162/1980 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 29.12.1990 do 29.04.1991
Predpis bol zrušený predpisom 150/1991 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1981 - 31.12.1982 | |
3. | 01.01.1983 - 31.12.1985 | 180/1982 Zb. |
4. | 01.01.1986 - 28.12.1990 | 108/1985 Zb. |
5. | 29.12.1990 - 29.04.1991 | 586/1990 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 162/1980 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej o financovaní reprodukcie základných prostriedkov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 07.11.1980 |
Dátum vyhlásenia: | 16.12.1980 |
Dátum účinnosti od: | 29.12.1990 |
Dátum účinnosti do: | 29.04.1991 |
Autor: | Federálne ministerstvo financií |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
109/1964 Zb. | Hospodársky zákonník |
144/1970 Zb. | Zákon o Štátnej banke československej |
37/1971 Zb. | Hospodársky zákonník (úplné znenie Hospodárskeho zákonníka, ako vyplýva z neskorších zákonných zmien a doplnkov) |
180/1982 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 162/1980 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov |
108/1985 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky, Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky a predsedu Štátnej banky československej, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 162/1980 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov, v znení vyhlášky č. 180/1982 Zb. |
586/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o odpisovaní základných prostriedkov |
150/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o finančnom hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií v pôsobnosti federácie |
162
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
zo 7. novembra 1980
o financovaní reprodukcie základných prostriedkov
Federálne ministerstvo financií po dohode s Ministerstvom financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky podľa § 391 ods. 1 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení vyhlásenom pod č. 37/1971 Zb. a doplnenom zákonom č. 144/1975 Zb. a predseda Štátnej banky československej podľa
§ 7 ods. 5 písm. d) zákona č. 144/1970 Zb. o Štátnej banke československej ustanovujú:
PRVÁ ČASŤ
§ 1
Predmet a rozsah úpravy
(1)
Táto vyhláška upravuje tvorbu a použitie investičného fondu a ďalších zdrojov a spôsob
financovania reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku vo výrobných
hospodárskych jednotkách,1) v štátnych hospodárskych organizáciách usporiadaných do výrobnej hospodárskej jednotky,
koncernových podnikoch a koncernových účelových organizáciách, v štátnych hospodárskych
organizáciách usporiadaných mimo výrobných hospodárskych jednotiek, v ostatných štátnych
socialistických organizáciách a v organizáciách zahraničného obchodu2) (ďalej len „organizácia“), uskutočňovanej dodávateľským spôsobom alebo vo vlastnej
réžii.
(2)
Financovanie reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku socialistických
organizácií neuvedených v odseku 1 sa spravuje zásadami tejto vyhlášky; zvláštnosti
financovania reprodukcie základných prostriedkov môžu upraviť príslušné federálne
ústredné orgány pre organizácie nimi riadené po dohode s Federálnym ministerstvom
financií a ústredím Štátnej banky československej (ďalej len „banka“) a príslušné
ústredné orgány republík pre organizácie nimi riadené po dohode s ministerstvami financií
republík a hlavnými ústavmi banky.
§ 4
Reprodukcia základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Reprodukcia základných prostriedkov a iného hmotného majetku zahŕňa:
a)
prípravu a zabezpečenie výstavby (§ 5),
b)
projektovú dokumentáciu včítane autorského dozoru,5)
c)
investície (§ 6),
d)
udržiavanie a opravy (§ 7).
(2)
Organizácie sú povinné zabezpečovať reprodukciu základných prostriedkov a iného hmotného
majetku v súlade s plánom rozvoja národného hospodárstva a prostriedky na ňu vynakladať
v súlade s príslušnými právnymi predpismi a s najvyššou hospodárnosťou.
§ 5
Príprava a zabezpečenie výstavby
(1)
Príprava a zabezpečenie výstavby zahŕňa náklady, prípadne výdavky na:
a)
organizačnú a prípravnú činnosť investora, t. j.
1.
vypracovanie investičných zámerov,
2.
projektové úlohy a štúdie súborov stavieb,
3.
činnosť riaditeľstiev budovaných podnikov a závodov,
4.
technický dozor investora,
5.
odovzdanie a prevzatie dokončených stavieb alebo ich ucelených častí,
6.
prípravu a začatie prevádzky včítane komplexného technologického vyskúšania a skúšobnej
prevádzky,
7.
prípravu kádrov pre budované podniky,
8.
presídlenie obyvateľov,
9.
súborné spracovanie dokumentácie skutočnej stavby,
10.
záverečné technicko-ekonomické vyhodnotenie;
b)
inžiniersku činnosť a kompletizačnú činnosť dodávateľa;
c)
technickú pomoc poskytovanú projektovými organizáciami;
d)
vybavenie prevádzok a iných budovaných zariadení zásobami;
e)
správne a miestne poplatky súvisiace s prípravou a zabezpečením výstavby, penále,
poplatky z omeškania, peňažné náhrady škôd súvisiacich s investičnou výstavbou a iné
nehmotné náklady a prirážky, všetky úroky z úverov (tuzemské i zahraničné) a devízové
náklady spojené s obstaraním devíz v Československej obchodnej banke, ú. s.;
f)
licencie a iné obdobné oprávnenia pre budúcu výrobu alebo prevádzku.
