20/1966 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 20/1966 Zb. |
Názov: | Zákon o starostlivosti o zdravie ľudu |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.03.1966 |
Dátum vyhlásenia: | 30.03.1966 |
Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
42/1966 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva o poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti |
43/1966 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva o sústave zdravotníckych zariadení |
44/1966 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve |
45/1966 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva o vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok |
46/1966 Zb. | Vyhláška ministerstiev zdravotníctva a spravodlivosti o opatreniach proti prenosným chorobám |
47/1966 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva o pohrebníctve |
74/1966 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti Slovenskej národnej rady a jej orgánov pri zabezpečovaní starostlivosti o zdravie ľudu. |
56/1967 Zb. | Vládne nariadenie o jedoch a iných látkach škodlivých zdraviu |
90/1967 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva č. 44/1966 Zb. o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve |
124/1967 Zb. | Vyhláška ministerstiev školstva a zdravotníctva a Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia o čiastočnej úhrade nákladov na starostlivosť poskytovanú v niektorých zariadeniach pre mládež |
62/1968 Zb. | Vyhláška ministerstiev národnej obrany, vnútra a zdravotníctva o poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti v ozbrojených silách a v Zbore národnej bezpečnosti a o súčinnosti orgánov štátnej zdravotníckej správy pri poskytovaní tejto starostlivosti (liečebný poriadok) |
77/1971 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve |
15/1972 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o ochrane a rozvoji prírodných liečebných kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov |
26/1972 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Českej socialistickej republiky o ochrane a rozvoji prírodných liečebných kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov |
59/1972 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Českej socialistickej republiky o ochrane zdravia pred ionizujúcim žiarením |
65/1972 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o ochrane zdravia pred ionizujúcim žiarením |
21/1973 Zb. | Vyhláška ministerstiev zdravotníctva a spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 46/1966 Zb. o opatreniach proti prenosným chorobám |
71/1973 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Českej socialistickej republiky ktorou sa vykonáva zákon č. 68/1957 Zb. o umelom prerušení tehotnosti |
72/1973 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 68/1957 Zb. o umelom prerušení tehotnosti |
19/1975 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o sústave zdravotníckych zariadení |
30/1976 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o zavedení doplnku k Československému liekopisu - tretiemu vydaniu v Slovenskej socialistickej republike |
14/1977 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o ochrane zdravia pred nepriaznivými účinkami hluku a vibrácií |
9/1978 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o zrušení vyhlášky o súkromných ordináciách lekárov a dentistov a vyhlášky o sadzbách za úkony vykonávané v súkromných lekárskych a dentistických ordináciách |
20/1978 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky a Ministerstva spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení vyhláška o opatreniach proti prenosným chorobám |
92/1979 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve |
85/1980 Zb. | Vyhláška ministerstiev zdravotníctva a spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení vyhláška č. 46/1966 Zb. o opatreniach proti prenosným chorobám v znení vyhlášok č. 21/1973 Zb. a č. 20/1978 Zb. |
79/1981 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o zdravotníckych pracovníkov a iných odborných pracovníkov v zdravotníctve |
58/1982 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky, ktorým sa zrušuje vládne nariadenie č. 53/1931 Zb. o ochrane zdravia a života robotníkov pri živnostenskom vykonávaní stavieb v znení vládneho nariadenia č. 97/1948 Zb. a vládne nariadenie č. 41/1938 Zb., ktorým sa vydávajú všeobecné predpisy na ochranu života a zdravia pomocných robotníkov |
77/1983 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 15/1972 Zb. o ochrane a rozvoji prírodných liečebných kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov |
103/1984 Zb. | Vyhláška Ministra zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o opatreniach proti prenosným chorobám |
46/1985 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o postupe pri úmrtí a o pohrebníctve |
32/1987 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o záväznosti Československého liekopisu |
72/1987 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o registrácii hromadne vyrábaných liečivých prípravkov |
22/1988 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky o povinných hláseniach súvisiacich s ukončením tehotenstva |
165/1988 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva č. 42/1966 Zb. o poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti |
206/1988 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky o jedoch a niektorých iných látkach škodlivých zdraviu |
5/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa zrušujú niektoré právne predpisy |
232/1990 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 206/1988 Zb. o jedoch a niektorých iných látkach škodlivých zdraviu |
62/1991 Zb. | Oznámení ministerstva zdravotnictví České republiky o vydání výnosu, kterým se prohlašují další přirozeně se vyskytující zdroje minerálních vod v lázeňských místech Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Luhačovice, Lázně Libverda a Hodonín za přírodní léčivé zdroje a ve zřídelních místech Kyselka, Ondrášov, Lázně Kynžvart, Brodek u Přerova, Žďár, Lesná a Velká Šťáhle za přírodní minerální vody stolní |
181/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o záväznosti opráv, zmien a doplnkov Česko-slovenského liekopisu – štvrtého vydania |
242/1991 Zb. | Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi |
373/1991 Zb. | Oznámení ministerstva zdravotnictví České republiky o vydání výnosu o hygienických požadavcích na potravinářské prodejny |
374/1991 Zb. | Oznámení ministerstva zdravotnictví České republiky o vydání výnosu o mikrobiologických požadavcích na poživatiny a jejich obaly |
376/1991 Zb. | Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky o závaznosti Doplňku k Československému lékopisu – čtvrtému vydání v České republice |
394/1991 Zb. | Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky o postavení, organizaci a činnosti fakultních nemocnic a dalších nemocnic, vybraných odborných léčebných ústavů a krajských hygienických stanic v řídící působnosti ministerstva zdravotnictví České republiky |
487/1991 Zb. | Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky, kterou se mění vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 42/1966 Sb., o poskytování léčebně preventivní péče, ve znění vyhlášek ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky č. 131/1988 Sb. a č. 61/1990 Sb. a vyhlášky ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České republiky č. 318/1990 Sb. |
83/1992 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 206/1988 Zb. o jedoch a niektorých iných látkach škodlivých zdraviu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 232/1990 Zb. |
406/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o požiadavkách na obmedzenie ožiarenia z radónu a ďalších prírodných rádionuklidov |
409/1992 Zb. | Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení úprava Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky - hlavného hygienika Slovenskej socialistickej republiky o hygienických požiadavkách na cudzorodé látky v poživatinách |
92/1993 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 206/1988 Zb. o niektorých iných látkach škodlivých zdraviu v znení neskorších predpisov |
123/1993 Z. z. | Vyhláška Ministerstva zdravotrníctva Slovenskej republiky o ochrane zdravia pred nepriaznivými účinkami elektromagnetického poľa |
2/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú hygienické požiadavky na cudzorodé látky v požívatinách |
196/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o zmenách v pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v sociálnom zabezpečení a o zmenách niektorých ďalších predpisov |
419/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predpisy v oblasti zdravotníctva |
27/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o Slovenskej komore vysokoškolsky vzdelaných zdravotníckych pracovníkov |
193/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o Štátnom fonde zdravia |
295/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o niektorých opatreniach v miestnej samospráve a v štátnej správe |
305/1992 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu |
9/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zdravotnom poistení a hospodárení s Fondom zdravotného poistenia |
277/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zdravotnej starostlivosti |
20
ZÁKON
zo 17. marca 1966
o starostlivosti o zdravie ľudu
Zdravie je jedným zo základných predpokladov šťastného a tvorivého života jednotlivca
i celej spoločnosti; je zároveň významným činiteľom v rozvoji výrobných síl. Právo
na starostlivosť o zdravie patrí k základným občianskym právam zaručeným ústavou Československej
socialistickej republiky. Socialistické spoločenské zriadenie, v ktorom záujem spoločnosti
na zdraví ľudu je v súlade so záujmom jednotlivcov, vytvára podľa súčasných poznatkov
vedy a techniky všetky podmienky pre úspešné rozvíjanie starostlivosti o zdravie.
Úsilie o dosiahnutie čo najlepšieho zdravia ľudu patrí preto k hlavným úlohám socialistickej
spoločnosti, všetkých organizácií i každého jednotlivca.
Aby sa toto úsilie účinne sústredilo na plnenie uvedenej úlohy, uznieslo sa Národné
zhromaždenie Československej socialistickej republiky na tomto zákone:
Hlavné zásady starostlivosti o zdravie ľudu
Článok I
Socialistická spoločnosť a všetky jej zložky zabezpečujú plánovite starostlivosť o
zdravie ľudu ako nedeliteľnú súčasť hospodárskej a kultúrnej výstavby ekonomickými,
sociálnymi, kultúrnymi a zdravotníckymi opatreniami.
Článok II
Starostlivosti spoločnosti o zdravie ľudu musí zodpovedať snaha každého jednotlivca
žiť zdravo a vyvarovať sa vplyvov škodlivo pôsobiacich na jeho zdravie. Zároveň má
každý občan napomáhať dobrý vývoj zdravia svojich spoluobčanov, a preto aktívne prispievať
k vytváraniu zdravých podmienok a zdravého spôsobu života a práce a podieľať sa na
riadení a kontrole starostlivosti o zdravie ľudu.
Článok III
K hlavným predpokladom starostlivosti o zdravie ľudu patrí stály rozvoj vedy a techniky
a pohotové uplatňovanie výsledkov vedeckého výskumu v praxi. Veda preto musí v predstihu
zabezpečovať dostatok potrebných poznatkov a uplatňovať ich na všetkých úsekoch národného
hospodárstva, ktorých činnosť má vplyv na zdravie ľudu.
Článok IV
Socialistická starostlivosť o zdravie ľudu sa zameriava predovšetkým preventívne na
ochranu a sústavné upevňovanie a rozvíjanie telesného a duševného zdravia ľudu; osobitná
pozornosť sa pritom venuje starostlivosti o novú generáciu a ochrane zdravia pracujúcich.
Článok V
Starostlivosť o zdravie ľudu poskytuje štát všetkým občanom bezplatne. Plynulosť,
sústavnosť, dostupnosť a obsahová jednota tejto starostlivosti sa zabezpečuje účelným
organizačným usporiadaním zdravotníckych služieb, poskytovaných bezplatne v ustanovenom
rozsahu.
Článok VI
Na vykonanie týchto zásad starostlivosti o zdravie ľudu upravuje zákon vytváranie
a ochranu zdravých podmienok a zdravého spôsobu života a práce a zabezpečovanie zdravotníckych
služieb.
PRVÁ ČASŤ
VYTVÁRANIE A OCHRANA ZDRAVÝCH PODMIENOK A ZDRAVÉHO SPÔSOBU ŽIVOTA A PRÁCE
§ 1
(1)
Všetky podniky, družstvá a iné organizácie (ďalej len „organizácie“) sú povinné robiť
v rozsahu svojej pôsobnosti všetky potrebné opatrenia na vytváranie a ochranu zdravých
podmienok a zdravého spôsobu života a práce (ďalej len „zdravé životné podmienky“)
a zodpovedajú za plnenie týchto povinností.
(2)
Nadriadené orgány sú povinné sústavne viesť podriadené organizácie k tomu, aby svoje
úlohy pri starostlivosti o zdravé životné podmienky plnili nedeliteľne s úlohami hospodárskej
a kultúrnej výstavby, kontrolovať, ako sa v odvetviach nimi spravovaných dodržiavajú
povinnosti pri ochrane a rozvoji zdravia ľudu a vyvodzovať z neplnenia týchto povinností
hospodárske dôsledky.
