technológie, zavádzaním pokrokových
pracovných metód, ďalej účelnou organizáciou práce, usmerňovaním tvorivých schopností
pracujúcich a využívaním ich výsledkov,
c)
dbá, aby pri každej činnosti podriadených národných podnikov sa dôsledne uplatňovala
zásada najprísnejšej hospodárnosti a aby sa správne využívali obežné prostriedky a
zrýchľoval sa ich obrat,
d)
sa stará, aby podriadené národné podniky zásobovali národné hospodárstvo výrobkami
vysokej technickej a kultúrnej úrovne,
e)
dbá o plynulé materiálno-technické zásobovanie podriadených národných podnikov,
f)
robí opatrenia na zvýšenie akosti výrobkov, na sústavné spevňovanie technologickej
disciplíny a na zníženie nepodarkovosti vo výrobe,
g)
riadi mzdovú politiku podriadených podnikov,
h)
sa stará o plné a racionálne využitie výrobných a iných zariadení v podriadených
národných podnikoch,
ch)
riadi investičnú výstavbu podriadených národných podnikov,
i)
stará sa o vytváranie podmienok pre sústavné spevňovanie technicko-hospodárskych
noriem,
j)
dbá o správny výber a riadne rozmiestnenie kádrov a o systematické zvyšovanie politickej
a odbornej kvalifikácie pracovníkov podriadených podnikov,
k)
stará sa o organizáciu bezpečnosti práce,
l)
riadi a kontroluje národohospodársku evidenciu.
§ 44
(1)
Kompetentný minister riadi národné podniky spravidla prostredníctvom riaditeľov hlavných
správ, ktoré sú súčasťou ministerstva; môže riaditeľa hlavných správ poveriť i výkonom
niektorých iných oprávnení prislúchajúcich mu podľa tohto zákona.
(2)
Riaditeľa hlavnej správy vymenúva a odvoláva minister. Riaditeľ hlavnej správy zodpovedá
ministrovi za splnenie svojich povinností.
(3)
Organizáciu a pôsobnosť hlavných správ upravujú organizačné poriadky, ktoré vydá
kompetentný minister.
§ 45
(1)
Kompetentný minister môže niektoré národné podniky podriadiť bezprostredne svojej
právomoci; taktiež môže so súhlasom vlády poveriť organizácie združujúce národné podniky
(trusty a kombináty), aby v určenom rozsahu vykonávali nad národnými podnikmi v nich
združenými pôsobnosť prislúchajúcu mu podľa §§ 42 a 43.
(2)
Kompetentný minister môže so súhlasom vlády v prípade potreby zriadiť za účelom uľahčenia
riadenia niektorých národných podnikov osobitné orgány. Ich právne postavenie a pôsobnosť
upraví organizačný poriadok (štatút), ktorý vydá kompetentný minister so súhlasom
vlády.
Jedenásty oddiel
Osobitné organizačné úpravy
§ 46
Ak sa podieľa na plnení významnej úlohy niekoľko národných podnikov, môže kompetentný
minister poveriť riaditeľa jedného zo zúčastnených národných podnikov, aby v rozsahu
ním určenej právomoci robil za účelom úspešného splnenia tejto úlohy opatrenia, ktoré
musia dbať ostatné zúčastnené národné podniky, a aby vykonávanie týchto opatrení v
nich kontroloval. Ak sú na plnení takejto úlohy zúčastnené národné podniky v pôsobnosti
niekoľkých ministrov, môže sa poverenie vydať len so súhlasom všetkých zúčastnených
ministrov.
Dvanásty oddiel
Trusty a kombináty
§ 47
(1)
Pre účelnejšiu organizáciu a pre zhospodárnenie prevádzky národných podnikov, ako
aj pre uľahčenie riadenia národných podnikov, môže kompetentný minister so súhlasom
vlády zriadiť organizáciu, ktorá združuje niekoľko národných podnikov s tým istým
alebo príbuzným predmetom činnosti a ktorá pre ne môže obstarávať niektoré hospodárske
činnosti (trust).
(2)
Za tých istých podmienok môže kompetentný minister zriadiť organizáciu združujúcu
niekoľko národných podnikov, ktorých činnosť na seba naväzuje alebo sa doplňuje a
ktorých spojením možno vytvoriť potrebnú súvislú prevádzku (kombinát). Vo výnimočných
prípadoch môžu byť v kombináte združené okrem národných podnikov i trusty.
§ 48
(1)
Trusty a kombináty riadia, koordinujú a kontrolujú činnosť združených organizácií,
zabezpečujú riadne plnenie ich plánovaných úloh, obstarávajú spoločné záležitosti,
prípadne i prevádzajú hospodársku činnosť slúžiacu všetkým týmto organizáciám.
(2)
Zdroje príjmov trustov a kombinátov upravujú osobitné predpisy (§ 59 ods. 1). Ak sú týmito zdrojmi príspevky združených organizácií, určí ich výšku a základ
kompetentný minister po dohode s ministrom financií.
