64/1962 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 14.07.1962 do 31.12.1987
Predpis bol zrušený predpisom 88/1987 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 14.07.1962 - 31.12.1987 |
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 64/1962 Zb. |
Názov: | Zákon, ktorým sa rozširuje pôsobnosť Štátnej energetickej inšpekcie |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 05.07.1962 |
Dátum vyhlásenia: | 14.07.1962 |
Dátum účinnosti od: | 14.07.1962 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1987 |
Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
53/1952 Zb. | Nariadenie o zaistení bezpečnosti a hospodárnosti prevádzky niektorých technických zariadení |
67/1960 Zb. | Zákon o výrobe, rozvode a využití vyhrievacích plynov (Plynárenský zákon) |
88/1987 Zb. | Zákon o štátnej energetickej inšpekcii |
64
ZÁKON
z 5. júla 1962,
ktorým sa rozširuje pôsobnosť Štátnej energetickej inšpekcie
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Čl. I
§ 1
Poslanie Štátnej energetickej inšpekcie
Rýchly rozvoj socialistického národného hospodárstva a vytvorenie hmotných podmienok
pre prechod ku komunistickej spoločnosti vyžadujú, aby sa stále účinnejšie využívali
prvotné zdroje energie v našom štáte a aby sa sústavne zvyšovala úroveň hospodárenia
všetkými druhmi palív a energie. K uskutočňovaniu týchto zásad napomáha Štátna energetická
inšpekcia kontrolou hospodárneho využívania všetkých druhov palív a energie a poskytovaním
odborných rád.
§ 2
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie
(1)
Štátna energetická inšpekcia je zriadená pri Ministerstve palív a energetiky; na
jej čele je hlavný inšpektor, ktorého vymenúva a odvoláva minister palív a energetiky.
(2)
Hlavnému inšpektorovi sú podriadení krajskí inšpektori; vymenúva a odvoláva ich hlavný
inšpektor.
(3)
Pre výkon svojej činnosti majú hlavný inšpektor a krajskí inšpektori potrebný počet
inšpektorov, ktorých vymenúva a odvoláva hlavný inšpektor.
§ 3
Úlohy Štátnej energetickej inšpekcie
(1)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie preverujú u spotrebiteľov pevných a tekutých
palív, tepla, plynu a elektriny (ďalej len „všetky druhy palív a energie“), s výnimkou
domácností, ako sa zavádzajú a dodržiavajú opatrenia na hospodárne využívanie všetkých
druhov palív a energie; najmä preverujú
a)
stav a prevádzku výrobných, rozvodných a spotrebných zariadení z hľadiska hospodárneho
využitia všetkých druhov palív a energie;
b)
tvorbu, dodržiavanie a spevňovanie noriem spotreby všetkých druhov palív a energie;
c)
dodržiavanie plánu spotreby všetkých druhov palív a energie a dodržiavanie predpisov
a opatrení týkajúcich sa zásobovania všetkými druhmi palív a energie, najmä dodržiavania
prídelu tekutých palív a elektriny, odberových diagramov elektriny a plynu a iných
regulačných opatrení na úseku energetického hospodárstva;
d)
využitie rezerv v spotrebe palív a energie, najmä možnosti znížiť energetické straty,
vhodnosť používaných druhov energie pre výrobné alebo spotrebné zariadenia alebo pre
technologické postupy a možnosti účinne ich zamieňať;
e)
dodržiavanie opatrení na zlepšenie účinníka v elektrických sietiach;
f)
využitie odpadového tepla;
g)
využitie pokrokových metód v spaľovaní pevných palív a možnosti hospodárne zamieňať
hodnotné palivá za palivá menejhodnotné;
h)
stav uloženia pevného paliva a jeho skladky z hľadiska ochrany pred znehodnotením,
prípadne pred samovznietením.
(2)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie ďalej preverujú hospodárnosť výroby energie
vo výrobniach elektriny, tepla a plynu a dodávku energie z týchto výrobní do zariadení
pre verejný rozvod energie, prípadne pri závodných výrobniach tiež pre účelovú výrobu,
a to podľa hospodárskeho plánu a dodávkových diagramov.
§ 4
Metódy práce
(1)
Základnou metódou práce Štátnej energetickej inšpekcie je organizátorsko-výchovná
činnosť. Orgány Štátnej energetickej inšpekcie pri výkone svojej kontrolnej činnosti
predovšetkým pomáhajú odbornou radou vedeniu kontrolovaných organizácií a ich pracovníkom
a prispievajú ku zvyšovaniu ich odbornej kvalifikácie. V závažných prípadoch poskytujú
alebo organizujú technickú pomoc na odstránenie zistených nedostatkov.
(2)
Štátna energetická inšpekcia vykonáva na základe výsledkov prieskumov komplexné rozbory
hospodárenia palivami a energiou a napomáha sústavným zovšeobecňovaním získaných poznatkov
ku stálemu zvyšovaniu úrovne v hospodárení všetkými druhmi palív a energie. Pritom
najmä prispieva k rozširovaniu pokrokových metód v hospodárení všetkými druhmi palív
a energie, vedie ku včasnému predchádzaniu nedostatkov na tomto úseku, prerokúva námety
na zlepšenie súčasného stavu v hospodárení palivami a energiou so spotrebiteľmi a
ich nadriadenými orgánmi, dbá o odbornú úroveň socialistického súťaženia v hospodárnom
používaní palív a energie a spolupôsobí pri jeho rozvíjaní.
§ 5
Súčinnosť s pracujúcimi
(1)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie plnia svoje úlohy v úzkej súčinnosti s pracujúcimi
a s ich dobrovoľnými spoločenskými organizáciami, najmä s Revolučným odborovým hnutím,
a za podpory národných výborov.
(2)
Pri výkone svojej činnosti sa orgány Štátnej energetickej inšpekcie opierajú o iniciatívu
pracujúcich, využívajú poznatky z ich pripomienok a sťažností, zapájajú ich do kontroly
odstraňovania zistených nedostatkov a vytvárajú aj ostatné predpoklady pre účinné
spájanie kontroly zdola s kontrolou zhora; najmä oboznamujú pracujúcich, ich spoločenské
organizácie, prípadne iné orgány s výsledkami kontrolnej činnosti a prerokúvajú s
nimi opatrenia na trvalé odstránenie zistených závad.
(3)
V súčinnosti s orgánmi dobrovoľných spoločenských organizácií dávajú orgány Štátnej
energetickej inšpekcie na závodoch podnet na vytváranie aktívov dobrovoľných spolupracovníkov,
ktorí sa iniciatívne starajú o znižovanie strát palív a energie a o ich najhospodárnejšie
využívanie.
§ 6
Súčinnosť s inými orgánmi a organizáciami
(1)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie plnia svoje úlohy v súčinnosti s ústrednými
úradmi, národnými výbormi a socialistickými organizáciami.
(2)
Štátne orgány, socialistické organizácie a jednotliví občania sú povinní pomáhať
orgánom Štátnej energetickej inšpekcie v ich činnosti; najmä sú povinní poskytovať
im podklady, vysvetlenia a údaje, ktoré treba ku kontrolnej činnosti.
(3)
Kontrolované organizácie sú povinné pri preverovaní svojich zariadení aktívne spolupracovať
s orgánmi Štátnej energetickej inšpekcie a na požiadanie poskytnúť týmto orgánom pomoc
potrebnú na splnenie ich úloh.
(4)
Orgány a organizácie sú povinné kedykoľvek umožniť orgánom Štátnej energetickej inšpekcie
prístup ku skládkam palív a meradlám energie, prípadne k iným meracím a kontrolným
zariadeniam, ako aj k výrobným technologickým zariadeniam.
§ 7
Oprávnenia orgánov Štátnej energetickej inšpekcie
(1)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie ukladajú po prerokovaní s kontrolovanou organizáciou
na odstránenie zistených nedostatkov potrebné opatrenia a určia lehoty na ich vykonanie;
vedúci organizácií sú povinní podať v určenej lehote správu o odstránení závad a o
opatreniach, ktorými sa i pre budúcnosť zamedzí ich opakovanie.
(2)
Ak nemožno dosiahnuť odstránenie nedostatkov organizátorsko-výchovnou činnosťou,
najmä odbornou radou, pomocou alebo presvedčovaním, môžu orgány Štátnej energetickej
inšpekcie uložiť kontrolovanej organizácii, jej vedúcemu alebo iným zodpovedným pracovníkom
organizácie pokutu.
§ 8
Ukladanie pokút organizáciam
(1)
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie môžu ukladať pokuty organizáciam, ktoré opätovne
nedodržiavajú opatrenia na zabezpečenie hospodárneho používania palív a energie, najmä
a)
za plytvanie palivami alebo energiou alebo za sústavné neodôvodnené prekračovanie
noriem spotreby pevných a tekutých palív, tepla, plynu a elektriny;
b)
za nedodržiavanie vyhlásených regulačných opatrení na úseku energetického hospodárstva;
c)
za neodôvodnené nesplnenie operatívnych príkazov vydaných orgánmi elektrárenského
alebo plynárenského dispečingu;
d)
za znehodnotenie paliva chybným alebo neodborným uskladnením.
(2)
Pokuta sa ukladá v takej výške, aby účinne pôsobila na odstránenie nedostatkov; základná
pokuta sa vymeria v sume od 10 000,- do 100 000, Kčs v jednotlivom prípade. Ak kontrolovaná
organizácia nevykoná opatrenia na odstránenie nedostatkov ani po uložení pokuty v
určených lehotách, môže sa jej uložiť ďalšia pokuta vo výške dvojnásobku základnej
pokuty. Uloženie pokút možno kedykoľvek opakovať.
§ 9
Ukladanie pokút pracovníkom organizácií
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie môžu v prípadoch uvedených v § 8 ods. 1 uložiť vedúcemu (riaditeľovi), prípadne iným zodpovedným pracovníkom organizácie,
pokutu do 10 000,- Kčs; výška pokuty nesmie presiahnuť u jednotlivého zamestnanca
sumu rovnajúcu sa trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku.