(3)
Za plnenie povinností orgánov a organizácií pri starostlivosti o zdravé životné podmienky
zodpovedajú osobne v rozsahu svojej funkcie a náplne svojej činnosti vedúci pracovníci
a funkcionári na všetkých stupňoch riadenia, ako aj všetky ďalšie osoby poverené riadením,
organizáciou a kontrolou práce.
(4)
Vedúci pracovníci a funkcionári sú povinní sústavne vytvárať predpoklady pre iniciatívu
občanov pri starostlivosti o zdravé životné podmienky a opierať sa o aktívnu účasť
verejnosti.
§ 2
(1)
Zdravé životné podmienky sa vytvárajú a chránia najmä starostlivosťou:
a)
o zdravý stav ovzdušia, vody, pôdy a ostatných zložiek životného prostredia, najmä
sídlisk, rekreačných a kúpeľných oblastí, obytných a iných budov, verejne prístupných
miest a okolia závodov, ako aj zariadení osobnej dopravy, telovýchovných zariadení
a zariadení poskytujúcich služby obyvateľstvu,
b)
o zdravú výživu obyvateľstva a o uspokojovanie obyvateľstva zdravotne nezávadnými
predmetmi bežného užívania,
c)
o zdravý vývoj detí a dorastu, predovšetkým pokiaľ ide o výchovné prostredie a spôsob
výchovy,
d)
o priaznivé pôsobenie pracovného prostredia a práce na zdravie pracujúcich.
(2)
Pri vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok ako dôležitý činiteľ uplatňuje
sa výchova občanov k zdravotnému uvedomeniu a k získavaniu správnych hygienických
návykov.
§ 3
Úlohy pri starostlivosti o zdravé životné podmienky sa musia zabezpečovať najmä pri
a)
zostavovaní a kontrole plánov rozvoja národného hospodárstva včítane technického
rozvoja,
b)
územnom plánovaní, pri projektovaní stavieb a zariadení, pri ich výstavbe, rekonštrukcii
a uvádzaní do prevádzky (užívania) a pri ich údržbe a opravách,
c)
ustanovovaní vývojových, výskumných a tematických úloh a pri navrhovaní a zavádzaní
nových strojov a iných pracovných prostriedkov i technologických a pracovných postupov,
d)
zavádzaní, organizovaní a rozširovaní výroby, obchodu a služieb a pri dovoze,
e)
riadení a organizácii práce a pri jej kontrole,
f)
zavádzaní všetkých foriem individuálnej i kolektívnej hmotnej zainteresovanosti,
pri ich používaní a pri tvorbe technicko-hospodárskych noriem a mzdových predpisov,
g)
výchove a výučbe, najmä pri zostavovaní a kontrole plánov výchovy a výučby detí a
dorastu,
h)
zamestnávaní pracovníkov, a to so zreteľom na ich telesnú, duševnú a odbornú spôsobilosť,
ch)
rozboroch a hodnotení hospodárskych výsledkov práce.
§ 4
(1)
Orgány, ktoré sú oprávnené schvaľovať opatrenia, ku ktorým je potrebný záväzný posudok
orgánov hygienickej služby, nesmú dať k týmto opatreniam svoj súhlas bez takéhoto
kladného posudku.
(2)
Záväzný posudok orgánov hygienickej služby treba si vyžiadať k týmto opatreniam:
a)
k návrhom územných plánov rajónov a sídlisk,
b)
k návrhom typových podkladov a vzorových projektov stavieb,
c)
k zavedeniu výroby nových stavebných prvkov a materiálov, pre ktoré nie sú vydané
technické normy,
d)
k odovzdaniu stavieb do prevádzky alebo užívania,
e)
k vymedzeniu pásiem hygienickej ochrany,
f)
k využitiu vodných zdrojov pre zásobovanie pitnou a úžitkovou vodou a k využitiu
rybníkov na rekreačné účely.
(3)
Záväzný posudok orgánov hygienickej služby treba si v rozsahu a za podmienok ustanovených
vykonávacími predpismi vyžiadať i k ďalším opatreniam, ktorými by mohli byť spôsobené
zdravotné závady, ktoré by sa neskôr nedali odstrániť vôbec alebo by sa dali odstrániť
len s neúmernými nákladmi, najmä:
a)
k dokumentácii stavieb,
b)
k návrhom technických noriem,
c)
k uvedeniu závodov do prevádzky,
d)
k začatiu výroby a k dovozu požívatín a predmetov bežného užívania,
e)
k umiestneniu pionirskych táborov a škôl v prírode a k ich uvedeniu do prevádzky,
f)
k návrhom typov ochranných pracovných prostriedkov,
g)
k návrhom typov a k dovozu strojov a iných zariadení,
h)
k návrhom na zavedenie nových technologických a pracovných postupov.
(4)
Iné opatrenia, pokiaľ by nimi mohli byť nepriaznivo ovplyvnené životné podmienky,
je potrebné s orgánmi hygienickej služby prerokovať v rozsahu ustanovenom vykonávacími
predpismi.
§ 5
(1)
Pri vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok treba vykonávať aj všetky opatrenia
proti vzniku a šíreniu prenosných chorôb včítane mimoriadnych opatrení pri epidémii.
(2)
Mimoriadne opatrenia pri epidémii i pri nebezpečenstve jej vzniku sú:
a)
zákaz alebo obmedzenie výroby, úpravy, úschovy, dopravy, dovozu, vývozu, predaja
a iného nakladania s vecami a zvieratmi, ktorými sa môže šíriť prenosná choroba, prípadne
príkaz na ich zničenie,
b)
zákaz alebo obmedzenie styku niektorých skupín obyvateľov s ostatným obyvateľstvom,
najmä obmedzenie cestovania obyvateľov niektorých oblastí a obmedzenie dopravy medzi
niektorými oblasťami,
c)
zákaz alebo obmedzenie slávností, divadelných a filmových predstavení, športových
a iných zhromaždení a trhov,
d)
uzavretie detských výchovných zariadení každého druhu, ako aj ubytovacích podnikov
a zariadení spoločného stravovania alebo obmedzenie ich prevádzky,
e)
zákaz používania studní, prameňov, vodných nádrží, rybníkov, potokov a riek, kúpalísk,
očistných kúpeľov a práčovní,
f)
príkaz na hromadné ničenie škodlivých živočíchov v rámci ohniskovej dezinfekcie,
g)
príkaz na varovné označenie objektov, v ktorých došlo k ochoreniu prenosnou chorobou.
§ 6
(1)
Organizácie sú povinné v záujme zabezpečenia zdravých životných podmienok najmä
a)
organizovať a kontrolovať pri svojej činnosti dodržiavanie hygienických zásad a opatrení
proti výskytu prenosných a iných chorôb,
b)
sústavne sa starať o podmienky osobnej hygieny a zdravého rozvoja duševných schopností
občanov,
c)
spolupracovať so zdravotníckymi orgánmi a pracovníkmi, najmä umožniť pracovníkom,
ktorí sú poverení vykonávaním hygienického dozoru, výkon tohto dozoru a odstraňovať
v určených lehotách závady zistené pri vykonávaní hygienického dozoru,
d)
spolupôsobiť pri zabezpečovaní riadneho výkonu zdravotníckych služieb, najmä pri
dispenzárnej starostlivosti, pri vstupných, periodických a iných preventívnych prehliadkach
a vyšetreniach a pri očkovaní,
e)
postupovať pri zaraďovaní do práce alebo na inú činnosť, prípadne pri prevedení na
určitú prácu alebo na inú činnosť podľa posudkov príslušných lekárov a komisií.
(2)
Osobitné povinnosti, ktoré majú organizácie a orgány pri zabezpečovaní prvej pomoci
a pri budovaní a údržbe zdravotníckych zariadení, sú vymedzené v ďalších ustanoveniach
tohto zákona.
§ 7
(1)
Ak porušením predpisov o vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok vznikli
alebo by sa mohli spôsobiť vážne zdravotné závady, nariadia národné výbory až do urobenia
nápravy zastavenie stavby alebo výroby alebo zakážu užívanie alebo prevádzku závodu,
zariadenia alebo iného objektu. Bližšie vymedzenie tejto pôsobnosti ustanovia predpisy
vydané na vykonanie tohto zákona.
(2)
Ak organizácie porušujú predpisy o vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok,
uloží im národný výbor pokutu podľa osobitných predpisov.
DRUHÁ ČASŤ
ÚČASŤ OBČANOV A POSLANIE SPOLOČENSKÝCH ORGANIZÁCIÍ PRI STAROSTLIVOSTI O ZDRAVIE ĽUDU
PRVÁ HLAVA
Účasť občanov
§ 8
Občania sa aktívne podieľajú na zabezpečovaní starostlivosti o zdravie ľudu najmä
tým, že
a)
uplatňujú pri svojej činnosti hygienické zásady a spolupracujú na opatreniach na
ozdravenie životných podmienok,
b)
dávajú podnety na zlepšenie starostlivosti o zdravie ľudu, upozorňujú na hygienické
závady a prerokúvajú opatrenia na rozvoj zdravia ľudu najmä pri príprave, rozpise
a kontrole plnenia plánu,
c)
zúčastňujú sa na riadení a kontrole starostlivosti o zdravie ľudu,
d)
zúčastňujú sa na zdravotníckych akciách; svoje vysoké občianske uvedomenie prejavujú
aj darcovstvom krvi.
§ 9
(1)
Občania majú právo na poskytovanie zdravotníckych služieb podľa ustanovení tohto
zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie.
(2)
V záujme svojho zdravia a zdravia spoluobčanov je každý povinný
a)
podrobiť sa v prípadoch ustanovených všeobecne záväznými predpismi zdravotným prehliadkam,
vyšetreniam a diagnostickým skúškam, očkovaniu, liečeniu prenosných chorôb alebo iných
chorôb spoločensky zvlášť závažných, izolácii, karanténnym opatreniam, zákazu výkonu
zamestnania alebo inej činnosti, asanačným, dezinfekčným a iným opatreniam na ochranu
pred nákazou,
b)
predložiť v ustanovených prípadoch lekárske potvrdenie o bezinfekčnosti a oznámiť
okolnosti dôležité v záujme epidemiologického vyšetrovania; osoba chorá prenosnou
chorobou je povinná označiť lekárovi na jeho výzvu zdroj nákazy a osoby, ktoré mohla
sama nakaziť,
c)
oznámiť určité choroby alebo iné skutočnosti významné z hľadiska zabezpečenia liečebno-preventívnej
starostlivosti,
d)
poskytnúť alebo sprostredkovať nevyhnutnú pomoc osobe, ktorá je v nebezpečenstve
smrti alebo javí známky závažnej poruchy zdravia,
e)
zúčastniť sa na zdravotníckom školení a výcviku uloženého z dôvodu všeobecného záujmu.
DRUHÁ HLAVA
Poslanie spoločenských organizácií
§ 10
(1)
Revolučné odborové hnutie, Československý Červený kríž, Československý sväz mládeže,
Československý sväz telesnej výchovy a Sväz pre spoluprácu s armádou vedú organizátorskou
a výchovnou činnosťou svojich členov k zvyšovaniu zdravotného uvedomenia, k zdravému
spôsobu života a k aktívnej účasti na opatreniach pri starostlivosti o zdravie ľudu.
Ostatné spoločenské organizácie sa podieľajú na zdravotnej výchove a na úlohách týkajúcich
sa zdravia ľudu.
(2)
Revolučné odborové hnutie sa podieľa aj na riadení a kontrole starostlivosti o zdravie
ľudu.
