44/1989 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 05.04.1989 do 26.04.1990
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 44/1989 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 05.04.1989 |
Dátum vyhlásenia: | 05.04.1989 |
Dátum účinnosti od: | 05.04.1989 |
Dátum účinnosti do: | 26.04.1990 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
133/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady |
246/1990 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 133/1990 Zb. |
268/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 133/1990 Zb. a zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 246/1990 Zb. |
28/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 133/1990 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 246/1990 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 268/1991 Zb. |
2/1996 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 29. novembra 1995 vo veci vyslovenia nesúladu § 29 bodu 5 a § 55a zákona Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov s Ústavou Slovenskej republiky |
350/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky |
44
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 5. apríla 1989
o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1)
Predstaviteľom národnej zvrchovanosti a svojbytnosti slovenského národa, najvyšším
orgánom štátnej moci a jediným zákonodárným zborom v Slovenskej socialistickej republike,
je Slovenská národná rada, ktorá sa podieľa na uskutočňovaní úloh Slovenskej socialistickej
republiky svojou ústavodarnou a zákonodarnou činnosťou, prerokúvaním základných otázok
vnútornej politiky a kontrolou v rámci pôsobnosti Slovenskej socialistickej republiky.
(2)
Slovenská národná rada ako najvyšší zastupiteľský zbor v Slovenskej socialistickej
republike spolupracuje s Federálnym zhromaždením, s Českou národnou radou a s národnými
výbormi.
(3)
Slovenská národná rada rozvíja spluprácu s orgánmi Národného frontu Slovenskej socialistickej
republiky a s organizáciami, ktoré sú v ňom združené.
§ 2
(1)
Činnosť Slovenskej národnej rady ja založená na zásadách socialistickej demokracie
a jednoty politického systému v Československej socialistickej republike.
(2)
Slovenská národná rada sa vo svojej činnosti opiera o aktívnu a iniciatívnu prácu
každého poslanca. Uskutočňovanie svojich právomocí zakladá na zásade verejnej informovanosti
kolektívneho prerokúvania a rozhodovania otázok, ktoré sú zverené do jej pôsobnosti
a pritom dbá na verejnú mienku.
§ 3
(1)
Rokovací poriadok Slovenskej národnej rady upravuje zásady rokovania Slovenskej národnej
rady, jej styky s vládou Slovenskej socialistickej republiky a navonok.
(2)
Svoje vnútorné pomery a podrobnejšie pravidlá svojho rokovania si Slovenská národná
rada upravuje vlastnými uzneseniami.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 4
Do pôsobnosti Slovenskej národnej rady patrí najmä:
a)
uznášať sa na ústavných a iných zákonoch Slovenskej národnej rady a sledovať, ako
ich orgány Slovenskej socialistickej republiky vykonávajú,
b)
uznášať sa na podávaní návrhov zákonov Federálneho zhromaždenia,
c)
dávať súhlas na medzinárodné zmluvy, na ktorých vykonanie je potrebný zákon Slovenskej
národnej rady,
d)
rokovať a uznášať sa o zásadných otázkach vnútornej politiky Slovenskej socialistickej
republiky, najmä o ďalšom hospodárskom a sociálnom rozvoji, o uplatňovaní vedecko-technického
rozvoja, o rozvoji jednotlivých územných oblastí Slovenskej socialistickej republiky
a o investičných zámeroch so závažnými dôsledkami pre ďalší hospodársky a sociálny
rozvoj,
e)
schvaľovať strednodobý štátny plán rozvoja národného hospodárstva Slovenskej socialistickej
republiky a štátny rozpočet Slovenskej socialistickej republiky, preverovať ich plnenie
a schvaľovať štátny záverečný účet Slovenskej socialistickej republiky,
f)
rokovať o programovom vyhlásení vlády Slovenskej socialistickej republiky, kontrolovať
jej činnosť a činnosť jej členov, ako aj rokovať o dôvere vláde,
g)
interpelovať vládu Slovenskej socialistickej republiky a jej členov a klásť im otázky
vo veciach ich pôsobnosti,
h)
rokovať o správach Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky a o správach
generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky o stave socialistickej
zákonnosti v Slovenskej socialistickej republiky,
ch)
rokovať o správach Výboru ľudovej kontroly Slovenskej socialistickej republiky o
činnosti a poznatkoch orgánov ľudovej kontroly v Slovenskej socialistickej republike,
i)
prerokúvať správy o riadení a kontrole činnosti národných výborov vládou Slovenskej
socialistickej republiky,
j)
upravovať v medziach ústavných zákonov Československej socialistickej republiky zákonmi
Slovenskej národnej rady stupne a druhy národných výborov, ich postavenie, pôsobnosť
a organizáciu, zaoberať sa podnetmi národných výborov, rokovať o ich činnosti a uznášať
sa na opatreniach týkajúcich sa ich výstavby; pritom usmerňuje národné výbory na plnenie
kľúčových úloh, zovšeobecňuje skúsenosti národných výborov, hodnotí účinnosť foriem
a metód ich práce a pôsobí na uplatňovanie demokratických princípov v ich činnosti,
k)
určovať počet členov Predsedníctva Slovenskej národnej rady, voliť a odvolávať predsedu
Slovenskej národnej rady, podpredsedov Slovenskej národnej rady a ďalších členov Predsedníctva
Slovenskej národnej rady,
l)
zriaďovať výbory Slovenskej národnej rady ako svoje iniciatívne a kontrolné orgány,
voliť a odvolávať predsedov a ostatných členov výborov,
m)
zriaďovať a zrušovať zákonom ministerstvá a iné ústredné orgány štátnej správy Slovenskej
socialistickej republiky,
n)
dávať súhlas na trestné alebo kárne stíhanie poslanca Slovenskej národnej rady alebo
na jeho vzatie do väzby,
o)
voliť, odvolávať a uvoľňovať zo sudcovskej funkcie sudcov z povolania súdov Slovenskej
socialistickej republiky a zo sudcov zvolených do Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej
republiky voliť predsedu a podpredsedu tohto súdu,
p)
dávať súhlas na trestné stíhanie alebo vzatie do väzby sudcov, ktorých zvolila, a to
pre činy spáchané pri výkone sudcovskej funkcie alebo v súvislosti s ňou,
p)
rokovať o výsledkoch občianskych kontrol nad výkonom trestu odňatia slobody,
s)
zrušovať nariadenia alebo uznesenia vlády Slovenskej socialistickej republiky a všeobecne
záväzné právne predpisy ministerstiev alebo iných ústredných orgánov štátnej správy
Slovenskej socialistickej republiky, ak odporujú ústavnému alebo inému zákonu Slovenskej
národnej rady,
t)
zrušovať všeobecne záväzné nariadenia krajského národného výboru a Národného výboru hlavného
mesta SSR Bratislavy, ak odporujú ústavnému alebo inému zákonu, nariadeniu vlády alebo
všeobecne záväznému právnemu predpisu ministerstva alebo iného ústredného orgánu štátnej
správy,
u)
rozhodovať o svojich vnútorných pomeroch a o podrobnejších pravidlách svojho rokovania.
§ 5
(1)
Slovenská národná rada vykonáva svoju pôsobnosť tým, že prerokúva najmä:
a)
návrhy, podnety, správy a vyhlásenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady,
b)
návrhy, správy a vyhlásenia vlády Slovenskej socialistickej republiky, ako aj vyhlásenia
jej jednotlivých členov,
c)
návrhy, podnety a správy výborov Slovenskej národnej rady,
d)
návrhy a podnety poslancov Slovenskej národnej rady,
e)
interpelácie a otázky poslancov Slovenskej národnej rady,
f)
iné návrhy, ak tak ustanoví zákon.
(2)
Slovenská národná rada vykonáva svoju pôsobnosť aj voľbami, ktoré jej prislúchajú.
TRETIA ČASŤ
USTAVUJÚCA SCHÔDZA SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 6
(1)
Poslanci Slovenskej národnej rady sa po svojom zvolení zídu na ustavujúcu schôdzu
Slovenskej národnej rady.
(2)
Ustavujúcu schôdzu Slovenskej národnej rady zvolá doterajšie Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady najneskoršie do 30 dní od dňa volieb a určí program jej rokovania.
§ 7
(1)
Ustavujúcu schôdzu Slovenskej národnej rady vedie poverený člen doterajšieho Predsedníctva
Slovenskej národnej rady.
(2)
Predsedajúci prijme sľub poslancov a dá vykonať voľbu komisie poslancov na zisťovanie
výsledkov hlasovania na ustavujúcej schôdzi Slovenskej národnej rady a ďalej voľbu
predsedu a ďalších členov mandátového a imunitného výboru.
§ 8
(1)
Na návrh mandátového a imunitného výboru Slovenská národná rada overí platnosť voľby
poslancov.
(2)
Slovenská národná rada zvolí predsedu Slovenskej národnej rady, ktorý prevezme vedenie
ustavujúcej schôdze a prijme poslanecký sľub doteraz predsedajúceho, ak je poslancom
Slovenskej národnej rady.
(3)
Slovenská národná rada určí počet členov svojho predsedníctva, počet podpredsedov,
overovateľov a zriadi svoje ďalšie výbory.
(4)
Predseda Slovenskej národnej rady dá vykonať voľbu podpredsedov Slovenskej národnej
rady, predsedov výborov Slovenskej národnej rady, ďalších členov Predsedníctva Slovenskej
národnej rady a overovateľov Slovenskej národnej rady. Ďalej dá vykonať voľbu ostatných
členov výborov.
§ 9
Návrhy na voľby konané na ustavujúcej schôdzi Slovenskej národnej rady podáva spravidla
skupina poslancov Slovenskej národnej rady.
§ 10
Poverený člen doterajšieho Predsedníctva Slovenskej národnej rady podá správu o činnosti
Predsedníctva Slovenskej národnej rady za obdobie, keď Slovenská národná rada nezasadala.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ZASADANIA SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 11
(1)
Slovenská národná rada zasadá najmenej dva razy do roka (jarné zasadanie a jesenné
zasadanie).
(2)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady zvoláva Slovenskú národnú radu na jarné zasadanie
najneskôr do konca apríla a na jesenné zasadanie najneskôr do konca októbra. Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady môže podľa potreby zvolať ďalšie zasadania.
