111/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2003 do 30.10.2003
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 111/1990 Zb. |
Názov: | Zákon o štátnom podniku |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.04.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 23.04.1990 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2003 |
Dátum účinnosti do: | 30.10.2003 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Česko-slovenskej federatívnej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
577/1990 Zb. | Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o finančnom hospodárení štátnych podnikov |
586/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o odpisovaní základných prostriedkov |
73/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej republiky, Ministerstva financií Slovenskej republiky a Štátnej banky česko-slovenskej, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky, Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky a predsedu Štátnej banky československej č. 136/1985 Zb. o finančnej, úverovej a inej pomoci družstevnej a individuálnej bytovej výstavbe a modernizácii rodinných domčekov v osobnom vlastníctve v znení vyhlášky č. 74/1989 Zb. |
345/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 586/1990 Zb. o odpisovaní základných prostriedkov |
398/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky, Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky a predsedu Štátnej banky československej č. 136/1985 Zb. o finančnej, úverovej a inej pomoci družstevnej a individuálnej bytovej výstavbe a modernizácii rodinných domčekov v osobnom vlastníctve v znení vyhlášky č. 74/1989 Zb. a vyhlášky č. 73/1991 Zb. |
175/1993 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o finančnom hospodárení štátnych podnikov |
92/1991 Zb. | Zákon o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby |
14/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov |
174/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
172/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 65/1994 Z. z. |
304/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte na rok 1996 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
317/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
166/1998 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
241/1999 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
472/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
395/2002 Z. z. | Zákon o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov |
547/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
432/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 418/2002 Z. z. |
79/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
523/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov |
70/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
547/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
306/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
32/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
188/2023 Z. z. | Zákon o transformácii Technického skúšobného ústavu Piešťany, š. p. na akciovú spoločnosť a o doplnení zákona č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov |
88/1988 Zb. | Zákon o štátnom podniku |
111
ZÁKON
z 19. apríla 1990
o štátnom podniku
Federálne zhromaždenie Česko-slovenskej federatívnej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
ČASŤ I
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť postavenie a právne pomery štátneho podniku (ďalej
len „podnik“).
§ 2
Podnik, jeho spoločenské poslanie a pracovný kolektív
(1)
Podnik je výrobcom tovaru (výrobky, práce a služby), ktorý svoju podnikateľskú činnosť
prevádzkuje samostatne na základe hospodárenia na vlastný účet; pritom na seba berie
primerané hospodárske riziko.
(2)
Pracovný kolektív podniku tvoria zamestnanci, ktorí v podniku vykonávajú práce v
hlavnom pracovnom pomere.1)
ČASŤ II
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
Prvá hlava
Postavenie a riadenie podniku
§ 3
Štát a podnik
(1)
Štát vytvára podmienky pre podnikateľskú činnosť podniku a túto činnosť reguluje
predovšetkým právnymi predpismi.
(2)
Činnosť a územnú pôsobnosť podniku možno obmedzovať alebo do nej zasahovať iba za
podmienok a spôsobom ustanoveným zákonom.
§ 4
Zakladateľ
(1)
Zakladateľom podniku je ústredný orgán štátnej správy.
(2)
Zakladateľ vykonáva voči podniku funkciu orgánu hospodárskeho riadenia2) za podmienok a v rozsahu ustanovenom zákonom.
§ 4a
Majetok štátu, ktorý bol v správe zaniknutého podniku (§ 32 ods. 3) a ktorý nemá určeného
správcu, ústredný orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí prevažujúca činnosť
zaniknutého podniku, vloží do založeného podniku alebo založí nový podnik.
§ 5
Právne postavenie podniku
(1)
Podnik je právnickou osobou; vystupuje v právnych vzťahoch vo svojom mene a nesie
zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov.
(2)
Podnik nezodpovedá za záväzky štátu alebo iných subjektov. Štát nezodpovedá za záväzky
podniku, pokiaľ zákon neustanovuje inak.3)
(3)
Proti zásahom orgánov hospodárskeho riadenia do svojej činnosti, ktoré sú v rozpore
s právnymi predpismi, sa podnik môže domáhať ochrany za podmienok ustanovených zákonom.4)
(4)
Ak orgán hospodárskeho riadenia svojím zásahom do činnosti podniku spôsobil tomuto
podniku majetkovú ujmu, je povinný ju nahradiť. Podmienky a rozsah náhrady majetkovej
ujmy, ako aj prípady, keď sa náhrada neposkytuje, ustanovuje zákon.5)
§ 6
Majetkové postavenie podniku
(1)
Podnik hospodári s vecami a majetkovými právami zverenými mu pri jeho založení, a
ďalej s vecami a majetkovými právami nadobudnutými v priebehu jeho podnikania.6) Veci, s ktorými podnik hospodári, sú v štátnom vlastníctve.
(2)
Podnik má právo majetok, s ktorým hospodári, držať, užívať ho a nakladať s ním v
súlade s právnymi predpismi; podnik nemôže týmto majetkom zabezpečovať záväzky tretích
osôb.8) Majetok sa môže podniku odňať iba v prípadoch a za podmienok ustanovených zákonom.
(3)
Čistá hodnota majetku zvereného podniku pri jeho založení tvorí jeho kmeňové imanie.
Finančné postavenie podniku
§ 7
Podnik je subjektom vzťahov k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom.
§ 8
(1)
Podnik uhrádza svoje potreby a náklady z príjmov získaných predovšetkým zo svojej
podnikateľskej činnosti, ako aj z ďalších zdrojov.
(2)
Podnik svoje daňové povinnosti voči štátnemu rozpočtu a rozpočtu obce, podľa osobitných
predpisov,6a) zahŕňa do nákladov. Podnik môže zo zisku po zdanení poskytnúť dary len obciam, štátnym
podnikom, štátnym rozpočtovým a štátnym príspevkovým organizáciám.
(3)
Podnik je povinný vykonať osobitný odvod do štátneho rozpočtu zo zisku po zdanení,
ak tak ustanoví osobitný zákon.
(4)
Hospodársky výsledok (zisk alebo strata) zistený z účtovnej závierky podnik rozdelí
alebo vyrovná podľa rozhodnutia dozornej rady takto:
a)
zisk na doplnenie rezervného fondu a ďalej na prídely podľa osobitného predpisu,
b)
stratu podľa osobitného predpisu.
(5)
Odpisy hmotného a nehmotného majetku6c) tvoria vlastný zdroj financovania podniku; použijú sa na obstaranie hmotného a nehmotného
majetku.
§ 9
(1)
Podnik povinne vytvára rezervný fond určený na opatrenia, ktoré majú prekonať nepriaznivý
priebeh hospodárenia podniku alebo na krytie straty vyplývajúcej z jeho hospodárenia.
(2)
Podnik po vytvorení rezervného fondu podľa odseku 1 alebo jeho doplnení podľa § 8 ods. 4 poskytne príspevok zamestnancom podľa osobitného predpisu.6d)
(3)
Po použití zisku podľa odsekov 1 a 2 môže podnik vytvárať na podporu hospodárenia
vlastného podniku ďalšie fondy podľa vlastných vnútropodnikových pravidiel schválených
zakladateľom.
(4)
Prostriedky fondov nemožno podniku odňať, ak osobitný zákon neustanoví inak; podnik
o ich použití rozhoduje v súlade s právnymi predpismi samostatne. Zostatky jednotlivých
fondov sa prevádzajú do ďalších období bez obmedzenia.
(5)
Podnik je povinný viesť predpísaným spôsobom účtovníctvo, zostavovať ročnú a mimoriadnu
účtovnú závierku a overenú audítorom ju predkladať zakladateľovi a po prerokovaní
v dozornej rade poskytovať príslušným orgánom štátnej správy.6e)
(6)
Výročná správa okrem náležitostí upravených osobitým predpisom6j) musí obsahovať informáciu o výške ročnej odmeny riaditeľa podniku podľa § 19 ods. 10 a o výške jeho podielu na zisku podniku, o výške ročnej odmeny členov dozornej rady
podľa § 20 ods. 10 a o výške ich podielov na zisku podniku a o zmluvách schvaľovaných dozornou radou
podniku podľa § 21 ods. 1 písm. j).
(7)
Ročnú a mimoriadnu účtovnú závierku overuje audítor.6f) Náklady s tým spojené uhrádza podnik.
(8)
(9)
Podnik je povinný ukladať peňažné prostriedky len v jednej banke (ďalej len „financujúca
banka“); v odôvodnených prípadoch môže zakladateľ vnútorným organizačným jednotkám
podniku povoliť otvorenie účtu aj v inej banke, o čom súčasne upovedomí financujúcu
banku. Ak financujúca banka neposkytuje plný rozsah bankových služieb,6ch) je povinná na požiadanie podniku udeliť súhlas, aby chýbajúci rozsah bankových služieb
poskytla podniku iná banka. Podnik môže zmeniť financujúcu banku, len ak sa zmluvne
dohodne na vyrovnaní záväzkov voči doterajšej financujúcej banke.
(10)
Podnik vykonáva platby v bezhotovostnej forme. Hotovostné platby môže vykonávať len
do výšky 10 000 Sk denne.
§ 10
Vnútorná organizácia podniku
(1)
Vnútorná organizácia podniku a organizácia vnútorného riadenia je vo výhradnej pôsobnosti
podniku.
(2)
Vnútornú organizáciu podniku upravuje organizačný poriadok, prípadne iný podnikový
organizačný predpis. V označení vnútornej organizačnej jednotky podniku sa nesmie
použiť slovo „podnik“ alebo „organizácia“.
(3)
Podnik môže určiť, ktoré vnútorné organizačné jednotky sa zapíšu do obchodného registra
ako odštepné závody. Vedúci odštepného závodu je oprávnený robiť v mene podniku všetky
právne úkony týkajúce sa tohto odštepného závodu.
§ 11
Ochrana životného a prírodného prostredia a zdravia občanov
(1)
Podnik je pri svojej hospodárskej a sociálnej činnosti povinný čo najúčinnejšie chrániť
životné a prírodné prostredie pred škodlivými vplyvmi, ktoré jeho činnosť vyvoláva,
a najmä dbať na to, aby neohrozoval zdravie občanov. Z vlastných zdrojov financuje
a uskutočňuje opatrenia zamerané na odstránenie škôd vzniknutých jeho činnosťou a
opatrenia na tvorbu a ochranu všetkých zložiek životného a prírodného prostredia ohrozovaných
jeho činnosťou.
(2)
Podnik je povinný budovať zariadenia na ochranu životného a prírodného prostredia,
uvádzať tieto zariadenia do prevádzky spoločne s príslušným výrobným alebo nevýrobným
zariadením a trvale zabezpečovať ich plynulý a účinný chod.
Druhá hlava
Vznik a zánik podniku
§ 12
Vznik podniku
(1)
Podnik vzniká na základe rozhodnutia zakladateľa dňom zápisu do obchodného registra.
(2)
Návrh na zápis podniku do obchodného registra podáva zakladateľ. Zakladateľ je povinný
k návrhu na zápis podniku do obchodného registra pripojiť:
a)
zakladaciu listinu;
b)
súhlas príslušného orgánu štátnej správy s predmetom činnosti (podnikania), pokiaľ
osobitné predpisy taký súhlas vyžadujú.
(3)
Zakladateľ je povinný prerokovať založenie podniku s obcou.
§ 13
Zakladacia listina
(1)
Zakladaciu listinu podniku vydáva zakladateľ.
(2)
Zakladacia listina musí obsahovať:
a)
označenie zakladateľa;
b)
názov, sídlo podniku a jeho identifikačné číslo; názov musí vylučovať možnosť zámeny
s názvami iných organizácií a musí byť z neho zrejmé, že ide o štátny podnik;
c)
základný predmet činnosti (podnikania);
d)
vymedzenie majetku;6)
e)
výšku kmeňového imania; pokiaľ nemožno výšku kmeňového imania určiť, musí sa tak
stať do 60 dní odo dňa vzniku podniku;
f)
ustanovenia o prechode práv a povinností na podnik, pokiaľ sa práva a povinnosti
na podnik prevádzajú.
§ 14
Rozdelenie, zlúčenie a splynutie podniku
(1)
K rozdeleniu, zlúčeniu alebo splynutiu podniku dochádza na základe rozhodnutia zakladateľa
(zakladateľov) dňom zápisu do obchodného registra. Návrh na zápis podáva zakladateľ;
v prípade splynutia podnikov ten zo zakladateľov, ktorý bude voči novovzniknutému
podniku vykonávať funkciu zakladateľa (§ 17 ods. 2).
(2)
Ak pri zlúčení alebo pri splynutí doterajšie podniky dosahujú obrat alebo podiel
na trhu určený v osobitnom predpise,9)návrh na zápis do obchodného registra možno podať až po schválení zlúčenia alebo splynutia
podľa tohto predpisu.
(3)
Rozdelený podnik zaniká a jeho majetok a záväzky prechádzajú v rozsahu určenom zakladateľom
na novovzniknuté, prípadne preberajúce podniky.
(4)
Zlučovaný podnik zaniká a jeho majetok a záväzky prechádzajú na preberajúci podnik.
(5)
Pri splynutí podnikov doterajšie podniky zanikajú a ich majetok a záväzky prechádzajú
na novovzniknutý podnik.
(6)
K rozdeleniu, zlúčeniu a splynutiu podniku sa vyjadruje príslušný odborový orgán.
§ 15
Zánik podniku
(1)
Podnik zaniká:
a)
rozdelením, zlúčením, splynutím, zrušením bez likvidácie;
b)
likvidáciou zrušeného podniku.
(2)
Zánik podniku nastáva na základe skutočností uvedených v odseku 1 dňom výmazu podniku
z obchodného registra. Návrh na výmaz podniku z obchodného registra podáva zakladateľ,
prípadne likvidátor.
(3)
Pri zániku podniku zrušením bez likvidácie urobí zakladateľ opatrenia o všetkom jeho
majetku a záväzkoch. Ak tak neurobí, vykoná sa likvidácia podniku podľa osobitných
predpisov.
(4)
Zánik podniku podľa odseku 1 písm. b) je zakladateľ povinný prerokovať s Ministerstvom
pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
O zániku podniku zakladateľ informuje obec.
(5)
K zániku podniku podľa ustanovenia odseku 1 sa vyjadruje príslušný odborový orgán.
Likvidácia podniku
§ 15a
(1)
Likvidáciou podniku sa rozumie prevod majetku štátu na iné osoby na účel speňaženia
majetku a vyporiadania všetkých záväzkov zrušeného podniku. Pri vyporiadaní záväzkov
sa postupne uspokoja pohľadávky zamestnancov podniku, pohľadávky štátu a pohľadávky
ostatných veriteľov.
(2)
Návrh na zápis likvidácie podniku a na zápis likvidátora do obchodného registra podáva
registrovému súdu zakladateľ po predchádzajúcom súhlase ministerstva. Počas likvidácie
používa podnik svoje obchodné meno s dodatkom „v likvidácii“.
(3)
Zápisom podniku v likvidácii do obchodného registra prechádza zakladateľská funkcia
na ministerstvo.
(4)
Vstupom podniku do likvidácie zanikajú orgány podniku uvedené v § 18 a pôsobnosť konať vo všetkých veciach podniku prechádza na likvidátora. Likvidátorom
nemôže byť riaditeľ štátneho podniku vstupujúceho do likvidácie ani riaditeľom vymenovaní
zástupcovia podľa § 19 ods. 4.
(5)
Odmenu likvidátora určuje zakladateľ, pričom výšku odmeny určí hlavne s ohľadom na
dodržanie lehoty na skončenie likvidácie a na rozpočet likvidácie.
§ 15b
(1)
Pri vstupe podniku do likvidácie zakladateľ určí likvidátorovi lehotu, v ktorej likvidáciu
skončí.
(2)
Zakladateľ môže zlúčiť viaceré podniky v likvidácii do jedného podniku v likvidácii
a určiť likvidátora zlúčeného podniku. Likvidátor zlúčeného podniku splní záväzky
voči zamestnancom vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných pracovných
vzťahov, daňové povinnosti a ďalšie záväzky voči štátnemu rozpočtu, poistným fondom9a) a garančnému fondu9b) za podniky v likvidácii, ktoré zaniknú zlúčením.
§ 15c
(1)
Likvidátor je oprávnený konať v mene podniku dňom zápisu likvidácie podniku a prvého
zápisu likvidátora do obchodného registra. Pri zmene osoby likvidátora nový likvidátor
koná v mene podniku dňom, ku ktorému bol zakladateľom vymenovaný za likvidátora.
(2)
V priebehu likvidácie likvidátor je povinný
a)
zverejniť v Obchodnom vestníku oznámenie o vstupe podniku do likvidácie s výzvou,
aby všetci veritelia podniku a iné osoby a orgány, ktoré sú vstupom podniku do likvidácie
dotknuté, prihlásili svoje pohľadávky alebo iné práva v lehote, ktorá nesmie byť kratšia
ako 90 dní od vstupu podniku do likvidácie, inak tieto práva zanikajú,
b)
sústrediť v lehote do 60 dní od vstupu podniku do likvidácie peňažné prostriedky
podniku na jeden účet vo financujúcej banke,
c)
speňažiť majetok podniku v súlade s plánom likvidácie schváleným zakladateľom a po
prerokovaní s daňovým úradom,
d)
uspokojiť prednostne pohľadávky zamestnancov zrušeného podniku vzniknuté do skončenia
pracovného pomeru (mzda, náhrada mzdy, nároky vyplývajúce zo zodpovednosti zamestnávateľa
za škodu spôsobenú zamestnancom) a odstupné,
e)
zaplatiť odvody do štátneho rozpočtu, dane a poplatky vrátane záväzkov za návratné
finančné výpomoci z prostriedkov štátneho rozpočtu,
f)
odviesť poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové zabezpečenie
a príspevok do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky,
g)
vyporiadať záväzky a pohľadávky,
h)
oznámiť štátnemu archívu s regionálnou pôsobnosťou do jedného mesiaca odo dňa zápisu
likvidácie podniku do obchodného registra túto skutočnosť, následne vypracovať a predložiť
návrh na vyradenie registratúrnych záznamov, odovzdať archívne dokumenty, zabezpečiť
uloženie registratúrnych záznamov bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia lehôt
uloženia a oznámiť miesto ich uloženia.
(3)
Po schválení účtovnej závierky zakladateľom likvidátor je povinný
a)
odviesť majetkový zostatok, ktorý vyplynie z likvidácie (ďalej len „likvidačný zostatok“),
príslušnému daňovému úradu vo výške vyplývajúcej z osobitného predpisu10) a so zvyšným zostatkom naložiť podľa pokynov zakladateľa,
b)
zabezpečiť úschovu spisového materiálu a účtovných dokladov podľa osobitného predpisu,11)
c)
do 30 dní po skončení likvidácie podať registrovému súdu návrh na výmaz podniku z
obchodného registra.
(4)
Ak likvidátor zistí, že podnik v likvidácii je predlžený, podá bez zbytočného odkladu
návrh na vyhlásenie konkurzu.12)
(5)
Ak súd návrh likvidátora na vyhlásenie konkurzu zamietne pre nedostatok majetku,12a) likvidátor vypracuje záverečnú správu o skončení likvidácie, v ktorej uvedie, ako
bolo naložené s jeho majetkom vrátane súpisu nevyporiadaných záväzkov a pohľadávok
a označenia miesta, v ktorom sú uschované písomnosti. V prípade nevyporiadania všetkého
majetku zakladateľ rozhodne o jeho prevode do iného podniku v likvidácii podľa § 15b ods. 2. Ak je nevyporiadaný majetok v správe Slovenského pozemkového fondu,12b) spôsob, ako sa s ním naloží, určí Slovenský pozemkový fond.
(6)
Účtovnú závierku vypracovanú ku dňu vstupu podniku do likvidácie a plán likvidácie
majetku podniku je likvidátor povinný zaslať zakladateľovi a ministerstvu do 30 dní
odo dňa vstupu podniku do likvidácie. Plán likvidácie majetku doručí aj príslušnému
daňovému úradu. Personálnu časť plánu likvidácie (profesijnú skladbu, počty a termíny
uvoľňovania zamestnancov) prerokuje s príslušným odborovým orgánom.
(7)
Likvidátor štvrťročne predkladá zakladateľovi a ministerstvu správu o stave majetku
likvidovaného podniku a ku dňu skončenia likvidácie im predloží účtovnú závierku s
návrhom na vyporiadanie likvidačného zostatku spolu so záverečnou správou o priebehu
likvidácie.
(8)
Konanie podľa osobitných predpisov13) sa prerušuje vstupom podniku do likvidácie.
§ 15d
(1)
Majetok podniku speňaží likvidátor predajom vecí na verejnej dražbe s výnimkou
a)
predaja bytov a nebytových priestorov, na ktoré sa vzťahuje osobitný predpis,14)
b)
predaja pozemku, na ktorom je postavená stavba vo vlastníctve alebo spoluvlastníctve
inej fyzickej osoby alebo právnickej osoby a táto osoba má záujem o kúpu pozemku,15)
c)
predaja stavby, ak pozemok je vo vlastníctve alebo spoluvlastníctve inej fyzickej
osoby alebo právnickej osoby a táto osoba má záujem o kúpu stavby na tomto pozemku,15)
d)
predaja hnuteľných vecí v nadobúdacej hodnote do 20 000 Sk,
e)
bezodplatného prevodu vecí na zakladateľa, štátnu rozpočtovú organizáciu alebo štátnu
príspevkovú organizáciu podľa osobitného predpisu.
(2)
Pri organizovaní verejnej dražby likvidátor postupuje podľa ustanovení dražobného
poriadku. Po neúspešnej verejnej dražbe môže likvidátor organizovať najviac jednu
opakovanú verejnú dražbu.
(3)
Speňažiť majetok podniku iným spôsobom ako verejnou dražbou môže likvidátor podľa
osobitného predpisu16) len po neúspešnom vykonaní opakovanej verejnej dražby.
(4)
Likvidátor v lehote 15 dní od udelenia súhlasu ministerstva na speňaženie majetku
alebo nakladanie s majetkom iným spôsobom16) ako verejnou dražbou písomne vyzve fyzickú osobu alebo právnickú osobu na uzavretie
zmluvy o prevode správy alebo vlastníctva majetku.
(5)
Termín konania verejnej dražby likvidátor oznámi zakladateľovi a ministerstvu 14
dní vopred. Výťažok z verejnej dražby likvidátor odvedie na bankový účet podniku.
(6)
Po vykonaní príklepu môže sa vydražiteľ ujať držby vydraženej nehnuteľnosti. Lehota
na zaplatenie ceny za vydražený nehnuteľný majetok je 30 dní odo dňa konania verejnej
dražby. Po zaplatení za vydraženú nehnuteľnosť stáva sa vydražiteľ vlastníkom nehnuteľnosti
ku dňu vykonania príklepu. Návrh na zápis vydraženého nehnuteľného majetku do katastra
nehnuteľností podá likvidátor v lehote do 30 dní po zaplatení za vydraženú nehnuteľnosť.
(7)
Ak sa nehnuteľný majetok prevádza podľa osobitného predpisu14) bezodplatne na zakladateľa, ktorým je obec, likvidátor uzavrie s obcou zmluvu s podmienkou
obmedzenia prevodu nehnuteľností na obdobie piatich rokov odo dňa zápisu vlastníckeho
práva do katastra nehnuteľností. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na prevod bytov do
vlastníctva fyzických osôb.
§ 15e
(1)
Ku dňu skončenia likvidácie zriadi zakladateľ osobitný účet štátneho rozpočtu, ak
podnik v likvidácii mal v správe byty a uzavrel s nájomcami bytov zmluvy o prevode
vlastníctva bytov podľa osobitného predpisu.15) Príjmom osobitného účtu štátneho rozpočtu sú splátky kúpnej ceny, na ktoré sa kupujúci
zaviazali v zmluve o prevode vlastníctva bytu.
(2)
Zakladateľ zabezpečí vymáhanie splátok a vyúčtovanie úrokov z omeškania z nezaplatených
dlžných čiastok z kúpy bytov.
§ 15f
Ak likvidátor nespeňaží majetok štátu, ktorý je v správe Slovenského pozemkového fondu,12b) ani v opakovanej verejnej dražbe, môže stavby a nimi zastavané pozemky predať v obchodnej
verejnej súťaži16a) s predchádzajúcim písomným súhlasom Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky,
ktoré určí podmienky verejnej obchodnej súťaže.
§ 16
Oznamovacia povinnosť
(1)
Podnik, na ktorý prešiel majetok i záväzky zaniknutého podniku, je povinný bez meškania
upovedomiť podniky a iné subjekty, ktoré sú zánikom podniku dotknuté, o zániku podniku
a o prechode jeho majetku a záväzkov.
(2)
Ak podnik zanikne zrušením bez likvidácie, má oznamovaciu povinnosť zakladateľ; pri
likvidácii podniku má túto povinnosť likvidátor.
(3)
Zakladateľ, prípadne likvidátor uverejní tiež bez zbytočného odkladu zánik podniku
a prechod jeho majetku a záväzkov, ak mu zakladacia listina ustanovuje povinnosť uverejniť
tieto skutočnosti.
(4)
Podnik v likvidácii poskytne na účely kontroly požadované informácie, údaje a doklady
orgánom kontroly ministerstva a Úradu vlády Slovenskej republiky. Túto povinnosť má
jeho štatutárny orgán a nemôže sa jej zbaviť ani vtedy, ak sa svojej funkcie vzdá
alebo je z nej odvolaný.
§ 17
Dohoda zakladateľov
(1)
Ak sa zlúčenie alebo splynutie podnikov týka niekoľkých zakladateľov, rozhodujú títo
zakladatelia vo vzájomnej dohode. Pri rozhodovaní o splynutí podnikov sa zakladatelia
dohodnú, ktorý z nich bude voči novovzniknutému podniku vykonávať funkciu zakladateľa.
ČASŤ III
ORGÁNY PODNIKU A PRÁVA A POVINNOSTI ZAKLADATEĽA
Prvá hlava
Štátny podnik
Orgány podniku
§ 18
Orgány podniku sú riaditeľ a dozorná rada (ďalej len „rada“).
§ 19
Riaditeľ
(1)
Riaditeľa podniku vymenuje zakladateľ na základe výberového konania. Riaditeľ je
povinný v lehote do 30 dní odo dňa vymenovania predložiť zakladateľovi majetkové priznanie
v rozsahu ustanovenom v odsekoch 3 a 4.
(2)
Riaditeľ podniku nie je zamestnancom podniku, vzťah medzi podnikom a riaditeľom podniku
pri výkone jeho pôsobnosti riaditeľa podniku sa spravuje primerane ustanoveniami o
mandátnej zmluve, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak. Ďalšie práva a povinnosti
a spôsob odmeňovania dohodne zakladateľ s riaditeľom podniku v zmluve o výkone funkcie,17) ktorá musí byť uzavretá v písomnej forme. Po ukončení funkcie riaditeľa podniku môže
zakladateľ poveriť výkonom funkcie riaditeľa podniku bez výberového konania niektorého
z vedúcich zamestnancov podniku do vykonania výberového konania na funkciu riaditeľa
podniku podľa tohto zákona, a to najviac na tri mesiace.
(3)
Majetkové priznanie musí obsahovať údaje o
a)
nehnuteľnom majetku vrátane údajov o právnom dôvode a dátume nadobudnutia tohto majetku
a ceny jeho obstarania, pri bezodplatnom nadobudnutí ceny podľa osobitného predpisu,18)
b)
hnuteľnej veci, ktorej hodnota presahuje 200 000 Sk vrátane údajov o právnom dôvode
nadobudnutia tejto veci, ceny obstarania, pri bezodplatnom nadobudnutí ceny obvyklej,
c)
majetkovom práve a inej majetkovej hodnote, ktorých hodnota presahuje 200 000 Sk
vrátane údajov o právnom dôvode nadobudnutia tohto majetkového práva alebo inej majetkovej
hodnoty, pri odplatnom prevode ceny obstarania, pri bezodplatnom nadobudnutí ceny
obvyklej.
(4)
Súčasťou majetkového priznania je aj vyhlásenie o podnikateľských aktivitách a o
majetkových podieloch riaditeľa v iných právnických osobách a majetkových podieloch
jemu blízkych osôb19) v iných právnických osobách.
(5)
Úmyselné uvedenie neúplných alebo nepravdivých údajov v majetkovom priznaní je dôvodom
na odvolanie z funkcie.
(6)
Riaditeľ riadi činnosť podniku a ako štatutárny orgán koná vo všetkých jeho veciach;
zodpovedá za hospodárnosť pri nakladaní s majetkom v správe podniku. Riaditeľ je povinný
vykonávať svoju pôsobnosť s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami podniku,
najmä je povinný zaobstarať si a pri rozhodovaní zohľadniť všetky dostupné informácie
týkajúce sa predmetu rozhodnutia, zachovávať mlčanlivosť o dôverných informáciách
a skutočnostiach, ktorých prezradenie tretím osobám by mohlo podniku spôsobiť škodu
alebo ohroziť jeho záujmy a pri výkone svojej pôsobnosti nesmie uprednostňovať svoje
záujmy alebo záujmy tretích osôb pred záujmami podniku.
(7)
Porušením svojich povinností pri výkone funkcie je riaditeľ povinný nahradiť škodu,
ktorú podniku spôsobil. Najmä je povinný nahradiť škodu, ktorá podniku vznikne tým,
že poskytne plnenie alebo nadobudne majetok v rozpore s týmto zákonom.
(8)
Riaditeľ je povinný informovať radu o všetkých skutočnostiach, ktoré sú mu známe
a ktoré môžu ovplyvniť podnikateľskú činnosť, stav majetku podniku a jeho likviditu.
Na požiadanie rady je riaditeľ povinný zúčastniť sa na zasadaní rady a podať jej členom
k predloženým materiálom informácie v požadovanom rozsahu.
(9)
Po prerokovaní v rade riaditeľ predkladá zakladateľovi na schválenie ročnú účtovnú
závierku, návrh na rozdelenie zisku a koncepciu rozvoja podniku. Koncepcia rozvoja
podniku obsahuje najmä
a)
plán výnosov a nákladov,
b)
plán vývoja aktív a zdrojov ich krytia,
c)
plán finančných tokov,
d)
plán úverového zaťaženia,
e)
plán investícií a predaja majetku,
f)
plán rozdelenia zisku.
(10)
Mesačný plat a ročné odmeny z podielu na zisku riaditeľa určuje zakladateľ; výška
mesačného platu riaditeľa nesmie presiahnuť 8-násobok priemernej mzdy dosahovanej
v národnom hospodárstve a ročné odmeny z podielu na zisku nesmú presiahnuť 10-násobok
priemernej mzdy dosahovanej v národnom hospodárstve.
(11)
Riaditeľ vymenúva a odvoláva svojho zástupcu z radov zamestnancov podniku, ktorý
ho v čase jeho neprítomnosti zastupuje v plnom rozsahu jeho práv a povinností. Ak
riaditeľ určí viacerých zástupcov, určí aj poradie, v akom ho zastupujú. Ďalej vymenúva
a odvoláva ďalších sebe priamo podriadených zamestnancov podniku.
(12)
Riaditeľ podniku a vedúci zamestnanci nemôžu byť členmi štatutárneho orgánu alebo
dozornej rady obchodnej spoločnosti, ak na ich menovanie do tejto funkcie nedal predchádzajúci
súhlas zakladateľ.
(13)
Osoby uvedené v odseku 11 a osoby im blízke19) nemôžu mať majetkovú účasť v obchodnej spoločnosti s podobným predmetom podnikania,
ako má podnik, v ktorom sú v pracovnom pomere, alebo v obchodnej spoločnosti, ktorá
je dodávateľom tohto podniku s výnimkou majetkovej účasti podľa osobitného predpisu.6i)
(14)
Podnik môže poskytnúť úver, pôžičku, previesť alebo poskytnúť do užívania majetok
podniku alebo zabezpečiť záväzok riaditeľovi, prokuristovi alebo inej osobe, ktorá
je oprávnená konať za podnik, a osobám im blízkym alebo osobám, ktoré konajú na ich
účet len na základe predchádzajúceho súhlasu rady a za podmienok obvyklých v bežnom
obchodnom styku.
(15)
Výkon funkcie riaditeľa končí jeho úmrtím, vzdaním sa alebo odvolaním. Riaditeľa
odvoláva zakladateľ.
§ 19a
Výberové konanie na riaditeľa podniku, predsedu a členov rady
(1)
Výberové konanie na riadiace a kontrolné funkcie podniku vyhlasuje zakladateľ v tlači
alebo v iných všeobecne prístupných prostriedkoch masovej komunikácie najmenej päť
týždňov pred jeho začatím s uvedením údajov, ktorými sú
a)
názov podniku vrátane sídla podniku,
b)
požadované kvalifikačné predpoklady na vykonávanie týchto funkcií,
c)
špecifické kritériá a požiadavky na uchádzačov,
d)
zoznam požadovaných dokladov,
e)
dátum a miesto podania žiadosti o účasť na výberovom konaní.
(2)
Výberové konanie uskutočňuje výberová komisia, ktorú menuje zakladateľ. Výberová
komisia má päť členov, z toho najmenej jedného člena zvoleného zamestnancami podniku.
Ak člen komisie zistí, že môže byť predpojatý, oznámi túto skutočnosť zakladateľovi.
(3)
Výberová komisia zašle uchádzačovi, ktorý spĺňa predpoklady ustanovené v odseku 1
písm. b) a c), pozvánku na výberové konanie najmenej sedem dní pred jeho začatím.
(4)
Výberová komisia zhodnotí výsledok výberového konania a na základe výsledkov určí
poradie uchádzačov. Poradie uchádzačov je záväzné pri vymenúvaní do funkcie riaditeľa
podniku a predsedu alebo člena rady.
(5)
Výberová komisia písomne oznámi uchádzačom výsledok výberového konania do siedmich
dní odo dňa jeho skončenia.
(6)
Zakladateľ zverejní výsledok výberového konania, poradie a splnenie požadovaných
kritérií jednotlivými uchádzačmi rovnakým spôsobom ako pri vyhlásení výberového konania.
(7)
Ak výberová komisia nevyberie uchádzača, zakladateľ vyhlási nové výberové konanie.
§ 20
Zloženie rady a jej funkčné obdobie
(1)
Počet členov rady určí zakladateľ; ich počet je vždy nepárny.
(2)
Predsedu rady ustanovuje do funkcie na základe výberového konania a z nej odvoláva
zakladateľ z osôb, ktoré nie sú zamestnancami podniku. Ostatných členov rady polovicu
volí a odvoláva pracovný kolektív alebo jeho delegáti, a to z členov pracovného kolektívu
tajným hlasovaním; ak v podniku pôsobí odborová organizácia, jedného člena zastupujúceho
pracovný kolektív deleguje odborová organizácia zo svojich členov. Druhú polovicu
členov rady ustanovuje do funkcie na základe výberového konania a z nej odvoláva zakladateľ
z osôb, ktoré nie sú zamestnancami podniku.
(3)
Členov rady nemôže byť riaditeľ ani jeho zástupca.
(4)
Vzťah medzi podnikom a členom rady pri výkone ich pôsobnosti člena dozornej rady
sa spravuje primerane ustanoveniami o mandátnej zmluve, pokiaľ tento zákon neustanovuje
inak. Prípadné ďalšie práva a povinnosti a spôsob odmeňovania dohodne zakladateľ s
členmi rady v zmluve o výkone funkcie,17) ktorá musí byť uzavretá v písomnej forme. Predseda a členovia rady sú povinní po
vymenovaní do funkcie v lehote do 30 dní oznámiť zakladateľovi majetkové priznanie
v rozsahu ustanovenom v § 19 ods. 3 a 4 a svoje majetkové podiely v iných právnických osobách a majetkové podiely jemu blízkych
osôb19) v iných právnických osobách. § 19 ods. 5 sa použije obdobne.
(5)
Predseda a členovia rady vykonávajú svoju pôsobnosť s odbornou starostlivosťou a
v súlade so záujmami podniku, najmä sú povinní zaobstarať si a pri rozhodovaní zohľadniť
všetky dostupné informácie týkajúce sa predmetu rozhodnutia, zachovávať mlčanlivosť
o dôverných informáciách a skutočnostiach, ktorých prezradenie tretím osobám by mohlo
podniku spôsobiť škodu alebo ohroziť jeho záujmy a pri výkone svojej pôsobnosti nesmú
uprednostňovať svoje záujmy alebo záujmy tretích osôb pred záujmami podniku.
(6)
Členovia rady sú oprávnení nahliadať do všetkých dokladov a záznamov týkajúcich sa
činností podniku. Kontrolujú správnosť vedenia účtovných záznamov a kontrolujú, či
sa podnikateľská činnosť podniku uskutočňuje v súlade s právnymi predpismi, internými
predpismi podniku a pokynmi zakladateľa.
(7)
Členovia rady, ktorí porušili svoje povinnosti pri výkone svojej pôsobnosti, sú povinní
spoločne a nerozdielne nahradiť škodu, ktorú podniku spôsobili.
(8)
Predseda zvoláva zasadnutia rady a vedie ich rokovanie. Rada volí zo svojich členov
podpredsedu, ktorý zastupuje predsedu v čase jeho neprítomnosti.
(9)
Funkčné obdobie rady je 5 rokov. Pred uplynutím funkčného obdobia sa člen rady môže
svojej funkcie vzdať písomným podaním rade. Ak sa počet členov rady ustanovených zakladateľom
zníži, je zakladateľ povinný bez meškania ustanoviť nového člena rady. Ak sa počet
členov rady volených pracovným kolektívom zníži, postupuje sa podľa volebného poriadku
pre voľby a odvolanie členov rady.
(10)
Odmena člena rady za mesiac nesmie presiahnuť 10-násobok priemernej mzdy dosahovanej
v národnom hospodárstve; to neplatí pre podiel členov rady na zisku podniku.
§ 21
Pôsobnosť rady
(1)
Rada
a)
prerokúva ročnú a mimoriadnu účtovnú závierku a rozhoduje o rozdelení zisku a úhrade
strát,
b)
schvaľuje návrh na obstaranie hmotného a nehmotného majetku, v súlade so štatútom,
c)
schvaľuje návrhy na financovanie hmotného a nehmotného majetku úverom v súlade so
štatútom,
d)
prerokúva základné otázky koncepcie rozvoja podniku a jeho podnikateľskej činnosti,
e)
dohliada na vedenie a hospodárenie podniku,
f)
kontroluje údaje v účtovných knihách, ako aj ďalších dokladoch,
g)
v odôvodnených prípadoch odporúča zakladateľovi odvolať riaditeľa,
h)
vyjadruje sa k rozdeleniu, zlúčeniu, splynutiu a zrušeniu podniku,
ch)
podáva zakladateľovi polročnú a ročnú správu o hospodárení podniku,
i)
schvaľuje výber audítora na overenie účtovnej závierky,
j)
schvaľuje poskytnutie úveru, pôžičky, prevod majetku podniku, poskytnutie majetku
podniku do užívania alebo zabezpečenie záväzku riaditeľovi, prokuristovi alebo inej
osobe, ktorá je oprávnená konať za podnik, a osobám im blízkym19) za podmienok obvyklých v bežnom obchodnom styku.
(2)
Na prijatie uznesenia rady je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov všetkých členov
rady.
§ 22
Práva a povinnosti zakladateľa
(1)
Zakladateľ môže po prerokovaní v rade rozhodnúť o zlúčení, splynutí, rozdelení alebo
zrušení podniku
a)
na základe programu štrukturálnych zmien národného hospodárstva (rozvoj alebo útlm
odvetví alebo odboru), schváleného vládou;
b)
na návrh podniku (podnikov), o ktorých zlúčenie, splynutie, rozdelenie alebo zrušenie
ide;
c)
ak podnik svojím hospodárením ohrozuje alebo neoprávnene znižuje svoje kmeňové imanie
alebo nie je schopný plniť svoje odvodové alebo daňové povinnosti alebo nie je schopný
vytvárať povinné podnikové fondy v určenom rozsahu alebo ak vykazuje vo dvoch po sebe
nasledujúcich ročných účtovných závierkach stratu.
(2)
Zakladateľ schvaľuje štatút rady a jej rokovací poriadok.
(3)
Zakladateľ môže v odôvodnených prípadoch uložiť riaditeľovi povinnosť vyčleniť z
majetku administratívnu budovu, ktorá neslúži pre potreby štátneho podniku, z dôvodu
celospoločenského záujmu pre potreby orgánov štátnej správy.
Druhá hlava
Štátny podnik na uspokojovanie verejnoprospešných záujmov
§ 23
Predmet činnosti podniku
(1)
Pre podniky, ktorých základným predmetom činnosti je uspokojovanie verejnoprospešných
záujmov a v ktorých je táto skutočnosť vyjadrená v zakladacej listine, platia ustanovenia
tohto zákona s odchýlkami ustanovenými v tejto hlave.
(2)
Zakladateľ je oprávnený určiť podniku v zakladacej listine v rámci základného predmetu
činnosti povinný predmet činnosti a tento povinný predmet činnosti meniť. Zakladateľ
môže tiež pre povinný predmet činnosti obmedziť podniku jeho územnú pôsobnosť.
(4)
Zakladateľ podniku
a)
prerokúva a schvaľuje základné otázky koncepcie rozvoja podniku,
b)
dohliada na vedenie a hospodárenie podniku,
c)
schvaľuje návrhy na financovanie hmotného a nehmotného majetku úverom.
§ 24
Orgány podniku
V podniku sa nezriaďuje rada.
§ 25
Ročná účtovná závierka a použiteľný zisk
Zakladateľ na návrh riaditeľa schvaľuje ročnú účtovnú závierku a rozhoduje o rozdelení
použiteľného zisku.
§ 26
Zlúčenie, rozdelenie, splynutie a zrušenie podniku
(1)
Zakladateľ môže po prerokovaní s obcou rozhodnúť o zlúčení, splynutí, rozdelení alebo
zrušení podniku aj z iných dôvodov, než ktoré sú uvedené v § 22.
(2)
K opatreniu podľa odseku 1 sa vyjadruje príslušný odborový orgán.
ČASŤ IV
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Spoločné ustanovenia
§ 27
Zakladateľ môže za podmienok ustanovených týmto zákonom podniku priznať alebo odňať
charakter podniku, ktorého základným predmetom činnosti je uspokojovanie verejnoprospešných
záujmov.
§ 29
V podniku vzniknutom podľa tohto zákona je zakladateľ povinný zabezpečiť ustanovenie
rady najneskôr do 60 dní od vzniku podniku, ak nejde o podnik pre uspokojovanie verejnoprospešných
záujmov.
§ 30
Postavenie, práva a povinnosti odborových orgánov ustanovené právnymi predpismi alebo
vyplývajúce z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, nie sú
týmto zákonom dotknuté.
Prechodné ustanovenia
§ 31
(1)
Podniky vzniknuté podľa zákona č. 88/1988 Zb. o štátnom podniku sa považujú odo dňa účinnosti tohto zákona za vzniknuté podľa tohto
zákona. Doterajšie vnútorné organizačné jednotky týchto podnikov zapísané v obchodnom
registri sa odo dňa účinnosti tohto zákona považujú za odštepné závody podľa tohto
zákona.
(2)
V podnikoch uvedených v odseku 1 zanikajú dňom účinnosti tohto zákona doterajšie
orgány samosprávy.
(3)
Pri likvidácii podniku začatej pred 1. októbrom 1999 s výnimkou § 15d sa postupuje podľa doterajších predpisov.
§ 31a
Funkčné obdobie členov rady ustanovených a zvolených podľa doterajších predpisov sa
skončí ustanovením a zvolením členov rady podľa tohto zákona, ktoré zabezpečí zakladateľ
do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 31b
(1)
Zakladateľ podniku vymenuje riaditeľa podniku a členov rady podľa tohto zákona na
základe výberového konania najneskôr do 31. decembra 2002.
(2)
Právny vzťah riaditeľa podniku a členov rady vymenovaných do funkcie podľa doterajších
predpisov sa spravuje podľa doterajších predpisov až do ich odvolania zakladateľom
podniku. Ak zakladateľ neodvolá z funkcie riaditeľa podniku a členov rady vymenovaných
podľa doterajších predpisov do 31. decembra 2002, výkon ich funkcie zaniká 31. decembra
2002.
§ 35
Pokiaľ sa v právnych predpisoch používa pojem štátna hospodárska organizácia, rozumie
sa tým aj štátny podnik podľa tohto zákona, pokiaľ nie je ustanovené inak.
Záverečné ustanovenia
§ 36
Vláda Slovenskej republiky upraví nariadením finančné hospodárenie podnikov.
§ 37
Zrušuje sa zákon č. 88/1988 Zb. o štátnom podniku.
§ 38
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. májom 1990.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Príloha
DRAŽOBNÝ PORIADOK PRE DRAŽBU VECÍ ŠTÁTNYCH PODNIKOV V LIKVIDÁCII
Čl. I
Základné ustanovenia
(1)
Tento dražobný poriadok upravuje podmienky a postup verejnej dražby (ďalej len „dražba“)
vyhlásenej likvidátorom štátneho podniku (ďalej len „likvidátor“) v likvidácii.
(2)
Predmetom dražby môže byť jedna alebo viac nehnuteľných alebo hnuteľných vecí (ďalej
len „majetok“), ktoré sú vo vlastníctve štátu a v správe štátneho podniku v likvidácii.
(3)
Predmetom dražby nemôže byť majetok, na ktorý boli uplatnené reštitučné nároky, kultúrne
pamiatky, ochranné lesy a lesy osobitného určenia chránené osobitnými predpismi. Predmetom
dražby nemôže byť ani majetok, ktorý je zaťažený záložným právom alebo je predmetom
súdneho sporu.
(4)
Pri určovaní podmienok dražby likvidátor musí brať do úvahy potrebu vyporiadať pohľadávky
veriteľov v plnej výške. V opačnom prípade prichádza do úvahy možnosť odporovateľnosti
proti právnemu úkonu podľa § 42a Občianskeho zákonníka.
Čl. II
Organizovanie dražby
(1)
Organizátorom dražby je likvidátor štátneho podniku v likvidácii alebo ním poverená
fyzická osoba, alebo právnická osoba, ktorej predmetom podnikania je výkon dražieb.
Likvidátor riadi prípravu, priebeh a realizáciu výsledkov dražby v súlade s platnými
predpismi a s týmto dražobným poriadkom.
(2)
Likvidátor vydá ku každej dražbe osobitné oznámenie o vyhlásení dražby (ďalej len
„oznámenie“), ktoré obsahuje najmä
a)
názov a sídlo štátneho podniku v likvidácii, ktorý má majetok v správe,
b)
špecifikáciu nehnuteľného majetku s uvedením identifikačných údajov z katastra nehnuteľností
a prípadných záväzkov, ktoré viaznu na nehnuteľnostiach (vecné bremená),
c)
súpis hnuteľného majetku,
d)
vyvolávaciu cenu určenú znaleckým posudkom,
e)
miesto, dátum a čas konania dražby,
f)
výšku dražobnej zábezpeky, miesto a spôsob jej zloženia,
g)
podmienky, za ktorých môže záujemca vykonať obhliadku draženého majetku a nahliadnuť
do majetkovoprávnej dokumentácie a do dražobného poriadku,
h)
osoby oprávnené dražiť,
ch)
lehotu na zaplatenie ceny dosiahnutej vydražením pod následkom prepadnutia dražobnej
zábezpeky.
(3)
Oznámenie sa musí zverejniť najneskôr 14 dní pred dňom konania dražby v dennej tlači
distribuovanej celoštátne. V rovnakej lehote musí o dražbe informovať zakladateľa
a Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky.
(4)
Vyvolávacia cena je
a)
cena nehnuteľností a trvalých porastov určená znaleckým posudkom,
b)
cena hnuteľností určená znaleckým posudkom alebo odhadom,
c)
cena zásob v čase dražby alebo súčet ich cien vykazovaných v účtovníctve.
Na dražbu sa nevzťahujú cenové predpisy.
(5)
Dražobná zábezpeka sa určuje vo výške 10 % z ceny určenej znaleckým posudkom alebo
odhadom, ak v oznámení nie je uvedené inak.
(6)
Dokladom o zložení dražobnej zábezpeky je výpis z bankového účtu dražiteľa o platbe
prevedenej na bankový účet určený likvidátorom. Ak bola dražobná zábezpeka zložená
v hotovosti, preukazuje sa dražiteľ dokladom o jej zaplatení.
(7)
Dražobná zábezpeka sa započítava do ceny dosiahnutej vydražením.
(8)
Ak vydražiteľ nezaplatí cenu dosiahnutú vydražením v termíne, ktorý je určený v oznámení,
dražobná zábezpeka v plnej výške prepadá v prospech štátneho podniku v likvidácii.
(9)
Dražiteľom, ktorí neboli na dražbe úspešní, sa dražobná zábezpeka vráti v plnej výške;
likvidátor ju vráti do siedmich dní od konania dražby na bankový účet alebo na adresu,
ktorú určí dražiteľ.
(10)
Ak predmet dražby nie je vydražený v prvom kole, uskutoční sa opakovaná dražba. Na
opakovanú dražbu sa vzťahujú podmienky uvedené v čl. IV bode 13 dražobného poriadku.
Čl. III
Podmienky účasti na dražbe
(1)
Záujemca o dražbu je povinný
a)
preukázať totožnosť a dať sa zapísať do zoznamu dražiteľov; ak je záujemca o dražbu
právnická osoba, je ten, kto je oprávnený v jej mene konať, povinný predložiť splnomocnenie,
preukázať svoju totožnosť a predložiť výpis z obchodného registra,
b)
preukázať zloženie dražobnej zábezpeky vo výške určenej v oznámení,
c)
zaplatiť poplatok 1 000 Sk za oprávnenie zúčastniť sa na dražbe.
(2)
Ak záujemca o dražbu nesplní niektorú z podmienok uvedených v odseku 1, nemôže sa
na dražbe zúčastniť.
(3)
Záujemca sa pri vstupe do dražobnej miestnosti zapíše do zápisného hárka a svojím
podpisom potvrdí súhlas s dražobným poriadkom. V zápisnom hárku sa uvedú tieto údaje:
a)
meno a priezvisko fyzickej osoby alebo obchodný názov právnickej osoby, prípadne
meno a priezvisko osoby splnomocnenej zúčastniť sa ako dražiteľ na dražbe a predložiť
výpis z obchodného registra,
b)
identifikačné číslo dokladu totožnosti,
c)
číslo a dátum výpisu z obchodného registra,
d)
číslo a dátum dokladu o zložení dražobnej zábezpeky.
(4)
Záujemcovi, ktorý sa preukázal požadovanými dokladmi, zaplatil dražobný poplatok
a zapísal sa do zápisného hárka, pridelí likvidátor tabuľku s dražobným číslom.
Čl. IV
Priebeh dražby
(1)
Dražbu vykonáva licitátor, ktorého vymenúva likvidátor. Za licitátora možno vymenovať
fyzickú osobu staršiu ako 18 rokov, bezúhonnú a spôsobilú na výkon tejto činnosti.
Likvidátor dražby je povinný pripraviť pre dražbu náhradného licitátora pre prípad,
ak by licitátor vo svojej činnosti nemohol pokračovať. Licitátor sa nesmie sám ani
prostredníctvom svojho zástupcu uchádzať o majetok, ktorý je predmetom dražby.
(2)
Na činnosť licitátora dohliada likvidátor.
(3)
Ak licitátor neplní svoje povinnosti v súlade s dražobným poriadkom, môže ho likvidátor
odvolať a na jeho miesto určiť náhradného licitátora.
(4)
Licitátor začína dražbu oznámením predmetu dražby a vyvolávacej ceny. Zároveň oznámi,
či ide o prvú alebo o opakovanú dražbu.
(5)
Dražitelia, ak majú záujem o dražený majetok, reagujú na oznámenie vyvolávacej ceny
zdvihnutím tabuľky s dražobným číslom. Ak o dražený majetok prejaví záujem iba jeden
dražiteľ, licitátor úderom dražobného kladivka určí predmet dražby tomuto dražiteľovi.
Ak o dražený majetok prejaví záujem viac dražiteľov, určí z nich licitátor toho, kto
sa prihlásil prvý. V prospech tohto dražiteľa opakuje licitátor ponuku ceny tri razy
spolu s dodatkom „prvý raz“, „druhý raz“, „tretí raz“.
(6)
Licitátor opakuje ponuku bez unáhlenia. Po treťom opakovaní ponuky licitátor určí
príklepom majetok do vlastníctva tomu, kto urobil poslednú ponuku.
(7)
Ak iný dražiteľ do príklepu licitátora ponúkne vyššiu sumu, licitátor pokračuje v
dražbe od tejto poslednej ponuky. Najnižšia suma, o ktorú možno ponuku zvýšiť, je
1 000 Sk, ak v oznámení nie je určené inak.
(8)
Pri dražbe nehnuteľnosti v opakovanej dražbe môže likvidátor znížiť cenu najviac
o 30 % vyvolávacej ceny. Ak sú predmetom dražby len hnuteľnosti a nepodarí sa ich
vydražiť spôsobom uvedeným v odsekoch 4 až 7 a ak sa zúčastní na dražbe najmenej päť
osôb, licitátor vyvolávaciu cenu postupne znižuje, a to vždy o 10 %, najviac však
o 30 % vyvolávacej ceny.
(9)
Ak v prípade uvedenom v odseku 8 prejaví záujem o dražený majetok niektorý z dražiteľov,
opakuje licitátor v jeho prospech zníženú vyvolávaciu cenu tri razy spolu s dodatkom
„prvý raz“, „druhý raz“, „tretí raz“.
(10)
Licitátor opakuje zníženú vyvolávaciu cenu bez unáhlenia. Po treťom opakovaní zníženej
vyvolávacej ceny licitátor príklepom určí dražený majetok do vlastníctva tomu, kto
oň prejavil záujem.
(11)
Ak iný dražiteľ do príklepu licitátora ponúkne vyššiu cenu, licitátor postupuje podľa
odsekov 4 až 7.
(12)
Ak sa nepodarí predmet dražby v prvom kole vydražiť spôsobom uvedeným v odsekoch
4 až 11, licitátor dražbu skončí.
(13)
Pri opakovanej dražbe sa postupuje podľa odsekov 4 až 12.
(14)
O výsledku dražby spíše likvidátor zápisnicu, v ktorej sa uvedie deň a miesto konania
dražby, vydražený majetok, meno a adresa vydražiteľa, vyvolávacia cena, vydražená
cena a výška dražobnej zábezpeky zložená vydražiteľom. V zápisnici sa uvedie suma,
ktorú je vydražiteľ povinný doplatiť k dražobnej zábezpeke na určený bankový účet,
a lehota na zaplatenie. Zápisnica ďalej musí obsahovať zoznam vydraženého majetku,
v prípade nehnuteľného majetku musí obsahovať údaje potrebné na vykonanie zápisu do
katastra nehnuteľností. Zápisnicu podpíše likvidátor, licitátor a vydražiteľ. Originál
zápisnice prevezme vydražiteľ, kópiu zápisnice s originálnymi podpismi uschováva likvidátor.
(15)
Likvidátor vydá vydražiteľovi potvrdenie o tom, že mu bola vec vydražená a že je
povinný za vydraženú nehnuteľnosť zaplatiť kúpnu cenu v lehote do 30 dní. Potvrdenie
musí obsahovať všetky náležitosti uvedené v zápisnici spolu s dátumom a celkovou uhradenou
sumou. Potvrdenie o predaji slúži ako doklad na vykonanie zápisu do katastra nehnuteľností.
(16)
Návrh na zápis do katastra nehnuteľností podáva likvidátor v lehote do 30 dní odo
dňa zaplatenia kúpnej ceny vydraženej nehnuteľnosti.
(17)
Vydraženú hnuteľnosť odovzdá likvidátor vydražiteľovi až po zaplatení kúpnej ceny.
Čl. V
Záverečné ustanovenie
Na dražby vecí štátnych podnikov v likvidácii sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a primerane
ustanovenia zákona č. 427/1990 Zb. o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby
v znení neskorších predpisov.
1)
§ 27 a nasl. a § 70 Zákonníka práce č. 65/1965 Zb. v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 52/1989 Zb.).
2)
§ 26a a nasl. Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
3)
Napr. § 251 Zákonníka práce.
4)
§ 26a až 26d Hospodárskeho zákonníka.§ 2 ods. 1 písm. e), § 2a a § 46d zákona č. 121/1962 Zb. o hospodárskej arbitráži v znení neskorších predpisov.
5)
6a)
Napr. zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení zákona č. 626/1992 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 124/1993 Z. z.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľnosti v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 87/1993 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 319/1992 Zb. o cestnej dani.
§ 4 ods. 2 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľnosti v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 87/1993 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 319/1992 Zb. o cestnej dani.
§ 4 ods. 2 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
6b)
§ 20 ods. 4 zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
6c)
§ 28 zákona č. 286/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
6d)
§ 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho
zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 159/1993 Z. z.
6e)
Napr. § 38 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov.
6f)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1992 Zb. o audítoroch a Slovenskej komore audítorov.
§ 20 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
§ 20 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
6g)
Zákon zmenkový a šekový č. 191/1950 Zb.
6h)
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
6ch)
Zákon č. 21/1992 Zb. o bankách.
6i)
§ 24 zákona č. 92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
6j)
§ 20 a 21 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
7)
§ 348 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
8)
Napríklad § 303 a nasl. Obchodného zákonníka.
9)
§ 9 a nasl. zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 188/1994 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže.
9a)
Napríklad § 57 ods. 1 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
9c)
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov.
10)
Zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení zákona č. 626/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 124/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 326/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 367/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 368/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 281/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 126/1996 Z. z.
11)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 149/1975 Zb. o archívnictve v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 571/1991 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z.
12)
Zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení zákona č. 471/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 91/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 122/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z.
12a)
§ 13 zákona č. 328/1991 Zb. v znení zákona č. 238/2000 Z. z.
12b)
§ 17 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších
predpisov.
13)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1996 Z. z. Colný zákon, zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení
neskorších predpisov.
14)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
15)
Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.
16)
§ 47b zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
18)
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 465/1991 Zb. o cenách stavieb, pozemkov, trvalých porastov, úhradách za zriadenie práva osobného
užívania a náhradách za dočasné užívanie pozemkov v znení neskorších predpisov.