(3)
Československý Červený kríž vychováva občanov k účasti na plnení zdravotníckych úloh
a jeho zložky úzko spolupracujú so zdravotníckymi zariadeniami.
(4)
Úlohy týkajúce sa zdravia ľudu plnia spoločenské organizácie podľa zásad dohodnutých
s Ministerstvom zdravotníctva.
TRETIA ČASŤ
ZDRAVOTNÍCTVO
PRVÁ HLAVA
Zdravotnícke služby
Oddiel 1
Poskytovanie zdravotníckych služieb
§ 11
(1)
Štát poskytuje zdravotnícke služby svojimi zariadeniami v súlade so súčasnými poznatkami
lekárskej vedy.
(2)
Zdravotnícke služby sa poskytujú všetkým občanom Československej socialistickej republiky
bezplatne v rozsahu, za podmienok a v zdravotníckych zariadeniach ustanovených v tomto
zákone a v predpisoch vydaných na jeho vykonanie.
(3)
Ministerstvo zdravotníctva môže ustanoviť, že výnimočne možno za poskytovanie niektorých
zdravotníckych služieb, ktoré nie sú nevyhnutné, požadovať úhradu.
§ 12
(1)
Zdravotnícke služby poskytujú zdravotnícke zariadenia, usporiadané do jednotnej sústavy,
na základe kolektívnej spolupráce a účelnej deľby práce pri zachovaní jednoty odbornej
starostlivosti o zdravie človeka a osobnej zodpovednosti za poskytovanú starostlivosť.
V týchto zariadeniach môžu vykonávať vyšetrovacie a liečebné výkony len oprávnení
zdravotnícki pracovníci.
(2)
Základom odbornej starostlivosti sú služby poskytované v zdravotníckych obvodoch.
Zdravotnícke obvody sú územné a na závodoch závodné; obvodní lekári s kolektívom spolupracovníkov
poskytujú v nich obyvateľstvu (pracovníkom závodu) starostlivosť v zdraví a pri chorobe,
sledujú a ovplyvňujú jeho životné podmienky a dbajú o zvyšovanie jeho zdravotného
uvedomenia.
Oddiel 2
Zdravotná výchova obyvateľstva
§ 13
Zdravotnícke zariadenia a ich zdravotnícki pracovníci majú rozhodujúcu úlohu pri zdravotnej
výchove obyvateľstva, ktorá sa vykonáva v úzkom spojení s ostatnou výchovnou činnosťou.
§ 14
Úlohy pri zdravotnej výchove obyvateľstva plnia všetky zdravotnícke zariadenia a ich
zdravotnícki pracovníci v úzkej spolupráci s rodinou, školou, hospodárskymi a spoločenskými
organizáciami ako nedeliteľnú súčasť svojej každodennej činnosti.
Oddiel 3
Činnosť na úseku hygieny a boja proti prenosným chorobám
§ 15
(1)
Zdravotnícke zariadenia odborne vedú orgány a organizácie i jednotlivých občanov
pri vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok, napomáhajú im v plnení ich úloh
a kontrolujú ich sústavné a jednotné vykonávanie.
(2)
Zdravotnícke zariadenia vykonávajú aj osobitné ochranné opatrenia proti prenosným
chorobám.
§ 16
(1)
Úlohy zdravotníckych zariadení uvedené v § 15 plnia ich zdravotnícki pracovníci ako nedeliteľnú súčasť svojej každodennej činnosti
v rozsahu zodpovedajúcom ich pracovnej náplni.
(2)
Obvodní lekári s kolektívmi svojich spolupracovníkov sú aj odbornými poradcami a
spolupracovníkmi miestnych národných výborov a závodov. Podľa predpisov vydaných na
vykonanie tohto zákona môžu obvodní lekári, prípadne i ďalší lekári poskytujúci služby
v zdravotníckych obvodoch uložiť opatrenia potrebné na odstránenie závady bezprostredne
ohrozujúcej ľudské zdravie.
Oddiel 4
Liečebno-preventívna starostlivosť
Obsah liečebno-preventívnej starostlivosti
§ 17
(1)
Liečebno-preventívna starostlivosť spočíva v starostlivosti o ochranu, navrátenie
a upevnenie zdravia jednotlivcov i kolektívov; poskytuje sa obyvateľstvu v zdraví
i pri chorobe, v materstve a pri iných stavoch vyžadujúcich lekársku pomoc.
(2)
Liečebno-preventívna starostlivosť zahŕňa všetku ambulantnú i ústavnú starostlivosť
včítane kúpeľnej starostlivosti, poskytovanie liekov, liečebných a ortopedických pomôcok
a iných zdravotníckych potrieb a dopravu chorých.
§ 18
(1)
Ambulantnú starostlivosť, ktorej dôležitou súčasťou je i návštevná služba, obstarávajú
predovšetkým polikliniky spolu s obvodnými zdravotníckymi strediskami.
(2)
Ak stav chorého vyžaduje starostlivosť, ktorú nemožno poskytnúť ambulantne, poskytne
sa mu ústavná starostlivosť, a to spravidla v nemocnici, prípadne v odbornom liečebnom
ústave.
§ 19
Kúpeľná starostlivosť
(1)
Kúpeľná starostlivosť sa poskytuje výberove osobám, zdravotný stav ktorých to vyžaduje;
pri výbere sa prihliada aj na hľadiská spoločenskej odôvodnenosti. Zoznam chorôb,
pri ktorých sa môže poskytnúť kúpeľná starostlivosť, a dĺžku liečebnej doby ustanoví
Ministerstvo zdravotníctva po prerokovaní s Ústrednou radou odborov. Ďalšie podmienky
a spôsob poskytovania kúpeľnej starostlivosti pracovníkom a ich rodinným príslušníkom
určí Ministerstvo zdravotníctva po dohode s Ústrednou radou odborov.
(2)
Kúpeľnú starostlivosť povoľujú orgány Revolučného odborového hnutia, orgány sociálneho
zabezpečenia, prípadne iné orgány a organizácie na to oprávnené, a to na základe lekárskych
návrhov a za súčinnosti zdravotníckych zariadení a orgánov. Kúpeľnú starostlivosť
o deti do 15 rokov a o osoby postihnuté chorobami, zoznam ktorých vydáva Ministerstvo
zdravotníctva, povoľujú zdravotnícke orgány a zariadenia.
§ 20
Poskytovanie liekov a zdravotníckych potrieb
(1)
Pokiaľ chorému neboli poskytnuté potrebné lieky, liečebné a ortopedické pomôcky alebo
iné zdravotnícke potreby priamo pri výkone liečebno-preventívnej starostlivosti, vydá
mu ich na lekársky predpis lekáreň alebo iné zariadenie na to určené.
(2)
Predpisovať a vydávať sa smú len také lieky, ktoré sú zaradené do liekopisu alebo
používanie ktorých povolilo Ministerstvo zdravotníctva.
(3)
Liekopis obsahujúci ustanovenia o druhoch a vlastnostiach liečiv a niektorých zdravotníckych
potrieb a o spôsobe ich prípravy, uskladnenia, skúšania a výdaja vydáva Ministerstvo
zdravotníctva, ktoré zároveň určí, ktoré liečivá a zdravotnícke potreby a v akom množstve
musia byť v lekárňach a iných zdravotníckych zariadeniach trvale v zásobe.
§ 21
Posudková činnosť
(1)
Neoddeliteľnou súčasťou liečebno-preventívnej starostlivosti je lekárska posudková
činnosť, prvoradou úlohou ktorej je posudzovanie spôsobilosti na prácu. Túto činnosť
vykonávajú spravidla ošetrujúci lekári a odborné komisie, a to podľa smerníc vydaných
Ministerstvom zdravotníctva v úzkej súčinosti s Ústrednou radou odborov a Štátnym
úradom sociálneho zabezpečenia.
(2)
Pre iné účely, ako sú uvedené v odseku 1, sa vykonáva posudková činnosť a vydávajú
osvedčenia v rozsahu, ktorý určí Ministerstvo zdravotníctva.
(3)
Posudzovanie spôlobilosti na prácu pre účely sociálneho zabezpečenia upravujú osobitné
predpisy.
§ 22
Aktívna starostlivosť o zdravie obyvateľstva
(1)
Zdravotnícke zariadenia sa starajú aktívne o zdravie obyvateľstva najmä prevenciou
chorôb, ich včasným rozpoznávaním a účinným liečením; používajú dispenzárnu metódu
práce, ktorou sa zabezpečuje aktívna starostlivosť predovšetkým o deti a dorast, o
ženy v súvislosti s materstvom, o osoby, ktoré sú vystavené zvlášť nepriaznivým vplyvom
pracovného prostredia, o osoby vykonávajúce činnosti, pri ktorých je nebezpečenstvo
šírenia prenosných chorôb, a postupne o ďalšie skupiny obyvateľstva určené Ministerstvom
zdravotníctva.
(2)
Každý je povinný na vyzvanie príslušných zdravotníckych zariadení podrobiť sa v rámci
dispenzárnej starostlivosti alebo všeobecne vykonávaných preventívnych akcií podľa
smerníc Ministerstva zdravotníctva preventívnym prehliadkam, vyšetreniam a diagnostickým
skúškam, ktoré nie sú spojené s nebezpečenstvom pre zdravie.
§ 23
Poučenie a súhlas chorého
(1)
Lekár je povinný poučiť vhodným spôsobom chorého, prípadne členov jeho rodiny o povahe
ochorenia a o potrebných výkonoch tak, aby mohli stať aktívnvmi spolupracovníkmi pri
poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti.
(2)
Vyšetrovacie a liečebné výkony sa vykonávajú so súhlasom chorého, alebo ak možno
tento súhlas predpokladať. Ak chorý napriek náležitému vysvetleniu odmieta potrebnú
starostlivosť, ošetrujúci lekár vyžiada si o tom písomné vyhlásenie (reverz).
(3)
Ak je neodkladné vykonanie vyšetrovacieho alebo liečebného výkonu nevyhnutné na záchranu
života alebo zdravia dieťaťa alebo osoby pozbavenej spôsobilosti na právne úkony a
ak rodičia alebo opatrovník odopierajú súhlas, ošetrujúci lekár je oprávnený rozhodnúť
o vykonaní výkonu. Toto ustanovenie sa týka detí, ktoré vzhľadom na svoju rozumovú
vyspelosť nemôžu posúdiť nevyhnutnosť takého výkonu.
(4)
Bez súhlasu chorého možno vykonávať vyšetrovacie a liečebné výkony, a ak je to podľa
povahy ochorenia potrebné, prevziať chorého i do ústavnej starostlivosti, a ak ide
o choroby, pri ktorých možno uložiť povinné liečenie, alebo ak chorý vzhľadom na svoj
zdravotný stav ohrozuje svoje okolie alebo ak vzhľadom na zdravotný stav chorého nemožno
si vyžiadať jeho súhlas. Ak chorý postihnutý duševnou poruchou ohrozuje seba, možno
ho tiež prevziať do ústavnej starostlivosti bez jeho súhlasu.
§ 24
Ústavná starostlivosť bez súhlasu chorého
(1)
Prevzatie chorého do ústavnej starostlivosti bez jeho súhlasu je zdravotnícke zariadenie
povinné oznámiť svojmu nadriadenému národnému výboru; zariadenie, ktoré nepodlieha
národnému výboru, oznamuje to krajskému národnému výboru, v obvode ktorého má sídlo.Oznámenie
musí sa podať do 48 hodín po prijatí alebo po tom, keď bol bez súhlasu chorého obmedzený
jeho voľný pohyb.
