133/1970 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.1980 do 31.10.1983
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 133/1970 Zb. |
Názov: | Zákon o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 20.12.1970 |
Dátum vyhlásenia: | 28.12.1970 |
Dátum účinnosti od: | 01.07.1980 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.1983 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
158/1970 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdového vývoja a o zásadách odmeňovania práce |
159/1970 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o poskytovaní odmien pri významných pracovných a životných výročiach |
7/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o registrácii stavieb |
22/1971 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky, ktorým sa ustanovuje zoznam surovín, výrobkov, výkonov a služieb, ktorých ceny určuje Federálny cenový úrad |
47/1971 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o podniku zahraničného obchodu Simex a o úprave jeho oprávnenia na zahraničnoobchodnú činnosť |
73/1971 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o zriadení Incheby, podniku zahraničného obchodu |
74/1971 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o zriadení Omnie, podniku zahraničného obchodu |
75/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o typizácii vo výstavbe |
130/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa dopĺňa vyhláška č. 153/1959 Ú. l. (Ú. v.) o územnom plánovaní |
163/1971 Zb. | Vyhláška o vykonávaní periodických revízií hospodárenia |
165/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 158/1970 Sb. o usmerňovaní mzdového vývoja a o zásadách odmeňovania práce |
166/1971 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Federálneho cenového úradu, Federálneho ministerstva financií a Štátnej arbitráže ČSSR, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 107/1966 Zb. o dokumentácii stavieb a vyhlášky č. 22/1967 Zb. o fakturovaní a platení dodávok pre investičnú výstavbu a dodávok geologických prác v znení vyhlášky č. 136/1970 Zb., pokiaľ ide o vedľajšie rozpočtové náklady stavieb |
3/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho Ministerstva vnútra, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra č. 87/1964 Zb. o vodičských preukazoch |
4/1972 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o zákaze alebo obmedzení vývozu niektorých druhov tovaru v turistickom styku |
10/1972 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o postupe pri uplatňovaní zníženia dovozných colných sadzieb pri tovare pochádzajúcom z rozvojových krajín |
19/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o určení prípravy a realizácie stavieb, ktorých objekty môžu zároveň slúžiť účelom civilnej obrany |
44/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hutníctva a strojárstva o poskytovaní náborových príspevkov a ostatných náležitostí niektorým pracovníkom odborového podniku ČKD Praha |
45/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu a Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa mení vyhláška č. 164/1971 Zb. o tvorbe cien výskumných a vývojových prác |
47/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hutníctva a strojárstva o poskytovaní náborových príspevkov a ostatných náležitostí pracovníkom národných podnikov Slovenské magnezitové závody Košice a Banské stavby Prievidza |
56/1972 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o zmenách a doplnkoch nariadenia vlády ČSSR č. 22/1971 Zb., ktorým sa ustanovuje zoznam surovín, výrobkov, výkonov a služieb, ktorých ceny určuje Federálny cenový úrad |
66/1972 Zb. | Vyhláška o zadovažovaní pozemku na výstavbu rodinných domčekov |
76/1972 Zb. | Vyhláška ministra zahraničného obchodu o určení Fincomu, účastinnej spoločnosti pre zahraničný obchod, na vykonávanie niektorých zahraničnoobchodných činností |
91/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o normách lehôt výstavby |
95/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hutníctv a strojárstva o poskytovaní náborových príspevkov a ostatných náležitostí pracovníkom odboroných pdnikov ČKD Praha a První brněnská strojírna Brno získyným náborom vykonávaným národnými výbormi na prácu na dodávkach pre výstavbu tranzitného plynovodu |
4/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o prevode časti predmetu činnosti Omnipolu, podniku zahraničného obchodu, do Merkurie, podniku zahraničného obchodu |
79/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o experimentálnom overovaní vo výstavbe |
101/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o projektových súťažiach |
136/1973 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien |
137/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Českého cenového úradu a Slovenského cenového úradu o cenách |
144/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva spojov o drôtových telekomunikačných zariadeniach, ktoré sú v prevádzke mimo jednotnej telekomunikačnej siete |
145/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o zriadení Drevounie, podniku zahraničného obchodu |
163/1973 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o dokumentácii stavieb |
9/1975 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 77/1974 Zb. o úprave pracovného času a o presune pracovného voľna v roku 1975 |
125/1975 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o vykonávaní zahraničnoobchodnej činnosti pre zahraničné podniky |
127/1975 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií o nadštandardnom vybavení bytov |
157/1975 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce |
31/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa na použitie súhrnných cien menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 163/1973 Zb. o dokumentácii stavieb |
32/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o vedecko - technických pracovníkoch v centrálne riadených organizáciách výskumnej a vývojovej základne |
96/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 60/1964 Zb. o úhrade za užívanie bytu a za služby spojené s užívaním bytu |
98/1976 Zb. | Vyhláška Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky, Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o dovoze investičných celkov a stavebných prác |
157/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o režimoch stavieb |
165/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa mení príloha vyhlášky č. 127/1975 Zb. o nadštandardnom vybavení bytov |
28/1977 Zb. | Vyhláška Československej komisie pre atómovú energiu o evidencii a kontrole jadrových materiálov |
40/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o zvyšovaní kvalifikácie a hodnotení tvorivej spôsobilosti vedeckotechnických pracovníkov |
46/1977 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o doplnení nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 22/1971 Zb., ktorým sa ustanovuje zoznam surovín, výrobkov, výkonov a služieb, ktorých ceny určuje Federálny cenový úrad, v znení nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 56/1972 Zb. |
75/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o opakovaných projektoch |
76/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa dopĺňa vyhláška č. 163/1973 Zb. o dokumentácii stavieb v znení vyhlášky č. 31/1976 Zb. |
77/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o centrálnej regulácii výrobkov a materiálov vo výstavbe |
85/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o podmienkach začívania stavieb a ich registrácii a evidencii |
95/1977 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o typizácii vo výstavbe |
17/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o úhrade poistného z poistných zmlúv uzavieraných o poistení osôb socialistickými organizáciami |
66/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Federálneho štatistického úradu, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 85/1977 Zb. o podmienkach začínania stavieb a ich registrácii a evidencii |
67/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa dopĺňa vyhláška č. 75/1977 Zb. o opakovaných projektoch |
68/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 163/1973 Zb. o dokumentácii stavieb v znení vyhlášky č. 31/1976 Zb. |
73/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Českého cenového úradu a Slovenského cenového úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 137/1973 Zb. o cenách |
123/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o vykonávaní periodických revízií hospodárenia |
128/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie o režimoch komplexnej bytovej výstavby a investícií, ktoré komplexnú bytovú výstavbu podmieňujú |
152/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia vyhlášky č. 163/1973 Zb. o dokumentácii stavieb |
4/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o zmene a doplnení vyhlášky č. 74/1970 Zb., ktorou sa upravuje uvoľňovanie, umiestňovanie a hmotné zabezpečenie pracovníkov v súvislosti s vykonávaním racionalizačných a organizačných opatrení |
57/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o náhradách za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách |
58/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva zahraničného obchodu o zákaze alebo obmedzení vývozu niektorých druhov vecí v turistickom styku |
62/1979 Zb. | Vyhláška Ministerstva poľnohospodárstva a výživy Slovenskej socialistickej republiky ktorou sa určujú náležitosti poskytované pracovníkom získaným pre cukrovarskú kampaň a niektoré iné kampaňové práce |
101/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení vyhláška č. 57/1979 Zb. o náhradách za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách |
129/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o pracovnom uplatnení a hmotnom zabezpečení pracovníkov v baníctve trvale nespôsobilých na doterajšiu prácu |
82/1980 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o hodnotení technickej úrovne výrobkov |
143/1980 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdových prostriedkov a odmieňaní práce |
154/1980 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hutníctva a ťažkého strojárstva, ktorou sa mení vyhláška č. 93/1962 Zb. o štátnej službe pre drahé kovy, v znení vyhlášky č. 34/1968 Zb. |