(3)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady zvolá zasadanie Slovenskej národnej rady,
ak o to písomne požiada aspoň jedna tretina poslancov Slovenskej národnej rady. Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady zvolá zasadanie do 14 dní od podania žiadosti alebo do ďalšej
lehoty uvedenej v nej. Inak je zasadanie Slovenskej národnej rady zvolané tridsiateho
dňa od podania žiadosti.
(4)
Zasadania Slovenskej národnej rady vyhlasuje za skončené Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady.
PIATA ČASŤ
SCHÔDZE SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 12
Zvolávanie schôdzí Slovenskej národnej rady
Schôdze Slovenskej národnej rady zvoláva predseda Slovenskej národnej rady na základe
uznesenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady alebo na základe uznesenia Slovenskej
národnej rady. Na žiadosť aspoň jednej tretiny poslancov Slovenskej národnej rady
zvolá predseda Slovenskej národnej rady schôdzu Slovenskej národnej rady najneskôr
do 30 dní.
Rokovanie na schôdzach Slovenskej národnej rady
§ 13
(1)
Schôdzu Slovenskej národnej rady možno otvoriť, ak je prítomná nadpolovičná väčšina
jej poslancov.
(2)
Program schôdze a spôsob prerokúvania jeho jednotlivých bodov určí Slovenská národná
rada na návrh svojho predsedníctva.
(3)
Každý poslanec môže navrhnúť zmenu alebo doplnenie programu. O takomto návrhu rozhodne
Slovenská národná rada bez rozpravy.
(4)
Slovenská národná rada môže v priebehu schôdze bez rozpravy presunúť body programu
rokovania alebo zlúčiť rozpravu k dvom alebo viacerým bodom programu.
§ 14
(1)
Schôdze Slovenskej národnej rady sú spravidla verejné.
(2)
Z dôvodov ochrany dôležitého štátneho záujmu sa Slovenská národná rada na návrh Predsedníctva
Slovenskej národnej rady, výboru Slovenskej národnej rady, poslanca Slovenskej národnej
rady, vlády Slovenskej socialistickej republiky alebo jej člena môže uzniesť na tom,
že schôdza alebo jej časť je neverejná. O takomto návrhu rozhodne Slovenská národná
rada bez rozpravy.
(3)
Na schôdzi Slovenskej národnej rady alebo jej časti, ktorá bola vyhlásená za neverejnú,
môžu sa zúčastniť členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky. Iné osoby môžu
byť prítomné len so súhlasom Slovenskej národnej rady. O prítomnosti iných osôb rozhodne
Slovenská národná rada bez rozpravy.
§ 15
(1)
Člen vlády Slovenskej socialistickej republiky je povinný prísť na schôdzu Slovenskej
národnej rady, ak sa na tom uznesie Slovenská národná rada bez rozpravy, alebo ak
o to požiada Predsedníctvo Slovenskej národnej rady. Inak môže člena vlády Slovenskej
socialistickej republiky zastupovať iný člen vlády.
(2)
Povinnosť dostaviť sa na schôdzu Slovenskej národnej rady má aj predseda Najvyššieho
súdu Slovenskej socialistickej republiky a generálny prokurátor Slovenskej socialistickej
republiky, ak sa na tom Slovenská národná rada uznesie bez rozpravy, alebo ak o to
požiada Predsedníctvo Slovenskej národnej rady.
§ 16
(1)
Rokovanie o veci zaradenej na program schôdze uvedie spravidla navrhovateľ; po ňom
vystúpi spravodajca, ak bol určený. Potom predsedajúci otvorí rozpravu.
(2)
Poslanci sa môžu hlásiť do rozpravy pred otvorením schôdze u predsedu Slovenskej
národnej rady alebo v priebehu schôdze u predsedajúceho.
(3)
Pri otvorení rozpravy predsedajúci oznámi prihlásených rečníkov a udeľuje im slovo
v poradí, v akom sa o slovo prihlásili. Najskôr však udelí slovo rečníkom, ktorí chcú
predniesť pozmeňovacie návrhy k prerokúvanej veci.
(4)
Kto nie je prítomný v zasadacej sieni vtedy, keď sa mu udelí slovo, stráca svoje
poradie.
(5)
Slovenská národná rada sa môže na návrh poslanca uzniesť bez rozpravy na obmedzení
rečníckej doby, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 minút.
§ 17
(1)
Poslancovi, ktorý sa v priebehu rozpravy prihlási na prednesenie faktickej poznámky
alebo odpovede na ňu, sa udelí slovo bez meškania.
(2)
Prednesenie faktickej poznámky ani prípadná odpoveď na faktickú poznámku iného poslanca
nemajú trvať dlhšie ako 5 minút.
(3)
Ak prekročí poslanec dobu na prednesenie faktickej poznámky alebo odpovede na faktickú
poznámku, predsedajúci mu môže odňať slovo.
§ 18
Poslanec má právo hovoriť v jazyku svojej národnosti. Ak nehovorí v slovenskom alebo
českom jazyku, jeho reč sa prekladá do slovenského jazyka.
§ 19
Členom Predsedníctva Slovenskej národnej rady a členom vlády Slovenskej socialistickej
republiky sa udelí slovo, kedykoľvek o to požiadajú, a to aj na vyhlásenia, ktoré
nesúvisia s programom schôdze.
§ 20
So súhlasom Slovenskej národnej rady môžu v rozprave vystúpiť ďalší pozvaní predstavitelia
politického, hospodárskeho a kultúrneho života.
§ 21
(1)
Poslanec, ktorému sa udelilo slovo, má hovoriť k prerokúvanej veci. Ak sa od nej
odchyľuje, alebo ak prekročí určenú rečnícku lehotu, predsedajúci môže poslanca na
to upozorniť.
(2)
Poslancovi, ktorý sa odchyľuje od prerokúvanej veci, po opätovnom upozornení môže
predsedajúci odňať slovo. O námietkach poslanca rozhodne Slovenská národná rada bez
rozpravy.
§ 22
(1)
Poslanci môžu v rozprave predniesť k prerokúvaným otázkam pozmeňovacie návrhy. Majú
sa vzťahovať na určitú vec prerokúvaného návrhu a má z nich byť zrejmé, na čom sa
má Slovenská národná rada uzniesť. Predsedajúci môže požiadať poslanca, aby svoj návrh
spresnil.
(2)
Ak sa v rozprave prednesie pozmeňovací návrh, poslanec alebo navrhovateľ môžu navrhnúť
prerušenie prerokúvania veci až dovtedy, kým k prednesenému pozmeňovaciemu návrhu
zaujme stanovisko výbor, ktorý určí Slovenská národná rada.
(3)
O návrhu na prerušenie prerokúvania bodu programu rozhodne Slovenská národná rada
bez rozpravy. Slovenská národná rada môže súčasne určiť lehotu, dokedy jej príslušný
výbor predloží stanovisko k prednesenému pozmeňovaciemu návrhu.
(4)
Rovnaký postup platí aj vtedy, keď poslanec písomne podá pozmeňovací návrh ešte pred
otvorením rozpravy na schôdzi Slovenskej národnej rady.
(5)
Obdobne možno postupovať pri predložení iného návrhu k prerokúvanej otázke.
(6)
Navrhovateľ môže so súhlasom Slovenskej národnej rady svoj návrh vziať späť, dokiaľ
Slovenská národná rada neprikročí k hlasovaniu o ňom.
§ 23
Po skončení rozpravy udelí predsedajúci záverečné slovo navrhovateľovi prerokúvanej
veci a po ňom spravodajcovi, ak bol určený; navrhovateľ i spravodajca sa môžu záverečného
slova vzdať. Ak sa ujme slova po skončení rozpravy a pred hlasovaním člen vlády Slovenskej
socialistickej republiky, otvára sa tým rozprava znova.
Hlasovanie na schôdzach Slovenskej národnej rady
§ 24
Slovenská národná rada je schopná sa uznášať, ak je prítomná nadpolovičná väčšina
všetkých jej poslancov. Na platné uznesenie je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny
prítomných poslancov. Na prijatie ústavného zákona Slovenskej národnej rady je potrebný
súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Slovenskej národnej rady.
§ 25
O každom návrhu rozhoduje Slovenská národná rada hlasovaním. Pred ním upozorní predsedajúci,
že sa prikročí k hlasovaniu a dá zistiť počet prítomných poslancov.
§ 26
(1)
Na návrh poslanca sa o jednotlivých častiach návrhu môže hlasovať oddelene. Ak sa
pri oddelenom hlasovaní neschvália všetky časti návrhu, hlasuje sa o prijatých častiach
znova ako o celku.
(2)
Ak boli k návrhu predložené pozmeňovacie návrhy, hlasuje sa najprv o nich, a to v poradí,
v akom boli podané. Ak prijatý pozmeňovací návrh vylučuje ďalšie pozmeňovacie návrhy,
o týchto ďalších návrhoch sa už nehlasuje.
(3)
O návrhoch týkajúcich sa spôsobu prerokúvania sa hlasuje pred prerokúvaním veci.
§ 27
(1)
Hlasovanie je verejné alebo tajné.
(2)
Verejne sa hlasuje spravidla zdvihnutím ruky, pokiaľ sa Slovenská národná rada neuznesie
bez rozpravy na inom spôsobe verejného hlasovania.
(3)
Tajne sa hlasuje hlasovacími lístkami. Tajným hlasovaním sa volia predseda Slovenskej
národnej rady, podpredsedovia Slovenskej národnej rady, predsedovia výborov Slovenskej
národnej rady a ďalší členovia Predsedníctva Slovenskej národnej rady. V ďalších prípadoch
sa hlasuje tajne, ak sa na tom uznesie Slovenská národná rada bez rozpravy.
(4)
Ak sú pochybnosti o výsledku hlasovania, predsedajúci požiada overovateľov, aby spočítali
hlasy. Overovatelia takisto spočítajú hlasy, ak sa hlasuje hlasovacími lístkami.
(5)
Výsledky hlasovania vyhlási predsedajúci tak, že oznámi počet hlasov odovzdaných
za návrh i proti návrhu. Výsledky volieb sa vyhlasujú tak, že sa oznámia počty hlasov
odovzdaných za jednotlivých kandidátov i proti nim.
§ 28
Zápisnice o schôdzach Slovenskej národnej rady
(1)
O schôdzi Slovenskej národnej rady sa vyhotovuje doslovná zápisnica. V zápisnici
treba uviesť, kto viedol schôdzu, koľko poslancov bolo prítomných, ktorí rečníci sa
zúčastnili rozpravy a aký bol výsledok hlasovania.
(2)
Rečníci, ktorí vystúpili v rozprave, v čo najkratšej lehote overia správnosť záznamu
svojho vystúpenia. Pritom opravia chyby vzniknuté pri vyhotovovaní zápisnice, nesmú
však meniť obsah a zmysel svojho vystúpenia. O prípadných námietkach rečníka proti
nedostatkom záznamu rozhoduje Predsedníctvo Slovenskej národnej rady.
(3)
Zápisnicu po jej overení overovateľmi podpisuje predseda Slovenskej národnej rady.
(4)
Overená zápisnica je autentickým záznamom o schôdzi a odovzdáva sa spoločne s príslušnými
podkladmi, prílohami a uzneseniami na archívne uloženie. Súčasťou zápisnice sú úplné
texty predložených návrhov, prijatých uznesení, vyhlásení a iných dokumentov, ktoré
boli predmetom rokovania.
(5)
Autentické znenie zápisnice o schôdzi Slovenskej národnej rady je podkladom na vydanie
stenografickej správy, ktorá sa dá vytlačiť. Ak ide o neverejné schôdze, Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady môže rozhodnúť o inom spôsobe vydania stenografickej správy.
ŠIESTA ČASŤ
ORGÁNY SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 29
Orgánmi Slovenskej národnej rady sú:
1.
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady,
2.
predseda Slovenskej národnej rady a podpredsedovia Slovenskej národnej rady,
3.
výbory Slovenskej národnej rady,
4.
overovatelia Slovenskej národnej rady.
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady
§ 30
(1)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady sa skladá z predsedu Slovenskej národnej rady,
podpredsedov Slovenskej národnej rady, z predsedov výborov Slovenskej národnej rady
a z ďalších členov. Predsedníctvo si na svojej ustavujúcej schôdzi zvolí svojich overovateľov.
(2)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady i jeho členovia sú zodpovední Slovenskej národnej
rade. Slovenská národná rada ich môže kedykoľvek odvolať.
(3)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady zostáva vo svojej funkcii aj po uplynutí volebného
obdobia, dokiaľ si novozvolená Slovenská národná rada nezvolí svoje predsedníctvo.
§ 31
(1)
V čase, keď Slovenská národná rada nezasadá buď preto, že zasadanie je skončené alebo
preto, že volebné obdobie uplynulo, pôsobnosť Slovenskej národnej rady vykonáva Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady. Nepatrí mu však prijímať a meniť ústavné zákony Slovenskej
národnej rady a uznášať sa na štátnom rozpočte Slovenskej socialistickej republiky.
(2)
V čase, keď Slovenská národná rada nezasadá pre mimoriadne príčiny, vykonáva Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady všetku jej pôsobnosť s výnimkou práva prijímať a meniť ústavné
zákony Slovenskej národnej rady.
(3)
Na neodkladné opatrenia, na ktoré by bol potrebný zákon, prijíma Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady zákonné opatrenia.
(4)
Opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady vykonané v čase, keď Slovenská národná
rada nezasadá, musia byť schválené na najbližšom zasadaní Slovenskej národnej rady,
inak strácajú ďalšiu platnosť.
(5)
Do pôsobnosti Predsedníctva Slovenskej národnej rady ďalej patrí:
a)
zvolávať zasadania Slovenskej národnej rady a vyhlasovať ich za skončené,
b)
vymenúvať a odvolávať predsedu a ostatných členov vlády Slovenskej socialistickej
republiky a poverovať ich riadením ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej
správy Slovenskej socialistickej republiky,
c)
vymenúvať a odvolávať štátnych funkcionárov Slovenskej socialistickej republiky v
prípadoch ustanovených zákonom,
d)
udeľovať ceny a udeľovať vyznamenania podľa zákonov Slovenskej národnej rady,
e)
vyhlasovať voľby do Slovenskej národnej rady, všeobecné voľby do národných výborov
a doplňovacie voľby do krajských národných výborov v Slovenskej socialistickej republike
a do Národného výboru hlavného mesta SSR Bratislavy, určovať volebné obvody pre voľby
do Slovenskej národnej rady a v spolupráci s príslušným orgánom Národného frontu Slovenskej
socialistickej republiky zabezpečovať zvolanie verejných schôdzí voličov na prerokovanie
návrhu na odvolanie poslanca Slovenskej národnej rady,
f)
dávať súhlas na ďalšie zadržanie poslanca Slovenskej národnej rady, ak bol pristihnutý
a zadržaný pri trestnom čine,
g)
rozhodovať o uvoľnení poslanca Slovenskej národnej rady zo zamestnania, ak to vyžaduje
výkon jeho poslaneckej funkcie, a ustanoviť jeho rozsah,
h)
dávať súhlas na skončenie pracovného alebo obdobného pomeru proti vôli poslanca v
čase výkonu jeho poslaneckej funkcie a do dvoch rokov po zániku jeho mandátu,
ch)
rozhodovať o návrhu mandátového a imunitného výboru v disciplinárnom konaní proti
poslancovi Slovenskej národnej rady,
i)
brať na vedomie rezignáciu poslanca Slovenskej národnej rady,
j)
vyhlasovať zákony Slovenskej národnej rady a zákonné opatrenia Predsedníctva Slovenskej
národnej rady; ak to vyžaduje povaha veci, vyhlasovať aj uznesenia Slovenskej národnej
rady a jej predsedníctva,
k)
vykonávať aj inú pôsobnosť, ak to ustanovuje zákon.
§ 32
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady riadi a koordinuje prácu orgánov Slovenskej
národnej rady v rozsahu ustanovenom týmto zákonom a uzneseniami Slovenskej národnej
rady. Pri plnení týchto úloh patrí mu najmä:
a)
pripravovať schôdze Slovenskej národnej rady, navrhovať ich program, uznášať sa na
ich zvolaní a podávať na nich správy o svojej činnosti,
b)
schvaľovať plány hlavných úloh Slovenskej národnej rady a jej orgánov,
c)
prerokúvať plnenie dôležitých úloh hospodárskeho a sociálneho rozvoja Slovenskej
socialistickej republiky,
d)
prerokúvať program zákonodarných prác Slovenskej národnej rady a správy o jeho plnení,
prípadne ďalšie legislatívne zámery,
e)
prerokúvať informácie a ďalšie správy Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej
republiky, generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky a Štátnej arbitráže
Slovenskej socialistickej republiky, ktoré si vyžiadalo,
f)
prerokúvať správy Výboru ľudovej kontroly Slovenskej socialistickej republiky o hlavných
poznatkoch z vybavovania návrhov, podnetov a sťažností občanov a organizácií; môže
tiež od Výboru ľudovej kontroly Slovenskej socialistickej republiky požadovať správy
o poznatkoch z kontrolnej činnosti alebo vykonanie kontroly potrebnej na plnenie úloh
Slovenskej národnej rady a jej orgánov,
g)
prerokúvať správy o hlavných poznatkoch z vybavovania návrhov, podnetov a sťažností
občanov a organizácií došlých Slovenskej národnej rade, jej orgánom a poslancom a
vydávať zásady na ich vybavovanie,
h)
rozhodovať, či možno výnimočne upustiť od prerokovania zásad zákona Slovenskej národnej
rady, pokiaľ na to nesplnomocní predsedu Slovenskej národnej rady,
ch)
prideľovať výborom na prerokovanie zásady a návrhy zákonov, návrhy zákonných opatrení
Predsedníctva Slovenskej národnej rady, medzinárodné zmluvy a iné návrhy, pokiaľ na
to nesplnomocní predsedu Slovenskej národnej rady; môže tiež ustanoviť, ktorý z výborov
pripraví k návrhu spoločnú správu výborov,
i)
rozhodovať, že zásady zákona alebo návrh zákona Slovenskej národnej rady s osobitne
významným spoločenským dosahom budú predložené na všeľudovú diskusiu, a zhodnotiť
jej výsledky,
j)
koordinovať prácu výborov, a ak je to potrebné, prerokúvať ich stanoviská a správy;
môže im aj odporučiť, aby sa s vecou znova zaoberali a požiadať jeden z výborov, aby
s ostatnými výbormi prerokoval spoločný postup,
k)
určovať, v akom poradí podpredsedovia Slovenskej národnej rady zastupujú predsedu
Slovenskej národnej rady,
l)
utvárať podmienky pre prácu poslancov v orgánoch Slovenskej národnej rady, pomáhať
im pri plnení ich povinností vo volebných obvodoch najmä poskytovaním potrebných podkladov
a informácií,
m)
upozorňovať vedúcich štátnych orgánov, hospodárskych a iných organizácií na prípady,
keď nesplnili povinnosť voči poslancovi, ktorá im vyplýva zo zákona Slovenskej národnej
rady o poslancoch Slovenskej národnej rady,
n)
určovať výšku náhrad poslancov Slovenskej národnej rady a výšku funkčných odmien,
funkčných platov a ďalšie náležitosti poslancov Slovenskej národnej rady, ktorí sú
uvoľnení zo zamestnania na vykonávanie funkcie v Slovenskej národnej rade; určovať
aj výšku odmien a ďalších náležitostí členom stálych a dočasných komisií Predsedníctva
Slovenskej národnej rady a výborov Slovenskej národnej rady,
o)
ustanoviť vzor preukazu poslanca Slovenskej národnej rady,
p)
schvaľovať rozpočet Slovenskej národnej rady a prerokúvať jeho plnenie,
r)
schvaľovať organizačný poriadok Kancelárie Slovenskej národnej rady a platový poriadok
jej pracovníkov,
s)
vymenúvať a odvolávať vedúceho Kancelárie Slovenskej národnej rady, určovať jeho
plat a ďalšie náležitosti,
t)
zabezpečovať kontrolu plnenia uznesení Slovenskej národnej rady,
u)
starať sa o dodržiavanie tohto zákona a robiť nevyhnutné opatrenia na jeho dôsledné
vykonávanie.
§ 33
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady môže z poslancov Slovenskej národnej rady,
odborníkov z teórie i praxe, prípadne zo zástupcov hospodárskych, spoločenských alebo
iných organizácií zriaďovať svoje stále alebo dočasné komisie a určiť im úlohy. Predsedom
komisie je vždy poslanec Slovenskej národnej rady. Komisie na svoje rokovania môžu
priberať ďalších odborníkov, prípadne zástupcov organizácií.
§ 34
(1)
Schôdzu Predsedníctva Slovenskej národnej rady zvoláva predseda Slovenskej národnej
rady; je povinný ju neodkladne zvolať, ak o to požiada aspoň jedna tretina členov
predsedníctva.
(2)
Schôdze Predsedníctva Slovenskej národnej rady sú neverejné, ak sa predsedníctvo
neuznesie, že schôdza alebo jej časť je verejná.
(3)
Na platnosť uznesenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny všetkých jeho členov.
(4)
Uznesenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady podpisuje predseda a jeden z overovateľov
Predsedníctva Slovenskej národnej rady.
§ 35
(1)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady môže na svoje schôdze pozývať aj poslancov
Slovenskej národnej rady, ktorí nie sú jeho členmi; pozvaný poslanec sa na schôdzi
zúčastní s poradným hlasom.
(2)
Členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky sa môžu zúčastniť na schôdzi Predsedníctva
Slovenskej národnej rady; udelí sa im slovo, kedykoľvek o to požiadajú. Sú povinní
prísť osobne na schôdzu Predsedníctva Slovenskej národnej rady, ak ich o to Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady požiada; inak sa môžu dať zastupovať iným členom vlády Slovenskej
socialistickej republiky a výnimočne svojimi námestníkmi, ak s tým Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady vysloví súhlas.
(3)
Povinnosť dostaviť sa osobne na schôdzu Predsedníctva Slovenskej národnej rady majú
aj predseda Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky, generálny prokurátor
Slovenskej socialistickej republiky a vedúci ostatných ústredných štátnych orgánov
Slovenskej socialistickej republiky, ak ich o to požiada Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady. Na schôdzi Predsedníctva Slovenskej národnej rady sa výnimočne môžu
dať zastupovať predseda Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky podpredsedom
tohto súdu, generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky a vedúci ostatných
ústredných štátnych orgánov Slovenskej socialistickej republiky svojimi námestníkmi,
ak s tým súhlasí Predsedníctvo Slovenskej národnej rady.
(4)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady môže na svoje schôdze pozývať aj ďalších predstaviteľov
politického, hospodárskeho a kultúrneho života.
(5)
Iné osoby môžu byť prítomné na schôdzi Predsedníctva Slovenskej národnej rady len
s jeho súhlasom.
§ 36
Predseda Slovenskej národnej rady
Predseda Slovenskej národnej rady
a)
zastupuje Slovenskú národnú radu navonok, najmä v styku s vládou Slovenskej socialistickej
republiky, Federálnym zhromaždením, Českou národnou radou a s Ústredným výborom Národného
frontu Slovenskej socialistickej republiky,
b)
podpisuje zákony a uznesenia Slovenskej národnej rady, zákonné opatrenia a uznesenia
Predsedníctva Slovenskej národnej rady,
c)
prijíma sľub členov vlády Slovenskej socialistickej republiky po ich vymenovaní Predsedníctvom
Slovenskej národnej rady,
d)
prijíma sľub generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky po jeho
vymenovaní Predsedníctvom Slovenskej národnej rady,
e)
prijíma sľub sudcov z povolania súdov Slovenskej socialistickej republiky po ich
zvolení Slovenskou národnou radou,
f)
zvoláva a vedie schôdze Slovenskej národnej rady a jej predsedníctva,
g)
riadi prípravu plánu hlavných úloh Slovenskej národnej rady a jej orgánov a sleduje
jeho plnenie; prípravu plánu hlavných úloh koordinuje s predsedom Českej národnej
rady a s predsedom Federálneho zhromaždenia,
h)
rozhoduje, či možno výnimočne upustiť od prerokovania zásad zákona Slovenskej národnej
rady, ak ho na to splnomocní Predsedníctvo Slovenskej národnej rady,
ch)
prideľuje výborom Slovenskej národnej rady na prerokovanie zásady a návrhy zákonov,
návrhy zákonných opatrení Predsedníctva Slovenskej národnej rady, medzinárodné zmluvy
a iné návrhy, ak ho na to splnomocní Predsedníctvo Slovenskej národnej rady; v rozhodnutí
o pridelení tiež môže určiť, ktorý výbor Slovenskej národnej rady zabezpečí prípravu
spoločnej správy výborov,
i)
plní ďalšie úlohy, ktorými ho poverí Predsedníctvo Slovenskej národnej rady v rámci
svojej pôsobnosti, najmä pri koordinácii činnosti výborov a utváraní podmienok pre
prácu poslancov,
j)
podáva Predsedníctvu Slovenskej národnej rady správy o opatreniach, ktoré vykonal.
§ 37
Podpredsedovia Slovenskej národnej rady
Podpredsedovia Slovenskej národnej rady zastupujú predsedu Slovenskej národnej rady
v rozsahu a poradí určenom Predsedníctvom Slovenskej národnej rady; zastupujú predsedu
aj v plnení jeho úloh, ktorými ich predseda poverí.
Výbory Slovenskej národnej rady
§ 38
(1)
Slovenská národná rada si zo svojich poslancov zriaďuje mandátový a imunitný výbor,
ústavnoprávny výbor, výbor pre plán a rozpočet, výbor pre národné výbory a národnosti
a ďalšie výbory pre jednotlivé úseky štátnej, hospodárskej a sociálnej politiky; výbory
za svoju činnosť zodpovedajú Slovenskej národnej rade.
(2)
Do výborov Slovenskej národnej rady nemôžu byť zvolení predseda Slovenskej národnej
rady, členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky, sudcovia Najvyššieho súdu
Slovenskej socialistickej republiky a generálny prokurátor Slovenskej socialistickej
republiky.
(3)
Výbory Slovenskej národnej rady pôsobia ako iniciatívne a kontrolné orgány Slovenskej
národnej rady, a to aj v čase, keď Slovenská národná rada nezasadá.
§ 39
(1)
Výbory Slovenskej národnej rady prerokúvajú veci, ktoré sú obsiahnuté v pláne hlavných
úloh Slovenskej národnej rady a jej orgánov, ďalej veci, ktoré im boli pridelené,
a veci, na ktorých prerokovaní sa uznesú. Správy vlády Slovenskej socialistickej republiky
prerokúvajú iba vtedy, keď boli predložené Slovenskej národnej rade alebo jej predsedníctvu.
(2)
Výbory najmä:
a)
prerokúvajú zásady a návrhy zákonov Slovenskej národnej rady, zásady a návrhy zákonov
Federálneho zhromaždenia, návrhy zákonných opatrení Predsedníctva Slovenskej národnej
rady a medzinárodné zmluvy a pripravujú k nim odporúčania a stanoviská,
b)
môžu navrhnúť Predsedníctvu Slovenskej národnej rady, aby zásady alebo návrh zákona
Slovenskej národnej rady s osobitne významným spoločenským dosahom boli predložené
na všeľudovú diskusiu,
c)
zisťujú, ako sa vykonávajú zákony, sledujú, či predpisy vydané na vykonanie zákonov
Slovenskej národnej rady sú s nimi v súlade a zodpovedajú cieľom, ktoré boli sledované
vydaním zákona. Ak výbor zistí porušenie zákonnosti, je oprávnený požiadať ministra
alebo vedúceho iného ústredného štátneho orgánu Slovenskej socialistickej republiky,
aby bez meškania urobil nápravu,
d)
v oblasti svojej pôsobnosti rokojú o zásadných otázkach hospodárskeho a sociálneho
rozvoja Slovenskej socialistickej republiky, najmä o plnení programového vyhlásenia
vlády Slovenskej socialistickej republiky, o návrhu strednodobého štátneho plánu rozvoja
národného hospodárstva Slovenskej socialistickej republiky a o jeho plnení, o štátnom
rozpočte Slovenskej socialistickej republiky a o štátnom záverečnom účte Slovenskej
socialistickej republiky,
e)
zúčastňujú sa na rozpracúvaní koncepčných otázok vnútornej politiky a s tým cieľom
vypracúvajú samostatne alebo spoločne s príslušnými štátnymi orgánmi návrhy na ich
riešenie a prerokúvajú správy ministrov a vedúcich ďalších ústredných orgánov Slovenskej
socialistickej republiky o pripravovaných opatreniach zásadného významu,
f)
prerokúvajú správy o stave socialistickej zákonnosti, ktoré Slovenskej národnej rade
predkladajú Najvyšší súd Slovenskej socialistickej republiky a generálny prokurátor
Slovenskej socialistickej republiky,
g)
prerokúvajú informácie a ďalšie správy Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej
republiky, generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky a Štátnej arbitráže
Slovenskej socialistickej republiky, ktoré si vyžiadali,
h)
prerokúvajú podnety národných výborov, iných štátnych orgánov, orgánov Národného
frontu Slovenskej socialistickej republiky a hospodárskych, spoločenských a iných
organizácií na upevnenie socialistickej zákonnosti, ako aj podnety na zlepšenie činnosti
v jednotlivých úsekoch štátnej, hospodárskej a sociálnej politiky,
ch)
prerokúvajú návrhy, podnety a sťažnosti občanov a organizácií, ktoré došli Slovenskej
národnej rade, jej orgánom a poslancom, ako aj podnety a pripomienky poslancov najmä
z ich volebných obvodov.
§ 40
Mandátový a imunitný výbor Slovenskej národnej rady
(1)
Mandátový a imunitný výbor najmä:
a)
skúma, či jednotliví poslanci Slovenskej národnej rady boli platne zvolení,
b)
zisťuje, či poslanec Slovenskej národnej rady zložil sľub alebo zložil sľub s výhradou,
c)
zisťuje, či poslanec Slovenskej národnej rady prestal byť voliteľný,
d)
zisťuje, či v imunitných veciach sú dané podmienky na trestné alebo kárne stíhanie
poslanca Slovenskej národnej rady, prípadne na jeho vzatie do väzby; vykoná urýchlene
nevyhnutné šetrenie a poslancovi umožní, aby sa vyjadril; správu o výsledku svojich
zistení predkladá Slovenskej národnej rade a v čase, keď Slovenská národná rada nezasadá,
jej predsedníctvu,
e)
ak ide o poslanca Slovenskej národnej rady pristihnutého a zadržaného pri trestnom
čine, návrh na jeho prepustenie alebo na vyslovenie súhlasu na jeho ďalšie zadržanie
predkladá Predsedníctvu Slovenskej národnej rady,
f)
začína disciplinárne konanie proti poslancovi Slovenskej národnej rady, vykonáva
nevyhnutné šetrenie a svoje návrhy predkladá Predsedníctvu Slovenskej národnej rady.
(2)
Rokovanie mandátového a imunitného výboru je vždy neverejné.
§ 41
Ústavnoprávny výbor Slovenskej národnej rady
(1)
Ústavnoprávny výbor v spolupráci s ostatnými výbormi Slovenskej národnej rady pripravuje
pre Predsedníctvo Slovenskej národnej rady program zákonodarných prác Slovenskej národnej
rady, sleduje jeho plnenie a dáva mu podnety na zdokonaľovanie zákonodarstva.
(2)
Ústavnoprávny výbor prerokúva najmä:
a)
zásady a návrhy zákonov Slovenskej národnej rady, zásady a návrhy zákonov Federálneho
zhromaždenia, návrhy zákonných opatrení Predsedníctva Slovenskej národnej rada a pôsobí
na zjednocovanie stanovísk výborov k týmto návrhom; dbá pritom na zachovanie jednoty
právneho poriadku, jeho stability, prehľadnosti a zrozumiteľnosti,
b)
mezinárodné zmluvy zaslané predsedom Federálneho zhromaždenia Slovenskej národnej
rade, a ak na ich vykonanie je potrebný zákon Slovenskej národnej rady, navrhuje Slovenskej
národnej rade, aby na ne dala súhlas,
c)
podnety poslancov a výborov Slovenskej národnej rady, Najvyššieho súdu Slovenskej
socialistickej republiky, generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky,
štátnej arbitráže Slovenskej socialistickej republiky a Výboru ľudovej kontroly Slovenskej
soicalistickej republiky na novú právnu úpravu. Rovnako prerokúva podnety na novú
právnu úpravu predložené Ústredným výborom Národného frontu Slovenskej socialistickej
republiky,
d)
upozornenia generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky, Najvyššieho
súdu Slovenskej socialistickej republiky, poslancov a výborov Slovenskej národnej
rady na všeobecne záväzné právne predpisy vydané orgánmi Slovenskej socialistickej
republiky, ktoré odporujú ústavnému alebo inému zákonu, zaujíma stanovisko a navrhuje
potrebné opatrenia,
e)
návrhy vlády Slovenskej socialistickej republiky na zrušenie všeobecne záväzných
nariadení krajských národných výborov a Národného výboru hlavného mesta SSR Bratislavy,
ktoré odporujú ústavnému alebo inému zákonu, nariadeniu vlády alebo všeobecne záväznému
právnemu predpisu ministerstva alebo iného ústredného orgánu štátnej správy,
f)
správy o hlavných poznatkoch z vybavenia návrhov, podnetov a sťažností občanov a
organizácií zaslaných Slovenskej národnej rade, jej orgánom a poslancom a so svojím
stanoviskom ich predkladá Predsedníctvu Slovenskej národnej rady.
(3)
Ústavnoprávny výbor Slovenskej národnej rady vykonáva kontrolu nad výkonom trestu
odňatia slobody v miestach, v ktorých sa takýto trest vykonáva, a prerokúva správy
o ich výsledkoch.
§ 42
Výbor Slovenskej národnej rady pre plán a rozpočet
(1)
Výbor pre plán a rozpočet prerokúva najmä:
a)
národohospodárske otázky súvisiace s hospodárskym a sociálnym rozvojom Slovenskej
socialistickej republiky vrátane rozvoja systému plánovitého riadenia národného hospodárstva,
b)
návrh strednodobého štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva Slovenskej socialistickej
republiky,
c)
návrh štátneho rozpočtu Slovenskej socialistickej republiky, návrh štátneho rozpočtu
československej federácie a štátny záverečný účet Slovenskej socialistickej republiky,
d)
správy o plnení strednodobého štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva Slovenskej
socialistickej republiky, ako aj správy týkajúce sa vedecko-technického rozvoja, meny,
financovania, úverovania a bankovníctva,
e)
informácie o účinnosti opatrení na usmerňovanie vývoja ekonomiky a využívania nástrojov
hospodárskeho mechanizmu,
f)
informácie o úpravach štátneho rozpočtu Slovenskej socialistickej republiky vykonaných
na základe splnomocnení v zákone Slovenskej národnej rady o štátnom rozpočte Slovenskej
socialistickej republiky,
g)
informácie o prognózach hospodárskeho, sociálneho a vedecko-technického rozvoja národného
hospodárstva a o podiele Slovenskej socialistickej republiky na uskutočňovaní dlhodobých
programov medzinárodnej deľby práce v rámci jednotného hospodárstva Československej
socialistickej republiky.
(2)
Výbor pre plán a rozpočet pripravuje k návrhom a správam uvedeným v odseku 1 stanoviská
pre Slovenskú národnú radu, prípadne pre Predsedníctvo Slovenskej národnej rady.
§ 43
Výbor Slovenskej národnej rady pre národné výbory a národnosti
Výbor pre národné výbory a národnosti najmä:
a)
prerokúva podnety národných výborov a ich činnosť; pritom najmä skúma, ako národné
výbory zabezpečujú plnenie kľúčových úloh v komplexnom ekonomickom a sociálnom rozvoji
svojich územných obvodov, posudzuje účinnosť foriem a metód ich práce a uplatňovanie
demokratických princípov v ich činnosti a odporúča Slovenskej národnej rade opatrenia
na zlepšenie výstavby a práce národných výborov.
b)
prerokúva správy o riadení a kontrole činnosti národných výborov vládou Slovenskej
socialistickej republiky,
c)
sleduje, ako sa vytvárajú možnosti a prostriedky na všestranný rozvoj maďarskej a
ukrajinskej (rusínskej) národnosti,
d)
prerokúva správy o príprave a plnení volebných programov Národného frontu Slovenskej
socialistickej republiky.
Rokovanie výborov Slovenskej národnej rady
§ 44
(1)
Činnosť výborov je založená na kolektívnom, vecnom a demokratickom prerokúvaní a
rozhodovaní otázok, ktoré patria do ich pôsobnosti.
(2)
Výbory organizujú svoju činnosť tak, aby poslanci mohli účinne uplatňovať pripomienky
a návrhy voličov, pracovných kolektívov, štátnych orgánov, hospodárskych, spoločenských
a iných organizácií z volebných obvodov.
(3)
Výbory informujú verejnosť o svojej činnosti najmä prostredníctvom hromadných oznamovacích
prostriedkov.
§ 45
Ustavujúcu schôdzu výboru zvolá jeho predseda. Výbor na svojej ustavujúcej schôdzi
zvolí jedného alebo viacerých podpredsedov a overovateľov výboru.
§ 46
(1)
Schôdze výboru Slovenskej národnej rady zvoláva a vedie jeho predseda. Podpredseda
zvoláva a vedie schôdzu výboru, ak je predseda neprítomný, alebo ak ho tým predseda
poverí. Ak sú neprítomní predseda i podpredseda, schôdzu výboru zvoláva a vedie jeho
člen, ktorého tým poverí výbor alebo predseda výboru.
(2)
Predseda je povinný zvolať schôdzu výboru, ak to určí Slovenská národná rada alebo
jej predsedníctvo, alebo ak o to požiada aspoň jedna tretina členov výboru.
(3)
Predseda navrhuje program rokovania a spôsob prerokúvania jednotlivých bodov programu.
Každý člen výboru môže navrhnúť doplnenie alebo zmenu programu rokovania.
§ 47
(1)
Schôdze výboru Slovenskej národnej rady sú verejné, ak tento zákon neustanoví inak,
alebo ak sa výbor neuznesie, že z dôvodu ochrany dôležitého záujmu štátu schôdza alebo
jej časť je neverejná.
(2)
Na schôdzi výboru alebo na jej časti, ktorá bola vyhlásená za neverejnú, sa môžu
zúčastniť poslanci Slovenskej národnej rady, ktorí nie sú členmi výboru a členovia
vlády Slovenskej socialistickej republiky. Iné osoby môžu byť prítomné len so súhlasom
výboru.
§ 48
(1)
Na platné uznesenie výboru je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých jeho
členov.
(2)
Poslanci, ktorí nie sú členmi výboru, majú na schôdzi výboru poradný hlas.
§ 49
(1)
Výbory môžu na svoje schôdze pozývať členov vlády Slovenskej socialistickej republiky,
predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky, generálneho prokurátora
Slovenskej socialistickej republiky, vedúcich ostatných ústredných štátnych orgánov
Slovenskej socialistickej republiky, ako aj predstaviteľov spoločenských organizácií
Slovenskej socialistickej republiky a vyžadovať od nich informácie a správy.
(2)
Členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej
socialistickej republiky, generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky
a vedúci ostatných ústredných štátnych orgánov Slovenskej socialistickej republiky
sú povinní prísť osobne na schôdzu výboru, ak ich o to výbor požiada a podať potrebné
vysvetlenia.
(3)
Členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky sa môžu zúčastniť na schôdzach
výborov Slovenskej národnej rady; udelí sa im slovo, kedykoľvek o to požiadajú.
(4)
Členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky sa na schôdzi výboru môžu dať
zastupovať iným členom vlády, výnimočne svojimi námestníkmi, pokiaľ výbor netrvá na
osobnej účasti príslušného člena vlády. Na schôdzi výboru sa výnimočne môžu dať zastupovať
predseda Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky podpredsedom tohto súdu,
generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky a vedúci ostatných ústredných
štátnych orgánov Slovenskej socialistickej republiky svojimi námestníkmi, pokiaľ výbor
netrvá na ich osobnej účasti.
(5)
Členovia vlády Slovenskej socialistickej republiky, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej
socialistickej republiky, generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky
a vedúci ostatných ústredných štátnych orgánov Slovenskej socialistickej republiky,
prípadne tí, ktorí ich zastupujú, si môžu na schôdzu výboru prizvať odborníkov.
(6)
Ak to vyžaduje povaha prerokúvanej veci, na svoje schôdze môžu výbory pozývať predstaviteľov
federálnych štátnych orgánov a spoločenských organizácií; udelí sa im slovo, ak o
to požiadajú.
§ 50
(1)
Výbory úzko spolupracujú s národnými výbormi pri plnení úloh, ktoré sa týkajú ich
činnosti. Využívajú ich stanoviská a podnety k prerokúvaným otázkam a pozývajú na
svoje schôdze funkcionárov, zástupcov volených orgánov alebo vedúcich pracovníkov
národných výborov. Umožňujú národným výborom účasť na prerokúvaní zásad a návrhov
zákonov, na kontrole ich pôsobenia, na inej kontrolnej činnosti Slovenskej národnej
rady a na riešení závažnejších problémov týkajúcich sa pripravovaných uznesení Slovenskej
národnej rady alebo jej predsedníctva.
(2)
Ak je to potrebné na objasnenie veci, výbory môžu požiadať ktorýkoľvek štátny orgán,
hospodársku alebo inú organizáciu o informáciu alebo podklady, ktoré potrebujú pre
svoju prácu. Štátne orgány a organizácie sú povinné žiadosti výboru vyhovieť.
(3)
Ak to vyžaduje potreba náležitého posúdenia prerokúvaných otázok, na ich prerokúvanie
môžu výbory prizvať vedeckých alebo iných pracovníkov hospodárskeho alebo spoločenského
života alebo si vyžiadať expertízy a stanoviská vedeckých alebo odborných inštitúcií,
prípadne ich pracovníkov. Za obsah svojich odborných posudkov zodpovedajú odborní
vedeckí a iní pracovníci, prípadne organizácie iba výboru, ktorý si posudok vyžiadal.
(4)
Výbory môžu vykonávať prieskumy v štátnych orgánoch, hospodárskych alebo iných organizáciách.
Vykonaním prieskumu môžu poveriť skupinu svojich členov alebo jednotlivých členov
alebo rokovať na mieste samom.
§ 51
Na prerokovanie veci vo výbore Slovenskej národnej rady môže výbor určiť zo svojich
členov spravodajcu. Úlohou spravodajcu je podať výboru správu o prerokúvanej veci,
ako aj o prípravách na jej prerokovanie a podieľať sa na vypracovaní písomnej správy
o výsledku rokovania.
§ 52
(1)
Výbory Slovenskej národnej rady môžu zriaďovať stále alebo dočasné komisie zložené
z poslancov, odborníkov z teórie a praxe, prípadne zástupcov hospodárskych, spoločenských
alebo iných organizácií; predsedom komisie je vždy poslanec Slovenskej národnej rady.
(2)
Na základe dohody alebo na návrh Predsedníctva Slovenskej národnej rady výbory môžu
zriadiť aj spoločnú komisiu.
(3)
Komisie na svoje rokovanie môžu priberať ďalších odborníkov, prípadne zástupcov organizácií.
§ 53
(1)
Výbory Slovenskej národnej rady môžu konať spoločné schôdze, určovať spoločného spravodajcu
a predkladať spoločné správy a návrhy. Hlasujú však vždy oddelene.
(2)
Ak k prerokúvanej veci výbory predkladajú spoločnú správu, to nevylučuje, aby iný
výbor predložil vlastné stanovisko.
§ 54
(1)
Výbory Slovenskej národnej rady o výsledkoch svojich rokovaní spracúvajú správy,
ktoré podľa povahy veci predkladajú Slovenskej národnej rade, prípadne jej predsedníctvu.
Môžu ich zaslať aj príslušným členom vlády Slovenskej socialistickej republiky alebo
príslušným vedúcim iných ústredných štátnych orgánov a organizácií Slovenskej socialistickej
republiky.
(2)
Výbor môže splnomocniť svojho predsedu a spravodajcu, aby na základe rokovania výboru
správu sami spracovali. Správu podpisuje predseda a spravodajca výboru.
(3)
Člen vlády Slovenskej socialistickej republiky, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej
socialistickej republiky, generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky
a vedúci iného ústredného štátneho orgánu alebo organizácie Slovenskej socialistickej
republiky je povinný výboru do 30 dní oznámiť, pokiaľ výbor neurčil inú lehotu, aké
opatrenia prijal k odporúčaniam alebo k podnetom výboru obsiahnutým v jeho správe.
(4)
Ak výbor nedostane v určenej lehote odpoveď alebo ak s ňou nesúhlasí, môže požiadať
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady o potrebné opatrenia; o svojom stanovisku môže
aj sám informovať príslušného člena vlády Slovenskej socialistickej republiky, predsedu
Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej republiky, generálneho prokurátora Slovenskej
socialistickej republiky, prípadne vedúceho iného ústredného štátneho orgánu alebo
organizácie Slovenskej socialistickej republiky a požiadať ho, aby svoje stanovisko
preskúmal.
§ 55
Overovatelia
(1)
Overovatelia Slovenskej národnej rady zodpovedajú za správnosť a úplnosť zápisníc
o schôdzach Slovenskej národnej rady a spolupodpisujú jej uznesenia; dozerajú aj na
hlasovanie a konanie volieb, prípadne sčítavajú hlasy. Obdobné úlohy plnia overovatelia
Predsedníctva Slovenskej národnej rady a výborov Slovenskej národnej rady.
(2)
Ak na schôdzi Slovenskej národnej rady, jej predsedníctva alebo výboru nie je prítomný
ani jeden z overovateľov, zápisnicu o schôdzi overí poslanec, ktorého tým poverí Slovenská
národná rada, prípadne jej predsedníctvo alebo výbor.
§ 56
Zápisnice o schôdzach orgánov Slovenskej národnej rady
(1)
O schôdzi Predsedníctva Slovenskej národnej rady a výborov Slovenskej národnej rady
sa vyhotovuje obsahová zápisnica, pokiaľ sa tieto orgány neuznesú na vyhotovení doslovnej
zápisnice.
(2)
Zápisnicu zo schôdze Predsedníctva Slovenskej národnej rady po jej overení overovateľom
podpisuje predseda Slovenskej národnej rady. Zápisnicu zo schôdze výboru Slovenskej
národnej rady podpisuje po jej overení overovateľom predseda výboru. Zápisnicu zo
spoločnej schôdze výborov podpisujú predsedovia zúčastnených výborov a overujú ich
overovatelia.
SIEDMA ČASŤ
ROKOVANIE O NÁVRHOCH ZÁKONOV
§ 57
Plánovanie zákonodarných prác
Slovenská národná rada a jej orgány prerokúvajú návrhy zákonov spravidla podľa programu
zákonodarných prác Slovenskej národnej rady spracovaného najmä na základe legislatívneho
výhľadu vlády Slovenskej socialistickej republiky. Úlohy tohto programu sa spresňujú
v ročných plánoch hlavných úloh Slovenskej národnej rady a jej orgánov.
§ 58
Podávanie návrhov zákonov Slovenskej národnej rady
Návrhy zákonov Slovenskej národnej rady môžu podávať poslanci Slovenskej národnej
rady, výbory Slovenskej národnej rady a vláda Slovenskej socialistickej republiky.
Zásady zákonov Slovenskej národnej rady
§ 59
(1)
Pred prerokovaním návrhu zákona Slovenskej národnej rady sa spravidla prerokujú jeho
zásady.
(2)
Ak s tým vysloví súhlas Predsedníctvo Slovenskej národnej rady, prípadne na základe
jeho splnomocnenia predseda Slovenskej národnej rady, môže sa na žiadosť navrhovateľa
výnimočne upustiť od prerokovania zásad zákona, najmä ak sa pripravuje jednoduchá
zákonná úprava alebo ak to vyžaduje jej naliehavosť.
§ 60
(1)
Zásady zákona Slovenskej národnej rady obsahujú podstatné body pripravovaného návrhu
zákona i uvažovaných vykonávacích predpisov. Majú tvoriť spoľahlivý a úplný podklad
pripravovanej právnej úpravy, na ktorého základe môžu výbory posúdiť, či určitá vec
musí byť upravovaná, alebo či doterajšia právna úprava musí byť zmenená, prípadne
doplnená, v ktorých smeroch a v akom rozsahu. Zásady majú pokiaľ možno umožňovať výber
medzi variantnými riešeniami.
(2)
Zásady zákona sa spracúvajú stručne tak, aby podávali informáciu len o zásadných
politických, ekonomických a právnych problémoch, ktoré je potrebné vyriešiť pri príprave
zákona.
(3)
Zásady zákona majú byť spracované prehľadne tak, aby bolo z nich zrejmé, čo má byť
obsahom zákona, a v prípade návrhov na zmenu alebo jeho doplnenie v čom bude ich zmena
alebo doplnenie spočívať.
(4)
Súčasťou zásad zákona je politický, ekonomický a právny rozbor umožňujúci komplexné
posúdenie novej právnej úpravy, najmä cieľov jej politického pôsobenia, ekonomických
a finančných dôsledkov z hľadiska postavenia občanov, činnosti štátnych orgánov a
organizácií. Rozbor má odôvodniť potrebu prijatia novej právnej úpravy, ako aj vyjadriť,
ako táto právna úprava pri porovnaní s platným právnym stavom prispeje k jej riešeniu,
a ukázať, v čom budú spočívať jej základné znaky vrátane zámerov na vydanie vykonávacích
predpisov.
(5)
Politický, ekonomický a právny rozbor obsahuje aj spôsob prípravy zásad, najmä ako
sa na nej zúčastnili národné výbory, iné štátne orgány, orgány Národného frontu Slovenskej
socialistickej republiky, hospodárske, spoločenské, prípadne iné organizácie, ako
aj orgány samosprávy a pracovné kolektívy.
(6)
Ak pred predložením návrhu zákona Slovenskej národnej rady bola všeľudová diskusia,
navrhovateľ predloží aj jej zhodnotenie, z ktorého má byť zrejmé, ako naložil s jej
výsledkami.
§ 61
Výbor Slovenskej národnej rady môže začať prípravu na prerokúvanie zásad zákona ešte
pred ich predložením. V rámci týchto príprav môže poveriť člena výboru sledovaním
prípravy nového zákona. Navrhovateľ je povinný umožniť účasť poslanca na príprave
nového zákona.
§ 62
(1)
Zásady zákona Slovenskej národnej rady pridelí Predsedníctvo Slovenskej národnej
rady alebo na základe jeho splnomocnenia predseda Slovenskej národnej rady Ústavnoprávnemu
výboru Slovenskej národnej rady, prípadne ďalším výborom Slovenskej národnej rady
na prerokovanie. Súčasne zabezpečí rozoslanie zásad zákona všetkým poslancom Slovenskej
národnej rady a oznámi im, ktorým výborom boli pridelené na prerokovanie.
(2)
Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým boli zásady zákona pridelené na prerokovanie,
svoje stanovisko k zásadám zákona môžu oznámiť týmto výborom, a to aj písomne.
§ 63
(1)
Ak navrhovateľmi zásad zákona sú poslanci Slovenskej národnej rady alebo výbory Slovenskej
národnej rady, predseda Slovenskej národnej rady zašle zásady zákona aj vláde Slovenskej
socialistickej republiky na zaujatie stanoviska.
(2)
Ak vláda Slovenskej socialistickej republiky zaujala stanovisko k zásadám zákona
Slovenskej národnej rady, zašle ho predsedovi Slovenskej národnej rady a tento ho
postúpi výborom Slovenskej národnej rady, ktorým boli zásady zákona pridelené.
§ 64
Zásady zákona Slovenskej národnej rady odôvodňuje vo výboroch Slovenskej národnej
rady člen vlády Slovenskej socialistickej republiky alebo vedúci iného ústredného
štátneho orgánu Slovenskej socialistickej republiky, ktorého tým vláda poverila; ak
ide o návrh výboru Slovenskej národnej rady alebo skupiny poslancov Slovenskej národnej
rady, návrh odôvodní nimi poverený poslanec, a ak ide o návrh poslanca, navrhujúci
poslanec.
§ 65
(1)
Na prerokovanie zásad zákona Slovenskej národnej rady vo výbore Slovenskej národnej
rady výbor môže určiť zo svojich členov spravodajcu, ktorý vystúpi po navrhovateľovi.
(2)
Spravodajca výboru informuje výbor najmä o stanoviskách výborov, ktoré už zásady
zákona prerokovali, o výsledkoch poslaneckých prieskumov, o stanoviskách poslancov,
ktoré podali písomne výborom, o vyjadreniach, posudkoch alebo informáciách, ktoré
si výbor vyžiadal od štátnych orgánov, hospodárskych, spoločenských alebo iných organizácií
alebo od jednotlivých odborníkov, ako aj o poznatkoch, ktoré vyplynuli z prípravy
na rokovanie výboru pred predložením zásad zákona.
(3)
Ak zásady zákona Slovenskej národnej rady s osobitne významným spoločenským dosahom
predložilo Predsedníctvo Slovenskej národnej rady na všeľudovú diskusiu, spravodajca
podá správu aj o jej výsledku.
(4)
Ak navrhovateľmi zásad zákona Slovenskej národnej rady sú poslanci alebo výbory Slovenskej
národnej rady a vláda Slovenskej socialistickej republiky k zásadám zaujala stanovisko,
spravodajca informuje aj o stanovisku vlády.
§ 66
(1)
Po prerokovaní zásad zákona Slovenskej národnej rady oznámia výbory Slovenskej národnej
rady svoje stanovisko s prípadnými odporúčaniami Predsedníctvu Slovenskej národnej
rady.
(2)
Stanoviská výborov k zásadám zákona Slovenskej národnej rady oznámi predseda Slovenskej
národnej rady navrhovateľovi.
ÔSMA ČASŤ
ROKOVANIE O PROGRAMOVOM VYHLÁSENÍ VLÁDY SLOVENSKEJ SOCIALISTICKEJ REPUBLIKY A O DÔVERE
VLÁDE SLOVENSKEJ SOCIALISTICKEJ REPUBLIKY
§ 84
(1)
Po vymenovaní vlády Slovenskej socialistickej republiky zaradí Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady na program najbližšej schôdze Slovenskej národnej rady programové vyhlásenie
vlády Slovenskej socialistickej republiky a jej žiadosť o vyslovenie dôvery.
(2)
K programovému vyhláseniu vlády Slovenskej socialistickej republiky a k jej žiadosti
o vyslovenie dôvery zaujme Slovenská národná rada po rozprave stanovisko.
§ 85
(1)
Vláda Slovenskej socialistickej republiky môže kedykoľvek požiadať Slovenskú národnú
radu o vyslovenie dôvery.
(2)
Ak vláda Slovenskej socialistickej republiky požiada o vyslovenie dôvery, Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady sa uznesie na zvolaní schôdze Slovenskej národnej rady tak,
aby žiadosť vlády bola prerokovaná do 14 dní po jej predložení.
(3)
Návrh na vyslovenie nedôvery vláde Slovenskej socialistickej republiky alebo jej
jednotlivému členovi môže podať písomne aspoň jedna pätina poslancov Slovenskej národnej
rady. Na prerokovanie návrhu na vyslovenie nedôvery vláde Slovenskej socialistickej
republiky alebo jej členovi, Predsedníctvo Slovenskej národnej rady bez meškania zvolá
schôdzu Slovenskej národnej rady.
(4)
K žiadosti vlády Slovenskej socialistickej republiky o vyslovenie dôvery a k písomnému
návrhu aspoň jednej pätiny poslancov Slovenskej národnej rady na vyslovenie nedôvery
vláde Slovenskej socialistickej republiky alebo jej členovi zaujme Slovenská národná
rada po rozprave stanovisko.
DEVIATA ČASŤ
KONTROLNÁ ČINNOSŤ SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 86
Slovenská národná rada kontroluje činnosť vlády Slovenskej socialistickej republiky
a činnosť jej členov, ako aj ďalších štátnych orgánov, ktoré odvodzujú svoju právomoc
od najvyššieho orgánu štátnej moci Slovenskej socialistickej republiky. Preveruje
najmä plnenie strednodobého štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva Slovenskej
socialistickej republiky a štátneho rozpočtu Slovenskej socialistickej republiky a
schvaľuje štátny záverečný účet Slovenskej socialistickej republiky. Prerokúva správy
vlády Slovenskej socialistickej republiky o plnení jej programového vyhlásenia a správy
o plnení jej úloh na úsekoch štátnej, hospodárskej a sociálnej politiky. Slovenská
národná rada prerokúva aj správy Výboru ľudovej kontroly Slovenskej socialistickej
republiky o činnosti a poznatkoch orgánov ľudovej kontroly v Slovenskej socialistickej
republiky.
§ 87
(1)
Slovenská národná rada sleduje, ako orgány Slovenskej socialistickej republiky vykonávajú
ústavné a iné zákony. Prerokúva správy o účinnosti vybratých odvetví československého
právneho poriadku, prípadne významných právnych predpisov.
(2)
Slovenská národná rada kontroluje, ako sa plnia jej uznesenia. Vláda Slovenskej socialistickej
republiky a jej členovia, ako aj Najvyšší súd Slovenskej socialistickej republiky
a generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky sú povinní do 30 dní oznámiť
predsedovi Slovenskej národnej rady, aké opatrenia prijali na splnenie úloh, ktoré
pre nich z uznesení vyplynuli.
(3)
Slovenská národná rada môže zrušiť nariadenie alebo uznesenie vlády Slovenskej socialistickej
republiky alebo všeobecne záväzný právny predpis ministerstva alebo iného ústredného
orgány štátnej správy Slovenskej socialistickej republiky, ak odporujú ústavnému alebo
inému zákonu Slovenskej národnej rady. Ďalej môže zrušiť všeobecne záväzné nariadenia
krajských národných výborov a Národného výboru hlavného mesta Slovenskej socialistickej
republiky Bratislavy, ak odporuje ústavnému alebo inému zákonu, nariadeniu vlády alebo
všeobecne záväznému právnemu predpisu ministerstva alebo iného ústredného orgánu štátnej
správy.
§ 88
(1)
Slovenská národná rada prerokúva správy Najvyššieho súdu Slovenskej socialistickej
republiky a správy generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej republiky o stave
socialistickej zákonnosti.
(2)
Slovenská národná rada môže prerokúvať aj informácie a ďalšie správy Najvyššieho
súdu Slovenskej socialistickej republiky, generálneho prokurátora Slovenskej socialistickej
republiky a Štátnej arbitráže Slovenskej socialistickej republiky, ktoré si vyžiada.
Obdobné informácie a správy môžu prerokúvať predsedníctvo i výbory Slovenskej národnej
rady.
Interpelácie a otázky
§ 89
(1)
Slovenská národná rada i jednotliví poslanci majú právo interpelovať vládu Slovenskej
socialistickej republiky a jej členov vo veciach ich pôsobnosti. Poslanec alebo skupina
poslancov podávajú interpeláciu písomne Predsedníctvu Slovenskej národnej rady. Predseda
Slovenskej národnej rady zašle interpeláciu predsedovi vlády Slovenskej socialistickej
republiky, a ak je interpelovaný člen vlády, aj tomuto členovi. Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady zabezpečí, aby sa s obsahom interpelácie podanej poslancom alebo skupinou
poslancov poslanci oboznámili na najbližšej schôdzi Slovenskej národnej rady; tiež
môže rozhodnúť, či sa interpelácia rozdá, alebo rozošle všetkým poslancom.
(2)
Vláda Slovenskej socialistickej republiky, prípadne jej člen sú povinní odpovedať
na interpeláciu do 30 dní písomne alebo ústne na schôdzi Slovenskej národnej rady.
Ak Slovenská národná rada vyhlási interpeláciu za naliehavú, určí lehotu na odpoveď
na takúto interpeláciu kratšiu ako 30 dní. Ak podal interpeláciu poslanec alebo skupina
poslancov, interpelujúci sa vyjadrí, či odpoveď považuje za uspokojujúcu. Písomná
odpoveď na interpeláciu sa zaradí na program najbližšej schôdze Slovenskej národnej
rady. O odpovedi na interpeláciu sa môže konať rozprava. K odpovedi zaujme Slovenská
národná rada stanovisko uznesením.
(3)
Poslanec môže na schôdzi Slovenskej národnej rady interpelovať prítomného člena vlády
Slovenskej socialistickej republiky aj ústne. O ústnej interpelácii platia primerane
ustanovenia ako o písomnej interpelácii.
§ 90
(1)
Slovenská národná rada a jej jednotliví poslanci majú právo klásť otázky vláde Slovenskej
socialistickej republiky a jej členom vo veciach ich pôsobnosti.
(2)
Poslanci kladú otázky ústne na schôdzach Slovenskej národnej rady. Opýtaný odpovie
na otázku na schôdzi, na ktorej bola predložená; inak odpovie poslancovi písomne do
30 dní. Poslanec sa na tej istej alebo najbližšej schôdzi Slovenskej národnej rady
vyjadrí, či považuje odpoveď za uspokojujúcu. S obsahom odpovede sa ostatní poslanci
oboznamujú na najbližšej schôdzi.
§ 91
Podnety a pripomienky poslancov
(1)
Na schôdzach Slovenskej národnej rady, jej predsedníctva a výborov môžu poslanci
uplatňovať podnety a pripomienky zo všetkých oblastí hospodárskeho a spoločenského
života.
(2)
Podnety a pripomienky poslancov prednesené na schôdzi Slovenskej národnej rady, ak
sa počas rokovania nevysvetlili, Predsedníctvo Slovenskej národnej rady alebo na základe
jeho splnomocnenia predseda Slovenskej národnej rady zašle predsedovi vlády Slovenskej
socialistickej republiky, prípadne príslušnému členovi vlády Slovenskej socialistickej
republiky, Najvyššiemu súdu Slovenskej socialistickej republiky, generálnemu prokurátorovi
Slovenskej socialistickej republiky alebo vedúcemu iného ústredného štátneho orgánu
Slovenskej socialistickej republiky, a požiada, aby do 30 dní oznámili, aké opatrenia
sa na ich základe prijali. S týmito opatreniami sa poslanci oboznámia na schôdzi Slovenskej
národnej rady.
(3)
Podnety a pripomienky poslancov prednesené na schôdzi Predsedníctva Slovenskej národnej
rady predsedníctvo prerokuje a rozhodne o ďalšom postupe. Obdobne postupuje výbor
Slovenskej národnej rady, ak boli podnety a pripomienky podané na jeho schôdzi.
§ 92
Žiadosti poslancov o informácie a vysvetlenia
(1)
Poslanci môžu požadovať od členov vlády Slovenskej socialistickej republiky a vedúcich
ostatných ústredných orgánov Slovenskej socialistickej republiky, ako aj od vedúcich
ďalších štátnych orgánov a socialistických organizácií informácie a vysvetlenia, ktoré
potrebujú na vykonávanie poslaneckej funkcie.
(2)
Obdobné informácie a vysvetlenia môžu požadovať aj od predsedu Slovenskej národnej
rady a ostatných členov Predsedníctva Slovenskej národnej rady.
DESIATA ČASŤ
DISCIPLINÁRNE KONANIE
§ 93
(1)
Proti poslancovi Slovenskej národnej rady možno začať disciplinárne konanie iba z
dôvodov ustanovených zákonom Slovenskej národnej rady o poslancoch Slovenskej národnej
rady. Disciplinárne konanie proti poslancovi Slovenskej národnej rady začne mandátový
a imunitný výbor na podnet Predsedníctva Slovenskej národnej rady alebo z vlastnej
iniciatívy.
(2)
Mandátový a imunitný výbor Slovenskej národnej rady vykoná nevyhnutné šetrenie a
poslancovi, proti ktorému sa vedie disciplinárne konanie, poskytne možnosť, aby sa
vyjadril a obhájil. Po vykonanom šetrení predloží výbor jeho výsledky so svojím návrhom
Predsedníctvu Slovenskej národnej rady.
(3)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady posúdi výsledky disciplinárneho šetrenia,
ktoré vykonal mandátový a imunitný výbor; ak konanie nezastaví, alebo ak samotné prerokovanie
veci nepostačuje, uloží poslancovi, aby sa za svoj nevhodný výrok ospravedlnil v určenej
lehote a určeným spôsobom.
(4)
Ak sa poslanec v určenej lehote a určeným spôsobom neospravedlní, Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady oznámi svoje rozhodnutie orgánu, na ktorého rokovaní k výroku došlo,
prípadne rozhodne o spôsobe uverejnenia svojho rozhodnutia.
(5)
Proti rozhodnutiu Predsedníctva Slovenskej národnej rady v disciplinárnom konaní
má poslanec, protí ktorému sa disciplinárne konanie vedie, právo podať do 15 dní odvolanie
Slovenskej národnej rade.
§ 94
Z rokovania mandátového a imunitného výboru a z rokovania Predsedníctva Slovenskej
národnej rady je vylúčený člen mandátového a imunitného výboru alebo člen Predsedníctva
Slovenskej národnej rady, ktorého sa disciplinárne konanie týka.
JEDENÁSTA ČASŤ
SPOLUPRÁCA ORGÁNOV SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY S INÝMI ORGÁNMI A ORGANIZÁCIAMI
§ 95
Spolupráca s orgánmi Českej národnej rady a Federálneho zhromaždenia
Orgány Slovenskej národnej rady vo veciach spoločného záujmu spolupracujú s orgánmi
Českej národnej rady i s orgánmi Federálneho zhromaždenia. Koordinujú s nimi najmä
svoje pracovné plány, konajú spoločné porady a môžu pozývať poverených poslancov Českej
národnej rady a poslancov Federálneho zhromaždenia na svoje schôdze; po dohode s orgánmi
Federálneho zhromaždenia môžu konať aj spoločné poslanecké prieskumy. Informujú ich
o pripravovaných významnejších opatreniach, ako aj o tom, akým spôsobom boli ich námety
využité v činnosti Slovenskej národnej rady. Orgánom Českej národnej rady a Federálneho
zhromaždenia posielajú na informáciu aj zásady a návrhy zákonov Slovenskej národnej
rady a podľa povahy veci aj iné návrhy a uznesenia, ktoré boli k nim prijaté.
§ 96
Spolupráca s orgánmi Národného frontu Slovenskej socialistickej republiky a s organizáciami,
ktoré sú v ňom združené
(1)
Slovenská národná rada a jej orgány rozvíjajú spoluprácu s orgánmi Národného frontu
Slovenskej socialistickej republiky a s organizáciami, ktoré sú v ňom združené.
(2)
Slovenská národná rada a Ústredný výbor Národného frontu Slovenskej socialistickej
republiky sa vzájomne informujú o plánoch svojich úloh a podľa povahy veci aj o svojich
uzneseniach a o uzneseniach svojich orgánov.
(3)
Slovenská národná rada využíva podnety predložené v rámci spolupráce s Ústredným
výborom Národného frontu Slovenskej socialistickej republiky a ústrednými orgánmi
organizácií, ktoré sú združené v Národnom fronte.
(4)
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady spolupracuje s Ústredným výborom Národného
frontu Slovenskej socialistickej republiky pri vykonávaní všeľudových diskusií o významných
návrhoch zákonov Slovenskej národnej rady a pri oboznamovaní verejnosti s ich výsledkami.
(5)
Orgány Slovenskej národnej rady spolupracujú s orgánmi Národného frontu Slovenskej
socialistickej republiky pri vytváraní podmienok pre činnosť krajských združení poslancov
aj pre prácu poslancov Slovenskej národnej rady v ich volebných obvodoch.
(6)
Orgány Slovenskej národnej rady v spolupráci s Ústredným výborom Národného frontu
Slovenskej socialistickej republiky zabezpečujú oboznamovanie verejnosti s činnosťou
Slovenskej národnej rady, najmä s významnými návrhmi, ktoré prerokúva; využívajú na
to najmä schôdze a verejné zhromaždenia organizácií združených v Národnom fronte a
hromadné oznamovacie prostriedky.
DVANÁSTA ČASŤ
KANCELÁRIA SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY
§ 97
(1)
Kancelária Slovenskej národnej rady plní úlohy spojené s odborným, organizačným a
technickým zabezpečením činnosti Slovenskej národnej rady, jej orgánov a poslancov.
(2)
Podrobnosti upraví Organizačný poriadok Kancelárie Slovenskej národnej rady, ktorý
po schválení Predsedníctvom Slovenskej národnej rady vydá vedúci Kancelárie Slovenskej
národnej rady.
(3)
Vedúceho Kancelárie Slovenskej národnej rady vymenúva a odvoláva Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady, ktoré určí aj jeho plat a ďalšie náležitosti.
(4)
Kanceláriu Slovenskej národnej rady riadi a za jej činnosť zodpovedá Predsedníctvu
Slovenskej národnej rady jej vedúci; činnosť vedúceho Kancelárie Slovenskej národnej
rady riadi predseda Slovenskej národnej rady.
(5)
Vedúci Kancelárie Slovenskej národnej rady má právo byť prítomný na schôdzach Slovenskej
národnej rady a na schôdzach všetkých jej orgánov.
(6)
Kancelária Slovenskej národnej rady je oprávnená vyžadovať od štátnych orgánov a
socialistických organizácií podklady a informácie, ktoré potrebuje na plnenie svojich
úloh.
TRINÁSTA ČASŤ
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 98
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 204/1968 Zb. o rokovacom poriadku Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej
rady č. 150/1970 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 12/1971 Zb. a zákona Slovenskej
národnej rady č. 150/1978 Zb.
§ 99
Tento zákon nadobúda účinnosť 5. aprílom 1989.
V. Šalgovič v. r.
I. Knotek v. r