(2)
Ak má národný výbor uvedený v odseku 1 pochybnosti o nevyhnutnosti ústavnej starostlivosti
bez súhlasu chorého, toto opatrenie po odbornom posúdení peskúma a po prerokovaní
s miestnym (mestským) národným výborom miesta trvalého pobytu chorého ho potvrdí alebo
zruší. Rovnako postupuje, ak o preskúmanie požiadajú chorý, osoby jemu blízke*) alebo opatrovník, prípadne ak dajú na to podnet zdravotnícke zariadenia, orgány Revolučného
odborového hnutia alebo iné spoločenské organizácie.
(3)
O preskúmanie opatrenia možno znovu žiadať národný výbor, ak sa zlepší zdravotný
stav chorého alebo ak uplynie lehota na tento účel určená národným výborom. Ak odpadnú
dôvody ďalšej ústavnej starostlivosti bez súhlasu chorého, chorý sa prepustí.
(4)
Ak je niekto prevzatý do ústavnej starostlivosti pre duševnú poruchu, môžu osoby
a orgány uvedené v odseku 2 kedykoľvek navrhnúť, aby rozhodnutie národného výboru
podľa tohto odseku preskúmal súd. Nový návrh na preskúmanie súdom možno podať až po
uplynutí doby šiestich mesiacov od právoplatnosti rozhodnutia súdu.
§ 25
Liečenie prácou
Liečenie prácou organizujú a vedú zdravotnícke zariadenia, ktoré môžu na tento účel
zriaďovať vlastné dielne a iné zariadenia, prípadne používať príležitosti poskytované
priemyslovými a poľnohospodárskymi závodmi alebo inými organizáciami. Výkonom práce
pri liečení prácou nevzniká pracovný pomer. Príjmy pritom dosiahnuté použije zdravotnícke
zariadenie na úhradu zvýšených nákladov, zlepšenie kultúrnej starostlivosti o chorých
a na úhradu odmien, a to podľa smerníc vydaných Ministerstvom zdravotníctva po dohode
s Ústrednou radou odborov.
§ 26
Odber krvi a odnímanie tkanív a orgánov
(1)
Pre potreby liečebno-preventívnej starostlivosti a vedeckovýskumné práce organizujú
a vykonávajú zdravotnícke zariadenia odber krvi a odnímanie tkanív a orgánov.
(2)
Odber krvi a odnímanie tkanív a orgánov živým osobám môžu sa vykonať len so súhlasom
darcu a nesmú ohrozovať jeho zdravotný stav. Darcom sa zabezpečuje zvýšená starostlivosť
o ich zdravie.
Iné výkony
§ 27
Sterilizácia sa smie vykonať len so súhlasom alebo na vlastnú žiadosť osoby, u ktorej
sa má sterilizácia vykonať, a to za podmienok ustanovených Ministerstvom zdravotníctva.
§ 28
(1)
U osôb, ktoré zomreli v zdravotníckych zariadeniach, spravidla sa vykonáva zdravotná
pitva podľa rozhodnutia vedúceho zariadenia. O vykonaní zdravotnej pitvy osôb zomretých
mimo týchto zariadení rozhoduje prehliadajúci lekár, prípadne okresný hygienik.
(2)
Súdna pitva sa vykonáva za podmienok ustanovených osobitnými predpismi.
§ 29
Liečenie v cudzine
Občanom Československej socialistickej republiky vyslaným do zahraničia československými
úradmi, orgánmi alebo organizáciami a ich rodinným príslušníkom sa uhrádzajú primerané
náklady potrebného liečenia v cudzine. Ostatným občanom môže príslušný ústav národného
zdravia poskytnúť náhradu potrebného liečenia v cudzine spravidla do výšky nákladov
spojených s takýmto liečením v tuzemsku.
§ 30
Liečebno-preventívna starostlivosť o cudzích štátnych príslušníkov
Cudzím štátnym príslušníkom, pokiaľ im nepatria bezplatné zdravotnícke služby na základe
medzištátnych dohovorov alebo podľa zásady vzájomnosti, poskytuje sa liečebno-preventívna
starostlivosť bezplatne len vtedy, ak pracujú v Československej socialistickej republike
v pracovnom pomere alebo ako družstevníci, alebo požívajú dôchodok československého
sociálneho zabezpečenia a majú pobyt na území republiky, a to za podmienok, ktoré
ustanovia predpisy vydané na vykonanie tohto zákona. Tieto predpisy určia aj podmienky
a rozsah nárokov cudzích štátnych príslušníkov na bezplatné zdravotnícke služby pri
prechodnom pobyte na území republiky.
DRUHÁ HLAVA
Jednotná zdravotnícka sústava
Oddiel 1
Jednota sústavy
§ 31
Úlohy zdravotníctva obstarávajú zdravotnícke zariadenia a ďalšie zdravotnícke organizácie
usporiadané do jednotnej zdravotníckej sústavy. Táto sústava je organizovaná tak,
aby jednotlivé služby na seba účelne nadväzovali a aby zariadenia poskytujúce vyššie
kvalifikované a špecializované služby dopĺňali činnosť ostatných zariadení, odborne
ich viedli a ďalej vzdelávali ich odborných pracovníkov; tým sa vytvárajú predpoklady
pre jednotu a plynulosť služieb a pre stále zvyšovanie ich úrovne.
§ 32
(1)
Zdravotnícke služby obstarávajú zdravotnícke zariadenia, ktoré sa členia na
a)
zariadenia hygienickej služby,
b)
zariadenia liečebno-preventívnej starostlivosti.
(2)
Ďalšie zariadenia a organizácie jednotnej zdravotníckej sústavy sú
a)
zariadenia pre výchovu a výučbu a pre ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov,
b)
organizácie pre zdravotnícku výrobu, pre zásobovanie liečivami a inými zdravotníckymi
potrebami a pre ich kontrolu,
c)
vedeckovýskumné a vývojové pracoviská na úseku zdravotníctva.
§ 33
(1)
Zariadenia a organizácie jednotnej zdravotníckej sústavy riadia národné výbory s
výnimkou tých zariadení a organizácií, pri ktorých sa výslovne ustanovuje, že ich
bude riadiť Ministerstvo zdravotníctva alebo Slovenská národná rada; sú to najmä vedeckovýskumné
a vývojové pracoviská, ústavy pre ďalšie vzdelávanie zdravtoníckych pracovníkov, kúpeľné
a žriedlové organizácie, organizácie pre výrobu liečiv a niektorých zdravotníckych
potrieb a organizácie pre zásobovanie liečivami a inými zdravotníckymi potrebami.
(2)
Zariadenia riadené okresnými a krajskými národnými výbormi sa začleňujú so ústavov
národného zdravia podľa zásad ustanovených Ministerstvom zdravotníctva. Ústav národného
zdravia tvorí jednotný funkčný, organizačný a hospodársky celok. Zariadenia a organizácie
riadené ústrednými orgánmi môžu sa pre ne vytvárať útvary na spoločné obstarávanie
úloh.
Oddiel 2
Druhy a úlohy zdravotníckych zariadení
Zariadenia hygienickej služby
§ 34
(1)
Špecializované hygienické a protiepidemické úkony vykonávajú hygienické stanice;
najmä pripravujú podklady pre opatrenia orgánov hygienickej služby a podieľajú sa
na ich výkone, odborne vedú ostatné zdravotnícke zariadenie a ich zdravotníckych pracovníkov
pri ich činnosti na úseku hygieny a boja proti prenosným chorobám a pomáhajú im.
(2)
Typy hygienických staníc sú odstupňované podľa funkcie, veľkosti a povahy spádového
územia a odborného vybavenia.
Zariadenia liečebno-preventívnej starostlivosti
§ 35
Nemocnice s poliklinikou a ďalšími zariadeniami ambulantnej starostlivosti
(1)
Základný celok zariadení liečebno-preventívnej starostlivosti, ktorý poskytuje ambulantnú
i ústavnú starostlivosť obyvateľstvu určitého územia, prípadne pracujúcim určitého
závodu, tvorí nemocnica s poliklinikou, s obvodnými zdravotníckymi strediskami a s
ďalšími územnými a závodnými zariadeniami ambulantnej starostlivosti.
(2)
Nemocnica s poliklinikou poskytuje obyvateľstvu svojho spádového územia nemocničnú
starostlivosť a odborné ambulantné služby; obvodné služby poskytuje spravidla obyvateľstvu
mesta a jeho blízkeho okolia. Odborne vedie liečebno-preventívnu činnosť vo svojom
spádovom území. Typy nemocnice s poliklinikou sú odstupňované podľa funkcie, veľkosti
a povahy spádového územia a odborného vybavenia.
(3)
Ďalšie územné polikliniky mimo sídla nemocnice a závodné polikliniky poskytujú pre
určené obvody služby a pre celé spádové územie polikliniky ďalšie odborné ambulantné
služby.
(4)
Obvodné zdravotnícke strediská sú zariadenia, ktoré poskytujú obvodné služby obyvateľstvu
na vidieku, prípadne na okrajových častiach miest, a na závodoch, pokiaľ tieto služby
nezabezpečuje poliklinika. V odľahlých alebo komunikačne ťažšie dostupných miestach
možno zriaďovať vysunuté pracoviská obvodného zdravotníckeho strediska, a to lekárske
stanice, detské poradne a ženské poradne; lekárske stanice môžu sa zriaďovať aj na
závodoch.
§ 36
Odborné liečebné ústavy
(1)
Osobám s poruchami zdravia, ktoré majú vlečúci priebeh a potrebujú osobitnú odbornú
starostlivosť s výrazným rehabilitačným zameraním, poskytujú liečebno-preventívnu
starostlivosť odborné liečebné ústavy špecializované spravidla podľa druhu choroby.
Ich starostlivosť nadväzuje na starostlivosť nemocníc s poliklinikami.
(2)
Odbornými liečebnými ústavmi sú liečebne tuberkulózy a respiračných chorôb, psychiatrické
liečebne, rehabilitačné ústavy a ďalšie liečebne, ozdravovne a nočné sanatória.
(3)
Kúpeľnými liečebňami sú odborné liečebné ústavy, ktoré využívajú pri poskytovaní
liečebno-preventívnej starostlivosti predovšetkým prírodné liečivé zdroje alebo klimatické
podmienky. Na vyšetrovacie a liečebné účely ambulantnej kúpeľnej starostlivosti a
na poskytovanie niektorých ďalších odborných služieb môže sa v kúpeľnom mieste zriadiť
kúpeľná poliklinika.
(4)
Ozdravovne poskytujú ústavnú starostlivosť osobám v rekonvalescencii alebo osobám
ohrozeným na zdraví.
(5)
Nočné sanatóriá poskytujú práceschopným osobám s ohrozeným alebo narušeným zdravím
potrebnú starostlivosť mimo ich pracovného času.
§ 37
Lekárne
(1)
Lekárňam je vyhradená príprava a výdaj liekov; pri poskytovaní liečebno-preventívnej
starostlivosti v ambulantných a ústavných zariadeniach môžu vydávať lieky aj tieto
zariadenia. Liečivá, ktoré sa užívajú aj na iné účely ako na prípravu liekov, smú
sa na takéto účely vydávať mimo lekárne len za podmienok ustanovených Ministerstvom
zdravotníctva po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi.
(2)
Lekárne a ďalšie zdravotnícke zariadenia na to určené vydávajú aj zdravotnícke potreby;
niektoré z nich tiež zhotovujú a opravujú určité druhy zdravotníckych potrieb.
