121/1962 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1983 do 30.06.1988
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 121/1962 Zb. |
| Názov: | Zákon o hospodárskej arbitráži |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 19.12.1962 |
| Dátum vyhlásenia: | 27.12.1962 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1983 |
| Dátum účinnosti do: | 30.06.1988 |
| Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 40/1966 Zb. | Vyhláška hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o určení miestnej príslušnosti pre rozhodovanie hospodárskych sporov týkajúcich sa niektorých závodov (organizačných zložiek) socialistických organizácií |
| 22/1972 Zb. | Vyhláška hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o určení príslušnosti Štátnej arbitráže pre hlavné mesto Prahu v niektorých hospodárskych sporoch |
| 116/1984 Zb. | Vyhláška Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o prejednávaní a rozhodovaní hospodárskych sporov rozhodcom |
| 116/1965 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/1962 Zb. o hospodárskej arbitráži |
| 106/1967 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Národného zhromaždenia o zmene a doplnení zákona o hospodárskej arbitráži |
| 29/1968 Zb. | Zákon o zmenách niektorých zákonov v súvislosti s úpravou postavenia Národného výboru hlavného mesta Slovenska Bratislavy |
| 175/1968 Zb. | Zákon o meste Brne |
| 41/1969 Zb. | Zákon Českej národnej rady o meste Plzni |
| 139/1970 Zb. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia zákona o hospodárskej arbitráži |
| 166/1982 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o hospodárskej arbitráži |
| 99/1988 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o hospodárskej arbitráži |
| 106/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/1962 Zb. o hospodárskej arbitráži |
| 519/1991 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Občiansky súdny poriadok a notársky poriadok |
121
ZÁKON
z 19. decembra 1962
o hospodárskej arbitráži
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Pre plnenie úloh štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva a maximálne uspokojovanie
jeho potrieb má rozhodujúci význam uvedomelá súdružská spolupráca socialistických
organizácií, uskutočňovaná na základe stáleho rozširovania účasti pracujúcich na riadení
hospodárstva.
Na upevňovanie tejto spolupráce a na dôsledné uplatňovanie celospoločenských záujmov
na úseku dodávateľsko-odberateľských vzťahov prispieva i hospodárska arbitráž.
Prvá časť
Úvodné ustanovenia
§ 1
Hospodárska arbitráž plní pri organizácii, úprave a kontrole dodávateľsko-odberateľských
a iných hospodárskych vzťahov (ďalej len „hospodárske vzťahy") tieto hlavné úlohy
a)
prejednáva a rozhoduje hospodárske spory medzi socialistickými organizáciami, organizačnými
jednotkami alebo organizačnými zložkami, prípadne orgánmi socialistických organizácií,
pokiaľ sú oprávnené vystupovať v hospodárskych vzťahoch vo svojom mene, ako aj medzi
ostatnými účastníkmi hospodárskych záväzkových vzťahov1) (ďalej len „organizácie"),
b)
pripravuje na svojom úseku návrhy zákonov Federálneho zhromaždenia a nariadení vlády
Československej socialistickej republiky z oblasti hospodárskych vzťahov a na základe
zákonného splnomocnenia a v jeho medziach vydáva všeobecne záväzné právne predpisy,
c)
výchovnou činnosťou pomáha v rámci svojej pôsobnosti organizovať a rozvíjať vzťahy
spolupráce a vzájomnej pomoci medzi socialistickými organizáciami a aktívne pôsobí
na tieto organizácie tak, aby sa zlepšovala ich činnosť, zvyšovala zodpovednosť za
riadne a včasné uzavieranie a plnenie hospodárskych zmlúv v súlade s plánovanými úlohami
a aby bol upevňovaný chozrasčot,
d)
upozorňuje príslušné orgány na závady v činnosti socialistických organizácií, prípadne
navrhuje opatrenia na odstránenie týchto závad,
e)
zhromažďuje a zovšeobecňuje poznatky zo svojej činnosti a sústavne skúma príčiny
závad.
f)
v prípadoch a za podmienok ustanovených osobitnými predpismi rozhoduje o odvode do
štátneho rozpočtu a o uložení hospodárskej pokuty.
§ 2
(1)
Hospodárske spory, ktoré hospodárska arbitráž prejednáva a rozhoduje, sú najmä
a)
spory o uzavretí hospodárskych zmlúv a spory o zmenu alebo zrušenie hospodárskych
záväzkov (predzmluvné spory),
b)
spory o reálne plnenie,
c)
spory majetkové,
d)
spory o určenie, či tu právny vzťah alebo právo je alebo nie je, ak je o to naliehavý
právny záujem (určovacie spory),
e)
spory o základné podmienky dodávky.
(2)
Hospodárska arbitráž nerozhoduje
a)
spory z prepravných zmlúv, ktoré sú v súvislosti s dovozom alebo vývozom tovaru alebo
ktoré sa týkajú tranzitnej dopravy,
b)
spory z majetkových vzťahov v medzinárodnom obchodnom styku,2)
c)
spory medzi odborovým orgánom a organizáciou o náhradu škody, vzniknutej nesprávnym
postupom pri vykonávaní nemocenského poistenia.
Tieto spory rozhodujú súdy.
(3)
Hospodárska arbitráž nerozhoduje ďalej spory, na rozhodovanie ktorých je podľa osobitných
predpisov príslušný iný orgán.
(4)
Vláda Československej socialistickej republiky môže nariadením ustanoviť, v ktorých
prípadoch hospodárska arbitráž nerozhoduje spory uvedené v odseku 1 písm. a) až d)
vzniknuté vnútri výrobnej hospodárskej jednotky alebo podobne usporiadanej hospodárskej
jednotky, a ustanoviť, kto tieto spory rozhoduje.
§ 2a
(1)
Hospodárska arbitráž prerokúva a rozhoduje aj hospodárske spory o náhradu škody medzi
organizáciami a orgánom hospodárskeho riadenia v prípadoch, v ktorých podľa osobitných
predpisov tento orgán za škodu zodpovedá.*)
(2)
Vláda Československej socialistickej republiky môže ustanoviť, v ktorých ďalších
prípadoch hospodárska arbitráž prerokúva a rozhoduje spory medzi orgánmi hospodárskeho
riadenia a organizáciami, ktoré vznikajú pri riadení.
§ 3
Ak hospodárska arbitráž vysloví, že spor nepatrí do jej právomoci, je tým súd, prípadne
iný orgán viazaný, a to aj keď ide o spor, ktorý bol hospodárskej arbitráži postúpený.
§ 4
Pri svojej činnosti sa hospodárska arbitráž spravuje právnymi predpismi a zásadami
hospodárskej politiky Československej socialistickej republiky. Presadzuje celoštátne
hospodárske záujmy proti úzkym miestnym, podnikovým, prípadne rezortným záujmom. Dbá
o upevňovanie štátnej, predovšetkým plánovacej, zmluvnej a finančnej disciplíny, najmä
o zabezpečovanie a plnenie úloh určených štátnym plánom rozvoja národného hospodárstva.