(2)
Do prípravy a zabezpečenia výstavby sa zahŕňajú aj náklady, prípadne výdavky na:
a)
projekty na hospodársko-technické úpravy pozemkov,
b)
projekty pre výstavy a veľtrhy v zahraničí,
c)
projektové súťaže a dopytové konanie,
d)
rozvojové štúdie výstavby odvetví a odborov,
e)
územnoplánovaciu dokumentáciu a územnoplánovacie podklady včítane urbanistických
súťaží,
f)
projekty typizácie vo výstavbe,
g)
projekty experimentálneho overovania vo výstavbe,
h)
tvorbu technicko-hospodárskych ukazovateľov,
i)
geologický prieskum.
§ 7
Udržiavanie a opravy základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Udržiavanie je pravidelná starostlivosť o základné prostriedky, prípadne o iný hmotný
majetok, ktorou sa spomaľuje priebeh procesu fyzického opotrebovania, predchádza sa
jeho následkom tak, aby sa zabezpečil ich prevádzkyschopný stav a bezpečná prevádzka,
prípadne sa odstraňujú drobné poruchy.
(2)
Opravami sa odstraňuje čiastočné fyzické opotrebovanie alebo poškodenie za účelom
uvedenia základného prostriedku, prípadne iného hmotného majetku do prevádzkyschopného
stavu, obnovujú sa jeho technické vlastnosti, odstraňujú funkčné, vzhľadové a bezpečnostné
nedostatky; pri budovách a stavbách sa obnovuje ich prevádzková kvalita, úžitkovosť
a bezpečnosť. Pri opravách sa uplatňujú najnovšie poznatky vedy a techniky, najmä
pri technológii ich vykonávania, voľbe materiálov a normalizácii súčastí.
(3)
Opravy strojov a zariadení možno robiť aj výmenným spôsobom.9)
DRUHÁ ČASŤ
ZDROJE FINANCOVANIA REPRODUKCIE ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV A INÉHO HMOTNÉHO MAJETKU
§ 8
Financovanie nákladov na prípravu a zabezpečenie výstavby
Náklady na prípravu a zabezpečenie výstavby financujú organizácie z prevádzkových
(neinvestičných) prostriedkov s prípadným časovým rozlíšením.10)
§ 9
Financovanie nákladov na udržiavanie a opravy základných prostriedkov a iného hmotného
majetku
Náklady spojené s udržiavaním a opravami základných prostriedkov, prípadne iného hmotného
majetku (včítane projektovej dokumentácie opráv) financujú organizácie z prevádzkových
(neinvestičných) prostriedkov, prípadne z fondu opráv.11)
§ 10
Financovanie projektovej dokumentácie a investícií
Projektovú dokumentáciu a investície financujú:
a)
štátne hospodárske organizácie a organizácie zahraničného obchodu z vlastných zdrojov,
z centralizovaných zdrojov u nadriadených orgánov, z investičného úveru, dotáciami
zo štátneho rozpočtu,12) prípadne štátnych fondov, dotáciami z rozpočtov národných výborov, z príspevkov iných
organizácií13) a z iných zdrojov;
b)
rozpočtové organizácie z prostriedkov štátneho rozpočtu, prípadne štátnych fondov,
z prostriedkov rozpočtu národného výboru, z doplnkových zdrojov a z príspevkov iných
organizácií;13)
c)
príspevkové organizácie z vlastných zdrojov, z príspevkov štátneho rozpočtu, prípadne
štátnych fondov, z príspevkov rozpočtu národného výboru, z príspevkov iných organizácií,13) z investičného úveru, prípadne z iných zdrojov;
TRETIA ČASŤ
INVESTIČNÝ FOND
§ 11
Investičný fond výrobnej hospodárskej jednotky
(1)
Investičný fond výrobnej hospodárskej jednotky1) sa tvorí:
a)
prídelom podľa normatívu z odpisov základných prostriedkov, ktorý sa určí percentným
podielom z plánovanej tvorby odpisov a prídelom podľa normatívu zo zisku, ktorý sa
určí percentom zo zisku; normatívy sa určia z odpisov základných prostriedkov a zo
zisku výrobnej hospodárskej jednotky ako celku v jej finančnom pláne, a to vo vzťahu
k plánovanému objemu investícií (včítane plánovaných iných investícií), projektovej
dokumentácie a splátok investičných úverov,
b)
z príspevkov od iných organizácií,4)
c)
z tržieb z predaja základných prostriedkov a investícií,
d)
prevodom z iných fondov v ustanovených prípadoch,5)
e)
z odpisov podriadených podnikov6) určených na centralizáciu,
f)
prevodom z iných zdrojov v ustanovených prípadoch.7)
(2)
Investičný fond výrobnej hospodárskej jednotky možno tvoriť aj:
a)
nadnormatívnym prídelom
- z prírastku zisku podľa rozhodnutia a podmienok ustanovených nadriadeným ústredným
orgánom po dohode s príslušným ministerstvom financií,
- z fondu hmotnej stimulácie vývozu8) až do výšky 50 % plánovaného prídelu zo zisku podľa normatívu,
b)
prídelom od nadriadeného ústredného orgánu z centralizovaných zdrojov,
c)
účelovým prídelom od nadriadeného ústredného orgánu (z centralizovaných odpisov základných
prostriedkov, prípadne zo zisku) na financovanie investícií ustanovených ako záväzné
úlohy štátneho plánu,
d)
účelovými dotáciami zo štátneho rozpočtu,9) prípadne zo štátnych fondov.
(3)
Pri výpočte prídelu zo zisku do investičného fondu výrobnej hospodárskej jednotky
sa od skutočného zisku použitého pre výpočet výšky prídelu odpočítajú a ku skutočnej
strate pripočítavajú sumy vyjadrujúce straty spôsobené neakostnou výrobou v plnej
výške týchto strát, najviac však do sumy, ktorá nepresiahne 2 % z výkonov.10)
(4)
Prídel zo zisku podľa normatívu možno uskutočňovať v priebehu roka mesačne vo výške
skutočnej potreby, najviac však do výšky určeného normatívu. Nadnormatívny prídel
možno uskutočňovať v priebehu roka preddavkovo, najviac však do výšky ustanovenej
v odseku 2 písm. a).
(5)
Prídel z odpisov základných prostriedkov možno uskutočňovať v priebehu roka preddavkovo
mesačne až do výšky ročného plánu spôsobom a v lehotách ustanovených osobitným predpisom.11)
(6)
Investičný fond výrobných hospodárskych jednotiek s plánovanou stratou alebo s relatívne
nízkou tvorbou zisku a výrobných hospodárskych jednotiek podliehajúcich odvodu voľného
zostatku zisku, výrobných hospodárskych jednotiek v pôsobnosti Federálneho ministerstva
palív a energetiky a výrobných hospodárskych jednotiek poľnohospodárskeho zásobovania
a nákupu a poľnohospodárskej výroby, sa tvorí pevnou sumou podľa podmienok ustanovených
nadriadeným ústredným orgánom po dohode s príslušným ministerstvom financií.
(7)
Investičný fond výrobnej hospodárskej jednotky sa používa:
a)
na financovanie plánovaných investícií a projektovej dokumentácie včítane autorského
dozoru výrobnej hospodárskej jednotky,
b)
na financovanie iných investícií výrobnej hospodárskej jednotky,
c)
na úhradu splátok investičných úverov výrobnej hospodárskej jednotky,
d)
na poskytovanie príspevkov iným organizáciám,4)
e)
na prídely do investičných fondov podriadeným podnikom z centralizovaných zdrojov,
f)
na odvody nadriadenému ústrednému orgánu,
g)
na iné účely podľa osobitných predpisov.
(8)
Finančné prostriedky, ktoré sa nebudú čerpať v dôsledku neplnenia úloh na stavbách
nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov, nemožno použiť na financovanie ostatných investičných
potrieb podľa odseku 7, s výnimkou skutočne dosiahnutých úspor rozpočtových nákladov
dokončených stavieb.
(9)
Prostriedky investičného fondu výrobnej hospodárskej jednotky sa ukladajú na samostatnom
účte v banke.
(10)
Prevody z investičného fondu výrobnej hospodárskej jednotky do iných fondov výrobnej
hospodárskej jednotky nie sú dovolené.
§ 13
Investičný fond podniku
(1)
Investičný fond podniku,6) s výnimkou organizácií zahraničného obchodu, sa tvorí prídelom podľa normatívu z
odpisov základných prostriedkov a zo zisku obdobne podľa § 11 ods. 1 písm. a), ods. 3 a ďalšími prídelmi podľa § 11 ods. 1 písm. b), c), d) a f).
(2)
Investičný fond podnikov,6) s výnimkou organizácií zahraničného obchodu, možno tvoriť aj obdobne podľa § 11 ods. 2.
(3)
Prídely do investičného fondu podniku, s výnimkou organizácií zahraničného obchodu,
sa uskutočňujú obdobne podľa § 11 ods. 3, 4 a 5.
(4)
Investičný fond podnikov s plánovanou stratou alebo s relatívne nízkou tvorbou zisku,
podnikov podliehajúcich odvodu voľného zostatku zisku, organizácií zahraničného obchodu,
organizácií v pôsobnosti Federálneho ministerstva palív a energetiky, štátnych hospodárskych
organizácií poľnohospodárskej výroby, organizácií riadených výrobnou hospodárskou
jednotkou poľnohospodárskeho zásobovania a nákupu sa tvorí pevnou sumou podľa podmienok
ustanovených nadriadeným ústredným orgánom po dohode s príslušným ministerstvom financií;
ministerstvá financií republík ustanovujú podmienky pre organizácie riadené národnými
výbormi.
(5)
Investičný fond podnikov a organizácií uvedených v odseku 4 sa používa:
a)
na financovanie plánovaných investícií a projektovej dokumentácie včítane autorského
dozoru,
b)
na financovanie iných investícií,
c)
na úhradu splátok investičných úverov,
d)
na poskytovanie príspevkov iným organizáciám,4)
e)
na iné účely podľa osobitných predpisov.
(6)
Finančné prostriedky, ktoré sa nebudú čerpať v dôsledku neplnenia úloh na stavbách
nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov, nemožno použiť na financovanie ostatných investičných
potrieb podľa odseku 5 s výnimkou skutočne dosiahnutých úspor rozpočtových nákladov
dokončených stavieb.
(7)
Prostriedky investičného fondu sa ukladajú na samostatnom účte v banke.
(8)
Prevody z investičného fondu do iných fondov nie sú dovolené.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PODKLADY A PODMIENKY PRE FINANCOVANIE PROJEKTOVEJ DOKUMENTÁCIE A INVESTÍCIÍ
§ 16
Podklady pre financovanie projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Organizácie, s výnimkou ustanovenou v odsekoch 2 a 3, sú povinné predložiť pobočke
banky:
a)
plán investičnej výstavby,21)
b)
plán financovania investičnej výstavby,22)
c)
menovitý zoznam stavieb.21)
(2)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sú povinné predložiť pobočke banky:
a)
plán investičnej výstavby,21)
b)
oznámenie limitu výdavkov na financovanie investičnej výstavby,
c)
menovitý zoznam stavieb.21)
(3)
Pri komplexnej bytovej výstavbe zahrnutej do plánu národných výborov je plán investičnej
výstavby a menovitý zoznam stavieb nahradený režimom komplexnej bytovej výstavby.23)
(4)
Podklady predkladané podľa odsekov 1 a 2 musia byť v súlade so štátnym plánom a jeho
ukazovateľmi, s výsledkami postupu pri zaraďovaní stavieb do návrhu vykonávacieho
plánu.24) Podklady predkladané rozpočtovými a príspevkovými organizáciami včítane zmien musí
potvrdiť priamo nadriadený, prípadne iný na to splnomocnený orgán.
(5)
Pri všetkých stavbách nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov (hlava II-VIII súhrnného
rozpočtu stavby) predkladajú organizácie pobočke banky pred začatím financovania:
a)
doklad o registrácii pripravovanej stavby12) (ako podklad pre financovanie projektových prác); nepredkladá sa pre stavby akcie
Z,
b)
c)
doklad o registrácii začínanej stavby.12)
(6)
Pri stavbách, na ktoré sa poskytuje dotácia zo štátneho rozpočtu, prípadne zo štátnych
fondov alebo úver, predkladajú organizácie pobočke banky podklady uvedené v odseku
5 písm. b) bez ohľadu na výšku rozpočtových nákladov a zoznam stavieb dotovaných zo
štátneho rozpočtu (štátnych fondov).
(7)
Pri stavbách obytných súborov predkladajú organizácie pobočke banky okrem podkladov
uvedených v odseku 5 aj rovnopis hospodárskej zmluvy na dodávku celej stavebnej časti.
(8)
Pri trvalých porastoch (§ 2 ods. 3) predkladajú organizácie pobočke banky schválený
rozpočet.5)
(9)
Pri dokončených stavbách nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov a pri stavbách nad
2 mil. Kčs rozpočtových nákladov, na ktoré sa poskytuje dotácia alebo úver, predkladajú
organizácie pobočke banky doklady o záverečnom technicko-ekonomickom vyhodnotení stavby
uvedenej do prevádzky (užívania).5)
(10)
V prípade zmien (dodatkov) predložených podkladov pre financovanie projektovej dokumentácie
a investícií sú organizácie povinné včas informovať pobočku banky a bezodkladne upraviť
alebo doplniť predložené podklady.
(11)
Okrem podkladov uvedených v predchádzajúcich odsekoch predkladajú organizácie pobočke
banky na vyžiadanie ďalšie podklady potrebné na zabezpečenie financovania a kontroly
investícií.27)
§ 17
Podmienky financovania projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Banka financuje projektovú dokumentáciu a investície v súlade s plánom rozvoja národného
hospodárstva a za predpokladu, že sú splnené ustanovené kritériá efektívnosti,28) že organizácia má zabezpečené finančné zdroje na celý čas výstavby a vynakladá ich
s najvyššou hospodárnosťou.
(2)
Financovanie uskutočňuje pobočka banky, v obvode ktorej je sídlo organizácie.
(3)
Pobočka banky financuje projektovú dokumentáciu a investície do výšky prostriedkov
podľa § 11 až 15 prevedených na investičné účty organizácií a do výšky povoleného investičného úveru,
prípadne do výšky oznámenia limitu výdavkov na financovanie investícií a doplnkových
zdrojov.
(4)
Pobočka banky uskutočňuje financovanie podľa odseku 3 po predložení podkladov podľa
§ 16:
a)
pri stavbách nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov a pri stavbách uvedených v § 16 ods. 6 do výšky schváleného súhrnného rozpočtu stavby; pri týchto stavbách, ktoré sa členia
na ucelené časti,14) môže pobočka banky uskutočňovať financovanie podľa ucelených častí stavby,
b)
pri projektovej dokumentácii stavieb nad 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov do výšky
hlavy I schváleného súhrnného rozpočtu stavby, prípadne do výšky sumy na projektové
práce uvedené v doklade o registrácii pripravovanej stavby,12)
c)
pri stavbách do 10 mil. Kčs rozpočtových nákladov, s výnimkou stavieb uvedených v
§ 16 ods. 6, strojov a zariadení nezahrnutých do rozpočtu stavby a iných investícií nezahrnutých
do rozpočtu stavby do výšky zdrojov v investičnom fonde alebo do výšky finančných
limitov, prípadne povoleného investičného úveru alebo dotácie.
(5)
Pri stavbách komplexnej bytovej výstavby pobočka banky financuje túto výstavbu podľa
ucelených častí stavieb,14) prípadne podľa objektov a prevádzkových súborov.
PIATA ČASŤ
SPÔSOB FINANCOVANIA PROJEKTOVEJ DOKUMENTÁCIE, INVESTÍCIÍ A OPRÁV ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV
A INÉHO HMOTNÉHO MAJETKU
§ 18
Spôsob financovania projektovej dokumentácie a investícií
(1)
Z investičných prostriedkov financujú organizácie:
a)
projektovú dokumentáciu včítane autorského dozoru,
b)
investície uvedené v § 6 ods. 1, t. j.
1.
dodávky stavebných prác a stavebnej časti stavby včítane nákladov spojených s likvidáciou
doterajších základných prostriedkov [pokiaľ sú zahrnuté v súhrnnom rozpočte stavby5)],
2.
stroje a zariadenia, prístroje, dopravné prostriedky a inventár, prípadne súbory
týchto predmetov, pokiaľ zodpovedajú pojmu základného prostriedku podľa § 2, náklady
na ich dopravu a montáž,
3.
umelecké diela, pokiaľ sú neoddeliteľnou súčasťou budovaných stavieb a sú zahrnuté
do rozpočtu stavieb,5)
4.
dodávky materiálu, výrobkov, polotovarov, prác, výkonov, prípadne výdavky zabezpečované
organizáciou - investorom - pre zahraničného dodávateľa na základe zmluvy so zahraničným
dodávateľom,
5.
náklady na prvú výsadbu trvalého porastu, t. j. náklady na výsadbu a následnú kultiváciu,
vynaložené do času dospelosti trvalého porastu, po odpočítaní prípadných výnosov (s
výnimkou nákladov na novú výsadbu za vymreté, nevzídené rastliny a pod.).
(2)
Z investičných prostriedkov financujú organizácie aj iné investície (§ 6 ods. 2),
ako aj príspevky iným organizáciám13) a zabezpečovacie a konzervačné práce [§ 22 ods. 1 písm. c)].
§ 19
Spôsob financovania investícií uskutočňovaných vo vlastnej réžii
(1)
Investície uskutočňované vo vlastnej réžii financujú organizácie po čas ich výstavby
z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov.
(2)
Náklady financované z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov podľa odseku 1
sa uhrádzajú z investičných prostriedkov na základe vnútropodnikových splátkových
listov a vnútropodnikových faktúr.30)
(3)
Rozpočtové organizácie rozpočtujú a platia výdavky spojené s investíciami vo vlastnej
réžii z príslušných neinvestičných položiek. Po skončení bežného roka, prípadne po
ich dokončení odvedie rozpočtová organizácia sumu zodpovedajúcu rozpočtovým nákladom
z investičného čerpacieho účtu v prospech svojho rozpočtového príjmového účtu; národné
výbory, prípadne nimi riadené rozpočtové organizácie odvedú tieto sumy do príjmov
rozpočtu národného výboru.
§ 20
Spôsob financovania udržiavania a opráv základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Náklady spojené s udržiavaním a opravami základných prostriedkov a iného hmotného
majetku financujú organizácie podľa § 9.
(2)
Z prevádzkových (neinvestičných) prostriedkov, prípadne z fondu opráv môžu organizácie
financovať aj:
a)
náklady vynaložené na rekonštrukcie a modernizácie základných prostriedkov (včítane
príslušnej dokumentácie) uskutočňované súčasne s opravou
1.
ak celkový rozpočtový náklad rekonštrukcie alebo modernizácie včítane opravy je najviac
10 mil. Kčs; v súhrnnom rozpočte sa nešpecifikujú náklady na opravu a náklady na rekonštrukciu
alebo modernizáciu, prípadne
2.
ak rozpočtový náklad rekonštrukcie alebo modernizácie je najviac 10 mil. Kčs; pri
základných prostriedkoch s obstarávacou cenou nepresahujúcou 20 mil. Kčs môže rozpočtový
náklad rekonštrukcie alebo modernizácie tvoriť najviac 50 % obstarávacej ceny základného
prostriedku (do tohto rozpočtového nákladu sa nezahŕňajú náklady na opravu). V súhrnnom
rozpočte sa špecifikujú náklady na opravu a náklady na rekonštrukciu alebo modernizáciu.
Nadriadený ústredný orgán rozhodne, ktorý z postupov uvedených pod č. 1 alebo 2 sa
môže vo všetkých organizáciách ním riadených uplatňovať,
b)
náklady vynaložené na práce a dodávky spojené so zachovaním a obnovu základných funkcií
objektov nehnuteľných kultúrnych pamiatok zapísaných do štátneho zoznamu nehnuteľných
kultúrnych pamiatok, pokiaľ týmito prácami nevznikne nový prevádzkovo-technický celok
s trvalým technicko-ekonomickým určením; pritom sa môžu robiť aj zdravotníckotechnické,
kúrenárske, elektrotechnické a iné technické a bezpečnostné úpravy zabezpečujúce základnú
funkciu kultúrnej pamiatky. Za nový prevádzkovo-technický celok s trvalým technicko-ekonomickým
určením nehnuteľnej kultúrnej pamiatky sa na účely tejto vyhlášky nepovažuje jej využitie
na kultúrne alebo kultúrnopolitické účely, na účely obchodu a služieb a na účely sociálneho
zabezpečenia.
§ 21
Spôsob financovania iného hmotného majetku
Iný hmotný majetok uvedený v § 3 ods. 1 financujú organizácie z prevádzkových (neinvestičných)
prostriedkov.
§ 22
Financovanie zastavených investícií a nerealizovanej projektovej dokumentácie
(1)
Ak dôjde k dočasnému alebo trvalému zastaveniu investícií, financujú organizácie
z investičných prostriedkov:
a)
už vykonané a nevyhnutné dokončovacie rozpočtované práce,
b)
náklady na dodanú projektovú dokumentáciu, prípadne jej rozpracovanú časť (včítane
nepoužitých alternatív projektov),
c)
zabezpečovacie a konzervačné (prípadne udržiavacie a dekonzervačné) práce podľa osobitného
rozpočtu,
d)
uskutočnené dodávky strojov a zariadení,
e)
stroje a zariadenia (jednoúčelové a netypické) vo vysokom stupni rozpracovanosti.
(2)
Po rozhodnutí o trvalom zastavení investície sa náklady na ňu vynaložené bezodkladne
odpíšu na ťarchu fondu základných prostriedkov a investícií.
(3)
Na odpis nákladov na trvale zastavené investície, prípadne na nerealizovanú projektovú
dokumentáciu je potrebné schválenie príslušného orgánu, ktorý schválil projektovú
dokumentáciu; pri investíciách, prípadne nerealizovanej projektovej dokumentácii,
financovaných celkom alebo sčasti z prostriedkov štátneho rozpočtu (štátnych fondov)
je potrebné schválenie príslušného ministerstva financií (správcu štátneho fondu).
(4)
Príslušné ministerstvo financií (správca štátneho fondu) môže organizácii uložiť
povinnosť vrátiť prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu (štátneho fondu).
§ 23
Zahŕňanie nákladov do obstarávacej ceny základných prostriedkov
(1)
Obstarávaciu cenu základných prostriedkov tvoria náklady vynaložené na projektovú
dokumentáciu a investície uvedené v § 6 ods. 1 a 3.
(2)
Do obstarávacej ceny základných prostriedkov sa zahŕňajú odvody za odňatie poľnohospodárskej
pôdy poľnohospodárskej výrobe na investičnú výstavbu a finančné prostriedky poskytované
na opatrenia na odstránenie ekonomickej ujmy [§ 6 ods. 2 písm. c)].
§ 24
Dobropisy investícií organizácií financovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu
(1)
Sumy dobropisov investícií rozpočtových organizácií financovaných z prostriedkov
štátneho rozpočtu, ktoré došli v bežnom roku a týkajú sa dodávok uskutočnených a platených
do 31. decembra predchádzajúceho roka, odvádza banka, s výnimkou obdobia do 15. januára
bežného roka, do príslušného štátneho rozpočtu.
(2)
Sumy dobropisov investícií organizácií, s výnimkou organizácií uvedených v odseku
1, financovaných dotáciami zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov), ktoré došli v bežnom
roku a týkajú sa dodávok uskutočnených a platených do 31. decembra predchádzajúceho
roka, odvádza organizácia do príslušného štátneho rozpočtu.
ŠIESTA ČASŤ
ZÁVEREČNÉ A PRECHODNÉ USTANOVENIA
§ 25
Sankcie
(1)
Pobočka banky:
a)
nezačne financovanie investícií a projektovej dokumentácie, pokiaľ organizácia nepredloží
včas podklady a nesplní podmienky financovania ustanovené v § 16 a 17,
b)
c)
neuvoľní (viaže) prostriedky pri investíciách financovaných zo štátneho rozpočtu
(štátnych fondov), prípadne odvedie na príjmový účet štátneho rozpočtu (štátnych fondov)
sumy, ktoré sa neodôvodnene zahrnuli do súhrnného rozpočtu stavby, prípadne čerpali
zo štátneho rozpočtu (štátnych fondov), a to po predchádzajúcom prerokovaní s investorom,
prípadne s dodávateľom.
(2)
O uplatnených opatreniach uvedených v odseku 1 písm. a) a b) upovedomí pobočka banky
organizáciu a svoj nadriadený útvar.
§ 26
Výnimky a odchýlky
(1)
Federálne ministerstvo financií môže ustanoviť odchýlku a pre jednotlivé prípady
povoliť výnimku z ustanovení § 2, 6, 11, 13, 18, 19, 20 a 23 pre organizácie riadené orgánmi federácie. Ministerstvá financií republík môžu ustanoviť
odchýlku a pre jednotlivé prípady povoliť výnimku z rovnakých ustanovení pre organizácie
riadené orgánmi republík; pritom postupujú, s výnimkou rozpočtových a príspevkových
organizácií a organizácií riadených národnými výbormi, po dohode s Federálnym ministerstvom
financií.
(2)
Federálne ministerstvo financií v osobitne odôvodnených prípadoch môže po dohode
s ústredím banky, pokiaľ ide o organizácie riadené orgánmi federácie, a príslušné
ministerstvo financií republiky po dohode s príslušným hlavným ústavom banky, pokiaľ
ide o organizácie riadené orgánmi republík a organizácie riadené národnými výbormi,
na návrh príslušného ústredného orgánu ustanoviť odchýlku, v ktorej zvýši, prípadne
zníži pri jednotlivých predmetoch hranicu päť tisíc Kčs určenú pre základné prostriedky;
pritom ministerstvá financií republík postupujú, s výnimkou rozpočtových a príspevkových
organizácií a organizácií riadených národnými výbormi, po dohode s Federálnym ministerstvom
financií.
(3)
Ústredie banky môže pre jednotlivé prípady povoliť výnimku z ustanovení § 16, 17 a § 25 ods. 1 pre organizácie riadené orgánmi federácie. Príslušné hlavné ústavy banky môžu povoliť
výnimku z rovnakých ustanovení pre organizácie riadené orgánmi republík.
§ 27
Zrušovacie a prechodné ustanovenia
(1)
Zrušuje sa vyhláška Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
č. 152/1975 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov.
(2)
Modernizácie a rekonštrukcie financované podľa ustanovení § 18 zrušovanej vyhlášky
sa financujú až do dokončenia podľa predpisov platných v čase ich začatia.
(3)
Predmety obstarané pred účinnosťou tejto vyhlášky a zaradené do základných prostriedkov,
prípadne do zásob podľa zrušovanej vyhlášky sa ponechajú v základných prostriedkoch,
prípadne v zásobách až do svojej úplnej likvidácie. Určenie súborov predmetov a kombinovaných
technologických a stavebných celkov, ktoré sú považované za jediný základný prostriedok,
zostáva v platnosti, pokiaľ nadriadený ústredný orgán nerozhodne inak, pri organizáciách
riadených národnými výbormi rozhodujú ministerstvá financií republík.
(4)
Pokiaľ boli podľa zrušovanej vyhlášky povolené výnimky alebo odchýlky, strácajú platnosť
1. júlom 1981, ak sa najneskoršie do tohto dňa nepožiada o ich nové povolenie.
§ 28
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1981, s výnimkou ustanovenia § 17 ods.
6, ktoré nadobúda účinnosť dňom určeným predsedom banky.
Predseda
Štátnej banky československej:
Ing. Potáč v. r.
Minister financií Československej socialistickej republiky:
Ing. Lér CSc. v. r.
Ing. Potáč v. r.
Minister financií Československej socialistickej republiky:
Ing. Lér CSc. v. r.
1)
§ 2 ods. 2 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb. o finančnom hospodárení výrobných hospodárskych jednotiek a podnikov v znení nariadenia
vlády ČSSR č. 100/1985 Zb. (úplné znenie č. 106/1985 Zb.).
2)
§ 3 písm. c) zákona č. 42/1980 Zb. o hospodárskych stykoch so zahraničím.
3)
§ 3 a 6 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií ČSR a Ministerstva
financií SSR č. 118/1984 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
4)
Napr. vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií ČSR a Ministerstva
financií SSR č. 151/1978 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií v znení vyhlášky č. 15/1984 Zb.
5)
Napr. vyhláška č. 165/1980 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
6)
§ 2 ods. 3 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb. v znení nariadenia vlády ČSSR č. 100/1985 Zb. (úplné znenie č. 106/1985 Zb.).
7)
Napr. § 5 ods. 3 vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 90/1972 Zb. o financovaní niektorých zariadení podnikovej spoločenskej spotreby a niektorých
činností hospodárskych organizácií a organizácií zahraničného obchodu.
8)
Pravidlá uplatňovania finančno-ekonomických nástrojov v zahraničnom obchode na obdobie
1986-1990 č. IX/1-1450/1985.
9)
Rámcové zásady pre poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu na investičnú výstavbu
ustanovené vládou ČSSR.
10)
Opatrenie vlády ČSSR č. 116/1982 Zb. na zabezpečenie a ďalšie zvyšovanie akosti výrobnej a podobnej hospodárskej činnosti
schválené uznesením vlády ČSSR z 9. septembra 1982 č. 253 v znení opatrenia vlády
ČSSR č. 39/1985 Zb.
11)
§ 32 a § 71 ods. 2 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb. v znení nariadenia vlády ČSSR č. 100/1985 Zb. (úplné znenie č. 106/1985 Zb.).
12)
§ 11 ods. 1 vyhlášky Štátnej komisie pre vedecko - technický a investičný rozvoj a Federálneho
štatistického úradu č. 145/1983 Zb. o povoľovaní začatia stavieb, potvrdzovaní termínu ich dokončenia a o registrácii
stavieb.
13)
14)
Napr. metodické pokyny Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj
z 31. marca 1983 pre spracovanie niektorých častí dokumentácie stavieb - príloha č.
2 týchto pokynov.
15)
Napríklad vyhláška Federálneho ministerstva financií a Ústrednej rady odborov č.
165/1980 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
16)
§ 71 ods. 2 nariadenia vlády ČSSR č. 161/1980 Zb.
17)
§ 11 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 138/1975 Zb., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve, a § 31 ods. 3 vyhlášky Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy č. 159/1975 Zb. o spolupráci v poľnohospodárstve a jej formách.
18)
Zoznam ukazovateľov ustanoví nadriadený ústredný orgán po dohode s príslušnou plánovacou
komisiou a s príslušným ministerstvom financií.
19)
§ 10 ods. 2 vyhlášky č. 164/1980 Zb.
20)
§ 9 ods. 3 vyhlášky č. 164/1980 Zb.
21)
V rozsahu Jednotných metodických pokynov Štátnej plánovacej komisie a Federálneho
ministerstva financií pre vypracovanie návrhu päťročného plánu na roky 1981-1985 a
návrhu vykonávacieho plánu na príslušné roky (menovitý zoznam stavieb sa doplní stavbami
do 2 mil. Kčs rozpočtových nákladov).
22)
Pokyny Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky pre vypracovanie
návrhov rozpočtov a finančných plánov.
23)
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej
komisie č. 128/1978 Zb. o režimoch komplexnej bytovej výstavby a investícií, ktoré komplexnú bytovú výstavbu
podmieňujú.
24)
Pokyny pre postup pri zaraďovaní stavieb do návrhu vykonávacieho plánu investičnej
výstavby a pri využívaní prostriedkov na stroje nezahrnuté do rozpočtu stavieb - Jednotné
metodické pokyny.
25)
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj a Federálneho
štatistického úradu č. 85/1977 Zb. o podmienkach začínania stavieb a ich registrácii a evidencii.
27)
Pri združenej investičnej výstavbe podklady ustanovené vyhláškou č. 151/1978 Zb.; pri záväzných stavbách režim stavby podľa vyhlášky Federálneho ministerstva pre
technický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie a Štátnej arbitráže Československej
socialistickej republiky č. 157/1976 Zb. o režimoch stavieb.
28)
Kritéria ustanovia príslušné ústredné orgány podľa pokynu Federálneho ministerstva
pre technický a investičný rozvoj.
29)
Pokiaľ nie je schválený súhrnný rozpočet stavby ustanovený vyhláškou č. 163/1973 Zb.
30)
Vyhláška Ministerstva financií a hlavného arbitra Československej socialistickej
republiky č. 22/1967 Zb. o fakturovaní a platení dodávok pre investičnú výstavbu a dodávok geologických prác
v znení vyhlášok č. 136/1970 Zb., č. 166/1971 Zb. a č. 3/1980 Zb.