§ 38
Osobitné detské zariadenia
K zariadeniam liečebno-preventívnej starostlivosti sa priraďujú dojčenské ústavy,
detské domovy a jasle starajúce sa o všestranný rozvoj detí do troch rokov.
Oddiel 3
Zriaďovanie a prevádzka zdravotníckych zariadení
§ 39
(1)
Zdravotnícke zariadenia zriaďujú národné výbory s výnimkou tých zariadení, ktoré
riadi Ministerstvo zdravotníctva alebo Slovenská národná rada.
(2)
Zariadenia riadené národnými výbormi sú povinné v medziach spádových území ustanovených
podľa jednotných celoštátnych zásad (§ 70) poskytovať potrebné služby i obyvateľom okolitých okresov alebo krajov.
(3)
Zdravotnícke obvody vymedzujú a ich sídlo určujú podľa jednotných celoštátnych zásad
okresné národné výbory v spolupráci s miestnymi národnými výbormi, a ak ide o závodné
obvody, v spolupráci s odborovými orgánmi.
§ 40
Podniky a iné organizácie sú povinné budovať zo svojich prostriedkov v rámci jednotnej
siete zdravotníckych zariadení a podľa ustanovených typov závodné zdravotnícke zariadenia.
Sú tiež povinné uhrádzať náklady na údržbu a niektoré náklady na prevádzku týchto
zariadení. Bližšie podmienky a rozsah nákladov ustanovia predpisy vydané na vykonanie
tohto zákona.
§ 41
Zariadenia pre prvú pomoc, lôžkové ošetrovne a iné pomocné zariadenia, ktoré dopĺňajú
starostlivosť poskytovanú v zdravotníckych zariadeniach, zriaďujú a majú v prevádzke
spravidla zo svojich prostriedkov podniky a iné organizácie. Pritom sú povinné postupovať
podľa smerníc, ktoré vydávajú príslušné ústredné orgány po dohode s Ministerstvom
zdravotníctva a s Ústrednou radou odborov.
§ 42
(1)
Zdravotnícke zariadenia sa zriaďujú, spravujú, sú v prevádzke a zrušujú podľa jednotných
celoštátnych zásad ustanovených Ministerstvom zdravotníctva pre usporiadanie a rozvoj
siete zdravotníckych zariadení, pre organizáciu a prevádzku týchto zariadení, pre
ich typy a označenie, funkčnú náplň, členenie, normatívy a štandardy ich vybavenia
(§ 70),
(2)
Ministerstvo zdravotníctva je oprávnené zakázať zriadenie, stavbu alebo prevádzku
zdravotníckeho zariadenia, ktoré by bolo v rozpore s týmito zásadami.
TRETIA HLAVA
Prírodné liečebné kúpele a prírodné liečivé zdroje
§ 43
Prírodné liečebné kúpele
(1)
Prírodné liečebné kúpele využívajú pre účely kúpeľnej starostlivosti predovšetkým
prírodné liečivé zdroje, prípadne klimatické podmienky.
(2)
Prírodným liečebným kúpeľom sa poskytuje osobitná ochrana a vytvárajú sa priaznivé
podmienky pre ich rozvoj.
§ 44
Kúpeľné miesto
(1)
Územie, kde sú alebo sa majú zriadiť prírodné liečebné kúpele, vyhlási vláda na návrh
ministra zdravotníctva za kúpeľné miesto.
(2)
Národné výbory v kúpeľných miestach sa starajú o ochranu a rozvoj kúpeľov, o stále
zdokonaľovanie všetkých zariadení slúžiacich prevádzke kúpeľov a potrebám ich návštevníkov,
o kultúrny rozkvet, zabezpečenie pokoja, dokonalé zásobovanie a rozvoj kúpeľných služieb,
ako aj všestranne priaznivé podmienky kúpeľného prostredia.
Kúpeľné štatúty a opatrenia na ochranu kúpeľov
§ 45
(1)
Pre kúpeľné miesta sa vydávajú kúpeľné štatúty. V kúpeľnom štatúte sa bližšie vymedzí
rozsah kúpeľného územia a určia sa v ňom i potrebné ochranné opatrenia v kúpeľnom
mieste a podmienky zabezpečujúce riadne vykonávanie kúpeľnej starostlivosti; najmä
sa v ňom určia opatrenia súvisiace s výstavbou a rozvojom kúpeľného miesta a ustanoví
sa, ktorá činnosť a akým spôsobom sa v kúpeľnom mieste obmedzuje, prípadne zakazuje,
a aké zariadenia sa v ňom nesmú zriaďovať.
(2)
Ak je to na ochranu prírodných liečebných kúpeľov potrebné, určia sa i mimo kúpeľného
miesta ďalšie ochranné opatrenia na zamedzenie činnosti škodlivej prírodným liečebným
kúpeľom; ochranným opatrením je aj určenie ochranných pásiem okolo kúpeľného miesta,
v ktorých sa obmedzí alebo zakáže takáto škodlivá činnosť.
§ 46
(1)
Pre významné kúpeľné miesta a pre kúpeľné miesta, pri ochrane ktorých by boli dotknuté
dôležité hospodárske záujmy, vydá kúpeľné štatúty a určí ochranné pásma a iné ochranné
pásma vláda na návrh ministra zdravotníctva. Pre ostatné kúpeľné miesta vydajú kúpeľné
štatúty a určia ochranné pásma a iné ochranné pásma príslušné krajské národné výbory
na základe záväzného posudku Inšpektorátu kúpeľov a žriediel (§ 72).
(2)
Aby sa zabránilo škodám, ktoré by mohli prírodným liečebným kúpeľom vzniknúť pred
vydaním kúpeľného štatútu a určením ochranných pásiem alebo iných ochranných opatrení,
môže Inšpektorát kúpeľov a žriediel ustanoviť nevyhnutné dočasné opatrenia.
Prírodné liečivé zdroje a opatrenia na ich ochranu
§ 47
Za prírodné liečivé zdroje možno vyhlásiť zdroje prirodzene sa vyskytujúcich vôd,
plynov a emanácií, ako aj ložiská prirodzene sa vyskytujúcich rašelín, slatín, bahien
a iných zemín, pokiaľ priaznivo pôsobia na ľudské zdravie, takže ich možno používať
na liečebné účely. Prírodný zdroj vyhlasuje za liečivý Ministerstvo zdravotníctva,
ktoré aj rozhoduje o jeho využití.
§ 48
(1)
Na ochranu prírodných liečivých zdrojov sa určia ochranné pásma, v ktorých sa zakáže
alebo obmedzí hospodárska alebo iná činnosť, ktorá môže nepriaznivo ovplyvniť prírodný
liečivý zdroj.
(2)
Ak je to potrebné, ustanovia sa na ochranu prírodných liečivých zdrojov jednotlivé
ochranné opatrenia i mimo ochranného pásma.
(3)
Pre určenie ochranných pásiem, iných ochranných opatrení a nevyhnutných dočasných
opatrení na ochranu prírodných liečivých zdrojov platia obdobne ustanovenia § 45 a 46. Inšpektorát kúpeľov a žriediel môže ustanoviť nevyhnutné dočasné ochranné opatrenia
tiež v medzičase, než bude prírodný zdroj vyhlásený za liečivý.
§ 49
Stolné minerálne vody
Ustanovenia § 47 a 48 o prírodných liečivých zdrojoch platia primerane i o zdrojoch prirodzene sa vyskytujúcich
stolných minerálnych vôd.
§ 50
Povinnosti orgánov a organizácií
(1)
Pred schválením územných plánov, vydaním územných rozhodnutí a schválením dokumentácie
stavieb týkajúcich sa kúpeľného miesta alebo ochranného pásma (§ 45 a 48) musia si príslušné orgány a organizácie vyžiadať záväzný posudok Inšpektorátu kúpeľov
a žriediel; ak tento posudok nebol vyžiadaný alebo ak neboli splnené podmienky ustanovené
v posudku, príslušné orgány nesmú uvedené plány a stavby schváliť.
(2)
V záujme ochrany prírodných liečebných kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov sú
orgány a organizácie povinné
a)
umožniť povereným pracovníkom Inšpektorátu kúpeľov a žriediel vstup na nehnuteľnosti
a do objektov a zariadení na vykonávanie potrebného prieskumu alebo dozoru a odber
potrebného množstva vzoriek na vykonávané vyšetrenia,
b)
predkladať týmto pracovníkom doklady a oznamovať im údaje potrebné pre výkon dozoru,
c)
odstraňovať zistené závady.
§ 51
Kúpeľné územia a ochranné pásma sa na návrh Inšpektorátu kúpeľov a žriediel vyznačujú
v evidencii vedenej orgánmi Ústrednej správy geodézie a kartografie.
ŠTVRTÁ HLAVA
Pracovníci v zdravotníctve
Oddiel 1
Spôsobilosť a poslanie
§ 52
Úlohy pracovníkov v zdravotníctve
Úlohy zdravotníctva plnia v súdružskej spolupráci a podľa zásad účelnej deľby práce
zdravotnícki pracovníci a ostatní pracovníci v zdravotníctve.
Podmienky pre výkon zdravotníckych povolaní
§ 53
(1)
Zdravotníckymi pracovníkmi sú osoby, ktoré získali spôsobilosť na výkon zdravotníckehopovolania
ukončením štúdia a zložením predpísaných skúšok na území československého štátu. Túto
spôsobilosť získavajú
a)
lekári na lekárskej fakulte a farmaceuti na farmaceutickej fakulte,
b)
ostatní zdravotnícki pracovníci na zdravotníckej škole alebo odborným školením.
Zdravotníckymi pracovníkmi sú tiež dentisti, ktorí získali spôsobilosť na výkon svojho
povolania pred účinnosťou tohto zákona.
(2)
Spôsobilosť zdravotníckych pracovníkov na výkon povolania, ktorú získali podľa doterajších
predpisov, zostáva nedotknutá.
(3)
Ministerstvo zdravotníctva môže povoliť výkon zdravotníckeho povolania cudzincovi
alebo tomu, kto nadobudol odbornú spôsobilosť v cudzine, ak je podľa svojho vzdelania
a praktických skúseností spôsobilý na toto povolanie; povolenie sa musí viazať na
úspešné vykonanie skúšky.
§ 54
(1)
Odbory zdravotníckych pracovníkov v jednotlivých kategóriách, ich pracovnú náplň
a bližšie podmienky na výkon zdravotníckeho povolanie určuje Ministerstvo zdravotníctva
v súlade s potrebami rozvoja socialistického zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva
ustanovuje aj kvalifikačné predpoklady pre výkon funkcie v zdravotníctve.
(2)
V závažných prípadoch, najmä pri hrubých závadách vo výkone zdravotníckeho povolania,
môže Ministerstvo zdravotníctva dočasne alebo natrvalo výkon tohto povolania zakázať.
§ 55
Povinnosti pracovníkov v zdravotníctve
(1)
Zdravotnícki pracovníci sú povinní vykonávať zdravotnícke povolanie svedomite, statočne,
s hlboko ľudským vzťahom k občanom a s vedomím zodpovednosti k spoločnosti.
