71/1986 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 71/1986 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o Slovenskej obchodnej inšpekcii |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.10.1986 |
Dátum vyhlásenia: | 06.11.1986 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
45/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva kontroly Slovenskej republiky o sídlach a územnej pôsobnosti inšpektorátov Slovenskej obchodnej inšpekcie |
334/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o sídlach a územnej pôsobnosti inšpektorátov Slovenskej obchodnej inšpekcie |
417/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1986 Zb. o Slovenskej obchodnej inšpekcii |
27/1993 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o niektorých opatreniach na zabezpečenie prechodu na slovenskú menu |
264/1999 Z. z. | Zákon o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
258/2001 Z. z. | Zákon o spotrebiteľských úveroch a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1986 Zb. o Slovenskej obchodnej inšpekcii v znení neskorších predpisov |
128/2002 Z. z. | Zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
71
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 23.októbra 1986
o Slovenskej obchodnej inšpekcii
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
(1)
Slovenská obchodná inšpekcia je orgánom štátnej správy podriadeným Ministerstvu obchodu
Slovenskej socialistickej republiky; člení sa na ústredný inšpektorát a jemu podriadené
krajské inšpektoráty.
(2)
Na čele Slovenskej obchodnej inšpekcii je ústredný riaditeľ, ktorého vymenúva, riadi
a odvoláva minister obchodu Slovenskej socialistickej republiky. Na čele krajského
inšpektorátu je riaditeľ, ktorého riadi ústredný riaditeľ.
(3)
Sídla krajských inšpektorátov určuje ústredný riaditeľ.
(4)
Slovenská obchodná inšpekcia je rozpočtovou organizáciou.
§ 2
(1)
Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje v organizáciách vykonávajúcich obchodnú činnosť
na vnútornom trhu a u občanov predávajúcich tovar na vnútornom trhu
a)
dodržiavanie zásad jednotnej socialistickej obchodnej politiky,
b)
dodržiavanie určeného sortimentu a riadneho zásobovania predajní a prevádzkární,
dodržiavanie času predaja alebo času prevádzky, úrovne obsluhy, vykonávanie prebierky
tovaru čo do množstva a akosti a dodržiavanie podmienok určených na zabezpečenie akosti,
vrátane zdravotnej nezávadnosti tovaru, najmä dodržiavanie noriem výroby a prípravy
jedál a nápojov, podmienok pre skladovanie a dopravu tovaru a požiadaviek na osobnú
hygienu a hygienickú nezávadnosť prevádzky,
c)
či sa tovar predáva v správnej miere, množstve, hmotnosti, akosti určenej právnym
predpisom, technickou normou alebo iným záväzným spôsobom a za platné ceny,
d)
správnosť vykonávania nákupu tovaru organizáciami od občanov,
e)
či sa nepoužívajú neoverené meradlá, ak overeniu podliehajú, alebo meradlá nezodpovedajúce
štátnym alebo odborovým technickým normám,
f)
dodržiavania ostatných podmienok ustanovených všeobecne záväznými právnymi predpismi
alebo inými záväznými opatreniami na vykonávanie maloobchodnej a veľkoobchodnej činnosti,
poskytovanie obchodných služieb, služieb verejného stravovania, ubytovacích služieb
a služieb cestovných kancelárií a na predaj tovaru občanmi.
(2)
Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje v organizáciách, ktoré sa svojou výrobnou
alebo inou činnosťou podieľajú na zabezpečovaní potrieb občanov na vnútornom trhu,
dodržiavanie akosti a sortimentu tovaru určeného na vnútorný trh a podmienok určených
na skladovanie a dopravu tohto tovaru.
