107/1988 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.07.1988 - 23.11.1990 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 107/1988 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.06.1988 |
Dátum vyhlásenia: | 23.06.1988 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
233/1988 Zb. | Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky o drobných prevádzkárňach národných výborov ako právnických osobách |
69/1967 Zb. | Zákon o národných výboroch |
43/1968 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o hlavnom meste Slovenska Bratislave |
126/1985 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o požiarnej ochrane |
107
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 23. júna 1988,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 72/1969 Zb. o niektorých
opatreniach v organizácii a pôsobnosti národných výborov v Slovenskej socialistickej
republike, zákona Slovenskej národnej rady č. 115/1970 Zb. o finančných správach,
zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1970 Zb. o územnom členení Slovenskej socialistickej
republiky, zákona Slovenskej národnej rady č. 131/1970 Zb. o zriadení krajských národných
výborov v Slovenskej socialistickej republike a o opatreniach s tým súvisiacich, zákona
Slovenskej národnej rady č. 34/1971 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej
národnej rady č. 131/1970 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 62/1971 Zb., ktorým
sa mení zákon č. 69/1967 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 121/1971 Zb. o ľudovej
kontrole v Slovenskej socialistickej republike, zákona Slovenskej národnej rady č.
159/1971 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť
národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy, zákona Slovenskej národnej
rady č. 52/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje
pôsobnosť miestnych národných výborov v strediskových obciach, zákona Slovenskej národnej
rady č. 139/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje
pôsobnosť mestských národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy a zákona
Slovenskej národnej rady č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 sa za prvú vetu vkladá nová veta, ktorá znie: „Na uspokojovanie hmotných a
kultúrnych potrieb občanov zakladajú štátne podniky, riadia svoje štátne hospodárske
organizácie, zriaďujú a spravujú rozpočtové a príspevkové organizácie a zariadenia
(ďalej len „organizácie založené, riadené alebo spravované národným výborom").“.
2.
V § 6b sa vypúšťajú odseky 3 a 4.
3.
§ 7 ods. 1 znie:
„(1)
Voči organizáciám, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi ani nespravuje, vykonáva
národný výbor vo svojom územnom obvode štátnu správu. Osobitné predpisy upravujúce
jednotlivé úseky štátnej správy ustanovujú, v ktorých prípadoch sa musia tieto organizácie
riadiť opatreniami národných výborov. Národné výbory v rozsahu im zverenej pôsobnosti
kontrolujú, ako tieto organizácie plnia povinnosti uložené im osobitnými právnymi
predpismi upravujúcimi jednotlivé úseky štátnej správy.“.
4.
V § 7 ods. 2 prvá veta znie:
„Národné výbory koordinujú a kontrolujú činnosť organizácií, ktoré národný výbor nezaložil,
neriadi ani nespravuje, ak ide o vnútorný obchod a poskytovanie ďalších služieb obyvateľstvu,
bytovú výstavbu a údržbu bytového majetku, tvorbu a ochranu životného prostredia,
závodné stravovanie a rozvoj kultúry, telesnej výchovy, športu a rekreácie.“.
5.
V § 7 ods. 3 prvá veta znie:
„Organizácie, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi ani nespravuje, sa podieľajú
na zabezpečovaní komplexného ekonomického a sociálneho rozvoja územných obvodov národných
výborov.“.
6.
V § 7 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
Národné výbory vymedzujú organizáciám, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi ani
nespravuje, ich podiel na zabezpečovaní komplexného ekonomického a sociálneho rozvoja
svojho územného obvodu a na tvorbe a ochrane životného prostredia spôsobom a v rozsahu
ustanovenom osobitnými zákonmi a kontrolujú, ako tieto organizácie plnia svoje povinnosti
na zabezpečenie potrieb komplexného ekonomického a sociálneho rozvoja územných obvodov
národných výborov a povinnosti k rozpočtu národných výborov.“.
7.
V § 7 sa doterajší odsek 4 označuje ako odsek 5, ktorý znie:
„(5)
Národné výbory iniciatívne upozorňujú organizácie, ktoré národný výbor nezaložil,
neriadi ani nespravuje, na nedostatky vo využívaní nimi obhospodarovaných prostriedkov
a požadujú od nich vyjadrenia k týmto upozorneniam.“.
8.
V § 14 ods. 2 znie:
„(2)
Poslanec skladá voličom účty zo svojej činnosti najmenej raz ročne.“.
9.
