297/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 19.07.1990
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 19.07.1990 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 297/1990 Zb. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.07.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 19.07.1990 |
Dátum účinnosti od: | 19.07.1990 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
569/1990 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií o dovoznej prirážke |
223/1991 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva hospodárstva o zrušení vyhlášky Štátnej plánovacej komisie č. 104/1985 Zb. o palivových a energetických základniach |
194/1988 Zb. | Zákon o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy |
297
ZÁKON
z 19. júla 1990,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy
Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Čl. I
Zákon č. 194/1988 Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy sa
mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 sa vypúšťajú slová „vytýčených Komunistickou stranou Československa“.
2.
V § 9 sa vypúšťa odsek 6.
3.
§ 18 ods. 1 znie:
„(1)
Federálne ministerstvá informujú verejnosť o návrhoch závažných opatrení týkajúcich
sa najmä životnej úrovne, ochrany zdravia, sociálnych a kultúrnych potrieb občanov.“.
4.
§ 19 až 21 včítane nadpisu znejú:
„Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie
§ 19
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie je ústredným orgánom štátnej správy
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky pre dlhodobú stratégiu hospodárskeho a
sociálneho rozvoja.
§ 20
(1)
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie spoločne s ústrednými orgánmi pre
národohospodársku stratégiu republík a v spolupráci s ústrednými orgánmi federácie
a republík koordinuje prípravu stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, vypracúva jej návrhy a predkladá ich vláde Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(2)
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie v procese prípravy a tvorby stratégie
hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vypracúva
najmä návrhy:
a)
základných smerov, vecných a systémových podmienok hospodárskeho a sociálneho rozvoja
a štátnej politiky štrukturálnych zmien;
b)
koncepcií rozvoja vedy a vedecko-technickej politiky;
c)
koncepcie ekonomického zabezpečenia obranyschopnosti a bezpečnosti štátu;
d)
dlhodobých koncepcií zapojenia česko-slovenskej ekonomiky do svetovej ekonomiky;
e)
hlavných zámerov v oblasti životných podmienok a životnej úrovne obyvateľstva.
§ 21
Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie vyhodnocuje uskutočňovanie stratégie
hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ako
aj opatrenia prijatá na jej realizáciu a ich účinnosť.“.
5.
§ 22 sa vypúšťa.
6.
§ 23 a 24 včítane nadpisu znejú:
„Federálny výbor pre životné prostredie
§ 23
Federálny výbor pre životné prostredie je ústredným orgánom štátnej správy Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky pre oblasť životného prostredia.
§ 24
(1)
Federálny výbor pre životné prostredie v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi republík
pre životné prostredie a ďalšími federálnymi ústrednými orgánmi štátnej správy a ústrednými
orgánmi štátnej správy republík spracúva návrh štátnej ekologickej politiky a spôsoby
jej realizácie. Po prerokovaní vo vládach republík predkladá návrh tejto politiky
vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(2)
Federálny výbor pre životné prostredie v úzkej súčinnosti s ústrednými orgánmi republík
pre životné prostredie a s ďalšími ústrednými orgánmi federácie a republík spôsob
realizácie štátnej ekologickej politiky, najmä
a)
navrhuje programy realizácie štátnej ekologickej politiky, včítane vybraných stavieb
na ochranu životného prostredia, prevažne financovaných z rozpočtu federácie;
b)
koordinuje v nadväznosti na medzinárodné dohody celoštátny informačný systém o životnom
prostredí;
c)
podnecuje a podporuje riešenie vybraných vedeckých a technických problémov v oblasti
životného prostredia;
d)
navrhuje ekonomické nástroje realizácie štátnej ekologickej politiky.
(3)
Federálny výbor pre životné prostredie koordinuje plnenie úloh na úseku územného
plánovania a stavebného poriadku vo veciach, ktoré sa svojimi dôsledkami dotýkajú
oboch republík alebo ktoré sa dotýkajú záujmov susedných štátov.
(4)
Federálny výbor pre životné prostredie uskutočňuje medzinárodnú spoluprácu v pôsobnosti
federácie a koordinuje medzinárodnú spoluprácu v pôsobnosti republík.
(5)
Federálnemu výboru pre životné prostredie podlieha štátny dozor nad jadrovou bezpečnosťou.“.
7.
§ 25 až 29 sa vypúšťajú.
8.
V § 40 sa na záver dopĺňajú slová „pokiaľ osobitný zákon neustanoví inak“.
9.
V § 45 ods. 2 sa na záver dopĺňajú slová „a metodicky riadi a kontroluje šifrovú
službu“.
10.
§ 48 sa vypúšťa.
11.
V § 49 sa na záver dopĺňajú slová „a cien“.
12.
§ 72 až 77 včítane nadpisu znejú:
„Federálne ministerstvo hospodárstva
§ 72
Federálne ministerstvo hospodárstva je ústredným orgánom štátnej správy Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pre uskutočňovanie stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja
a realizáciu štátnej hospodárskej, najmä štrukturálnej politiky.
§ 73
Federálne ministerstvo hospodárstva
a)
v úzkej súčinnosti s príslušnými orgánmi republík koordinuje prípravu štátnej štrukturálnej,
najmä priemyselnej, energetickej, poľnohospodárskej, výživovej a surovinovej politiky,
vypracúva jej návrhy a predkladá ich vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky;
b)
rozpracúva koncepciu štátnej investičnej politiky včítane jej realizácie a zabezpečenia
štátnej expertízy pri investičných akciách, pri ktorých sa majú použiť finančné zdroje
z rozpočtu federácie;
c)
formuluje štátne podnikateľské zámery a priority, vyhlasuje konkurzné konanie na
štátne zákazky a všeobecne podporuje podnikateľskú činnosť;
d)
navrhuje a koordinuje programy a projekty na realizáciu štátnej vedecko-technickej
politiky včítane spôsobov ich financovania, nákupu licencií a zabezpečenia sústavy
vedeckých, technických a ekonomických informácií;
e)
pri realizácii stabilizačnej politiky uplatňuje v medziach ustanovených zákonom voči
jednotlivým subjektom nástroje priamej regulácie;
f)
predkladá vláde návrhy na použitie prostriedkov priamej zahraničnej pomoci a koordinuje
a vyhodnocuje návrhy na umiestnenie zahraničných investícií.
§ 74
(1)
Federálne ministerstvo hospodárstva vypracúva koncepciu tvorby a využívania štátnych
hmotných rezerv.
(2)
Federálne ministerstvo hospodárstva navrhuje pri tvorbe a realizácii hospodárskej
politiky opatrenia potrebné pre zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu.
§ 75
Federálne ministerstvo hospodárstva ďalej
a)
zabezpečuje v oblasti energetiky medzinárodnú spoluprácu Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky a v nadväznosti na ňu ustanovuje zásady rozvoja zariadení pre prenos elektrickej
energie;
b)
ustanovuje zásady rozvoja tranzitnej sústavy zemného plynu v súlade s medzinárodnými
záväzkami Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky;
c)
organizuje a riadi štátnu službu pre drahé kovy;
d)
vykonáva v rozsahu ustanovenom zákonom štátnu správu vo veciach výroby, dovozu a uvádzania
do obehu prostriedkov na ochranu rastlín, ochrany práv k odrodám rastlín a plemenám
zvierat;
e)
zabezpečuje jednotné vykonávanie štátneho skúšobníctva a normalizácie a ďalej riešenie
medzinárodných normalizačných úloh.
§ 76
Federálne ministerstvo hospodárstva schvaľuje na úseku ťažby a spracovania rádioaktívnych
surovín projektovanie a financovanie geologických prác podľa osobitných predpisov,
preskúmava a schvaľuje výpočty ich zásob a vydáva na základe tohto zákona všeobecne
záväzné právne predpisy o ich klasifikácii, odpisoch a evidencii.
§ 77
Federálne ministerstvo hospodárstva na základe tohto zákona vydáva všeobecne záväzné
právne predpisy na úseku
a)
vedecko-technického rozvoja, výskumnej a vývojovej základne;
b)
projektovej prípravy stavieb, štátnej expertízy a vyhodnocovania stavieb;
c)
investorskej, projektovej, inžinierskej a typizačnej činnosti.“.
13.
§ 78 až 80 včítane nadpisu znejú:
„Federálny úrad pre hospodársku súťaž
§ 78
Federálny úrad pre hospodársku súťaž je ústredným orgánom štátnej správy Českej a
Slovenskej Federatívnej Republiky pre podporu a ochranu hospodárskej súťaže.
§ 79
Federálny úrad pre hospodársku súťaž dohliada na dodržiavanie pravidiel hospodárskej
súťaže ustanovených osobitným zákonom.
§ 80
(1)
Federálny úrad pre hospodársku súťaž
a)
sleduje vývoj súťaže na trhu a vykonáva rozbory trhu z hľadiska hospodárskej súťaže;
b)
sleduje hospodársku činnosť podnikateľských subjektov, aby nedochádzalo k zneužívaniu
ich monopolného alebo dominantného postavenia;
c)
zisťuje prípady narušenia hospodárskej súťaže a v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom
rozhoduje o náprave a postihu.
(2)
Federálny úrad pre hospodársku súťaž v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom
a)
schvaľuje zmluvy o zlúčení podnikateľských subjektov alebo ich hospodárskych činností
alebo o spolupráci týkajúcej sa hospodárskej súťaže;
b)
prijíma protimonopolné opatrenia.“.
14.
§ 81 až 84 sa včítane nadpisu vypúšťajú.
15.
§ 95 až 99 včítane nadpisu znejú:
„Federálne ministerstvo kontroly
§ 95
Federálne ministerstvo kontroly je ústredným orgánom štátnej správy Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky pre oblasť kontroly.
§ 96
(1)
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje Federálne ústredné orgány štátnej správy,
orgány im podriadené, organizácie nimi zriadené alebo založené a organizácie zriadené
federálnym zákonom.
(2)
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje podľa pokynov vlády
a)
ako sa plnia povinnosti vyplývajúce zo zákonov, ostatných všeobecne záväzných právnych
predpisov a opatrenia na ich základe vydané;
b)
úroveň vybavovania sťažností, podnetov a petícií občanov a závažné z nich preveruje.
(3)
Pri výkone kontrolnej činnosti Federálne ministerstvo kontroly skúma zákonnosť, účelnosť
a hospodárnosť.
§ 97
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v oblasti obrany a vo veciach bezpečnosti
zverených do pôsobnosti federácie plnenie povinností vyplývajúcich organizáciám zo
zákonov, ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov a opatrení vydaných na ich
základe.
§ 98
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v súčinnosti s vecne príslušnými federálnymi
ústrednými orgánmi štátnej správy, či akosť výrobkov, prác a služieb štátnych podnikov
nimi založených zodpovedá všeobecne záväzným právnym predpisom a opatreniam vydaným
na ich základe a technickým normám, najmä z hľadiska ochrany životného prostredia,
ochrany spotrebiteľa a ochrany dobrého mena tuzemskej produkcie v zahraničí.
§ 99
Federálne ministerstvo kontroly kontroluje v súčinnosti s príslušnými orgánmi republík
na orgánoch a v organizáciách riadených orgánmi republík v prípadoch uvedených v §
97, ako sa vykonávajú opatrenia federálnych orgánov.“.
16.
Za § 99 sa vkladajú § 99a až 99d, ktoré znejú:
„§ 99a
Kontrolnú pôsobnosť podľa § 96 vykonáva Federálne ministerstvo kontroly v obdobnom
rozsahu voči organizáciám povereným zákonom Federálneho zhromaždenia plnením úloh
v oblasti štátnej správy.
§ 99b
Kontrolná pôsobnosť Federálneho ministerstva kontroly sa nevzťahuje na činnosť politických
strán, politických hnutí, občianskych združení, odborových organizácií a orgánov,
družstiev a ďalších družstevných organizácií, ako aj iných neštátnych organizácií
s výnimkou kontroly nakladania s prostriedkami poskytnutými im zo štátneho rozpočtu
federácie, prípadne z federálnych účelových fondov.
§ 99c
Federálne ministerstvo kontroly
a)
v oblasti pôsobnosti federácie usmerňuje činnosť orgánov na úseku kontroly;
b)
koordinuje svoju činnosť s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy vykonávajúcimi
kontrolu a s príslušnými orgánmi republík pre kontrolu;
c)
upozorňuje ostatné štátne orgány na porušovanie zákonov, ostatných všeobecne záväzných
právnych predpisov a opatrení vydaných na ich základe.
§ 99d
Federálne ministerstvo kontroly podľa požiadaviek Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
a)
predkladá správy o poznatkoch zo svojej kontrolnej činnosti;
b)
vykonáva kontrolu pre plnenie úloh Federálneho zhromaždenia a jeho orgánov najmä
v súvislosti s prerokúvaním štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu federácie
a s prešetrovaním sťažností, návrhov a petícií podaných Federálnemu zhromaždeniu;
c)
obstaráva podklady pre kontrolnú činnosť Federálneho zhromaždenia, jeho orgánov a
poslancov a vyjadruje sa k týmto podkladom.“.
17.
§ 100 včítane nadpisu sa vypúšťa.
18.
§ 101 až 107 sa označujú ako § 60a až 60g a slová „Federálny cenový úrad“ sa v nich
nahrádzajú slovami „Federálne ministerstvo financií“.
19.
V § 124 sa vypúšťajú slová „§ 29“ a spojka „a“ a za číslovku „75“ sa dopĺňajú slová
„77 a“.
Čl. II
(1) Majetkové práva, práva a povinnosti z pracovnoprávnych a iných vzťahov prechádzajú
a)
zo Štátnej plánovacej komisie na Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie;
b)
zo Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj na Federálny výbor pre
životné prostredie;
c)
z Federálneho ministerstva hutníctva, strojárstva a elektrotechniky, z Federálneho
ministerstva poľnohospodárstva a výživy a z Federálneho ministerstva palív a energetiky
na Federálne ministerstvo hospodárstva;
d)
z Výboru ľudovej kontroly Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na Federálne
ministerstvo kontroly;
e)
z Federálneho cenového úradu na Federálne ministerstvo financií.
(2)
K právnym subjektom zriadeným alebo založeným doterajšími federálnymi ústrednými
orgánmi štátnej správy alebo ku ktorým obdobný vzťah ustanovuje všeobecne záväzný
právny predpis, majú rovnaké postavenie federálne ústredné orgány štátnej správy,
ktorým bola príslušná oblasť zverená do pôsobnosti týmto zákonom.
Čl. III
Pôsobnosť Federálneho ministerstva vnútra upravená v § 41, 42 a 43 zákona č. 194/1988
Zb. o pôsobnosti federálnych ústredných orgánov štátnej správy sa nevzťahuje na útvary
Zboru národnej bezpečnosti riadené Ministerstvom vnútra Českej republiky a Ministerstvom
vnútra Slovenskej republiky.
Čl. IV
(1)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Štátnej plánovacej komisii,
vykonáva tuto pôsobnosť podľa povahy veci Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie,
prípadne Federálne ministerstvo hospodárstva.
(2)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Štátnej komisii pre vedeckotechnický
a investičný rozvoj, vykonáva túto pôsobnosť v oblasti životného prostredia, územného
plánovania a stavebného poriadku Federálny výbor pre životné prostredie, v ostatných
oblastiach podľa povahy veci Federálne ministerstvo hospodárstva alebo Federálne ministerstvo
pre strategické plánovanie.
(3)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Federálnemu cenovému úradu,
vykonáva túto pôsobnosť Federálne ministerstvo financií.
(4)
Pokiaľ všeobecne záväzné právne predpisy zverujú pôsobnosť Federálnemu ministerstvu
palív a energetiky, Federálnemu ministerstvu hutníctva, strojárstva a elektrotechniky
a Federálnemu ministerstvu poľnohospodárstva a výživy, vykonáva túto pôsobnosť Federálne
ministerstvo hospodárstva, a to v rozsahu pôsobnosti federácie.
Čl. V
O Federálnom ministerstve kontroly a o oprávneniach a povinnostiach pracovníkov jeho
aparátu platia až do vydania zákona o kontrole primerane ustanovenia zákona č. 103/1971
Zb. o ľudovej kontrole.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.