42/1962 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 25.04.1962 do 31.03.1967
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 25.04.1962 - 31.03.1967 | |
| 3. | 01.04.1967 - 10.08.1968 | 23/1967 Zb. |
| 4. | 11.08.1968 - 31.12.1968 | 118/1968 Zb. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 42/1962 Zb. |
| Názov: | Vyhláška ministra dopravy a spojov o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 17.04.1962 |
| Dátum vyhlásenia: | 25.04.1962 |
| Dátum účinnosti od: | 25.04.1962 |
| Dátum účinnosti do: | 31.03.1967 |
| Autor: | Minister dopravy a spojov |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 23/1967 Zb. | Vyhláška Ministerstva dopravy, ktorou sa mení vyhláška č. 42/1962 Zb. o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov |
| 118/1968 Zb. | Vyhláška Ministerstva dopravy, ktorou sa mení vyhláška ministra dopravy a spojov č. 42/1962 Zb. zo 17. apríla 1962 o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a sprievodcov autobusov |
42
VYHLÁŠKA
ministra dopravy a spojov
zo 17. apríla 1962
o úprave mzdových podmienok pre vodičov cestných motorových vozidiel, závozníkov a
sprievodcov autobusov
Minister dopravy a spojov ustanovuje v dohode so zúčastnenými ministrami a ústrednými
orgánmi a s Ústrednou radou odborov na základe uznesenia Štátnej mzdovej komisie zo
16. apríla 1962 podľa § 1 zákona č. 244/1948 Zb. o štátnej mzdovej politike a podľa § 2 vládneho nariadenia č. 27/1951 Zb. o riadení štátnej mzdovej politiky a zriadení Štátnej mzdovej komisie:
§ 1
Rozsah platnosti
(1)
Táto vyhláška upravuje mzdové podmienky pracovníkov, ktorí vedú cestné motorové vozidlá
alebo vykonávajú prácu závozníkov motorových vozidiel a sprievodcov autobusov ako
povolanie.
(2)
Vyhláška sa nevzťahuje na
a)
príslušníkov ozbrojených sborov,
b)
pracovníkov požiarnej ochrany z povolania,
c)
vodičov a sprievodcov mestských koľajových vozidiel, trolejbusov, autobusov a taxíkov
mestskej dopravy a komunálnych služieb,
d)
vodičov traktorov, zamestnaných pri vykonávaní mechanizovaných poľných prác, v približovaní
dreva v lesnom hospodárstve a na vodičov pásových traktorov.
§ 2
Mzdové tarify
(1)
Pre odmeňovanie práce v časovej a v úkolovej mzde platia tieto mzdové tarify:
| a) vodiči nákladných automobilov o užitočnom zaťažení (v Kčs/hod.) | ||
| opravári | neopravári | |
| do 4,4 ton | 5,50 | 5,- |
| do 10,9 ton | 6,20 | 5,50 |
| do 11,- ton | 7,05 | 6,20 |
| b) vodiči kolesových traktorov a ťahačov o výkone motora (v Kčs/hod.) | ||
| do 90 k | 5,50 | 5,- |
| do 179 k | 6,20 | 5,50 |
| od 180 k | 7,05 | 6,20 |
| c) vodiči autobusov o užitočnom zaťažení (v Kčs/hod.) | ||
| do 4,4 ton | 6,20 | - |
| od 4,5 ton | 7,05 | - |
| d) vodiči osobných automobilov (v Kčs mesačne) | 1150,- | 1050,- |
| e) vodiči dodávkových automobilov (v Kčs mesačne) | 1050,- | 950,- |
| f) sprievodcovia autobusov (v Kčs/hod.) | 4,85 | |
| g) závozníci pridelení k automobilom všetkých značiek (v Kčs/hod.) | 4,85 | |
(2)
Vodič-opravár musí byť buď vyučeným automechanikom alebo musí byť zaučený v dielni
a kvalifikačnou skúškou musí preukázať, že okrem zručností predpísaných pre vodiča-neopravára
vie samostatne vykonávať bežné opravy motorového vozidla a pravidelnú kontrolu všetkých
jeho častí, demontovať, opraviť a montovať jednotlivé skupiny a podskupiny vozidla
a vykonávať potrebné úpravy dielcov a súčastí. Ak vodič-opravár zverené vozidlo neudržiava
v riadnom technickom stave, môže sa mu táto jeho kvalifikácia odňať.
Vodič-neopravár musí vedieť pripraviť vozidlo na jazdu, obsluhovať, ošetrovať a mazať
jeho časti podľa príslušných predpisov, vrátane odstránenia jednoduchých porúch, vyskytujúcich
sa na vozidle.
Okrem vedenia vozidla musí vodič vykonávať jeho denné ošetrenie (vodič-opravár aj
potrebné bežné opravy) a nakladať a vykladať prepravovaný tovar na vozidlo a z vozidla,
pokiaľ z dôvodu bezpečnosti prepravy nie je jeho účasť na nakladaní a vykladaní výnimočne
vylúčená.
(3)
Závozník jazdí s vodičom, nakladá a skladá rôzne hmoty a výrobky podľa sprievodných
dokladov. Musí poznať prepravný poriadok a predpisy, vedieť nakladať a skladať rôzne
druhy hmôt a výrobkov a zabezpečiť ich proti poškodeniu, ovládať jednoduché zdvíhacie
a nakladacie zariadenia a pomôcky pre nakladanie a vykladanie, vedieť preberať a odovzdávať
tovar podľa sprievodných dokladov a vypomáhať vodičovi jednoduchými prácami pri odstraňovaní
porúch.
(4)
Sprievodca autobusov vybavuje cestujúcich, batožiny a autobusový tovar, vyberá cestovné,
poplatky a náhrady určené tarifou, ukladá batožiny a autobusový tovar do vyhradeného
priestoru, sprevádza cestujúcich počas jazdy v autobuse alebo prívese a zodpovedá
za ich bezpečnosť. Udržuje vozidlo v čistote. Musí poznať prepravný poriadok, cestovný
poriadok, tarifné ustanovenia o určení cestovného, poplatkov a náhrad, vedieť bezpečne
uložiť batožiny vo vozidle alebo v priestoroch pre ne vyhradených a vypomáhať vodičovi
jednoduchými prácami pri odstraňovaní porúch.
(5)
Vodičom špeciálnych cestných motorových vozidiel sa určí mzdová tarifa podľa skupiny
užitočného zaťaženia nákladných automobilov, do ktorej patrí podvozok (chassis) špeciálneho
vozidla. Autožeriavy, autobagre a dumpre sa nepovažujú za špeciálne cestné motorové
vozidlá v zmysle tejto vyhlášky.
Ťažné vozidlá pre návesy (ťahače) sa posudzujú ako traktory a zaraďujú sa podľa výkonu
motora v koňoch.
Vodičom automobilov s karosériou typu Stationvagón sa určí mzdová tarifa pre vodičov
osobných automobilov alebo pre vodičov dodávkových automobilov, a to podľa prevádzkového
použitia automobilov, ktoré prevažuje.
(6)
Práca na bežných opravách a plánovanej údržbe motorových vozidiel a prívesov odmeňuje
sa príslušnou mzdovou tarifou vodiča alebo závozníka. Za práce pri ošetrovaní motorových
vozidiel a prívesov (denná obsluha, čistenie, umývanie a mazanie) možno určiť paušálnu
odmenu.
§ 3
Pracovné príplatky vodičom
(1)
Za osobitnú namáhavosť, náročnosť a obtiažnosť sa poskytuje vodičom ďalej uvedených
špeciálnych cestných motorových vozidiel a cestných motorových vozidiel s prívesmi
za každú odpracovanú hodinu pri prepravnom výkone, pri ktorom sa použilo špeciálne
zariadenie vozidla alebo prívesu, príplatok, ktorý je
| a) pri automobiloch s návesom do 10 ton užitočného zaťaženia, s jednonápravovým klanicovým prívesom do 18 m dĺžky nákladu, s jednonápravovým prívesom nad 1 tonu užitočného zaťaženia, s jedným dvojnápravovým prívesom do 10 ton užitočného zaťaženia (s výnimkou autobusov) a traktorov s najmenej dvoma dvojnápravovými prívesmi alebo súpravou dvoch klanicových prívesov do 18 m dĺžky nákladu, pri montážnych automobiloch s hydraulicky výsuvnou pracovnou plošinou, pri automobiloch s cisternou (vrátane fekálnych, kropiacich a umývacích automobilov), asanačných a posypových automobiloch a automobiloch s pluhom, nákladných automobiloch automobilovej pošty so špeciálnou skriňovou karosériou pre triedenie poštových zásielok počas jazdy a pohrebných automobiloch | Kčs 0,60, |
| b) pri automobiloch s návesom nad 10 ton užitočného zaťaženia, s jednonápravovým klanicovým prívesom nad 18 m dĺžky nákladu, s jedným dvojnápravovým prívesom nad 10 ton užitočného zaťaženia (s výnimkou autobusov), s dvoma dvojnápravovými prívesmi do 10 ton užitočného zaťaženia, pri traktoroch so súpravou dvoch klanicových prívesov nad 18 m dĺžky nákladu, pri vyklápacích automobiloch bez závozníka, vyklápacích súpravách, čistiacich automobiloch „Kuka“, samozberných a zametacích automobiloch a špeciálnych automobiloch na prepravu uhlia | Kčs 0,90, |
| c) pri automobiloch a ťahačoch s prívesnými Trayllermy a Cullemayermi alebo dvoma dvojnápravovými prívesmi nad 10 ton užitočného zaťaženia Kčs 1,20. V rámci týchto sadzieb možno vodičom určiť tieto príplatky aj pevnou sadzbou, za každý km jazdy. |
(2)
Vodičom autobusov sa vypláca za jazdu s prívesom príplatok vo výške Kčs 0,07 za každý
kilometer jazdy.
(3)
Vodičovi, ktorý súčasne vykonáva prácu výbercu, inkasuje tržby alebo vykonáva výkup,
pokiaľ nie je za túto činnosť inak odmeňovaný, patrí príplatok vo výške Kčs 0,70 za
každú odpracovanú hodinu prepravného výkonu, pri ktorom sa táto činnosť vykonáva.
Príplatok možno určiť pevnou sadzbou za jednotlivý výkon, ktorá však nesmie prekročiť
výšku uvedenú v predchádzajúcej vete.
(4)
Vodičom, ktorí vykonávajú práce uvedené v § 4 ods. 1, prislúchajú rovnaké príplatky ako závozníkom.
