208/1989 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1990 do 31.12.1990
Predpis bol zrušený predpisom 577/1990 Zb.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1990 - 31.12.1990 |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 208/1989 Zb. |
| Názov: | Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky o finančnom hospodárení štátnych podnikov a niektorých ďalších socialistických organizácií |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 15.12.1989 |
| Dátum vyhlásenia: | 30.12.1989 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.1990 |
| Dátum účinnosti do: | 31.12.1990 |
| Autor: | Vláda Československej socialistickej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 88/1988 Zb. | Zákon o štátnom podniku |
| 68/1989 Zb. | Zákon o organizácii Československé štátne dráhy |
| 158/1989 Zb. | Zákon o bankách a sporiteľniach |
| 577/1990 Zb. | Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o finančnom hospodárení štátnych podnikov |
208
NARIADENIE VLÁDY
Československej socialistickej republiky
z 15. decembra 1989
o finančnom hospodárení štátnych podnikov a niektorých ďalších socialistických organizácií
Vláda Československej socialistickej republiky podľa § 71 zákona č. 88/1988 Zb. o štátnom podniku, § 29 zákona č. 158/1989 Zb. o bankách a sporiteľniach, § 20 zákona č. 68/1989 Zb. o organizácii Československé štátne dráhy a na vykonanie Hospodárskeho zákonníka
nariaďuje:
§ 1
Úvodné ustanovenie
Toto nariadenie upravuje finančné hospodárenie:
a)
b)
c)
bánk a sporiteľní zakladaných ako štátne peňažné ústavy,6)
d)
štátnej organizácie Československé štátne dráhy.7)
PRVÁ ČASŤ
FINANČNÉ HOSPODÁRENIE ŠTÁTNEHO PODNIKU
§ 2
Postavenie štátneho podniku ako subjektu finančného hospodárenia
(1)
Štátny podnik (ďalej len „podnik“) zodpovedá za finančné hospodárenie podľa tohto
nariadenia bez ohľadu na rozsah oprávnení vnútorných organizačných jednotiek konať
v právnych vzťahoch v mene podniku.
(2)
Všetky vzťahy vznikajúce pri finančnom hospodárení medzi vnútornými organizačnými
jednotkami podniku sú vnútropodnikovými vzťahmi.
§ 3
Majetkové fondy
(1)
Majetkovými fondami podniku sú fond základných prostriedkov a investícií, obratový
fond a fond cenných papierov.
(2)
Podnik uhrádza nákup cenných papierov z fondu rozvoja, prípadne vkladom hnuteľných,
nehnuteľných vecí alebo majetkových práv.
§ 4
Vlastné finančné zdroje podniku
Vlastnými finančnými zdrojmi podniku sú:
a)
zisk vytvorený zo všetkej jeho činnosti zistený v účtovníctve (ďalej len zisk“),
b)
odpisy základných prostriedkov (ďalej len „odpisy“),8)
c)
ďalšie finančné zdroje podniku (§ 7).
§ 5
Používanie zisku
(1)
Podniku používa zisk v tomto poradí:
a)
na odvody zo zisku a dane do štátneho rozpočtu, do rozpočtu národného výboru a do
štátnych fondov a na regulačné a cenové9) odvody uhrádzané zo zisku,
b)
na účely podľa odseku 2,
c)
na jednotný minimálny povinný prídel podľa normatívu do fondu kultúrnych a sociálnych
potrieb,
d)
na jednotný minimálny povinný prídel podľa normatívu do fondu rozvoja,
e)
na povinný prídel do výšky jednotného normatívu minimálneho zostatku rezervného fondu,
f)
na ďalšie prídely do fondov zriaďovaných podľa § 10 ods. 1 až 3 a na účely uvedené v odseku 3 podľa svojho rozhodnutia, prípadne na úhradu podielu
zo zisku zo združených činností po splnení všetkých jeho ročných odvodových a prídelových
povinností.
(2)
Podnik používa zisk podľa odseku 1 písm. b):
a)
na prevody v prospech príslušného účtu nemocenského poistenia pri úhrade prirážky
k poistnému podľa osobitného predpisu,10) ak nie je inštalované alebo riadne prevádzkované zariadenie na ochranu pracovníkov
alebo ak zariadenie podniku nevyhovuje predpisom o bezpečnosti práce alebo zdravotníckym
predpisom a ďalej pri vrátení neoprávnene vyplatených dávok nemocenského poistenia
v dôsledku porušenia alebo zanedbania povinností ustanovených osobitnými predpismi
alebo iným nesprávnym postupom pri vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov,
b)
na úhradu dane platenej v cudzine,
(3)
Podnik môže používať zisk:
a)
na poskytovanie finančnej odmeny príslušnej (závodnej) spoločenskej organizácii za
zber odpadového priemyselného materiálu ňou organizovaný na základe dohody uzavretej
s touto organizáciu, a to maximálne do výšky 30 % hodnoty, ktorú podnik za odpad dostane
po znížení o sumu pripadajúcu na náklady, ktoré podniku prípadne vzniknú (napríklad
poskytnutím technickej pomoci), a ďalej na poskytovanie príspevku na Účty iniciatívy
mládeže za určených podmienok,11)
b)
na združovanie prostriedkov podľa § 8 ods. 2,
c)
na úhradu výdavkov na pohostenie, občerstvenie a dary,
d)
na ďalšie účely podľa osobitných predpisov.
(4)
Nerozdelený zisk môže podnik koncom roka previesť do ďalšieho roka.
(5)
Pri nedostatku zisku na krytie potrieb podĺa odseku 1 dopĺňa podnik zisk na rozdelenie
z rezervného fondu podľa § 12 ods. 3 a 4.
(6)
Podnik nesmie prideliť do fondov s výnimkou jednotného minimálneho povinného prídelu
podľa normatívu do fondu kultúrnych a sociálnych potrieb viac zdrojov, než mu zostáva
zo zisku (doplneného prípadne z rezervného fondu) po jeho použití podľa odseku 1 písm
a) a odsekov 2 a 3. Podiaľ dôjde v podniku k prekročeniu rozdelenia zisku pri tomto
jeho použití alebo z titulu vzniknutej straty, je podnik povinný toto prekročenie
alebo stratu uhradiť z rozdelenia zisku nasledujúceho roka pred prídelmi do podnikových
fondov.
(7)
Pri nedostatku zisku na rozdelenie koncom roka po jeho použití podľa odseku 1 písm.
a) a podľa odseku 2 a vyčerpaní zdrojov rezervného fondu, prípadne zdrojov fondov
zriaďovaných podľa § 10 ods. 2 je jednotný prídel podľa normatívu do fondu kultúrnych a sociálnych potrieb za bežný
rok zaručený z príslušného štátneho rozpočtu, prípadne z rozpočtu národného výboru.
