80/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 12.03.1992 do 12.11.1992
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 80/1990 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o voľbách do Slovenskej národnej rady |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 16.03.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 16.03.1990 |
Dátum účinnosti od: | 12.03.1992 |
Dátum účinnosti do: | 12.11.1992 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
274/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške odmeny a spôsobe úhrady odmeny a náhrady mzdy a platov členov volebných komisií |
122/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške odmeny, o spôsobe úhrady a výplaty odmeny a náhrad členom volebných komisií |
372/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 122/1994 Z. z. o výške odmeny, o spôsobe úhrady a výplaty odmeny a náhrad členom volebných komisií |
8/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o organizácii ústavného súdu Slovenskej republiky a o konaní pred ním |
104/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady |
518/1992 Zb. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov |
157/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov |
81/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 8/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 104/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 518/1992 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 157/1994 Z. z. |
187/1998 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení ďalších zákonov |
223/1999 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
515/2003 Z. z. | Zákon o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
333/2004 Z. z. | Zákon o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky |
80
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
zo 16. marca 1990
o voľbách do Slovenskej národnej rady
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Voľby do Slovenskej národnej rady sa konajú na základe všeobecného, rovného a priameho
volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady pomerného zastúpenia.
§ 2
(1)
Právo voliť majú občania Českej a Slovenskej Federativnej Republiky, ktorí majú trvalý
pobyt na území Slovenskej republiky a ktorí v deň volieb dovŕšili 18 rokov veku.
(2)
Právo voliť však nemajú občania, ktorí boli právoplatne pozbavení spôsobilosti na
právne úkony pre duševnú poruchu alebo ktorých spôsobilosť na právne úkony bola pre
takúto poruchu obmedzená.1)
(3)
Prekážkou vo výkone volebného práva je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody
z dôvodov
a)
ochrany zdravia ľudu,2)
b)
výkonu trestu odňatia slobody.
§ 3
Za poslanca Slovenskej národnej rady (ďalej len „poslanec“) môže byť zvolený občan
Českej a Slovenskej Federatívnej Republik, ktorý má právo voliť, v deň volieb dovŕšil
21 rokov veku a má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
DRUHÁ ČASŤ
ZOZNAMY VOLIČOV
§ 4
Zostavovanie zoznamu voličov
(1)
Zoznam voličov zostavuje a vedie obec a v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
a v meste Košice mestská časť (ďalej len „obec“).3)
(2)
Ak ide o hromadne ubytovaných príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných
zborov, zostavuje obec zoznamy voličov na základe podkladov dodaných veliteľmi útvarov.
Miestny národný výbor dbá o to, aby neboli utvárané volebné okrsky, v ktorých sú v
zozname voličov zapísaní len títo príslušníci alebo v ktorých volia len osoby uvedené
v § 10 ods. 4.
(3)
Ak sa konajú voľby do Slovenskej národnej rady zároveň s voľbami do Federálneho zhromaždenia,
môžu byť zoznamy voličov spoločné.
§ 5
Zápis do zoznamu voličov
(1)
Každý volič môže byť zapísaný len v jednom zozname voličov.
(2)
Všetci občania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorí majú právo voliť,
sa zapisujú do zoznamu voličov podľa miesta trvalého pobytu.4) Príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov,5) ktorí sú hromadne ubytovaní, sa zapisujú do zoznamu voličov v obci, na ktorej území
je umiestnený útvar, ku ktorému sú pridelení. Veliteľ útvaru v spolupráci s obcou
pridelenia to bezodkladne oznámi obci príslušnej podľa miesta trvalého pobytu príslušníkov.
(3)
Občanov, ktorí po zostavení zoznamu voličov nadobudnú alebo stratia právo voliť,
obec dodatočne zapíše do zoznamu voličov alebo ich dodatočne z neho vyčiarkne.
(4)
Občan Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý nemá bydlisko na území Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky a dostaví sa v deň volieb do volebnej miestnosti,
bude zapísaný okrskovou volebnou komisiou do zoznamu voličov. Zápis do zoznamu voličov
komisia zaznamená v jeho československom cestovnom doklade.
(5)
U voličov, u ktorých je prekážka vo výkone volebného práva (§ 2 ods. 3), sa táto skutočnosť poznamená v zozname voličov.
§ 6
Vyloženie zoznamu voličov
(1)
Obec vyloží zoznam voličov najneskoršie 30 dní predo dňom volieb, aby občania mohli
do neho nazrieť; o vyložení zoznamu voličov upovedomí občanov v mieste obvyklým spôsobom.
(2)
V obciach, v ktorých je viac ako 5000 osob zapisaných do zoznamu voličov, zariadi
obec, aby bol v každom dome vyložený zoznam voličov, ktorí v dome bývajú.
§ 7
Voličský preukaz
(1)
Voličom, ktorí nebudú môcť voliť vo volebnom okrsku, v ktorom sú zapísaní do zoznamu
voličov, vydá obec na ich žiadosť voličský preukaz a zo zoznamu voličov ich vyčiarkne.
(2)
Voličský preukaz oprávňuje na zápis do zoznamu voličov v inom volebnom okrsku.
§ 8
Námietkové konanie
(1)
Každý občan môže ústne alebo písomne podať na obci námietky, v ktorých upozorní na
nesprávnosti v zozname voličov a môže navrhnúť jeho opravu. Obec je povinný o námietkach
rozhodnúť do 3 dní a vykonať opravu alebo doplnenie v zozname voličov alebo písomne
oznámiť, z akých dôvodov opravu alebo doplnenie nemožno vykonať.
(2)
Ak obec námietku zamietne, môže ju občan predložiť príslušnému okresnému súdu. Súd
je povinný rozhodnúť o nej do 3 dní. Na konanie sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho
súdneho poriadku o preskúmavaní rozhodnutí iných orgánov. Podľa rozhodnutia súdu obec
vykoná prípadnú zmenu v zozname voličov. Konanie pred súdom nepodlieha súdnemu poplatku.
Proti rozhodnutiu súdu sa nemožno odvolať.
TRETIA ČASŤ
VOLEBNÉ KRAJE A VOLEBNÉ OKRSKY
§ 9
Volebné kraje
(1)
Voľby do Slovenskej národnej rady sa konajú na územi Slovenskej republiky, a to podľa
viacmandátových volebných krajov.
(2)
Územie volebných krajov tvoria okresy uvedené v prílohe č. 1 tohto zákona.
§ 10
Volebné okrsky
(1)
Na odovzdávanie hlasovacích lístkov a na sčítanie hlasov utvorí starosta obce (primátor)
alebo starosta mestskej častí6) (ďalej len „starosta obce“) najneskoršie 30 dní predo dňom volieb volebné okrsky
a určí volebné miestnosti.
(2)
Volebný okrsok sa utvorí tak, aby zahŕňal spravidla 1000 voličov. Pre vzdialené časti
obce možno utvoriť samostatné volebné okrsky, ak je v nich aspoň 50 voličov.
(3)
Osobitné volebné okrsky sa môžu utvoriť v zariadeniach ústavov národného zdravia,
v ústavoch sociálnej starostlivosti a v obdobných ústavoch a zariadeniach vtedy, ak
je v nich aspoň 100 voličov.
(4)
V celách policajného zaistenia7) alebo v miestach, kde sa vykonáva väzba, prípadne disciplinárny trest väzenia, zabezpečí
možnosť výkonu volebného práva na základe voličského preukazu v spolupráci s veliteľom
príslušného zariadenia okrsková volebná komisia, v obvode ktorej je toto zariadenie.
Veľkosť volebného okrsku podľa odseku 3 nemusí byť v tomto prípade zachovaná. Ak tieto
osoby nemajú v tomto volebnom okrsku trvalý pobyt, volia na základe voličského preukazu,
ktorý si vyžiadali. V prípade predvedenia postupuje príslušný útvar policajného zboru
tak, aby sa predvedenej osobe umožnil výkon volebného práva.