(2)
Každý zdravotnícky pracovník je povinný najmä
a)
vykonávať svoje povolanie v rozsahu a spôsobom, pre ktorý zásady určuje Ministerstvo
zdravotníctva,
b)
prevziať a riadne plniť i mimoriadne zdravotnícke úlohy uložené mu dočasne v dôležitom
všeobecnom záujme,
c)
pri výkone zdravotníckeho povolania sa ďalej sústavne vzdelávať, na vyzvanie príslušných
orgánov zúčastňovať sa na školeniach a podieľať sa na výchove a vzdelávaní pracovníkov
v zdravotníctve,
d)
poskytovať bez meškania prvú pomoc každému, ak by bez tejto pomoci bol ohrozený jeho
život alebo vážne ohrozené zdravie a ak pomoc nie je včas dosiahnuteľná obvyklým spôsobom,
a zabezpečiť mu podľa potreby ďalšiu odbornú starostlivosť,
e)
zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom
svojho povolania, s výnimkou prípadov, keď skutočnosť oznamuje so súhlasom ošetrovanej
osoby alebo keď ho od tejto povinnosti oslobodil nadriadený orgán v dôležitom štátnom
záujme; povinnosť oznamovať určité skutočnosti, uložené zdravotníckym pracovníkom
osobitnými predpismi, nie je tým dotknutá,
f)
podieľať sa výchovou obyvateľstva na úlohách socialistickej spoločnosti pri starostlivosti
o zdravie ľudu.
(3)
Povinnosti uvedené v odseku 2 písm. d) a e) sa vzťahujú aj na zdravotníckych pracovníkov,
ktorí nevykonávajú zdravotnícke povolanie.
(4)
Ostatní pracovníci v zdravotníctve sú povinní okrem ďalšieho vzdelávania vo svojom
odbore osvojiť si zdravotnícke znalosti v rozsahu potrebnom pre výkon svojej práce.
§ 56
Starostlivosť národných výborov o zdravotníckych pracovníkov
Národné výbory, predovšetkým miestne (mestské) a okresné, majú zdravotníckym pracovníkom
uľahčovať plnenie ich zodpovedného poslania tým, že pre nich vytvárajú priaznivé životné
podmienky v miestach výkonu ich povolania; najmä sú povinné starať sa o zabezpečenie
ich vhodného ubytovania.
Oddiel 2
Výchova, výučba a ďalšie vzdelávanie
§ 57
(1)
Ústredné ideové a pedagogické riadenie a kontrola výchovy a vzdelávania na lekárskych
a farmaceutických fakultách patrí Ministerstvu školstva a kultúry, ktoré pritom v
otázkach výchovy a výučby úzko spolupracuje s Ministerstvom zdravotníctva.
(2)
Ministerstvo zdravotníctva vykonáva podľa zásad ustanovených Ministerstvom školstva
a kultúry ústredné ideové a pedagogické riadenie zdravotníckych škôl. Tým nie je dotknutá
pôsobnosť Ministerstva školstva a kultúry, pokiaľ ide o ústrednú kontrolu nad uplatňovaním
týchto zásad a o ústredný odborný dozor nad vyučovaním všeobecnovzdelávacích predmetov
na zdravotníckych školách.
§ 58
(1)
Starostlivosť o ďalšie vzdelávanie pracovníkov v zdravotníctve je dôležitou úlohou
všetkých vedúcich pracovníkov v zdravotníckych zariadeniach a orgánoch.
(2)
Ďalšie vzdelávanie pracovníkov v zdravotníctve, zahŕňajúce ich odbornú prax na základných
pracoviskách, špecializačnú prípravu a iné spôsoby ďalšieho vzdelávania, riadi Ministerstvo
zdravotníctva po dohode s Ministerstvom školstva a kultúry; určuje najmä organizáciu,
formu a spôsob ďalšieho vzdelávania, odbory, v ktorých sa vykonáva špecializačná príprava,
a rozsah potrebných znalostí.
§ 59
(1)
Pre ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov sa zriaďujú ústavy, poslaním ktorých
je pedagogická, metodická a vedeckovýskumná činnost. Tieto ústavy zabezpečujú aj ďalšie
vzdelávanie iných odborných pracovníkov v rozsahu potrebnom na výkon práce v zdravotníctve.
(2)
Na zabezpečenie vysokej úrovne ďalšieho vzdelávania lekárov a farmaceutov plynule
nadväzujúceho na ich vysokoškolskú prípravu vláda štatútom ustanoví organizáciu a
úlohy ústavov (inštitútov) pre ďalšie vzdelávanie lekárov a farmaceutov; pritom najmä
ustanoví, že ústavy (inštitúty) majú niektoré oprávnenia a povinnosti, ktoré inak
patria vysokým školám.
(3)
Štatút ústavov určených pre vzdelávanie stredných zdravotníckych pracovníkov vydáva
Ministerstvo zdravotníctva.
§ 60
Výučbovými základňami lekárskych a farmaceutických fakúlt a ústavov pre ďalšie vzdelávanie
zdravotníckych pracovníkov sú vysoko kvalifikované pracoviská zdravotníckych zariadení.
Ministerstvo zdravotníctva určuje tieto pracoviská, napomáha ich rozvoju a ustanovuje
a odvoláva ich vedúcich pracovníkov; takéto pracoviská sa označujú ako kliniky. Ak
ide o pracoviská slúžiace výučbe na lekárskych a farmaceutických fakultách, postupuje
Ministerstvo zdravotníctva po dohode s Ministerstvom školstva a kultúry.
PIATA HLAVA
Materiálne zabezpečenie zdravotníckych služieb
§ 61
(1)
Výroba a dovoz liečiv, lekárskych prístrojov a nástrojov, žriedlových výrobkov a
iných zdravotníckych potrieb i zásobovanie nimi sa plánujú a riadia v súlade so súčasnými
poznatkami vedy a techniky a potrebami zdravotníctva, aby sa zaručilo materiálne vybavenie
zdravotníckych zariadení umožňujúce vysokú úroveň zdravotníckych služieb.
(2)
Plnenie úloh ustanovených v odseku 1 zabezpečuje Ministerstvo zdravotníctva bezprostredne
v organizáciách vo svojej pôsobnosti; v organizáciách v pôsobnosti iných ústredných
orgánov ich zabezpečuje tým, že sa podieľa na vypracovaní ich výrobného programu a
na ustanovení plánu výskumu a určuje jednotlivé druhy a typy výrobkov pre výrobu a
dovoz a pre odbyt výrobkov zdravotníckej techniky.
§ 62
(1)
Vyrábať a dovážať možno len tie druhy liečiv a zdravotníckych potrieb, ktoré schválilo
Ministerstvo zdravotníctva.
(2)
Liečivá a zdravotnícke potreby smú sa vyrábať, uchovávať a dopravovať s označením,
v zložení, v dávkovaní, v úprave, v balení a za ďalších podmienok ustanovených v liekopise
a technických normách, prípadne pri povolení ich výroby alebo dovozu. Na výrobu hromadne
vyrábaných liečivých prípravkov sú oprávnené len organizácie, ktorým to povolí Ministerstvo
zdravotníctva.
§ 63
(1)
Výrobcovia, odberatelia výrobkov z dovozu, zásobovacie organizácie a lekárne sú povinné
zabezpečiť sústavnú kontrolu akosti, označenia, zloženia, dávkovania a úpravy liečiv
a zdravotníckych potrieb podľa predpisov vydaných na vykonanie tohto zákona, prípadne
podľa osobitných predpisov.
(2)
Hlavnú odbornú kontrolu liečiv a niektorých zdravotníckych potrieb vykonávajú štátne
ústavy pre kontrolu liečiv, prípadne iné orgány poverené na to Ministerstvom zdravotníctva.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ÚLOHY VEDY A VÝSKUMU PRI STAROSTLIVOSTI O ZDRAVIE ĽUDU
§ 64
Orgány, ktoré riadia a koordinujú rozvoj vedy a techniky a jej uplatnenie v praxi,
i pracovníci všetkých odborov vedeckovýskumnej činnosti sú povinní plniť svoje úlohy
v súlade s poznatkami lekárskej vedy, a tým zabezpečovať, aby rozvoj vedy a techniky
všestranne prispieval k zvyšovaniu úrovne zdravia ľudu.
§ 65
Orgány, ktoré riadia a koordinujú vedeckovýskumnú činnosť v odbore lekárskej vedy
a starostlivosti o zdravie ľudu, sú povinné dbať, aby sa táto činnosť sústreďovala
predovšetkým na riešenie naliehavých problémov vyplývajúcich z rozboru zdravotného
stavu obyvateľstva, na získavanie poznatkov o organizme a prostredí človeka so zameraním
na prevenciu a liečenie spoločensky najzávažnejších chorôb, na rozvíjanie telesných
a duševných schopností človeka a na predlžovanie jeho aktívneho veku a aby bola účelná
a hospodárna; sú tiež povinné rozvoj tejto činnosti jednotne plánovať, riadiť, koordinovať
a hodnotiť.
§ 66
(1)
Pre plnenie úloh Ministerstva zdravotníctva pri starostlivosti o rozvoj lekárskej
vedy a o výskumnú činnosť v odbore zdravotníctva je zriadená vedecká rada. Členov
vedeckej rady vymenúva minister zdravotníctva z čelných predstaviteľov lekárskej vedy,
vynikajúcich odborníkov iných odborov a pracovníkov z praxe.
(2)
Hlavné úlohy vedeckej rady Ministerstva zdravotníctva sú:
a)
pripravovať vedecké podklady pre celoštátne riadenie zdravotníckej politiky,
b)
navrhovať úlohy plánu vedeckovýskumnej činnosti v odbore lekárskej vedy a starostlivosti
o zdravie ľudu,
c)
starať sa o rozvoj a účelné zameranie zdravotníckej tlače a schvaľovať edičný plán
v odbore zdravotníckej literatúry a tématiku zdravotníckych filmov,
d)
starať sa o rozvoj Československej spoločnosti Jana Evangelistu Purkyně,
e)
navrhovať klinické skúšanie liečiv a odporúčať ich výrobu a uvádzanie do obehu,
f)
starať sa o koordináciu a rozvoj medzinárodných stykov a účelnú medzinárodnú deľbu
práce na úseku vedeckovýskumnej činnosti v odbore lekárskej vedy a starostlivosti
o zdravie ľudu.
(3)
Štatút vedeckej rady Ministerstva zdravotníctva schvaľuje vláda.
§ 67
Ministerstvo zdravotníctva sa pri zabezpečovaní vedeckej úrovne riadenia zdravotníctva
a pri zvyšovaní odbornej a ideovej úrovne zdravotníckych pracovníkov opiera aj o Československú
spoločnosť Jana Evangelistu Purkyně.
PIATA ČASŤ
RIADENIE STAROSTLIVOSTI O ZDRAVIE ĽUDU A ROZHODOVANIE PRI VÝKONE ZDRAVOTNÍCKYCH SLUŽIEB
PRVÁ HLAVA
Riadenie starostlivosti o zdravie ľudu
§ 68
Ústredné orgány
(1)
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány sú povinné uskutočňovať vo svojej pôsobnosti
opatrenia na upevnenie a rozvíjanie zdravia ľudu podľa prvej časti tohto zákona ako
nedeliteľnú súčasť riadenia hospodárstva a kultúry.
(2)
Ústredné orgány najmä
a)
určujú pri plánovaní rozvoja odvetvia menovité úlohy pri starostlivosti o zdravie
ľudu, rozhodujú o opatreniach pri starostlivosti o zdravie ľudu, ktoré vyžadujú úpravu
plánu alebo rozpočtu presahujúcu možnosti organizácií nimi riadených, pravidelne prerokúvajú
zabezpečovanie tejto starostlivosti a vedú podriadené organizácie k tomu, aby iniciatívne
robili opatrenia na vytváranie a ochranu zdravých životných podmienok,
b)
kontrolujú, ako organizácie plnia svoje povinnosti pri vytváraní a ochrane zdravých
životných podmienok, a volajú ich na zodpovednosť pre neplnenie úloh pri starostlivosti
o zdravie ľudu.
