41/1972 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 20.03.1991 do 25.06.1992
Predpis bol zrušený predpisom 322/1992 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 12.07.1972 - 31.12.1989 | |
| 3. | 01.01.1990 - 19.03.1991 | 175/1989 Zb. |
| 4. | 20.03.1991 - 25.06.1992 | 82/1991 Zb., 175/1989 Zb. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 41/1972 Zb. |
| Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 05.07.1972 |
| Dátum vyhlásenia: | 12.07.1972 |
| Dátum účinnosti od: | 20.03.1991 |
| Dátum účinnosti do: | 25.06.1992 |
| Autor: | Slovenská národná rada |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 207/1968 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o zriadení ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej socialistickej republiky |
| 175/1989 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 41/1972 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií |
| 82/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 41/1972 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 175/1989 Zb. |
| 322/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o štátnej štatistike |
41
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 5. júla 1972
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Úvodné ustanovenia
(1)
Týmto zákonom sa ustanovuje pôsobnosť a úlohy, ktoré v oblasti sociálno-ekonomických
informácií vykonávajú orgány Slovenskej republiky (ďalej len „republika“) okrem pôsobnosti
a úloh ustanovených zákonom o jednotnej sústave sociálno-ekonomických informácií.*)
(2)
V rozsahu ustanovenom týmto zákonom a vykonávacími predpismi k nemu vydanými plnia
úlohy v oblasti sociálno-ekonomických informácií aj všetky ostatné organizácie a osoby.
Prvý oddiel
Štatistické orgány republiky
§ 2
Slovenský štatistický úrad
(1)
Slovenský štatistický úrad je ústredným orgánom štátnej správy republiky pre oblasť
sociálno-ekonomických informácií.
(2)
Na čele Slovenského štatistického úradu je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady na návrh vlády republiky.
(3)
Podpredsedov Slovenského štatistického úradu vymenúva a odvoláva vláda republiky
na návrh predsedu Slovenského štatistického úradu.
(4)
Predseda Slovenského štatistického úradu je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde
republiky.
Územné štatistické orgány republiky
§ 3
(1)
Územnými štatistickými orgánmi republiky sú
a)
Oblastná správa Slovenského štatistického úradu v Bratislave, Oblastná správa Slovenského
štatistického úradu v Banskej Bystrici a Oblastná správa Slovenského štatistického
úradu v Košiciach (ďalej len „oblastné správy“) pre územné obvody ustanovené v prílohe tohto zákona,
b)
Mestská správa Slovenského štatistického úradu v hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislave (ďalej len „Mestská správa v Bratislave“) pre územný obvod hlavného mesta
Slovenskej republiky Bratislavy,
c)
okresné oddelenia Slovenského štatistického úradu (ďalej len „okresné oddelenia“)
pre územné obvody okresov,1)
d)
Mestské oddelenie Slovenského štatistického úradu v Košiciach (ďalej len „mestské
oddelenie“) pre územný obvod mesta Košíc.
(2)
Slovenský štatistický úrad môže zriadiť obvodné oddelenia Slovenského štatistického
úradu (ďalej len „obvodné oddelenie“) ako územné štatistické orgány republiky pre
územné obvody jednotlivých obvodných úradov v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
(3)
Mestská správa v Bratislave vykonáva na území hlavného mesta Slovenskej republiky
Bratislavy pôsobnosť oblastnej správy a v obvodoch, pre ktoré neboli zriadené obvodné
oddelenia, aj pôsobnosť obvodného oddelenia.
(4)
Mestské oddelenie a obvodné oddelenia vykonávajú v územnom obvode, pre ktorý boli
zriadené, pôsobnosť okresných oddelení.
(5)
Územné štatistické orgány republiky sú orgánmi štátnej správy. Oblastné správy a
Mestská správa v Bratislave sú rozpočtovými organizáciami.
§ 4
Sídla okresných oddelení sú totožné so sídlami okresných úradov.1) Sídla obvodných oddelení zriadených podľa § 3 ods. 2 určí predseda Slovenského štatistického úradu.
§ 5
(1)
Na čele oblastnej správy, Mestskej správy v Bratislave a okresného (obvodného) a
mestského oddelenia je riaditeľ. Riaditeľa oblastnej správy a Mestskej správy v Bratislave
vymenúva a odvoláva predseda Slovenského štatistického úradu. Riaditeľa okresného
a mestského oddelenia vymenúva a odvoláva riaditeľ príslušnej oblastnej správy a riaditeľa
obvodného oddelenia riaditeľ Mestskej správy v Bratislave.
(2)
Riaditeľ oblastnej správy a riaditeľ Mestskej správy v Bratislave zodpovedajú za
výkon svojej funkcie predsedovi Slovenského štatistického úradu. Riaditeľ okresného
(obvodného) a mestského oddelenia zodpovedá riaditeľovi príslušnej oblastnej správy
(Mestskej správy v Bratislave).
§ 6
Osobné a vecné potreby okresných (obvodných) oddelení a mestského oddelenia zabezpečujú
príslušné oblastné správy (Mestská správa v Bratislave).
Druhý oddiel
Pôsobnosť štatistických orgánov republiky
§ 8
Slovenský štatistický úrad
a)
zabezpečuje rozvoj jednotnej sústavy sociálno-ekonomických informácií, ako aj realizáciu
a uplatňovanie metodiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií ustanovenej pre
celú Českú a Slovenskú Federatívnu Republiku,
b)
sleduje a štatisticky vyhodnocuje sociálno-ekonomické informácie o stave a rozvoji
hospodárstva, životnej úrovne a o vývoji spoločnosti v republike,
c)
vykonáva, organizuje a zabezpečuje na území republiky podľa jednotného plánu**) zisťovanie, zhromažďovanie, spracúvanie a publikovanie sociálno-ekonomických informácií
pre potreby federácie a republiky, ako aj štatistické zisťovania nevyhnutné pre rýchlu
informovanosť orgánov federácie a republiky,
d)
vykonáva štatisticko-ekonomické rozbory a prognózy a vypracúva bilancie národného
hospodárstva a iné štatistické národohospodárske zostavy za republiku,
e)
organizuje a vykonáva preverovanie správnosti a vierohodnosti sociálno-ekonomických
informácií a stavu informačnej sústavy organizácií,
f)
riadi územné štatistické orgány republiky,
g)
realizuje v republike jednotnú koncepciu rozvoja výpočtovej techniky pre spracovanie
sociálno-ekonomických informácií v orgánoch štátnej štatistiky,
h)
vytvára podmienky pre účelné spracovanie sociálno-ekonomických informácií pre potreby
iných organizácií, pôsobí na zjednocovanie technických a programových prostriedkov
pre spracovanie sociálno-ekonomických informácií v republike,
i)
vydáva a overuje sociálno-ekonomické informácie za republiku,
j)
určuje podmienky pre štatistické zisťovania, ktoré nevykonávajú orgány štátnej štatistiky
a ku ktorým je potrebné jeho schválenie,***)
k)
udeľuje súhlas na použitie technických nosičov údajov a na diaľkový prenos údajov
pomocou prostriedkov výpočtovej a inej techniky pri poskytovaní sociálno-ekonomických
informácií,1)
l)
plní ďalšie úlohy uložené mu zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi
alebo vládou republiky.
§ 9
Slovenský štatistický úrad organizuje proces tvorby a poskytovania sociálno-ekonomických
informácií pre výlučnú potrebu republiky. V rámci tejto činnosti najmä
a)
určuje rozsah informácií potrebných pre sledovanie stavu a rozvoja hospodárstva,
životnej úrovne a vývoja spoločnosti v republike,
b)
určuje metodiku zisťovania informácií pod písmenom a) a povoľuje výnimky, prípadne
odchýlky z tejto metodiky,
c)
ustanovuje predkladacie cesty a program spracovania informácií z týchto zisťovaní,
d)
zabezpečuje pri štatistických zisťovaniach metodickú jednotu, obsahovú zhodnosť a
porovnateľnosť sociálno-ekonomických informácií v rámci jednotnej sústavy sociálno-ekonomických
informácií o rovnakých skutočnostiach v oblasti hospodárstva, životnej úrovne a spoločnosti
v republike.
§ 10
(1)
Slovenský štatistický úrad predkladá Slovenskej národnej rade a vláde republiky správy,
číselné podklady a rozbory o stave a vývoji hospodárstva, životnej úrovne a spoločnosti
v republike.
(2)
Slovenský štatistický úrad poskytuje ústredným orgánom republiky v dohodnutom rozsahu,
lehotách a periodicite sociálno-ekonomické informácie, ktoré potrebujú pre svoju činnosť.
§ 11
Slovenský štatistický úrad spolupracuje s Federálnym štatistickým úradom
a)
pri určovaní metodiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií, utváraní systému
štatistických zisťovaní, ako aj pri ustanovení jednotného plánu štatistických zisťovaní
a spracovaní a publikovaní ich výsledkov,
b)
pri určovaní koncepcie rozvoja výpočtovej techniky pre spracovanie sociálno-ekonomických
informácií v orgánoch štátnej štatistiky,
c)
pri dojednávaní medzinárodných zmlúv upravujúcich medzinárodnú spoluprácu v oblasti
sociálno-ekonomických informácií a pri zastupovaní Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky v medzinárodných organizáciách, ktoré pôsobia v tejto oblasti,
d)
pri vytváraní celoštátne platných integračných a unifikačných nástrojov na vzájomnú
koordináciu tvorby, prepojenia a funkcie všetkých celoštátnych informačných sústav.
§ 11a
(1)
Slovenský štatistický úrad zabezpečuje programové, organizačné a technické podmienky
potrebné v republike pre spracovanie výsledkov volieb do zákonodarných orgánov a do
orgánov samosprávy obcí.
(2)
Slovenský štatistický úrad po dohode s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky
vydáva metodiku spracovania výsledkov volieb do Slovenskej národnej rady a do orgánov
samosprávy obcí.
§ 12
Oblastné správy
a)
organizujú a vykonávajú priamo alebo prostredníctvom okresných oddelení štatistické
zisťovania určené jednotným plánom alebo uložené im Slovenským štatistickým úradom
a štatistické zisťovania potrebné výlučne v územnom obvode ich pôsobnosti,
b)
poskytujú štátnym orgánom v dohodnutom rozsahu číselné podklady a štatisticko-ekonomické
rozbory o hospodárskom a sociálnom vývoji v územnom obvode ich pôsobnosti, ktoré tieto
orgány potrebujú pre svoju činnosť,
c)
určujú podmienky pre štatistické zisťovania, ktoré nevykonávajú orgány štátnej štatistiky
a ku ktorým je potrebné ich schválenie,*)
d)
vydávajú a overujú sociálno-ekonomické informácie za územný obvod ich pôsobnosti,
e)
sledujú v organizáciách a v ich organizačných zložkách plnenie úloh podľa zákona
o jednotnej sústave sociálno-ekonomických informácií, podľa tohto zákona a vykonávacích
predpisov k nim vydaných; preverujú správnosť a vierohodnosť sociálno-ekonomických
informácií a stav informačnej sústavy organizácií,
f)
riadia okresné oddelenia.
g)
prideľujú identifikačné číslo organizáciám so sídlom v územnom obvode ich pôsobnosti
a ich vnútorným organizačným jednotkám,
h)
udeľujú súhlas na použitie technických nosičov údajov a na diaľkový prenos údajov
pomocou prostriedkov výpočtovej a inej techniky pri poskytovaní sociálno-ekonomických
informácií,1)
ch)
zabezpečujú podľa pokynov slovenského štatistického úradu organizačné a technické
podmienky potrebné pre spracovanie výsledkov volieb do zákonodarných orgánov a do
orgánov samosprávy obcí.
§ 13
Okresné oddelenia najmä
a)
organizujú a vykonávajú štatistické zisťovania určené jednotným plánom alebo uložené
im nadriadenými štatistickými orgánmi republiky a štatistické zisťovania potrebné
výlučne v územnom obvode ich pôsobnosti,
b)
poskytujú štátnym orgánom a orgánom samosprávy obcí v dohodnutom rozsahu číselné
podklady a štatisticko-ekonomické rozbory o hospodárskom a sociálnom vývoji v okrese,
ktoré tieto orgány potrebujú pre svoju činnosť,
c)
určujú podmienky pre štatistické zisťovania, ktoré nevykonávajú orgány štátnej štatistiky
a ku ktorým je potrebné ich schválenie,
d)
vydávajú a overujú sociálno-ekonomické informácie za okres,
e)
sledujú v organizáciách a v ich organizačných zložkách plnenie úloh podľa zákona
o jednotnej sústave sociálno-ekonomických informácií, podľa tohto zákona a vykonávacích
predpisov k nim vydaných; preverujú správnosť a vierohodnosť sociálno-ekonomických
informácií a stav informačnej sústavy organizácií,
f)
prideľujú identifikačné číslo občanom individuálne vykonávajúcim podnikateľskú činnosť,
ak je trvalé miesto tejto činnosti v okrese, a ak takého miesta niet, občanom, ktorí
majú trvalý pobyt v okrese,
g)
určujú rodné číslo obyvateľom Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vo svojom
územnom obvode podľa zásad vydaných Federálnym štatistickým úradom,
h)
zabezpečujú podľa pokynov Slovenského štatistického úradu organizačné a technické
podmienky potrebné pre spracovanie výsledkov volieb do zákonodarných orgánov a do
orgánov samosprávy obcí.
Tretí oddiel
Pôsobnosť finančných orgánov republiky
§ 14
Finančnými orgánmi republiky pre účely tohto zákona sú Ministerstvo financií Slovenskej
republiky a daňové úrady.
§ 15
(1)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s jednotnou metodikou ustanovenou
Federálnym ministerstvom financií organizuje, usmerňuje a zabezpečuje rozvoj účtovníctva,
rozpočtovníctva a kalkulácie a účtovného výkazníctva v republike. Pri plnení týchto
úloh najmä
a)
rozpracúva metodické opatrenia Federálneho ministerstva financií, ak to vyžadujú
potreby republiky, a zabezpečuje jednotný postup pri ich vykonávaní,
b)
zabezpečuje, aby informačná sústava v odboroch účtovníctva, rozpočtovníctva a kalkulácie
a v účtovnom výkazníctve pôsobila na zvyšovanie hospodárnosti a na posilnenie finančnej
a rozpočtovej disciplíny, systému ekonomickej kontroly a ochrany národného majetku,
c)
zabezpečuje dohľad nad informačnou sústavou organizácií, prípadne ho vykonáva.2)
(2)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky spolupracuje pri ustanovení jednotnej
metodiky odborov účtovníctva, rozpočtovníctva a kalkulácie účtovného výkazníctva s
Federálnym ministerstvom financií.3)
§ 15a
Daňové úrady vykonávajú dohľad nad informačnou sústavou organizácií v odboroch účtovníctva,
rozpočtovníctva a kalkulácie a nad účtovným výkazníctvom.
Štvrtý oddiel
§ 16
Pôsobnosť ústredných orgánov republiky
(1)
Ústredné orgány republiky rozpracúvajú metodiku jednotnej informačnej sústavy za
vlastný odbor pôsobnosti v súčinnosti so Slovenským štatistickým úradom, prípadne
s Ministerstvom financií Slovenskej republiky. V súčinnosti s týmito orgánmi postupujú
aj v prípadoch, keď spolupracujú s Federálnym štatistickým úradom alebo s Federálnym
ministerstvom financií pri ustanovení metodiky jednotnej informačnej sústavy. V spolupráci
so Slovenským štatistickým úradom pripravujú aj návrhy na utváranie čiastkových systémov
štatistických zisťovaní nahrádzajúcich štátne štatistické zisťovania.
