145/1970 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1971 - 30.06.1989 |
Obsah
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 145/1970 Zb. |
| Názov: | Zákon o národohospodárskom plánovaní |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 20.12.1970 |
| Dátum vyhlásenia: | 28.12.1970 |
| Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 33/1972 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie o prerokúvaní dodávateľsko-odberateľských vzťahov v plánovacom procese |
| 58/1972 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie o palivových a energetických základniach pre spotrebiče tuhých palív, vykurovacích olejov, vykurovacích plynov a elektrickej energie |
| 136/1973 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien |
| 33/1975 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o prerokúvaní dodávateľsko-odberateľských vzťahov v plánovacom procese |
| 127/1975 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií o nadštandardnom vybavení bytov |
| 157/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o režimoch stavieb |
| 37/1977 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky o oblastnom plánovaní v Slovenskej socialistickej republike |
| 128/1978 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie o režimoch komplexnej bytovej výstavby a investícií, ktoré komplexnú bytovú výstavbu podmieňujú |
| 36/1979 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o zavedení letného času v rokoch 1979 a 1980 |
| 31/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o zmene začiatku letného času v roku 1980 |
| 48/1980 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky o hmotnom bilancovaní a prerokúvaní dodávateľsko-odberateľských vzťahov v plánovacom procese |
| 169/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien (úplné znenie) |
| 7/1983 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Federálneho ministerstva financií, ktorou sa zrušuje vyhláška č. 127/1975 Zb. o nadštandardnom vybavení bytov v znení vyhlášky č. 165/1976 Zb., ktorou sa mení príloha vyhlášky č. 127/1975 Zb. |
| 158/1983 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 37/1977 Zb. o oblastnom plánovaní v Slovenskej socialistickej republike |
| 104/1985 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie o palivových a energetických základniach |
| 112/1985 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky štátnom riadení cien |
| 76/1986 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie o kontrole plánu rozvoja vedy a techniky a investícií na jeho realizáciu |
| 18/1988 Zb. | Vyhláška Štátnej plánovacej komisie o krátení fondov palív a energie |
| 100/1966 Zb. | Vládne nariadenie o plánovitom riadení národného hospodárstva |
| 67/1989 Zb. | Zákon o národohospodárskom plánovaní |
145
ZÁKON
z 20. decembra 1970
o národohospodárskom plánovaní
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
PRVÁ ČASŤ
Úvodné a všeobecné ustanovenia
§ 1
(1)
Základom riadenia československého národného hospodárstva, záväzným pre hospodársku
a riadiacu činnosť všetkých orgánov a socialistických organizácií, sú národohospodárske
plány, ktoré sa vypracúvajú na uskutočnenie hospodársko-politického programu určeného
Komunistickou stranou Československa a vyjadrujú zásady štátnej hospodárskej politiky
na dané obdobie včítane rámcov a zásad pre uplatňovanie nástrojov plánovitého riadenia
a ustanovujú a časove konkretizujú ciele hospodárskeho a sociálneho rozvoja, spôsob,
prostriedky a formy ich dosiahnutia. Národohospodársky plán určuje úlohy a ich adresátov.
Schválený alebo ako úloha ustanovený číselný údaj národohospodárskeho plánu je ukazovateľom
plánu.
(2)
Národohospodárske plány sú prostriedkom, ktorý zabezpečuje, aby sa národné hospodárstvo
Československej socialistickej republiky rozvíjalo ako jednotné hospodárstvo efektívne
a proporcionálne na základe optimálneho využívania prírodných a ekonomických zdrojov
a podmienok štátu a na základe medzinárodnej deľby práce, konkretizovanej medzinárodnými
zmluvami a dohodami, predovšetkým s krajinami Rady vzájomnej hospodárskej pomoci.
Sústava národohospodárskych plánov zabezpečuje v podmienkach československej federácie
rozvíjanie a spresňovanie dlhodobých ekonomických koncepcií a ich postupnú realizáciu.
(3)
Všetky orgány a socialistické organizácie sú povinné vynaložiť najväčšie úsilie na
to, aby sa ciele národohospodárskych plánov a nimi ustanovené úlohy splnili čo najlepšie.
§ 2
(1)
Na tvorbe, zabezpečovaní a kontrole plnenia národohospodárskych plánov (ďalej len
„plánovací proces“) sa zúčastňujú Federálne zhromaždenie, národné rady, vláda Československej
socialistickej republiky, vlády republík, ústredné orgány, orgány stredného článku
riadenia, socialistické organizácie a národné výbory. Účasť pracujúcich a ostatných
občanov na tvorbe, zabezpečovaní, realizácii a kontrole plnenia národohospodárskych
plánov zabezpečujú spoločenské organizácie, najmä Revolučné odborové hnutie; všetky
orgány a organizácie sú povinné vytvárať na to potrebné predpoklady.
(2)
Ústrednými orgánmi na účely tohto zákona sa rozumejú ústredné orgány štátnej správy,
vrcholné orgány družstiev a spoločenských organizácií, krajské národné výbory a Štátna
banka československá. Orgánmi stredného článku riadenia sa na účely tohto zákona rozumejú
odborové (generálne) riaditeľstvá a iné obdobné orgány, najmä družstiev a spoločenských
organizácií a národné výbory z hľadiska vzťahu k organizáciám, ktoré riadia. Príslušný
nadriadený ústredný orgán v pochybnostiach určí, ktoré orgány sú z hľadiska plánovacieho
procesu orgánom stredného článku riadenia.
(3)
Socialistickou organizáciou sa na účely tohto zákona rozumie štátna, družstevná,
spoločenská a iná organizácia ako základný stupeň riadenia. Ustanovenia o socialistických
organizáciách platia i pre vlastné hospodárenie vyšších článkov (stupňov) riadenia.
DRUHÁ ČASŤ
Sústava národohospodárskych plánov
§ 3
Národohospodárske plány tvoria vnútorne skĺbenú a jednotne organizovanú sústavu, ktorej
súčasťou sú
a)
štátne plány rozvoja národného hospodárstva (ďalej len „štátne plány“), a to štátne
plány rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky (ďalej
len „plány Československej socialistickej republiky“) a štátne plány rozvoja národného
hospodárstva Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky
(ďalej len „plány republík“),
b)
štátne rozpočty, a to štátny rozpočet federácie a štátne rozpočty Českej socialistickej
republiky a Slovenskej socialistickej republiky,
c)
menový plán Československej socialistickej republiky, ktorého súčasťou je devízový
plán,
d)
hospodárske plány, a to plány
- federálnych ústredných orgánov a ústredných orgánov Českej socialistickej republiky
a Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „plány ústredných orgánov republík“),
- orgánov stredného článku riadenia,
- socialistických organizácií,
- národných výborov,
e)
oblastné (regionálne) plány.