Ministerstvo zdravotníctva
§ 69
Ministerstvo zdravotníctva rieši v súlade s výsledkami vedeckého poznania a s potrebami
spoločnosti zásadné celoštátne otázky zdravotníckej politiky, určuje koncepciu a vytyčuje
hlavné smery rozvoja zdravotníctva a dbá o ich zabezpečovanie v pláne rozvoja národného
hospodárstva. Za pomoci svojej vedeckej rady stará sa o rozvoj lekárskej vedy a o
výskumnú činnosť v zdravotníctve; zabezpečuje pohotové prevádzanie výsledkov vedy
do praxe tak, aby zdravotnícke služby sa poskytovali na najvyššej dosiahnuteľnej úrovni.
§ 70
(1)
Na zabezpečenie jednotného odborného vedenia starostlivosti o zdravie ľudu i zdravotníctva
a na riešenie otázok vyžadujúcich jednotnú celoštátnu úpravu Ministerstvo zdravotníctva
najmä
a)
odborne riadi zdravotnú výchovu obyvateľstva,
b)
odborne usmerňuje starostlivosť o zdravie ľudu, najmä o vytváranie a ochranu zdravých
životných podmienok vo všetkých odvetviach, a za tým účelom ustanovuje záväzné zdravotnícke
požiadavky, ktoré majú ostatné ústredné orgány zabezpečovať pri svojej riadiacej činnosti,
c)
jednotne riadi zdravotníctvo a za tým účelom vydáva záväzné zásady a pokyny pre organizáciu
a výkon zdravotníckych služieb a vykonáva dozor nad úrovňou týchto služieb; pritom
zabezpečuje, aby vedúci pracovníci sa opierali o sústavné sledovanie a rozbor vývoja
zdravotného stavu obyvateľstva i údajov a ukazovateľov o zdravotníckych službách,
d)
riadi výchovu a výučbu stredných a nižších zdravotníckych pracovníkov, spolupracuje
s Ministerstvom školstva a kultúry v otázkach výchovy a výučby lekárov a farmaceutov,
podieľa sa na umiestňovaní absolventov lekárskych a farmaceutických fakúlt, riadi
umiestňovanie absolventov zdravotníckych škôl a ďalšie vzdelávanie zdravotníckych
pracovníkov,
e)
vydáva podľa zásad schválených vládou, prípadne Štátnou komisiou pre financie, ceny
a mzdy pokyny na vykonávanie mzdovej politiky v zdravotníctve,
f)
schvaľuje typové projekty pre výstavbu zdravotníckych zariadení, ako aj investičné
úlohy a projekty, ktoré si vyhradí,
g)
zabezpečuje jednotné riadenie prípravy zdravotníctva na obranu štátu,
h)
stará sa o zdravotnícku spoluprácu s inými štátmi, najmä s krajinami socialistickej
sústavy.
(2)
Ministerstvu zdravotníctva patrí hlavný odborný dozor nad zdravotníckymi službami
v iných odvetviach a ich odborné vedenie.
(3)
Ministerstvo zdravotníctva vykonáva svoju právomoc v úzkej súčinnosti s krajskými
národnými výbormi.
(4)
Ministerstvu zdravotníctva pomáhajú pri plnení jeho úloh vedeckovýskumné a vývojové
pracoviská, ústavy pre ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov a odborné poradné
sbory.
§ 71
(1)
Na odborné usmerňovanie starostlivosti o vytváranie a ochranu zdravých životných
podmienok je ustanovený na Ministerstve zdravotníctva ako orgán hygienickej služby
hlavný hygienik Československej socialistickej republiky, ktorého na návrh ministra
zdravotníctva vymenúva a odvoláva vláda. Zástupcom hlavného hygienika Československej
socialistickej republiky je hlavný hygienik pre Sovensko, ktorého vymenúva a odvoláva
na návrh povereníka Slovenskej národnej rady pre zdravotníctvo a po vyjadrení hlavného
hygienika Československej socialistickej republiky Predsedníctvo Slovenskej národnej
rady. Minister zdravotníctva môže vymenovať ďalších zástupcov hlavného hygienika Československej
socialistickej republiky.
(2)
Hlavnému hygienikovi Československej socialistickej republiky patrí
a)
vydávať všeobecne záväzné smernice na uskotočnenie hygienických a epidemiologických
zásad,
b)
spolupracovať s ústrednými orgánmi i so spoločenskými organizáciami na zabezpečení
ich úloh pri vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok, vyžadovať od nich,
aby v rámci svojej pôsobnosti robili účinné opatrenia na zvyšovanie hygienickej úrovne
odvetví, a dozerať na to, ako plnia tieto svoje úlohy,
c)
podávať záväzné posudky podľa § 4; dávať súhlas na výrobu, dovoz a použitie sér, očkovacích látok a biologických diagnostických
prípravkov,
d)
vykonávať alebo zabezpečovať dozor v závodoch a zariadeniach, v ktorých je to potrebné
s ohľadom na ich význam alebo spôsob prevádzky, a dávať záväzné pokyny na odstránenie
zistených závad v takýchto závodoch,
e)
riadiť, prípadne vykonávať opatrenia proti vzniku a šíreniu prenosných chorôb z povolania,
ktoré sa majú vykonávať celoštátne alebo na území niekoľkých krajov, a ustanoviť mimoriadne
opatrenia pri epidémii,
f)
riadiť a pokiaľ je to potrebné aj vykonávať opatrenia na zdravotnícku ochranu štátnych
hraníc.
(3)
Hlavný hygienik Českoslovenkej socialistickej republiky riadi v zásadných otázkach
činnosť nižších orgánov hygienickej služby, kontroluje ich, pomáha im pri zabezpečovaní
odbornej úrovne práce a dáva im príkazy a pokyny vo veciach celoštátneho dosahu.
§ 72
(1)
Na zabezpečenie celoštátneho dozoru na opatrenia na ochranu prírodných liečebných
kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov a na ich využitie je na Ministerstve zdravotníctva
zriadený Inšpektorát kúpeľov a žriediel; na Povereníctve Slovenskej národnej rady
pre zdravotníctvo môže sa zriadiť Inšpektorát kúpeľov a žriediel pre Slovensko. Inšpektorátu
kúpeľov a žriediel patrí najmä
a)
sledovať hydrologické, klimatické, geologické a vegetačné pomery z hľadiska potrieb
rozvoja kúpeľníctva a pripravovať opatrenia potrebné na ochranu prírodných liečebných
kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov,
b)
dozerať na dodržiavanie kúpeľných štatútov a opatrení na ochranu prírodných liečebných
kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov,
c)
vykonávať vyšetrenia a podávať návrhy alebo záväzné posudky pri vyhlasovaní miest
za kúpeľné, pri vyhlasovaní prírodných zdrojov za liečivé, pri vypracovaní kúpeľných
štatútov, pri určovaní ochranných pásiem a iných ochranných opatrení, pred schválením
územných plánov, vydaním územných rozhodnutí a schválením projektov týkajúcich sa
kúpeľného miesta alebo ochranného pásma,
d)
pripravovať vymedzenie ochranných pásiem a ustanovovať nevyhnutné dočasné opatrenia.
(2)
Pracovníci Inšpektorátu kúpeľov a žriediel postupujú pri plnení svojich úloh v organizáciách
podliehajúcich hlavnému dozoru štátnej banskej správy v úzkej súčinnosti s jej orgánmi.
§ 73
Slovenská národná rada
Slovenská národná rada sa zúčastňuje na vykonávaní tohto zákona. Pôsobnosť Slovenskej
národnej rady a jej orgánov pri plnení úloh vyplývajúcich z tohto zákona upraví zákon
Slovenskej národnej rady.
Národné výbory
§ 74
(1)
Národné výbory vo svojich územných obvodoch riadia podľa predpisov o národných výboroch
a podľa tohto zákona a predpisov podľa neho vydaných starostlivosť o zdravie ľudu
a uskutočňujú opatrenia na stály rozvoj tejto starostlivosti vo všetkých odvetviach
národného hospodárstva a kultúry.
(2)
Národné výbory sa pri plnení svojich úloh uvedených v predchádzajúcom odseku riadia
aj zásadnými smernicami a pokynmi Ministerstva zdravotníctva, aby potreby obyvateľstva
v obvode ich pôsobnosti sa zabezpečovali v súlade s celoštátnymi záujmami; úlohy plnia
za pomoci zdravotníckych zariadení, ktoré riadia, odborníkov a odborných poradných
sborov a za účasti pracujúcich.
§ 75
(1)
Na odborné usmerňovanie starostlivosti o vytváranie a ochranu zdravých životných
podmienok sú na okresných a krajských národných výboroch ustanovení ako orgány hygienickej
služby okresní a krajskí hygienici.
(2)
Okresnému hygienikovi patrí
a)
spolupracovať s ostatnými orgánmi a zložkami národného výboru a so zložkami hospodárskych
a kultúrnych organizácií na ich úlohách pri vytváraní a ochrane zdravých životných
podmienok a dozerať, ako jednotlivé odvetvia a organizácie plnia v rámci svojej pôsobnosti
tieto úlohy,
b)
podávať záväzné posudky podľa § 4,
c)
riadiť, vykonávať a zabezpečovať hygienický dozor a dávať záväzné pokyny na odstránenie
zistených závad, včítane zákazu určitej činnosti a príkazu na zničenie zdravotne závadných
požívatín a iných výrobkov alebo na ich použitie pre iné účely,
d)
riadiť a pokiaľ je to potrebné aj vykonávať a zabezpečovať opatrenia proti vzniku
a šíreniu prenosných chorôb a chorôb z povolania a ustanoviť mimoriadne opatrenia
pri epidémii,
e)
riadiť a pokiaľ je to potrebné aj vykonávať a zabezpečovať opatrenia na zdravotnícku
ochranu štátnych hraníc.
(3)
Krajský hygienik plní úlohy uvedené v odseku 2 vo veciach presahujúcich okresný význam
alebo v prípadoch, posúdenie ktorých nemožno zabezpečiť v okrese.
(4)
Krajský hygienik riadi a kontroluje činnosť okresných hygienikov, pomáha im pri zabezpečovaní
odbornej úrovne práce a dáva im príkazy a pokyny vo veciach krajského dosahu.
§ 76
Osobitné oprávnenia orgánov a pracovníkov
(1)
Orgány hygienickej služby a pracovníci Inšpektorátu kúpeľov a žriediel sú oprávnení
pri plnení svojich úloh vstupovať do všetkých závodov, zariadení a objektov, odoberať
v potrebnom množstve a rozsahu vzorky pre vyšetrovanie a požadovať potrebné doklady
a údaje.
(2)
Ustanovenie odseku 1 sa vzťahuje aj na odborných pracovníkov poverených hlavným hygienikom
Československej socialistickej republiky výkonom oprávnení uvedených v § 71 ods. 2 písm. d) až f), na odborných pracovníkov hygienických staníc poverených krajskými a okresnými národnými
výbormi výkonom oprávnení uvedených v § 75 ods. 2 písm. c) až e) a na obvodných lekárov, prípadne i ďalších lekárov, pokiaľ plnia úlohy uvedené v
§ 16 ods. 2.