§ 49
(1)
Trusty a kombináty môžu administratívnym opatrením prevádzať základné fondy zo správy
združenej organizácie do správy inej združenej organizácie. Taktiež schvaľujú dohody
združených organizácií o prevode správy základných fondov, pokiaľ podľa osobitných
predpisov je také schválenie potrebné.
(2)
Trusty a kombináty rozdeľujú obežné prostriedky medzi združené organizácie.
(3)
Trusty a kombináty nezodpovedajú za záväzky združených organizácií a tieto organizácie
nezodpovedajú za záväzky trustov a kombinátov.
§ 50
(1)
Trusty a kombináty sú právnickými osobami a spravujú sa zásadami chozrasčotu; zapisujú
sa do podnikového registra. O ich právnych pomeroch, majetku a záväzkoch platia obdobne
ustanovenia druhého a tretieho oddielu tohto zákona.
(2)
Organizáciu, činnosť a hospodárenie trustov a kombinátov, ako aj ich vzťahy k združeným
organizáciám a k nadriadeným orgánom upravia štatúty, ktoré vydá so súhlasom vlády
kompetentný minister. Pokiaľ tieto štatúty neustanovujú inak, platia pre trusty a
kombináty primerane predpisy o národných podnikoch.
Trinásty oddiel
Odbytové a zásobovacie organizácie
§ 51
(1)
Ak to vyžaduje záujem plynulého a včasného uspokojovania potrieb odberateľov, zásobovania
trhu spotrebným tovarom, hospodárnosti v skladovaní, doprave a administratíve, môže
kompetentný minister so súhlasom vlády zriadiť pre určité odvetvie sústavu odbytových
základní, hospodáriacich podľa zásad chozrasčotu.
(2)
Odbytové základne vykonávajú odbyt výrobkov určitého odvetvia alebo druhu. Sú organizované
nezávisle na výrobných podnikoch.
§ 52
(1)
Ak nemožno pre veľký počet zásobovaných útvarov alebo z iných dôvodov prostredníctvom
odbytových základní hospodárne zásobovať všetkých spotrebiteľov určitého odboru, môže
kompetentný minister zriadiť zásobovaciu základňu hospodáriacu podľa zásad chozrasčotu,
prípadne so súhlasom vlády sústavu takých zásobovacích základní.
(2)
Úlohou zásobovacích základní je zásobovať určené národné podniky a iné organizácie
určitými druhmi materiálov.
§ 53
Odbytové (zásobovacie) základne sú podriadené hlavným správam odbytu (zásobovania),
prípadne iným útvarom, ktoré určí kompetentný minister.
§ 54
(1)
Kompetentný minister môže pre zvýšenie hmotnej zainteresovanosti a zodpovednosti
za zásobovaciu alebo odbytovú činnosť zriadiť so súhlasom vlády v rámci ministerstva
hlavnú správu odbytu alebo hlavnú správu zásobovania, hospodáriacu podľa zásad chozrasčotu.
(2)
Chozrasčotná hlavná správa odbytu plánuje, organizuje, riadi, kontroluje, prípadne
vykonáva odbyt produkcie národných podnikov a iných organizácií kompetentného ministerstva.
Chozrasčotná hlavná správa zásobovania organizuje, riadi, kontroluje, prípadne vykonáva
materiálno-technické zásobovanie v úseku kompetentného ministerstva.
(3)
Zdroje príjmov chozrasčotných hlavných správ odbytu (zásobovania) upravujú osobitné
predpisy (§ 59 ods. 1). Ak sú týmito zdrojmi podiely na obchodných zrážkach a prirážkach, ktoré hlavnej
správe odvádzajú odbytové (zásobovacie) základne, alebo príspevky podnikov, určí výšku
týchto podielov a základ i výšku príspevkov kompetentný minister po dohode s ministrom
financií.
§ 55
(1)
Odbytové a zásobovacie základne sú právnickými osobami; zapisujú sa do podnikového
registra. O ich právnych pomeroch, majetku a záväzkoch platia obdobne ustanovenia
druhého a tretieho oddielu tohto zákona.
(2)
Organizáciu, činnosť a hospodárenie odbytových a zásobovacích základní upravia štatúty,
ktoré vydá so súhlasom vlády kompetentný minister. Pokiaľ tieto štatúty neustanovujú
inak, platia pre odbytové a zásobovacie základne primerane predpisy o národných podnikoch.
(3)
Ustanovenia predchádzajúcich odsekov platia aj pre chozrasčotné hlavné správy odbytu
a zásobovania s tým, že sa tieto hlavné správy nezapisujú do podnikového registra.
§ 56
Kompetentný minister môže za účelom hospodárneho sústredenia aj inej nevýrobnej činnosti,
než je zásobovanie a odbyt, zriadiť so súhlasom vlády organizácie obstarávajúce túto
činnosť. Ustanovenie § 55 tu platí obdobne.
Štrnásty oddiel
Platnosť niektorých ustanovení pre iné hospodárske organizácie
§ 57
(1)
(2)
Predpisy o likvidácii (§ 37 ods. 3) môže minister financií vydať i pre organizácie uvedené v predchádzajúcom odseku.
