107/1966 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1972 do 31.12.1973
Predpis bol zrušený predpisom 163/1973 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1967 - 31.12.1971 | |
3. | 01.01.1972 - 31.12.1973 | 166/1971 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 107/1966 Zb. |
Názov: | Vyhláška Štátnej komisie pre techniku o dokumentácii stavieb |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 13.12.1966 |
Dátum vyhlásenia: | 20.12.1966 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1972 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1973 |
Autor: | Štátna komisia pre techniku |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
87/1958 Zb. | Zákon o stavebnom poriadku |
113/1965 Zb. | Zákon o Štátnej komisii pre financie, ceny a mzdy, Štátnej komisii pre techniku, Štátnej komisii pre hospodársku a vedecko-technickú spoluprácu a Štátnej komisii pre riadenei a organizáciu |
166/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Federálneho cenového úradu, Federálneho ministerstva financií a Štátnej arbitráže ČSSR, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 107/1966 Zb. o dokumentácii stavieb a vyhlášky č. 22/1967 Zb. o fakturovaní a platení dodávok pre investičnú výstavbu a dodávok geologických prác v znení vyhlášky č. 136/1970 Zb., pokiaľ ide o vedľajšie rozpočtové náklady stavieb |
163/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o dokumentácii stavieb |
107
VYHLÁŠKA
Štátnej komisie pre techniku
z 13. decembra 1966
o dokumentácii stavieb
Štátna komisia pre techniku ustanovuje podľa § 11 zákona č. 113/1965 Zb. o Štátnej komisii pre financie, ceny a mzdy, Štátnej komisii pre techniku, Štátnej
komisii pre hospodársku a vedecko-technickú spoluprácu a Štátnej komisii pre riadenie
a organizáciu a podľa § 31 ods. 1 zákona č. 87/1958 Zb. o stavebnom poriadku:
Prvá časť
ÚVODNÉ A VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel a rozsah platnosti vyhlášky
Táto vyhláška upravuje spôsob a rozsah dokumentácie stavieb, investormi ktorých sú
organizácie, a pôsobnosť a postup orgánov a organizácií pri jej vypracovaní.
Základné pojmy
§ 2
(1)
Stavbou sa rozumie súhrn stavebných prác, strojov a zariadení, ich montáží a inventára
investičného charakteru, ktorý sa uskutočňuje spravidla na súvislom miesta a v súvislom
čase, a to novo (novostavba) alebo ako prestavba už existujúcich základných prostriedkov
(rekonštrukcia, rozšírenie), ktoré majú spoločný hospodársky alebo iný spoločenský
účel, a súhrn základných prostriedkov touto činnosťou obstaraných. Súčasťou stavby
je aj odstránenie doterajších základných prostriedkov na stavenisku a - ak osobitné
predpisy neustanovujú inak a ide o inžinierske siete - aj odstránenie starých a vybudovanie
nových základných prostriedkov alebo ich častí nahrádzajúcich tie, ktoré sú narušené
uskutočňovaním stavby a treba ich funkciu zachovať.
(2)
Súborom stavieb sa rozumejú vzájomné súvisiace stavby, ktorými sa uskutočňuje rozsiahla
postupne vykonávaná investičná výstavba (napr. veľkých priemyslových podnikov, sídlisk,
veľkých dopravných, spojových, vodohospodárskych stavieb).
(3)
Prevádzkový súbor (čiastkový prevádzkový súbor) je súhrn strojov a zariadení vrátane
ich montáží a inventára investičného charakteru, ktorý slúži na zabezpečenie čiastkového
samostatného technologického procesu základnej alebo pomocnej výroby, prípadne netechnologického
procesu a uvádza sa do prevádzky v súvislom čase.
(4)
Objekt je priestorove ucelená alebo aspoň technicky samostatná časť stavebnej časti
stavby (napr. budova, vlečka, vonkajšia kanalizácia).
(5)
Investorom je organizácia, pre ktorú sa stavba pripravuje a uskutočňuje, prípadne
ktorá ju pre seba alebo inú organizáciu (budúceho prevádzateľa, užívateľa) pripravuje
a uskutočňuje.
(6)
Generálnym projektantom je organizácia oprávnená na projektovú činnosť, ktorá prevzala
záväzok na vypracovanie a dodávku projektu a výkon autorského dozoru spôsobom ustanoveným
touto vyhláškou.
(7)
Inžinierska organizácia je organizácia, ktorá v dohodnutom rozsahu vykonáva inžiniersku
činnosť,*) najmä poskytuje konzultácie a obstaráva veci spojené s prípravou a uskutočňovaním
stavby, prípadne dodáva stavbu alebo jej časť, a to vrátane zabezpečenia projektu
alebo na základe projektu.
(8)
Projektove inžinierska organizácia je projektová organizácia, ktorá zabezpečuje aj
inžiniersku činnosť.
§ 3
(1)
Dokumentáciu stavieb tvorí prípravná dokumentácia (druhá časť vyhlášky), projektová dokumentácia (tretia časť) a realizačná dokumentácia (štvrtá časť).
(2)
Dokumentácia stavby sa spracúva v rozsahu zodpovedajúcom druhu, významu a zložitosti
stavby.
Druhá časť
PRÍPRAVNÁ DOKUMENTÁCIA
Prvý oddiel
Projektová úloha, jej účel, funkcia a obsah
§ 4
(1)
Projektová úloha komplexne vymedzuje a odôvodňuje požiadavky na ďalšiu prípravu a
uskutočňovanie stavby v požadovanom čase a mieste, na jej prevádzku (užívanie) a výsledný
účinok; ustanovuje technickú, ekonomickú a architektonickú úroveň stavby, podmienky
a prostriedky pre ňu. Zahŕňa vždy celú stavbu.**)
(2)
Projektová úloha je podkladom
- na overenie nevyhnutnosti, technickej reálnosti a efektívnosti stavby,
- na rozhodnutie investora o ďalšej príprave a realizácii stavby,
- na prerokovanie stavby vo výberovom konaní, najmä na prerokovanie prísľubu a podmienok
pre poskytnutie úveru, prípadne
- dotácie podľa osobitných predpisov,
- na ďalšiu prípravu stavby, najmä vypracovanie projektu na podklade hospodárskych
zmlúv,***)
- na prerokovanie dovozu licencií zo zahraničia, prípadne dovozu strojov a zariadení
a podľa potreby na upresnenie požiadaviek na vývoj.
(3)
Projektová úloha, príp. jej časť sa použije aj ako doklad k návrhu na vydanie územného
rozhodnutia podľa osobitných predpisov a na účely plánovania investičnej výstavby.
§ 5
(1)
Projektová úloha výrobnej stavby obsahuje
- vyhodnotenie súborne vyjadrujúce efektívnosť stavby na základe rozboru vychádzajúceho
zo zhodnotenia využitia doterajších základných prostriedkov z uvažovanej výrobnej
kapacity a veľkoobchodnej ceny výrobkov a možností ich odbytu a zahrňujúceho najmä
vzťah maximálne možných investičných nákladov a úplných vlastných nákladov výroby,
životnosť stavby a návratnosť vložených prostriedkov s prihliadnutím na vyvolané a
doplnkové investície†) a vplyv faktora času, vplyv stavby na životné prostredie a na jej mimoekonomické
účinky,
- odôvodnenie a účelové vymedzenie stavby; údaje o technológii a údaje o zabezpečení
výroby; uvažovaný systém organizácie riadenia a správy; údaje o stavebnom riešení
a náčrt výtvarného riešenia; zastavovaciu štúdiu a vyhodnotenie účinkov prevádzky
na okolie; rozsah odňatia poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe, jeho odôvodnenie
a vyhodnotenie; orientačné rozčlenenie stavby na prevádzkové súbory a objekty, prípadne
rozdelenie stavby na prevádzkove ucelené časti; investičné náklady (spracované podľa
druhého oddielu); orientačný časový program ďalšej prípravy a realizácie stavby a
údaje o možnosti jej zabezpečenia z dodávateľských hľadísk (vrátane možností dovozu),
- písomné doklady o prerokovaní podľa § 7 a prehľad o tom, ako sa vyhovelo záverom dokumentov uvedených v § 6 ods. 5.
(2)
Projektová úloha nevýrobnej stavby obsahuje
- vyhodnotenie súborne vyjadrujúce efektívnosť stavby na základe rozboru vychádzajúceho
zo zhodnotenia využitia doterajších základných prostriedkov, z uvažovanej účelovej
kapacity a zahrňujúceho vzťah maximálne možných investičných nákladov na užívanie
a údržbu a prihliadajúceho na životnosť stavby, na jej vplyv na životné prostredie
a jej mimoekonomické účinky,
- odôvodnenie a účelové vymedzenie stavby; údaje o stavebnom riešení a náčrt výtvarného
riešenia, zastavovaciu a objemovú štúdiu, rozsah odňatia poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej
výrobe, jeho odôvodnenie a vyhodnotenie, orientačný časový program, orientačné rozčlenenie,
prípadne rozdelenie stavby, investičné náklady a údaje o možnostiach zabezpečenia
stavby,
- písomné doklady o prerokovaní podľa § 7, ako aj prehľad o tom, ako sa vyhovelo záverom dokumentov uvedených v § 6 ods. 5.
(3)
Súčasťou prác na projektovej úlohe je aj
a)
vykonanie prieskumov potrebných na určenie staveniska, prípadne trasy stavby, ktoré
využívajú už známe skutočnosti a spracované územno-technické podklady a územné plány,
b)
spracovanie ďalších nevyhnutných podkladov požadovaných orgánom územného plánovania
na vydanie územného rozhodnutia.
(4)
Súčasťou projektovej úlohy sú súhrnné údaje stavby (spracúvané podľa piatej časti).
§ 6
Spracovanie projektovej úlohy
(1)
Vypracovanie projektovej úlohy investor zabezpečuje v odborných organizáciách alebo
ju spracúva sám. Organizácie oprávnené na projektovú činnosť alebo inžinierske organizácie
môžu prijať záväzok na spracovanie projektovej úlohy, ak sa súčasne zaviažu dodať,
ak to investor bude požadovať, projekt podľa nimi dodanej projektovej úlohy.
(2)
Vypracovanie projektovej úlohy investor zabezpečuje v odborných organizáciách buď
priamo, alebo formou dopytového konania alebo súťaže. Pri spoločensky významných stavbách
financovaných úplne alebo čiastočne zo štátneho rozpočtu môže Štátna komisia pre techniku,
orgán ňou poverený alebo orgán nadriadený investorovi určiť formou dopytového konania
alebo súťaže ako povinnú. Tieto orgány môžu tiež určiť, že aspoň jedným z účastníkov
dopytového konania alebo súťaže musí byť organizácia, ktorej hlavným poslaním je projektová
činnosť.
(3)
Štátna komisia pre techniku (Slovenská komisia pre techniku) môže usmerniť voľbu
spracovateľa projektovej úlohy pre určité odbory alebo oblasti výstavby, ak to vyžadujú
dôležité národohospodárske alebo iné celospoločenské záujmy určením organizácií, ktoré
môžu funkciu generálneho projektanta v uvedených odboroch alebo oblastiach výstavby
prevziať.