(5)
Ak sa konajú voľby do Slovenskej národnej rady súčasne s voľbami do Federálneho zhromaždenia,
môžu byť volebné okrsky pre tieto voľby spoločné.
ŠTVRTÁ ČASŤ
VOLEBNÉ ORGÁNY
Všeobecné ustanovenia
§ 11
(1)
Voľby do Slovenskej národnej rady riadi Slovenská volebná komisia.
(2)
Vo volebných krajoch riadia voľby krajské volebné komisie.
(3)
V okresoch sa zriaďujú okresné volebné komisie. Okresné volebné komisie na území
hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy sa zriaďujú podľa prílohy č. 2 tohto
zákona.
(4)
Vo volebných okrskoch sa zraďujú okrskové volebné komisie.
(5)
Členom volebnej komisie môže byť každý občan, ktorý má právo voliť a u ktorého nie
sú prekážky vo výkone volebného práva. Kandidát na poslanca (ďalej len „kandidát“)
nemôže byť členom volebnej komisie.
(6)
Volebné komisie sa utvoria z rovnakého počtu zástupcov politických strán a politických
hnutí,8) ako aj ich koalícií (§ 17 ods. 9) (ďalej len „politická strana“), ktoré podávajú samostatnú kandidátnu listinu. Mená
a priezviská zástupcov a náhradníkov s uvedením ich presnej adresy oznamuje politická
strana tomu, kto zvoláva prvé zasadanie volebnej komisie. Vyhlásenie kandidátnej listiny
za neplatnú alebo jej stiahnutie má za následok zánik členstva zástupcov tejto politickej
strany v príslušnej volebnej komisii. V prípade ochorenia, zaneprázdnenia alebo zániku
funkcie člena volebnej komisie povolá jej predseda náhradníka podľa poradia určeného
politickou stanou.
(7)
Členovia volebných komisií sa ujímajú svojej funkcie zložením sľubu tohto znenia:
„Sľubujem na svoju česť, že budem svedomite a nestranne vykonávať svoju funkciu a
budem sa pritom riadiť zákonmi a inými právnymi predpismi.“. Sľub skladá člen volebnej
komisie tak, že sa podpíše pod písomné znenie sľubu.
(8)
Volebná komisia sa uznáša za prítomnosti nadpolovičnej väčšiny členov nadpolovičnou
väčšinou hlasov. V prípade rovnosti hlasov sa návrh považuje za zamietnutý.
(9)
Volebné komisie si na svojom prvom zasadaní určia žrebom zo svojich členov predsedu
a podpredsedu. Predseda a podpredseda volebnej komisie nemôže byť zástupcom tej istej
politickej strany. Žrebovanie riadi najstarší člen komisie.
(10)
Slovenská volebná komisia, krajské volebné komisie a okresné volebné komisie si na
prípravu spracovania a spracovanie výsledkov volieb vytvárajú odborné (sumarizačné)
útvary zložené z pracovníkov pridelených na tento účel príslušným orgánom štátnej
štatistiky. Títo pracovníci skladajú sľub spôsobom a v znení uvedenom v odseku 7.
(11)
Ak sa konajú voľby do Slovenskej národnej rady súčasne s voľbami do federálneho zhromaždenia
podľa zhodného volebného systému, môžu plniť krajské volebné komisie, okresné volebné
komisie a okrskové volebné komisie úlohy súvisiace s voľbami do oboch zákonodarných
zborov.
§ 12
Zapisovatelia volebných komisií
(1)
Zapisovateľa
a)
Slovenskej volebnej komisie vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky,
b)
krajskej volebnej komisie vymenúva a odvoláva minister vnútra Slovenskej republiky,
c)
okresnej volebnej komisie vymenúva a odvoláva prednosta okresného úradu,
d)
okrskovej volebnej komisie vymenúva a odvoláva starosta obce.
(2)
Zapisovateľ sa vymenuje v dostatočnom predstihu tak, aby mohol plniť úlohy podľa
tohto zákona. Pri rokovaní volebných komisií má zapisovateľ právo poradného hlasu.
Zapisovateľ skladá sľub spôsobom a v znení uvedenom v § 11 ods. 7.
§ 13
Slovenská volebná komisia
(1)
Do Slovenskej volebnej komisie deleguje každá politická strana, ktorá podáva kandidátnu
listinu aspoň v jednom volebnom kraji, najneskoršie do 60 dní predo dňom volieb dvoch
svojich členov a dvoch náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie Slovenskej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 predseda vlády Slovenskej republiky.
(3)
Slovenská volebná komisia
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
usmerňuje činnosť krajských volebných komisií,
c)
rozhoduje o sťažnostiach na postup krajských volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
d)
sústreďuje prehľad o zaregistrovaných kandidátoch,
e)
zisťuje a uverejňuje výsledky volieb,
f)
vyhotoví zápisnicu o výsledkoch volieb a odovzdá ju Predsednictvu Slovenskej národnej
rady,
g)
vydáva zvoleným kandidátom osvedčenia o zvolení,
h)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov.
(4)
Slovenská volebná komisia si na plnenie odborno-metodických a organizačno-technických
úloh zriaďuje sekretariát. Funkciu sekretariátu plní samostatný útvar Ministerstva
vnútra Slovenskej republiky.
§ 14
Krajská volebná komisia
(1)
Do krajskej volebnej komisie deleguje každá politická strana, ktorá predkladá kandidátnu
listinu v tomto volebnom kraji, najneskoršie do 60 dní predo dňom volieb dvoch členov
a dvoch náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie krajskej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 minister vnútra Slovenskej republiky.
(3)
Krajská volebná komisia
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okresných volebných kmisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
prerokúva a registruje kandidátne listiny vo volebnom kraji,
d)
zisťuje výsledky hlasovania vo volebnom kraji,
e)
odovzdá volebné dokumenty do úschovy Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov a úlohy, ktorými
ju poverí Slovenská volebná komisia.
§ 15
Okresná volebná komisia
(1)
Do okresnej volebnej komisie deleguje každá politická strana, ktorej kandidátna listina
bola zaregistrovaná vo volebnom kraji, najneskoršie do 30 dní predo dňom volieb jedného
člena a jedného náhradníka.
(2)
Prvé zasadanie okresnej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 prednosta okresního úradu.
(3)
Okresná volebná komisia
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okrskových volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
dozerá na spracovanie výsledkov hlasovania vo volebných okrskoch,
d)
ak vzniknú pochybnosti, má právo vyžiadať si od okrskovej volebnej komisie vysvetlivky
a iné informácie. Zjavné chyby opraví po dohode s okrskovou volebnou komisiou sama,
inak požiada okrskovú volebnú komisiu, aby sa znovu zišla a odstránila nedostatky,
e)
odovzdá spracované výsledky hlasovania za volebné okrsky vo svojej pôsobnosti krajskej
volebnej komisii.
§ 16
Okrsková volebná komisia
(1)
Každá politická strana, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná vo volebnom
kraji, ktorého súčasťou je volebný okrsok, móže delegovať najneskoršie do 30 dní predo
dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka do okrskovej volebnej komisie. Ak sa
takto nedosiahne najnižšie určený počet členov okrskovej volebnej komisie, vymenúva
členov a náhradníkov na neobsadené miesta starosta obce.
(2)
Starosta obce s prihliadnutím na miestne podmienky určí najnižší počet členov okrskovej
volebnej komisie.
(3)
Prvé zasadanie okrskovej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 starosta obce.
(4)
Okrsková volebná komisia
a)
zabezpečuje priebeh hlasovania, najmä dozerá na správne odovzdávanie hlasovacích
lístkov a dbá na poriadok vo volebnej miestnosti,
b)
zráta hlasy a vyhotoví zápisnicu o hlasovaní, ktorú predloží bezodkladne príslušnej
okresnej volebnej komisii,
c)
ostatné spisy o voľbách odovzdá do úschovy obci.