Podnik požiada prostredníctvom zakladateľa príslušný orgán v termíne pre uzavretie
jeho finančného hospodárenia o poskytnutie dotácie do zdrojov zo zisku na rozdelenie
na tento účel. O prípadnej návratnosti tejto dotácie rozhodne príslušný orgán po dohode
so zakladateľom najneskôr do dvoch rokov od roka, za ktorý bola dotácia poskytnutá.
§ 6
Používanie odpisov
Podnik prevádza odpisy mesačne do fondu rozvoja do výšky ich skutočnej tvorby po prípadnom
odvode odpisov do štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru podľa osobitného
predpisu12) a po prevodoch odpisov zo zariadení podnikovej spoločenskej spotreby do fondu kultúrnych
a sociálnych potrieb, pokiaľ je ich prevádzka financovaná z tohto fondu.
§ 7
Používanie ďalších vlastných finančných zdrojov podniku
Ďalšie vlastné finančné zdroje používané na prídely do fondu rozvoja podľa § 11 ods. 1 písm. c), d) a e) body 1, 2, 5 až 7, prípadne do fondov zriaďovaných podľa § 10 ods. 3 pravádza podnik do fondov v príslušnom mesačnom období ich vzniku.
§ 8
Združovanie prostriedkov
(1)
Pri združovaní prostriedkov13) podnik poskytuje peňažné prostriedky iba zo zdrojov, ktoré sú podľa osobitných predpisov
určené na financovanie týchto činností.
(2)
Pokiaľ podnik poskytuje peňažné prostriedky pri združovaní prostriedkov13) na ďalšie činnosti, ktoré sú v spoločnom záujme podniku a národného výboru, použije
zisk podľa § 5 ods. 1 písm. f).
§ 9
Odvody podnikov a spôsob ich vykonávania
(1)
Odvody za dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe14) uhrádza podnik z rozdelenia zisku, ťažbový podnik prípadne z fondu škôd a náhrad.
Odvody za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe14) a za jej dočasné odňatie na zariadenie staveniska uhrádza podnik zo zdrojov určených
na financovanie tejto investičnej výstavby.
(2)
Podnik vykonáva odvody do rezortných fondov zriaďovaných podľa § 20 ods. 1. Predmetom týchto odvodov nemôžu byť zisk, odpisy a zdroje podnikových fondov. Podrobnosti
pre vykonávanie týchto odvodov sa určia v pravidlách pre tvorbu a používanie týchto
fondov.
§ 10
Fondy podniku
(1)
Podnik zriaďuje:
a)
fond rozvoja,
b)
rezervný fond,
c)
fond kultúrnych a sociálnych potrieb,
d)
fond odmien.
Spôsob tvorby a použitia fondu kultúrnych a sociálnych potrieb a fondu odmien upravujú
osobné predpisy.15)
(2)
Podnik môže zriaďovať podľa svojho rozhodnutia ďalšie fondy, ktorých zdrojom môže
byť výhradne zisk prideľovaný do fondov podľa § 5 ods. 1 písm. f).
(3)
Podniky, v ktorých to špecifickosť ich hospodárskej činnosti vyžaduje, môžu zriaďovať
ďalšie účelové fondy, ktorých zdrojom môžu byť úplne alebo čiastočne iné zdroje než
zisk, a to:
a)
podniky s obchodnou, zásobovacou, odbytovou činnosťou, podniky služieb, podniky zabezpečujúce
vyššie dodávateľské funkcie alebo podniky v zahraničnom obchode rizikový fond,
b)
ťažbové podniky rekultivačný fond, fond geologických prác, fond škôd a náhrad a v
uránovom priemysle aj likvidačný fond.
c)
podniky dopravy rizikový fond,
d)
podniky lesného hospodárstva fond na odstraňovanie škôd spôsobených exhaláciami,
ktorý je tvorený z poplatkov a náhrad organizácií spôsobujúcich znečistenie,
e)
podniky zakladané národnými výbormi, podniky vodného hospodárstva a ďalej podniky,
ktoré nebudú uhrádzať z rozhodnutia zakladateľa výdavky na opravy a udržovanie základných
prostriedkov a iného hmotného majetku prostredníctvom plánovite vytváranej rezervy,
fond opráv a udržiavania.
Spôsob tvorby a použitia týchto fondov včítane prípadnej výšky normatívu prídelov
do týchto fondov určuje zakladateľ po dohode s Federálnim ministerstvom financií,
prípadne podľa príslušnosti s Ministerstvom financií, cien a miezd Českej socialistickej
republiky alebo s Ministerstvom financií, cien a miezd Slovenskej socialistickej republiky
(ďalej len „ministerstvá financií, cien a miezd republík“). Pritom výška príspevku
z nákladov do fondu opráv a udržiavania sa určuje spôsobom uvedeným v § 14 ods. 7. V podnikoch zakladaných národnými výbormi určuje spôsob tvorby a použitia týchto
fondov príslušné ministerstvo financií, cien a miezd republiky.
(4)
Prídely zo zisku do fondov môže podnik vykonávať v priebehu roka do výšky skutočného
zisku na rozdelenie podľa svojho rozhodnutia po jeho použití podľa § 5 ods. 1 písm a) a § 5 ods. 2 a 3; prídely zo zisku do fondov podľa § 5 ods. 1 písm. f) vykonáva tak, aby neohrozil plnenie svojich povinností za rok ako celok, ktoré preň
vyplývajú z použitia zisku podľa § 5 ods. 1 písm. a) až e) a krytia obežných prostriedkov podľa § 13 ods. 5.
(5)
Peňažné prostriedky fondov uvedených v odsekoch 1 až 3 môže podnik podľa svojho rozhodnutia
ukladať na bežnom účte alebo ich úplne alebo čiastočne ukladať na samostatných vkladových
účtoch fondov; peňažné prostriedky fondu kultúrnych a sociálnych potrieb ukladá na
samostatnom vkladovom účte.
(6)
Podnik zabezpečuje svoju platobnú schopnosť tak, aby mal na plnenie svojich splatných
záväzkov pri využívaní úverov na svojom bežnom účte alebo na samostatných vkladových
účtoch fondov dostatočnú výšku peňažných prostriedkov a nepoužíval svoje fondy nad
výšku použiteľných zdrojov jednotlivých fondov v priebehu roka.
(7)
Normatívy pre prídely do fondov zriaďovaných podľa odseku 1 písm. a) až c) sú:
a)
jednotný normatív minimálneho povinného prídelu zo zisku do fondu rozvoja,
b)
odvetvovo jednotný záväzný normativ príspevku z nákladov do fondu rozvoja na financovanie
výdavkov na rozvoj vedy a techniky,
c)
jednotný normatív minimálneho zostatku rezervného fondu,
d)
jednotný normatív minimálneho, povinného prídelu zo zisku do fondu kultúrnych a sociálnych
potrieb.