V § 15 ods. 1 písm. c) a d) sa slová „organizácií a zariadení riadených“ nahrádzajú
slovami „organizácií založených, riadených“.
10.
V § 15 ods. 1 písm. d) sa vypúšťajú slová „alebo zariadeniu“.
11.
V § 15 ods. 1 písm. e) sa slová „socialistických organizácií, ktoré národný výbor
neriadi ani nespravuje“ nahrádzajú slovami „organizácií, ktoré národný výbor nezaložil,
neriadi ani nespravuje,“.
12.
V § 16 ods. 1 písm. b) sa na konci pripájajú slová „a informovať o výkone svojej
poslaneckej funkcie organizáciu združenú v Národnom fronte, ktorá ho navrhla za kandidáta
pre voľby do národných výborov;“.
13.
V § 16 ods. 2 sa na konci pripájajú slová „a zúčastňovať sa na ich rokovaniach.“.
14.
V § 17 ods. 1 v druhej vete sa vypúšťajú slová „a poskytnúť mu za tým účelom potrebné
pracovné voľno“.
15.
§ 17 ods. 2 tretia veta znie:
„Ostatným poslancom a členom komisií, ktorí nie sú poslancami, poskytne organizácia,
v ktorej sú v pracovnom alebo inom obdobnom pomere, potrebné pracovné voľno s náhradou
mzdy; vláda ustanoví nariadením, v ktorých prípadoch môžu od národného výboru dostať
ešte odmenu za výkon funkcie.“.
16.
V § 17 ods. 3 znie:
„(3)
Poslanec národného výboru môže pri výkone funkcie používať bezplatne hromadné dopravné
prostriedky v rozsahu a za podmienok, ktoré ustanoví vláda nariadením. Vláda nariadením
podrobnejšie ustanoví aj poskytovanie odmien a náhrad skutočných výdavkov poslancom.“.
17.
V § 21 sa z úvodnej vety vypúšťajú slovo „môžu“ a slová „zriaďovať a“; slovo „riadiť“
sa nahrádza slovom „riadia“.
18.
V § 22 ods. 1 sa za slovo „riadenie“ vkladá slovo „štátnej“ a vypúšťajú sa slová
„do správy“.
19.
Za § 22 sa vkladá nový § 22a, ktorý znie:
„§ 22a
20.
Doterajší § 22a sa označuje ako § 22b, na začiatok ktorého sa vkladá táto veta:
“Riaditeľ štátneho podniku, ktorého zakladateľom je národný výbor, zodpovedá za činnosť
podniku a za výsledky jeho hospodárenia národnému výboru, ktorý ho založil, a pracovnému
kolektívu štátneho podniku.3)
21.
Doterajší § 22b sa označuje ako § 22c, ktorý znie:
„§ 22c
Miestne národné výbory a mestské národné výbory udeľujú jednotlivým občanom povolenia
na predaj tovaru a na poskytovanie iných služieb. Rozsah služieb, ktoré môžu občania
poskytovať na základe povolenia národného výboru, podmienky pre ich povoľovanie, obsah
žiadosti občana o udelenie povolenia, náležitosti tohto povolenia, povinnosti občanov
poskytujúcich služby, odnímanie udelených povolení a ich zánik upraví vláda nariadením.“.
22.
§ 23 znie:
„§ 23
Národné výbory kontrolujú činnosť organizácií riadených alebo spravovaných národnými
výbormi nižších stupňov.“.
23.
V § 24 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „v rozsahu a za podmienok určených vládou“.
24.
V § 24 ods. 2 sa slová „nimi riadené a spravované organizácie“ nahrádzajú slovami
„organizácie založené, riadené alebo spravované národným výborom“.
25.
Za § 24a sa vkladajú nové § 24b, 24c a 24d, ktoré znejú:
„§ 24b
Národné výbory vydávajú potvrdenia a vyhotovujú správy pre potreby občanov, štátnych
orgánov a organizácií, ak to ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis.
§ 24c
(1)
Ak v dôsledku živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti dôjde k ohrozeniu
hospodárskeho alebo verejného života v obci alebo v meste, miestny národný výbor v
strediskovej obci, mestský národný výbor a v obciach, v ktorých takéto národné výbory
nepôsobia, okresný národný výbor, môže socialistickým organizáciám uložiť povinnosť
poskytnúť osobnú a vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov tejto udalosti, ak osobitný
zákon neustanovuje inak. Na ukladanie tejto povinnosti sa nevzťahujú všeobecné predpisy
o správnom konaní.