§ 4
(1)
Z hľadiska dĺžky plánovacieho obdobia sa štátne plány a hospodárske plány členia
na
- dlhodobé výhľady rozvoja národného hospodárstva na obdobie 10 až 20 rokov (ďalej
len „dlhodobé výhľady“),
- strednodobé štátne plány (spravidla päťročné),
- vykonávacie štátne plány (spravidla ročné) a
- strednodobé a vykonávacie hospodárske plány.
(2)
Strednodobé a vykonávacie štátne plány a hospodárske plány obsahujú spravidla tieto
časti:
- plán výroby a výkonov vo všetkých výrobných a nevýrobných odvetviach,
- plán rozvoja vedy a techniky,
- plán investičnej výstavby,
- plán projektových prác,
- plán materiálno-technického zásobovania,
- plán práce a miezd,
- finančný plán,
- plán vývoja cien,
- plán zahraničného obchodu,
- plán rozvoja životnej úrovne.
(3)
Strednodobé a vykonávacie štátne plány sa v určenom rozsahu vnútorne členia z hľadiska
- priamej zodpovednosti podľa organizačnej podriadenosti,
- ekonomického, podľa hlavných oblastí ekonomiky,
- odvetvového, prípadne odborového, bez ohľadu na organizačnú podriadenosť,
- územného, podľa umiestnenia ekonomických procesov do území republík.
(4)
Štátne rozpočty a menový plán upravujú osobitné predpisy.
(5)
Tvorba národohospodárskych plánov zahŕňa ich prípravu, vypracovanie, prerokovanie,
voľbu z navrhnutých riešení, schválenie a vyhlásenie; je vecne a časove skoordinovaným
procesom tvorivého úsilia pracujúcich a všetkých orgánov hospodárskeho riadenia a
socialistických organizácií.
Štátne plány
§ 5
(1)
Plány Československej socialistickej republiky sú hlavným integrujúcim činiteľom
československej federácie; tvoria záväzný základ pre všetky ostatné národohospodárske
plány.
(2)
Plány Československej socialistickej republiky ustanovujú ciele komplexného rozvoja
národného hospodárstva Československej socialistickej republiky aj hospodárskeho rozvoja
republík; na zabezpečenie týchto cieľov ustanovujú úlohy vládam republík a federálnym
ústredným orgánom. Usmerňujú základné vzťahy, ktoré vznikajú pri rozdeľovaní spoločenského
produktu a národného dôchodku, a zabezpečujú postupné vyrovnanie hospodárskych a sociálnych
rozdielov medzi Českou socialistickou republikou a Slovenskou socialistickou republikou,
najmä určením ciest, temp a opatrení na vytváranie rovnakých podmienok a možností
pre tvorbu a užitie národného dôchodku. Plány Československej socialistickej republiky
zabezpečujú plnenie záväzkov z medzinárodných zmlúv a dohôd.
(3)
Plány republík ustanovujú ciele komplexného rozvoja hospodárstva riadeného príslušnou
vládou a vo svojom územnom priereze obsahujú aj úlohy rozvoja a činnosti organizácií
(prípadne ich častí), ktoré majú sídlo na území republiky a nie sú riadené jej orgánmi,
ako aj formy a spôsob zabezpečenia tohto rozvoja a činnosti z hľadiska pôsobnosti
orgánov republiky. Ustanovujú v súlade s plánom Československej socialistickej republiky
úlohy pre ústredné orgány republík; pritom konkretizujú ciele a úlohy plánu Československej
socialistickej republiky a ustanovujú ďalšie úlohy na zabezpečenie rozvoja hospodárstva
republiky včítane rozvoja oblastí.
(4)
Súčasťou plánov republík sú oblastné (regionálne) plány, ktoré zabezpečujú najmä
vytváranie vyvážených hospodárskych a sociálnych oblastných proporcií a rozvoj jednotlivých
oblastí v rámci republiky s ohľadom na ich osobitné hospodárske a sociálne podmienky
a predpoklady.
§ 6
(1)
Dlhodobý výhľad Československej socialistickej republiky ustanovuje základné ciele
rozvoja hospodárstva Československej socialistickej republiky; je súborom základných
koncepčných zámerov rozvoja rozhodujúcich oblastí národného hospodárstva. Zameriava
sa najmä na rozvoj životnej úrovne a životných podmienok, využitie prírodných a iných
zdrojov, štrukturálne a kvalitatívne zmeny výrobno-technickej základne, predovšetkým
v súvislosti s rozvojom vedy a techniky a na zvýšenie efektívnosti rozvoja národného
hospodárstva v súvislosti s rozvojom medzinárodnej deľby práce a socialistickej ekonomickej
integrácie.
(2)
Dlhodobý výhľad Československej socialistickej republiky je základňou pre ustanovenie
hlavných cieľov a úloh strednodobých plánov a je záväzný pre koncepčnú činnosť ústredných
orgánov v rozsahu určenom vládou Československej socialistickej republiky.
(3)
Z dlhodobého výhľadu Československej socialistickej republiky vychádzajú dlhodobé
výhľady republík, konkretizujúce a rozvíjajúce ho podľa potrieb a podmienok rozvoja
Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky.
§ 7
(1)
Strednodobý plán Československej socialistickej republiky určuje základné ciele a
úlohy hospodárskeho a sociálneho rozvoja v jeho podstatných vnútorných a vonkajších
súvislostiach a spôsob na ich dosiahnutie. Ustanovuje základné národohospodárske proporcie
a spôsoby uskutočňovania najvýznamnejších potrieb spoločnosti; určuje najmä základné
smery rozvoja životnej úrovne a základné štrukturálne a kvalitatívne zmeny v národnom
hospodárstve.
(2)
Strednodobý plán Československej socialistickej republiky konkretizuje na dané obdobie
zásady štátnej hospodárskej politiky včítane rámcov a zásad pre uplatnenie nástrojov
plánovitého riadenia národného hospodárstva. Vo svojich cieľoch a úlohách je záväzný
jednak pre strednodobé plány republík, jednak pre vykonávacie plány Československej
socialistickej republiky.