Pätnásty oddiel
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 58
Kompetentní ministri vydajú so súhlasom vlády štatúty, ktoré podľa zásad tohto zákona
podrobne upravia pre jednotlivé hospodárske odvetvia (odbory) právne pomery, organizáciu,
činnosť a hospodárenie národných podnikov, ako aj riadenie týchto podnikov kompetentným
ministrom.
§ 59
(1)
O financovaní, úverovaní, platobnom styku a kontrole finančného hospodárenia národných
podnikov a ostatných hospodárskych organizácií, na ktoré sa vzťahujú ustanovenia tohto
zákona, platia osobitné predpisy.
(2)
Predpisy o hlavných (vedúcich) účtovníkoch a o organizácii účtovnej služby zostávajú
nedotknuté.
§ 60
(1)
Národné podniky a odbytové (zásobovacie) organizácie zriadené pred účinnosťou tohto
zákona sa spravujú v budúcnosti ustanoveniami tohto zákona. Peňažné ústavy a podniky,
aj keď sú organizované ako národné podniky, spravujú sa i naďalej predpismi doteraz
pre ne platnými.
(2)
Ustanovenie § 5 ods. 1 o účinku zápisu do podnikového registra sa nevzťahuje na organizácie, ktoré vznikli
podľa doterajších predpisov pred účinnosťou tohto zákona a neboli doteraz zapísané
do podnikového registra.
§ 61
(1)
Zrušujú sa:
1.
zákon č. 103/1950 Zb., o národných podnikoch priemyslových;
2.
vládne nariadenie č. 105/1950 Zb., ktorým sa vyhlasuje Štatút národných podnikov priemyslových;
3.
vládne nariadenie č. 60/1951 Zb., ktorým sa rozširuje platnosť zákona o národných podnikoch priemyslových na národné
podniky v odbore Ministerstva stavebného priemyslu;
4.
vládne nariadenie č. 99/1951 Zb., ktorým sa rozširuje platnosť zákona o národných podnikoch priemyslových na národné
podniky v odbore Ministerstva národnej obrany;
5.
vládne nariadenie č. 107/1952 Zb., ktorým sa rozširuje platnosť zákona o národných podnikoch priemyslových na národné
podniky v odbore Ministerstva školstva, vied a umení;
6.
vládne nariadenie č. 93/1953 Zb., ktorým sa rozširuje platnosť zákona o národných podnikoch priemyslových na národné
podniky v odbore Štátneho úradu štatistického;
a s výhradou uvedenou v § 60 ods. 1 aj všetky predpisy, ktoré sa vzťahujú na veci upravené týmto zákonom.
(2)
Zrušuje sa ďalej ustanovenie § 3 ods. 1 vládneho nariadenia č. 44/1954 Zb., o organizácii verejnej dopravy v odbore Ministerstva dopravy.
(3)
Pokiaľ sa nevydajú predpisy na vykonanie tohto zákona, použijú sa doterajšie predpisy,
pokiaľ nie sú v rozpore s týmto zákonom.
§ 62
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1956; vykonajú ho všetci členovia vlády.
Zápotocký v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.
Dr. Dolanský v. r.
Gen. arm. dr. Čepička v. r.
Kopecký v. r.
Inž. Jankovcová v. r.
Poláček v. r.
Dr. Škoda v. r.
Barák v. r.
Inž. Šimůnek v. r.
Dr. Kyselý v. r.
Plojhar v. r.
Dr. Šlechta v. r.
Bakuľa v. r.
David v. r.
Ďuriš v. r.
Krajčír v. r.
Krosnář v. r.
Krutina v. r.
Machačová v. r.
Dr. Nejedlý v. r.
Štoll v. r.
Tesla v. r.
Uher v. r.
Beran v. r.
Jonáš v. r.
Reitmajer v. r.
Smida v. r.
Dr. Bartuška v. r.
Bukal v. r.
Dvořák v. r.
Dr. Kahuda v. r.
Málek v. r.
Maurer v. r.
Dr. Neuman v. r.
Ouzký v. r.
Pospíšil v. r.
Inž. Púčik v. r.
Dr. Vlasák v. r.
Zatloukal v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.
Dr. Dolanský v. r.
Gen. arm. dr. Čepička v. r.
Kopecký v. r.
Inž. Jankovcová v. r.
Poláček v. r.
Dr. Škoda v. r.
Barák v. r.
Inž. Šimůnek v. r.
Dr. Kyselý v. r.
Plojhar v. r.
Dr. Šlechta v. r.
Bakuľa v. r.
David v. r.
Ďuriš v. r.
Krajčír v. r.
Krosnář v. r.
Krutina v. r.
Machačová v. r.
Dr. Nejedlý v. r.
Štoll v. r.
Tesla v. r.
Uher v. r.
Beran v. r.
Jonáš v. r.
Reitmajer v. r.
Smida v. r.
Dr. Bartuška v. r.
Bukal v. r.
Dvořák v. r.
Dr. Kahuda v. r.
Málek v. r.
Maurer v. r.
Dr. Neuman v. r.
Ouzký v. r.
Pospíšil v. r.
Inž. Púčik v. r.
Dr. Vlasák v. r.
Zatloukal v. r.