§ 10
Spôsob ukladania pokút
(1)
O uložení pokuty rozhoduje krajský inšpektor.
(2)
O odvolaniach proti rozhodnutiam krajských inšpektorov rozhoduje hlavný inšpektor.
§ 11
Vymáhanie pokút
(1)
Pokutu uloženú kontrolovanej organizácii odčerpá financujúci peňažný ústav z účtu
organizácie na základe príkazu na vybratie doloženého právoplatným rozhodnutím o uložení
pokuty s vyznačením, kedy rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť.
(2)
Pokutu uloženú pracovníkovi kontrolovanej organizácie vymáha táto organizácia na
základe právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty zrážkou z platu. Táto zrážka môže
sa vykonať spolu s prípadnými zrážkami z iných dôvodov najviac v rozsahu, v akom je
mzda zabaviteľná podľa exekučných predpisov. Pokutu možno na základe vykonateľného
rozhodnutia o jej uložení vymáhať tiež súdnou exekúciou.
(3)
Pokuty sa odvádzajú prostredníctvom Štátnej energetickej inšpekcie do štátneho rozpočtu.
§ 12
Povinnosť mlčanlivosti
Orgány Štátnej energetickej inšpekcie sú povinné zachovávať štátne, hospodárske a
služobné tajomstvá, o ktorých sa dozvedia pri výkone svojej služby. Táto povinnosť
mlčanlivosti trvá i po skončení pracovného pomeru.
§ 13
Vyšetrovanie v objektoch osobitného poslania
V objektoch ozbrojených síl a ozbrojených zborov Ministerstva vnútra vykonávajú orgány
Štátnej energetickej inšpekcie kontrolu podľa osobitných predpisov vydaných Ministerstvom
palív a energetiky v dohode s ministerstvami národnej obrany a vnútra.
Čl. II
Zákon č. 67/1960 Zb. o výrobe, rozvode a využití vyhrievacích plynov (plynárenský
zákon) sa mení takto:
1.
§ 13 znie:
„§ 13
(1)
Plynárenská organizácia kontroluje, či plynárenské zariadenia a odberné plynové zariadenia,
ich prevádzka, údržba a obsluha vyhovujú požiadavkám bezpečnosti, určeným technickými
normami a inými právnymi predpismi, ako aj zásadám zodpovedajúcim uznaným pravidlám
techniky. Plynárenská organizácia tiež preveruje, či projekty, prípadne konštrukčné
riešenie týchto zariadení vyhovujú aj z hľadiska hospodárnosti ich prevádzky.
(2)
Prevádzatelia plynárenských zariadení a odberných plynových zariadení sú povinní
umožniť kontrolným orgánom prístup k týmto zariadeniam, poskytnúť kontrolným orgánom
potrebné vysvetlenia a predložiť im príslušné záznamy a listiny, a ak ide o veľkoodberateľov,
aj dokumentáciu.
(3)
Plynárenská organizácia vykonáva svoje úlohy v spolupráci s orgánmi inšpekcie práce
a s orgánmi hygienickej a protiepidemickej služby.“.
2.
§ 14 znie:
„§ 14
(1)
Ak zistia kontrolné orgány plynárenskej organizácie, že pri výrobe alebo používaní
plynov je ohrozená bezpečnosť, uloží prevádzateľovi plynárenského zariadenia alebo
odberného plynového zariadenia, aby zistené závady odstránil.
(2)
Ak sú prevádzkou odberného plynového zariadenia alebo plynárenského zariadenia bezprostredne
ohrozené ľudské životy alebo zdravie alebo ak je v značnej miere ohrozený národný
majetok alebo iné hospodárske hodnoty, kontrolné orgány, ak nie je možné urobiť nápravu
iným spôsobom, prerušia dodávku plynov do odberných plynových zariadení, prípadne
zastavia prevádzku plynárenských zariadení, a to až do doby, keď sa závady odstránia.“.
Čl. III
(1)
Zrušujú sa:
1.
vládne nariadenia č. 47/1952 Zb. o Štátnej energetickej inšpekcii;
2.
vyhláška ministra palív a energetiky č. 330/1952 Ú. l. (č. 382/1952 Ú. v.) o vykonávaní
kontrol Štátnou energetickou inšpekciou a o konaní vo veciach pokút.
(2)
Pôsobnosť Ústavu technického dozoru podľa vládneho nariadenia č. 53/1952 Zb. o zaistení bezpečnosti a hospodárnosti prevádzky niektorých technických zariadení,
pokiaľ ide o hospodárnosť prevádzky týchto zariadení z hľadiska tepelnej techniky,
prechádza v rozsahu § 3 tohto zákona na Štátnu energetickú inšpekciu.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Novotný v. r.
Fierlinger v. r.
v z. Dolanský v. r.
Fierlinger v. r.
v z. Dolanský v. r.