§ 4
Pracovné príplatky závozníkom a sprievodcom autobusov
(1)
Za nakladanie a vykladanie ťažkých nákladov patrí závozníkom príplatok, ktorý za
jednu hodinu tohto výkonu je:
| a) pri ručnom nakladaní a vykladaní nákladu o kusovej váhe väčšej než 60 kg na jedného pracovníka | Kčs 0,65, |
| b) pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní sťahovacích zvrškov, pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní nadmerne ťažkých a rozmerove objemných nákladov prepravovaných na špeciálnych podvozkoch (Trayllery a Cullemayery) a pri nakladaní, vykladaní a premiesťovaní zvlášť ťažkých predmetov, ako napr. veľkých strojov, strojových zariadení (súčastí strojov) a ťažkých nedobytných pokladníc, nakládka ktorých vyžaduje špeciálne znalosti a zručnosti a predpokladá vykonanie osobitných prípravných a dokončovacích prác | Kčs 1,35. |
(2)
Závozníkovi, ktorý je poverený inkasovať a vyúčtovať tržby alebo ktorý vykonáva výkup,
patrí príplatok vo výške Kčs 0,70 za každú odpracovanú hodinu prepravného výkonu,
pri ktorom sa táto činnosť vykonáva. Príplatok možno určiť pevnou sadzbou, ktorá však
nesmie prekročiť výšku uvedenú v predchádzajúcej vete.
(3)
Sprievodcom autobusov, obsluhujúcim zároveň motorové vozidlo a príves, patrí príplatok
vo výške Kčs 0,70 za každú odpracovanú hodinu takéhoto výkonu.
§ 5
Príplatky za prácu v sťaženom pracovnom prostredí
(1)
Vodičom a závozníkom za každú hodinu odpracovanú v sťaženom pracovnom prostredí prislúcha
príplatok.
(2)
Príplatky sú odstupňované podľa obťažnosti práce a zdraviu škodlivých podmienok a
za každú skutočne odpracovanú hodinu sú
| v skupine A | Kčs 0,40, |
| v skupine B | Kčs 0,80, |
| v skupine C | Kčs 1,30. |
(3)
Zoznam prác, za ktoré sa poskytujú príplatky, je uvedený v prílohe č. 1. Zoznam prác môžu jednotliví ministri a vedúci ústredných orgánov rozšíriť pre svoju
pôsobnosť o ďalšie práce po prerokovaní so sekretariátom Štátnej mzdovej komisie.
(4)
Príplatky sa poskytujú podľa smerníc vydaných kompetentným ministerstvom na podklade
zásad určených Štátnou mzdovou komisiou.
§ 6
Príplatok za prácu v nočných smenách
Vodičom cestných motorových vozidiel, závozníkom a sprievodcom autobusov prislúcha
príplatok za prácu v nočných smenách podľa predpisov vydaných kompetentným ministrom
alebo vedúcim ústredného orgánu na podklade zásad určených Štátnou mzdovou komisiou.
§ 7
Odmeňovanie práce v úkolovej a časovej mzde
(1)
Úkolová mzda sa má v automobilovej doprave použiť iba:
a)
ak možno vopred spoľahlivo určiť postup a množstvo vykonanej práce a tým aj výkonovú
normu,
b)
ak možno vykonanú prácu kontrolovať podľa množstva a akosti a ak nie je nebezpečie
zvyšovania výkonu na úkor kvality a bezpečnosti práce,
c)
ak je to ekonomicky účelné, najmä ak sú náklady na určenie normy a kontrolu vykonávanej
práce vyvážené výhodami spojenými s použitím úkolovej mzdy.
(2)
Úkolová mzda sa nesmie používať tam, kde by jej uplatnenie mohlo vážne ohroziť život
alebo zdravie robotníkov.
(3)
Práca v úkolovej mzde sa odmeňuje úkolovou sadzbou, ktorá sa vypočíta z mzdovej tarify
a výkonovej normy.
Úkolový poriadok a výkonové normy pre odmeňovanie vodičov a závozníkov za prácu v
úkolovej mzde vydá minister dopravy a spojov.
(4)
V ostatných prípadoch, kde nie sú splnené podmienky uvedené v odseku 1, treba dať
prednosť odmeňovaniu časovou mzdou s prémiou.
§ 8
Prémiovanie
(1)
Za dosiahnutie lepších pracovných výsledkov môžu sa vodičom cestných motorových vozidiel,
závozníkom a sprievodcom autobusov poskytovať prémie podľa podnikových prémiových
poriadkov. Podnikové prémiové poriadky vydáva riaditeľ podniku na základe úpravy kompetentného
rezortného ministra alebo vedúceho ústredného orgánu a v súlade so zásadami schválenými
Štátnou mzdovou komisiou.
(2)
Za hospodárnu prevádzku motorového vozidla môžu sa vodičom cestných motorových vozidiel
poskytovať prémie podľa prémiového poriadku uvedeného v prílohe č. 3.
§ 9
Výkonnostné príplatky
(1)
Vodičom cestných motorových vozidiel, závozníkom a sprievodcom autobusov, odmeňovaným
časovou mzdou, sa môžu poskytovať výkonnostné príplatky do výšky 25 % mzdovej tarify
pracovníka v prípadoch, keď nie je účelné používať iný spôsob odmeňovania pre nedostatok
vhodných prémiových ukazovateľov alebo z iných dôvodov.
(2)
Pri určení výšky výkonnostného príplatku podľa odseku 1 u vodičov osobných automobilov
sa prihliadne najmä na počet ubehnutých kilometrov v rôznych prevádzkových podmienkach
a na kvalitu práce vodiča.
§ 10
Odmena za pohotovostnú službu
(1)
Ak nariadi vedenie podniku (závodu), aby určití pracovníci boli v čase ich pracovného
voľna pripravení na pracovisku pre prípad okamžitej pracovnej potreby na zabezpečenie
dopravnej prevádzky (pohotovosť na pracovisku), prislúcha im za každú celú hodinu
pracovnej pohotovosti 50 % príslušnej mzdovej tarify a nadčasového príplatku uvedeného
v § 11 ods. 3.
(2)
Ak nariadi vedenie podniku (závodu) určitým pracovníkom, aby aj mimo pracovného času
boli pripravení, že budú povolaní na svoje pracoviská na odstránenie porúch v doprave
alebo na vykonanie iných nárazových prác (pohotovosť mimo pracoviska), poskytne sa
im za čas trvania pohotovosti odmena vo výške Kčs 5,- za jeden kalendárny pracovný
deň alebo Kčs 10,- za jeden kalendárny deň pracovného pokoja.
(3)
Ak dôjde v čase nariadenej pohotovosti podľa odseku 1 k pracovnému výkonu. patrí
pracovníkovi za tento výkon, namiesto odmeny za pohotovosť, odmena podľa platných
predpisov.
(4)
Ak nastúpi pracovník počas pracovnej pohotovosti, nariadenej podľa ods. 2, na výzvu
do práce, prislúcha mu odmena za pohotovosť popri odmene za pracovný výkon.
(5)
Čas pohotovosti mimo pracoviska sa nezapočítava do pracovného času.
§ 11
Odmena za nadčasovú prácu a v dňoch pracovného pokoja
(1)
Práca nadčasová je práca nariadená vedúcim podniku (závodu) a konaná nad výmeru zákonom
určeného pravidelného pracovného času. Pri posudzovaní, či ide o nadčasovú prácu,
sa do odpracovaného času započítava aj čas, v ktorom zamestnanec nemohol pracovať,
za ktorý mu však patrí náhrada mzdy alebo peňažné dávky nemocenského poistenia.
(2)
Vedúci podniku (závodu) zodpovedá za to, že nadčasová práca je nevyhnutne potrebná
a že je zabezpečená kontrola výsledkov nariadenej práce i kontrola odpracovaného času.
(3)
Za nariadenú nadčasovú prácu patrí zamestnancovi popri mzde príplatok, a to
a)
vo výške 25% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu,
b)
vo výške 50% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v noci (v
čase medzi 22 - 6 hod.),
c)
vo výške 50% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v nedeľu alebo
iný obvyklý deň pracovného pokoja v týždni,
d)
vo výške 33% mzdovej tarify za každú celú odpracovanú nadčasovú hodinu v pravidelnej
turnusovej práci dennej a nočnej a v nedeľu alebo iný obvyklý deň pracovného pokoja
v týždni.
Ak vznikne zároveň nárok na príplatok podľa ustanovení písm. a), b), c), platí sa
len jeden príplatok, a to najvyšší.
(4)
O náhrade zárobku za dni pracovného pokoja, ako aj o odmene za prácu v týchto dňoch,
platia osobitné predpisy.*)
§ 12
Náhrada mzdy pri časových stratách (prestojoch)
(1)
Za časové straty sa považujú najmä straty, ktoré sú spôsobené chybnými pracovnými
podkladmi, nedostatkom alebo nepripravenosťou materiálu, čakaním na príjem, odovzdanie
alebo potvrdenie prepravných dokladov, čakaním na nakladacích a vykladacích miestach,
prerušením prepravného výkonu z technických, prevádzkových alebo dopravných dôvodov,
alebo pre poruchu nakladacích alebo vykladacích zariadení, nedostatkom potrebného
pracovného miesta a pod. Za časové straty sa nepovažuje prerušenie práce, ku ktorému
síce došlo z týchto príčin, ktoré však nerobí viac ako 15 minút za smenu. Ak prerušenie
práce za jednu smenu vo svojom úhrne trvá dlhšie ako 15 minút, považuje sa aj prvých
15 minút za časovú stratu.
(2)
Za časové straty nemožno zásadne považovať prestoje v dôsledku nepriaznivého počasia.
(3)
Po čas prerušenia práce má sa pracovníkovi prideliť náhradná práca. Za tento čas
mu prislúcha mzda podľa vykonávanej práce, najmenej však vo výške jemu priznanej mzdovej
tarify.
(4)
Ak pracovník nemôže pokračovať v práci z dôvodov ním nezavinených a ak mu nemôže
byť pridelená náhradná práca, prislúcha mu náhrada mzdy vo výške mzdovej tarify. Pokiaľ
však pracovník dosiahol v predchádzajúcom zúčtovacom období nižší priemerný zárobok,
než je jeho mzdová tarifa, prislúcha mu náhrada mzdy zodpovedajúca priemernému hodinovému
zárobku dosiahnutému v predchádzajúcom zúčtovacom období.
(5)
Ak pracovník nemôže pokračovať vo svojej práci z dôvodov ním zavinených, neprislúcha
mu náhrada mzdy. Ak mu je pridelená náhradná práca, prislúcha mu mzda podľa vykonávanej
práce.
(6)
Náhrada mzdy podľa odseku 4 neprislúcha pracovníkovi, ktorý bezdôvodne odmietne konať
náhradnú prácu, alebo ktorý bez meškania neoznámi svojmu nadriadenému okolnosti, pre
ktoré nemôže pokračovať v práci.
(7)
Za čakanie v autobusovej doprave, ktoré je nariadené schváleným rozvrhom práce (turnusom),
medzi ukončením jedného a začatím budúceho spoja, dostane vodič (sprievodca) autobusu
náhradu vo výške 50% mzdovej tarify za takto vykázané hodiny čakania. Čas plateného
čakania sa nezapočítava do pracovného času. Podrobnosti určí kompetentné ministerstvo
alebo ústredný orgán v dohode s ústredným výborom odborového sväzu.
(8)
Za prerušenie práce v dôsledku delenej smeny prislúcha pracovníkovi príplatok vo
výške Kčs 10,- za jednu delenú smenu; čo sa považuje za delenú smenu, je určené v
prílohe č. 2.
§ 13
Všeobecné a záverečné ustanovenia
(1)
S obsahom tejto vyhlášky a jej príloh musia byť vopred oboznámení všetci pracovníci,
na ktorých sa vyhláška vzťahuje. Podnik je povinný oboznámiť každého pracovníka vopred
s formou mzdy, výkonovou normou (úkolovou sadzbou), ukazovateľmi podmienkami a výškou
prémie a príplatkov.
(2)
Vykonávacie smernice k tejto vyhláške vydá pre svoju pôsobnosť kompetentný minister
alebo vedúci ústredného orgánu v dohode s ministrom dopravy a spojov.
Pre určenie pracovného času pracovníkov cestnej motorovej dopravy platia smernice
pre úpravu pracovného času pracovníkov v cestnej motorovej doprave (príloha č. 2).
(3)
Táto vyhláška nadobúda v pôsobnosti jednotlivých ministerstiev a ústredných orgánov
účinnosť dňom, ktorý určí kompetentný minister alebo vedúci ústredného orgánu.
(4)
Dňom zavedenia úpravy mzdových podmienok pre vodičov a závozníkov cestných motorových
vozidiel a sprievodcov autobusov podľa tejto vyhlášky stráca platnosť vyhláška č.
210/1958 Ú. l. (Ú. v.) o úprave mzdových podmienok vodičov motorových vozidiel, závozníkov
a sprievodcov autobusov v znení vyhlášky č. 19/1960 Zb.*)
Minister:
dr. Vlasák v. r.
dr. Vlasák v. r.
Príloha č. 1 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
ZOZNAM PRÍPLATKOV
za sťažené a zdraviu škodlivé pracovné prostredie
| Príklady prác | Druhy škodlivín, príp. zhodnotenie miery rizika | Príplatková skupina |
| Ručný presun (nakladanie, prekladanie, skladanie) | ||
| 1. voľne ložených: | ||
| a) štrkopiesok | ø | |
| b) uhlie, koks, suchá stavebná sutina, suchá škvara, popol, popolček, portlandský cement, antuka, vápenec, škvarobetónová zmes, sklená, trosková a čadičová vlna, ostrica, kysličník hlinitý (bauxit), kýzové výpražky, drvený korund, suchý a sypký (prašný) kaolín, hlinka, íl a zemité pigmenty, asfalt, kremičitany, sľuda, grafit, sadra, síran amónny, superfosfát, pyrity, železné piliny, rudy, koncentráty rúd, olovo v bochníkoch, síran horečnatodraselný, kryštalovaná sóda, chlorid sodný (soľ), draselná soľ, sodný lúh, korok, olejnaté semená, kukurica, obilie, kŕmne múčky, kŕmne šroty, patáty, pokrutiny (repkové, slnečnicové, bavlníkové a repné), sušené zemiaky, rybacia múčka, škrobová múčka, bavlníkové semeno, sója, kúdeľ, konope, sušené repné rezky, surové nasolené kože z tuzemska a európskych krajín | Kolísavá prašnosť neagresívnych alebo menej agresívnych prachov | A |
| c) troskový cement, nehasené vápno, slinok, pálené šamotové suroviny, troska, čisté kremičité piesky, umelé omietky, výpalkové uhlie, dusíkaté hnojivá (liadky), fosfáty, kalcinovaná sóda, potaš, naftalín, mastenec, apatit, karbid, mangánové kaly, prašná mangánová ruda, feronikel, chrómová ruda, magnezit, hlušiny a flotanové rudy, síra, surový lupok, šamotové tvárnice, magnezitové tvárnice, ferosilícium, dolomit, azbest (v doskách a kusoch), stuchnutá kopra, krvná múčka, črevá, staré handry, surové kože z mimoeurópskych štátov, brúsny piesok | Kolísavá prašnosť agresívnych a leptavých prachov, možnosť infekcie | B |
| d) mletý kremenec (múčka), mleté dinasové zmesi, azbest (mletý a drvený), kremičité múčky, kyslé trosky, pálený lupok, gaštanový výťažok, zvieracie chlpy, kosti, rohovina | Kolísavá prašnosť vysoko agresívnych prachov, infekcia | C |
| 2. balených v jutových vreciach alebo v inom jednoduchom balení, pri ktorom je pracujúci významne obťažovaný prašnosťou:*) | ||
| a) na substráty uvedené v odseku 1 sa znižujú príplatky o jeden stupeň | Nižšia prašnosť než pri vykladaní voľne ložených | |
| b) pazderie, tabak, paprika | Kolísavá prašnosť neagresívnych alebo menej agresívnych prachov | A |
| c) sadze | Priamy styk so sadzami, prach v kolísavých koncentráciách | B |
| d) ricínové bôby | Priamy styk s ricínovými bôbmi, prach zo semien, častý vznik špecifickej astmy | C |
Príloha č. 2 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
SMERNICE
o úprave pracovného času pracovníkov v cestnej motorovej doprave
Úprava pracovného času pre vodičov musí vyhovovať všetkým zákonným predpisom o ochrane
práce a zdravia pracujúcich pri rešpektovaní všetkých požiadaviek kladených na prepravu,
najmä čo do operatívnosti a kvality prepravy, zníženia nadčasovej práce a ochrany
socialistického vlastníctva.
I. Všeobecné zásady pre úpravu pracovného času
1. Na základe plánovaného prevádzkového času určí vedúci organizácie (prevádzky) spoločne
s odborovou organizáciou pracovné a smenové plány a po dohode so zamestnancami ich
vyhlási. Plánovaný prevádzkový čas vodičov má zodpovedať pravidelnému pracovnému času,
určenému príslušnými predpismi, pripadajúcemu podľa počtu pracovných dní na kalendárny
mesiac. V pracovných a smenových plánoch môže byť určený pre jednotlivé dni rôzny
pracovný čas.
2. Začiatok a koniec denného pracovného času určí vedúci v dohode s odborovou organizáciou
v pracovných a smenových plánoch. Ak je vo výnimočných prípadoch z nutných prevádzkových
dôvodov na krátky čas potrebné zmeniť určený rozvrh práce, vedúci organizácie je oprávnený
so súhlasom odborovej organizácie túto zmenu vykonať. Na lepšie prispôsobenie pracovného
času prepravným potrebám a na zabezpečenie väčšieho rozsahu osobného voľna pre vodičov
majú sa vypracovať pracovné a smenové plány, ktoré majú v najlepšej miere predvídať
potrebu nepravidelných začiatkov pracovného času (smeny), ako i delené smeny.
3. O nepravidelný začiatok smeny ide vtedy, ak sa najmenej o jednu hodinu odchyľuje
od všeobecného začiatku pracovného času. Delená smena je taká smena, v rámci ktorej
je zabezpečený pracujúcim súvislý voľný čas trvajúci najmenej 3 hodiny nepretržite
v mieste bydliska pracovníka alebo sídla jeho podniku (závodu).
4. Hodiny, ktoré v rámci kalendárneho mesiaca presahujú pravidelný pracovný čas určený
príslušnými predpismi, sú hodinami nadčasovej práce. Pri zistení, či ide o nadčasovú
prácu, započítava sa do odpracovaného času aj čas, po ktorý vodič nepracoval pre prekážky
v práci, pokiaľ mu za tento čas prislúcha náhrada mzdy alebo peňažné dávky nemocenského
poistenia zamestnancov.
II. Zásady pre určenie pracovných a smenových plánov
1. Pracovné a smenové plány pre vodičov cestných motorových vozidiel sa určia na základe
pravidelného pracovného času, určeného príslušnými predpismi, pripadajúceho podľa
počtu pracovných dní na kalendárny mesiac. Pracovné a smenové plány sa majú zostavovať
pre čo možno najdlhšie časové obdobie, najmenej na jeden týždeň dopredu.
2. Ak pre niektoré dni takéto určenie pracovného plánu z prevádzkových dôvodov nie
je možné, musí sa nástup do práce (začiatok smeny) vodičovi oznámiť spravidla najmenej
12 hodín vopred. Rovnako, ak je potrebné z prevádzkových dôvodov dodatočne meniť začiatok
pracovného času určený v pracovnom pláne pre určitý deň treba vodičovi túto zmenu
oznámiť najneskôr 12 hodín pred začiatkom smeny.
3. Medzi dvoma plnými pracovnými smenami (oddiel IV, bod 1) treba vodičovi poskytnúť a v pláne určiť najmenej 12 hodín, u turnusových zamestnancov výnimočne 10 hodín odpočinku. Čas odpočinku musí byť určený tak, aby poskytoval možnosť spánku, preto musí byť určený spravidla v noci a len výnimočne cez deň. Ak je čas odpočinku poskytnutý na pracovnej ceste, musí sa možnosť spánku zabezpečiť v miestnosti (v ubytovni) alebo výnimočne vo vozidle, ak je zariadené pre spánok vodiča.
3. Medzi dvoma plnými pracovnými smenami (oddiel IV, bod 1) treba vodičovi poskytnúť a v pláne určiť najmenej 12 hodín, u turnusových zamestnancov výnimočne 10 hodín odpočinku. Čas odpočinku musí byť určený tak, aby poskytoval možnosť spánku, preto musí byť určený spravidla v noci a len výnimočne cez deň. Ak je čas odpočinku poskytnutý na pracovnej ceste, musí sa možnosť spánku zabezpečiť v miestnosti (v ubytovni) alebo výnimočne vo vozidle, ak je zariadené pre spánok vodiča.
4. Ak sa trvanie pracovnej smeny predĺžilo výnimočne nad 8 hodín (oddiel IV, bod 2),
musí čas neprerušeného odpočinku po tejto smene trvať 12 hodín. Medzi dvoma pracovnými
smenami, kratšími ako 8 hodín, môže byť čas odpočinku výnimočne krátený až na 8 hodín.
5. Pracovné a smenové plány musia určiť spôsob nástupu do práce, dĺžku trvania a časové
rozloženie pracovných smien, pracovné prestávky a dni pracovného voľna. Pracovné a
smenové plány musia v najvyššej možnej miere zabezpečovať rovnomerné rozloženie práce
na jednotlivých vodičov a dĺžky jednotlivých pracovných smien na jednotlivé týždne
v mesiaci a vnútri týždňov na jednotlivé dni.
III. Pracovná smena, pracovný čas a pracovné prestávky
1. Pracovná smena sa skladá z pracovného času a zo zákonnej prestávky.
2. Pracovný čas zahŕňa čas trvania prepravného výkonu a čas strávený ostatnými výkonmi.
3. Čas prepravného výkonu zahŕňa
a) čas prevádzkovej a technickej prípravy a zakončenia práce,
b) čas jazdy vozidla, vrátane času nakladania a vykladania vozidla,
c) čas strávený opravami vozidla na ceste.
4. Ostatnými výkonmi sa rozumejú
a) účasť na oprave vozidla v dielni
b) vyúčtovanie tržby (predaných cestovných lístkov a pod.),
c) pravidelné prevádzkové školenie (poučovanie) dopravných zamestnancov,
d) udržiavanie vozidiel v zahriatom stave.
5. Okrem výkonov uvedených v bode 3 a 4 sa do pracovného času zahŕňajú
a) čas, po ktorý vodič, prípadne aj závozník žiadnu prácu nevykonáva, ale musí byť
v pohotovosti na pracovný výkon. Takýto prípad nastane, keď osádka vozidla
- je s vozidlom pripravená na odjazd, ale jazdný príkaz nemohol byť doteraz z prevádzkových
alebo organizačných dôvodov vydaný,
- po vykonaní jazdného príkazu čaká na ďalší pracovný príkaz,
- s vozidlom musí čakať u odosielateľa alebo príjemcu tovaru na vybavenie,
- je s vozidlom pripravená na naloženie alebo vyloženie nákladu, avšak potrební nakladači
alebo vykladači nie sú doteraz k dispozícii,
- je pripravená na prácu, ale vodič nemôže prevziať vozidlo z dôvodov, ktoré sa netýkajú
jeho osoby (nevčasné vykonanie technickej prehliadky alebo - pri viacsmennej práci
- oneskorený návrat vozidla z predchádzajúcej smeny atď.),
ďalej sem patrí
- nariadená pohotovosť vodiča (okrem pohotovosti mimo pracoviska),
- stráženie vozidla a nákladu;
b) odpočinok po 5 hodinách nepretržitého vedenia vozidla;
c) poruchy na trati (technická závada vozidla, nezjazdnosť ciest, čakanie na posypanie,
mimoriadne poveternostné vplyvy, čakanie na sprievod pri preprave ťažkých a rozmerných
nákladov, čakanie nariadené pri vyšetrovaní dopravnej nehody).
6. Zákonnou prestávkou sa rozumie prestávka na desiatu v rozsahu 15 minút za smenu.
7. Ako čas čakania podľa bodu 5 sa neposudzuje čas, s ktorým môže vodič mimo plánovaného
pracovného času, určeného smenovým plánom, po odstavení vozidla voľne disponovať bez
toho, že by mal povinnosť na prácu.
8. Minister dopravy a spojov môže určiť časové limity pre niektoré pracovné výkony
a prestávky uvedené v bode 3 až 5.
IV. Trvanie pracovnej smeny
1. Pracovná smena nemá zásadne trvať dlhšie než 8 hodín. Odchýlky sú prípustné
a) na pracoviskách, kde je zavedený pri 46 hodinovom pracovnom čase päťdenný pracovný
týždeň,
b) pri živelných pohromách,
c) pri dojazdoch do cieľového miesta,
d) pri žiadúcej mimoriadnej odôvodnenej nárazovej a časove obmedzenej preprave, ktorú
nemožno normálnym spôsobom v zákonnom pracovnom čase zabezpečiť, po predbežnej dohode
so závodným výborom ROH, a to vždy najdlhšie v jednom kalendárnom dni o 2 hodiny.
2. Čas vlastného vedenia vozidla (jedným vodičom) nesmie spravidla prekročiť 7 hodín
v jednom kalendárnom dni (v jednej smene); výnimočne môže byť predĺžený z dôvodov
dokončenia prepravného výkonu (jazdy do cieľového miesta), avšak maximálne na 9 hodín,
ak bola pred ďalšou jazdou poskytnutá zodpovedajúca prestávka.
3. Ak sa pri prepravnom výkone v nákladnej a autobusovej doprave v tuzemsku i v zahraničí
používajú na vedenie vozidla 2 vodiči, nesmie úhrn hodín vedenia vozidla v priebehu
24 hodín pripadajúci na každého vodiča prekročiť 9 hodín. V takýchto prepravách môže
sa čas odpočinku (oddiel II, bod 3 a 4) znížiť na 10 nepretržitých hodín.
4. Nepretržité vedenie vozidla bez akejkoľvek prestávky je prípustné v trvaní najviac
5 hodín. Ďalšie vedenie vozidla smie v dôvodu bezpečnosti jazdy nasledovať najskôr
po poskytnutí prestávky v trvaní 30 minút.
5. Prestávku na desiatu v trvaní 15 minút (oddiel III, bod 6) treba vodičovi poskytnúť
najdlhšie po 5 hodinách práce, ak mu do toho času nebola práca prerušená z iných dôvodov
na čas najmenej 15 minút (čakanie na prácu, prestávka vo vedení vozidla po piatich
hodinách).
V. Dni pracovného voľna
Vodičovi treba zabezpečiť v rámci kalendárneho týždňa súvislé voľno v rozsahu najmenej
32 hodín, pričom raz za 3 týždne musí toto voľno pripadnúť na nedeľu.
VI. Odchýlky platné pre vodičov osobných automobilov, vodičov sanitných automobilov
a vodičov autobusov
1. Pracovný čas vodiča osobného automobilu je celý čas smeny (oddiel III), resp. delenej
smeny, pokiaľ bol strávený v mieste (obci) pracoviska.
2. Pracovný čas vodiča osobného automobilu v smene, ktorý strávil na pracovnej ceste,
je iba čas pracovného výkonu, ktorý pozostáva
a) z denného ošetrenia vozidla,
b) z opráv vozidla na trati,
c) z jazdy s vozidlom,
d) zo zákonných prestávok v priebehu jazdy [oddiel III, bod 5b) a 6].
3. Ostatné prestávky sa vodičovi osobného automobilu na pracovnej ceste do pracovného
času nezapočítavajú. Pracovná smena pri pracovnej ceste, v ktorej bola vodičovi osobného
automobilu poskytnutá nezapočítateľná pracovná prestávka, sa posudzuje vždy ako delená
smena, aj keď čas prestávky (súčet viac prestávok počas smeny) nedosiahol 3 hodiny.
4. Vodič osobného automobilu, ktorý na pracovných cestách pri zotrvaní na mieste prechodného
pobytu podľa pracovného plánu nie je v určitom dni využitý na pracovný výkon buď vôbec
alebo nie po celý zákonom určený pracovný čas, sa odmeňuje za hodiny zodpovedajúce
zákonnému pracovnému času pripadajúcemu na tento deň. Ak však jeho výkon dosiahne
alebo prevýši tento zákonný pracovný čas, sa odmeňuje iba za hodiny strávené pracovným
výkonom.
5. Odchýlky platné pre vodičov osobných automobilov možno použiť aj pre určenie pracovného
času vodičov autobusov, ktoré sú v majetku podnikov alebo Revolučného odborového hnutia.
6. Ustanovenia o pracovnom čase (oddiel III a IV) vodičov sanitných automobilov upraví
vo vykonávacích predpisoch minister zdravotníctva s ministrom dopravy a spojov a príslušným
odborovým sväzom, a pokiaľ sa týka vodičov autobusov verejnej dopravy, minister dopravy
a spojov v dohode s odborovým sväzom s prihliadnutím na zvláštne prevádzkové podmienky
a povahu prepravnej práce týchto vodičov.
VII. Povinnosť vedúcich organizačných jednotiek a záverečné ustanovenia
1. Vedúci organizačných jednotiek sú povinní riadnou organizáciou práce starať sa
o to, aby vodiči cestných motorových vozidiel mali dostatočný voľný čas na odpočinok
a na obnovenie fyzických a duševných síl, ako aj na uspokojenie osobných záujmov,
aby nadčasové hodiny poklesli pod zákonom prípustný rozsah*) a aby boli ďalej obmedzované a postupne celkom odstránené.
Ďalej musia vytvárať také predpoklady, aby cestné dopravné prostriedky boli vybavované
vhodnými mechanizačnými prostriedkami zaisťujúcimi bezpečnosť práce a odstraňovanie
jej namáhavosti a musia zlepšovať ostatné podmienky, najmä zriaďovaním nocľahární,
sociálneho zabezpečenia a pod.
2. Nadčasová práca je prípustná len so súhlasom závodného výboru Revolučného odborového
hnutia.
3. Vedúci organizačných jednotiek zodpovedajú za to, že povolená nadčasová práca vodičov
neprekročí v žiadnom prípade zákonom určenú hranicu. Za tým účelom musí vedúci organizácie
vodičovi nadčasovú prácu pre jednotlivé štvrťročia kalendárneho roku so súhlasom odborovej
organizácie plánovať a takto určené štvrťročné limity počtu nadčasových hodín vodičov
dôsledne dodržiavať.
4. V prípade nesplnenia alebo porušenia týchto smerníc treba závady prejednávať za
účasti odborovej organizácie a za nedodržanie zásady o zákonom určenej hranici pre
nadčasovú prácu voči zodpovednému pracovníkovi vyvodzovať sankcie podľa platných predpisov.
5. Uvedené smernice platia obdobne aj pre úpravu pracovného času závozníkov a sprievodcov
autobusov.
Príloha č. 3 vyhlášky č. 42/1962 Zb.
ÚPRAVA
ministra dopravy a spojov
zo 17. apríla 1962,
ktorou sa vydáva poriadok pre prémiovanie vodičov a niektorých iných pracovníkov za
hospodárnu prevádzku cestných vozidiel pre motorovú dopravu
Za účelom hmotného zainteresovania pracovníkov na zhospodárnení prevádzky cestných
vozidiel pre motorovú dopravu (ďalej len „vozidlá") sa priznávajú vodičom cestných
motorových vozidiel (ďalej len „vodiči") prémie:
1. za jazdu bez dopravných nehôd a závad,
2. za zníženie prevádzkových nákladov vozidla.
Časti prémie uvedené pod č. 2 sa môžu priznávať tiež opravárom (údržbárom, nastavovačom
vstrekovacích čerpadiel a karburátorov), výdajcom pohonných hmôt, hospodárom s pneumatikami,
údržbárom pneumatík a vulkanizérom podľa ďalej uvedených osobitných ustanovení.
I. Prémia za jazdu bez dopravných nehôd a závad
1. Výška prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad je závislá od počtu základných
kilometrov, ktoré vodič dosiahne bez dopravných nehôd a závad v určitom kalendárnom
štvrťroku na vozidlách toho istého podniku (závodu), s ktorým bol v tomto štvrťroku
v pracovnom pomere. Kilometre ubehnuté so súkromnými vozidlami bez dopravných nehôd
a závad a dopravné nehody a závady pri jazde so súkromnými vozidlami s výnimkou skutočností
uvedených v odseku 2 písm. e) nemajú na výplatu prémie vplyv.
