136/1973 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1974 do 31.08.1978
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1974 - 31.08.1978 | |
| 3. | 01.09.1978 - 31.12.1980 | 72/1978 Zb. |
| 4. | 01.01.1981 - 31.12.1982 | 158/1980 Zb. |
| 5. | 01.01.1983 - 31.12.1985 | 161/1982 Zb. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 136/1973 Zb. |
| Názov: | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 17.10.1973 |
| Dátum vyhlásenia: | 02.11.1973 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1974 |
| Dátum účinnosti do: | 31.08.1978 |
| Autor: | Vláda Československej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 133/1970 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
| 145/1970 Zb. | Zákon o národohospodárskom plánovaní |
| 101/1971 Zb. | Zákon o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky na roky 1971-1975 (zákon o piatom päťročnom pláne) |
| 111/1971 Zb. | Zákon o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie |
| 169/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o štátnom riadení v oblasti cien (úplné znenie) |
| 87/1966 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre techniku, Ministerstva financií a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o niektorých ekonomických opatreniach v investičnej výstavbe |
| 72/1978 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 136/1973 Zb. o štátnom riadení v oblasti cien |
| 158/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 136/1973 Zb. o štátnom riadení v oblasti cien v znení nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 72/1978 Zb. |
| 161/1982 Zb. | Zákon o odvodoch do štátneho rozpočtu |
| 112/1985 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky štátnom riadení cien |
136
NARIADENIE VLÁDY
Československej socialistickej republiky
zo 17. októbra 1973
o štátnom riadení v oblasti cien
Vláda Československej socialistickej republiky nariaďuje na vykonanie § 4 ods. 2 zákona č. 145/1970 Zb. o národohospodárskom plánovaní, zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev, § 8 písm. e) zákona č. 101/1971 Zb. o piatom päťročnom pláne a podľa § 18 ods. 2 a § 31 zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie:
§ 1
Obsah a formy štátneho riadenia v oblasti cien
(1)
Štátne riadenie v oblasti cien zahŕňa:
a)
plánovanie vývoja cien a uskutočňovanie zmien cien výrobkov, služieb, výkonov, prác
a nehnuteľností (ďalej len „výrobky“),
b)
úpravu tvorby cien nových výrobkov a určovanie cien štátnymi orgánmi,
c)
kontrolu cien a ukladanie dodatkových odvodov za porušenie cenových predpisov, za
výrobky s nedostatočnou akosťou alebo technicky zastarané,
d)
úpravu pôsobnosti orgánov a organizácií v oblasti cien.
(2)
Ceny možno zvyšovať alebo znižovať len za podmienok ustanovených vládou Československej
socialistickej republiky.
§ 2
Ciele štátneho riadenia v oblasti cien
(1)
Cieľom štátneho riadenia v oblasti cien je utvoriť jednotnú racionálnu sústavu cien
podporujúcu uskutočnenie zámerov hospodárskej politiky štátu, konkretizovanej štátnymi
plánmi rozvoja národného hospodárstva (ďalej len „štátne plány“), pri dôslednom zabezpečení
určeného vývoja cien.
(2)
Racionálnu cenovú sústavu utvárajú ceny, ktoré
a)
spoľahlivo plnia funkciu hodnotového kritéria hospodárskej činnosti,
b)
aktívne napomáhajú plánovité riadenie národného hospodárstva a rast životnej úrovne
obyvateľstva, prispievajú k zvýšeniu hospodárnosti výroby a obehu, k urýchleniu technického
rozvoja, k zvyšovaniu akosti a úžitkových hodnôt výrobkov, k efektívnej obmene sortimentu
a k rozvíjaniu socialistickej ekonomickej integrácie.