Ak hospodárska arbitráž pri prejednávaní hospodárskych sporov zistí, že opatrenia
vykonávané socialistickými organizáciami alebo orgánmi, týkajúce sa hospodárskych
vzťahov medzi socialistickými organizáciami, sú v rozpore s právnymi predpismi alebo
zásadami hospodárskej politiky Československej socialistickej republiky, najmä s uzneseniami
strany a vlády alebo s úlohami štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva, je povinná
na takýto rozpor ihneď tieto orgány alebo organizácie, prípadne ich nadriadené orgány
upozorniť a požadovať nápravu (§ 45).
Druhá časť
Organizácia hospodárskej arbitráže
Prvý oddiel
Organizácia arbitrážnych orgánov
§ 5
Orgány hospodárskej arbitráže tvoria jednotnú sústavu riadenú v rozsahu ustanovenom
týmto zákonom hlavným arbitrom Československej socialistickej republiky.
§ 6
(1)
Orgánmi hospodárskej arbitráže sú:
a)
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky v Prahe; jej súčasťou je
vojenská zložka,
b)
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky v Prahe a Štátna arbitráž Slovenskej
socialistickej republiky v Bratislave,
c)
krajské štátne arbitráže.
(2)
Vláda Českej socialistickej republiky a vláda Slovenskej socialistickej republiky
zriaďuje a zrušuje krajské štátne arbitráže, určuje obvody ich pôsobnosti a určuje
ich sídla.
(3)
Vláda Československej socialistickej republiky môže zriadiť na čas potreby osobitné
hospodárske arbitráže a určiť ich postavenie a pôsobnosť.
§ 7
(1)
Na čele Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky je hlavný arbiter
Československej socialistickej republiky. Na čele Štátnej arbitráže Českej socialistickej
republiky je hlavný arbiter Českej socialistickej republiky a na čele Štátnej arbitráže
Slovenskej socialistickej republiky je hlavný arbiter Slovenskej socialistickej republiky.
Na čele krajskej štátnej arbitráže je jej vedúci.
(2)
Osobným úradom vojakov a ostatných pracovníkov činných pri vojenskej zložke Štátnej
arbitráže Československej socialistickej republiky je Ministerstvo národnej obrany.
§ 8
(1)
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky má postavenie ústredného
orgánu štátnej správy Československej socialistickej republiky. Štátna arbitráž Československej
socialistickej republiky
a)
sleduje rozhodovanie štátnych arbitráží republík a dozerá na zákonnosť rozhodovania
všetkých arbitrážnych orgánov,
b)
pripravuje a predkladá v spolupráci so Štátnou arbitrážou Českej socialistickej republiky,
Štátnou arbitrážou Slovenskej socialistickej republiky a ostatnými zúčastnenými orgánmi
vláde Československej socialistickej republiky rozbory a návrhy na opatrenia,
c)
vykonáva prieskum, ako pôsobí právny poriadok v oblasti hospodárskych vzťahov socialistických
organizácií, pripravuje návrhy právnych predpisov alebo spolupôsobí pri ich príprave,
d)
dbá spravidla prostredníctvom Štátnej arbitráže Českej socialistickej republiky a
Štátnej arbitráže Slovenskej socialistickej republiky o riadne a včasné zmluvné zabezpečovanie
zvlášť dôležitých úloh ustanovených vládou Československej socialistickej republiky
menovite ústredným a iným orgánom a pomáha svojou súčinnosťou zabezpečiť ich plnenie,
e)
vydáva, pokiaľ je na to zákonom splnomocnená, v jeho medziach všeobecne záväzné právne
predpisy,
f)
na zabezpečenie jednotného výkladu právnych predpisov v oblasti hospodárskych vzťahov
socialistických organizácií a jednotnosti rozhodovania zaujíma stanoviská k závažným
právnym otázkam a za tým účelom tiež zvoláva pravidelné porady arbitrážnych orgánov,
vydáva smernice a inštrukcie pre činnosť všetkých orgánov hospodárskej arbitráže a
vykonáva prieskum ich práce,
g)
rozvíja v rámci svojej pôsobnosti medzinárodnú spoluprácu.
(2)
Na zabezpečenie úloh Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky jej
poskytujú ostatné orgány hospodárskej arbitráže potrebné informácie, písomnosti a
podklady a vyvíjajú potrebnú súčinnosť; od krajských štátnych arbitráží môže Štátna
arbitráž Československej socialistickej republiky vyžadovať tieto údaje a súčinnosť
len s vedomím príslušnej Štátnej arbitráže Českej socialistickej republiky alebo Štátnej
arbitráže Slovenskej socialistickej republiky.
(3)
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky spolupracuje pri plnení
svojich úloh s ministerstvami a ostatnými federálnymi orgánmi a využíva praktické
skúsenosti a poznatky, ktoré tieto orgány získali pri riadení zverených úsekov národného
hospodárstva.
§ 8a
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky a Štátna arbitráž Slovenskej socialistickej
republiky majú postavenie ústredného orgánu štátnej správy príslušnej republiky. Tieto
arbitráže
a)
vedú krajské štátne arbitráže a dozerajú na zákonnosť rozhodovania a na ostatnú ich
činnosť,
b)
pripravujú a predkladajú vládam republík rozbory a návrhy na opatrenia,
c)
dbajú o riadne a včasné zmluvné zabezpečovanie zvlášť dôležitých úloh ustanovených
vládou Československej socialistickej republiky, ako aj úloh ustanovených vládami
republík menovite ústredným a iným orgánom týchto republík a národným výborom a pomáhajú
svojou činnosťou zabezpečiť ich plnenie,
d)
po prerokovaní so Štátnou arbitrážou Československej socialistickej republiky vydávajú
inštrukcie pre činnosť krajských štátnych arbitráží a zvolávajú pravidelné porady
arbitrážnych orgánov a aktívy hospodárskych právnikov,
e)
spolupracujú pri plnení svojich úloh s ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi
a národnými výbormi príslušných republík a využívajú skúsenosti a poznatky, ktoré
tieto orgány získali pri riadení zverených úsekov národného hospodárstva.
§ 9
(1)
Hlavného arbitra Československej socialistickej republiky a jeho prvého námestníka
vymenúva a odvoláva vláda Československej socialistickej republiky. Ak je hlavným
arbitrom Československej socialistickej republiky občan Českej socialistickej republiky,
je jeho prvým námestníkom občan Slovenskej socialistickej republiky alebo naopak.
Hlavný arbiter Československej socialistickej republiky zodpovedá vláde Československej
socialistickej republiky za riadnu činnosť orgánov hospodárskej arbitráže. Ustanovuje
a odvoláva štátnych arbitrov Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky
primerane z občanov oboch republík; ak ide o pracovníkov vojenskej zložky Štátnej
arbitráže Československej socialistickej republiky, robí tak po dohode s ministrom
národnej obrany. Náčelník vojenskej zložky je námestníkom hlavného arbitra Československej
socialistickej republiky; zastupuje ho vo veciach súvisiacich so zabezpečením obrany
a bezpečnosti štátu.
(2)
Hlavného arbitra Českej socialistickej republiky a hlavného arbitra Slovenskej socialistickej
republiky vymenúva a odvoláva vláda príslušnej republiky na návrh hlavného arbitra
Československej socialistickej republiky. Hlavný arbiter Českej socialistickej republiky
a hlavný arbiter Slovenskej socialistickej republiky zodpovedajú za riadnu činnosť
Štátnej arbitráže Českej socialistickej republiky a Štátnej arbitráže Slovenskej socialistickej
republiky a krajských štátnych arbitráží nimi vedených vláde príslušnej republiky
a hlavnému arbitrovi Československej socialistickej republiky. Hlavní arbitri Českej
socialistickej republiky i Slovenskej socialistickej republiky ustanovujú a odvolávajú
štátnych arbitrov Štátnej arbitráže Českej socialistickej republiky a Štátnej arbitráže
Slovenskej socialistickej republiky.
