Sociálno-ekonomický rozbor Československej socialistickej republiky, zvyšovanie efektívnosti
ekonomiky v záujme vyššej úrovne tvorby materiálnych a duchovných hodnôt pre život
a prácu ľudu a uskutočňovanie komplexnej prestavby hospodárskeho mechanizmu vyžaduje
nové vymedzenie úlohy ústredných orgánov štátnej správy, ktoré pôsobia na úrovni federácie
a tvoria spoločne s ústrednými orgánmi štátnej správy republík neoddeliteľnú súčasť
jednotného výkonného riadiaceho centra.
Poslaním jednotného výkonného riadiaceho centra je zabezpečovať v spolupráci všetkých
jeho federálnych a republikových súčastí jednotnosť štátnej politiky a na základe
socialistickej hospodárskej sústavy jednotnosť riadenia ekonomiky a sociálneho rozvoja
Československej socialistickej republiky aj proporcionálny rozvoj oboch republík.
Na dosiahnutie uvedených cieľov sa uznieslo Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky na tomto zákone:
194/1988 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 19.07.1990
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1989 - 31.12.1989 | |
3. | 01.01.1990 - 31.03.1990 | 130/1989 Zb. |
4. | 01.04.1990 - 30.04.1990 | 82/1990 Zb. |
5. | 01.05.1990 - 09.05.1990 | 83/1990 Zb. |
6. | 10.05.1990 - 18.07.1990 | 166/1990 Zb. |
7. | 19.07.1990 - | 297/1990 Zb. |
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 194/1988 Zb. |
Názov: | Zákon o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 13.12.1988 |
Dátum vyhlásenia: | 14.12.1988 |
Dátum účinnosti od: | 19.07.1990 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
95/1989 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický rozvoj, ktorou sa zrušuje vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj č. 13/1988 Zb. o postupe pri zvýšení rozpočtových nákladov a odsune termínov odovzdania kapacít na skúšobnú prevádzku a termínov dokončenia pri rozostavaných stavbách |
22/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Ministerstva financií, cien a miezd Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií, cien a miezd Slovenskej socialistickej republiky o tvorbe a kontrole cien |
35/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Ministerstva financií, cien a miezd Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií, cien a miezd Slovenskej socialistickej republiky o zmluvných cenách |
43/1990 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj o projektovej príprave stavieb |
58/1990 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj, Štátnej plánovacej komisie, Štátnej arbitráže Československej socialistickej republiky a Federálneho štatistického úradu, ktorou sa zrušujú niektoré právne predpisy v oblasti investičného rozvoja |
170/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Ministerstva financií, cien a miezd Českej republiky a Ministerstva financií, cien a miezd Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 35/1990 Zb. o zmluvných cenách |
254/1990 Zb. | Vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Štátnej plánovacej komisie, ktorou sa zrušujú niektoré právne predpisy z oblasti vedeckotechnického a investičného rozvoja |
276/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho cenového úradu, Ministerstva financií, cien a miezd Českej republiky a Ministerstva financií, cien a miezd Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 35/1990 Zb. o zmluvných cenách v znení vyhlášky č. 170/1990 Zb. |
569/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o dovoznej prirážke |
108/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o dovoznej prirážke |
154/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 108/1991 Zb. o dovoznej prirážke |
223/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hospodárstva o zrušení vyhlášky Štátnej plánovacej komisie č. 104/1985 Zb. o palivových a energetických základniach |
234/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 108/1991 Zb. o dovoznej prirážke |
396/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 108/1991 Zb. o dovoznej prirážke v znení vyhlášok č. 154/1991 Zb. a č. 234/1991 Zb. |
523/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 108/1991 Zb. o dovoznej prirážke v znení vyhlášky č. 154/1991 Zb., vyhlášky č. 234/1991 Zb. a vyhlášky č. 396/1991 Zb. |
555/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hospodárstva, ktorou sa zrušuje vyhláška Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj č. 91/1985 Zb. o systéme informačných údajov o vlastnostiach látok a materiálov |
565/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 108/1991 Zb. o dovoznej prirážke v znení vyhlášok č. 154/1991 Zb., č. 234/1991 Zb., č. 396/1991 Zb. a č. 523/1991 Zb. |
38/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o vyrovnávacích dávkach pri dovoze |
69/1964 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Národného zhromaždenia o Správe štátnych hmotných rezerv |
96/1964 Zb. | Zákon o technickej normalizácii |
30/1968 Zb. | Zákon o štátnom skúšobníctve |
170/1968 Zb. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s federatívnym usporiadaním štátu |
84/1972 Zb. | Zákon o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch a priemyselných vzoroch |
130/1989 Zb. | Zákon o Štátnej banke československej |
82/1990 Zb. | Zákon o štátnom rozpočte federácie na rok 1990 |
83/1990 Zb. | Zákon o združovaní občanov |
166/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa zrušuje zákon č. 180/1980 Zb. o zriadení Federálneho úradu pre tlač a informácie |
297/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
194
ZÁKON
z 13. decembra 1988
o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy
PRVÁ ČASŤ
FEDERÁLNE ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY, NA KTORÝCH ČELE STOJÍ ČLEN VLÁDY ČESKOSLOVENSKEJ
FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY
PRVÁ HLAVA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Federálne ústredné orgány štátnej správy, na ktorých čele stojí člen vlády Československej
federatívnej republiky (ďalej len „federálne ministerstvá“) vykonávajú v oblastiach
im zverených štátnu správu v rozsahu pôsobnosti federácie. Ich prvoradou úlohou je
podieľať sa na tvorbe jednotnej štátnej politiky Československej federatívnej republiky
a vo svojej pôsobnosti ju uskutočňovať.
§ 2
Federálne ministerstvá ako súčasť jednotného výkonného riadiaceho centra zodpovedajú
vo svojej pôsobnosti za jednotné zabezpečovanie strategických cieľov a zámerov hospodárskeho
a sociálneho rozvoja. Základné funkcie riadenia hospodárskeho a sociálneho rozvoja
uplatňujú prostredníctvom všeobecne záväzných právnych predpisov, cieľavedomého zdokonaľovania
hospodárskeho mechanizmu a usmerňovania vývoja ekonomiky.
§ 3
(1)
Federálne ministerstvá sa vo veciach národohospodárskeho plánovania podieľajú na
tvorbe súhrnnej prognózy a určení dlhodobých cieľov a základných smerov vedecko-technického,
hospodárskeho a sociálneho rozvoja a na vypracúvaní návrhov štátnych plánov.
(2)
Federálne ministerstvá v prípadoch ustanovených zákonom plnia úlohy pri uskutočňovaní
štátnych plánov a pri usmerňovaní vývoja ekonomiky.
(3)
Federálne ministerstvá analyzujú vývoj plnenia zámerov, cieľov a proporcií štátneho
plánu v oblasti svojej pôsobnosti. Pri usmerňovaní vývoja ekonomiky uplatňujú, prípadne
navrhujú uplatnenie nástrojov národohospodárskeho riadenia v súlade so štátnym päťročným
plánom, a to podľa povahy svojej pôsobnosti buď pri plnení prierezových funkcií, alebo
pri riadení národohospodárskych odvetví a komplexov.
§ 4
Federálne ministerstvá sa vo veciach štátnej finančnej a cenovej politiky podieľajú
na tvorbe koncepcií finančnej a cenovej politiky a robia opatrenia na ich zabezpečenie,
vypracúvajú podklady pre návrh štátneho rozpočtu federácie a návrh plánu vývoja cien,
vypracúvajú podklady pre návrhy finančno-ekonomických nástrojov a kontrolujú dodržiavanie
finančnej a cenovej disciplíny.
§ 5
Federálne ministerstvá sa vo veciach vedecko-technického a investičného rozvoja podieľajú
na tvorbe koncepcie vednej a vedecko-technickej politiky včítane oblasti priemyselných
práv a koncepcie štátnej investičnej politiky a zabezpečujú ich uskutočňovanie. Podieľajú
sa na základe zákona na tvorbe a schvaľovaní technických noriem, na vykonávaní štátneho
skúšobníctva a na zvyšovaní akosti výrobkov, práce a služieb.
§ 6
Federálne ministerstvá sa podieľajú na vypracúvaní koncepcie tvorby a ochrany životného
prostredia a zabezpečujú podmienky pre jej uskutočňovanie.
§ 7
(1)
Federálne ministerstvá sa podieľajú na tvorbe koncepcie štátnej politiky zamestnanosti,
štátnej mzdovej politiky, produktivity práce a efektívneho využívania pracovných síl
a na jej uskutočňovaní; spracúvajú podklady pre návrhy pravidiel usmerňovania mzdových
prostriedkov a vykonávajú mzdovú kontrolu.
(2)
Federálne ministerstvá sa podieľajú na tvorbe štátnej sociálnej politiky a starajú
sa o rozvoj sociálnych činností organizácií najmä na úseku bezpečnosti, hygieny a
ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o pracovné podmienky pracujúcich.
§ 8
Federálne ministerstvá sa v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov podieľajú na tvorbe
koncepcie zapojenia odvetví a odborov do medzinárodnej deľby práce, najmä socialistickej
ekonomickej integrácie, a na jej uskutočňovaní.
§ 9
(1)
Federálne ministerstvá vytvárajú podmienky pre rozvoj podnikateľskej činnosti a hospodárskej
súťaže a prijímajú protimonopolné opatrenia.
(2)
Federálne ministerstvá sú zakladateľmi štátnych podnikov, vykonávajú voči nim funkciu
orgánov hospodárskeho riadenia za podmienok a v rozsahu ustanovenom zákonom a kontrolujú
ich hospodársku a sociálnu činnosť.
(3)
Federálne ministerstvá zriaďujú podľa osobitných predpisov ďalšie socialistické organizácie;
za podmienok ustanovených v týchto predpisoch riadia a kontrolujú ich činnosť.
(4)
Federálne ministerstvá ako zakladatelia, prípadne zriaďovatelia socialistických organizácií
sú povinné dbať o racionálnu organizačnú štruktúru výrobno-technickej, vedeckovýskumnej
a obehovej základne a o jej súlad s hlavnými smermi rozvoja národného hospodárstva.
(5)
Federálne ministerstvá poskytujú socialistickým organizáciám informácie o stave a
zámeroch vývoja ekonomiky odvetví a odborov, o stave a tendenciách vývoja svetovej
ekonomiky a o zámeroch sociálneho rozvoja, vývoja životného prostredia a hospodárenia
s prírodnými zdrojmi.
§ 10
(1)
Federálne ministerstvá v oblasti svojej pôsobnosti sledujú a vyhodnocujú uplatňovanie
a pôsobenie nástrojov hospodárskeho mechanizmu a predkladajú návrhy na ich zdokonaľovanie.
(2)
Federálne ministerstvá vykonávajú v oblasti svojej pôsobnosti kontrolu ako neoddeliteľnú
súčasť svojej riadiacej, organizátorskej a koncepčnej činnosti.
§ 11
Federálne ministerstvá sa starajú na svojom úseku o náležitú právnu úpravu patriacu
do pôsobnosti federácie. Pripravujú návrhy zákonov Federálneho zhromaždenia a nariadení
vlády Československej socialistickej republiky. Na základe zákonov Federálneho zhromaždenia
a v ich medziach vydávajú všeobecne záväzné právne predpisy, ak sú na to splnomocnené
zákonom. Sledujú a v rámci svojej pôsobnosti kontrolujú, ako sa tieto predpisy uplatňujú,
vyhodnocujú ich účinnosť a prijímajú potrebné opatrenia.
§ 12
Federálne ministerstvá zabezpečujú vo svojej pôsobnosti úlohy súvisiace s dojednávaním
medzinárodných zmlúv, s rozvojom medzištátnych stykov a medzinárodnej spolupráce v
hospodárskej a vedecko-technickej oblasti i v ďalších oblastiach. Federálne ministerstvá
zabezpečujú vo svojej pôsobnosti úlohy, ktoré vyplývajú pre Československú socialistickú
republiku z medzinárodných zmlúv, ako aj z členstva v medzinárodných organizáciách.
§ 13
Federálne ministerstvá zodpovedajú vo svojej pôsobnosti za úlohy v oblasti obrany
a bezpečnosti Československej socialistickej republiky. V rozsahu ustanovenom zákonom
robia opatrenia potrebné na zabezpečenie potrieb ozbrojených síl a na prípravu štátnych
orgánov, socialistických organizácií a občanov na obranu. Pripravujú potrebné návrhy
a predkladajú ich vláde Československej socialistickej republiky, prípadne Rade obrany
štátu.
§ 14
(1)
Federálne ministerstvá sa aktívne podieľajú na plnení úloh jednotného výkonného riadiaceho
centra; pritom sú povinné vzájomne úzko spolupracovať, vymieňať si informácie a podklady
a koordinovať svoju činnosť s cieľom dosiahnuť jednotné, komplexné, efektívne a účinné
zabezpečenie cieľov a zámerov hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
(2)
Federálne ministerstvá sú povinné o svojej činnosti pravidelne informovať verejnosť.
§ 15
(1)
Federálne ministerstvá sú povinné sústavne spolupracovať s príslušnými orgánmi republík
najmä pri príprave, tvorbe a realizácii jednotnej štátnej hospodárskej a sociálnej
politiky, návrhov zákonov Federálneho zhromaždenia a ďalších všeobecne záväzných právnych
predpisov, medzinárodných zmlúv, nástrojov hospodárskeho mechanizmu, opatrení na usmerňovaní
vývoja ekonomiky a ďalších významných opatrení vlády Československej socialistickej
republiky. Využívajú ich rozbory, koncepcie rozvoja jednotlivých odvetví a iné podklady.
Opierajú sa o ich skúsenosti a zaoberajú sa ich podnetmi.
(2)
Federálne ministerstvá pri plnení úloh vo veciach patriacich do spoločnej pôsobnosti
federácie a republík a pri zabezpečovaní ďalších významných úloh socialistického štátu
sú povinné postupovať v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi štátnej správy republík,
a to najmä v tých oblastiach výkonu štátnej správy a plnenia prierezových funkcií
v jednotnom riadiacom centre, kde je táto súčinnosť potrebná pre úspešnú realizáciu
strategických zámerov a cieľov jednotnej štátnej politiky Československej socialistickej
republiky. Za týmto účelom najmä:
a)
spoločne s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú návrhy
štátnych plánov a štátnych rozpočtov;
b)
v súčinnosti s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú
návrhy koncepcií finančnej a cenovej politiky, vednej a vedecko-technickej politiky
a štátnej investičnej politiky, tvorby a ochrany životného prostredia, štátnej politiky
zamestnanosti a štátnej mzdovej politiky, sociálnej politiky, poľnohospodárskej politiky
a politiky výživy ľudu a zahraničnoobchodnej politiky vo veciach zabezpečujúcich uspokojovanie
potrieb vnútorného trhu v republikách a potrieb odvetví riadených republikovými orgánmi;
c)
v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú
návrhy zásad štátnej politiky v oblastiach uskutočňovania základných funkcií socialistického
štátu, predovšetkým v oblasti zahraničnej politiky, vnútorného poriadku a bezpečnosti
štátu vo veciach týkajúcich sa zabezpečenia potrieb republík;
d)
v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy republík spracúvajú
návrhy koncepcií štátnej politiky národohospodárskych komplexov, odvetví a odborov
vo veciach týkajúcich sa potrieb odvetví riadených orgánmi republík.
