155/1969 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1970 do 31.08.1991
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1970 - 31.08.1991 | |
3. | 01.09.1991 - 28.10.1992 | 326/1991 Zb. |
4. | 29.10.1992 - | 493/1992 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 155/1969 Zb. |
Názov: | Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ôsma hlava ústavy |
Typ: | Ústavný zákon |
Dátum schválenia: | 17.12.1969 |
Dátum vyhlásenia: | 23.12.1969 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1970 |
Dátum účinnosti do: | 31.08.1991 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
100/1960 Zb. | Ústava Československej socialistickej republiky |
141/1961 Zb. | Zákon o trestnom konaní súdnom (trestný poriadok). |
326/1991 Zb. | Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky v znení neskorších predpisov |
493/1992 Zb. | Ústavný zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú ústavný zákon č. 143/1968 Zb. o československej federácii v znení neskorších ústavných zákonov a niektoré ďalšie ústavné zákony |
155
ÚSTAVNÝ ZÁKON
zo 17. decembra 1969,
ktorým sa mení a dopĺňa ôsma hlava ústavy
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
ústavnom zákone:
§ 1
Ôsma hlava ústavy (ústavného zákona č. 100/1960 Zb.) sa mení a dopĺňa takto:
1.
Článok 98 znie:
„(1)
Súdnictvo v Československej socialistickej republike vykonávajú volené a nezávislé
súdy.
(2)
Súdy sú: Najvyšší súd Československej socialistickej republiky, Najvyšší súd Českej
socialistickej republiky, Najvyšší súd Slovenskej socialistickej republiky, krajské
a okresné súdy a vojenské súdy.
(3)
Ustanovenia týkajúce sa krajských a okresných súdov sa vzťahujú aj na súdy s rovnakou
pôsobnosťou, ale inak označené.
(4)
Pôsobnosť súdov pri preskúmavaní zákonnosti rozhodnutí správnych orgánov ustanovuje
zákon Federálneho zhromaždenia.“.
2.
Článok 99 znie:
„(1)
Najvyšším súdnym orgánom v Československej socialistickej republike je Najvyšší súd
Československej socialistickej republiky, ktorý sleduje rozhodovanie najvyšších súdov
republík, dozerá na zákonnosť rozhodovania všetkých súdov a zabezpečuje jeho jednotnosť
tým, že
a)
rozhoduje o riadnych opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam vojenských súdov
v prípadoch ustanovených zákonom,
b)
rozhoduje o sťažnostiach pre porušenie zákona proti rozhodnutiam najvyšších súdov
republík a všetkých vojenských súdov,
c)
zaujíma stanoviská na zabezpečenie jednotného výkladu zákonov.
(2)
Najvyšší súd Československej socialistickej republiky ďalej rozhoduje o uznaní rozhodnutí
cudzozemských súdov na území Československej socialistickej republiky, v prípadoch
ustanovených zákonmi o konaní pred súdmi a pred štátnymi notárstvami určuje príslušnosť
súdov a štátnych notárstiev a rozhoduje kompetenčné spory a v prípadoch určených zákonom
preskúmava zákonnosť rozhodnutí federálnych orgánov štátnej správy. Najvyšší súd Československej
socialistickej republiky preskúmava zákonnosť právoplatných rozhodnutí, ktorými bol
uložený trest smrti; výnimky môže ustanoviť zákon Federálneho zhromaždenia iba v stannom
konaní alebo v konaní pred súdmi za brannej pohotovosti štátu.
(3)
V Českej socialistickej republike je najvyšším súdnym orgánom Najvyšší súd Českej
socialistickej republiky, v Slovenskej socialistickej republike je najvyšším súdnym
orgánom Najvyšší súd Slovenskej socialistickej republiky. Najvyšší súd republiky dozerá
na zákonnosť rozhodovania všetkých ostatných súdov republiky.“.
3.
Článok 100 znie:
„(1)
V konaní pred súdom rozhoduje senát alebo jediný sudca. Zákony upravujúce konanie
pred súdmi ustanovujú, v ktorých senátoch a v ktorých veciach sa zúčastnia na rozhodovaní
sudcovia z ľudu a v ktorých veciach rozhoduje jediný sudca; ako jediný sudca môže
rozhodovať iba sudca z povolania.
(2)
Sudcovia z povolania a sudcovia z ľudu sú si pri rozhodovaní rovní.
(3)
Súdom prvého stupňa je spravidla okresný súd.“.
4.
Článok 101 znie:
„(1)
Sudcov Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky a sudcov z povolania
vojenských súdov volí Federálne zhromaždenie; sudcov Najvyššieho súdu Československej
socialistickej republiky zvolí spravidla z rovnakého počtu občanov Českej socialistickej
republiky a Slovenskej socialistickej republiky. Sudcov najvyšších súdov republík
a sudcov z povolania krajských a okresných súdov volí národná rada príslušnej republiky.
(2)
Predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky
volí zo sudcov tohto súdu Federálne zhromaždenie. Ak za predsedu Najvyššieho súdu
Československej socialistickej republiky zvolilo občana Českej socialistickej republiky,
zvolí za podpredsedu občana Slovenskej socialistickej republiky alebo naopak.
(3)
Sudcovia z ľudu krajských a okresných súdov sú volení národnými výbormi; voľby sudcov
z ľudu vojenských súdov upraví zákon.
(4)
Sudcovia z povolania sú volení na dobu desiatich rokov; sudcovia z ľudu sú volení
na dobu štyroch rokov.
(5)
Sudcovia môžu byť odvolaní orgánom, ktorý ich zvolil. Podmienky odvolania, ako aj
podmienky iného zániku funkcie sudcu pred skončením volebného obdobia ustanovia zákony
upravujúce voľby sudcov.“.
5.
Z článku 102 sa vypúšťa odsek 2.
6.
Doterajšie znenie článku 104 sa na konci dopĺňa slovami „Československej socialistickej
republiky“ a označuje sa ako odsek 1.
Pripája sa k nemu odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Prokuratúra sa člení na Generálnu prokuratúru Československej socialistickej republiky,
Generálnu prokuratúru Českej socialistickej republiky, Generálnu prokuratúru Slovenskej
socialistickej republiky a na nižšie články, ktoré ustanoví zákon Federálneho zhromaždenia.
Na čele generálnych prokuratúr republík stoja generální prokurátori republík.“.
7.
Článok 105 znie:
„(1)
Generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky vymenúva a odvoláva
prezident Československej socialistickej republiky. Ak generálnym prokurátorom Československej
socialistickej republiky je občan Českej socialistickej republiky, bude za jeho prvého
námestníka vymenovaný občan Slovenskej socialistickej republiky alebo naopak.
(2)
Generálneho prokurátora republiky vymenúva a odvoláva predsedníctvo národnej rady
príslušnej republiky. Návrh na vymenovanie generálneho prokurátora republiky podáva
generálny prokurátor Československej socialistickej republiky, ktorý tiež môže predsedníctvu
národnej rady príslušnej republiky navrhnúť, aby generálneho prokurátora republiky
odvolalo.
(3)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky je zodpovedný Federálnemu
zhromaždeniu, ktoré môže prezidentovi Československej socialistickej republiky navrhnúť,
aby ho z funkcie odvolal.
(4)
Generálny prokurátor republiky je v celom rozsahu svojej pôsobnosti zodpovedný národnej
rade príslušnej republiky.“.
8.
Článok 106 znie:
„(1)
Orgány prokuratúry vykonávajú svoje funkcie nezávisle od miestnych orgánov. Vo všetkej
svojej činnosti sa opierajú o iniciatívu pracujúceho ľudu a jeho organizácií.
(2)
Orgány Generálnej prokuratúry Československej socialistickej republiky a vojenských
prokuratúr sú podriadené generálnemu prokurátorovi Československej socialistickej
republiky. Generální prokurátori republík sú mu podriadení pri výkone dozoru nad dôsledným
vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov vydaných orgánmi Československej
socialistickej republiky.
(3)
Orgány prokuratúry v Českej socialistickej republike a v Slovenskej socialistickej
republike sú podriadené generálnemu prokurátorovi príslušnej republiky. Generálnemu
prokurátorovi Československej socialistickej republiky sú výnimočne podriadené v prípadoch
ustanovených v zákone.“.
9.
Za čl. 106 sa vkladá čl. 106a, ktorý znie:
„Čl. 106a
Zprávy o stave socialistickej zákonnosti
(1)
Federálne zhromaždenie prerokúva správy Najvyššieho súdu Československej socialistickej
republiky a generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky o stave
socialistickej zákonnosti.
(2)
Národná rada príslušnej republiky prerokúva správy najvyššieho súdu republiky a generálneho
prokurátora republiky o stave socialistickej zákonnosti.“.
§ 2
Rozhodnutia súdov, prokuratúr a štátnych notárstiev sú platné a vykonateľné v celej
Československej socialistickej republike.
§ 3
(1)
Federálne zhromaždenie upravuje zákonom organizáciu a činnosť súdov a právne postavenie
sudcov a justičných čakateľov, organizáciu a činnosť prokuratúry a právne postavenie
prokurátorov, vyšetrovateľov a právnych čakateľov prokuratúry, organizáciu a činnosť
štátneho notárstva, konanie pred ním a právne postavenie štátnych notárov.
(2)
Voľbu a odvolávanie sudcov z ľudu krajských a okresných súdov upravia zákony národných
rád; voľbu ostatných sudcov, vrátane vojenských, ich ustanovovanie do funkcií a odvolávanie
upraví zákon.
(3)
Zákon Federálneho zhromaždenia môže zveriť úpravu vecí uvedených v odseku 1 zákonodarstvu
republík. Pokiaľ Federálne zhromaždenie neupraví veci uvedené v odseku 1 v celom rozsahu,
môžu ich národné rady upraviť vlastným zákonodarstvom.
§ 4
(1)
Volebné obdobie Najvyššieho súdu, krajských a okresných súdov a vojenských súdov
sa končí dňom, keď budú zvolení sudcovia podľa tohto ústavného zákona, najneskôr 30.
júnom 1970.
(2)
Ustanovenie predchádzajúceho odseku sa týka i sudcov zvolených podľa ústavného zákona
č. 81/1968 Zb., ktorým sa prechodne upravujú niektoré otázky volieb sudcov, v znení
ústavného zákona č. 57/1969 Zb.
(3)
Dokiaľ nebudú ustavené Najvyšší súd Československej socialistickej republiky, Najvyšší
súd Českej socialistickej republiky a Najvyšší súd Slovenskej socialistickej republiky,
vykonáva ich pôsobnosť doterajší Najvyšší súd.
§ 5
Zrušuje sa ústavný zákon č. 81/1968 Zb. v znení ústavného zákona č. 57/1969 Zb.
§ 6
Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1970.
Svoboda v. r.
Dr. Hanes v. r.
Ing. Černík v. r.
Dr. Hanes v. r.
Ing. Černík v. r.