(4)
Organizácia, ktorá prichádza do úvahy ako dodávateľ pre stavbu, môže byť spracovateľom
projektovej úlohy len ako jeden z účastníkov dopytového konania alebo súťaže; ak sa
taká organizácia zúčastní dopytového konania alebo súťaže, nemožno z tohto dôvodu
odmietnuť poskytovať technicko-ekonomické informácie a podklady o svojich hmotných
dodávkach, potrebné na vypracovanie projektovej úlohy, ostatným účastníkom dopytového
konania alebo súťaže.
(5)
Pri vypracovaní projektovej úlohy sa vychádza zo záverov dokumentov
a)
spracovaných pre potreby plánovania dlhodobého rozvoja podnikov, odborov, odvetví,
miest, krajov a oblastí, pričom sa využívajú aj dosiahnuté výsledky výskumu a vývoja
a spracované územno-technické podklady, oblastné a územné plány a vykonané prieskumy,*)
b)
spracovaných podľa potreby na objasnenie základných požiadaviek na stavbu a podmienok
pre ňu,**)
c)
spracovaných na objasnenie súboru stavieb, ak je stavba jeho súčasťou (štúdie súboru
stavieb podľa § 9).
(6)
Ak investor zabezpečuje vypracovanie projektovej úlohy v odbornej organizácii, vyjadrí
svoj zámer základnými požiadavkami na stavbu, ktoré spravidla zahrňujú
a)
pri výrobných stavbách požadovaný sortiment a akosť výrobkov, kapacitu výroby, veľkoobchodnú
cenu výrobkov, termín uvedenia do prevádzky, miesto alebo oblasť stavby,
b)
pri nevýrobných stavbách požadovaný účel stavby, účelové (merné) jednotky, štandard,
orientačný investičný náklad na účelovú (mernú) jednotku alebo orientačný celkový
investičný náklad, miesto stavby.
(7)
Údaje a ukazovatele projektovej úlohy stavby sa uvádzajú v dosiahnuteľnej miere v
porovnaní s najvyššou svetovou úrovňou.
(8)
Ak odborná organizácia pri spracovaní projektovej úlohy zistí, že rozhodujúce dodávky
nemožno zabezpečiť v tuzemsku alebo že rozhodujúce tuzemské dodávky nedosahujú svetovú
úroveň, uplatní v projektovej úlohe zahraničné dodávky alebo dovoz licencií, ktoré
sú na svetovej úrovni, alebo spracuje projektovú úlohu v alternatívach predpokladajúcich
tuzemské a zahraničné dodávky (licencie).
(9)
Údaje projektovej úlohy sa podľa povahy veci vyjadrujú graficky alebo opisom.
(10)
Od vypracovania projektovej úlohy investor môže upustiť a zabezpečiť prípravu stavby
priamo v projekte (bez predchádzajúceho vypracovania prípravnej dokumentácie), ak
ide o jednoduchú stavbu, ktorá je v súlade s dokumentami uvedenými v odseku 5, nevyvoláva
nežiadúce účinky v území a nepodlieha výberovému konaniu ani posúdeniu či schváleniu
nadriadených orgánov.
Druhý oddiel
Investičné náklady v projektovej úlohe
§ 10
(1)
Investičné náklady sa v projektovej úlohe určujú pomocou rozborov, cenových porovnaní
s obdobnými skôr vyprojektovanými alebo realizovanými stavbami, cenových informácií
a ponúk dodávateľov, odborných odhadov, sústav technicko-hospodárskych ukazovateľov,
ostatných ukazovateľov a pod.
(2)
Investičné náklady sa v projektovej úlohe zostavujú vo finančnom prepočte (vzor v prílohe) a členia zhodne s členením určeným pre súhrnný rozpočet stavby tak, aby boli dostatočným
podkladom pre overenie celkovej efektívnosti investície a aby bolo možné porovnanie
s rozpočtovými nákladmi v projekte. Osobitne sa v investičných nákladoch uvedie predpokladaná
potreba devízových prostriedkov.
§ 11
(1)
Súčasťou investičných nákladov v projektovej úlohe je rezerva, ktorá sa určí dohodou
investora a generálneho projektanta percentnou prirážkou k súčtu investičných nákladov
prevádzkových súborov a objektov. Pri stavbách obstarávaných úplne alebo čiastočne
zo štátneho rozpočtu sa percentná prirážka dohodne v rozmedzí 7 až 14 % pri rekonštrukciách
a adaptáciách stavieb (alebo ich častí), 5 - 10 % pri ostatných stavbách (alebo častiach
stavieb).
(2)
Pri určení výšky rezervy sa prihliada na povahu, náročnosť, prípadne rizikovosť a
zložitosť stavby a špecifické podmienky jej uskutočňovania, ako aj na účel a zamýšľaný
spôsob použitia rezervy.
(3)
Rezerva sa použije spravidla v súlade s postupným upresňovaním technického riešenia
na upresnenie rozpočtových nákladov v súhrnom rozpočte stavby. Pri stavbách obstarávaných
úplne alebo čiastočne zo štátneho rozpočtu nemožno rezervu použiť na vecné rozšírenie
stavby. Pri ostatných stavbách nemožno rezervu použiť na také vecné zmeny, ktoré by
sa dotkli záväzných podmienok a stanovísk vydaných príslušnými orgánmi.
(4)
Štátna komisia pre techniku po dohode s Ministerstvom financií môžu určiť rozmedzie
pre dohody o rezerve inak, než je ustanovené v odseku 1.
Tretia časť
PROJEKTOVÁ DOKUMENTÁCIA
Prvý oddiel
Projekt
Účel funkcie projektu
§ 12
(1)
Projekt je súborným technickým, ekonomickým a architektonickým riešením stavby v
súlade s projektovou úlohou a je podkladom
a)
v štádiu súhrnného projektového riešenia stavby pre
- vyžiadanie rozhodnutia o prípustnosti (povolení) stavby,
- uzavretie zmlúv, ktorými sa realizuje stavba alebo zabezpečuje jej realizácia,
- dojednanie úverovej zmluvy,
- rozhodnutie o zaradení stavby do vykonávacieho plánu investičnej výstavby,
b)
v konečnom štádiu pre realizáciu stavby.
(2)
Projektant sa v štádiu súhrnného projektového riešenia stavby spracúva (zásadne pre
celú stavbu, výnimočne so súhlasom stavebného úradu a po dohode účastníkov výstavby
aj postupne podľa prevádzkove ucelených častí stavby vymedzených v projektovej úlohe)
v rozsahu
a)
ustanovenom v § 14 ods. 1 - pre vyžiadanie rozhodnutia o prípustnosti stavby,
b)
ustanovenom v § 14 ods. 2 - pre uzavretie úverovej zmluvy a pre zaradenie stavby do vykonávacieho plánu investičnej
výstavby,
c)
dohodnutom medzi investorom a dodávateľmi*) - pre uzavretie hospodárskych zmlúv o dodávkach pre stavbu.
(3)
So súhlasom vedúceho ústredného orgánu investora sa spracuje v predstihu projekt
časti stavby súcej na užívanie už počas výstavby, a to pre objekty stavby, ktoré možno
využiť ako zariadenie staveniska (ide najmä o objekty terénnych úprav a inžinierskych
sietí, administratívne, bytové, skladové a halové objekty).
(4)
Vedúci ústredného orgánu investora môže udeliť súhlas podľa predchádzajúceho odseku
len na základe posúdenia koncepcie súhrnného riešenia stavby.
(5)
Projekt sa do konečného štádia spracúva postupne po jednotlivých prevádzkových súboroch
a objektoch alebo ich častiach v nevyhnutnom rozsahu dojednanom investorom s dodávateľmi
a s generálnym projektantom tak, aby spolu s ďalšou dokumentáciou (§ 40, 41 ods. 6) bol postačujúcim podkladom pre uskutočnenie stavby, prípadne pre upresnenie zmluvných
vzťahov.
§ 13
(1)
Projekt najmä
a)
definitívne určuje účel, funkciu, rozsah a účinky stavby; pritom
- pri výrobných stavbách určuje sortiment a špecifikáciu výrobkov, kapacitu, technológiu
a organizáciu budúcej výroby, ďalej potrebu pracovníkov, palív, energií a vody, dopravy
a materiálov pre budúcu prevádzku vrátane manipulácie s materiálom,
- pri nevýrobných stavbách určuje štandard a kapacitu, podľa potreby aj organizáciu
služieb,
b)
určuje technické riešenie stavby; pritom
- v technologickej časti upresňuje členenie na prevádzkové súbory (čiastkové prevádzkové
súbory), určuje rozsah dodávok a prác, skladbu strojov a zariadení v jednotlivých
prevádzkových súboroch a rieši ich vzájomnú väzbu,
- v stavebnej časti spresňuje členenie na objekty, rieši ich dispozičné usporiadanie,
konštrukčnú sústavu, použitie stavebných materiálov a obsahuje architektonické riešenie,
- určuje zásady organizácie, metód a technickej koncepcie riadenia výrobného alebo
iného procesu (napr. skladového hospodárstva),
- určuje pre budúcu prevádzku (užívanie) bezpečnostné, hygienické, sociálne, estetické
a ostatné kultúrne podmienky životného prostredia a spôsob ich zabezpečenia,
c)
konečným spôsobom rieši územno-technické vzťahy vychádzajúc z podmienok daných v
územnom rozhodnutí a objasňuje možnosti rozšírenia alebo budúcej úpravy stavby v súlade
s požiadavkami projektovej úlohy; podľa potreby spresňuje rozsah odňatia poľnohospodárskej
pôdy poľnohospodárskej výrobe a výpočet odvodu peňažných súm,
d)
určuje plán organizácie výstavby zahrňujúci postup prípravy a uskutočňovanie stavby
a koncepciu zariadení staveniska, najmä
- časový plán stavby zostavený podľa objektov a prevádzkových súborov zahrňujúci termíny
rozhodujúce pre zabezpečenie prípravy a realizácie stavby v lehote dohodnutej s dodávateľmi,
odôvodnenie tejto lehoty a jej porovnanie s technicky reálnou lehotou, prípadne lehotou
dosahovanou vo svete; pri výrobných stavbách aj časový plán nábehu výroby a jeho zabezpečenie,
- podľa potreby údaje o objeme jednotlivých prác a dodávok,
- vymedzenie obvodu staveniska, prípadne trasy stavby, koncepciu spoločného sociálneho
a prevádzkového zariadenia staveniska, vymedzenie plôch pre ostatné objekty zariadení
staveniska, určenie, ktoré trvalé objekty sa využijú ako objekty zariadenia staveniska,
- dohodnutý dodávateľský systém a špecifikáciu požiadaviek na dovoz,
- priebeh a požiadavky na komplexné vyskúšanie, skúšobnú prevádzku a garančné skúšky,
e)
určuje súhrnné rozpočtové náklady stavby a odbytové alebo rozpočtové ceny objektov
a prevádzkových súborov,
f)
obsahuje preukaz efektívnosti stavby,
g)
zabezpečuje súlad a potrebnú nadväznosť všetkých častí stavby a dodávok pre ňu.
(2)
Súčasťou projektu sú súhrnné údaje stavby.