PIATA ČASŤ
NAVRHOVANIE A REGISTRÁCIA KANDIDÁTNYCH LISTÍN
§ 17
Kandidátne listiny
(1)
Kandidátne listiny za jednotlivé volebné kraje podávajú politické strany dvojmo zapisovateľovi
krajskej volebnej komisie najneskoršie 60 dní predo dňom volieb. Ku kandidátnej listine
politická strana pripojí
a)
vyhlásenie, že má najmenej 10 tisíc individuálnych členov,
b)
v prípade, že toľko členov nemá, petíciu, aby táto politická strana kandidovala,
podpísanú takým ďalším počtom voličov, ktorým sa nahradí chýbajúci počet členov podľa
písmena a). Pri podpise petície volič po predložení občianskeho preukazu uvedie svoje
meno a priezvisko, rodné číslo a miesto trvalého pobytu. Podpis pod petíciou nemožno
vziať späť. Krajská volebná komisia môže kontrolovať pravdivosť údajov o počte individuálnych
členov, ako aj údajov uvedených na podpísanej petícii.
(2)
Ak podáva politická strana kandidátnu listinu vo viacerých volebných krajoch, predloží
vyhlásenie alebo petíciu iba jednej krajskej volebnej komisii; ostatným krajským volebným
komisiám to iba oznámi.
(3)
Splnenie podmienky uvedenej v odseku 1 písm. a) alebo b) se nevzťahuje na politické
strany, ktoré boli zastúpené v Slovenskej národnej rade 60 dní predo dňom vyhlásenia
volieb alebo ktoré v posledných voľbách do Slovenskej národnej rady získali najmenej
10 000 platných hlasov.
(4)
Kandidátna listina obsahuje
a)
názov politickej strany,
b)
meno, priezvisko, vek, povolanie a trvalý pobyt kandidátov a ich poradie na kandidátnej
listine vyjadrené arabským číslom.
(5)
Na kandidátnej listine môže politická strana u jednotlivých kandidátov okrem údajov
uvedených v odseku 4 písm. b) uviesť ich príslušnosť k inej politickej strane, alebo
že kandidát nie je členom žiadnej politickej strany alebo že ide o nezávislého kandidáta.
(6)
V prílohe ku kandidátnej listine určí politická strana svojho splnomocnenca a jeho
dvoch náhradníkov a uvedie ich mená, priezviská a presné adresy. Splnomocnencom ani
jeho náhradníkom nemôže byť kandidát. Úkonmi svojho splnomocnenca vo volebných veicah
je poitická strana viazaná. Nastúpenie náhadníka namiesto splnomocnenca oznámi politická
strana krajskej volebnej komisii.
(7)
Ku kandidátnej listine musí sa priložiť vlastnoručne podpísané vyhlásenie kandidáta,
že súhlasí so svojou kandidatúrou, nekandiduje na inej kandidátnej listine a nie sú
mu známe prekážky voliteľnosti.
(8)
Na kandidátnej listine môže politická strana v rámci volebného kraja kandidovať najviac
40 kandidátov.
(9)
Politické strany sa môžu dohodnúť na podaní spoločnej kandidátnej listiny. V takomto
prípade sa použijú primerane ustanovenia tohto zákona týkajúce sa politickej strany.
Splnenie podmienok uvedených v odseku 1 písm. a) a b) a v odseku 2 sa v prípade podania
spoločnej kandidátnej listiny viacerých politických strán zisťuje tak, akoby kandidátnu
listinu podala jedna politická strana; obdobne sa použije aj odsek 5.
(10)
Zapisovateľ zistí, či predložené kandidátne listiny spĺnajú ustanovené náležitosti.
Ak tomu tak nie je, upozorní na to splnomocnenca politickej strany. Podanie kandidátnej
listiny zapisovateľ potvrdí splnomocnencovi politickej strany.
(11)
Zapisovateľ bezodkladne postúpi kandidátnu listinu odbornému (sumarizačnému) útvaru
pre potrebu kontroly a spracovania výsledkov volieb.
§ 18
Preskúmavanie kandidátnych listín krajskou volebnou komisiou
(1)
Krajská volebná komisia preskúma predložené kandidátne listiny najneskôr 55 dní predo
dňom volieb. Kontrolu kandidátnych listín za volebný kraj vykoná krajská volebná komisia
prostredníctvom svojho odborného (sumarizačného) útvaru.
(2)
Krajská volebná komisia vyčiarkne
a)
kandidáta, pri ktorom nie je pripojené vyhlásenie podľa § 17 ods. 7,
b)
kandidáta, ak sa uvádza na kandidátnych listinách viacerých politických strán, na
tej kandidátnej listine, ku ktorej nie je pripojené vyhlásenie podľa § 17 ods. 7. Ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, vyčiarkne ho na
všetkých kandidátnych listinách,
c)
kandidátov, ktorí sú kandidovaní nad najvyššie ustanovený počet podľa § 17 ods. 8.
(3)
Krajská volebná komisia kandidátnu listinu odmietne, ak nespĺňa podmienky podľa § 17, ak politická strana neodstránila nedostatky ani do 24 hodín po upozornení krajskou
volebnou komisiou a nemožno ich odstrániť spôsobom uvedeným v odseku 2. Proti takémuto
rozhodnutiu môže politická strana do 24 hodín po jeho doručení podať odvolanie Slovenskej
volebnej komisii.
(4)
Po preskúmaní kandidátnych listín zašle predseda krajskej volebnej komisie bezodkladne
jedno vyhotovenie kandidátnych listín s vyhlásením kandidátov, že súhlasia s kandidatúrou
a so zápisnicou o výsledku preskúmania kandidátnych listín Slovenskej volebnej komisii.
Zároveň podá o výsledku preskúmania kandidátnych listín správu všetkým politickým
stranám, ktoré podali vo volebnom kraji kandidátnu listinu.
§ 19
Preskúmanie kandidátnych listín Slovenskou volebnou komisiou
(1)
Slovenská volebná komisia najneskoršie 50 dní predo dňom volieb preskúma zápisnice
krajských volebných komisií o výsledku preskúmania kandidátskych listín a odstráni
zistené nedostatky. Kontrolu kandidátnych listín za celú Slovenskú republiku vykoná
Slovenská volebná komisia prostredníctvom svojho odborného (sumarizačného) útvaru.
(2)
Ak je niektorý z kandidátov uvedený na kandidátnych listinách viacerých politických
strán, Slovenská volebná komisia ho vyčiarkne na tej kandidátnej listine, ku ktorej
nie je pripojené vyhlásenie podľa § 17 ods. 7. Ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, vyčiarkne ho na
všetkých kandidátnych listinách.
(3)
Ak kandidátne listiny podané pravdepodobne rovnakou politickou stranou sú v rôznych
volebných krajoch označené odchylne, vyzve predseda jej zástupcov, aby najneskoršie
do konca zasadania Slovenskej volebnej komisie oznámili jednotné označenie pre všetky
volebné kraje.
(4)
Slovenská volebná komisia kandidátnu listinu odmietne, ak táto listina nespĺňa podmienky
podľa § 17 a politická strana nedostatky neodstránila ani do 24 hodín po upozornení Slovenskou
volebnou komisiou a kandidátnu listinu neodmietla už krajská volebná komisia.
(5)
Slovenská volebná komisia určí žrebom číslo, ktorým sa jednotne označí kandidátna
listina každej politickej strany. Ak sa voľby do Slovenskej národnej rady konajú súčasne
s voľbami do Federálneho zhromaždenia, môže byť toto číslo rovnaké. Spôsob tohto označenia
dohodne Slovenská volebná komisia s Ústrednou volebnou komisiou pre voľby do Federálneho
zhromaždenia.
(6)
Predseda Slovenskej volebnej komisie zašle bezodkladne zápisnicu o výsledku preskúmania
kandidátnych listín a o určení čísel kandidátnych listín krajským volebným komisiám
a kandidujúcim politickým stranám. Zároveň zabezpečí uverejnenie čísel kandidátnych
listín.
§ 20
Registrácia kandidátnych listín
(1)
Krajská volebná komisia po doručení zápisnice o výsledku preskúmania kandidátnych
listín Slovenskou volebnou komisiou zaregistruje najneskoršie 45 dní predo dňom volieb
kandidátne listiny a oznámi to písomne politickým stranám. Registrácia je podmienkou
pre rozmnoženie hlasovacích lístkov.