(3)
Strednodobé plány republík určujú v súlade so strednodobým plánom Československej
socialistickej republiky zodpovedajúce ciele rozvoja hospodárstva republiky a spôsob
ich dosiahnutia. Vo svojich cieľoch a úlohách sú záväzné pre vykonávacie plány republík.
§ 8
Vykonávací plán Československej socialistickej republiky vychádza zo štruktúry a obsahu
strednodobého plánu Československej socialistickej republiky. Vykonávacie plány republík
vychádzajú z vykonávacieho plánu Československej socialistickej republiky a konkretizujú
jeho úlohy na zabezpečenie ustanovených cieľov.
Hospodárske plány
§ 9
Hospodárske plány ústredných orgánov
Hospodárske plány ústredných orgánov bezprostredne zabezpečujú ciele a úlohy štátnych
plánov, štátnych rozpočtov, menového plánu a oblastných plánov; ďalej usmerňujú komplexný
rozvoj a činnosť podriadených orgánov a organizácií a zabezpečujú konkretizáciu zásad
štátnej hospodárskej politiky a jej realizáciu.
§ 10
Hospodárske plány orgánov stredného článku riadenia
(1)
Hospodárske plány orgánov stredného článku riadenia zabezpečujú úlohy vyplývajúce
zo štátnych plánov, štátnych rozpočtov, menového plánu a oblastných plánov, rešpektujú
zásady štátnej hospodárskej politiky a vyjadrujú iniciatívu a aktivitu socialistických
organizácií a zodpovednosť za uspokojovanie potrieb spoločnosti výrobkami a službami,
ktoré sú predmetom ich činnosti.
(2)
Hospodárske plány orgánov stredného článku riadenia sa vypracúvajú na zhodné plánovacie
obdobia, v zhodných cenách a organizácii a podľa rovnakých metodických zásad ako príslušný
štátny plán; môžu mať ďalšie vnútorné časové členenia.
(3)
Na dané obdobie môže mať orgán stredného článku riadenia len jediný platný hospodársky
plán. Pokiaľ má organizácie alebo ich časti aj na území druhej republiky, člení svoj
hospodársky plán a jeho návrhy podľa územného hľadiska.
(4)
Konkrétna forma a členenie hospodárskeho plánu sa spravuje vlastnými potrebami a
problematikou orgánu stredného článku riadenia. Štátna plánovacia komisia, prípadne
po dohode s ňou nadriadený ústredný orgán môže ustanoviť minimálnu náplň alebo určité
povinné údaje tohto plánu.
§ 11
Hospodárske plány socialistických organizácií
(1)
Hospodárske plány socialistických organizácií sa vypracúvajú vždy v zhodnom období,
v zhodných cenách a organizácii a podľa rovnakých metodických zásad ako príslušný
štátny plán. Musia zabezpečovať úlohy vyplývajúce zo štátneho plánu, štátneho rozpočtu,
menového plánu, oblastného plánu a ich rozpisov a rešpektovať zásady a pravidlá štátnej
hospodárskej politiky.
(2)
Hospodársky plán socialistickej organizácie je komplexným plánom, zahŕňajúcim všetky
stránky činnosti. Nadriadený orgán môže predpísať určitú formu a členenie tohto plánu.
(3)
Vykonávací plán socialistickej organizácie musí byť členený najmenej na štvrťroky,
pokiaľ nadriadený ústredný orgán po dohode so Štátnou bankou československou, Federálnym
ministerstvom financií a Štátnou plánovacou komisiou nepovolí výnimku. Vykonávací
plán musí byť rozpracovaný na vnútropodnikové útvary.
(4)
Na dané obdobie môže mať socialistická organizácia len jediný platný hospodársky
plán. Pokiaľ sa časti socialistickej organizácie nachádzajú aj na území druhej republiky,
člení svoj hospodársky plán a jeho návrhy podľa územného hľadiska.
(5)
So súhlasom nadriadeného ústredného orgánu môže v rozpočtovej organizácii nahradiť
funkciu hospodárskeho plánu jej rozpočet.
§ 12
Hospodárske plány národných výborov
(1)
Hospodársky plán národného výboru zabezpečuje komplexný rozvoj hospodárstva riadeného
príslušným národným výborom a národnými výbormi ním riadenými, ako i jeho vlastnú
činnosť.
(2)
Plány krajských národných výborov majú povahu plánov ústredných orgánov republík.
Na zabezpečenie proporcionality rozvoja hospodárstva na svojom území vypracúvajú krajské
národné výbory oblastné plány.
(3)
Pre plány okresných, miestnych a mestských národných výborov, ktoré riadia socialistické
organizácie, platia obdobne ustanovenia § 10.
(4)
Krajský národný výbor po dohode s Ministerstvom financií a ústredným plánovacím orgánom
republiky môže upraviť formu a členenie hospodárskych plánov miestnych a mestských,
prípadne i okresných národných výborov.
(5)
Krajský národný výbor môže zbaviť miestny alebo mestský národný výbor povinnosti
vypracovať strednodobý, prípadne i vykonávací plán alebo niektoré jeho časti; funkciu
vykonávacieho plánu plní potom rozpočet.
§ 13
Oblastné plány
(1)
Oblastné plány zabezpečujú racionálne rozloženie výrobných síl, koordinovaný rozvoj
oblastí a optimálne využitie ich prírodných a ekonomických podmienok.
(2)
Oblastné plány obsahujú úlohy a ekonomické nástroje diferencované podľa podmienok
odvetví, odborov a oblastí.
TRETIA ČASŤ
Postavenie orgánov a organizácií v plánovacom procese
§ 14
(1)
Všetky orgány a organizácie zúčastňujúce sa na plánovacom procese sú povinné uvádzať
vo svojich podkladoch a návrhoch pravdivé a správne informácie.
(2)
Pokiaľ je pre plánovací proces potrebná spolupráca alebo pomoc orgánu (organizácie),
nemôže ju odoprieť, ak nevybočuje z okruhu jeho pôsobnosti.
§ 15
Vláda Československej socialistickej republiky
(1)
Plánovací proces z vecnej, organizačnej a metodickej stránky, ako i kontrolu plnenia
a realizáciu národohospodárskych plánov riadi v zásadných otázkach vláda Československej
socialistickej republiky a v súlade s jej opatreniami vlády republík.
(2)
Vláda Československej socialistickej republiky schvaľuje návrh
a)
dlhodobého výhľadu Československej socialistickej republiky,
b)
strednodobého plánu Československej socialistickej republiky,
c)
vykonávacieho plánu Československej socialistickej republiky,
d)
smerníc na vypracovanie strednodobého a vykonávacieho plánu Československej socialistickej
republiky.
