115/1983 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.11.1983 do 31.12.1988
Predpis bol zrušený predpisom 194/1988 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.11.1983 - 31.12.1988 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 115/1983 Zb. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 26.10.1983 |
Dátum vyhlásenia: | 01.11.1983 |
Dátum účinnosti od: | 01.11.1983 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1988 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
133/1970 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
194/1988 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
115
ZÁKON
z 26. októbra 1983,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Čl. I
Zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev v znení zákona č. 158/1973 Zb., zákonného
opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976 Zb. a zákona č. 149/1979
Zb. sa mení a dopĺňa takto:
§ 51 až 54 včítane nadpisu znie:
„Štátna komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj
§ 51
Štátna komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj (ďalej len „Štátna komisia")
je federálnym ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť vedeckotechnického a investičného
rozvoja.
§ 52
Štátna komisia
a)
spracúva návrhy obsahu a zamerania jednotnej štátnej vedeckotechnickej politiky,
jej hlavných smerov včítane zásad jej komplexného zabezpečenia i realizácie a predkladá
ich vláde Československej socialistickej republiky; spolupracuje so Štátnou plánovacou
komisiou pri príprave návrhu koncepcie jednotnej štátnej investičnej politiky a pripravuje
pre ňu komplexné technicko-ekonomické podklady;
b)
spolupracuje pri spracovaní štátnych programov a v prípadoch určených vládou Československej
socialistickej republiky ich zostavuje, organizuje ich zabezpečovanie, sleduje a vyhodnocuje
ich plnenie;
c)
podľa zásad schválených vládou Československej socialistickej republiky sa zúčastňuje
na prácach na súhrnných prognózach vedeckotechnického, ekonomického a sociálneho rozvoja
Československej socialistickej republiky;
d)
podľa zásad ustanovených pre prípravu štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva
Československej socialistickej republiky a podľa osobitných smerníc vlády Československej
socialistickej republiky riadi prípravu, vypracúva a predkladá vláde Československej
socialistickej republiky návrh štátneho plánu rozvoja vedy a techniky*) a riadi prípravu a spracúva návrh štátneho plánu projektových a typizačných prác,*) pritom úzko spolupracuje so Štátnou plánovacou komisiou; prerokúva návrh plánu základného
výskumu pred jeho predložením Československou akadémiou vied vláde Československej
socialistickej republiky;**)
e)
navrhuje na zaradenie do plánu investičnej výstavby po prerokovaní s príslušnými
orgánmi štátnej správy úlohy zabezpečujúce realizáciu štátneho plánu rozvoja vedy
a techniky;
f)
určuje na základe jednotnej štátnej vedeckotechnickej politiky a jej hlavných smerov
schválených vládou Československej socialistickej republiky použitie finančných, devízových
a ostatných prostriedkov súhrnne vyčlenených v štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva
Československej socialistickej republiky, v štátnom rozpočte federácie a menovom pláne
Československej socialistickej republiky na zabezpečenie úloh plánu rozvoja vedy a
techniky a na zabezpečenie činnosti organizácií jednotnej výskumnej a vývojovej základne
v Československej socialistickej republike; vytvára v rámci týchto prostriedkov rezervy
použiteľné na urýchlenie inovačných procesov. V súčinnosti so Štátnou plánovacou komisiou
určuje použitie ďalších prostriedkov vyčlenených na štátne programy, pri ktorých organizuje
ich zabezpečovanie;
g)
spracúva spolu so Štátnou plánovacou komisiou, Federálnym ministerstvom financií
a s príslušnými ústrednými orgánmi republík návrhy koncepcie štátnej bytovej politiky
včítane návrhov na jej zabezpečenie; spracované návrhy predkladá spolu so Štátnou
plánovacou komisiou a Federálnym ministerstvom financií vláde Československej socialistickej
republiky;
h)
spracúva spolu so Štátnou plánovacou komisiou a ostatnými federálnymi ústrednými
orgánmi a ústrednými orgánmi republík celoštátnu koncepciu tvorby a ochrany životného
prostredia; spracovaný návrh predkladá po prerokovaní vo vláde Českej socialistickej
republiky a vo vláde Slovenskej socialistickej republiky vláde Československej socialistickej
republiky;
ch)
spracúva spolu s príslušnými federálnymi ústrednými orgánmi a ústrednými orgánmi
republík koncepcie medzinárodnej spolupráce v oblasti vedeckotechnického rozvoja včítane
licenčnej politiky a technickej pomoci, životného prostredia, investičného rozvoja
a ich zabezpečenie; túto spoluprácu organizuje; spracované návrhy predkladá vláde
Československej socialistickej republiky;
i)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky zásady riadenia jednotnej
výskumnej a vývojovej základne v Československej socialistickej republike; vyjadruje
sa o začlenení organizácií do jednotnej výskumnej a vývojovej základne a o ich vyňatí
z nej;
j)
zabezpečuje utváranie a činnosť pracovísk sústavy vedeckých, technických a ekonomických
informácií a spracúva koncepciu budovania automatizovaných systémov riadenia;
k)
vykonáva v súlade so zámermi štátnej technickej a investičnej politiky štátnu expertízu
investícií v odvetviach riadených federálnymi orgánmi a investícií federálneho významu,
určených vládou Československej socialistickej republiky; sleduje realizáciu investícií
federálneho významu vo federálne riadených odvetviach a navrhuje vláde Československej
socialistickej republiky potrebné opatrenia, prípadne tieto opatrenia vykonáva;
l)
koordinuje kontrolnú činnosť v oblasti vedeckotechnického a investičného rozvoja;
kontroluje plnenie jednotného štátneho plánu rozvoja vedy a techniky a realizáciu
investícií vybraných podľa zásad schválených vládou Československej socialistickej
republiky a navrhuje jej potrebné opatrenia;
m)
koordinuje zabezpečovanie jednotnej štátnej vedeckotechnickej, investičnej a bytovej
politiky a koncepciu tvorby a ochrany životného prostredia, medzinárodnej spolupráce
[písm. ch)] a budovania automatizovaných systémov riadenia.
§ 53
(1)
Štátna komisia vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy na
úseku
a)
plánovania vedeckotechnického rozvoja;
b)
výskumnej a vývojovej základne, vedeckých, technických a ekonomických informácií
a automatizovaných systémov riadenia;
c)
použitia finančných, devízových a ostatných prostriedkov vyčlenených podľa § 52 písm.
f);
d)
riadenia investorskej, projektovej, inžinierskej a typizačnej činnosti;
e)
prípravy, realizácie a vyhodnocovania investícií;
f)
určovania ekonomickej efektívnosti vedeckotechnického rozvoja a investícií;
g)
rozpočtovania v investičnej výstavbe.
(2)
Všeobecne záväzné právne predpisy vydávané príslušnými federálnymi ústrednými orgánmi
na úsekoch financovania vedeckotechnického rozvoja, cien výskumných a vývojových prác,
mzdových foriem a odmieňania pracovníkov predvýrobných etáp a ďalšie všeobecne záväzné
právne predpisy federálnych ústredných orgánov, ktoré sa dotýkajú vedeckotechnického
rozvoja, jeho uplatnenia v praxi a investičného rozvoja, sa vydávajú po prerokovaní
so Štátnou komisiou.
§ 54
(1)
Predsedovi Štátnej komisie je podriadený Úrad pre vynálezy a objavy a Úrad pre normalizáciu
a meranie; ich postavenie a pôsobnosť ustanovujú osobitné predpisy.
(2)
Predsedovi Štátnej komisie je podriadená Československá komisia pre atómovú energiu
(ďalej len „komisia"). Komisia je federálnym orgánom štátnej správy. Jej predsedu,
podpredsedu a ostatných členov vymenúva a odvoláva vláda Československej socialistickej
republiky.
(3)
Do pôsobnosti komisie patrí:
a)
spracúvať návrh československého jadrového programu a návrh rozsahu a rozdelenia
prostriedkov na jeho zabezpečenie a v spolupráci s federálnymi orgánmi a orgánmi republík
zabezpečovať jeho plnenie;
b)
schvaľovať použitie štiepnych materiálov, vyjadrovať sa o ich dovoze a vývoze a evidovať
ich;
c)
vydávať na základe tohto zákona v spolupráci s Federálnym ministerstvom palív a energetiky
všeobecne záväzné právne predpisy o jadrovej bezpečnosti pri projektovaní, výstavbe
a prevádzke jadrových zariadení, zabezpečovať evidenciu rádioaktívnych látok a štiepnych
materiálov a dohliadať na zneškodňovanie rádioaktívnych odpadov;
d)
vo vymedzenom rozsahu plniť úlohy medzinárodnej spolupráce v oblasti jadrovej techniky.“.
Čl. II
(1)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych a iných vzťahov prechádzajú z doterajšieho
Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj na Štátnu komisiu.
(2)
Tam, kde sa v právnych predpisoch hovorí o Federálnom ministerstve pre technický
a investičný rozvoj, rozumie sa tým Štátna komisia, kde sa hovorí o ministrovi Československej
socialistickej republiky pre technický a investičný rozvoj, rozumie sa predseda Štátnej
komisie.
Čl. III
(1)
Štátna komisia rozhoduje v zbore o zásadných otázkach patriacich do jej pôsobnosti.
(2)
O ostatných otázkach patriacich do pôsobnosti Štátnej komisie rozhodujú jej predseda
a vedúci pracovníci na základe deľby riadiacich funkcií ustanovenej štatútom Štátnej
komisie.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembrom 1983.
Husák v. r.
Indra v. r.
Štrougal v. r.
Indra v. r.
Štrougal v. r.
*)
§ 4 ods. 2 zákona č. 145/1970 Zb. o národohospodárskom plánovaní.
**)
§ 2 ods. 2 písm. c) zákona č. 54/1963 Zb. o Československej akadémii vied.