§ 14
(1)
Ako podklad pre vyžiadanie rozhodnutia o prípustnosti stavby sa z projektu predkladajú,
pokiaľ orgán príslušný na vydanie rozhodnutia o prípustnosti stavby nerozhodne inak,
a)
zastavovací plán stavby so situačnými výkresmi, ktoré objasňujú
- súčasný stav územia vrátane inžinierskych a ostatných stavieb s vyznačením pozemkov
(hranice, kultúra, parcelné čísla) nevyhnutných pre výstavbu a ďalej susedných pozemkov,
prípadne iných pozemkov, na ktorých sa prejavia vzťahy a dôsledky stavby,
- vzťahy a dôsledky stavby v území vrátane ochranných pásiem, chránených území a objektov,
- navrhované zastavanie s vyznačením objektov, ich vzájomných väzieb, napojenia na
inžinierske siete, vjazdov, terénnych úpravy, skládok, materiálu, oplotenia staveniska,
a to tak pre obdobie realizácie stavby, ako aj pre jej prevádzku (užívanie),
b)
v potrebnom rozsahu stavebné výkresy (pôdorysy, rezy, pohľady, prípadne iné výkresy)
v mierke zodpovedajúcej druhu, rozsahu a zložitosti stavby a objektov, dispozičné
výkresy prevádzkových súborov, výkresy objasňujúce usporiadanie vonkajších i vnútorných
inštalácií a ďalej zariadení staveniska,
c)
zpráva obsahujúca údaje o splnení podmienok rozhodnutia o umiestnení stavby, o väzbách
na verejné inžinierske siete s údajmi o spotrebe vody a energie, o požiadavkách na
dopravu (prípadne vrátane obmedzenia počas uskutočňovania stavby), o exhaláciách a
ostatných dôsledkoch v území, výpočet povolených odchýlok (výnimiek) od technických
alebo iných predpisov, údaje ako sa vyhovelo podmienkam súhlasu na odňatie poľnohospodárskej
pôdy poľnohospodárskej výrobe; ďalej časový postup prác s uvedením organizácií a osôb
zodpovedných za projekt, za investorskú činnosť a za uskutočňovanie stavby,*)
d)
dokladová časť obsahujúca rozhodnutie o umiestnení stavby a ďalšie rozhodnutia, ktoré
podľa charakteru a dôsledkov stavby musí investor obstarať podľa osobitných predpisov.
Časti a) až c) sa predkladajú v dvoch vyhotoveniach, časť d) v jednom vyhotovení.
(2)
Ako podklad pre uzavretie úverovej zmluvy pre zaradenie stavby do vykonávacieho plánu
investičnej výstavby a vlastné financovanie stavby sa z projektu v štádiu súhrnného
projektového riešenia použijú - ak príslušný orgán nepožaduje ďalšie údaje - súhrnný
rozpočet, súhrnné údaje stavby a časový plán stavby.**)
§ 15
Spôsob zabezpečenia projektu
(1)
Generálny projektant zabezpečuje vypracovanie a dodávku projektu*) v rozsahu a hĺbke
a)
zodpovedajúcej účelu a funkcii projektu ustanoveným v § 12 ods. 1 písm. a) a ods. 2, a ďalej
b)
zodpovedajúcej požiadavkám investora na technické, ekonomické a architektonické riešenie
stavby,
c)
umožňujúcej dohodnúť odbytovú alebo rozpočtovú cenu stavby alebo jej časti (objektov,
prevádzkových súborov),
d)
zodpovedajúcej dohodám generálneho projektanta s vyššími dodávateľmi o ich účasti
na spracovaní projektu,
e)
umožňujúcej mu výkon autorského dozoru.
(2)
Vyšší dodávatelia, ktorí majú oprávnenie na projektovú činnosť, môžu v dohodnutom
rozsahu zabezpečovať vypracovanie a dodávku tých častí projektu, ktoré zodpovedajú
ich dodávke
a)
do dojednania odbytovej alebo rozpočtovej ceny svojej dodávky - v kooperácii pre
generálneho projektanta alebo pre vyššieho dodávateľa (svojho odberateľa),
b)
po dojednaní odbytovej alebo rozpočtovej ceny svojej dodávky - ako súčasť svojej
dodávky, prípadne v kooperácii pre generálneho projektanta; ak sa však zaviažu odovzdať
investorovi v primeranom predstihu ponukový rozpočet s návrhom odbytovej alebo rozpočtovej
ceny svojej dodávky, môžu zabezpečovať - na podklade projektu prepracovaného do štádia
súhrnného projektového riešenia - dopracovanie príslušných častí projektu ako súčasť
svojej dodávky už pred dojednaním odbytovej alebo rozpočtovej ceny.
(3)
Dodávateľ, ktorý má oprávnenie na projektovú činnosť, môže zabezpečovať vypracovanie
a dodanie projektu ako generálny projektant len vtedy, ak bol spracovateľom projektovej
úlohy ako jeden z účastníkov dopytového konania alebo súťaže; to neplatí, pokiaľ bol
určený ako organizácia, ktorá môže prevziať funkciu generálneho projektanta podľa
§ 6 ods. 3.
§ 16
Spracovanie projektu
(1)
Pri spracovaní projektu vychádza generálny projektant najmä z údajov a ukazovateľov
projektovej úlohy a podmienok rozhodnutia o umiestnení stavby. Zodpovedá za dosiahnutie
technickej, ekonomickej a architektonickej úrovne projektu určenej projektovou úlohou
a za realizovateľnosť projektu na tejto úrovni. Pritom nesmie zhoršiť údaje a ukazovatele
projektovej úlohy, ktoré investor označil ako záväzné, ani súhrnnú efektívnosť stavby.
(2)
Generálny projektant je povinný uplatňovať a využívať v projekte schválené a vyhlásené
typové podklady, typizačné smernice a technické normy v rozsahu ich záväznosti. Ak
použije v projektovom riešení vynález, je povinný vyznačiť túto skutočnosť v projekte
a vymedziť súčasne ekonomický alebo iný spoločenský význam a dôsledky využitia tohto
vynálezu. Rovnako postupuje, ak sa v projekte použijú, prípadne využijú zlepšovací
návrh alebo iné priemyslové práva.
(3)
Ak generálny projektant zamýšľa použiť v projektovom riešení prevádzkove nevyskúšané
stroje a zariadenia,**) prípadne nevyskúšané stavebné konštrukcie, hmoty a dielce, vyžiada si súhlas investora.
(4)
Ak generálny projektant použije na spracovanie projektu projektovú dokumentáciu dovezenú
zo zahraničia, zabezpečí, aby vyhovovala tuzemským predpisom a technickým normám alebo
si vyžiada príslušné výnimky.
(5)
Generálny projektant pripája statické, základné technologické, hydrotechnické a iné
výpočty, cenové rozbory a technické údaje o vykonaných prieskumoch ako doklad k odovzdávanému
projektu len na výslovnú žiadosť investora; inak ich v koncepte archivuje a na požiadanie
ostatným účastníkom výstavby a orgánom štátnej správy umožňuje do nich nahliadnuť.
Pri výpočtoch vykonaných pomocou samočinných počítačov postačí, ak poskytne údaj o
základných podmienkach a výsledkoch, prípadne aj algoritmus riešenia.
(6)
Ustanovenia predchádzajúcich odsekov, v ktorých sa ukladajú povinnosti generálnemu
projektantovi, sa primerane vzťahujú i na spracovateľa časti projektu, ustanovenie
odseku 4 sa vzťahuje primerane i na iných tuzemských odberateľov dovezenej projektovej
dokumentácie, ustanovenie odseku 5 o oprávnení investora aj na iných odberateľov projektových
prác.
§ 17
Prerokovanie a predkladanie projektu
(1)
Generálny projektant vedie v priebehu prác na projekte rokovania na vypracovanie
projektu, najmä
a)
rokuje s dodávateľmi, s ktorými investor dojednal na základe projektovej úlohy zmluvy
o spolupráci na projektovej a organizačnej príprave stavby, o odovzdávaní podkladov,
prípadne s ďalšími dodávateľmi dojednáva odovzdávanie podkladov; ďalej s dodávateľmi
dojednáva inú spoluprácu, najmä projektovú kooperáciu pri spracovaní jednotlivých
častí projektu;
b)
vedie potrebné rokovania s dotknutými orgánmi a organizáciami, nadväzujúce na rokovania
v priebehu spracovania prípravnej dokumentácie, najmä o koncepčných územno-technických
otázkach vrátane napojenia stavby na verejné inžinierske siete, spôsobe využitia palív,
energií a vody, ako aj o otázkach súvisiacich so zaistením bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci a kultúrnej úrovne životného prostredia;
c)
najneskôr pred odovzdaním projektu v štádiu súhrnného projektového riešenia stavby
prerokuje, prípadne spresní za účasti investora s jeho rozhodujúcimi dodávateľmi ďalší
postup a spôsob prípravy a uskutočňovanie stavby, najmä
- plán organizácie výstavby,
- rozpočty jednotlivých objektov a prevádzkových súborov,
- potrebu, spôsob a termíny vykonania ďalších projektových prác a spôsob výkonu autorského
dozoru [§ 47 ods. 2 písm. a)],
- potrebu, spôsob a termíny vypracovania tých častí dodávateľskej dokumentácie, ktoré
potrebuje investor a generálny projektant, a spôsob výkonu autorského dozoru [§ 47 ods. 2 písm. b) a c)].
(2)
Investor v priebehu prác na projekte prerokúva, prípadne spresňuje s príslušnými
orgánmi a organizáciami spôsob zabezpečenia budúcej prevádzky (užívania) stavby; v
prípade odňatia poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe prerokuje aj výpočet
odvodu peňažných súm.
(3)
Dodávatelia v priebehu prác na projekte zabezpečujú spoluprácu s generálnym projektantom
a investorom v dohodnutom rozsahu a čase; podklady poskytujú - ak výslovne neodmietnu
svoju budúcu dodávku - i vtedy, ak sa medzi nimi a investorom nedohodla spolupráca
na projektovej a organizačnej príprave stavby.
(4)
Po posúdení projektu v štádiu súhrnného projektového riešenia investor potvrdí súhrnné
údaje stavby. Toto posúdenie a potvrdenie je podmienkou pre využitie projektu na ďalšie
opatrenia pri príprave a realizácii stavby (na vyžiadanie rozhodnutia o prípustnosti
stavby, dojednanie hospodárskej zmluvy o dodávkach pre stavbu, prerokovanie spôsobu
financovania stavby, uzavretie úverovej zmluvy a zabezpečenie zariadenia stavby do
vykonávacieho plánu investičnej výstavby).
(5)
V tých prípadoch, v ktorých projekt posudzujú (schvaľujú) orgány nadriadené investorovi
alebo iné ústredné orgány, investor predkladá projekt v štádiu súhrnného projektového
riešenia stavby týmto orgánom so svojím stanoviskom a s podmienkami, ktoré stavebný
úrad určil pre vydanie rozhodnutia o prípustnosti stavby. Opatrenia podľa odseku 4
vykonáva až po príslušnom posúdení, prípadne schválení projektu.
§ 18
Projektová dokumentácia drobných stavieb a dočasných objektov zariadení staveniska
(1)
Pre úplne jednoduché stavby (napríklad drobné poľnohospodárske stavby vrátane zvláštnych
poľnohospodárskych investícií, drobné akcie Z, jednoduché modernizácie a adaptácie,
jednoduché objekty v hlbinných baniach a lomoch, pre búracie práce a demontáže, ak
sú stavbami alebo časťami stavby) sa projekt spracúva v rozsahu obmedzenom na opis
pracovného postupu, nevyhnutné výkresy, súpis materiálu a rozpočet.