(3)
Federálne ministerstvá sledujú plnenie úloh vyplývajúcich z jednotného uplatňovania
štátnej politiky federácie a dbajú v súčinnosti s príslušnými orgánmi republík o zovšeobecňovanie
prípadných nedostatkov. Prerokúvajú s nimi opatrenia, ktoré treba v tomto smere urobiť.
(4)
Federálne ministerstvá môžu vyžadovať podklady a ďalšie údaje, ktoré potrebujú pre
svoju činnosť, od príslušných orgánov republík. V rozsahu a spôsobom ustanoveným týmto
zákonom a osobitnými predpismi môžu po dohode s orgánmi republík požadovať podklady
a ďalšie údaje od socialistických a iných organizácií v pôsobnosti republík. Federálne
ministerstvá poskytujú príslušným orgánom republík podklady a ďalšie údaje potrebné
pre ich činnosť.
§ 16
(1)
V záujme jednotného zabezpečovania štátnej politiky federácie dbajú federálne ministerstvá
po dohode s orgánmi republík o súladný rozvoj tých oblastí, ktoré patria do pôsobnosti
republík. Federálne ministerstvá vytvárajú podmienky pre koordináciu riešenia otázok
spoločného záujmu, ktoré vyplývajú z potreby jednotného zabezpečovanie štátnej politiky
federácie na celom území Československej socialistickej republiky.
(2)
V záujme efektívneho rozvoja jednotnej československej ekonomiky zabezpečujú federálne
ministerstvá v súlade so štátnymi plánmi aj potreby odvetví riadených orgánmi republík.
Odvetvia jednotnej československej ekonomiky riadené orgánmi republík zabezpečujú
v súlade so štátnymi plánmi aj potreby odvetví riadených federálnymi orgánmi.
§ 17
(1)
V záujme jednotného uskutočňovania štátnej politiky na celom území Československej
socialistickej republiky zabezpečujú členovia vlády Československej socialistickej
republiky spolu s príslušnými členmi vlád republík vzájomnú súčinnosť a koordináciu.
(2)
Členovia vlády Československej socialistickej republiky prerokúvajú návrhy opatrení
v oblasti spoločnej pôsobnosti Československej socialistickej republiky a oboch republík
pred ich predložením vláde Československej socialistickej republiky s členmi vlád
republík, pokiaľ sa ich navrhované opatrenia dotýkajú; ak sa nedosiahne dohoda, informujú
vládu Československej socialistickej republiky, ktorá rozhodne.
§ 18
(1)
Federálne ministerstvá informujú verejnosť o návrhoch závažných opatrení týkajúcich
sa najmä životnej úrovne, ochrany zdravia, sociálnych a kultúrnych potrieb občanov.
(2)
Federálne ministerstvá plnia svoje úlohy v súčinnosti s Československou akadémiou
vied, využívajú vo svojej činnosti poznatky ďalších vedeckých inštitúcií a pracovísk
vedeckovýskumnej základne a zapájajú ich najmä do prác na riešení problémov koncepčnej
povahy.
DRUHÁ HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie
§ 19
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie je ústredným orgánom štátnej správy
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky pre dlhodobú stratégiu hospodárskeho a
sociálneho rozvoja.
§ 20
(1)
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie spoločne s ústrednými orgánmi pre
národohospodársku stratégiu republík a v spolupráci s ústrednými orgánmi federácie
a republík koordinuje prípravu stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, vypracúva jej návrhy a predkladá ich vláde Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(2)
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie v procese prípravy a tvorby stratégie
hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vypracúva
najmä návrhy:
a)
základných smerov, vecných a systémových podmienok hospodárskeho a sociálneho rozvoja
a štátnej politiky štrukturálnych zmien;
b)
koncepcií rozvoja vedy a vedecko-technickej politiky;
c)
koncepcie ekonomického zabezpečenia obranyschopnosti a bezpečnosti štátu;
d)
dlhodobých koncepcií zapojenia česko-slovenskej ekonomiky do svetovej ekonomiky;
e)
hlavných zámerov v oblasti životných podmienok a životnej úrovne obyvateľstva.
§ 21
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie vyhodnocuje uskutočňovanie stratégie
hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ako
aj opatrenia prijaté na jej realizáciu a ich účinnosť.
Federálny výbor pre životné prostredie
§ 23
Federálny výbor pre životné prostredie je ústredným orgánom štátnej správy Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky pre oblasť životného prostredia.
§ 24
(1)
Federálny výbor pre životné prostredie v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi republík
pre životné prostredie a ďalšími federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy a ústrednými
orgánmi štátnej správy republík spracúva návrh štátnej ekologickej politiky a spôsoby
jej realizácie. Po prerokovaní vo vládach republík predkladá návrh tejto politiky
vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(2)
Federálny výbor pre životné prostredie v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi republík
pre životné prostredie a s ďalšími ústrednými orgánmi federácie a republík spôsob
realizácie štátnej ekologickej politiky, najmä
a)
navrhuje programy realizácie štátnej ekologickej politiky, včítane vybraných stavieb
na ochranu životného prostredia, prevažne financovaných z rozpočtu federácie;
b)
koordinuje v nadväznosti na medzinárodné dohody celoštátny informačný systém o životnom
prostredí;
c)
podnecuje a podporuje riešenie vybraných vedeckých a technických problémov v oblasti
životného prostredia;
d)
navrhuje ekonomické nástroje realizácie štátnej ekologickej politiky.
(3)
Federálny výbor pre životné prostredie koordinuje plnenie úloh na úseku územného
plánovania a stavebného poriadku vo veciach, ktoré sa svojimi dôsledkami dotýkajú
oboch republík alebo ktoré sa dotýkajú záujmov susedných štátov.
(4)
Federálny výbor pre životné prostredie uskutočňuje medzinárodnú spoluprácu v pôsobnosti
federácie a koordinuje medzinárodnú spoluprácu v pôsobnosti republík.
(5)
Federálnemu výboru pre životné prostredie podlieha štátny dozor nad jadrovou bezpečnosťou.
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
§ 30
Federálne ministerstvo zahraničných vecí je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť zahraničnej politiky.
§ 31
Federálne ministerstvo zahraničných vecí zabezpečuje vzťahy Československej socialistickej
republiky k ostatným štátom a k medzinárodným organizáciám. Riadi, koordinuje a zabezpečuje
vykonávanie zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky. Dbá o uplatňovanie
záujmov zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky v činnosti všetkých
orgánov federácie i republík.
§ 32
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
a)
zabezpečuje ochranu práv a záujmov Československej socialistickej republiky a jej
občanov v zahraničí;
b)
riadi československé zastupiteľské úrady v zahraničí;
c)
plní úlohy pri zabezpečovaní stykov s orgánmi cudzích štátov v Československej socialistickej
republike;
d)
plní úlohy pri správe majetku československého štátu v zahraničí.
§ 33
Federálne ministerstvo zahraničných vecí plní v rozsahu ustanovenom vládou Československej
socialistickej republiky úlohy pri zabezpečovaní medzinárodných stykov vo veciach,
ktoré patria do výlučnej pôsobnosti republík.
§ 34
Federálne ministerstvo zahraničných vecí
a)
koordinuje, prípadne zabezpečuje prípravu dojednávania a vnútroštátneho prerokúvania
medzinárodných zmlúv;
b)
zabezpečuje vyhlasovanie medzinárodných zmlúv, ktorými je Československá socialistická
republika viazaná;
c)
sleduje dodržiavanie a vykonávanie medzinárodných zmlúv z hľadiska uplatňovania záujmov
zahraničnej politiky Československej socialistickej republiky.