(2)
Organizácii, ktorá poskytla osobnú a vecnú pomoc, patrí náhrada účelne vynaložených
výdavkov. Právo na náhradu výdavkov môže oprávnená organizácia uplatniť do 3 mesiacov
odo dňa, keď ich zistila, najneskôr do dvoch rokov od ich vzniku; inak toto právo
zanikne. Právo na náhradu výdavkov sa uplatňuje na národnom výbore, ktorý povinnosť
uložil podľa odseku 1. Tento národný výbor rozhoduje o náhrade výdavkov a túto náhradu
poskytuje.
(3)
Ak organizácia bez závažného dôvodu v určenej lehote nesplní povinnosť uloženú podľa
odseku 1, národný výbor jej môže uložiť pokutu do 200 000 Kčs. Ak uložená povinnosť
nebola splnená ani v novej určenej lehote, národný výbor môže opätovne uložiť pokutu.
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď došlo k nesplneniu uloženej povinnosti.
(4)
Pokuta je príjmom národného výboru, ktorý ju uložil.
§ 24d
(1)
Organizácii, ktorá neudržiava čistotu a poriadok na pozemku, ktorý užíva, a tým naruší
vzhľad obce alebo mesta, miestny národný výbor a mestský národný výbor môže uložiť
pokutu do 20 000 Kčs.
(2)
Organizácii, ktorá znečistí verejné priestranstvo alebo odkladá veci mimo vyhradených
miest, môže miestny národný výbor a mestský národný výbor uložiť pokutu do 50 000
Kčs.
(3)
Pokutu možno uložiť, ak osobitný predpis neustanovuje za konanie uvedené v odsekoch
1 a 2 inú sankciu. Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď došlo ku konaniam
uvedeným v odsekoch 1 a 2.
(4)
Pokuta je príjmom národného výboru, ktorý ju uložil.“.
26.
§ 25 ods. 2 písm. b) a c) znejú:
„b)
spravuje miestne komunikácie a verejné osvetlenie a obstaráva podľa miestnych podmienok
ďalšie verejnoprospešné a iné služby pre obyvateľstvo (§ 21), a to aj pre obyvateľstvo
spádového územia; na tento účel zriaďuje a zrušuje drobné prevádzkárne a môže založiť
aj štátny podnik;
c)
dáva súhlas na rozmiestnenie predajní, ako aj prevádzkární alebo zariadení ďalších
služieb, na začatie a ukončenie ich činnosti, na obmedzenie alebo zrušenie nimi poskytovaných
služieb; po prerokovaní s organizáciou určuje čas predaja v predajniach a čas poskytovania
služieb v prevádzkárňach a zariadeniach služieb; ďalej robí opatrenia na zabezpečenie
riadneho zásobovania a poskytovania služieb občanom;“.
27.
V § 25 ods. 2 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d)
vyjadruje sa k založeniu a k zániku štátnych podnikov, spoločných podnikov a družstevných
podnikov, k ich rozvoju a k zásadným zmenám predmetu ich činnosti,4) ak majú sídlo v jeho územnom obvode; ďalej sa vyjadruje k vzniku a k zániku jednotných
roľníckych družstiev, bytových, spotrebných, výrobných, prípadne iných družstiev,
k ich rozvoju a k zásadným zmenám predmetu ich činnosti,5) ak majú sídlo v jeho územnom obvode;
28.
Doterajší § 25 ods. 2 písmeno d) sa označuje ako písmeno e), za ktoré sa pripája
nové písmeno f), ktoré znie:
„f) plní úlohy spojené s prevádzkou miestnych verejných skládok v rozsahu ustanovenom
osobitnými predpismi.“.
29.
V § 25a úvodná veta a písmeno a) znejú:
„Miestny národný výbor v strediskovej obci okrem pôsobnosti, ktorá podľa tohto zákona
(§ 25) a podľa osobitných zákonov patrí miestnemu národnému výboru,
a)
zriaďuje a spravuje zariadenia pre správu a údržbu domového majetku alebo zakladá
na tento účel štátny podnik, ak je to vzhľadom na rozsah tohto majetku účelné; riadi
svoje štátne hospodárske organizácie poskytujúce služby občanom alebo vykonávajúce
správu a údržbu domového majetku;“.
30.
V § 25a písm. c) úvodná časť vety znie:
„vo vzťahu k organizáciám, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi ani nespravuje“.
31.