(2)
Ústredné orgány republiky v oblasti sociálno-ekonomických informácií podľa § 9
a)
spolupracujú so Slovenským štatistickým úradom pri utváraní a organizovaní systému
týchto informácií,
b)
zabezpečujú v organizáciách v ich riadiacej pôsobnosti zavedenie a dodržiavanie metodiky
štatistických zisťovaní a dohliadajú na plnenie úloh v tejto oblasti,
c)
poskytujú Slovenskému štatistickému úradu sociálno-ekonomické informácie v určenom
alebo dohodnutom rozsahu, lehotách a periodicite.
(3)
Ústrednými orgánmi na účely tohto zákona sa rozumejú ministerstvá a ostatné ústredné
orgány štátnej správy republiky, zväzy družstiev republiky, ústredné orgány spoločenských
organizácií v republike, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky a Štátna banka
československá.
Piaty oddiel
Úlohy okresných a obvodných úradov
§ 17
Okresné a obvodné úrady
a)
pripravujú a vykonávajú sčítanie ľudu, domov a bytov a postupujú pritom v súčinnosti
so štatistickými orgánmi republiky,
b)
poskytujú štatistickým orgánom republiky pomoc pri štatistických zisťovaniach u obyvateľstva,
c)
zabezpečujú podľa pokynov Slovenského štatistického úradu na účely štatistických
zisťovaní vedenie jednotných evidencií, registrov a pasportov,
d)
sústreďujú a spracúvajú štatistické informácie zisťované ich prostredníctvom v organizáciách
v ich pôsobnosti.
Šiesty oddiel
Záverečné ustanovenia
§ 19
Na príslušné krajské správy (Mestskú správu v Bratislave) zriadené týmto zákonom prechádzajú
všetky práva a záväzky, ktoré patrili doterajším oblastným odborom Slovenského štatistického
úradu (Mestskému odboru Slovenského štatistického úradu v Bratislave) ako rozpočtovým
organizáciám.
§ 20
Slovenský štatistický úrad môže vykonávacími predpismi upraviť veci ustanovené v § 9 písm. a) až c).
§ 21
Zrušujú sa:
1.
§ 8 ods. 2, § 11 a 13 zákonného opatrenia Predsedníctva Národného zhromaždenia č. 1/1967 Zb. o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých ústredných orgánov, pokiaľ sa týkajú
štatistických orgánov republiky,
2.
§ 2 ods. 2 a § 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 207/1968 Zb. o zriadení ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej socialistickej
republiky.
§ 22
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Čl. II
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych a iných vzťahov prechádzajú z doterajších krajských
správ Slovenského štatistického úradu na príslušné oblastné správy.
Klokoč v. r.
Ing. Ďurkovič v. r.
Ing. Ďurkovič v. r.
Príloha
Územné obvody oblastných správ
1.
Územný obvod Oblastnej správy Slovenského štatistického úradu v Bratislave tvoria
okresy Bratislava-vidiek, Dunajská Streda, Galanta, Komárno, Levice, Nitra, Nové Zámky,
Senica, Topoľčany, Trenčín a Trnava.
2.
Územný obvod Oblastnej správy Slovenského štatistického úradu v Banskej Bystrici
tvoria okresy Banská Bystrica, Čadca, Dolný Kubín, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Martin,
Považská Bystrica, Prievidza, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Zvolen, Žiar nad Hronom
a Žilina.
3.
Územný obvod Oblastnej správy Slovenského štatistického úradu v Košiciach tvoria
okresy Bardejov, Humenné, Košice, Košice-vidiek, Michalovce, Poprad, Prešov, Rožňava,
Spišská Nová Ves, Stará Ľubovňa, Svidník, Trebišov a Vranov nad Topľou.
*)
Zákon č. 21/1971 Zb.
*)
§ 20 zákona č. 21/1971 Zb.
1)
§ 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 517/1990 Zb. o územnom a správnom členení.
2)
3)
4)
§ 7 nariadenia vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 2/1988 Zb. o predaji tovaru a poskytovaní iných služieb občanmi na základe povolenia národného
výboru.
5)
Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 2/1988 Zb.