Federálne ministerstvo národnej obrany
§ 35
Federálne ministerstvo národnej obrany je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky na zabezpečovanie obrany Československej socialistickej republiky
a orgánom pre riadenie a velenie Československej ľudovej armáde a pre riadenie civilnej
obrany.
§ 36
Federálne ministerstvo národnej obrany zodpovedá za uskutočňovanie koncepcie brannej
politiky Československej socialistickej republiky a navrhuje potrebné opatrenia vláde
Československej socialistickej republiky, Rade obrany štátu a prezidentovi Československej
socialistickej republiky ako vrchnému veliteľovi ozbrojených síl.
§ 37
Federálne ministerstvo národnej obrany vypracúva
a)
návrh zásad riadenia obrany Československej socialistickej republiky a koordinuje
činnosť ústredných orgánov a socialistických organizácií pri príprave na obranu;
b)
návrh komplexného plánu výstavby Československej ľudovej armády;
c)
základné úlohy prípravy občanov na obranu Československej socialistickej republiky
a navrhuje opatrenia na ich realizáciu;
d)
koncepciu, zameranie a hlavné úlohy civilnej obrany.
§ 38
Federálne ministerstvo národnej obrany
a)
riadi výstavbu Československej ľudovej armády a zabezpečuje jej všestrannú pripravenosť
a nepretržité velenie vojskám;
b)
rozpracúva použitie Československej ľudovej armády za brannej pohotovosti štátu a
riadi vojenskú spravodajskú službu;
c)
zabezpečuje nedotknuteľnosť vzdušného priestoru Československej socialistickej republiky
a koordináciu vojenskej letovej premávky s civilnou letovou premávkou;
d)
vypracúva opatrenia na zabezpečenie Československej ľudovej armády všetkými druhmi
výzbroje, bojovej techniky a materiálu; vykonáva v dodávateľských organizáciách kontrolu
akosti výrobkov určených na zabezpečenie obrany štátu.
§ 39
Federálne ministerstvo národnej obrany
a)
organizuje a vykonáva opatrenia na mobilizáciu Československej ľudovej armády, na
vedenie evidencie občanov podliehajúcich brannej povinnosti a na vedenie evidencie
vecných prostriedkov, ktoré budú za brannej pohotovosti poskytnuté pre potrebu ozbrojených
síl Československej socialistickej republiky;
b)
povoláva občanov Československej socialistickej republiky na plnenie brannej povinnosti
a v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovuje spôsob výkonu tejto povinnosti.
Federálne ministerstvo vnútra
§ 40
Federálne ministerstvo vnútra je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť vnútorného poriadku a bezpečnosti pokiaľ osobitný
zákon neustanoví inak.
§ 41
(1)
Federálne ministerstvo vnútra vypracúva návrh koncepcie bezpečnostnej politiky Československej
socialistickej republiky a vo vymedzenom rozsahu zabezpečuje jej uskutočňovanie.
(2)
Federálne ministerstvo vnútra riadi vo vymedzenom rozsahu Zbor národnej bezpečnosti
a je orgánom pre velenie Pohraničnej stráži a vojskám ministerstva vnútra.
§ 42
Federálne ministerstvo vnútra pri uskutočňovaní bezpečnostnej politiky
a)
pripravuje zameranie hlavných úloh Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže
a vojsk ministerstva vnútra;
b)
pripravuje zásady organizácie Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojsk
ministerstva vnútra;
c)
ustanovuje zásady jednotného výkonu služby v Zbore národnej bezpečnosti a zabezpečuje
rozvoj metód a prostriedkov bezpečnostnej práce a ich zjednocovanie;
d)
ustanovuje zásady sústavnej politickej a odbornej prípravy príslušníkov Zboru národnej
bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojakov vojsk ministerstva vnútra;
e)
ustanovuje zdravotnícke zabezpečenie príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej
stráže a vojakov vojsk ministerstva vnútra;
f)
vytvára predpoklady pre účasť organizácií a občanov na realizácii bezpečnostnej politiky.
§ 43
Federálne ministerstvo vnútra navrhuje vláde Československej socialistickej republiky
a)
opatrenia na jednotné vykonávanie bezpečnostnej politiky;
b)
základné zásady organizačnej výstavby a celkové početné stavy Zboru národnej bezpečnosti
a Pohraničnej stráže.
§ 44
Federálne ministerstvo vnútra plní úlohy pri ochrane štátnych hraníc Československej
socialistickej republiky.
§ 45
(1)
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje výkon štátnej správy vo veciach
a)
vydávania cestovných dokladov, povoľovania vstupu na územie Československej socialistickej
republiky a povoľovania pobytu cudzincov;
b)
štátnych hraníc, ich vymeriavania, vyznačovania a vedenia hraničného dokumentárneho
diela;
d)
štátnych symbolov Československej socialistickej republiky.
(2)
Federálne ministerstvo vnútra navrhuje právnu úpravu ochrany štátneho, hospodárskeho
a služobného tajomstva a kontroluje je dodržiavanie a metodicky riadi a kontroluje
šifrovú službu.
§ 46
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje zamedzenie prepravy, dovozu a šírenia vecí
zahraničného pôvodu, ktorých obsah je v rozpore s právom chránenými záujmami alebo
porušuje medzinárodné zmluvy.
§ 47
Federálne ministerstvo vnútra zabezpečuje jednotnú telekomunikačnú sieť Zboru národnej
bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojsk ministerstva vnútra.
Federálne ministerstvo financií
§ 49
Federálne ministerstvo financií je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť financií a cien.
§ 50
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za tvorbu koncepcie finančnej a rozpočtovej
politiky Československej socialistickej republiky a vo vymedzenom rozsahu zabezpečuje
jej uskutočňovanie.
§ 51
Federálne ministerstvo financií
a)
vypracúva zásady finančnej a rozpočtovej politiky Československej socialistickej
republiky na päťročné obdobie ako súčasť prípravy päťročného štátneho plánu;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky rámcové zásady dotačnej a
odpisovej politiky, ako aj úpravu odvodov, daní a poplatkov vo vymedzenom rozsahu;
c)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky úpravu spôsobu zabezpečenia
príjmov štátneho rozpočtu federácie, čerpanie jeho výdavkov a vzťahov medzi štátnym
rozpočtom federácie a štátnymi rozpočtami republík a úpravu zásad rozpočtového hospodárenia.
§ 52
(1)
Federálne ministerstvo financií predkladá vláde Československej socialistickej republiky
a)
v spolupráci so Štátnou plánovacou komisiou návrh päťročného rozpočtového výhľadu
federácie;
b)
návrh štátneho rozpočtu federácie;
c)
návrh štátneho záverečného účtu federácie.
(2)
Federálne ministerstvo financií predkladá vláde Československej socialistickej republiky
prehľad o súhrne päťročných rozpočtových výhľadov, štátnych rozpočtov a štátnych záverečných
účtov za Československú socialistickú republiku.
(3)
Federálne ministerstvo financií
a)
vypracúva návrh finančnej časti štátnych plánov (vo väzbe na úhrnný finančný plán);
b)
vykonáva rozbory finančného hospodárenia za Československú socialistickú republiku
podľa podkladov poskytovaných mu federálnymi orgánmi a orgánmi republík v rozsahu
dohodnutom s ústrednými orgánmi štátnej správy republík pre financie.
(4)
Federálne ministerstvo financií vydáva na základe tohto zákona všeobecne záväzné
právne predpisy o spôsobe odpisovania základných prostriedkov všetkých socialistických
organizácií
§ 54
Federálne ministerstvo financií zabezpečuje jednotné vykonávanie a uplatňovanie zákonov
Federálneho zhromaždenia o odvodoch a daniach, ako aj zákonov o poplatkoch, ktoré
majú vzťah k zahraničiu alebo súvisia s výkonom pôsobnosti orgánov federácie.
§ 55
Federálne ministerstvo financií
a)
vykonáva dohľad nad vykonávaním devízového monopolu Československej socialistickej
republiky;
b)
navrhuje vláde Československej socialistickej republiky v spolupráci s Federálnym
ministerstvom zahraničného obchodu a Federálnym ministerstvom zahraničných vecí koncepciu
a ekonomické podmienky v oblasti poskytovaných a prijímaných vládnych úverov vo vonkajších
vzťahoch; spoločne s Federálnym ministerstvom zahraničného obchodu zabezpečuje ich
uskutočňovanie;
c)
so Štátnou bankou československou predkladá vláde Československej socialistickej
republiky návrhy na úpravy devízového hospodárstva.
§ 56
Federálne ministerstvo financií predkladá so Štátnou bankou československou vláde
Československej socialistickej republiky návrhy zásad pre určovanie kurzov československej
koruny k cudzím menám.
§ 57
Federálne ministerstvo financií zabezpečuje spracovanie finančných, menových a devízových
otázok vyplývajúcich z účasti Československej socialistickej republiky v Rade vzájomnej
hospodárskej pomoci a pripravuje návrhy na postup československých delegácií v orgánoch
Rady vzájomnej hospodárskej pomoci v týchto otázkach.
§ 58
Federálne ministerstvo financií navrhuje a v rozsahu splnomocnenia daného vládou Československej
socialistickej republiky ustanoví po dohode s Federálnym ministerstvom zahraničného
obchodu, Štátnou plánovacou komisiou, Federálnym cenovým úradom a Štátnou bankou československou
finančno-ekonomické nástroje v zahraničnom obchode a spôsob uplatňovania finančno-ekonomických
vzťahov súvisiacich s vykonávaním zahraničného obchodu, pokiaľ ovplyvňujú štátne rozpočty;
rozpočtuje tieto vzťahy a zabezpečuje ich uplatňovanie vo vzťahu k organizáciám riadeným
federálnymi orgánmi.
§ 59
(1)
Federálne ministerstvo financií
a)
určuje jednotné zásady organizácie a výkonu finančnej kontroly;
b)
vykonáva revízie hospodárenia federálnych orgánov, federálnych fondov a organizácií
riadených federálnymi orgánmi.
(2)
Federálne ministerstvo financií ustanovuje podmienky pre výkon audítorskej činnosti
pri podnikoch so zahraničnou majetkovou účasťou a poveruje osoby alebo organizácie
výkonom funkcie audítorov.
§ 60
(1)
Federálne ministerstvo financií vykonáva pôsobnosť vo veciach účtovníctva, rozpočtovníctva,
kalkulácií a účtovného výkazníctva včítane dohľadu v rozsahu ustanovenom zákonom.
(2)
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za koncepciu a rozvoj sústavy informácií
pre štátne rozpočty a jej prepojenie s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami.
§ 60a
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za tvorbu koncepcie cenovej politiky Československej
socialistickej republiky a v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečuje jej uskutočňovanie.
§ 60b
Federálne ministerstvo financií vypracúva
a)
zásady cenovej politiky ako súčasť prípravy štátneho päťročného plánu a zabezpečuje
jej jednotné uskutočňovanie;
b)
súhrnné podklady pre štátne plány v oblasti cien a návrhy plánov vývoja cien.
§ 60c
Federálne ministerstvo financií navrhuje vláde Československej socialistickej republiky
a)
pravidlá štátneho riadenia cien;
b)
ceny a cenové limity (ďalej len „ceny“) výrobkov, prác a služieb (ďalej len „výrobky“)
a zmeny cien, ktorých určenie si vláda Československej socialistickej republiky vyhradí.
§ 60d
Federálne ministerstvo financií vydáva na základe tohto zákona a podľa zásad ustanovených
vládou Československej socialistickej republiky všeobecne záväzné právne predpisy
pre tvorbu, zmeny, kontrolu a evidenciu cien.
§ 60e
(1)
Federálne ministerstvo financií
a)
riadi a kontroluje prípravu a uskutočňovanie opatrení vlády Československej socialistickej
republiky v oblasti cien;
b)
vykonáva rozbory vývoja a pôsobenia cien;
c)
určuje, ktoré podklady potrebné pre štátne riadenie cien predkladajú orgány a organizácie.
(2)
Federálne ministerstvo financií
a)
určuje ceny národohospodársky významných výrobkov v rozsahu určenom vládou Československej
socialistickej republiky;
b)
schvaľuje zmeny cien v rozsahu a za podmienok ustanovených vládou Československej
socialistickej republiky;
c)
môže v rámci svojej pôsobnosti v tvorbe cien poveriť iné orgány a po predchádzajúcej
dohode s príslušnými ústrednými orgánmi aj organizácie určením alebo dojednaním cien
výrobkov prípadne ich zmien;
d)
ukladá organizáciám na základe osobitných predpisov odvody prostriedkov do štátneho
rozpočtu.
§ 60f
Federálne ministerstvo financií koordinuje plány a ustanovuje rozhodujúce úlohy v
kontrole cien; má právo vyžadovať od orgánov republík s cenovou pôsobnosťou vykonanie
osobitných cenových kontrol na overenie správnosti podkladov predkladaných organizáciami
pre cenové opatrenia.
§ 60g
Federálne ministerstvo financií zodpovedá za koncepciu a rozvoj sústavy informácií
pre štátne riadenie cien a jej prepojenie s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami.
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu
§ 61
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť hospodárskych stykov so zahraničím.
§ 62
(1)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu zodpovedá za tvorbu koncepcie zahraničnoobchodnej
politiky Československej socialistickej republiky a zabezpečuje jej vykonávanie v
styku s príslušnými orgánmi iných štátov.
(2)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu riadi a kontroluje vykonávanie zahraničnoobchodnej
politiky Československej socialistickej republiky.
(3)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu zabezpečuje v spolupráci s Federálnym
ministerstvom financií a Štátnou bankou československou súlad zahraničnoobchodnej
politiky s devízovou politikou.
§ 63
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu vypracúva súhrnné podklady pre štátne
plány v oblasti zahraničného obchodu včítane podkladov pre koordináciu štátnych plánov
s plánmi členských štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci.
§ 64
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu ustanovuje v súlade so zásadami štátnej
cenovej politiky a so zahraničnoobchodnou politikou pravidlá pre vykonávanie cenovej
politiky v zahraničnoobchodnej oblasti.
§ 65
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu vykonáva pôsobnosť vo veciach colníctva,
colnej politiky a colných taríf. Osobitnou zložkou Federálneho ministerstva zahraničného
obchodu pre výkon tejto pôsobnosti je Ústredná colná správa.
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí
§ 66
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí je ústredným orgánom štátnej správy
Československej socialistickej republiky pre oblasť práce, mzdovej a sociálnej politiky.
§ 67
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí zodpovedá za tvorbu koncepcie a zásad
politiky zamestnanosti, produktivity práce, efektívneho využívania pracovných síl,
ich reprodukcie a kvalifikácie, mzdovej politiky a sociálnej politiky Československej
socialistickej republiky a dbá o ich uskutočňovanie.
§ 68
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí vypracúva súhrnné podklady pre štátne
plány v oblasti práce, mzdovej a sociálnej politiky.
§ 69
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej
republiky návrhy
a)
jednotných zásad pracovnoprávnych vzťahov;
b)
zásad sociálnych a personálnych činností organizácií, rozvoja účasti pracujúcich
na riadení a uzavieraní kolektívnych zmlúv;
c)
podmienok na vytváranie plnej zamestnanosti, na systém regulácie rozmiestňovania
pracovných síl a na vytváranie spoločensky potrebných pracovných miest;
d)
rozsahu a podmienok odbornej prípravy a zamestnávania cudzích štátnych príslušníkov
v Československej socialistickej republike a zásad zamestnávania československých
občanov v zahraničí.
§ 70
(1)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej
republiky
a)
návrhy jednotných zásad mzdovej politiky včítane usmerňovania mzdového vývoja a hodnotí
ich účinnosť;
b)
návrhy zásad poskytovania naturálnych požitkov a náhrad výdavkov spojených s výkonom
práce.
(2)
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí upravuje vo vzťahu k federálnym orgánom
a organizáciám riadeným federálnymi orgánmi poskytovanie odmien občanom mimo pracovného
pomeru, pokiaľ to nepatrí do pôsobnosti iného orgánu.
§ 71
Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí predkladá vláde Československej socialistickej
republiky návrhy smerujúce k plneniu úloh federácie v oblasti sociálnej politiky,
najmä vo veciach dôchodkového a nemocenského zabezpečenia, sociálnej starostlivosti,
spoločenskej starostlivosti o rodinu a vytváranie priaznivých podmienok pre rozvoj
populácie.
Federálne ministerstvo hospodárstva
§ 72
Federálne ministerstvo hospodárstva je ústredným orgánom štátnej správy Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pre uskutočňovanie stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja
a realizáciu štátnej hospodárskej, najmä štrukturálnej politiky.
§ 73
Federálne ministerstvo hospodárstva
a)
v úzkej súčinnosti s príslušnými orgánmi republík koordinuje prípravu štátnej štrukturálnej,
najmä priemyselnej, energetickej, poľnohospodárskej, výživovej a surovinovej politiky,
vypracúva jej návrhy a predkladá ich vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky;
b)
rozpracúva koncepciu štátnej investičnej politiky včítane jej realizácie a zabezpečenia
štátnej expertízy pri investičných akciách, pri ktorých sa majú použiť finančné zdroje
z rozpočtu federácie;
c)
formuluje štátne podnikateľské zámery a priority, vyhlasuje konkurzné konanie na
štátne zákazky a všeobecne podporuje podnikateľskú činnosť;
d)
navrhuje a koordinuje programy a projekty na realizáciu štátnej vedecko-technickej
politiky včítane spôsobov ich financovania, nákupu licencií a zabezpečenia sústavy
vedeckých, technických a ekonomických informácií;
e)
pri realizácii stabilizačnej politiky uplatňuje v medziach ustanovených zákonom voči
jednotlivým subjektom nástroje priamej regulácie;
f)
predkladá vláde návrhy na použitie prostriedkov priamej zahraničnej pomoci a koordinuje
a vyhodnocuje návrhy na umiestnenie zahraničných investícií.
§ 74
(1)
Federálne ministerstvo hospodárstva vypracúva koncepciu tvorby a využívania štátnych
hmotných rezerv.
(2)
Federálne ministerstvo hospodárstva navrhuje pri tvorbe a realizácii hospodárskej
politiky opatrenia potrebné pre zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu.
§ 75
Federálne ministerstvo hospodárstva ďalej
a)
zabezpečuje v oblasti energetiky medzinárodnú spoluprácu Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky a v nadväznosti na ňu ustanovuje zásady rozvoja zariadení pre prenos elektrickej
energie;
b)
ustanovuje zásady rozvoja tranzitnej sústavy zemného plynu v súlade s medzinárodnými
záväzkami Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky;
c)
organizuje a riadi štátnu službu pre drahé kovy;
d)
vykonáva v rozsahu ustanovenom zákonom štátnu správu vo veciach výroby, dovozu a uvádzania
do obehu prostriedkov na ochranu rastlín, ochrany práv k odrodám rastlín a plemenám
zvierat;
e)
zabezpečuje jednotné vykonávanie štátneho skúšobníctva a normalizácie a ďalej riešenie
medzinárodných normalizačných úloh.
§ 76
Federálne ministerstvo hospodárstva schvaľuje na úseku ťažby a spracovania rádioaktívnych
surovín projektovanie a financovanie geologických prác podľa osobitných predpisov,
preskúmava a schvaľuje výpočty ich zásob a vydáva na základe tohto zákona všeobecne
záväzné právne predpisy o ich klasifikácii, odpisoch a evidencii.
§ 77
Federálne ministerstvo hospodárstva na základe tohto zákona vydáva všeobecne záväzné
právne predpisy na úseku
a)
vedecko-technického rozvoja, výskumnej a vývojovej základne;
b)
projektovej prípravy stavieb, štátnej expertízy a vyhodnocovania stavieb;
c)
investorskej, projektovej, inžinierskej a typizačnej činnosti.
Federálny úrad pre hospodársku súťaž
§ 78
Federálny úrad pre hospodársku súťaž je ústredným orgánom štátnej správy Českej a
Slovenskej Federatívnej Republiky pre podporu a ochranu hospodárskej súťaže.
§ 79
Federálny úrad pre hospodársku súťaž dohliada na dodržiavanie pravidiel hospodárskej
súťaže ustanovených osobitným zákonom.
§ 80
(1)
Federálny úrad pre hospodársku súťaž
a)
sleduje vývoj súťaže na trhu a vykonáva rozbory trhu z hľadiska hospodárskej súťaže;
b)
sleduje hospodársku činnosť podnikateľských subjektov, aby nedochádzalo k zneužívaniu
ich monopolného alebo dominantného postavenia;
c)
zisťuje prípady narušenia hospodárskej súťaže a v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom
rozhoduje o náprave a postihu.
(2)
Federálny úrad pre hospodársku súťaž v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom
a)
schvaľuje zmluvy o zlúčení podnikateľských subjektov alebo ich hospodárskych činností
alebo o spolupráci týkajúcej sa hospodárskej súťaže;
b)
prijíma protimonopolné opatrenia.
Federálne ministerstvo dopravy a spojov
§ 85
Federálne ministerstvo dopravy a spojov je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť dopravy ustanovenú týmto zákonom a pre oblasť
spojov.
§ 86
Federálne ministerstvo dopravy a spojov zodpovedá za tvorbu koncepcie dopravnej a
spojovej politiky Československej socialistickej republiky a v rozsahu svojej pôsobnosti
zabezpečuje jej uskutočňovanie. Federálne ministerstvo dopravy a spojov vypracúva
v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi návrh programu znižovania dopravnej
náročnosti národného hospodárstva.
§ 87
Federálne ministerstvo dopravy a spojov organizuje a riadi jednotnú sústavu spojov,
železničnú dopravu, civilné letectvo, riečnu dopravu, pokiaľ zabezpečuje aj zahraničnú
prepravu, a správu diaľníc.
§ 88
(1)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov na základe osobitných predpisov
a)
ustanovuje podmienky technickej spôsobilosti dopravných prostriedkov, dopravných
ciest a dopravných a spojových zariadení a postup a podmienky pre schvaľovanie ich
typov;
b)
ustanovuje podmienky spôsobilosti pracovníkov na výkon činnosti v doprave a spojoch.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov koordinuje zapojenie československej dopravnej
a spojovej sústavy do medzinárodnej dopravnej a spojovej siete.
§ 89
Federálne ministerstvo dopravy a spojov v rámci ustanovených zásad štátnej cenovej
politiky ustanovuje medzinárodné tarify v doprave a spojoch, predkladá návrhy vnútroštátnych
taríf a cien v doprave a v spojoch a po schválení ich vyhlasuje.
§ 90
Federálne ministerstvo dopravy a spojov ustanovuje
a)
na základe zákona pravidlá premávky v jednotlivých druhoch dopravy s výnimkou pravidiel
cestnej premávky;
b)
jednotné pravidlá pre výkon poštovej, telekomunikačnej a rádiokomunikačnej prevádzky
a prevádzky poštovej novinovej služby a činností s tým súvisiacich.
§ 91
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi odbornú prípravu a zabezpečuje mobilizačnú
a bojovú pripravenosť železničného vojska.
§ 92
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi ozbrojené zbory v doprave.
§ 93
Federálne ministerstvo dopravy a spojov vydáva poštové známky a iné poštové ceniny
a vykonáva dozor nad ich vyhotovením a tlačou.
§ 94
(1)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov riadi a vykonáva priamo alebo prostredníctvom
organizácií poverených na základe zákona štátnu správu a štátny odborný dozor vo veciach
a)
celoštátnych dráh a vlečiek;
b)
civilného letectva;
c)
diaľníc;
d)
vnútrozemskej a námornej plavby;
e)
pôšt;
f)
telekomunikácií;
g)
rádiokomunikácií;
h)
dodržiavania pridelených kmitočtov a kmitočtových pásem.
(2)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov vykonáva priamo alebo prostredníctvom organizácií
poverených na základe zákona štátny odborný technický dozor vo veciach všetkých dráh,
vnútrozemskej plavby, civilného letectva a zariadení jednotnej telekomunikačnej siete.
(3)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov plní funkciu námorného úradu Československej
socialistickej republiky, špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice, leteckého úradu
Československej socialistickej republiky a štátnej inšpekcie telekomunikácií.
(4)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov zriaďuje pre riadenie spojov nevyhnutné orgány,
ktoré v určenom rozsahu vykonávajú správne a hospodárske funkcie na území republík.
Federálne ministerstvo kontroly
§ 95
Federálne ministerstvo kontroly je ústredným orgánom štátnej správy Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pre oblasť kontroly.
§ 96
(1)
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje Federálne ústredné orgány štátnej správy,
orgány im podriadené, organizácie nimi zriadené alebo založené a organizácie zriadené
federálnym zákonom.
(2)
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje podľa pokynov vlády
a)
ako sa plnia povinnosti vyplývajúce zo zákonov, ostatných všeobecne záväzných právnych
predpisov a opatrenia na ich základe vydané;
b)
úroveň vybavovania sťažností, podnetov a petícií občanov a závažné z nich preveruje.
(3)
Pri výkone kontrolnej činnosti Federálne ministerstvo kontroly skúma zákonnosť, účelnosť
a hospodárnosť.
§ 97
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v oblasti obrany a vo veciach bezpečnosti
zverených do pôsobnosti federácie plnenie povinností vyplývajúcich organizáciám zo
zákonov, ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov a opatrení vydaných na ich
základe.
§ 98
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v súčinnosti s vecne príslušnými federálnymi
ústrednými orgánmi štátnej správy, či akosť výrobkov, prác a služieb štátnych podnikov
nimi založených zodpovedá všeobecne záväzným právnym predpisom a opatreniam vydaným
na ich základe a technickým normám, najmä z hľadiska ochrany životného prostredia,
ochrany spotrebiteľa a ochrany dobrého mena tuzemskej produkcie v zahraničí.
§ 99
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v súčinnosti s príslušnými orgánmi republík
na orgánoch a v organizáciách riadených orgánmi republík v prípadoch uvedených v § 97, ako sa vykonávajú opatrenia federálnych orgánov.
§ 99a
Kontrolnú pôsobnosť podľa § 96 vykonáva Federálne ministerstvo kontroly v obdobnom rozsahu voči organizáciám povereným
zákonom Federálneho zhromaždenia plnením úloh v oblasti štátnej správy.
§ 99b
Kontrolná pôsobnosť Federálneho ministerstva kontroly sa nevzťahuje na činnosť politických
strán, politických hnutí, občianskych združení, odborových organizácií a orgánov,
družstiev a ďalších družstevných organizácií, ako aj iných neštátnych organizácií
s výnimkou kontroly nakladania s prostriedkami poskytnutými im zo štátneho rozpočtu
federácie, prípadne z federálnych účelových fondov.
§ 99c
Federálne ministerstvo kontroly
a)
v oblasti pôsobnosti federácie usmerňuje činnosť orgánov na úseku kontroly;
b)
koordinuje svoju činnosť s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy vykonávajúcimi
kontrolu a s príslušnými orgánmi republík pre kontrolu;
c)
upozorňuje ostatné štátne orgány na porušovanie zákonov, ostatných všeobecne záväzných
právnych predpisov a opatrení vydaných na ich základe.
§ 99d
Federálne ministerstvo kontroly podľa požiadaviek Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
a)
predkladá správy o poznatkoch zo svojej kontrolnej činnosti;
b)
vykonáva kontrolu pre plnenie úloh Federálneho zhromaždenia a jeho orgánov najmä
v súvislosti s prerokúvaním štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu federácie
a s prešetrovaním sťažností, návrhov a petícií podaných Federálnemu zhromaždeniu;
c)
obstaráva podklady pre kontrolnú činnosť Federálneho zhromaždenia, jeho orgánov a
poslancov a vyjadruje sa k týmto podkladom.
DRUHÁ ČASŤ
ĎALŠIE FEDERÁLNE ÚSTREDNÉ ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY
PRVÁ HLAVA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
DRUHÁ HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA
Federálny štatistický úrad
§ 109
Federálny štatistický úrad je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej
republiky pre oblasť sociálno-ekonomických informácií.
§ 110
(1)
Federálny štatistický úrad vykonáva pôsobnosť v oblasti sociálno-ekonomických informácií
o všetkých odvetviach národného hospodárstva a o všetkých úsekoch spoločenského života
v rozsahu ustanovenom zákonom.
(2)
Federálny štatistický úrad zabezpečuje prepojenie jednotnej sústavy sociálno-ekonomických
informácií s ostatnými celoštátnymi informačnými sústavami a zabezpečuje vzájomnú
koordináciu tvorby, prepojenia a funkcie všetkých celoštátnych informačných sústav;
pritom postupuje v súčinnosti s ústrednými orgánmi, ktoré tieto informačné sústavy
riadia.
Správa federálnych hmotných rezerv
§ 113
Správa federálnych hmotných rezerv je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre plánovanie, tvorbu, ochraňovanie a používanie federálnych
hmotných rezerv, pre úlohy na úseku štátnych rezerv vytváraných v rámci hospodárskych
mobilizačných príprav národného hospodárstva a pre tvorbu koncepcií, analýzu a usmerňovanie
obehových procesov v národnom hospodárstve.
§ 114
(1)
Správa federálnych hmotných rezerv v súčinnosti so Štátnou plánovacou komisiou predkladá
vláde Československej socialistickej republiky
a)
návrhy nomenklatúry, cieľových a neznížiteľných stavov materiálov federálnych hmotných
rezerv;
b)
návrhy pravidiel tvorby, ochraňovania, financovania, rozmiestňovania, používania
a kontroly federálnych hmotných rezerv;
c)
návrhy pravidiel plánovania, rozpočtovania, financovania, ochraňovania, obhospodarovania,
používania a kontroly štátnych rezerv pre hospodárske mobilizačné prípravy národného
hospodárstva.
(2)
Správa hmotných rezerv
a)
poveruje socialistické organizácie určené ústrednými orgánmi štátnej správy ochraňovať
federálne hmotné rezervy;
b)
rozhoduje podľa pravidiel ustanovených vládou Československej socialistickej republiky
o pôžičkách federálnych hmotných rezerv socialistickým organizáciám;
c)
používa podľa pravidiel stanovených vládou Československej socialistickej republiky
federálne hmotné rezervy pri konjunkturálnych výkyvoch cien na svetových trhoch.
(3)
Správa federálnych hmotných rezerv analyzuje vývoj obehu tovaru, usmerňuje a koordinuje
rozvoj skladovania, manipulácie s materiálom a balenie.
Federálny úrad pre vynálezy
§ 115
Federálny úrad pre vynálezy je ústredným orgánom štátnej správy Československej socialistickej
republiky pre oblasť priemyselných práv, objavov a zlepšovacích návrhov.
§ 116
Federálny úrad pre vynálezy
a)
navrhuje ciele a zásady jednotnej štátnej politiky v oblasti priemyselných práv včítane
zahraničnej politiky a vypracúva návrh koncepcie rozvoja v oblasti priemyselných práv
a opatrenia na jej zabezpečenie;
b)
rozhoduje o udelení ochrany na predmety priemyselných práv;
c)
vedie ústredný fond svetovej patentovej literatúry a zabezpečuje budovanie, výmenu
a sprístupňovanie fondu informácií z oblasti priemyselných práv.
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie
§ 117
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť technickej normalizácie, mierovej služby a štátneho
skúšobníctva.
§ 118
Federálny úrad pre normalizáciu a meranie
a)
riadi technickú normalizáciu, mierovú službu a štátne skúšobníctvo v rozsahu ustanovenom
zákonom a vypracúva celoštátnu koncepciu rozvoja týchto činností;
b)
riadi tvorbu štátnych technických noriem a tieto schvaľuje;
c)
zabezpečuje jednotnosť a presnosť určených meradiel a merania a sústavné zvyšovanie
ich technickej úrovne a zabezpečuje výkon štátnej mierovej služby v rozsahu ustanovenom
zákonom;
d)
zabezpečuje výkon štátneho skúšobníctva, riadi a kontroluje činnosť štátnych skúšobní
a ustanovuje štátnym skúšobniam povinnosť zadávať niektoré špeciálne skúšky iným organizáciám.
Československá komisia pre atómovú energiu
§ 119
(1)
Československá komisia pre atómovú energiu je ústredným orgánom štátnej správy Československej
socialistickej republiky pre oblasť atómovej energie.
(2)
Predsedu, podpredsedu a ostatných členov Československej komisie pre atómovú energiu
vymenúva a odvoláva vláda Československej socialistickej republiky.
§ 120
Československá komisia pre atómovú energiu
a)
vypracúva podklady z oblastí mierového využívania jadrovej energie pre návrhy štátnej
vednej a vedecko-technickej politiky včítane návrhov na jej zabezpečenie;
b)
podieľa sa na vypracúvaní návrhu československého jadrového programu a jeho zabezpečení;
v rámci tejto činnosti zabezpečuje potreby národného hospodárstva v izotopovej produkcii
a vybraných prístrojoch jadrovej techniky;
c)
vykonáva štátny dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení podľa osobitných
predpisov;
d)
vykonáva štátny dozor nad jadrovými materiálmi včítane ich kontroly a evidencie;
e)
v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečuje záväzky Československej socialistickej republiky
z medzinárodných zmlúv týkajúcich sa jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 121
Podrobnejšie vymedzenie úloh federálnych ministerstiev a ďalších federálnych ústredných
orgánov štátnej správy, zásad ich činnosti a vnútornej organizácie upravia štatúty,
ktoré schvaľuje vláda Československej socialistickej republiky.
§ 122
Federálne ministerstvá a ďalšie federálne ústredné orgány štátnej správy sa vo všetkej
svojej činnosti spravujú ústavnými a ostatnými zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými
právnymi predpismi a uzneseniami vlády Československej socialistickej republiky a
jej Predsedníctva.
§ 123
Federálne ministerstvá a ďalšie federálne ústredné orgány štátnej správy dbajú na
to, aby stavy ich pracovníkov zodpovedali ustanoveným pôsobnostiam a aby sa primerane
skladali z občanov oboch republík, a vytvárajú pre to všestranné podmienky.
§ 124
Ustanovenia § 52 ods. 4, § 75, 77 a 104 o vydávaní všeobecne záväzných právnych predpisov na základe tohto zákona strácajú
účinnosť 31. decembrom 1992.
§ 125
Pokiaľ sa v doterajších právnych predpisoch používajú názvy Úrad pre vynálezy a objavy
a Úrad pre normalizáciu a meranie, rozumie sa nimi Federálny úrad pre vynálezy a objavy
a Federálny úrad pre normalizáciu a meranie.
§ 126
Zrušuje sa:
1.
§ 2 zákonného opatrenia Predsedníctva Národného zhromaždenia č. 69/1964 Zb. o Správe štátnych hmotných rezerv;
2.
§ 12 ods. 1, druhá veta a ods. 2 zákona č. 96/1964 Zb. o technickej normalizácii;
3.
§ 5 zákona č. 30/1968 Zb. o štátnom skúšobníctve v znení zákona č. 54/1987 Zb.;
4.
§ 4 ods. 3 zákona č. 170/1968 Zb. o niektorých opatreniach súvisiacich s federatívnym
usporiadaním štátu;
5.
zákon č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev v znení zákona č. 158/1973 Zb., zákonného
opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976 Zb. a zákonov č. 149/1979 Zb. a č. 115/1983 Zb.;
6.
§ 142 ods. 1, § 143 a 144 zákona č. 84/1972 Zb. o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch
a priemyselných vzoroch;
7.
zákon č. 37/1972 Zb. o okresných a krajských poľnohospodárskych správach.
§ 127
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1989.
Čl. II
(1) Majetkové práva, práva a povinnosti z pracovnoprávnych a iných vzťahov prechádzajú
a)
zo Štátnej plánovacej komisie na Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie;
b)
zo Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj na Federálny výbor pre
životné prostredie;
c)
z Federálneho ministerstva hutníctva, strojárstva a elektrotechniky, z Federálneho
ministerstva poľnohospodárstva a výživy a z Federálneho ministerstva palív a energetiky
na Federálne ministerstvo hospodárstva;
d)
z Výboru ľudovej kontroly Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na Federálne
ministerstvo kontroly;
e)
z Federálneho cenového úradu na Federálne ministerstvo financií.
(2)
K právnym subjektom zriadeným alebo založeným doterajšími federálnymi ústrednými
orgánmi štátnej správy alebo ku ktorým obdobný vzťah ustanovuje všeobecne záväzný
právny predpis, majú rovnaké postavenie federálne ústredné orgány štátnej správy,
ktorým bola príslušná oblasť zverená do pôsobnosti týmto zákonom.
Čl. III
Pôsobnosť Federálneho ministerstva vnútra upravená v § 41, 42 a 43 zákona č. 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy sa nevzťahuje na útvary
Zboru národnej bezpečnosti riadené Ministerstvom vnútra Českej republiky a Ministerstvom
vnútra Slovenskej republiky.
Čl. IV
(1)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Štátnej plánovacej komisii,
vykonáva túto pôsobnosť podľa povahy veci Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie,
prípadne Federálne ministerstvo hospodárstva.
(2)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Štátnej komisii pre vedeckotechnický
a investičný rozvoj, vykonáva túto pôsobnosť v oblasti životného prostredia, územného
plánovania a stavebného poriadku Federálny výbor pre životné prostredie, v ostatných
oblastiach podľa povahy veci Federálne ministerstvo hospodárstva alebo Federálne ministerstvo
pre strategické plánovanie.
(3)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Federálnemu cenovému úradu,
vykonáva túto pôsobnosť Federálne ministerstvo financií.
(4)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Federálnemu ministerstvu
palív a energetiky, Federálnemu ministerstvu hutníctva, strojárstva a elektrotechniky
a Federálnemu ministerstvu poľnohospodárstva a výživy, vykonáva túto pôsobnosť Federálne
ministerstvo hospodárstva, a to v rozsahu pôsobnosti federácie.
Čl. V
O Federálnom ministerstve kontroly a o oprávneniach a povinnostiach pracovníkov jeho
aparátu platia až do vydania zákona o kontrole primerane ustanovenia zákona č. 103/1971 Zb. o ľudovej kontrole.
Husák v. r.
Indra v. r.
Adamec v. r.
Indra v. r.
Adamec v. r.