DRUHÁ HLAVA
Rozhodovanie pri výkone zdravotníckych služieb
§ 77
(1)
Zdravotnícke zariadenia alebo komisie na to určené podľa predpisov vydaných na vykonanie
tohto zákona sú oprávnené v rámci svojej pôsobnosti rozhodovať o právach a povinnostiach
občanov, ktoré vznikajú v súvislosti s poskytovaním zdravotníckych služieb.
(2)
Ak sa občan nazdáva, že rozhodnutie alebo opatrenie urobené v súvislosti s poskytovaním
zdravotníckych služieb včítane rozhodnutia alebo opatrenia urobeného v posudkovej
činnosti je nesprávne, môže podať návrh na preskúmanie vedúcemu zdravotníckeho zariadenia.
Návrh na preskúmanie môže podať aj príslušný orgán Revolučného odborového hnutia,
výrobného družstva alebo jednotného roľníckeho družstva. Ak vedúci zdravotníckeho
zariadenia nevyhovie návrhu, predloží ho ako odvolanie odvolaciemu orgánu; ak ide
o zariadenie začlenené do ústavu národného zdravia, vedúci zariadenia predkladá odvolanie
prostredníctvom riaditeľa tohto ústavu, ktorý mu môže aj sám vyhovieť.
(3)
O odvolaní proti rozhodnutiu, ktorým sa odmietlo prijatie dieťaťa do územných jaslí,
rozhoduje príslušný miestny (mestský) národný výbor po prerokovaní s riaditeľom okresného
ústavu národného zdravia. O odvolaní proti rizhodnutiu alebo opatreniu ústavu národného
zdravia rozhoduje národný výbor, ktorý tento ústav riadi. O odvolaniach proti rozhodnutiam
alebo opatreniam zariadení riadených ústrednými orgánmi rozhodujú tieto orgány.
(4)
Návrh na preskúmanie podľa odseku 2 môže občan podať do 15 dní, vo veciach dočasnej
pracovenj neschopnosti do troch dní odo dňa, keď mu bolo rozhodnutie alebo opatrenie
oznámené alebo doručené.
(5)
Inak patrí o rozhodovaní pri výkone zdravotníckych služieb ustanovenie o správnom
konaní.
(6)
Pre posúdenie prípadov, pri ktorých vznikli pochybnosti, či sa pri výkone zdravotníckych
služieb dodržal správny postup, prípadne či sa ublížilo na zdraví, zriaďujú sa pri
krajských národných výboroch a pri Ministerstve zdravotníctva znalecké komisie. Podrobnosti
ustanovia predpisy vydané na vykonanie tohto zákona.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 78
(1)
Náhradu nákladov a škôd vzniknutých plnením povinností pri starostlivosti o zdravie
ľudu, najmä vykonávaním nariadených hygienických a protiepidemických opatrení a opatrení
na ochranu prírodných liečebných kúpeľov a prírodných liečivých zdrojov alebo odberom
vzoriek na tieto účely, prípadne príspevok na krytie takýchto nákladov alebo škôd
poskytuje štát, len ak to ustanovujú predpisy vydané podľa tohto zákona alebo iné
predpisy.*)
(2)
O náhrade škody vzniknutej pri poskytovaní zdravotníckych služieb platia ustanovenia
Občianskeho zákonníka; aj keď povinnosť na náhradu škody nevznikla, môže štát v mimoriadnych
prípadoch hodných osobitného zreteľa poskytnúť poškodenému príspevok.
(3)
Predpisy vydané na vykonanie tohto zákona ustanovia, kedy sa škoda na zdraví spôsobená
očkovaním nariadeným pre určité skupiny pracovníkov vzhľadom na povahu ich pracovných
úloh považuje za pracovný úraz.
§ 79
(1)
Úlohy ustanovené na ochranu zdravia ľudu inými predpismi v súvislosti s ochranou
iných spoločenských záujmov sú povinné orgány a organizácie určené takýmito predpismi
plniť podľa zásad tohto zákona a v úzkej vzájomnej spolupráci s orgánmi a zariadeniami
v ňom uvedenými. To sa týka najmä ochrany zdravia podľa pracovnoprávnych predpisov
(predovšetkým na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci), predpisov
o využití nerastného bohatstva, o vodnom hospodárstve, o veterinárnej starostlivosti
a o štátnej poľnohospodárskej, potravinárskej a obchodnej inšpekcii. Orgány ustanovené
v týchto predpisoch a zdravotnícke orgány úzko spolupracujú. Spôsob tejto spolupráce
sa podrobne vymedzuje dohodou zúčastnených ústredných orgánov.
(2)
Predpisy upravujúce podrobnejšie úlohy uvedené v odseku 1 a technické normy, pokiaľ
sa týkajú starostlivosti o zdravie ľudu podľa tohto zákona, vydávajú sa po dohode
s Ministerstvom zdravotníctva.
(3)
Pokiaľ pri rozhodovaní o záujmoch chránených inými predpismi riešia orgány podľa
nich zriadené aj súvisiace otázky starostlivosti o zdravie ľudu podľa tohto zákona,
najmä zabezpečenie zdravých životných podmienok, vydávajú svoje rozhodnutia po dohode
s orgánmi príslušnými podľa tohto zákona, prípadne v súlade s ich záväzným posudkom.
Táto zásada platí aj vtedy, ak orgány podľa tohto zákona pri opatreniach pri starostlivosti
o zdravie ľudu rozhodujú zároveň o ochrane súvisiacich záujmov podľa iných predpisov.
Na rozhodnutie je príslušný vždy orgán, do pôsobnosti ktorého spadá ochrana prevažujúceho
záujmu.
(4)
Orgány a organizácie uvedené v tomto zákone, pokiaľ plnia úlohy výroby, zásobovania
a výdaja liečiv a zdravotníckych potrieb pre účely veterinárnej starostlivosti, postupujú
podľa zásad ustanovených Ministerstvom zdravotníctva po dohode s Ministerstvom poľnohospodárstva
a lesného hospodárstva a v spolupráci s príslušnými orgánmi a zariadeniami veterinárnej
starostlivosti.
(5)
Pôsobnosť Ministerstva poľnohospodárstva a lesného hospodárstva podľa zákona č. 66/1961 Zb. o veterinárnej starostlivosti, najmä vo veciach tlmenia nákaz a iných hromadných
ochorení zvierat a pri výrobe, dovoze a distribúcii veterinárnych biopreparátov, a
pôsobnosť odborne spôsobilých veterinárnych pracovníkov pri zabezpečovaní zdravotnej
nezávadnosti potravín a surovín živočíšneho pôvodu včítane prehliadky jatočných zvierat
a mäsa je nedotknutá.
§ 80
(1)
Organizáciu a výkon zdravotníckych služieb v ozbrojených silách a bezpečnostných
sboroch upravujú príslušní ministri obdobne podľa zásad tohto zákona.
(2)
Hygienickú a protiepidemickú službu v ozbrojených silách a bezpečnostných sboroch
vykonávajú ich príslušné orgány.
(3)
Ak na zabezpečenie starostlivosti o zdravie ľudu sú potrebné opatrenia všeobecnej
povahy alebo ich jednotné vykonávanie, postupujú orgány ozbrojených síl a bezpečnostných
sborov v úzkej súčinnosti s orgánmi štátnej zdravotnej správy. Ak ide o zamedzenie
vzniku a šírenia prenosných chorôb, orgány ozbrojených síl a bezpečnostných sborov
urobia vo svojej pôsobnosti potrebné opatrenia v súlade so všeobecnými opatreniami
nariadenými orgánmi hygienickej služby.
(4)
Súčinnosť orgánov ozbrojených síl a bezpečnostných sborov a orgánov štátnej zdravotnej
správy pri vykonávaní tohto zákona upravia ministerstvá zdravotníctva, národnej obrany
a vnútra.
(5)
Organizáciu a výkon zdravotníckych služieb na železniciach upraví minister dopravy
po dohode s ministrom zdravotníctva.
§ 81
Na dovŕšenie obsahovej a organizačnej jednoty zdravotníctva môže vláda po vytvorení
potrebných predpokladov začleniť do jednotnej zdravotníckej sústavy niektoré zdravotnícke
služby riadené dosiaľ inými ústrednými orgánmi než Ministerstvom zdravotníctva a pritom
upraviť aj ich organizáciu, vykonávanie a riadenie. Do času, kým tak vláda urobí,
postupuje sa podľa doterajších predpisov.
§ 82
Vláda vydá nariadením predpisy o jedoch a látkach škodlivých zdraviu. Predpisy vydané
na vykonanie tohto zákona upravia aj otázky pohrebníctva.
§ 83
(1)
Zrušujú sa
1.
zákon č. 271/1949 Zb. o výrobe a distribúcii liečiv;
2.
zákon č. 170/1950 Zb. o zdravotníckych povolaniach;
3.
zákon č. 103/1951 Zb. o jednotnej preventívnej a liečebnej starostlivosti v znení zákonného opatrenia č.
64/1955 Zb., zákona č. 17/1957 Zb. a zákona č. 78/1959 Zb.;
4.
zákon č. 4/1952 Zb. o hygienickej a protiepidemickej starostlivosti v znení zákona č. 18/1957 Zb.;
5.
zákon č. 43/1955 Zb. o československých kúpeľoch a žriedlach;
6.
vládne nariadenie č. 24/1951 Zb. o lekároch;
7.
vládne nariadenie č. 25/1951 Zb. o dentistoch;
8.
vládne nariadenie č. 77/1951 Zb. o stredných zdravotníckych pracovníkoch;
9.
vládne nariadenie č. 14/1952 Zb. o nižších zdravotníckych pracovníkoch;
10.
vládne nariadenie č. 44/1952 Zb. o lekárnikoch;
11.
vládne nariadenie č. 51/1952 Zb. o poskytovaní preventívnej a liečebnej starostlivosti vojenským a vojnovým poškodencom
a obetiam vojny a fašistickej perzekúcie;
12.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 37/1950 Zb. o zabezpečení výroby a dovozu hodnotných liečiv;
13.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 5/1952 Zb. o dobrovoľných darcoch krvi;
14.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 11/1953 Zb. o zdravotných obvodoch;
15.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 87/1953 Zb. o hygienickej a protiepidemickej ochrane vody;
16.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 24/1954 Zb. o hygienickej a protiepidemickej ochrane vzduchu;
17.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 25/1954 Zb. o hygienickej a protiepidemickej ochrane pôdy;
18.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 8/1955 Zb. o pohrebníctve;
19.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 40/1955 Zb. o boji proti prenosným chorobám;
20.
nariadenie ministra zdravotníctva č. 42/1956 Zb. o hygienickej ochrane práce.
(2)
Zákonné opatrenie č. 23/1955 Zb. o jedoch a látkach škodlivých zdraviu sa zrušuje dňom, ktorý ustanoví vláda nariadením
podľa § 82.
§ 84
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júlom 1966.
Novotný v. r.
Lastovička v. r.
Lenárt v. r.
Lastovička v. r.
Lenárt v. r.
*)
Podľa § 116 Občianskeho zákonníka je osobou blízkou príbuzný v rade priamom, súrodenec a manžel; iné osoby v pomere
rodinnom alebo obdobnom sa považujú za osoby navzájom sebe blízke, ak by ujmu, ktorú
utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu.
*)
Zákonníky: č. 40, 19/1964 Zb. Zákony: č. 27/1950 Zb., č. 54/1956 Zb., č. 103/1964 Zb. Vládna vyhláška: č. 40/1963 Zb.