(3)
Ako opatrenie na zabezpečenie plánov Československej socialistickej republiky a smerníc
pre ich vypracovanie ustanoví vláda Československej socialistickej republiky úlohy
federálnym ústredným orgánom a vládam republík, ktoré ich ustanovia ústredným orgánom
republík.
(4)
Vláda Československej socialistickej republiky a Ústredná rada Československého revolučného
odborového hnutia ustanovia zásady účasti pracujúcich na tvorbe, zabezpečovaní, realizácii
a kontrole plnenia národohospodárskych plánov.
(5)
Ak je to nevyhnutné, mení vláda Československej socialistickej republiky úlohy podľa
odseku 3, prípadne ustanovuje nové i v priebehu realizácie vykonávacích plánov, pričom
rieši podľa potreby aj hospodárske dôsledky a zmenu príslušných plánov. Ak sa tieto
zmeny týkajú úloh uložených vládam republík, rozhodne o nich vláda Československej
socialistickej republiky po ich prerokovaní s vládami republík.
§ 16
Vlády republík
(1)
Vláda republiky schvaľuje návrh
a)
dlhodobého výhľadu republiky,
b)
strednodobého plánu republiky,
c)
vykonávacieho plánu republiky,
d)
smerníc pre vypracovanie strednodobého a vykonávacieho plánu republiky.
(2)
Vláda republiky ustanovuje na zabezpečenie plánov Československej socialistickej
republiky a smerníc pre ich vypracovanie úlohy nižším článkom riadenia v okruhu svojej
pôsobnosti, nemôže však meniť záväznosť, okruh platnosti ani náplň úloh ustanovených
vládou Československej socialistickej republiky. Vláda republiky ustanovuje okrem
toho úlohy na zabezpečenie rozvoja republiky, ktoré sú záväzné v rozsahu a v okruhu
jej určenom; ustanovenie § 15 ods. 5 platí tu obdobne.
(3)
Vlády republík môžu podrobnejšie upraviť úlohu oblastných plánov a ich postavenie
v rámci plánov republík, ako aj tvorbu, zabezpečovanie a kontrolu plnenia oblastných
plánov a vzťahy medzi zúčastnenými orgánmi a organizáciami pri ich vypracovaní v rámci
celkového plánovacieho procesu.
§ 17
Štátna plánovacia komisia
(1)
Štátna plánovacia komisia podľa pokynov vlády Československej socialistickej republiky
a za spolupráce ostatných ústredných orgánov organizuje celkový plánovací proces tým,
že
a)
koordinuje postup vypracovania štátnych plánov a hospodárskych plánov z organizačnej
a metodickej stránky a vydáva na ten účel jednotné metodické pokyny,
b)
vypracúva a predkladá vláde Československej socialistickej republiky návrhy smerníc
pre vypracovanie plánov Československej socialistickej republiky a návrhy plánov Československej
socialistickej republiky; pritom vychádza z návrhov, podkladov a rozborov ostatných
federálnych ústredných orgánov, návrhov plánov republík, prípadne aj z podkladov a
návrhov iných orgánov a organizácií,
c)
pripravuje pre vládu Československej socialistickej republiky návrh zákona o strednodobom
pláne,
d)
koordinuje opatrenia na zabezpečenie cieľov plánov Československej socialistickej
republiky a navrhuje vláde Československej socialistickej republiky príslušné úlohy;
ustanovuje záväzné pravidlá rozpisu (dovedenia) úloh štátnych plánov a hospodárskych
plánov na nižšie stupne riadenia,
e)
vydáva v medziach tohto zákona, prípadne zákona o strednodobom pláne všeobecné záväzné
predpisy o úprave národohospodárskeho plánovania a materiálno-technického zásobovania,
f)
v súlade so štatistickým hodnotením plnenia plánu, vykonávaným orgánmi štátnej štatistiky,
a s použitím správ a rozborov iných orgánov vykonáva kontrolu plnenia štátnych plánov,
g)
vykonáva sústavnú analýzu stavu a vývoja národného hospodárstva, foriem a metód jeho
plánovitého riadenia,
h)
zabezpečuje koordináciu plánov Československej socialistickej republiky s plánmi
členských krajín Rady vzájomnej hospodárskej pomoci za účasti príslušných orgánov,
ch)
vypracúva a vláde Československej socialistickej republiky predkladá spravidla s
návrhmi plánov Československej socialistickej republiky súhrnné návrhy na rozvíjanie
sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva a koordinuje opatrenia, ktoré
na tomto úseku pripravujú vo svojej pôsobnosti ostatné ústredné orgány; preveruje
účinnosť sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva a pripravuje podklady
pre zbližovanie plánovacích a riadiacich systémov v rámci Rady vzájomnej hospodárskej
pomoci,
i)
zúčastňuje sa na posudzovaní predprojektovej prípravy stavieb významných z hľadiska
efektívnosti rozvoja československej ekonomiky,
j)
plní úlohy súvisiace s prípravou a zabezpečením osobitných častí plánov Československej
socialistickej republiky.
(2)
Metodickými pokynmi podľa odseku 1 písm. a) Štátna plánovacia komisia vymedzuje účasť
a povinnosti jednotlivých orgánov a organizácií pri príprave štátnych plánov, určuje
obsah, formu, štruktúru a spôsob predkladania a odôvodnenia potrebných podkladov a
návrhov; zabezpečuje potrebnú jednotnosť metodicko-organizačného postupu a jednotnú
náplň, členenie a agregáciu údajov, prípadne ustanovuje harmonogram prác.
(3)
Štátna plánovacia komisia prerokúva s ústrednými plánovacími orgánmi republík a s
federálnymi ústrednými orgánmi návrhy ich plánov a oboznamuje vládu Československej
socialistickej republiky s odlišnými stanoviskami týchto orgánov.
(4)
Štátna plánovacia komisia môže vydať na vykonanie tohto zákona a v jeho medziach
podrobnejšie predpisy o uplatnení systému gescií, o organizácii a zabezpečovaní materiálno-technického
zásobovania, o organizácii obehu výrobkov, o bilancovaní produkcie a o povinnosti
orgánov a organizácií ich vykonávajúcich.