(2)
Krajská volebná komisia zabezpečí, aby bola verejnosť ihneď oboznámená s kandidátmi
na zaregistrovaných kandidátnych listinách.
§ 21
Vzdanie sa a odvolanie kandidatúry
(1)
Kandidát sa môže do 48 hodín pred začatím volieb písomne svojej kandidatúry vzdať.
Do tohto času môže jeho kandidatúru písomne odvolať aj politická strana, ktorá ho
kandidovala. Vzdanie sa alebo odvolanie kandidatúry nemožno vziať späť; treba ho dvojmo
doručiť predsedovi krajskej volebnej komisie, ktorý jedno vyhotovenie zašle bezodkladne
predsedovi Slovenskej volebnej komisie; zároveň zabezpečí vhodným spôsobom jeho uverejnenie.
(2)
Ak sa kandidát vzdal alebo bol odvolaný po zaregistrovaní kandidátnej listiny, zostávajú
údaje o ňom na kandidátnej listine, ale pri prideľovaní mandátov sa na neho neprihliada.
(3)
Ak dôjde k rozpustenie politickej strany v čase po zaregistrovaní kandidáta na kandidátnej
listine krajskou volebnou komisiou, zostávajú údaje o kandidátovi na kandidátnej listine
nezmenené; pri rozdeľovaní mandátov sa na túto politickú stranu neprihliada.
§ 22
Hlasovacie lístky
(1)
Predseda krajskej volebnej komisie zabezpečí prostredníctvom Ministerstva vnútra
Slovenskej republiky rozmnoženie hlasovacích lístkov, na ktorých musí byť uvedené
vyžrebované číslo kandidátnej listiny (§ 19 ods. 5), názov politickej strany a údaje o všetkých kandidátoch a ich poradí; údaje na hlasovacích
lístkoch musia byť zhodné s údajmi na kandidátnych listinách.
(2)
Hlasovacie lístky pre voľby do Slovenskej národnej rady musia byť vytlačené písmom
toho istého druhu a rovnakej veľkosti, na papieri rovnakej farby a akosti a tých istých
rozemrov. Hlasovacie lístky sú opatrené odtlačkom pečiatky krajskej volebnej komisie.
(3)
Takto rozmnožené hlasovacie lístky zašle predseda krajskej volebnej komisie starostom
obcí, ktorí zabezpečia, aby hlasovacie lístky boli doručené všetkým voličom najneskoršie
3 dni predo dňom volieb a v deň volieb všetkých okrskovým volebným komisiám.
§ 23
Volebná kampaň
(1)
Časom volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce 23 dní
a končiace 48 hodín pred začatím volieb.
(2)
V čase volebnej kampane má každá kandidujúca politická strana zabezpečený rovnaký
prístup k verejným informačným prostriedkom a iným službám štátu a územnej samosprávy.
V rámci vysielacích okruhov rozhlasu i televízie je pre volebnú kampaň vyhradených
celkom 21 hodín vysielacieho času, ktoré sa rozdelia rovnomerne medzi kandidujúce
politické strany tak, aby určením času vysielania nebola žiadna z politických strán
znevýhodnená; termíny vysialacích časov sa rozdelia žrebom. Zodpovednosť za obsah
týchto relácií majú politické strany. Volebná kampaň v rozhlasovom a televíznom vysielaní
držiteľov licencií nie je dovolená.
(3)
V čase volebnej kampane je zakázané vysielať volebné prejavy a volebné programy,
okrem vysielacieho času vyhradeného kandidujúcim politickým stranám podľa odseku 2
a uverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy, ktorými sa propagujú kandidujúce politické
strany. Taktiež je zakázané vysielať volebnú kampaň v časoch, ktoré sú v rozhlasovom
a televíznom vysielaní vyhradené reklame, alebo využívať rozhlasovú a televíznu reklamu
na volebnú kampaň.
(4)
Nie je dovolené používať miestny rozhlas na volebnú kampaň politických strán, s výnimkou
samotného oznamovania konania volebných zhromaždení.
(5)
Ak obec vyhradí plochu na vylepenie volebných plagátov, musí jej využívanie zodpovedať
zásade rovnosti kandidujúcich politických strán.
(6)
48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná volebná kampaň v prospech
politickej strany slovom, písmom, zvukom a obrazom vo verejných informačných prostriedkoch,
v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie, a v ich bezprostrednom okolí. Zverejňovať
výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je dovolené najviac do siedmeho
dňa predo dňom volieb.
(7)
Členovia volebných komisií a pracovníci ich odborných útvarov nesmú poskytovať informácie
o priebehu a čiastkových výsledkoch volieb, a to až do podpísania zápisnice o výsledku
hlasovania.
(8)
V priebehu volieb až do ich skončenia je zakázané zverejňovat výsledky volebných
prieskumov.
(9)
Spory o sťažnosti týkajúce sa priebehu volebnej kampane vo verejných informačných
prostriedkoch rieši Slovenská volebná komisia; jej rozhodnutia sú záväzné.
ŠIESTA ČASŤ
VOĽBY
Vyhlásenie volieb
§ 24
Deň volieb
(1)
Deň volieb vyhlasuje Predsedníctvo Slovenskej národnej rady najneskoršie 80 dní pred
ich konaním. Uznesenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady o vyhlásení volieb sa
uverejňuje v Zbierke zákonov.
(2)
Voľby sa konajú v ten istý deň na celom území Slovenskej republiky. Predsedníctvo
Slovenskej národnej rady môže však určiť, že voľby sa konajú vo dvoch dňoch.
(3)
Voľby sa konajú v určený deň od siedmej do osemnástej hodiny. Ak to miestne podmienky
vyžadujú, môže starosta obce určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
(4)
Ak sa voľby konajú vo dvoch dňoch , začínajú sa o štrnástej hodine a končia sa o
dvadsiatej druhej hodine prvého dňa. Druhého dňa sa voľby začínajú o siedmej hodine
a končia sa o štrnástej hodine. Ak to miestne potreby vyžadujú, starosta obce môže
určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
§ 25
Informovanie voličov
Obec najneskoršie do 15 dní predo dňom volieb ustanoví všeobecne záväzným nariadením9) čas a miesto konania volieb v obci. Ak sa na území obce zriadilo viac volebných okrskov,
ustanoví tiež, ktoré časti obce, prípadne útvary, (§ 4 ods. 2) alebo zariadenia (§ 10 ods. 3) patria k jednotlivým volebným okrskom. Obec zároveň informuje voličov o povinnosti
mať pri sebe preukaz totožnosti a o ďalších potrebných údajoch nevyhnutných na nerušený
priebeh volieb.
Spôsob hlasovania
§ 26
Prípravy vo volebnej miestnosti
(1)
Pred začatím volieb predseda okrskovej volebnej komisie za prítomnosti členov komisie
skontroluje volebnú schránku a prenosnú volebnú schránku a potom obidve schránky zapečatí.
Skontroluje aj vybavenie volebnej miestnosti, či je pripravený zoznam voličov a dostačujúci
počet hlasovacích lístkov a nepriehľadných obálok. Potom vyhlási hlasovanie za otvorené.
(2)
Ak sa voľby konajú vo dvoch dňoch, predseda okrskovej volebnej komisie zabezpečí,
aby po ukončení volieb v prvý deň bola volebná schránka a prenosná volebná schránka
zapečatená tak, aby sa znemožnilo vkladať do nich hlasovacie lístky a spolu s volebnými
spismi ich uloží na bezpečné miesto.
§ 27
Priestory na úpravu hlasovacích lístkov
(1)
Volebné miestnosti sú upravené tak, aby bola zaručená tajnosť hlasovania. Každý volič
s hlasovacími lístkami musí prejsť osobitným priestorom vyhradeným na ich úpravu.
(2)
V priestore na úpravu hlasovacích lístkov nesmie byť nikto prítomný súčasne s voličom,
a to ani člen nijakej volebnej komisie.