(2)
Ustanovenie predchádzajúceho odseku sa použije primerane i pre naliehavé zabezpečenie
základných prostriedkov (objektov) proti havarijnému stavu a ďalej pre práce, ktorými
sa majú bezprostredne odstrániť následky havárií a živelných pohrôm; pritom sa čo
najviac využije pôvodná dokumentácia.
§ 18a
Dokumentácia objektov zariadení staveniska
(1)
Dokumentácia dočasných objektov zariadení staveniska a úprav iných objektov, ktoré
sa majú využiť ako súčasť zariadenia staveniska, sa spracúva v súlade s koncepciou
určenou projektom stavby [§ 13 ods. 1 písm. d) a § 14 ods. 1 písm. b)] a prípadne s podmienkami určenými v rozhodnutí o prípustnosti stavby.
(2)
Dokumentáciu podľa predchádzajúceho odseku zabezpečujú ako súčasť dodávateľskej dokumentácie
organizácie, ktoré zariadenie staveniska zabezpečujú. Jej rozsah môže spracovateľ
po dohode s priamymi vyššími dodávateľmi, ktorí budú zariadenie staveniska užívať,
obmedziť obdobne ako pri stavbách uvedených v § 18 ods. 1.
Druhý oddiel
Rozpočtová dokumentácia
§ 19
Spoločné ustanovenia
(1)
Rozpočtovú dokumentáciu tvoria rozpočty spracované ako súčasť projektu; vyjadrujú
rozpočtové náklady stavby, ktoré sa po prerokovaní podľa § 37 a nasl. stávajú odbytovou alebo rozpočtovou cenou stavby alebo jej častí.
(2)
Ako súčasť projektu v štádiu súhrnného projektového riešenia generálny projektant
spracúva
a)
rozpočty prevádzkových súborov a objektov, prípadne členené na čiastkové rozpočty
ich ucelených častí a rozpočty ostatných prác, dodávok a výdavkov podľa ich druhov
(ďalej len „rozpočty“),
b)
súhrnný rozpočet stavby vrátane rekapitulácie rozpočtových nákladov (vzor v prílohe) a zostavené na podklade rozpočtov (ďalej len „súhrnný rozpočet“).
(3)
Súhrnný rozpočet a rozpočty podľa predchádzajúceho odseku sú podkladom pre začatie
konania o cene dodávok s dodávateľmi investora.
(4)
Ak na podklade rozpočtov podľa odseku 1 nevznikne dohoda o odbytovej cene, vypracúvajú
ako súčasť podrobnejšie prepracovaného projektu
a)
generálny projektant, ak nedôjde k inej dohode podľa § 15, rozpis prác a dodávok,
b)
dodávatelia na jeho podklade ponukové rozpočty, prípadne po dohode s investorom čiastkové
ponukové rozpočty ucelených častí prevádzkových súborov a objektov (ďalej len „ponukový
rozpočet“),
c)
generálny projektant rozpočty kusových dodávok pre technologické zariadenia stavby.
(5)
Na podklade rozpisu prác a dodávok generálny projektant zostaví aj kontrolné rozpočty,
ak si ich zostavenie na účely konania o odbytovej alebo rozpočtovej cene dodávok vyžiada
investor; kontrolný rozpočet sa dodávateľovi neodovzdáva.
(6)
Rozpis prác a dodávok obsahuje opisy strojov, zariadení, montáží, stavebných konštrukcií
a prác a ich množstvo (výmery). Je usporiadaný
a)
pre objekty v slede položiek ustanovenom triednikom stavebných konštrukcií a prác,
prípadne jeho agregovaných položiek, pokiaľ nedôjde k inej dohode,
b)
pre prevádzkové súbory podľa dohody.
(7)
Rozpis prác a dodávok sa spracúva
a)
na merné jednotky, pre ktoré sú ustanovené veľkoobchodné ceny stavebných prác a montáží
a veľkoobchodné (maloobchodné) ceny strojov, zariadení a iných výrobkov pre stavbu
alebo
b)
na súbornejšie merné jednotky dohodnuté v rámci dohody o ďalšom prepracovaní projektu.
(8)
Lehoty na predkladanie ponukových rozpočtov dohodne generálny projektant s dodávateľmi
v súlade s prácami na ďalšom prepracovaní projektu a s potrebami časového priebehu
stavby.
(9)
Rozpočty, podľa ktorých je dohodnutá odbytová alebo rozpočtová cena, sú odbytové
rozpočty.
(10)
Odbytové rozpočty sú podkladom pre vypracovanie súhrnného odbytového rozpočtu (vzor v prílohe), ktorý investorovi dodáva generálny projektant.
§ 20
Skladba súhrnných rozpočtov
(1)
(2)
Súhrnné rozpočty sa členia takto:
hlava I projektové a prieskumné práce
hlava II prevádzkové súbory, z toho doplnkové rozpočtové náklady***)
hlava III objekty, z toho doplnkové rozpočtové náklady***)
hlava IV
stroje, zariadenia, náradie a inventár investičného charakteru, pokiaľ nie sú súčasťou
prevádzkových súborov alebo objektov
hlava V
umelecké diela (práce), pokiaľ sú nedeliteľnou súčasťou stavieb
hlava VI
vedľajšie rozpočtové náklady
hlava VII
ostatné rozpočtové náklady zahrnuté do ceny základných prostriedkov a neuvedené v
hlavách I až VI
hlava VIII
rozpočtová rezerva
hlava IX
rozpočtové náklady a výdavky nezahrnuté do ceny základných prostriedkov
(3)
Skladba súhrnného odbytového rozpočtu je zhodná so skladbou súhrnného rozpočtu.
§ 21
Skladba rozpočtov (ponukových rozpočtov)
(1)
Rozpočtové náklady v rozpočtoch spracovaných generálnym projektantom alebo v ponukových
rozpočtoch dodávateľov sa členia na:
a)
základné rozpočtové náklady
b)
doplnkové rozpočtové náklady
c)
vedľajšie rozpočtové náklady, pokiaľ sa pre ne nezostavujú samostatné rozpočty.
(2)
Základné rozpočtové náklady sú náklady zakalkulované vo veľkoobchodných cenách stavebných
prác a montáží a vo veľkoobchodných (maloobchodných) cenách výrobkov rozpočtovaných
v zoznamoch (špecifikáciách) zostavených rozpočtom.
(3)
Doplnkovými rozpočtovými nákladmi sa doplňujú základné rozpočtové náklady na úrovni
veľkoobchodných cien stavebných prác a montáží alebo iných veľkoobchodných (maloobchodných)
cien o náklady nezahrnuté v týchto cenách.
(4)
Vedľajšie rozpočtové náklady sú náklady za dodávky, práce, služby a výdavky uvedené
v § 27; nimi sa doplňujú rozpočtové náklady stavby ako celku, prípadne prevádzkových súborov
a objektov.
Rozpočtové náklady
§ 22
(1)
Rozpočtové náklady v rozpočtoch prevádzkových súborov a objektov určuje generálny
projektant podľa ustanovenia § 24 ods. 1; môže ich však určiť aj spôsobom ustanoveným pre zostavenie ponukových rozpočtov.
(2)
Rozpočtové náklady v rozpočtoch ostatných prác, dodávok a výdavkov určuje generálny
projektant podľa § 25 a nasl., môžu však byť určené i podľa ponúk dodávateľov ukazovateľmi alebo odborným odhadom.
Ak nedôjde k dohode o ich odbytovej alebo rozpočtovej cene na podklade rozpočtov spracovaných
v štádiu súhrnného projektového riešenia stavby, upresnia sa na podklade ďalšieho
prepracovania projektu postupom ustanoveným pre ponukové rozpočty prevádzkových súborov
a objektov.
§ 23
Rozpočtové náklady projektových a prieskumných prác
Rozpočtové náklady projektových a prieskumných prác (hlava I) sa určujú podľa cenníka
projektových prác a cenníkov geologických prác.
§ 24
Rozpočtové náklady prevádzkových súborov a objektov
(1)
Rozpočtové náklady prevádzkových súborov a objektov (vrátane mimoglobálnych a menovite
určených objektov zariadení staveniska - hlavy II, III a VI) sa určujú v rozpočtoch
podľa miery technickej vyjasnenosti projektu v štádiu súhrnného projektového riešenia
stavby:
a)
rozpočtovými ukazovateľmi vyhlásenými, prípadne upravenými alebo vytvorenými porovnaním
s rozpočtami porovnateľných realizovaných, prípadne vyprojektovaných stavieb (ich
častí) alebo na podklade ponúk dodávateľov,
b)
veľkoobchodnými cenami stavebných prác a montáží,
c)
veľkoobchodnými (maloobchodnými) cenami výrobkov nezakalkulovaných vo veľkoobchodných
cenách stavebných prác a montáží (zoznamy - špecifikácie strojov, zariadení, prefabrikátov
a pod.).
(2)
Rozpočtové náklady konštrukcií a prác, pre ktoré je vypracovaný rozpis prác a dodávok
podľa § 19 ods. 7 písm. b), sa určujú v ponukových rozpočtoch veľkoobchodnými cenami stavebných prác a montáží,
ktoré na podklade technickej kalkulácie a zásad platných pre tvorbu týchto veľkoobchodných
cien navrhne a s generálnym projektantom prerokuje spracovateľ rozpočtu. Ak nedôjde
ani po preverení technickej kalkulácie k dohode o návrhu veľkoobchodných cien spracovanom
dodávateľom, určia sa rozpočtové náklady takýchto konštrukcií a prác podľa odseku
3.
(3)
Základné rozpočtové náklady konštrukcií a prác, pre ktoré je vypracovaný rozpis prác
a dodávok podľa § 19 ods. 7 písm. a), sa určujú v ponukových rozpočtoch takto:
a)
dodávky výrobkov (stroje, zariadenia, prefabrikáty a pod.) nezakalkulované v rozpočtových
cenách stavebných prác a montáží pevnými veľkoobchodnými cenami, a pokiaľ nie sú ustanovené,
cenami dohodnutými v ponukovom rozpočte, a ak ide o novovyvíjané a dovážané výrobky,
ktoré nemožno oceniť podľa predchádzajúcich ustanovení, cenovými limitmi, prípadne
predbežnými (informatívnymi) cenami,
b)
stavebné a montážne práce veľkoobchodnými cenami stavebných prác a montáží a podľa
pravidiel pre ich používanie.
(4)
Cenové limity a predbežné (informatívne) ceny vyvíjaných a dovážaných výrobkov dodávatelia
spresnia v ponukových rozpočtoch v lehotách dohodnutých s investorom.
(5)
Doplnkové rozpočtové náklady sa určujú podľa pravidiel pre používanie cenníkov stavebných
prác a montáží.
(6)
Vedľajšie rozpočtové náklady, pokiaľ nemajú samostatný rozpočet, sa uvádzajú v rozpočte
(ponukovom rozpočte) prevádzkového súboru alebo objektu a prevádzajú sa do hlavy VI
súhrnného rozpočtu; určujú sa podľa ustanovení § 27 a nasl.
§ 25
Rozpočtové náklady strojov, zariadení, náradia a inventára
Rozpočtové náklady strojov, zariadení, náradia a inventára investičného charakteru
(hlava IV), pokiaľ nie sú súčasťou prevádzkových súborov alebo objektov, určujú sa
veľkoobchodnými cenami, prípadne cenovými limitmi alebo predbežnými cenami; takto
ustanovené rozpočtové náklady sa doplnia o rozpočtové náklady na mimostaveniskovú
a vnútrostaveniskovú dopravu vrátane nákladov na konečné osadenie (umiestnenie) výrobkov.
§ 26
Rozpočtové náklady umeleckých diel
Rozpočtové náklady umeleckých diel a prác (hlava V) sa určujú podľa zásad ustanovených
Štátnou komisiou pre techniku v súčinnosti s príslušnými sväzmi (fondami).
§ 27
Vedľajšie rozpočtové náklady
(1)
Vedľajšie rozpočtové náklady stavieb (hlava VI) obsahujú náklady na
a)
zariadenie staveniska,
b)
územné vplyvy, za ktoré sa považuje zvýšenie rozpočtových nákladov vznikajúce
- presunom stavebných kapacít,
- uskutočňovaním stavieb na území so sťaženými výrobnými podmienkami,
- uskutočňovaním stavieb v horských oblastiach,
- výplatou mzdových preferencií a preferenčného odlučného;
c)
mimoriadne sťažené pracovné prostredie (prevádzkové vplyvy);
d)
prirážky za skrátenie lehoty výstavby a za zníženie rozpočtových nákladov stavieb;*)
e)
preferenčné prirážky na vybraných stavbách.
(2)
Vedľajšie rozpočtové náklady sa určujú v súlade s podmienkami dojednanými v zmluve
o dodávke a zostavujú sa pre ne spravidla samostatné rozpočty (ponukové rozpočty).
(3)
Jednotlivé druhy vedľajších rozpočtových nákladov a spôsob ich použitia bližšie vymedzia
a podrobnosti ich dokumentovania, včítane rozpočtovania upravia záväzné smernice Federálneho
ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Federálneho cenového úradu a Federálneho
ministerstva financií z 20. decembra 1971 o vedľajších rozpočtových nákladoch na zariadenie
staveniska (ďalej len „Smernice“) a úprava Federálneho cenového úradu a Federálneho
ministerstva pre technický a investičný rozvoj z 20. decembra 1971 o vedľajších rozpočtových
nákladoch.
(4)
Vedľajšie rozpočtové náklady v súhrnnom rozpočte stavby komplexnej bytovej výstavby**)
prerokuje generálny projektant s dodávateľmi podľa jednotlivých objektov a prevádzkových
súborov.
§ 28
Zariadenie staveniska
(1)
Rozpočtové náklady na zariadenie staveniska sa určujú
a)
globálnou metódou, t. j. prirážkami určenými globálnymi sadzbami, prípadne z nich
odvodenými fakturačnými sadzbami,***) rozpočtovými nákladmi vyčlenených spoločných
zariadení a rozpočtovými nákladmi jednotlivých mimoglobálnych objektov,
b)
výnimočne individuálnou metódou, t. j. rozpočtovými nákladmi menovite určených objektov
v pláne organizácie výstavby a súhrnnými rozpočtovými nákladmi ostatných objektov.
(2)
Individuálna metóda sa môže použiť len vtedy, ak na to dá súhlas na odôvodnenú žiadosť
ústredného orgánu investora alebo na žiadosť ústredných orgánov priamych vyšších dodávateľov
podľa príslušnosti investora buď Federálne ministerstvo pre technický a investičný
rozvoj, alebo Ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo Ministerstvo výstavby a techniky
SSR po dohode s príslušným cenovým úradom.
(3)
Ak bola určená pre niektorú zo stavieb tvoriacich bytový súbor individuálna metóda
rozpočtovania nákladov zariadenia staveniska, použije sa táto metóda aj pre ostatné
stavby toho istého súboru.
§ 29 až 32 - Zrušené od 1. 1. 1972.
§ 33
Rozpočtové náklady ostatných prác, dodávok a výdavkov
Rozpočtové náklady ostatných prác, dodávok a výdavkov zahŕňané do ceny základných
prostriedkov (hlava VII) a neuvádzané v hlavách I až VI určujú sa podľa všeobecných
cenových alebo osobitných predpisov platných pre jednotlivé druhy.
§ 34
Rozpočtová rezerva
(1)
Rozpočtová rezerva (hlava VIII) sa určuje dohodou investora a generálneho projektanta
percentnou prirážkou k súčtu rozpočtových nákladov prevádzkových súborov a objektov
(hlava II a III). Pri stavbách úplne alebo čiastočne obstarávaných zo štátneho rozpočtu
sa percentná prirážka dohodne v rozmedzí od 5 % do 10 % pri rekonštrukciách a adaptáciách
stavieb (alebo ich častiach) a od 3 % do 7 % pri ostatných stavbách (alebo častiach
stavieb).
(2)
Pri určení výšky rozpočtovej rezervy sa prihliada na povahu, náročnosť a zložitosť
stavby, na spôsob jej ocenenia a podmienky jej uskutočňovania. Rozpočtová rezerva
je určená predovšetkým na krytie nákladov, ktoré budú nevyhnutné pre dodržanie koncepcie
projektu a nemohli sa predvídať v štádiu súhrnného projektového riešenia; pri stavbách
obstarávaných úplne alebo čiastočne zo štátneho rozpočtu nemožno ju použiť na vecné
rozšírenie stavby.
(3)
Súčasťou dohody investora a generálneho projektanta o výške rozpočtovej rezervy podľa
odseku 1 je i vymedzenie ich podielu na rozhodovaní o použití rozpočtovej rezervy,
prípadne aj prísľub poskytnúť generálnemu projektantovi v záujme docielenia úspory
rozpočtovej rezervy sumu z jej zostatku.
(4)
Štátna komisia pre techniku po dohode s Ministerstvom financií môže určiť rozmedzie
pre dohody o rozpočtovej rezerve inak, než je ustanovené v odseku 1.
Rozpočtové náklady nezahŕňané do ceny základných prostriedkov (hlava IX)
§ 35
Rozpočtové náklady prác, dodávok a výdavkov nezahŕňané do ceny základných prostriedkov††)
včítane zvýšených výdavkov (skutočných škôd), ktoré vzniknú dodávateľovi pri povinnom
uzavretí zmluvy, prirážky za predĺženie záručnej doby nad dobu určenú zákonnými predpismi
a prirážky za zlepšenie budúceho ekonomického alebo iného efektu z trvalej prevádzky†††)
sa určujú podľa cenových alebo osobitných predpisov platných pre ich jednotlivé druhy.
§ 36
Rozpočtové náklady na inžiniersku činnosť určujú sa podľa cenníka inžinierskych činností.
§ 37
Ceny stavieb
(1)
Po vecnom a ekonomickom posúdení rozpočtov spracovaných generálnym projektantom v
štádiu súhrnného projektového riešenia môžu investori na ich podklade dohodnúť s dodávateľmi
za celú stavbu alebo za prevádzkové súbory a objekty, prípadne ich časti, ktoré majú
samostatný čiastkový rozpočet, odbytové ceny, a ak nedôjde k dohode o takej cene,
dohodnú na podklade ponukových rozpočtov odbytové ceny alebo rozpočtové ceny.
(2)
Pred uzavretím dohody o odbytovej alebo rozpočtovej cene na podklade ponukových rozpočtov
generálny projektant preverí primeranosť ceny prevádzkového súboru alebo objektu porovnaním
s rozpočtom, ktorý vypracoval v štádiu súhrnného projektového riešenia, prípadne s
kontrolným rozpočtom. Rozdiel v cene je povinný investorovi odôvodniť a navrhnúť technické
a cenové riešenia s prihliadnutím na možnosti, ktoré dáva rozpočtová rezerva.
(3)
Odbytové ceny na podklade rozpočtov spracovaných v štádiu súhrnného projektového
riešenia investori dohodnú s dodávateľmi najneskôr pri uzavretí zmluvy o dodávke.
(4)
Odbytové a rozpočtové ceny na podklade ponukových rozpočtov investori dohodnú s dodávateľmi
najneskôr do 30 dní pred začatím prác a dodávok uvedených v ponukovom rozpočte, ktorý
je podkladom pre dohodu o odbytovej alebo rozpočtovej cene.
§ 38
Odbytové ceny
(1)
Odbytové ceny sa určujú dohodou na jednotlivé prevádzkové súbory a objekty alebo
ich časti, pokiaľ majú samostatný čiastkový rozpočet (čiastkový ponukový rozpočet),
prípadne v súčte za všetky alebo niektoré prevádzkové súbory a objekty.
(2)
Odbytové ceny na podklade rozpočtov (ponukových rozpočtov) môžu dohodou určiť aj
dodávatelia so svojimi poddodávateľmi na rozsah ich poddodávok.
(3)
Odbytovú cenu tvoria
a)
základné a doplnkové rozpočtové náklady uvádzané v rozpočtoch (ponukových rozpočtoch)
prevádzkových súborov a objektov (bez rozpočtovej rezervy) a
b)
riziková prirážka.
(4)
Riziková prirážka sa určuje dohodou investora a dodávateľa, najviac však polovicou
podielu rozpočtovej rezervy určenej v súhrnnom rozpočte pripadajúceho na rozpočtové
náklady prevádzkového súboru alebo objektu, pre ktoré sa určuje odbytová cena.
(5)
Riziková prirážka sa uhrádza z rozpočtovej rezervy; pokrýva dodávateľom najmä riziká
odchýlok výmer medzi projektom a skutočným vyhotovením a pohyby realizačných cien
výrobkov, ktoré eventuálne nastanú po určení odbytovej ceny.
(6)
Určená odbytová cena zahŕňa v sebe i kompletizáciu stavby alebo jej časti tými konštrukciami,
dodávkami a prácami, ktoré miera technickej vyjasnenosti projektu, na podklade ktorého
bol vypracovaný rozpočet (ponukový rozpočet), neumožňuje vyjadriť, avšak sú dohodnutou
alebo obvyklou (normovanou) súčasťou príslušného prevádzkového súboru, objektu, prípadne
stavby.
(7)
Odbytová cena sa zmení len v tom prípade, že
a)
investor požaduje zmenu rozsahu alebo druhu dodávky oproti projektovej dokumentácii
a jej zodpovedajúcemu rozpočtu (ponukovému rozpočtu), alebo súhlasí so zmenou dodávky
podľa návrhu dodávateľa;
b)
dôjde k centrálne vykonávaným zmenám veľkoobchodných cien, pokiaľ sa súčasne rozhodne
o ich premietaní do rozpočtov stavieb. Odbytová cena sa upraví len v tej časti, ktorá
je zmenou dotknutá; eventuálne zvýšenie odbytovej ceny ide na ťarchu rozpočtovej rezervy
zníženej o rizikovú prirážku.
(8)
Rozpočty, na podklade ktorých sa dojednala odbytová cena (odbytové rozpočty), sú
podkladom pre fakturáciu.
§ 39
Rozpočtové ceny
(1)
Ak nedôjde k dohode o odbytovej cene, investor a generálny projektant prerokujú s
dodávateľmi ponukové rozpočty najmä z hľadiska správneho ocenenia dodávok jednotlivých
strojov, konštrukcií a prác a primeranosť ich rozpočtovaného množstva.
(2)
Súčtom rozpočtových nákladov v prerokovanom ponukovom rozpočte je rozpočtová cena,
výška ktorej sa spresňuje na podklade skutočného vykonaného množstva prác a dodávok
odovzdaných dodávateľom a prevzatých investorom.
(3)
Veľkoobchodné ceny stavebných prác, montáží, strojov a zariadení a ostatných dodávok
sú po uzavretí dohody o rozpočtovej cene pre dodávateľov záväzné pri fakturácii jednotlivých
prác a dodávok za predpokladu, že ceny sa použili v súlade so všeobecnými cenovými
predpismi platnými v deň uzavretia dohody o rozpočtovej cene, prípadne platnými 30.
deň pred začatím prác a dodávok, ak sa dohoda o rozpočtovej cene neuzavrela v lehote
ustanovenej v § 37 ods. 4.
(4)
Dohodnuté ceny uvedené v predchádzajúcom odseku sa zmenia len vtedy, ak dôjde k centrálne
vykonávaným zmenám veľkoobchodných cien, pokiaľ sa súčasne rozhodne o ich premietaní
do rozpočtov stavieb.
Štvrtá časť
REALIZAČNÁ DOKUMENTÁCIA
§ 40
Dodávateľská dokumentácia
(1)
Na základe projektu alebo jeho príslušnej časti a podľa podmienok vyplývajúcich z
rozhodnutia o prípustnosti stavby jednotliví dodávatelia spracúvajú ako súčasť svojej
dodávky
a)
výkresovú a inú dokumentáciu v rozsahu, ktorý potrebujú na zabezpečenie výrobnej
a montážnej prípravy svojej dodávky;*)
b)
dokumentáciu v rozsahu dohodnutom s investorom potrebnú
- na preukázanie požadovaných vlastností ich dodávok (atesty a pod.),
- na správne a bezpečné uvádzanie do prevádzky, na prevádzku a odstavovanie nimi dodávaných
strojov a zariadení (prevádzkové predpisy),
- na správne a včasné vykonávanie údržby nimi dodávaných strojov a zariadení (dokumentácia
údržby a náhradných dielov),
- na iné účely podľa dohody s investorom.
(2)
Pri spracovaní tejto dokumentácie (dodávateľská dokumentácia) sú dodávatelia povinní
zachovať technickú, ekonomickú a výtvarnú koncepciu projektu. V dojednanom rozsahu
spolupracujú pri vypracovaní tejto dokumentácie s generálnym projektantom.
§ 41
Stavebný denník a montážny denník
(1)
Dodávatelia stavebných a dodávatelia montážnych prác sú povinní viesť o prácach,
ktoré vykonávajú, denné záznamy (ďalej len stavebný denník a montážny denník).
(2)
Do stavebného denníka a montážneho denníka dodávatelia zapisujú všetky skutočnosti
rozhodujúce pre preukázanie akosti, množstva a časového postupu prác a pre ich posúdenie
ostatnými účastníkmi výstavby a orgánmi štátnej správy.
(3)
Dodávatelia stavebných prác a dodávatelia montážnych prác môžu požiadať o povolenie
drobnej zmeny dokumentácie aj zápisom do stavebného denníka a montážneho denníka.
(4)
Investor (odberateľ) sleduje a preveruje obsah stavebného denníka a montážneho denníka
a k zápisom bez meškania pripája svoje stanovisko.
(5)
Generálny projektant používa stavebný denník a montážny denník na vytknutie závad
a pre návrh opatrenia.
(6)
Obsah zápisov urobených účastníkmi výstavby v stavebnom denníku a montážnom denníku
a nimi vzájomne potvrdených (podpisom v denníku) sa považuje za súčasť dokumentácie
stavby.
(7)
Na rozsiahlych stavbách vedú vyšší dodávatelia pre rozsah svojej dodávky a investor
pre celú stavbu alebo jej ucelené časti prehľad všetkých stavebných a montážnych denníkov.
§ 42
Dokumentácia skutočného vyhotovenia stavby
(1)
Každý dodávateľ je povinný odovzdať svojmu odberateľovi spravidla do jedného mesiaca
po odovzdaní svojej dodávky, ak nedôjde k inej dohode, výkresy a inú dokumentáciu
s vyznačením skutočného vyhotovenia dodávok a prác.
(2)
Investor je povinný obstarať a archivovať dokumentáciu skutočného vyhotovenia celej
stavby; generálny projektant je povinný pre investora túto dokumentáciu súborne spracovať.
§ 43
Technicko-ekonomické vyhodnotenie stavby
(1)
Investor za povinnej účasti generálneho projektanta vyhodnotí stavbu po jej dokončení
a uvedení do prevádzky (užívania), prípadne po ukončení nábehu výroby tak, že porovná
technicko-hospodárske ukazovatele a ostatné významné údaje projektu so skutočne dosiahnutými
ukazovateľmi a zhodnotí začiatočné obdobie prevádzky (užívania) stavby; pritom porovná
podmienky, za ktorých stavba bude skutočne v prevádzke (užívaná) s podmienkami predpokladanými
v projekte.
(2)
Záverečné technicko-ekonomické vyhodnotenie stavby je podkladom pre určenie konečných
záväzkov voči banke a štátnemu rozpočtu a pre potrebné prevádzkové opatrenia.
(3)
Súčasťou technicko-ekonomického vyhodnotenia stavby sú súhrnné údaje stavby.
Piata časť
SÚHRNNÉ ÚDAJE STAVBY
§ 44
Účel a funkcia súhrnných údajov stavby
(1)
Súčasťou projektovej úlohy, projektu a technicko-ekonomického vyhodnotenia stavby
sú súhrnné údaje stavby, ktoré obsahujú technické a ekonomické údaje a ukazovatele
stavby ustanovené Štátnou komisiou pre techniku.
(2)
Súhrnné údaje stavby sa používajú ako východiskové informačné podklady vo všetkých
fázach riadenia investičnej výstavby, zostavovania plánu investičnej výstavby i prípravy
a financovania stavieb.
§ 45
Spracovanie súhrnných údajov stavby
(1)
Súhrnné údaje stavby v projektovej úlohe a v projekte vypracúva spracovateľ tejto
dokumentácie.
(2)
Súhrnné údaje stavby na základe technicko-ekonomického vyhodnotenia stavby spracúva
investor.
(3)
Spôsob potvrdzovania, predkladania a manipulácie so súhrnnými údajmi stavieb (hlásenie
zmien a pod.) ustanovia a jednotné vzory súhrnných údajov stavieb vydávajú Štátna
komisia pre techniku a Ústredná komisia ľudovej kontroly a štatistiky vo svojej pôsobnosti.*)
Šiesta časť
DOZORY NAD STAVBAMI
§ 46
Dozor nad dodržovaním povinností dodávateľov realizovať stavbu v súlade s uzavretými
hospodárskymi zmluvami, s projektom a ostatnou dokumentáciou spracovanou podľa vyhlášky,
podmienkami územného rozhodnutia a rozhodnutia o prípustnosti stavby, technickými
normami a právnymi predpismi vykonáva generálny projektant ako autorský dozor, investor
ako technický dozor.*)
Autorský dozor
§ 47
(1)
Povinnosťou generálneho projektanta je vykonávať autorský dozor
a)
v štádiu prác na projekte,
b)
v štádiu prác dodávateľov na dodávateľskej dokumentácii,
c)
v štádiu realizácie stavieb.
(2)
Autorským dozorom generálny projektant zabezpečuje
a)
súlad častí projektu spracúvaných vyššími dodávateľmi ako súčasť ich dodávky s celkovým
riešením projektu a s ostatnými časťami projektu,
b)
súlad dodávateľskej dokumentácie stavby s technickou, ekonomickou a architektonickou
koncepciou projektu,
c)
súlad realizácie stavby s projektom (s jeho koncepciou), príp. v dohodnutom rozsahu
s ďalšou dokumentáciou.
(3)
Autorský dozor sa končí obdobím záverečného technicko-ekonomického vyhodnotenia stavby.
(4)
Obdobnú povinnosť vykonávať autorský dozor majú i spracovatelia častí projektu v
primeranom rozsahu dohodnutom s generálnym projektantom; pri výkone tohto dozoru sa
spravujú pokynmi generálneho projektanta.
§ 48
(1)
Podmienky a spôsob výkonu autorského dozoru generálny projektant dojedná s investorom,
prípadne s ostatnými spracovateľmi dokumentácie. Pritom sa prihliada na veľkosť, význam
a náročnosť stavby.
(2)
Investor vytvára pre výkon autorského dozoru potrebné technické a organizačné predpoklady.
(3)
Dodávatelia sú oprávnení podľa potreby požadovať od generálneho projektanta prerokovanie
technického riešenia svojich dodávok z hľadiska súladu s projektom; naproti tomu sú
povinní poskytovať generálnemu projektantovi potrebné podklady a vytvoriť podmienky
pre výkon autorského dozoru.
(4)
Ak dodávateľ nedodržuje pri spracovaní dokumentácie, ktorá je súčasťou jeho dodávky,
alebo pri uskutočňovaní stavby technickú, ekonomickú a architektonickú koncepciu projektu,
alebo ak generálny projektant zistí, že dochádza k porušeniu predpisov, technických
noriem alebo podmienok stavebného povolenia, upovedomí investora a dodávateľa, prípadne
aj príslušný orgán. Za podmienok uvedených v § 49 ods. 6 môže dať príkaz na prerušenie prác, ak nie je prítomný technický dozorca a hrozí
nebezpečenstvo z omeškania.
§ 49
Technický dozor investora
(1)
Investor vykonáva technický dozor tak, že bežne sleduje a spravidla v dohodnutých
čiastkových termínoch kontroluje akosť a rozsah dodávok a prác uskutočňovaných na
stavbe a ich súlad s projektom a ostatnou dokumentáciou spracovanou podľa vyhlášky,
podmienkami hospodárskej zmluvy, predpismi a technickými normami; zvlášť kontroluje
konštrukcie a práce pred ich zakrytím.
(2)
Pre výkon technického dozoru musí byť písomne poverený, príslušným orgánom a organizáciám
ohlásený a v zmluvách s dodávateľmi uvedený pracovník (pracovníci) s potrebnou odbornou
kvalifikáciou - technický dozorca.
(3)
Technický dozorca spolupracuje s pracovníkmi generálneho projektanta vykonávajúcimi
autorský dozor, najmä pokiaľ ide o súlad uskutočňovaných dodávok a prác s projektom.
(4)
Dodávatelia sú povinní zabezpečiť účasť svojich pracovníkov na preverovaní svojich
dodávok a prác, ktoré vykonáva technický dozorca, a bez meškania robiť opatrenia na
odstránenie vytknutých závad a odchýlok od projektu.
(5)
Technický dozorca nie je oprávnený zasahovať do hospodárskej činnosti dodávateľov.
(6)
Technický dozorca je však oprávnený dať pracovníkom dodávateľa príkaz prerušiť práce,
pokiaľ zodpovedný orgán dodávateľa nie je dosiahnuteľný, ak je ohrozená bezpečnosť
stavby, život alebo zdravie pracujúcich na stavbe alebo ak hrozia iné vážne hospodárske
škody.
(7)
Technický dozorca je povinný dbať na sústavné doplňovanie dokumentácie, podľa ktorej
sa stavba uskutočňuje, a na evidenciu dokumentácie uskutočnených častí stavby.
(8)
Investor nie je oprávnený poveriť výkonom technického dozoru organizáciu, ktorá uskutočňuje
na stavbe stavebné alebo montážne práce.
Siedma časť
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 50
(1)
Štátna komisia pre techniku alebo orgány ňou poverené môžu ustanoviť a organizácie
pre vzájomné vzťahy dohodnúť v súlade s touto vyhláškou bližší spôsob dokumentácie
pre jednotlivé druhy stavieb, najmä spôsob deľby práce a spolupráce pri spracovaní
projektu.
(2)
Spôsob posudzovania, prípadne schvaľovania prípravnej a projektovej dokumentácie
stavieb ustanovia pre odbor svojej pôsobnosti po dohode so Štátnou komisiou pre techniku
podľa potreby ústredné orgány nadriadené investorovi.
(3)
Dokumentácia stavieb sa vypracúva a odovzdáva v dohodnutom počte vyhotovení a v dohodnutých
termínoch.
(4)
Pre stavby obstarávané úplne alebo čiastočne z prostriedkov štátneho rozpočtu a pre
stavby s veľkým podielom dovážaného technologického zariadenia môže Štátna komisia
pre techniku alebo orgány ňou poverené ustanoviť zadávacie alebo súťažné podmienky.
§ 51
(1)
Investičné úlohy stavieb vypracované alebo rozpracované k 1. 1. 1967 sa môžu upraviť
podľa tejto vyhlášky, prípadne dokončiť ako projektové úlohy, ak projektová dokumentácia
týchto stavieb sa dokončí po tomto dni.
(2)
Projektová dokumentácia rozpracovaná k 1. 1. 1967 môže sa dokončiť podľa predpisov,
za platnosti ktorých bola rozpracovaná, alebo podľa tejto vyhlášky.
(3)
V rozpočtoch, ktoré sa budú predkladať na prerokovanie v čase od 1. januára 1967
do 30. apríla 1967, môžu byť určené základné a doplnkové rozpočtové náklady podľa
predpisov platných k 31. decembru 1966 (v cenovej úrovni roku 1967) a vedľajšie rozpočtové
náklady uvedené v § 27 podľa ustanovení tejto vyhlášky.
(4)
Rozpočtové náklady na zariadenia staveniska na stavbách rozostavaných k 1. januáru
1967 sa určujú podľa predpisov platných k 31. decembru 1966 až do ich skončenia.
§ 52
Zrušovacie ustanovenie
(1)
Zrušujú sa*)
- vyhláška Štátneho výboru pre výstavbu č. 38/1959 Ú. l. (Ú. v.) o zameniteľných hmotách
v stavebníctve,
- vyhláška Štátneho výboru pre výstavbu č. 53/1960 Zb. o podmienkach pre používanie prevádzkove nevyskúšaných strojov a zariadení pri projektovaní
nových stavieb,
- ustanovenie § 24 ods. 1 písm. a) vyhlášky č. 144/1959 Ú. l. (Ú. v.), ktorou sa vykonáva
zákon o stavebnom poriadku,
- smernice Štátneho výboru pre výstavbu a Ministerstva financií z 30. apríla 1960
o poskytovaní zľavy z cien projektovej a rozpočtovej dokumentácie pre družstevnú bytovú
výstavbu (registrované v čiastke 22/1960 Zb.),
- smernice Štátnej komisie pre investičnú výstavbu č. 1/1964 (Vestník SKIV čiastka
1/1964) - registrované v čiastke 80/1965 Zb., č. 9/1964 v znení smerníc č. 8/1965
(Vestník SKIV - osobitný výtlačok, čiastka 4/1965) - registrované v čiastke 80/1965
Zb., č. 13/1964 v znení smerníc č. 11/1965 (vestník SKIV čiastka 6/1964 a čiastka
6/1965) - registrované v čiastke 80/1965 Zb.,
- smernice Štátneho výboru pre výstavbu č. 174/1956 Ú. l. (Ú. v.) o technickom dozore
investora,
- pokyny Štátneho výboru pre výstavbu č. 188/1956 pre technických dozorcov investorov
a pre postup pri ustanovovaní externých technických dozorcov,
- úprava Štátnej komisie pre techniku č. 4 z 9. februára 1965 o rozpočtovaní vo výstavbe,
- úprava Štátnej komisie pre techniku č. 5 z 5. marca 1966 o pevných cenách v investičnej
výstavbe,
- úprava Štátnej komisie pre techniku č. 8 zo 16. apríla 1966, ktorou sa ustanovujú
zásady pre určovanie rozpočtových nákladov pri vykonávaní rekonštrukcií komunikácií
a koľajových telies v hlavnom meste Prahe s výnimkou ustanovení bodu 1 písm. a) a
b) a bodu 4 písm. b), ktoré platia pre stavby rozostavané k 1. januáru 1967 až do
ich dokončenia,
- opatrenie Štátnej komisie pre techniku č. 393/02/66 z 28. februára 1966 o preferenčných
prirážkach pre spojové stavby s výnimkou stavieb rozostavaných k 1. januáru 1967,
pre ktoré platí až do ich skončenia (uverejnené úpravou Ministerstva stavebníctva
č. 17c/1966 vo Vestníku Ministerstva stavebníctva čiastka 13 a 14/1966),
- úprava Štátnej komisie pre techniku č. 12 z 21. apríla 1966 o zmenách v rozpočtovaní
stavieb,
- úprava Štátnej komisie pre techniku č. 15 z 30. apríla 1966 o zvýhodnení oceňovania
stavebných prác pri vykonávaní opráv vonkajších konštrukcií budov na území hlavného
mesta Prahy s výnimkou ustanovenia bodu 2 písm. b), ktoré platí pre stavby rozostavané
k 1. januáru 1967 až do ich skončenia.
(2)
Nedotknuté zostávajú Smernice Ústrednej správy geodézie a kartografie o vykonávaní
geodetických prác pre účely investičnej výstavby (Vestník Štátnej komisie pre investičnú
výstavbu čiastka 5/1964).
§ 53
Účinnosť vyhlášky
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1967.
Minister-predseda:
dr. Vlasák v. r.
dr. Vlasák v. r.
Príloha vyhlášky č. 107/1966 Zb.
Tlačivo č. 1
Vysvetlivky k tlačivu č. 1
1.
Skladba a forma tlačiva je záväzná a nesmie sa meniť; tlačivo je upravené pre spracovanie
v strojovom počtovníckom stredisku.
2.
Tlačivo sa vypĺňa pri spracovaní
a)
projektovej úlohy ako finančný prepočet investičných nákladov (I),
b)
projektu v štádiu súhrnného projektového riešenia ako súhrnný rozpočet stavby (II),
c)
projektu v konečnom štádiu ako súhrnný odbytový rozpočet stavby (III).
3.
Všetky korunové údaje sa uvádzajú v 1 000 Kčs.
4.
Stĺpce c, d, e sa vypĺňajú pri stavbách rozostavaných k 1. januáru 1967 podľa stavu
fakturácie k 31. decembru 1966 v doterajšej cenovej úrovni.
5.
Stĺpce f, g, h sú určené pri rozostavaných stavbách pre ich neprestavané zostatky
k 1. januáru 1967 v novej cenovej úrovni a pre stavby začínané po 1. januári 1967.
6.
Do stĺpcov c a f sa uvádzajú rozpočtové náklady stavebných konštrukcií a prác a vedľajšie
rozpočtové náklady, ktoré k nim vecne patria.
7.
Do stĺpcov d a g sa uvádzajú rozpočtové náklady strojov a zariadení vrátane montáží
a vedľajšie rozpočtové náklady, ktoré k nim vecne patria.
8.
K jednotlivým riadkom:
r.
1 - Nehodiace sa názvy sa prečiarknu.
r.
2, 3, 4, 7, 8 - Vyplnia sa podľa jednotného číselníka organizácií ČSSR platného od
1. 1. 1967 (vydala ÚKĽKŠ v auguste 1966).
r.
6 - Uvedú sa posledné dve čísla letopočtu.
r.
9 - Vyplní sa podľa číselníka charakteru investície (Vestník SKIV čiastka 7 až 8/1965
- Pokyny č. 15).
r.
5, 10 - Vyplní financujúca pobočka ŠBČS. Poradové čísla 001 až 009 sú vyhradené pre
centrálne posudzované stavby.
r.
11 - Uvádzajú sa projektové a prieskumné práce zahŕňané do plánu projektových prác
a financované z investičných prostriedkov.
r.
12 - Vypĺňa sa zásadne stĺpec d a g ako súčet rozpočtových nákladov všetkých prevádzkových
súborov; ak sú súčasťou prevádzkových súborov aj stavebné práce, ktoré však nemajú
svoj samostatný rozpočet, uvedú sa v stĺpci c a f; vždy platí c + d = e, f + g = h.
r.
14 - Vypĺňa sa zásadne stĺpec c a f ako súčet rozpočtových nákladov všetkých objektov;
ak sú súčasťou objektov aj stroje (strojové zariadenia), ktoré nemajú svoj samostatný
rozpočet, uvedú sa v stĺpci d a g; vždy platí c + d = e, f + g = h.
r.
13, 15 - Doplnkové náklady vo finančnom prepočte (I) netreba uvádzať, v súhrnnom
rozpočte (II) sa určujú odhadom. Pri rozostavaných stavbách k 1. januáru 1967 doplnkové
náklady netreba uvádzať v stĺpcoch c a d.
r.
16 - Do stĺpca d a g sa uvádzajú stroje a strojové zariadenia, pokiaľ nie sú súčasťou
prevádzkových súborov a objektov, ostatné predmety za tej istej podmienky do stĺpca
c a f; platí c + d = e, f + g = h.
r.
18 až 25 - Vedľajšie rozpočtové náklady sa vo finančnom prepočte (I) a v súhrnnom
rozpočte (II), pokiaľ sú podmienky pre ich rozpočtovanie a nedojednali sa pre ne odbytové
alebo rozpočtové ceny, určujú prepočtom (odhadom) predpokladaných nákladov; pri zostavení
súhrnného odbytového rozpočtu rozdiely idú v prospech alebo na ťarchu rozpočtovej
rezervy.
r.
26 - Do stĺpcov c, d, f, g sa uvádzajú len náklady zahŕňané do plánu investičnej
výstavby, do stĺpcov e a h všetky náklady zahŕňané do ceny základných prostriedkov;
neplatí c + d = e, f + g = h.
r.
27 - Rozpočtová rezerva sa rozdelí na stavebnú a strojovú podľa predpokladaného použitia.
r.
30 - Do stĺpca c a f sa uvedú náklady inžinierskej činnosti dodávateľov stavebných
prác, do stĺpca d a g dodávateľov strojov a strojového zariadenia, súčet c + d sa
nemusí rovnať e a f + g sa nemusí rovnať h, pretože náklady na inžiniersku činnosť
iných organizácií a investora sa uvádzajú len do stĺpca e a h (celkom).
r.
32 - Vypĺňa sa z údajov riadku 31, a to ako súčty stĺpcov c + f, d + g, e + h.
r.
33 - Vypĺňa sa z údajov riadku 31, stĺpca f, g, h.
r.
34 - Vypĺňa sa z údajov riadku 31, stĺpca c, d, e.
r.
35, 36, 37 - Sú určené pre evidenciu prevodu súhrnných rozpočtových nákladov stavieb
rozostavaných k 1. 1. 1967.
r.
35 - Doplní sa text: „zostáva prestavať po 1. 1. 1967 v doterajšej cenovej úrovni"
- údaj sa prevezme zo stĺpca 6 prílohy č. II smerníc č. 19 (Vestník ŠKT čiastka 6/1966
- ďalej len „príloha II") a rozdelí sa na „stavebné" a „strojové".
r.
36 - Doplní sa text: „súhrnný rozpočet po novom schválení v doterajšej cenovej úrovni"
- údaj sa prevezme zo stĺpca 4 prílohy II a rozdelí sa na „stavebné" a „strojové".
r.
37 - Doplní sa text: „pôvodný schválený rozpočet v doterajšej cenovej úrovni" - údaj
sa prevezme zo stĺpca 3 prílohy II a rozdelí sa na „stavebné" a „strojové".
r.
39 - Uvádza sa mesiac a rok začatia a dokončenia stavby a prípadne ich zmeny. Zmena
rozpočtu stavby sa označí bežným poradovým číslom (1, 2 ...).
Tlačivo č. 2
Vysvetlivky k tlačivu č. 2
1.
Podkladom pre zostavenie sú prepočty, rozpočty a odbytové rozpočty prevádzkových
súborov, objektov a ostatných druhov dodávok, prác a výdavkov.
2.
Nehodiace sa názvy tlačiva sa prečiarknu.
3.
Pri rozostavaných stavbách sa uvádzajú ich neprestavané zostatky k 1. januáru 1967.
4.
Pri vypracovaní rekapitulácie k finančnému prepočtu uvádzajú sa rozpočtové náklady
iba v stĺpci celkom, v rekapitulácii k súhrnnému rozpočtu sa doplnkové náklady uvedú
odhadom.
5.
Každá hlava rozpočtových nákladov sa uzavrie samostatným súčtom, ktorý tvorí položku
rekapitulácie rozpočtových nákladov, podľa hláv na tlačive č. 1, v stĺpcoch f, g,
h.
6.
Zatriedenie objektov a druh mernej jednotky sa určia podľa jednotnej sústavy ekonomických
klasifikácií, časť 3 Jednotná klasifikácia stavebných objektov (vydaná ÚKĽKŠ - október
1966).
7.
Účelové jednotky generálny projektant dohodne s investorom, pokiaľ nebude vydaná
ich jednotná klasifikácia.
*)
Čo sa považuje za inžiniersku činnosť a jej druhy, ustanovuje cenník inžinierskych
činností.
**)
Pri sústredenej bytovej výstavbe zahrňuje projektová úloha vždy ucelený obytný súbor
a jeho komplexné vybavenie, ktoré je nevyhnutné na jeho prevádzku.
***)
Napr. zmlúv o spolupráci na projektovej a organizačnej príprave stavby, o dodávke
alebo obstaraní prieskumných alebo projektových prác, príp. o obstaraní ďalších vecí.
†)
Vyvolané a doplnkové investície podrobnejšie vymedzujú pokyny pre určovanie ekonomickej
efektívnosti výrobných investícií a pravidlá a kritériá pre ustanovenie výšky príspevkov
na vyvolané a doplnkové investície.
*)
Ide najmä o rozbory prieskumu podmienok trhu, technicko-ekonomické vyhodnotenie existujúcich
základných fondov, štúdie a koncepcie rozvoja výrobnej základne a rozvoja príslušných
úsekov a oblastí nevýrobnej sféry.
**)
Ide najmä o voľbu optimálnej technológie, veľkosti kapacít, umiestnenia a urbanistického
riešenia stavby, celkového riešenia stavby, spôsobu a organizácie uskutočňovania
a prevádzky stavby.
a prevádzky stavby.
*)
Bližší postup tohto prerokovania ustanovujú metodické pokyny Štátnej plánovacej komisie
(o lokalizácii investícií).
*)
Projekt je v štádiu súhrnného projektového riešenia stavby, ktorého súčasťou je súhrnný
rozpočet, postačujúcim podkladom pre uzavretie hospodárskych zmlúv o dodávkach pre
stavbu i vtedy, ak sa na jeho základe nedojednala odbytová cena, ale iba spôsob určenia
odbytovej alebo rozpočtovej ceny v súlade s touto vyhláškou.
*)
Ustanoveniami odseku 1 písm. a) až c) nie je dotknutá povinnosť investora predkladať
okrem projektu aj zoznam pozemkov podľa parcelných čísiel s uvedením ich charakteru,
práv k nim a s časovým postupom ich záboru.
**)
Tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov o ďalších podkladoch potrebných
na uzavretie úverovej zmluvy, zmluvy o zaradení stavby do vykonávacieho plánu investičnej
výstavby a pre vlastné financovanie stavby (napr. hospodárske zmluvy o dodávkach,
doklady o finančnom zabezpečení).
*)
Na podklade zmluvy podľa § 272 Hospodárskeho zákonníka; pritom sa zaviaže
a) buď na dodávku celého projektu s tým, že ako čiastkové plnenie dodá najprv projekt rozpracovaný do štádia súhrnného projektového riešenia stavby vrátane súhrnného rozpočtu a navrhne upresnenie zmluvy o dopracovanie projektu na podklade dohody dojednanej s dodávateľmi o ich účasti na dopracovaní projektu ako súčasti ich dodávok,
b) alebo sa zaviaže na dodávku projektu prepracovaného do štádia súhrnného projektového riešenia vrátane súhrnného rozpočtu stavby a na dopracovanie projektu do konečného štádia pre tie prevádzkové súbory alebo objekty, pri ktorých nedôjde k dohode s vyššími dodávateľmi o dokončení projektu ako súčasti ich dodávok.
a) buď na dodávku celého projektu s tým, že ako čiastkové plnenie dodá najprv projekt rozpracovaný do štádia súhrnného projektového riešenia stavby vrátane súhrnného rozpočtu a navrhne upresnenie zmluvy o dopracovanie projektu na podklade dohody dojednanej s dodávateľmi o ich účasti na dopracovaní projektu ako súčasti ich dodávok,
b) alebo sa zaviaže na dodávku projektu prepracovaného do štádia súhrnného projektového riešenia vrátane súhrnného rozpočtu stavby a na dopracovanie projektu do konečného štádia pre tie prevádzkové súbory alebo objekty, pri ktorých nedôjde k dohode s vyššími dodávateľmi o dokončení projektu ako súčasti ich dodávok.
**)
Prevádzkove nevyskúšanými strojmi a zariadeniami sa rozumejú stroje a zariadenia,
ktoré sa prevádzkove nevyskúšali v technických podmienkach zodpovedajúcich budúcej
prevádzke a ktoré sú vyvíjané na podklade plánov výskumných a vývojových prác. Dohodou
investora s dodávateľmi môžu sa výnimočne vyhlásiť za nevyskúšané i stroje a zariadenia,
ktoré sa majú prvý raz použiť v mimoriadnych technologických podmienkach.
*)
Vyhláška Ministerstva financií a Štátnej banky československej č. 102/1966 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov.
**)
Metodické pokyny Štátnej plánovacej komisie pre zostavovanie štátnych plánov.
***)
Rozsah a spôsob ustanovenia doplnkových rozpočtových nákladov vymedzujú cenníky stavebných
prác a montáží, vydanie 1967, a pravidlá pre ich používanie.
*)
Podmienky pre ich používanie upravujú § 2, 3 a 4 vyhl.č. 87/1966 Zb. o niektorých ekonomických opatreniach v investičnej výstavbe; § 2 a 3 cit. vyhlášky sú t. . sistované nariadením vlády č. 168/1969 Zb. o prechodnom zákaze zvyšovania cien.
**)
§ 3 ods. 1 vyhl. č. 162/1970 Zb. o niektorých opatreniach v bytovej výstavbe.
***)
Smernice čl. 6.11 a 7.5.
†)
Podrobnejšie podmienky pre rozpočtovanie zvýšených rozpočtových nákladov a percentné
sadzby ustanovia so súhlasom Štátnej komisie pre techniku ústredné orgány s pôsobnosťou
v oblasti veľkoobchodných cien stavebných prác a montáží.
††)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a Štátnej banky československej č. 140/1971 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov.
†††)
§ 4 vyhlášky č. 87/1966 Zb. o niektorých ekonomických opatreniach v investičnej výstavbe.
*)
Ide najmä o
- konštrukčné, dielenské a montážne výkresy pre výrobu a montáž jednotlivých strojov a zariadení a kovových konštrukcií,
- konštrukčné, dielenské a montážne výkresy výrobkov pridruženej stavebnej výroby, výroby prefabrikátov, vymuroviek a izolácií technologických zariadení,
- výkresy stavebných a montážnych zariadení (lešenie, výťahy, žeriavové dráhy a pod.),
- podrobné vytýčenie stavby vykonávané na základe hlavných trás, stavebných čiar a hlavných výškových bodov vytýčených investorom.
- konštrukčné, dielenské a montážne výkresy pre výrobu a montáž jednotlivých strojov a zariadení a kovových konštrukcií,
- konštrukčné, dielenské a montážne výkresy výrobkov pridruženej stavebnej výroby, výroby prefabrikátov, vymuroviek a izolácií technologických zariadení,
- výkresy stavebných a montážnych zariadení (lešenie, výťahy, žeriavové dráhy a pod.),
- podrobné vytýčenie stavby vykonávané na základe hlavných trás, stavebných čiar a hlavných výškových bodov vytýčených investorom.
*)
Pokyny Štátnej komisie pre techniku o jednotnej evidencii stavieb.
*)
Tým nie je dotknutá pôsobnosť orgánov vykonávajúcich štátny stavebný dozor.
*)
Vyhlášky č. 152/1959 Ú. l. (Ú. v.) o dokumentácii stavieb, č. 22/1958 Ú. l. (Ú. v.)
o dokumentácii investičnej výstavby jednotných roľníckych družstiev,
č. 53/1960 Zb. o podmienkach pre používanie prevádzkove nevyskúšaných strojov a zariadení pri projektovaní nových stavieb,
č. 46/1960 Zb. o lehotách pre predkladanie dokumentácie stavieb,
č. 35/1957 Ú. l. (Ú. v.) o projektovej a rozpočtovej dokumentácii pre vývozné dodávky boli zrušené vládnym nariadením č. 38/1966 Zb. k 1. 7. 1966, prípadne 1. 1. 1967.
č. 53/1960 Zb. o podmienkach pre používanie prevádzkove nevyskúšaných strojov a zariadení pri projektovaní nových stavieb,
č. 46/1960 Zb. o lehotách pre predkladanie dokumentácie stavieb,
č. 35/1957 Ú. l. (Ú. v.) o projektovej a rozpočtovej dokumentácii pre vývozné dodávky boli zrušené vládnym nariadením č. 38/1966 Zb. k 1. 7. 1966, prípadne 1. 1. 1967.