§ 18
Ústredné plánovacie orgány republík
(1)
Ústredné plánovacie orgány republík v rámci organizácie celkového plánovacieho procesu
a podľa pokynov vlád republík organizujú tvorbu, zabezpečovanie a kontrolu plnenia
komplexných plánov republík tým, že
a)
zabezpečujú vypracovanie návrhov plánov republík, koordinujú z organizačnej a metodickej
stránky účasť ústredných orgánov republík a nimi riadených organizácií v plánovacom
procese; na ten účel môžu vydávať doplňujúce pokyny k metodickým pokynom vydaným Štátnou
plánovacou komisiou a v nadväznosti na metodiku vypracovania štátnych plánov metodické
pokyny na vypracovanie oblastných plánov,
b)
vypracúvajú a predkladajú vládam republík a Štátnej plánovacej komisii návrhy smerníc
na vypracovanie plánov republík a návrhy plánov republík (§ 5 ods. 3); pripravujú pre vlády republík návrh zákona o strednodobom pláne,
c)
organizujú v súčinnosti s ústrednými štatistickými orgánmi republík kontrolu plnenia
plánov republík, hospodárskych plánov a oblastných plánov,
d)
vykonávajú sústavnú analýzu stavu a vývoja hospodárstva republík vo vzťahu k národnému
hospodárstvu Československej socialistickej republiky,
e)
prerokúvajú s federálnymi ústrednými orgánmi, prípadne s ústredným plánovacím orgánom
druhej republiky návrhy plánov rozvoja hospodárstva na území tejto republiky, ak ide
o pôsobnosť federálnych orgánov alebo orgánov druhej republiky,
f)
navrhujú vládam republík koncepciu oblastného rozvoja a opatrenia na jej realizáciu,
g)
zúčastňujú sa posudzovania predprojektovej prípravy stavieb významných z hľadiska
rozvoja československej ekonomiky,
h)
pomáhajú Štátnej plánovacej komisii pri plnení jej úloh podľa § 17 a zúčastňujú sa prípravy plánov Československej socialistickej republiky a iných
návrhov zásadnej povahy, ktoré Štátna plánovacia komisia predkladá vláde Československej
socialistickej republiky; na ten účel môžu pripraviť i vlastné návrhy,
ch)
plní úlohy súvisiace s prípravou a zabezpečovaním osobitných častí štátnych plánov.
(2)
Ústredné plánovacie orgány republík zodpovedajú vládam republík za súlad návrhov
plánov republiky s plánom Československej socialistickej republiky, prerokúvajú s
ostatnými ústrednými orgánmi republiky a s krajskými národnými výbormi návrhy ich
plánov a oboznamujú vládu republiky s odlišnými stanoviskami týchto orgánov.
§ 19
Ústredné orgány
(1)
Ústredné orgány, ktoré riadia socialistické organizácie, prípadne ktoré zodpovedajú
za čiastkové úseky štátnej hospodárskej politiky, plnia v rámci svojej pôsobnosti
tieto povinnosti:
a)
predkladajú svoje koncepcie a podklady dlhodobých výhľadov, návrhov smerníc na vypracovanie
štátnych plánov a návrhy hospodárskych plánov za organizácie nimi riadené, prípadne
za zverené úseky štátnej hospodárskej politiky, včítane potrebných rozborov a odôvodnení,
b)
organizujú vypracovanie hospodárskych plánov v podriadených socialistických organizáciách,
c)
analyzujú účinnosť sústavy plánovitého riadenia v podriadených organizáciách, prípadne
na zverenom úseku štátnej hospodárskej politiky a navrhujú spôsob jej rozvoja príslušnej
vláde, Štátnej plánovacej komisii a ústrednému plánovaciemu orgánu republiky,
d)
vykonávajú rozpis úloh štátnych plánov a štátnych rozpočtov a menového plánu, prípadne
úloh smerníc na vypracovanie štátnych plánov na orgány a organizácie, ktoré ich budú
uskutočňovať; zároveň poskytujú organizáciám ďalšie potrebné informácie o štátnom
pláne a v rámci svojej pôsobnosti konkretizujú zásady štátnej hospodárskej politiky,
e)
vykonávajú sústavnú kontrolu plnenia hospodárskych plánov, analýzu stavu a vývoja
hospodárstva organizácií nimi riadených, prípadne zvereného úseku štátnej hospodárskej
politiky; zúčastňujú sa aj na kontrole plnenia štátnych plánov,
f)
vydávajú podrobnejšie pokyny na vypracovanie podkladov častí štátnych plánov podľa
zásad ustanovených Štátnou plánovacou komisiou, pokiaľ ich na to splnomocní; federálne
Ministerstvo financií spolu s ministerstvami financií republík vydáva smernice na
zostavenie štátnych rozpočtov a v súlade s metodickými pokynmi Štátnej plánovacej
komisie aj na vypracovanie ročných finančných plánov; Štátna banka československá
vydáva podľa potreby smernice na vypracovanie menového plánu.
(2)
Federálne ústredné orgány predkladajú podklady štátnych plánov a hospodárskych plánov
podľa odseku 1 písm. a) orgánom určeným Štátnou plánovacou komisiou v metodických
pokynoch. Poskytujú im aj stanoviská k podkladom, návrhom a rozborom ústredných orgánov
republík, prípadne im predložia vlastné koncepčné návrhy. Stanoviská, podklady, rozbory
a návrhy koncepcií týkajúce sa okruhu pôsobnosti republík poskytnú federálne ústredné
orgány aj ústredným plánovacím orgánom, prípadne ďalším ústredným orgánom republík.
(3)
Ústredné orgány republík predkladajú podklady podľa odseku 1 písm. a), prípadne ďalšie
koncepčné návrhy, podklady a rozbory ústredným plánovacím orgánom republík a príslušnému
federálnemu ústrednému orgánu (ak nie je zriadený, potom Štátnej plánovacej komisii).
Údaje potrebné pre územný prierez predkladajú aj príslušnému ústrednému plánovaciemu
orgánu druhej republiky.
(4)
Pokiaľ ústredné orgány v rámci svojej pôsobnosti predložia vláde návrhy hospodárskych
plánov, podklady alebo koncepcie, alebo iné dokumenty súvisiace so štátnym plánom,
prerokuje ich vláda v súvislosti s návrhom štátneho plánu alebo so stanoviskom príslušného
ústredného plánovacieho orgánu.
(5)
Ústredné orgány, ktoré riadia socialistické organizácie, sú povinné predkladať krajským
národným výborom dohodnuté alebo metodickými pokynmi určené podklady pre vypracovanie
návrhov oblastných plánov v potrebnom členení; s krajskými národnými výbormi sú povinné
prerokúvať rozvojové úlohy nimi riadených organizácií vzťahujúce sa na celkový rozvoj
hospodárstva na území jednotlivých krajov.
(6)
Ústredné orgány môžu pri rozpise úloh štátnych plánov a štátnych rozpočtov a menového
plánu úlohy spevniť alebo určiť ďalšie, alebo rozšíriť ich okruh, pokiaľ vláda Československej
socialistickej republiky, prípadne vláda republiky neustanoví inak. Federálne ministerstvo
zahraničného obchodu zabezpečuje rozpis úloh nielen na organizácie zahraničného obchodu,
ale aj na ďalšie organizácie oprávnené na zahraničnoobchodnú činnosť.
§ 20
Orgány stredného článku riadenia
(1)
Orgány stredného článku riadenia plnia v plánovacom procese tieto povinnosti:
a)
predkladajú nadriadenému ústrednému orgánu podklady návrhov smerníc na vypracovanie
štátnych plánov a súhrnné návrhy hospodárskych plánov za výrobnú hospodársku jednotku,
prípadne za riadené organizácie včítane rozborov a odôvodnení,
b)
organizujú vypracovanie hospodárskych plánov v podriadených organizáciách,
c)
vykonávajú sústavnú analýzu stavu a vývoja za zverený odbor (organizácie) a vykonávajú
kontrolu plnenia plánu podriadených organizácií,
d)
vykonávajú rozpis úloh, ktoré im určil nadriadený ústredný orgán v plánovacom procese,
na podriadené socialistické organizácie, pokiaľ ich neplnia samy; podľa potreby ďalej
konkretizujú zásady štátnej hospodárskej politiky,
e)
overujú, či hospodárske plány podriadených socialistických organizácií zabezpečujú
ciele a úlohy štátnych plánov a ich rozpisu,
f)
usmerňujú riadenie ekonomických procesov v podriadených organizáciách tak, aby boli
zabezpečené predovšetkým úlohy vyplývajúce zo štátnych plánov.
(2)
Orgánom stredného článku riadenia zahŕňajúcim podniky (organizácie) na území oboch
republík, pokiaľ nie sú podriadené federálnym ústredným orgánom, ukladá úlohy vyplývajúce
im z plánov republík nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušným ústredným orgánom
druhej republiky, a to podľa potreby územne rozdelené; prípadné rozpory riešia vlády
republík, prípadne vláda Československej socialistickej republiky. Orgány stredného
článku riadenia sú povinné spolupracovať pri plánovacom procese i pri realizácii národohospodárskych
plánov s príslušnými ústrednými orgánmi oboch republík; obom predkladajú svoje návrhy
plánov a iné podklady za celý odbor svojej pôsobnosti územne rozdelené a rovnako členia
i svoje hospodárske plány.
(3)
Orgány stredného článku riadenia podriadené federálnym ústredným orgánom členia návrhy
hospodárskych plánov, iné podklady i schválené hospodárske plány tak, aby nadriadený
ústredný orgán mohol predkladať podklady potrebné pre územné prierezy štátneho plánu
ústredným plánovacím orgánom republík, prípadne aj Štátnej plánovacej komisii. Sú
tiež povinné poskytovať ústredným plánovacím orgánom republík informácie potrebné
na plánovanie komplexného rozvoja hospodárstva republík.
(4)
Orgán stredného článku riadenia je povinný prerokovať svoj hospodársky plán alebo
jeho časti s príslušným orgánom Revolučného odborového hnutia a s krajským národným
výborom (oblastným orgánom). Návrhy hospodárskych plánov, iné podklady a rozbory podľa
odsekov 1 až 3 predkladá aj orgánom, ktoré určí Štátna plánovacia komisia v metodických
pokynoch.
(5)
Ustanovenie § 19 ods. 6 prvej vety platí tu obdobne.
§ 21
Socialistické organizácie
(1)
Socialistická organizácia plní v plánovacom procese tieto povinnosti:
a)
predkladá nadriadenému orgánu podklady návrhov smerníc na vypracovanie štátnych plánov
a súhrnné návrhy svojich hospodárskych plánov včítane rozborov a odôvodnení,
b)
sústavne analyzuje stav a vývoj vlastnej činnosti a kontroluje plnenie svojho hospodárskeho
plánu,
c)
rozpracúva uložené jej úlohy do vnútropodnikových útvarov.
(2)
Socialistická organizácia je povinná prerokovať príslušné časti hospodárskeho plánu
so svojou odborovou organizáciou a s krajským národným výborom (oblastným orgánom),
ako aj s úverujúcou a financujúcou bankou; v podkladoch alebo v návrhu svojho hospodárskeho
plánu uvedie stanovisko príslušného oblastného orgánu, najmä k plánovanej potrebe
pracovných síl.
(3)
Socialistická organizácia je povinná predkladať krajskému národnému výboru dohodnuté
alebo v metodických pokynoch určené podklady vypracovania návrhov oblastných plánov
v potrebnom členení; s krajským národným výborom prerokúva svoje rozvojové úlohy vzťahujúce
sa na celkový rozvoj hospodárstva na území kraja.
(4)
Ustanovenie § 20 ods. 3 platí tu obdobne.
§ 22
Národné výbory
(1)
Krajské národné výbory sa riadia obdobne ustanoveniami § 19 ods. 1, 3, 4 a 6 prvej vety. Predkladajú návrhy hospodárskych plánov (kraja) za organizácie riadené národnými
výbormi a návrhy oblastných plánov včítane potrebných rozborov, odôvodnení a stanovísk
orgánom určeným metodickými pokynmi, najmä ústrednému plánovaciemu orgánu republiky,
a ich časti aj vecne príslušným ústredným orgánom republík, ktoré k nim zaujmú stanovisko
pre ústredný plánovací orgán republiky.
(2)
Krajské národné výbory poskytujú ústredným orgánom, orgánom stredného článku riadenia
a socialistickým organizáciám podklady a údaje potrebné na ich činnosť z hľadiska
hospodárskeho rozvoja oblastí, najmä údaje o zdrojoch a rozdelení pracovných síl,
bytovej výstavbe, vodohospodárskych a dopravných podmienkach a o výstavbe zariadení
na úseku hospodárstva riadeného národnými výbormi.
(3)
Okresné národné výbory sa riadia obdobne ustanoveniami § 20 ods. 1 a ods. 3 druhej vety. Obdobne platí aj ustanovenie § 19 ods. 6 prvej vety.