2. Za okolnosti vylučujúce vyplatenie prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad
sa považujú najmä:
a) ak bol vodič právoplatne odsúdený pre trestný čin, ktorého sa dopustil v cestnej
doprave alebo pri výkone svojho zamestnania, a to aj vtedy, ak súd upustil od potrestania;
b) ak miestny ľudový súd alebo národný výbor právoplatne zistil, že sa vodič dopustil
previnenia v cestnej doprave alebo pri výkone svojho zamestnania:
c) ak vodičovi za priestupok v cestnej doprave uložil národný výbor pokutu, verejné
pokarhanie alebo napomenutie;
d) ak bol vodičovi za konanie proti pravidlám cestnej premávky odňatý vodičský preukaz
alebo mu bol vymenený alebo preštiknutý kupón k vodičskému preukazu;
e) ak sa nepochybne zistilo, že sa vodič dopustil závažného konania proti pravidlám
cestnej premávky, najmä že požil pred začatím alebo počas jazdy (aj súkromným vozidlom)
alkoholický nápoj, a to aj keď takéto konanie nebolo kompetentným orgánom prerokované.
3. Prémie sa vyplácajú po uplynutí príslušného kalendárneho štvrťroku. Za každých
100 základných kilometrov, ktoré vodič dosiahne v tomto štvrťroku bez dopravných nehôd
a závad, sa mu vyplatí prémia vo výške Kčs 1,-. Pri nastúpení alebo prerušení pracovného
pomeru počas kalendárneho štvrťroku, pokiaľ ide o zvýhodnenú zmenu zamestnania, prislúcha
pomerná časť prémií. V ostatných prípadoch sa prémie za tento štvrťrok nevyplácajú.
4. V prípadoch uvedených v odseku 2 písm. a), b), e) a v prípade odňatia vodičského
preukazu podľa písm. d) zaniká nárok na prémie nielen v tomto kalendárnom štvrťroku,
v ktorom k uvedenej udalosti došlo, ale aj v ďalších dvoch kalendárnych štvrťrokoch
(čakacia doba). Obdobne sa postupuje v tých prípadoch, keď sa zistí, že vodič zatajil
akúkoľvek dopravnú nehodu alebo závadu (priestupok proti predpisom na ochranu cestnej
premávky).
5. O výplate prémií rozhoduje v dohode s príslušným orgánom odborového sväzu vedúci
podniku (závodu), s ktorým je vodič v pracovnom pomere.
II. Prémie za zníženie prevádzkových nákladov vozidla
6. a) Prémia za zníženie prevádzkových nákladov vozidla sa poskytuje za úspory dosiahnuté
v určitom štvrťroku oproti normovanej spotrebe pohonných hmôt a plášťov a normovaným
nákladom na údržbu a opravy vozidla; z výslednej úspory sa určí prémia.
b) Ak je strata pri vozidle vyššia než dosiahnuté úspory, nevzniká nárok na prémiu
a strata sa prevedie do ďalšieho štvrťroku.
7. Úspory alebo straty na pohonných hmotách, v spotrebe plášťov a nákladov na údržbu
a opravy vozidla sa zistia porovnaním skutočných nákladov podľa údajov prvotnej evidencie
s normovanými nákladmi.
8. Podkladom pre určenie normovaných nákladov pohonných hmôt, plášťov a nákladov na
údržbu a opravy vozidiel sú normy vydané k tomuto prémiovému poriadku. Ak sa tieto
normy prejavia v prevádzke cestnej dopravy ako málo progresívne, je držiteľ vozidla
(podnik) povinný zaviesť normy pokrokovejšie; spresnenie noriem vykoná vo svojej právomoci
a vyhlási ich po prejednaní s odborovou organizáciou.
9. a) Prvé - základné vybavenie vozidla (prívesu) plášťami po dodaní z výroby sa neuvažuje
v skutočných nákladoch na vozidlo v zmysle odseku 6 a rovnako sa neuvažuje v normovaných
nákladoch.
b) Náklady na výmenu plášťov, vzniknuté z titulu preukázaných výrobných chýb, nejdú
na ťarchu prémiovaných pracovníkov.
c) Fakturované alebo účtované ceny za generálne opravy prevyšujúce určenú štátnu jednotnú
cenu z dôvodu, že vozidlo nebolo do generálnej opravy odovzdané podľa základných určených
podmienok, sa posudzujú ako vzniknuté náklady na vozidlo. Obdobne sa posudzuje i faktúra
dodávateľa za chýbajúce príslušenstvo (vybavenie) vozidla.
d) Suma prekročenia štátnej jednotnej ceny generálnej opravy z dôvodu rekonštrukcie
alebo zdokonalenia vozidla sa do skutočných nákladov nepočíta.
10. Sadzba prémie pre vodičov za úspory dosiahnuté na prevádzkových nákladoch v danom
štvrťroku závisí od počtu základných kilometrov dosiahnutých vozidlom a môže robiť
najviac 20 % a po prekročení výkonu normovaného do strednej alebo generálnej opravy,
prípadne výkonu normovaného za celú upotrebiteľnosť najviac 24 % z dosiahnutých úspor.
11. Prémia sa vypočítava z úspor dosiahnutých na vozidle a rozdeľuje sa podľa počtu
dosiahnutých základných kilometrov na vodičov, ktorí majú príslušné vozidlo trvale
pridelené. Vodiči vykonávajúci trvale striedanie, dostanú priemernú prémiu z celej
kolóny (skupiny) vozidiel, ktorú striedajú. U kolektívov súťažiacich o titul brigád
socialistickej práce možno prémie vypočítať podľa výsledkov hospodárenia vozidiel
celého kolektívu a rozdeliť ich medzi členov kolektívu s prihliadnutím na počet dosiahnutých
základných kilometrov každým členom kolektívu.
12. Okrem vodičov možno za zníženie prevádzkových nákladov vozidla prémiovať kolektívne
opravárov a údržbárov, vrátane nastavovačov vstrekovacích čerpadiel a karburátorov,
výdajcov pohonných hmôt a hospodárov s pneumatikami, údržbárov pneumatík a vulkanizérov
za úspory dosiahnuté na celom vozovom parku podniku (závodu) v danom štvrťroku.
13. Pre výpočet prémie týchto pracovníkov sa použijú výsledné úspory vykázané v spotrebe
alebo v nákladoch v danom štvrťroku v porovnaní so spotrebou alebo normovanými nákladmi
(po odpočítaní strát). Sadzba prémie je najviac 10 % z týchto výsledných úspor dosiahnutých
na celom vozovom parku podniku (závodu). Prémia je kolektívna a rozdeľuje sa pomerným
dielom s prihliadnutím na mieru zásluh jednotlivých pracovníkov na docielených úsporách.
14. a) Prémia za zníženie prevádzkových nákladov nesmie prekročiť u vodiča v jednom
štvrťroku 40 %, u opravárov, výdajcov pohonných hmôt, hospodárov s pneumatikami, vulkanizérov
a údržbárov pneumatík 30 % z ich základnej mzdy za zákonný pracovný čas.
b) Prípadné prebytky prémií v jednotlivých štvrťrokoch nad medze určené po písm. a)
sa do ďalších štvrťrokoch neprevádzajú.
15. U organizácií s malým počtom vozidiel (spravidla do 5 vozidiel) môžu sa prémie
podľa časti II tohto prémiového poriadku vyplácať vodičom odchylne od predchádzajúcich
ustanovení, a to ako kolektívne prémie vypočítané z úspory normovaných (plánovaných)
nákladov a skutočných nákladov na celý vozový park. Sadzba prémie môže robiť najviac
10 % z celkových dosiahnutých úspor a nesmie prekročiť u vodiča v jednom štvrťroku
20 % jeho základnej mzdy za zákonný pracovný čas.
16. Vedúci podniku (závodu), s ktorým sú pracovníci v pracovnom pomere, je povinný
znížiť alebo úplne odňať prémie pracovníkom, ktorí porušili svoje povinnosti, najmä
tým, ktorí:
a) v snahe po dosiahnutí prémií hrubo porušia predpisy na ochranu bezpečnosti prevádzky
alebo úmyselne uviedli nesprávne údaje rozhodné pre výpočet prémie;
b) spôsobia mimoriadne opotrebenie, poškodenie alebo znehodnotenie vozidla;
c) zavinia zlý technický stav vozidla a jeho veľkú poruchovosť v prevádzke, následkom
jeho nesvedomitého obsluhovania a málo starostlivého udržiavania;
d) neoprávnene použili služobné vozidlo na súkromnú jazdu.
17. Ministerstvá a ostatné ústredné orgány môžu určiť, že prémie za zníženie prevádzkových
nákladov vozidla sa budú vyplácať v ich pôsobnosti výnimočne mesačne, ak sú pre to
ekonomické dôvody.
Všeobecné ustanovenia
18. Prémie sa vyplácajú k dosiahnutej mzde pracovníkom v zúčtovacom období, ktoré
nasleduje po príslušnom štvrťroku (mesiaci), v ktorom boli splnené podmienky pre výplatu
prémií.
19. Peňažné prostriedky na prémie podľa tohto prémiového poriadku sa čerpajú z plánovaného
mzdového fondu (z prémiového fondu).
20. Prémie podľa tohto prémiového poriadku možno priznať a vyplácať len pri zabezpečení
presnej evidencie a kontroly všetkých údajov potrebných pre priznanie prémií, vrátane
evidencie o práci. Toto zabezpečenie vykoná vedúci podniku (závodu). Správnosť údajov
nesmú potvrdzovať tí pracovníci, ktorí sú prémiovaní podľa rovnakých prémiových ukazovateľov.
21. Prémie za jazdu bez dopravných nehôd a závad smú sa vyplácať len za podmienky,
že v príslušnom podniku (závode) bolo zavedené aj prémiovanie za zníženie prevádzkových
nákladov vozidla.
22. Pracovníci prémiovaní podľa tohto prémiového poriadku nesmú byť odmeňovaní za
rovnaké úspory podľa iných prémiových poriadkov.
23. Ministerstvá a ústredné orgány môžu určiť k tomuto prémiovému poriadku výnimky
a odchýlky s prihliadnutím na osobitné prevádzkové a technické podmienky vo svojom
rezorte [napr. vylúčiť ukazovatele úspory pohonných hmôt v týchto podriadených podnikoch
(závodoch), ktoré sa zaoberajú distribúciou a spracovaním týchto hmôt].
24. Za správne vykonávanie tohto prémiového poriadku zodpovedá vedúci podniku (závodu)
spoločne s tými pracovníkmi, ktorých poveril jeho vykonávaním.
25. Vedúci podniku (závodu) zabezpečí oboznámenie so zásadami tohto prémiového poriadku
všetkých zamestnancov, na ktorých sa tento poriadok vzťahuje.