159/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československe socialistickej republiky č. 22/1971 Zb., ktorým sa ustanovuje zoznam surovín, výrobkov, výkonov a služieb, ktorých ceny určuje Federálny cenový úrad, v znení nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 56/1972 Zb. a č. 46/1977 Zb. |
160/1980 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Českého cenového úradu a Slovenského cenového úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 137/1973 Zb. o cenách v znení vyhlášky č. 73/1978 Zb. |
169/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien (úplné znenie) |
170/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky, ktorým sa ustanovuje zoznam surovín, výrobkov, výkonov a služieb, ktorých ceny určuje Federálny cenový úrad (úplné znenie, ako vyplýva z neskorších zmien a doplnení) |
105/1981 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o dokumentácii stavieb |
16/1982 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení vyhláška č. 57/1979 Zb. o náhradách za používanie cestných motorových vozidiel pre pracovných cestách |
17/1982 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov do osobného vlastníctva |
91/1982 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Štátnej komisie pre financie, ceny a mzdy č. 96/1967 Zb. o náhradách cestovných, sťahovacích a iných výdavkov |
127/1982 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o závodnom stravovaní |
145/1982 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 129/1979 Zb. o pracovnom uplatnení a hmotnom zabezpečení pracovníkov trvale nespôsobilých na doterajšiu prácu v podzemí hlbinných baní v znení vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 21/1982 Zb. |
7/1983 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií, ktorou sa zrušuje vyhláška č. 127/1975 Zb. o nadštandardnom vybavení bytov v znení vyhlášky č. 165/1976 Zb., ktorou sa mení príloha vyhlášky č. 127/1975 Zb. |
8/1983 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o osobitnej spôsobilosti na niektoré činnosti vo výstavbe |
145/1983 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Federálneho štatistického úradu o povoľovaní začatia stavieb, potvrdzovaní termínu ich dokončenia a o evidencii stavieb |
2/1984 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení vyhláška č. 57/1979 Zb. o náhradách za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách |
33/1984 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o cestovných náhradách |
116/1984 Zb. | Vyhláška Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o prejednávaní a rozhodovaní hospodárskych sporov rozhodcom |
21/1985 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedecko-technický a investičný rozvoj o sústave vedeckých, technických a ekonomických informácií |
53/1985 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o všeobecných technických požiadavkách zabezpečujúcich užívanie stavieb osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu |
84/1985 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o úpravách pracovného času v rokoch 1986 až 1990 |
91/1985 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o systéme informačných údajov o vlastnostiach látok a materiálov |
98/1985 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdových prostriedkov |
112/1985 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky štátnom riadení cien |
113/1985 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Českého cenového úradu a Slovenského cenového úradu o cenách |
121/1985 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky v jednotných roľníckych družstvách a spoločných poľnohospodárskych podnikoch |
57/1986 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o budovaní automatizovaných systémov riadenia |
76/1986 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie o kontrole plánu rozvoja vedy a techniky a investícií na jeho realizáciu |
91/1986 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Federálneho štatistického úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 145/1983 Zb. o povoľovaní začatia stavieb, potvrdzovaní termínu ich dokončenia a o registrácii stavieb |
5/1987 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o dokumentácii stavieb |
67/1987 Zb. | Vyhláška Československej komisie pre atómovú energiu o zaistení jadrovej bezpečnosti pri zaobchádzaní s rádioaktívnymi odpadmi |
73/1987 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 8/1983 Zb. o osobitnej spôsobilosti na niektoré činnosti vo výstavbe |
13/1988 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o postupe pri zvýšení rozpočtových nákladov a odsune termínov odovzdania kapacít na skúšobnú prevádzku a termínov dokončenia pri rozostavaných stavbách |
77/1988 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 60/1964 Zb. o úhrade za užívanie bytu a za služby spojené s užívaním bytu v znení vyhlášky č. 96/1976 Zb. |
81/1988 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 33/1984 Zb. o cestovných náhradách |
82/1988 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa upravuje uvoľňovanie, umiestňovanie a hmotné zabezpečenie pracovníkov v súvislosti s prestavbou národného hospodárstva a ústredných orgánov |
120/1988 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 159/1970 Zb. o poskytovaní odmien pri významných pracovných a životných výročiach |
101/1964 Zb. | Zákon o sociálnom zabezpečení |
103/1964 Zb. | Zákon o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa |
53/1968 Zb. | Zákon o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých ústredných orgánov |
158/1973 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
17/1976 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o obrane Československej socialistickej republiky, zákon o pôsobnosti federálnych ministerstiev a zákon o brannej výchove |
149/1979 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
42/1980 Zb. | Zákon o hospodárskych stykoch so zahraničím |
115/1983 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
88/1987 Zb. | Zákon o štátnej energetickej inšpekcii |
194/1988 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
133
ZÁKON
z 20. decembra 1970
o pôsobnosti federálnych ministerstiev
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
PRVÁ ČASŤ
Všeobecné ustanovenia
§ 1
Tento zákon upravuje pôsobnosť federálnych ministerstiev a niektorých ďalších federálnych
ústredných orgánov (ďalej len „federálne ministerstvá“) pri výkone štátnej správy
federácie. Ich prvoradou úlohou je zúčastňovať sa na tvorbe štátnej politiky federácie
a organizovať vo svojej pôsobnosti jej uskutočňovanie.
§ 2
Federálne ministerstvá vykonávajú na svojom úseku štátnu správu v rozsahu pôsobnosti
federácie. Na podklade sústavných analýz stavu vecí vypracúvajú návrhy riešenia rozhodujúcich
otázok v príslušných oblastiach pôsobnosti federácie a predkladajú ich vláde Československej
socialistickej republiky.
§ 3
(1)
Federálne ministerstvá predkladajú na svojom úseku návrhy štátnej hospodárskej politiky
a v okruhu svojej pôsobnosti plnia úlohy národohospodárskeho plánovania podľa osobitných
predpisov; predkladajú najmä podklady a návrhy potrebné na prípravu návrhov štátnych
plánov rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky, štátnych
rozpočtov federácie a iných opatrení širšieho dosahu. V rámci svojej pôsobnosti predkladajú
návrhy na rozvíjanie sústavy plánovitého riadenia a preverujú jej účinnosť.
(2)
Federálne ministerstvá vychádzajú vo svojej činnosti z cieľov a úloh štátnych plánov
rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky a z jednotnej
štátnej politiky; v súlade s nimi na svojom úseku štátnu politiku konkretizujú a realizujú.
(3)
Federálne ministerstvá pri plnení svojich úloh vzájomne spolupracujú a zaujímajú
stanoviská k návrhom, ktoré predkladajú vláde Československej socialistickej republiky
iné orgány, pokiaľ sa dotýkajú ich pôsobnosti.
§ 4
Federálne ministerstvá sa starajú na svojom úseku o náležitú právnu úpravu patriacu
do pôsobnosti federácie. Pripravujú návrhy zákonov Federálneho zhromaždenia a nariadení
vlády Československej socialistickej republiky. Na základe zákonov Federálneho zhromaždenia
a v ich medziach vydávajú všeobecne záväzné právne predpisy, ak sú na to zákonom splnomocnené.
Sledujú, ako sa tieto predpisy uplatňujú.
§ 5
Federálne ministerstvá zabezpečujú vo svojej pôsobnosti úlohy rozvíjania medzištátnych
stykov a medzinárodnej spolupráce v hospodárskej, vedeckej a technickej oblasti aj
v iných oblastiach. Pri príprave návrhov na dojednania medzinárodných zmlúv si môžu
vyžadovať od príslušných ústredných orgánov štátnej správy republík potrebné podklady.
Federálne ministerstvá zabezpečujú úlohy, ktoré vyplývajú z medzinárodných zmlúv a
dohôd, ako aj z členstva Československej socialistickej republiky v medzinárodných
organizáciách.
§ 6
Federálne ministerstvá robia na svojom úseku opatrenia nevyhnutné na zabezpečenie
obrannej schopnosti Československej socialistickej republiky a potrieb ozbrojených
síl a na prípravu štátnych orgánov, hospodárskych a iných organizácií aj na brannú
výchovu obyvateľstva a jeho ochranu v prípade vojny. Pripravujú potrebné návrhy a
predkladajú ich vláde Československej socialistickej republiky, prípadne Rade obrany
štátu.
§ 7
(1)
V záujme jednotného zabezpečovania štátnej politiky federácie prihliadajú federálne
ministerstvá na potreby tých oblastí, ktoré patria do pôsobnosti republík, a dbajú
po dohode s orgánmi republík o ich súladný rozvoj. Federálne ministerstvá vytvárajú
podmienky pre koordináciu riešení otázok spoločného záujmu, ktoré vyplývajú z potreby
jednotného zabezpečovania štátnej politiky federácie na celom území Československej
socialistickej republiky.
(2)
V záujme efektívneho rozvoja jednotnej československej ekonomiky zabezpečujú federálne
ministerstvá v súlade so štátnym plánom rozvoja národného hospodárstva Československej
socialistickej republiky aj potreby odvetví riadených orgánmi republík. Odvetvia jednotnej
československej ekonomiky riadené orgánmi republík zabezpečujú aj potreby odvetví
riadených federálnymi orgánmi.