§ 28
Hlasovanie
(1)
Volič hlasuje osobne. Zastúpenie nie je prípustné. Členovia okrskovej volebnej komisie
nesmú voličom upravovať hlasovacie lístky. Voliči predstupujú pred okrskovú volebnú
komisiu a hlasujú v poradí, v akom sa dostavili do volebnej miestnosti.
(2)
Volič po príchode do volebnej miestnosti preukáže svoju totožnosť a po zázname v
oboch rovnopisoch zoznamu voličov dostane od okrskovej volebnej komisie prázdnu obálku
opatrenú odtlačkom úradnej pečiatky (ďalej len „obálka“). Tieto obálky musia byť nepriehľadné,
rovnakej veľkosti, akosti a farby. Na žiadosť voliča mu okrsková volebná komisia dodá
za chýbajúce, prečiarknuté alebo inak označené hlasovacie lístky iné. Ak nepredloží
volič preukaz totožnosti a žiadny z členov okrskovej volebnej komisie ho nepozná,
komisia ho požiada, aby svoju totožnosť preukázal svedectvom dvoch komisii známych
osôb; ak tak volič neurobí do ukončenia hlasovania, hlasovanie sa mu neumožní.
(3)
Voliča, ktorý sa dostavil do volebnej miestnosti s voličským preukazom zapíše okrsková
volebná komisia do zoznamu voličov. Zápis podpíše predseda a dvaja členovia komisie;
voličský preukaz sa pripojí k prvému rovnopisu zoznamu voličov. Potom komisia vydá
voličovi hlasovacie lístky.
(4)
Po tom, čo volič dostal hlasovacie lístky a obálku, vstúpi do priestoru na to určeného
(§ 27 ods. 1). V tomto priestore vloží do obálky jeden hlasovací lístok. Na hlasovacom lístku,
ktorý vkladá do obálky, môže pritom zakrúžkovaním poradového čísla najviac u štyroch
kandidátov uvedených na jednom hlasovacom lístku vyznačiť, ktorému z kandidátov dáva
prednosť. Iné úpravy hlasovacieho lístku nemôže robiť.
(5)
Volič, ktorý nemôže sám upraviť hlasovací lístok pre telesnú chybu alebo preto, že
nemôže čítať alebo písať, má právo vziať so sebou do priestoru určeného na úpravu
hlasovacích lístkov iného voliča, aby zaňho hlasovací lístok podľa jeho pokynov upravil
a vložil do obálky.
(6)
Volič hlasuje tak, že po opustení priestoru určeného na úpravu hlasovacích lístkov
vloží oblálku pred okrskovou volebnou komisiou do volebnej schránky. Voličovi, ktorý
sa neodobral do tohto priestoru, komisia hlasovanie neumožní. To platí obdobne pre
hlasovanie v osobitných volebných okrskoch (§ 10 ods. 3) s prihliadnutím na podmienky, za ktorých sa hlasovanie koná.
(7)
Volič, ktorý sa nemôže dostaviť do volebnej miestnosti, má právo požiadať okrskovú
volebnú komisiu o vykonanie hlasovania do prenosnej schránky.
(8)
Za voliča, ktorý nemôže pre telesnú chybu sám vložiť obálku do volebnej schránky,
môže ju do nej na jeho požiadanie a v jeho prítomnosti vložiť iný volič, ale nie člen
volebnej komisie.
§ 29
Poriadok vo volebnej miestnosti
(1)
Za poriadok vo volebnej miestnosti zodpovedá predseda okrskovej volebnej komisie,
počas jeho neprítomnosti jej podpredseda.
(2)
Pokyny predsedu okrskovej volebnej komisie alebo jej podpredsedu na zachovanie poriadku
vo volebnej miestnosti a dôstojný priebeh hlasovania sú zaväzné pre všetkých prítomných.
(3)
Vo volebnej miestnosti je neprípustná akákoľvek volebná agitácia.
§ 30
Prerušenie hlasovania
Ak nastanú okolnosti, ktoré znemožňujú začať hlasovanie, pokračovať v ňom alebo ho
skončiť, môže okrsková volebná komisia po dohode s okresnou volebnou komisiou odročiť
začatie hlasovania na neskoršiu hodinu alebo predĺžiť čas hlasovania. Celkový čas
hlasovania (§ 24) sa však týmto opatrením nesmie skrátiť. Okrsková volebná komisia o takom opatrení
upovedomí voličov spôsobom v mieste obvyklým. Ak sa hlasovanie preruší, zapečatí okrsková
volebná komisia volebné dokumenty a volebné schránky. Pri opätovnom začatí hlasovania
predseda za prítomnosti komisie overí neporušenosť pečatí a poznamená to v zápisnici
o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku.
§ 31
Ukončenie hlasovania
Po uplynutí hodiny určenej na ukončenie hlasovania môžu hlasovať už len tí, ktorí
sú vo volebnej miestnosti alebo pred ňou. Potom sa volebná miestnosť uzavrie a predseda
okrskovej volebnej komisie vyhlási hlasovanie za ukončené.
Zistenie a vyhlásenie výsledkov hlasovania
§ 32
Prítomnosť pri zrátaní hlasov v okrskovej volebnej komisii
V miestnosti, kde okrsková volebná komisia zráta hlasy, majú právo byť prítomní členovia
volebných komisií a komisií vyššieho stupňa a pracovníci ich odborných (sumarizačných)
útvarov, ako aj osoby, ktorým na to dala povolenie Slovenská volebná komisia.
§ 33
Zrátanie hlasov v okrskovej volebnej komisii
(1)
Po ukončení hlasovania dá predseda okrskovej volebnej komisie zapečatiť zvyšné nepoužité
hlasovacie lístky a obálky a otvoriť volebnú schránku. V prípade, že okrsková volebná
komisia na žiadosť občanov použila aj prenosnú volebnú schránku, obsah schránok po
ich otvorení zmieša.
(2)
Okrsková volebná komisia vyberie obálky s hlasovacími lístkami z volebnej schránky,
ztráta obálky a porovná ich počet so záznamami v zozname voličov. Neúradné obálky
komisia vylúči.
(3)
Po vybratí hlasovacích lístkov z obálok komisia rozdelí a zráta hlasovacie lístky,
ktoré boli odovzdané pre jednotlivé politické strany, vylúči neplatné hlasovacie lístky
a zistí, koľko voličov politickej strany využilo právo prednostného hlasu. Ďalej komisia
zráta prednostné hlasy, ktoré boli odovzdané jednotlivým kandidátom na hlasovacích
lístkoch.
(4)
Každý člen okrskovej volebnej komisie môže nazrieť do hlasovacích lístkov. Predseda
okrskovej volebnej komisie kontroluje správnosť zrátania hlasov.
§ 34
Posudzovanie hlasovacích lístkov
(1)
Na prospech politickej strany sa rátajú i také hlasovacie lístky, na ktorých sú mená
kandidátov prečiarknuté, menené alebo dopisované. Na takéto úpravy sa neprihliada.
Ak volič dal na hlasovacom lístku prednostný hlas viac ako štyrom kandidátom, takýto
hlasovací lístok sa ráta v prospech politickej strany, na prednostné hlasy sa však
neprihliada.
(2)
Hlasovacie lístky, ktoré nie sú na predpísanom tlačive, sú neplatné. Ak je v obálke
niekoľko hlasovacích lístkov v prospech rôznych politických strán, sú všetky tieto
hlasy neplatné. Ak je v obálke viac hlasovacích lístkov tej istej politickej strany,
rátajú sa ako jeden hlas; pokiaľ však bol odovzdaný na viacerých hlasovacích lístkoch
rovnaký počet prednostných hlasov, nie však pre tých istých kandidátov, na prednostné
hlasy sa neprihliada.
(3)
Ak vzniknú, pochybnosti o platnosti obálky, hlasovacieho lístka alebo prednostného
hlasu, rozhoduje s konečnou platnosťou okrsková volebná komisia.
