151/1975 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1976 do 31.12.1976
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1976 - 31.12.1976 | |
| 3. | 01.01.1977 - 31.12.1980 | 155/1976 Zb. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 151/1975 Zb. |
| Názov: | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o finančnom hospodárení štátnych hospodárskych a niektorých ďalších socialistických organizácií |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 04.12.1975 |
| Dátum vyhlásenia: | 23.12.1975 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1976 |
| Dátum účinnosti do: | 31.12.1976 |
| Autor: | Vláda Československej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 109/1964 Zb. | Hospodársky zákonník |
| 155/1976 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 151/1975 Zb. o finančnom hospodárení štátnych hospodárskych a niektorých ďalších socialistických organizácií |
| 161/1980 Zb. | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o finančnom hospodárení výrobných hospodárskych jednotiek a podnikov |
151
NARIADENIE VLÁDY
Československej socialistickej republiky
zo 4. decembra 1975
o finančnom hospodárení štátnych hospodárskych a niektorých ďalších socialistických
organizácií
Vláda Československej socialistickej republiky nariaďuje na vykonanie Hospodárskeho
zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 37/1971 Zb.), zákona č. 53/1966 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu, zákona č. 134/1970
Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu československej federácie a o zásadách hospodárenia
s rozpočtovými prostriedkami štátnych rozpočtov federácie a republík (rozpočtové pravidlá)
a zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie:
Úvodné ustanovenia
§ 1
Finančné hospodárenie je súčasť sústavy plánovitého riadenia národného hospodárstva.
Zásady finančného hospodárenia vychádzajú z aktívnej funkcie finančného plánu, ovplyvňujú
efektívnosť rozvoja národného hospodárstva v etape tvorby a realizácie plánu, utvárajú
podmienky pre súlad hmotných a finančných procesov a pre zvýšenie hmotnej zainteresovanosti
na dobrých výsledkoch hospodárenia.
§ 2
(1)
Toto nariadenie upravuje finančné hospodárenie štátnych hospodárskych organizácií,
organizácií zahraničného obchodu, s výnimkou družstevných podnikov zahraničného obchodu
(ďalej len „organizácie zahraničného obchodu“), finančné hospodárenie ústredných orgánov
štátnej správy federácie a republík (ďalej len „ústredné orgány“) a národných výborov
ako orgánov hospodárskeho riadenia.
(2)
Ustanovenia prvej časti platia pre organizácie a orgány uvedené v odseku 1, s výnimkou organizácií a orgánov,
ktorých finančné hospodárenie sa spravuje ustanoveniami druhej až štvrtej časti.
(3)
Ustanovenia druhej časti platia pre štátne hospodárske organizácie, ktoré sú daňovníkmi poľnohospodárskej
dane zo zisku.1)
(4)
Ustanovenia tretej časti platia pre štátne hospodárske organizácie, ktorých vzťah k štátnemu rozpočtu je určený
finančným plánom.
(5)
Ustanovenia štvrtej časti platia pre štátne hospodárske organizácie riadené národnými výbormi ako orgánmi hospodárskeho
riadenia.
(6)
Ustanovenia piatej časti platia pre ústredné orgány ako orgány hospodárskeho riadenia.
(7)
Ustanovenia šiestej časti platia pre organizácie a orgány uvedené v odseku 1.
(8)
Spôsob finančného hospodárenia organizácie sa spravuje ustanoveniami vzťahujúcimi
sa na jej hlavnú činnosť, pokiaľ ďalej nie je ustanovené inak. V sporných prípadoch
príslušné ministerstvo financií určí, ktorá časť sa vzťahuje na príslušnú organizáciu.
§ 3
(1)
Výrobnou hospodárskou jednotkou sa na účely tohto nariadenia rozumie:
a)
v priemysle a stavebníctve odborový podnik s pridruženými národnými podnikmi, prípadne
účelovými organizáciami a trust podnikov, pozostávajúci z generálneho riaditeľstva
trustu a jemu podriadených národných podnikov a účelových organizácií,
b)
v ostatných odvetviach obdobnej formy organizácie ústredne riadenej hospodárskej
činnosti.2)
(2)
Generálnym riaditeľstvom sa na účely tohto nariadenia rozumie generálne riaditeľstvo
trustu podnikov a obdobné orgány výrobnej hospodárskej jednotky v zmysle odseku 1
písm. b). Ustanovenia o generálnych riaditeľstvách platia obdobne pre odborový podnik
s pridruženými národnými podnikmi a účelovými organizáciami, pokiaľ ide o riadiacu
činnosť voči nim.
(3)
Podnikom sa na účely tohto nariadenia rozumie štátna hospodárska organizácia podriadená
generálnemu riaditeľstvu alebo priamo ústrednému orgánu (s výnimkou koncernu) alebo
národnému výboru, ďalej štátna hospodárska organizácia pridružená odborovému podniku,
ako aj organizácia zahraničného obchodu. Ustanovenia o podnikoch sa obdobne vzťahujú
na generálne riaditeľstvá, pokiaľ ide o ich činnosť podnikového charakteru.
(4)
Finančné hospodárenie koncernu, koncernových podnikov a koncernových účelových organizácií
je upravené v § 29 až 31.
PRVÁ ČASŤ
PRIEMYSEL, STAVEBNÍCTVO A OBCHOD
HLAVA 1 FINANČNÉ HOSPODÁRENIE PODNIKOV
§ 4
Finančné zdroje podnikov
(1)
Podniky utvárajú finančné zdroje, z ktorých sa časť odvádza formou odvodov a daní
na potreby spoločnosti, časť sa ponecháva na potreby podnikov.
§ 5
Použitie zisku
(1)
Podniky sú povinné použiť zisk, s výnimkami uvedenými v § 37 ods. 2 a 3, v tomto poradí:
a)
na úhradu odvodov a daní do štátneho rozpočtu, do rozpočtu národného výboru a do
štátnych fondov;
b)
na prídely do fondov hmotnej zainteresovanosti (§ 12 až 14);
c)
na prídely do ostatných fondov (§ 15 až 18 a § 11 ods. 3);
d)
na odvody nadriadenému orgánu;
e)
so súhlasom nadriadeného orgánu na ďalšie účely určené podľa právnych predpisov.
(2)
Ak utvorený zisk nestačí na úhradu prídelov, odvodov nadriadeným orgánom, prípadne
na určené účely [odsek 1 písm. b) až e)] v rámci jednotlivých skupín,5) podniky pokryjú tieto potreby v súlade s právnymi predpismi v rozsahu schválenom
nadriadeným orgánom.
§ 6
Použitie odpisov základných prostriedkov
Podniky používajú odpisy základných prostriedkov (ďalej len „odpisy“) na prídely do
fondu výstavby a na odvod na znovu rozdelenie prostriedkov.
Fondy podnikov
§ 11
(1)
Fondy podnikov sústreďujú účelové zdroje na financovanie podnikových potrieb.
(2)
Podniky utvárajú za podmienok ďalej uvedených
(3)
Podnik môže so súhlasom nadriadeného ústredného orgánu, vydaným po dohode s príslušným
ministerstvom financií, utvárať ďalšie účelové fondy.
(4)
Zostatky fondov podnikov ku koncu roka sa prevádzajú do nasledujúceho roka.
§ 12
Fond kultúrnych a sociálnych potrieb
(1)
Fond kultúrnych a sociálnych potrieb utvárajú podniky za podmienok ustanovených osobitným
predpisom15) prídelom zo zisku podľa normatívu, prípadne prídelom z redistribúcie zisku od nadriadeného
orgánu, prípadne prídelom z odborového alebo rezortného rezervného fondu.
(2)
Spôsob použitia prostriedkov fondu kultúrnych a sociálnych potrieb upravuje osobitný
predpis.16)
§ 13
Fond odmien
(1)
Fond odmien utvárajú podniky za podmienok ustanovených osobitným predpisom17) prídelom zo zisku, prípadne prídelom z redistribúcie zisku od nadriadeného orgánu.
Fond odmien sa môže doplniť
a)
z odborového rezervného fondu, prípadne z rezortného rezervného fondu,
b)
z ďalších zdrojov určených osobitným predpisom.17)
(2)
Prevody z iných fondov, než ktoré sú uvedené v odseku 1, do fondu odmien a prevody
medzi fondmi odmien podnikov nie sú dovolené, pokiaľ osobitné predpisy18) neustanovujú inak. Z fondu odmien možno po dohode s príslušným orgánom Revolučného
odborového hnutia prevádzať prostriedky do iných fondov.
(3)
Spôsob použitia prostriedkov fondu odmien upravuje osobitný predpis.17)
§ 14
Fond drobných podnikových investícií
(1)
Fond drobných podnikových investícií utvárajú priemyselné a stavebné podniky riadené
ústrednými orgánmi, ktoré určí vláda Československej socialistickej republiky.
(2)
Fond drobných podnikových investícií sa utvára prídelom zo zisku podľa normatívu;
v podnikoch s plánovanou stratou alebo s relatívne nízkou tvorbou zisku sa utvára
pevnou sumou za podmienok určených nadriadeným ústredným orgánom po dohode s príslušným
ministerstvom financií.
(3)
Normatív určí podniku nadriadený orgán určitým percentom z plánovaného zisku podniku,
a to s prihliadnutím na celkovú obstarávaciu cenu všetkých strojov a zariadení podniku
a na stupeň ich opotrebenia. Polovica určeného percenta je závislá od ukazovateľa
rentability k výrobným fondom,19) druhá polovica od ukazovateľa, ktorý určí nadriadený orgán zo zoznamu ukazovateľov
určených ústredným orgánom po dohode s príslušnou plánovacou komisiou a príslušným
ministerstvom financií.
(4)
Základ skutočného prídelu fondu sa vypočíta z bilančného zisku podľa určeného normatívu;
časť bilančného zisku pripadajúca na nadplánový zisk (prípadne zníženie straty o proti
plánu) sa však zahrnie do základu len vo výške 40 %. Z takto určeného základu sa vykoná
prídel do fondu podľa plnenia každého ukazovateľa (odsek3) s tým, že sa pri splnení a prekročení plánovaného ukazovateľa sadzba normatívu
nemení, pri neplnení plánovaného ukazovateľa sa sadzba znižuje a pri neplnení v určenej
hranici zaniká. Podrobnosti pre podriadené výrobné hospodárske jednotky a podniky
ustanovuje nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušným ministerstvom financií.
(5)
Ďalšími zdrojmi fondu drobných podnikových investícií okrem prídelu podľa normatívu
sú:
a)
50 % z tržieb za predané stroje a zariadenia, ktoré boli súčasťou základných prostriedkov
a investícií podniku,
b)
50 % zo zisku z likvidovaných strojov a zariadení,
c)
30 % z cenového zvýhodnenia za technicky pokrokové výrobky a za výrobky zaradené
pri hodnotení do 1. stupňa akosti.
Celková výška prídelov z týchto ďalších zdrojov môže však byť najviac 25 % celkového
plánovaného prídelu do fondu drobných podnikových investícií. Nadriadené ústredné
orgány môžu percentá určené pod písmenami a) až c) znížiť.
(6)
Fond drobných podnikových investícií sa znižuje o 30 % z cenového znevýhodnenia technicky
zastaraných výrobkov a výrobkov zaradených pri hodnotení do 3. stupňa akosti.
(7)
Fond drobných podnikových investícií sa používa na financovanie stavieb do 2 mil.
Kčs rozpočtových nákladov a strojov a zariadení nezahrnutých do rozpočtu stavieb,
a to predovšetkým
a)
na investície realizujúce výsledky technického rozvoja a na racionalizačné investície
s časom návratnosti najviac 5 rokov,
b)
na stroje a zariadenia modernizačného charakteru, včítane ich montáže a zabudovania,
c)
na investície slúžiace na ochranu zdravia pracujúcich a na zvýšenie bezpečnosti a
hygieny práce.
(8)
Peňažné prostriedky fondu drobných podnikových investícií sa ukladajú na samostatný
účet zriadený v Štátnej banke československej.
(9)
Prevody z fondu drobných podnikových investícií do iných fondov (okrem fondu výstavby)
nie sú dovolené.
(10)
V priebehu roka sa vykonávajú preddavkové prídely do fondu drobných podnikových investícií
štvrťročne podľa plnenia príslušných ukazovateľov za uplynulé obdobie; prídel sa vykoná
v lehote určenej na predloženie účtovných výkazov za sledované obdobie.
§ 15
Obratový fond
(1)
Obratový fond slúži na krytie časti zásob. Podniky ho utvárajú v nadväznosti na ukazovatele
prírastku obratového fondu na prírastku zásob alebo podielu obratového fondu na zásobách,
a to prídelmi zo zisku, prípadne prídelmi od nadriadeného orgánu alebo dotáciami zo
štátneho rozpočtu.
(2)
Obratový fond neutvárajú obchodné, odbytové a zásobovacie organizácie a organizácie
výskumnej a vývojovej základne, prípadne ďalšie organizácie, ktoré určí príslušné
ministerstvo financií po dohode so Štátnou bankou československou na návrh nadriadeného
ústredného orgánu.
(3)
Prídely do obratového fondu zo zisku sa vykonávajú vo výške skutočnej potreby, maximálne
však do výšky plánu.
(4)
Obratové fondy sa môžu znovu rozdeľovať; spôsob a podmienky tohto znovu rozdeľovania
upravuje osobitný predpis.20)
(5)
Prevody z obratového fondu do iných fondov nie sú dovolené.
§ 16
Fond výstavby
(1)
Fond výstavby utvárajú podniky
a)
prídelom z odpisov,
b)
prídelom zo zisku,
c)
z tržieb z predaja základných prostriedkov a investícií (v podnikoch, ktoré tvoria
fond drobných podnikových investícií, z časti týchto tržieb po prídele do fondu drobných
podnikových investícií),
d)
prídelom od nadriadeného orgánu,
e)
z príspevkov a podielov od iných organizácií podľa osobitných predpisov,21)
f)
prevodom z iných fondov, pokiaľ to dovoľuje toto nariadenie alebo osobitný predpis,22)
g)
účelovými dotáciami zo štátneho rozpočtu alebo štátnych fondov.
(2)
Prídely z odpisov do fondu výstavby vykonávajú podniky mesačne vo výške skutočnej
tvorby odpisov, a to prevodom zdrojov a prostriedkov, najneskoršie v lehote určenej
na predloženie účtovných výkazov za príslušný mesiac. Prídely zo zisku do fondu výstavby
vykonávajú podniky vo výške skutočnej potreby, maximálne však do výšky plánu.
(3)
Fond výstavby sa používa
a)
na financovanie investičnej výstavby, iných investícií, projektovej dokumentácie
a autorského dozoru,
b)
na úhradu splátok investičných a racionalizačných úverov, s výnimkou prekleňovacích
úverov,
c)
na úhradu príspevkov a podielov iným investorom,
d)
na úhradu odvodov z odpisu na redistribúciu,
e)
na iné účely podľa osobitných predpisov.23)
(4)
Ak podnik financuje investíciu z fondu kultúrnych a sociálnych potrieb,24) prevedie pred začiatkom financovania potrebné zdroje do fondu výstavby; na tento
prevod je potrebný súhlas príslušného orgánu Revolučného odborového hnutia.
(5)
Prevody z fondu výstavby do iných fondov nie sú dovolené.
(6)
Peňažné prostriedky fondu výstavby sa ukladajú na samostatný účet zriadený v Štátnej
banke československej.
§ 17
Rizikový fond
(1)
Podniky môžu utvárať rizikový fond so súhlasom nadriadeného ústredného orgánu. Tento
orgán môže určiť, v ktorých podnikoch sa musí rizikový fond utvoriť.
(2)
Spôsob tvorby a použitia rizikového fondu určí nadriadený ústredný orgán po dohode
s príslušným ministerstvom financií.
§ 18
Rezervný fond
(1)
Rezervný fond slúži na pokrytie mimoriadnych hospodárskych rizík vyplývajúcich z
výskumnej a vývojovej činnosti. Utvárajú ho organizácie výskumnej a vývojovej základne,
a to prídelom zo zisku.
(2)
Spôsob tvorby a použitia rezervného fondu určí nadriadený ústredný orgán po dohode
s Federálnym ministerstvom pre technický a investičný rozvoj, prípadne s Ministerstvom
výstavby a techniky Českej socialistickej republiky alebo Ministerstvom výstavby a
techniky Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „príslušný ústredný orgán
pre technický a investičný rozvoj“) a s príslušným ministerstvom financií.
Financovanie potrieb podniku
§ 19
Financovanie obežných prostriedkov
(1)
Zdrojom financovania obežných prostriedkov podnikov sú vlastné zdroje podnikov, prevádzkové
úvery a ostatné zdroje.
(2)
Podrobnosti o financovaní obežných prostriedkov upravuje osobitný predpis.25)
§ 20
Financovanie investičnej výstavby
Zdrojom financovania investičnej výstavby sú vlastné zdroje podnikov, prídely z centralizovaných
zdrojov od nadriadených orgánov, investičný úver, dotácie zo štátneho rozpočtu, štátnych
fondov, rozpočtov národných výborov, prípadne iné zdroje určené osobitnými predpismi.26) Spôsob financovania investičnej výstavby upravuje osobitný predpis.27)
§ 21
Financovanie technického rozvoja
(1)
Náklady na riešenie úloh a prác podnikových plánov rozvoja vedy a techniky zahŕňajú
podniky do nákladov svojej činnosti prostredníctvom rezervy na technický rozvoj určenej
vo finančnom pláne sumou zabezpečujúcou úlohy a práce podnikového plánu rozvoja vedy
a techniky, schválenou nadriadeným orgánom. Nadriadený ústredný orgán si môže vo výrobných
hospodárskych jednotkách s činnosťou vo vybraných odboroch vyhradiť toto schválenie
po dohode s príslušným ústredným orgánom pre technický a investičný rozvoj.
(2)
Podrobnosti o použití rezervy na technický rozvoj upravuje osobitný predpis.28)
§ 22
Hodnotenie ročných výsledkov
(1)
V rámci ročnej účtovnej uzávierky zistí podnik hospodársky výsledok, ďalej zhodnotí
výsledky hospodárskej činnosti za uplynulý rok. Zisk je povinný použiť podľa tohto
nariadenia.
(2)
Ročnú účtovnú závierku schvaľuje nadriadený orgán.29)
HLAVA 2 FINANČNÉ HOSPODÁRENIE VÝROBNÝCH HOSPODÁRSKYCH JEDNOTIEK
§ 23
(1)
Generálne riaditeľstvo hospodári oddelene
a)
s vlastnými zdrojmi a prostriedkami podnikového charakteru obdobne ako podniky; tieto
zdroje a prostriedky utvára jednak z tržieb a iných výnosov vlastných a pridružených
činností, jednak z príspevkov podnikov na úhradu nákladov činnosti generálneho riaditeľstva,
b)
so zdrojmi a prostriedkami výrobných hospodárskych jednotiek utváranými z dodatkových,
prípadne iných odvodov podnikov a so zdrojmi a prostriedkami z redistribúcie medzi
výrobnými hospodárskymi jednotkami; z týchto prostriedkov utvára generálne riaditeľstvo
odborové fondy,
c)
s ďalšími zdrojmi a prostriedkami podľa osobitných predpisov.
(2)
Generálne riaditeľstvo utvára odborový fond výstavby, odborový fond technického rozvoja
a odborový rezervný fond a ďalej za podmienok ustanovených v § 27 odborový fond geologických prác a za podmienok ustanovených v § 28 odborový fond škôd a náhrad; môže tiež utvárať (dopĺňať) rizikový fond obdobne podľa
§ 17 a ďalšie odborové účelové fondy obdobne podľa § 11 ods. 3. Nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušným ministerstvom financií môže generálnemu
riaditeľstvu tvorbu určitého účelového odborového fondu uložiť.
(3)
Peňažné prostriedky odborových fondov sa ukladajú na samostatné účty zriadené v Štátnej
banke československej.
(4)
Zostatky odborových fondov ku koncu roka sa prevádzajú do nasledujúceho roka.
§ 24
Odborový fond výstavby
(1)
Odborový fond výstavby utvára generálne riaditeľstvo
a)
centralizáciou odpisov od podriadených podnikov,
b)
prídelom zo zisku výrobnej hospodárskej jednotky,
c)
prídelom z centralizovaného zisku a z centralizovaných odpisov ústredného orgánu,
d)
z príspevkov a podielov od iných organizácií podľa osobitných predpisov,30)
e)
prevodom z iných fondov, pokiaľ to dovoľuje toto nariadenie alebo osobitný predpis.31)
(2)
Prostriedky odborového fondu výstavby používa generálne riaditeľstvo
a)
na úhradu odvodu z odpisov uloženého ústredným orgánom, ktorý sa použije na redistribúciu
odpisov medzi výrobnými hospodárskymi jednotkami alebo na odvod odpisov do štátneho
rozpočtu,
b)
na plánované prídely do fondov výstavby podriadených podnikov,
c)
na financovanie plánovaných investícií výrobnej hospodárskej jednotky, ktorých investorom
je generálne riaditeľstvo, a na úhradu splátok investičných a racionalizačných úverov
poskytnutých generálnemu riaditeľstvu pre výrobnú hospodársku jednotku, a to prevodom
do fondu výstavby generálneho riaditeľstva,
d)
na poskytovanie príspevkov a podielov iným investorom podľa osobitných predpisov,32)
e)
na ostatné použitie podľa osobitných predpisov (napr. na realizáciu záruk za úvery).
§ 25
Odborový fond technického rozvoja
(1)
Odborový fond technického rozvoja utvára generálne riaditeľstvo
a)
z príspevkov od podriadených podnikov okrem organizácií výskumnej a vývojovej základne,
b)
z príjmov33) získaných pri riešení úloh financovaných z tohoto fondu,
c)
z účelových dotácií od nadriadeného orgánu, prípadne z iných zdrojov podľa osobitného
predpisu.33)
(2)
Výška tvorby odborového fondu technického rozvoja sa určí vo finančnom pláne výrobnej
hospodárskej jednotky sumou zabezpečujúcou úlohy a práce odborového plánu rozvoja
vedy a techniky a podielové financovanie úloh štátnych a rezortných plánov rozvoja
vedy a techniky. Túto sumu schvaľuje nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušným
ústredným orgánom pre technický a investičný rozvoj a s príslušným ministerstvom financií.
(3)
Prostriedky odborového fondu technického rozvoja používa generálne riaditeľstvo na
financovanie úloh odborového plánu rozvoja vedy a techniky, na ďalšie účely určené
osobitným predpisom,34) prípadne na dotácie podriadeným organizáciám na financovanie technického rozvoja.
(4)
Podrobnosti o použití odborového fondu technického rozvoja ustanovuje osobitný predpis.34)
(5)
Odborový fond technického rozvoja nemusia zriaďovať generálne riaditeľstvá spravované
Ministerstvom obchodu Českej socialistickej republiky a Ministerstvom obchodu Slovenskej
socialistickej republiky, pokiaľ tak určia tieto ministerstvá.
§ 26
Odborový rezervný fond
(1)
Odborový rezervný fond utvára generálne riaditeľstvo prídelom zo zisku centralizovaného
od podriadených podnikov v rámci redistribúcie; ďalším zdrojom môžu byť aj sankcie
podľa § 82 ods. 3 a § 83 ods. 1 písm. a) č. 1.
(2)
Nadriadený ústredný orgán určí v rámci svojho finančného plánu výšku prídelu do odborového
rezervného fondu určitým percentom zo zisku za celú výrobnú hospodársku jednotku a
limit jeho maximálneho zostatku. Vo výnimočných prípadoch (napríklad pri výrobnej
hospodárskej jednotke vykazujúcej stratu) môže nadriadený ústredný orgán v rámci svojho
finančného plánu určiť prídel absolútnou sumou. Suma prevyšujúca limit maximálneho
zostatku odborového rezervného fondu ku koncu roka sa prevedie do rezortného rezervného
fondu.
(3)
Odborový rezervný fond používa generálne riaditeľstvo
a)
na dotácie podriadeným podnikom, najmä do fondov kultúrnych a sociálnych potrieb
podriadených podnikov podľa osobitných predpisov35) a na úhradu ich neplánovaných strát,
b)
na úhradu strát, prípadne vyšších nákladov vzniknutých podnikom z rozhodnutia generálneho
riaditeľstva,
c)
na úhradu peňažných odmien v socialistickom súťažení a na ostatné dotácie do fondov
odmien podnikov nad určený normatív alebo limit (do výšky rezervy utvorenej pri rozpise
normatívov alebo limitov fondu odmien) a na poskytovanie príspevkov na výchovu učňov
podľa osobitných predpisov,36)
d)
na iné úhrady ustanovené osobitnými predpismi.36)
(4)
Prostriedky odborového rezervného fondu používa generálne riaditeľstvo aj na poskytnutie
dočasnej finančnej výpomoci podriadeným podnikom na preklenutie výkyvov v ich finančnom
hospodárení, najdlhšie však do času ročného zúčtovania.
(5)
Generálne riaditeľstvá v pôsobnosti ministerstiev poľnohospodárstva a výživy, ktoré
utvárajú osobitný rezervný fond na krytie rozdielu v digescii cukrovej repy, dotujú
povinne príslušnými sumami tento fond v rokoch, keď digescia alebo množstvo prekročia
plánovanú výšku, na krytie rozdielu pre prípady, keď digescia alebo množstvo poklesnú
pod plánovanú výšku.
§ 27
Odborový fond geologických prác
(1)
Odborový fond geologických prác utvárajú so súhlasom príslušného ministerstva financií
generálne riaditeľstvá, v pôsobnosti ktorých sa ťažia nerastné suroviny, a to z príspevkov
od podriadených podnikov, prípadne z centralizovaných zdrojov.
(2)
Odborový fond geologických prác sa používa predovšetkým na financovanie predbežného
a podrobného geologického prieskumu ložísk, včítane prevodov preskúmaných zásob do
vyšších kategórií alebo ich prehodnotenia.
(3)
Podrobnosti o tvorbe a použití odborového fondu geologických prác upravuje osobitný
predpis.37)
§ 28
Odborový fond škôd a náhrad
(1)
Odborový fond škôd a náhrad môžu utvárať so súhlasom príslušného ministerstva financií
generálne riaditeľstvá, v pôsobnosti ktorých sa uskutočňuje vyhľadávanie a prieskum
ložísk, výstavba alebo likvidácia banských diel a zariadení a dobývanie a ťažba nerastov,
ako aj ich úprava a zošľachťovanie v súvislosti s dobývaním. Fond sa utvára z príspevkov
od podriadených podnikov, prípadne z centralizovaných zdrojov.
(2)
Fond sa používa predovšetkým na financovanie škôd vzniknutých činnosťou uvedenou
v odseku 1 na hmotnom majetku iných socialistických organizácií a na majetku občanov.
(3)
Prostriedky tohto fondu nemožno prevádzať do iných fondov a na iné účely, s výnimkou
fondu výstavby.
HLAVA 3 FINANČNÉ HOSPODÁRENIE KONCERNOV
§ 29
(1)
Koncerny utvárajú a používajú finančné zdroje obdobne podľa § 4, 5 a 6.
(2)
Pre vykonávanie odvodov, dodatkových odvodov a odvodu za odňatie poľnohospodárskej
pôdy poľnohospodárskej výrobe koncernom platia obdobne § 7 ods. 1 písm. a), b) a d), § 8 ods. 2 písm. b), § 9 a § 10.
(3)
Koncerny utvárajú a používajú tieto koncernové fondy:
a)
fond kultúrnych a sociálnych potrieb, fond odmien, fond drobných podnikových investícií,
obratový fond, fond výstavby, prípadne aj rizikový fond a iné účelové fondy; pre tvorbu
a použitie týchto fondov platia primerane § 11 ods. 3 a 4 a § 12 až 17,
b)
fond technického rozvoja, rezervný fond, fond geologických prác, fond škôd a náhrad
a iné účelové fondy; pre tvorbu a použitie týchto fondov platia primerane § 23 ods. 2 až 4 a § 25 až 28 s tým, že prídely do fondov odmien koncernových podnikov a koncernových účelových
organizácií (ďalej len „koncernové podniky“) na úhradu peňažných odmien v socialistickom
súťažení a na ostatné dotácie nad určený normatív alebo limit sa uskutočňujú z koncernového
fondu odmien.
(4)
Koncerny môžu zo svojich fondov v súlade so štatútom koncernu poskytovať prídely,
z fondu výstavby aj pôžičky do príslušných fondov koncernových podnikov.
(5)
Ku dňu svojho zriadenia môžu koncerny centralizovať zostatky fondov podnikov, s výnimkou
fondu kultúrnych a sociálnych potrieb a fondu odmien.
(6)
Koncerny môžu zriadiť koncernový účet redistribúcie zisku.
§ 30
Koncernové podniky utvárajú a používajú fond kultúrnych a sociálnych potrieb a fond
odmien podľa osobitných predpisov.38) Môžu utvárať a používať aj ďalšie podnikové fondy uvedené v tomto nariadení, ak tak
ustanovuje štatút koncernu, ktorý môže tiež upraviť spôsob utvárania finančných zdrojov
koncernových podnikov a uskutočňovanie ich redistribúcie.
HLAVA 4 SÚČINNOSŤ ÚSTREDNÝCH ORGÁNOV PRI HOSPODÁRENÍ ŠTÁTNYCH HOSPODÁRSKYCH ORGANIZÁCIÍ,
ORGANIZÁCIÍ ZAHRANIČNÉHO OBCHODU A VÝROBNÝCH HOSPODÁRSKYCH JEDNOTIEK
§ 32
Ústredné orgány vykonávajú v rámci svojej riadiacej činnosti znovu rozdelenie zdrojov
medzi výrobné hospodárske jednotky, koncerny a priamo podriadené podniky a zriaďujú
rezortné účelové fondy.
§ 33
(1)
Ústredné orgány utvárajú za podmienok ďalej uvedených tieto fondy:
a)
rezortný fond technického rozvoja,
b)
rezortný rezervný fond,
c)
rezortný fond výstavby,
d)
ďalšie účelové fondy so súhlasom príslušného ministerstva financií.
(2)
Peňažné prostriedky rezortných fondov sa ukladajú na samostatné účty zriadené v Štátnej
banke československej.
(3)
Zostatky fondov ústredných orgánov ku koncu roka sa prevádzajú do nasledujúceho roka.
§ 34
Rezortný fond technického rozvoja
(1)
Rezortný fond technického rozvoja utvárajú ústredné orgány, ktoré zostavujú rezortný
plán rozvoja vedy a techniky. Fond sa tvorí z týchto zdrojov:
a)
z časti zdrojov odborových a koncernových fondov technického rozvoja, ktorej výšku
určí ústredný orgán,
b)
z príspevkov priamo podriadených organizácií, s výnimkou organizácií výskumnej a
vývojovej základne; ich výšku určí ústredný orgán,
c)
z príjmov39) získaných pri riešení úloh financovaných z tohoto fondu,
d)
z účelových dotácií zo štátneho rozpočtu v niektorých odvetviach, prípadne z iných
zdrojov podľa osobitného predpisu.39)
(2)
Výška rezortného fondu technického rozvoja sa určí vo finančnom pláne ústredného
orgánu sumou zabezpečujúcou úlohy a práce rezortného plánu rozvoja vedy a techniky,
prípadne dotácie výrobným hospodárskym jednotkám a koncernom, ako aj priamo podriadeným
podnikom po dohode s príslušným ústredným orgánom pre technický a investičný rozvoj.
(3)
Rezortný fond technického rozvoja sa používa na financovanie úloh rezortného plánu
rozvoja vedy a techniky, na ďalšie účely ustanovené osobitným predpisom39) a prípadne na dotácie výrobným hospodárskym jednotkám a koncernom, ako aj priamo
podriadeným podnikom na úlohy a vybrané činnosti v oblasti vedy a techniky.
(4)
Podrobnosti o použití rezortného fondu technického rozvoja ustanovuje osobitný predpis.40)
§ 35
Rezortný rezervný fond
(1)
Rezortný rezervný fond utvárajú ústredné orgány centralizáciou
a)
časti zisku výrobných hospodárskych jednotiek a koncernov vo výške určeného percenta
z ročnej tvorby ich odborových a koncernových rezervných fondov,
b)
časti zisku priamo podriadených podnikov, ktorá sa určí vo finančnom pláne určitým
percentom alebo absolútnou sumou,
c)
nadlimitných zostatkov odborových a koncernových rezervných fondov podriadených výrobných
hospodárskych jednotiek a koncernov.
Zdrojom tohto fondu sú aj sankcie podľa § 82 ods. 2 a § 83 ods. 1 písm. a) č. 1.
(2)
Vo finančnom pláne ústredného orgánu sa určuje limit maximálneho zostatku rezortného
rezervného fondu ku koncu roka, a to určitým percentom z plánovaného zisku za ústredný
orgán alebo absolútnou sumou. Nadlimitný zostatok sa použije na financovanie plánovaných
potrieb v nasledujúcom roku.
(3)
Rezortný rezervný fond sa používa pre priamo podriadené podniky, výrobné hospodárske
jednotky a koncerny obdobne podľa § 26.
§ 36
Rezortný fond výstavby
Rezortný fond výstavby utvára ústredný orgán, ktorý spravuje aspoň dva priamo podriadené
podniky. Pre tvorbu a použitie tohto fondu platí obdobne § 24.
HLAVA 5 REDISTRIBÚCIA (ZNOVUROZDEĽOVANIE) FINANČNÝCH ZDROJOV
§ 37
(1)
Premetom redistribúcie sú zisk a odpisy utvárané podnikmi a centralizované výrobnými
hospodárskymi jednotkami a ústrednými orgánmi formou dodatkových odvodov, vedené na
účtoch redistribúcie zisku a odpisov, prípadne vo fondoch výstavby.
(2)
Vo finančnom pláne sa určí redistribúcia zdrojov pevnou sumou na základe prepočtu
plánovaných zdrojov a potrieb; redistribúcia musí byť na úrovni ústredného orgánu
vyrovnaná. Zisk, ktorý zostane podniku, prípadne výrobnej hospodárskej jednotke a
koncernu, sa znovu rozdeľuje po úhrade odvodov a prídelov do fondov a po prípadnom
plánovanom ostatnom použití zisku so súhlasom nadriadeného orgánu na určené účely
podľa právnych predpisov. Odpisy sa znovu rozdeľujú s prihliadnutím na ďalšie zdroje
financovania investícií. Zmeny v redistribúcii sa uskutočňujú len súčasne so zmenou
finančného plánu.
(3)
Ak sa ročná skutočná tvorba zisku odchyľuje od plánovanej, znovu rozdeľuje sa utvorený
zisk zostávajúci podniku, prípadne výrobnej hospodárskej jednotke a koncernu po splnení
odvodov a prídelov a po prípadnom ostatnom použití zisku so súhlasom nadriadeného
orgánu na určené účely podľa právnych predpisov. Ak sa ročná skutočná tvorba odpisov
odchyľuje od plánovanej, odpisy sa znovu rozdeľujú podľa ich skutočnej tvorby.
(4)
Redistribúciou zdrojov sa nesmú zastierať rozdiely medzi dobre a zle hospodáriacimi
podnikmi a výrobnými hospodárskymi jednotkami, prípadne koncernmi.
(5)
Pri redistribúcii zdrojov vnútri výrobných hospodárskych jednotiek spravovaných orgánmi
republík s podnikmi na území Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej
republiky sú orgány uskutočňujúce, prípadne navrhujúce redistribúciu povinné prerokovať
uskutočnenie, prípadne návrhy s ministerstvom financií druhej republiky. Pokiaľ ide
o výrobné hospodárske jednotky spravované federálnymi orgánmi, informujú orgány uskutočňujúce,
prípadne navrhujúce redistribúciu o uskutočnení, prípadne o návrhoch ministerstvá
financií Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky.
§ 38
Redistribúcia vnútri výrobných hospodárskych jednotiek
Generálne riaditeľstvo znovu rozdeľuje zisk a odpisy tak, že centralizuje tieto zdroje
od podriadených podnikov a používa ich na prídely podriadeným podnikom, prípadne na
tvorbu odborových fondov.
§ 39
Redistribúcia medzi výrobnými hospodárskymi jednotkami, koncernmi a medzi podnikmi
priamo podriadenými ústrednému orgánu
Ústredný orgán znovu rozdeľuje zisk a odpisy medzi jemu podriadenými výrobnými hospodárskymi
jednotkami, koncernmi a podnikmi tak, že centralizuje tieto zdroje od výrobných hospodárskych
jednotiek, koncernov a priamo podriadených podnikov a používa ich na prídely týmto
organizáciám, na tvorbu rezortných fondov, prípadne na odvod odpisov do štátneho rozpočtu.
§ 40
Dodatkové odvody na znovu rozdelenie prostriedkov vykonávajú výrobné hospodárske jednotky
a koncerny vo výške a lehotách určených ústredným orgánom.
§ 41
V rámci redistribúcie zdrojov poskytne nadriadený orgán podnikom, výrobným hospodárskym
jednotkám a koncernom, ktoré plánujú ako výsledok hospodárenia stratu, dotáciu v pláne
na úhradu tejto straty. Do dotácie sa zahrnú aj prídely do fondov hmotnej zainteresovanosti
podľa normatívov a na ostatné účely.
§ 42
Podrobnosti o redistribúcii zisku a odpisov, včítane preddavkov na dodatkové odvody
v priebehu roka, upravuje osobitný predpis.41)
DRUHÁ ČASŤ
POĽNOHOSPODÁRSTVO
§ 43
Použitie zisku
Podniky uvedené v § 2 ods. 3 utvárajú a používajú finančné zdroje42) obdobne podľa § 4 a 5 a zriaďujú fondy obdobne podľa § 11 s týmito odchýlkami:
a)
nezriaďujú fond drobných podnikových investícií,
b)
zriaďujú fond bytovej výstavby.
§ 44
Odvody podnikov
Podniky vykonávajú odvody a platby daní obdobne podľa § 7, § 9 ods. 1 a 3 a § 10 a platia príspevky príslušným nadriadeným orgánom vo výške určenej Ministerstvom
poľnohospodárstva a výživy Českej socialistickej republiky alebo Ministerstvom poľnohospodárstva
a výživy Slovenskej socialistickej republiky. Ak sú podniky podriadené generálnemu
riaditeľstvu, vykonávajú aj odvody obdobne podľa § 8 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 písm. a).
§ 45
Použitie odpisov
Fondy podnikov
§ 46
Fond kultúrnych a sociálnych potrieb
Pre tvorbu a použitie fondu kultúrnych a sociálnych potrieb platí obdobne § 12.
§ 47
Fond odmien
O fonde odmien platí obdobne § 13 s tým, že sa môže tiež dopĺňať z rezervného fondu podniku.
§ 48
Obratový fond
(1)
Zdrojom krytia obežných prostriedkov podnikov je predovšetkým obratový fond; dopĺňa
sa prídelmi zo zisku podniku, prípadne prídelmi od nadriadeného orgánu alebo dotáciami
zo štátneho rozpočtu. Pre financovanie obežných prostriedkov platí primerane § 19.
(2)
Zásoby štátnych hmotných rezerv v poľnohospodárskych nákupných a zásobovacích podnikoch
sa kryjú obratovým fondom.
§ 49
Fond výstavby
§ 51
Rezervný fond
V rezervnom fonde sústreďujú podniky zdroje potrebné na preklenutie výkyvov svojho
hospodárenia. Rezervný fond sa utvára a dopĺňa prídelmi zo zisku, prípadne ďalšími
zdrojmi podľa osobitných predpisov;44) používa sa za podmienok ustanovených Ministerstvom poľnohospodárstva a výživy Českej
socialistickej republiky po dohode s Ministerstvom financií Českej socialistickej
republiky alebo s Ministerstvom poľnohospodárstva a výživy Slovenskej socialistickej
republiky po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky.
Rezervný fond možno použiť na prídely do ostatných fondov.
§ 52
Fond bytovej výstavby
(1)
Fond bytovej výstavby utvárajú podniky podľa potreby na zabezpečenie stabilizácie
pracovných síl v poľnohospodárstve.
(2)
Zdrojmi fondu bytovej výstavby sú:
a)
vlastné zdroje podniku na podnikovú bytovú výstavbu, včítane splátok pôžičiek,
b)
dotácie (subvencie) na financovanie bytovej výstavby.
(3)
Podrobnosti o použití fondu bytovej výstavby, najmä podmienky pre poskytovanie pôžičiek
pracovníkom na družstevnú a individuálnu bytovú výstavbu ustanovujú osobitné predpisy.45)
§ 54
Ďalšie finančné vzťahy
(1)
(2)
Na Ministerstve poľnohospodárstva a výživy Českej socialistickej republiky a na Ministerstve
poľnohospodárstva a výživy Slovenskej socialistickej republiky sa utvárajú rezortné
fondy obdobne podľa § 33 a redistribúcia sa uskutočňuje obdobne podľa § 37 a § 39 až 42.
(3)
Štátnym poľnohospodárskym podnikom sa poskytujú zo štátneho rozpočtu podľa zásad
ustanovených vládou Československej socialistickej republiky
a)
diferenciálne príplatky pre podniky hospodáriace v horších podmienkach, než na základe
ktorých boli určené základné nákupné ceny,
b)
príplatky charakteru prémií a príplatky k cenám poľnohospodárskych výrobkov,
c)
účelové subvencie na podporu spoločensky významných opatrení na rozvoj poľnohospodárskej
výroby, najmä na zabezpečenie stabilizácie a reprodukcie pracovných síl, na čiastočnú
úhradu výrobných a nevýrobných investícií, na rozvoj koncentrácie a špecializácie
poľnohospodárskej výroby, na ozdravovanie hovädzieho dobytka a ošípaných a na bytovú
výstavbu,
d)
účelové dotácie ekonomicky neupevneným podnikom na zvýšenie ich hmotného záujmu na
zabezpečení konsolidácie v súlade s plnením úloh štátneho plánu.
TRETIA ČASŤ
ŠTÁTNE HOSPODÁRSKE ORGANIZÁCIE, KTORÝCH VZŤAH K ŠTÁTNEMU ROZPOČTU URČUJE FINANČNÝ
PLÁN
§ 55
(1)
Ustanovenia tejto časti sa vzťahujú
a)
na štátne hospodárske organizácie
- železničnej a vodnej dopravy, včítane priemyselných, stavebných a ostatných štátnych
hospodárskych organizácií železničnej dopravy,
- spojov,
- štátnych lesov,
- vodného hospodárstva (podniky povodí a investorské vodohospodárske organizácie),
- štátneho a armádneho filmu,
- geodézie a kartografie,
- vojenských kúpeľných a rekreačných zariadení,
- peňažníctva a poisťovníctva,
b)
na výpočtové strediská, ak sú štátnymi hospodárskymi organizáciami.
(2)
Federálne ministerstvo financií môže na základe návrhu príslušného ústredného orgánu
federácie rozhodnúť, že štátna nepriemyselná hospodárska organizácia spravovaná týmto
orgánom, ktorá nie je uvedená v odseku 1 a nepodlieha odvodu zo zisku, dôchodkovej
dani ani poľnohospodárskej dani zo zisku podľa osobitných predpisov,46) sa spravuje ustanoveniami tretej časti. Ministerstvo financií Českej socialistickej republiky alebo Ministerstvo financií
Slovenskej socialistickej republiky môže rozhodnúť obdobne pri štátnych nepriemyselných
hospodárskych organizáciách spravovaných ústredným orgánom republiky.
§ 56
Finančný vzťah k štátnemu rozpočtu
(1)
Spôsob financovania plánovaných potrieb podnikov a ich záväzný finančný vzťah k štátnemu
rozpočtu sa určí vo finančnom pláne a v štátnom rozpočte podľa ustanovení tejto časti.
(2)
Záväzným finančným vzťahom podniku k štátnemu rozpočtu sa rozumie rozdiel medzi plánovanou
tvorbou zdrojov a plánovanými potrebami, vyplývajúci zo schváleného finančného plánu
podniku; tento rozdiel sa vyjadruje odvodom voľného zostatku zisku alebo neinvestičnou
dotáciou, prípadne aj investičnou dotáciou.
(3)
Vo finančnom pláne podniku sa plánuje tvorba finančných zdrojov a ich použitie; zabezpečujú
sa všetky plánované potreby na prevádzku aj investície.
(4)
Finančný plán podniku schvaľuje jeho nadriadený orgán.
§ 57
Pre finančné hospodárenie podnikov a ich hmotnej zainteresovanosti platia obdobne
§ 4, 5, 6, 11 (s výnimkou fondu drobných podnikových investícií), § 12, 13 a § 15 až 22.
§ 58
Odvody a príspevok na sociálne zabezpečenie
Podniky vykonávajú odvody a platia príspevok na sociálne zabezpečenie podľa osobitných
predpisov47) a ďalej, pokiaľ im boli uložené, aj
a)
odvod z odpisov na znovu rozdelenie a odvody podľa § 7 ods. 1 písm. b), c) a d) a § 8,
b)
príspevok podľa § 7 ods. 2,
c)
odvod voľného zostatku zisku do štátneho rozpočtu; ziskom sa rozumie bilančný zisk.
§ 59
(1)
Ročná povinnosť odvodu podľa § 58 písm. c) sa podniku ustanovuje vo finančnom pláne.
(2)
Pri zúčtovaní odvodu voľného zostatku zisku so štátnym rozpočtom podnik
a)
odvedie celý zisk, ktorý nebol podľa príslušných právnych predpisov pridelený do
fondov alebo ktorý sa nepoužil na iné účely,
b)
upraví odvod voľného zostatku zisku určený finančným plánom o rozdiel medzi plánovanými
a skutočnými ostatnými odvodmi do štátneho rozpočtu alebo rozpočtu národného výboru
a ďalej o rozdiel medzi plánovanými a skutočnými prídelmi do fondov hmotnej zainteresovanosti
podľa normatívov, ako aj do ostatných fondov, maximálne však do výšky plánovaného
prídelu ostatným fondom.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ŠTÁTNE HOSPODÁRSKE ORGANIZÁCIE SPRAVOVANÉ NÁRODNÝMI VÝBORMI AKO ORGÁNMI HOSPODÁRSKEHO
RIADENIA
HLAVA 1
PODNIKY PODLIEHAJÚCE ODVODU ZO ZISKU ALEBO DÔCHODKOVEJ DANI
PODNIKY PODLIEHAJÚCE ODVODU ZO ZISKU ALEBO DÔCHODKOVEJ DANI
Finančné hospodárenie podnikov
§ 65
Pre podniky, ktoré riadia národné výbory ako orgány hospodárskeho riadenia a ktoré
podliehajú odvodu zo zisku alebo dôchodkovej dani, platia obdobne § 4, 5, 6, 7 ods. 1 písm. a), § 11 (s výnimkou fondu drobných podnikových investícií a rezervného fondu), § 12, 13, 15, 16, 17 a § 19 až 22.
§ 66
Ustanoveniami druhej časti sa spravuje obdobne Štátny majetok hlavného mesta Prahy.
HLAVA 2 PODNIKY, KTORÝCH VZŤAH K ROZPOČTU NÁRODNÉHO VÝBORU URČUJE FINANČNÝ PLÁN
§ 67
(1)
Vzťah podnikov vodného hospodárstva riadených národnými výbormi, podnikov mestskej
hromadnej dopravy a Dopravného podniku hlavného mesta Prahy, organizácií bytového
hospodárstva, ústavov kozmetiky, teplárenských podnikov a podnikov výstavníctva k
rozpočtu riadiacich národných výborov určujú finančné plány týchto podnikov, ktoré
schvaľuje riadiaci národný výbor.
(2)
Pre určenie finančného vzťahu podnikov uvedených v odseku 1 k rozpočtu riadiacich
národných výborov platí obdobne § 56.
(3)
Neinvestičné dotácie zlepšujúce hospodársky výsledok sa neposkytujú.
§ 68
§ 69
Použitie odpisov
(1)
Utvorené odpisy odvádzajú podniky uvedené v § 67 do rozpočtu riadiaceho národného výboru.
(2)
Riadiaci národný výbor určuje lehoty a spôsob vykonávania odvodov odpisov.51)
§ 70
Odvody a príspevok na sociálne zabezpečenie
(1)
Podniky vykonávajú
a)
odvody a platia príspevok na sociálne zabezpečenie podľa zákona o odvodoch,
b)
odvod odpisov (§ 69),
c)
odvod voľného zostatku zisku do rozpočtu riadiaceho národného výboru.
(2)
Odvod podľa odseku 1 písm. c) vykonávajú podniky podľa osobitných predpisov.52)
(3)
Odvody a zúčtovanie sa vykonávajú obdobne podľa § 59.
§ 71
Neinvestičné dotácie
(1)
Na úhradu plánovaného nedostatku zdrojov sa podnikom poskytujú dotácie na úhradu
plánovanej straty alebo k zisku, pokiaľ tento nestačí na krytie plánovaných potrieb.
Poskytnutie dotácií sa môže viazať na splnenie určeného ukazovateľa plánu.
(2)
Pri prekročení plánovanej straty, prípadne plánovaných potrieb môže podnik dostať
úhradu zvýšenej potreby prídelu s prihliadnutím na to, či prekročenie plánovanej straty,
prípadne plánovaných potrieb ovplyvnil výkon v súlade so záujmami spoločnosti.
(3)
Osobitný predpis ustanovuje, z akých zdrojov a akým spôsobom riadiaci národný výbor
poskytne dotáciu alebo uhradí zvýšenú potrebu prídelu.53)
§ 72
Príspevok na sociálne zabezpečenie
(1)
Sadzba príspevku na sociálne zabezpečenie je pre podniky vodného hospodárstva spravované
národnými výbormi, pre ústavy kozmetiky, teplárenské podniky a pre podniky výstavníctva
25 % zo základu.54)
(2)
Sadzba príspevku na sociálne zabezpečenie je pre podniky mestskej hromadnej dopravy
a Dopravný podnik hlavného mesta Prahy 10 % zo základu.54)
(3)
Organizácie bytového hospodárstva príspevok na sociálne zabezpečenie neodvádzajú.
HLAVA 3 FONDY NÁRODNÝCH VÝBOROV Z CENTRALIZOVANÝCH PROSTRIEDKOV
§ 73
(1)
Prostriedky z dodatkových odvodov podnikov uvedených v § 65 sa na účely znovu rozdeľovania centralizujú pri riadiacich národných výboroch vo
fonde výstavby a v rezervnom fonde (ďalej v tejto hlave „fondy“).
(2)
Prostriedky z dodatkových odvodov podnikov riadených mestskými, prípadne obvodnými
a miestnymi národnými výbormi sa môžu po dohode s týmito národnými výbormi centralizovať
aj vo fondoch okresného národného výboru, prípadne Národného výboru hlavného mesta
Prahy a Národného výboru hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy.
(3)
Zostatky fondov utvorených podľa odseku 1 a 2 sa môžu po dohode s okresnými národnými
výbormi centralizovať vo fondoch krajského národného výboru.
(4)
Prostriedky fondov sa používajú účelovo na potreby všetkých podnikov spravovaných
národnými výbormi.
(5)
Zostatky fondov koncom roka neprepadajú.
(6)
Peňažné prostriedky fondov sa vedú na samostatných účtoch zriadených v Štátnej banke
československej.
§ 74
Fond výstavby národného výboru
(1)
Fond výstavby národného výboru sa utvára odvodom časti odpisov podnikov uvedených
v § 65 a centralizáciou podľa § 73 ods. 3. Národný výbor môže previesť do tohto fondu zdroje a prostriedky zo svojho rezervného
fondu.
(2)
Fond výstavby národného výboru sa používa na účelové dotácie do fondov výstavby podriadených
podnikov, na financovanie ich plánovanej investičnej výstavby, splátok investičných
úverov, prípadne na združovanie prostriedkov na investície a na prevody medzi fondmi
výstavby národných výborov.
(3)
Podniky uvedené v § 65 odvádzajú do fondu výstavby národného výboru časť odpisov zostávajúcich po úhrade
ich plánovaných potrieb na investičnú výstavbu. Odvod sa určí vo finančnom pláne absolútnou
sumou maximálne do výšky skutočnej tvorby odpisov.
§ 75
Rezervný fond národného výboru
(1)
Rezervný fond národného výboru sa utvára z dodatkových odvodov zo zisku podriadených
podnikov na znovu rozdelenie. Ďalším zdrojom môžu byť aj prostriedky centralizované
podľa § 73 ods. 3 a zdroje zo sankcií podľa § 82 ods. 3 a § 83 ods. 1 písm. a) č. 1, prípadne ďalšie zdroje podľa osobitných predpisov.55)
(2)
Rezervný fond národného výboru sa používa
a)
na dotácie podriadeným podnikom, najmä do fondu kultúrnych a sociálnych potrieb podľa
osobitných predpisov56) a na úhradu strát,
b)
na úhradu peňažných odmien v socialistickom súťažení a na ostatné dotácie do fondov
odmien podnikov nad určený normatív alebo limit (do výšky rezervy utvorenej pri rozpise
normatívu alebo limitu fondu odmien) a na poskytovanie príspevkov na výchovu učňov
podľa osobitných predpisov,57)
c)
na doplnenie obratových fondov podnikov,
d)
na prevody do fondu výstavby národného výboru,
e)
na prevody medzi rezervnými fondmi národných výborov,
f)
na poskytnutie dočasnej finančnej výpomoci podriadeným podnikom na preklenutie výkyvov
v ich finančnom hospodárení, najdlhšie však do času ročného zúčtovania,
g)
na iné úhrady ustanovené osobitnými predpismi.57)
(3)
Dodatkový odvod zo zisku na redistribúciu sa určí pevnou sumou vo finančnom pláne
na základe prepočtu plánovaných zdrojov a potrieb podnikov uhrádzaných zo zisku v
poradí podľa § 5 ods. 1. V prípade nesplnenia plánovanej tvorby zisku platí obdobne § 37 ods. 3.
§ 76
(1)
Dodatkové odvody na redistribúciu finančných zdrojov vykonávajú podniky v lehotách
a spôsobom určeným príslušným národným výborom.
(2)
Znovu rozdelením zdrojov sa nesmú zastierať rozdiely medzi dobre a zle hospodáriacimi
podnikmi.
(3)
Zmeny v dodatkových odvodoch na znovu rozdelenie prostriedkov sa uskutočňujú len
súčasne so zmenou finančného plánu.
HLAVA 4 SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 77
(1)
Pre podniky uvedené v § 65 a v § 67 ods. 1 platia obdobne § 7 ods. 1 písm. b) a d) a § 9 ods. 1 a 3.
(2)
Podniky uvedené v odseku 1 vykonávajú odvod za odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej
výrobe obdobne podľa § 10.
§ 78
Riadiaci národný výbor určí organizáciám so zlúčenou hospodárskou a rozpočtovou činnosťou
spôsob finančného hospodárenia.
PIATA ČASŤ
ODVOD Z ODPISOV
§ 79
(1)
Odvod z odpisov do štátneho rozpočtu vykonávajú ústredné orgány, ak plánovaná tvorba
odpisov (včítane zostatkovej ceny vyradených základných prostriedkov) všetkých hospodárskych
organizácií a organizácií zahraničného obchodu nimi spravovaných presahuje podiel
z plánovaných investícií určený ročne vládou Československej socialistickej republiky,
do výšky ktorého možno použiť odpisy na financovanie investícií a na splácanie investičných
úverov v bežnom roku. Odvod určí štátny rozpočet na bežný rok pre jednotlivé ústredné
orgány absolútnou sumou, ktorú tvorí rozdiel medzi plánovanou tvorbou odpisov podľa
prvej vety a podielom z plánovaných investícií.
(2)
Plánovanými investíciami podľa odseku 1 a 4 na určenie odvodu z odpisov sa rozumie
objem investičnej výstavby plánovaný na príslušný rok, zahŕňajúci objem prác a dodávok
na investičnú výstavbu, s výnimkou investičnej výstavby rozpočtového plánu a civilnej
obrany, na iné investície, na náklady na projektovú dokumentáciu a autorský dozor
a na objem plánovaných splátok bankových investičných úverov.
(3)
Plánovaná tvorba odpisov pre potrebu určenia odvodu z odpisov sa vypočíta podľa priemerného
stavu základných prostriedkov v plánovanom roku v súlade s finančným plánom.
(4)
Výpočet výšky odpisov, ktoré ústrednému orgánu zostanú na použitie, sa určí súčtom
týchto hodnôt:
a)
za hospodárske organizácie výskumnej a vývojovej základne odpismi vo výške plánovaných
investícií podľa odseku 2, ktoré sa vypočítajú podľa jednotlivých organizácií výskumnej
a vývojovej základne;
b)
za súhrn ostatných organizácií určený podiel z plánovaných investícií podľa odseku
2.
(5)
Odvodová povinnosť sa v odvodovom období nemení, ani keď v priebehu tohto obdobia
dôjde v skutočnej tvorbe odpisov k odchýlkam proti plánu.
§ 80
(1)
Odvod z odpisov (§ 79 ods. 1) sa vykonáva v mesačných splátkach, a to vždy najneskoršie piaty deň po uplynutí
mesiaca vo výške jednej dvanástiny celoročnej odvodovej povinnosti určenej v štátnom
rozpočte.
(2)
Odvod sa vykonáva priamo na účet štátneho rozpočtu spravovaný príslušným ministerstvom
financií.
§ 81
Výrobné hospodárske jednotky a koncerny vykonávajú odvody z odpisov na rezortný účet
redistribúcie odpisov.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Sankcie
§ 82
(1)
Ak podnik, koncern, generálne riaditeľstvo alebo ústredný orgán nevykoná včas odvod
(preddavok na odvod) alebo dodatkový odvod do štátneho rozpočtu, do rozpočtu národného
výboru alebo do štátneho fondu, zaplatí penále vo výške podľa osobitných predpisov.58)
(2)
Ak koncern, generálne riaditeľstvo alebo podnik priamo podriadený ústrednému orgánu
včas nevykoná odvod (preddavok na odvod) alebo dodatkový odvod na účet ústredného
orgánu, môže mu tento orgán uložiť penále obdobne vo výške podľa osobitných predpisov.58)
(3)
Ak podnik podriadený generálnemu riaditeľstvu nesplní voči nemu svoje odvodové povinnosti,
môže mu generálne riaditeľstvo uložiť penále vo výške určenej štatútom výrobnej hospodárskej
jednotky; toto penále nesmie byť vyššie ako penále podľa osobitných predpisov.58)
§ 83
(1)
Pokiaľ osobitné predpisy neustanovujú inak, platia pre prípady nesprávnej tvorby
a nesprávneho použitia fondov štátnej hospodárskej organizácie alebo organizácie zahraničného
obchodu tieto sankcie:
a)
ak štátna hospodárska organizácia alebo organizácia zahraničného obchodu poruší ustanovenia
o tvorbe a použití svojich fondov hmotnej zainteresovanosti uvedené v tomto nariadení
alebo v osobitných predpisoch, je povinná zaplatiť jednorazové penále
1.
vo výške 5 % zo sumy neoprávnenej tvorby alebo použitia na ťarchu fondu, v ktorom
nedostatok zistil nadriadený orgán, a to do rezervného fondu tohto orgánu alebo
2.
vo výške 10 % zo sumy neoprávnenej tvorby alebo použitia na ťarchu fondu, v ktorom
nedostatok zistil štátny kontrolný orgán, prípadne finančná správa, a to do príslušného
štátneho rozpočtu;
b)
ak štátna hospodárska organizácia alebo organizácia zahraničného obchodu v rozpore
s právnym predpisom vykoná, prípadne nevykoná prídel do niektorého zo svojich fondov,
na ktorý sa nevzťahuje ustanovenie písmena a), alebo ak použije tento fond v rozpore
s právnym predpisom alebo poruší predpisy o redistribúcii zisku alebo o odpisoch prostredníctvom
účtov redistribúcie týchto finančných zdrojov, je povinná zaplatiť do príslušného
štátneho rozpočtu penále vo výške 10 % zo sumy neoprávnene pridelenej, prípadne nepridelenej
alebo použitej.
(2)
Povinnosť organizácie uviesť fond, prípadne účet redistribúcie do predpísaného stavu
nie je dotknutá zaplatením penále podľa odseku 1.
Výnimky a odchýlky
§ 84
Výnimky z tohto nariadenia môže povoliť vláda Československej socialistickej republiky,
pre jednotlivé organizácie aj príslušné ministerstvo financií. Ministerstvo financií
Českej socialistickej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej socialistickej
republiky pritom postupujú po dohode s Federálnym ministerstvom financií, pokiaľ nejde
o povolenie výnimiek pre organizácie riadené národnými výbormi a o povolenie výnimiek
z § 82 a 83 v prípadoch, keď penále uložili organizáciám finančné správy na základe revíznych
zistení.
§ 85
Odchýlky v spôsobe finančného hospodárenia pre oblasť obrany a bezpečnosti štátu,
uránového priemyslu a štátnych hmotných rezerv ustanovujú osobitné predpisy.
Prechodné a zrušovacie ustanovenia
§ 86
Ak sa po nadobudnutí účinnosti tohto nariadenia zistí, že organizácia pred jeho účinnosťou
porušila predtým platné predpisy o finančnom hospodárení, použijú sa sankcie podľa
predtým platných predpisov.
§ 87
Dňom nadobudnutia účinnosti tohto nariadenia strácajú platnosť výnimky povolené podľa
nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 139/1971 Zb. o finančnom hospodárení štátnych hospodárskych a niektorých ďalších socialistických
organizácií.
§ 88
Zrušuje sa nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 139/1971 Zb. o finančnom hospodárení štátnych hospodárskych a niektorých ďalších socialistických
organizácií.
§ 89
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1976.
Dr. Štrougal v. r.
1)
§ 8 písm. b) a c) zákona č. 103/1974 Zb. o poľnohospodárskej dani a článok 6 vyhlášky č. 106/1974 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o poľnohospodárskej dani; netýka sa organizácií vzniknutých
na základe zmluvy o združení podľa § 360a Hospodárskeho zákonníka, ktoré nie sú štátnymi hospodárskymi organizáciami.
2)
Funkciu výrobných hospodárskych jednotiek plní napr. v odvetví spojov Ústredné riaditeľstvo
spojov s podriadenými štátnymi hospodárskymi organizáciami spojov (§ 19 vl. nar. č. 91/1974 Zb.).
3)
§ 4 zákona č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie (ďalej len „zákon
o odvodoch").
4)
Vyhláška Ministerstva financií č. 76/1966 Zb. o odpisovaní základných prostriedkov.
5)
Skupinou sa rozumie napríklad použitie zisku podľa odseku 1 písm. b), t.j. na prídely
do fondu kultúrnych a sociálnych potrieb, do fondu odmien a fondu drobných podnikových
investícií, medzi ktorými odsek 1 neustanovuje žiadne poradie.
6)
Najmä zákon o odvodoch, zákon č. 113/1971 Zb. o dôchodkovej dani a o príspevku na sociálne zabezpečenie, zákon č. 103/1974 Zb. o poľnohospodárskej dani.
8)
§ 18 ods. 1 písm. a) zákona o odvodoch; § 11 a 12 nariadenia vlády ČSSR č. 136/1973 Zb. o štátnom riadení v oblasti cien.
10)
§ 18 ods. 1 písm. d) zákona o odvodoch; § 13 nariadenia vlády ČSSR č. 136/1973 Zb. o štátnom riadení v oblasti cien.
11)
§ 18 ods. 1 písm. f) zákona o odvodoch; vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 157/1975 Zb. o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce.
13)
Vyhláška Ministerstva financií č. 16/1962 Zb. o konaní vo veciach daní a poplatkov.
14)
Zákon č. 53/1966 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu; zákon ČNR č. 77/1969 Zb. o štátnom fonde na zúrodnenie pôdy; zákon SNR č. 179/1969 Zb. o štátnom fonde na zúrodnenie pôdy.
15)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
16)
Pozri poznámku 15.
17)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 157/1975 Zb. o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce.
18)
Najmä vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 157/1975 Zb. o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce.
19)
Pokyny ministerstiev financií na vypracovanie návrhov rozpočtov a finančných plánov.
20)
Smernice Federálneho ministerstva financií o financovaní obežných prostriedkov, reg.
v čiastke 35/1975 Zb.
21)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 119/1972 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií a o poskytovaní príspevkov
na investičnú výstavbu a prevádzku niektorých zariadení.
22)
Najmä vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
23)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 90/1972 Zb. o financovaní niektorých zariadení podnikovej spoločenskej spotreby a niektorých
činností štátnych hospodárskych organizácií a organizácií zahraničného obchodu.
24)
§ 3 ods. 5 vyhlášky Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
25)
Smernice Federálneho ministerstva financií o financovaní obežných prostriedkov, reg.
v čiastke 35/1975 Zb.
26)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 119/1972 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií a o poskytovaní príspevkov
na investičnú výstavbu a prevádzku niektorých zariadení.
27)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
č. 152/1975 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov; rámcové zásady pre poskytovanie
dotácií zo štátneho rozpočtu na investičnú výstavbu hospodárskym organizáciám, schválené
uznesením vlády Československej socialistickej republiky č. 191/1975 (Finančný spravodajca
č. 8/1975).
28)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 153/1975 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
29)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 88/1972 Zb. o preverovaní a schvaľovaní ročných účtovných uzávierok štátnych hospodárskych organizácií
a organizácií zahraničného obchodu.
30)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 119/1972 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií a o poskytovaní príspevkov
na investičnú výstavbu a prevádzku niektorých zariadení.
31)
Napr. vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
32)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 119/1972 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií a o poskytovaní príspevkov
na investičnú výstavbu a prevádzku niektorých zariadení.
33)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 153/1975 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
34)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 153/1975 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
35)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
36)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 90/1972 Zb. o financovaní niektorých zariadení podnikovej spoločenskej spotreby a niektorých
činností štátnych hospodárskych organizácií a organizácií zahraničného obchodu.
37)
Vyhláška Ministerstva financií, Štátnej plánovacej komisie a Ústredného geologického
úradu č. 9/1967 Zb. o projektovaní a financovaní geologických prác.
38)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb; vyhláška Federálneho ministerstva práce
a sociálnych vecí č. 157/1975 Zb. o usmerňovaní mzdového vývoja a odmieňaní práce.
39)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 153/1975 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
40)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 153/1975 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
41)
Smernice Federálneho ministerstva financií o redistribúcii finančných zdrojov a prostriedkov,
reg. v čiastke 35/1975 Zb.
42)
Zákon č. 103/1974 Zb. o poľnohospodárskej dani; vyhláška Ministerstva financií č. 76/1966 Zb. o odpisovaní základných prostriedkov.
43)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 119/1972 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií a o poskytovaní príspevkov
na investičnú výstavbu a prevádzku niektorých zariadení; vyhláška Federálneho ministerstva
poľnohospodárstva a výživy o vzťahoch pri spolupráci v poľnohospodárstve a ich formách.
44)
Inštrukcie pre tvorbu a použitie rezervných fondov v štátnych hospodárskych organizáciách
v odvetví poľnohospodárstva a výživy (Vestník Ministerstva poľnohospodárstva a výživy
Českej socialistickej republiky, čiastka 5/1973) a smernice pre tvorbu a použitie
rezervných fondov v štátnych hospodárskych organizáciách v odvetví poľnohospodárstva
Slovenskej socialistickej republiky (Vestník Ministerstva poľnohospodárstva a výživy
Slovenskej socialistickej republiky, čiastka 15/1974).
45)
Pokyny Ministerstva poľnohospodárstva a výživy Českej socialistickej republiky o
financovaní bytovej výstavby (Vestník Ministerstva poľnohospodárstva a výživy Českej
socialistickej republiky, čiastka 7/1969) a pokyny Ministerstva poľnohospodárstva
a výživy Slovenskej socialistickej republiky o financovaní bytovej výstavby (Vestník
Ministerstva poľnohospodárstva a výživy Slovenskej socialistickej republiky, čiastka
8/1975).
46)
Pozri poznámku 6.
47)
51)
Zákon č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v úplnom znení vyhlásenom pod č. 28/1972 Zb. pre ČSR a pod č. 27/1972 Zb. pre SSR.
53)
Zákon ČNR č. 60/1971 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu Českej socialistickej republiky a o hospodárení s
rozpočtovými prostriedkami (rozpočtové pravidlá republiky), zákon SNR č. 32/1971 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu Slovenskej socialistickej republiky a o hospodárení
s rozpočtovými prostriedkami (rozpočtové pravidlá) a vykonávacie predpisy.
55)
Napr. smernice Federálneho ministerstva financií o financovaní obežných prostriedkov,
reg. v čiastke 35/1975 Zb.
56)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č. 155/1975 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
57)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 90/1972 Zb. o financovaní niektorých zariadení podnikovej spoločenskej spotreby a niektorých
činností štátnych hospodárskych organizácií a organizácií zahraničného obchodu.