§ 8
(1)
Federálne ministerstvá sústavne spolupracujú s príslušnými orgánmi republík najmä
pri príprave návrhov zákonov Federálneho zhromaždenia a iných všeobecne záväzných
právnych predpisov a pri príprave, tvorbe a realizácii národohospodárskych plánov,
návrhov v oblasti jednotnej štátnej hospodárskej politiky a iných významných opatrení
vlády Československej socialistickej republiky. Spoločne s nimi zabezpečujú jednotnosť
postupu potrebnú na prípravu takýchto opatrení. Využívajú ich rozbory, koncepcie rozvoja
jednotlivých odvetví a iných prác. Opierajú sa o ich skúsenosti a zaoberajú sa ich
podnetmi.
(2)
V záujme jednotného zabezpečovania štátnej politiky na celom území Československej
socialistickej republiky zabezpečujú ministri Československej socialistickej republiky
spolu s príslušnými ministrami republík vzájomnú súčinnosť a koordináciu. Federálne
ministerstvá sledujú plnenie úloh vyplývajúcich z jednotného uplatňovania štátnej
politiky federácie a dbajú v súčinnosti s príslušnými orgánmi republík o zovšeobecňovanie
pozitívnych skúseností a o odstraňovanie vyskytnuvších sa nedostatkov. Prerokúvajú
s nimi opatrenia, ktoré treba v tomto smere urobiť.
(3)
Federálne ministerstvá môžu vyžadovať podklady a ďalšie údaje, ktoré potrebujú pre
svoju činnosť, od príslušných orgánov republík a v rozsahu dohodnutom s týmito orgánmi
i od hospodárskych a iných organizácií im podriadených.
(4)
Ministri Československej socialistickej republiky prerokúvajú návrhy opatrení v oblasti
spoločnej pôsobnosti Československej socialistickej republiky a oboch republík pred
ich predložením vláde Československej socialistickej republiky s ministrami republík,
pokiaľ sa ich navrhované opatrenia dotýkajú; pokiaľ sa nedosiahne dohoda, informujú
vládu Československej socialistickej republiky, ktorá rozhodne.
§ 9
(1)
Federálne ministerstvá plnia svoje úlohy v súčinnosti s odborovými a ďalšími dobrovoľnými
spoločenskými organizáciami a s družstevnými organizáciami.
(2)
Federálne ministerstvá využívajú vo svojej činnosti poznatky vedeckých inštitúcií
a pracovísk a zapájajú ich najmä do prác na riešení problémov koncepčnej povahy.
DRUHÁ ČASŤ
Osobitné ustanovenia
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
§ 10
Federálne ministerstvo zahraničných vecí je federálnym ústredným orgánom štátnej správy
pre oblasť zahraničnej politiky.
§ 11
Federálne ministerstvo zahraničných vecí zabezpečuje vzťahy Československej socialistickej
republiky k ostatným štátom a k medzinárodným organizáciám. Riadi, koordinuje a zabezpečuje
vykonávanie zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky a dbá o
uplatňovanie záujmov zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky
v činnosti všetkých orgánov federácie i republík.
§ 12
Federálne ministerstvo zahraničných vecí zabezpečuje zastupovanie práv a záujmov Československej
socialistickej republiky v medzinárodných stykoch. Koordinuje a zabezpečuje prípravu
dojednávania medzinárodných zmlúv. Pri príprave medzinárodných zmlúv a pri zastupovaní
práv a záujmov Československej socialistickej republiky v medzinárodných stykoch vo
veciach patriacich do výlučnej pôsobnosti republík postupuje v súčinnosti s príslušnými
ústrednými orgánmi štátnej správy republík.
§ 13
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
a)
riadi československé zastupiteľské úrady v zahraničí;
b)
vyhlasuje medzinárodné zmluvy;
c)
plní úlohy pri zabezpečovaní stykov so zahraničím v oblasti školstva, kultúry, vedy
a zdravotníctva na základe smerníc vlády Československej socialistickej republiky.
Federálne ministerstvo národnej obrany
§ 14
Federálne ministerstvo národnej obrany je federálnym ústredným orgánom štátnej správy
na zabezpečovanie obrany Československej socialistickej republiky a orgánom na riadenie
a velenie Československej ľudovej armády a na riadenie civilnej obrany. Zabezpečuje
realizáciu vojenskej politiky Československej socialistickej republiky v Československej
ľudovej armáde a navrhuje potrebné opatrenia vláde Československej socialistickej
republiky, Rade obrany štátu a prezidentovi republiky ako hlavnému veliteľovi ozbrojených
síl Československej socialistickej republiky.
§ 15
Pri zabezpečovaní obrany Československej socialistickej republiky Federálne ministerstvo
národnej obrany najmä
a)
spracúva návrhy na komplexnú výstavbu branného systému Československej socialistickej
republiky a návrh plánu obrany Československej socialistickej republiky;
b)
robí opatrenia na zabezpečenie výstavby branného systému Československej socialistickej
republiky na svojom úseku a na použitie Československej ľudovej armády v prípade vojny;
c)
spracúva návrh komplexného plánu výstavby Československej ľudovej armády z hľadiska
väzieb na štátne plány rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej
republiky a spravuje príslušné vojenské prostriedky;
d)
rozpracúva základné otázky vojny a vojenskej vedy a rozvíja vedeckú činnosť pre potrebu
branného systému Československej socialistickej republiky;
e)
spracúva základné otázky brannej výchovy a prípravy obyvateľstva a navrhuje opatrenia
na ich realizáciu;
f)
pripravuje koncepciu, zameranie a hlavné úlohy civilnej obrany.
§ 16
Federálne ministerstvo národnej obrany ako orgán na riadenie a velenie Československej
ľudovej armády najmä
a)
riadi výstavbu Československej ľudovej armády a zabezpečuje jej všestrannú pripravenosť
a nepretržité velenie vojskám;
b)
rozpracúva operačné a bojové použitie Československej ľudovej armády a riadi vojenskú
spravodajskú službu;
c)
zabezpečuje Československú ľudovú armádu všetkými druhmi výzbroje, bojovej techniky
a materiálu;
d)
riadi dopĺňanie, prípravu, výchovu, výber a rozmiestňovanie kádrov Československej
ľudovej armády a robí opatrenia na zabezpečenie životných, pracovných a sociálnych
podmienok príslušníkov Československej ľudovej armády;
e)
zabezpečuje nedotknuteľnosť vzdušného priestoru Československej socialistickej republiky
a zúčastňuje sa na zabezpečovaní ochrany štátnych hraníc na určenom úseku.
§ 17
Federálne ministerstvo národnej obrany
a)
organizuje a vykonáva opatrenia na mobilizáciu Československej ľudovej armády, na
vedenie evidencie občanov podliehajúcich brannej povinnosti a na vedenie evidencie
vecných prostriedkov, ktoré budú za brannej pohotovosti poskytnuté pre potrebu ozbrojených
síl Československej socialistickej republiky;
b)
povoláva občanov Československej socialistickej republiky na plnenie brannej povinnosti
a v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovuje spôsob výkonu tejto povinnosti.
Federálne ministerstvo vnútra
§ 18
(1)
Federálne ministerstvo vnútra je federálnym ústredným orgánom štátnej správy pre
oblasť vnútorného poriadku a bezpečnosti.
(2)
Federálne ministerstvo vnútra pripravuje koncepciu, zameranie a hlavné úlohy Zboru
národnej bezpečnosti, vojsk ministerstva vnútra a zásady organizácie, jednotného výkonu
služby a sústavy politickej a odbornej prípravy príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti
a vojsk ministerstva vnútra. Zabezpečuje rozvoj metód a prostriedkov bezpečnostnej
práce a ich unifikáciu.
(3)
Federálne ministerstvo vnútra riadi Štátnu bezpečnosť a vo vymedzenom rozsahu Verejnú
bezpečnosť.
§ 19
Federálne ministerstvo vnútra je orgánom na riadenie a velenie vojsk ministerstva
vnútra.
§ 20
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje
a)
prípravu medzinárodných zmlúv v oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti a ich výkon,
pokiaľ nie je zverený orgánom republík;
b)
zamedzenie prepravy, dovozu a šírenia vecí zahraničného pôvodu, ktorých obsah je
v rozpore s chránenými záujmami alebo porušuje medzinárodné zmluvy.
§ 21
Federálne ministerstvo vnútra vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v príslušných
zákonoch všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré upravujú
a)
práva a povinnosti príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra,
útvarov Zboru národnej bezpečnosti, ako aj vojsk ministerstva vnútra voči iným orgánom
štátnej správy, organizáciám a občanom;
b)
služobný pomer a finančné, materiálne, sociálne a zdravotnícke zabezpečenie príslušníkov
Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra;
c)
rozvoj a pravidlá prevádzky telekomunikačných zariadení Zboru národnej bezpečnosti
a vojsk ministerstva vnútra mimo jednotnej telekomunikačnej siete.