§ 35
Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku
(1)
Okrsková volebná komisia vyhotoví dvojmo zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania
vo volebnom okrsku. Zápisnicu podpíše predseda a ostatní členovia komisie. Ak niektorý
z členov okrskovej volebnej komisie zápisnicu nepodpísal, uvedú sa v nej dôvody.
(2)
V zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku sa uvedie
a)
čas začiatku a ukončenia hlasovania, prípadne jeho prerušenie,
b)
celkový počet osôb vo volebnom okrsku zapísaných do zoznamu voličov,
c)
počet voličov, ktorým boli vydané obálky,
d)
počet odovzdaných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu.
g)
počet platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané okrskovej volebnej komisii,
a uznesení, ktoré komisia prijala a ich stručné odôvodnenie.
§ 36
Ukončenie konania v okrskovej volebnej komisii
(1)
Po zrátaní hlasov a podpísaní zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom
okrsku predseda okrskovej volebnej komisie oznámi výsledky hlasovania a jedno vyhotovenie
zápisnice zašle bezodkladne okresnej volebnej komisii a počká na jej pokyn na ukončenie
činnosti.
(2)
Ak nesplní predseda okrskovej volebnej komisie na výzvu okresnej volebnej komisie
povinnosti podľa odseku 1 do 24 hodín po ukončení hlasovania, môže okresná volebná
komisia spracovať výsledky hlasovania v ostatných volebných okrskoch a odovzdať ich
krajskej volebnej komisii.
(3)
Okrsková volebná komisia zapečatí odovzdané hlasovacie lístky, obálky a zoznam voličov
a zašle ich spolu s ostatnými volebnými spismi obci do úschovy.
§ 37
Spracovanie výsledkov hlasovania v okresnej volebnej komisii
Okresná volebná komisia spracuje výsledky hlasovania z jednotlivých volebných okrskov
a zašle ich bezodkladne spolu so zápisnicami okrskových volebných komisí o priebehu
a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku krajskej volebnej komisii. Pri spracúvaní
výsledkov hlasovania môžu byť prítomní len členovia volebných komisií a členovia ich
odborných (sumarizačných) útvarov, ako aj osoby, ktorým na to dala povolenie Slovenská
volebná komisia.
§ 38
Zrátanie hlasov v krajskej volebnej komisii
(1)
Krajská volebná komisia zráta hlasy a zistí výsledky hlasovania vo volebnom kraji
na podklade výsledkov o hlasovaní zaslaných okresnými volebnými komisiami. Ak vzniknú
pochybnosti, má právo vyžiadať si od príslušných okresných volebnými komisiami, prípadne
od príslušnej obce hlasovacie lístky a ostatné volebné spisy, prípadne vysvetlenia
a iné informácie.
(2)
V miestnosti, v ktorej krajská volebná komisia zráta hlasy a zisťuje výsledky hlasovania,
môžu byť prítomni len členovia volebných komisií a okresných volebných komisií a ich
odborných (sumarizačných) útvarov, ako aj osoby, ktorým na to dala povolenie Slovenská
volebná komisia.
§ 39
Zápisnica krajskej volebnej komisie o priebehu a výsledku hlasovania v kraji
(1)
Krajská volebná komisia vyhotoví dvojmo zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania
v kraji; zápisnicu podpíše predseda a ostatní členovia komisie. Ak niektorý z členov
krajskej volebnej komisie zápisnicu nepodpísal, uvedú sa v nej dôvody.
(2)
V zápisnici krajskej volebnej komisie priebehu a o výsledku hlasovania sa uvedie
a)
počet volebných okrskov vo volebnom kraji a počet okrskových volebných komisií, ktoré
zaslali výsledok hlasovania,
b)
počet osôb zapísaných v zozname voličov vo volebnom kraji,
c)
počet voličov, ktorým boli vydané obálky,
d)
počet odovzdaných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu.
g)
počet platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín,
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané krajskej volebnej komisii,
a uznesení, ktoré komisia prijala a ich stručné odôvodnenie.
(3)
Po podpísaní oboch vyhotovení zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania v kraji
predseda krajskej volebnej komisie zašle bezodkladne jedno vyhotovenie zápisnice Slovenskej
volebnej komisii. Ostatné volebné spisy zašle do úschovy Ministerstva vnútra Slovenskej
republiky.
§ 40
Určenie počtu poslancov volených vo volebných krajoch
(1)
Slovenská volebná komisia preskúma zápisnice krajských volebných komisií a zistí
podľa nich počet platných hlasov, ktoré boli odovzdané pre všetky kandidátne listiny
vo všetkých volebných krajoch. Tento údaj sa delí ústavne ustanoveným počtom poslancov.
Číslo takto vyrátané zaokrúhlené na jednotky je republikovým mandátovým číslom.
(2)
Republikovým mandátovým číslom sa delí celkový počet platných hlasov odovzdaných
v každom volebnom kraji. Takto vyrátané číslo udáva počet mandátov, ktoré pripadajú
jednotlivým volebným krajom.
(3)
Ak takto neboli rozdelené všetky mandáty, Slovenská volebná komisia ich postupne
pridelí volebným krajom, ktoré vykazujú najväčší zostatok. Pri rovnosti zostatkov
rozhoduje žreb.
§ 41
Postup politických strán do prvého skrutínia
(1)
Slovenská volebná komisia zistí, koľko platných hlasov celkom bolo odovzdaných pre
každú politickú stranu, politické hnutie a koalíciu.
(2)
Slovenská volebná komisia ďalej zistí:
a)
ktoré politické strany, prípadne politické hnutia získali menej než 5 percent,
b)
ktoré koalície zložené z dvoch alebo troch politických strán, prípadne politických
hnutí získali menej než 7 percent,
c)
ktoré koalície zložené najmenej zo štyroch politických strán, prípadne politických
hnutí získali menej než 10 percent
z celkového počtu platných hlasov. Pri ďalšom zisťovaní volebných výsledkov a prideľovaní mandátov sa už na tieto politické strany, politické hnutia a koalície a hlasy pre ne odovzdané neprihliada.
z celkového počtu platných hlasov. Pri ďalšom zisťovaní volebných výsledkov a prideľovaní mandátov sa už na tieto politické strany, politické hnutia a koalície a hlasy pre ne odovzdané neprihliada.
(3)
Ak zistí Slovenská volebná komísia, že požiadavku podľa odseku 2 nesplnila žiadna
politická strana, prípadne politické hnutie a žiadna koalícia, zníži postupne
a)
u politických strán, prípadne politických hnutí, hranicu piatich percent na hranicu
štyroch percent a na hranicu troch percent,
b)
u koalície podľa odseku 2 písm. b) hranicu siadmich percent na hranicu šiestichpercent
a na hranicu piatich percent,
c)
u koalície podľa odseku 2 písm. c) hranicu desiatich percent na hranicu deviatich
percent a na hranicu ôsmich percent
tak, aby do prvého skrutínia mohli postúpit aspoň dve koalície, alebo jedna koalícia a jedna politická strana, prípadne politické hnutie, alebo dve politické strany, prípadne politické hnutia.
tak, aby do prvého skrutínia mohli postúpit aspoň dve koalície, alebo jedna koalícia a jedna politická strana, prípadne politické hnutie, alebo dve politické strany, prípadne politické hnutia.
(4)
V prvom skrutíniu sa rozdeľujú mandáty v rámci volebných krajov.
§ 42
Prvé skrutínium
(1)
Súčet platných hlasov odovzdaných vo volebnom kraji pre politické strany ktoré postúpili
do prvého skrutínia, sa vydelí počtom mandátov, ktoré sa tomuto volebnému kraju pridelili
(§ 40), zväčšeným o jeden; celé číslo, ktoré vyšlo týmto delením a zaokrúhlené na jednotky,
je krajským volebným číslom.
(2)
Celkový počet platných hlasov, ktorý dostala politická strana vo volebnom kraji,
sa delí krajským volebným číslom a strane sa pridelí toľko mandátov, koľkokrát je
krajské volebné číslo obsiahnuté v súčte platných hlasov, ktoré táto politická strana
získala.
