130/1975 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1976 - |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 130/1975 Zb. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Českej národnej rady o pôsobnosti orgánov Českej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum vyhlásenia: | 28.11.1975 |
| Autor: | Ministerstvo práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
130
VYHLÁŠKA
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky
z 19. novembra 1975,
ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpeční a zákon Českej národnej rady o pôsobnosti
orgánov Českej socialistickej republiky v sociálnom zabezpeční
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky ustanovuje po
dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí, ostatnými zúčastnenými
ústrednými orgánmi a s Českou odborovou radou a po prerokovaní so Zväzom družstevných
roľníkov Českej socialistickej republiky podľa § 172 ods. 6 zákona č. 121/1975 Zb.
o sociálnom zabezpečení a podľa § 50 zákona Českej národnej rady č. 129/1975 Zb. o
pôsobnosti orgánov Českej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení:
PRVÁ ČASŤ
SPRÁVNA KOMISIA
PRVÝ DIEL
POSUDKOVÉ KOMISIE SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA
Voľba členov
§ 1
(1)
Predsedu posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia okresného národného výboru a
jeho zástupcu volí okresný národný výbor zo svojich poslancov.
(2)
Za ďalších členov tejto komisie volí okresný národný výbor:
a)
zástupcu Revolučného odborového hnutia na návrh okresnej (pražskej) správy nemocenského
poistenia,
b)
zástupcu výrobných družstiev na návrh krajského výboru Českého zväzu výrobných družstiev,
c)
zástupcu ozbrojených síl na návrh okresnej vojenskej správy,
d)
zástupcu útvarov Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra na návrh
krajskej správy Zboru národnej bezpečnosti,
e)
zástupcu zboru nápravnej výchovy na návrh útvaru, ktorý pôsobí v územnom obvode okresného
národného výboru,
f)
zástupcu jednotných roľníckych družstiev na návrh okresného výboru Zväzu družstevných
roľníkov Českej socialistickej republiky,
g)
zástupcu okresného výboru Českého zväzu protifašistických bojovníkov na návrh tohto
výboru,
h)
lekára posudkovej služby sociálneho zabezpečenia, lekára štátnej zdravotníckej správy,
lekára ozbrojených síl, lekára Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra,
lekára železničného zdravotníctva a lekárov - členov zväzu protifašistických bojovníkov
na návrh príslušných orgánov a organizácií,
ch)
pracovníkov príslušného odboru národného výboru.
§ 2
(1)
Predsedu posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia krajského národného výboru a
jeho zástupcu volí krajský národný výbor zo svojich poslancov.
(2)
Za ďalších členov tejto komisie volí krajský národný výbor:
a)
zástupcu Revolučného odborového hnutia na návrh krajskej (pražskej) správy nemocenského
poistenia,
b)
zástupcu výrobných družstiev na návrh krajského výboru Českého zväzu výrobných družstiev,
c)
zástupcu ozbrojených síl na návrh krajskej vojenskej správy,
d)
zástupcu útvarov Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra na návrh
krajskej správy Zboru národnej bezpečnosti,
e)
zástupcu zboru nápravnej výchovy na návrh správy zboru nápravnej výchovy,
f)
zástupcu jednotných roľníckych družstiev na návrh Ústredného výboru Zväzu družstevných
roľníkov Českej socialistickej republiky,
g)
zástupcu Ústredného (v Prahe mestského) výboru Zväzu protifašistických bojovníkov
na návrh tohto výboru,
h)
lekára posudkovej služby sociálneho zabezpečenia, lekára štátnej zdravotníckej správy,
lekára ozbrojených síl, lekára Zboru národnej bezpečnosti a vojsk ministerstva vnútra,
lekára železničného zdravotníctva, lekárov pracujúcich v odvetví ministerstva školstva
a lekárov - členov zväzu protifašiistických bojovníkov na návrh príslušných orgánov
a organizácií,
ch)
pracovníkov príslušného odboru národného výboru.
Rokovanie a zloženie posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia
§ 3
(1)
Posudková komisia sociálneho zabezpečenia je schopná rokovať a uznášať sa, ak sú
prítomní predseda alebo jeho zástupca, zástupca Revolučného odborového hnutia, lekár
posudkovej služby sociálneho zabezpečenia, jeden z lekárov štátnej zdravotníckej správy
a pracovník príslušného odboru národného výboru, ktorý je zároveň tajomníkom komisie.
(2)
Namiesto zástupcu Revolučného odborového hnutia musia byť prítomní:
a)
zástupca jednotných roľníckch družstiev, ak je účastníkom konania družstevný roľník
alebo jednotlivo hospodáriaci roľník (spolupracujúci člen rodiny),
b)
zástupca výrobných družstiev, ak je účastníkom konania člen výrobného družstva,
c)
zástupca ozbrojených síl ( Zboru národnej bezpečnosti alebo zboru nápravnej výchovy)
pri posudzovaní príslušníka ozbrojených síl (Zboru národnej bezpečnosti alebo zboru
nápravnej výchovy) z povolania, a ak nejde len o kontrolnú lekársku prehliadku, aj
lekár ozbrojených síl (Zboru národnej bezpečnosti).
(3)
Ak je v komisii prerokúvaný prípad mladistvého alebo dieťaťa, musí byť prítomný ako
lekár štátnej zdravotníckej správy dostový lekár a pracovník príslušného odboru národného
výboru.
(4)
Ak sa prerokúva prípad žiadateľa ( dôchodcu), ktorý bol účastníkom odboja, musí byť
prítomný zástupca Českého zväzu protifašistických bojovníkov a lekár, ktorý je členom
tejto organizácie.
(5)
Zloženie komisie na prerokovoanie jednotlivých prípadov určuje podľa odsekov 1 až
4 predseda alebo jeho zástupca.
§ 4
(1)
Podľa potreby prizve predseda alebo jeho zástupca na rokovanie komisie:
a)
zástupcu závodného výboru základnej organizácie Revolučného doborového hnutia v organizácií,
v ktorej účastník konania pracuje alebo naposledy pracoval, prípadne zástupcu vyššieho
orgánu Revolučného odborového hnutia,
b)
zástupcu jednotného roľníckeho družstva alebo výrobného družstva, v ktorom družstevník
je alebo naposledy bol pracovne činný,
c)
zástupcu miestneho (mestského) národného výboru, v územnom obvode ktorého má účastník
bydlisko,
d)
zástupcu Zväzu invalidov v Českej socialistickej republike, prípadne zástupcov ďalších
spoločenských organizácií,
e)
zástupcu príslušného lekára posudzovaného, ak je to nevyhnutne v záujme posúdenia
zdravotného stavu účastníka konania,
f)
ošetrujúceho lekára posudzovaného, ak je to nevyhnutné v záujme posúdenia zdravotného
stavu účastníka konania,
g)
iných občanov, od ktorých možno očakávať, že prispejú k objasneniu závažných okolností
dôležitých pre rozhodnutie komisie.
(2)
Zástupcovia orgánov a organizácií uvedených v predchádzajúcom odseku a zástupcovia
orgánov sociálneho zabezpečnia musia byť na rokovanie komisie pozvaní, ak tieto orgány
(organizácie) o to požiadajú. rovnako musí byť na rokovanie pozvaný ošetrujúci lekár,
ak o to požiada.
§ 5
(1)
Lekársky nález potrebný na rokovanie posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia okresného
národného výboru vyhotovuje lekár, ktorý liečil posudzovaného; ak ide o chorobu z
povolania, vyhotovuje tento nález lekár oddelenia chorôb z povolania príslušného ústavu
národného zdravia (kliniky). Ak ide o určenie stupňa invalidity alebo o rozhodnutie,
že ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, alebo o rozhodnutie o nevyhnutnosti
trvalého preloženia na inú prácu alebo nevyhnutnosti trvalej zmeny zamestnania zo
zdravotných dôvodov, predkladá lekársky nález ošetrujúceho lekára, prípadne odborného
lekára príslušná lekárska poradná komisia (lekárska komisia) po preskúmaní a potvrdení
tohto nálezu. Lekárske nálezy na rokovaní posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia
krajského národného výboru podáva lekár, ktorý je členom tejto komisie.
(2)
Potrebnú lekársku dokumentáriu na rokovanie posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia
okresného národného výboru vydáva zdravotnícke zariadenie.
(3)
Lekári, ktorí sú členmi posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia okresného národného
výboru, spolupracujú s lekárskymi poradnými komisiami (s lekárskymi komiasiam). Lekári,
ktorí sú členmi posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia okresného národného výboru
i krajského národného výboru, kontrolujú správnosť a úplnosť lekárskej dokumentácie
a pri rokovaní v posudkovej komisii sociálneho zabezpečenia podľa potreby vyšetrujú
posudzovaného občana znovu; sú tiež zodpovední za posúdenie zdravotného stavu posudzovaného
občana a vyjadrujú sa najmä o tom, či jeho zdravotný stav je dlhodobe nepriaznivý
a kedy táto zmena nastala.
(4)
Posudkové komisie sociálneho zabezpečenia okresného národného výboru zasadajú spravidla
v zdravotníckych zariadeniach štátnej zdravotníckej správy a vo veľkých organizáciách,
ktoré majú zdravotnícke zariadenia s potrebným vybavením.
§ 6
Posudková komisia sociálneho zabepečenia sa uznáša prevažnou väčšinou hlasov prítomných
členov. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu.
§ 7
Členovia komisie a občania prizvaní na prerokovanie jednotlivých prípadov v posudkovej
komisii sociálneho zabezpečenia (§ 4) sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach,
o ktorých sa dozvedeli v priebehu rokovania komisie.
DRUHÝ DIEL
DÁVKOVÉ KOMISIE
Voľba členov
§ 8
(1)
Predsedu dávkovej komisie okresného národného výboru a jeho zástupcu volí okresný
národný výbor zo svojich poslancov.
(2)
Za ďalších členov dávkovej komisie volí okresný národný výbor:
a)
zástupcu Revolučného odborového hnutia na návrh okresnej (pražskej) správy nemocenského
poistenia,
b)
zástupcu výrobných družstiev na návrh krajského výboru Českého zväzu výrobných družstiev,
c)
zástupcu jednotných roľníckych družstiev na návrh okresného výboru Zväzu družstevných
roľníkov Českej socialistickej republiky,
d)
občanov, ktorí majú úzky vzťah k sociálnemu zabezpečeniu, na doporučenie socialistických
organizácií,
e)
pracovníkov príslušného odboru národného výboru.
§ 9
(1)
Predsedu dávkovej komisie krajského národného výboru a jeho zástupcu volí krajský
národný výbor zo svojich poslancov.
(2)
Za ďalších členov dávkovej komisie volí krajský národný výbor:
a)
zástupcu Revolučného odborového hnutia na návrh krajskej (pražskej) správy nemocenského
poistenia,
b)
zástupcu výrobných družstiev na návrh krajského výboru Českého zväzu výrobných družstiev,
c)
zástupcu jednotných roľníckych družstiev na návrh Ústredného výboru Zväzu družstevných
roľníkov Českej socialistickej republiky,
d)
občanov, ktorí majú blízky vzťah k sociálnemu zabezpečeniu, na doporučenie socialistických
organizácií,
e)
pracovníkov príslušného odboru národného výboru.
§ 10
Rokovanie a zloženie dávkovej komisie
(1)
Dávková komisia je schopná rokovať a uznášať sa, ak je prítomný predseda alebo jeho
zástupca Revolučného odborového hnutia a pracovník príslušného odoboru národného výboru,
ktorý je zároveň tajomníkom komisie.
(2)
Miesto zástupcu Revolučného odborového hnutia musia byť prítomní:
a)
zástupca jednotných roľníckych družstiev, ak je účastníkom konania družstevný roľník
alebo jednotlivo hospodáriaci roľník (spolupracujúci člen rodiny),
b)
zástupca výrobných družstiev, ak je účastníkom konania člen výrobného družstva.
(3)
Ak rozhodnutie dávkovej komisise závisí tiež na riešení otázok patriacich do pôsobností
posudkovej komisise sociálneho zabezpečenia, je dávková komisisa viazaná rozhodnutím,
prípadne posudkom posudkovej komisise sociálneho zabezpečenia.
§ 11
Ustanovenia § 3 ods. 5, § 4, § 6 a § 7 platia i pre rokovanie dávkovej komisie.
TRETÍ DIEL
KOMISIA STAROSTLIVOSTI O RODINU A DETI
§ 12
Voľba členov
(1)
Predsedu komisie starostlivosti o rodinu a deti a jeho zástupcu volí okresný národný
výbor a krajský národný výbor zo svojich poslancov.
(2)
Za ďalších členov komisie volí okresný národný výbor i krajský národný výbor občanov,
ktorí sa zaoberajú problematikou starostlivosti o rodinu a deti alebo sa osvedčili
pri výchove detí; pritom dbá na to, aby členmi komisie boli detský, prípadne dorastový
lekár, ženský lekár, pedagóg, psychológ, sudca z povolania, zástupca prokuratúry a
zástupca orgánov Verejenej bezpečnosti.
§ 13
Rokovanie a zloženie komisie starostlivosti o rodinu a deti
(1)
Komisia je schopná rokovať a uznášať sa, ak je prítomný predseda alebo jeho zástupca
a najmenej polovica ostatných členov a pracovník príslušného odboru národného výboru,
ktorý je zároveň tajomníkom komisie.
(2)
Ak to vyžaduje povaha prerokúvanej veci, musí sa na rokovaní zúčastniť člen komisie
určený predsedom alebo jeho zástupcom.
(3)
Ak je to potrebné, prizve predseda komisie alebo jeho zástupca na rokovanie komisie
zástupcu školy alebo socialistickej organizácie.
(4)
Zástupcovia organizácií uvedených v predchádzajúcom odseku a zástupcovia orgánov
sociálneho zabezpečenia musia byť na rokovanie komisie prizvaní, ak tieto orgány (organizácie)
o to požiadajú.
(5)
Ustanovenia § 3 ods. 5, § 6 a § 7 platia i pre rokovanie komisie starostlivosti o
rodinu a deti.
DRUHÁ ČASŤ
PODMIENKY A SPÔSOB POSKYTOVANIA SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
PRVÝ DIEL
STAROSTLIVOSŤ O RODINU A DETI
Výchovná a poradenská činnosť
§ 14
(1)
Okresné národné výbory organizujú, zabezpečujú a koordinujú výchovu občanov k manželstvu
a k zodpovednému rodičovstvu prostredníctvom svojich komisií, okresných zborov pre
občianske záležitosti, koordinačných zborov a kultúrnych, zdravotníckych a sociálnych
zariadení, ktoré spravujú; spolupracujú pritom so socialistickými organizáciami.
(2)
Miestne (mestské) národné výbory sa zúčastňujú na výchove k manželstvu a k zodpovednému
rodičovstvu najmä kultúrnou, zdravotníkou a sociálno-výchovnou činnosťou; v rámci
tejto činnosti uporadúvajú najmä besedy so snúbencami, prednášky a kurzy.
(3)
Miestne (mestské) národné výbory vykonávajú činnosť uvedenú v odseku 2 prostredníctvom
svojich komisí, zborov pre občianske záležitosti a kultúrnych zariadení; spolupracujú
pritom so socialistickými organizáciami.
§ 15
(1)
Okresné národné výbory
a)
vyhľadávajú rodiny s nezaopatrenými deťmi a ťarchové ženy žijúce v nepriaznivých
životných pomeroch; pritom osobitnú pozornosť venujú rodinám s väčším počtom detí,
neúplným rodinám, rodinám kde sú matka alebo otec vážne chorí, rodinám ohrozeným rozvratom
a rodinám alkoholikov a pôsobia na odstránenie príčin a dôsledkov ich nepriaznivých
životných pomerov vhodnými formami sociálnej starostlivosti,
b)
vyhľadávajú det, ktorých rodičia alebo iné osoby zodpovedné za ich výchovu neplnia
svoje povinnosti, ohrozujú alebo narúšajú ich výchovu, a pôsobia na odstránenie príčin
a dôsledkov týchto nedostatkov.
(2)
Miestne (mestské) národné výbory sa zúčastňujú na činnosti uvedenej v odseku 1; ak
nemôže miestny (mestský) národný výbor sám poskytnúť dostatočnú pomoc a dosiahnuť
nápravu, upozorní okresný národný výbor na občanov, ktorí potrebujú sociálnu starostlivosť
a spolupôsobí pri jej poskytovaní. Miestny (mestský) národný výbor oznámi okresnému
národnému výboru nejmä prípady, keď rodičia alebo iné zodpovedné osoby zanedbávajú
onenie svojich povnností pri výchove detí závažným spôsobom, pripadne keď dieťa treba
umiestniť do výchovy nahrádzajúcej výchovu rodičov.
(3)
Okresné národné výbory poskytujú deťom, rodičom, iným občanom zodpovedným za výchovu
detí a ťarchavým ženám pomoc a sociálno-právnu ochranu, a ak to odôvodňuje povaha
prípadu, spisujú potrebné návrhy, rokujú v ich záujme s ostatnými orgánmi, zariadeniami
a organizáciami a v prípade potreby im sprostredkujú ich pomoc.
§ 16
Ochrana detí pred škodlivými vplyvmi
Miestne (mestské) národné výbory
a)
zakročujú v prospech detí, ktorým rodičia alebo iní občania zodpovední za ich výchovu
neposkytujú riadnu starostlivosť a pôsobia na odstraňnovanie príčin, ktoré tieto nedostatky
spôsobujú. Závažné nedostatky oznamujú okresnému národnému výboru;
b)
dozerajú, aby sa deťom a mladistvým nepodávali alebo nepredávali alkoholické nápoje,
aby sa deti mladšie ako 15 rokov nezdržiavali bez dozoru osôb zodpovedných za ich
výchovu vo verejných miestnostiach, kde sa také nápoje podávajú;
c)
dozerajú, aby usporiadatelia filmových, divadelných predstavení a iných kultúrnych
a šporových podujatí nedovolili účasť detí a mladistvých na predstaveniach (podujatiach)
mládeži neprístupných.
Výchovné opatrenia
§ 17
(1)
Ak rodičia alebo iní občania zodpovední za výchovu zamedbávajú svoje povinnosti,
ak sami alebo iní občania narúšajú výchovu dieťaťa alebo ak je správanie deťaťa závadné,
vyšetrí miestny (mestský) národný výbor všetky okolnosti prípadu a prerokuje so záčstnanými
odstránenie nedostatkov vo výchove dieťaťa.
(2)
Ak nemožno očakávať, že samo prerokovanie zabezpečí nápravu, a ak to vyžaduje záujem
spoločnosti, miestny (mestský) národný výbor
a)
v menej závažných prípadoch napomenie maloletého, prípadne občanov, ktorých správanie
bolo závadné; prito môže požiadať spoločenskú organizáciu na pracovisku týchto občanov,
aby toto opatrenie vykonala;
b)
závažných prípadoch, alebo oak predchádzajúce napomenutie bolo meúčinné, určí nad
maloletým dohľad; pokiaľ však ide o prípady, ktorými sa zaoberal súd alebo okresný
národný výbor, môže tak urobiť len vtedy, ak súd alebo okresný národný výbor vo vec
nerozhodol.
(3)
Výkonom dohľadu poverí miestny (mestský) národný výbor dôverníka starostlivosti o
deti, prípadne inú vhodnú osobu. Ten, kto bol výkonom dohľadu poverený, je povinný
v súčinnosti so školou a so spoločenskými organizáciami v bydlisku alebo na pracovisku
sústavne na dieťa a na občanov, ktorí zodpovedajú za jeho výchovu, výchovne pôsobiť
a sledovať, ako sa dieťa správa, ako sa o neho rodičia alebo iní občania zodpovední
za jeho výchovu starajú; v prípade potreby dáva podnet na ďalšie opatrenia v záujme
dieťaťa.
(4)
O vyslovenom opatrení upovedomí miestny (mestský) národný výbor okresný národný výbor,
súd, prípadne školu a organizáciu, v ktorej účastník pracuje.
§ 18
(1)
Ak to vyžaduje záujem spoločnosti na riadnej výchove dieťaťa a miestny (mestský)
národný výbor tak ešte neurobil, môže komisia starostlivosti o rodinu a deti okresného
národného výboru urobiť opatrenia podľa § 17; v závažnejších prípadoch, najmä ak treba
chrániť dieťa pred škodlvými vplyvmi, môže mu uložiť i primerané obmedzenia; môže
mu napríklad zakázať návštevu podnikov a zábav preň nevhodných, styk s občanmi, ktorí
môže mať nepriaznivý vplyv na jeho výchovu; o vyslovenom opatrení upovedomí miestny
(mestský) národný výbor, prípadne školu alebo organizáciu. Okresný národný výbor v
súčinnosti s miestnym (mestským) národným výborom a v spolupráci s dôverníkom starostlivosti
o deti, so školou alebo organizáciou sleduje, či maloletý dodržiava uložené obmedzenia.
(2)
V prípadoch, ktorými sa zaoberal súd, môže okresný národný výbor urobiť opatrenia
uvedené v predchádzajúcom odseku len vtedy, ak súd vo veci nerozhodol.
(3)
Dohľad vykonáva okresný národný výbor v súčinnosti s dôverníkom starostlivosti o
deti,s miestnym (mestským národným výborom, so školou a so spoločenskými organizáciami
v mieste bydliska alebo na pracovisku; pritom sústavne sleduje, ako sa dieť správa,
ako sa oň rodičia alebo iní občania zodpovední za jeho výchovu starajú; a v prípade
potreby a s ohľadom na výsledky tohto pôsobenia prijme alebo navrhne ďalšie opatrenia
v záujme dieťaťa.
§ 19
Pomoc deťom v naliehavých prípadoch
Miestne (mestské) národné výbory poskytujú deťom v naliegavých prípadoch okamžitú
pomoc, najmä keď dieťaťu hrozí vážna ujma na živote alebo na zdraví v dôsledku nedostatočnej
starostlivosti rodičov alebo iných občanov zodpovedných za jeho výchovu a keď nemožno
čakať, až v jeho prospech zasiahne okresný národný výbor alebo súd. Miestne (mestské)
národné výory zakročia aj vtedy, keď sa dieťa v dôsledku závažného ochorenia alebo
úmrtia rodičov alebo iných občanov zodpovedných za jeho výchovu náhle ocitne bez akejkoľvek
starostlivosti alebo ak potrebuje okamžitú lekársku pomoc a rodiečia alebo iní občania
zodpovední za jeho výchovu mu ju neobstarajú.
§ 20
Umiestnenie dieťaťa do náhradnej výchovu
(1)
Okresný národný výbor podáva súdu návrh na nariadenie ústavnej výchovy v prípadoch,
v ktorých sa nedostatky v rodinnej výchove prejavili výžnou mravnou narušenosťou dieťaťa
alebo ak je dieťa v doterjšom prostredí vážne ohrozené vo svojom telenom alebo duševnom
vývoji a iné výchovné opatrenia neviedli k cieľu a zverenie dieťaťa do výchovy iného
občana sa nejaví účelné alebo postačujúce. Ústavnú výchovu môže okresný národný výbor
navrhnúť aj vtedy, keď sa dieťa ocitlo bez akejkoľvek riadnej starostlivosti a nemžno
ho zveriť do výchovy iného občana.
(2)
Ak treba bez odkladu umiestniť dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej výchovu rodičov,
pretože sa oň nikto riadne nestará, alebo preto, že jeho život, zdravie alebo vývoj
v doterjšom prostredí je vážne ohrozený, rozhodne okresný národný výbor predbežne
o jeho okamžitom umiestnení v rodine zaručujúcej priaznivé podmienky pre jeho všestranný
vývoj alebo o jeho umiestnení v ústave; o svojom opatrení upovedomí súd, ktorý rozhodne
dodatočne.
(3)
V prípadoch, v ktorých súd rozhodne o umiestnení dieťaťa do výchovy iného občana
alebo nariadi ústavnú výchovu alebo určí ochrannú výchovu, zabezpečí okresný národný
výbor umiestnenie dieťaťa do výchovy nahrádzajúcej výchovu rodičov, prípadne do zariadení
ústavnej alebo ochrannej výchovy.
(4)
Okresné národné výbory zisťujú podmienky ďalšej výchovy detí v rodine, ak má byť
zrušená ústavná alebo ochranná výchova, pôsobia na zlepšenie výchovného prostredia
v takých rodinách a sledujú pomery detí, ktoré sa do rodiny vrátili po skončení ústavnej
alebo ochrannej výchovy, alebo mladistvých, ktorí sa do rodiny vrátili po skončení
výkonu trestu odňatia slobody; miestne (mestské) národné výbory spolupôsobia pri výkone
tejto činnosti a rozhodujúce skutočnosti, ktoré pritom zistia, oznamujú okresnému
národnému výboru.
(5)
Okresné národné výbory pri zaraďovaní mladistvých podmienečne odsúdených a mladistvých
po skončení ústavnej alebo ochrannej výchovy a po preustení z výkonu trestu odňatia
slobody do učebného alebo pracovného pomeru spolupracujú najmä s organizáciami i s
orgánmi Revolučného odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže v organizáciách
a poskytujú týmto mladistvým zvýšenú výchovnú a sociálnu starostlivosť.
§ 21
Starostlivosť o deti zverené do výchovy iných občanov ako rodičov
(1)
Okresné národné výbory pravidelne sledujú telesný a duševný výboj detí zverených
do výchovy iných občanov ako rodičov. Za tým účelom najmenej raz za štvrť roka poverený
pracovník alebo funkcionár národného výboru navštívi rodinu, v ktorej dieťa žije,
a v prípadoch potreby poskytne občanovi zodpovednému za výchovu dieťať, prípadne dieťaťu
pomoc potrebnú na všestranný vývoj dieťaťa.
(2)
Pokiaľ súd neustanoví dieťaťu opatrovníka alebo pokiaľ sa ustanovený opatrovník svojej
funkcie neujme, vykonáva okresný národný výbor v záujme detí neodkladné úkony.
(3)
Na základe rozhodnutia súdu vykonáva okresný národný výbor funkciu opatrovníka.
§ 22
Sprostredkovanie osvojenia
(1)
Okresné národné výbory vyhľadávajú deti vhodné na osvojenie a občanov vhodných stať
sa osvojiteľmi. Preverujú, či títo občania spôsobom svojho života a života svojej
rodiny poskytujú záruku, že dieťa budú vychovávať na jeho prospech a v záujme spoločnosti,
a pôsobia na to, aby osvojenie bolo pre dieťa čo najprospešnejšie.
(2)
Krajské národné výbory zabezpečujú prehľad detí vhodných na osvojenie a občanov vhodných
stať sa osvojiteľmi a pôsobia na to, aby sa vhodným občanom odporučili vhodné deti
na osvojenie.
§ 23
Vecná pomoc
Vecnú pomoc uskutočňujú okresné národné výbory poskytnutím predmetov potrebných na
uspokojovanie životných potrieb, najmä výživy, ošatenia a vybavenia domácnosti, pokiaľ
si ch rodičia s nezaopatrenými deťmi, najmä osamelé matky (otcovia), ktoré sa starajú
o nezaopatrené dieťa, a ženy v dobe ťarchavosti nemôžu zabezpečiť z vlastných príjmov.
§ 24
Peňažné príspevky
(1)
Jednorazový peňažný príspevok sa poskytuje na úhradu nákladov, ktoré vznikli v dôsledku
mimoriadnych životných situácií občanov uvedeným § 23, ak sú sociálne odkázaní.
(2)
Na zabezpečenie výživy alebo na úhradu nákladov na životné potreby, ktoré sa pravidelne
opakujú a ktoré nemožno zabezpečiť inak, môže okresný národný výbor poskytnúť týmto
občanom opakujúci sa peňažný príspevok.
§ 25
Dávky sociálnej starostlivosti uvedené v § 23 a v § 24 možno poskytnúť aj občanom,
ktorí majú v priamej starostlivosti nezaopatrené deti, na ktoré sa poskytuje príspevok
na výživu,1) pokiaľ tento príspevok nestačí na zebezpečenie životných potrieb týchto
detí.
§ 26
Poskytovanie jednotlivých dávok sociálnej starostlivosti sa navzájom nevylučuje.
§ 27
Pôžičky
(1)
Okresné národné výbory môžu poskytovať v mimoriadnych prípadoch bezúročné pôžičky
občanom uvedeným v § 23, ak sa prechodne ocitli v nepriaznivých životných pomeroch,
ktoré môže za pomoci pôžičky prekonať, a ak môžu poskytnutú pôžičku splatiť bez toho,
že tým bude ohrozené zabezpečenie ich životných potrieb.
(2)
Pôžičku možno poskytnúť, najmä na úhradu nákladov spojených s uspokojovaním životných
potrieb, najmä na ošatenie a vybavenie domácnosti.
Opatrovateľská služba pre rodiny s deťmi
§ 28
(1)
Účelom opatrovateľskej služby pre rodiny s deťmi je poskytovať pomoc rodinám pri
starostlivosti o deti (spravidla do desiatich rokov veku) a pri vedení domácnosti,
ak si ich rodina nemôže sama zabezpečiť pre vážne prekážky. Opatrovateľská služba
sa poskytuje sociálne odkázaným občanom bezplatne, ostatným občanom za úplnú alebo
čiastočnú úhradu s prihliadnutím na príjmy, rodinné a majetkové pomery občana. Maximálna
výčka úhrady za jednotlivé úkony opatrovateľskej služby je ustanovená v prílohe č.
1 tejto vyhlášky.
(2)
Za vážne prekážky sa považujú najmä:
a)
choroba, rekonvalescencia, kúpeľná liečba, úmrtie alebo iné náhle odlúčenie jedného
alebo obidvoch rodičov,
b)
pôrod, šestonedelie, starostlivosť o viac malých detí,
c)
vo výnimočných prípadoch aj vtedy, ak osamelá matka, prípadne iná osamelá osoba,
v priamej starostlivosti ktorej je dieť, nastúpi do práce, pretože už vyčerpala podporu
pri ošetrovaní člena rodiny podľa predpisov o nemocenskom poistení2) alebo o zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dieťaťa.3)
§ 29
Aktívy národných výborov pôsobiace pri starostlivosti o rodinu a deti
(1)
Miestny (mestský) národný výbor zriaďuje aktív starostlivosti o rodinu a deti na
plnenie svojich úloh pri starostlivosti o rodinu a deti z radov svojich poslancov
a dobrovoľných spolupracovníkov, predovšetkým z funkcionárov a členov spoločenských
organizáií.
(2)
Pre úspešné a včasné plnenie úloh v starostlivosti o rodinu a deti zriaďujú okresné
národné výbory zbor dôverníkov starostlivosti o deti. Za členov tohto zboru vymenúvajú
občanov, ktorých vzťah k socialistickej spoločnosti, osobné vlastnosti, spôsob života,
pomer k deťom a schopnosť výchovne pôsobiť poskytujú záruku, že budú svedomite a podnetne
plniť zverené úlohy. Pri vymenovaní prihliadjú na návrhy, ktoré podali miestne (mestské)
národné výbory po prerokovaní s občianskymi výbormi a so spoločenskými organizáciami.
(3)
Dôverníci starostlivosti o deti zisťujú, ako rodiny plnia svoje spoločenské funkcie
pri výchove detí, pomáhajú pri odstraňovaní nedostatkov, vykonávajú dohľad a plnia
iné úlohy, ktoré im okresný národný výbor pri starostlivosti o rodinu a deti uloží.
(4)
Obvod, v ktorom má dôverník starostlivosti o deti vykonávať svoju činnosť, určí okresný
národný výbor tak, aby sa úplne využili dôverníkove poznatky o pomeroch, mieste alebo
pracovisku a umožnilo sa mu úspešné plnenie úloh.
(5)
Okresný národný výbor vydá dôverníkoví preukaz o vymenovaní.
§ 30
Spolupráca s inými orgánmi
Národné výbory všetkých stupňov spolupracujú s hospodárskymi a spoločenskými organizáciami,
so školami, súdmi a zdravotníckymi zariadeniami; okresné národné výbory spolupracujú
najmä so zariadeniami, v ktorých sa vykonáva ústavná alebo ochranná výchova a krajské
národné výbory s detskými diagnostickými ústavmi a s diagnostickými ústavmi pre mládež.
DRUHÝ DIEL
STAROSTLIVOSŤ O OBČANOV ŤAŽKO POSTIHNUTÝCH NA ZDRAVÍ A O STARÝCH OBČANOV
§ 31
Dávky a služby sociálnej starostlivosti
(1)
Miestne (mestské) národné výbory poskytujú občanom ťažko postihnutým na zdraví a
starým občanom, ktorí sú na to socilne odkázaní, príspevok na spoločné stravovanie,
jednorazový peňažný príspevok a vecnú pomoc. Výšku príspevku určia s prihliadnutím
na ich príjmy a na rodinné a majetkové pomery.
(2)
Miestne (mestské) národné výbory zabezpečujú občanom uvedeným v odseku 1 spoločné
stravovanie v závodných a diétnych jedálňach, v jedálňach jednotných roľníckych družstiev
a v zariadeniach verejného stravovania, prípadne aj dovozom stravy z týchto jedální
alebo z ústavov sociálnej starostlivosti do klubov dôchodcov.
(3)
Vecná pomoc sa uskutočňuje zabezpečením namáhavejších pracovných úkonov nevyhnutných
na zabezpečenie prevádzky a údržby domácnosti, ktoré občan, nemôže pre svoj zdravotný
stav alebo vek vykonávať sám, prípadne poskytnutím predmetov potrebných na uspokojovanie
životných potrieb.
(4)
jednorazový peňažný príspevok sa poskytuje na úhradu mimoriadnych nevyhnutných nákadov,
ktoré nemôže občan uhradiť zo svojich bežných príjmov.