§ 22
Pokiaľ Federálne ministerstvo vnútra plní ďalšie úlohy štátnej správy, platia o tom
osobitné predpisy.
§ 23
Federálne ministerstvo vnútra kontroluje v útvaroch Zboru národnej bezpečnosti a vo
vojskách ministerstva vnútra plnenie úloh zverených do jeho pôsobnosti.
§ 24
Minister vnútra Československej socialistickej republiky
a)
po prerokovaní s ministrami vnútra republík povoláva vybraných príslušníkov Zboru
národnej bezpečnosti na plnenie úloh Federálneho ministerstva vnútra;
b)
ustanovuje na návrh ministrov vnútra republík náčelníkov krajských správ Zboru národnej
bezpečnosti.
Štátna plánovacia komisia
§ 25
Štátna plánovacia komisia je federálnym ústredným orgánom štátnej správy na národohospodárske
plánovanie a rozvíjanie sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva.
§ 26
Štátna plánovacia komisia podľa pokynov vlády Československej socialistickej republiky
a v spolupráci s ostatnými ústrednými orgánmi organizuje celkový proces vypracovania,
zabezpečovania a kontroly plnenia štátnych plánov rozvoja národného hospodárstva Československej
socialistickej republiky, včítane osobitnej časti štátnych plánov; táto pôsobnosť
je ustanovená osobitnými predpismi.
§ 27
Štátna plánovacia komisia ďalej
a)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky súhrnné návrhy na rozvíjanie
sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva a koordinuje opatrenia, ktoré
na tomto úseku pripravujú vo svojej pôsobnosti ostatné orgány;
b)
preveruje účinnosť sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva;
c)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky súhrnné návrhy na usmernenie
systému materiálno-technického zásobovania a na rozvoj jeho základne a koordinuje
na tomto úseku opatrenia pripravované ostatnými ústrednými orgánmi.
Federálne ministerstvo financií
§ 28
Federálne ministerstvo financií je federálnym ústredným orgánom štátnej správy pre
oblasť financií.
§ 29
Federálne ministerstvo financií
a)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky na zabezpečenie jednotnej
hospodárskej politiky koncepciu finančnej politiky Československej socialistickej
republiky na ročné a viacročné obdobia a zabezpečuje jej jednotné vykonávanie;
b)
vypracúva strednodobý rozpočtový výhľad;
c)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky rámcové zásady dotačnej a
odpisovej politiky v Československej socialistickej republike;
d)
vykonáva rozbory finančného hospodárenia za celú Československú socialistickú republiku
podľa podkladov poskytovaných mu ostatnými federálnymi orgánmi a orgánmi republík
v rozsahu dohodnutom s ministerstvami financií republík.
§ 30
Federálne ministerstvo financií
a)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrh štátneho rozpočtu
federácie a štátneho záverečného účtu federácie;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky spôsob zabezpečenia príjmov
štátneho rozpočtu federácie a úpravu vzťahov medzi štátnym rozpočtom federácie a štátnymi
rozpočtami republík;
c)
v súvislosti so štátnymi rozpočtami a štátnymi záverečnými účtami vykonáva ďalšiu
pôsobnosť ustanovenú osobitnými predpismi.*)
§ 31
Federálne ministerstvo financií
a)
navrhuje a v rozsahu splnomocnenia daného vládou Československej socialistickej republiky
ustanovuje po dohode s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu, Štátnou plánovacou
komisiou, Federálnym cenovým úradom a Štátnou bankou československou finančno-ekonomické
nástroje v zahraničnom obchode, pokiaľ majú vzťah k štátnym rozpočtom, okrem dodatkových
nástrojov; rozpočtuje finančno-ekonomické nástroje, včítane dodatkových nástrojov,
a zabezpečuje ich uplatňovanie vo vzťahu k organizáciám riadeným federálnymi orgánmi;**)
b)
v spolupráci s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu navrhuje vláde Československej
socialistickej republiky koncepcie a ekonomické podmienky v oblasti poskytovaných
a prijímaných vládnych úverov vo vonkajších vzťahoch;
c)
zostavuje na základe návrhov ministerstiev financií republík a potrieb federácie
časť devízového plánu týkajúcu sa neobchodných platieb za celú Československú socialistickú
republiku a ustanovuje pre ne ekonomické nástroje;
d)
po prerokovaní s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu, Štátnou plánovacou
komisiou a po dohode so Štátnou bankou československou predkladá vláde Československej
socialistickej republiky návrhy na tvorbu, použitie a rozsah devízových rezerv;
e)
ustanovuje zásady financovania zahraničného obchodu;
f)
zabezpečuje v spolupráci s ostatnými zúčastnenými orgánmi spracovanie finančnej,
menovej a devízovej problematiky vyplývajúcej z účasti Československej socialistickej
republiky v Rade vzájomnej hospodárskej pomoci a pripravuje návrhy na postup československých
delegácií v orgánoch Rady vzájomnej hospodárskej pomoci v týchto otázkach.
§ 32
Federálne ministerstvo financií
a)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy zákonných úprav v
odbore svojej pôsobnosti; ak ide o návrhy zákonných úprav devízového hospodárstva,
robí tak v spolupráci s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu, Štátnou plánovacou
komisiou a Štátnou bankou československou, a ak ide o návrhy zásadných zákonných úprav
vo veciach sporiteľní a poisťovní, v spolupráci so Štátnou bankou československou;
b)
vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v príslušných zákonoch všeobecne záväzné
právne predpisy, ktoré upravujú správu národného majetku, fakturovanie, platenie a
finančné hospodárenie štátnych hospodárskych organizácií;
c)
vydáva na základe tohto zákona predpisy o vykonávaní periodických revízií v Československej
socialistickej republike a ustanovuje metodiku finančno-daňových revízií.
§ 33
Federálne ministerstvo financií
a)
spolu so Štátnou bankou československou navrhuje vláde Československej socialistickej
republiky úpravu československej meny a zásady obehu zákonných peňazí a dohliada na
ochranu meny;
b)
vyhlasuje vydanie jednotlivých druhov peňazí a ich opis, ako aj ich stiahnutie;
c)
dozerá nad tlačou a razením peňazí.
§ 34
Federálne ministerstvo financií
a)
vykonáva revízie hospodárenia federálnych orgánov, federálnych fondov a organizácií
riadených federálnymi orgánmi;
b)
vykonáva dozor nad federálnymi účelovými fondmi;
c)
zabezpečuje jednotné vykonávanie a uplatňovanie zákonov Federálneho zhromaždenia
o odvodoch a daniach, ako aj predpisov o poplatkoch, ktoré majú vzťah k zahraničiu;
povoľuje výnimky a úľavy z odvodov daní, ktorých daňovníkmi sú organizácie riadené
federálnymi orgánmi, a z poplatkov vo vzťahu k zahraničiu; výnimky a úľavy z podnikových
odvodov a daní povoľuje na návrh príslušných ministerstiev;
d)
zabezpečuje po dohode s ministerstvami financií republík jednotnú koncepciu vkladovej,
úverovej, poisťovacej a úrokovej politiky sporiteľní vo vzťahu k obyvateľstvu a poisťovní;
e)
vykonáva pôsobnosť vo veciach správy národného majetku, pokiaľ ide o národný majetok
spravovaný federálnymi orgánmi a organizáciami nimi riadenými.
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
§ 35
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu je federálnym ústredným orgánom štátnej
správy pre oblasť zahranično-hospodárskych vzťahov.
§ 36
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
a)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zásady jednotnej zahraničnej
obchodnej politiky, riadi jej vykonávanie a podľa povahy veci ju priamo vykonáva;
na tento účel vydáva na základe tohto zákona predpisy a robí potrebné opatrenia;
b)
v spolupráci s príslušnými federálnymi ústrednými orgánmi a ústrednými orgánmi republík
zabezpečuje prípravu dojednávania medzinárodných zmlúv v oblasti zahraničného obchodu;
c)
v spolupráci s príslušnými federálnymi ústrednými orgánmi a ústrednými orgánmi republík
zabezpečuje vnútroštátne vykonávanie medzinárodných zmlúv a dodržiavanie medzinárodných
záväzkov Československej socialistickej republiky v oblasti zahraničného obchodu;
d)
ustanovuje dodatkové ekonomické nástroje v zahraničnom obchode;
e)
v súlade s ustanovenými zásadami štátnej cenovej politiky a so zahraničnoobchodnou
politikou ustanovuje pravidlá na vykonávanie cenovej politiky v oblasti zahraničných
obchodných vzťahov.