(3)
Ak sa takýmto spôsobom pridelilo o jeden mandát viac, než sa malo prideliť, odpočíta
sa prebytočný mandát tej politickej strane, ktorá vo volebnom kraji vykázala najmenší
zostatok delenia. Pri rovnakom zostatku delenia sa mandát odpočíta politickej strane,
ktorá získala vo volebnom kraji menší počet hlasov. Ak je počet platných hlasov rovnaký,
rozhodne žreb.
(4)
V rámci jednotlivých politických strán kandidáti dostanú mandáty pridelené strane
v poradí, v akom sú uvedení na hlasovacom lístku. Ak však najmenej jedna desatina
z celkového počtu voličov, ktorí odovzdali platný hlas pre túto politickú stranu,
využila právo prednostného hlasu, dostane najskôr mandát ten z kandidátov, ktorý získal
nejmenej 10 percent prednostných hlasov, z celkového počtu platných hlasov odovzdaných
pre politickú stranu v rámci volebného kraja, ktorí využili právo prednostného hlasu.
V prípade, že politickej strane je pridelených viac mandátov a viac kandidátov splnilo
podmienku podľa predchádzajúcej vety, mandáty dostanú kandidáti postupne v poradí
podľa najvyššieho počtu získaných prednostných hlasov. V prípade rovnosti prednostných
hlasov je rozhodujúce poradie na hlasovacom lístku.
(5)
Ak niektorá politická strana nekandidovala toľko kandidátov, koľko jej patrí podľa
výsledkov prvého skrutínia, dostane iba toľko mandátov, koľko osôb kandidovala.
§ 43
Druhé skrutínium
(1)
Všetky mandáty, ktoré neboli pridelené v prvom skrutíniu, pridelí Slovenská volebná
komisia v druhom skrutíniu. Do druhého skrutínia sa prenášajú zostatky hlasov jednotlivých
politických strán pre ne odovzdané.
(2)
Najneskoršie do 12 hodín po odsúhlasení výsledkov prvého skrutínia Slovenskou volebnou
komisiou odovzdajú jej členovia predsedovi Slovenskej volebnej komisie kandidátne
listiny svojich politických strán. Počet kandidátov na týchto kandidátnych listinách
nie je obmedzený; politická strana však do nich môže zaradiť iba mená tých kandidátov,
ktorí boli kandidovaní v niektorom volebnom kraji a neboli zvolení v prvom skrutíniu.
Po odovzdaní kandidátnych listín už nemožno meniť mená kandidátov ani poradie, v akom
sú uvedení na kandidátnej listine.
(3)
Slovenská volebná komisia v druhom skrutíniu zráta zostatky hlasov jednotlivých politických
strán. Tento súčet vydelí počtom mandátov, ktoré neboli v prvom skrutíniu obsadené,
zväčšené o číslo jeden. Číslo, ktoré vyšlo delením zaokrúhlené na celé číslo, je republikovým
volebným číslom. Na tomto základe pridelí každej politickej strane toľko mandátov,
koľkokrát je republikové volebné číslo obsiahnuté v súčte zostatkov hlasov odovzdaných
pre jednotlivú politickú stranu.
(4)
Ak neboli ani týmto spôsobom obsadené všetky mandáty alebo ak politická strana ohlásila
menej kandidátov, ako na ňu pripadá mandátov, Slovenská volebná komisia pridelí tieto
mandáty postupne tým politickým stranám, ktoré podali platné kandidátne listiny a
ktoré majú najväčší zostatok delenia. Pri rovnosti zostatkov sa pridelí mandát politickej
strane, ktorá má väčší súčet zostatku v druhom skrutíniu. Ak sú súčty zostatkov rovnaké,
pridelí sa mandát politickej strane, ktorá dostala v Slovenskej republike viac hlasov;
ak je počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb.
(5)
Ak sa takýmto spôsobom obsadilo o jeden mandát viac, ako sa malo obsadiť, odpočíta
sa prevyšujúci mandát tej politickej strane, ktorá vykázala najmenší zostatok delenia
v druhom skrutíniu. Pri rovnakom zostatku sa odpočíta prevyšujúci mandát tej politickej
strane, ktorá získala menší počet hlasov; ak je i potom počet hlasov rovnaký, rozhodne
žreb.
(6)
V rámci jednotlivých politických strán mandáty pridelené strane kandidáti dostanú
podľa poradia, v akom sú uvedení na kandidátnej listine pre druhé skrutínium.
(7)
Kandidáti, ktorí nedostali mandát ani v prvom, ani v druhom skrutíniu, sa stávajú
náhradníkmi.
§ 44
Zápisnica Slovenskej volebnej komisie a uverejnenie výsledkov volieb
(1)
Po rozdelení mandátov Slovenská volebná komisia vyhotoví o výsledku volieb zápisnicu,
ktorú podpíše predseda a ostatní členovia komisie. Ak niektorý z členov slovenskej
volebnej komisie zápisnicu nepodpísal, uvedú sa v nej dôvody.
(2)
V zápisnici o výsledku volieb sa uvedie
a)
celkový počet osôb zapísaných v zoznamoch voličov,
b)
celkový počet voličov, ktorým boli vydané obálky,
c)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu osobitne v Slovenskej
republike a osobitne v jednotlivých krajoch,
d)
mená kandidátov, ktorí boli z jednotlivých kandidátnych listín zvolení v prvom skrutíniu
spolu s údajmi o výsledkoch prednostného hlasovania, a kandidátov zvolených v druhom
skrutíniu, ako i kandidátov, ktorí sa stali náhradníkmi.
(3)
Slovenská volebná komisia uverejní celkové výsledky volieb po podpísaní zápisnice
o výsledku volieb podľa jednotlivých volebných krajov. Môže uverejniť aj priebežné
výsledky, v ktorých uvedie údaje podľa odseku 2 písm. a) až c).
§ 45
Osvedčenie o zvolení
Slovenská volebná komisia vydá kandidátom zvoleným za poslancov osvedčenie o zvolení.
§ 47
Opatrenia na nápravu pri porušení zákona
Ak došlo v niektorom volebnom kraji k porušeniu tohto zákona, Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady vykoná najneskoršie do týždňa po vyhlásení výsledku volieb potrebné
opatrenia, aby voľby boli dodatočne alebo znovu vykonané. Ustanovené lehoty možno
v takomto prípade primerane skrátiť.
§ 48
Nastupovanie náhradníkov
(1)
Ak sa uprázdni mandát, nastupuje náhradník tej istej politickej strany podľa poradia,
v akom bol uvedený na kandidátnej listine pre voľby vo volebnom kraji, v ktorom bol
kandidovaný poslanec, ktorého mandát sa uprázdnil. Ak však boli na kandidátnej listine
uplatnené prednostné hlasy, nastupuje kandidovaný poslanec, ktorý dostal najvyšší
počet prednostných hlasov. Ak nie je taký kandidát, nastupuje náhradník tejto strany
podľa poradia, v akom bol uvedený na kandidátnej listine pre druhé skrutínium.
(2)
Ak nie je náhradník tej istej strany, zostane mandát prázdny do konca volebného obdobia.
(3)
Ak bola politická strana zrušená,10) náhradník nenastupuje a mandát zostáva uprázdnený až do konce volebného obdobia.
(4)
Ak bola činnosť politickej strany pozastavená,11) v čase pozastavenia náhradník nenastupuje.
(5)
Nastúpenie náhradníka vyhlási Predsedníctvo Slovenskej národnej rady do 15 dní po
uvoľnení funkcie poslanca. Náhradníkovi odovzdá osvedčenie o tom, že sa stal poslancom
a od ktorého dňa.
SIEDMA ČASŤ
OPATRENIA NA ZABEZPEČENIE VOLIEB
§ 49
Pomocné prostriedky
(1)
Všetky pomocné prostriedky, najmä volebné miestnosti a ich vybavenie, ako aj pomocné
pracovné sily zabezpečia pre okrskové volebné komisie miestne národné výbory, v obvode
ktorých sú zriadené.
(2)
Pre okresnú volebnú komisiu zabezpečí všetky pomocné prostriedky okresný úrad; pre
okresné volebné komisie na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy príslušný
obvodný úrad a pre krajskú volebnú komisiu okresný úrad v jej sídle.
§ 50
Spolupráca orgánov a organizácií
(1)
Štátne orgány, obce a iné právnické osoby sú povinné spolupôsobiť pri vykonávani
tohto zákona.
(2)
Organizácie alebo osoby zaoberajúce sa polygrafickou činnosťou sú povinné na žiadosť
orgánov zabezpečujúcich úlohy podľa tohto zákona zabezpečiť, aby hlasovacie lístky,
voličské preukazy a všetky ostatné tlačivá boli včas a riadne rozmnožené.
§ 51
Nároky členov volebných komisií
(1)
Člen komisie nesmie byť pre výkon svojej funkcie obmedzený v právach a nárokoch,
vyplývajúcich z jeho pracovného alebo obdobného pomeru; predovšetkým má nárok na pracovné
voľno s náhradou mzdy.12)
(2)
Zamestnávateľ, ktorý vyplatil náhradu mzdy podľa odseku 1, má nárok, aby mu bola
vyplatená suma uhradená. Spôsob úhrady ustanoví právnym predpisom Ministerstvo financií
Slovenskej republiky po dohode s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
(3)
Člen okrskovej volebnej komisie má nárok na odmenu za výkon funkcie v čase, keď nemá
nárok na náhradu mzdy podľa odseku 1. Výšku odmeny a spôsob jej úhrady a výplaty ustanoví
právnym predpisom Ministerstvo financií Slovenskej republiky po dohode s Ministerstvom
vnútra Slovenskej republiky.
§ 52
Nároky kandidátov
(1)
Kandidát má právo, aby odo dňa nasledujúceho po registrácii kandidátnej listiny,
na ktorej je uvedený, do konca dňa predchádzajúceho voľbám, mu ten, u koho je v pracovnom
alebo obdobnom pomere (ďalej len „zamestnávateľ“), poskytol pracovné voľno.
(2)
Náhradu mzdy mu vyplatí zamestnávateľ, ak o to kandidát požiada.
(3)
Zamestnávateľ má právo, aby mu politická strana, na kandidátnej listine ktorej je
kandidát zapísaný, uhradila to, čo kandidátovi vzhľadom na náhrada mzdy vyplatil.
(4)
Kandidátovi, ktorý nie je v pracovnom alebo obdobnom pomere, vyplatí náhradu mzdy
politická strana, na kandidátnej listine ktorej je uvedený.
(5)
Náhrada mzdy kandidátov sa vypočíta rovnako ako ušlý zárobok členov volebných komisií.
(6)
Okolnosť, že niekto je kandidátom, nesmie mu byť na úkor v jeho pracovnoprávnych
alebo obdobných vzťahoch. Doba pracovného voľna podľa odseku 1 sa považuje za dobu
výkonu práce.
§ 53
Úhrada volebných nákladov
(1)
Výdavky spojené s voľbami do Slovenskej národnej rady, vrátane výdavkov obcí, sa
hradia zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Ak sa konajú voľby do Slovenskej
národnej rady súčasne s voľbami do Federálneho zhromaždenia, určí sa spôsob úhrady
po dohode príslušných orgánov Slovenskej republiky.
(2)
Výdavkami podľa odseku 1 nie sú výdavky politických strán spojené s volebnou kampaňou.
(3)
Po overení volieb poslancov Slovenskou národnou radou oznámi Predsedníctvo Slovenskej
národnej rady Ministerstvu financií, Slovenskej republiky údaje o počtoch platných
hlasov odovzdaných pre jednotlivé politické strany. Politickej strane, ktorá vo voľbách
získala viac ako dve percentá z celkového počtu odovzdaných platných hlasov v rámci
Slovenskej republiky, uhradí sa za každý takýto hlas zo štátneho rozpočtu republiky
15 Kčs.
ÔSMA ČASŤ
USTANOVENIA PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ
§ 54
Splnomocňovacie ustanovenia
(1)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
a)
ustanoví podrobnosti o úlohách obcí a miestnych orgánov štátnej správy pri
1.
utváraní volebných okrskov,
2.
zostavovaní zoznamov voličov,
3.
vystavovaní voličských preukazov,
4.
zabezpečovaní a vybavovaní volebných miestností,
5.
úschove hlasovacích lístkov a iných volebných dokumentov;
b)
vydá vzory volebných tlačív a zabezpečuje ich rozmnoženie;
c)
môže ustanoviť podrobnosti o spolupráci orgánov štátnej správy (§ 50 ods. 1) a pri kontrole pravdivosti údajov (§ 17 ods. 1).
(2)
Ak sa voľby do Slovenskej národnej rady konajú zároveň s voľbami do Federálneho zhromaždenia
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky zabezpečí úlohy podľa odseku 1 v spolupráci
s Federálnym ministerstvom vnútra.
(3)
Slovenský štatistický úrad po dohode s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky
vydá metodiku spracovania výsledkov hlasovania.
§ 55
Na opatrenia vykonané príslušnými orgánmi štátnej správy a obcami na príprave vykonania
tohto zákona už v čase pred začiatkom jeho účinnosti, pokiaľ neodporujú zákonu, sa
hľadí tak, ako by boli vykonané za jeho účinnosti.
§ 56
Zrušovacie ustanovenia
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 55/1971 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady.
§ 57
Účinnosť zákona
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
R. Schuster v. r.
M. Čič v. r.
M. Čič v. r.
Príloha č. 1. zákona SNR č. 104/1992 Zb.
Územie volebných krajov
Volebný kraj číslo | Názov volebného kraja a jeho sídlo | Zahŕňa územie |
1. | Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava | Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava |
2. | Západoslovenský so sídlom v Bratislave | Okresy: Bratislava-vidiek, Dunajská Streda, Galanta, Komárno, Levice, Nitra, Nové Zámky, Senica, Topoľčany, Trenčín, Trnava |
3. | Stredoslovenský so sídlom v Banskej Bystrici | Okresy: Banská Bystrica, Čadca, Dolný Kubín, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Martin, Považská Bystrica, Prievidza, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Zvolen Žiar nad Hronom, Žilina |
4. | Východoslovenský so sídlom v Košiciach | Okresy: Bardejov, Humenné, Košice-mesto, Košice-vidiek, Michalovice, Poprad, Prešov, Rožňava, Spišská Nová Ves, Stará Ľubovňa, Svidník, Trebišov, Vranov nad Topoľou |
Príloha č. 2 zákona SNR č. 104/1992 Zb.
Vymedzenie volebných okresov v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Volebný okres | Zahŕňa územie mestských častí |
Bratislava I | Staré Mesto |
Bratislava II | Podunajské Biskupice, Ružinov, Vrakuňa |
Bratislava III | Nové Mesto, Rača, Vajnory |
Bratislava IV | Devín, Devínska Nová Ves, Dúbravka, Karlova Ves, Lamač, Záhorská Bystrica |
Bratislava V | Čuňovo, Jarovce, Petržalka, Rusovce |
1)
§ 10 ods. 1 a 2 a § 855 Občianského zákoníka (úplné znenie vyhlásené pod č. 47/1002 Zb.).
2)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 236/1988 Zb. o iných úkonoch vo všeobecnom záujme. Vládne nariadenie č. 12/1968 Zb. o úprave odmien a náhrad a niektorých ďalších pomerov poslancov národných výborov
a členov komisií a aktívov národných výborov v znení neskorších.
3)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnem meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnem meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb.
4)
§ 3 ods. 2 zákona č. 135/1992 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov.
5)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 204/1991 Zb. o Policajnom zbore Slovenskej republiky.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 79/1992 Zb. o Zbore väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 79/1992 Zb. o Zbore väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky.
6)
8)
Zákon č. 424/1991 Zb. o združování v politických stranách a politických hnutiach.
9)
§ 6 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
12)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 18/1991 Zb. o iných úkonoch vo všeobecnom záujme.