27/1987 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1988 - 30.06.2000 | |
3. | 01.07.2000 - 31.03.2002 | 183/2000 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 27/1987 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o štátnej pamiatkovej starostlivosti |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 09.04.1987 |
Dátum vyhlásenia: | 23.04.1987 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
21/1988 Zb. | Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. štátnej pamiatkovej starostlivosti |
478/1990 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení národných kultúrnych pamiatok |
479/1990 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení pamiatkových rezervácií v meste Jur pri Bratislave a v obci Plavecký Peter |
299/1991 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení a zrušení vyhlásenia niektorých národných kultúrnych pamiatok |
300/1991 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení pamiatkovej rezervácie v meste Podolínec |
288/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení národných kultúrnych pamiatok |
289/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení národnej kultúrnej pamiatky v Ružomberku |
201/1995 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o vyhlásení pamiatkovej rezervácie Štiavnické Bane |
280/2000 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o pamiatkovej rezervácii Banská Štiavnica |
596/2001 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o pamiatkových rezerváciách Bardejov, Bratislava, Kežmarok, Levoča, Prešov, Spišská Kapitula a Spišská Sobota |
60/1961 Zb. | Zákon o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní socialistického poriadku |
183/2000 Z. z. | Zákon o knižniciach, o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti a o zmene a doplnení zákona č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej |
49/2002 Z. z. | Zákon o ochrane pamiatkového fondu |
27
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 9. apríla 1987
o štátnej pamiatkovej starostlivosti
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
(1)
Štát chráni kultúrne pamiatky ako nerozlučnú súčasť kultúrneho dedičstva ľudu, svedectva
jeho dejín, významného činiteľa životného prostredia a nenahraditeľné bohatstvo socialistického
štátu. Účelom zákona je utvoriť všestranné podmienky pre ďalšie prehlbovanie politicko-organizátorskej
a kultúrno-výchovnej funkcie štátu v starostlivosti o kultúrne pamiatky, o ich zachovanie
a vhodné využívanie, aby sa podieľali na rozvoji kultúry, umenia, vedy a vzdelávania,
formovaní socialistických tradícií a socialistického vlastenectva, na estetickej výchove
pracujúcich a tým prispievali k ďalšiemu rozvoju socialistickej spoločnosti.
(2)
Starostlivosť štátu o kultúrne pamiatky (ďalej len „štátna pamiatková starostlivosť“)
zahrňuje činnosti, opatrenia a rozhodnutia, ktorými orgány a organizácie štátnej pamiatkovej
starostlivosti (§ 25 až 33) v súlade so spoločenskými potrebami zabezpečujú zachovanie, ochranu a vhodné spoločenské
uplatnenie kultúrnych pamiatok. Ostatné orgány štátnej správy, socialistické a iné
organizácie spolupracujú v odbore svojej pôsobnosti s orgánmi a organizáciami štátnej
pamiatkovej starostlivosti a pomáhajú im pri plnení ich úloh.
§ 2
Kultúrne pamiatky
(1)
Za kultúrne pamiatky podľa tohto zákona vyhlasuje Ministerstvo kultúry Slovenskej
socialistickej republiky (ďalej len „ministerstvo kultúry“) nehnuteľné a hnuteľné
veci, prípadne ich súbory,
a)
ktoré sú významnými dokladmi historického vývoja, životného spôsobu a prostredia
spoločnosti od najstarších dôb po súčasnosť, ako prejavy tvorivých schopností a práce
človeka z najrôznejších odborov ľudskej činnosti pre ich revolučné, historické, umelecké,
vedecké a technické hodnoty,
b)
ktoré majú priamy vzťah k významným osobnostiam a historickým udalostiam.
(2)
Súbory vecí podľa odseku 1 sa vyhlasujú za kultúrne pamiatky, aj keď niektoré veci
v nich nie sú kultúrnymi pamiatkami.
§ 3
Vyhlasovanie vecí za kultúrne pamiatky
(1)
Ministerstvo kultúry si pred vyhlásením veci za kultúrnu pamiatku vyžiada vyjadrenie
krajského národného výboru a okresného národného výboru, pokiaľ ich už od týchto orgánov
nedostalo. Archeologický nález (§ 23) vyhlasuje ministerstvo kultúry za kultúrnu pamiatku na návrh Slovenskej akadémie
vied.
(2)
Ministerstvo kultúry upovedomí písomne vlastníka veci o podaní návrhu na vyhlásenie
veci za kultúrnu pamiatku alebo o tom, že hodlá vec vyhlásiť za kultúrnu pamiatku
z vlastného podnetu, a umožní mu k návrhu alebo podnetu sa vyjadriť.
(3)
Vlastník veci je povinný od doručenia upovedomenia podľa odseku 2 až do rozhodnutia
ministerstva kultúry chrániť vec pred poškodením, zničením alebo odcudzením a oznámiť
ministerstvu kultúry každú zamýšľanú i uskutočnenú zmenu jej vlastníctva, správy alebo
užívania.
(4)
Ministerstvo kultúry upovedomí písomne o vyhlásení veci za kultúrnu pamiatku jej
vlastníka, krajský národný výbor a ústrednú organizáciu štátnej pamiatkovej starostlivosti
(§ 32) a pri archeologických nálezoch tiež Slovenskú akadémiu vied. Upovedomí ich aj v
tom prípade, ak nezistilo dôvody pre vyhlásenie veci za kultúrnu pamiatku.
(5)
Vlastníci vecí, ktoré by pre svoju mimoriadnu umeleckú alebo historickú hodnotu mohli
byť v súlade so spoločenským záujmom vyhlásené za kultúrne pamiatky, sú povinní oznámiť
ministerstvu kultúry alebo krajskému národnému výboru na ich písomné vyzvanie požadované
údaje o týchto veciach, ako aj ich zamýšľané zmeny a umožniť týmto orgánom alebo nimi
povereným organizáciám štátnej pamiatkovej starostlivosti prehliadku vecí, prípadne
vyhotovenie ich vedeckej dokumentácie.
(6)
Podrobnosti o vyhlasovaní vecí za kultúrne pamiatky a spôsob oznamovacej povinnosti
podľa odseku 5 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 4
Národné kultúrne pamiatky
(1)
Kultúrne pamiatky, ktoré tvoria najvýznamnejšiu súčasť kultúrneho bohatstva národa,
vyhlasuje vláda Slovenskej socialistickej republiky nariadením za národné kultúrne
pamiatky a ustanovuje podmienky ich ochrany.
(2)
Vláda Slovenskej socialistickej republiky nariadením ustanoví všeobecné podmienky
zabezpečovania štátnej pamiatkovej starostlivosti o národné kultúrne pamiatky.
§ 5
Pamiatkové rezervácie
(1)
Územie, ktorého charakter a prostredie určuje súbor nehnuteľných kultúrnych pamiatok,
prípadne archeologických nálezov, môže vláda Slovenskej socialistickej republiky nariadením
vyhlásiť ako celok za pamiatkovú rezerváciu a ustanoviť podmienky na zabezpečenie
jej ochrany. Tieto podmienky možno v potrebnom rozsahu vzťahovať aj na nehnuteľnosti
na území pamiatkovej rezervácie, ktoré nie sú kultúrnymi pamiatkami.
(2)
Vláda Slovenskej socialistickej republiky nariadením ustanoví všeobecné podmienky
zabezpečovania štátnej pamiatkovej starostlivosti v pamiatkových rezerváciách.
§ 6
Pamiatkové zóny
(1)
Územie sídelného útvaru alebo jeho časti s menším podielom kultúrnych pamiatok, historické
prostredie alebo časť krajinného celku, ktoré vykazujú významné kultúrne hodnoty,
môže krajský národný výbor po predchádzajúcom prerokovaní s ministerstvom kultúry
vyhlásiť za pamiatkovú zónu a určiť podmienky jej ochrany.
(2)
Podrobnosti o vyhlasovaní pamiatkových zón ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 7
Evidencia kultúrnych pamiatok
(1)
Kultúrne pamiatky sa zapisujú do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok Slovenskej
socialistickej republiky (ďalej len „ústredný zoznam“). Ústredný zoznam vedie ústredná
organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(2)
Krajské národné výbory a okresné národné výbory vedú zoznamy kultúrnych pamiatok
svojich územných obvodov. Zápisy do týchto zoznamov vykonávajú podľa výpisov z ústredného
zoznamu.
(3)
Ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti upovedomí o zápise kultúrnej
pamiatky do ústredného zoznamu, ako aj o zrušení vyhlásenia veci za kultúrnu pamiatku
(§ 8) vlastníka kultúrnej pamiatky, krajský národný výbor a okresný národný výbor. Ak
ide o nehnuteľnú kultúrnu pamiatku, upovedomí okrem toho tiež stavebný úrad.1) Pri archeologickom náleze vyhlásenom za kultúrnu pamiatku upovedomí tiež Archeologický
ústav Slovenskej akadémie vied.
