74/1970 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1989 do 31.12.1989
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 17.07.1970 - 22.01.1979 | |
| 3. | 23.01.1979 - 31.12.1988 | 4/1979 Zb. |
| 4. | 01.01.1989 - 31.12.1989 | 4/1979 Zb., 4/1979 Zb. |
| 5. | 01.01.1990 - 30.05.1991 | 195/1989 Zb. |
| 6. | 31.05.1991 - 31.07.1991 | 195/1991 Zb. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 74/1970 Zb. |
| Názov: | Vyhláška federálneho Ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa upravuje uvoľňovanie, umiestňovanie a hmotné zabezpečenie pracovníkov v súvislosti s vykonávaním racionalizačných a organizačných opatrení |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 03.07.1970 |
| Dátum vyhlásenia: | 17.07.1970 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1989 |
| Dátum účinnosti do: | 31.12.1989 |
| Autor: | Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 54/1956 Zb. | Zákon o nemocenskom poistení zamestnancov |
| 101/1964 Zb. | Zákon o sociálnom zabezpečení |
| 53/1968 Zb. | Zákon o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých ústredných orgánov |
| 4/1979 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o zmene a doplnení vyhlášky č. 74/1970 Zb., ktorou sa upravuje uvoľňovanie, umiestňovanie a hmotné zabezpečenie pracovníkov v súvislosti s vykonávaním racionalizačných a organizačných opatrení |
| 195/1989 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o zabezpečení pracovníkov pri organizačných zmenách a občanov pred nástupom do zamestnania |
| 195/1991 Zb. | Zákon o odstupnom poskytovanom pri skončení pracovného pomeru |
| 306/1991 Zb. | Zákon o zmenách v sociálnom zabezpečení |
74
VYHLÁŠKA
federálneho Ministerstva práce a sociálnych vecí
z 3. júla 1970,
ktorou sa upravuje uvoľňovanie, umiestňovanie a hmotné zabezpečenie pracovníkov v
súvislosti s vykonávaním racionalizačných a organizačných opatrení
Federálne Ministerstvo práce a sociálnych vecí ustanovuje po dohode s ministerstvami
práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej
republiky a Ústrednou radou Československého revolučného odborového hnutia podľa § 11 a 12 zákona č. 53/1968 Zb. o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých ústredných orgánov, § 63 ods. 2 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov a § 142 zákona č. 101/1964 Zb. o sociálnom zabezpečení:
§ 1
Rozsah platnosti
(1)
Touto vyhláškou sa upravuje postup pri uvoľňovaní, prechod a umiestňovanie pracovníkov
v súvislosti s vykonávaním štrukturálnych zmien v národnom hospodárstve, s likvidáciou
neefektívnych prevádzok, so znižovaním správneho a riadiaceho aparátu a s inými racionalizačnými
alebo organizačnými opatreniami a v dôsledku uplatnenia zákazov niektorých prác a
pracovísk ženám, hmotné zabezpečenie týchto pracovníkov pri prechode do nového zamestnania
a pred nástupom doňho a ich nároky v oblasti nemocenského poistenia.
(2)
Vyhláška sa vzťahuje
a)
na pracovníkov uvoľňovaných z pracovného pomeru z organizačných dôvodov [§ 46 ods. 1 písm. a) až c) Zákonníka práce - úplné znenie č. 55/1975 Zb.] a na pracovníčky uvoľnené z pracovného pomeru v dôsledku
uplatnenia zákazov niektorých prác a pracovísk ženám (§ 150 Zákonníka práce), či už k uvoľneniu z týchto dôvodov dôjde výpoveďou danou socialistickou organizáciou,
alebo dohodou, ako aj na pracovníkov, ktorí sa z pracovného pomeru neuvoľňujú, ale
podľa ďalších ustanovení tejto vyhlášky v rámci tej istej organizácie buď prejdú do
inej prevádzkárne, alebo u nich dôjde k podstatnej zmene pracovnej činnosti,
b)
na členov výrobných družstiev uvoľňovaných z členského pomeru na základe výpovede
danej výrobným družstvom alebo dohodou podľa stanov družstva z dôvodov zodpovedajúcich
dôvodom rozviazania pracovného pomeru uvedeným pod písmenom a), ako aj na členov,
ktorí sa z pracovného pomeru neuvoľňujú, ale podľa ďalších ustanovení tejto vyhlášky
v rámci tej istej organizácie buď prejdú do inej prevádzkárne, alebo u nich dôjde
k podstatnej zmene pracovnej činnosti, (ďalej len „pracovníci").
(3)
Vyhláška sa nevzťahuje na pracovníkov, s ktorými bol pracovný pomer rozviazaný z
iných dôvodov; nevzťahuje sa ani na pracovníkov, u ktorých dochádza bez rozviazania
pracovného pomeru k prechodu práv a povinností z ich pracovnoprávnych vzťahov na inú
organizáciu podľa § 249 a 250 Zákonníka práce, pokiaľ nejde o pracovníkov, u ktorých súčasne z organizačných dôvodov dochádza k
podstatnej zmene pracovnej činnosti, prípadne o prechod pracovníkov podľa štvrtej
časti.
PRVÁ ČASŤ
§ 2
Postup pri uvoľňovaní pracovníkov
(1)
Pri uvoľňovaní pracovníkov postupuje organizácia podľa Zákonníka práce.
(2)
Organizácia uvoľňuje predovšetkým pracovníkov, u ktorých sú predpoklady pre ľahšie
umiestnenie a zapracovanie na iných pracoviskách. Prihliada pritom najmä na možnosť
využitia kvalifikácie pracovníkov, prípadne ich preškolenia na novú výrobu alebo iné
povolanie. Osobitný ohľad je pritom povinná brať popri prípadoch uvedených v § 47 ods. 2 Zákonníka práce na starších pracovníkov pred vznikom nároku na starobný dôchodok a na závažné rodinné
dôvody (napr. zamestnanie druhého manžela, školskú dochádzku, prípadne učebný pomer
detí). U pracovníkov, ktorí majú byť uvoľnení, využije organizácia predovšetkým všetky
možnosti ich účelného umiestnenia na iných svojich pracoviskách (§ 46 ods. 2 Zákonníka práce) alebo na pracoviskách tej istej výrobnej hospodárskej jednotky.
(3)
Ak nemožno umiestniť pracovníka, ktorý má byť uvoľnený, v rámci organizácie, je táto
organizácia povinná v spolupráci s národným výborom pracovníkovi účinne pomáhať pri
získavaní nového vhodného zamestnania, prípadne mu nové zamestnanie zabezpečiť (§ 47 Zákonníka práce) a postupovať pri jeho uvoľňovaní a ďalšom umiestnení tak, aby prechod na nové pracovisko
bol plynulý a aby len výnimočne bolo treba použiť opatrenie na hmotné zabezpečenie
pracovníka podľa tretej časti (§ 4 až 7). Uvoľňujúca organizácia je povinná účinne pomáhať i pri získavaní nového vhodného
zamestnania tým pracovníkom, ktorých pracovný pomer bol zrušený v novej organizácii
v skúšobnej dobe. Pri umiestňovaní pracovníkov prihliadajú organizácie aj národné
výbory na ich odôvodnené záujmy a potreby.
(4)
Organizácia je povinná včas, spravidla aspoň 4 týždne pred tým, než by sa pracovníkom
mala dať výpoveď, oboznámiť ich s politicko-ekonomickými dôvodmi uvoľnenia, ako aj
s tým, aká pomoc sa im poskytne pri získaní nového zamestnania. Ak pracovník prejaví
záujem prejsť do nového zamestnania pred dňom, keď sa má pracovný pomer skončiť na
základe výpovede alebo už uzavretej dohody, je uvoľňujúca organizácia povinná jeho
žiadosti vyhovieť, pokiaľ tomu nebránia dôležité prevádzkové dôvody. V dohode o rozviazaní
pracovného pomeru sa uvedie dôvod rozviazania pracovného pomeru.
(5)
Ustanovenia odsekov 2 a 3 sa nevzťahujú na prípady, keď sa pracovník uvoľňuje na
vlastnú žiadosť, a na prechod pracovníkov z dôvodu spoločensky najvýznamnejších štrukturálnych
zmien a iných racionalizačných opatrení (štvrtá časť).
DRUHÁ ČASŤ
§ 3
Hmotné zabezpečenie pri prechode do nového zamestnania a pri podstatnej zmene pracovnej
činnosti
(1)
V tejto časti je upravené hmotné zabezpečenie pracovníkov pri ich prechode do novej
organizácie, prípadne pri podstatnej zmene ich pracovnej činnosti v doterajšej organizácii
z dôvodov uvedených v § 1 ods. 2, ak nejde o prechod podľa ustanovení štvrtej časti (§ 8 až 16).
(2)
Uvoľnenému pracovníkovi, ktorý po skončení pracovného pomeru bez zbytočného prieťahu
nastúpi do zamestnania v inej organizácii, patrí mzdové vyrovnanie vo výške rozdielu
medzi priemerným hrubým zárobkom na pôvodnom pracovisku (§ 275 Zákonníka práce) a hrubým zárobkom dosahovaným na novom pracovisku, a to od nástupu do nového zamestnania
po dobu 3 mesiacov; pokiaľ u pracovníka dochádza k podstatnej zmene jeho pracovnej
činnosti vyžadujúcej podstatnú zmenu alebo podstatné rozšírenie kvalifikácie, ktoré
nemohol bez svojej viny dosiahnuť v uvedenej dobe, patrí mu mzdové vyrovnanie ešte
po ďalšiu dobu nevyhnutnú na dosiahnutie alebo rozšírenie kvalifikácie, najdlhšie
však celkove po dobu 6 mesiacov, prípadne pri nevyhnutnosti prípravy na záverečnú
učňovskú skúšku najdlhšie po dobu 12 mesiacov od nástupu do nového zamestnania.
(3)
Za podstatnú zmenu alebo podstatné rozšírenie kvalifikácie pracovníka sa na tieto
účely považuje nadobudnutie nových vedomostí a zručností školením v rozsahu najmenej
150 vyučovacích hodín; pritom pri robotníckych povolaniach musí ísť o prípravu na
záverečnú učňovskú skúšku - prípadne o zaškolenie alebo preškolenie - na povolanie
najmenej 3. kvalifikačného stupňa. Iné prípady kvalifikačných zmien môže za podstatnú
zmenu alebo podstatné rozšírenie kvalifikácie uznať príslušný ústredný orgán po dohode
s príslušným odborovým orgánom a po súhlase príslušného ministerstva práce a sociálnych
vecí.
(4)
Mzdové vyrovnanie sa poskytuje aj za dni, za ktoré pracovník poberá v novej organizácii
náhradu mzdy alebo peňažné dávky nemocenského poistenia nahrádzajúce mzdu; mzdové
vyrovnanie za čas poskytovania peňažných dávok nemocenského poistenia nahrádzajúcich
mzdu sa určí vo výške rozdielu medzi týmito dávkami, ktoré by pracovník poberal v
prvšej organizácii, a dávkami priznanými v novej organizácii. Mzdové vyrovnanie sa
neposkytuje pracovníkovi, ktorý po čase určenom na zapracovanie nedosahuje pri práci
vlastným zavinením, najmä v dôsledku neospravedlnenej absencie alebo zlej pracovnej
morálky priemerný výkon dosahovaný pracovníkmi vykonávajúcimi rovnakú prácu.
(5)
Mzdové vyrovnanie poskytne pracovníkovi v termínoch určených na výplatu mzdy organizácia,
ktorá ho prijala do zamestnania, z ostatných osobných nákladov.1) Poskytnutú sumu mzdového vyrovnania uhradí tejto organizácii uvoľňujúca organizácia
z ostatných osobných nákladov.
(6)
Pracovníkovi, ktorý po prechode do inej organizácie bude vykonávať prácu, na ktorú
sa musí zaškoliť alebo preškoliť, je preberajúca organizácia povinná zabezpečiť bez
zbytočného prieťahu a na svoj náklad také zaškolenie alebo preškolenie a odmeňovať
ho po tento čas podľa mzdových predpisov platných pre preberajúcu organizáciu.
(7)
Pokiaľ nároky pracovníka alebo iné plnenia v jeho prospech sú podľa mzdových predpisov
platných v novej organizácii viazané na nepretržité trvanie pracovného pomeru (členského
vzťahu člena výrobného družstva), považuje sa táto podmienka pri prechode pracovníka
podľa tejto vyhlášky bez zbytočného prieťahu do nového pracovného pomeru (členského
vzťahu člena výrobného družstva) za splnenú. Záznam o tom sa založí do osobného spisu
pracovníka a uvedie v potvrdení o zamestnaní. Tým nie sú dotknuté právne predpisy
o zisťovaní priemerného zárobku.
(8)
Pracovníkovi, ktorý uzavrie pracovnú zmluvu v nábore vykonávanom národnými výbormi,
patria aj náležitosti poskytované pri tomto nábore podľa osobitných predpisov.2)
(9)
Ak u pracovníka, ktorý nie je organizáciou uvoľňovaný z pracovného pomeru z dôvodov
uvedených v § 46 ods. 1 písm. a) až c) Zákonníka práce (§ 1 ods. 2), dochádza k podstatnej zmene pracovnej činnosti vyžadujúcej podstatnú zmenu alebo
podstatné rozšírenie kvalifikácie (odsek 3), patrí mu mzdové vyrovnanie vo výške a
po čas ustanovený v odseku 2 a v odseku 4. Mzdové vyrovnanie poskytuje pracovníkovi
organizácia z ostatných osobných nákladov.1) O povinnosti organizácie zaškoliť alebo preškoliť pracovníka a o jeho odmeňovaní
v tomto čase platí obdobne ustanovenie odseku 6.
TRETIA ČASŤ3)
Hmotné zabezpečenie pred nástupom do nového zamestnania
§ 4
(1)
Ak pracovník nemôže napriek pomoci uvoľňujúcej organizácie a národného výboru nastúpiť
do vhodného zamestnania primeraného jeho zdravotnému stavu a schopnostiam a pokiaľ
možno i kvalifikácii bezprostredne po skončení doterajšieho pracovného pomeru, patrí
mu pri splnení podmienok ustanovených v tejto vyhláške príspevok pred nástupom do
nového zamestnania (ďalej len „príspevok“).
(2)
Príspevok sa pracovníkovi poskytuje vo výške 60 % jeho priemerného mesačného čistého
zárobku dosiahnutého v organizácii, ktorá ho uvoľnila, najviac však v sume 1800 Kčs
mesačne. Priemerný čistý zárobok sa vypočíta tak, že od hrubého priemerného zárobku
sa odpočíta daň zo mzdy podľa sadzby príslušnej pre pracovníka v mzdovom období, keď
sa jeho pracovný pomer skončil. Príspevok sa prizná, len ak čas od skončenia doterajšieho
pracovného pomeru pracovníka do nástupu nového zamestnania je dlhší než jeden kalendárny
týždeň. Ak príspevok patrí len po časť mesiaca, patrí pracovníkovi za kalendárny deň
1/30 určeného príspevku.