(3)
Vedúcich krajských štátnych arbitráží a štátnych arbitrov týchto arbitráží ustanovuje
a odvoláva na území Českej socialistickej republiky hlavný arbiter Českej socialistickej
republiky a na území Slovenskej socialistickej republiky hlavný arbiter Slovenskej
socialistickej republiky. Vedúci krajských štátnych arbitráží riadia prácu týchto
arbitráží a zodpovedajú hlavnému arbitrovi Českej socialistickej republiky, prípadne
hlavnému arbitrovi Slovenskej socialistickej republiky za ich činnosť.
§ 9a
(1)
Za štátneho arbitra sa môže ustanoviť politicky a odborne vyspelý, bezúhonný československý
občan, ktorý
a)
má vysokoškolské vzdelanie v študijnom odbore právo,
b)
po určený čas sa pripravoval ako arbitrážny čakateľ na výkon činnosti štátneho arbitra
čakateľskou praxou a úspešne zložil arbitrážnu skúšku, ktorou preukázal potrebné vedomosti
a skúsenosti na výkon funkcie štátneho arbitra.
(2)
Čakateľskú prax a arbitrážnu skúšku upraví podrobnejšie všeobecne záväzným právnym
predpisom Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky; úpravu týkajúcu
sa čakateľskej praxe a arbitrážnej skúšky čakateľov vojenskej zložky Štátnej arbitráže
Československej socialistickej republiky ustanoví Štátna arbitráž Československej
socialistickej republiky po dohode s Federálnym ministerstvom národnej obrany.
§ 10
(1)
Členmi Prezídia Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky sú hlavný
arbiter Československej socialistickej republiky, prvý námestník hlavného arbitra
Československej socialistickej republiky, hlavný arbiter Českej socialistickej republiky
a hlavný arbiter Slovenskej socialistickej republiky. Ak sa prerokúvajú veci súvisiace
so zabezpečením obrany a bezpečnosti štátu, na rokovaní prezídia sa zúčastňuje aj
náčelník vojenskej zložky.
(2)
Prezídium Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky
a)
b)
schvaľuje rokovací poriadok Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky.
Na týchto veciach sa prezídium môže platne uznášať za prítomnosti väčšiny svojich
členov. Pri rovnosti hlasov platí za prijatý návrh, pre ktorý hlasoval hlavný arbiter
Československej socialistickej republiky.
(3)
Prezídiu Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky patrí ďalej prerokúvať
najmä
a)
návrhy právnych predpisov pripravovaných Štátnou arbitrážou Československej socialistickej
republiky,
b)
rozbory a návrhy na opatrenia predkladané vláde Československej socialistickej republiky
alebo vláde niektorej z oboch republík,
c)
najzávažnejšie stanoviská Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky
na zabezpečenie jednotného výkladu právnych predpisov na hospodárskom úseku.
Druhý oddiel
Príslušnosť
§ 13
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky
(1)
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky prejednáva a rozhoduje
a)
hospodárske spory, v ktorých aspoň jednou zo strán je federálne ministerstvo alebo
iný federálny ústredný orgán alebo v ktorých aspoň jedna zo strán je podriadená Federálnemu
ministerstvu národnej obrany,
b)
hospodárske spory týkajúce sa dodávok a poddodávok nevyhnutných na zabezpečenie obrany
a bezpečnosti štátu alebo dodávok v odbore štátnych hmotných rezerv,
c)
spory o základné podmienky dodávky,
d)
spory uvedené v § 2a medzi orgánmi a organizáciami riadenými federálnym ministerstvom (ústredným orgánom).
(2)
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky rozhoduje o uložení hospodárskych
pokút
a)
ak návrh na uloženie hospodárskej pokuty smeruje proti organizácii alebo orgánu hospodárskeho
riadenia v pôsobnosti federácie alebo proti niekoľkým organizáciám či orgánom, z ktorých
aspoň jeden je v pôsobnosti federácie, alebo proti niekoľkým organizáciám či orgánom
v pôsobnosti oboch republík,
b)
ak návrh na uloženie hospodárskej pokuty súvisí so zaistením obrany a bezpečnosti
štátu alebo s dodávkami v odbore štátnych hmotných rezerv.
§ 13a
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky a Štátna arbitráž Slovenskej socialistickej
republiky
(1)
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky alebo Štátna arbitráž Slovenskej
socialistickej republiky, pokiaľ nie je príslušná Štátna arbitráž Československej
socialistickej republiky, prejednáva a rozhoduje
a)
hospodárske spory, v ktorých aspoň jednou zo strán je ministerstvo alebo iný ústredný
orgán Českej socialistickej republiky alebo Slovenskej socialistickej republiky,
b)
spory uvedené v § 2a.
(2)
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky alebo Štátna arbitráž Slovenskej
socialistickej republiky rozhoduje o uložení hospodárskych pokút, pokiaľ nie je príslušná
Štátna arbitráž Československej socialistickej republiky.
(3)
Miestna príslušnosť Štátnej arbitráže Českej socialistickej republiky alebo Štátnej
arbitráže Slovenskej socialistickej republiky sa spravuje sídlom orgánu, prípadne
organizácie, proti ktorej smeruje arbitrážna žiadosť, prípadne návrh na uloženie hospodárskej
pokuty, alebo proti ktorej sa začína konanie z vlastného podnetu; ak arbitrážna žiadosť
smeruje proti viacerým orgánom, prípadne organizáciám, spravuje sa príslušnosť sídlom
ktorejkoľvek z nich.
§ 14
Krajská štátna arbitráž
(1)
Krajská štátna arbitráž prejednáva a rozhoduje hospodárske spory, pre ktoré nie je
príslušný iný orgán hospodárskej arbitráže.
(2)
Miestna príslušnosť krajskej štátnej arbitráže sa spravuje sídlom organizácie, proti
ktorej smeruje arbitrážna žiadosť alebo proti ktorej sa začína konanie z vlastného
podnetu, a ak je takých organizácií viac, sídlom ktorejkoľvek z nich.
(3)
Ak ide o investičnú výstavbu, ktorá bola uložená vládou alebo ktorá je súčasťou komplexnej
bytovej výstavby, spravuje sa miestna príslušnosť v sporoch medzi dodávateľom a investorom,
ako aj medzi dodávateľom investora a jeho dodávateľmi miestom, kde sa investičná výstavba
uskutočňuje. Pre prejednávanie a rozhodovanie sporov týkajúcich sa plnenia pre vývoz
alebo z dovozu, ak je aspoň jednou zo strán organizácia oprávnená na zahraničnoobchodnú
činnosť, a sporov medzi hlavným dodávateľom vývozného investičného celku a jeho dodávateľmi,
je príslušná štátna arbitráž vykonávajúca pôsobnosť krajskej štátnej arbitráže pre
územie hlavného mesta Prahy alebo územie hlavného mesta Slovenskej socialistickej
republiky Bratislavy; miestna príslušnosť sa spravuje sídlom organizácie oprávnenej
na zahraničnoobchodnú činnosť. Ak ide o spor medzi organizáciami oprávnenými na zahraničnoobchodnú
činnosť, spravuje sa miestna príslušnosť ustanovením odseku 2, a ak ide o spor medzi
hlavným dodávateľom vývozného investičného celku a jeho dodávateľom, sídlom vývozného
odberateľa.
