132/1975 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.11.1983 do 30.09.1988
Predpis bol zrušený predpisom 106/1988 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 132/1975 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.11.1975 |
Dátum vyhlásenia: | 08.12.1975 |
Dátum účinnosti od: | 01.11.1983 |
Dátum účinnosti do: | 30.09.1988 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
134/1975 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
112/1979 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky o zmene vyhlášky č. 134/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
19/1982 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 134/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
143/1982 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 134/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
92/1984 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 134/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
59/1964 Zb. | Vládne nariadenie o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti |
131/1970 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o zriadení krajských národných výborov v Slovenskej socialistickej republike a o opatreniach s tým súvisiacich |
159/1971 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy |
79/1979 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1975 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
11/1982 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1975 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
52/1982 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť miestnych národných výborov v strediskových obciach |
140/1982 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
122/1983 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1975 Zb. pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
106/1988 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
132
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 19. novembra 1975
o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGÁNY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A ICH ÚLOHY
§ 1
Orgány sociálneho zabezpečenia
(1)
Orgány sociálneho zabezpečenia Slovenskej socialistickej republiky sú:
a)
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky,
b)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave,
c)
národné výbory,
d)
Ministerstvo vnútra Slovenskej socialistickej republiky a Ministerstvo spravodlivosti
Slovenskej socialistickej republiky v medziach pôsobnosti, ustanovenej zákonom o sociálnom
zabezpečení.1)
(2)
Ako orgány sociálneho zabezpečenia pôsobia aj sociálne komisie jednotných roľníckych
družstiev.
(3)
Orgány sociálneho zabezpečenia Slovenskej socialistickej republiky zabezpečujú čo
najširšiu účasť pracujúcich na vykonávaní sociálneho zabezpečenia a jeho kontrole,
utvárajú predpoklady na účasť pracujúcich na rozhodovaní vo veciach sociálneho zabezpečenia
a úzko spolupracujú so spoločenskými organizáciami, najmä s orgánmi Revolučného odborového
hnutia, s obdobnými orgánmi členov výrobných družstiev a s orgánmi Zväzu družstevných
roľníkov Slovenskej socialistickej republiky.
§ 2
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky
(1)
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len
„ministerstvo“)
a)
riadi a kontroluje vykonávanie sociálneho zabezpečenia,
b)
zabezpečuje, aby sa úlohy sociálneho zabezpečenia plnili v súlade s možnosťami a
potrebami spoločnosti.
(2)
Ministerstvo môže zriadiť ako svoj orgán posudkovú komisiu sociálneho zabezpečenia
na posudzovanie zdravotného stavu vo výnimočných prípadoch, ktoré ministerstvo určí,
pretože ich posúdenie si vyžaduje osobitné odborné vedomosti.
§ 3
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave
(1)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave rozhoduje o dávkach dôchodkového zabezpečenia,
pokiaľ nie je v tomto zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že
o nich rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia; pri vykonávaní dôchodkového zabezpečenia
spolupracuje s národnými výbormi a vypláca dávky dôchodkového zabezpečenia, o ktorých
rozhodol národný výbor.
(2)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave zodpovedá za účelné a hospodárne vynakladanie
prostriedkov na dôchodkové zabezpečenie, s ktorými hospodári.
(3)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave je podriadený ministerstvu; je spôsobilý
vystupovať vo svojom mene. Na Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave prechádzajú
práva a povinnosti doterajšej Správy dôchodkov v Bratislave.
Národné výbory
§ 4
(1)
Národné výbory poskytujú dávky a služby sociálnej starostlivosti a v prípadoch ustanovených
týmto zákonom rozhodujú o dávkach dôchodkového zabezpečenia a o dávkach zabezpečenia
členov rodín občanov, ktorí vykonávajú službu v ozbrojených silách.
(2)
Národné výbory rozhodujú o dávkach zabezpečenia matky a dieťaťa a o dávkach zabezpečenia
v chorobe, ak je ich poskytovanie upravené vykonávacími predpismi k zákonu o sociálnom
zabezpečení alebo predpismi o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa, ako aj o ďalších dávkach a príspevkoch podľa osobitných predpisov.2)
Správne komisie
§ 5
(1)
Okresné národné výbory a krajské národné výbory3) zriaďujú ako správne komisie posudkové komisie sociálneho zabezpečenia, dávkové komisie
a komisie starostlivosti o rodinu a deti. Miestne národné výbory v strediskových obciach
a mestské národné výbory môžu zriadiť komisie starostlivosti o rodinu a deti ako správne
komisie.
(2)
V prípade potreby môže krajský národný výbor poveriť okresný národný výbor vo svojom
územnom obvode, aby jeho posudková komisia sociálneho zabezpečenia posudzovala invaliditu
alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia účastníkov
boja proti fašizmu a obetí fašizmu, a s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe
medzinárodných zmlúv, prípadne v niektorých ďalších odôvodnených prípadoch na území
celého kraja.
(3)
V prípade potreby môže krajský národný výbor po dohode s ďalšími krajskými národnými
výbormi poveriť okresný národný výbor vo svojom územnom obvode, aby jeho posudková
komisia sociálneho zabezpečenia posudzovala invaliditu alebo iné zdravotné otázky
súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných zmlúv aj
pre územie týchto krajov.
(4)
V odôvodnených prípadoch môže okresný národný výbor so súhlasom krajského národného
výboru zriadiť posudkové komisie sociálneho zabezpečenia s pôsobnosťou pre pracujúcich
veľkých organizácií, ktoré majú závodné zdravotnícke zariadenie.
§ 5a
(1)
Národný výbor volí predsedov, podpredsedov, tajomníkov a ostatných členov správnych
komisií z radov svojich poslancov a ďalších občanov. Predsedovia a podpredsedovia
komisií sú poslanci národného výboru.
(2)
Za členov posudkových komisií sociálneho zabezpečenia a dávkových komisií volí národný
výbor najmä občanov, ktorých mu navrhnú príslušné orgány Revolučného odborového hnutia,
Slovenského zväzu výrobných družstiev, Zväzu družstevných roľníkov, Slovenského zväzu
protifašistických bojovníkov, prípadne ďalších spoločenských alebo iných socialistických
organizácií.
(3)
Za členov posudkových komisií sociálneho zabezpečenia volí národný výbor na návrh
príslušných orgánov aj zástupcov Československej ľudovej armády, zástupcov Zboru národnej
bezpečnosti, zástupcov vojsk ministerstva vnútra, zástupcov Zboru nápravnej výchovy
Slovenskej socialistickej republiky, posudkových lekárov sociálneho zabezpečenia,
lekárov štátnej zdravotníckej správy, lekárov ozbrojených síl a lekárov železničného
zdravotníctva.
(4)
Za členov komisií starostlivosti o rodinu a deti volí národný výbor najmä občanov,
ktorých mu navrhnú príslušné orgány spoločenských organizácií; za členov volí aj občanov,
ktorí spolupôsobia v starostlivosti o rodinu a deti, najmä detských, dorastových a
ženských lekárov, pedagógov, psychológov, sudcov z povolania, prokurátorov a príslušníkov
Zboru národnej bezpečnosti.
(5)
Zloženie správnej komisie na prerokúvanie jednotlivých prípadov určuje predseda,
prípadne podpredseda komisie podľa povahy prerokúvaného prípadu.
(6)
Posudková komisia sociálneho zabezpečenia rokuje a uznáša sa, ak sú prítomní predseda
alebo podpredseda, posudkový lekár sociálneho zabezpečenia, lekár štátnej zdravotníckej
správy a najmenej ďalší dvaja členovia. Dávková komisia rokuje a uznáša sa, ak sú
prítomní predseda alebo podpredseda a najmenej ďalší dvaja členovia. Komisia starostlivosti
o rodinu a deti rokuje a uznáša sa, ak sú prítomní predseda alebo podpredseda a najmenej
ďalší štyria členovia.
(7)
Správna komisia sa uznáša väčšinou hlasov prítomných členov.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV NA ÚSEKU DÔCHODKOVÉHO ZABEZPEČENIA, ZABEZPEČENIA ČLENOV
RODÍN OBČANOV VYKONÁVAJÚCICH SLUŽBU V OZBROJENÝCH SILÁCH, ZABEZPEČENIA V CHOROBE A
ZABEZPEČENIA MATKY A DIEŤAŤA
§ 6
Národné výbory pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia poskytujú občanom a organizáciám
odbornú pomoc. Kontrolujú, ako organizácie plnia povinnosti uložené zákonom o sociálnom
zabezpečení, a ukladajú im, aby zistené nedostatky odstránili. Obstarávajú a predkladajú
Úradu dôchodkového zabezpečenia v Bratislave podklady potrebné na rozhodnutie o dávkach
dôchodkového zabezpečenia.
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 7
Miestny národný výbor rozhoduje,
a)
komu sa má vyplácať dávka dôchodkového zabezpečenia, ak by sa výplatou dávky oprávnenému
zjavne nedosiahol účel, ktorému má dávka slúžiť, alebo ak by sa tým poškodzovali záujmy
osôb, ktoré je dôchodca povinný vyživovať,
b)
komu sa majú vyplácať prídavky na deti zo zabezpečenia matky a dieťaťa vedeckých
pracovníkov, spisovateľov, hudobných skladateľov, výtvarných umelcov, architektov,
novinárov, výkonných umelcov a artistov3a) (ďalej len „vedeckí pracovníci, umelci a novinári“), družstevných roľníkov, občanov
poskytujúcich služby na základe povolenia národného výboru, jednotlivo hospodáriacich
roľníkov a iných osôb samostatne hospodáriacich alebo výchovné zo sociálneho zabezpečenia,
ak sa výplatou do rúk doterajšieho príjemcu zjavne nedosahuje účel, na ktorý sú prídavky
na deti (výchovné) určené.4)
§ 7a
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke nepracujúceho dôchodcu,
2.
o príspevku na rekreáciu detí nepracujúceho dôchodcu,
3.
o pohrebnom pri úmrtí nepracujúceho dôchodcu, prípadne člena jeho rodiny,
4.
o pohrebnom pri úmrtí jednotlivo hospodáriaceho roľníka, spolupracujúceho člena jeho
rodiny alebo jeho rodinného príslušníka;
b)
sleduje, či trvajú podmienky výplaty dávok dôchodkového zabezpečenia, o ktorých rozhoduje
okresný národný výbor podľa § 10 písm. a) bodu 1 a 2;
c)
spisuje, pokiaľ sa naň občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku alebo výchovného pre bezvládnosť,
3.
o dôchodok manželky,
4.
o sociálny dôchodok,
5.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch,
6.
o dávky dôchodkového zabezpečenia občanov poskytujúcich služby na základe povolenia
národného výboru a o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nich
a postupuje ich okresnému národnému výboru príslušnému podľa bydliska žiadateľa.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 8
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o tom, či sa zamestnanie (poistenie) prerušilo z vážnych dôvodov,
2.
o skončení zamestnania I. alebo II. pracovnej kategórie z iných vážnych dôvodov ako
zdravotných,
3.
o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia družstevných roľníkov,
4.
o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia vedeckých pracovníkov, umelcov a novinárov,
5.
o vzniku a zániku dôchodkového poistenia jednotlivo hospodáriacich roľníkov a iných
osôb samostatne hospodáriacich a spolupracujúcich členov ich rodín, a o vzniku a zániku
sociálneho zabezpečenia občanov poskytujúcich služby na základe povolenia národného
výboru,
6.
o započítaní celého kalendárneho roka do doby zamestnania pred 1. januárom 1976,
ak člen jednotného roľníckeho družstva neodpracoval ustanovený počet pracovných dní,
prípadne inak určený pracovný úväzok,
7.
o zvýšení dôchodku manželky pre bezvládnosť a o zvýšení sociálneho dôchodku (výchovného
k nemu) pre bezvládnosť,
8.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke nepracujúceho dôchodcu,
9.
o príspevku na rekreáciu detí nepracujúceho dôchodcu,
10.
o pohrebnom pri úmrtí nepracujúceho dôchodcu, prípadne člena jeho rodiny,
11.
o pohrebnom pri úmrtí jednotlivo hospodáriaceho roľníka, spolupracujúceho člena jeho
rodiny alebo rodinného príslušníka,
12.
o dávkach zo zabezpečenia v chorobe a zo zabezpečenia matky a dieťaťa vedeckých pracovníkov,
umelcov a novinárov,
13.
o dávkach zo zabezpečenia v chorobe a zo zabezpečenia matky a dieťaťa občanov poskytujúcich
služby na základe povolenia národného výboru4a) a zo zabezpečenia matky a dieťaťa jednotlivo hospodáriacich roľníkov a iných osôb
samostatne hospodáriacich a spolupracujúcich členov ich rodín,
14.
o povinnosti občanov uvedených v bode 12 a 13 vrátiť dávku zabezpečenia v chorobe
a zabezpečenia matky a dieťaťa poskytnutú neprávom alebo vo vyššej výmere, ako im
patrila, a o povinnosti jednotného roľníckeho družstva nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou
výplatou týchto dávok,
15.
o odvolaní proti rozhodnutiu sociálnej komisie jednotného roľníckeho družstva o peňažných
dávkach zo zabezpečenia v chorobe a zabezpečenia matky a dieťaťa,
16.
o zaopatrovacom príspevku a o príspevku na úhradu za užívanie bytu;
17.
o poskytovaní prídavkov na deti členom jednotného roľníckeho družstva v prípadoch
ustanovených osobitnými predpismi;4b)
b)
spracúva rozbory invalidizácie a navrhuje príslušným orgánom opatrenia smerujúce
k predchádzaniu invalidite a k odstraňovaniu jej následkov.
c)
spisuje, pokiaľ sa naň občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku alebo výchovného pre bezvládnosť,
3.
o dávky dôchodkového zabezpečenia vedeckých pracovníkov, umelcov a novinárov,
4.
o dávky dôchodkového zabezpečenia občanov poskytujúcich služby na základe povolenia
národného výboru,
5.
o dávky dôchodkového zabezpečenia jednotlivo hospodáriacich roľníkov a iných osôb
samostatne hospodáriacich,
6.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po občanoch uvedených v bodoch 3 až 5,
7.
o dôchodok manželky,
8.
o sociálny dôchodok,
9.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) bodov 8 až 11 vykonáva okresný národný výbor, len
ak nepatrí podľa § 7a miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému výboru.
§ 9
Okresný národný výbor svojou posudkovou komisiou sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje
1.
na podnet lekárskej poradnej komisie5) o tom, či je plne alebo čiastočne invalidný pracujúci, ktorý je neschopný práce pre
chorobu alebo úraz počas aspoň 3 mesiacov, ktorému patrí nemocenské a ktorý nepožiadal
o invalidný (čiastočný invalidný) dôchodok, alebo ktorého žiadosti sa nevyhovelo,
2.
o tom, či sa zamestnanie I. alebo II. pracovnej kategórie skončilo zo zdravotných
dôvodov,
3.
o nevyhnutnosti trvale previesť pracujúceho na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej
zmeny zamestnania, ak posudková komisia sociálneho zabezpečenia v súvislosti s rozhodovaním
o dávkach dôchodkového zabezpečenia zistila, že pracujúci vzhľadom na svoj zdravotný
stav natrvalo stratil schopnosť vykonávať ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie
vykonávať pre ochorenie na chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou,6)
4.
o poskytnutí kúpeľnej starostlivosti nepracujúcim dôchodcom, členom jednotných roľníckych
družstiev, vedeckým pracovníkom, umelcom a novinárom, občanom poskytujúcim služby
na základe povolenia národného výboru, ako aj rodinným príslušníkom všetkých týchto
osôb, s výnimkou chorôb, na ktoré povoľujú kúpeľnú starostlivosť podľa osobitných
predpisov orgány štátnej zdravotníckej správy,
5.
o invalidite (ťažkom zdravotnom postihnutí) dieťaťa a o nevyhnutnosti stálej starostlivosti
oň pre priznanie príplatku k prídavkom na deti z nemocenského poistenia7) a pre priznanie materského príspevku, ak o ňom rozhodujú orgány nemocenského poistenia
alebo orgány nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách;7a)
b)
vydáva posudok
1.
o plnej (čiastočnej) invalidite, bezvládnosti, invalidite (ťažkom zdravotnom postihnutí)
dieťaťa s nevyhnutnosťou stálej starostlivosti, v konaní o dávkach dôchodkového zabezpečenia,
ak nejde o prípady uvedené v ustanovení písmena a) bodu 1, a v konaní o dávkach zo
zabezpečenia matky a dieťaťa a v konaní o materskom príspevku, ak o ňom rozhodujú
príslušné orgány sociálneho zabezpečenia,7a)
2.
o tom, či má občan pre nepriaznivý zdravotný stav značne sťažené všeobecné životné
podmienky;
3.
na žiadosť orgánov sociálneho zabezpečenia o tom, či si občan môže vzhľadom na zdravotný
stav zvýšiť životnú úroveň vlastnou prácou,7b)
4.
na žiadosť orgánov ozbrojených síl o schopnosti príslušníka ozbrojených síl na primerané
občianske zamestnanie;
c)
posudzuje na účely sociálneho zabezpečenia pri kontrolných lekárskych prehliadkach
zdravotný stav a pracovnú schopnosť občanov
1.
v lehote určenej pri predchádzajúcom rokovaní alebo
2.
ak zistí posudkovo významné skutočnosti, ktoré odôvodňujú vykonanie kontrolnej lekárskej
prehliadky, alebo
3.
na podnet iného orgánu sociálneho zabezpečenia;
d)
v súvislosti s rozhodovaním alebo vydávaním posudkov odporúča
1.
poskytovanie nemocenského po uplynutí podpornej lehoty v prípadoch, v ktorých možno
očakávať, že pracovník v krátkom čase bude opäť práceschopným,
2.
v rámci posudzovania plnej (čiastočnej) invalidity opatrenia na obnovenie pracovnej
schopnosti posudzovaného, vhodnosť ďalšieho liečenia, vhodnú úpravu pracovných podmienok,
prípadne obstaranie vhodných pomôcok.
§ 10
Okresný národný výbor svojou dávkovou komisiou
a)
rozhoduje
1.
o sociálnom dôchodku a o výchovnom k nemu,
2.
o dôchodku manželky,
3.
o poskytovaní vdovského dôchodku rozvedenej žene po uplynutí času, v ktorom mal bývalý
manžel povinnosť poskytovať jej príspevok na výživu,
4.
o zastavení výplaty sirotského dôchodku alebo výchovného k dôchodku, ak sirota alebo
dieťa, na ktoré sa poskytuje výchovné k dôchodku, uzavrie manželstvo,
5.
o čiastočnom invalidnom dôchodku alebo o jeho zvýšení jednotlivo hospodáriacim roľníkom
a spolupracujúcim členom ich rodín, ktorí sa stali na následky pracovného úrazu čiastočne
invalidní,
6.
o zvýšení invalidného dôchodku jednotlivo hospodáriacich roľníkov a spolupracujúcich
členov ich rodín, ktorí sa stali na následky pracovného úrazu plne invalidní,
7.
o povinnosti dôchodcu vrátiť dávku dôchodkového zabezpečenia (poistenia) poskytnutú
neprávom alebo vo vyššej výmere, ako mu patrila, a o povinnosti organizácie nahradiť
škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dôchodku, ak rozhodovanie o takejto dávke patrí
do pôsobnosti národného výboru,
8.
o započítaní doby nezamestnanosti, ak sa nezapočítava už podľa zákona o sociálnom
zabezpečení,
9.
o započítaní doby vojenskej služby v iných ako spojeneckých armádach (vrátane doby
zajatia), ktorú československí občania vykonávali povinne v čase neslobody,
10.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré by sa vyskytli pri poskytovaní dávok na úseku zabezpečenia
v chorobe, zabezpečenia matky a dieťaťa, zabezpečenia členov rodín občanov vykonávajúcich
službu v ozbrojených silách a zabezpečenia dôchodcov niektorými ďalšími dávkami;
b)
navrhuje Úradu dôchodkového zabezpečenia v Bratislave započítanie doby zamestnania
v sporných prípadoch.
§ 11
Pôsobnosť krajských národných výborov
(1)
Krajský národný výbor spracúva rozbory invalidizácie v kraji a navrhuje príslušným
orgánom opatrenia smerujúce k predchádzaniu invalidite a k odstraňovaniu jej následkov.
(2)
Posudková komisia sociálneho zabezpečenia krajského národného výboru podáva posudky
v súdnom konaní vo veciach dôchodkového zabezpečenia a v odvolacom správnom konaní,
ak sa napadnuté rozhodnutie vydalo na podklade posudku posudkovej komisie sociálneho
zabezpečenia okresného národného výboru.
TRETIA ČASŤ
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV NA ÚSEKU SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
§ 12
Národné výbory organizujú sociálnu starostlivosť a občanom a rodinám s deťmi zabezpečujú
na prekonanie nepriaznivej životnej situácie sociálnu pomoc dávkami a službami sociálnej
starostlivosti. Za tým účelom vyhľadávajú v spolupráci so štátnymi, družstevnými a
spoločenskými organizáciami občanov, ktorí potrebujú sociálnu starostlivosť.
Starostlivosť o rodinu a deti
§ 13
(1)
Národné výbory pri starostlivosti o rodinu a deti rozvíjajú sústavnú činnosť zameranú
na utváranie priaznivých podmienok, ktoré umožňujú, aby rodina riadne plnila svoju
spoločenskú funkciu najmä vo výchove detí.
(2)
Národné výbory sa starajú v súčinnosti so socialistickými organizáciami o utváranie
podmienok, ktoré umožňujú alebo uľahčujú rodičom a iným občanom zodpovedným za výchovu
riadny výkon starostlivosti o deti; na to budujú najmä predškolské a mimoškolské zariadenia
a zriaďujú služby, ktoré majú význam pre pracujúcich rodičov, najmä pre zamestnané
matky.
(3)
Národné výbory pomáhajú rodinám plniť ich úlohy, dbajú o to, aby sa predišlo újme,
ktorú by mohli deti a mladiství utrpieť v rodinách, na pracoviskách a inde, a chránia
ich pred škodlivými vplyvmi; zisťujú prípady narušených rodín a ohrozeného alebo narušeného
vývoja detí a mladistvých a pôsobia na odstránenie ich príčin a dôsledkov; na to môžu
nariadiť alebo vykonať výchovné opatrenia;8) organizujú náhradnú rodinnú výchovu detí.
(4)
Národné výbory vykonávajú sociálno-právnu ochranu detí a pomáhajú ťarchavým ženám,
rodičom alebo iným občanom starajúcim sa o nezaopatrené deti, ktorí to z vážnych dôvodov
potrebujú, pri ochrane ich práv a právom chránených záujmov.
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 14
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o napomenutí maloletého, jeho rodičov a občanov, ktorí narušujú jeho riadnu výchovu,9)
2.
o určení dohľadu nad maloletým;10)
b)
navrhuje orgánu príslušnému rozhodovať o prídavkoch na deti (výchovnom), aby v odôvodnených
prípadoch zastavil výplatu tejto dávky oprávnenému príjemcovi;11)
c)
poskytuje deťom v naliehavých prípadoch okamžitú pomoc;
d)
oznamuje súdom a iným štátnym orgánom skutočnosti, ktoré majú význam pre konanie
a rozhodnutie vo veciach detí;
e)
oznamuje okresnému národnému výboru, ktorým rodinám, deťom a ťarchavým ženám treba
poskytnúť sociálnu starostlivosť, a spolupôsobí pri jej poskytovaní;
f)
oznamuje orgánom, ktoré rozhodujú o materskom príspevku, skutočnosti dôležité pre
rozhodnutie o nároku ženy na materský príspevok;
g)
chráni deti a mladistvých pred škodlivými vplyvmi, ktoré ohrozujú ich riadnu výchovu;
h)
vyhľadáva a odporúča okresnému národnému výboru občanov vhodných za osvojiteľov,
opatrovníkov a pestúnov a navrhuje občanov vhodných za dôverníkov starostlivosti o
deti;
ch)
spolupôsobí pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení vyslovených súdom alebo
okresným národným výborom a sleduje ich účinnosť;
i)
organizuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu.
§ 14a
(1)
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní peňažných príspevkov a vecnej pomoci,
2.
o uložení obmedzenia maloletému, ktoré zabráni škodlivým vplyvom na jeho výchovu;11a)
b)
vykonáva určený dohľad nad maloletými;11b)
c)
plní úlohy pri koordinácii činnosti orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu
a deti vo svojom územnom obvode, ak nezriadil komisiu starostlivosti o rodinu a deti;
d)
podáva občanom informácie o poradenskej službe organizovanej a koordinovanej okresným
národným výborom, dotýkajúcej sa poskytovania rád manželom, rodičom s deťmi a ťarchavým
ženám v otázkach manželských a rodinných vzťahov, výchovy detí, určenia otcovstva
a podáva informácie o pomoci pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov týchto
občanov.
(2)
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor svojou komisiou
starostlivosti o rodinu a deti, ak ju zriadil
a)
rozhoduje
1.
o napomenutí maloletého, jeho rodičov a občanov, ktorí narušujú jeho riadnu výchovu,
2.
o určení dohľadu nad maloletým,
3.
o uložení obmedzenia maloletému, ktoré zabráni škodlivým vplyvom na jeho výchovu;
b)
plní úlohy pri koordinácii činnosti orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu
a deti vo svojom územnom obvode.
§ 14b
(1)
Mestský národný výbor v mestách, ktoré sú sídlami krajov, mestský národný výbor v
ďalších významných veľkých mestách, vo významných kúpeľných mestách, ktoré určí vláda11c) (ďalej len „mestský národný výbor prvej kategórie“) a mestský národný výbor v mestách,
ktoré sú sídlami okresov a mestský národný výbor v obciach mestského charakteru, ktoré
určí krajský národný výbor11d) (ďalej len „mestský národný výbor druhej kategórie“) rozhoduje o umiestnení v domove
pre matky s deťmi, ktorý zriadil a spravuje a o úhrade za služby v ňom poskytované.
(2)
Mestský národný výbor prvej kategórie rozhoduje aj o poskytovaní opatrovateľskej
služby, ktorú zabezpečuje, a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 15
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
v nevyhnutných prípadoch o okamžitom umiestnení dieťaťa do náhradnej výchovy nahrádzajúcej
výchovu rodičov dovtedy, kým rozhodne súd,
2.
o odvolaní proti rozhodnutiu sociálnej komisie jednotného roľníckeho družstva o materskom
príspevku,
3.
o poskytnutí peňažných príspevkov, vecnej pomoci, pôžičiek a opatrovateľskej služby,
4.
o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne ťarchavej ženy do domova pre matky s deťmi,
ktorý spravuje,
5.
o ďalších opatreniach podľa osobitných predpisov;12)
b)
vykonáva funkciu opatrovníka maloletých;13)
c)
vykonáva určený dohľad nad maloletými;14)
d)
sleduje vývoj detí, ktoré boli umiestnené do výchovy iných občanov ako rodičov;
e)
f)
na žiadosť súdu podáva správy o skutočnostiach potrebných na rozhodovanie o výchove
a výžive detí;
g)
stará sa o to, aby deti, ktoré prepustili z ústavnej alebo ochrannej výchovy, alebo
mladiství, ktorých prepustili z výkonu trestu odňatia slobody, boli prijatí do škôl
alebo zaradení do vhodného učebného alebo pracovného pomeru, prípadne aj vhodne ubytovaní;
h)
zúčastňuje sa na trestnom konaní proti mladistvým;
ch)
vedie evidenciu ťažko vychovateľných detí.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) bodu 3 a písm. c) vykonáva okresný národný výbor,
len ak nepatrí podľa § 14a a 14b miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému výboru.
§ 16
Okresný národný výbor organizuje a koordinuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému
rodičovstvu, poskytuje rady manželom, rodičom a deťom, ťarchavým ženám v otázkach
týkajúcich sa manželských a rodinných vzťahov, výchovy detí, určenia otcovstva; pomáha
pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov týchto občanov.
§ 17
Okresný národný výbor pri plnení úloh starostlivosti o rodinu a deti spolupracuje
s aktívom dobrovoľných spolupracovníkov, najmä dôverníkov starostlivosti o deti, ktorých
vymenúva spravidla na návrh miestnych národných výborov.
§ 18
Okresný národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti
a)
rozhoduje
1.
o napomenutí maloletého, jeho rodičov a občanov, ktorí narušujú jeho riadnu výchovu,
ak tak neurobil miestny (mestský) národný výbor;18)
2.
o určení dohľadu nad maloletým, ak tak neurobil miestny národný výbor;19)
3.
o uložení obmedzenia maloletému, ktoré zabráni škodlivým vplyvom na jeho výchovu,20) ak táto pôsobnosť nepatrí miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému
národnému výboru;
4.
o poskytnutí príspevku na výživu dieťaťa;21)
5.
o poskytnutí odmeny pestúnovi, ak je ním starý rodič dieťaťa, ktoré mu bolo zverené
do pestúnskej starostlivosti;22)
6.
o odvolaní proti rozhodnutiu miestneho národného výboru o napomenutí alebo určení
dohľadu nad maloletým;
7.
o odstraňovaní tvrdostí zákona pri poskytovaní materského príspevku, ak je na rozhodovanie
o nároku príslušný okresný národný výbor alebo sociálna komisia jednotného roľníckeho
družstva;23)
b)
plní úlohy pri koordinácii činnosti orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu
a deti.
§ 19
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne ťarchavej ženy do domova pre matky
s deťmi, ktorý spravuje;
b)
spolupracuje s orgánmi riadiacimi výchovné zariadenia, v ktorých sú mladiství vo
väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a zariadenia, v ktorých sa vykonáva ústavná
a ochranná výchova;
c)
spracúva dlhodobé plány výchovy k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu a koordinuje
ich realizáciu;
d)
svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti plní úlohy pri koordinácii činnosti
orgánov pôsobiacich v starostlivosti o rodinu a deti a pri organizovaní náhradnej
rodinnej výchovy detí.
§ 20
Oprávnenia občanov poverených starostlivosťou o rodinu a deti
Pri plnení svojich úloh sú funkcionári a pracovníci národných výborov, dôverníci starostlivosti
o deti, občania poverení dohľadom a iní dobrovoľní spolupracovníci oprávnení navštíviť
dieťa a rodinu v byte alebo tam, kde prežíva svoj voľný čas, dieťa v škole, mladistvého
na pracovisku a zistiť, ako je zabezpečená starostlivosť o nich; majú aj právo požadovať
od všetkých zúčastnených občanov potrebné informácie a vysvetlenia.
Starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
§ 21
Národné výbory sa starajú o to, aby sa občania so zmenenou pracovnou schopnosťou mohli
zapojiť do pracovného procesu a zúčastňovať sa tak na plnení hospodárskych úloh a
na rozvoji spoločnosti.
§ 21a
Pôsobnosť mestských národných výborov
Mestský národný výbor prvej kategórie a mestský národný výbor druhej kategórie rozhoduje
o prijatí do výcvikového strediska a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou, ktoré zriadil a spravuje.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 22
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o príspevku pred umiestnením do zamestnania, o príspevku počas prípravy na pracovné
uplatnenie a o zvýšení týchto príspevkov na rodinných príslušníkov,
2.
o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie pracovného (učebného)
pomeru výpoveďou s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou,24)
3.
o úhrade nákladov na prípravu na pracovné uplatnenie občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou, ktorých do tejto prípravy vyslal okresný národný výbor,
4.
o prijatí do prípravy na pracovné uplatnenie občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
organizovanej národným výborom,
5.
o príspevkoch podľa osobitných predpisov;
b)
v súčinnosti s organizáciami určuje každoročne plán zamestnanosti občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou;
c)
v súčinnosti s organizáciami vypracúva každoročne plán úloh potrebných na vykonávanie
pracovnej rehabilitácie;
d)
vyhradzuje každoročne v plánoch rozmiestnenia dorastu počet učebných miest, miest
v školách a počet pracovných miest potrebný pre mladistvých občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou;
e)
odporúča organizácii prijať občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do pracovného
pomeru;
f)
môže pri závažnom neplnení plánu zamestnanosti občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
organizácii odňať alebo obmedziť oprávnenie na nábor pracovných síl;
g)
kontroluje, či organizácie zodpovedne vykonávajú výber pracovných miest pre občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou;
h)
sleduje, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné podmienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav pracujúcich občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou a či títo občania nepotrebujú ďalšiu pomoc;
ch)
vedie evidenciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorá obsahuje aj údaje
o ich pracovnom uplatnení v jednotlivých organizáciách.
§ 23
Okresný národný výbor svojou posudkovou komisiou sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje
1.
o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne o občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím,
2.
o nevyhnutnosti trvale previesť pracujúceho na inú vhodnú prácu alebo o nevyhnutnosti
trvale zmeniť zamestnanie, ak v súvislosti s rozhodovaním o tom, či ide o občana so
zmenenou pracovnou schopnosťou zistila, že pracujúci so zreteľom na svoj zdravotný
stav natrvalo stratil schopnosť vykonávať doterajšiu prácu alebo že ju nesmie vykonávať
pre ochorenie na chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou;25)
b)
v súvislosti s rozhodovaním odporúča pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
prípadne pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím
1.
opatrenia na obnovenie pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť jeho ďalšieho
liečenia alebo obstaranie vhodných pomôcok a vhodnú úpravu pracovných podmienok,
2.
vhodné pracovné uplatnenie a prípravu na pracovné uplatnenie vzhľadom na ich zdravotný
stav a kvalifikáciu,
3.
umiestnenie do výrobných družstiev invalidov, do podnikov Zväzu invalidov v Slovenskej
socialistickej republike a do chránených dielní (pracovísk) organizácií.
§ 23a
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor rozhoduje o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou
do výcvikového strediska a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
ktoré zriadil a spravuje.
Starostlivosť o občanov ťažko postihnutých na zdraví
§ 24
Národné výbory organizujú a vykonávajú starostlivosť o občanov ťažko postihnutých
na zdraví tak, aby sa týmto občanom poskytovala podľa ich individuálnych potrieb pomoc
na prekonanie ťažkostí, ktoré im spôsobuje ťažké postihnutie na zdraví.
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 25
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytnutí príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytnutí jednorazového peňažného príspevku, s výnimkou príspevku na zabezpečenie
osobitných pomôcok, príspevku na kúpenie motorového vozidla a na jeho prevádzku a
príspevku na úpravu motorového vozidla na ručné ovládanie,
3.
o poskytnutí vecnej pomoci,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý zriadil a spravuje, o prepustení
z neho, o premiestnení do iného ústavu, ktorý zriadil a spravuje, o úhrade za služby
poskytované v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach
sociálnej starostlivosti, ktoré zriadil a spravuje;
b)
umožňuje účasť na spoločnom stravovaní;
c)
plní úlohy v starostlivosti o zapojenie občanov ťažko postihnutých na zdraví do spoločenského
a kultúrneho života.
§ 25a
Mestský národný výbor prvej kategórie rozhoduje aj o poskytovaní opatrovateľskej služby,
ktorú zabezpečuje, a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 26
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytnutí opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytnutí opakujúcich sa príspevkov, najmä na diétne stravovanie, príspevkov na
zabezpečenie osobitných pomôcok, príspevkov na úpravu motorového vozidla na ručné
ovládanie v prípadoch závažného postihnutia končatín a príspevkov na kúpenie motorového
vozidla a na jeho prevádzku v prípadoch ťažkej chyby nosného alebo pohybového ústrojenstva,
3.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý zriadil a spravuje, o prepustení
z neho, o premiestnení do iného ústavu, ktorý zriadil a spravuje, o úhrade za služby
poskytované v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach
sociálnej starostlivosti, ktoré zriadil a spravuje;
b)
organizuje a umožňuje občanom ťažko postihnutým na zdraví účasť na spoločenskom a
kultúrnom živote;
c)
vedie evidenciu detí a mladistvých postihnutých na zdraví v záujme zabezpečenia a
prehĺbenia komplexnej sociálnej starostlivosti o nich.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) bodu 1 vykonáva okresný národný výbor, len ak nepatrí
podľa § 25a mestskému národnému výboru prvej kategórie.
§ 27
Okresný národný výbor svojou posudkovou komisiou sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje o tom, či ide o občana ťažko postihnutého na zdraví, o stupni tohto postihnutia
a o priznaní mimoriadnych výhod;25a)
b)
vydáva posudok
1.
o tom, či ide o občana s ťažkými chybami nosného a pohybového ústrojenstva na účely
poskytovania príspevku na kúpenie motorového vozidla,
2.
o tom, či ide o občana s ťažkými chybami nosného a pohybového ústrojenstva so závažným
postihnutím končatín na účely poskytnutia príspevku na úpravu motorového vozidla na
ručné ovládanie,
3.
o zdravotnom postihnutí nevidomých občanov na účely poskytnutia príspevku na kúpenie
vodiaceho psa.
§ 28
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor rozhoduje o prijatí občana ťažko postihnutého na zdraví do ústavu
sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o prepustení z neho, o premiestnení do iného
ústavu a o úhrade za poskytované služby, a to aj v prípadoch, ak ide o ústavy zriadené
pre potrebu celého kraja, ale spravované okresným národným výborom.
Starostlivosť o starých občanov
§ 29
Národné výbory organizujú starostlivosť o starých občanov tak, aby sa predovšetkým
zabezpečilo a uľahčilo uspokojovanie životných potrieb tých občanov, ktorým nemôže
poskytnúť potrebnú starostlivosť vlastná rodina. Utváraním vhodných podmienok a príležitostí
národné výbory uľahčujú život v starobe všetkým občanom, umožňujú im účasť na spoločenskom
a kultúrnom živote, pracovnú a verejnú činnosť.
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 30
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytnutí príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytnutí jednorazového peňažného príspevku a o vecnej pomoci,
3.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý zriadil a spravuje, o prepustení
z neho, o premiestnení do iného ústavu, ktorý zriadil a spravuje, o úhrade za služby
poskytované v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach
sociálnej starostlivosti, ktoré zriadil a spravuje;
b)
umožňuje starým občanom účasť na spoločnom stravovaní;
c)
spolupracuje s príslušnými orgánmi v otázkach bývania starých občanov.
§ 30a
Mestský národný výbor prvej kategórie rozhoduje aj o poskytovaní opatrovateľskej služby,
ktorú zabezpečuje, a o úhrade za ňu.
§ 31
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytnutí opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytnutí opakujúcich sa peňažných príspevkov,
3.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý zriadil a spravuje, o prepustení
z neho, o premiestnení do iného ústavu, ktorý zriadil a spravuje, o úhrade za služby
poskytované v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach
sociálnej starostlivosti, ktoré zriadil a spravuje;
b)
organizuje a umožňuje účasť starých občanov na spoločenskom a kultúrnom živote.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) bodu 1 vykonáva okresný národný výbor, len ak nepatrí
podľa § 30a mestskému národnému výboru prvej kategórie.
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc
§ 32
Občanom, ktorí sa v dôsledku mimoriadnych udalostí ocitli v osobitne ťažkých pomeroch
a nemôžu ich prekonať vlastným pričinením, ani za pomoci svojej rodiny, poskytuje
miestny národný výbor vecnú pomoc, prípadne peňažný príspevok; okresný národný výbor
im môže v odôvodnených prípadoch poskytnúť pôžičky.
§ 33
(1)
Občanom, ktorí žijú v mimoriadne ťažkých pomeroch a preto potrebujú pomoc spoločnosti
na prekonanie dôsledkov a návykov prameniacich z rozdielneho spôsobu života v minulosti,
poskytuje okresný národný výbor najmä výchovnú starostlivosť, poradenskú službu a
podľa potreby aj vecnú pomoc a peňažné príspevky.
(2)
Na výchovnej starostlivosti o týchto občanov sa zúčastňujú miestne národné výbory.
(3)
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor poskytuje namiesto
okresného národného výboru občanom uvedeným v odseku 1 výchovnú starostlivosť, poradenskú
službu a podľa potreby aj vecnú pomoc a peňažné príspevky.
(4)
V miestach s väčšou koncentráciou občanov uvedených v odseku 1 zriaďujú národné výbory
ako svoje poradné orgány komisie zamerané na prehĺbenie a koordináciu starostlivosti
o týchto občanov.
Starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
§ 34
Okresný národný výbor v starostlivosti o spoločensky neprispôsobených občanov rozvíja
predovšetkým výchovnú a poradenskú činnosť a poskytuje týmto občanom pomoc pri pracovnom
umiestnení a pri ubytovaní, v prípade potreby ubytovanie v účelovom zariadení a podľa
sociálnych pomerov týchto občanov aj pôžičky, peňažný príspevok, prípadne vecnú pomoc.
§ 35
(1)
Na výchovnej starostlivosti o spoločensky neprispôsobených občanov sa zúčastňujú
miestne národné výbory.
(2)
Mestský národný výbor prvej kategórie a mestský národný výbor druhej kategórie poskytuje
podľa potreby týmto občanom ubytovanie v účelovom zariadení, ktoré zriadil a spravuje.
§ 36
Pri posudzovaní vhodnosti pracovných miest pre spoločensky neprispôsobených občanov
hodnotí okresný národný výbor v spolupráci s organizáciou najmä,
a)
či je miesto vhodné so zreteľom na zdravotný stav a schopnosti a pokiaľ možno aj
na kvalifikáciu občana,
b)
či ide o miesto vhodné na priaznivé výchovné ovplyvňovanie občana predovšetkým zo
strany pracovného kolektívu.
Spoločné ustanovenia o službách sociálnej starostlivosti
Zariadenia sociálnej starostlivosti
§ 37
Na poskytovanie niektorých služieb sociálnej starostlivosti národné výbory zriaďujú
účelové zariadenia
a)
ústavy sociálnej starostlivosti,
b)
manželské a predmanželské poradne,
c)
domovy pre matky s deťmi,
d)
osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti,
e)
výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
f)
zariadenia pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,
g)
zariadenia pre občanov spoločensky neprispôsobených,
h)
kluby dôchodcov,
ch)
samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov,
i)
zariadenia opatrovateľskej služby (stanice opatrovateľskej služby pre deti, stanice
opatrovateľskej služby pre starých občanov, zariadenia pre denný pobyt starých občanov,
strediská osobnej hygieny a práčovne opatrovateľskej služby).
§ 38
(1)
Na poskytovanie ústavnej sociálnej starostlivosti národné výbory zriaďujú a spravujú
ústavy sociálnej starostlivosti
a)
ústavy pre telesne postihnutú mládež,
b)
ústavy pre telesne postihnutú mládež s pridruženým mentálnym postihnutím,
c)
ústavy pre mentálne postihnutú mládež,
d)
ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov,
e)
ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov s pridruženým mentálnym postihnutím,
f)
ústavy pre zmyslovo postihnutých dospelých občanov,
g)
ústavy pre mentálne postihnutých dospelých občanov,
h)
domovy dôchodcov,
ch)
domovy - penzióny pre dôchodcov.
(2)
V ústavoch uvedených v odseku 1 písm. a) až h) možno zriadiť samostatné oddelenia
pre denný a týždňový pobyt. Národné výbory môžu zriadiť s výnimkou domovov dôchodcov
a domovov - penziónov pre dôchodcov i samostatné ústavy pre denný a týždňový pobyt.
§ 39
(1)
Ústavy sociálnej starostlivosti zriaďujú a spravujú spravidla okresné národné výbory.
Krajské národné výbory zriaďujú a spravujú ústavy sociálnej starostlivosti krajského
významu určené prevažne pre potrebu celého kraja alebo viac krajov. Miestne a mestské
národné výbory môžu zriaďovať a spravovať ústavy sociálnej starostlivosti miestneho
významu.
(2)
Domovy pre matky s deťmi zriaďujú a spravujú spravidla krajské národné výbory. Podľa
potreby a situácie v ich územnom obvode môžu ich zriaďovať a spravovať aj okresné
národné výbory, mestské národné výbory prvej kategórie a mestské národné výbory druhej
kategórie.
(3)
Osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti zriaďujú a spravujú okresné
národné výbory; môžu ich zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie
a mestské národné výbory druhej kategórie.
(4)
Výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou zriaďujú
a spravujú spravidla okresné národné výbory. Špecializované výcvikové zariadenia určené
prevažne pre potrebu celého kraja alebo viac krajov zriaďujú a spravujú krajské národné
výbory. Ak je to účelné vzhľadom na počet občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
ktorých treba umiestniť vo výcvikových strediskách a zariadeniach, môžu tieto zariadenia
zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie a mestské národné
výbory druhej kategórie.
(5)
Zariadenia pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc, zriaďujú a spravujú okresné
národné výbory; môžu ich zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie
a mestské národné výbory druhej kategórie.
(6)
Zariadenia pre občanov spoločensky neprispôsobených zriaďujú a spravujú okresné národné
výbory; môžu ich zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie a
mestské národné výbory druhej kategórie.
(7)
Krajské národné výbory môžu zveriť okresným národným výborom ekonomické, technické
a organizačné riadenie služieb sociálnej starostlivosti v zariadeniach uvedených v
odsekoch 1, 2 a 4, ktoré zriaďujú a spravujú. Na základe dohody s okresným národným
výborom môžu miestne a mestské národné výbory zveriť okresnému národnému výboru ekonomické,
technické a organizačné riadenie služieb sociálnej starostlivosti v zariadeniach uvedených
v odsekoch 1 až 6, ktoré zriaďujú a spravujú. O prijatí do zariadenia, o prepustení
z neho, o premiestnení do iného zariadenia a o úhrade za poskytované služby rozhoduje
vždy národný výbor, ktorý zariadenie zriadil a spravuje.
(8)
Manželské a predmanželské poradne zriaďujú a spravujú okresné národné výbory a krajské
národné výbory.
(9)
Kluby dôchodcov zriaďujú a spravujú miestne národné výbory.
(10)
Samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre stravovanie dôchodcov a zariadenia opatrovateľskej
služby zriaďujú a spravujú miestne národné výbory. Na základe dohody s okresným národným
výborom môžu miestne národné výbory zveriť okresnému národnému výboru technické, ekonomické
a organizačné riadenie týchto služieb.
§ 40
Ministerstvo v prípade potreby zriaďuje a spravuje zariadenia sociálnej starostlivosti
s osobitným zameraním.
§ 41
Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v § 37 písm. a) až g) možno zriadiť alebo zrušiť a ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom krajského
národného výboru, a ak ide o zariadenia spravované krajským národným výborom, po prerokovaní
s ministerstvom. Požiadavka súhlasu podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá.
§ 42
Opatrovateľská služba
(1)
Národné výbory poskytujú opatrovateľskú službu starým alebo zdravotne ťažko postihnutým
občanom za predpokladu, že potrebnú starostlivosť nemôžu zabezpečiť rodinní príslušníci
týchto občanov, ktorí s nimi žijú v spoločnej domácnosti; túto službu poskytujú aj
rodinám s deťmi, ak ju nemožno zabezpečiť inak.
(2)
Národné výbory poskytujú opatrovateľskú službu prostredníctvom opatrovateliek a dobrovoľných
pracovníkov opatrovateľskej služby. Dobrovoľným pracovníkom poskytuje národný výbor
odmenu.
§ 43
Stravovanie dôchodcov
Národné výbory organizujú a zabezpečujú stravovanie dôchodcov najmä v organizáciách,
v ktorých pracovali pred odchodom do dôchodku, v závodných a diétnych jedálňach, jedálňach
jednotných roľníckych družstiev, v zariadeniach verejného stravovania, v ústavoch
sociálnej starostlivosti, prípadne aj v samostatných jedálňach pre dôchodcov.
§ 44
Pôžičky
(1)
Pôžičky, ktoré národný výbor poskytuje v rámci sociálnej starostlivosti, sú bezúročné.
(2)
Pri poskytnutí pôžičky uzavrie národný výbor s občanom, ktorému sa pôžička poskytla,
písomnú dohodu o splátkach, prípadne o zrážkach zo mzdy,26) v dohode sa najmä uvedie, v akých splátkach a termínoch sa bude pôžička splácať.
§ 45
Ústavy sociálnych služieb
(1)
Okresné národné výbory, prípadne krajské národné výbory môžu zriaďovať ústavy sociálnych
služieb.
(2)
Ústavy sociálnych služieb komplexne zabezpečujú ekonomické a technické riadenie služieb
sociálnej starostlivosti, pri niektorých službách aj organizáciu ich poskytovania.
§ 46
Krajské metodické strediská
Krajské národné výbory zriaďujú krajské metodické strediská pre metodicko-odborné
riadenie ústavnej sociálnej starostlivosti, prípadne ďalších služieb sociálnej starostlivosti.
ŠTVRTÁ ČASŤ
USTANOVENIA O KONANÍ
§ 47
(1)
Na konanie vo veciach upravených týmto zákonom platia všeobecné predpisy o správnom
konaní, ak tento zákon alebo zákon o sociálnom zabezpečení neustanovuje inak.
(2)
Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú na rozhodovanie
a)
o dávkach zo zabezpečenia v chorobe a zo zabezpečenia matky a dieťaťa vedeckých pracovníkov,
umelcov a novinárov, občanov poskytujúcich služby na základe povolenia národného výboru,
jednotlivo hospodáriacich roľníkov a iných osôb samostatne hospodáriacich, spolupracujúcich
členov ich rodín a nepracujúcich dôchodcov s výnimkou rozhodovania o znížení alebo
odňatí týchto dávok,
b)
o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom zabezpečení,
c)
o jednorazových príspevkoch a o vecnej pomoci podľa § 25 písm. a) bodov 2 a 3, § 30 písm. a) bodu 2, § 32, § 33 ods. 1 a 3 a § 34, o príspevku na spoločné stravovanie podľa § 25 písm. a) bodu 1 a § 30 písm. a) bodu 1 a o príspevku na diétne stravovanie podľa § 26 ods. 1 písm. a) bodu 2,
ak sa konanie o týchto dávkach začalo z podnetu orgánu sociálneho zabezpečenia, alebo
ak sa konanie, ktoré sa začalo na návrh, skončí priznaním dávky v požadovanom alebo
v právnom predpise vymedzenom rozsahu.
(3)
V konaní podľa odseku 2 sa primerane použijú ustanovenia oddielu 2 prvej časti a § 49 a 50 správneho poriadku o lehotách, s výnimkou rozhodovania o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti, kde lehoty
na rozhodovanie ustanoví ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom.
(4)
Ak v konaní podľa odseku 2, ktoré sa začalo na návrh, orgán sociálneho zabezpečenia
zistí, že dávku nemožno priznať vôbec alebo v požadovanom rozsahu alebo ak by priznaním
dávky mohli vzniknúť občanovi, ktorému sa má dávka priznať alebo inému občanovi právne
povinnosti, postupuje sa podľa všeobecných predpisov o správnom konaní.
§ 48
(1)
Odchýlne od všeobecných predpisov o správnom konaní26a) sa miestna príslušnosť národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia spravuje
a)
miestom stáleho pracoviska účastníka konania, v ktorom pracuje alebo poberá nemocenské
dávky, ak je na tomto pracovisku závodné zdravotnícke zariadenie, v ktorom pôsobí
posudková komisia sociálneho zabezpečenia okresného národného výboru, alebo ak rozhoduje
okresný národný výbor o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie
pracovného (učebného) pomeru výpoveďou s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou;27)
b)
miestom prípravy na pracovné uplatnenie, ak ide o výplatu príspevku počas prípravy
na pracovné uplatnenie, včítane jeho zvýšenia na rodinných príslušníkov, o poskytnutie
nevyhnutných školských potrieb a učebníc a o úhradu nevyhnutných výdavkov spojených
s prípravou na pracovné uplatnenie;
c)
sídlom školy zriadenej pri ústave sociálnej starostlivosti, prípadne sídlom školy
pre deti a mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, ak účastníkom konania je žiak
týchto škôl;
d)
sídlom, prípadne miestom pravidelného výjazdného zasadania lekárskej komisie27a) v odbore pôsobnosti Federálneho ministerstva národnej obrany, Federálneho ministerstva
vnútra, Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky a Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej socialistickej republiky, ak ide o posúdenie zdravotného stavu príslušníka
ozbrojených síl z povolania, Zboru národnej bezpečnosti a Zboru nápravnej výchovy
Slovenskej socialistickej republiky, s výnimkou kontrolnej lekárskej prehliadky požívateľa
dôchodku, ktorého služobný pomer sa skončil;
e)
sídlom nápravnovýchovného ústavu, prípadne ústavu, v ktorom sa vykonáva väzba, ak
ide o posúdenie zdravotného stavu občana v čase výkonu trestu odňatia slobody, prípadne
väzby;
f)
sídlom okresného národného výboru, ktorého posudková komisia sociálneho zabezpečenia
bola poverená posudzovať invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním
sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných zmlúv;
g)
sídlom národného výboru, ktorý zriadil a spravuje ústav alebo iné zariadenie sociálnej
starostlivosti, do ktorého má byť občan prijatý.
(2)
Miestna príslušnosť národných výborov vo veciach starostlivosti o občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou sa spravuje miestom stáleho pracoviska občana, ak národné výbory
a)
odporúčajú vhodnú úpravu pracovných podmienok alebo vhodné pracovné uplatnenie občana
so zmenenou pracovnou schopnosťou v organizácii, vo výrobnom družstve invalidov alebo
v družstve invalidov pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným
postihnutím,
b)
sledujú, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné podmienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav občana so zmenenou pracovnou
schopnosťou.
(3)
Vo veciach, v ktorých podľa tohto zákona rozhoduje alebo vykonáva opatrenia miestny
alebo mestský národný výbor, sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia
podáva miestnemu alebo mestskému národnému výboru žiadateľovho bydliska; v ostatných
prípadoch sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia podáva okresnému
národnému výboru žiadateľovho bydliska.27b)
(4)
Nárok na zaopatrovací príspevok sa uplatňuje na miestnom národnom výbore, v obvode
ktorého má člen rodiny vojaka trvalý pobyt. Žiadosť o príspevok na úhradu za užívanie
bytu sa podáva na miestnom národnom výbore, v obvode ktorého mal vojak trvalý pobyt
pred nástupom služby v ozbrojených silách. Miestny národný výbor overí skutočnosti
uvedené v žiadosti a postúpi ju okresnému národnému výboru, v obvode ktorého mal vojak
pred nástupom vojenskej služby trvalý pobyt.
PIATA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 49
Týmto zákonom nie je dotknutá pôsobnosť miestnych národných výborov rozhodovať o veciach
sociálneho zabezpečenia, ak podľa predpisov predtým platných okresný národný výbor
preniesol rozhodovanie o nich na miestny národný výbor.28)
§ 50
Ministerstvo po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi a so Slovenskou odborovou
radou a po prerokovaní so Zväzom družstevných roľníkov Slovenskej socialistickej republiky
ustanoví
a)
podrobnosti o zložení a rokovaní správnych komisií národných výborov,
b)
podrobnosti o úlohách národných výborov v starostlivosti o rodinu a deti,
c)
podrobnosti o vedení evidencie detí a mladistvých postihnutých na zdraví a ťažko
vychovateľných detí,
d)
podmienky na zriaďovanie a činnosť zariadení sociálnej starostlivosti, ústavov sociálnych
služieb a krajských metodických stredísk, na prijímanie občanov do zariadení sociálnej
starostlivosti a upraví výšku a podmienky úhrady za poskytované služby, s výnimkou
úhrady za starostlivosť poskytovanú v ústavoch sociálnej starostlivosti,
e)
podmienky na poskytovanie odmeny a jej výšku dobrovoľným pracovníkom opatrovateľskej
služby.
§ 51
Zrušujú sa
1.
§ 1 až 18, § 20, 22 a 24 vládneho nariadenia č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti,
2.
vyhláška č. 108/1964 Zb. o pôsobnosti národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia v znení vyhlášky
č. 78/1968 Zb. a vyhlášky č. 143/1971 Zb.,
3.
položky č. 78 až 81 prílohy zákona SNR č. 131/1970 Zb. o zriadení krajských národných výborov v Slovenskej socialistickej republike a o
opatreniach s tým súvisiacich,
4.
položky č. 18 až 20 prílohy E zákona SNR č. 159/1971 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť národných
výborov na niektorých úsekoch štátnej správy.
§ 52
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1976.
Šalgovič v. r.
Dr. Colotka v. r.
Dr. Colotka v. r.
1)
2)
Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského
poistenia v znení zákona č. 99/1972 Zb. o zvýšení prídavkov na deti a výchovného,
zákon č. 107/1971 Zb. o materskom príspevku,
zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti.
zákon č. 107/1971 Zb. o materskom príspevku,
zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti.
3)
Pôsobnosť Národného výboru hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy
je vymedzená zákonom SNR č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste Slovenskej socialistickej republiky Bratislave.
3a)
§ 3 písm. f) zákona č. 121/1975 Zb.
4)
§ 2 a 7 zákona č. 117/1966 Zb. o niektorých dôsledkoch zanedbávania starostlivosti o deti v znení zákona č. 99/1972 Zb.
4a)
§ 97 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 128/1975 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení.
4b)
§ 34 vyhlášky Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 104/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa v znení vyhlášky č. 92/1968 Zb.
5)
Vyhláška č. 76/1957 Ú.v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej
invalidity).
6)
§ 37 ods. 1 písm. a), § 46 ods. 1 písm. d), § 51 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce,
§ 22 ods. 1 písm. a) zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
§ 22 ods. 1 písm. a) zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
7)
7a)
§ 11 zákona č. 107/1971 Zb. o materskom príspevku.
7b)
§ 42 ods. 4 zákona č. 121/1975 Zb.
11)
11c)
§ 10 ods. 3 zákona o národných výboroch v znení zákona SNR č. 139/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských
národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy.
11d)
§ 10 ods. 4 zákona o národných výboroch v znení zákona SNR č. 139/1982 Zb.
12)
Zákon č. 50/1973 Zb. a zákon č. 107/1971 Zb.
16)
22)
§ 8 ods. 2 zákona č. 50/1973 Zb.
23)
§ 14 zákona č. 107/1971 Zb.
24)
25)
§ 37 ods. 1 písm. a), § 46 ods. 1 písm. d), § 51 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce,
§ 22 ods. 1 písm. a) zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
§ 22 ods. 1 písm. a) zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
25a)
§ 93 ods. 2 zákona č. 121/1975 Zb.
26a)
§ 7 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
27)
27a)
§ 132 ods. 3 zákona č. 121/1975 Zb.
27b)
28)
§ 9 ods. 1 a § 10 ods. 2 vyhlášky č. 108/1964 Zb. o pôsobnosti národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia,
§ 12 ods. 2 vládneho nariadenia č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti,
§ 84 správneho poriadku.
§ 12 ods. 2 vládneho nariadenia č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti,
§ 84 správneho poriadku.