(8)
Základ pre výpočet normatívov uvedených v odseku 7 písm. a) až c) a ich výška sa
určuje vo výstupoch komplexného štátneho plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja
(ďalej len „štátny plán“) na rok 1990 a päťročných štátnych plánov. Základ pre výpočet
normatívu uvedeného v odseku 7 písm. d) a jeho výšku ustanovuje osobitný predpis.16)
§ 11
Fond rozvoja
(1)
Fond rozvoje sa tvorí:
a)
minimálnym povinným prídelom zo zisku podľa normatívu a prídelom zo zisku podľa § 5 ods. 1 písm. f),
b)
prevodom odpisov podľa § 6,
c)
príspevkom zahŕňaným do nákladov podľa § 10 ods. 7 písm. b),
d)
prevodom z obratového fondu podľa § 13 ods. 6,
e)
z ďalších zdrojov, a to:
1.
z tržieb z predaja základných prostriedkov a investícií s výnimkou tržieb z predaja
základných prostriedkov a investícií zariadení podnikovej spoločenskej spotreby, ktorých
prevádzka je financovaná z fondu kultúrnych a sociálnych potrieb,
2.
z príspevkov na združovanie prostriedkov na financovanie investícií a výdavkov na
rozvoj vedy a techniky,
3.
z účelových dotácií zo štátneho rozpočtu, rozpočtu národných výborov a zo štátnych
fondov,
4.
prídelom odpisov sústredených v štátnom rozpočte,17)
5.
z príjmov z riešenia úloh rozvoja vedy a techniky podľa § 15,
6.
z tržieb z predaja cenných papierov,
7.
z účelových príspevkov z fondu zábran škôd od poisťovní.
(2)
Fond rozvoja sa používa:
a)
na financovanie investícií a projektovej dokumentácie včítane autorského dozoru podľa
§ 14 ods. 4,
b)
na splátky investičných úverov,
c)
na financovanie výdavkov na rozvoj vedy a techniky podľa § 15,
d)
na poskytovanie príspevkov na združovanie prostriedkov na financovanie investícií
a výdavkov na rozvoj vedy a techniky,
e)
na dopĺňanie obratového fondu podľa § 13 ods. 5,
f)
ako doplnkový zdroj na financovanie opráv a udržiavanie základných prostriedkov a
iného hmotného majetku, pokiaľ zdroje fondu opráv a udržiavania, prípadne plánovite
vytváraná rezerva nepostačia na financovanie týchto výdavkov,
g)
na nákup cenných papierov,
h)
na poskytovanie príspevku kupujúcemu na úhradu kúpnej ceny pri predaji bytu z podnikového
bytového hospodárstva do osobného vlastníctva.
(3)
Podniky uvedené v § 15 ods. 2, ktoré zahŕňajú výdavky na rozvoj vedy a techniky priamo do nákladov, nepoužijú odsek
1 písm. c) a e) bod 5 a odsek 2 písm. c) a nepoužijú fond rozvoja na združovanie prostriedkov
pri financovaní výdavkov na rozvoj vedy a techniky.
(4)
Použitie fondu rozvoja nie je účelovo viazané na druh zdrojov, z ktorých sa fond
tvorí. Podnik môže voľne používať zdroje fondu rozvoja, s výnimkou zdrojov uvedených
v odseku 1 písm. e) body 2, 3 a 7 na na všetky účely, na ktoré tento fond slúži, a
to až do výšky zdrojov tohto fondu zvýšených o poskytnutý úver na rozvoj vedy a techniky.
§ 12
Rezervný fond
(1)
Rezervný fond sa tvorí prídelom zo zisku podľa § 5 ods. 1 písm. e), prípadne aj podľa § 5 ods. 1 písm. f).
(2)
Pri rezervnom fonde sa určuje minimálna výška zostatku fondu ku koncu roka podľa
§ 10 ods. 7 písm. c).
(3)
Rezervný fond sa používa pri krytí strát a výkyvov vo finančnom hospodárení podniku
na doplnenie zisku na rozdelenie na účely ustanevené v § 5 ods. 1 písm. a) až d) a na doplnenie týchto zdrojov na prídel zo zisku do fondu rozvoja pre jeho použitie
podľa § 13 ods. 5, a to aj pod určenú minimálnu výšku zostatku rezervného fondu.
(4)
Podnik môže podľa svojho rozhodnutia použiť rezervný fond na doplnenie zisku na rozdelenie
aj pre jeho ďalšie použitie podľa § 5 ods. 1 písm. f), a to iba vo výške presahujúcej určený minimálny zostatok fondu.
§ 13
Financovanie obežných prostriedkov
(1)
Obežnými prostriedkami a zdrojmi ich krytia sú ďalej uvedené prostriedky a zdroje
vykázané v súvahe podniku.
(2)
Obežnými prostriedkami sú:
a)
peniaze, ceniny, vklady a účasti,
b)
pohľadávky a iné podobné zúčtovania,
c)
zásoby,
d)
náklady nasledujúcich období,
e)
ostatné obežné prostriedky.
(3)
Podnik používa na krytie obežných prostriedkov obratový fond, iné vlastné a im podobné
zdroje a neinestičné úvery.
(4)
Inými vlastnými a im podobnými zdrojmi krytia obežných prostriedkov sú:
a)
zostatky ostatných fondov a časové rozlíšenie,
b)
stále pasíva,
c)
ostatné zdroje krytia obežných prostriedkov,
d)
nerozdelený zisk.
(5)
Podnik je povinný na zabezpečenie svojej finančnej rovnováhy najneskôr koncom roka
doplniť obratový fond z fondu rozvoja vo výške, o ktorú úhrn obežných prostriedkov
(podľa odseku 2) prevyšuje úhrn zdrojov krytia obežných prostriedkov (podľa odseku
3) znížený o neivestičné záväzky podniku po lehote splatnosti. Pokiaľ zdroje fondu
rozvoja podľa § 11 ods. 4 nepostačia na doplnenie obratového fondu, podnik ich na tento účel doplní ďalším
prídelom z rozdelenia zisku pri prípadnom skrátení alebo úplnom zrušení prídelov zo
zisku vykonaných v bežnom roku do ďalších fondov podľa § 5 ods. 1 písm. f) a pri použití rezervného fondu podľa § 12 ods. 3.
(6)
Zníženie obratového fondu prevodom do fondu rozvoja podnik vykonáva pri dlhodobom
znížení obežných prostriedkov po dohode s úverujúcou bankou alebo sporiteľňou.