V § 25a písm. c) v bode 2 sa vypúšťajú slová „od organizácií" a v bode 3 sa vypúšťajú
slová „od organizácie".
32.
V § 25a písm. c) sa vypúšťa bod 4 a doterajší bod 5 sa označuje ako bod 4, ktorý
znie:
„4.
môže pri závažných alebo opakovaných nedostatkoch v činnosti prevádzkární a zariadení
predkladať návrhy na potrebné kádrové opatrenia;“.
33.
V § 26 ods. 2 a 3 znejú:
„(2)
Mestský národný výbor okrem pôsobnosti, ktorá patrí miestnemu národnému výboru v
strediskovej obci alebo ktorá bola mestským národným výborom zverená osobitnými zákonmi,
môže zakladať štátne podniky, riadiť svoje štátne hospodárske organizácie alebo zriaďovať
a spravovať iné organizácie a zariadenia, ktoré sú potrebné na uspokojovanie potrieb
občanov. Mestský národný výbor prvej kategórie zakladá alebo zriaďuje najmä organizácie
obstarávajúce platené služby, verejnoprospešné služby a správu a údržbu domového majetku.
(3)
Mestský národný výbor ďalej
a)
vo vzťahu k organizáciám, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi ani nespravuje
1.
zaujíma stanovisko k zámerom, koncepciám a iným opatreniam, týkajúcim sa rozvoja
a výstavby mesta a potrieb občanov,
2.
vydáva súhlas na umiestnenie organizácie alebo jej časti (závodu, prevádzkárne a
pod.) na území mesta,
3.
posudzuje programy sociálneho rozvoja organizácií z hľadiska ich nadväznosti na hospodársky,
sociálny a kultúrny rozvoj mesta a zaujíma k nim stanovisko;
b)
vyjadruje sa k návrhom záväzných stanovísk, ktoré vydávajú príslušné orgány štátnej
správy k návrhom na rozmiestnenie vybraných investícií, najmä z hľadiska nárokov na
prírodné zdroje, bytovú výstavbu, vplyvu na tvorbu a ochranu životného prostredia.“.
Vypúšťa sa odsek 4 a doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 4 a 5.
34.
V § 27 ods. 4 sa vypúšťa časť vety za bodkočiarkou.
35.
V § 27 ods. 5 druhá veta znie:
„Môže založiť štátny podnik a riadiť organizáciu obstarávajúcu niektorú z činností
uvedených v § 21, ak slúži na uspokojovanie potrieb viacerých obcí a ak ju možno na
tomto stupni účelnejšie riadiť.“.
36.
V § 27 sa za odsek 5 pripája nový odsek 6, ktorý znie:
„(6)
Založenie štátneho podniku, ktorého zakladateľom je okresný národný výbor, rozvoj
podniku, zásadnú zmenu predmetu jeho činnosti a zánik štátneho podniku3) prerokúva okresný národný výbor s miestnym národným výborom alebo mestským národným
výborom, v ktorého územnom obvode je sídlo štátneho podniku.“.
37.
§ 28 ods. 2 znie:
„(2)
Krajský národný výbor vydáva záväzné stanoviská k návrhom na rozmiestnenie vybraných
investícií podľa osobitných predpisov.“.
38.
V § 28 ods. 5 prvá veta znie:
„Krajský národný výbor môže zakladať štátne podniky a riadiť štátne hospodárske organizácie,
prípadne zriaďovať, riadiť alebo spravovať iné organizácie, ktoré slúžia na uspokojovanie
potrieb viacerých okresov alebo krajov, ak je to na tomto stupni účelnejšie alebo
ak ide o zvlášť špecializované služby.“.
39.
V § 28 sa za odsek 5 pripája nový odsek 6, ktorý znie:
„(6)
Založenie štátneho podniku, ktorého zakladateľom je krajský národný výbor, rozvoj
podniku, zásadnú zmenu predmetu jeho činnosti a zánik štátneho podniku3) prerokúva krajský národný výbor s miestnym národným výborom alebo mestským národným
výborom, v ktorého územnom obvode je sídlo štátneho podniku.
40.
Nadpis nad § 29 znie:
„“.
Plán, rozpočet a hospodárenie s majetkom“.
41.
V § 30 ods. 2 sa vypúšťajú slová „prípadne rozširuje ich okruh".
42.
V § 31 ods. 1 sa slová „vzťahov k jeho" nahrádzajú slovami „vzťahov k štátnym podnikom,
ktorých je zakladateľom a k jeho štátnym".
43.
§ 32 ods. 1 písm. a) znie:
„a)
príjmy od štátnych podnikov založených národným výborom a od organizácií riadených
alebo spravovaných národným výborom v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi;“.
44.
Za § 34 sa vkladá nový § 34a, ktorý znie:
„§ 34a
Prebytky hospodárenia národného výboru sa mu ponechávajú na využitie na ďalší rozvoj
územného obvodu.“.
45.
§ 35 a 36 znejú:
„§ 35
Národný výbor a organizácie založené, riadené alebo spravované národným výborom hospodária
s majetkom v socialistickom celospoločenskom vlastníctve, ktorý slúži na plnenie ich
úloh, alebo s majetkom, ku ktorému majú právo hospodárenia.
§ 36
Národný majetok, ku ktorému vykonáva právo hospodárenia štátna hospodárska organizácia
riadená národným výborom, alebo národný majetok, ku ktorému má národný výbor právo
hospodárenia a využíva ho na niektorý z účelov uvedených v § 21, môže sa opatrením
nadriadených orgánov previesť do hospodárenia inej organizácie, ktorú národný výbor
nezaložil, neriadi ani nespravuje, ak vznikne pochybnosť o tom, ktorej organizácii
patrí právo hospodárenia s týmto majetkom, alebo ak ide o nehnuteľný majetok, ktorý
je potrebný na uskutočnenie stavby, jej užívanie alebo na vykonanie asanácie.“.
46.
V § 38 sa slová „ďalej v otázkach zriaďovania a riadenia svojich hospodárskych organizácií
(§ 21 a 22), v otázkach správy majetku“ nahrádzajú slovami „ďalej pri výkone práv
a povinností zakladateľa štátnych podnikov (§ 22a), riadenia svojich štátnych hospodárskych
organizácií (§ 21 a 22), hospodárenia s majetkom“.
47.
V § 39 ods. 2 písm. c) až o) znejú:
„c)
schvaľovať volebné programy Národného frontu a kontrolovať ich plnenie;
d)
schvaľovať územné plány;
e)
schvaľovať rozpočet a záverečný účet národného výboru a rozhodovať o prijatí pôžičky
alebo úveru;
f)
zakladať štátne podniky a rozhodovať o ich zániku, zlučovať a zrušovať štátne hospodárske
organizácie a zriaďovať, zlučovať a zrušovať rozpočtové a iné organizácie a zariadenia
národného výboru;
g)
rozhodovať o územných zmenách a o vytvorení jedného národného výboru pre viac obcí;
h)
určiť počet poslancov národného výboru a určiť počet a hranice volebných obvodov;
ch)
zriaďovať a zrušovať komisie, odbory a iné orgány národného výboru a určovať deľbu
práce medzi orgánmi národného výboru, schvaľovať rokovací poriadok plenárneho zasadania
a výboru ľudovej kontroly, ako aj organizačný poriadok národného výboru;
i)
voliť predsedu, podpredsedov a tajomníka národného výboru a ďalších členov rady,
ako aj predsedov, tajomníkov a ďalších členov komisií národného výboru, ako aj odvolávať
ich z funkcie;
j)
voliť predsedu, podpredsedu a ďalších členov výboru ľudovej kontroly národného výboru
a odvolávať ich z funkcie, ako aj schvaľovať plán činnosti tohto výboru; prerokúvať
výsledky dôležitých kontrol a návrhy na opatrenia;
k)
ustanovovať vedúcich odborov národného výboru a hygienika a odvolávať ich z funkcie,
ako aj ustanovovať a odvolávať z funkcie náčelníka správy Zboru požiarnej ochrany
na návrh náčelníka správy Zboru požiarnej ochrany vyššieho stupňa;
l)
uznášať sa o všeobecne záväzných nariadeniach národného výboru;
m)
voliť a odvolávať z funkcie sudcov z ľudu;
n)
uznášať sa o prenesení pôsobnosti národného výboru na národné výbory nižších stupňov
podľa osobitných predpisov;
o)
udeľovať čestné občianstvo obce (mesta) a ceny národného výboru.“.
Doterajšie písmená p) až z) sa vypúšťajú.
48.
§ 40 znie:
„§ 40
(1)
Národný výbor môže rozhodnúť, že niektoré základné otázky života obce alebo mesta
alebo činnosti národného výboru predloží pred svojím rozhodnutím na prerokovanie občanom;
urobí tak vždy, ak ide o dlhodobú koncepciu rozvoja územného obvodu, volebný program
Národného frontu, územný plán obce alebo mesta, návrh rozpočtu národného výboru, závažné
územné zmeny (najmä zlúčenie, rozdelenie a zrušenie obce) alebo vytvorenie jedného
národného výboru pre viac obcí, návrh všeobecne záväzného nariadenia významnou mierou
upravujúceho oprávnenia a povinnosti občanov a zásadné zmeny v obchodnej sieti a v
sieti služieb. Národný výbor môže rozhodnúť, že niektoré základné otázky života obce
alebo mesta predloží pred svojím rozhodnutím na vyjadrenie organizáciám združeným
v Národnom fronte.
(2)
Národný výbor v úzkej súčinnosti s organizáciami združenými v Národnom fronte zabezpečí,
aby občania mali možnosť sa s navrhovanými opatreniami riadne oboznámiť. Občania uplatňujú
svoje pripomienky na verejných zhromaždeniach, na schôdzach občianskych výborov, prostredníctvom
organizácií združených v Národnom fronte, prostredníctvom svojich poslancov alebo
písomným podaním národnému výboru.“.
49.
§ 42 ods. 1 znie:
„(1)
Plenárne zasadanie národného výboru sa schádza najmenej štyrikrát do roka na riadne
zasadanie.“.
50.
V § 45 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Predseda národného výboru má pri významných príležitostiach a občianskych obradoch
právo používať závesný odznak so štátnym znakom. Rada národného výboru môže určiť,
v ktorých prípadoch môže tento odznak používať iný poslanec národného výboru.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
51.
V § 46 ods. 2 písm. a) sa za slovo „odborov“ vkladajú slová „a iných orgánov národného
výboru“.
52.
V § 46 ods. 2 písm. f) a g) znejú:
„f)
plní voči štátnym podnikom založeným národným výborom úlohy zakladateľa podľa osobitných
predpisov, ak nie sú vyhradené plenárnemu zasadaniu (§ 22b a 39), alebo komisii národného
výboru (§ 54);
g)
vymedzuje spôsobom a v rozsahu ustanovenom osobitnými zákonmi podiel organizácií
na zabezpečovaní komplexného ekonomického a sociálneho rozvoja územného obvodu národného
výboru a na tvorbe a ochrane životného prostredia;“.
53.
V § 46 ods. 2 písm. i) znie:
„i)
riadi činnosť odborov, správnych komisií a osobitných orgánov národného výboru a
ukladá im úlohy, dozerá na ich plnenie a dbá o racionalizáciu ich činnosti; určuje
pracovnú náplň odborov, ich vnútornú organizáciu a počty pracovníkov; určuje zásadné
úlohy v kádrovej práci, stará sa o rast kvalifikácie pracovníkov odborov a určuje
plat vedúcim odborov a vedúcim osobitných orgánov (§ 63b);“.
54.
V § 46 ods. 2 písm. k) znie:
„k)
riadi vedúcich organizácií (zariadení) riadených alebo spravovaných národným výborom,
ktoré obstarávajú činnosti uvedené v § 21.“.
55.
V § 46 ods. 2 sa za písmeno k) pripájajú nové písmená l), m), n), o) a p), ktoré
znejú:
„l)
ukladá socialistickým organizáciám povinnosť poskytnúť osobnú a vecnú pomoc pri odstraňovaní
následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti (§ 24c);
m)
ak ide o radu miestneho národného výboru alebo mestského národného výboru, vyjadruje
sa k založeniu a k zániku štátnych podnikov, spoločných podnikov a družstevných podnikov,
k ich rozvoju a k zásadným zmenám predmetu ich činnosti;4) ďalej sa vyjadruje k vzniku a k zániku jednotných roľníckych družstiev, bytových,
spotrebných, výrobných, prípadne iných družstiev, k ich rozvoju a k zásadným zmenám
predmetu ich činnosti;5)
n)
udeľuje verejné uznania;
o)
schvaľuje svoj rokovací poriadok a pracovný poriadok národného výboru;
p)
hodnotí výsledky socialistickej súťaže organizovanej národným výborom.
56.
Za § 52 sa vkladá nový § 52a, ktorý znie:
§ 52a
Ak nevyplýva z osobitných predpisov inak, organizačný poriadok národného výboru ustanoví,
kto plní úlohy vedúceho organizácie podľa osobitných predpisov na jednotlivých úsekoch
činnosti národného výboru.„.
57.
V § 54 ods. 1 sa na konci prvej vety pripájajú slová „a vyjadrujú sa k návrhom pripravovaným
pre plenárne zasadanie národného výboru.“.
58.
§ 54 ods. 2 znie:
„(2)
Komisie ako kontrolné orgány dozerajú na činnosť organizácií založených, riadených
alebo spravovaných národným výborom, nezasahujú však do otázok ich operatívneho riadenia.
Dozerajú aj na prácu odborov a správnych komisií, najmä na dodržiavanie socialistickej
zákonnosti pri výkone štátnej správy a na včasnosť a kvalitu vybavovania vecí občanov.
Ak zistia nedostatky v práci odborov, správnych komisií alebo v činnosti organizácií
riadených alebo spravovaných národným výborom, ukladajú vedúcim týchto orgánov a organizácií
záväzné opatrenia na ich odstránenie. Riaditeľov štátnych podnikov založených národným
výborom upozorňujú na zistené nedostatky. Ak sa nedosiahne náprava, predkladajú príslušné
návrhy rade. Komisie ďalej sledujú a kontrolujú, ako sa na jednotlivých úsekoch činnosti
národného výboru uplatňuje jeho pôsobnosť a právomoc a ako sa vykonávajú uznesenia
národného výboru a jeho rady.“.
59.
V § 54 sa za odsek 2 vkladajú nové odseky 3 a 4, ktoré znejú:
„(3)
Komisie kontrolujú aj činnosť organizácií, ktoré národný výbor nezaložil, neriadi
ani nespravuje, ak ide o činnosti uvedené v § 7 ods. 2.
(4)
Pri svojej kontrolnej činnosti sa komisie opierajú o poznatky občanov a občianskych
výborov a spolupracujú s nimi.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 5, odkaz v zátvorke na § 39 sa za slovami
„plenárnemu zasadaniu národného výboru" nahrádza odkazom na § 22b a 39 a v poslednej
vete sa slovo „nezriaďuje" nahrádza slovom „nezriadil".
60.
V § 59 ods. 1 v poslednej vete sa slová „organizácie riadenej alebo spravovanej príslušným
národným výborom" nahrádzajú slovami „organizácie založenej, riadenej alebo spravovanej
národným výborom".
61.
V § 61 ods. 1 sa na konci pripájajú slová „a to s prihliadnutím na rozsah svojich
úloh.".
62.
V § 61 sa vypúšťajú odseky 2 a 3 a označenie odseku 1.
63.
V § 63a sa slová „Ministerstvo vnútra Slovenskej socialistickej republiky (ďalej
len „ministerstvo vnútra“)" nahrádzajú slovami „Ministerstvo vnútra a životného prostredia
Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra a životného prostredia“)".
64.
§ 64 znie:
„§ 64
Občianske výbory
(1)
Mestské národné výbory a obvodné národné výbory, ako aj miestne národné výbory v
strediskových obciach zriaďujú občianske výbory. Miestne národné výbory v ostatných
obciach môžu zriaďovať občianske výbory, ak to vyžaduje rozsah územia a osobitné podmienky
hospodárskeho a kultúrneho rozvoja. Občania volia členov občianskych výborov na verejných
zhromaždeniach na dobu 5 rokov.
(2)
Občianske výbory umožňujú občanom uplatňovať ich potreby a záujmy v činnosti národného
výboru a národných výborov vyšších stupňov. Občianske výbory sa môžu obracať so svojimi
návrhmi, podnetmi a otázkami na orgány národného výboru; tieto orgány sú povinné sa
nimi zaoberať a informovať občianske výbory najneskôr do 30 dní o spôsobe vybavenia.
Organizáciám, ktoré založil, riadi alebo spravuje národný výbor alebo národné výbory
vyšších stupňov, môžu predkladať požiadavky na riešenie dôležitých potrieb a záujmov
občanov, najmä pokiaľ ide o služby, opravy domového majetku, odvoz odpadkov, údržbu
verejných priestranstiev a verejnej zelene; organizácie sú povinné oznámiť občianskemu
výboru najneskôr do 30 dní, ako budú tieto požiadavky riešené. Občianske výbory kontrolujú,
ako organizácie plnia prijaté opatrenia.
(3)
Občianske výbory organizujú účasť občanov na riešení verejných záležitostí, najmä
pri zveľaďovaní obce (mesta), ochrane životného prostredia, ochrane bytového majetku,
upevňovaní verejného poriadku a socialistického spolužitia. Usmerňujú činnosť domových
komisií a domových dôverníkov.
(4)
Občianske výbory sa podieľajú na tvorbe, plnení a kontrole volebných programov Národného
frontu. Vyjadrujú sa k návrhom uznesení národného výboru, ktoré sa týkajú riešenia
potrieb a záujmov občanov.
(5)
Občianske výbory môžu hospodáriť s finančnými prostriedkami, ktoré pre národný výbor
získali svojou činnosťou alebo ktoré im národný výbor zveril.
(6)
Národný výbor môže v záujme styku s občanmi poveriť občianske výbory plnením niektorých
svojich úloh, ak nejde o rozhodnutia vo veciach štátnej správy. Poverovať občianske
výbory plnením úloh môže len plenárne zasadanie národného výboru alebo jeho rada.
(7)
Občianske výbory úzko spolupracujú s poslancami národného výboru, pomáhajú im v ich
činnosti vo volebných obvodoch a organizujú v spolupráci s nimi a organizáciami združenými
v Národnom fronte verejné zhromaždenia (schôdze) občanov.
(8)
Zástupcovia organizácií, ktoré založil, riadi alebo spravuje národný výbor a národné
výbory vyšších stupňov, sú povinní na vyzvanie poslanca zúčastniť sa verejného zhromaždenia
(schôdze) občanov a schôdze občianskeho výboru.“.
65.
V § 67 ods. 2 písm. c) sa vypúšťajú slová „určuje systemizáciu aparátu národných
výborov a počty pracovníkov súhrnne za všetky odvetvia riadené národnými výbormi;".
66.
V § 67a písm. b) sa slová „ministerstvo vnútra" nahrádzajú slovami „ministerstvo
vnútra a životného prostredia".
Čl. II
Vláda Slovenskej socialistickej republiky môže nariadením
a)
do 31. decembra 1990 na účely experimentálneho overovania nových prvkov v právomoci
a pôsobnosti národných výborov a v štruktúre ich orgánov povoľovať výnimky z ustanovení
zákona o národných výboroch,
b)
upraviť zriaďovanie, postavenie, právne pomery a zásady hospodárenia drobných prevádzkární
národných výborov ako právnických osôb.6).
Čl. III
Zákon Slovenskej národnej rady č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste Slovenska Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 63/1971
Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 43/1968 Zb. o hlavnom
meste Slovenska Bratislave, zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej
rady č. 90/1971 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 127/1985 Zb., ktorým sa mení
zákon Slovenskej národnej rady o hlavnom meste Slovenska Bratislave a zákon Slovenskej
národnej rady o sídlach a obvodoch okresných a krajských súdov Slovenskej socialistickej
republiky, sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 17 ods. 1 sa vypúšťa druhá veta.
2.
V § 17a sa za odsek 2 pripája nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Národný výbor hlavného mesta alebo obvodný národný výbor môže po dohode s miestnym
národným výborom niektoré úlohy zo svojej pôsobnosti preniesť do pôsobnosti miestneho
národného výboru.“.
Čl. IV
Zrušujú sa:
a)
nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 155/1982 Zb. o zriaďovaní
odborov a iných útvarov národných výborov v znení zákona Slovenskej národnej rady
č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane,
b)
vyhláška Ministerstva vnútra č. 194/1951 Ú.v. o odznaku pre predsedov národných výborov.
Čl. V
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov vyhlásilo
úplné znenie zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch, ako vyplýva s platnosťou
pre Slovenskú socialistickú republiku zo zmien a doplnení vykonaných neskoršími zákonmi.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júlom 1988.
V. Šalgovič v. r.
P. Colotka v. r.
P. Colotka v. r.
1)
Zákon č. 88/1988 Zb. o štátnom podniku.
2)
§ 26e Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
3)
§ 25 ods. 1 zákona č. 88/1988 Zb.
4)
§ 12 ods. 1, § 18 ods. 3 a § 22 ods. 4 zákona č. 88/1988 Zb.
§ 8 ods. 1, § 68 až 76 zákona č. 90/1988 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
§ 5 ods. 2 a § 64 ods. 2 a 6 zákona č. 94/1988 Zb. o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve.
§ 8 ods. 1, § 68 až 76 zákona č. 90/1988 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
§ 5 ods. 2 a § 64 ods. 2 a 6 zákona č. 94/1988 Zb. o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve.
5)
6)
§ 17 ods. 2 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb.