164/1971 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1972 do 31.07.1972
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1972 - 31.07.1972 | |
3. | 01.08.1972 - 31.12.1973 | 45/1972 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 164/1971 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho cenového úradu a Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o tvorbe cien a výskumných a vývojových prác |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 24.11.1971 |
Dátum vyhlásenia: | 28.12.1971 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1972 |
Dátum účinnosti do: | 31.07.1972 |
Autor: | Federálnne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
89/1969 Zb. | Vyhláška Slovenského cenového úradu, ktorou sa mení a doplňuje vyhláška č. 47/1967 Zb. o cenách |
45/1972 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu a Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj, ktorou sa mení vyhláška č. 164/1971 Zb. o tvorbe cien výskumných a vývojových prác |
164
VYHLÁŠKA
Federálneho cenového úradu a Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj
z 24. novembra 1971
o tvorbe cien a výskumných a vývojových prác
Federálny cenový úrad s Federálnym ministerstvom pre technický a investičný rozvoj
ustanovuje na základe § 47 písm. a) zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev:
§ 1
(1)
Ustanovenia tejto vyhlášky platia pre tvorbu cien za
a)
riešenia výskumných a vývojových úloh plánov rozvoja vedy a techniky;
b)
ostatné výskumné a vývojové práce a výkony ekonomického a technického zamerania,
ktoré majú povahu technického rozvoja a ktoré vykonávajú socialistická organizácie.*)
(2)
Ustanovenia tejto vyhlášky neplatia pre úlohy plánu základného výskumu zostaveného
Československou akadémiou vied (Slovenskou akadémiou vied), s výnimkou úloh vyplývajúcich
zo štátnych programov technického rozvoja a úloh riešených ostatnými rezortami v rámci
štátnych programov základného výskumu.
§ 2
Kategórie cien
Ceny za riešenia úloh a plnenia podľa § 1 ods. 1 sa zaraďujú do kategórie maximálnych limitovaných cien.
§ 3
Spôsob tvorby cien
(1)
Ceny za riešenia a práce podľa § 1 ods. 1 (ďalej len „úlohy“) sa tvoria na základe predbežnej kalkulácie**) pred zaradením úlohy do plánu rozvoja vedy a techniky, resp. pred uzavretím hospodárskej
zmluvy.
(2)
Predbežná kalkulácia sa zostavuje buď v členení predpísanom typovým, príp. odborovým
kalkulačným vzorcom, alebo podľa hodinových zúčtovacích sadzieb, určených organizácii
príslušnými cenovými orgánmi. Režijné náklady sa počítajú podľa platných sadzieb.
Posúdenie predbežnej kalkulácie pri úlohách zahrnutých v pláne rozvoja vedy a techniky
je súčasťou oponentského konania.
(3)
Ku kalkulovaným nákladom sa pripočítava zisková prirážka vo výške:
25 % | zo spracovacích nákladov***) v hospodárskych organizáciách, |
15 % | zo spracovacích nákladov v príspevkových organizáciách, |
5 % | zo spracovacích nákladov v rozpočtových organizáciách len pri úlohách riešených nad rámec plánu (nadplánované úlohy). Pri plánovaných úlohách sa zisková prirážka v rozpočtových organizáciách nekalkuluje. |
(4)
Cena vytvorená na základe predbežnej kalkulácie podľa odseku 1 sa spresňuje podobnou
cenou kalkulácií
a)
pred začatím každej etapy riešenia (výskum, vývoj, príprava sériovej výroby),
b)
pri zmene vecného rozsahu, ktorou sa menia náklady za riešenie o viac ako 3 %.
Spresnenie, ktoré má za následok zvýšenie ceny, možno vykonať, len ak s ním odberateľ
súhlasí.
(5)
Určená (spresnená) cena sa po dokončení prác overuje pomocou výslednej kalkulácie
pri všetkých úlohách, ktorých cena presahuje 1 mil. Kčs. Výsledná kalkulácia použitá
na overenie určenej ceny bude v položkách priamych nákladov zostavená na podklade
účtovnej alebo preukaznej operatívnej evidencie a v položkách nepriamych nákladov
a zisku vo výške sadzieb platných v období určenia ceny.
(6)
Ak je výsledná kalkulácia proti kalkulácii použitej na tvorbu ceny
a)
nižšia, vracia sa rozdiel v nákladoch zmenšený o 5 % odberateľovi; pri úlohách financovaných
zo štátneho rozpočtu sa vracia orgánu, ktorý cenu určil;
b)
vyššia, cena sa nezvyšuje.
(7)
Výška ceny po jej overení sa ďalej
a)
môže zvýšiť maximálne o 10 % v prípade, že výsledky riešenia významne prekračujú
výsledky predpokladané plánovacím aktom alebo na jeho základe uzavretou hospodárskou
zmluvou,
b)
znižuje v prípade, že výsledky riešenia nedosahujú výsledky predpokladané v plánovacom
akte alebo v hospodárskej zmluve. V prípade neúspešnosti z viny riešiteľa sa cena
zníži minimálne o výšku kalkulovaného zisku. Cena sa neznižuje, ak záverečné oponentské
konanie preukáže, že konečné výsledky riešenia, i keď sa líšia od určených cieľov,
neznižujú úroveň a hodnotu riešenia.
(8)
Podobné podmienky pre úpravu ceny podľa odseku 7 určuje plánovací akt alebo na jeho
základe uzavretá hospodárska zmluva.
(9)
Zhodnotenie výsledkov podľa odseku 7 je záväznou súčasťou záverečného posúdenia oponentskou
radou ako podkladu pre rozhodnutie príslušného orgánu, príp. organizácie o konečnej
výške ceny.
(10)
Pri úlohách štátnych a rezortných plánov rozvoja vedy a techniky financovaných zo
štátnych rozpočtov nesmie celkový objem cien prekročiť celkový limit určený v príslušných
plánoch a štátnych rozpočtoch.
(11)
Cieľové odmeny (prémie) alebo mimoriadne odmeny vypisované a poskytované podľa osobitných
predpisov*) nie sú súčasťou ceny.
§ 4
Náklady rozpočtových organizácií
Náklady rozpočtových organizácií na riešenia výskumných a vývojových úloh, pokiaľ
nie sú fakturované, sa do ceny nezapočítavajú. Uvádzajú sa však v návrhu ako evidenčná
hodnota predpokladaných, ale nefakturovateľných nákladov rozpočtových organizácií.
Tieto náklady sa musia brať do úvahy v prepočtoch efektívnosti riešenia.
§ 5
Cenové konanie
(1)
Návrh na určenie ceny za riešenia úloh podľa § 1 ods. 1 písm. a) vypracúva riešiteľ úlohy. Návrh obsahuje
a)
kalkuláciu navrhovanej ceny s podrobnými podkladmi podľa § 3 ods. 1 až 3;
b)
stanovisko realizátora (odberateľa) úlohy k navrhovanej cene;
c)
návrh plánovacieho listu;**)
d)
podobnú analýzu predpokladaných ekonomických i mimoekonomických účinkov riešenia,
včítane prepočtu efektívnosti. Pri úlohách, pri ktorých výsledkom riešenia sú výrobky,
údaje o predpokladanom cenovom limite týchto výrobkov;
e)
časový postup riešenia so záväznými termínmi.
(2)
Návrh ceny za riešenia úloh predkladá riešiteľ nadriadenému ústrednému orgánu, s
výnimkou odborových a podnikových úloh a výkonov technického a ekonomického zamerania
podľa § 1 ods. 1 písm. b). Návrh na určenie ceny predkladá spoločne s návrhom na zaradenie úlohy do plánu rozvoja
vedy a techniky a na jeho riešenie.
(3)
Nadriadený ústredný orgán postúpi návrh oponentskej rade,***) ktorá ho prerokuje v termíne určenom pre úvodné oponentské konanie spolu s návrhom
na riešenie úlohy. Oponentská rada vo svojom stanovisku k vecnej stránke úlohy zaujme
stanovisko k navrhovanej cene, a pokiaľ výsledkom riešenia majú byť výrobky, aj k
hornej hranici, ktorú cena výrobku z hľadiska jeho spoločenskej efektívnosti nesmie
prekročiť, a k cenovému limitu určenému podľa platných predpisov o tvorbe cien daných
výrobkov. Svoje odporúčania odovzdá oponentská rada ústrednému orgánu nadriadenému
riešiteľovi.
(4)
Ústredný orgán nadriadený riešiteľovi preverí odporúčanie oponentskej rady a odovzdá
návrh do dvadsiatich dní od tých čias, čo ho dostal, so svojím stanoviskom Federálnemu
ministerstvu pre technický a investičný rozvoj, príp. Ministerstvu výstavby a techniky
ČSR alebo Ministerstvu výstavby a techniky SSR na schválenie (§ 6 ods. 1 až 3), príp. určí cenu vo svojej pôsobnosti (§ 6 ods. 4).
(5)
Pre návrh na určenie ceny úloh podľa § 1 ods. 1 písm. b) platia ustanovenia predchádzajúcich odsekov tohto paragrafu primerane.
§ 6
Pôsobnosť v určovaní cien
(1)
Ceny úloh štátneho plánu rozvoja vedy a techniky (ďalej len „štátne úlohy“) zo štátnych
programov technického rozvoja a štátnych úloh mimo programov spadajúcich do odvetví,
ktoré sú v pôsobnosti federálnych ústredných orgánov, určí Federálne ministerstvo
pre technický a investičný rozvoj, spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného
riešiteľovi. Ceny ostatných štátnych úloh zo štátnych programov technického rozvoja
spadajúcich do odvetví, ktoré sú v pôsobnosti národných ústredných orgánov, ustanoví
príslušné ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo SSR po dohode s Federálnym ministerstvom
pre technický a investičný rozvoj rovnako spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného
riešiteľovi.
(2)
Ceny štátnych úloh mimo štátnych programov spadajúcich do odvetví v pôsobnosti národných
ústredných orgánov ustanoví príslušné ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo SSR,
spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného riešiteľovi.
(3)
Ceny úloh rezortného (odvetvového) plánu rozvoja vedy a techniky ustanoví ústredný
orgán nadriadený riešiteľovi.
(4)
Ceny odborových a podnikových úloh, ako aj úloh podľa § 1 ods. 1 písm. b) určí riešiteľ.
(5)
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj (Ministerstvo výstavby a
techniky ČSR alebo SSR), event. ústredný orgán podľa ods. 3 ustanoví cenu za riešenie
súčasne s rozhodnutím o riešení úlohy.
(6)
O úprave ceny podľa § 3 ods. 4 až 7 rozhoduje orgán, ktorý je oprávnený ju určiť.
(7)
Bližšie podmienky, za ktorých platia určené ceny, sa uvádzajú v plánovacom akte alebo
v uzavretej hospodárskej zmluve.
§ 7
Prechodné ustanovenie
(1)
Počas platnosti zákazu zvyšovania cien podľa nariadenia vlády č. 168/1969 Zb. a ďalších predpisov sa položky kalkulačného vzorca kalkulujú podľa záväzného kalkulačného
vzorca na dodržanie úrovne cien platných k 1. januáru 1969:
a)
materiálové náklady v platných, prípadne evidovaných cenách;
b)
jednicové mzdy na úrovni platných mzdových taríf;
c)
režijné prirážky v určených percentných sadzbách, zodpovedajúcich podielu nepriamych
nákladov na výskum a vývoj; sadzby určí - pokiaľ ich už nemá určené riešiteľská organizácia
- príslušný cenový orgán;
d)
zisková prirážka maximálne do výšky uvedenej v § 3 ods. 3.
§ 8
Záverečné ustanovenia
(1)
Spory o ceny riešenia úloh rezortného plánu rozvoja vedy a techniky, vzhľadom na
špecifickú povahu sporov, rozhoduje Federálne ministerstvo pre technický a investičný
rozvoj, prípadne Ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo Ministerstvo výstavby
a techniky SSR. Spory o ceny ostatných úloh rozhodujú orgány nadriadené riešiteľovi
po prerokovaní s orgánmi nadriadenými odberateľovi (realizátorovi). Toto ustanovenie
sa netýka zmluvných sporov, ktorých rozhodovanie patrí arbitrážnym orgánom.
(2)
Výnimky z ustanovení tejto vyhlášky povoľuje Federálny cenový úrad spolu s Federálnym
ministerstvom pre technický a investičný rozvoj.
(3)
Zrušujú sa
a)
v § 12 písm. g) vyhlášok č. 74/1969 Zb. a 89/1969 Zb. „činnosti spojené s riešením výskumných a vývojových úloh (s výnimkou komplexných
a samostatných hlavných úloh štátneho plánu výskumných a vývojových prác, ktoré sa
zaraďujú do maximálnych cien)“,
b)
zaradenie do voľných cien podľa § 12 písm. g) uvedených vyhlášok pre „výkony ekonomického
a technického zamerania vykonávané socialistickými organizáciami“, pokiaľ majú tieto
výkony povahu technického rozvoja,
c)
v Zozname výrobkov a služieb zaradených do kategórie voľných cien ako prílohy úpravy
Českého cenového úradu č. 1/1970 Ú. v. ČSR, resp. úpravy Slovenského cenového úradu
č. 15/1969 Ú. v. SSR „činnosti spojené s riešením výskumných a vývojových úloh (s
výnimkou komplexných a samostatných úloh štátneho plánu výskumných a vývojových prác)“,
d)
zaradenie do voľných cien podľa Zoznamu výrobkov a služieb zaradených do kategórie
voľných cien ako prílohy úpravy Českého cenového úradu č. 1/1970 Ú. v. ČSR, resp.
úpravy Slovenského cenového úradu č. 15/1969 Ú. v. SSR „výkony ekonomického a technického
zamerania vykonávané socialistickými organizáciami, pokiaľ nie sú ich ceny určené
v cenníkoch inžinierskych činností alebo projektových prác“, pokiaľ tieto výkony majú
povahu technického rozvoja.
(4)
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1972. Ceny určené podľa doterajších predpisov
zostávajú v platnosti do tých čias, kým nedôjde k zmenám úloh ovplyvňujúcim určenie
ceny.
Minister poverený vedením Federálneho cenového úradu:
Dr. Rendek CSc. v. r.
Minister ČSSR pre technický a investičný rozvoj:
Ing. Šupka v. r.
Dr. Rendek CSc. v. r.
Minister ČSSR pre technický a investičný rozvoj:
Ing. Šupka v. r.
*)
**)
Vládne nariadenie č. 96/1966 Zb.
***)
Úplné vlastné náklady znížené o náklady na jednicový materiál, nakupované súčasti
a kooperácie.
*)
§ 13 vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 141/1971 Zb. o financovaní neinvestičných nákladov rozvoja vedy a techniky a obdobných činností.
**)
Podľa metodických pokynov pre vypracovanie návrhov vykonávacích plánov rozvoja vedy
a techniky.
***)
Smernice pre oponentské konanie pri úlohách štátneho plánu rozvoja vedy a techniky
(FMTIR č. 11 713/IV-1/1971).