§ 17
(1)
Štátna arbitráž, pri ktorej sa v súlade s ustanoveniami o príslušnosti začalo konanie,
zostáva príslušná, i keď sa v priebehu konania predpoklady pre jej príslušnosť zmenili.
§ 19
(1)
Hlavný arbiter Českej socialistickej republiky alebo hlavný arbiter Slovenskej socialistickej
republiky určuje, ktorý orgán hospodárskej arbitráže prejedná a rozhodne hospodársky
spor, ak vzniknú pochybnosti o príslušnosti medzi krajskými štátnymi arbitrážami v
tej istej republike alebo medzi Štátnou arbitrážou Českej socialistickej republiky
alebo Štátnou arbitrážou Slovenskej socialistickej republiky a krajskou štátnou arbitrážou
ňou vedenou; v ostatných prípadoch určuje príslušnosť hlavný arbiter Československej
socialistickej republiky.
(2)
Hlavný arbiter Československej socialistickej republiky môže pre určité druhy sporov
alebo pre spory niektorých socialistických organizácií alebo pre jednotlivý spor určiť
príslušnosť ináč, než ako je ustanovené v § 13, 13a a 14.
Tretia časť
Arbitrážne konanie
§ 20
Začatie konania
(1)
Hospodárska arbitráž začína arbitrážne konanie na žiadosť organizácie, z vlastného
podnetu alebo z podnetu hlavného arbitra Československej socialistickej republiky.
(2)
O začatí konania z vlastného podnetu alebo z podnetu hlavného arbitra Československej
socialistickej republiky vydá príslušná hospodárska arbitráž písomné rozhodnutie,
v ktorom najmä určí postavenie strán sporu a predmet hospodárskeho sporu. Rozhodnutie
doručí stranám sporu.
(3)
Konanie sa začne dňom, keď hospodárskej arbitráži došla arbitrážna žiadosť. Konanie
z vlastného podnetu hospodárskej arbitráže alebo z podnetu hlavného arbitra Československej
socialistickej republiky sa začne dňom vydania písomného rozhodnutia o jeho začatí.
§ 21
Arbitrážna žiadosť
(1)
Arbitrážna žiadosť musí obsahovať označenie organizácie, ktorá ju podala, a organizácie,
proti ktorej žiadosť smeruje, označenie predmetu sporu, skutočností a dôkazov, o ktoré
sa opiera, ako aj návrh, ako sa má rozhodnúť.
(2)
K arbitrážnej žiadosti musí organizácia pripojiť písomný doklad o tom, že sa pokúsila
o pokonávku, doklad o zaplatení arbitrážneho poplatku, pokiaľ je určené jeho platenie
vopred (§ 44), a doklady, ktorými odôvodňuje svoje návrhy. Rovnopis arbitrážnej žiadosti musí
súčasne zaslať organizácii, proti ktorej arbitrážna žiadosť smeruje.
§ 22
Odstraňovanie vád arbitrážnej žiadosti
(1)
Ak nestačí arbitrážna žiadosť na prejednanie alebo ak nie sú k nej pripojené potrebné
doklady, hospodárska arbitráž vyzve organizáciu, ktorá žiadosť podala, aby odstránila
vytknuté vady v lehote, ktorú jej súčasne určí a upozorní ju, že žiadosť odmietne,
ak organizácia nevyhovie výzve v určenej lehote.
(2)
Ak organizácia odstráni vytknuté vady v určenej lehote, platí, že žiadosť bola od
začiatku bez vád.
§ 22a
Odmietnutie arbitrážnej žiadosti
(1)
Ak organizácia neodstráni vytknuté vady arbitrážnej žiadosti v určenej lehote, hospodárska
arbitráž rozhodnutím žiadosť odmietne.
(2)
Ak sa arbitrážna žiadosť podala na orgáne hospodárskej arbitráže, ktorý nie je príslušný
na jej prejednanie, postúpi ju tento orgán príslušnému orgánu, ktorý je oprávnený
o veci rozhodnúť, a v rozhodnutí ho o tom upovedomí. Hospodárska arbitráž odmietne
rozhodnutím arbitrážnu žiadosť, ak vec nepatrí do jej právomoci; v tom prípade žiadosť
postúpi orgánu, ktorý je oprávnený o veci rozhodnúť, a v rozhodnutí uvedie, že spor
nepatrí do právomoci hospodárskej arbitráže. Právne účinky spojené s podaním takto
postúpených arbitrážnych žiadostí zostávajú zachované.
(3)
Ak hospodárska arbitráž nemôže z obsahu arbitrážnej žiadosti zistiť orgán, ktorý
je oprávnený o veci rozhodnúť, alebo ak je v žiadosti uvedený niekto, kto nemôže byť
stranou v spore, hospodárska arbitráž rozhodnutím žiadosť odmietne a vráti ju tomu,
kto žiadosť podal. Právne účinky spojené s podaním takých arbitrážnych žiadostí zostávajú
pritom zachované len vtedy, ak sa právo uplatní do 30 dní po doručení vrátenej žiadosti
na orgáne, ktorý je oprávnený o veci rozhodnúť.
§ 23
Vyjadrenie k arbitrážnej žiadosti
Organizácia, proti ktorej arbitrážna žiadosť smeruje, je povinná v predzmluvných sporoch
najneskoršie do 5 dní a v ostatných hospodárskych sporoch do 10 dní po tom, čo dostala
rovnopis arbitrážnej žiadosti, zaslať hospodárskej arbitráži vyjadrenie k arbitrážnej
žiadosti a súčasne rovnopis organizácii, ktorá podala arbitrážnu žiadosť, prípadne
ostatným organizáciám, ktoré sa podieľajú na vyriešení sporu. Vo vyjadrení musí byť
uvedené najmä stanovisko k arbitrážnej žiadosti, označenie skutočností, ako aj dôkazov,
na ktoré sa organizácia odvoláva, potrebné doklady a návrh, ako sa má spor rozhodnúť.
Rovnaké povinnosti má organizácia, proti ktorej sa začalo konanie z vlastného podnetu
hospodárskej arbitráže, alebo z podnetu hlavného arbitra Československej socialistickej
republiky.
Dokazovanie
§ 24
(1)
Hospodárska arbitráž je povinná dbať na to, aby skutočnosti, ktoré sú dôležité pre
rozhodnutie, boli zistené presne a úplne. Z tohto hľadiska tiež určuje, ako sa má
zistiť skutkový stav a ktoré dôkazy sa majú vykonať. Dokazovanie sa vykonáva predovšetkým
listinami, znaleckým posudkom, písomným vyhlásením, prípadne aj vyšetrovaním na mieste.
(2)
Organizácie, medzi ktorými je hospodársky spor, sú povinné spolupôsobiť na presné
a úplné zistenie skutočností dôležitých pre rozhodnutie.