(3)
Pokiaľ má pracovník nárok na starobný, invalidný alebo vdovský dôchodok, poskytne
sa mu príspevok znížený o sumu dôchodku, ktorý mu patrí (po zrážke osobitnej dane
z dôchodku).
(4)
Príspevok sa poskytuje do dňa nástupu nového zamestnania, najdlhšie po dobu 6 mesiacov.
Po tomto čase sa poskytuje pracovníkovi, ktorému nebolo zabezpečené žiadne zamestnanie
zodpovedajúce jeho zdravotnému stavu, schopnostiam a závažným rodinným pomerom, príspevok
vo výške 30 % priemerného mesačného čistého zárobku dosiahnutého v organizácii, ktorá
ho uvoľnila, najviac však v sume 900 Kčs mesačne, najdlhšie po dobu ďalších 6 mesiacov.
§ 5
(1)
Príspevok sa prizná pracovníkovi, ktorý sa prihlásil o nové zamestnanie na okresnom
národnom výbore, v obvode ktorého má trvalé bydlisko, a o príspevok požiadal.
(2)
Ak sa pracovník prihlásil o zamestnanie včas, t. j. najneskôr do troch dní odo dňa
skončenia pracovného pomeru, prípadne po odpadnutí prekážky, pre ktorú sa nemohol
v tejto lehote prihlásiť, a súčasne požiadal o príspevok, prizná sa mu príspevok odo
dňa nasledujúceho po skončení pracovného pomeru. Ak pracovník, ktorý sa včas prihlásil
o zamestnanie, požiada o príspevok neskôr, prizná sa mu príspevok za prešlý čas najviac
jedného mesiaca pred podaním tejto žiadosti.
(3)
Ak sa pracovník z vlastnej viny neprihlásil o zamestnanie včas, prizná sa mu príspevok
odo dňa, keď sa prihlásil, najskôr však odo dňa, keď o príspevok požiadal.
(4)
Príspevok sa poskytuje aj pracovníkovi, ktorého pracovný pomer, do ktorého nastúpil
bezprostredne po uvoľnení, bol zrušený v skúšobnej dobe bez viny pracovníka, ak sa
pracovník prihlásil o nové zamestnanie na príslušnom okresnom národnom výbore.
§ 6
(1)
Príspevok sa neprizná, prípadne odníme pracovníkovi, ktorý bez vážnych dôvodov odmietne
nastúpiť do vhodného zamestnania alebo sa účastniť výpomoci organizovanej národným
výborom pre poľnohospodárske špičkové, sezónne alebo podobné krátkodobé práce. Ak
sa pracovník na prechodný čas takej výpomoci zúčastní, patrí mu príspevok popri dosiahnutom
zárobku.
(2)
Príspevok nepatrí pracovníkovi po dobu, po ktorú sa mu poskytujú peňažné dávky nemocenského
poistenia nahrádzajúce mzdu. O túto dobu sa predlžuje doba, po ktorú možno príspevok
poskytovať.
(3)
Príspevok patrí pracovníkovi aj vtedy, ak pracovná neschopnosť vznikne po uplynutí
ochrannej lehoty zo zamestnania, takže pracovníkovi nepatria dávky nemocenského poistenia;
čas poskytovania príspevku sa však o čas pracovnej neschopnosti nepredlžuje. Okresný
národný výbor môže v tomto prípade pracovníkovi zvýšiť príspevok až do výšky nemocenského,
ktoré by mu inak patrilo, pokiaľ to je odôvodnené vyššími nákladmi spojenými s chorobou.
(4)
Pracovníkovi, ktorému už uplynula ochranná lehota zo zamestnania, patrí v čase, keď
poberá príspevok, aj prípadné pohrebné, ak sú inak splnené podmienky pre jeho poskytnutie
podľa predpisov o nemocenskom poistení pracovníkov; za týchto podmienok patrí pohrebné
aj tomu, kto zomretému pracovníkovi vystrojil pohreb.
§ 7
(1)
O priznaní príspevku a pohrebného, prípadne odňatí príspevku rozhoduje okresný národný
výbor príslušný podľa miesta trvalého bydliska pracovníka. Príspevok vypláca okresný
národný výbor mesačne pozadu. Okresný národný výbor môže pracovníkovi poskytnúť na
jeho žiadosť preddavok vo výške polovice mesačného príspevku.