(4)
Ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti oznámi príslušnému orgánu
geodézie a kartografie každé vyhlásenie nehnuteľnosti za kultúrnu pamiatku, ako aj
každé zrušenie tohto vyhlásenia, ak ide o vec, ktorá je predmetom evidencie nehnuteľností.2)
(5)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný oznámiť ústrednej organizácii štátnej pamiatkovej
starostlivosti každú zmenu vlastníctva (správy, užívania) kultúrnej pamiatky alebo
jej premiestnenia. Oznámenie musí urobiť vlastník kultúrnej pamiatky najneskôr do
tridsiatich dní odo dňa, kedy k takejto zmene došlo.
(6)
Podrobnosti o evidencii kultúrnych pamiatok ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 8
Zrušenie vyhlásenia veci za kultúrnu pamiatku
(1)
Pokiaľ nejde o národnú kultúrnu pamiatku, môže ministerstvo kultúry z mimoriadne
závažných dôvodov vyhlásenie veci za kultúrnu pamiatku zrušiť na žiadosť vlastníka
kultúrnej pamiatky alebo organizácie, ktorá na zrušení vyhlásenia veci za kultúrnu
pamiatku (ďalej len „zrušenie vyhlásenia“) preukáže právny záujem, alebo z vlastného
podnetu.
(2)
Ministerstvo kultúry si pred zrušením vyhlásenia vyžiada vyjadrenie krajského národného
výboru a okresného národného výboru, prípadne vyjadrenie Slovenskej akadémie vied,
ak ide o archeologický nález vyhlásený za kultúrnu pamiatku, pokiaľ o zrušenie vyhlásenia
Slovenská akadémia vied sama nepožiadala. V prípade, že vlastník kultúrnej pamiatky
nie je žiadateľom o zrušenie vyhlásenia, musí sa mu umožniť zúčastniť sa obhliadky
veci a vyjadriť sa k zrušeniu vyhlásenia.
(3)
Ministerstvo kultúry môže zrušenie vyhlásenia viazať na predchádzajúce splnenie ním
určených podmienok. Náklady vynaložené na splnenie podmienok znáša žiadateľ a v prípade,
keď konanie o zrušenie vyhlásenia začína z vlastného podnetu ministerstvo kultúry,
znáša náklady ten, v ktorého záujme k zrušeniu vyhlásenia došlo.
(4)
Ustanovenie § 3 ods. 4 platí obdobne i pre zrušenie vyhlásenia.
(5)
Podrobnosti o zrušení vyhlásenia veci za kultúrnu pamiatku ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis.
DRUHÁ ČASŤ
STAROSTLIVOSŤ O KULTÚRNE PAMIATKY
Ochrana a užívanie kultúrnych pamiatok
§ 9
(1)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný na vlastný náklad starať sa o jej zachovanie,
udržiavať ju v dobrom stave a chrániť ju pred ohrozením, poškodením, znehodnotením
alebo odcudzením. Kultúrnu pamiatku je povinný užívať len spôsobom, ktorý zodpovedá
jej kultúrnopolitickému významu, pamiatkovej hodnote a technickému stavu. Ak je kultúrna
pamiatka v socialistickom spoločenskom vlastníctve, je povinnosťou organizácie, ktorá
kultúrnu pamiatku spravuje alebo ju má v užívaní alebo vo vlastníctve, a jej nadriadeného
orgánu vytvárať pre plnenie uvedených povinností všetky potrebné predpoklady.
(2)
Povinnosť starať sa o zachovanie kultúrnej pamiatky, udržiavať kultúrnu pamiatku
v dobrom stave a chrániť ju pred ohrozením, poškodením, znehodnotením alebo odcudzením
má aj ten, kto kultúrnu pamiatku užíva alebo ju má u seba; povinnosť znášať náklady
spojené s touto starostlivosťou o kultúrnu pamiatku má však len vtedy, ak to vyplýva
z právneho vzťahu medzi ním a vlastníkom kultúrnej pamiatky.
(3)
Organizácie a občania, aj keď nie sú vlastníkmi kultúrnych pamiatok, sú povinní si
počínať tak, aby nespôsobili nepriaznivé zmeny stavu kultúrnych pamiatok alebo ich
prostredia a neohrozovali zachovanie a vhodné spoločenské uplatnenie kultúrnych pamiatok.
(4)
Vlastník, ktorý kultúrnu pamiatku prevádza na iného, niekomu prenechá na dočasné
užívanie alebo odovzdá na vykonanie jej obnovy (§ 14) alebo na iný účel, je povinný toho, na koho vec prevádza alebo komu ju prenechá
alebo odovzdá, upovedomiť, že vec je kultúrnou pamiatkou.
§ 10
(1)
Ak neplní vlastník kultúrnej pamiatky povinnosti uvedené v § 9, vydá okresný národný výbor po vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej
starostlivosti (§ 33) rozhodnutie o opatreniach, ktoré je vlastník kultúrnej pamiatky povinný urobiť,
a zároveň určí lehotu, v ktorej je vlastník kultúrnej pamiatky povinný tieto opatrenia
vykonať. Ak ide o národnú kultúrnu pamiatku, vydá toto rozhodnutie po vyjadrení ústrednej
organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti krajský národný výbor v súlade s podmienkami,
ktoré pre zabezpečenie ochrany národnej kultúrnej pamiatky ustanovila vláda Slovenskej
socialistickej republiky.
(2)
Rozhodnutie o opatreniach, ktoré je vlastník kultúrnej pamiatky povinný urobiť, vydá
okresný národný výbor, a ak ide o národnú kultúrnu pamiatku, krajský národný výbor
tiež na žiadosť jej vlastníka.
(3)
Podrobnosti o povinnostiach vlastníkov kultúrnych pamiatok pri ich ochrane a užívaní
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 11
Povinnosti orgánov štátnej správy, organizácií a občanov
(1)
Orgány štátnej správy príslušné rozhodovať o spôsobe využitia budov, ktoré sú kultúrnymi
pamiatkami, alebo o pridelení bytov, iných obytných miestností a miestností neslúžiacich
na bývanie v týchto budovách vydávajú svoje rozhodnutia po predchádzajúcej dohode
s príslušným orgánom štátnej pamiatkovej starostlivosti. Pri rozhodovaní o spôsobe
a zmenách využitia kultúrnych pamiatok sú povinné zabezpečiť ich vhodné využitie zodpovedajúce
ich hodnote a technickému stavu.
(2)
Ak organizácia alebo občan svojou činnosťou spôsobujú alebo by mohli spôsobiť nepriaznivé
zmeny stavu kultúrnej pamiatky alebo jej prostredia alebo ohrozujú zachovanie alebo
spoločenské uplatnenie kultúrnej pamiatky, určí okresný národný výbor, a ak ide o
národnú kultúrnu pamiatku, krajský národný výbor, podmienky pre ďalší výkon takejto
činnosti alebo výkon činnosti zakáže.
(3)
Orgány štátnej správy vydávajú svoje rozhodnutia podľa osobitných predpisov, ktorými
môžu byť dotknuté záujmy štátnej pamiatkovej starostlivosti na ochrane alebo zachovaní
kultúrnych pamiatok alebo ich vhodnom využití, len po dohode s okresným národným výborom,
a ak ide o národné kultúrne pamiatky, len po dohode s krajským národným výborom.
§ 12
Oznamovacia povinnosť vlastníka kultúrnej pamiatky
(1)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný bez zbytočného odkladu každé ohrozenie alebo
poškodenie kultúrnej pamiatky oznámiť okresnému národnému výboru a vyžiadať si jeho
rozhodnutie o spôsobe odstránenia závady. Ak ide o nehnuteľnú kultúrnu pamiatku, ktorá
je stavbou, upovedomí tiež stavebný úrad.3)
(2)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný každú zamýšľanú zmenu v jej užívaní, a ak
ide o nehnuteľnú kultúrnu pamiatku, i jej zamýšľané vyprázdnenie, vopred oznámiť okresnému
národnému výboru.
§ 13
Právo štátu na prednostnú kúpu kultúrnych pamiatok
(1)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný v prípade zamýšľaného predaja (odplatného
prevodu vlastníctva) kultúrnej pamiatky prednostne ju písomne ponúknuť na kúpu (odplatné
nadobudnutie do štátneho socialistického vlastníctva) okresnému národnému výboru príslušnému
podľa bydliska vlastníka (sídla organizácie, ktorá je vlastníkom kultúrnej pamiatky);
ak ide o nehnuteľnú kultúrnu pamiatku, okresnému národnému výboru príslušnému podľa
miesta, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
(2)
Okresný národný výbor môže na základe ponuky vlastníka kultúrnej pamiatky z mimoriadne
závažných kultúrnopolitických dôvodov uplatniť právo štátu na prednostnú kúpu (odplatné
nadobudnutie do štátneho socialistického vlastníctva) kultúrnej pamiatky buď priamo,
alebo prostredníctvom príslušných štátnych organizácií,4) a to za cenu určenú podľa cenových predpisov,5) a ak nemožno cenu takto určiť, za cenu obvyklú zodpovedajúcu povahe veci. Pritom
si okresný národný výbor vyžiada od vlastníka kultúrnej pamiatky doklad, prípadne
vyhlásenie o vlastníctve hnuteľnej kultúrnej pamiatky.
(3)
Okresný národný výbor, ktorému ponuka prišla, je povinný, ak ide o hnuteľnú kultúrnu
pamiatku do troch mesiacov, a ak ide o nehnuteľnú kultúrnu pamiatku do šiestich mesiacov
od doručenia ponuky, oznámiť vlastníkovi kultúrnej pamiatky, že ponuku na kúpu (odplatné
nadobudnutie do štátneho socialistického vlastníctva) kultúrnej pamiatky prijíma,
inak právo štátu na prednostnú kúpu kultúrnej pamiatky voči vlastníkovi, ktorý ponuku
urobil, zaniká.
(4)
Ak nesplní vlastník kultúrnej pamiatky povinnosť uvedenú v odseku 1, je právny úkon,
ktorým previedol vlastníctvo ku kultúrnej pamiatke na inú osobu neplatný, ak sa tejto
neplatnosti dovolá okresný národný výbor príslušný na uplatnenie práva štátu na prednostnú
kúpu kultúrnej pamiatky. Okresný národný výbor môže toto právo uplatniť do troch rokov
odo dňa uskutočnenia uvedeného právneho úkonu.
(5)
Ustanovením odseku 1 nie sú dotknuté predpisy upravujúce bezodplatný prevod vecí
do štátneho socialistického vlastníctva.6)
§ 14
Obnova kultúrnych pamiatok
(1)
Ak zamýšľa vlastník kultúrnej pamiatky vykonať údržbu, opravu, rekonštrukciu, reštaurovanie
alebo inú úpravu kultúrnej pamiatky alebo jej prostredia (ďalej len „obnova“), je
povinný si vopred vyžiadať záväzné stanovisko okresného národného výboru, a ak ide
o národnú kultúrnu pamiatku, záväzné stanovisko krajského národného výboru.
(2)
Vlastník (správca, užívateľ) nehnuteľnosti, ktorá nie je kultúrnou pamiatkou, ale
je v pamiatkovej rezervácii, v pamiatkovej zóne alebo v ochrannom pásme nehnuteľnej
kultúrnej pamiatky, nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej rezervácie
alebo pamiatkovej zóny (§ 17), je povinný k zamýšľanej stavbe, stavebnej zmene alebo udržiavacím prácam na tejto
nehnuteľnosti vyžiadať si vopred záväzné stanovisko okresného národného výboru.
(3)
V záväznom stanovisku podľa odsekov 1 a 2 sa vyjadrí, či práce tam uvedené sú z hľadiska
záujmov štátnej pamiatkovej starostlivosti prípustné a určia sa základné podmienky,
za ktorých možno tieto práce pripravovať a vykonať. Základné podmienky musia vychádzať
zo súčasného stavu poznania kultúrnohistorických hodnôt, ktoré je nevyhnutné zachovať
pri umožnení realizácie zamýšľaného zámeru.
(4)
V územnom konaní7) a v konaní o povolení stavieb, zmien stavieb a udržiavacích prác8) vykonávanom v súvislosti s úpravou územia, na ktorom uplatňuje svoj záujem štátna
pamiatková starostlivosť,9) alebo v súvislosti s obnovou nehnuteľnej kultúrnej pamiatky, prípadne so stavbou,
stavebnou zmenou alebo udržiavacími prácami na nehnuteľnosti podľa odseku 2, rozhoduje
orgán územného plánovania alebo stavebný úrad v súlade so záväzným stanoviskom okresného
národného výboru, a ak ide o nehnuteľnú národnú kultúrnu pamiatku, so záväzným stanoviskom
krajského národného výboru.
(5)
Ak možno zamýšľanú obnovu nehnuteľnej kultúrnej pamiatky podľa odseku 1, prípadne
drobnú stavbu, stavebnú úpravu alebo udržiavacie práce na nehnuteľnosti podľa odseku
2 vykonať na základe ohlásenia, môže stavebný úrad dať súhlas iba v súlade so záväzným
stanoviskom okresného národného výboru, alebo ak ide o nehnuteľnú národnú kultúrnu
pamiatku, krajského národného výboru. 10)
(6)
Okresný národný výbor vydá záväzné stanovisko podľa odsekov 1, 2, 4 a 5 po písomnom
vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti. Ak ide o národnú
kultúrnu pamiatku, vydá záväzné stanovisko podľa odsekov 1, 4 a 5 krajský národný
výbor po písomnom vyjadrení ústrednej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(7)
Prípravnú a projektovú dokumentáciu obnovy nehnuteľnej kultúrnej pamiatky alebo stavby,
stavebnej zmeny alebo udržiavacích prác na nehnuteľnosti podľa odseku 2 prerokúva
vlastník kultúrnej pamiatky alebo projektant11) v priebehu jej spracovania s príslušnou organizáciou štátnej pamiatkovej starostlivosti
z hľadiska splnenia podmienok záväzného stanoviska podľa odsekov 1 a 2. Pri prerokúvaní
poskytujú organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti potrebné podklady, informácie
a odbornú pomoc. Ku každému dokončenému stupňu dokumentácie spracuje príslušná organizácia
štátnej pamiatkovej starostlivosti písomné vyjadrenie ako podklad pre záväzné stanovisko
okresného národného výboru, a ak ide o nehnuteľnú národnú kultúrnu pamiatku, ako podklad
pre záväzné stanovisko krajského národného výboru.
(8)
Obnovu kultúrnych pamiatok alebo ich častí, ktoré sú dielami výtvarného umenia alebo
prácami umeleckých remesiel, môžu vykonávať iba odborné socialistické organizácie
zriadené na ten účel ministrom kultúry Slovenskej socialistickej republiky, iné socialistické
organizácie len na základe povolenia, ktoré im udelí ministerstvo kultúry. Toto povolenie
im možno odňať, ak nespĺňajú podmienky, za ktorých im bolo udelené, alebo ak obnovu
kultúrnych pamiatok alebo ich častí vykonávajú spôsobom narušujúcim ich hodnotu.
(9)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný odovzdať ústrednej organizácii štátnej pamiatkovej
starostlivosti alebo krajskej organizácii štátnej pamiatkovej starostlivosti na jej
vyžiadanie jedno vyhotovenie dokumentácie.
(10)
Podrobnosti o podmienkach pre dokumentáciu obnovy a pre vykonávanie obnovy kultúrnych
pamiatok ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 15
Opatrenia na zabezpečenie starostlivosti o kultúrne pamiatky
(1)
Ak vlastník kultúrnej pamiatky nevykoná v určenej lehote opatrenia podľa § 10 ods. 1, môže okresný národný výbor, a ak ide o národnú kultúrnu pamiatku, krajský národný
výbor rozhodnúť, že nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie kultúrnej pamiatky sa vykonajú
na náklad jej vlastníka. Ak nevykoná tieto opatrenia správca alebo užívateľ kultúrnej
pamiatky, ktorá je národným majetkom, je nadriadený orgán organizácie, ktorá kultúrnu
pamiatku spravuje, alebo nadriadený orgán organizácie, ktorej bola kultúrna pamiatka
odovzdaná do trvalého užívania, povinný na návrh okresného národného výboru, a ak
ide o národnú kultúrnu pamiatku, na návrh krajského národného výboru, zabezpečiť nevyhnutnú
nápravu.
(2)
Ak to vyžaduje dôležitý spoločenský záujem, môže okresný národný výbor, ak ide o
hnuteľnú kultúrnu pamiatku, a krajský národný výbor, ak ide o hnuteľnú národnú kultúrnu
pamiatku, uložiť jej vlastníkovi povinnosť určitým spôsobom s ňou nakladať, prípadne
mu uložiť, aby ju bezodplatne zveril na nevyhnutný čas do úschovy odbornej organizácie,
ktorú národný výbor zároveň určí.
(3)
Ak zanedbáva vlastník nehnuteľnej kultúrnej pamiatky, ktorá nie je národným majetkom,
trvale svoje povinnosti a ohrozuje tým jej zachovanie alebo ak užíva kultúrnu pamiatku
v rozpore s jej kultúrnopolitickým významom, pamiatkovou hodnotou alebo technickým
stavom, môže sa kultúrna pamiatka v spoločenskom záujme, ak nedôjde k dohode s vlastníkom
o jej predaji štátu, na návrh okresného národného výboru rozhodnutím stavebného úradu
výnimočne vyvlastniť. V prípade vyvlastnenia nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky
začína konanie o vyvlastnení stavebný úrad na návrh krajského národného výboru. Inak
platia pre vyvlastnenie všeobecné predpisy.12)
(4)
Ak je kultúrna pamiatka bezprostredne ohrozená, vykoná miestny národný výbor po predchádzajúcom
súhlase okresného národného výboru nevyhnutné opatrenia na jej ochranu. Pri nehnuteľnej
kultúrnej pamiatke, ktorá je stavbou, dá miestny národný výbor, pokiaľ nie je sám
stavebným úradom, podnet stavebnému úradu na nariadenie udržiavacích prác alebo nevyhnutných
úprav alebo na nariadenie neodkladných zabezpečovacích prác podľa osobitných predpisov13) a upovedomí o tom okresný národný výbor, a ak ide o národnú kultúrnu pamiatku, aj
krajský národný výbor. Ak je kultúrna pamiatka v socialistickom spoločenskom vlastníctve,
upovedomí o tom tiež nadriadený orgán organizácie, ktorá kultúrnu pamiatku spravuje
alebo je jej vlastníkom.
§ 16
Príspevok na zachovanie a obnovu kultúrnej pamiatky
(1)
Vlastníkovi kultúrnej pamiatky môže okresný národný výbor na jeho žiadosť, ak ide
o osobitne odôvodnený prípad, poskytnúť príspevok na zvýšené náklady spojené so zachovaním
alebo obnovou kultúrnej pamiatky za účelom jej účinnejšieho spoločenského uplatnenia.
Príspevok môže poskytnúť aj vtedy, ak nemôže vlastník kultúrnej pamiatky uhradiť z
vlastných prostriedkov náklady spojené so zachovaním alebo obnovou kultúrnej pamiatky.
(2)
V prípade mimoriadneho spoločenského záujmu na zachovaní kultúrnej pamiatky, ktorá
je národným majetkom a je určená na kultúrno-spoločenské uplatnenie, môže výnimočne
poskytnúť príspevok na obnovu kultúrnej pamiatky ministerstvo kultúry po dohode s
Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky.
(3)
Podrobnosti o poskytovaní príspevku na zachovanie a obnovu kultúrnej pamiatky ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis.
§ 17
Ochranné pásmo
(1)
Ak to vyžaduje ochrana nehnuteľnej kultúrnej pamiatky alebo jej prostredia, vymedzí
okresný národný výbor po vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti
ochranné pásmo.14) Okresný národný výbor po dohode s dotknutými orgánmi štátnej správy môže v ochrannom
pásme obmedziť alebo zakázať určitú činnosť alebo urobiť iné vhodné opatrenia.
(2)
Ak je nevyhnutné na vytvorenie ochranného pásma získať niektoré pozemky alebo stavby,
prípadne ich odstrániť a ak nedôjde k dohode s vlastníkom, možno pozemky a stavby
vyvlastniť.15) Možno tiež nariadiť nevyhnutné úpravy stavby, iného zariadenia alebo pozemku.
(3)
Ak ide o ochranu nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej rezervácie
alebo pamiatkovej zóny alebo ich prostredia, vymedzí obdobne okresný národný výbor
ochranné pásmo na návrh krajského národného výboru po vyjadrení ústrednej organizácie
štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(4)
Ak vznikne vlastníkovi alebo užívateľovi pozemku, ktorý nie je národným majetkom,
majetková ujma v dôsledku opatrení podľa odsekov 1, 2 a 3, prislúcha mu primeraná
náhrada, ktorú poskytuje okresný národný výbor.
(5)
Podrobnosti o vymedzení ochranného pásma ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 18
Premiestnenie kultúrnej pamiatky
(1)
Národnú kultúrnu pamiatku a nehnuteľnú kultúrnu pamiatku, prípadne jej súčasť (príslušenstvo)
možno premiestniť len po predchádzajúcom súhlase ministerstva kultúry.
(2)
Hnuteľnú kultúrnu pamiatku možno z verejne prístupného miesta trvale premiestniť
len po predchádzajúcom súhlase okresného národného výboru po vyjadrení krajskej organizácie
štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(3)
Orgán, ktorý dal súhlas na premiestnenie kultúrnej pamiatky podľa odsekov 1 a 2,
upovedomí o tom ústrednú organizáciu štátnej pamiatkovej starostlivosti.
§ 19
Užívanie kultúrnych pamiatok na vedecký výskum alebo na výstavné účely
(1)
Vlastník kultúrnej pamiatky je povinný umožniť osobám povereným orgánmi štátnej pamiatkovej
starostlivosti vedecký výskum kultúrnej pamiatky, prípadne vyhotovenie jej dokumentácie.
Ak ide o dôležitý spoločenský záujem, je vlastník hnuteľnej kultúrnej pamiatky povinný
kultúrnu pamiatku prenechať predovšetkým odbornej socialistickej organizácii na dočasné
užívanie na účely vedeckého výskumu alebo na výstavné účely na náklad toho, komu sa
kultúrna pamiatka prenechá na užívanie.
(2)
O podmienkach prenechania kultúrnej pamiatky na dočasné užívanie rozhodne okresný
národný výbor po vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti,
a ak ide o národnú kultúrnu pamiatku, krajský národný výbor po vyjadrení ústrednej
organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti.
§ 20
Kultúrne pamiatky vo vzťahu k zahraničiu
(1)
Kultúrnu pamiatku možno v zahraničí vystavovať, do zahraničia požičať alebo do zahraničia
vyviezť na iné účely len po predchádzajúcom súhlase ministerstva kultúry, a ak ide
o národnú kultúrnu pamiatku, len po predchádzajúcom súhlase vlády Slovenskej socialistickej
republiky.
(2)
Vec, ktorá vykazuje znaky kultúrnej pamiatky podľa § 2 ods. 1, možno trvale previezť zo zahraničia do Slovenskej socialistickej republiky len po
predchádzajúcom súhlase príslušného orgánu štátu, z ktorého má byť dovezená, ak je
zaručená vzájomnosť.16)
(3)
Ustanoveniami odsekov 1 a 2 nie sú dotknuté predpisy upravujúce hospodárske styky
so zahraničím.17)
(4)
Podrobnosti o udeľovaní súhlasu na vývoz kultúrnych pamiatok do zahraničia ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis.
TRETIA ČASŤ
ARCHEOLOGICKÉ VÝSKUMY A NÁLEZY
§ 21
Oprávnenia na archeologické výskumy
(1)
Archeologické výskumy je oprávnený vykonávať Archeologický ústav Slovenskej akadémie
vied (ďalej len „Archeologický ústav“).
(2)
Ministerstvo kultúry môže v odôvodnených prípadoch po dohode so Slovenskou akadémiou
vied povoliť vykonávanie archeologických výskumov vysokým školám, pokiaľ ich vykonávajú
pri plnení svojich vedeckých alebo pedagogických úloh, múzeám alebo iným organizáciám,
ktoré majú pre odborné vykonávanie archeologických výskumov potrebné predpoklady (ďalej
len „oprávnená organizácia“). Oprávnená organizácia uzaviera so Slovenskou akadémiou
vied dohodu o rozsahu a podmienkach vykonávania archeologických výskumov.
(3)
Oprávnená organizácia je povinná oznámiť Archeologickému ústavu začatie archeologických
výskumov a podať mu o ich výsledkoch správu. Ak ide o archeologické výskumy na území
vyhlásenom za kultúrnu pamiatku, národnú kultúrnu pamiatku, pamiatkovú rezerváciu
alebo pamiatkovú zónu, Archeologický ústav a oprávnené organizácie oznámia začatie
archeologických výskumov ústrednej organizácii štátnej pamiatkovej starostlivosti,
ktorej podajú aj správu o ich výsledkoch.
(4)
Ministerstvo kultúry po dohode so Slovenskou akadémiou vied môže odňať povolenie
na vykonanie archeologických výskumov oprávnenej organizácii, ktorá porušila podmienky,
za ktorých jej bolo povolenie udelené.
§ 22
Vykonávanie archeologických výskumov
(1)
Archeologický ústav a oprávnené organizácie sú povinné pred začatím archeologických
výskumov uzavrieť dohodu s vlastníkom (správcom, užívateľom) nehnuteľnosti, na ktorej
sa majú archeologické výskumy vykonávať, o podmienkach archeologických výskumov na
nehnuteľnosti. Ak nedôjde k dohode, rozhodne okresný národný výbor o povinnostiach
vlastníka (správcu, užívateľa) nehnuteľnosti strpieť vykonanie archeologických výskumov
a o podmienkach, za ktorých sa môže archeologický výskum vykonať.
(2)
Ak sa má vykonávať stavebná činnosť na území s archeologickými nálezmi, sú stavebníci
už od doby prípravy stavby povinní tento zámer oznámiť Archeologickému ústavu a umožniť
mu alebo oprávnenej organizácii, vykonať na dotknutom území záchranný archeologický
výskum. Ak je stavebníkom socialistická organizácia, uhrádza náklady záchranného archeologického
výskumu táto organizácia, inak uhrádza náklady organizácia vykonávajúca archeologický
výskum. Obdobne sa postupuje, ak sa má na takom území vykonávať iná činnosť, ktorou
by sa mohlo ohroziť vykonávanie archeologických výskumov.
§ 23
Archeologické nálezy
(1)
Archeologickým nálezom je vec (súbor vecí), ktorá je dokladom alebo pozostatkom života
človeka a jeho činnosti od počiatku jeho vývoja do novoveku a zachovala sa spravidla
pod zemou.
(2)
O archeologickom náleze, ktorý nebol urobený pri vykonávaní archeologických výskumov,
musí sa urobiť oznámenie Archeologickému ústavu alebo najbližšiemu múzeu priamo alebo
prostredníctvom miestneho národného výboru. Oznámenie o archeologickom náleze je povinný
urobiť nálezca alebo osoba zodpovedná za vykonávanie prác, pri ktorých došlo k archeologickému
nálezu, a to najneskôr na druhý deň po archeologickom náleze alebo po tom, čo sa o
archeologickom náleze dozvedel.
(3)
Archeologický nález i nálezisko sa musia ponechať bez zmeny až do prehliadky Archeologickým
ústavom alebo múzeom, najmenej však počas piatich pracovných dní odo dňa oznámenia.
Archeologický ústav alebo oprávnená organizácia urobí na nálezisku všetky nevyhnutné
opatrenia na okamžitú záchranu archeologického nálezu, najmä proti jeho poškodeniu,
zničeniu alebo odcudzeniu.
(4)
Ak ide o archeologický nález uvedený v odseku 2, má nálezca právo na odmenu, ktorú
mu poskytne okresný národný výbor, a to do výšky ceny materiálu, ak je archeologický
nález vyhotovený z drahých kovov alebo z iných cenných materiálov; v ostatných prípadoch
až do výšky desať percent kultúrnohistorickej hodnoty archeologického nálezu určenej
na základe odborného posudku. Nálezca má právo na náhradu nevyhnutných nákladov, ktoré
mu vznikli v súvislosti s archeologickým nálezom. O náhrade rozhodne a náhradu poskytne
okresný národný výbor. Podrobnosti o podmienkach pre poskytovanie odmeny a náhrady
nálezcovi ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
(5)
Pri nehnuteľných archeologických nálezoch vyhlásených za kultúrne pamiatky určí okresný
národný výbor organizáciu, ktorá bude zabezpečovať starostlivosť o ne. Ak sú tieto
archeologické nálezy na nehnuteľnostiach, ktoré sú národným majetkom, určí túto organizáciu
po dohode s orgánom nadriadeným organizácii, ktorá nehnuteľnosť spravuje alebo užíva.
Ak je nehnuteľný archeologický nález vyhlásený za kultúrnu pamiatku v územných obvodoch
niekoľkých okresných národných výborov, určia organizáciu na zabezpečenie starostlivosti
o kultúrnu pamiatku tieto okresné národné výbory po vzájomnej dohode.
(6)
Všetky hnuteľné archeologické nálezy sú národným majetkom a ukladajú sa spravidla
do múzeí.
(7)
O archeologických nálezoch, ku ktorým dôjde v súvislosti s prípravou alebo vykonávaním
stavby, platia osobitné predpisy.18)
§ 24
Náhrada majetkovej ujmy
(1)
Pri vykonávaní archeologických výskumov sú Archeologický ústav a oprávnené organizácie
povinné dbať na záujmy chránené osobitnými predpismi, spolupracovať s orgánmi zabezpečujúcimi
ochranu týchto záujmov a čo najviac chrániť práva a oprávnené záujmy vlastníkov (správcov,
užívateľov) nehnuteľnosti, prípadne iného majetku.
(2)
Ak je vlastník (správca, užívateľ) nehnuteľnosti alebo iného majetku vykonávaním
archeologického výskumu alebo opatreniami na ochranu archeologického nálezu podstatne
obmedzený v bežnom užívaní nehnuteľnosti alebo iného majetku, má právo, aby mu Archeologický
ústav alebo oprávnená organizácia poskytli primeranú jednorazovú náhradu. Po ukončení
prác sú Archeologický ústav alebo oprávnená organizácia povinné uviesť nehnuteľnosť,
prípadne iný majetok do predošlého stavu. Ak to nie je možné alebo hospodársky účelné,
má vlastník (správca, užívateľ) nehnuteľnosti alebo iného majetku právo na peňažitú
náhradu.
(3)
Právo na náhradu majetkovej ujmy podľa odseku 2 treba uplatniť voči Archeologickému
ústavu alebo voči oprávnenej organizácii do šiestich mesiacov od ukončenia archeologického
výskumu alebo od ukončenia opatrenia na ochranu archeologického nálezu, inak právo
zaniká. Ak nedôjde k dohode, rozhoduje o náhrade a jej výške okresný národný výbor.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ORGÁNY A ORGANIZÁCIE ŠTÁTNEJ PAMIATKOVEJ STAROSTLIVOSTI
§ 25
Organizačné usporiadanie štátnej pamiatkovej starostlivosti
(1)
Štátnu pamiatkovú starostlivosť vykonávajú orgány štátnej pamiatkovej starostlivosti,
ktorými sú ministerstvo kultúry a národné výbory.
(2)
Ministerstvu kultúry je podriadená ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti,
krajským národným výborom sú podriadené krajské organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(3)
Orgány štátnej pamiatkovej starostlivosti v spolupráci s ostatnými orgánmi štátnej
správy a za odbornej pomoci organizácií štátnej pamiatkovej starostlivosti, vedeckých,
umeleckých a ďalších odborných organizácií a ústavov dbajú, aby sa štátna pamiatková
starostlivosť zabezpečovala plánovite, komplexne a diferencovane v súlade s dlhodobou
koncepciou jej rozvoja.
§ 26
Ministerstvo kultúry
(1)
Ministerstvo kultúry je ústredným orgánom štátnej správy pre kultúrne pamiatky v
Slovenskej socialistickej republike.
(2)
Ministerstvo kultúry
a)
spracúva prognózy, koncepcie a návrhy dlhodobých výhľadov rozvoja štátnej pamiatkovej
starostlivosti,
b)
koordinuje zostavovanie jednotného programu komplexnej starostlivosti o kultúrne
pamiatky a vytvára pre ňu všestranné podmienky, posudzuje návrhy dlhodobých, strednodobých
a vykonávacích plánov obnovy kultúrnych pamiatok,
c)
riadi kultúrno-výchovné využívanie národných kultúrnych pamiatok a usmerňuje kultúrno-výchovné
využívanie ostatných kultúrnych pamiatok v súlade so záujmami štátnej kultúrnej politiky,
d)
koordinuje vedeckovýskumnú činnosť v odbore štátnej pamiatkovej starostlivosti,
e)
zriaďuje ako svoj odborný poradný orgán vedeckú radu pre štátnu pamiatkovú starostlivosť,
f)
spolupracuje s Ministerstvom školstva Slovenskej socialistickej republiky pri výchove
kádrov v odbore štátnej pamiatkovej starostlivosti a stará sa o ich ďalšie vzdelávanie,
g)
zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu v odbore štátnej pamiatkovej starostlivosti,
h)
vydáva štatút ústrednej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti,
i)
vydáva vzorový organizačný poriadok pre krajské organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti,
j)
plní ďalšie úlohy ustanovené mu týmto zákonom.
§ 27
Pamiatková inšpekcia
(1)
Ministerstvo kultúry zriaďuje pamiatkovú inšpekciu ako svoj špecializovaný kontrolný
orgán v odbore štátnej pamiatkovej starostlivosti. Hlavným poslaním pamiatkovej inšpekcie
je vykonávať ústredný dozor nad dodržiavaním tohto zákona a predpisov vydaných na
jeho vykonanie.
(2)
Pamiatková inšpekcia plní najmä tieto úlohy:
a)
dozerá, ako sa zabezpečuje komplexná starostlivosť o kultúrne pamiatky,
b)
dozerá, ako sa dodržiavajú rozhodnutia orgánov štátnej pamiatkovej starostlivosti
na zabezpečenie starostlivosti o kultúrne pamiatky a ako vlastníci (správcovia, užívatelia)
kultúrnych pamiatok plnia ustanovené povinnosti,
c)
na základe poznatkov získaných pri výkone dozoru vykonáva rozbor stavu štátnej pamiatkovej
starostlivosti a navrhuje opatrenia na jej prehĺbenie.
(3)
Pamiatková inšpekcia pri plnení svojich úloh spolupracuje s národnými výbormi, s
orgánmi ľudovej kontroly, s ostatnými štátnymi orgánmi a organizáciami štátnej pamiatkovej
starostlivosti a opiera sa o ich pomoc.
(4)
Ak zistí pamiatková inšpekcia nedostatky v starostlivosti o kultúrne pamiatky, navrhne
príslušnému orgánu štátnej pamiatkovej starostlivosti opatrenia na odstránenie zistených
nedostatkov, prípadne uloženie pokarhania alebo pokuty a dozerá, aby sa uložené opatrenia
riadne plnili.
(5)
Podrobnosti o úlohách a oprávneniach pamiatkovej inšpekcie ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis.
§ 28
Krajský národný výbor
(1)
Krajský národný výbor riadi a organizuje štátnu pamiatkovú starostlivosť v kraji.
(2)
Krajský národný výbor
a)
schvaľuje krajskú koncepciu rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti v súlade s
prognózou, koncepciou a dlhodobým výhľadom rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti
v Slovenskej socialistickej republike a určuje základné úlohy štátnej pamiatkovej
starostlivosti v kraji,
b)
schvaľuje návrhy dlhodobých, strednodobých a vykonávacích plánov obnovy kultúrnych
pamiatok,
c)
riadi práce na jednotných programoch komplexnej starostlivosti o kultúrne pamiatky
a zabezpečuje predpoklady pre ich realizáciu,
d)
plní úlohy orgánu štátnej pamiatkovej starostlivosti pre národné kultúrne pamiatky,
pokiaľ neprislúchajú ministerstvu kultúry,
e)
riadi kultúrno-výchovné využitie kultúrnych pamiatok v kraji,
f)
vydáva organizačný poriadok krajskej organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti
v súlade so vzorovým organizačným poriadkom vydaným ministerstvom kultúry,
g)
dozerá v rozsahu svojej pôsobnosti na dodržiavanie tohto zákona a predpisov vydaných
na jeho vykonanie,
h)
plní ďalšie úlohy ustanovené mu týmto zákonom.
§ 29
Okresný národný výbor
(1)
Okresný národný výbor riadi a organizuje štátnu pamiatkovú starostlivosť v okrese
v súlade s krajskou koncepciou rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(2)
Okresný národný výbor
a)
podieľa sa na spracovaní krajskej koncepcie rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti
a na spracovaní strednodobých a vykonávacích plánov obnovy kultúrnych pamiatok,
b)
zabezpečuje predpoklady pre komplexnú starostlivosť o kultúrne pamiatky,
c)
riadi starostlivosť o kultúrne pamiatky zabezpečovanú v pôsobnosti miestnych a mestských
národných výborov,
d)
vykonáva štátnu správu na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti, pokiaľ podľa
tohto zákona nie je príslušný iný orgán štátnej pamiatkovej starostlivosti,
e)
zriaďuje podľa potreby organizáciu alebo zariadenie pre obnovu nehnuteľných kultúrnych
pamiatok,19)
f)
vykonáva štátny stavebný dohľad pri obnove kultúrnych pamiatok z hľadiska štátnej
pamiatkovej starostlivosti,20)
g)
dozerá v rozsahu svojej pôsobnosti na dodržiavanie tohto zákona a predpisov vydaných
na jeho vykonanie,
h)
plní ďalšie úlohy ustanovené mu týmto zákonom.
(3)
Okresný národný výbor sa pri plnení svojich úloh opiera o odbornú pomoc krajskej
organizácie štátnej pamiatkovej starostlivosti.
§ 30
Miestny a mestský národný výbor
(1)
Miestny národný výbor sa stará o kultúrne pamiatky v mieste a kontroluje, ako si
vlastníci kultúrnych pamiatok plnia povinnosti uložené im týmto zákonom. Miestny národný
výbor vychádza pritom z odborných vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej
starostlivosti.
(2)
Mestský národný výbor môže podľa miestnych podmienok po prerokovaní s okresným národným
výborom zriadiť organizáciu alebo zariadenie pre obnovu kultúrnych pamiatok.
§ 31
Komisie štátnej pamiatkovej starostlivosti, okresný konzervátor štátnej pamiatkovej
starostlivosti a spravodajcovia štátnej pamiatkovej starostlivosti
(1)
Národné výbory zriaďujú podľa potreby pre všestranné posudzovanie a koordináciu úloh
štátnej pamiatkovej starostlivosti komisie štátnej pamiatkovej starostlivosti ako
pracovné komisie.21)
(2)
Okresný národný výbor vymenúva po vyjadrení krajskej organizácie štátnej pamiatkovej
starostlivosti z radov občanov okresného konzervátora štátnej pamiatkovej starostlivosti
(ďalej len „okresný konzervátor“) ako dobrovoľného pracovníka. Okresný konzervátor
je členom okresnej komisie štátnej pamiatkovej starostlivosti, ak je táto komisia
zriadená.
(3)
Úlohou okresného konzervátora je sústavne sledovať stav kultúrnych pamiatok v okrese,
podávať okresnému národnému výboru správy o ich stave, o starostlivosti o ne a ich
využití, navrhovať okresnému národnému výboru potrebné opatrenia a napomáhať propagáciu
kultúrnych pamiatok a štátnej pamiatkovej starostlivosti medzi občanmi a najmä medzi
mládežou.
(4)
Na návrh okresného konzervátora môže okresný národný výbor poveriť pre určitý vymedzený
územný obvod dobrovoľných pracovníkov funkciou spravodajcu štátnej pamiatkovej starostlivosti
(ďalej len „spravodajca“), ktorí spolupracujú s okresným konzervátorom pri plnení
jeho úloh.
(5)
Činnosť okresného konzervátora a spravodajcu riadi okresný národný výbor. Odbornú
pomoc mu pritom poskytuje krajská organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(6)
Podrobnosti o úlohách okresných konzervátorov a spravodajcov ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis.
§ 32
Ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti
(1)
Ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti je organizáciou pre výkon
a koordináciu všetkých odborných činností na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti
na zabezpečenie jednoty kultúrnopolitických zámerov a ideovo-metodických, ekonomických
a technických hľadísk, ako aj perspektívneho rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti.
(2)
Ústredná organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti
a)
spracúva rozbory stavu a vývoja štátnej pamiatkovej starostlivosti, podklady pre
prognózy, koncepcie a dlhodobé výhľady rozvoja štátnej pamiatkovej starostlivosti,
b)
organizuje, koordinuje a plní vedeckovýskumné úlohy štátnej pamiatkovej starostlivosti,
rozpracúva teóriu a metodológiu štátnej pamiatkovej starostlivosti a metodiku spoločenského
uplatnenia kultúrnych pamiatok,
c)
plní úlohy ústredného odborno-metodického, dokumentačného a informačného pracoviska
pre úsek štátnej pamiatkovej starostlivosti,
d)
vedie ústredný zoznam kultúrnych pamiatok,
e)
pripravuje odborné podklady pre ministerstvo kultúry, najmä na vyhlásenie vecí za
kultúrne pamiatky,
f)
poskytuje metodickú pomoc krajským organizáciám štátnej pamiatkovej starostlivosti,
g)
zabezpečuje odborný dohľad nad vykonávaním komplexnej starostlivosti o kultúrne pamiatky
a nad ich sústavným využívaním,
h)
zabezpečuje projektové, stavebno-reštaurátorské a reštaurátorské práce pri obnove
vybratých kultúrnych pamiatok,
i)
zabezpečuje ďalšie vzdelávanie pracovníkov v odbore štátnej pamiatkovej starostlivosti,
j)
plní ďalšie úlohy na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti, ktorými ju poverí
ministerstvo kultúry.
§ 33
Krajská organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti
(1)
Krajská organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti je organizáciou pre výkon
a koordináciu odborných činností na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti v kraji.
(2)
Krajská organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti
a)
spracúva odborné podklady pre krajský národný výbor a podľa jeho pokynov aj pre okresné
národné výbory,
b)
spracúva odborné podklady pre prognózy, koncepcie a dlhodobé výhľady rozvoja štátnej
pamiatkovej starostlivosti,
c)
spracúva jednotné programy komplexnej starostlivosti o kultúrne pamiatky,
d)
podieľa sa na plnení vedecko-výskumných úloh štátnej pamiatkovej starostlivosti,
e)
plní úlohy odborno-metodického, dokumentačného a informačného pracoviska pre úsek
štátnej pamiatkovej starostlivosti,
f)
eviduje kultúrne pamiatky v kraji,
g)
poskytuje odbornú pomoc vlastníkom kultúrnych pamiatok pri zabezpečovaní starostlivosti
o kultúrne pamiatky, spracúva odborné vyjadrenia k vykonávaniu obnovy kultúrnych pamiatok,
k podstatným zmenám ich využitia a ich vonkajšieho prostredia,
h)
uskutočňuje odborný dohľad nad vykonávaním komplexnej starostlivosti o kultúrne pamiatky
a dáva návrhy na odstránenie zistených závad orgánom štátnej pamiatkovej starostlivosti,
i)
zabezpečuje prieskum, výskum a dokumentáciu kultúrnych pamiatok,
j)
sleduje kultúrno-výchovné využitie kultúrnych pamiatok a ich propagáciu a zabezpečuje
všestrannú starostlivosť o kultúrno-výchovné využitie a sprístupnenie kultúrnych pamiatok
vo vlastnej správe,
k)
poskytuje odbornú pomoc národným výborom pri vykonávaní štátnej pamiatkovej starostlivosti
a okresným národným výborom aj pri metodickom riadení činnosti okresných konzervátorov
a spravodajcov,
l)
vykonáva funkciu investora pri obnove vybratých kultúrnych pamiatok v kraji,
m)
zabezpečuje projektové, stavebno-reštaurátorské a reštaurátorské práce pri obnove
kultúrnych pamiatok,
n)
plní ďalšie úlohy na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti, ktorými ju poverí
krajský národný výbor.
§ 34
Oprávnenie orgánov a organizácií štátnej pamiatkovej starostlivosti
(1)
Orgán alebo organizácia štátnej pamiatkovej starostlivosti vydá osobám povereným
plnením úloh štátnej pamiatkovej starostlivosti osvedčenie, na základe ktorého sú
oprávnené:
a)
vstupovať do podnikov, závodov, zariadení, objektov a na ostatné nehnuteľnosti,
b)
vykonávať v nich potrebné odborné práce na ochranu kultúrnych pamiatok alebo na vedecké
účely, najmä dokumentačné a konzervačné, ako aj odborný dozor,
c)
požadovať za tým účelom potrebné údaje a vysvetlenia,
d)
nazerať do príslušných dokladov.
(2)
Pri činnosti uvedenej v odseku 1 sa osoby poverené plnením úloh štátnej pamiatkovej
starostlivosti môžu zoznamovať so štátnym, hospodárskym a služobným tajomstvom, len
ak sú na to určené podľa osobitných predpisov.22) Sú pritom povinné dbať na záujmy obrany štátu a zachovávať štátne, hospodárske a
služobné tajomstvo. Svoje úlohy sú povinné vykonávať tak, aby organizácia vo svojej
činnosti alebo občan vo svojich právach boli obmedzovaní iba v nevyhnutnom rozsahu.
(3)
Pre vstup do objektov a zariadení ozbrojených síl a ozbrojených zborov platia osobitné
predpisy.23)
PIATA ČASŤ
OPATRENIA PRI PORUŠENÍ POVINNOSTÍ
Pokuty organizáciám
§ 35
(1)
Okresný národný výbor uloží pokutu až do výšky 100 000 Kčs organizácii, ktorá
a)
nechráni vec pred poškodením, zničením alebo odcudzením od doručenia upovedomenia
o podaní návrhu na vyhlásenie veci za kultúrnu pamiatku alebo o tom, že ministerstvo
kultúry hodlá vec vyhlásiť za kultúrnu pamiatku z vlastného podnetu, až do rozhodnutia
ministerstva kultúry,
b)
c)
sa nestará o zachovanie kultúrnej pamiatky, neudržiava ju v dobrom stave, užíva ju
spôsobom nezodpovedajúcim jej kultúrnopolitickému významu, pamiatkovej hodnote alebo
technickému stavu, nechráni ju pred ohrozením, poškodením alebo znehodnotením alebo
ju znehodnotí alebo zničí,
d)
porušuje podmienky určené v rozhodnutí o vymedzení ochranného pásma nehnuteľnej kultúrnej
pamiatky, nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej rezervácie alebo pamiatkovej
zóny,
e)
vykonáva obnovu kultúrnej pamiatky bez vyžiadania záväzného stanoviska okresného
národného výboru alebo nedodržiava podmienky určené v tomto záväznom stanovisku,
f)
premiestni bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva kultúry nehnuteľnú kultúrnu
pamiatku alebo bez predchádzajúceho súhlasu okresného národného výboru premiestni
hnuteľnú kultúrnu pamiatku z verejne prístupného miesta,
g)
vykonáva bez povolenia podľa § 21 ods. 2 archeologický výskum,
h)
vykonáva bez povolenia podľa § 14 ods. 8 obnovu kultúrnej pamiatky,
i)
vykonáva stavbu, stavebnú zmenu alebo udržiavacie práce na nehnuteľnosti, ktorá nie
je kultúrnou pamiatkou, ale je v pamiatkovej rezervácii, v pamiatkovej zóne, v ochrannom
pásme nehnuteľnej kultúrnej pamiatky, nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej
rezervácie alebo pamiatkovej zóny bez vyžiadania záväzného stanoviska okresného národného
výboru podľa § 14 ods. 2, alebo nedodržiava podmienky uvedené v tomto záväznom stanovisku.
(2)
Okresný národný výbor uloží pokutu až do výšky 500 000 Kčs organizácii, ktorá
a)
sa nestará o zachovanie národnej kultúrnej pamiatky, neudržiava ju v dobrom stave,
užíva ju spôsobom nezodpovedajúcim jej kultúrnopolitickému významu, pamiatkovej hodnote
alebo technickému stavu, nechráni ju pred ohrozením, poškodením alebo znehodnotením
alebo ju znehodnotí alebo zničí,
b)
vykonáva obnovu národnej kultúrnej pamiatky bez vyžiadania záväzného stanoviska krajského
národného výboru alebo nedodržiava podmienky určené v tomto záväznom stanovisku,
c)
premiestni bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva kultúry národnú kultúrnu pamiatku,
d)
požičia do zahraničia alebo sa pokúsi do zahraničia vyviezť alebo vyvezie kultúrnu
pamiatku bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva kultúry, požičia do zahraničia
alebo sa pokúsi do zahraničia vyviezť alebo vyvezie národnú kultúrnu pamiatku bez
predchádzajúceho súhlasu vlády Slovenskej socialistickej republiky,
e)
vykonáva bez povolenia podľa § 14 ods. 8 obnovu národnej kultúrnej pamiatky.
§ 36
Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť a čas trvania protiprávneho
konania, na kultúrnopolitický význam kultúrnej pamiatky a na rozsah hroziacej alebo
spôsobenej škody.
§ 37
(1)
Pokuta je splatná do tridsiatich dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,
ktorým bola uložená.
(2)
Pokutu možno uložiť len do jedného roka odo dňa, kedy sa o porušení povinnosti okresný
národný výbor dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa, kedy k porušeniu povinnosti
došlo.
(3)
Pokuta je príjmom národného výboru, ktorý ju uložil.
§ 38
Uložením pokuty organizácii zostáva nedotknutá zodpovednosť organizácie, prípadne
jej pracovníkov podľa osobitných predpisov.
Priestupky
§ 39
(1)
Za priestupok na úseku štátnej pamiatkovej starostlivosti môže uložiť okresný národný
výbor občanovi
a)
pokarhanie,
b)
pokutu vo výške uvedenej v odsekoch 2 alebo 3.
(2)
Pokarhanie alebo pokutu až do výšky 1000 Kčs možno uložiť občanovi, ktorý sa dopustí
priestupku tým, že
a)
nechráni vec pred poškodením, zničením alebo odcudzením od doručenia upovedomenia
o podaní návrhu na vyhlásenie veci za kultúrnu pamiatku alebo o tom, že ministerstvo
kultúry hodlá vec vyhlásiť za kultúrnu pamiatku z vlastného podnetu, až do rozhodnutia
ministerstva kultúry,
b)
c)
sa nestará o zachovanie kultúrnej pamiatky, neudržiava ju v dobrom stave a nechráni
ju pred ohrozením, poškodením, znehodnotením alebo odcudzením alebo kultúrnu pamiatku
užíva spôsobom, ktorý nezodpovedá jej kultúrnopolitickému významu, pamiatkovej hodnote
alebo technickému stavu,
d)
poruší podmienky určené v rozhodnutí o vymedzení ochranného pásma nehnuteľnej kultúrnej
pamiatky, nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej rezervácie alebo pamiatkovej
zóny,
e)
vykonáva obnovu kultúrnej pamiatky bez vyžiadania záväzného stanoviska okresného
národného výboru alebo nedodržiava podmienky určené v tomto záväznom stanovisku,
f)
vykonáva neoprávnene výkopy na území s archeologickými nálezmi,
g)
vykonáva stavbu, stavebnú zmenu alebo udržiavacie práce na nehnuteľnosti, ktorá nie
je kultúrnou pamiatkou, ale je v pamiatkovej rezervácii, v pamiatkovej zóne, v ochrannom
pásme nehnuteľnej kultúrnej pamiatky, nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej
rezervácie, pamiatkovej zóny bez vyžiadania záväzného stanoviska okresného národného
výboru podľa § 14 ods. 2 alebo nedodržiava podmienky uvedené v tomto záväznom stanovisku,
h)
porušuje iné povinnosti ustanovené týmto zákonom.
(3)
Pokutu až do výšky 5 000 Kčs možno uložiť občanovi, ktorý sa dopustil priestupku
tým, že
a)
sa nestará o zachovanie národnej kultúrnej pamiatky, neudržiava ju v dobrom stave
a nechráni ju pred ohrozením, poškodením, znehodnotením alebo odcudzením alebo národnú
kultúrnu pamiatku užíva spôsobom, ktorý nezodpovedá jej kultúrnopolitickému významu,
pamiatkovej hodnote alebo technickému stavu,
b)
vykonáva obnovu národnej kultúrnej pamiatky bez vyžiadania záväzného stanoviska krajského
národného výboru alebo nedodržiava podmienky určené v tomto záväznom stanovisku,
c)
premiestni nehnuteľnú kultúrnu pamiatku bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva
kultúry alebo bez predchádzajúceho súhlasu okresného národného výboru premiestni hnuteľnú
kultúrnu pamiatku z verejne prístupného miesta,
d)
premiestni národnú kultúrnu pamiatku bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva kultúry,
e)
požičia do zahraničia alebo sa pokúsi do zahraničia vyviezť alebo vyvezie kultúrnu
pamiatku bez predchádzajúceho súhlasu ministerstva kultúry, požičia do zahraničia
alebo sa pokúsi do zahraničia vyviezť alebo vyvezie národnú kultúrnu pamiatku bez
predchádzajúceho súhlasu vlády Slovenskej socialistickej republiky.
§ 40
Ak nie je v tomto zákone ustanovené inak, platia o priestupkoch a ich prejednávaní
všeobecné predpisy.24)
§ 41
Pokuta je príjmom národného výboru, ktorý ju uložil.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 42
Spoločné ustanovenia
(1)
Kultúrne pamiatky zapísané do štátnych zoznamov kultúrnych pamiatok podľa skorších
právnych predpisov sa považujú za kultúrne pamiatky podľa tohto zákona.
(2)
Národné kultúrne pamiatky vyhlásené za ne podľa skorších právnych predpisov sa považujú
za národné kultúrne pamiatky podľa tohto zákona. Pamiatkové rezervácie vyhlásené za
ne podľa skorších právnych predpisov sa považujú za pamiatkové rezervácie podľa tohto
zákona. Ochranné pásma zriadené podľa skorších právnych predpisov sa považujú za ochranné
pásma podľa tohto zákona.
(3)
Povolenia na archeologické výskumy vydané podľa skorších právnych predpisov sa považujú
za povolenia podľa tohto zákona.
(4)
Hnuteľné kultúrne pamiatky a národné kultúrne pamiatky podľa zákona Českej národnej
rady o štátnej pamiatkovej starostlivosti, ak sú na území Slovenskej socialistickej
republiky, sa považujú za kultúrne pamiatky a národné kultúrne pamiatky podľa tohto
zákona.
(5)
Za kultúrne pamiatky a za národné kultúrne pamiatky podľa tohto zákona sa nepovažujú
archívne dokumenty uznané za kultúrne pamiatky alebo vyhlásené za národné kultúrne
pamiatky podľa osobitných predpisov.25)
(6)
Na kultúrne pamiatky a národné kultúrne pamiatky uložené alebo prenesené do múzeí
a galérií sa tento zákon nevzťahuje.
§ 43
(1)
Práva a povinnosti ustanovené týmto zákonom vlastníkovi kultúrnej pamiatky má
a)
b)
ak je kultúrna pamiatka v družstevnom alebo náhradnom užívaní alebo v užívaní na
základe práva užívania na zabezpečenie výroby, socialistická organizácia, ktorej takéto
užívacie právo patrí podľa osobitných predpisov,28)
c)
občan, ktorému bolo zriadené k pozemku, ktorý je kultúrnou pamiatkou, právo osobného
užívania pozemku podľa osobitných predpisov,29)
d)
ten, kto s kultúrnou pamiatkou nakladá ako so svojou a je so zreteľom na všetky okolnosti
dobromyseľný, že mu kultúrna pamiatka patrí.30)
§ 44
§ 45
(1)
Ministerstvo kultúry vydá všeobecne záväzné právne predpisy na vykonanie § 3 ods. 6, § 7 ods. 6, § 8 ods. 5, § 10 ods. 3, § 20 ods. 4 a § 31 ods. 6.
(2)
Ministerstvo kultúry vydá všeobecne záväzné právne predpisy
a)
po dohode so Slovenskou komisiou pre vedeckotechnický a investičný rozvoj na vykonanie
§ 6 ods. 2, § 14 ods. 10 a § 17 ods. 5,
b)
po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej socialistickej republiky na vykonanie
§ 16 ods. 3 a § 23 ods. 4,
c)
po dohode so Slovenskou plánovacou komisiou a s Ministerstvom financií Slovenskej
socialistickej republiky na vykonanie § 27 ods. 5.
Záverečné ustanovenia
§ 46
Zrušujú sa:
1.
zákon Slovenskej národnej rady č. 7/1958 Zb. SNR o kultúrnych pamiatkach v znení
zákona Slovenskej národnej rady č. 72/1969 Zb. o niektorých opatreniach v organizácii
a pôsobnosti národných výborov v Slovenskej socialistickej republike,
2.
vyhláška Povereníctva školstva a kultúry č. 247/1959 Ú. v. o okresných konzervátoroch
a spravodajcoch štátnej pamiatkovej starostlivosti,
3.
vyhláška Povereníctva školstva a kultúry č. 248/1959 Ú. v., ktorou sa bližšie určuje
činnosť a organizácia krajských, okresných a miestnych komisií štátnej pamiatkovej
starostlivosti,
4.
vyhláška Povereníctva školstva a kultúry č. 250/1959 Ú. v. o evidencii kultúrnych
pamiatok,
5.
vyhláška Povereníctva školstva a kultúry č. 251/1959 Ú .v. o pamiatkových ochranných
pásmach,
6.
vyhláška Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 37/1962 Zb. o úhrade nákladov na udržiavanie a obnovu kultúrnych pamiatok,
7.
§ 11 písm. b) zákona č. 60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní socialistického poriadku, pokiaľ sa
vzťahuje na kultúrne pamiatky.
§ 47
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1988.
V. Šalgovič v. r.
v z. Hanus v. r.
v z. Hanus v. r.
1)
§ 117, § 120 a 121 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon).
2)
Zákon č. 22/1964 Zb. o evidencii nehnuteľností v znení zákona SNR č. 150/1983 Zb.
Vyhláška č. 23/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 22/1964 Zb. o evidencii nehnuteľností v znení vyhlášky č. 133/1965 Zb. a vyhlášky č. 26/1984 Zb.
Zákon č. 46/1971 Zb. o geodézii a kartografii.
Zákon SNR č. 39/1973 Zb. o orgánoch geodézie a kartografie.
Vyhláška č. 23/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 22/1964 Zb. o evidencii nehnuteľností v znení vyhlášky č. 133/1965 Zb. a vyhlášky č. 26/1984 Zb.
Zákon č. 46/1971 Zb. o geodézii a kartografii.
Zákon SNR č. 39/1973 Zb. o orgánoch geodézie a kartografie.
4)
Zákon SNR č. 109/1961 Zb. o múzeách a galériách.
5)
Vyhláška č. 122/1984 Zb. o náhradách pri vyvlastnení stavieb, pozemkov, porastov a práv k nim. Vyhláška č.
129/1984 Zb. o cenách stavieb, pozemkov, porastov, úhradách za zriadenie práva osobného užívania
pozemkov a o náhradách za dočasné užívanie pozemkov. Úprava Federálneho cenového úradu,
Českého cenového úradu a Slovenského cenového úradu č. V-1/86 z 29. novembra 1985
o cenách dojednávaných dohodou, uverejnená v Cenovom vestníku v čiastke 52/1985 z
11. decembra 1985, reg. v čiastke 32/1985 Zb.
Vyhláška č. 149/1961 Zb. o nákupe, zadávaní a predaji diel výtvarných umení a o niektorých iných opatreniach v odbore výtvarných umení v znení vyhlášky č. 39/1966 Zb. a vyhlášky č. 2/1986 Zb.
Vyhláška č. 149/1961 Zb. o nákupe, zadávaní a predaji diel výtvarných umení a o niektorých iných opatreniach v odbore výtvarných umení v znení vyhlášky č. 39/1966 Zb. a vyhlášky č. 2/1986 Zb.
6)
§ 4 a 5 vyhlášky č. 90/1984 Zb. o správe národného majetku.
9)
Pamiatková rezervácia, pamiatková zóna, ochranné pásmo nehnuteľnej kultúrnej pamiatky,
nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky, pamiatkovej rezervácie alebo pamiatkovej
zóny.
11)
13)
14)
§ 32 písm. c) a § 33 ods. 2 stavebného zákona. § 11 vyhlášky č. 85/1976 Zb. o podrobnejšej úprave územného konania a stavebnom poriadku.
16)
Dohovor UNESCO o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a
prevodu vlastníctva kultúrnych statkov z roku 1970 (vyhláška č. 15/1980 Zb.).
17)
Zákon č. 142/1970 Zb. o devízovom hospodárstve.
Colný zákon č. 44/1974 Zb.
Zákon č. 42/1980 Zb. o hospodárskych stykoch so zahraničím.
Colný zákon č. 44/1974 Zb.
Zákon č. 42/1980 Zb. o hospodárskych stykoch so zahraničím.
19)
§ 21 zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 35/1983 Zb.).
22)
§ 9, § 17 až 19 zákona č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva. § 3 nariadenia vlády ČSSR č. 148/1971 Zb. o ochrane hospodárskeho a služobného tajomstva.
23)
Napr. § 5 zákona č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch. § 22 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky.
Zákon č. 40/1974 Zb. o Zbore národnej bezpečnosti.
Zákon č. 59/1965 Zb. o výkone trestu odňatia slobody v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 40/1974 Zb. o Zbore národnej bezpečnosti.
Zákon č. 59/1965 Zb. o výkone trestu odňatia slobody v znení neskorších predpisov.
24)
Zákon č. 60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní socialistického poriadku v znení neskorších
predpisov. Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
25)
Zákon SNR č. 149/1975 Zb. o archívnictve. Vyhláška č. 167/1975 Zb., ktorou sa upravujú podrobnosti o postupe pri posudzovaní archívnych dokumentov ako
kultúrnych pamiatok a spôsob zabezpečovania zvýšenej ochrany archívnych dokumentov
ako kultúrnych pamiatok a národných kultúrnych pamiatok.
28)
§ 37 a nasl. zákona č. 122/1975 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve. § 1 a nasl. zákona č. 123/1975 Zb. o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na zabezpečenie výroby. § 9 vládneho nariadenia č. 47/1955 Zb. o opatreniach v odbore hospodársko-technických úprav pozemkov. § 12 zákona č. 61/1977 o lesoch.
31)