§ 14
Financovanie reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku
(1)
Financovanie reprodukcie základných prostriedkov a iného hmotného majetku zahŕňa
financovanie výdavkov na:
a)
investície a projektovú dokumentáciu včítane autorského dozoru,
b)
opravy a udržiavanie základných prostriedkov a iného hmotného majetku (ďalej len
„opravy a udržiavanie“).
(2)
Investíciami podľa nariadenia sú:
a)
obstarávanie základných prostriedkov, t. j.
1.
dodávky stavebných a montážnych prác a náklady spojené s likvidáciou základných prostriedkov,
2.
dodávky strojov a zariadení a ich súborov, dopravných prostriedkov a inventára včítane
nákladov na ich dopravu a montáž,
3.
dodávky umeleckých diel, pokiaľ sú neoddeliteľnou súčasťou základných prostriedkov,
4.
prvá výsadba trvalého porastu, pokiaľ zodpovedá pojmu základného prostriedku, t.
j. náklady na výsadbu a naslednú kultiváciu vynaložené do doby dospelosti trvalého
porastu (s výnimkou nákladov na novú výsadbu za vymreté, nevzídené a pod. rastliny),
5.
nákup (odplatný prevod) nehnuteľností a použitých predmetov charakteru základných
prostriedkov od organizacií a občanov s výnimkou predmetov obstarávaných za účelom
získania náhradných dielcov,
b)
nadstavby, vstavby a prístavby základných prostriedkov a nehnuteľných kultúrnych
pamiatok a zásahy do ich stavebnej a technologickej časti, ktoré majú za následok
zmenu technických parametrov, zmenu funkcie (rekonštrukcia) alebo ktorými sa zvyšuje
ich vybavenosť, prípadne sa rozširuje ich použiteľnosť (modernizácia),
c)
náhrady poskytnuté na odstránenie ekonomickej ujmy poľnohospodárskych organizácií
a odvody za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe a za jej
dočasné odňatie na zariadenie staveniska,
d)
zabezpečovacie a konzervačné práce (prípadne udržiavacie a dekonzervačné práce) pri
zastavených stavbách,
e)
technická časť náhradných rekultivácií.
(3)
Základnými prostriedkami a iným hmotným majetkom sú predmety podľa osobitného predpisu.18)
(4)
Podnik uhrádza výdavky na investície a projektovú dokumentáciu včítane autorského
dozoru (ďalej len „výdavky na investície“) z fondu rozvoja, pokiaľ nejde o zariadenia
podnikovej spoločenskej spotreby, ktorých prevádzka sa financuje z fondu kultúrnych
a sociálnych potrieb alebo pokiaľ na ich financovanie nepoužije investičný úver. Výdavky
na investície pri viacúčelových zariadeniach uhrádza podnik z jedného zdroja, a to
zo zdroja určeného pre financovanie týchto výdavkov podľa prevažujúcej činnosti predpokladanej
v budovanom zariadení.
(5)
Opravy podľa tohto nariadenia sú také práce, ktorými sa odstraňuje čiastočne fyzické
opotrebenie alebo poškodenie základného prostriedku a iného hmotného majetku za účelom
ich uvedenia do prevádzkyschopného stavu, obnovujú sa technické vlastnosti, odstraňujú
sa funkčné, vzhľadové a bezpečnostné nedostatky. Opravy strojov a zariadení možno
vykovánať tiež výmenou za už opravený základný prostriedok.
(6)
Udržiavanie podľa tohto nariadenia je pravidelná starostlivosť o základné prostriedky
a iný hmotný majetok, ktorou sa spomaľuje priebeh fyzického opotrebenia, predchádza
sa jeho následkom za účelom zabezpečiť ich prevádzkyschopný stav a bezpečnú prevádzku,
prípadne odstrániť drobnejšie závady.
(7)
Podnik uhrádza výdavky na opravy a udržiavanie z nákladov prostredníctvom fondu opráv
a udržiavania alebo plánovite vytvárané rezervy podľa normatívu určeného v jeho pláne
hospodárskeho a sociálneho rozvoja na rok 1990 a v päťročných plánoch hospodárskeho
a sociálneho rozvoja alebo výnimočne podľa § 23 priamo z nákladov. Ako doplnkový zdroj pri financovaní výdavkov na opravy a udržiavanie
môže podnik používať fond rozvoja podľa § 11 ods. 2 písm. f). Výdavky na opravy a udržiavanie v zariadeniach podnikovej spoločenskej spotreby,
ktorých prevádzka sa financuje z fondu kultúrnych a sociálnych potrieb, uhrádza podnik
výhradne z tohto fondu.
(8)
Podnik môže uhrádzať výdavky na opravy a udržiavanie základných prostriedkov v dočasnom
užívaní podľa odseku 7.
§ 15
Financovanie rozvoja vedy a techniky
(1)
Financovanie rozvoje vedy a techniky zahŕňa výdavky na:
a)
prípravu a riešenie úloh rozvoja vedy a techniky,
b)
odplatné nadobudnutie priemyselných práv a výrobno-technických poznatkov z tuzemska
i zo zahraničia,
c)
činnsť vedúcich pracovísk vedecko-technického rozvoja a pracovísk sústavy vedeckých,
technických a ekonomických informácií,
d)
príspevky medzinárodným organizáciám, ktorých predmetom činnosti je výskum a vývoj
a československý podnik je oprávnený podieľať sa na činnosti tejto organizácie.
(2)
Podnik uhrádza výdavky na rozvoj vedy a techniky z fondu rozvoja, okrem podnikov
výskumnej a vývojovej základne, projektových podnikov a podnikov, v ktorých inovačná
potreba nie je sústavná a plynulá. Tieto podniky uhrádzajú výdavky na rozvoj vedy
a techniky z nákladov s prípadným časovým rozlíšením. Zakladateľ po dohode s Federálnym
ministerstvom financií, prípadne s príslušným ministerstvom financií, cien a miezd
republiky určí podniky, v ktorých inovačná potreba nie je sústavná a plynulá.
(3)
Pri riešení úloh rozvoja vedy a techniky dodavetaľským spôsobom môže zadávateľ úlohy
zo svojich zdrojov obstarať prístroje, stroje a zariadenia, prípadne aj stavby potrebné
na riešenie úlohy a odovzdať ich riešiteľovi do dočasného užívania na dobu nevyhnutnú
na riešenie úlohy; obdobne môže zadávateľ na základe dohody poskytnúť riešiteľovi
úlohy peňažné prostriedky na obstaranie uvedených predmetov, ako použitie fondu rozvoja
s tým, že sa v dohode určí, ako sa bude s týmito predmetmi nakladať, prípadne spôsob
finančného vyrovnania po ukončení riešenia úlohy.
(4)
Príjmy z riešenia úlohy rozvoja vedy a techniky sú:
a)
príjmy za realizované práce a výkony, ktoré sa vykonali pri riešení úlohy rozvoja
vedy a techniky a výdavky na ne tvorili súčasť nákladov riešenia,
b)
príjmy za predmety použiteľné, prípadne nepoužiteľné okrem predmetov postupnej spotreby
v používaní, ktoré sa obstarali na riešenie úlohy rozvoja vedy a techniky a sú už
pre ďalšie riešenie úlohy nepotrebné alebo zostali po ukončenom riešení úlohy a ktoré
boli vyvinuté alebo vyrobené pri riešení úlohy rozvoja vedy a techniky a výdavky na
ne tvorili súčasť nákladov riešenia.
(5)
Príjmy podľa odseku 4 sa prevádzajú do zdroja, z ktorého sa výdavky na rozvoj vedy
a techniky financovali; pokiaľ sa výdavky financovali z viacerých zdrojov, prevádzajú
sa do nich v pomere, v akom sa na financovaní podieľali.
(6)
Predmety zodpovedajúce pojmu základného prostriedku, ktoré boli vyvinuté pri riešení
úloh rozvoja vedy a techniky a výdavky na ne boli uhrádzané z fondu rozvoja, sa prevádzajú
do základných prostriedkov bez ďalšieho použitia fondu rozvoja, a to najneskôr do
12 mesiacov od ukončenia riešenia.
(7)
Výdavky na menovité úlohy19) štátneho plánu v oblasti rozvoja vedy a techniky uhrádza nositeľ z vlastných zdrojov
alebo z vlastných zdrojov s podielovou účasťou štátneho rozpočtu alebo plne z prostriedkov
štátneho rozpočtu. Pri financovaní zo štátneho rozpočtu navrhuje výšku prostriedkov
príslušného štátneho rozpočtu podľa príslušnosti Štátna komisia pre vedeckotechnický
a investičný rozvoj, Česká komisia pre plánovanie a vedeckotechnický rozvoj alebo
Slovenská komisia pre plánovanie a vedeckotechnický rozvoj; pritom súčasne určí podmienky
poskytovania prostriedkov štátneho rozpočtu a zabezpečí si právo hospodárenia k výsledkom
riešenia menovitých úloh plne financovaných zo štátneho rozpočtu.
§ 16
Financovanie výdavkov na podnikovú spoločenskú spotrebu a na niektoré ďalšie činnosti
podniku
Výdavky na podnikovú spoločenskú spotrebu a na niektoré ďalšie činnosti podniku vymedzujú
osobitné predpisy,20) ktoré tiež ustanovujú zdroj ich úhrady.
§ 17
Sankcie
(1)
Podnik je povinný zaplatiť penále do príslušného štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu
národného výboru, ak:
a)
nedodrží ustanovenia o tvorbe a používaní podnikových fondov; za nedodržanie ustanovení
o tvorbe a používaní fondov sa pokladá taktiež čerpanie fondu nad objem jeho použiteľných
zdrojov,
b)
kráti tvorbu hospodárskeho výsledku alebo použije vytvorený hospodársky výsledok
spôsobom, na ktorý nie je oprávnený podľa osobitných predpisov vo vzťah k iným organizáciám
alebo osobám, aj keď v súvislosti s tým nedôjde ku kráteniu odvodov zo zisku (daní)
do štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru,
a to v prípadoch, že tieto nedostatky vo finančnom hospodárení vzniknuté v priebehu
roka neodstráni najneskôr do lehoty určenej na odoslanie ročnej účtovnej závierky.
(2)
Výška penále je 1 % zo sumy nedostatku zisteného vo finančnom hospodárení podniku
orgánom vonkajšej kontroly na to oprávneným.
(3)
Penále sa neplatí, ak:
a)
penále za úhrn nedostatkov vo finančnom hospodárení podniku za príslušný rok nepresahuje
sumu 1000 Kčs,
b)
podnik nedostatky zistené vo svojom finančnom hospodárení svojou vnútornou kontrolou
oznámi orgánu vykonávajúcemu správu odvodov a nedostatky odstráni pred začatím kontoly
orgánom vonkajšej kontroly,
c)
za zistený nedostatok vo finančnom hospodárení bolo podniku predpísané penále podľa
zákona o odvodoch do štátneho rozpočtu alebo podľa zákona o dôchodkovej dani, prípadne
podľa zákona o poľnohospodárskej dani alebo mu bola uložená hospodárska pokuta.
(4)
Úľavy na penále uloženom podľa odsekov 1 a 2 môže povoliť v odôvodnených prípadoch
Federálne ministerstvo financií podnikom v pôsobnosti federálnych ústredných orgánov
a príslušné ministerstvo financií, cien a miezd republiky podnikom, v pôsobnosti ústredných
orgánov republík a národných výborov.
(5)
Podnik je povinný vykonať nápravu nedostatkov vo finančnom hospodárení do lehoty
určenej pre odoslanie ročných účtovných výkazov za rok, v ktorom sa nedostatky vo
finančnom hospodárení zistili. Pri nedostatkoch vo finančnom hospodárení podľa odseku
1 písm. b) vykoná podnik ich nápravu, ak tomu nebránia osobitné predpisy.21)
(6)
Nevykonanie nápravy nedostatkov vo finančnom hospodárení podnikov uvedených v odseku
1 písm. b), a to aj v prípadoch, keď z dôvodov podľa odseku 5 nemožno nápravu vykonať
a penále platené podľa odsekov 1 a 2 sa pokladajú za škodu22) podniku.
§ 18
Finančné hospodárenie podnikov s počtom do 100 pracovníkov a podnikov bytového hospodárstva
(1)
Podniky s počtom do 100 pracovníkov postupujú vo svojom finančnom hospoldárení, pokiaľ
zakladateľ neurčí inak, podľa § 2, 4 až 12, a 14 až 17 s tým, že:
a)
ziskom je rozdiel medzi peňažnými príjmami a výdavkami znížený o odpisy; do peňažných
príjmov a výdavkov sa na tieto účely nezahŕňajú príjmy a výdavky fondov a výdavky
uhrádzané z rozdelenia zisku a do odpisov sa nezahŕňajú odpisy zo základných prostriedkov,
ktorých obstáravanie sa podľa § 14 ods. 4 uhrádza z fondu kultúrnych a sociálnych potrieb,
b)
povinné prídely zo zisku sa vykonávajú iba do fondu kultúrnych a sociálnych potrieb,
c)
fond rozvoja sa vytvára iba zo zdrojov uvedených v § 11 ods. 1 písm. a) s výnimkou povinných prídelov zo zisku, písm. b) a e) bodov 1 a 2 s výnimkou príspevkov na úhradu výdavkov na rozvoj vedy a techniky, prípadne písm. e) bodov 3 a 7; fond rozvoja sa používa iba podľa § 11 ods. 2 písm. a), b) a d) s výnimkou príspevkov na výdavky na rozvoj vedy a techniky a písm. h),
d)
rezervný fond sa používa pri krytí strát a výkyvov vo finančnom hospodárení na doplnenie
zdrojov zo zisku na rozdelenie na všetky účely uvedené v § 5 ods. 1,
e)
výdavky na opravy a udržiavanie a výdavky na rozvoj vedy a techniky sa zahŕňajú do
peňažných výdavkov.
(2)
Podniky bytového hospodárstva pri predaji základných prostriedkov (budov) a pri predaji
bytov, nebytových priestorov, prípadne spoločných priestorov domu23) nepoužijú ustanovenia § 11 ods. 1 písm. e) bod 1 a ods. 2 písm. h); tržby z týchto predajov odvádzajú do rozpočtu príslušného národného výboru, ktorý
poskytuje príspevok kupujúcemu na úhradu kúpnej ceny pri predaji bytu do osobného
vlastníctva.
DRUHÁ ČASŤ
§ 19
Činnosť ústredných orgánov a národných výborov ako zakladateľov pri finančnom hospodárení
podnikov v ich pôsobnosti
(1)
Zakladateľ pri finančnom hospodárení podnikov plní úlohy, ktoré mu z jeho zakladateľskej
funkcie podľa osobitného predpisu1) prislúchajú. Pritom najmä:
a)
preveruje podmienky pre uplatňovanie princípu samofinancovania pri zakladaní podniku
a v jeho ďalšom hospodárení,
b)
na základe výsledkov finančného hospodárenia podniku ukladá osobitné režimy, prípadne
postupy podľa osobitného predpisu24) v prípadoch, keď nie sú v podniku podmienky pre jeho samofinancovanie,
c)
určuje spôsob tvorby a použitia fondov uvedených v § 10 ods. 3, pokiaľ v citovanom ustanovení nie je uvedené inak.
(2)
Zakladateľ potvrdzuje ročnú účtovú závierku25) podniku a splnenie záväzných výstupov finančného plánu na základe preverenej formálnej
a vecnej správnosti účtovej závierky.26) V prípade závažných nedostatkov v hospodárení vykoná podnik hodnotenie hospodárskej
činnosti po dohode so zakladateľom a za účasti zakladateľa, príslušnej finančnej správy
a príslušnej banky alebo sporiteľne a príjme opatrenia na nápravu svojho finančného
hospodárenia.
§ 20
Rezortné fondy
(1)
Ústredné orgány môžu zriaďovať rezortné účelové fondy, a to:
a)
Ministerstvo lesného a vodného hospodárstva a drevospracujúceho priemyslu Československej
socialistickej republiky a Ministerstvo lesného a vodného hospodárstva a drevospracujúceho
priemyslu Slovenskej socialistickej republiky fond ochrany a rozvoja lesa, kalamitný
fond a fond racionálneho hospodárenia s vodnými zdrojmi,
b)
Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky a Ministerstvo
zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky fond hydrogeologických
prác,
c)
Československý štátny film a Ministerstvo kultúry Slovenskej socialistickej republiky
fond kinematografie,
d)
Ministerstvo kultúry Českej socialistickej republiky a Ministerstvo kultúry Slovenskej
socialistickej republiky fond knižnej kultúry.
(2)
Pravidlá tvorby a použitia rezortných fondov zriaďovaných podľa odseku 1 schvaľuje
na návrh Československého štátneho filmu Federálne ministerstvo financií a na návrh
ústredného orgánu republiky príslušné ministerstvo financií, cien a miezd republiky;
ministerstvá financií, ministerstvá financií, cien a miezd republík postupujú po dohode
s Federálnym ministerstvom financií.
(3)
Peňažné prostriedky rezortných fondov sa vedú na samostatných vkladových účtoch v
banku alebo sporiteľni.
TRETIA ČASŤ
FINANČNÉ HOSPODÁRENIE NIEKTORÝCH ĎALŠÍCH SOCIALISTICKÝCH ORGANIZÁCIÍ A ČINNOSŤ ZAKLADATEĽOV
PRI ICH FINANČNOM HOSPODÁRENÍ
§ 21
Finančné hospodárenie niektorých ďalších socialistických organizácií
(1)
Organizácie uvedené v § 1 ods. 1 písm. b) až d) postupujú pri svojom finančnom hospodárení podľa prvej časti § 2 až 17 a ďalej podľa odsekov 2 až 4.
(2)
Podniky zahraničného obchodu, účastinné spoločnosti pre zahraničný obchod a združenia
pre zahraničný obchod
a)
môžu zriaďovať rizikový fond, ktorého tvorba a použitie sa určuje spôsobom uvedeným
v § 10 ods. 3,
b)
uhrádzajú výdavky na opravy a udržiavanie z nákladov s výnimkou výdavkov na opravy
a udržiavanie v zariadeniach podnikovej spoločenskej spotreby, ktorých prevádzka je
financovaná z fondu kultúrnych a sociálnych protrieb,
c)
uhrádzajú výdavky na rozvoj vedy a techniky z nákladov s prípadným časovým rozlíšením,
d)
účastinné spoločnosti pre zahraničný obchod ďalej
1.
používajú účastinný kapitál, ktorý je zdrojom krytia obežných prostriedkov,
2.
môžu poskytovať dividendy zo zisku podľa § 5 ods. 1 písm. f), a to po splnení všetkých svojich ročných odvodových a prídelových povinností,
e)
združenia pre zahraničný obchod ďalej
1.
zriaďujú štatutárny fond z podielov na združenie, ktorý je zdrojom krytia obežných
prostriedkov,
2.
môžu poskytovať dividendy zo zisku podľa § 5 ods. 1 písm. f), a to po splnení všetkých
svojich ročných odvodových a prídelových povinností.
(3)
Banky a sporiteľne zakladané ako štátne peňažné ústavy
a)
zriaďujú štatutárny fond podľa osobitného predpisu,6)
b)
zriaďujú rizikový fond, ktorého tvorba a použitie sa určuje spôsobom uvedeným v § 10 ods. 3,
c)
nezriaďujú obratový fond,
d)
používajú zisk podľa § 5 ods. 1 písm. d) vo výške, ktorú určí pri bankách zakladateľ po dohode s Federálnym ministerstvom
financií alebo s príslušným ministerstvom financií, cien a miezd republiky; pri sporiteľniach
príslušné ministerstvo financií, cien a miezd republiky.
e)
rezervný fond môžu tvoriť a používať aj inak, než ustanovuje § 12, a to spôsobom, ktorý určí zakladateľ po dohode s Federálnym ministerstvom financií,
prípadne s príslušným ministerstvom financií, cien a miezd republiky.
(4)
Štátna organizácia Československé štátne dráhy
a)
zriaďuje rizikový fond a fond zdržného; spôsob tvorby a použitia týchto fondov ustanoví
Federálne ministerstvo dopravy a spojov po dohode s Federálnym ministerstvom financií,
b)
uhrádza výdavky na opravy a udržiavanie z fondu opráv a udržiavania s výnimkou výdavkov
na opravy a udržiavanie v zariadeniach podnikovej spoločenskej spotreby, ktorých prevádzka
je financovaná z fondu kultúrnych a sociálnych potrieb; spôsob tvorby a použitia fondu
opráv a udržiavania podľa § 10 ods. 3 ustanoví Federálne ministerstvo dopravy a spojov po dohode s Federálnym ministerstvom
financií.
§ 22
Činnosť ústredných orgánov ako zakladateľov pri finančnom hospodárení niektorých ďalších
socialistických organizácií v ich pôsobnosti
(1)
Zakladateľ pri finančnom hospodárení podnikov zahraničného obchodu a socialistických
organizácií uvedených v § 1 písm. c) plní úlohy, ktoré mu z jeho zakladateľskej funkcie prislúchajú podľa osobitného predpisu.27) Pritom najmä
a)
preveruje podmienky pri zakladaní socialistickej organizácie a pre jej ďalšie hospodárenie
pri uplatňovaní princípu samofinancovania,
b)
určuje spôsob tvorby a použitia fondov uvedených v § 21 zriaďovaných podľa § 10 ods. 3.
(2)
Federálne ministerstvo zahraničného obchodu pri finančnom hospodárení účastinných
spoločností pre zahraničný obchod4) a združení pre zahraničný obchod5) obdobne ako zakladateľ najmä určí spôsob tvorby a použitia fondov uvedených v § 21 zriaďovaných podľa § 10 ods. 3 a ďalej môže zriadiť, tvoriť a používať rezortný rizikový fond pre všetky organizácie
uvedené v § 1 písm. b) za podmienok podľa § 20 ods. 2 a 3.
(3)
Federálne ministerstvo dopravy a spojov pri finančnom hospodárení štátnej organizácie
Československé štátne dráhy zabezpečuje úlohy podľa osobitného predpisu7) a obdobne úlohy podľa odseku 1 písm. b).
ŠTVRTÁ ČASŤ
VÝNIMKY, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 23
Výnimky
Výnimky z tohto nariadenia môže povoliť vláda Československej socialistickej republiky.
Výnimky z § 8 ods. 2, § 10 ods. 3, § 13 až 15 a § 18 ods. 1 pre jednotlivé podniky tiež Federálne ministerstvo financií alebo príslušné ministerstvo
financií, cien a miezd republiky; výnimky z § 14 ods. 7 môže povoliť Federálne ministerstvo financií po dohode so Štátnou plánovacou komisiou.
Pokiaľ nejde o povoľovanie výnimiek podnikom zakladaným národnými výbormi, postupujú
ministerstvá financií, cien a miezd republík po dohode s Federálnymi ministerstvom
financií.
Prechodné ustanovenia
§ 24
(1)
Zostatky doterajších podnikových fondov, ktoré sa:
a)
budú zriaďovať podľa tohto nariadenia, prevedie podnik do príslušných fondov; prípadný
zostatok investičného fondu a fondu technického rozvoja prevedie do fondu rozvoja,
b)
nebudú zriaďovať podľa tohto nariadenia a ich zdroje sa vytvárali výhradne zo zisku
po odvodoch do štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru, prevedie podnik
podľa svojho rozhodnutia do fondu rozvoja, do rezervného fondu alebo do fondov zriaďovaných
podľa § 10 ods. 2,
c)
nebudú zriaďovať podľa tohto nariadenia a ich zdroje sa plne alebo čiastočne vytvárali
z iných zdrojov než zo zisku, prevedie podnik do mimoriadnych výnosov.
(2)
Zostatky doterajších rezortných fondov, ktoré sa:
a)
budú zriaďovať podľa tohto nariadenia, prevedie ústredný orgán do príslušných fondov,
b)
nebudú zriaďovať podľa tohto nariadenia, prevedie ústredný orgán do príslušného štátneho
rozpočtu, a to v rámci vyrovnania finančných vzťahov ústredných orgánov k príslušnému
štátnemu rozpočtu; to platí aj o zostatkoch účtov iných centralizovaných zdrojov.
(3)
Zostatky doterajších fondov národných výborov pri finančnom hospodárení štátnych
hospodárskych organizácií sa pre ďalšiu činnosť štátnych podnikov nepoužijú a národné
výbory o ich použití rozhodnú vo svojej právomoci.
§ 25
(1)
Zakladatelia podnikov podľa § 10 ods. 3 a ústredné orgány podľa § 20 ods. 2 prerokujú zriadenie, pravidlá o tvorbe a použítí uvedených fondov tak, aby sa podľa
nich mohlo postupovať odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto nariadenia. Obdobným spôsobom
je potrebné postupovať, pokiaľ ide o výnimky a odchýlky podľa § 28 ods. 2, ktorých použitie je nevyhnutné pre dokončenie financovania akcií začatých pred nadobudnutím
účinnosti tohto nariadenia.
(2)
Vláda Československej socialistickej republiky určí spôsob financovania výdavkov
po nadobudnutí účinnosti tohto nariadenia v prípadoch, keď sa financovanie začalo
pred nadobudnutím účinnosti tohto nariadenia a spôsob tohto financovania sa mení (napríklad
financovanie modernizácií a rekonštrukcií vykonávaných spoločne s opravami financovanie
rezortných úloh rozvoja vedy a techniky).
§ 26
(1)
V roku 1990 sa nepoužíjú
a)
ustanovenie § 12 ods. 2 o určení minimálnej výšky zostatku rezervného fondu,
b)
ustanovenie § 12 ods. 4 o dopĺňaní zdrojov zo zisku na rozdelenie iba do výšky presahujúcej určenú minimálnu
výšku zostatku rezervného fondu.
(2)
Pokiaľ podnik vo svojom účtovníctve vykazuje nerozdelený zisk alebo prekročenie rozdelenia
zisku z minulých účtovných rokov, vykoná ich vyrovnanie s rezervným fondom najneskoršie
do konca roka 1990. Na to, aby zdroje rezervného fondu postačili na vyrovnanie prekročeného
rozdelenia zisku z minulých účtovných rokov je poviný podnik urobiť opatrenia vo svojej
hospodárskej činnosti v priebehu roka 1990.
§ 27
Ak orgán vonkajšej kontroly zistí, že organizácia predo dňom nadobudnutia účinnosti
tohto nariadenia porušila ustanovenia o tvorbe a použití fondov podľa osobitných predpisov
a obdobne aj ustanovenie § 73a nariadeia vlády Československej socialistickej republiky
č. 161/1980 Zb. v znení nariadenia vlády č. 100/1985 Zb., ktoré sa podľa § 28 zrušujú alebo nepoužijú a tieto nedostatky vo finančnom hospodárení sú v rozpore
aj s úpravou finančného hospodárenia vykonanou týmto nariadením a organizácia ich
neodstránila ani do začatia kontroly orgánom vonkajšej kontroly, použijú sa sankcie
podľa § 17 tohto nariadenia.
Záverečné ustanovenia
§ 28
(1)
Zrušuje sa nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 161/1980 Zb. o finančnom hospodárení výrobných hospodárskych jednotiek a podnikov v znení nariadenia
vlády č. 100/1985 Zb. (úplné znenie nariadenie vlády č. 106/1985 Zb.).
(2)
Ďalej strácajú platnosť všetky výnimky a odchýlky povolené pre výrobné hospodárske
jednotky, podniky, ústredné orgány a národné výbory pri finančnom hospodárení týchto
organizácií a orgánov z osobitných predpisov, ktoré sa zrušujú podľa odseku 1 alebo
nepoužijú podľa odseku 3.
(3)
Organizácie, na ktoré sa vzťahuje toto nariadenie, nepoužijú:
a)
vyhlášku Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
č. 162/1980 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov v znení vyhlášky č. 180/1982 Zb.
a vyhlášky č. 108/1985 Zb., s výnimkou § 2 ods. 1 až 6 a § 3; citované ustanovenia
vyhlášky sa použijú do doby ich úpravy iným všeobecne záväzným osobitným predpisom,
b)
vyhlášku Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 118/1984 Zb. o financovaní neinvestičných výdavkov na rozvoj vedy a techniky,
c)
vyhlášku Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej
republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1978 Zb. o združovaní prostriedkov socialistických organizácií v znení vyhlášky č. 15/1984
Zb. a vyhlášky č. 22/1986 Zb.,
d)
smernice Federálneho ministerstva financií č. V/2-15 200/1976 z 15. júla 1976 o hospodárení
s prostriedkami na pohostenie, občerstvenie a dary v štátnych socialistických organizáciách
v znení neskorších predpisov, uverejnené vo finančnom spravodajcovi č. 10/1976 (registrované
v čiastke 24/1976 Zbierky zákonov).
§ 29
Účinnosť
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1990.
Čalfa v. r.
1)
Zákon č. 88/1988 Zb. o štátnom podniku.
2)
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 127/1988 Zb. o finančnom hospodárení štátnych podnikov poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu,
jednotných roľníckych družstiev a spoločných podnikov.
3)
Zákon č. 42/1980 Zb. o hospodárskych stykoch so zahraničím v znení zákona 102/1988 Zb. (úplné znenie č. 184/1988 Zb.)
4)
Zákon č. 243/1949 Zb. o účastinných spoločnostiach.
5)
Zákonník medzinárodného obchodu č. 101/1963 Zb.
6)
Zákon č. 158/1989 Zb. o bankách a sporiteľniach.
7)
Zákon č. 68/1989 Zb. o organizácii Českolslovenské štátne dráhy.
8)
Vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 94/1980 Zb. o odpisovaní základných prostriedkov.
9)
Zákon č. 156/1989 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu.
10)
Vyhláška predsedu vlády č. 91/1958 Zb., ktorou sa uverejňuje opatrenie ÚRO o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia
zamestnancov, v znení neskorších predpisov.
11)
Pravidlá o tvorbe a používaní Účtov iniciatívy mládeže (uverejnené v Ústrednom vestníku
Českej socialistickej republiky č. 3/1989 a v Informáciách z vlády Slovenskej socialistickej
republiky č. 9/1989).
12)
13)
§ 360a Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení zákona č. 98/1988 Zb. (úplné znenie č. 80/1989 Zb.).
§ 53 až 56 zákona č. 88/1988 Zb.
§ 53 až 56 zákona č. 88/1988 Zb.
14)
Zákon č. 53/1966 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení neskorších predpisov (úplné znenie
č. 124/1976 Zb.).
Zákon Českej národnej rady č. 77/1969 Zb. o Štátnom fonde pre zúrodnenie pôdy v znení zákona č. 175/1982 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 179/1969 Zb. o Štátnom fonde pre zúrodnenie pôdy v znení zákona č. 170/1982 Zb.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 39/1984 Zb. o sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe.
Zákon Českej národnej rady č. 77/1969 Zb. o Štátnom fonde pre zúrodnenie pôdy v znení zákona č. 175/1982 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 179/1969 Zb. o Štátnom fonde pre zúrodnenie pôdy v znení zákona č. 170/1982 Zb.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 39/1984 Zb. o sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe.
15)
Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií, cien a miezd Českej
socialistickej republiky a Ministerstva financií, cien a miezd Slovenskej socialistickej
republiky č. 210/1989 Zb. o fonde kultúrnych a sociálnych potrieb.
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 145/1989 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov.
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 145/1989 Zb. o usmerňovaní mzdových prostriedkov.
16)
Vyhláška č. 210/1989 Zb.
17)
§ 73 ods. 1 zákona č. 88/1988 Zb.
18)
§ 2 ods. 1 až 6 a § 3 vyhlášky Federálneho ministerstva financií a predsedu Štátnej banky československej
č. 162/1980 Zb. o financovaní reprodukcie základných prostriedkov v znení vyhlášky č. 180/1982 Zb. a vyhlášky č. 108/1985 Zb.
19)
§ 16 zákona č. 67/1989 Zb. o národohospodárskom plánovaní.
20)
Napr. vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 211/1989 Zb. o financovaní niektorých zariadení spoločenskej spotreby a niektorých činností, vyhláška
č. 210/1989 Zb.
21)
23)
Zákon č. 52/1966 Zb. o osobnom vlastníctve k bytom v znení zákona č. 30/1978 Zb.
§ 349 Hospodárskeho zákonníka.
§ 349 Hospodárskeho zákonníka.
24)
25)
§ 14 zákona č. 88/1988 Zb.
26)
§ 15 ods. 2 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 136/1989 Zb. o informačnej sústave organizácií.
27)
Zákon č. 42/1980 Zb. v znení zákona č. 102/1988 Zb. (úplné znenie č. 184/1988 Zb.).
Zákon č. 158/1989 Zb.
Zákon č. 158/1989 Zb.