(2)
Poskytovanie prídavkov na deti a dávok v materstve uchádzačom o zamestnanie upravujú
osobitné predpisy.2)
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHOD A HMOTNÉ ZABEZPEČENIE PRACOVNÍKOV PRI SPOLOČENSKY NAJVÝZNAMNEJŠÍCH ŠTRUKTURÁLNYCH
ZMENÁCH A INÝCH RACIONALIZAČNÝCH OPATRENIACH
PRVÝ ODDIEL
NAJVÝZNAMNEJŠIE ŠTRUKTURÁLNE ZMENY
§ 8
(1)
Prechodom z dôvodu spoločensky najvýznamnejších štrukturálnych zmien je na účely
tejto vyhlášky prechod pracovníka (do pracovného pomeru s inou organizáciou, prípadne
v rámci tej istej organizácie bez rozviazania pracovného pomeru) zo zrušenej prevádzkárne,
ktorej zrušenie je menovite určené štátnym plánom rozvoja národného hospodárstva ČSSR
ako zdroj pracovných síl pre určenú výrobnú prevádzkáreň, do tejto prevádzkárne, ak
je
a)
zaradená v štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva ČSSR do zoznamu menovitých
akcií na efektívnejšie využitie základných prostriedkov vyššou smennosťou alebo
b)
uvedená do prevádzky na základe akcie investičnej výstavby záväzne určenej štátnym
plánom rozvoja národného hospodárstva ČSSR alebo centrálne posudzovanej.
(2)
Pri prechode z dôvodu spoločensky najvýznamnejších štrukturálnych zmien (odsek 1)
patrí pracovníkom mzdové vyrovnanie, náležitosti uvedené vo vyhláške č. 33/1974 Zb. o príspevkoch a náhradách, ktoré sa poskytujú pracovníkom získaným náborom vykonávaným
národnými výbormi, prípadne im možno priznať za podmienok ďalej ustanovených zvýšený
náborový príspevok.
§ 9
(1)
Mzdové vyrovnanie patrí pracovníkovi vo výške ustanovenej v § 3 ods. 2, a to od nástupu práce na novom pracovisku po dobu 3 mesiacov; pri potrebe zaškoľovania
alebo preškoľovania, ktoré pracovník nemohol bez svojej viny ukončiť v uvedenom čase,
patrí mu mzdové vyrovnanie ešte po ďalší čas nevyhnutný na jeho ukončenie, najdlhšie
však celkove po dobu 6 mesiacov, prípadne pri nutnosti prípravy na záverečnú učňovskú
skúšku (na povolanie najmenej 3. kvalifikačného stupňa) najdlhšie po dobu 12 mesiacov
od nástupu práce na novom pracovisku.
(2)
Mzdové vyrovnanie sa poskytuje i za dni, keď pracovník poberá na novom pracovisku
náhradu mzdy alebo dávky nemocenského poistenia nahrádzajúce mzdu, a to vo výške a
za podmienok ustanovených v § 3 ods. 4; ak ide pritom o prechod pracovníka v rámci tej istej organizácie, považuje sa za
prvšiu a novú organizáciu pôvodné a nové pracovisko.
§ 10
(1)
Pracovníkom uvedeným v § 8 odst. 1 patrí náborový príspevok a ostatné náležitosti ustanovené vyhláškou č. 33/1974 Zb. vo výške a za podmienok v nej uvedených, aj keď pracovník neuzavrel pracovnú zmluvu
pri nábore vykonávanom národnými výbormi. Náborový príspevok a ostatné náležitosti
patria najdlhšie po dobu troch rokov; ak ide o pracovníka, ktorý uzavrel pracovnú
zmluvu pri nábore vykonávanom národnými výbormi, platí ustanovenie § 10 uvedenej vyhlášky.
(2)
Náborový príspevok podľa odseku 1 pracovníkovi nepatrí, ak mu organizácia prizná
zvýšený náborový príspevok (§ 11); ostatné náležitosti podľa odseku 1 patria v tomto prípade najdlhšie po dobu troch
rokov.
§ 11
(1)
Namiesto náborového príspevku, ktorý by pracovníkom patril podľa § 10 ods. 1, môže im organizácia so súhlasom nadriadeného ústredného orgánu udeleným po dohode
s príslušným odborovým orgánom priznať zvýšený náborový príspevok až do výšky šesťnásobku
priemerného hrubého mesačného zárobku, ktorý pracovník dosahoval pred prechodom na
nové pracovisko (§ 10 ods. 2).
(2)
Priznanie zvýšeného náborového príspevku je podmienené dojednaním písomnej dohody
o zotrvaní pracovníka v pracovnom pomere s organizáciou po dobu najmenej 5 rokov;
do tejto doby sa nezapočítava čas základnej (náhradnej) vojenskej služby, čas ďalšej
materskej dovolenky a čas, keď pracovníčka alebo pracovník nevykonávajú prácu z dôvodu
trvalej starostlivosti o dieťa mladšie ako 3 roky.
(3)
Zvýšený náborový príspevok poskytujú organizácie v diferencovanej výške podľa dĺžky
záväzku na zotrvanie v pracovnom pomere, podľa potreby zaškolenia na novom pracovisku,
podľa vzdialenosti pracoviska, na ktoré pracovník prechádza, od bydliska a podľa ťažkostí,
ktoré tým pracovníkovi a jeho rodine vznikajú, podľa vybraných oblastí a podľa veľkosti
prechádzajúcich pracovných kolektívov. Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
môže po dohode s Federálnym ministerstvom financií, Štátnou plánovacou komisiou a
Ústrednou radou odborov a po prerokovaní s Ministerstvom práce a sociálnych vecí Českej
socialistickej republiky a Ministerstvom práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej
republiky ustanoviť zásady pre diferenciáciu zvýšených náborových príspevkov a ich
maximálnu výšku, prípadne obmedziť poskytovanie náborových a zvýšených náborových
príspevkov (§ 10 a 11).
(4)
Výška zvýšeného náborového príspevku sa určí v písomnej dohode celkovou sumou. Diely
vo výške 1/5 tejto celkovej sumy sú zročné v deň nástupu do práce po prechode pracovníka
a ďalej po pol roku a koncom prvého, druhého a tretieho roka trvania pracovného pomeru
s organizáciou po prechode pracovníka.
(5)
Ak sa pracovný pomer skončil pred uplynutím päťročnej alebo dlhšej doby dojednanej
v písomnej dohode (odsek 2), je pracovník povinný vrátiť pomernú časť z celkovej sumy
zvýšeného náborového príspevku zodpovedajúcu dobe, o ktorú sa skrátilo dojednané trvanie
pracovného pomeru, s výnimkou prípadov, keď záväzok nebol splnený, pretože organizácia
porušila podstatné povinnosti, ktoré má voči pracovníkovi podľa pracovnej zmluvy alebo
právnych predpisov, alebo nebol splnený z dôvodu pracovného úrazu, pre ochorenie chorobou
z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou. Organizácia môže so súhlasom nadriadeného
orgánu a závodného výboru ROH odpustiť vrátenie vyplateného zvýšeného náborového príspevku
aj z iných vážnych dôvodov.
§ 12
§ 13
Popri náborovom príspevku (§ 10), prípadne popri zvýšenom náborovom príspevku (§ 11) sa pracovníkom neposkytujú iné príspevky obdobného náborového charakteru podľa osobitných
predpisov. To isté platí pri súbehu ostatných náležitostí poskytovaných pracovníkom
pri ich prechode podľa ustanovení tejto časti.4) Najmä sa vylučuje súbeh týchto náborových príspevkov s náborovými príspevkami podľa
predpisov o poskytovaní náležitostí pri nábore do vybraných organizácií na území hl.
m. Prahy a pri doosídľovaní pohraničia. Pracovníkovi sa poskytne náborový príspevok,
ktorý je preňho výhodnejší. Odo dňa, keď patrí výhodnejší príspevok, nemožno poskytovať
príspevok doteraz vyplácaný; pokiaľ už bol pracovníkovi vyplatený, zúčtuje sa jeho
pomerná časť. Pri súbehu ostatných plnení vyplývajúcich z osobitných predpisov sa
poskytujú pracovníkovi plnenia preňho výhodnejšie. Ustanovenia tohto odseku sa netýkajú
prípadného súbehu náborového príspevku alebo zvýšeného náborového príspevku so stabilizačnými
príspevkami a odmenami.
DRUHÝ ODDIEL
INÉ NAJVÝZNAMNEJŠIE RACIONALIZAČNÉ OPATRENIA
§ 14
Prechodom z dôvodu iných spoločensky najvýznamnejších racionalizačných opatrení je
na účely tejto vyhlášky prechod pracovníka do pracovného pomeru s inou organizáciou,
prípadne prechod v rámci tej istej organizácie bez rozviazania pracovného pomeru,
a to z prevádzkárne, v ktorej sa v dôsledku racionalizačných opatrení [§ 46 ods. 1 písm. a) až c) Zákonníka práce] znižuje počet pracovníkov, do inej výrobnej prevádzkárne určenej ústredným orgánom,
ak pracovník musí z dôvodu tohto prechodu zmeniť miesto pobytu alebo mu vzniknú alebo
ďalej trvajú podstatne nepriaznivé podmienky, najmä v súvislosti s dopravou do tejto
prevádzkárne.
§ 15
(2)
Organizácia môže so súhlasom nadriadeného ústredného orgánu udeleným po dohode s
príslušným odborovým orgánom pracovníkom priznať zvýšený náborový príspevok až do
výšky trojnásobku priemerného hrubého mesačného zárobku, ktorý pracovník dosahoval
pred prechodom na nové pracovisko, a to za podmienok uvedených v § 11 ods. 2. Pre diferenciáciu tohto príspevku, jeho maximálnu výšku, prípadne pre obmedzenie
jeho poskytovania, pre jeho výplatu, pre povinnosť pracovníka vrátiť jeho pomernú
časť a pre krátenie jeho splátok platia ustanovenia § 11 ods. 2 až 5 a § 12.
(3)
Pri prechode podľa § 14 nepatrí pracovníkovi náborový príspevok ani ostatné náležitosti ustanovené vyhláškou
č. 33/1974 Zb., pokiaľ pracovník neuzavrel pracovnú zmluvu pri nábore vykonávanom národnými výbormi
(§ 10). Aj keď sa pracovná zmluva uzavrela v nábore vykonávanom národnými výbormi, nepatrí
pracovníkovi náborový príspevok podľa uvedenej vyhlášky, pokiaľ mu organizácia priznala
zvýšený náborový príspevok (odsek 2). Pri prípadnom súbehu zvýšeného náborového príspevku
a iných príspevkov obdobného náborového charakteru platia ustanovenia § 13.