§ 25
(1)
Každý je povinný na požiadanie hospodárskej arbitráže oznámiť údaje, podať vysvetlenie,
zprávy alebo návrhy, ako aj predložiť listiny, ktoré hospodárska arbitráž potrebuje
pri výkone svojej činnosti, ustanoviť sa a vypovedať pred ňou pravdivo a úplne o všetkých
okolnostiach, na ktoré sa ho budú pýtať.
(2)
Ak sa vykonáva dôkaz ohliadkou miesta alebo veci, je každý povinný umožniť ohliadku,
prípadne predložiť vec.
(3)
Ak treba na posúdenie hospodárskeho sporu osobitné odborné znalosti, vyžiada si hospodárska
arbitráž znalecký posudok.*) Za znalca ustanoví hospodárska arbitráž po vypočutí strán organizáciu alebo osobu
oprávnenú na znaleckú činnosť podľa osobitných predpisov;3) súčasne môže uložiť stranám potrebnú súčinnosť so znalcom. Hospodárska arbitráž môže
použiť namiesto znaleckého posudku potvrdenie alebo odborné vyjadrenie príslušného
orgánu alebo ústavu. Hospodárska arbitráž doručí stranám sporu znalecký posudok, prípadne
znenie potvrdenia alebo odborného vyjadrenia; strany sú oprávnené sa k nemu vyjadriť
a navrhovať jeho doplnenie.
(4)
Hospodárska arbitráž hodnotí jednotlivé dôkazné prostriedky so zreteľom na všetky
okolnosti prípadu.
§ 26
Osobitné oprávnenie hospodárskej arbitráže
(1)
Hospodárska arbitráž nie je viazaná návrhmi organizácií, medzi ktorými je hospodársky
spor.
(2)
Hospodárska arbitráž môže založiť, zmeniť alebo zrušiť právny pomer medzi organizáciami,
medzi ktorými je hospodársky spor.
§ 28
Zastavenie arbitrážneho konania
Ak odpadne dôvod arbitrážneho konania prv, než sa spor rozhodol, alebo ak v tej istej
veci sa arbitrážne konanie začalo, alebo o veci rozhodol orgán hospodárskej arbitráže,
vydá hospodárska arbitráž rozhodnutie o zastavení konania, a ak je to potrebné, rozhodne
o náhrade nákladov konania.
§ 29
Poriadkové pokuty
(1)
Organizácii, ktorá porušila štátnu, najmä plánovaciu alebo zmluvnú disciplínu, vedome
uviedla nepravdivé údaje, zavdala svojvoľne podnet pre konanie, nepodala v určenej
lehote vyjadrenie k arbitrážnej žiadosti alebo konanie svojvoľne preťahuje, hospodárska
arbitráž môže uložiť poriadkovú pokutu do 10 000 Kčs.
(2)
Tomu, kto nesplní niektorú povinnosť uloženú ustanovením § 25 ods. 1 a 2 alebo kto ruší arbitrážne pojednávanie, môže hospodárska arbitráž po predchádzajúcom
upozornení uložiť poriadkovú pokutu do 500,- Kčs.
(3)
Pokuty podľa odsekov 1 a 2 možno ukladať opätovne.
Rozhodnutie
§ 35
(1)
Arbitrážne rozhodnutie obsahuje označenie orgánu hospodárskej arbitráže, označenie
strán, mená ich zástupcov, označenie predmetu sporu, arbitrážny výrok a jeho odôvodnenie.
Vo výroku sa rozhodne aj o nákladoch konania.
(2)
Z odôvodnenia musí byť zrejmý skutkový stav, z ktorého rozhodnutie vychádza, a ako
boli hodnotené dôkazy. Odôvodnenie musí byť presvedčivé, aby z neho bola zrejmá správnosť
rozhodnutia, aby upevňovalo vzájomnú spoluprácu socialistických organizácií a vychovávalo
ich k disciplinovanému a dobrovoľnému plneniu ich povinností.
(3)
Arbitrážne rozhodnutie má plne vyriešiť celý predmet hospodárskeho sporu. Ak je to
účelné, môže hospodárska arbitráž rozhodnúť o niektorej časti konania osobitne. Rozhodnutie
musí presne vymedziť povinnosti, ktoré ukladá. Môže uložiť aj povinnosť oboznámiť
s výsledkom prejednania a rozhodnutia sporu kolektív pracujúcich organizácie.
(4)
Chyby v písaní alebo v počtoch alebo iné zrejmé nesprávnosti v písomnom vyhotovení
rozhodnutia opraví hospodárska arbitráž kedykoľvek aj bez návrhu organizácie. Rozhodnutie
o oprave doručí stranám sporu.
§ 36
Arbitrážne rozhodnutie je konečné a niet proti nemu opravný prostriedok. Vyhlasuje
sa spravidla hneď po skončení arbitrážneho pojednávania. Rozhodnutie nadobúda právoplatnosť
doručením. Ak je nebezpečenstvo z omeškania, môže arbiter, ak sú prítomní zástupcovia
organizácií, určiť, že rozhodnutie nadobúda právoplatnosť už jeho vyhlásením.
§ 37
(1)
Ak na základe predložených dôkazov, prípadne vykonaného vyšetrenia nie je predmet
sporu celkom objasnený, možno v majetkových sporoch a celkom výnimočne aj v iných
hospodárskych sporoch rozhodnúť bez arbitrážneho konania.
(2)
Hospodárska arbitráž môže vykonať arbitrážne pojednávanie a rozhodnúť aj v neprítomnosti
organizácií, medzi ktorými je spor, ak boli o arbitrážnom pojednávaní vopred upovedomené.
§ 38
Arbitrážny platobný rozkaz
(1)
Na návrh alebo podľa vlastnej úvahy môže hospodárska arbitráž rozhodnúť spor o peňažnú
pohľadávku do 50 000 Kčs arbitrážnym platobným rozkazom vydaným bez vypočutia organizácie,
proti ktorej arbitrážna žiadosť smeruje. Arbitrážnym platobným rozkazom sa prikazuje
organizácii, proti ktorej arbitrážna žiadosť smeruje, aby zaplatila žiadateľovi peňažnú
sumu v ňom uvedenú alebo, aby podala u hospodárskej arbitráže písomne odôvodnené námietky
a súčasne zaslala ich rovnopis žiadateľovi.
(2)
Námietky proti arbitrážnemu platobnému rozkazu sa musia hospodárskej arbitráži podať
do 15 dní od jeho doručenia.
(3)
Hospodárska arbitráž odmietne námietky, ak boli podané oneskorene alebo ak nie sú
v nich uvedené dôvody.
(4)
Ak nepodá organizácia, proti ktorej arbitrážna žiadosť smeruje, námietky alebo ak
arbitráž podľa odseku 3 námietky odmietla, má arbitrážny platobný rozkaz právne účinky
rozhodnutia.
(5)
Ak boli včas podané námietky s uvedením dôvodov, zrušuje sa tým arbitrážny platobný
rozkaz v napadnutej časti. Hospodárska arbitráž potom postupuje podľa ustanovení o
arbitrážnom pojednávaní.
Splnenie rozhodnutia
§ 39
Organizácie sú povinné splniť arbitrážne rozhodnutie v lehote v ňom určenej, a ak
nebola lehota určená, do 15 dní odo dňa, keď rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť.