26. So súhlasom príslušného odborového orgánu, zníži vedúci podniku (závodu) prémie
alebo ich úplne odníme tým pracovníkom, ktorí nepodporujú snahu ostatných o lepšie
udržiavanie vozového parku. Odňatie, prípadne zníženie prémie sa musí pracovníkovi
oznámiť vždy s udaním dôvodov. Prémiovanie sa vykonáva v dohode s príslušnými orgánmi
odborového sväzu.
27. Za prekročenie normy výkonu vozidla do generálnej opravy alebo normy výkonu určenej
pre celú upotrebiteľnosť vozidla, ako aj za dosiahnutie 200 000, 300 000, 400 000,
500 000 atď. základných kilometrov dosiahnutých vodičom bez dopravných nehôd a závad
môže sa vodičovi priznať rozhodnutím vedúceho podniku (závodu), so súhlasom príslušného
orgánu odborového sväzu, okrem prémií určených v tomto prémiovom poriadku, aj mimoriadna
odmena z prostriedkov plánovaného mzdového fondu (prémiového fondu).
Použitie súhrnných noriem nákladov pre prémiovanie vodičov za hospodárnu prevádzku
cestných motorových vozidiel
1. V tabuľkách uvedené súhrnné normy sú určené na jeden základný kilometer a zahŕňajú
normy premenlivých nákladov na údržbu a opravy vozidla,
normy nákladov na plášte,
normy nákladov na pohonné hmoty,
normy stálych nákladov na údržbu a opravy vozidla,
a) normy premenlivých nákladov na údržbu a opravy vozidla zahŕňajú iba náklady, ktoré
nabiehajú s počtom dosiahnutých základných kilometrov. Pre určenie pomeru premenlivých
a stálych nákladov sa uvažovali tieto počty základných kilometrov mesačne
pri autobusoch 5000,
pri nákladných automobiloch 3800,
pri osobných automobiloch 4000,
pri nákladných automobiloch 3800,
pri osobných automobiloch 4000,
b) normy nákladov na plášte sa pri všetkých typoch vozidiel vypočítali s jedným rezervným
plášťom z maloobchodných cien platných k 1. aprílu 1962. Prvé vybavenie nového vozidla
plášťami sa v normovaných nákladoch neuvažuje; podiel týchto nákladov je v súhrnnej
norme započítaný až od počtu základných kilometrov, ktorý zodpovedá opotrebeniu plášťov
(vrátane rezervného) prvého základného vybavenia vozidla,
c) normy nákladov pohonných hmôt sa prepočítali na 1 základný kilometer z maloobchodných
cien platných k 1. aprílu 1962. Pri ich výpočte sa uvažovala normovaná spotreba pre
letné obdobie,
d) v normách stálych nákladov sú zahrnuté náklady na denné ošetrenie vozidla, umývanie
vozidla, výmenu batérií a opravu štartovacieho zariadenia, čistiace prostriedky. Pri
vyklápacích automobiloch sa ešte uvažujú náklady na zdvíhacie zariadenie a pri autobusoch
náklad na denné upratovanie vozidla. Tieto normy sú na rozdiel od predchádzajúcich
určené v Kčs na kalendárny mesiac a na prevádzkový deň vozidla (zaokrúhlene).
2. Zistenie celkových normovaných nákladov na vozidlo sa vykoná vynásobením počtu
základných kilometrov za prémiové obdobie normou zodpovedajúcou dosiahnutiu príslušnej
hranice počtu základných kilometrov a obdobie vykonania opravy (SO, GO).
3. Pri použití zimnej normy pohonných hmôt zvýšia sa uvedené celkové normované náklady
na jeden základný kilometer o 10 % ceny pohonných hmôt na jeden základný kilometer.
4. Ak jazdí vozidlo v podmienkach, kde patria prirážky na pohonné hmoty za prevádzkové
podmienky, treba uvedené normy zvýšiť o príslušné náklady. Toto zvýšenie možno vykonať
podľa vzorca. (Celkom normované pohonné hmoty v litroch za prémiové obdobie x cena
jedného litra pohonných hmôt) - (cena pohonných hmôt na jeden základný kilometer x
počet dosiahnutých základných kilometrov). Výsledná suma je náklad v Kčs pripadajúci
na prirážky za prevádzkové podmienky, o ktoré sa zvýšia normované náklady.
5. Pri typoch vozidiel, pre ktoré nie sú uvedené normy v prílohe prémiového poriadku,
určí podnik (závod) normu podľa tohto postupu. Vo vyhláške Ministerstva dopravy a
spojov o hospodárnosti prevádzky cestných vozidiel pre motorovú dopravu, zistí normu
nákladov na opravy a údržbu v tabuľke noriem podľa obsahu valcov v ccm, užitočného
zaťaženia vozidla alebo obsaditeľnosti vozidla, základnú normu spotreby pohonných
hmôt a sadzbu odpisu plášťov.
Pre určenie pevných nákladov sa použijú tieto sadzby:
| mesačne Kčs |
denne (zaokrúhl.) Kčs |
|
| nákladné vozidlá do 4,4 t | 270,- | 9,- |
| 4,5 t | 315,- | 10,50 |
| vyklápacie vozidlá | 390,- | 13,- |
| autobusy do 4,4 t | 500,- | 16,50 |
| 4,5 t | 570,- | 19,- |
| osobné automobily | 270,- | 9,- |
Norma nákladov na údržbu a opravy vozidla sa zníži o podiel pevných nákladov prepočítaných
na 1 základný kilometer, pričom sa v prepočte uvažujú počty základných kilometrov
uvedené v odseku 1a) a norma pohonných hmôt sa zistí zo základnej normy spotreby a
ceny pohonných hmôt.
Norma plášťov sa zistí z počtu ojazdených plášťov a príslušnej normy; z celkovej ceny
plášťov (vrátane rezervy) a normy plášťov sa zistí počet základných kilometrov určený
pre prvé vybavenie vozidla plášťami, od dosiahnutia tohto počtu základných kilometrov
sa do celkových nákladov zahrnie i normovaný náklad na plášte.
Príklad:
Nákladný automobil Škoda 256 (užitočné zaťaženie 2500 kg). Základná norma B-25 litrov
x 4 Kčs = 100 Kčs = 1 Kčs/zkm.
Plášte 7 kusov - rozmeru 7,5 x 20
celková cena robí 7 x 850 = 5950 Kčs
norma súpravy plášťov na 1 zkm
(6 x 2,5) / 100 = 12,9 hal.
počet zkm na prvé vybavenie vozidla
(5950 / 0,129) = 46 124 zkm
| Norm. náklady na údržbu a opravy | Stále náklady (Kčs 270/3800 zkm = 7 hal./zkm) |
PH | Plášte | Celkom Náklady hal./zkm |
|
| do 1 SO | 20 000 | 18 - 7 = 11 | 100 | - | 111 |
| 40 000 | 22 - 7 = 15 | 100 | - | 115 | |
| 60 000 | 28 - 7 = 21 | 100 | - | 130 | |
| 80 000 | 35 - 7 = 28 | 100 | 13 | 141 | |
| 100 000 | 45 - 7 = 38 | 100 | 13 | 151 | |
Náklady uvedené v poslednom stĺpci sú celkové premenlivé náklady v halieroch na jeden
základný kilometer vozidla, ku ktorým sa pripočítajú stále náklady vo výške Kčs 270,-
mesačne alebo Kčs 9,- denne.
Osobné a dodávkové
| Pre obdobie do | Osobné a dodávkové | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Škoda 1101, 1102 osobné | Škoda 1101, 1102 dodávkové | Škoda 1101, 1102, kombinované | Škoda 1101, 1102 bojové | Škoda 1101, 1102 sanitné | Škoda 1200 dodávkový | Škoda 1200 osobný | Škoda 1200 kombinovaný |
| 1 SO | 20 000 | 41 | 44 | 44 | 42 | 46 | 46 | 41 | 46 |
| 40 000 | 47 | 48 | 48 | 46 | 51 | 51 | 45 | 51 | |
| 60 000 | 54 | 60 | 61 | 59 | 63 | 65 | 57 | 66 | |
| 80 000 | 63 | 69 | 70 | 68 | 72 | 72 | 64 | 73 | |
| 100 000 | 73 | 79 | 80 | 78 | 82 | 81 | 73 | 82 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 48 | 54 | 55 | 53 | 57 | 57 | 49 | 58 |
| 40 000 | 53 | 59 | 60 | 58 | 62 | 62 | 54 | 63 | |
| 60 000 | 61 | 67 | 68 | 66 | 70 | 69 | 61 | 70 | |
| 80 000 | 69 | 75 | 76 | 74 | 78 | 77 | 69 | 78 | |
| 100 000 | 77 | 83 | 85 | 83 | 87 | 85 | 77 | 87 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 47 | 53 | 53 | 51 | 55 | 56 | 48 | 56 |
| 40 000 | 52 | 58 | 59 | 57 | 61 | 61 | 53 | 62 | |
| 60 000 | 60 | 66 | 67 | 65 | 69 | 69 | 61 | 70 | |
| 80 000 | 68 | 74 | 76 | 74 | 78 | 77 | 69 | 79 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 50 | 56 | 87 | 55 | 59 | 59 | 51 | 60 |
| 40 000 | 56 | 62 | 63 | 61 | 65 | 65 | 57 | 66 | |
| 60 000 | 65 | 71 | 73 | 71 | 75 | 73 | 65 | 75 | |
| 80 000 | 76 | 82 | 84 | 83 | 86 | 84 | 76 | 86 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad | mesačný | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- |
| denný | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 35 | 38 | 38 | 36 | 40 | 40 | 35 | 40 | |
| Pre obdobie do | Osobné a dodávkové | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Škoda 1200 sanitný | Škoda 1201 sanitný | Škoda 1201, 1202 osobné | Škoda 1201, 1202, dodávkové | Škoda 1201, 1202 kombinované | Škoda 1201, 1202 Pick Up | Tatra 87 | Tatra 600 |
| 1 SO | 20 000 | 48 | 44 | 39 | 44 | 44 | 44 | 62 | 52 |
| 40 000 | 54 | 50 | 43 | 49 | 49 | 49 | 69 | 59 | |