§ 3
Slovenská obchodná inšpekcia
a)
zisťuje v kontrolovaných organizáciách nedostatky, ich príčiny a osoby zodpovedné
za ich vznik alebo trvanie; podľa povahy veci zisťuje príčiny nedostatkov a osoby
zodpovedné za vznik alebo trvanie týchto nedostatkov aj v orgánoch, ktoré riadia kontrolované
organizácie (ďalej len „nadriadené orgány“),
b)
vyžaduje odstránenie zistených nedostatkov, ich príčin a škodlivých následkov a ukladá,
prípadne navrhuje opatrenia na ich odstránenie; pri zistení hrubých nedostatkov alebo
nedostatkov, ktorých odstránenie nie je možné v rámci pôsobnosti kontrolovanej organizácie,
vyžaduje urobiť nápravu od nadriadeného orgánu,
c)
zabezpečuje a vykonáva systematickú kontrolu plnenia opatrení na odstránenie zistených
nedostatkov a ich príčin,
d)
zovšeobecňuje poznatky z výkonu kontroly, oboznamuje s nimi nadriadené orgány a odporúča
im opatrenia na zlepšenie riadenia a kontroly a iné opatrenia na zlepšenie práce na
príslušných úsekoch,
e)
predchádza vzniku nedostatkov najmä včasným odhaľovaním ich príčin, výchovným pôsobením
a uverejňovaním výsledkov kontrol,
f)
vykonáva na overenie akosti tovaru rozbory jeho vzoriek alebo vykonanie týchto rozborov
požaduje od príslušných orgánov alebo organizácií; rozbory vykonáva alebo ich vykonanie
požaduje na náklad kontrolovaných organizácií, na náklad kontrolovaných občanov len
vtedy, ak bola rozborom zistená nezodpovedajúca akosť kontrolovaného tovaru; posudky
vydané na základe týchto rozborov sú pre kontrolované organizácie a kontrolovaných
občanov záväzné,
g)
ukladá sankčné a iné opatrenia podľa tohto zákona.
§ 4
(1)
Pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie poverení plnením jej kontrolných úloh (ďalej
len „inšpektori“) sú pri kontrole oprávnení
a)
vstupovať
1.
do priestorov organizácií vykonávajúcich obchodnú činnosť na vnútornom trhu;
2.
do expedičných priestorov a skladov organizácií, ktoré sa svojou výrobnou alebo inou
činnosťou podieľajú na zabezpečovaní potrieb občanov na vnútornom trhu; pri zisťovaní
príčin nedostatkov vstupovať aj do ostatných priestorov týchto organizácií;
3.
do priestorov nadriadených orgánov,
b)
požadovať od príslušných pracovníkov kontrolovaných organizácií a nadriadených orgánov
a od kontrolovaných občanov potrebné doklady, údaje a písomné alebo ústne vysvetlenie,
c)
odoberať na náklad kontrolovaných organizácií alebo kontrolovaných občanov potrebné
vzorky tovaru na posúdenie jeho akosti,
d)
požadovať od príslušných vedúcich pracovníkov kontrolovaných organizácií, prípadne
nadriadených orgánov, ako aj od kontrolovaných občanov, aby v určenej lehote odstránili
zistené nedostatky, ich príčiny a škodlivé následky alebo aby na ich odstránenie neodkladne
vykonali nevyhnutné opatrenia a podali o nich a o ich výsledkoch v určenej lehote
správu Slovenskej obchodnej inšpekcii.
(2)
Pri plnení úloh podľa tohto zákona sa inšpektori preukazujú preukazmi Slovenskej
obchodnej inšpekcie.
§ 5
(1)
Ústredný riaditeľ a riaditelia krajských inšpektorátov sú pri plnení úloh podľa tohto
zákona oprávnení priberať k účasti na kontrole odborných pracovníkov iných orgánov
a organizácií, ak je to odôvodnené osobitnou povahou kontrolovanej činnosti, a požadovať
ich uvoľnenie najdlhšie na desať pracovných dní v roku. Účasť týchto pracovníkov na
kontrole sa považuje za činnosť vo všeobecnom záujme;1) uvoľňujúci orgán alebo organizácia sú povinné poskytnúť im náhradu mzdy. O podmienkach
účasti na kontrole sa ústredný riaditeľ alebo riaditeľ krajského inšpektorátu vopred
dohodne s príslušným orgánom alebo organizáciou.
(2)
Odborní pracovníci pribratí k účasti na kontrole majú práva a povinnosti podľa tohto
zákona v rozsahu poverenia daného im Slovenskou obchodnou inšpekciou. Týmto poverením
sa preukazujú pri plnení svojich úloh.
§ 6
(1)
Kontrolované organizácie, nadriadené orgány, ako aj kontrolovaní občania sú povinní
umožniť inšpektorom a odborným pracovníkom pribratým k účasti na kontrole plniť ich
úlohy súvisiace s výkonom kontroly.
(2)
Príslušní vedúci pracovníci, kontrolovaných organizácií, prípadne nadriadených orgánov,
ako aj kontrolovaní občania sú povinní v určenej lehote odstrániť zistené nedostatky,
ich príčiny a škodlivé následky alebo neodkladne vykonať nevyhnutné opatrenia na ich
odstránenie a podať o nich a o ich výsledkoch v určenej lehote správu Slovenskej obchodnej
inšpekcii.
§ 7
(1)
Inšpektor na základe vykonanej kontroly zakáže do urobenia nápravy
a)
nákup, dodávku, predaj alebo použitie tovaru alebo použitie surovín na prípravu jedál
alebo nápojov, ak tento tovar alebo suroviny sú zdravotne závadné alebo inak akostne
vadné,
b)
používanie neoverených meradiel, ak podliehajú overeniu, alebo meradiel nezodpovedajúcich
štátnym alebo odborovým technickým normám.
(2)
Opatrenie podľa odseku 1 oznámi inšpektor ústne príslušnému vedúcemu pracovníkovi
kontrolovanej organizácie alebo kontrolovanému občanovi a neodkladne o ňom urobí písomný
záznam.
(3)
Ak nesúhlasí kontrolovaná organizácia alebo kontrolovaný občan s uloženým opatrením,
môže proti nemu podať námietky, ktoré sa uvedú v zázname podľa odseku 2, alebo ich
môže podať písomne najneskôr do troch dní. Podané námietky nemajú odkladný účinok.
O podaných námietkach neodkladne rozhodne riaditeľ krajského inšpektorátu, a ak opatrenie
podľa odseku 1 uložil inšpektor ústredného inšpektorátu, ústredný riaditeľ. Písomné
vyhotovenie rozhodnutia o námietkach sa doručuje kontrolovanej organizácii alebo kontrolovanému
občanovi a je konečné.
§ 8
Ústredný riaditeľ a riaditelia krajských inšpektorátov sú pri plnení úloh podľa tohto
zákona oprávnení ukladať organizáciám za porušenie cenových predpisov dodatkové odvody
ustanovené osobitným predpisom.2)
§ 9
(1)
Riaditeľ krajského inšpektorátu môže na základe zistenia Slovenskej obchodnej inšpekcie
uložiť pracovníkovi kontrolovanej organizácie, ktorý zavinene
a)
nedodržiava určené podmienky pre dopravu alebo skladovanie tovaru,
b)
spôsobí, že organizácia nevykonala pri prebierke tovaru kontrolu jeho akosti,
c)
porušuje predpisy alebo opatrenia pre riadenie a kontrolu akosti tovaru,
d)
nedodržiava určený sortiment, určené množstvo, akosť, mieru alebo hmotnosť tovaru
a platné ceny,
e)
nedodržiava predpísanú receptúru pri výrobe jedál alebo nápojov,
f)
uzavrie neoprávnene predajňu alebo prevádzkáreň,
g)
používa neoverené meradlá, ak overeniu podliehajú, alebo meradlá nezodpovedajúce
štátnym alebo odborovým technickým normám,
h)
nedodržiava určené požiadavky na osobnú hygienu alebo hygienickú nezávadnosť prevádzky,
prípadne iné požiadavky určené na zabezpečenie zdravotnej nezávadnosti tovaru,
i)
porušuje iné podmienky určené na vykonávanie obchodnej činnosti na vnútornom trhu,
j)
nesplní alebo spôsobí, že nebolo splnené opatrenie na nápravu zistených nedostatkov,
k)
poruší rozhodnutie vydané podľa § 7 ods. 1,
pokarhanie alebo pokutu až do výšky 5000 Kčs.
(2)
Inšpektor na základe svojho zistenia pri kontrole môže uložiť pracovníkovi kontrolovanej
organizácie za menej závažné zavinené porušenie povinností uvedených v odseku 1 pokutu
až do výšky 200 Kčs bez ďalšieho prejednania, ak bolo porušenie povinnosti spoľahlivo
zistené a pracovník je ochotný pokutu zaplatiť. Proti uloženiu tejto pokuty sa nemožno
odvolať; o tom musí byť pracovník vopred poučený. Inšpektor je oprávnený uloženú pokutu
vybrať; na jej uloženie a vybratie použije bloky, ktoré sa používajú na ukladanie
a vyberanie pokút v blokovom konaní o priestupkoch.
(3)
Riaditeľ inšpektorátu môže uložiť pracovníkovi kontrolovanej organizácie alebo kontrolovanému
občanovi, ktorý marí, ruší alebo inak sťažuje výkon kontroly, poriadkovú pokutu až
do výšky 1000 Kčs, a to aj opätovne.
(4)
Pokarhanie, pokutu alebo poriadkovú pokutu nemožno uložiť tomu, kto bol za to isté
konanie postihnutý podľa iných právnych predpisov.
(5)
Pokarhanie, pokutu alebo poriadkovú pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa,
keď došlo k porušeniu povinnosti.
§ 10
§ 11
(1)
Riaditeľ krajského inšpektorátu môže na základe zistenia Slovenskej obchodnej inšpekcie
uložiť organizácii podieľajúcej sa svojou výrobnou alebo inou činnosťou na zabezpečovaní
potrieb občanov na vnútornom trhu, ktorá
a)
dodá výrobky vadnej akosti,
b)
poruší povinnosť dodať výrobky v dohodnutom sortimente,
c)
poruší určené podmienky pre skladovanie a dopravu výrobkov,
pokutu až do výšky 50 000 Kčs.
(2)
Pokutu nemožno organizácii uložiť, ak jej bola za to isté konanie uložená pokuta
podľa iných právnych predpisov.
(3)
Pokutu možno uložiť organizácii do jedného roka odo dňa, keď Slovenská obchodná inšpekcia
zistila porušenie povinnosti, najneskoršie však do troch rokov odo dňa, keď došlo
k porušeniu povinnosti.
§ 12
(1)
Pri určení výšky pokuty a poriadkovej pokuty sa prihliada na závažnosť, spôsob, čas
trvania a následky protiprávneho konania a u pracovníka kontrolovanej organizácie
a u kontrolovaného občana aj na mieru zavinenia.
(2)
O odvolaní proti uloženiu pokarhania, pokuty alebo poriadkovej pokuty rozhoduje ústredný
riaditeľ.
(3)
Pokuty a poriadkové pokuty uložené podľa tohto zákona sú príjmom štátneho rozpočtu
Slovenskej socialistickej republiky.
§ 13
(1)
Slovenská obchodná inšpekcia plní svoje úlohy plánovito. Pri svojej činnosti spolupracuje
a)
s národnými výbormi a ich aktívmi, s inými štátnymi orgánmi a so socialistickými
organizáciami, najmä s orgánmi vonkajšej kontroly, štátneho skúšobníctva, hygienickej
služby a veterinárnej starostlivosti,
b)
s orgánmi spoločenských organizácií, najmä Revolučného odborového hnutia, Socialistického
zväzu mládeže a Československého zväzu žien.
(2)
Slovenská obchodná inšpekcia sa pri svojej činnosti opiera o skúsenosti a iniciatívu
pracujúcich a využíva ich sťažnosti, podnety a oznámenia.
(3)
V súčinnosti s orgánmi spoločenských organizácií prispieva Slovenská obchodná inšpekcia
k zvyšovaniu kvalifikácie pracovníkov v obchode, pomáha národným výborom pri školení
členov dobrovoľných kontrolných aktívov a taktiež pomáha pri školení dozorných výborov
spotrebných družstiev.
(4)
Orgány a organizácie uvedené v odseku 1 písm. a) poskytujú Slovenskej obchodnej inšpekcii
podklady, údaje a vysvetlenia nevyhnutné pre jej kontrolnú činnosť. Ak to vyžaduje
povaha veci. najmä pri zisťovaní príčin nedostatkov, poskytujú jej kontrolné orgány
a orgány štátneho skúšobníctva, hygienickej služby a veterinárnej starostlivosti tiež
potrebnú odbornú pomoc.
(5)
Ak Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrole zistí skutočnosti, na základe ktorých
je potrebné urobiť opatrenia, ktoré sú v právomoci iných orgánov, oznámi ich týmto
orgánom.
§ 14
Krajské národné výbory sú oprávnené ukladať v záujme ochrany občanov krajským inšpektorátom,
najmä pri zostavovaní plánov kontrolnej činnosti, vykonanie kontroly dodržiavania
podmienok
a)
vykonávania obchodnej činnosti, najmä dodržiavanie maloobchodných cien, vrátane zdravotnej
nezávadnosti tovaru a požiadaviek na osobnú hygienu a hygienickú nezávadnosť prevádzky,
b)
pri stánkovom predaji, predaji na trhoch a v tržniciach a pri predaji tovaru občanmi,
c)
na základe ktorých boli odbytové strediská reštauračného stravovania zaradené do
kategórií a skupín a závody a zariadenia poskytujúce ubytovacie služby do kategórií
a tried.
§ 15
Výkon kontroly vykonávania obchodnej činnosti v útvaroch a zariadeniach ozbrojených
síl alebo ozbrojených zborov vzájomne dohodnú v súlade s týmto zákonom Ministerstvo
obchodu Slovenskej socialistickej republiky, Federálne ministerstvo národnej obrany,
Federálne ministerstvo vnútra, Ministerstvo vnútra Slovenskej socialistickej republiky
a Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky.
§ 16
(1)
Slovenská obchodná inšpekcia tiež kontroluje
a)
v rozsahu dohodnutom Ministerstvom obchodu Slovenskej socialistickej republiky a
príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy
1.
predaj liečiv alebo zdravotníckych potrieb vykonávaný organizáciami alebo zariadeniami
jednotnej zdravotníckej sústavy;
2.
predaj periodickej tlače vykonávaný organizáciami alebo zariadeniami spojov;
3.
obchodnú činnosť organizácií riadených Ministerstvom kultúry Slovenskej socialistickej
republiky,
b)
v rozsahu dohodnutom Ministerstvom obchodu Slovenskej socialistickej republiky a
Slovenskou odborovou radou vykonávanie závodného stravovania.
(2)
Na kontrolnú činnosť podľa odseku 1 sa primerane vzťahujú ustanovenia § 2 ods. 1, § 3 až 7 a § 13. Na ukladanie pokarhania, pokuty a poriadkovej pokuty sa obdobne použije ustanovenie
§ 9 a 12.
§ 17
Ak neustanovuje tento zákon inak, vzťahujú sa na ukladanie pokarhania, pokuty alebo
poriadkovej pokuty všeobecné predpisy o správnom konaní. V ostatných prípadoch sa
na konanie podľa tohto zákona všeobecné predpisy o správnom konaní nevzťahujú.
§ 18
Týmto zákonom nie je dotknutá pôsobnosť orgánov, prípadne organizácií, ktoré kontrolujú
akosť alebo zdravotnú nezávadnosť tovaru podľa osobitných predpisov.5)
§ 19
Ustanovenia zákona č. 122/1962 Zb. o štátnej poľnohospodárskej, potravinárskej a obchodnej inšpekcii v znení zákon č.
31/1968 Zb., ak sa týkajú Štátnej obchodnej inšpekcie, sa v Slovenskej socialistickej
republike zrušujú.
§ 20
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1987.
V. Šalgovič v. r.
P. Colotka v. r.
P. Colotka v. r.
2)
§ 9 zákona č.161/1982 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republikyč.112/1985 Zb. o štátnom riadení cien
Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republikyč.118/1985 Zb. o vykonávaní dodatkových odvodov národnými výbormi a rozpočtovými a príspevkovými organizáciami riadenými ústrednými orgánmi Slovenskej socialistickej republiky a národnými výbormi v oblasti cien.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republikyč.112/1985 Zb. o štátnom riadení cien
Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republikyč.118/1985 Zb. o vykonávaní dodatkových odvodov národnými výbormi a rozpočtovými a príspevkovými organizáciami riadenými ústrednými orgánmi Slovenskej socialistickej republiky a národnými výbormi v oblasti cien.
3)
§ 29 zákona č.60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní socialistického poriadku. Vyhláška
Ministerstva vnútra č.61/1961 Zb. o blokovom konaní v znení neskorších predpisov.
4)
§ 49 zákona Slovenskej národnej rady č.130/1981 Zb. o vnútornom obchode.
5)
Zákon č.66/1961 Zb. o veterinárnej starostlivosti.
Zákon č..20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu.
Zákon č.30/1968 Zb. o štátnom skúšobníctve.
Zákon č..20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu.
Zákon č.30/1968 Zb. o štátnom skúšobníctve.
15)
Zákon č. 87/1987 Zb. o veterinárnej starostlivosti v znení zákona č. 239/1991 Zb.
Zákon č. 20/1966 Zb.
Zákon č. 30/1968 Zb.
Zákon č. 20/1966 Zb.
Zákon č. 30/1968 Zb.