Uplynutím tejto lehoty stáva sa rozhodnutie vykonateľným. Na žiadosť vyznačí hospodárska
arbitráž vykonateľnosť doložkou na rozhodnutie.
§ 40
(2)
Rozhodnutie, ukladajúce organizácii peňažné plnenie, vrátane pokút, poplatkov a odvodov
do štátneho rozpočtu, ktoré nebolo v lehote uvedenej v § 39 splnené, sa vykonáva odpísaním z účtu povinnej strany u peňažného ústavu podľa osobitných
predpisov.
(3)
Rozhodnutia ukladajúce organizácii nepeňažné plnenie hospodárska arbitráž vynucuje
poriadkovou pokutou do 100.000 Kčs. Túto pokutu možno ukladať opätovne.
(1)
Rozhodnutie je možné vykonať, len ak požiada oprávnená organizácia o jeho výkon,
do jedného roku od uplynutia lehoty určenej na plnenie, a ak nie je lehota určená,
do jedného roku od právoplatnosti rozhodnutia; inak jej právo zaniká. To platí aj
vtedy, ak ide o hospodárske spory, ktoré rozhodujú súdy alebo iné orgány (§ 2 ods. 2 a 3).
(4)
O návrhu na výkon rozhodnutia uložením poriadkovej pokuty rozhoduje hospodárska arbitráž
vždy písomným rozhodnutím spravidla bez arbitrážneho konania. Ak to hospodárska arbitráž
považuje za potrebné, rozhoduje za účasti organizácií. Pre toto konanie platia primerane
ostatné ustanovenia tretej časti.
(5)
Ak hospodárska arbitráž z dôvodov hodných osobitného zreteľa nevyhovie návrhu na
výkon rozhodnutia uložením poriadkovej pokuty, rozhodne o odklade výkonu a pokutu
uloží na žiadosť oprávnenej organizácie podanú po tom, čo dôvody odkladu pominú.
(6)
Ak organizácia dokáže, že povinnosti uložené rozhodnutím alebo im zodpovedajúce práva
prešli na inú organizáciu, možno rozhodnutie vykonať proti alebo v prospech tejto
inej organizácie; hospodárska arbitráž v rozhodnutí vyznačí, že došlo k prechodu povinností
alebo práv na inú organizáciu.
Preskúmanie arbitrážneho rozhodnutia
§ 41
(1)
Ak rozhodnutím krajskej štátnej arbitráže boli porušené právne predpisy alebo zásady
hospodárskej politiky Československej socialistickej republiky, môže príslušná Štátna
arbitráž Českej socialistickej republiky alebo Štátna arbitráž Slovenskej socialistickej
republiky na návrh alebo z vlastného podnetu do dvoch mesiacov od právoplatnosti rozhodnutie
zmeniť alebo zrušiť a prikázať spor na nové prejednanie alebo môže urobiť iné opatrenie.
Ak sú na to zvlášť naliehavé dôvody, môže tak urobiť výnimočne aj po tejto lehote.
(2)
Príslušná Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky alebo Štátna arbitráž Slovenskej
socialistickej republiky môže preskúmať rozhodnutie krajskej štátnej arbitráže aj
vtedy, ak po vydaní rozhodnutia sa zistili nové skutočnosti, ktoré nemohli byť stranám
sporu známe v čase jeho vydania, majú však podstatný význam pre rozhodnutie a so zreteľom
na ne je rozhodnutie v rozpore s právnymi predpismi alebo zásadami hospodárskej politiky
Československej socialistickej republiky.
(3)
Za podmienok určených v odsekoch 1 a 2 môže v sporoch prejednaných a rozhodnutých
štátnou arbitrážou Českej socialistickej republiky alebo Štátnou arbitrážou Slovenskej
socialistickej republiky urobiť rovnaké opatrenie Štátna arbitráž Československej
socialistickej republiky.
(4)
Z podnetu hlavného arbitra Československej socialistickej republiky je príslušná
Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky alebo Štátna arbitráž Slovenskej socialistickej
republiky povinná do 15 dní začať konanie o preskúmaní rozhodnutia krajskej štátnej
arbitráže.
(5)
Návrh na preskúmanie môže organizácia alebo orgán, ktorý je stranou v spore, podať
do 15 dní od doručenia rozhodnutia, a ak ide o návrh na preskúmanie z dôvodov uvedených
v odseku 2, do 15 dní od zistenia nových skutočností. Podáva ho na hospodárskej arbitráži,
ktorá rozhodla. Návrh musí byť podpísaný štatutárnym orgánom organizácie a jeho rovnopis
musí byť súčasne zaslaný druhej organizácii. K návrhu na preskúmanie sa musia pripojiť
potrebné doklady a doklad o zaplatení arbitrážneho poplatku za preskúmanie rozhodnutia.
Druhá organizácia je povinná sa k návrhu na preskúmanie vyjadriť. Postupuje pritom
obdobne podľa § 23.
(6)
V prípadoch, keď tak určí príslušný hlavný arbiter, preskúmajú rozhodnutie traja
arbitri, z ktorých arbiter určený hlavným arbitrom predsedá; ak to vyžaduje povaha
prejednávanej veci, koná sa o preskúmaní za účasti organizácií. Ináč platia na konanie
o preskúmaní primerané ustanovenia tretej časti.
§ 41a
Rozhodnutie vydané podľa § 41 nadobúda právoplatnosť doručením. Pokiaľ bolo preskúmané rozhodnutie zmenené, je
organizácia povinná splniť ho v lehote určenej rozhodnutím o preskúmaní a ak lehota
určená nebola, do 15 dní odo dňa, keď toto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť. Uplynutím
tejto lehoty sa stáva rozhodnutie vykonateľným.
§ 42
(1)
Prezídium Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky môže z dôvodov
uvedených v § 41 ods. 1 a 2 zmeniť rozhodnutie orgánu hospodárskej arbitráže alebo ho zrušiť a spor prikázať
na nové prejednanie. Ak ide o rozhodnutie krajskej štátnej arbitráže alebo Štátnej
arbitráže Českej socialistickej republiky alebo Štátnej arbitráže Slovenskej socialistickej
republiky, možno návrh na toto opatrenie podať len vtedy, ak bolo rozhodnutie preskúmané
podľa § 41 ods. 1 až 3.
(2)
Návrh na opatrenie podľa odseku 1 predkladá Prezídiu Štátnej arbitráže Československej
socialistickej republiky príslušný minister (vedúci ústredného orgánu), prípadne príslušná
rada krajského národného výboru alebo niektorý z členov prezídia. Ak ide o spor uvedený
v § 13, môže návrh predložiť aj organizácia alebo orgán, ktorý je stranou v spore; ustanovenie
§ 41 ods. 5 platí obdobne.
§ 42a
Ak sa rozhodnutie, na základe ktorého sa poskytlo plnenie, zrušilo, orgán hospodárskej
arbitráže v rozhodnutí o preskúmaní uloží organizácii, aby plnenie v zodpovedajúcom
rozsahu vrátila, a ak to nie je možné alebo účelné, aby nahradila cenu podľa času
plnenia. Ak sa také rozhodnutie zmenilo, rozhodne orgán hospodárskej arbitráže zároveň
o majetkovom vyporiadaní celého predmetu sporu.
§ 43
Pri novom prejednaní sporu je orgán hospodárskej arbitráže viazaný právnym názorom
vyjadreným v rozhodnutí vydanom podľa § 41 alebo § 42.
Štvrtá časť
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
Spoločné ustanovenia
§ 44
Arbitrážne poplatky
Za konanie pred orgánmi hospodárskej arbitráže sa platia poplatky ustanovené osobitnými
predpismi.
§ 44a
Náklady konania
(1)
Náklady arbitrážneho konania sú
a)
arbitrážny poplatok,
b)
odmena a náhrada nákladov znalca, ako aj náhrada nevyhnutných výdavkov, prípadne
ušlého zárobku tých, ktorí pred hospodárskou arbitrážou vypovedajú podľa § 25 ods. 1.
(2)
O náhrade nákladov arbitrážneho konania rozhoduje hospodárska arbitráž podľa výsledku
sporu alebo podľa schválenej dohody strán (§ 30 ods. 1), prípadne aj s prihliadnutím na okolnosti vzniku a priebehu sporu.
(3)
Ak je rozhodnutie po preskúmaní podľa § 41 alebo § 42 zrušené a spor prikázaný na nové prejednanie, rozhodne orgán hospodárskej arbitráže
podľa výsledku nového prejednania o nákladoch konania včítane poplatku za preskúmanie
rozhodnutia. Ak sa preskúmané arbitrážne rozhodnutie ponechá bezo zmeny, znáša poplatok
za preskúmanie rozhodnutia navrhovateľ. Ak sa preskúmané rozhodnutie zmení alebo ak
sa urobí iné opatrenie, rozhodne sa o nákladoch konania podľa výsledku preskúmania,
prípadne tiež s prihliadnutím na okolnosti, ktoré preskúmanie vyvolali.
§ 44b
Doručovanie písomností
Hospodárska arbitráž doručuje písomnosti spravidla poštou, a to do sídla organizácie;
ak však organizácia uvedie v arbitrážnej žiadosti, prípadne vo vyjadrení k arbitrážnej
žiadosti miesto písomného styku, doručujú sa písomnosti do tohto miesta.
§ 45
Oznamovanie závad
(1)
Hospodárska arbitráž je povinná upozorňovať príslušné orgány, najmä vedúcich socialistických
organizácií, prípadne im nadriadených orgánov na podstatné závady, ktoré vyšli najavo
pri výkone arbitrážnej činnosti (signalizácia).
(2)
Ten, kto bol upozornený na závadu, je povinný najneskôr do 30 dní od doručenia, ak
nebola určená iná lehota, oznámiť, aké opatrenia urobil na odstránenie závady. Ak
upozorneniu (signalizácii) nevyhovie, prípadne ak nemôže závadu odstrániť v rámci
svojej pôsobnosti, je povinný postúpiť upozornenie (signalizáciu) v tej istej lehote
svojmu nadriadenému orgánu a informovať o svojom postupe hospodársku arbitráž.
(3)
Na mimoriadne závažné závady upozorňuje Štátna arbitráž Československej socialistickej
republiky, Štátna arbitráž Českej socialistickej republiky a Štátna arbitráž Slovenskej
socialistickej republiky príslušné ústredné orgány. Orgán, ktorý bol takto upozornený
alebo ktorému sa signalizácia postúpila podľa odseku 2, je povinný najneskôr do 30
dní od doručenia urobiť opatrenia na nápravu. Pokiaľ nápravu neurobí v rámci svojej
pôsobnosti ani po dohode s iným ústredným orgánom, je povinný v tej istej lehote informovať
o tom orgán hospodárskej arbitráže, ktorý na závadu upozornil. Príslušný hlavný arbiter
je potom oprávnený predložiť upozornenie (signalizáciu) na prejednanie príslušnej
vláde s návrhom opatrení.
§ 46
Zovšeobecňovanie poznatkov
Hospodárska arbitráž je povinná sústavne skúmať príčiny závad a zovšeobecňovať poznatky
z arbitrážnej činnosti. O výsledkoch tejto činnosti je povinná príslušným orgánom
podať zprávy s prípadnými návrhmi všeobecných opatrení na odstránenie závad.
Štvrtá časť
Osobitné konanie
§ 46a
Konanie o odvodoch do štátneho rozpočtu
(1)
Hospodárska arbitráž môže v prípade neplatnosti právneho úkonu uložiť odvod do príslušného
štátneho rozpočtu, ak pri prejednávaní sporu zistí, že boli splnené podmienky ustanovené
osobitným predpisom4) pre jeho uloženie.
(2)
Hospodárska arbitráž uloží odvod sumy, ktorá mala byť ako penále zaplatená (ďalej
len „odvod penále") do príslušného štátneho rozpočtu, ak pri prejednávaní sporu alebo
v konaní o odvode penále do štátneho rozpočtu zistí, že boli splnené podmienky ustanovené
pre uloženie tohto odvodu osobitným predpisom.5)
(3)
Konanie o odvode penále začína hospodárska arbitráž na návrh ústredného orgánu urobený
na základe jeho kontrolnej alebo revíznej činnosti.
Návrh musí obsahovať
Návrh musí obsahovať
a)
označenie organizácií, ktorým sa má odvod uložiť,
b)
skutočnosti, ktoré odôvodňujú uloženie odvodu, najmä deň vzniku a zániku práva na
penále,
c)
výpočet odvodu.
(4)
Na prejednanie návrhu podľa odseku 3 je príslušný orgán hospodárskej arbitráže, ktorý
by bol príslušný na prejednanie a rozhodnutie sporu o zaplatení penále. Návrh sa musí
súčasne zaslať organizáciám, ktorým sa uloženie odvodu penále navrhuje. Organizácia
je povinná do 15 dní od doručenia návrhu oznámiť svoje stanovisko k nemu hospodárskej
arbitráži, navrhovateľovi a druhej organizácii.
(5)
Návrh na preskúmanie rozhodnutia o odvode podľa odsekov 1 a 2 má odkladný účinok.
§ 46b
Konanie o uložení hospodárskej pokuty
(1)
Hospodárska arbitráž môže hospodársku pokutu uložiť, ak zistí, že sú pre uloženie
pokuty splnené podmienky ustanovené osobitným predpisom.6)
(2)
Konanie o uložení hospodárskej pokuty začína hospodárska arbitráž na návrh Výboru
ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky, výborov ľudovej kontroly
republík, Federálneho ministerstva financií, ministerstiev financií republík, Federálneho
cenového úradu, cenových úradov republík, Štátnej banky československej (ďalej len
„navrhovateľ") alebo na vlastný podnet na základe vyšetrení urobených v arbitrážnom
konaní orgánmi hospodárskej arbitráže.
(3)
Návrh na uloženie hospodárskej pokuty musí obsahovať označenie organizácie alebo
orgánu, proti ktorému návrh smeruje, skutočnosti a dôkazy, ktorými sa odôvodňuje začatie
konania, a navrhovanú výšku hospodárskej pokuty s uvedením okolností, ktoré môžu mať
vplyv na jej uloženie a výšku.
(4)
K návrhu musí navrhovateľ pripojiť kontrolnú alebo revíznu správu (protokol), ktorou
návrh odôvodňuje. Rovnopis návrhu musí súčasne zaslať organizácii alebo orgánu hospodárskeho
riadenia, proti ktorému návrh smeruje, a jeho nadriadenému orgánu.