(4)
Pre miestne a mestské národné výbory, pokiaľ neriadia organizácie, platia obdobne
ustanovenia § 21 ods. 1 písm. a) a b).
(5)
Podriadenými organizáciami sa v tomto paragrafe rozumejú nielen organizácie priamo
riadené príslušným národným výborom, ale aj národné výbory nižšieho stupňa s organizáciami
nimi riadenými.
ŠTVRTÁ ČASŤ
Zabezpečovanie a kontrola plnenia štátnych a hospodárskych plánov
Zabezpečovanie štátnych a hospodárskych plánov
§ 23
(1)
Základnou formou zabezpečenia cieľov štátnych plánov a hospodárskych plánov je ukladanie
úloh plánu v plánovacom procese vládou a rozpisujúcim orgánom (organizáciou). Úlohou
plánu sa určuje povinnosť určitým spôsobom konať alebo sa konania zdržať, najmä záväzná
úloha alebo záväzný limit, určenie priorít, záväzné pravidlá a postupy a zákazy. Vláda
Československej socialistickej republiky môže ustanoviť pre niektoré druhy úloh plánu
osobitný postup.
(2)
Orgán, ktorý úlohu ukladá alebo jeho uloženie navrhuje, je povinný zistiť dôsledky
uloženia úlohy na hospodársku činnosť adresáta, prípadne jemu podriadených organizácií
a podľa potreby navrhnúť alebo urobiť vhodné opatrenia na riešenie týchto dôsledkov.
Adresát úlohy je povinný rozpísať úlohu na podriadené organizácie (orgány), prípadne
ho sám splniť; zodpovedá za kvalitu, komplexnosť a vnútorný súlad rozpisu. Pri rozpise
sa môžu úlohy spevniť alebo určiť ďalšie, alebo rozšíriť ich okruh, pokiaľ vláda Československej
socialistickej republiky, prípadne vlády republík neustanovia inak.
(3)
Úloha plánu sa nemusí splniť, ak ho operatívne zmení alebo povolí neplniť, prípadne
nahradiť iným rovnocenným plnením ukladajúci alebo jemu nadriadený orgán vo vlastnej
právomoci. Hospodárske záväzky sú tým dotknuté len vtedy, ak sa zmenil plánovací akt.
(4)
Úlohou podľa tohto zákona nie sú opatrenia vydané podľa osobitných predpisov národnými
výbormi ako orgánmi štátnej správy a záväzné úlohy podľa § 3 ods. 2 a úlohy podľa § 12 ústavného zákona č. 10/1969 Zb. o Rade obrany štátu.
§ 24
(1)
Úloha štátneho plánu a jej rozpis, z ktorého vyplynie pre dodávateľa povinnosť dodávky
výrobkov, prác alebo výkonov pre určitého odberateľa, je plánovacím aktom podľa príslušných
ustanovení Hospodárskeho zákonníka.
(2)
Záväzky prijaté pri rokovaniach o medzinárodných hospodárskych vzťahoch orgánmi na
to splnomocnenými sú záväzné pre príslušné orgány, ktoré ich musia zabezpečiť v plánoch.
§ 25
(1)
V plánovacom procese sa vytvárajú a používajú rezervy v štátnych plánoch a v hospodárskych
plánoch, a to jednak bilančné rezervy, jednak rozpisové, tvorené spevňovaním úloh
pri ich rozpise na nižšie stupne riadenia. Rezervy sa používajú na realizáciu cieľov
a úloh národohospodárskych plánov. Majú byť primerané rizikám alebo účelom, pre ktoré
sa tvoria.
(2)
Ústrednými rezervami v štátnom pláne disponuje príslušná vláda alebo orgán ňou splnomocnený,
a to podľa ustanovených pravidiel. S rezervami v hospodárskych plánoch disponuje orgán
(organizácia), ktorý ich vytvoril.
(3)
Orgán (organizácia), ktorý vytvára rezervy v štátnych plánoch a v hospodárskych plánoch,
je povinný evidovať ich tvorbu, stav a použitie.
§ 26
Kontrola plnenia národohospodárskych plánov
(1)
Súčasťou plánovacej a riadiacej činnosti všetkých orgánov a organizácií je kontrola
plnenia národohospodárskych plánov, vykonávaná v nadväznosti na štatistické hodnotenie
ich plnenia a na kontrolnú činnosť iných orgánov.
(2)
Socialistické organizácie sú povinné vykonávať periodickú kontrolu plnenia svojho
hospodárskeho plánu spojenú s rozbormi hospodárenia a o výsledkoch tejto kontroly
informovať nadriadený orgán. Orgány stredného článku riadenia zahŕňajúce organizácie
na území oboch republík sú povinné informovať aj príslušný ústredný orgán druhej republiky.
Kontrola sa vykonáva za účasti príslušného orgánu Revolučného odborového hnutia.
(3)
Ústredné orgány informujú o celkových záveroch vyplývajúcich z kontroly plnenia štátneho
plánu vo svojej pôsobnosti príslušný ústredný plánovací orgán a ústredné orgány republík
aj príslušný federálny ústredný orgán.
(4)
Ak sa pri kontrole zistí ohrozenie cieľov a úloh vykonávacích a strednodobých štátnych
plánov, sú príslušné orgány povinné vykonať alebo navrhnúť účinné opatrenia na nápravu.
Zmeny štátnych a hospodárskych plánov
§ 27
(1)
Zmenu štátneho plánu i hospodárskeho plánu možno navrhnúť a vykonať, len ak sa preukáže
účelnosť zmeny.
(2)
Zmeny vlastného hospodárskeho plánu, ktorými sa rozumie úprava určených úloh, navrhuje
orgán alebo organizácia, ktorá ich požaduje, vždy nadriadenému orgánu, ústredný orgán
príslušnej vláde a ústrednému plánovaciemu orgánu. Ústredné orgány a orgány stredného
článku riadenia môžu, ak to vyžadujú naliehavé potreby národného hospodárstva, určiť
aj po rozpise vykonávacieho plánu nové úlohy alebo zmeniť doterajšie úlohy, a to po
predchádzajúcom prerokovaní dôsledkov s organizáciou, ktorá bude novú alebo zmenenú
úlohu plniť. Pokiaľ nadriadený orgán zmenou alebo určením novej úlohy naruší plán
podriadeného orgánu (organizácie) alebo jeho záväzky, je povinný zároveň riešiť prípadnú
zmenu jeho hospodárskeho plánu, ako aj dôsledky pre jeho hospodárenie.