§ 37
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
a)
pripravuje v spolupráci s príslušnými federálnymi ústrednými orgánmi a ústrednými
orgánmi republík návrhy plánu zahraničného obchodu a predkladá ich Štátnej plánovacej
komisii;
b)
vykonáva na úseku zahraničnoobchodných vzťahov rozpis plánu na organizácie zahraničného
obchodu a organizácie oprávnené na vykonávanie zahraničnoobchodnej činnosti.
§ 38
(1)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
a)
vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v príslušných zákonoch všeobecne záväzné
právne predpisy o zahraničnoobchodnej činnosti a o jej organizovaní a riadi a kontroluje
jej vykonávanie;
b)
po prerokovaní s ústrednými orgánmi republík zriaďuje a zrušuje organizácie zahraničného
obchodu a ustanovuje rozsah ich oprávnení, udeľuje a odníma oprávnenia na vykonávanie
zahraničnoobchodnej činnosti a na zastupovanie zahraničných podnikov v Československej
socialistickej republike a po dohode s Federálnym ministerstvom financií rozhoduje
vo veciach majetkových účastí v zahraničí;
c)
riadi organizácie zahraničného obchodu, voči ktorým plní úlohy ústredného orgánu
štátnej správy; ostatné organizácie oprávnené na vykonávanie zahraničnoobchodnej činnosti
riadi v spolupráci s ostatnými príslušnými orgánmi plánom a ekonomickými a obchodnopolitickými
nástrojmi.
§ 39
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu zabezpečuje súlad zahraničnej obchodnej
politiky s devízovou politikou a po dohode so Štátnou bankou československou rozhoduje
vo veciach súvisiacich s časťou devízového plánu a platobnej bilancie, ktorá vychádza
z činnosti v oblasti zahraničného obchodu.
§ 40
(1)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu vykonáva pôsobnosť vo veciach colníctva,
colnej politiky a colných taríf.
(2)
Ústredná colná správa je osobitnou zložkou Ministerstva zahraničného obchodu. Ako
jej orgány pre územie republík pôsobí Colné riaditeľstvo pre Českú socialistickú republiku
a Colné riaditeľstvo pre Slovenskú socialistickú republiku; týmto riaditeľstvám sú
priamo podriadené colnice.
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
§ 41
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí je federálnym ústredným orgánom štátnej
správy pre oblasť práce, miezd a sociálnej politiky.
§ 42
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
a)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy jednotných zásad
pracovnoprávnych vzťahov, najmä úprav pracovných podmienok a pracovného času, a návrhy
systému regulácie rozmiestňovania pracovných síl, zásad politiky zamestnanosti, produktivity
a racionalizácie práce, reprodukcie pracovných síl a ich kvalifikácie;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zabezpečenie náboru pracovných
síl pre organizácie, ktoré plnia úlohy ustanovené štátnym plánom rozvoja národného
hospodárstva Československej socialistickej republiky ako prednostné;
c)
v súlade so štátnym plánom rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej
republiky navrhuje vláde Československej socialistickej republiky po prerokovaní s
ministerstvami práce a sociálnych vecí republík pohyb pracovných síl medzi republikami;
d)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky medzištátne dohody o pracovnej
výpomoci a úpravu zásadných otázok zamestnávania cudzích štátnych príslušníkov v Československej
socialistickej republike a československých občanov v zahraničí;
e)
vydáva vo veciach uvedených pod písm. a) až d) na základe splnomocnení obsiahnutých
v príslušných zákonoch všeobecne záväzné právne predpisy.
§ 43
(1)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
a)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy a podľa ich smerníc
ustanovuje jednotné zásady usmerňovania mzdového vývoja, mzdových sústav, poskytovania
výhod naturálnej povahy a náhrad výdavkov spojených s výkonom práce, normovania spotreby
práce a mzdovej kontroly;
b)
v súlade s uvedenými smernicami vlády Československej socialistickej republiky vydáva
na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré upravujú
- mzdové tarify, druhy a výšky príplatkov k mzdám a podmienky ich priznávania,
- spôsob regulácie miezd,
- náhrady výdavkov spojených s výkonom práce a
- príspevky pri nástupe do pracovného pomeru a pri jeho rozviazaní.
(2)
Ostatné federálne ústredné orgány a ústredné orgány republík môžu vydávať predpisy
uvedené v odseku 1 písm. b) v rozsahu a za podmienok dohodnutých s ministrom práce
a sociálnych vecí Československej socialistickej republiky, a pokiaľ ide o ústredné
orgány republík, tiež s príslušným ministrom práce a sociálnych vecí republiky.
§ 44
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
a)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky opatrenia smerujúce k plneniu
úloh federácie v oblasti sociálnej politiky, najmä v oblasti sociálneho a nemocenského
zabezpečenia obyvateľstva, spoločenskej starostlivosti o rodinu a mládež a vytvárania
priaznivých podmienok pre rozvoj populácie, a zásady štátnej bytovej politiky zo sociálnych
hľadísk;
b)
vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v zákonoch o sociálnom zabezpečení*) všeobecne záväzné právne predpisy, pokiaľ ide o dôchodkové zabezpečenie (poistenie),
zabezpečenie matky a dieťaťa, zabezpečenie v chorobe a zaopatrovací príspevok členov
rodín občanov konajúcich službu v ozbrojených silách.
Federálny cenový úrad
§ 45
Federálny cenový úrad je federálnym ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť cien.
§ 46
Federálny cenový úrad
a)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zásady cenovej politiky a
smernice pre úpravy cien;
b)
navrhuje smernice na vypracovanie plánu vývoja cien;
c)
navrhuje plán vývoja cien ako súčasť štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva
Československej socialistickej republiky.
§ 47
Federálny cenový úrad vydáva na základe tohto zákona
a)
všeobecne záväzné právne predpisy na tvorbu a kontrolu cien;
b)
podľa zásad ustanovených vládou Československej socialistickej republiky všeobecne
záväzné právne predpisy o pôsobnosti pri tvorbe a kontrole cien.
§ 48
Federálny cenový úrad
a)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky ceny nových výrobkov, služieb,
výkonov a prác (ďalej len „výrobky a služby“) a zmeny cien, ktorých určenie si vláda
Československej socialistickej republiky vyhradila;
b)
určuje ceny, ktoré musia byť jednotné vzhľadom na ich význam v ekonomike Československej
socialistickej republiky; zoznam surovín, výrobkov a služieb, ktorých ceny sa budú
takto určovať, ustanoví vláda Československej socialistickej republiky nariadením;
c)
môže v rámci svojej pôsobnosti v tvorbe cien poveriť určením cien nových výrobkov
a služieb a ich zmien iné orgány a po dohode s príslušnými ústrednými orgánmi aj organizácie;
d)
riadi a koordinuje prípravu a uskutočňovanie opatrení prijatých vládou Československej
socialistickej republiky v oblasti cien.
§ 49
Federálny cenový úrad koordinuje plány a ustanovuje rozhodujúce úlohy v kontrole cien;
má právo ukladať cenovým orgánom republík vykonanie osobitných cenových kontrol na
overenie správnosti podkladov predkladaných organizáciami pre cenové opatrenia.
§ 50
Federálny cenový úrad ustanovuje, ktoré podklady sú povinné predkladať orgány a organizácie
pri tvorbe cien.
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj
§ 51
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj je federálnym ústredným orgánom
štátnej správy pre oblasť technického a investičného rozvoja.
§ 52
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj sa zúčastňuje na tvorbe jednotnej
štátnej vedecko-technickej a investičnej politiky tým, že
a)
v oblasti vedecko-technickej politiky
1.
organizuje prípravu návrhov štátnej vedecko-technickej politiky Československej socialistickej
republiky a predkladá ich vláde Československej socialistickej republiky včítane zásad
jej zabezpečenia;
2.
podľa zásad ustanovených na prípravu štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva
Československej socialistickej republiky a podľa osobitných smerníc vlády Československej
socialistickej republiky riadi prípravu, spracúva a predkladá vláde Československej
socialistickej republiky návrh jednotného plánu rozvoja vedy a techniky;
3.
riadi a koordinuje postup zabezpečovania štátnych programov a niektorých úloh technického
rozvoja schválených vládou Československej socialistickej republiky a financovaných
zo štátneho rozpočtu federácie a rozhoduje o forme úhrady nákladov na riešenie týchto
úloh, sleduje ich plnenie a kontroluje hospodárne využitie prostriedkov na ne vynakladaných;
4.
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zásady riadenia jednotnej
výskumnej a vývojovej základne v Československej socialistickej republike, výskumu
a vývoja; na vykonanie týchto zásad vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné
právne predpisy a zabezpečuje utváranie a činnosť jednotnej sústavy výskumných a vývojových
pracovísk a sústavy vedeckých, technických a ekonomických informácií;
5.