(5)
Organizácia alebo orgán hospodárskeho riadenia, proti ktorému návrh smeruje, je povinný
do 10 dní po tom, čo dostal rovnopis návrhu, zaslať hospodárskej arbitráži, navrhovateľovi
a svojmu nadriadenému orgánu vyjadrenie k návrhu na uloženie hospodárskej pokuty.
(6)
O návrhu na uloženie hospodárskej pokuty rozhodujú vždy traja arbitri, z ktorých
jeden predsedá. Týchto arbitrov a predsedajúceho určí príslušný hlavný arbiter. Ak
uloženie hospodárskej pokuty súvisí so zaistením obrany a bezpečnosti štátu alebo
s dodávkami v odbore štátnych hmotných rezerv, je jedným z arbitrov náčelník vojenskej
zložky Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky alebo jeho zástupca.
(7)
Konania o návrhu na uloženie hospodárskej pokuty sú povinní zúčastniť sa vedúci pracovníci
organizácie alebo orgánu hospodárskeho riadenia, proti ktorému sa konanie začalo,
poverení zástupcovia jeho nadriadeného orgánu a navrhovatelia.
(8)
V rozhodnutí hospodárskej arbitráže, ktorým sa organizácii alebo orgánu hospodárskeho
riadenia ukladá povinnosť odviesť do štátneho rozpočtu hospodársku pokutu, môže byť
uložená aj povinnosť uverejniť rozhodnutie. Hospodárska arbitráž môže v rozhodnutí
tiež ustanoviť, že rozhodnutie uverejní, a to na náklad povinnej organizácie alebo
orgánu hospodárskeho riadenia.
(9)
Rozhodnutie o uložení hospodárskej pokuty môže zmeniť len Prezídium Štátnej arbitráže
Československej socialistickej republiky. Návrh na toto opatrenie predkladá prezídiu
príslušný minister (vedúci ústredného orgánu), prípadne príslušná rada krajského národného
výboru alebo niektorý člen prezídia; návrh má odkladný účinok.
§ 46c
Vykonávanie odvodov
(1)
Odvody a hospodárske pokuty uložené podľa § 46a a 46b organizáciám alebo orgánom v pôsobnosti federácie sa odvádzajú do štátneho rozpočtu
federácie, odvody a hospodárske pokuty uložené ostatným organizáciám a orgánom sa
odvádzajú do štátnych rozpočtov republík.
(2)
V rozhodnutí o uložení odvodu do štátneho rozpočtu a o uložení hospodárskej pokuty
sa uvedie, ktorá organizácia alebo orgán sú povinné odviesť sumu a akú. V rozhodnutí
sa uvedie aj finančná správa, na účet ktorej sa má určená suma odviesť; rovnopis rozhodnutia
zašle hospodárska arbitráž aj tomuto orgánu.
§ 46d
Pre konanie o odvode penále do štátneho rozpočtu, o uložení hospodárskej pokuty a
o neplatnosti opatrenia orgánu hospodárskeho riadenia primerane platia ustanovenia
tretej časti. Za konanie o odvode penále do štátneho rozpočtu a o uloženie hospodárskej
pokuty sa arbitrážne poplatky neplatia.
Piata časť
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 47
Počítanie lehôt
Lehota pre podanie a pre všetky ostatné prejavy organizácií je zachovaná, ak písomnosť
najneskoršie posledný deň lehoty na sobotu alebo došla hospodárskej arbitráži alebo
bola podaná doporučene na poštu. Ak pripadne posledný deň lehoty na deň pracovného
pokoja, je posledným dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.
§ 47a
Ak z konania organizačnej jednotky socialistickej organizácie7) je organizácia zaviazaná alebo ak organizácia zodpovedá za záväzky svojej organizačnej
jednotky, pokladá sa právo uplatnené voči organizačnej jednotke tiež za právo uplatnené
voči organizácii.
§ 48
Arbitrážne orgány zriadené podľa doterajších predpisov sa považujú za orgány zriadené
podľa tohto zákona. Pre ich organizačné začlenenie, príslušnosť a pre konanie pred
nimi však platí tento zákon.
§ 49
(1)
Arbitrážne orgány a súdy dokončia spory začaté u nich pred účinnosťou tohto zákona,
i keby podľa jeho ustanovení tieto spory do ich právomoci alebo príslušnosti už nepatrili.
(2)
V sporoch, ktoré podľa tohto zákona hospodárska arbitráž nerozhoduje a rozhodujú
ich súdy (§ 2 ods. 2, prípadne 3 a § 3), sú organizácie, medzi ktorými takýto spor je, spôsobilé byť účastníkom konania
pred súdmi.
(3)
Právomoc v hospodárskych sporoch o náhradu škody súvisiacej s prevádzkou dopravných
prostriedkov (včítane sporov z regresných nárokov) prejde na hospodársku arbitráž
dňom, ktorý určí vláda Československej socialistickej republiky. Do toho dňa rozhodujú
tieto spory podľa doterajších predpisov súdy.
§ 50
Všetky orgány i pracovníci akokoľvek činní v arbitrážnom konaní sú povinní urobiť
všetky opatrenia potrebné na to, aby sa štátne, hospodárske a služobné tajomstvo zachovalo.
§ 51
Zrušujú sa
vládne nariadenie č. 47/1953 Zb. o štátnej arbitráži v znení vládnych nariadení č. 77/1953 Zb., č. 45/1954 Zb., č.
28/1959 Zb. a zákonného opatrenia č. 87/1961 Zb.,
vyhláška hlavného arbitra Československej socialistickej republiky č. 147/1957 Ú.l.
(Ú.v.), ktorou sa vydáva arbitrážny poriadok,
vyhláška ministerstiev spravodlivosti a financií č. 149/1957 Ú.l. (Ú.v.) o výkone
arbitrážnych rozhodnutí,
vyhláška hlavného arbitra Československej socialistickej republiky č. 140/1960 Zb. o poverení rozhodovaním niektorých sporov patriacich pred Štátnu arbitráž Československej
socialistickej republiky v znení predpisov ju meniacich a doplňujúcich a
predpisy o rezortných (družstevných) arbitrážach vydané príslušnými ministrami (ústrednými
sväzmi družstiev).
§ 52
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1963.
Čl. II
Pokiaľ vláda Českej socialistickej republiky alebo vláda Slovenskej socialistickej
republiky neurobí opatrenie podľa § 6 ods. 2, vykonávajú krajské štátne arbitráže včítane Štátnej arbitráže pre hlavné mesto Prahu
a Štátnej arbitráže pre mesto Bratislavu svoju činnosť v doterajšom rozsahu a v doterajších
obvodoch pôsobnosti.
Čl. II
Ustanovenie § 9a sa nevzťahuje na pracovníkov orgánov hospodárskej arbitráže, ktorých pracovný pomer
vznikol pred 1. januárom 1983.
Novotný v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.
*)
Zák. č. 47/1959 Zb. o úprave právnych pomerov znalcov a tlmočníkov.
*)
2)
§ 2 zákona č. 101/1963 Zb. o právnych vzťahoch v medzinárodnom obchodnom styku (Zákonník medzinárodného obchodu).
3)
Zákon č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočníkoch.