98/1985 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1986 do 31.12.1988
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1986 - 31.12.1988 | |
3. | 01.01.1989 - 31.12.1989 | 234/1988 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 98/1985 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdových prostriedkov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 25.10.1985 |
Dátum vyhlásenia: | 03.12.1985 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1986 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1988 |
Autor: | Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
133/1970 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ministerstiev |
159/1970 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o poskytovaní odmien pri významných pracovných a životných výročiach |
234/1988 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 98/1985 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov |
145/1989 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí o usmerňovaní mzdových prostriedkov |
98
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí
z 25. októbra 1985
o usmerňovaní mzdových prostriedkov
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí ustanovuje podľa § 43 ods. 1 zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev po dohode so Štátnou plánovacou komisiou,
Federálnym ministerstvom financií, Ministerstvom práce a sociálnych vecí Českej socialistickej
republiky, Ministerstvom práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky,
Štátnou bankou československou a Ústrednou radou odborov:
§ 1
Rozsah platnosti
(1)
Táto vyhláška sa vzťahuje
a)
na výrobné hospodárske jednotky alebo iné obdobne usporiadané hospodárske jednotky
(ďalej len „výrobné hospodárske jednotky“),1)
b)
na socialistické organizácie, ktoré nie sú zoskupené do výrobnej hospodárskej jednotky,
c)
na socialistické organizácie, ktoré sú zoskupené do výrobnej hospodárskej jednotky
v pôsobnosti ústredného orgánu Českej socialistickej republiky alebo Slovenskej socialistickej
republiky, ak je táto jednotka rozmiestnená na území oboch republík,
d)
na socialistické organizácie, ktoré sú zoskupené do výrobnej hospodárskej jednotky,
ak tak rozhodne príslušný ústredný orgán v závislosti od stupňa integrácie riadiacich
funkcií vo výrobnej hospodárskej jednotke,
e)
na orgány štátnej správy a iné orgány riadenia.
(2)
Táto vyhláška sa nevzťahuje na družstevné organizácie výrobného družstevníctva, družstevné
poľnohospodárske organizácie, podniky zriadené spoločne socialistickými organizáciami
a zahraničnými subjektami a na Revolučné odborové hnutie.
(3)
Na spoločenské organizácie s výnimkou ich podnikov a hospodárskych zariadení sa nevzťahujú
ustanovenia druhej až štvrtej časti vyhlášky, vzťahujú sa však na ne ustanovenia týchto častí týkajúce sa úloh orgánov nadriadených
podnikom a hospodárskym zariadeniam spoločenských organizácií a ustanovenia § 22 a 23.
(4)
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
hospodárskou organizáciou výrobná hospodárska jednotka, štátna hospodárska organizácia,
ktorá nie je zoskupená do výrobnej hospodárskej jednotky, podnik zahraničného obchodu,
družstvo s výnimkou bytového družstva, družstevný podnik, podnik a hospodárske zariadenie
spoločenskej organizácie a iná organizácia, pokiaľ hospodári podľa obdobných zásad
ako štátne hospodárske organizácie;
b)
rozpočtovou organizáciou popri štátnej organizácie aj iná organizácia, pokiaľ hospodári
podľa obdobných zásad ako rozpočtové organizácie;
c)
príspevkovou organizáciou organizácia, ktorá hospodári podľa rozpočtu zapojeného
finančným vzťahom (príspevkom alebo odvodom) na štátny rozpočet, na rozpočet národného
výboru alebo iný rozpočet;
d)
organizáciou hospodárska, rozpočtová a príspevková organizácia podľa písmen a) až
c);
e)
nadriadeným orgánom orgán, ktorý riadi priamo alebo prostredníctvom ďalšieho orgánu
organizácie vo svojej pôsobnosti, a pri organizáciách v pôsobnosti národných výborov
národný výbor, ktorý organizácie riadi, a národný výbor vyššieho stupňa;
f)
ústredným orgánom ústredný orgán štátnej správy, krajský národný výbor, Národný výbor
hlavného mesta Prahy, Národný výbor hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky
Bratislavy, Ústredná rada družstiev, zväz družstiev, ústredný orgán spoločenskej organizácie,
Ústredný výbor Národného frontu a iný orgán (organizácia), ktorý plní úlohy ústredného
orgánu.
(5)
Hospodárskou organizáciou sa rozumie na účely tejto vyhlášky aj štátna hospodárska
organizácia, ktorá je zoskupená do výrobnej hospodárskej jednotky, ak sa na ňu vzťahuje
táto vyhláška [odsek 1 písm. c) a d)]. Nadriadeným orgánom sa v tomto prípade rozumie
príslušná výrobná hospodárska jednotka.
(6)
Ustanovenia tejto vyhlášky, ktoré sa vzťahujú na príspevkové organizácie, platia
aj pre bytové družstvá. Český zväz bytových družstiev po dohode s Ministerstvom práce
a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky alebo Slovenský zväz bytových družstiev
po dohode s Ministerstvom práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky
môže ustanoviť, pre ktoré bytové družstvá platia ustanovenia tejto vyhlášky, ktoré
sa vzťahujú na hospodárske organizácie.
PRVÁ ČASŤ
MZDOVÉ PROSTRIEDKY
§ 2
(1)
Mzdovými prostriedkami sú prostriedky, ktoré organizácie používajú na odmieňanie
práce a na poskytovanie niektorých ďalších plnení v priamej súvislosti s pracovnou
a obdobnou činnosťou fyzických osôb. Zahŕňajú
a)
prostriedky na mzdy a náhrady mzdy poskytované na základe pracovného pomeru a obdobné
plnenia poskytované na základe služobného a členského pomeru;
b)
prostriedky na odmeny za prácu, prípadne obdobné plnenia poskytované na základe iného
vzťahu než pracovného, učebného, služobného a členského pomeru;
c)
sumy, ktoré organizácie refundujú iným organizáciám na úhradu plnení uvedených v
písmenách a) a b);
d)
sumy zodpovedajúce základným mzdám v prípadoch, keď mladiství v období prípravy na
prácu, žiaci stredných odborných učilíšť a osobitných odborných učilíšť (ďalej len
„odborné učilištia“) a iné osoby, ktoré nie sú v právnom vzťahu k organizácii (napríklad
príslušníci vojenských útvarov, osoby z nápravnovýchovných zariadení, pracovníci zahraničných
organizácií a pod.), vykonávajú pre organizáciu práce, ktoré organizácia riadi alebo
zabezpečuje pracovnými prostriedkami (mzdová hodnota práce); pri práci vykonávanej
žiakmi odborných učilíšť v období odborného rozvoja, príslušníkmi vojenských útvarov
a osobami z nápravnovýchovných zariadení zahŕňa mzdová hodnota práce aj sumy zodpovedajúce
ostatným zložkám mzdy a náhradám mzdy.
(2)
Organizácie nemajú povinnosť zahrnúť do mzdových prostriedkov plnenia uvedené v odseku
1 písm. a) a b), ak sa im refundujú zo mzdových prostriedkov iných organizácií; ak
tieto plnenia zahrnú do mzdových prostriedkov, vylúčia ich z nich pri prijatí refundovanej
sumy.
(3)
Pokiaľ organizácie poskytujú plnenia uvedené v odseku 1 písm. a) a b) a vyplácajú
ich čiastočne alebo úplne v inej než československej mene, zahŕňajú do mzdových prostriedkov
len sumy vyplatené v československej mene.
§ 3
(1)
Mzdové prostriedky sú súčasťou nákladov organizácií s výnimkou prostriedkov fondu
odmien (§ 11).
(2)
Do ostatných osobných nákladov organizácií sa zahŕňajú mzdové prostriedky, ktoré
zodpovedajú
a)
odmenám a plneniam uvedeným v § 2 ods. 1 písm. b) a sumám refundovaným iným organizáciám na úhradu týchto odmien a plnení,
b)
sumám refundovaným iným organizáciám na úhradu náhrad mzdy, ak sa okrem týchto náhrad
nerefundujú mzdy príslušných pracovníkov.
DRUHÁ ČASŤ
USMERŇOVANIE MZDOVÝCH PROSTRIEDKOV
Normatívy a limity mzdových prostriedkov
§ 4
(1)
Výška mzdových prostriedkov, prípadne výška jednotlivých častí mzdových prostriedkov
organizácií sa vymedzuje na jednotlivé roky záväzne normatívmi alebo limitmi týchto
prostriedkov v päťročných štátnych plánoch rozvoja národného hospodárstva a päťročných
hospodárskych plánoch, pokiaľ sa v úlohách na rozpracovanie štátnych plánov rozvoja
národného hospodárstva (ďalej len „štátny plán“) neustanovuje inak.
(2)
Normatívmi sa vymedzuje závislosť výšky mzdových prostriedkov, prípadne výška jednotlivých
častí mzdových prostriedkov organizácií od výsledkov ich činnosti vyjadrených upravenými
vlastnými výkonmi2) alebo iným ukazovateľom (rozhodujúci ukazovateľ), a to formou
a)
podielu týchto prostriedkov na rozhodujúcom ukazovateľovi (úrovňový normatív) alebo
b)
prírastku týchto prostriedkov v zlomkoch percenta oproti ich východiskovému stavu
za jedno percento prírastku rozhodujúceho ukazovateľa oproti jeho východiskovému stavu
(prírastkový normatív). Východiskovým stavom rozhodujúceho ukazovateľa je pri vypracovaní
návrhu štátneho a hospodárskeho plánu očakávaná výška (očakávaná skutočnosť) a pri
potvrdzovaní hospodárskeho plánu skutočná výška tohto ukazovateľa za rok predchádzajúci
roku, na ktorý sa hospodársky plán potvrdzuje (minulý rok). Očakávaná aj skutočná
výška rozhodujúceho ukazovateľa sa upravuje o organizačné a metodické vplyvy a skutočná
výška aj o vplyv zmeny cien bilancovaný v pláne. Východiskovým stavom mzdových prostriedkov
je ich použiteľný objem (§ 10), ktorý zodpovedá východiskovému stavu rozhodujúceho ukazovateľa neupravenému o uvedené
vplyvy, bez pripočítateľných a odpočítateľných súm. Použiteľný objem mzdových prostriedkov
sa upravuje o organizačné a metodické vplyvy.
(3)
Limitmi sa vymedzuje priamo výška mzdových prostriedkov, prípadne výška jednotlivých
častí mzdových prostriedkov.
(4)
Ak normatívy alebo limity nie sú určené v štátnom pláne, určí ich ústredný orgán
v hospodárskom pláne po dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí
a Štátnou plánovacou komisiou, a pokiaľ ide o ústredný orgán v pôsobnosti Českej socialistickej
republiky alebo Slovenskej socialistickej republiky po dohode s Ministerstvom práce
a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky a Českou plánovacou komisiou alebo
Ministerstvom práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky a Slovenskou
plánovacou komisiou (ďalej len „príslušné ministerstvo práce a sociálnych vecí“ a
„príslušná plánovacia komisia"); ak ide o projektové a inžinierske organizácie a hospodárske
organizácie výskumnej a vývojovej základne aj po dohode so Štátnou komisiou pre vedecko
technický a investičný rozvoj, a pokiaľ ide o ústredný orgán v pôsobnosti Českej socialistickej
republiky alebo Slovenskej socialistickej republiky aj po dohode s Českou komisiou
pre vedeckotechnický a investičný rozvoj alebo Slovenskou komisiou pre vedeckotechnický
a investičný rozvoj (ďalej len „príslušná komisia pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj“).
§ 5
(1)
V štátnych plánoch sa určí pre hospodárske organizácie normatív alebo limit mzdových
prostriedkov a minimálny podiel fondu odmien z plánovaného objemu mzdových prostriedkov
a pre rozpočtové a príspevkové organizácie limit mzdových prostriedkov. Prírastkový
normatív sa určí jednou alebo dvoma sadzbami (základnou a zvýhodnenou). Zvýhodnená
sadzba platí pre prírastok rozhodujúceho ukazovateľa prijatý do ročného hospodárskeho
plánu (ústretový plán) nad prírastok, ktorý vyplýva z päťročného hospodárskeho plánu,
prípadne z úloh pre rozpracovanie ročného hospodárskeho plánu.
(2)
V súlade s výškou mzdových prostriedkov vymedzenou pre príslušné organizácie v štátnom
pláne a so spôsobom jej vymedzenia určia nadriadené orgány v hospodárskom pláne normatív
alebo limit mzdových prostriedkov a minimálny podiel fondu odmien z plánovaného objemu
mzdových prostriedkov pre hospodárske organizácie a limit mzdových prostriedkov pre
rozpočtové a príspevkové organizácie. Pri určení normatívu mzdových prostriedkov použijú
nadriadené orgány rozhodujúci ukazovateľ, ktorý sa uplatňuje na tento účel v štátnom
pláne. K prírastkovému normatívu určia aj povinnosť znížiť pri poklese rozhodujúceho
ukazovateľa pod jeho východiskový stav v rovnakom pomere (za jedno percento tiež o
jedno percento) mzdové prostriedky pod ich východiskový stav.
(3)
K normatívu mzdových prostriedkov určia nadriadené orgány podmieňujúci ukazovateľ;
pri jeho neplnení sa plánovaný objem mzdových prostriedkov zníži (§ 10 ods. 2). Podmieňujúci ukazovateľ vyberú z ukazovateľov, ktoré sa uplatňujú podľa opatrení
na rozpracovanie štátneho plánu pri kontrole a hodnotení plnenia hospodárskeho plánu
príslušných organizácií.
(4)
Nadriadené orgány nie sú povinné určiť podmieňujúci ukazovateľ, ak s tým vysloví
súhlas príslušné ministerstvo práce a sociálnych vecí a príslušná plánovacia komisia,
a ak ide o projektové a inžinierske organizácie a hospodárske organizácie výskumnej
a vývojovej základne aj príslušná komisia pre vedeckotechnický a investičný rozvoj.
(5)
K úrovňovému normatívu mzdových prostriedkov určia nadriadené orgány prepočítacie
koeficienty vyjadrujúce pomer, v ktorom sa prepočítava plánovaný objem mzdových prostriedkov
pri prekročení a neplnení plánu príslušného ukazovateľa. Prepočítacie koeficienty
určia pre prekročenie plánu rozhodujúceho ukazovateľa a pre neplnenie plánu podmieňujúceho
ukazovateľa nižšou číselnou hodnotou ako je jedna a pre neplnenie plánu rozhodujúceho
ukazovateľa číselnou hodnotou jedna.
(6)
Podľa opatrení pre rozpracovanie štátneho plánu určia nadriadené orgány k normatívom
a limitom mzdových prostriedkov tolerancie.
(7)
Na základe určeného normatívu alebo limitu mzdových prostriedkov, rozhodujúceho ukazovateľa
a minimálneho podielu fondu odmien z plánovaného objemu mzdových prostriedkov vypracujú
nadriadené orgány a organizácie plány miezd (§ 7), ktoré sú súčasťou ich hospodárskeho plánu.
§ 6
Rozpisové rezervy mzdových prostriedkov
(1)
Nadriadené orgány utvárajú pri určení normatívov a limitov mzdových prostriedkov
rozpisovú rezervu v pláne miezd na krytie potreby mzdových prostriedkov, ktorú nemožno
zahrnúť do príslušných normatívov a limitov. Rozpisovú rezervu utvárajú tak, aby sa
neoslabovala hmotná zainteresovanosť pracovníkov organizácií.
(2)
Výška rozpisovej rezervy je určená rozdielom medzi objemom mzdových prostriedkov,
ktorý vyplýva z normatívu alebo limitu týchto prostriedkov určeného nadriadenému orgánu
pre organizácie v jeho pôsobnosti, a objemom mzdových prostriedkov, ktorý vyplýva
z normatívov a limitov týchto prostriedkov určených nadriadeným orgánom pre tieto
organizácie.
(3)
Rozpisovú rezervu používajú nadriadené orgány do času určeného pre zmeny plánu miezd
(§ 8 ods. 4) na dodatočný rozpis alebo ju môžu do konca roka viazať v prospech organizácií. Nadriadené
orgány však nesmú použiť rozpisovú rezervu na dodatočný rozpis alebo ju viazať, ak
by tým zakrývali nedostatky v činnosti organizácií, najmä vplyv zavineného neplnenia
plánu rozhodujúceho a podmieňujúceho ukazovateľa.
(4)
Nadriadené orgány, ktoré si utvorili pri určení normatívov mzdových prostriedkov
rozpisovú rezervu v rozhodujúcom ukazovateli (počítali s vyšším plánom rozhodujúceho
ukazovateľa), môžu túto rezervu použiť bezo zmeny plánovaného objemu mzdových prostriedkov
organizácií, ak
a)
súčet plánovaných objemov mzdových prostriedkov, ktorý vyplýva z normatívov a limitov
určených nadriadeným orgánom pre všetky organizácie v jeho pôsobnosti, neprekročí
plánovaný objem mzdových prostriedkov, ktorý vyplýva z normatívu určeného nadriadenému
orgánu pre tieto organizácie,
b)
dôvodom pre taký postup nie sú nedostatky v činnosti organizácií, najmä zavinené
neplnenie plánu rozhodujúceho ukazovateľa.
(5)
Viazaná rozpisová rezerva sa nesmie použiť, kým nepominú dôvody, pre ktoré sa viazala.
Nadriadené orgány však môžu túto rezervu použiť na dodatočný rozpis na organizácie,
pre ktoré rozpisovú rezervu viazali.
(6)
Organizácie môžu pri vymedzení výšky mzdových prostriedkov pre nižšie stupne riadenia
(ďalej len „organizačná jednotka“) utvárať a používať rozpisovú rezervu obdobne podľa
ustanovení odsekov 1 až 5.
(7)
Nadriadené orgány a organizácie vedú evidenciu o tvorbe a použití svojich rozpisových
rezerv.
§ 7
Plán miezd organizácií
(1)
Ročný objem mzdových prostriedkov zodpovedajúci normatívu alebo limitu týchto prostriedkov
rozdelí hospodárska organizácia v ročnom pláne miezd na mzdové prostriedky bez fondu
odmien a na fond odmien tak, aby dodržala minimálny podiel fondu odmien z plánovaného
objemu mzdových prostriedkov určený nadriadeným orgánom. Obe časti mzdových prostriedkov
rozdelí ďalej na jednotlivé štvrťroky. Na rovnaké časové obdobia rozdelí organizácia
plánovanú ročnú výšku rozhodujúceho a podmieňujúceho ukazovateľa, pokiaľ jej tento
ukazovateľ určí nadriadený orgán. V rámci plánovaného objemu mzdových prostriedkov
bez fondu odmien osobitne vymedzí plánovaný objem ostatných osobných nákladov.
(2)
Ročný objem mzdových prostriedkov zodpovedajúci limitu týchto prostriedkov rozdelí
rozpočtová a príspevková organizácia v ročnom pláne miezd na jednotlivé štvrťroky.
V rámci plánovaného objemu mzdových prostriedkov osobitne vymedzí plánovaný objem
ostatných osobných nákladov.
(3)
Pri rozdelení mzdových prostriedkov na jednotlivé štvrťroky (odseky 1 a 2) prihliada
organizácia na činitele, ktoré ovplyvňujú potrebu mzdových prostriedkov v príslušnom
štvrťroku. Fond odmien môže hospodárska organizácia rozdeliť na jednotlivé štvrťroky
rovnomerne.
(4)
Plán miezd organizácie vypracovaný podľa odsekov 1 až 3 potvrdzuje nadriadený orgán
tak, aby organizácia mohla do určeného termínu uzavrieť kolektívnu zmluvu. Zmeny plánu
miezd potvrdzuje v termínoch určených na vykonávanie týchto zmien (§ 8 ods. 4). Potvrdený plán je podkladom pre kontrolu dodržiavania normatívov a limitov mzdových
prostriedkov v priebehu plnenia plánu. Nadriadený orgán nesmie potvrdiť ročný plán
miezd organizácie, ktorý nie je v súlade s normatívmi alebo limitmi mzdových prostriedkov
a ktorého ukazovatele nie sú rozdelené na jednotlivé obdobia roka podľa rozloženia
ročného fondu pracovného času a ďalších činiteľov ovplyvňujúcich výsledky činnosti
a potrebu mzdových prostriedkov.
(5)
Ak hospodárska organizácia predpokladá v ročnom hospodárskom pláne vyšší prírastok
rozhodujúceho ukazovateľa, než aký vyplýva z päťročného hospodárskeho plánu, prípadne
z úloh pre rozpracovanie ročného hospodárskeho plánu, môže jej nadriadený orgán potvrdiť
ročný plán miezd, len keď je vyšší prírastok rozhodujúceho ukazovateľa spojený so
zvýšením výroby a služieb v tých smeroch, ktoré ustanoví ústredný orgán podľa opatrení
na rozpracovanie štátnych plánov, alebo so znížením nákladov a zodpovedajúcim zvýšením
zisku bez zisku alebo straty zo zahraničného obchodu.
(6)
Potvrdený plán miezd, ktorý obsahuje ukazovatele pre kontrolu dodržania normatívov
a limitov mzdových prostriedkov rozdelené na jednotlivé obdobia roka narastajúcim
spôsobom, oznamujú hospodárske a príspevkové organizácie príslušnému orgánu Štátnej
banky československej alebo iného peňažného ústavu, s ktorým sú v spojení (ďalej len
„banka“), najneskôr do desiatich kalendárnych dní po skončení obdobia, za ktoré sa
vykonáva kontrola; rovnako oznamujú plán miezd vyplývajúci z potvrdenej zmeny (§ 8).
§ 8
Zmeny plánu miezd
(1)
Nadriadené orgány znížia normatívy mzdových prostriedkov, ktoré určili pre organizácie,
ak sa skutočný vývoj cien výrobkov, služieb a prác týchto organizácií odchýli od vývoja
predpokladaného v hospodárskom pláne a odchýlka vo vývoji cien umožňuje organizáciám
získať bez zásluhy väčšie mzdové prostriedky. Výšku normatívov alebo limitov mzdových
prostriedkov môžu tiež zmeniť
a)
pri zmene výšky normatívu alebo limitu mzdových prostriedkov určeného pre príslušný
okruh organizácií v štátnom pláne; túto zmenu môžu vykonať len z dôvodu, pre ktorý
sa zmenila výška normatívu alebo limitu mzdových prostriedkov v štátnom pláne, a v
rozsahu tejto zmeny,
b)
pri použití rozpisovej rezervy (§ 6 ods. 3) na krytie potreby mzdových prostriedkov, ktoré nezahrnuli do normatívu alebo limitu
týchto prostriedkov.
(2)
Plánovanú výšku rozhodujúceho ukazovateľa na príslušný rok a úrovňový normatív na
príslušný rok aj na ďalšie roky päťročného obdobia upravujú nadriadené orgány o vplyv
zmeny cien bilancovaný v pláne. Z dôvodu zmeny cien však neupravujú plánovaný objem
mzdových prostriedkov na príslušný rok.
(3)
Ak po lehote určenej na prijatie ústretového plánu na príslušný rok dôjde k zmene
plánovanej výšky rozhodujúceho ukazovateľa v hospodárskych organizáciách, ktorým sa
určí úrovňový normatív, zmenia nadriadené orgány týmto organizáciám plánovaný objem
mzdových prostriedkov v pomere vyplývajúcom z prepočítacích koeficientov platných
pre prekročenie alebo neplnenie plánu rozhodujúceho ukazovateľa. V rovnakom pomere
zmenia plánovaný objem mzdových prostriedkov, ktorý im je určený pre tieto organizácie.
(4)
Sadzby normatívov a limitov mzdových prostriedkov včítane výšky príslušných ukazovateľov
a prípadne ďalšie kvantitatívne závislosti a z nich vyplývajúci objem mzdových prostriedkov
aj jeho rozdelenie na jednotlivé časti a na jednotlivé obdobia roka možno v hospodárskych
plánoch meniť a zmeny týchto plánov potvrdzovať len do posledného dňa obdobia, ktorého
sa zmena týka, ak sa v opatreniach na rozpracovanie štátnych plánov neustanovuje inak.
(5)
Nadriadené orgány a organizácie vedú evidenciu o zmenách plánu miezd.
Hodnotenie vývoja mzdových prostriedkov
§ 9
(1)
Organizácia hodnotí v priebehu plnenia plánu štvrťročne na základe použiteľného objemu
mzdových prostriedkov (§ 10), či za obdobie od začiatku roka neprekročila normatív alebo limit mzdových prostriedkov.
(2)
Normatív alebo limit mzdových prostriedkov organizácia prekračuje, ak je objem mzdových
prostriedkov zúčtovaný za príslušné obdobie na výplatu do nákladov vyšší než použiteľný
objem mzdových prostriedkov (ďalej len „prekročenie mzdových prostriedkov“).
(3)
Organizácia šetrí mzdové prostriedky oproti ich normatívu alebo limitu, pokiaľ si
nepridelí do fondu odmien celú sumu, o ktorú použiteľný objem mzdových prostriedkov
prevyšuje objem mzdových prostriedkov zúčtovaný za príslušné obdobie na výplatu do
nákladov (ďalej len „úspora mzdových prostriedkov“).
(4)
Nadriadený orgán hodnotí, či sa neprekračujú v jeho pôsobnosti normatívy a limity
mzdových prostriedkov v úhrne za všetky organizácie, prípadne ich skupiny, na základe
porovnania súčtu úspor a súčtu prekročení mzdových prostriedkov jednotlivých organizácií.
Normatívy a limity mzdových prostriedkov sa neprekračujú, ak súčet prekročení nie
je vyšší než súčet úspor organizácií a všetkých rozpisových rezerv mzdových prostriedkov,
ktoré nie sú viazané, s výnimkou rozpisových rezerv mzdových prostriedkov organizácií.
§ 10
(1)
Použiteľným objemom mzdových prostriedkov organizácie je súhrn
a)
prepočítaného objemu mzdových prostriedkov alebo plánovaného (neprepočítaného) objemu
mzdových prostriedkov, ak nadriadený orgán určí organizácii limit týchto prostriedkov,
b)
pripočítateľných súm,
c)
odpočítateľných súm.
(2)
Plánovaný objem mzdových prostriedkov prepočítava hospodárska organizácia v závislosti
od prekročenia alebo neplnenia plánu rozhodujúceho ukazovateľa, neplnenia plánu podmieňujúceho
ukazovateľa a od prepočítacích koeficientov. Pri neplnení plánu rozhodujúceho alebo
podmieňujúceho ukazovateľa kráti hospodárska organizácia plánovaný objem mzdových
prostriedkov najviac o osem percent.
(3)
Hospodárska organizácia, ktorej sa určí prírastkový normatív, použije namiesto prepočítacích
koeficientov tento normatív. Pri neplnení plánu rozhodujúceho ukazovateľa však použije
normatív len do takého percenta neplnenia, ktoré zodpovedá plánovanému zvýšeniu rozhodujúceho
ukazovateľa oproti jeho východiskovému stavu v percentách. Za ďalšie neplnenie plánu
rozhodujúceho ukazovateľa kráti plánovaný objem mzdových prostriedkov v rovnakom pomere
(za jedno percento tiež o jedno percento).
(4)
Hospodárska organizácia vylúči pri prepočte (odsek 2) z plnenia plánu rozhodujúceho
ukazovateľa sumy, ktoré vyjadrujú podľa osobitných predpisov straty z neakostnej práce3) a dodatkové odvody uložené pre porušenie cenových predpisov alebo na uplatnenie cenového
znevýhodnenia alebo v dôsledku cenových opatrení, pokiaľ tieto odvody neovplyvňujú
výšku rozhodujúceho ukazovateľa.4) Sumy vyjadrujúce straty z neakostnej práce vylúči hospodárska organizácia najviac
do sumy nepresahujúcej dve percentá výkonov.
(5)
Nadriadený orgán môže rozhodnúť, že organizácia plánovaný objem ostatných osobných
nákladov neprepočítava a do použiteľného objemu mzdových prostriedkov zahŕňa prepočítaný
objem mzdových prostriedkov bez ostatných osobných nákladov a plánovaný objem týchto
nákladov.
(6)
Pripočítateľnými sumami podľa odseku 1 sú sumy
a)
uvoľnené z rezervy mzdových prostriedkov štátneho plánu,
b)
viazané v rozpisovej rezerve mzdových prostriedkov nadriadeného orgánu,
c)
viazané vo fonde odmien alebo použité z tohto fondu na doplnenie finančných zdrojov
organizácie,
d)
odmien za objavy, vynálezy, zlepšovacie návrhy, priemyselné vzory, riešenia tematických
úloh a pod. poskytnutých v uplynulých obdobiach roka, ktoré prevyšujú za celý rok
jednu pätinu a v priebehu roka pomernú časť jednej pätiny celkového objemu týchto
odmien poskytnutých v období predchádzajúceho päťročného plánu,
e)
zodpovedajúce rezerve rozpustenej v hodnotenom období, ktorú si organizácia utvorila
v minulých rokoch v nákladoch na výplatu prémií a odmien za úlohy plánu rozvoja vedy
a techniky a iné dlhodobé úlohy, pokiaľ utvorenú rezervu eviduje podľa jednotlivých
úloh,
f)
zodpovedajúce v rozpočtových a príspevkových organizáciách prostriedkom, ktoré týmto
organizáciám previedli hospodárske organizácie z fondu odmien [§ 11 ods. 3 písm. c)],
g)
určené Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí alebo príslušným ministerstvom
práce a sociálnych vecí republiky po dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych
vecí za zamestnávanie občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným
postihnutím, za nižší než určený odber ušľachtilých palív a elektriny, za výrobky
vysokej technickej úrovne a akosti, ktoré sa cenovo nezvýhodňujú, za úrokové bonifikácie,
prípadne za ďalšie spoločensky žiadúce výsledky.
(7)
Pripočítateľné sumy podľa odseku 6 písm. d), e) a g) nemusí organizácia zisťovať
a zahŕňať do použiteľného objemu mzdových prostriedkov, ak to nepovažuje za účelné.
(8)
Odpočítateľnými sumami podľa odseku 1 sú sumy
a)
prekročenia mzdových prostriedkov za minulý rok, pokiaľ toto prekročenie nie je so
súhlasom nadriadeného orgánu kryté úsporou mzdových prostriedkov iných organizácií,
ktoré patria do pôsobnosti nadriadeného orgánu,
b)
zodpovedajúce rezerve, ktorú si organizácia utvorí v hodnotenom období v nákladoch
na výplatu prémií a odmien za úlohy plánu rozvoja vedy a techniky a iné dlhodobé úlohy
v nasledujúcich rokoch,
c)
uplatnené nadriadeným orgánom voči rozpočtovým a príspevkovým organizáciám za nesplnenie
ním určených úloh,
d)
určené Federálnym ministerstvom práce a sociálnych vecí alebo príslušným ministerstvom
práce a sociálnych vecí republiky po dohode s Federálnym ministerstvom práce a sociálnych
vecí za vyšší než určený odber ušľachtilých palív, za výrobky nízkej technickej úrovne
a akosti, ktoré nie sú cenovo znevýhodnené, za úrokové sankcie, prípadne za ďalšie
spoločensky nežiadúce výsledky.
§ 11
Fond odmien
(1)
Hospodárske organizácie môžu do výšky sumy, o ktorú použiteľný objem mzdových prostriedkov
prevyšuje objem mzdových prostriedkov zúčtovaný za príslušné obdobie na výplatu do
nákladov, utvárať fond odmien prídelom z finančných zdrojov.
(2)
Fond odmien si hospodárske organizácie dopĺňajú dotáciami poskytovanými v rámci rezervy
mzdových prostriedkov štátneho plánu, rezervy mzdových prostriedkov príslušnej komisie
pre vedeckotechnický a investičný rozvoj, ktorá slúži k stimulácii úspešného riešenia
a realizácie úloh štátneho plánu rozvoja vedy a techniky, a rozpisových rezerv nadriadených
orgánov, ďalej prevodom prostriedkov z fondu odmien iných organizácií a z fondu hmotnej
stimulácie vývozu, prípadne podľa rozhodnutia Federálneho ministerstva práce a sociálnych
vecí z iných fondov.
(3)
Hospodárske organizácie z fondu odmien
a)
poskytujú pracovníkom podiely na hospodárskych výsledkoch, žiakom odborných učilíšť
v období odborného rozvoja obdobné plnenia a vedúcim pracovníkom ročné odmeny,
b)
prevádzajú prostriedky do fondov odmien svojich organizačných jednotiek,
c)
prevádzajú prostriedky iným organizáciám, pokiaľ sa tieto organizácie zaslúžili o
výsledky ich činnosti,
d)
môžu poskytovať pracovníkom prémie a odmeny5) a žiakom odborných učilíšť v období odborného rozvoja obdobné plnenia, pokiaľ si
pre ich výplatu doplnili fond odmien podľa odseku 2, najviac však v rozsahu doplnených
prostriedkov, alebo pokiaľ uplatnili pripočítateľnú sumu podľa § 10 ods. 6 písm. a), b) a g) a nemohli prémie a odmeny za výsledky, ktoré sú spojené s uplatnením pripočítateľnej
sumy, z časových dôvodov zúčtovať na výplatu do nákladov v tom istom roku,
e)
uhrádzajú iné plnenia, ak to ustanovuje všeobecne záväzný mzdový predpis.
(4)
Hospodárske organizácie zúčastnené na dôležitých stavbách môžu previesť z fondu odmien
prostriedky do fondu odmien investora na úhradu peňažných odmien pri rozvoji iniciatívy
pracujúcich, ktoré poskytuje investor podľa podmienok určených staveniskovou odborovou
radou po dohode s týmito organizáciami.
(5)
Vo fonde odmien viažu hospodárske organizácie, pokiaľ sa ďalej neustanovuje inak
a)
sumu potrebnú pre zvýšenie použiteľného objemu mzdových prostriedkov [§ 10 ods. 6 písm. c)] tak, aby vykázali čo najnižšie prekročenie tohto objemu alebo ho vôbec neprekročili,
b)
sumu zodpovedajúcu jednému percentu plánovaného objemu mzdových prostriedkov bez
ostatných osobných nákladov.
(6)
Hospodárske organizácie sú povinné pri viazaní jednotlivých súm vo fonde odmien dodržať
poradie podľa odseku 5. Z prostriedkov, ktoré si pridelia do fondu odmien v príslušnom
roku podľa odseku 1, nemusia podľa odseku 5 písm. b) viazať sumu prevyšujúcu štvrtinu
týchto prostriedkov.
(7)
Vo fonde odmien nemusia hospodárske organizácie viazať prostriedky, ktoré si do tohto
fondu doplnili podľa odseku 2 a ktoré dosiaľ nepoužili. Sumy viazané vo fonde odmien
podľa odseku 5 písm. a) použijú hospodárske organizácie na konci roka na doplnenie
finančných zdrojov.
(8)
Hospodárske organizácie môžu použiť prostriedky fondu odmien podľa odsekov 3 a 4,
len pokiaľ nie sú viazané.
(9)
Zostatok fondu odmien prevádzajú hospodárske organizácie do nasledujúceho roka.
Opatrenia pri prekročení mzdových prostriedkov
§ 12
(1)
Organizácia, ktorá podľa § 9 ods. 2 prekročí mzdové prostriedky
a)
vykoná rozbor príčin prekročenia a na jeho základe prijme opatrenia na odstránenie
týchto príčin a na vyrovnanie prekročenia,
b)
obmedzí, dokiaľ nevyrovná prekročenie mzdových prostriedkov, ich spotrebu najmä tým,
že nesmie preraďovať pracovníkov do vyššej tarifnej triedy v rámci tej istej funkcie,
zvyšovať pracovníkom základné mzdy, pokiaľ zo mzdových predpisov nevyplýva nárok na
zvýšenie, a zvyšovať objem prostriedkov na osobné ohodnotenie a že zníži sadzby prémií
a výkonnostných a obdobných odmien podľa odsekov 3 až 5,
c)
kráti ročné odmeny vedúcim pracovníkom v súlade s predpisom pre ich poskytovanie,
d)
informuje v súčinnosti s odborovými orgánmi kolektív pracovníkov o zistených nedostatkoch,
ich príčinách a prijatých opatreniach,
e)
oznámi prijaté opatrenia nadriadenému orgánu a banke najneskôr do jedného mesiaca
odo dňa, keď zistí prekročenie mzdových prostriedkov.
(2)
Opatrenia podľa odseku 1 písm. a) až d) sa uplatňujú v rámci výrobnej hospodárskej
jednotky v jej organizačných jednotkách, ktoré podľa pravidiel ustanovených výrobnou
hospodárskou jednotkou (§ 13) prekročili mzdové prostriedky, a na generálnom riaditeľstve. Ostatné organizačné
jednotky môžu používať fond odmien podľa § 13 ods. 2; z fondu odmien môžu tiež poskytovať ročné odmeny vedúcim pracovníkom, aj keď tým
dôjde k jeho prekročeniu.
(3)
Sadzby prémií a výkonnostných a obdobných odmien zníži organizácia v rozsahu, ktorý
umožní vyrovnať prekročenie mzdových prostriedkov najneskôr do šiestich mesiacov,
najviac však o tri pätiny. Zníženie sadzieb vykoná diferencovane podľa zodpovednosti
jednotlivých pracovníkov aj kolektívov za prekročenie mzdových prostriedkov takým
spôsobom, aby bolo najvýraznejšie u vedúcich pracovníkov6) a ďalej u pracovníkov útvarov, ktoré neplnením plánovaných úloh alebo inak svojou
činnosťou ovplyvnili prekročenie mzdových prostriedkov.
(4)
Sadzby prémií a výkonnostných a obdobných odmien, ktoré sa poskytujú za mesačné obdobie,
zníži organizácia na čas troch mesiacov začínajúc výplatou týchto plnení za mesiac
nasledujúci po mesiaci, keď zistí prekročenie mzdových prostriedkov. Sadzby prémií
a výkonnostných a obdobných odmien, ktoré sa poskytujú za štvrťročné obdobia, zníži
organizácia na štvrťrok nasledujúci po období, za ktoré zistí prekročenie mzdových
prostriedkov. Rovnako zníži sadzby plnení obdobných prémiám a výkonnostným a obdobným
odmenám, ktoré poskytuje žiakom odborných učilíšť v období odborného rozvoja.
(5)
Sadzby prémií a výkonnostných a obdobných odmien, ktoré sa poskytujú za iné ako mesačné
alebo štvrťročné obdobia, zníži organizácia primerane tak, aby títo pracovníci neboli
pri prekročení mzdových prostriedkov zvýhodnení.
(6)
Organizácia môže celkom alebo sčasti zúčtovať pracovníkom na výplatu v decembri sumu,
ktorú im nevyplatila v dôsledku zníženia sadzieb prémií a výkonnostných a obdobných
odmien, ktoré je spojené s prekročením mzdových prostriedkov za prvý štvrťrok a prvý
polrok, ak nevykáže prekročenie mzdových prostriedkov za tri štvrťroky a môže aj pri
zúčtovaní príslušnej sumy odôvodnene predpokladať rovnaký výsledok za celý rok.
(7)
Ak organizácia podľa § 9 ods. 2 prekročí mzdové prostriedky, nadriadený orgán
a)
prerokuje s ňou príčiny prekročenia a prijaté opatrenia, posúdi účinnosť prijatých
opatrení, a prípadne uloží organizácii urobiť ďalšie opatrenia včítane opatrení na
preskúmanie a úpravu noriem spotreby práce7) a oznámiť ich banke; v prípade opakujúceho sa prekročenia mzdových prostriedkov požiada
banku o súčinnosť pri prerokúvaní jeho príčin,
b)
kráti ročnú odmenu vedúcemu organizácie v súlade s predpisom pre jej poskytovanie
a nepovolí výplatu preddavku na túto odmenu.
§ 13
Usmerňovanie mzdových prostriedkov vo výrobných hospodárskych jednotkách
(1)
Výrobné hospodárske jednotky, pokiaľ sa táto vyhláška vzťahuje len na ne, ustanovujú
na obdobie päťročného plánu pravidlá usmerňovania mzdových prostriedkov a kontroly
ich dodržiavania vo vnútri výrobných hospodárskych jednotiek. Pri ustanovení pravidiel
vychádzajú z ustanovení tejto vyhlášky, prípadne ďalších predpisov. V pravidlách zabezpečia,
aby sa
a)
uplatňovali pri zisťovaní použiteľného objemu mzdových prostriedkov organizačných
jednotiek pripočítateľné sumy podľa § 10 ods. 6 písm. d), e) a g), pokiaľ sa uplatňujú pri zisťovaní použiteľného objemu mzdových prostriedkov výrobnej
hospodárskej jednotky (§ 10 ods. 7), a odpočítateľné sumy podľa § 10 ods. 8,
b)
vylučovali pri prepočte plánovaného objemu mzdových prostriedkov organizačných jednotiek
z plnenia plánu rozhodujúceho ukazovateľa podľa § 10 ods. 4 sumy vyjadrujúce straty z neakostnej práce a dodatkové odvody uložené pre porušenie
cenových predpisov alebo na uplatnenie cenového znevýhodnenia alebo v dôsledku cenových
opatrení, pokiaľ tieto odvody neovplyvňujú výšku rozhodujúceho ukazovateľa,
c)
prideľovali prostriedky do fondu odmien organizačných jednotiek podľa ich nárokov
a ak nemožno tieto nároky uspokojiť, podľa pomeru nárokov všetkých organizačných jednotiek
k sume pridelenej do fondu odmien výrobnej hospodárskej jednotky podľa § 11 ods. 1,
d)
dopĺňali v závislosti od prevodu prostriedkov z fondu hmotnej stimulácie vývozu do
fondu odmien výrobnej hospodárskej jednotky aj fondy odmien organizačných jednotiek,
ktoré sa podieľajú na zabezpečovaní vývozných úloh, a organizačné jednotky mali podľa
ich podielu na výsledku výrobnej hospodárskej jednotky vo vývoze vopred prisľúbené
najmenej 70% prostriedkov prevádzaných z fondu hmotnej stimulácie vývozu do fondu
odmien výrobnej hospodárskej jednotky,
e)
vykonávali opatrenia podľa § 12 v organizačných jednotkách, ktoré prekračujú mzdové prostriedky, aj keď výrobná hospodárska
jednotka normatív alebo limit podľa § 9 ods. 2 neprekračuje; od týchto opatrení môže výrobná hospodárska jednotka upustiť, ak plne
uspokojí nároky organizačných jednotiek, ktoré usporia mzdové prostriedky, na tvorbu
ich fondu odmien prevodom prostriedkov z fondu odmien výrobnej hospodárskej jednotky.
(2)
Organizačné jednotky výrobnej hospodárskej jednotky utvárajú fond odmien z prostriedkov,
ktoré im výrobná hospodárska jednotka prevedie zo svojho fondu odmien [§ 11 ods. 3 písm. b)]; pritom sa postupuje podľa pravidiel ustanovených výrobnou hospodárskou jednotkou.
Prostriedky fondu odmien používajú tieto organizačné jednotky obdobne podľa ustanovení
§ 11 ods. 3 písm. a), c) a e) a § 11 ods. 4 až 9.
(3)
Organizačné jednotky vyplácajú z fondu odmien pracovníkom prémie a odmeny a žiakom
odborných učilíšť v období odborného rozvoja obdobné plnenia, ak tak rozhodne výrobná
hospodárska jednotka podľa § 11 ods. 3 písm. d). Výrobná hospodárska jednotka môže takisto rozhodnúť, pokiaľ si utvorila rozpisovú
rezervu a v rámci tejto rezervy prevádza prostriedky zo svojho fondu odmien do fondu
odmien organizačných jednotiek.
(4)
Mzdové prostriedky generálneho riaditeľstva výrobnej hospodárskej jednotky, ktorá
sa považuje na účely tejto vyhlášky za nadriadený orgán (§ 1 ods. 5), sa usmerňujú podľa tejto vyhlášky, prípadne ďalších predpisov s tým, že
a)
rozhodujúci a podmieňujúci ukazovateľ vyjadruje výsledky činnosti výrobnej hospodárskej
jednotky,
b)
ústredný orgán potvrdzuje len plán miezd (§ 7 ods. 4) generálneho riaditeľstva,
c)
opatrenia podľa § 12 ods. 1 sa uplatňujú pri prekročení mzdových prostriedkov generálneho riaditeľstva a opatrenia
podľa § 12 ods. 1 písm. b) a c), tiež, ak nie sú dodržané normatívy a limity mzdových prostriedkov v úhrne za všetky
organizácie (§ 9 ods. 4), ktoré sú zoskupené do výrobnej hospodárskej jednotky; generálne riaditeľstvo nevyplatí
okrem toho podiely na hospodárskych výsledkoch.
§ 14
Osobitné postupy pri usmerňovaní mzdových prostriedkov
(1)
Ústredné orgány môžu po dohode s príslušným ministerstvom práce a sociálnych vecí
a príslušnou plánovacou komisiou
a)
určiť pre hospodárske organizácie namiesto normatívu mzdových prostriedkov (§ 5 ods. 2) normatív mzdových prostriedkov bez fondu odmien a normatív fondu odmien, ak majú
záujem zvýšiť závislosť mzdových prostriedkov od efektívnosti hospodárenia príslušných
organizácií, alebo limit mzdových prostriedkov bez fondu odmien a normatív fondu odmien,
ak majú záujem vylúčiť pri príslušných organizáciách závislosť mzdových prostriedkov
od objemu výroby alebo služieb (celkových výkonov) a podnecovať len záujem na efektívnosti
hospodárenia;
b)
určiť pre hospodárske organizácie namiesto limitu mzdových prostriedkov (§ 5 ods. 2) limit mzdových prostriedkov bez fondu odmien a normatív fondu odmien na zachovanie
závislosti mzdových prostriedkov od efektívnosti hospodárenia príslušných organizácií;
c)
určiť pre hospodárske organizácie k normatívu mzdových prostriedkov bez fondu odmien
a k normatívu fondu odmien rozhodujúci ukazovateľ, a prípadne aj podmieňujúci ukazovateľ
a prepočítacie koeficienty;
d)
použiť pri určení normatívu mzdových prostriedkov (§ 5 ods. 2) iný rozhodujúci ukazovateľ, než ktorý sa uplatňuje na tento účel v štátnom pláne;
e)
určiť pre hospodárske organizácie normatív mzdových prostriedkov alebo ich jednotlivých
častí, ktorý nezahŕňa mzdové prostriedky vynakladané v súvislosti s uvádzaním nových
kapacít do prevádzky, a vymedziť osobitne výšku týchto prostriedkov limitom;
f)
určiť pre organizácie k limitu mzdových prostriedkov rozhodujúci ukazovateľ, a prípadne
aj podmieňujúci ukazovateľ a prepočítacie koeficienty;
g)
určiť pre organizácie samostatne limit ostatných osobných nákladov alebo limit niektorej
ich časti, a prípadne aj k tomuto limitu rozhodujúci ukazovateľ a prepočítacie koeficienty;
h)
usmerňovať mzdové prostriedky generálneho riaditeľstva výrobnej hospodárskej jednotky,
ktorá sa považuje na účely tejto vyhlášky za nadriadený orgán (§ 1 ods. 5), v závislosti od výsledkov činnosti nielen výrobnej hospodárskej jednotky, ale aj
generálneho riaditeľstva ako samostatnej organizácie.
(2)
Postup podľa odseku 1 môžu ústredné orgány uplatniť pri projektových a inžinierskych
organizáciách a organizáciách výskumnej a vývojovej základne tiež po dohode s príslušnou
komisiou pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a pri rozpočtových a príspevkových
organizáciách tiež po dohode s Federálnym ministerstvom financií, a ak ide o ústredný
orgán v pôsobnosti Českej socialistickej republiky alebo Slovenskej socialistickej
republiky tiež po dohode s Ministerstvom financií Českej socialistickej republiky
alebo Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „príslušné
ministerstvo financií“).
(3)
Nadriadené orgány neurčia minimálny podiel fondu odmien z plánovaného objemu mzdových
prostriedkov pre hospodárske organizácie, ktorým určia normatív fondu odmien. K normatívu
fondu odmien nemusia tiež určiť podmieňujúci ukazovateľ.
(4)
Pre rozpočtové organizácie, ktoré podliehajú systemizácii, určí príslušné ministerstvo
financií alebo podľa jeho pokynov nadriadený orgán k limitu mzdových prostriedkov
aj limit ostatných osobných nákladov a limit mzdových prostriedkov, ktoré môžu tieto
organizácie použiť na základné mzdy vybraného okruhu pracovníkov (funkcií).
(5)
Použiteľným objemom mzdových prostriedkov v hospodárskych organizáciách, ktorým nadriadený
orgán určí normatív alebo limit mzdových prostriedkov bez fondu odmien a normatív
fondu odmien [odsek 1 písm. a) a b)], je súhrn
a)
prepočítaného objemu mzdových prostriedkov bez fondu odmien alebo plánovaného (neprepočítaného)
objemu mzdových prostriedkov bez fondu odmien, ak nadriadený orgán určí hospodárskej
organizácii limit týchto prostriedkov;
b)
prepočítaného fondu odmien;
c)
pripočítateľných súm;
d)
odpočítateľných súm.
(6)
Použiteľným objemom mzdových prostriedkov v organizáciách, ktorým nadriadený orgán
určí k limitu mzdových prostriedkov rozhodujúci ukazovateľ [odsek 1 písm. f )], je
súhrn
a)
prepočítaného objemu mzdových prostriedkov;
b)
pripočítateľných súm;
c)
odpočítateľných súm.
(7)
Organizácie, ktorým nadriadený orgán určí samostatne limit ostatných osobných nákladov
alebo limit niektorej ich časti [odsek 1 písm. g)], prepočítavajú plánovaný objem
týchto nákladov alebo niektoré ich časti osobitne (oddelene od ďalších častí mzdových
prostriedkov) v závislosti od plnenia plánu rozhodujúceho ukazovateľa a prepočítacích
koeficientov, pokiaľ ich nadriadený orgán k limitu určí. Prepočítaný objem ostatných
osobných nákladov alebo niektorej ich časti zahŕňajú do použiteľného objemu mzdových
prostriedkov.
(8)
Pri neplnení plánu rozhodujúceho alebo podmieňujúceho ukazovateľa kráti
a)
hospodárska organizácia plánovaný objem mzdových prostriedkov bez fondu odmien a
plánovaný fond odmien samostatne a vždy najviac o osem percent;
b)
príspevková organizácia plánovaný objem mzdových prostriedkov tiež najviac o osem
percent.
(9)
Hospodárska organizácia, ktorá prepočítava plánovaný objem mzdových prostriedkov
bez fondu odmien a fond odmien, vylúči podľa § 10 ods. 4 jednotlivé sumy z plnenia plánu rozhodujúceho ukazovateľa len pri prepočte plánovaného
objemu mzdových prostriedkov bez fondu odmien.
TRETIA ČASŤ
MZDOVÁ KONTROLA
§ 15
(1)
Súčasťou riadenia miezd je plánovitá kontrola účinnosti a dodržiavania mzdových predpisov
a ostatných opatrení, ktorými sa uskutočňuje mzdová politika (ďalej len „mzdová kontrola“).
Mzdovú kontrolu vykonávajú v rámci svojej pôsobnosti organizácie, nadriadené orgány,
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí, ministerstvá práce a sociálnych vecí
Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky a ostatné ústredné
orgány. Pri vykonávaní mzdovej kontroly postupujú podľa všeobecne platných zásad.8)
(2)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí, ministerstvá práce a sociálnych vecí
Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky, ostatné ústredné
orgány a nadriadené orgány metodicky riadia mzdovú kontrolu, určujú jej zameranie
a tiež postup pri plánovaní mzdovej kontroly a pri hodnotení jej výsledkov. Postup
určujú tak, aby sa mzdová kontrola uskutočnila najmenej raz za tri roky v každej organizácii.
(3)
Organizácie, nadriadené orgány a ústredné orgány hodnotia výsledky mzdovej kontroly
a hodnotenie využívajú na zlepšenie vlastnej činnosti i činnosti podriadených organizácií
a orgánov. O hodnotení podávajú organizácie správu nadriadenému orgánu, nadriadené
orgány ústrednému orgánu a ústredné orgány príslušnému ministerstvu práce a sociálnych
vecí.
§ 16
(1)
Banka v rámci plnenia svojich ekonomických funkcií
a)
spoluzúčastňuje sa na zabezpečovaní vývoja miezd podľa zámerov štátneho plánu uplatňovaním
svojich ekonomických nástrojov (úverov, úrokov); nimi ovplyvňuje použiteľný objem
mzdových prostriedkov;
b)
následne kontroluje, či hospodárske a príspevkové organizácie dodržiavajú normatívy
a limity mzdových prostriedkov; v prípadoch prekročenia mzdových prostriedkov (§ 9 ods. 2) uplatní voči organizácii úverové a úrokové sankcie; tieto sankcie môže uplatniť
tiež, pokiaľ organizácia podľa jej zistenia nedodržiava ustanovenia druhej časti tejto
vyhlášky.
(2)
Banka zabezpečuje úlohy podľa odseku 1 voči organizačným jednotkám, ktoré sú zoskupené
do výrobnej hospodárskej jednotky, ak sa považujú na účely tejto vyhlášky za hospodársku
organizáciu (§ 1 ods. 5). V ostatných prípadoch ich zabezpečuje, ak sa o tom dohodne s výrobnou hospodárskou
jednotkou.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 17
Ak sa všeobecne záväznými predpismi neustanovuje inak, môže organizácia použiť svoje
prostriedky (§ 2 ods. 1) na poskytnutie
a)
mzdy a náhrady mzdy a obdobných plnení len osobám, ktoré sú s ňou v pracovnom, služobnom
alebo členskom pomere;
b)
iných odmien za prácu, prípadne obdobných plnení len osobám, ktoré sú s ňou v inom
než pracovnom vzťahu;
c)
odmien za výsledky v socialistickom súťažení osobám, ktoré nie sú s ňou v pracovnom
vzťahu, pokiaľ sa tieto osoby môžu zúčastňovať socialistického súťaženia, ktorého
výsledky organizácia hodnotí;
d)
odmien členom komplexných racionalizačných brigád, aj keď s ňou nie sú v pracovnom
vzťahu.
§ 18
Pracovníkom, ktorí sú s organizáciou v pracovnom vzťahu, a osobám, ktoré sú s ňou
v inom než pracovnom vzťahu, sa zaručuje výplata miezd a náhrad mzdy, iných odmien
za prácu a obdobných plnení, ktoré im patria podľa príslušných predpisov, prípadne
podľa kolektívnych zmlúv. Pri prekročení mzdových prostriedkov sa zaručuje výplata
prémií, výkonnostných odmien a im obdobných plnení podľa sadzieb, ktoré sú znížené
podľa § 12 ods. 3 až 5.
§ 19
Na organizácie, pre ktoré vykonávajú prácu osoby z nápravnovýchovných zariadení a
príslušníci vojenských útvarov a ktoré zahŕňali v roku 1984 a 1985 do mzdových prostriedkov
sumy zodpovedajúce len základným mzdám za túto prácu, sa nevzťahujú v § 2 ods. 1 písm. d) poslednej vete za bodkočiarkou slová „osobami z nápravnovýchovných zariadení“, a to do času určeného nadriadeným
ústredným orgánom po dohode s príslušným ministerstvom práce a sociálnych vecí.
§ 20
(1)
Pri príprave, vydávaní a vykonávaní zásadných mzdových opatrení postupujú organizácie
v súlade s predpismi, ktoré upravujú účasť odborových orgánov na úrovni organizácie
v oblasti odmieňania.9)
(2)
Výrobné hospodárske jednotky ustanovujú pravidlá usmerňovania mzdových prostriedkov
a kontroly ich dodržiavania vo vnútri výrobných hospodárskych jednotiek a organizácie
prevádzajú prostriedky do fondu odmien iných organizácií [§ 11 ods. 3 písm. c) a § 11 ods. 4 a § 13 ods. 2] s predchádzajúcim súhlasom príslušného odborového orgánu.
(3)
Nadriadené orgány určujú normatívy a limity mzdových prostriedkov, minimálny podiel
fondu odmien, rozhodujúce a podmieňujúce ukazovatele, prepočítacie koeficienty a tolerancie,
utvárajú a používajú rozpisové rezervy, vykonávajú zmeny plánu miezd, hodnotia vývoj
mzdových prostriedkov, uplatňujú opatrenia pri prekročení mzdových prostriedkov, metodicky
riadia, usmerňujú a koordinujú mzdovú kontrolu a prijímajú rozhodnutia podľa § 10 ods. 5 v spolupráci s príslušnými odborovými orgánmi.
(4)
Ústredné orgány robia opatrenia podľa tejto vyhlášky v spolupráci s príslušnými odborovými
orgánmi.
§ 21
(1)
Nároky a povinnosti, ktoré vznikli podľa vyhlášky Federálneho ministerstva práce
a sociálnych vecí č. 143/1980 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov a odmieňaní práce do 31. decembra 1985, sa posudzujú
podľa nej.
(2)
Zostatok fondu odmien k 31. decembru 1985, ktorý hospodárske organizácie nepoužijú
na uspokojenie nárokov alebo na splnenie povinností, ktoré vznikli do 31. decembra
1985, viažu podľa § 11 ods. 5 písm. b). Tú časť zostatku, ktorú nepoužijú alebo neviažu podľa predchádzajúcej vety, použijú
na doplnenie finančných zdrojov.
§ 22
Zrušujú sa:
1.
vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 143/1980 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov a odmieňaní práce,
2.
smernice Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí zo 17. januára 1983 č.
31-9333-3102 o postupe pri usmerňovaní mzdových prostriedkov (reg. v čiastke 13/1983
Zb.) v znení smerníc z 30. decembra 1983 č. 31-7115-3102, 051283 (reg. v čiastke 12/1984
Zb.) a smerníc z 30. novembra 1984 č. 51-11853-3102, 230784 (reg. v čiastke 4/1985
Zb.),
3.
§ 4 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 159/1970 Zb. o poskytovaní odmien pri významných pracovných a životných výročiach,
4.
úprava Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy z 11. decembra 1981 č.
FMO1-1409/81 o usmerňovaní mzdových prostriedkov v spoločných poľnohospodárskych podnikoch
a melioračných družstvách,
5.
úprava Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy z 30. novembra 1983 č.
FMO1-1491/83 o usmerňovaní mzdových prostriedkov v agrochemických podnikoch a melioračných
družstvách,
6.
smernice Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj zo 4. decembra
1980 č. 12 o usmerňovaní mzdových prostriedkov v samostatných projektových a inžinierskych
organizáciách v znení smerníc z 25. marca 1981 č. 2 a smerníc Štátnej komisie pre
vedeckotechnický a investičný rozvoj z 15. marca 1984 č. 1,
7.
smernice Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj z 30. apríla
1981 č. 4 o postupe pri usmerňovaní mzdových prostriedkov v organizáciách výskumnej
a vývojovej základne v znení smerníc Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj z 29. mája 1984 č. 2,
8.
smernice Ministerstva práce a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky zo
16. septembra 1982 č. 221-7100/60 o postupe pri usmerňovaní mzdových prostriedkov
v organizáciách riadených národnými výbormi (reg. v čiastke 10/1983 Zb.) v znení smerníc
z 3. januára 1984 č. 221-7100/2,
9.
smernice Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky
z 28. októbra 1982 č. 321-7978 /82 o postupe pri usmerňovaní mzdových prostriedkov
v organizáciách riadených národnými výbormi v znení smerníc z 19. januára 1984 č.
221-506/1984,
10.
smernice Ústredného výboru Národného frontu Československej socialistickej republiky
z 5. februára 1981 č. III/301/81 na uplatnenie vyhlášky č. 143/1980 Zb. o usmerňovaní
mzdových prostriedkov a odmieňaní práce v hospodárskych zariadeniach organizácií v
ekonomickej pôsobnosti Národného frontu,
11.
výnimky povolené podľa § 31 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych
vecí č. 143/1980 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov a odmieňaní práce.
§ 23
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1986.
Minister:
Ing. M. Boďa v. r.
Ing. M. Boďa v. r.
1)
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 91/1974 Zb. o organizácii výrobných hospodárskych jednotiek a o ich štatútoch.
2)
Náplň ukazovateľa určujú Jednotné metodické pokyny Štátnej plánovacej komisie, Federálneho
ministerstva financií a Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj na
vypracovanie návrhu päťročného plánu a päťročného rozpočtového výhľadu na roky 1986
až 1990 a návrhu vykonávacieho plánu a rozpočtu na rok 1986, prípadne príslušné opatrenia
na za bezpečenie plánu.
3)
Opatrenie vlády ČSSR č. 116/1982 Zb. na zabezpečenie a ďalšie zvyšovanie akosti výrobnej a podobnej hospodárskej činnosti
schválené uznesením vlády ČSSR z 9. septembra 1982 č. 253 v znení opatrenia vlády
ČSSR č. 39/1985 Zb. schváleného uznesením vlády ČSSR z 22. novembra 1984 č. 322.
4)
Nariadenie vlády ČSSR č. 136/1973 Zb. o štátnom riadení v oblasti cien v znení nariadenia vlády ČSSR č. 72/1978 Zb. a č. 158/1980 Zb.
5)
Úprava Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí z 27. augusta 1985 č. 513-19480-5116
pre uplatňovanie mzdových foriem.
6)
Vedúci pracovníci jednotlivých útvarov organizácie alebo jej organizačnej jednotky.
8)
Zásady kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe schválené uznesením vlády
ČSSR zo 14. apríla 1982 č. 108, uznesením vlády ČSR z 12. mája 1982 č. 139 a uznesením
vlády SSR z 28. apríla 1982 č. 129 a uverejnené pod č. 66/1982 Zb.
Vyhláška č. 75/1959 Ú. l., ktorou sa vydávajú metodické pokyny pre kontrolnú činnosť.
Vyhláška č. 75/1959 Ú. l., ktorou sa vydávajú metodické pokyny pre kontrolnú činnosť.
9)
§ 123 Zákonníka práce.
Uznesenie IV. všeodborového zjazdu o závodných výboroch základných organizácií Revolučného odborového hnutia so zmenami a doplnkami vykonanými uznesením celoštátnej všeodborovej konferencie z roku 1965 (príloha zákona č. 37/1959 Zb. o postavení závodných výborov základných organizácií Revolučného odborového hnutia).
Vyhláška Ústrednej rady odborov č. 43/1975 Zb., ktorou sa vydávajú smernice o právomociach odborových orgánov v súvislosti s organizáciou výrobných hospodárskych jednotiek a ich štatúty, schválené uznesením Predsedníctva ÚRO z 5. februára 1975.
Uznesenie IV. všeodborového zjazdu o závodných výboroch základných organizácií Revolučného odborového hnutia so zmenami a doplnkami vykonanými uznesením celoštátnej všeodborovej konferencie z roku 1965 (príloha zákona č. 37/1959 Zb. o postavení závodných výborov základných organizácií Revolučného odborového hnutia).
Vyhláška Ústrednej rady odborov č. 43/1975 Zb., ktorou sa vydávajú smernice o právomociach odborových orgánov v súvislosti s organizáciou výrobných hospodárskych jednotiek a ich štatúty, schválené uznesením Predsedníctva ÚRO z 5. februára 1975.