(3)
Návrh na zmenu hospodárskeho plánu musí byť riadne odôvodnený prepočtami a rozbormi
a musí vyčísliť všetky podstatnejšie dôsledky tak pre vlastný hospodársky plán, ako
pre plány dotknutých organizácií, najmä hlavných dodávateľov a odberateľov. Dôsledky
zmien musí navrhovateľ riešiť príslušnými návrhmi opatrení.
§ 28
(1)
Zmena štátneho plánu a hospodárskeho plánu sa nesmie vykonať so spätnou platnosťou.
Pokiaľ má nepriaznivé dôsledky pre štátny rozpočet, musí sa dohodnúť s príslušným
ministerstvom financií. Zmenu hospodárskeho plánu nemožno vykonať bez súhlasu nadriadeného
orgánu.
(2)
Vláda Československej socialistickej republiky môže ustanoviť, ku ktorým dátumom
možno zmeny štátnych plánov a hospodárskych plánov vykonávať. Ďalšie náležitosti,
postupy, spôsob riešenia dôsledkov a pôsobnosť orgánov pri zmenách štátnych plánov
a hospodárskych plánov môže určiť Štátna plánovacia komisia, pokiaľ to neupravia osobitné
predpisy.
(3)
Všetky orgány a organizácie sú povinné schválené zmeny premietnuť do svojich hospodárskych
plánov a oznámiť ich príslušným orgánom štátnej štatistiky.
§ 29
Sankcie
(1)
Nadriadený orgán nariadi socialistickej organizácii, aby odviedla do príslušného
štátneho rozpočtu dvojnásobok sumy, ktorú získala porušením povinnosti vyplývajúcej
z tohto zákona. Ak nadriadený orgán nenariadi odvod do 30 dní po tom, čo toto porušenie
povinnosti zistil alebo bol naň upozornený, revízny orgán môže odvod nariadiť jemu.
Odvod sa môže nariadiť najneskôr do troch rokov od neoprávnene získaného majetkového
prospechu.
(2)
Ak socialistická organizácia nesplní úlohu plánu vlastným zavinením, môže jej nadriadený
ústredný orgán uložiť pokutu do jedného milióna Kčs. Nadriadený ústredný orgán môže
uložiť pokutu do rovnakej výšky aj orgánu, ktorý spôsobil nesplnenie úlohy tým, že
ho nerozpísal podriadenej socialistickej organizácii, prípadne orgánu. Pokuta, ktorú
možno uložiť najneskôr do jedného roka nasledujúceho po tom, čo sa mala úloha splniť,
pripadá do príslušného štátneho rozpočtu.
(3)
Ustanoveniami podľa odsekov 1 alebo 2 zostáva nedotknutá zodpovednosť socialistickej
organizácie za spôsobenú škodu i zodpovednosť pracovníkov socialistickej organizácie
podľa osobitných predpisov. Ustanovenia odsekov 1 a 3 sa však nevzťahujú na ústredné
orgány.
PIATA ČASŤ
Záverečné ustanovenia
§ 30
(1)
Pracovníci štátnych orgánov majú pri plnení svojich úloh, vyplývajúcich z tohto zákona,
prístup do priestorov socialistických organizácií, ktoré sú povinné predložiť im na
nazretie písomnosti a iné pomôcky a podať správy a vysvetlivky týkajúce sa zisťovaných
skutočností; podobné oprávnenie majú voči orgánom stredného článku riadenia a národným
výborom.
(2)
Ústredné plánovacie orgány sú povinné sa vyjadriť k návrhom opatrení iných ústredných
orgánov, ak majú nepriaznivé dôsledky pre štátne plány a ich realizáciu.
§ 31
(1)
Obsah, ako aj spôsob vypracovania, predkladania, prerokovania, zabezpečovania, vyhlasovania
a kontroly osobitných častí štátnych plánov, najmä za oblasti obrany a bezpečnosti,
aj úlohy osobitných častí týchto plánov ustanoví vláda Československej socialistickej
republiky spravidla na návrh Štátnej plánovacej komisie, prípadne federálneho Ministerstva
financií.
(2)
Predpisy o plánovaní vojenskej vedy a techniky, výroby a dodávok vojenskej techniky,
o tvorbe cien vojenskej techniky, o vojenskom školstve a pracovných silách, o medzinárodnej
vedecko-technickej a hospodárskej spolupráci a o štatistike týkajúcej sa osobitných
častí štátnych plánov, ktorých vydanie by inak patrilo iným orgánom, vydáva Štátna
plánovacia komisia po prerokovaní s vecne príslušným ústredným orgánom.
(3)
Štátna plánovacia komisia určí po dohode s Federálnym ministerstvom národnej obrany
a Federálnym ministerstvom vnútra odchýlky od tohto zákona nevyhnutné z hľadiska záujmov
obrany a bezpečnosti.
(4)
Vláda Československej socialistickej republiky, prípadne na základe jej splnomocnenia
vlády republík, môžu povoliť výnimky z tohto zákona nevyhnutné pre experimentálne
overovanie nových foriem plánovitého riadenia. Na návrh Štátnej plánovacej komisie
môže vláda Československej socialistickej republiky niektoré orgány a organizácie
oslobodiť od povinnosti predkladať komplexné návrhy ich hospodárskych plánov alebo
ustanoviť zásadu, že hospodárske plány sa schvaľujú podľa postupu, ktorý určí.
§ 32
(1)
Predkladanie hospodárskych plánov a ich návrhov mimo plánovacieho procesu upravujú
osobitné predpisy.
(2)
Pokiaľ sa v Hospodárskom zákonníku a iných predpisoch hovorí o dlhodobom pláne, rozumie
sa ním strednodobý (spravidla päťročný) plán podľa tohto zákona.
§ 33
Zrušujú sa § 2 ods. 1 a 2, § 5 až 14, § 16, § 67, § 68 ods. 1 písm. a) a § 91 ods.
3 vládneho nariadenia č. 100/1966 Zb. o plánovitom riadení národného hospodárstva v znení vládnych nariadení č. 83/1967
Zb., č. 16/1968 Zb., č. 148/1968 Zb. a č. 169/1969 Zb.
§ 34
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1971.
Svoboda v. r.
Dr. Hanes v. r.
Dr. Štrougal v. r.
Dr. Hanes v. r.
Dr. Štrougal v. r.