§ 3
Ceny a ostatné ekonomické nástroje
Na zabezpečenie účinnosti štátneho riadenia v oblasti cien sa musia opatrenia v cenách
a v ostatných ekonomických nástrojoch vykonávať vo vzájomnom súlade. Za tým účelom
opatrenia, ktoré vyvolávajú potrebu zmeny cien, musia byť vopred dohodnuté s príslušným
cenovým úradom, s výnimkou opatrení schválených vládou Československej socialistickej
republiky; obdobne sa musí na opatreniach v oblasti riadenia cien, ktoré menia podmienky,
za ktorých boli určené ostatné ekonomické nástroje, dohodnúť príslušný cenový úrad
s ústredným orgánom, ktorému patrí určiť alebo navrhnúť tieto ekonomické nástroje
alebo ich zmeny.
§ 4
Jednotnosť cien
(1)
Ceny výrobkov sú jednotné na celom území Československej socialistickej republiky,
pokiaľ osobitný predpis neustanovuje inak.
(2)
Zásada jednotnosti cien platí aj pre ceny, ktorých určenie je v pôsobnosti orgánov
republík, ako aj pre ceny, ktorých určením sú poverené organizácie.
§ 5
Plánovanie vývoja cien a uskutočňovanie zmien cien
(1)
Základným nástrojom riadenia vývoja cien, záväzným pre všetky orgány a organizácie,
je plán vývoja cien, ktorý je súčasťou štátnych plánov.
(2)
Plán vývoja cien konkretizuje štátnu cenovú politiku na obdobie strednodobého štátneho
plánu a vykonávacieho štátneho plánu na základe dlhodobého výhľadu. Jeho úlohou je
určovať vývoj úrovne cien a zmeny cien jednotlivých výrobkov v súlade s plánovaným
vývojom základných hmotných a hodnotových proporcií a zabezpečovať vzájomný súlad
s ostatnými nástrojmi riadenia.
(3)
Plánovanie vývoja cien a uskutočňovanie zmien cien zahŕňa
a)
dlhodobé cenové koncepcie (prognózy) a výhľady zdokonaľovania cenovej sústavy a vývoja
cenových úrovní,
b)
zásady pre zameranie vývoja a zmien cien v plánovanom období a kritériá pre plánované
zmeny cien a iné cenové opatrenia (ďalej len „cenové opatrenia“),
c)
výber cenových opatrení podľa ustanovených zásad a kritérií,
d)
smernice pre plán vývoja cien vymedzujúce vecný obsah plánovaných cenových opatrení,
e)
plán vývoja cien, včítane spôsobu premietnutia vzájomných cenových vplyvov a prepočtu
dôsledkov cenových opatrení v štátnom pláne a v štátnom rozpočte,
f)
cenové opatrenia na realizáciu plánu vývoja cien.
(4)
Zmeny cien sa uskutočňujú na základe plánu vývoja cien alebo podľa § 1 ods. 2. Na základe osobitných predpisov sa môžu uskutočňovať zmeny cien za účelom cenového
zvýhodnenia alebo znevýhodnenia výrobkov, zmeny cien dojednávaných dohodou dodávateľa
s odberateľom a zmeny nesprávne určených cien.
(5)
Spôsob premietnutia plánovaných zmien cien do ukazovateľov štátnych plánov a štátnych
rozpočtov sa určuje po dohode s príslušnými orgánmi tak, aby tieto zmeny účinne pôsobili
na dodávateľa i odberateľa.
§ 6
Tvorba cien
(1)
Ceny sa tvoria pre nové výrobky, ktorých podstatné kvalitatívne a iné dodacie podmienky
boli už vymedzené.
(2)
Úlohou tvorby cien nových výrobkov je
a)
zabezpečiť, aby sa pri vyjadrení podmienok ich výroby, obehu a realizácie dodržala
určená úroveň cien,
b)
podnecovať záujem výrobcu na zlepšení ich úžitkových vlastností a na zvýšení hospodárnosti
ich výroby a obehu, umožňujúci efektívnejšie uspokojovanie potrieb odberateľov,
c)
pôsobiť na to, aby vzťah medzi cenami a úžitkovými vlastnosťami a technicko-ekonomickými
parametrami bol v zásade národohospodársky priaznivejší ako pri výrobkoch dosiaľ vyrábaných.