(5)
Účasť na kultúrnom a spoločenskom živote zabezpečujú miestne (mestské) národné výbory
občanom ťažko postihnutým na zdraví a starým občanom najmä tým, že zriaďujú kluby
dôchodcov. Miestne (mestské) národné výbory tiež dojednávajú a zabezpečujú možnosť
návštevy divadelných a filmových predstavení a iných kultúrnych a športových podujatí
za znížené vstupné, prípadne bezplatne.
(6)
Okresné národné výbory, prípadne mestské národné výbory môžu tiež zabezpečovať pre
občanov ťažko postihnutých na zdraví a pre starých občanov rekreačné zájazdy, prípadne
krátkodobé, najviac týždňové rekreačné pobyty. Na úhradu nákladov s tým spojených
môže byť sociálne odkázaným občanom poskytnutý jednorazový peňažný príspevok.
§ 32
Opatrovateľksá služba
(1)
Opatrovateľskú službu poskytujú okresné národné výbory občanom ťažko postihnutým
na zdraví a starým občanom, ktorí nie sú schopní sami si obstarať nevyhnutné práce
v domácnosti alebo ktorí pre nepriaznivý zdravotný stav potrebujú ošetrenie inou osobou,
pokiaľ potrebnú starostlivosť nemôžu poskytovať rodinní psíslušníci týchto občanov,
ktorí s nimi žijú v spoločnej domácnosti.
Opatrovateľská služba sa neposkytuje pri karanténe nariadenej pre podozrenie z nákazy
prenesnou chorobou a pri ochorení takouto chorobou.
(2)
Opatrovateľksá služba zahŕňa bežné práce nevyhnutné na udržiavanie domácnosti, obstarávanie
nákupov a donášku jedla, najmä obedov, ako aj vykonávanie jednoduchých ošetrovateľských
úkonov.
(3)
Opatrovateľská služba sa poskytuje sociálne odkázaným občanom bezplatne. ostatným
občanom sa poskytuje za plnú alebo čiastočnú úhradu s prihlidnutím na ich vek a zdravotný
stav. Výška úhrady sa určí podľa príjmov a rodinných a majetkových pomerov odkázaného
občana, prípadne jeho rodinných príslušníkov, od ktorých možno požadovať úhradu za
poskytnuté služby (manžel, deti alebo rodičia). Maximálna výška úhrady za jednotlivé
úkony opatrovateľskej služby je určená v prílohe č. 1 tejto vyhlášky.
Opakujúce sa peňažné príspevky
§ 33
Sociálne odkázaným občanom postihnutým chorobou, ktorá vyžaduje dietne stravovanie,
najmä občanom chorým na aktívnu tuberkulózu alebo cukrovku poskytuje okresný národný
výbor opakujúci sa príspevok na úhradu zvýšených nákladov na stravovanie. Príspevok
sa poskytuje na žiadosť doloženú lekráskou správou, prípadne na návrh príslušného
zdravotníckeho zariadenia.
§ 34
Občanom používajúcim zložité ortopedické pomôcky, ktorí sa pripravujú na pracovné
uplatnenie alebo sú sústavne pracovne činní alebo vykonávajú sústavnú verejnú činnosť,
môžu okresné národné výbory poskytovať opakujúci sa príspevok na zvýšené výdavky,
ktoré im používanie týchto pomôcok spôsobuje; podmienka sociálnej odkázanosti sa neskúma.
§ 35
Nevidomým, ktorí sú sústavne zárobkove činní alebo sa pripravujú na pracovné uplatnenie,
okresné národné výobry poskytujú opakujúci sa príspevok na zvýšené výdavky, ktoré
súvisia s ich chybou, až do výšky 200 Kčs mesačne. Príspevok sa neposkytuje, ak patrí
týmto občanom invalidný alebo sirotský dôchodok, prípadne príplatok k prídavkom na
deti (výchovnéhmu). Príspevok sa tiež neposkytuje, ak nevidomý poberá príspevok po
čas prípravy na pracovné uplatnenie4) alebo ak je mu po čas tejto prípavy poskytované
bezplatné ubytovanie a stravovanie.
§ 36
Opakujúce sa peňažné príspevky možno poskytovať aj iným občanom ťažko postihnutým
na zdraví a starým občanom sociálne odkázaným, ak je poskytovanie príspevku odôvodnené
mimoriadne vyššími výdavkami na životné potreby.
Účelové príspevky
§ 37
(1)
Občanom ťažko zdravotne postihnutým, ktorí potrebujú osobitné pomôcky na odstránenie,
zmiernenie alebo prekonanie následkov ich postihnutia, najmä nevidomým a nedoslýchavým,
poskytujú okresné národné výory jednorazový príspevok na zakúpenie pomôcky, ktorú
neposkytuje ani nepožiačiava štátna zdravotnícka správa. Príspevok sa poskytuje prednostne
tým občanom, ktorí potrebujú uvedenú pomôcku na výkon zamestnania, na prípravu na
pracovné uplatnenie alebo na výkon sústavnej verejnej činnosti. Nevidomým občanom
sa poskytuje príspevok na zakúpenie vodiaceho psa.
(2)
Výška príspevku podľa prechádzajúceho odseku sa určí s prihlidnutím na príjmy a rodinné
a majetkové pomery občana, a to spravidla do polovice kúpnej ceny pomôcky; v prípadoch
hodných osobitného zreteľa môže byť poskytnutá vyššia suma, a to až do plnej kúpnej
ceny pomôcky. Príspevok nevidomému na zakúpenie vodiaceho psa sa poskytuje spravidla
v plnej výške nákladov potrebných na zakúpenie psa, jeho výcvik, ako aj výdavky spojené
s odovzdaním psa nevidomému.
(3)
Občan, ktorý vodiaceho psa už nepotrebuje, je povinný ponúknuť ho na kúpu Zväzu invalidov
v Českej socialistickej republike alebo, ak mu bol príspevok poskytnutý v plnej výške
nákladov na jeho zakúpenie, psa bezplatne odovzdať tomuto zväzu.
§ 38
(1)
Občanovi s ťažkými chybami nosného a pohybového ústrojenstva, ktorý je odkázaný na
individuálnu dopravu, môže okresný národný výbor poskytnúť príspevok na zakúpenie
motorového vozidla s podmienkou, že ho bude tento občan používať sústavne na svoju
dopravu; predpokladom poskytnutia uvedeného príspevku je, že ani odkázaný občan ani
jeho manželka (manžel, družka, druh) žijúci s ními v spoločnej domácnosti nevlastní
motorové vozidlo s výnimkou jednostopového vozidla.
(2)
Výšku príspevku podľa prechádzajúceho odseku určí okresný národný výbor s prihliadnutím
na cenu vozidla, na jeho využitie a na príjmy a majetkové pomery občana a jeho rodiny.
(3)
Občan, ktorému bol poskytnutý príspevok na zakúpenie motorového vozidla, je povinný
neodkladne oznámiť okresnému národnému výboru, ktorý mu príspevok poskytol, predaj,
darovanie alebo iný prevod motovorého vodzidla do vlastníctv, prípdane do užívania
inej osobe. Okresný národný výbor určí, či a akú čiastku z poskytnutého príspevku
je tento občan povinný vrátiť, ak od výplaty príspevku do dňna, keď sa prevod motovoého
vozidla uskutočnil, ešte neuplynulo 5 rokov.
§ 39
Mimoriadne výhody pre občanov ťažko postihnutých na zdraví
(1)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, ktorým ich chyba alebo choroba podstatne obmedzuje
pohybovú schopnosť, sa poskytujú podľa druhu a stupňa postihnutia mimoriadne výhody
I.-III. stupňa. Pri určovaní stupňa telesného postihnutia občana prihliada posudková
komisia sociálneho zabezpečenia okresného národného výboru na všetky chyby, choroby
a okolnosti, ktoré vo vzájomnej súvislosti obmedzujú jeho pohybovú schopnosť. Sociálna
odkázanosť sa neskúma.
(2)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, ktorí nemôžu spravidla dlhší čas stáť, sa poskytujú
mimoriadne výhody I. stupňa, ktorými sú
a)
nárok na vyhradené miesto na sedenie vo verejných dopravných prostriedkoch pravidelnej
hromadnej dopravy osôb okrem vlakov (vozňov), v ktorých je miesto na sedenie viazané
na zakúpenie miestenky,
b)
nárok na prednosť pri osobnom prerokúvaní ich záležitostí, ak toto rokovanie vyžaduje
dlhšie čakanie, najmä státie.
(3)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, ktorí nie sú schopní okrem dlhšieho státia ani
dlhšej chôdze, sa poskytujú mimoriadne výhody II. stupňna, kotými sú
a)
výhody uvedené v predchádzajúcom odseku,
b)
nárok na bezplatnú dopravu pravidelnými spojmi miestnej hromadnej verejnej dopravy
osôb (električkami, trolejbusmi, autobusmi a metrom),
c)
zľava na polovicu cestovného v druhej vozňovej triede osobného vlaku a rýchliku vnútroštátnej
prepravy a v pravidelných vnútroštátnych spojoch autobusovej diaľkovej dopravy.
(4)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, ktorí nemôžu bez sprievodcu používať verejné
hromadné dopravné prostriedky, sa poskytujú mimoriadne výhody III. stupňna, ktorými
sú
a)
výhody uvedené v predcházajúcich odsekoch,
b)
nárok na bezplatnú dopravu sprievodcu verejnými hromadnými dopravnými prostriedkami
v miestnej a diaľkovej preprave,
c)
u nevidomých nárok na bezplatnú prepravu vodiaceho psa, pokiaľ ich nesprevádza sprievodca.
(5)
Ďalej možno občanom uvedeným v odseku 3 a 4 poskytnúť polovičnú zľavu vstupného na
divadelné a filmové predstavenia, koncerty a iné kultúrne a šporové podujatia. Pri
poskytnutí zľavy občanom uvedeným v odseku 4 sa poskytne polovičná zľava vstupného
aj ich sprievodcovi.
(6)
Okresný národný výbor vydáva preukaz oprávňujúci na mimoriadne výhody poľa predcházajúcich
odsekov s vyznačeným, o aký druh mimoriadnych výhod ide. Preukaz občana ťažko postihnutého
na zdraví, ktorému sú priznané mimoriadne výhody III. stupňna, platí i pre jeho sprievodcu,
pokiaľ sprevádza tohto občana.
(7)
Okresný národný výbor prostredníctvom svojej posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia
zmení, prípadne odníme stupeň priznaných mimoriadnych výhod, ak priznaný stupeň mimoriadnýňych
výhod nezodpovedá stavu choroby alebo chyby, alebo ak mimoriadne výhody boli opätovne
zneužívané.
Prípsevok na prevádzku motorových vozidiel a príspevok na úhradu poistného
§ 40
(1)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, ktorým boli priznané mimoriadne výhody II. alebo
III. stupňna a ktorí sú držiteľmi motorových vozidiel, okresný národný výbor poskytne
príspevok na prevádzku motorového vozidla a príspevok na úhradu poistného zákonného
poistenia zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorových vozidiel, ak ich
držiteľ používa sústavne pre svoju potrebu a ak ich nepožičiava na dopravu iných osôb.
(2)
Príspevky podľa predchádzajúceho odseku možno poskytnúť aj manželovi (manželke) alebo
dieťaťu držiteľa motorového vozidla, pokiaľ im boli priznané mimoriadne výhody podľa
§ 39 ods. 3 alebo 4 a pokiaľ žijú v spoločnej domácnosti s držiteľom motorového vozidla
a vozidlo sa pužíva sústavne na ich dopravu.
(3)
Ak je v spoločnej domácnosti viac postihnutých osôb uvedených v odseku 2, možno poskytnúť
príspevok len jednému.
§ 41
(1)
Ak občan nepoužíva vozidlo, na prevádzku ktorého sa príspevky podľa § 40 ods. 1 priznali,
nepretržite po čas dlhší ako tri mesiace, je povinný ohlásiť túto skutočnosť neodkladne
národnému výboru, ktorý mu príspevok poskytol.
(2)
Okresný národný výbor príspevok, prípadne jeho zvýšenie upraví alebo odníme, ak zistí,
že sa zmenili skutočnosti, za ktorých bol príspevok, prípadne jeho zvýšenie priznané.
(3)
Znížiť alebo odňnať príspevok na úhradu poistného však možno s účinnosťou až od 1.
januára nasledujúceho kalendárneho roka.
§ 42
(1)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví , ktorým boli priznané mimoriadne výhody III.
stupňa, sa poskytujú príspevky (§ 40 ods. 1) v najvyššej výmere (príloha č. 2 tejto
vyhlášky).
(2)
Občanom, ktorým boli priznané mimoriadne výhody II. stupňa, sa poskytujú príspevky
vo výške jednej polovice súm uvedených v prílohe č. 2, pokiaľ ich hrubý mesačný príjem
nepresahuje sumu 2400 Kčs. Ak ich príjem presahuje túto sumu, je príspevok 30 % najvyššej
výmery príspevkov uvedených v príloh č. 2.
§ 43
(1)
Občanom ťažko postihnutým na zdraví, trpiacim ťažkou chybou nosného alebo pohybového
ústrojenstva alebo úplnou, prípadne praktickou slepotou, ktorí preukážu, že z vážnych
dôvodov najazdia viac ako 6000 km ročne, môže byť príspevok podľa predchádzajúceho
ustanovenia zvýšený až na dvojnásobok.
(2)
Za vážne dôvody možno považovať najmä dopravu do zamestania, častejšiu potrebu dochádzania
k lekárovi a v primeranom rozsahu i rekreačné jazdy až do 1/4 celkového počtu vykázaných
kilometrov.
§ 44
(1)
Príspevok, prípadne jeho zvýšenie patrí od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho
po dni, keď sa občan ťažko postihnutý na zdraví stal držiteľom motorového vozidla,
prípadne keď mu boli priznané mimoriadne výhody II. alebo III. stupňa.
(2)
Príspevok na úhradu poistného za bežný kalendárny rok sa poskytne len vtedy, ak sa
občan stal držiteľom motorového vozidla alebo ak mu boli priznané mimoriadne výhody
do 30. júna tohto roka. V ostatných prípadoch sa tento príspevok poskytne až začínajúc
1. januárom nasledujúceho kolendárneho roka.
(3)
Príspevok na prevádzku motorového vozidla sa vypláca vo dvoch splátkach, a to za
I. polrok k 1. aprílu a za II. polrok k 1. októbru. Úhrada poistného sa vypláca k
1. aprílu.
Evidencia zdrvotne postihnutých detí a mladistvých
§ 45
(1)
Na zabezpečenie a preĺbenie komplexnej starostlivosti o deti a mladistvých postihnutých
na zdraví vedú okresné národné výbory evidenciu týchto detí.
(2)
Okresné národné výbory zaraďujú deti a mladistvých do evidencie na základe hlásenia
okresného pediatra, vedúceho dorastového lekára v okrese a pracovníkov orgánov a zariadení
školstva, práce a sociálnych vecí.
§ 46
(1)
V evidencii sú vedené deti a mladiství vo veku od 1 roku do 18 rokov, ktorí pre svoje
mentálne, telené alebo zmyslové postihnutie sú odkázaní na trvalú alebo dlhodobú komplexnú
koordinovanú zdravotnú, sociálnu a výchovnú strostlivosť.
(2)
Do evidencie sa zaraďujú aj deti a mladiství s ľahším zdravotným alebo duševným postihnutím,
ak im rodina ani v súčinnosti s orgánmi zdravotníctva, školstva, práce a sociánych
vecí nie je schopná zabezpečiť potrebnú starostlivosť.
TRETÍ DIEL
STAROSTLIVOSŤ O OBČANOV, KTORÍ POTREBUJÚ OSOBITNÚ POMOC
§ 47
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc v dôsledku mimoriadnych udalostí
(1)
Občanom, ktorí sa v dôsledku mimoriadnych udalostí (napríklad živelných pohrôm) ocitli
v mimoriadne ťažkých pomeroch, ktoré nemôžu dočasne prekonať vlastným pričinením ani
za pomoci svojej rodiny, môže miestny (mestský) národný výbor poskytnúť vecnú pomoc,
prípadne jednorazový peňažný príspevok na úhradu mimoriadných nevyhnutných nákladov.
Vecná pomoc sa uskutočňuje poskytnutím predmetov nevyhnutných na uspokojenie základných
životných potrieb, najmä poskytnutím ošatenia, základného vybavenia domácnosti a podobne.
(2)
Okresné národné výbory môžu poskytnúť občanom uvedeným v odseku 1 na prekonanie následkov
mimoriadnych udalostí bezúročné pôžičky, ak títo občania môžu poskytnutú pôžičku splatiť,
a nebude tým ohrozené zabezpečenie ich životných potrieb alebo životných potrieb ich
rodiny.
(3)
Pôžičku možno poskytnúť najmä na úhradu nákladov spojených s uspokojovaním životných
potrieb, najmä na výživu, ošatenie a vybavenie domácnosti a na opravu bytu alebo rodinného
domčeka.
Starostlivosť o občanov, ktorí žijú v mimoriadne ťažkých pomeroch
§ 48
(1)
Okresné národné výbory organizujú, koordinujú a vykonávajú v spolupráci s ostatnými
štátnymi orgánmi, hospodárskymi a spoločenskými organizáciami starostlivosť o občanov,
ktorí žijú v mimoriadne ťažkých pomeroch a ktorí potrebujú pomoc spoločnosti na prekonanie
dôsledkov a návykov prameniaich z odlišného spôsobu života v minulosti.
(2)
Okresné národné výbory sledujú pracovné zaradenie a stabilitu pracovných pomerov
občanov uvedených v odseku 1, úroveň starostlivosti o deti a preškolskú a školskú
výchovu detí týchto občanov, materiálnu a kultúrnu úroveň bývania týchto občanov a
robia opatrenia na zvýšenie životnej úrovne, týchto občanov a ich postupnú intehráciu
medzi ostatné obyvateľstvo.
(3)
Miestne (mestské) národné výbory pomáhajú občanom uvedeným v odseku 1 pri zvyšovaní
ich životnej úrovne, najmä im poskytujú pomoc pri zvyšovaní úrovne bývania, výživy
a výchovy detí,
zdravotného stavu a kultúrneho rozvoja.
§ 49
Výchovná starostlivosť a poradenská služba
(1)
okresné národné výbory poskytujú výchovnú starostlivosť a poradenskú službu občanom
uvedeným v § 48 ods. 1 na prekonanie zaostalých foriem spôsobu života, na upevnenie
aktívneho vzťahu k práci, rodine a spoločnosti a pri riešení sociálnych problémov.
(2)
Miestne (mestské) národné výbory sa zäčastňujú na výchovnej starostlivosti o týchto
občanov, sledujú život ich rodín a pomáhajú im riešiť ich sociálne problémy.
§ 50
Výchovná starostlivosť o deti a mládež
(1)
Okresné národné výbory usporadúvajú letné rekreačno-výchovné tábory pre výchovne
zanedbané deti občanov uvedených v § 48 ods. 1 v čase hlavných školských prázdnin
s cieľom, aby tieto deti získali základné sociálne, zdravotnícke a kultúrne návyky
a doplnili si i medzery vo výchove a vo vzdelaní.
(2)
Okresné národné výbory usporadúvajú sociálno zdravotníce kurzy pre výchovne zanedbanú
dospievajúcu mládež v priebehu školského roku s cieľom, aby si dospievajúca mládež
upevnila potrebné sociálne, zdravotné a kultúrne návyky a lepšie sa pripravila pre
život v rodine a v spoločnosti.
(3)
Miestne (mestské) národné výbory sa zúčastňujú na usporadúvaní letných rekreačno-výchovných
táborov a sociálno-zdravotníckych kurzov najmä tým, že pomhajú pri výbere detí a mládeže
a spolupôsobia pri zabezpečovaní ich účasti.
§ 51
Vecná pomoc a peňažné príspevky
(1)
Okresné národné výbory poskytujú sociálne odkázaným občanom uvedeným v § 48 ods.
1 vecnú pomoc zameranú najmä na zvýšenie úrovne bývania, vedenia domácnosti, na umiestnenie
detí do materských škôl a školských družín, na vybavenie detí a mládeže do letných
rekreačno-výchovných táborov a sociálno-zdravotníckych kurzov a v naliehavých prípadoch
na uspokojenie základných životných potrieb.
(2)
V naliehavých a odôvodnených prípadoch, ak nie je vhodné poskytnúť vecnú pomoc, možno
poskytnúť jednorazový peňažný príspevok ako výpomoc v mimoriadnych, spravidla dočasných
sitáciách.
ŠTVRTÝ DIEL
STAROSTLIVOSŤ O OBČANOV SPOLOČENSKY NEPRISPÔSOBENÝCH
§ 52
Okruh osôb
Spoločensky neprispôsobenými občanmi sa rozumejú najmä
a)
občania preustení z výkonu trestu odňatia slobody,
b)
občania prepustení z protialkoholického alebo iného obdobného liečenia,
c)
občania žijúci spôsobom nedôstojným občana socialistickej spoločnosti.
§ 53
Výchovná a poradenská činnosť
(1)
Okresné národné výbory pôsobia výchovne na občanov spoločensky neprispôsobených a
pomáhajú im poradenskou činnosťou prekonať ťažké životné pomery, riešiť sociálne dôsledky
ich spoločenskej neprispôsobenosti a utvárať u nich aktívny vzťah k práci a k spoločnosti.
(2)
Miestne (mestské) národné výbory sa na starostlivosti o občanov spoločensky neprispôsobených
zúčastňujú najmä tým, že sledujú zaradenie týchto občanov do riadneho občianskeho
života a pomáhajú pri zabezpečení ich ubytovania.
§ 54
Pomoc pri pracovnom umiestnení
Okresné národné výbory poskytujú občanom spoločensky neprispôsobeným pomoc pri pracovnom
uplatnení spočívajúcu spravidla vo vyhľadaní pracovného miesta vhodného najmä z hľadiska
výchovného ovplyvňovania týchto občanov; zároveň sledujú zmeny ich pracovného umiestnenia,
hodnotia dôvody týchto zmien a robia opatrenia na zamedzenie nežiadúcej fluktuácie
týchto občanov.
§ 55
Pomoc pri zabezpečovaní ubytovania
Okresné národné výbory poskytujú občanom spoločensky neprispôsobným pomoc pri zabezpečení
ubytovania. Ak nie je možné zabezpečiť ubytovanie inak, môže zabezpečiť okresný národný
výbor ubytovanie v zariadení pre občanov spoločensky neprispôsobených (§ 90) alebo
sa dohodne o ubytovaní v podnikovej ubytovni organizácie, v ktorej občan spoločensky
neprispôsobený pracuje.
§ 56
Peňažný príspevok a vecná pomoc
(1)
V odôvodnených a naliehavých prípadoch môže okresný národný výbor poskytnúť jednorazový
peňažný príspevok na úhradu nevyhnutných životných nákladov, ak ich nemôžu občania
spoločensky neprispôsobení uhradiť zo svojich príjmov.
(2)
Ak je to účelné, môže okresný národný výbor poskytnúť týmto občanom v odôvodnených
a naliehavých prípadoch vecnú pomoc, najmä ošatenie, prípadne iné veci na zabezpečenie
nevyhnutných životných potrieb.
§ 57
Pôžičky
(1)
Okresné národné výbory môžu poskytnúť bezúročné pôžičky občanom spoločensky neprispôsobeným,
ak sa ocitli v nepriaznivých životných pomeroch, ktoré môžu za pmoci pôžičky prekonať,
a ak môžu poskytnutú požičku splatiť bez toho, že tým bude ohrozené zabezpečenie ih
životných potrieb alebo životných potrieb ich rodiny.
(2)
Pôžičku možno poskytnúť najmä na úhradu nákladov spojených s uspokojovaním životných
potrieb, najmä na výživu, ošatenie a vybavenie domácnosti základnými potrebami.
§ 58
Starostlivosť o občanov prepustených z výkonu trestu
Občanom spoločensky neprispôsobeným, ktorí sú vo výkone strestu odňatia slobody a
nie sú schopní práce pre starobu alebo invaliditu alebo sú občanmi so zmenenou pracovnou
schopnosťou, sprostredkujú okresné národné výbory príslušné podľa miesta výkonu trestu
už pred ich prepustením na základe hlásenia príslušného nápravnovýchovného ústavu
priznanie dávok alebo služieb sociálneho zabezpečenia. Občanom starým alebo pre svoj
zdravotný stav odkázaným na sústavnú starostlivosť, pokiaľ nemjú príbuzných, ktorí
sú povinní sa o nich starať, sprostredkujú prijatie do ústavu socilnej starostlivosti
priamo z výkonu trestu odňatia slobody.
§ 59
Spolupráca s inými orgánmi a organizáciami
Pri výkone starostlivosti o občanov spoločensky neprispôsobených spolupracujú národné
výbory so zdravotníckymi zariadeniami a orgánmi činnými v trestnom konaní, s nápravnovýchovnými
ústavmi a so socialistkými organizáciami.
§ 60
Povinnosti organizácií Oraganizácie zamestnávajúce občanov spoločensky neprispôsobených
sú najmä povinné
a)
viesť evidenciu týchto občanov a neodkladne hlásiť okresnému národnému výboru zmeny
v ich pracovnom umiestnení a rozviazaní pracovného pomeru s nimi,
b)
dbať o zaraďovanie týchto občanov do pracovných kolektívov zaručujúcich zodpovedajúce
výchovné pôsobenie,
c)
poverovať zodpovedných pracovníkov potrebnou pomocou týmto občanom pri ich pracovnom
uplatnení, ako aj sledovaním ich pracovných výsledkov a spoločenského zapojenia,
d)
podľa možnosti poskytovať týmto občanom v prípade potreby na požiadanie okresného
národného výboru ubytovanie v podnikových ubytovniach.
§ 61
Dobrovoľní spolupracovníci
Na zabepečenie staroslivosti o spoločensky neprispôsobených občanov zriaďujú miestne
(mestské) národné výbory a okresné národné výbory aktív dobrovoľných spolupracovníkov.
Ako dobrovoľných spolupracovníkov získavajú najmä sudcov z ľudu, osvedčených pracovníkov
národných výborov, iných štátnych orgánov a spoločenských organizácií. na spoluprácu
v organizáciách získavajú spolupracovníkov najmä z radov pracovníkov zabezpečujúcích
starostlivosť o pracujúcich, majstrov a iných vedúcich pracovníkov a funkcionárov
Revolučného odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže.
PIATY DIEL
ÚSTAVY SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
§ 62
Zriaďovanie a organizácia ústavov sociálnej starostlivosti
(1)
Ústavy sociálnej starostlivosti (ďalej len „ústavy“) zriaďujú a spravujú krajské
národné výbory, okresné národné výbory alebo mestské národné výbory v zásade vo svojom
územnom obvode.
(2)
Pre obyvateľov hlavného mesta Prahy zriaďuje a spravuje ústavy Národný výbor hlavného
mesta Prahy, ktorý môže zriaďovať ústavy i mimo svojho územného obvodu po dohode s
krajským národným výborom a okresným národným výborom, v územnom obvode ktorých má
byť ústav zriadený.
(3)
Ústavy môžu mať svoje organizačné zložky (napríklad rekreačné zariadenia, zotavovňu
mládeže a podobnej aj mimo územného obvodu národného výboru, ktorý ich spravuje. tieto
osobitné zariadenia môžu byť spoločné pre via ústavov.
(4)
Zlúčenie alebo rozdelenie ústavov alebo ich časti sa môže urobiť len vtedy, ak sa
tým dosiahnu lepšie výsledky v odbornej ústavnej starostlivosti, ako aj lepšie hospodárske
výsledky. Zlúčiť možno len ústavy toho istého druhu.
(5)
Organizáciu ústavu upravuje organizačný poriadok, ktorý vydáva národný výbor, ktorý
ústav spravuje.
§ 63
Prijímanie do ústavov
(1)
Občanov, ktorí sú plnoletí a neboli pozbavení spôsobilosti na právne úkony, možno
prijímať do ústavov len s ich súhlasom, občanov neplnoletých a občanov zbavených spôsobilosti
na právne úkony so súhlasom ich zákonného zástupcu alebo opatrovníka. Ak má byť občan
premiestnený do iného ústavu, je potrebné s ním toto opatrenie dopredu prerokovať.
Ak ide o občanov neplnoletých alebo zbavených spôsobilosti na právne úkony, treba
premiestnenie dopredu prerokovať so zákonitým zástupcom alebo s opatrovníkom.
(2)
Pri premiesnení občana zo zdravotníceho zariadenia do ústavu sociálnej starostlivosti
sa postupuje rovnako ako pri prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti.
(3)
Pri premiestnení občana do ústavu riadeného iným národným výborom ako je ústav, v
ktorom bol občan doteraz umiestnený, vydáva rozhodnutie o premiestnení národný výbor,
ktorý spravuje ústav, do ktorého má byť občan premiestnený.
Druhy ústavov sociálnej starostlivosti
§ 64
Ústavy pre telesne postihnutú mládež
(1)
Ústavy pre telesne postihnutú mládež sú určené pre deti a mládež vo veku od 3 do
18 rokov a v prípade potreby ďalšej prípravy na pracovné uplatnenie do 26 rokov, u
ktorých ťažký stupeň telesnej chyby neumožňuje alebo podstatne sťažuje normálny spôsob
výchovy, vzdelania a prípravy na povolanie. Podľa možností sa môžu prijímať i deti
a mládež s trvalými ľahšími telesnými chybami, ak nie je možné zabezpečiť potrebnú
rehabilitáciu v prostredí, v ktorom žijú.
(2)
Niektoré ústavy pre telesne postihnutú mládež môžu byť vyhradené deťom a mladistvým,
ktorí okrem telesnej chyby sú postihnutí aj chybným mentálnym vývojom ľahšieho stupňa,
ktorý však nevylučuje vzdelávanie v osobitnej škoel zriadenej pri ústave.
(3)
V ústavoch pre telesne postihnutú mládež sa poskytuje ubytovanie, zaopatrenie, včítane
ošatenia, zdravotnícka starostlivosť, včítane rehabilitácie a vhodná príprava pre
život.
(4)
Príprava pre život zahŕňa
a)
predškoslkú výchovu pre deti vo veku od 3 do 6 rokov a školskú výchovu pre školopovinné
deti,
b)
mimoškolskú a mimopracovnú výchovu,
c)
prípravu na povolanie, ktoré sa uskutčňuje alebo štúdiom na školách mimo ústavu,
alebo odborným výcvikom; odborný výcvik sa uskutočňuje v socialistických organizáciách
alebo v ústavných dielňach, a to v učebnom pomere,
d)
zácvik na jednoduché práce, na ktoré stačí mladistvý vzhľadom na svoj zdravotný stav.
(5)
V ústavoch pre telesne postihnutú mládež sa môže poskytnúť v potrebnom rozsahu starostlivosť
uvedená v odsekoch 3 a 4 aj deťom a mladistvým, ktorí bývajú mimo ústavu.
§ 65
Ústavy pre mentálne postihnutú mládež
(1)
Ústavy pre mentálne postihnutú mládež sú určené pre deti a mládež vo veku od 3 do
26 rokov, ktorých rozumové schopnosti sú na takej nízkej úrovni (imbecilita a idiotia),
že ich nemožno vzdelávať ani v osobitných školách. Prijímajú sa i takí, ktorí sú postihnutí
aj telesnou alebo zmyslovou chybou.
(2)
Do týchto ústavov sa prednostne prijímajú deti a mladiství, ktorí nepriaznivo ovplyvňujú
vývoj súrodencov, ako aj deti a mladiství, ktorým nemôže byť poskytnutá potrebná starostlivosť
v rodine.
(3)
Do ústavov pre mentálne postihnutú mládež nemožno prijímať deti a mladistvých,
a)
ktorých oneskorený rozumový vývoj je následkom výchovnej zanedbanosti,
b)
u ktorých dochádza k akútnym prejavom psychických porúch ohrozujúcich okolie.
(4)
V ústavoch pre mentálne postihnutú mládež sa poskytuje ubytovanie, a zopatrenie,
včítane ošatenia, zdravotnícka starostlivosť, včítane primeranej rehabilitácie, a
výchova zameraná podľa možnosti aj na pracovnú činnosť.
§ 66
Ústavy pre denný a týždňový pobyt mentálne postihnutej mládeže
(1)
Ústavy pre denný a týždňový pobyt mentálne postihnutej mládeže sú určené pre nevzdelávateľné
detu a nkadustvých vo veku od 3 do 26 rokov s chybným mentálnym vývojom stredného
stupňa.
(2)
Do týchto ústavov nemožno prijímať deti a mládež s chybným mentálnym vývojom ťažšieho
stupňa ani mládež postihnutú ťažšou telesnou chybou, ktorá má za následok obmedzenú
pohyblivosť. Deti školského veku možno prijímať len za predpokladu, že boli oslobodené
od povinnej škoskej dochádzky.
(3)
V ústavoch pre denný a týždňový pobyt mentálne postihnutej mládeže sa poskytuje v
potrebnom rozsahu stravovanie, zdravotnícka starostlivosť a výchova zameraná aj na
pracovnú činnosť. V ústavoch pre týždňový pobyt sa poskytuje aj ubytovanie, s výnimkou
dní pracovného pokoja.
§ 67
Ústavy pre dospelých občanov telesne postihnutých
Ústavy pre dospelých občanov telesne postihnutých sú určené pre občnov s ťažkými telesnými
chybami vo veku od 18 rokov, ktorí potrebujú ústavné zaopatrenie, pretože nie je možné
potrebnú starostlivosť zabezpečiť v doterajšom prostredí. Občania, ktorí sú postihnutí
ťažšou mentálnou chybou, sa do týchto ústavov neprijímajú.
§ 68
Ústavy pre dospelých občanov zmyslove postihnutých
(1)
Ústavy pre dopelých občanov zmyslove postihnutých sú určené pre občanov vo veku od
18 rokov postihnutých úplnou alebo praktickou slepotou alebo pre občanov, ktorí sú
hluchonemí, ak sú odkázaní na ústavnú starostlivosť, pretože nie je možné potrebnú
starostlivosť zabezpečiť v doterajšom prostredí. Ústavná starostlivosť sa poskytuje
aj tým občanom zmyslove postihnutým, ktorí môžu byť pracovne činní len v podmienkach
ústavnej starostlivosti.
(2)
Do týchto ústavov môžu byť prijímaní i zmyslove postihnutí občania, ktorí sú postihnutí
aj ľahšou telesnou alebo mentálnou chybou.
§ 69
Ústavy pre dospelých občanov mentálne postihnutých
Ústavy pre dospelých občanov mentálne postihnutých sú určené pre občanov vo veku od
26 rokov postihnutých mentálnou chybou ťažšieho stupňa (imbecilita a idiotia) a pre
občanov postihnutých okrem ťažšej mentálnej chyby aj telesnou alebo zmyslovou chybou,
ktorí potrebujú ústavnú starostlivosť, nie však liečebnú starostlivosť v lôžkovom
zdravotníckom zariadení. Občania postihnutí mentálnou chybou ľahšieho stupňa môžu
byť do ústavu prijatí len vtedy, ak nevyhnutne potrebujú ústavnú starostlivosť.
§ 70
Zaopatrenie v ústvoch pre dospelch občanov
V ústavoch pre dopelých občanov telesne, mentálne a zmyslove postihnutých sa poskytuje
ubytovanie, zaopatrenie, zdravotná starostlivosť, včítane primeranej rehabilitácie,
kultúrna starostlivosť a príležitosť na prácu vo vhodných podmienkach.
§ 71
Domovy dôchodcov
(1)
Domovy dôchodcov sú určené predovšetkým pre starých občanov, ktorí pre trvalé zmeny
zdravotného stavu potrebujú komplexnú strostlivosť, ktorá im nemôže byť zabezpečená
členmi ich rodiny ani opatrovateľskou službou alebo inými službami sociánej starostlivosti,
a pre starých občanov, ktorí toto umiestnenie nevyhnutne potrebujú z iných vážnych
dôvodov. Nemôžu však byť prijatí občania, ktorých zdravotný stav vyžaduje liečenie
a ošetrovanie v lôžkovom zdravotníckom zariadení.
(2)
V domovoch dôchodcov aňsa poskytuje ubytovanie, zaopaternie, zdravotnáa kultúrna
starostlivosť a príležitosť na dobrovoľnú činnosť podľa schopností a záujmu obyvateľov
ústavu tak, aby bola zabezpečená vhodná náplň ich života.
§ 72
Domovy-penzióny pre dôchodcov
Domovy-penzióny pre dôchodcov sú určené pre starých občanov, ktorých celkový zdravotný
stav je taký, že nepotrebujú komplexnú starostlivosť za predpokladu, že im budú poskytnuté
služby, potrebné vzhľadom na ich vek a zdravotný stav.
§ 73
Výbor obyvateľov
(1)
V ústavoch pre dospelých občanov telesne alebo zmyslove postihnutých a v domovoch
dôchodcov sa obyvatelia zúčastňujú na usporiadaní života v ústave svojimi zástupcami
zvolenými do výboru obyvateeľov; výbor obyvateľov spolupracuje najmä pri zabezpečovaní
kultúrnej náplne života a pracovnej činnosti obyvateľov ústavu a dbá o vhodné stravovanie
a dodržiavanie poriadku v ústave a o ochranu ústavného majetku.
(2)
Ústavom pre mládež napomáhajú pri plnení ich úloh združenia rodičov a priateľov ústavu;
v ústavoch, pri ktorých sú ustanovené združenia rodičov a priateľov školy, vykonávajú
uvedenú pôsobnosť tieto zruženia.
§ 74
Kultúrny fond
(1)
Na zvýšenie kultúrnej úrovne života v ústave sa zriaďuje kultúrny fond. Fond spravuje
výbor obyvateľov, ktorý používa jeho prostriedky po dohode s vedúcim ústavu. Ak nie
je v ústave výbor obyvateľov (v ústavoch pre mládež a v ústavoch pre mentálne postihnutých),
rozhoduje o použití prostriedkov fondu vedúci ústavu podľa splnomocnenia národného
výboru.
(2)
Do kultúrneho fondu plynie časť čistého výnosu pomocného hospodárstva ústavu, včítane
ústavnej výroby, o ktorý sa podstatne zaslúžili svojou prácou obyvatelia ústavu, a
dobrovoľné príspevky.
§ 75
Odmena za pracovnú činnosť pri prevádzke ústavu
Za pravidelnú pracovnú činosť vykonávanú so súhlasom vedúceho ústavu pri prevádzke
ústavu alebo jeho pomocného hospodárstva patrí obyvateľovi ústavu pre dospelých občanov
telesne, zmyslove alebo mentálne postihnutých alebo domova dôchodcov a zverencom ústavov
sodiálnej starostlivosti pre mládež zdravotne postihnutú vo veku od 15 rokov odmena,
ktorá sa určí podľa druhu vykonanej práce vo výške časovej mzdy za rovnaké alebo obdobné
práce vykonávané v pracovnom pomere. Pri výkonoch nižších než normálnnych sa odmeny
primerane znižujú; odmeny možno určiť poušálnou sumou. Pracovná činnosť vyp lývajúca
zo súdružského vzťahu medzi obyvateľmi, ako aj činnosť, ktorá netrvá ani hodinu denne
alebo je ojedinelá či náhodná, sa neodmeňujú.
§ 76
Ukončenie zaopatrenia v ústave
(1)
zaopatrenie v ústave sa končí dobrovoľným odchodom občana z ústavu, premiestnením
do iného ústavu, prepustením alebo jeho úmrtím.
(2)
Odchod z ústavu je občan povinný oznámiť vedúcemu, ústavu aspoň 15 dní vopred. Za
maloletých a za občanov zbavených spôsobilosti na právne úkony robí vyhlásenie o odchode
ich zákonný zástupca alebo opatrovník.
(3)
Obyvateľ ústavu môže byť prepustený, ak ďalšie poskytovanie ústavnej starostlivosti
nie je účelné alebo potrebné. Obyvateľ ústavu môže byť ďalej prepustený, ak i po opätovnom
napomenutí hrubo porušuje ústavný poriadok. Z ústavu však nemožno prepustiť občana,
o ktorého nie je inak postarané a ktorý je úplne odkázaný na pomoc spoločnosti.
(4)
Úmrtie obyvateľa ústavu vedenie ústavu ihneď oznámi najbližším príbuzným alebo iným
občanom, ktorých pred svojou smrťou obyvateľ určí miestnemu (mestskému) národnému
výboru, prípadne územnému obvodnému lekárovi, v obvode ktorého osoba zomrela.
ŠIESTY DIEL
OSTATNÉ ÚČELOVÉ ZARIADENIA SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
Manželské a predmanželské poradne
§ 77
(1)
Manželské a predmanželské poradne poskytujú odborné sociálne služby manželom, snúbencom
i iným občanom v oblasti partnerských a rodinných vzťahov, porady v otázkach plánovaného
rodičovstva, spolupôsobia pri osvojovaní detí a pri ich zverovaní do pestúnskej starostlivosti
a zúčastňujú sa na výchove občanov k manželstvu a k zodpovednému rodičovstvu.
(2)
Služby poskytované manželskými a predmanželskými poradňami sú bezplatné.
§ 78
Krajské manželské a predmanželské poradne poskytujú odbornú metodickú pomoc okresným
manželským a predmanželským poradniam v obvode svojej pôsobnosti.
§ 79
Spolupráca s inými orgánmi a organizáciami
Pri plnení svojich úloh spolupracujú manželské a predmanželské poradne s miestnymi
(mestskými) národnými výbormi, so súdmi, so zdravotníckymi zariadeniami, školami,
s pedagogicko-psychologickými poradňami, s vedeckými a výskumnými ústavmi a pracoviskami,
so socialistickými organizáciami a hromadnými oznamovacími prostriedkami.
§ 80
Zriaďovanie manželských a predmanželských poradní
(1)
Manželské a predmanželské poradne zriaďujú a spravujú okresné národné výbory a krajské
národné výbory.
(2)
Národný výbor, ktorý manželskú a predmanželskú poradňu spravuje, vydá pre ňu organizačný
a prevádzkový poriadok podľa vzorového organizačného poriadku manželských a predmanželských
poradní, vydaného Ministerstvom práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky.
§ 81
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť
Pracovníci poradní sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa
dozvedeli pri výkone svojej činnosti, a to i po skončení tejto činnosti.
Domovy pre matky s deťmi
§ 82
Domov pre matky s deťmi (ďalej len „domov“) poskytuje osamelým matkám s malými deťmi,
ktoré sa ocitli v mimoriadne ťažkej situácii, ubytovanie, výchovnú a poradenskú starostlivosť,
prípadne iné sociálne služby, najmä pomoc pri obstarávaní zamestnania a pri umiestnení
detí v predškolských zariadeniach.
§ 83
Zriaďovanie domovov
Domovy zriaďujú a spravujú krajské národné výbory a podľa potreby aj okresné národné
výbory. Národný výbor, ktorý domov spravuje, vydá preň domáci poriadok podľa vzorového
domáceho poriadku domova, vydaného Ministerstvom práce a sociálnych vecí Českej socialistickej
republiky.
§ 84
Umiestnenie v domove
(1)
Krajský národný výbor, prípadne okresný národný výbor pri rozhodnutí o prijatí do
domova zároveň rozhodne o výške poplatku za pobyt; pritom prihliadne na sociálno-ekonomickú
situáciu matky.
(2)
Matka môže byť prepustená z domova, ak opätovne hrubo porušila domáci poriadok. O
prepustení rozhoduje národný výbor, ktorý domov spravuje. Podľa okolností prípadu
dá tento národný výbor podnet príslušnému okresnému národnému výboru na zabezpečenie
ďalšej starostlivosti o deti.
Osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti
§ 85
(1)
Osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti5) zriaďujú a spravujú okresné
národné výbory.
(2)
Okresný národný výbor, ktorý zariadenie spravuje, vydá po prerokovaní s Ministerstvom
práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky prevádzkový poriadok zariadenia.
§ 86
(1)
K prijatiu dieťaťa do zariadenia dochádza na základe právoplatného rozhodnutia súdu
o zverení dieťaťa do pestúnskej starostlivosti pestúna v zariadení alebo na základe
právoplatného rozhodnutia súdu o jeho ustonovení za opatrovníka dieťaťa. Okresný národný
výbor príslušný podľa trvalého pobytu dieťaťa vopred prerokuje zamýšľané umiestnenie
dieťaťa v zariadení s okresným národným výborom, ktorý zariadenie spravuje, a s pestúnom.
(2)
Ak spĺňa plnoleté dieťa, ktoré doteraz žilo v pestúnskej starostlivosti vykonávanej
v zariadení, podmienky nároku na príspevok na úhradu potrieb dieťaťa,6) zostáva i
naďalej v zariadení, ak sa o tom dohodne s pestúnom. V ostatných prípadoch sa treba
o ďalšom pobyte dieťaťa v zariadení dohodnúť aj s okresným národným výborom, ktorý
zariadenie spravuje.
Výcvikové strediská a výcvikové zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
§ 87
(1)
Výcvikové strediská a výcvikové zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
zriaďujú so súhlasom Ministerstva práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky
a spravujú spravidla okresné národné výbory, a ak ide o výcvikové zariadenia určené
prevažne pre potrebu celého kraja alebo niekoľkých krajov, krajské národné výbory.
(2)
Do zariadení uvedených v odseku 1, ktoré zriaďujú krajské národné výbory, môžu byť
prijímaní aj občania z krajov Slovenskej socialistickej republiky.
§ 88
V zariadeniach uvedených v § 87 ods. 1 zabezpečujú národné výbory prípravu na pracovné
uplatnenie pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ak túto prípravu nemožno
zabezpečiť vo výcvikových zariadeniach organizácií, prípadne v organizáciách priamo.
§ 89
Národný výbor, ktorý spravuje výcvikové stredisko alebo výcvikové zariadenie pre občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou, vydá pre nich organizačný poriadok.
Zariadenia pre občanov spoločensky neprispôsobených
§ 90
(1)
Občanom spoločensky neprispôsobeným bez prístrešia zabezpečujú národné výbory ubytovanie
najmä v ubytovniach na prechodný pobyt občanov bez prístrešia (ďalej len „ubytovne“).
(2)
V ubytovniach možno poskytnúť krátkodobé, spravidla najviac desaťdňové ubytovanie.
V prípadoch hodných osobitného zreteľa môže národný výbor povoliť ubytovanie trvajúce
dlhšie.
(3)
Výšku úhrady za ubytovanie určí národný výbor s prihliadnutím na sociálno-ekonomickú
situáciu občana spoločensky neprispôsobeného.
§ 91
(1)
Ubytovne zriaďujú a spravujú okresné národné výbory a krajské národné výbory, v Prahe
Národný výbor hlavného mesta Prahy. Ostatné národné výbory môžu zriaďovať a spravovať
ubytovne len so súhlasom okresného národného výboru, v Prahe so súhlasom Národného
výboru hlavného mesta Prahy.
(2)
Národný výbor, ktorý ubytovňu spravuje, vydá pre ňu domáci poriadok.
§ 92
Kluby dôchodcov
(1)
Poslaním klubu dôchodcov je uspokojovať kultúrne a spoločenské záujmy starých občanov
a občanov ťažko postihnutých na zdraví, zbavovať ich pocitu izolovanosti a poskytnúť
im niektoré služby.
(2)
Kluby dôchodcov sú zriaďované a spravované miestnymi (mestskými) národnými výbormi,
v hlavnom meste Prahe obvodnými národnými výbormi. Národný výbor, ktorý klub dôchodcov
spravuje, vydá preň domáci poriadok.
(3)
Z návšteníkov klubu sa utvára 3-5 členná správa klubu, ktorá dbá o dodržiavanie domáceho
poriadku klubu, o ochranu jeho zariadenia a organizuje pomoc návštevníkov klubu pri
udržiavaní jeho prevádzky.
§ 93
Samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou na stravovanie dôchodcov
(1)
Samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou na stravovanie dôchodcov sú zariadenia sociálnej
starostlivosti poskytujúce stravovanie tým dôchodcom, pre ktorých nemožno stravovanie
zabezpečiť inak.
(2)
Samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou na stravovanie dôchodcov sú zriaďované a spravované
miestnymi (mestskými) národnými výbormi a okresnými národnými výbormi. Národný výbor,
ktorý ich spravuje, vydá pre ne prevádzkový poriadok.
SIEDMY DIEL
ORGANIZÁCIA OPATROVATEĽSKEJ SLUŽBY
§ 94
(1)
Na zabezpečenie opatrovateľskej služby budujú okresné národné výbory aktív dobrovoľných
pracovníkov opatrovateľkej služby, ktorí vykonávajú opatrovateľskú službu popri opatrovateľkách
z povolania. Ako dobrovoľných pracovníkov vyhľadávajú národné výbory najmä nepracujúcich
dôchodcov a ženy z domácnosti, ako aj občanov pracovne činných, ktorí môžu opatrovateľskú
službu vykonávať v čase svojho voľna.
(2)
Pri organizácii opatrovateľskej služy dbajú národné výbory, aby táto služba bola
poskytovaná čo najhospodárnejšie a čo najširšiemu okruhu občanov, ktorí ju potrebujú.
Za tým účelom zabezpečujú podľa miestnych podmienok bývanie odkázaných občanov v domoch
s opatrovateľskou službou a zriaďujú rôzne zariadenia opatrovateľskej služby, majmä
strediská osobnej hygieny a práčovne opatrovateľskej služby. Aby opatrovateľská služba
mohla byť poskytovaná čo najširšiemu okruhu občanov, využívajú národné výbory motorové
vozidlá opatrovateľskej služby najmä na rozvoz stravy a na dopravu občanov do stredísk
osobnej hygieny.
(3)
Zariadenia opatrovateľskej služby uvedené v predchádzajúcom ustanovení zriaďujú a
spravujú miestne (mestské) národné výbory a okresné národné výbory. Národný výbor,
ktorý zariadenie spravuje, vydá preň prevádzkový poriadok.
§ 95
Dobrovoľní pracovníci opatrovateľskej služby
(1)
Dobrovoľní pracovníci opatrovateľskej služby nie sú v národnom výbore v pracovnom
pomere; vzťahujú sa však na nich ustanovenia Zákonníka práce o náhrade škody pri pracovných
úrazoch.7)
(2)
Dobrovoľným pracovníkom opatrovateľskej služby národný výbor poskytuje odmenu; jej
výšku určí podľa rozsahu a náročnosti úkonu v rámci určeného rozpätia súm za jednotlivé
úkony opatrovateľkej služby uvedené v prílohe č. 1 tejto vyhlášky. Odmena dorovoľného
pracovníka nesmie v jednom kalendárnom mesiaci prekročiť sumu 1500,- Kčs. Do tejto
čiastky sa nezahŕňajú odmeny za nočné služby, za mimoriadne úkony, príplatok za úkony
vykonávané v dňoch pracovného pokoja a príplatok za opatrovateľskú službu u bacilonosiča.
ÔSMY DIEL
OKRESNÉ ÚSTAVY SOCIÁLNYCH SLUŽIEB A KRAJSKÉ METODICKÉ STREDISKÁ
§ 96
(1)
Okresné ústavy sociálnych služieb komplexne zabezpečujú technické a ekonomické riadenie
a organizáciu služieb sociálnej starostlivosti poskytovaných v ústavoch sociálnej
starostlivosti a terénnych služieb sociálnej starostlivosti poskytovaných občanom
ťažko pstihnutým na zdraví a starým občanom. Okresné ústavy sociálnych služieb ďalej
zabezpečujú po technickej a ekonomickej stránke prevádzku ostatných zariadení sociálnej
starostlivosti, ktoré poskytujú služby sociálnej starostlivosti iným skupinám obyvateľov.
(2)
Do okresných ústavov sociálnych služieb sa začleňujú najmä
a)
zariadenia ústavnej sociálnej starostlivosti pre starých občanov, pre občanov ťažko
postihnutých na zdraví a výcvikové strediská a výcvikové zariadenia, prípadne iné
zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
b)
opatrovateľská služba, kluby dôchodcov, samostatné jedálne sociálneho zabezpečenia
a prípadne ďalšie zariadenia pre starých a zdravotne ťažko postihnutých dospelých
občanov,
c)
ostatné zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré poskytujú služby sociálnej starostlivosti
ďalším skupinám obyvateľstva (napríklad manželské a predmanželské poradne, domovy
pre matky s deťmi).
(3)
Okresné ústavy sociálnych služieb sú rozpočtové organizácie spravované okresnými
národnými výbormi. Organizáciu týchto ústavov upravuje organizačný poriadok, ktorý
vydá národný výbor, ktorý ústav spravuje.
§ 97
Pre metodicko-odborné riadenie ústavnej sociálnej starostlivosti, prípadne ďalších
služieb sociálnej starostlivosti zriaďujú krajské národné výbory krajské metodické
strediská ako svoje zariadenia na konzultačnú službu a prehlbovanie činností všetkých
ústavov sociálnej starostlivosti v kraji po stránke odbornej, najmä výchovnej a zdravotnej,
prípadne na odborné prehlbovanie činností ďalších služieb sociálnej starostlivosti.
Tieto strediská sa zriaďujú spravidla v sídle krajského národného výboru, ktorý riadi
ich činnosť. Organizáciu strediska upravuje organizačný poriadok strediska, ktorý
vydá krajský národný výbor.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 98
Sociálna odkázanosť
(1)
Pri posudzovaní sociálnej odkázanosti prihliada národný výbor na vek, zdravotný stav
a rodinné a majetkové pomery posudzovaného občana a jeho rodinných príslušníkov, ktorí
sú povinní prispievať mu na výživu, a na to, či si môže svoje pomery zlepšiť zárobkom
z vlastnej práce.
(2)
Schopnosť a možnosť rodinných príslušníkov plniť vyživovaciu povinnosť voči občanovi,
ktorému sa má služba alebo dávka poskytnúť, sa nepreskúmava, ak hodnota služieb a
dávok poskytnutých v priebehu 1 kalendárneho roka nepresahuje sumu 500,- Kčs.
§ 99
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1.
Smernice Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 25/1964 o ústavnej sociálnej starostlivosti
v znení smerníc Ministerstva práce a sociálnych vecí č. 12/1968, registrovných v čiastke
1 Zbierky zákonov ČSSR z roku 1969 a smerníc Ministerstva práce a sociálnych vecí
Českej socialistickej republiky č. 3/1970, registrovaných v čiastke 36 Zbierky zákonov
ČSSR z roku 1971, s výnimkou ustanovení, ktoré upravujú úhradu za starostlivosť poskytovanú
v ústavoch sociálnej starostlivosti.
2.
Smernice Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 4/1968, ktorými sa ustanovujú
podrobnosti o poskytovaní niektorých služieb sociálneho zabezpečenia (doplnkovej starostlivosti),
registrované v čiastke 22 Zbierky zákonov ČSSR z roku 1968, v znení smerníc Ministerstva
práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky č. 4/1970, registrovaných
v čiastke 28 Zbierky zákonov ČSSR z roku 1971 a smerníc Ministerstva práce a sociálnych
vecí Českej socialistickej republiky z 18. 12. 1971, registrovaných v čiastke 4 Zbierky
zákonov ČSSR z roku 1972.
3.
Smernice Ministerstva práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky č.
V/3-8003-20. 12. 1974 z 20. 12. 1974 o poskytovaní príspevku na prevádzku vozidiel
občanom trvale ťažko postihnutým na zdraví.
4.
Smernice Ministerstva práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky č.
9/1970 Ú. v. ČSR na vykonávanie dôchodkového zabezpečenia v znení smerníc č. 12/1972
Ú. v. ČSR.
5.
Smernice Ministerstva školstva a kultúry z 10. 7. 1974 na vykonanie vládneho nariadenia
č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti.
§ 100
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1976.
Minister:
Dr. Hamerník v. r.
Dr. Hamerník v. r.
Príloha č. 1 vyhlášky č. 130/1975 Zb.
Príloha č. 2 vyhlášky č. 130/1975 Zb.
1)
§ 100 Zákona o rodine.
2)
§ 25 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 87/1968 Zb. o zmenách v nemocenskom poistení a v nemocenskej starostlivosti.
3)
Najmä § 16 zákona č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa.
4)
§ 89 zákona o sociálnom zabezpečení.
5)
§ 12 zákona č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti.
6)
§ 5 zákona č. 50/1973 Zb.
7)
§ 190-203 Zákonníka práce, § 44 ods. 3 nariadenia vlády ČSSR č. 54/1975 Zb., ktorým sa vykonáva Zákonník práce.