| 60 000 | 68 | 64 | 55 | 63 | 64 | 63 | 85 | 73 | |
| 80 000 | 75 | 71 | 62 | 70 | 71 | 70 | 94 | 81 | |
| 100 000 | 84 | 80 | 71 | 79 | 80 | 80 | 102 | 90 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 60 | 56 | 47 | 55 | 56 | 55 | 75 | 63 |
| 40 000 | 65 | 61 | 52 | 60 | 61 | 60 | 83 | 70 | |
| 60 000 | 72 | 68 | 59 | 67 | 68 | 67 | 92 | 79 | |
| 80 000 | 80 | 76 | 67 | 75 | 76 | 76 | 101 | 88 | |
| 100 000 | 89 | 85 | 75 | 83 | 85 | 84 | 112 | 99 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 58 | 54 | 46 | 54 | 54 | 54 | 73 | 62 |
| 40 000 | 64 | 69 | 51 | 59 | 60 | 59 | 80 | 67 | |
| 60 000 | 72 | 68 | 59 | 67 | 68 | 68 | 90 | 78 | |
| 80 000 | 81 | 77 | 67 | 75 | 77 | 76 | 100 | 89 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 62 | 58 | 49 | 57 | 58 | 57 | 77 | 65 |
| 40 000 | 68 | 64 | 55 | 63 | 64 | 64 | 88 | 73 | |
| 60 000 | 77 | 73 | 63 | 71 | 73 | 72 | 98 | 84 | |
| 80 000 | 88 | 84 | 74 | 82 | 84 | 83 | 110 | 96 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- |
| denný | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 42 | 38 | 33 | 36 | 38 | 38 | 54 | 44 | |
| Pre obdobie do | Osobné a dodávkové | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Tatra 605 | Moskvič M 407 | Pobieda M 20 | Volga M 21 | Volga M 21 K | Barkas V 901/2 osobný | Barkas V 901/2 dodávkový | Barkas V 901/2 kombinovaný |
| 1 SO | 20 000 | 61 | 42 | 56 | 59 | 61 | 53 | 52 | 53 |
| 40 000 | 70 | 45 | 58 | 64 | 66 | 57 | 56 | 57 | |
| 60 000 | 88 | 53 | 69 | 76 | 78 | 65 | 64 | 65 | |
| 80 000 | 98 | 57 | 73 | 85 | 87 | 68 | 67 | 69 | |
| 100 000 | 111 | 63 | 78 | 96 | 98 | 71 | 70 | 72 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 75 | 50 | 67 | 72 | 74 | 63 | 62 | 63 |
| 40 000 | 86 | 53 | 69 | 77 | 79 | 65 | 64 | 65 | |
| 60 000 | 96 | 57 | 73 | 84 | 86 | 70 | 69 | 71 | |
| 80 000 | 107 | 62 | 78 | 92 | 94 | 75 | 74 | 76 | |
| 100 000 | 120 | 67 | 82 | 101 | 103 | 80 | 79 | 82 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 72 | 49 | 66 | 70 | 72 | 62 | 61 | 62 |
| 40 000 | 84 | 52 | 68 | 75 | 77 | 65 | 64 | 65 | |
| 60 000 | 94 | 56 | 72 | 81 | 83 | 68 | 67 | 69 | |
| 80 000 | 103 | 61 | 77 | 90 | 92 | 72 | 71 | 73 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 76 | 52 | 69 | 74 | 76 | 65 | 64 | 65 |
| 40 000 | 89 | 55 | 71 | 80 | 82 | 68 | 67 | 69 | |
| 60 000 | 101 | 59 | 75 | 88 | 90 | 72 | 71 | 73 | |
| 80 000 | 115 | 66 | 81 | 99 | 101 | 80 | 79 | 82 | |
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- |
| denný | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 52 | 36 | 50 | 52 | 54 | 48 | 48 | 48 | |
Autobusy a autokary
| Pre obdobie do | Autobusy a autokary | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Škoda 706 RO | Škoda 706 RO priamy vstrek | Škoda 706 RO motor RTO | Škoda 706 RO Lux | Škoda 706 RTO | Škoda 706 RTO Lux | Škoda 706 RTO mestský | Karosa HB |
| 1 SO | 20 000 | 69 | 61 | 61 | 69 | 59 | 59 | 59 | 70 |
| 40 000 | 71 | 63 | 63 | 71 | 61 | 61 | 61 | 81 | |
| 60 000 | 73 | 65 | 65 | 73 | 63 | 63 | 63 | 97 | |
| 80 000 | 81 | 73 | 73 | 81 | 91 | 91 | 91 | 136 | |
| 100 000 | 107 | 95 | 95 | 107 | 96 | 96 | 96 | - | |
| 120 000 | 113 | 101 | 101 | 114 | 103 | 100 | 103 | - | |
| 140 000 | 119 | 107 | 107 | 121 | 110 | 111 | 110 | - | |
| 1 GO | 20 000 | 100 | 86 | 86 | 100 | 86 | 86 | 86 | 106 |
| 40 000 | 102 | 90 | 90 | 102 | 90 | 90 | 90 | 121 | |
| 60 000 | 106 | 94 | 94 | 106 | 94 | 94 | 94 | 137 | |
| 80 000 | 111 | 99 | 99 | 111 | 100 | 100 | 100 | 154 | |
| 100 000 | 118 | 106 | 106 | 118 | 107 | 108 | 107 | - | |
| 120 000 | 127 | 115 | 115 | 128 | 117 | 118 | 117 | - | |
| 140 000 | 138 | 126 | 126 | 140 | 129 | 131 | 129 | - | |
| ďalšej SO | 20 000 | 97 | 85 | 85 | 97 | 85 | 85 | 85 | 102 |
| 40 000 | 100 | 86 | 86 | 100 | 86 | 86 | 86 | 114 | |
| 60 000 | 105 | 93 | 93 | 105 | 93 | 93 | 93 | 130 | |
| 80 000 | 111 | 99 | 99 | 111 | 99 | 99 | 99 | 150 | |
| 100 000 | 120 | 108 | 108 | 121 | 110 | 111 | 110 | - | |
| 120 000 | 131 | 119 | 119 | 132 | 121 | 122 | 121 | - | |
| ďalšej GO | 20 000 | 101 | 89 | 89 | 101 | 89 | 89 | 89 | 111 |
| 40 000 | 106 | 94 | 94 | 106 | 94 | 94 | 94 | 127 | |
| 60 000 | 114 | 102 | 102 | 115 | 104 | 104 | 104 | 146 | |
| 80 000 | 124 | 112 | 112 | 125 | 114 | 115 | 114 | 167 | |
| 100 000 | 136 | 124 | 124 | 138 | 127 | 128 | 127 | - | |
| 120 000 | 153 | 145 | 145 | 155 | 144 | 146 | 144 | - | |
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 570,- | 570,- | 570,- | 570,- | 570,- | 570,- | 570,- | 500,- |
| denný | 19,- | 19,- | 19,- | 19,- | 19,- | 19,- | 19,- | 16,50 | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 56 | 48 | 48 | 56 | 47 | 46 | 47 | 50 | |
| Pre obdobie do | Autobusy a autokary | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Praga RND | Ikarus 30 | Ikarus 55 | Ikarus 630 | Garant 30 K | Robur | ||
| 1 SO | 20 000 | 44 | 55 | 70 | 64 | 87 | 102 | ||
| 40 000 | 46 | 63 | 77 | 70 | 90 | 104 | |||
| 60 000 | 64 | 70 | 84 | 79 | 102 | 116 | |||
| 80 000 | 79 | 94 | 102 | 113 | 110 | 129 | |||
| 100 000 | 91 | 106 | 129 | 125 | 113 | - | |||
| 120 000 | - | - | - | - | - | - | |||
| 140 000 | - | - | - | - | - | - | |||
| 1 GO | 20 000 | 62 | 78 | 104 | 94 | 103 | 113 | ||
| 40 000 | 71 | 87 | 112 | 101 | 106 | 120 | |||
| 60 000 | 82 | 98 | 123 | 113 | 111 | 132 | |||
| 80 000 | 96 | 109 | 133 | 127 | 118 | 146 | |||
| 100 000 | 112 | 123 | 146 | 143 | 123 | - | |||
| 120 000 | - | - | - | - | - | - | |||
| 140 000 | - | - | - | - | - | - | |||
| ďalšej SO | 20 000 | 59 | 77 | 102 | 91 | 102 | 111 | ||
| 40 000 | 70 | 85 | 109 | 98 | 105 | 118 | |||
| 60 000 | 84 | 96 | 120 | 110 | 109 | 128 | |||
| 80 000 | 104 | 108 | 130 | 125 | 116 | 141 | |||
| 100 000 | - | 121 | 142 | - | 124 | - | |||
| 120 000 | - | - | - | - | - | - | |||
| ďalšej GO | 20 000 | 68 | 85 | 110 | 97 | 105 | 117 | ||
| 40 000 | 78 | 95 | 118 | 108 | 108 | 127 | |||
| 60 000 | 93 | 106 | 129 | 122 | 114 | 139 | |||
| 80 000 | 114 | 118 | 141 | 137 | 122 | 153 | |||
| 100 000 | - | 131 | 153 | - | 132 | - | |||
| 120 000 | - | - | - | - | - | ||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 500,- | 500,- | 500,- | 500,- | 500,- | 500,- | ||
| denný | 16,50 | 16,50 | 19,- | 19,- | 16,50 | 16,50 | |||
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 33 | 40 | 54 | 52 | 76 | 91 | |||
Nákladné automobily
| Pre obdobie do | Nákladné automobily | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Škoda 706 R 906 R |
Škoda 706 RS 806 RS |
Škoda 706 R rekonštr. mot. | Škoda 706 RS rekonštr. mot. | Škoda 706 RO skriňa | Škoda 706 RT | Škoda 706 RTS | Tatra 111 valník |
| 1 SO | 20 000 | 74 | 74 | 65 | 65 | 66 | 62 | 62 | 92 |
| 40 000 | 77 | 77 | 68 | 68 | 69 | 65 | 65 | 95 | |
| 60 000 | 80 | 80 | 71 | 71 | 73 | 68 | 68 | 103 | |
| 80 000 | 90 | 91 | 81 | 82 | 84 | 99 | 100 | 149 | |
| 100 000 | 118 | 119 | 109 | 110 | 112 | 105 | 106 | 159 | |
| 120 000 | 125 | 127 | 116 | 118 | 120 | 113 | 114 | 171 | |
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 101 | 103 | 94 | 94 | 95 | 89 | 89 | 140 |
| 40 000 | 107 | 107 | 98 | 98 | 100 | 93 | 93 | 147 | |
| 60 000 | 114 | 115 | 105 | 106 | 108 | 101 | 101 | 156 | |
| 80 000 | 122 | 123 | 113 | 114 | 116 | 109 | 110 | 168 | |
| 100 000 | 131 | 136 | 122 | 124 | 125 | 119 | 120 | 185 | |
| 120 000 | 144 | 146 | 135 | 137 | 138 | 132 | 133 | 207 | |
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 101 | 101 | 92 | 92 | 94 | 87 | 87 | 135 |
| 40 000 | 104 | 104 | 95 | 95 | 98 | 90 | 90 | 142 | |
| 60 000 | 108 | 108 | 99 | 99 | 102 | 95 | 95 | 150 | |
| 80 000 | 115 | 116 | 106 | 107 | 109 | 102 | 103 | 160 | |
| 100 000 | 124 | 125 | 115 | 116 | 120 | 112 | 113 | 171 | |
| 120 000 | 133 | 135 | 124 | 126 | 129 | 121 | 122 | 187 | |
| ďalšej GO | 20 000 | 105 | 105 | 96 | 96 | 98 | 91 | 91 | 142 |
| 40 000 | 110 | 110 | 101 | 101 | 104 | 96 | 96 | 157 | |
| 60 000 | 119 | 119 | 110 | 110 | 113 | 106 | 106 | 167 | |
| 80 000 | 129 | 130 | 120 | 121 | 123 | 116 | 117 | 182 | |
| 100 000 | 141 | 143 | 132 | 134 | 136 | 129 | 130 | 201 | |
| 120 000 | 153 | 155 | 144 | 146 | 149 | 141 | 142 | 224 | |
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 315,- | 390,- | 315,- | 390,- | 315,- | 315,- | 390,- | 315,- |
| denný | 10,50 | 13,- | 10,50 | 13,- | 10,50 | 10,50 | 13,- | 10,50 | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 56 | 56 | 40 | 49 | 49 | 47 | 47 | 70 | |
| Pre obdobie do | Nákladné automobily | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Tatra 111 vyklápač | Tatra 111 R mot. T 111 A |
Tatra 111 S, S2 mot. 111 A rek. vyklápač |
Tatra 114 valník | Tatra 114 vyklápač | Tatra 115 valník | Tatra 115 vyklápač | Tatra 128 valník |
| 1 SO | 20 000 | 93 | 87 | 88 | 45 | 47 | 46 | 48 | 58 |
| 40 000 | 99 | 90 | 94 | 48 | 50 | 49 | 51 | 64 | |
| 60 000 | 111 | 98 | 106 | 59 | 61 | 60 | 62 | 72 | |
| 80 000 | 160 | 144 | 155 | 71 | 73 | 72 | 74 | 85 | |
| 100 000 | 173 | 154 | 168 | 82 | 84 | 83 | 85 | 111 | |
| 120 000 | 187 | 166 | 182 | ||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 146 | 135 | 141 | 58 | 60 | 59 | 61 | 83 |
| 40 000 | 159 | 142 | 154 | 63 | 65 | 64 | 66 | 94 | |
| 60 000 | 175 | 151 | 170 | 71 | 74 | 72 | 75 | 105 | |
| 80 000 | 194 | 163 | 189 | 81 | 84 | 82 | 85 | 118 | |
| 100 000 | 218 | 180 | 213 | 95 | 98 | 96 | 99 | 130 | |
| 120 000 | 243 | 202 | 238 | ||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 142 | 130 | 137 | 55 | 57 | 56 | 58 | 80 |
| 40 000 | 153 | 137 | 148 | 59 | 61 | 60 | 62 | 88 | |
| 60 000 | 166 | 145 | 161 | 67 | 69 | 68 | 70 | 98 | |
| 80 000 | 181 | 155 | 176 | 78 | 80 | 79 | 81 | 111 | |
| 100 000 | 199 | 166 | 194 | 93 | 95 | 94 | 96 | 126 | |
| 120 000 | 218 | 182 | 213 | ||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 159 | 137 | 154 | 60 | 62 | 61 | 63 | 86 |
| 40 000 | 175 | 152 | 170 | 66 | 69 | 67 | 70 | 96 | |
| 60 000 | 194 | 162 | 189 | 77 | 80 | 78 | 81 | 107 | |
| 80 000 | 215 | 177 | 210 | 90 | 94 | 91 | 95 | 121 | |
| 100 000 | 239 | 196 | 234 | 106 | 110 | 107 | 111 | 140 | |
| 120 000 | 269 | 219 | 264 | ||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 390,- | 315,- | 390,- | 270,- | 390,- | 270,- | 390,- | 315,- |
| denný | 13,- | 10,50 | 13,- | 9- | 13,- | 9,- | 13,- | 10,50 | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 70 | 65 | 65 | 33 | 33 | 34 | 34 | 44 | |
| Pre obdobie do | Nákladné automobily | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Tatra 128 skriňa | Tatra 805 valník | Tatra 805 valník | Praga A 150 valník | Praga A 150 skriňa | Praga RN valník | Praga RN skriňa | Praga RND valník |
| 1 SO | 20 000 | 60 | 119 | 121 | 71 | 73 | 113 | 115 | 41 |
| 40 000 | 67 | 125 | 128 | 74 | 77 | 119 | 122 | 49 | |
| 60 000 | 75 | 139 | 142 | 86 | 89 | 138 | 141 | 69 | |
| 80 000 | 88 | 160 | 163 | 93 | 96 | 153 | 156 | 85 | |
| 100 000 | 114 | 103 | 106 | 166 | 169 | 98 | |||
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 85 | 141 | 143 | 82 | 84 | 132 | 134 | 60 |
| 40 000 | 97 | 147 | 150 | 87 | 90 | 138 | 141 | 68 | |
| 60 000 | 108 | 156 | 159 | 93 | 96 | 148 | 151 | 80 | |
| 80 000 | 121 | 167 | 171 | 99 | 103 | 149 | 162 | 90 | |
| 100 000 | 134 | 106 | 110 | 171 | 175 | 102 | |||
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 82 | 139 | 141 | 80 | 82 | 130 | 132 | 57 |
| 40 000 | 91 | 146 | 149 | 85 | 88 | 139 | 142 | 65 | |
| 60 000 | 101 | 155 | 158 | 92 | 95 | 149 | 152 | 77 | |
| 80 000 | 114 | 166 | 170 | 102 | 106 | 162 | 166 | 90 | |
| 100 000 | 130 | ||||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 89 | 142 | 144 | 86 | 86 | 136 | 138 | 61 |
| 40 000 | 99 | 152 | 155 | 92 | 95 | 148 | 151 | 73 | |
| 60 000 | 109 | 163 | 166 | 101 | 104 | 160 | 163 | 85 | |
| 80 000 | 125 | 174 | 178 | 111 | 115 | 173 | 177 | 100 | |
| 100 000 | 144 | ||||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 315,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- |
| denný | 10,50 | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 44 | 106 | 108 | 64 | 64 | 104 | 104 | 31 | |
| Pre obdobie do | Nákladné automobily | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Praga RND vyklápač | Praga RND skriňa | Praha V3S vyklápač | Praha V33 vyklápač | Praga V35 skriňa | Praga S5T valník | Praga S5T vyklápač | Csepel D 350 D 352 D 420B |
| 1 SO | 20 000 | 39 | 43 | 63 | 64 | 65 | 47 | 47 | 51 |
| 40 000 | 48 | 52 | 68 | 70 | 71 | 52 | 52 | 54 | |
| 60 000 | 68 | 72 | 96 | 98 | 99 | 62 | 62 | 69 | |
| 80 000 | 84 | 88 | 116 | 119 | 119 | 88 | 89 | 85 | |
| 100 000 | 97 | 101 | 128 | 131 | 131 | 97 | 98 | 94 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 58 | 62 | 99 | 101 | 101 | 73 | 73 | 74 |
| 40 000 | 66 | 71 | 106 | 109 | 109 | 79 | 79 | 76 | |
| 60 000 | 78 | 83 | 115 | 118 | 118 | 88 | 89 | 84 | |
| 80 000 | 90 | 93 | 126 | 131 | 129 | 102 | 103 | 94 | |
| 100 000 | 102 | 106 | 141 | 146 | 145 | 116 | 117 | 106 | |
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 56 | 59 | 97 | 99 | 99 | 70 | 70 | 74 |
| 40 000 | 64 | 68 | 106 | 109 | 109 | 77 | 77 | 83 | |
| 60 000 | 76 | 80 | 118 | 122 | 121 | 86 | 86 | 92 | |
| 80 000 | 90 | 94 | 130 | 135 | 134 | 97 | 98 | 103 | |
| 100 000 | 110 | 111 | 113 | ||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 60 | 63 | 103 | 105 | 106 | 75 | 75 | 77 |
| 40 000 | 72 | 76 | 114 | 117 | 117 | 82 | 82 | 83 | |
| 60 000 | 84 | 88 | 126 | 130 | 130 | 93 | 94 | 92 | |
| 80 000 | 99 | 104 | 141 | 147 | 145 | 106 | 107 | 105 | |
| 100 000 | 122 | 123 | 119 | ||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 390,- | 270,- | 315,- | 390,- | 315,- | 315,- | 390,- | 270,- |
| denný | 13,- | 9,- | 10,50 | 13,- | 10,50 | 10,50 | 13,- | 9,- | |
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 31 | 31 | 50 | 50 | 50 | 36 | 36 | 36 | |
| Pre obdobie do | Nákladné automobily | ||||||||
| vykonania | dosiahnutia zkm | Garant 30 K valník | Garant 30 K skriňa | Garant 32 valník | Garant 32 skriňa | ||||
| 1 SO | 20 000 | 85 | 87 | 35 | 37 | ||||
| 40 000 | 90 | 93 | 40 | 43 | |||||
| 60 000 | 95 | 98 | 55 | 58 | |||||
| 80 000 | 118 | 121 | 68 | 71 | |||||
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| 1 GO | 20 000 | 102 | 104 | 52 | 54 | ||||
| 40 000 | 109 | 112 | 59 | 62 | |||||
| 60 000 | 118 | 121 | 68 | 71 | |||||
| 80 000 | 129 | 133 | 89 | 84 | |||||
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| 140 000 | |||||||||
| ďalšej SO | 20 000 | 100 | 102 | 50 | 52 | ||||
| 40 000 | 106 | 109 | 56 | 59 | |||||
| 60 000 | 113 | 116 | 63 | 66 | |||||
| 80 000 | 124 | 128 | 75 | 79 | |||||
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| ďalšej GO | 20 000 | 105 | 108 | 55 | 58 | ||||
| 40 000 | 113 | 116 | 63 | 66 | |||||
| 60 000 | 124 | 128 | 74 | 76 | |||||
| 80 000 | 135 | 139 | 86 | 90 | |||||
| 100 000 | |||||||||
| 120 000 | |||||||||
| stály náklad V Kčs |
mesačný | 270,- | 270,- | 270,- | 270,- | ||||
| denný | 9,- | 9,- | 9,- | 9,- | |||||
| cena pohonných hmôt na 1 zkm | 76 | 76 | 25 | 25 | |||||
*)
Vyhláška Štátnej mzdovej komisie č. 77/1954 Ú. l. (č. 96/1954 Ú. v.) o náhrade zárobku
zamestnancom za dni pracovného pokoja a o odmene za prácu v týchto dňoch.
*)
Zavedením prémie podľa prílohy č. 3 stráca účinnosť úprava ministra dopravy z 1.
decembra 1958 o prémiovaní vodičov a niektorých iných pracovníkov za hospodárnu prevádzku
cestných vozidiel pre motorovú dopravu.
*)
Na substráty balené v nepriedušných obaloch (napr. v kovových, drevených, sudoch
a pod.) príplatok neprislúcha.
*)
Zákon č. 91/1918 Zb. o osemhodinovom pracovnom čase a zákon č. 45/1956 Zb. o skrátení pracovného času.