(3)
Dodávatelia môžu s odberateľmi dojednávať iba ceny a zmeny cien výrobkov uvedených
v zozname vyhlásenom osobitným predpisom a za podmienok tam ustanovených.
§ 7
Registrácia cien
Orgánom a organizáciám, ktoré poveria cenové úrady určením a zmenami cien, môžu príslušné
cenové úrady uložiť povinnosť oznamovať im ceny výrobkov pred nadobudnutím ich platnosti
tak, aby príslušný cenový úrad mohol pozastaviť vyhlásenie ceny, pokiaľ by nebola
v súlade s cenovými predpismi, a vykonať opatrenia na nápravu.
§ 8
Vyhlasovanie cenových opatrení
(1)
Federálny cenový úrad spolu s cenovými úradmi republík vydáva Cenový vestník, v ktorom
sa vyhlasujú opatrenia cenových úradov. Cenové opatrenia určené len pre niektoré orgány
a organizácie sa v Cenovom vestníku iba oznamujú s uvedením orgánov, v ktorých možno
do týchto opatrení nazrieť.
(2)
Ostatné orgány a organizácie vydávajúce cenové opatrenia pre opakovane dodávané výrobky
sú povinné bez meškania ich zaslať všetkým príslušným orgánom, národným výborom a
dodávateľom i odberateľom týchto výrobkov známym v čase vydania cenového opatrenia.
§ 9
Označovanie výrobkov maloobchodnými cenami
Výrobky dodávané za maloobchodné ceny musia sa označiť platnou maloobchodnou cenou
tak, aby bola pri ich nákupe zreteľne viditeľná, a to na výrobku alebo na jeho obale,
pokiaľ príslušný cenový úrad neurčí iný spôsob označenia cenou.
§ 10
Cenová kontrola
(1)
Cenovú kontrolu vykonávajú orgány a organizácie oprávnené na to podľa osobitných
predpisov1) (ďalej len „kontrolné orgány“).
(2)
Odberateľskú kontrolu dodržiavania platných cien a dodržiavania kvalitatívnych a
dodacích podmienok, za ktorých sú ceny určené, sú povinné vykonávať všetky socialistické
organizácie.
(3)
Organizácie, v ktorých sa zistilo porušenie cenových predpisov, sú povinné vykonať
alebo navrhnúť opatrenia potrebné na nápravu.
§ 11
Dodatkové odvody za porušenie cenových predpisov2)
(1)
Organizácia, ktorá podľa kontrolného zistenia získala prostriedky porušením cenových
predpisov (ďalej len „neoprávnene získané prostriedky“), je povinná odviesť ich do
štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru (ďalej len „príslušný rozpočet“)
ako dodatkový odvod.
(2)
Dodatkový odvod je úhrn prostriedkov neoprávnene získaných v období troch rokov pred
1. dňom mesiaca, v ktorom sa zistili, a prostriedkov neoprávnene získaných po tomto
dátume. Do tohto úhrnu sa nezapočítavajú sumy, ktoré sa vrátili organizáciám a občanom,
na úkor ktorých boli získané, a sumy, ktoré sa im vrátia v lehote určenej kontrolným
orgánom; táto lehota môže byť určená najviac na dva mesiace odo dňa kontrolného zistenia.
(3)
Pri porušení cenového predpisu predajom výrobku, pre ktorý nebola cena ešte určená,
alebo predajom výrobku, pre ktorý neboli v prípade určenia ceny poverenou organizáciou
vymedzené podstatné kvalitatívne alebo iné dodacie podmienky a nemožno ich vymedziť
ani podľa cenovej kalkulácie výrobku, tvorí dodatkový odvod 3 % z hodnoty výrobkov
dodaných v období uvedenom v odseku 2. Ak organizácia získa za tieto výrobky aj prostriedky
porušením iných cenových predpisov, odvedie sa ten dodatkový odvod, ktorý je vyšší.
(4)
Od dodatkového odvodu podľa odsekov 2 a 3 odvádzaného organizáciami, ktoré podľa
osobitných predpisov zúčtovávajú cenové rozdiely s rizikovým fondom, sa odpočítavajú
neoprávnene získané prostriedky odvedené na osobitný účet štátneho rozpočtu federácie
v rámci určených odvodov cenových rozdielov. Neoprávnene získané prostriedky zúčtované
s rizikovým fondom sa odvádzajú na jeho ťarchu.
§ 12
Ukladanie dodatkových odvodov za porušenie cenových predpisov
(1)
Dodatkový odvod ukladá kontrolný orgán, ktorý neoprávnene získané prostriedky v kontrolovanej
organizácii zistil. Ak však ide o orgán, ktorý podľa osobitných predpisov vykonáva
cenovú kontrolu, nemá však oprávnenie ukladať dodatkové odvody, uloží tento odvod
na základe protokolu o vykonanej kontrole ústredný orgán nadriadený kontrolovanej
organizácii alebo príslušný národný výbor.
(2)
Ak dodatkový odvod neuloží kontrolný orgán oprávnený podľa predchádzajúceho odseku,
uloží ho včítane zvýšenia podľa odseku 5, cenový úrad republiky príslušný podľa sídla
kontrolovanej organizácie.
(3)
Organizácii, ktorá sama zistí, že získala neoprávnene prostriedky, sa dodatkový odvod
neukladá; organizácia ho odvádza do príslušného rozpočtu už na základe vlastného zistenia
vo výške určenej podľa § 11.
(4)
Ak neoprávnene získané prostriedky kontrolovanej organizácie zistí jej nadriadené
generálne (odborové) riaditeľstvo, nadriadený družstevný alebo spoločenský orgán,
uloží sa dodatkový odvod vo výške určenej podľa § 11.
(5)
Ak neoprávnene získané prostriedky zistí iný kontrolný orgán než uvedený v odseku
4, zvyšuje sa dodatkový odvod o sumu rovnajúcu sa úhrnu prostriedkov neoprávnene získaných
za posledný rok trojročného obdobia vymedzeného v § 11 ods. 2 a prostriedkov neoprávnene získaných po skončení tohto obdobia až do uloženia dodatkového
odvodu. Pri výpočte zvýšenia dodatkového odvodu sa neodpočítajú sumy vrátané podľa
§ 11 ods. 2 druhej vety po kontrolnom zistení. Ak sa neoprávnené prostriedky po zistení kontrolným orgánom
vrátili organizáciám a občanom, na úkor ktorých sa získali, alebo ak bola lehota na
ich vrátenie určená podľa § 11 ods. 2, ukladá oprávnený orgán kontrolovanej organizácii len zvýšenie dodatkového odvodu.
(6)
Od zvýšenia dodatkového odvodu sa odpočíta suma, ktorú je organizácia z toho istého
dôvodu povinná odviesť ako majetkovú sankciu do príslušného rozpočtu na základe iných
právnych predpisov.
(7)
Zvýšenie dodatkového odvodu sa nevzťahuje na prípady neoprávneného získania prostriedkov
nákupom za nižšiu než platnú cenu.
(8)
Dodatkový odvod sa ukladá kontrolovanej organizácii. Ak cenové predpisy porušilo
generálne (odborové) riaditeľstvo výrobných alebo obchodných organizácií, ukladá sa
dodatkový odvod po prerokovaní s týmto generálnym riaditeľstvom jemu alebo organizáciám,
ktoré získali prostriedky.
(9)
Povinnosť vrátiť neoprávnené prostriedky organizáciám a občanom, na úkor ktorých
sa získali, alebo ich odviesť do príslušného rozpočtu vzniká bez ohľadu na to, či
kontrolovaná organizácia porušením cenových predpisov získala majetkový prospech.
(10)
Vykonaním dodatkového odvodu do príslušného rozpočtu nie sú dotknuté nároky organizácií
a občanov, na úkor ktorých sa prostriedky neoprávnene získali.
§ 13
Dodatkové odvody za výrobky s nedostatočnou akosťou alebo výrobky technicky zastarané3)
(1)
Organizácii, ktorá vyrába a dodáva výrobok označený oprávnenými orgánmi za technicky
zastaraný alebo zaradený do tretieho stupňa akosti alebo označený ako krmivo so zníženou
akosťou, môže príslušný cenový úrad, národný výbor, prípadne iný poverený orgán uložiť
miesto zníženia ceny alebo zľavy z ceny dodatkový odvod.
(2)
Dodatkový odvod za výrobok technicky zastaraný sa určí tak, aby jeho rentabilita
bola nižšia než skutočná rentabilita organizácie, ktorá ho vyrába, za uplynulý rok.
Dodatkový odvod tvorí najmenej 10 % z veľkoobchodnej ceny.
(3)
Dodatkový odvod za výrobok zaradený do tretieho stupňa akosti pri prvom alebo pri
novom hodnotení alebo na základe kontroly a za krmivo so zníženou akosťou tvorí 5
% z veľkoobchodnej ceny. Dodatkový odvod za výrobok zaradený aj pri opakovanom hodnotení
do tretieho stupňa akosti tvorí 20 % z veľkoobchodnej ceny.
(4)
Dodatkové odvody podľa predchádzajúcich odsekov sa neukladajú za dovážané výrobky
a za dodávky výrobkov na vývoz, pokiaľ sa na vyvážané výrobky neposkytuje cenová prirážka
v zahraničnom obchode.
§ 14
Vykonávanie dodatkových odvodov
(1)
Dodatkové odvody upravené týmto nariadením sa platia do toho štátneho rozpočtu alebo
do rozpočtu národného výboru, do ktorého plynú výnosy odvodov zo zisku, prípadne odvodu
časti zisku na základe finančného plánu, dôchodkovej dane alebo poľnohospodárskej
dane z dôchodku,4) ktorým podlieha organizácia povinná vykonať dodatkový odvod. V ostatných prípadoch
sa tieto dodatkové odvody platia do rozpočtu príslušného národného výboru.
(2)
O správe dodatkových odvodov upravených týmto nariadením platí ustanovenie § 20 ods. 1 zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie.
(3)
Uloženie dodatkových odvodov upravených týmto nariadením je aktom hospodárskeho riadenia.
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 15
Ustanovenia § 11 až 14 sa použijú aj na prípady porušenia cenových predpisov, ku ktorým došlo pred nadobudnutím
účinnosti tohto nariadenia, pokiaľ sa za tieto porušenia ešte neuložili dodatkové
odvody podľa doterajších predpisov.
§ 16
Zrušujú sa
a)
nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 168/1969 Zb. o prechodnom zákaze zvyšovania cien,
b)
§ 2 a 3 vyhlášky č. 87/1966 Zb. o niektorých ekonomických opatreniach v investičnej výstavbe.
§ 17
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1974.
Dr. Štrougal v. r.
1)
Zákon č. 103/1971 Zb. o ľudovej kontrole, zákon č. 122/1962 Zb. o štátnej poľnohospodárskej, potravinárskej a obchodnej inšpekcii v znení zákona
č. 31/1968 Zb., zákon ČNR č. 116/1971 Zb. o výboroch a komisiách ľudovej kontroly, zákon SNR č. 121/1971 Zb. o ľudovej kontrole v Slovenskej socialistickej republike, § 31 ods. 2 zákona č. 145/1970 Zb. o národohospodárskom plánovaní, zákon ČNR č. 134/1973 Zb. o pôsobnosti orgánov ČSR v oblasti cien, zákon SNR č. 135/1973 Zb. o pôsobnosti orgánov SSR v oblasti cien, vyhláška č. 137/1973 Zb. o cenách.
2)
§ 18 ods. 1 písm. a) zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie.
3)
§ 18 ods. 1 písm. d) zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie.
4)
§ 2 ods. 1 a § 19 zákona č. 111/1971 Zb., § 2 zákona č. 113/1971 Zb. o dôchodkovej dani a príspevku na sociálne zabezpečenie, druhá časť zákona č. 112/1966 Zb. o poľnohospodárskej dani.