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky koncepciu medzinárodnej spolupráce
v oblasti vedeckého a technického rozvoja, včítane licenčnej politiky a technickej
pomoci, a jej zabezpečenie; túto spoluprácu organizuje;
b)
v oblasti investičnej politiky
1.
pripravuje komplexné technicko-ekonomické podklady pre koncepciu štátnej investičnej
politiky a spracúva návrhy koncepcie štátnej bytovej politiky;
2.
spracúva návrh štátneho plánu projektových prác včítane typizácie na základe plánov
republík a plánov federálne riadených odvetví;
3.
v súlade so zámermi štátnej technickej a investičnej politiky vykonáva štátnu expertízu
investícií v odvetviach riadených federálnymi orgánmi a investícií federálneho významu,
určených vládou Československej socialistickej republiky;
4.
sleduje realizáciu investícií federálneho významu vo federálne riadených odvetviach
a navrhuje vláde Československej socialistickej republiky potrebné opatrenia, prípadne
tieto opatrenia vykonáva;
5.
zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu v oblasti investičnej výstavby a životného prostredia;
6.
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zásady jednotnej technickej
politiky na rozvoj výrobnej a materiálovej základne stavebníctva.
§ 53
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj vydáva na základe tohto zákona
všeobecne záväzné právne predpisy na úseku
a)
riadenia projektovej, inžinierskej, investorskej a typizačnej činnosti,
b)
prípravy, vykonávania a vyhodnocovania investícií,
c)
rozpočtovania v investičnej výstavbe,
d)
určovania ekonomickej efektívnosti investičnej výstavby a jej kvality.
§ 54
(1)
Ministrovi Československej socialistickej republiky pre technický a investičný rozvoj
je podriadený Úrad pre patenty a vynálezy a Úrad pre normalizáciu a meranie; ich postavenie
a pôsobnosť ustanovujú osobitné predpisy.
(2)
Ministrovi Československej socialistickej republiky pre technický a investičný rozvoj
je podriadená Československá komisia pre atómovú energiu (ďalej len „komisia“). Komisia
je federálnym orgánom štátnej správy. Jej predsedu, podpredsedu a ostatných členov
vymenúva a odvoláva vláda Československej socialistickej republiky.
(3)
Do pôsobnosti komisie patrí
a)
spracúvať návrh československého jadrového programu a návrh rozsahu a rozdelenia
prostriedkov na jeho zabezpečenie a v spolupráci s federálnymi orgánmi a orgánmi republík
zabezpečovať jeho plnenie;
b)
schvaľovať použitie štiepnych materiálov, vyjadrovať sa k ich dovozu a vývozu a evidovať
ich;
c)
vydávať na základe tohto zákona v spolupráci s Federálnym ministerstvom palív a energetiky
všeobecne záväzné právne predpisy o jadrovej bezpečnosti pri projektovaní, výstavbe
a prevádzke jadrových zariadení, zabezpečovať evidenciu o rádioaktívnych látkach a
štiepnych materiáloch a dozerať na zneškodňovanie rádioaktívnych odpadov;
d)
plniť v oblasti jadrovej techniky úlohy medzinárodnej spolupráce.
Federálne ministerstvo palív a energetiky
§ 55
Federálne ministerstvo palív a energetiky je federálnym ústredným orgánom štátnej
správy pre oblasť ťažby tuhých palív, ťažby nafty a zemného plynu, ťažby a úpravy
rádioaktívnych surovín, plynárenstva, včítane nadriadenej plynovodnej sústavy, a energetiky,
včítane nadriadenej energetickej sústavy.
§ 56
Federálne ministerstvo palív a energetiky sa vo zverenej oblasti zúčastňuje na tvorbe
jednotnej štátnej priemyselnej politiky a koncepcie rozvoja jednotlivých odvetví,
prípadne odborov ním riadených, tým, že
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov;
b)
riadi technickú politiku a vypracúva návrhy odvetvových plánov rozvoja vedy a techniky;
c)
riadi investičnú činnosť a posudzuje a schvaľuje vybrané akcie investičnej výstavby;
d)
určuje racionálne využívanie palivovo-energetickej základne Československej socialistickej
republiky a zabezpečuje palivovo-energetickú bilanciu;
e)
riadi zapojenie odvetví a odborov do medzinárodnej deľby práce, priemyselnej kooperácie,
špecializácie, vedecko-technickej spolupráce a výskumu;
f)
riadi odbyt a zásobovanie v rámci jednotných zásad ustanovených právnymi predpismi
alebo vládou Československej socialistickej republiky na zabezpečovanie potrieb hospodárstva
a plné využitie výroby;
g)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien,
predkladá návrhy na cenové opatrenia a po schválení ich vyhlasuje;
h)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy;
i)
realizuje úlohy na úseku finančnej politiky podľa osobitných predpisov a zabezpečuje
financovanie úloh rezortu.
§ 57
Federálne ministerstvo palív a energetiky schvaľuje na úseku ťažby a spracovania rádioaktívnych
surovín projektovanie a financovanie geologických prác podľa osobitných predpisov,
vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy o klasifikácii a
evidencii zásob rádioaktívnych surovín a preskúmava a schvaľuje výpočty zásob týchto
surovín.
§ 58
Federálne ministerstvo palív a energetiky spracúva zásady ochrany a využitia nerastného
bohatstva v ním riadených odvetviach.
§ 59
Federálnemu ministerstvu palív a energetiky je podriadená Štátna energetická inšpekcia.
§ 60
Federálne ministerstvo palív a energetiky riadi organizácie výrobno-technickej, výskumnej,
vývojovej a projekčnej základne
a)
ťažby tuhých palív, ťažby nafty a zemného plynu;
b)
energetiky, včítane jadrovej energetiky a nadriadenej energetickej sústavy;
c)
ťažby a úpravy rádioaktívnych surovín;
d)
plynárenstva, včítane nadriadenej plynovodnej sústavy.
§ 61
Federálne ministerstvo palív a energetiky po prerokovaní s príslušnými orgánmi republík
vo svojej pôsobnosti zriaďuje a zrušuje štátne organizácie a určuje organizačné usporiadanie
výrobno-technickej základne do výrobných hospodárskych jednotiek, včítane oblastných
riaditeľstiev; prípadné rozpory rieši vláda Československej socialistickej republiky.
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva
§ 62
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva je federálnym ústredným orgánom
štátnej správy pre oblasť hutníctva železa a neželezných kovov, ťažkého strojárstva,
ťažby a úpravy rúd a magnezitu.
§ 63
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva sa vo zverenej oblasti zúčastňuje
na tvorbe jednotnej štátnej priemyselnej politiky a koncepcie rozvoja jednotlivých
odvetví, prípadne odborov ním riadených tým, že
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov;
b)
riadi technickú politiku a vypracúva návrhy odvetvových plánov rozvoja vedy a techniky;
c)
riadi investičnú činnosť a posudzuje a schvaľuje vybrané akcie investičnej výstavby;
d)
riadi zapojenie odvetví a odborov do medzinárodnej deľby práce, priemyselnej kooperácie,
špecializácie, vedecko-technickej spolupráce a výskumu;
e)
riadi odbyt a zásobovanie v rámci jednotných zásad ustanovených právnymi predpismi
alebo vládou Československej socialistickej republiky na zabezpečovanie potrieb hospodárstva
a plné využitie výroby;
f)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien,
predkladá návrhy na cenové opatrenia a po schválení ich vyhlasuje;
g)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy;
h)
realizuje úlohy na úseku finančnej politiky podľa osobitných predpisov a zabezpečuje
financovanie úloh rezortu.
§ 64
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva organizuje a riadi štátnu službu
pre drahé kovy.1)
§ 65
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva riadi organizácie výrobno-technickej,
výskumnej, vývojovej a projekčnej základne
a)
hutníctva železa a neželezných kovov,
b)
ťažkého strojárstva,
c)
ťažby a úpravy rúd a magnezitu.
§ 66
Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva po prerokovaní s príslušnými
orgánmi republík vo svojej pôsobnosti zriaďuje a zrušuje štátne organizácie a určuje
organizačné usporiadanie výrobno-technickej základne do výrobných hospodárskych jednotiek,
včítane oblastných riaditeľstiev; prípadné rozpory rieši vláda Československej socialistickej
republiky.
Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva
§ 66a
Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva je federálnym ústredným orgánom štátnej
správy pre oblasť všeobecného strojárstva.
