18/1981 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.04.1981 do 31.12.2005
Predpis bol zrušený predpisom 109/2005 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 18/1981 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o schvaľovaní dráhových vozidiel a osobitných dráhových mechanizačných zariadení |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 22.01.1981 |
Dátum vyhlásenia: | 26.02.1981 |
Dátum účinnosti od: | 01.04.1981 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2005 |
Autor: | Federálne ministerstvo dopravy |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
109/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
18
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva dopravy
z 22. januára 1981
o schvaľovaní dráhových vozidiel a osobitných dráhových mechanizačných zariadení
Federálne ministerstvo dopravy ustanovuje po dohode s príslušnými ústrednými orgánmi
podľa § 19 a 29 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení zákona č. 104/1974 Zb.:
§ 1
(1)
Dráhovými vozidlami a osobitnými dráhovými mechanizačnými zariadeniami (ďalej len
„dráhové vozidlá“) sa rozumejú:
a)
hnacie a ťahané koľajové vozidlá,
b)
kombinované vozidlá,
c)
trolejbusové vozidlá,
d)
vozidlá lanových dráh,1)
e)
mechanizačné zariadenia konštrukčne riešené pre potreby prevádzky dráh,
f)
mechanizačné zariadenia na nakladanie, vykladanie, utesňovanie a rozmrazovanie dráhových
vozidiel a na manipuláciu s nimi a kontajnery.
(2)
Dráhové vozidlá, ktoré sa majú používať na celoštátnych dráhach, na vlečkách, mestských
dráhach a lanových dráhach, musia zodpovedať typu schválenému dráhovým správnym orgánom,
ktorým je Federálne ministerstvo dopravy pre dráhové vozidlá celoštátnych dráh a vlečiek
a príslušný orgán štátnej správy Českej socialistickej republiky2) alebo príslušný orgán štátnej správy Slovenskej socialistickej republiky3) pre dráhové vozidlá miestnych dráh a dráh osobitného určenia.
§ 2
(1)
Pri schvaľovaní nového typu dráhového vozidla dráhový správny orgán posudzuje vlastnosti
dráhového vozidla; zisťuje najmä,
a)
či svojím technickým, koncepčným a výrobným vyhotovením zodpovedá schváleným technickým
podmienkam (§ 6),
b)
či spĺňa parametre ustanovené pravidlami technickej prevádzky príslušného druhu dráh,
c)
či má potrebnú prevádzkovú spoľahlivosť,
d)
či dôležité dielce majú primeranú životnosť alebo životnosť určenú technickými podmienkami
(§ 6),
e)
či zaručujú bezpečnosť dopravy, zodpovedá požiadavkám bezpečnosti a hygieny práce,
ekonomiky prevádzky, typizácie, unifikácie a normalizácie, ako aj požiadavkám vyplývajúcim
z medzinárodných dojednaní,
f)
či spĺňa aj iné požiadavky, ktoré sú pre jeho bezchybnú prevádzku s prihliadnutím
na jeho charakter a účel použitia obvyklé.
(2)
Dráhový správny orgán môže zisťovaním vlastnosti schvaľovaného typu poveriť iný orgán
alebo organizáciu.
(3)
Návrh na schvaľovanie nového typu dráhového vozidla podáva výrobca po skončení prototypového
konania. K návrhu pripojí schválené technické podmienky, doklady o prototypových skúškach
a ďalšie doklady potrebné na posúdenie vhodnosti typu dráhového vozidla. Dráhový správny
orgán môže určiť lehotu na odstránenie nedostatkov návrhu.
(4)
Dráhový správny orgán môže výrobcovi uložiť, aby doplnil návrh ďalším preukazným
materiálom.
§ 3
(1)
Pri schvaľovaní nového typu dráhového vozidla postupuje dráhový správny orgán po
dohode s Federálnym ministerstvom národnej obrany, ak nejde o dráhové vozidlo, ktoré
sa má používať na mestských dráhach.
(2)
Pokiaľ ide o ochranu zdravia a bezpečnosti pri práci, postupuje správny dráhový orgán
pri schvaľovaní nového typu dráhového vozidla po dohode s Českým úradom bezpečnosti
práce alebo Slovenským úradom bezpečnosti práce.
§ 4
Postup, obsah a rozsah schvaľovania určuje dráhový správny orgán.
§ 5
(1)
Ak typ spĺňa všetky požiadavky, vydá dráhový správny orgán rozhodnutie o schválení
typu dráhového vozidla.
(2)
Ak schvaľovaný typ nevyhovuje všetkým požiadavkám, dráhový správny orgán schvaľovacie
konanie preruší a určí lehotu na odstránenie nedostatkov.
§ 6
(1)
Pred začatím vývoja nového typu dráhového vozidla určí dráhový správny orgán konštrukčné
a prevádzkové požiadavky, ktorým bude musieť dráhové vozidlo vyhovovať; z hľadiska
potrieb štátnej dopravnej politiky a koncepcie rozvoja dopravnej sústavy postupuje
v súčinnosti s Federálnym ministerstvom dopravy.
(2)
Výrobca je povinný predložiť dráhovému správnemu orgánu na schválenie základné technické
podmienky pre stavbu prototypu a po skončení prototypového konania technické podmienky
pre sériovú výrobu. Pri základných technických podmienkach spočíva schvaľovanie najmä
v posúdení požiadaviek bezpečnosti dráhovej prevádzky, úžitkovej hodnoty nového typu
dráhového vozidla v prevádzke, hygieny práce, typizácie, unifikácie a normalizácie.
Pri technických podmienkach pre sériovú výrobu nového typu dráhového vozidla spočíva
schvaľovanie aj v posúdení najmä technických vlastností dráhového vozidla, zásad výroby
dráhového vozidla, jeho spoľahlivosti a životnosti. Dráhový správny orgán využíva
pritom aj výsledky skúšok, zistenia a hodnotiace podklady štátnej skúšobne.
(3)
Ustanovenia § 2 ods. 2 a § 4 platia obdobne.
§ 7
(1)
Návrh na schválenie hromadnej výroby nového typu dráhového vozidla podáva výrobca
po skončení overovania v prevádzke a po vyhodnotení tohto overovania vykonávaného
dráhovým podnikom; k návrhu priloží výsledky vyhodnotenia.
(2)
Rozhodnutie o schválení nového typu dráhového vozidla je súčasne rozhodnutím o schválení
výroby overovacej série; možno ho spojiť s vydaním rozhodnutia o schválení hromadnej
výroby dráhového vozidla nového typu, pokiaľ overovacia séria nebude realizovaná.
(3)
V prípade realizácie overovacej série podáva výrobca po skončení overovacích skúšok
návrh na schválenie hromadnej výroby nového typu dráhového vozidla; k návrhu predloží
výsledky hodnotenia podľa odseku 1.
(4)
Ustanovenia § 1 ods. 2 až § 5 platia obdobne.
§ 8
(1)
Návrh na schválenie dovozu nového typu dráhového vozidla podáva dráhový podnik. Schválenie
spočíva v zistení, že dovážaný typ dráhového vozidla vyhovuje potrebám koncepcie rozvoja
dopravnej sústavy a pravidlám technickej prevádzky príslušného druhu dráh.
(2)
Ustanovenia § 1 ods. 2 až § 5 platia obdobne.
§ 9
(1)
Ak má dôjsť k podstatným4) zmenám na dráhovom vozidle, výrobca alebo dráhový podnik je povinný predložiť dráhovému
správnemu orgánu návrh na ich schválenie.
(2)
Ustanovenia § 1 ods. 2 až § 6 platia obdobne.
§ 10
(1)
Ak dráhový správny orgán z vlastného podnetu alebo na návrh dráhového podniku zistí,
že sériovo dodávané dráhové vozidlá nemajú vlastnosti schváleného typu alebo že dráhový
správny orgán neschválil podstatné zmeny na dráhovom vozidle, odoberie dráhový správny
orgán schválenie hromadnej výroby podľa § 7 ods. 2 a 3.
(2)
Rozklad proti rozhodnutiu o odobraní schválenia nemá odkladný účinok.
§ 11
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. aprílom 1981.
Minister:
Ing. Blažek v. r.
Ing. Blažek v. r.
1)
§ 40 ods. 1 úpravy Federálneho ministerstva dopravy z 18.12.1977 č. 25 110/77-25
o pravidlách technickej prevádzky lanových dráh, reg. v čiastke 11 Zbierky zákonov
v ročníku 1978.
2)
Zákon Českej národnej rady č. 58/1971 Zb. o určení ústredného orgánu štátnej správy vo veciach dopravy.
3)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 33/1971 Zb. o určení ústredného orgánu štátnej správy vo veciach dopravy v pôsobnosti Slovenskej
socialistickej republiky.
4)
§ 36 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 52/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o dráhach.