TRETÍ ODDIEL
§ 16
(1)
Pri prechode pracovníkov podľa tejto časti (§ 8 až 15) platí o povinnosti organizácie zaškoliť alebo preškoliť pracovníka prijatého do
pracovného pomeru ustanovenie § 3 ods. 6; ak ide o prechod v rámci tej istej organizácie, platí toto ustanovenie obdobne.
O posudzovaní pracovnoprávneho vzťahu pracovníka, ktorý bez zbytočného prieťahu prejde
do inej organizácie, platí ustanovenie § 3 ods. 7.
(2)
Mzdové vyrovnanie pri prechodoch podľa tejto časti poskytuje pracovníkovi organizácia,
ktorá ho prijala do pracovného pomeru, prípadne organizácia, v rámci ktorej pracovník
prešiel bez rozviazania pracovného pomeru na iné pracovisko (§ 8 ods. 1, § 14). To isté platí o náborovom príspevku (§ 10) a ostatných náležitostiach podľa vyhlášky č. 33/1974 Zb., pokiaľ ich podľa ustanovenia § 11 ods. 2 uvedenej vyhlášky nevypláca okresný národný výbor, ako aj o zvýšenom náborovom príspevku (§ 11). Mzdové vyrovnanie poskytuje organizácia v termínoch určených na výplatu mzdy z
ostatných osobných nákladov,1) náborový príspevok, ostatné náležitosti podľa vyhlášky č. 33/1974 Zb. a zvýšený náborový príspevok sa nezahŕňajú do mzdových prostriedkov, ale organizácia
ich uhrádza ako finančné náklady platené obyvateľstvu.
(3)
Zvýšený náborový príspevok sa nezahŕňa do základu pre zistenie priemerného zárobku.5)
PIATA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 17
Nároky v nemocenskom poistení
(1)
Nároky pracovníkov v oblasti nemocenského poistenia, na ktoré sa vzťahuje táto vyhláška,
sa posudzujú podľa všeobecných predpisov a podľa ďalších ustanovení tejto vyhlášky.6)
(2)
Do započítateľného zárobku, z ktorého sa určia opakujúce sa peňažné dávky nemocenského
poistenia nahrádzajúce mzdu, sa nezahŕňa mzdové vyrovnanie, príspevky poskytované
v nábore vykonávanom národnými výbormi a príspevky poskytované podľa ustanovení štvrtej
časti (§ 10 a 11), s výnimkou príspevku na zapracovanie.7)
(3)
Pri prechodoch pracovníkov, na ktorých sa vzťahuje táto vyhláška, sa na účely nemocenského
poistenia pracovníkov za nástup do nového zamestnania považuje aj nástup do práce
na novom pracovisku tej istej organizácie.
(4)
Pri zániku uvoľňujúcej organizácie prechádzajú jej práva a povinnosti v oblasti nemocenského
poistenia na preberajúcu organizáciu, prípadne na orgán uskutočňujúci likvidáciu.
Po skončení likvidácie poskytuje peňažné dávky nemocenského poistenia okresná správa
nemocenského poistenia príslušná podľa trvalého bydliska pracovníka. Zanikajúca organizácia
je povinná pred skončením svojej činnosti potvrdiť pracovníkovi všetky potrebné podklady
pre uplatnenie nároku na dávky nemocenského poistenia.
§ 18
Priemerný zárobok a povinnosti uvoľňujúcej organizácie
(1)
Pri prechodoch pracovníkov, na ktorých sa vzťahuje táto vyhláška, sa na účely zistenia
priemerného zárobku za nástup do nového zamestnania považuje aj nástup do práce na
novom pracovisku tej istej organizácie a za prvšiu a novú organizáciu pôvodné a nové
pracovisko tej istej organizácie.
(2)
Uvoľňujúca organizácia je povinná vydať pracovníkovi, ktorý uzavrel nový pracovný
pomer, potvrdenie o výške jeho doterajšieho priemerného hrubého mesačného zárobku
a - po prerokovaní s preberajúcou organizáciou, po akú dobu sa musí pracovník nevyhnutne
zaškoľovať alebo preškoľovať - uviesť v ňom dobu, po ktorú sa mu bude poskytovať mzdové
vyrovnanie (§ 3 ods. 2, § 9 ods. 1, § 15 ods. 1).
(3)
Pracovníkovi, ktorý sa po skončení pracovného pomeru bude uchádzať o príspevok pred
nástupom do nového zamestnania (§ 4), je uvoľňujúca organizácia povinná vydať na jeho žiadosť potvrdenie o jeho priemernom
čistom mesačnom zárobku a o ostatných skutočnostiach súvisiacich s jeho pracovným
pomerom v organizácii rozhodných pre posúdenie nároku na príspevok pred nástupom do
nového zamestnania.
§ 19
Uvoľňovanie a prechod členov výrobných družstiev
(1)
Pokiaľ sa v tejto vyhláške odkazuje na ustanovenia Zákonníka práce v súvislosti s
rozväzovaním pracovného pomeru, rozumejú sa tým u členov výrobných družstiev zodpovedajúce
ustanovenia stanov výrobného družstva o zrušení členského pomeru. Pracovným pomerom
sa u členov výrobných družstiev rozumie členský pomer.
(2)
Ustanovenia tejto vyhlášky o súčinnosti s odborovými orgánmi sa na členské vzťahy
členov výrobných družstiev nevzťahujú.
(3)
Nároky v oblasti nemocenského poistenia členov výrobných družstiev sa spravujú ustanoveniami
§ 17 tejto vyhlášky s odchýlkami vyplývajúcimi z vyhlášky č. 88/1967 Zb. o nemocenskom poistení členov výrobných družstiev.
§ 20
Odstránenie tvrdostí
Ak by pri vykonávaní tejto vyhlášky vznikli tvrdosti, môže Federálne ministerstvo
práce a sociálnych vecí po dohode s Ústrednou radou odborov na žiadosť príslušného
federálneho ústredného orgánu, a ak ide o žiadosť ústredného orgánu republiky, aj
po dohode s príslušným ministerstvom práce a sociálnych vecí republiky, povoliť v
jednotlivých odôvodnených prípadoch výnimku z ustanovení vyhlášky, pokiaľ nejde o
výšku príspevkov a náhrad.
§ 21
Spolupráca s odborovými orgánmi
Pre prípravu a zabezpečenie všetkých štrukturálnych zmien a iných racionalizačných
a organizačných opatrení podľa tejto vyhlášky treba vypracovať vhodné politicko-organizačné
opatrenia. Pri ich vypracovaní a vykonávaní postupujú organizácie a im nadriadené
orgány v úzkej súčinnosti s príslušnými odborovými orgánmi.
§ 22
(1)
Hmotné zabezpečenie podľa tejto vyhlášky patrí pracovníkom, ktorých pracovný pomer
sa skončil po začiatku účinnosti tejto vyhlášky.
(2)
Pracovníkom, ktorí boli uvoľnení a ktorých pracovný pomer sa skončil pred začiatkom
účinnosti tejto vyhlášky, patrí za nevyužitú výpovednú lehotu miesto náhrady vo výške
priemerného zárobku (§ 3 ods. 1 vyhlášky č. 86/1967 Zb. v znení vyhlášky č. 132/1968
Zb.) mzdové vyrovnanie podľa § 3 ods. 2 tejto vyhlášky, pokiaľ o ich nároku na náhradu nebola už dosiahnutá dohoda alebo
sa o ňom právoplatne nerozhodlo.
§ 23
Zrušuje sa vyhláška č. 86/1967 Zb., ktorou sa upravuje uvoľňovanie pracovníkov a ich umiestňovanie a hmotné zabezpečenie
v súvislosti s likvidáciou neefektívnych prevádzok a s inými racionalizačnými opatreniami,
v znení vyhlášky č. 132/1968 Zb.
§ 24
Táto vyhláška nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Minister:
Štanceľ v. r.
Štanceľ v. r.
1)
Vyhláška č. 157/1975 Zb. o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce.
2)
Najmä vyhláška č. 33/1974 Zb. o príspevkoch a náhradách, ktoré sa poskytujú pracovníkom získaným náborom vykonávaným
národnými výbormi.
3)
V tretej časti vyhlášky sú v §4 až 7 upravené podmienky nároku na hmotné zabezpečenie
pred nástupom do nového zamestnania (najmä na príspevok pred nástupom do nového zamestnania
poskytovaný okresným národným výborom), ktoré zostávajú bez zmeny."
4)
Napr. vyhláška č. 33/1974 Zb. o príspevkoch a náhradách, ktoré sa poskytujú pracovníkom získaným náborom vykonávaným
národnými výbormi, úprava Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí z 3.11.1976
č. FV/1-1046/76-1112 o poskytovaní náležitostí pracovníkom a učňom získaným náborom
a vnútrorezortnými prevodmi z iných oblastí ČSSR do vybraných organizácií na území
hl. m. Prahy (registrovaná v čiastke 29/1976 Zb.), vyhláška č. 62/1970 Zb. o poskytovaní náborových príspevkov a iných výhod doosídlencom vo vymedzenom území
pohraničia, vyhláška č. 96/1967 Zb. o náhradách cestovných, sťahovacích a iných výdavkov, smernice Federálneho ministerstva
práce a sociálnych vecí zo 14. januára 1972 č. II/1-126/72-7501 na vykonanie niektorých
ustanovení vyhlášky č. 96/1967 Zb.
5)
Pozri aj ustanovenia §1 ods. 1 písm. e) a písm. f) vyhlášky č. 112/1975 Zb.
6)
Nároky zo sociálneho zabezpečenia pracovníkov, na ktoré sa vzťahuje táto vyhláška,
upravuje vyhláška č. 128/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení, najmä v ustanoveniach §2, 11,
14, 15 a 136.
7)