§ 66b
Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva sa vo zverenej oblasti zúčastňuje na
tvorbe jednotnej štátnej priemyselnej politiky a koncepcie rozvoja jednotlivých odvetví,
prípadne odborov ním riadených tým, že
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov;
b)
riadi technickú politiku a vypracúva návrhy odvetvových plánov rozvoja vedy a techniky;
c)
riadi investičnú činnosť a posudzuje a schvaľuje vybrané akcie investičnej výstavby;
d)
riadi zapojenie odvetví a odborov do medzinárodnej deľby práce, priemyselnej kooperácie,
špecializácie, vedecko-technickej spolupráce a výskumu;
e)
riadi odbyt a zásobovanie v rámci jednotných zásad ustanovených právnymi predpismi
alebo vládou Československej socialistickej republiky na zabezpečovanie potrieb hospodárstva
a plné využitie výroby;
f)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien,
predkladá návrhy na cenové opatrenia a po schválení ich vyhlasuje;
g)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy;
h)
realizuje úlohy na úseku finančnej politiky podľa osobitných predpisov a zabezpečuje
financovanie úloh rezortu.
§ 66c
Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva riadi organizácie výrobno-technickej,
výskumnej, vývojovej a projekčnej základne všeobecného strojárstva.
§ 66d
Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva po prerokovaní s príslušnými orgánmi
republík vo svojej pôsobnosti zriaďuje a zrušuje štátne organizácie a určuje organizačné
usporiadanie výrobno-technickej základne do výrobných hospodárskych jednotiek, včítane
oblastných riaditeľstiev; prípadné rozpory rieši vláda Československej socialistickej
republiky.
Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu
§ 66e
Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu je federálnym ústredným orgánom
štátnej správy pre oblasť elektrotechnického priemyslu.
§ 66f
Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu sa vo zverenej oblasti zúčastňuje
na tvorbe jednotnej štátnej priemyselnej politiky a koncepcie odborov ním riadených
tým, že
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov;
b)
riadi technickú politiku a vypracúva návrhy odvetvových plánov rozvoja vedy a techniky;
c)
riadi investičnú činnosť a posudzuje a schvaľuje vybrané akcie investičnej výstavby;
d)
riadi zapojenie odborov do medzinárodnej deľby práce, priemyselnej kooperácie, špecializácie,
vedecko-technickej spolupráce a výskumu;
e)
riadi odbyt a zásobovanie v rámci jednotných zásad ustanovených právnymi predpismi
alebo vládou Československej socialistickej republiky pre zabezpečenie potrieb hospodárstva
a plné využitie výroby;
f)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien,
predkladá návrhy na cenové opatrenia a po schválení ich vyhlasuje;
g)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy;
h)
realizuje úlohy na úseku finančnej politiky podľa osobitných predpisov a zabezpečuje
financovanie úloh rezortu.
§ 66g
Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu riadi organizácie výrobno-technickej,
výskumnej, vývojovej a projektovej základne elektrotechnického priemyslu.
§ 66h
Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu po prerokovaní s príslušnými orgánmi
republík vo svojej pôsobnosti zriaďuje a zrušuje štátne organizácie a určuje organizačné
usporiadanie výrobno-technickej základne do výrobných hospodárskych jednotiek, včítane
oblastných riaditeľstiev; prípadné rozpory rieši vláda Československej socialistickej
republiky.
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy
§ 67
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy je federálnym ústredným orgánom
štátnej správy pre oblasť poľnohospodárstva a výživy.
§ 68
(1)
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy spracúva a predkladá vláde Československej
socialistickej republiky návrhy zásad poľnohospodárskej politiky a politiky výživy
ľudu; opiera sa pritom najmä o technicko-ekonomické koncepcie rozvoja poľnohospodárskej
a potravinárskej výroby republík.
(2)
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy
a)
spracúva návrh plánu rozvoja vedy a techniky za odvetvie poľnohospodárstva a výživy;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky vybrané akcie z oblasti vedeckej,
technickej a investičnej politiky v odvetví poľnohospodárstva a výživy, ktoré sú dôležité
pre celú federáciu a na ktoré sa majú poskytnúť dotácie alebo subvencie zo štátneho
rozpočtu federácie.
§ 69
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy
a)
po prerokovaní so zúčastnenými federálnymi orgánmi navrhuje vláde Československej
socialistickej republiky ako súčasť jednotnej hospodárskej politiky zásady ekonomických
nástrojov v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle s výnimkou daní, odvodov
a poplatkov;
b)
zodpovedá za dodržiavanie bilancií štátnych fondov mäsa a obilnín, záväzných na celom
území Československej socialistickej republiky, a centrálneho fondu krmív, prípadne
navrhuje ich zmeny;
c)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky opatrenia na zabezpečenie
jednoty a hospodárskej efektívnosti československého trhu s poľnohospodárskymi a potravinárskymi
výrobkami, najmä vo vzťahu k zahraničnému obchodu, na ochranu poľnohospodárskej a
potravinárskej výroby a na plynulé zásobovanie obyvateľstva potravinami a dbá v spolupráci
s ministerstvami poľnohospodárstva a výživy republík o ich vykonávanie;
d)
zabezpečuje riešenie medzinárodných normalizačných úloh pre odvetvia poľnohospodárstva
a výživy;
e)
zabezpečuje jednotné vykonávanie štátneho skúšobníctva a normalizácie v odvetví poľnohospodárstva
a výživy; dbá o zabezpečenie odvetvia poľnohospodárstva a výživy technikou a inými
dôležitými materiálnymi prostriedkami a predkladá v tomto smere vláde Československej
socialistickej republiky návrhy opatrení.
§ 70
Federálne ministerstvo poľnohospodárstva a výživy na základe splnomocnení obsiahnutých
v príslušných zákonoch
a)
vydáva všeobecne záväzné právne predpisy o veterinárnej ochrane a rastlinolekárskej
ochrane (vonkajšej karanténe) na dovoz, prevoz a vývoz;*)
b)
vyhlasuje zoznam škodcov vnútornej karantény;**)
c)
povoľuje výrobu prostriedkov na ochranu rastlín, ako aj ich dovoz a uvádzanie do
obehu.***)
Federálne ministerstvo dopravy
§ 71
Federálne ministerstvo dopravy je federálnym ústredným orgánom štátnej správy vo veciach
dopravy ustanovených týmto zákonom.
§ 72
(1)
Federálne ministerstvo dopravy predkladá vláde Československej socialistickej republiky
návrhy zásad štátnej dopravnej politiky a koncepcií rozvoja dopravnej sústavy.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov v odboroch
železničnej dopravy, civilného letectva, diaľníc a riečnej dopravy, pokiaľ obstaráva
aj zahraničnú prepravu; zostavuje návrhy plánov prepravy nákladov a osôb;
b)
spracúva zásady technickej politiky dopravy a návrh plánu rozvoja vedy a techniky
za odvetvie dopravy;
c)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy na dopravné investície
financované zo štátneho rozpočtu federácie;
d)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien
v doprave, predkladá návrhy taríf a tarifných pravidiel v doprave a po schválení ich
vyhlasuje; ustanovuje medzinárodné tarify v doprave;
e)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy;
f)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky koncepciu zapojenia dopravy
do medzinárodnej deľby práce, kooperácie v doprave, špecializácie vedecko-technickej
spolupráce a výskumu; zabezpečuje a koordinuje jednotný postup československej dopravy
v oblasti medzinárodnej deľby práce.
§ 73
Federálne ministerstvo dopravy
a)
vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v príslušných zákonoch všeobecne záväzné
právne predpisy vo veciach všetkých druhov dopravy a dopravných ciest;
b)
navrhuje štátne normy a schvaľuje odborové normy pre technickú spôsobilosť dopravných
prostriedkov, zariadení a dopravných ciest.
§ 74
(1)
Federálne ministerstvo dopravy riadi
a)
organizácie odboru železničnej dopravy;
b)
podniky leteckej dopravy a na letecké práce a organizácie na výstavbu, správu a údržbu
dopravných letísk a leteckých pozemných zariadení a na výkon leteckých prevádzkových
a zabezpečovacích služieb;
c)
organizácie obstarávajúce správu diaľníc;
d)
podniky riečnej dopravy, pokiaľ obstarávajú aj zahraničnú prepravu.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy po prerokovaní s príslušnými orgánmi republík vo svojej
pôsobnosti zriaďuje a zrušuje štátne organizácie a určuje ich organizačné usporiadanie;
prípadné rozpory rieši vláda Československej socialistickej republiky.
§ 75
Federálne ministerstvo dopravy riadi odbornú prípravu a zabezpečuje mobilizačnú a
bojovú pripravenosť železničného vojska.
