122/1974 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1975 do 31.12.2005
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1975 - 31.12.2005 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 122/1974 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o zmene a doplnení vyhlášky, ktorou sa vykonáva zákon o dráhach |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 29.11.1974 |
Dátum vyhlásenia: | 13.12.1974 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1975 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2005 |
Autor: | Federálne ministerstvo dopravy |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
52/1964 Zb. | Vyhláška Ministerstva dopravy, ktorou sa vykonáva zákon o dráhach |
122
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva dopravy
z 29. novembra 1974
o zmene a doplnení vyhlášky, ktorou sa vykonáva zákon o dráhach
Federálne ministerstvo dopravy ustanovuje po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi
štátnej správy podľa § 29 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach:
Čl. I
Vyhláška č. 52/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o dráhach, v znení vyhlášky č. 132/1969
Zb. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 1 sa mení takto:
a)
Odsek 1 znie:
"(1) Celoštátne dráhy sú železnice, ktoré tvoria súvislú železničnú sieť Československej
socialistickej republiky. Dráhové podniky, ktoré majú v prevádzke celoštátne dráhy,
sa súhrnne nazývajú Československé štátne dráhy."
b)
Začiatok odseku 2 znie:
,,(2) Vlečky sú železnice...“
c)
Odsek 3 znie:
,,(3) Mestské dráhy sú dráhy, ktoré tvoria súčasť mestskej hromadnej dopravy; sú to
tramvajové dráhy, trolejbusové dráhy, lanové dráhy a mestské rychlodráhy (napr. metro)."
2.
Za § 3 sa vkladá § 3a, ktorý znie:
,,§ 3a
(k § 6 zákona)
Povinnosť dráhového podniku k nájdeným a odovzdaným veciam
(1)
Dráhový podnik je povinný prevziať vec nájdenú v obvode dráhy a uschovať ju počas
jedného roka, s výnimkami uvedenými v ďalších ustanoveniach; zodpovedá za vec nájdenú
jeho pracovníkom alebo inou osobou, ak bola odovzdaná jeho pracovníkovi.
(2)
Ak niekto preukáže, že nájdenú vec stratil alebo zabudol, vydá mu ju dráhový podnik
po zaplatení nevyhnutných nákladov.
(3)
Ak sa neprihlási vlastník veci do roka od jej nájdenia, pripadne vec štátu. Dráhový
podnik má právo na náhradu nevyhnutných nákladov.
(4)
Vec, ktorá by sa uschovávaním znehodnotila, alebo ktorej pravdepodobný výťažok pri
predaji by neuhradil náklady na uschovanie počas jedného roka, je dráhový podnik oprávnený
predať,1) ak sa o vec oprávnený do troch mesiacov neprihlási; vec podliehajúcu skaze alebo
bezcennú je oprávnený aj zničiť2) i pred uplynutím tejto lehoty.“
3.
Za § 4 sa vkladá § 4a, ktorý znie:
,,§ 4a
(k § 9a, 9b a 9c zákona)
Zbor ozbrojenej ochrany železníc
(1)
Zbor ozbrojenej ochrany železníc (ďalej len ,,zbor") je jednotným organizovaným zborom
s nedeliteľnou veliteľskou právomocou, ktorý svoje poslanie vykonáva v obvode celoštátnych
dráh (§ 24).
(2)
V rámci zboru je utvorená zložka ozbrojenej ochrany a zložka pátracej služby. Zbor
sa člení na útvary ozbrojenej ochrany a skupiny pátracej služby. Činnosť útvarov a
skupín zboru zabezpečujú oblastné veliteľstvá zboru,3) ktoré
a)
riadia a koordinujú činnosť útvarov a skupín zboru,
b)
organizujú ich súčinnosť s útvarmi Zboru národnej bezpečnosti a iných štátnych orgánov,
c)
zodpovedajú za materiálno-technické zabezpečenie činnosti útvarov a skupín zboru.
(3)
Ústredné veliteľstvo zboru4)
a)
zodpovedá za jednotnosť výcviku a výkonu služby v útvaroch a skupinách zboru,
b)
organizuje súčinnosť zboru so Zborom národnej bezpečnosti a inými štátnymi orgánmi,
c)
riadi a koordinuje činnosť zložiek zboru.
(4)
Príslušníkom zboru sa môže stať československý občan starší ako 21 rokov oddaný socialistickému
spoločenskému zriadeniu, bezúhonný, telesne i duševne spôsobilý, ktorý zložil sľub
predpísaný ministrom dopravy ČSSR.
(5)
Príslušníci zboru, ktorí vykonávajú svoju právomoc v rovnošate, preukazujú príslušnosť
k zboru rovnošatou, ústnym vyhlásením a na žiadosť občana služobným preukazom.
(6)
Príslušníci zboru pri výkone svojej právomoci v rovnošate nie sú povinní preukazovať
príslušnosť zboru alebo oprávnenie plniť jeho úlohy v týchto prípadoch:
a)
ak zakročujú pod jednotným velením pri mimoriadnych udalostiach a iných hromadných
akciách ohrozujúcich verejný poriadok,
b)
pri strážení objektu a inej podobnej službe,
c)
osobám, ktorých sa služobný úkon dotýka, najmä
1.
pristihnutým pri páchaní úmyselného trestného konania,
2.
ktoré ušli z výkonu trestu alebo väzby,
3.
na ktoré je vyhlásené celoštátne pátranie,
4.
ozbrojeným, a ktoré sa dopúšťajú výtržnosti alebo iného neprístojného správania,
5.
podnapitým.
(7)
Príslušníci zboru, ktorí vykonávajú svoju právomoc v občianskom odeve, preukazujú
príslušnosť k zboru pred začatím služobného úkonu ústnym vyhlásením a služobným preukazom
alebo služobným odznakom.
(8)
Pri plnení služobných úkonov sú príslušníci zboru verejnými činiteľmi.
(9)
Bližšiu úpravu nadriadenosti a podriadenosti príslušníkov zboru, úlohy a rozsah právomoci
náčelníkov dráh a veliteľov, ako aj úpravu jednotného výcviku a výkonu služby v zbore
ustanovuje Poriadok výkonu služby v Zbore ozbrojenej ochrany železníc, vydaný ministrom
dopravy Československej socialistickej republiky.“
4.
K § 6 sa pripájajú odseky 5 a 6, ktoré znejú:
,,(5) Organizácie, ktoré zriaďujú alebo majú v prevádzke v ochrannom pásme dráhy alebo
v jeho blízkosti energetické zariadenie, sú povinné svoje zariadenia upraviť a mať
v prevádzke tak, aby nedochádzalo k neprípustnému rušeniu alebo k ohrozeniu prevádzky
dráhy a poškodzovaniu dráhových objektov a zariadení.
(6)
Činnosti, ktoré by znemožňovali alebo sťažovali prístup k dráhovým zariadeniam a
vedeniam, sa môžu vykonávať len so súhlasom dráhového podniku."
5.
§ 7 ods. 3 sa mení a dopĺňa takto:
a)
Za druhú vetu sa vkladá veta:
,,Užívatelia poľnohospodárskych pozemkov musia prednostne začať zber úrody na ohrozených
miestach v ochrannom pásme dráhy.5)“
b)
Predposledná veta sa mení a dopĺňa takto:
,,... ochranný pruh v šírke aspoň 10 m vo vzdialenosti 50 m od osi krajnej koľaje.5)"
c)
V poslednej vete sa slová ,,zvyškov úrody“ nahrádzajú slovom ,,látok".
6.
§ 10 ods. 1 prvá veta znie:
,,(1) Ochranné pásmo dráhy tvorí priestor po obidvoch stranách dráhy, ktorého vnútornú
hranicu tvorí zvislá plocha prechádzajúca hranicami obvodu dráhy (§ 24); vonkajšia
hranica ochranného pásma je vymedzená zvislou plochou vedenou
a)
pri celoštátnych dráhach 60 m od osi krajnej koľaje, najmenej však vo vzdialenosti
30 m od hraníc obvodu dráhy,
b)
pri vlečkách a dráhach osobitného určenia 30 m od osi krajnej koľaje,
c)
pri mestských rýchlodráhach 30 m od hraníc obvodu dráhy, pri tuneloch mestských rýchlodráh
35 m od osi krajnej koľaje, pri ostatných podpovrchových objektoch mestských rýchlodráh
35 m od vonkajšieho obrysu objektu.“
7.
§ 11 sa dopĺňa takto:
a)
K odseku 1 sa pripája písmeno c), ktoré znie:
,,c) vstupovať a vchádzať v nevyhnutne potrebnom rozsahu na nehnuteľnosti pri odstraňovaní
následkov nehôd (havárií) a odkladať tam na ten účel potrebné veci."
b)
Pripája sa odsek 4, ktorý znie:
,,(4) Dráhový podnik je povinný viesť evidenciu podzemných vedení a oznamovať stavebným
úradom a organizáciám potrebné údaje.“
8.
K § 12 ods. 2 sa pripája veta, ktorá znie:
,,Hydrostatické (hydrologické) pomery v okolí dráhy sa nesmú meniť bez súhlasu dráhového
správneho orgánu."
9.
V § 16 ods. 1
a)
v písm. b) sa za slovo ,,bezpečnosti“ vkladajú slová „požiarnej ochrany",
b)
pripája sa nové písmeno h) tohto znenia:
,,h) či sa dráhové zabezpečovacie zariadenia zriaďujú a používajú účelne a hospodárne,
či sú zabezpečené materiály potrebné na obnovu a údržbu týchto zariadení v primeranom
rozsahu a druhu.“
10.
§ 16 ods. 2 znie:
,,(2) Federálne ministerstvo dopravy dozerá na výkon štátneho odborného dozoru a štátneho
odborného technického dozoru, ktorým poverilo orgány svojich podriadených organizácií.
Príslušný ústredný orgán republiky dozerá na výkon štátneho odborného dozoru na mestských
dráhach a dráhach osobitného určenia, ktorý vykonávajú národné výbory."
11.
§ 17 sa vypúšťa.
12.
§ 18 sa mení a dopĺňa takto:
a)
Doterajšie ustanovenie sa označuje ako odsek 1 a pripája sa k nemu veta:
,,Dojednanie musí upravovať tiež vzťahy medzi dráhovými a vojenskými orgánmi vo veciach
dráh.“
b)
Pripája sa odsek 2, ktorý znie:
,,(2) Na zabezpečenie nevyhnutných potrieb vojenskej správy, civilnej obrany a národného
hospodárstva za brannej pohotovosti štátu ustanoví Federálne ministerstvo dopravy
už v mieri osobitnými opatreniami poradie prednostných krytí prepravných potrieb."
13.
§ 21 sa mení takto:
V odseku 1 sa v poslednej vete vkladá za slovo ,,trojmo“ slovo ,,schválená".
14.
§ 22 sa mení takto:
a)
V odseku 2 sa vypúšťajú slová:
,,a určí záväzné podmienky pre vydanie stavebného povolenia“.
b)
V odseku 3 sa vypúšťajú slová:
,,a plnenie uložených podmienok je zabezpečené schválením projektovej dokumentácie".
15.
Za § 23 sa vkladá § 23a, ktorý znie:
,,§ 23a
(k § 22 zákona)
Štátny stavebný dohľad
(1)
Dráhový správny orgán pri výkone štátneho stavebného dohľadu je oprávnený sledovať
od vydania stavebného povolenia (súhlasu) do rozhodnutia o uvedení dráhy do prevádzky
(stavby na dráhe do užívania), či sa pri stavbe dráhy a pri stavbe na dráhe dodržiavajú
podmienky stavebného povolenia a stavebné dráhové bezpečnostné predpisy; svoje zistenia
a výzvy na odstránenie závad a nedostatkov zapisuje dráhový správny orgán do stavebného
denníka; zápis musí vždy obsahovať stručné dôvody a lehotu, do ktorej sa má urobiť
náprava.
(2)
Ak stavebník nedbá na zistenia a výzvy zapísané v stavebnom denníku a neurobí v danej
lehote nápravu, alebo ak možno očakávať, že sa neposlúchne výzva dráhového správneho
orgánu, vydá dráhový správny orgán rozhodnutie, v ktorom nariadi urobiť nápravu.
(3)
Stavebník inej ako dráhovej stavby6) je povinný ohlásiť dráhovému správnemu orgánu začatie stavby a stavebných prác najneskoršie
15 dní pred začatím.
(4)
Organizácia, ktorá uskutočňuje takú stavbu alebo stavebné práce, je povinná mať na
stavbe k dispozícii dokumentáciu týkajúcu sa uskutočňovania stavby. Táto organizácia
zabezpečí, aby na stavbe bola umiestnená tabuľa s označením projektovej organizácie,
zodpovedného projektanta, stavebnej organizácie, zodpovedného vedúceho stavby a stavebníka
(príp. i pracovníka technického dozoru investora). Dráhový správny orgán môže pre
drobné stavby pripustiť úľavy a odchýlky.“
16.
§ 24 znie:
,,§ 24
Pri celoštátnych dráhach je obvod dráhy vymedzený zvislými plochami vedenými hranicami
pozemkov v správe dráhového podniku, na ktorých sa rozkladá súvislá železničná sieť
alebo ktoré slúžia dráhovej prevádzke, jej zabezpečeniu, údržbe a ochrane (dráhový
pozemok). Pri vlečkách, mestských dráhach a dráhach osobitného určenia je obvod dráhy
vymedzený zvislými plochami vedenými 3 m od osi koľaje (od nosného lana, od osi trolejového
vedenia), najmenej však 1,5 m od stavieb dráhového telesa. Obvod dráhy vzniká najneskoršie
pri vydaní stavebného povolenia."
Čl. II
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1975.
Prvý námestník ministra:
Prof. Dr. Starý v. r.
Prof. Dr. Starý v. r.
1)
Smernice Ministerstva financií o zabezpečení a správe zaisteného majetku a dočasnej
správe a realizácii majetku nadobudnutého štátom, uverejnené v č. 4/1966 Finančného
spravodajcu pod por. č. 9.
2)
Podrobnú úpravu pre Československé štátne dráhy ustanovuje predpis pre výkon služby
k 12 Nájdené veci.
3)
Útvary ozbrojenej ochrany, skupiny pátracej služby a oblastné veliteľstvá zboru sú
súčasťou účelovej výkonnej jednotky Východnej dráhy so sídlom v Bratislave, Strednej
dráhy so sídlom v Olomouci, Severozápadnej dráhy so sídlom v Prahe a Juhozápadnej
dráhy so sídlom v Plzni.
4)
Ústredné veliteľstvo zboru je súčasťou osobitného odboru Federálneho ministerstva
dopravy.
5)
Smernice Ministerstva vnútra ČSR č. 11/1972 Ú. v. ČSR o ochrane úrody pred požiarmi
[časť III bod 1 písm. a)] a smernice Ministerstva vnútra SSR č. 2/1974 Ú. v. SSR o
ochrane úrody pred požiarmi [§ 3 ods. 9 písm. a)].
6)
Dráhovou stavbou je stavba, ktorej stavebníkom je dráhový podnik.