§ 76
(1)
Federálne ministerstvo dopravy vykonáva štátnu správu a štátny odborný dozor vo veciach
a)
celoštátnych dráh a vlečiek,
b)
civilného letectva,
c)
diaľníc,
d)
riečnej plavby.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy vykonáva štátny odborný technický dozor vo veciach
všetkých dráh.*)
(3)
Federálne ministerstvo dopravy plní funkciu námorného úradu Československej socialistickej
republiky, najmä udeľuje právo plávať pod československou vlajkou, vydáva osvedčenia
o spôsobilosti na plavbu a vykonáva štátny dozor nad námornou plavbou.**)
Federálne ministerstvo spojov
§ 77
Federálne ministerstvo spojov je federálnym ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť
spojov (pôšt a telekomunikácií).
§ 78
Federálne ministerstvo spojov
a)
plní úlohy na úseku národohospodárskeho plánovania podľa osobitných predpisov;
b)
predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrh koncepcií rozvoja
a hospodárskej politiky spojov;
c)
spracúva zásady technickej a investičnej politiky a návrh plánu rozvoja vedy a techniky
za odvetvie spojov;
d)
v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej politiky riadi plánovanie vývoja cien
v spojoch, spracúva návrhy taríf a tarifných pravidiel v odvetví spojov a po schválení
ich vyhlasuje; určuje medzinárodné tarify spojov;
e)
riadi mzdovú politiku podľa všeobecne záväzných právnych predpisov a v rozsahu splnomocnenia
vydáva rezortné mzdové predpisy.
§ 79
(1)
Federálne ministerstvo spojov
a)
vydáva na základe splnomocnení obsiahnutých v poštovom zákone a v zákone o telekomunikáciách
všeobecne záväzné právne predpisy a jednotné pravidlá na výkon poštovej a telekomunikačnej
prevádzky a činností s tým súvisiacich;
b)
vykonáva štátnu správu podľa poštového zákona a zákona o telekomunikáciách.
(2)
Federálne ministerstvo spojov vydáva poštové známky a iné poštové ceniny.
§ 80
(1)
Federálne ministerstvo spojov organizuje a riadi jednotnú sústavu spojov.
(2)
Federálne ministerstvo spojov zriaďuje na účinné riadenie spojov nevyhnutné orgány,
predovšetkým ústredné riaditeľstvá spojov, ktoré v určenom rozsahu vykonávajú správne
a hospodárske funkcie na území republík.
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky
§ 81
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky je federálnym ústredným
orgánom štátnej správy pre oblasť kontroly a vrcholným orgánom v sústave ľudových
kontrol s pôsobnosťou podľa nasledujúcich ustanovení.
§ 82
Výboru ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky patrí
a)
kontrola orgánov a organizácií spadajúcich do pôsobnosti federácie, t. j.
- ústredných a nižších orgánov federálnej štátnej správy,
- hospodárskych a iných organizácií riadených federálnymi orgánmi;
b)
v súčinnosti s výbormi ľudovej kontroly republík kontrola plnenia opatrení vlády
Československej socialistickej republiky, a to aj u orgánov a organizácií patriacich
do pôsobnosti republík.
§ 83
Výboru ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky ďalej patrí
a)
koordinovať činnosť výborov ľudovej kontroly republík, zjednocovať ich postup a spolupracovať
s ostatnými federálnymi orgánmi štátnej správy vykonávajúcimi kontrolu;
b)
organizovať spoločné kontrolné akcie federálnych orgánov a orgánov republík;
c)
starať sa o výskum v odbore kontroly a o školenie a výchovu kontrolných pracovníkov;
d)
rozvíjať medzinárodné styky v odbore kontroly.
§ 84
(1)
Výbor ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky predkladá vláde Československej
socialistickej republiky a v oblasti obrany Rade obrany štátu plány kontrolnej činnosti.
(2)
V plánoch kontrolnej činnosti môžu byť v súčinnosti s orgánmi republík zahrnuté aj
kontrolné úlohy orgánov v pôsobnosti republík, pokiaľ sa nimi majú zabezpečiť kontrolné
akcie v oblastiach a činnostiach základnej dôležitosti pre celú Československú socialistickú
republiku.
(3)
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia Československej socialistickej republiky má
právo požadovať na Výbore ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky
správy o poznatkoch z kontrolnej činnosti alebo vykonanie kontroly nevyhnutnej na
plnenie úloh Federálneho zhromaždenia Československej socialistickej republiky a jeho
orgánov.
TRETIA ČASŤ
Spoločné a záverečné ustanovenia
§ 85
(1)
Podrobnejšie vymedzenie úloh federálnych ministerstiev, zásad ich činnosti a organizácie
upravia štatúty, ktoré schvaľuje vláda Československej socialistickej republiky.
(2)
Vláda Československej socialistickej republiky ustanoví po dohode s vládami oboch
republík, ktoré ústavy a zariadenia (rozpočtové a príspevkové organizácie) budú podriadené
jednotlivým federálnym ministerstvám.
§ 86
Federálne ministerstvá dbajú, aby sa stavy ich pracovníkov primerane skladali z občanov
oboch republík a vytvárajú pre to všestranné podmienky.
§ 87
Federálne ministerstvo financií vydáva na základe zásad ustanovených vládou Československej
socialistickej republiky predpisy o odpisoch zo základných prostriedkov (§ 57 ods. 4 a § 391 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb.).
§ 88
(1)
O Výbore ľudovej kontroly Československej socialistickej republiky a o oprávneniach
a povinnostiach pracovníkov jeho aparátu platia až do vydania zákona, ktorým sa upraví
výkon kontroly, primerane ustanovenia zákona č. 70/1967 Zb. v znení zákona č. 85/1968 Zb. o Ústrednej komisii ľudovej kontroly a o pracovníkoch
jej aparátu; Ústredná komisia ľudovej kontroly sa zrušuje.
(2)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov prechádzajú z doterajších federálnych
výborov a Ústrednej komisie ľudovej kontroly na príslušné novozriadené federálne ústredné
orgány.
§ 89
Zrušujú sa tieto predpisy, prípadne ich doteraz nezrušené časti, v znení predpisov
ich meniacich a dopĺňajúcich:
1.
ústavný dekrét č. 1/1945 Zb. o novej organizácii vlády a ministerstiev v prechodnom čase;
2.
vládne nariadenie č. 74/1951 Zb., ktorým sa zriaďujú ministerstvá;
3.
vládne nariadenie č. 13/1952 Zb. o správe spojov;
4.
vládne nariadenie č. 19/1956 Zb. o zrušení niektorých ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy;
5.
zákonné opatrenie č. 3/1963 Zb. o novej organizácii ústredného riadenia v odvetví palív, energetiky, dopravy a spojov;
6.
zákon č. 115/1965 Zb. o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých odvetvových ústredných orgánov;
7.
zákon č. 29/1967 Zb. o zriadení a pôsobnosti Ministerstva poľnohospodárstva a výživy;
8.
zákonné opatrenie č. 81/1967 Zb., ktorým sa rozširuje pôsobnosť Ministerstva baníctva;
9.
zákon č. 53/1968 Zb. o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých ústredných orgánov s výnimkou § 18
a 19.
§ 90
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1971.
Čl. 2
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych a iných vzťahov prechádzajú z doterajšieho Federálneho
ministerstva hutníctva a strojárstva na Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého
strojárstva a na Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva.
Svoboda v. r.
Dr. Hanes v. r.
Dr. Štrougal v. r.
Dr. Hanes v. r.
Dr. Štrougal v. r.
*)
Zákon č. 134/1970 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu československej federácie a o zásadách hospodárenia
s rozpočtovými prostriedkami štátnych rozpočtov federácie a republík (rozpočtové pravidlá).
**)
Pôsobnosť finančných správ, prípadne odborov štátnych financií v oblasti finančno-ekonomických
nástrojov v zahraničnom obchode zostáva týmto ustanovením nedotknutá.
*)
Zákon č. 101/1964 Zb. o sociálnom zabezpečení a zákon č. 103/1964 Zb. o sociálnom zabezpečení družstevných roľníkov v znení neskorších predpisov.
*)
§ 8 zákona č. 66/1969 Zb. o veterinárnej starostlivosti, § 21 zákona č. 61/1964 Zb. o rozvoji rastlinnej výroby.
**)
§ 23 ods. 1 prvá veta zákona č. 61/1964 Zb. o rozvoji rastlinnej výroby.
***)
§ 27 zákona č. 61/1964 Zb. o rozvoji rastlinnej výroby.
*)
§ 20 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach.
**)
Zákon č. 61/1952 Zb. o námornej plavbe.
1)
Vyhláška ministra hutníckeho priemyslu a rudných baní č. 93/1962 Zb. o štátnej službe pre drahé kovy.