138/1991 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 06.03.2024 do 31.12.2024
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 138/1991 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o majetku obcí |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 20.03.1991 |
Dátum vyhlásenia: | 15.04.1991 |
Dátum účinnosti od: | 06.03.2024 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2024 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
306/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí |
43/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 306/1992 Zb. a zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov |
278/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správe majetku štátu |
245/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
147/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
447/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
522/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
12/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
445/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
535/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú niektoré zákony |
258/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
507/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
315/2016 Z. z. | Zákon o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
112/2018 Z. z. | Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
4/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
241/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 38/2017 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
137/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov |
32/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
320/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov |
138
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 20. marca 1991
o majetku obcí
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
(1)
Účelom tohto zákona je ustanoviť, ktoré veci z majetku Slovenskej republiky prechádzajú
do vlastníctva obcí,1) a upraviť majetkové postavenie a hospodárenie obcí s ich majetkom.
(2)
Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov,
ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa tohto
zákona alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky
na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.
(3)
Tento zákon sa nevzťahuje na
a)
nakladanie s cennými papiermi, ktoré upravujú osobitné predpisy,2) s výnimkou podľa § 9ab ods. 2,
b)
nakladanie s finančnými prostriedkami, ktoré upravujú osobitné predpisy,2a)
c)
nakladanie s majetkom obce, ktoré upravujú osobitné predpisy.2b)
DRUHÁ ČASŤ
PRECHOD VLASTNÍCTVA NA OBCE A MAJETKOVÉ POSTAVENIE OBCÍ
§ 2
Prechod vlastníctva na obce
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci, okrem hnuteľností
patriacich orgánom miestnej štátnej správy, ku ktorým patrilo ku dňu účinnosti osobitného
predpisu3) právo hospodárenia národným výborom, na území ktorých sa nachádzajú.
(2)
Veci, ku ktorým patrilo právo hospodárenia štátnym podnikom, rozpočtovým, príspevkovým
organizáciám a drobným prevádzkárňam národných výborov,6) ku ktorým prešla zakladateľská alebo zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného
predpisu,7) prechádzajú z majetku Slovenskej republiky do vlastníctva obce, na území ktorej sa
nachádzajú. Obce si vzájomné práva a povinnosti upravia zmluvne.
(3)
Veci, ku ktorým patrilo právo hospodárenia štátnym podnikom, rozpočtovým a príspevkovým
organizáciám a ku ktorým prešla zakladateľská a zriaďovateľská funkcia na ústredný
orgán štátnej správy alebo na príslušný orgán miestnej štátnej správy, prechádzajú
z majetku Slovenskej republiky do vlastníctva obce, na území ktorej sa nachádzajú,
ak ústredný orgán štátnej správy alebo príslušný orgán miestnej štátnej správy prenesie
svoju zakladateľskú alebo zriaďovateľskú funkciu na obec na základe dohody8) alebo ak tak ustanoví osobitný predpis.
(4)
Do vlastníctva obcí prechádzajú aj historické radnice, ktoré ku dňu účinnosti tohto
zákona sú v majetku Slovenskej republiky.
(5)
Nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu, ku ktorým patrilo ku dňu účinnosti osobitného
predpisu3) právo hospodárenia Stavoinveste, bývalej Výstavbe hlavného mesta Slovenskej republiky
Bratislavy a bývalým okresným národným výborom za účelom zabezpečenia systému komplexnej
bytovej výstavby, účelovej investičnej výstavby a individuálnej bytovej výstavby,
prechádzajú do vlastníctva obce, na území ktorej sa nachádzajú, okrem časti majetku,
ktorý sa podľa § 3 písm. e) a f) tohto zákona nestáva majetkom obce.
(6)
Veci uvedené v odseku 2 podliehajúce prevodom vlastníctva na iné právnické a fyzické
osoby podľa osobitných predpisov,9) sa stanú majetkom obce potom, čo sa podľa týchto predpisov rozhodne, že sa nezaradia
do zoznamu10) prevádzkových jednotiek určených na účely prevodu vlastníctva alebo ak sa z tohto
zoznamu vylúčia, ako aj tie veci, ktoré sa nevydražia ani v opakovanej dražbe. Tieto
veci nadobudne obec odovzdaním a ich prevzatím. Ustanovenia iných osobitných predpisov11) sa v týchto prípadoch nepoužijú. Obec môže rozhodnúť, že uplatní postup podľa osobitných
predpisov.11a)
(7)
Veci a majetkové práva podľa odsekov 1, 2 a 5 nadobúda obec dňom účinnosti tohto
zákona.
§ 2a
(1)
Nehnuteľné veci štátu, ku ktorým zaniká právo trvalého užívania telovýchovných jednôt
podľa osobitného predpisu,11b) prechádzajú dňom nadobudnutia jeho účinnosti do vlastníctva obce, na území ktorej
sa nachádzajú. Obec je povinná zachovať účelové určenie takejto nehnuteľnosti.
(2)
Ustanovenie § 14 zákona sa použije primerane. Písomné protokoly sú povinné spísať obce s obvodnými
úradmi. Návrh na zápis do katastra nehnuteľností sú obce povinné podať do 12 mesiacov
od prevzatia nehnuteľných vecí.
§ 2b
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci v správe
a)
právnických osôb, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitných
zákonov,11c)
b)
zriaďovateľov škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto
škôl alebo zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného
zákona,11d)
c)
zriaďovateľov zariadení sociálnych služieb bez právnej subjektivity v užívaní týchto
zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného zákona.11e)
(2)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky aj veci v správe právnických
osôb, ak ústredný orgán štátnej správy alebo príslušný orgán miestnej štátnej správy
prevedie zriaďovateľskú funkciu k týmto právnickým osobám na obec dohodou alebo ak
tak ustanoví osobitný zákon, pričom sa na tento prechod a tento majetok použijú ustanovenia
§ 4a a 14b primerane.
(3)
Veci uvedené v odseku 1 prechádzajú do vlastníctva obcí, na území ktorých sa nachádzajú.
Veci uvedené v odseku 2 prechádzajú do vlastníctva obcí, na území ktorých sa nachádzajú,
ak osobitný zákon neustanoví inak.
§ 2c
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci v správe
a)
právnických osôb v oblasti zdravotníctva, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia
na obec podľa osobitných zákonov,11f)
b)
zriaďovateľa zdravotníckych zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto zdravotníckych
zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného zákona.11f)
(2)
Veci uvedené v odseku 1 vrátane rozostavaných stavieb prechádzajú do vlastníctva
obcí, na území ktorých sa nachádzajú.
§ 2d
(1)
(2)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky aj pozemky pod stavbami
a rozostavanými stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do jej vlastníctva dohodou
podľa osobitného zákona,11h) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou alebo rozostavanou stavbou.
(3)
Pozemky pod stavbami a rozostavanými stavbami podľa odsekov 1 a 2 prechádzajú do
vlastníctva tej obce, ktorá je vlastníkom stavby alebo rozostavanej stavby.
(4)
Do vlastníctva obcí prejdú dohodou uzavretou medzi obvodným úradom v sídle kraja
a obcou z majetku Slovenskej republiky pozemky v dočasnej správe podľa osobitného
predpisu11i) pod stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do vlastníctva obce podľa § 2 až 2c, vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.
§ 3
Vlastníctvom obcí sa nestáva
a)
majetok, ktorý môže byť výlučne vo vlastníctve štátu,12)
b)
pozemky v osobnom užívaní občanov,13)
c)
d)
majetok škôl, školských a iných zariadení v štátnom vlastníctve, ku ktorým patrilo
ku dňu účinnosti osobitného predpisu3) právo hospodárenia národným výborom a ku ktorým neprešla zriaďovateľská funkcia podľa
osobitného predpisu15) na obec, s výnimkou nehnuteľností patriacich predškolským zariadeniam, základným
školám a školským budovám, ktoré sa nevyužívajú na vyučovanie (vyučovací proces) alebo
činnosť s týmto procesom súvisiacu,
e)
nehnuteľný majetok, ktorý sa používa na výkon diplomatických a konzulárnych činností
zahraničných zastupiteľských misií ako i zahraničných kultúrnych a informačných stredísk
na území Slovenskej republiky,
f)
majetková účasť štátneho podniku na podnikaní iných právnických osôb, ak ide o štátny
podnik, voči ktorému vykonával zakladateľskú funkciu národný výbor alebo obec,15a) ak na ňu podľa osobitného predpisu7) prešla zakladateľská funkcia; s touto majetkovou účasťou naloží štátny podnik podľa
osobitného predpisu,11a)
g)
majetková účasť štátu na podnikaní iných právnických osôb, ktoré boli založené zo
zrušených štátnych podnikov,15b) voči ktorým vykonával zakladateľskú funkciu národný výbor alebo obec; práva štátu
týkajúce sa tejto majetkovej účasti vykonáva obvodný úrad príslušný podľa sídla zrušeného
štátneho podniku a naloží s nimi podľa osobitného predpisu,11a)
h)
účelové objekty pre potreby civilnej ochrany obyvateľstva, ku ktorým patrilo ku dňu
účinnosti osobitného predpisu3) právo hospodárenia národným výborom.
§ 4
Prechod ďalšieho majetku a záväzkov na obce
(1)
Do majetku obcí prechádzajú i súvisiace majetkové práva, ku ktorým mali právo hospodárenia
národné výbory, štátne podniky, rozpočtové a príspevkové organizácie a drobné prevádzkárne
národných výborov uvedené v § 2 ods. 1 až 6 tohto zákona. To platí i pri prechode investorskej funkcie Stavoinvesty.16) Tieto majetkové práva prechádzajú na obecné podniky, rozpočtové, príspevkové a iné
organizácie (ďalej len „organizácie“), ku ktorým zakladateľská a zriaďovateľská funkcia
prešla na obec podľa osobitného predpisu. Organizáciám vznikne k týmto majetkovým
právam právo správy.
(2)
Do výšky nadobúdaného majetku prechádzajú na obec všetky súvisiace záväzky. Obdobne
prechádzajú všetky súvisiace záväzky priamo na organizácie.
(3)
Majetkovými právami podľa tohto zákona sú pohľadávky a iné majetkové práva.
§ 4a
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa § 2b ods. 1 aj súvisiace majetkové práva a do výšky nadobúdaného majetku aj súvisiace záväzky.
(2)
Na obec neprechádzajú
a)
záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác a iných výkonov prevzaté správcom majetku
štátu, súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do vlastníctva obce podľa § 2b ods. 1, ktoré sú po lehote splatnosti alebo neboli uhradené ku dňu prechodu majetku Slovenskej
republiky na obec podľa tohto zákona,
§ 4b
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa § 2c aj súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobúdaného majetku a majetkových práv
aj súvisiace záväzky.
(2)
Na obec neprechádzajú
a)
záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác a iných výkonov prevzaté správcom majetku
Slovenskej republiky, súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do vlastníctva obce podľa
§ 2c ods. 1, ktoré sú po lehote splatnosti alebo neboli uhradené ku dňu prechodu majetku Slovenskej
republiky na obec podľa tohto zákona,
§ 4c
Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa § 2d aj súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobúdaného majetku a majetkových práv
aj súvisiace záväzky.
§ 5
Vec môže byť v spoluvlastníctve obcí alebo obce a inej právnickej alebo fyzickej osoby.17)
§ 6
(1)
Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku
obce (ďalej len „správca“), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková
organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.18)
(2)
(3)
Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcu alebo mestskej časti
k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol
vlastnou činnosťou. Správca alebo mestská časť sú oprávnení a povinní majetok obce
držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním,
brať z neho úžitky, udržiavať ho v užívaniaschopnom stave, zhodnocovať ho a nakladať
s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia s majetkom obce; mestská
časť19) tiež v súlade so štatútom mesta.
(4)
Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda,
je vlastníctvom obce. Správca alebo mestská časť vykonáva právne úkony pri správe
majetku obce v mene obce. Správca alebo mestská časť koná v mene obce pred súdmi a
inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku obce, ktorý spravuje.
(5)
(6)
Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu,
inak sú neplatné.
(7)
Na hospodárenie s majetkom vo vlastníctve mestskej časti19) sa primerane vzťahujú odseky 1, 3 až 6, § 6a, § 7 a 7a, § 9 ods. 1 a 2, § 9a až 12.
§ 6a
(1)
Správa majetku obce vzniká
a)
zverením majetku obce do správy správcu alebo mestskej časti,19)
b)
prevodom správy majetku obce,
c)
nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.
(2)
Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej listine.19c) Obec môže za podmienok určených v zásadách hospodárenia s majetkom obce správcovi
zveriť do správy ďalší majetok obce alebo odňať správu majetku obce. Mestská časť
má právo na primeranú náhradu za zhodnotenie spravovaného majetku obce, iba ak hlavné
mesto Slovenskej republiky Bratislava alebo mesto Košice dali mestskej časti predchádzajúci
písomný súhlas so zhodnotením svojho majetku, určili, čo sa považuje za zhodnotenie
majetku a odňali mestskej časti správu majetku obce, ktorý v čase odňatia mestská
časť využívala na účel, na ktorý jej bol zverený. Nehnuteľný majetok obce môže hlavné
mesto Slovenskej republiky Bratislava darovať svojej mestskej časti; rovnako môže
mestská časť darovať svoj nehnuteľný majetok hlavnému mestu Slovenskej republiky Bratislava.
Nehnuteľný majetok obce môže mesto Košice darovať svojej mestskej časti; rovnako môže
mestská časť darovať svoj nehnuteľný majetok mestu Košice. Darovať nehnuteľný majetok
podľa štvrtej vety a piatej vety možno len z dôvodov uvedených v zásadách hospodárenia,
o čom rozhoduje obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov; postup
podľa § 9a zákona sa nepoužije.
(3)
Prevod správy majetku obce medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou o prevode správy.
Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať okrem náležitostí
ustanovených v osobitnom predpise19d) aj určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak
je prevod odplatný. Na platnosť zmluvy o prevode správy sa vyžaduje súhlas obce, ak
to určia zásady hospodárenia s majetkom obce.
(4)
Správcovia si môžu zmluvou o zámene správy vzájomne vymeniť majetok obce vo svojej
správe. Ustanovenie odseku 3 sa použije aj na zmluvu o zámene správy.
TRETIA ČASŤ
HOSPODÁRENIE S MAJETKOM OBCE
§ 7
(1)
Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja
obce a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
(2)
Orgány obce a organizácie sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.
Sú povinné najmä
a)
udržiavať a užívať majetok,
b)
chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
c)
používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania
svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
d)
viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu.21)
§ 7a
(1)
Obec je povinná zachovať účelové určenie majetku, ktorý nadobudla podľa § 2b ods. 1 a § 2c a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací
proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a
na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti.
(2)
Povinnosť podľa odseku 1 sa skončí na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva
a)
o zmene účelového určenia majetku uvedeného v odseku 1,
b)
o vklade majetku uvedeného v odseku 1 do obchodnej spoločnosti alebo o jeho použití
na založenie inej právnickej osoby,
c)
o prebytočnosti nehnuteľnej veci uvedenej v odseku 1,
d)
o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci uvedenej v odseku 1, ak jej
zostatková cena je vyššia ako 3 500 eur; pri nižšej zostatkovej cene o prebytočnosti
alebo o neupotrebiteľnosti takejto hnuteľnej veci rozhoduje zamestnanec určený zásadami
prijatými podľa § 9 ods. 1.
(3)
Ak prejde do vlastníctva obcí majetok Slovenskej republiky podľa § 2b ods. 2, môže účelové určenie majetku ustanoviť osobitný zákon.
(4)
Na majetok vo vlastníctve obce uvedený v odseku 1 nemožno zriadiť záložné právo21c) ani zabezpečovací prevod práva,21d) uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie a vyrovnacie konanie podľa osobitných
zákonov.21e) Obmedzenie podľa prvej vety sa neuplatní na zriadenie záložného práva podľa osobitného
predpisu21f) a jeho výkon.
§ 8
(1)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice určia v štatúte mesta
rozsah majetku nadobudnutého podľa § 2 až 2d zvereného mestským častiam do správy.22) Mestským častiam sa spravidla nezverí majetok, ktorý prevažne alebo celkom slúži celomestským
potrebám alebo zabezpečuje plnenie funkcií hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy
a mesta Košice.
(2)
Nakladanie so zbierkovými predmetmi múzeí a galérií a s knižničnými fondami knižníc
upravia osobitné predpisy.
§ 9
(1)
Zásady hospodárenia s majetkom obce, ktoré určí obecné zastupiteľstvo, upravia najmä
a)
práva a povinnosti organizácií, ktoré obec zriadila, pri správe majetku obce,
b)
podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec zriadila,
c)
postup prenechávania majetku do užívania,
d)
nakladanie s cennými papiermi,
e)
ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu orgánmi obce,
f)
spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov
na právnických osobách založených obcou alebo v ktorých má obec postavenie ovládajúcej
osoby alebo rozhodujúci vplyv22aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom,
g)
kritériá na určenie majetku obce za prebytočný alebo neupotrebiteľný,
h)
podmienky, za ktorých bude možné znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku
pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie
nájomného pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
i)
dôvody hodné osobitného zreteľa, najmä prevody a nájmy nehnuteľností s malou výmerou
a nízkou hodnotou alebo podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel,
j)
právomoci a úlohy orgánov obce pri nakladaní s majetkom obce; tým nie je dotknutá
právomoc obecného zastupiteľstva podľa odseku 2.
(2)
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje
a)
spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce; to neplatí, ak je obec povinná
previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu,22a)
b)
podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku
obce realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže; podmienky obchodnej verejnej
súťaže musia zabezpečiť požiadavky na transparentnú a nediskriminačnú súťaž a nesmú
brániť vytvoreniu čestného súťažného prostredia,
c)
prevody vlastníctva nehnuteľného majetku obce, ak sa realizujú priamym predajom alebo
obchodnou verejnou súťažou, ak v podmienkach tejto súťaže nebola určená požadovaná
cena nehnuteľného majetku obce,
d)
prevody vlastníctva hnuteľného majetku obce nad hodnotu určenú obecným zastupiteľstvom,
e)
nakladanie s majetkovými právami nad hodnotu určenú v zásadách hospodárenia,
f)
vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností,
g)
koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytnutie
služby uzatvorené podľa osobitného predpisu22ab) (ďalej len „koncesná zmluva“), a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,
h)
zámer realizovať zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia vo vlastníctve
obce prostredníctvom energetickej služby s garantovanou úsporou energie poskytovanej
na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor.22ac)
(3)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice podrobnejšie upravia
v štatúte mesta,
a)
v akom rozsahu a v ktorých prípadoch podliehajú zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného
majetku zvereného do správy mestským častiam len schváleniu miestnymi zastupiteľstvami
mestských častí; predtým je potrebný súhlas primátora,
b)
podmienky odňatia majetku mestským častiam, ktorý im bol zverený do správy.
§ 9a
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku obce sa musia vykonať
a)
na základe obchodnej verejnej súťaže,22b)
b)
dobrovoľnou dražbou22c) (ďalej len „dražba“) alebo
c)
priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej
podľa osobitného predpisu.22d)
(2)
Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na
webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené, a iným vhodným spôsobom. Ak ide o prevod
podľa odseku 1 písm. a) a b), musí zverejnenie podľa prvej vety obsahovať aspoň miesto,
kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
(3)
Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní pred uzávierkou
na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
(4)
Návrhy do obchodnej verejnej súťaže sa podávajú cez elektronickú schránku22da) alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Všetky
návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže obec zverejňuje do 10 pracovných dní od
uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli
obce a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.
(5)
Obec prevedie svoj majetok záujemcovi, ktorý splní podmienky obchodnej verejnej súťaže
a ktorého návrh je najvýhodnejší.
(6)
Obec neprihliada k návrhom predloženým do obchodnej verejnej súťaže, ktoré nesplnia
podmienky obchodnej verejnej súťaže. Obec oznámi záujemcovi vylúčenie jeho návrhu
z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v lehote 30 dní od vyhodnotenia návrhov.
(7)
Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž, ak si to v podmienkach obchodnej verejnej
súťaže vyhradila. Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž aj vtedy, ak sa podstatne
zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž alebo ak sa v priebehu
obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno od obce požadovať,
aby v obchodnej verejnej súťaži pokračovala, pričom o zrušení obchodnej verejnej súťaže
rozhoduje obecné zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov. Obec zruší
obchodnú verejnú súťaž, ak obecné zastupiteľstvo neschválilo prevod vlastníctva majetku,
na ktorý sa podľa § 9 ods. 2 písm. c) vyžaduje jeho súhlas.
(8)
Obec je povinná bezodkladne upovedomiť všetkých záujemcov o zrušení obchodnej verejnej
súťaže s uvedením odôvodnenia jej zrušenia. Informáciu o zrušení obchodnej verejnej
súťaže spolu s odôvodnením obec uverejňuje spôsobom, ktorým vyhlásila podmienky obchodnej
verejnej súťaže.
(9)
Na prevod majetku obce dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.
22c)
(10)
Obec zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Zároveň
zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov; táto lehota nesmie byť kratšia
ako 30 dní a začína plynúť od zverejnenia zámeru na úradnej tabuli obce, ak obec v
zámere neurčí neskorší začiatok plynutia lehoty. Obec nemôže previesť vlastníctvo
svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného
predpisu
22d) presiahne 40 000 eur. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne identifikovaná tak, aby nebola
zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku obce
22d) pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu obecným zastupiteľstvom staršie
ako šesť mesiacov.
(11)
Cenové ponuky na odkúpenie majetku obce sa doručujú cez elektronickú schránku22da) alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Cenové
ponuky všetkých záujemcov na odkúpenie majetku obce priamym predajom je obec povinná
zverejniť do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na doručovanie cenových ponúk,
po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli a na webovom sídle obce, ak ho má obec
zriadené.
(12)
Obec prevedie majetok obce priamym predajom záujemcovi, ktorý ponúkne najvyššiu cenu.
(13)
Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na fyzickú osobu,
ktorá je v tejto obci
a)
starostom obce,
b)
poslancom obecného zastupiteľstva,
c)
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo
založenej obcou,
d)
prednostom obecného úradu,
e)
zamestnancom obce,
f)
hlavným kontrolórom obce,
g)
blízkou osobou
22e) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(14)
Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu,
v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom
štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba
uvedená v odseku 13; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, v ktorej má obec väčšinový
obchodný podiel.
(15)
Obec nie je povinná vykonať obchodnú verejnú súťaž, dražbu a ani priamy predaj pri
prevode
a)
b)
pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,
ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c)
podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,
22f)
d)
hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 5 000 eur,
e)
nehnuteľného majetku obce do vlastníctva registrovaného sociálneho podniku ako formy
investičnej pomoci,
22fa)
f)
majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo
rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:
1.
zámer previesť majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu prevádzaného majetku
obec zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, ak ho má obec zriadené,
a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu a tieto údaje sú
zverejnené najmenej do schválenia prevodu,
2.
osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce a
3.
všeobecná hodnota prevádzaného majetku je stanovená znaleckým posudkom,22d) ktorý v deň schválenia prevodu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej
hodnoty prevádzaného majetku znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota majetku
obce neprevyšuje 3 000 eur alebo pri obciach nad 30 000 obyvateľov hodnota majetku
obce neprevyšuje 7 500 eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným majetkom
obce alebo inou verejne dostupnou ponukou na predaj obdobnej veci, ak osobitné predpisy
o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave4) a meste Košice5) neustanovujú inak.
(16)
Pri prevode majetku obce podľa odseku 15 je obec povinná dohodnúť kúpnu cenu najmenej
vo výške všeobecnej hodnoty majetku,22d) okrem prevodu majetku obce podľa odseku 15 písm. e) a f), kedy je obec oprávnená
dohodnúť nižšiu kúpnu cenu než je všeobecná hodnota majetku alebo hodnota majetku
obce zistená na základe porovnateľného porovnania podľa odseku 15 písm. f) tretieho
bodu. Pri prevode majetku obce podľa odseku 15 sa ustanovenia odsekov 13 a 14 nepoužijú.
§ 9aa
(1)
Ak tento alebo osobitný predpis22g) neustanovuje inak, ustanovenia § 9a ods. 1 až 8 a 10 až 14 je obec povinná primerane použiť aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu.
(2)
Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije pri nájme
a)
hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
b)
majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom
mesiaci,
c)
majetku obce, ak úhrn súm nájomného počas celej doby nájmu nepresiahne 20 000 eur,
d)
nehnuteľného majetku obce registrovanému sociálnemu podniku ako formy investičnej
pomoci,22fa)
e)
majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo
rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:
1.
zámer prenajať majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu nájomného obec zverejní
na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, ak ho má obec zriadené, a iným vhodným
spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu, pričom tieto údaje sú zverejnené
najmenej do schválenia nájmu,
2.
osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce a
3.
všeobecná hodnota nájomného je stanovená znaleckým posudkom,22d) ktorý v deň schvaľovania nájmu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej
hodnoty nájomného znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota nájomného v úhrne za
celé obdobie nájmu neprevyšuje 7 500 eur alebo pri obciach nad 30 000 obyvateľov hodnota
nájomného v úhrne za celé obdobie nájmu neprevyšuje 15 000 eur na základe preukázateľného
porovnania s obdobným nájmom alebo inou verejne dostupnou ponukou na nájom obdobnej
veci, ak osobitné predpisy o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave4) a meste Košice5) neustanovujú inak.
(3)
Obec je povinná prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné, za aké
sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci
toho istého druhu alebo porovnateľné veci; to neplatí pri nájme majetku obce podľa
odseku 2 písm. d) a e), kedy obec môže prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie
nájomné než je hodnota nájomného zistená na základe porovnania alebo všeobecná hodnota
nájomného.
(4)
Hodnota nájomného na účely odseku 2 písm. c) a e) sa určí ako úhrn plnení poskytovaných
obci počas celej doby nájmu, pričom
a)
hodnota nájomného sa zaratúva bez dane z pridanej hodnoty, ak sa táto uplatňuje,
b)
hodnota nájomného prijímaná spoluvlastníkmi predmetu sa rozpočítava podľa veľkosti
ich podielov; ak veľkosti podielov nie sú určené alebo ich nemožno určiť, považujú
sa za rovnaké,
c)
prijímané hodnoty nájomného na základe viacerých zmlúv sa nesčítavajú,
d)
do hodnoty nájomného sa zaratúva aj predĺženie trvania zmluvy na dobu určitú, ak
nájomná zmluva umožňuje jednostranné predĺženie jej trvania,
e)
pri nájme na dobu neurčitú sa predpokladá, že nájom je uzatvorený na dobu 10 rokov,
f)
zmluvné sankcie a náklady spojené s užívaním majetku obce sa nezohľadňujú,
g)
sa predpokladá, že bude poskytnutá najvyššia možná hodnota plnenia z nájomnej zmluvy.
(5)
Ustanovenia odseku 4 sa na jednorazovo poskytnuté plnenie podľa odseku 2 písm. c)
a e) použijú rovnako.
§ 9ab
(1)
Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
(2)
Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom
ktorého je zmena vlastníctva, musí obec postupovať podľa § 9a ods. 1 až 14, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.
2)
(3)
Fyzická osoba a právnická osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať sa do registra
partnerov verejného sektora,
22gb) môže byť nadobúdateľom majetku obce alebo užívateľom jej majetku podľa tohto zákona
len vtedy, ak je zapísaná v registri partnerov verejného sektora.
22gc) Splnenie podmienky podľa prvej vety preukazuje v katastrálnom konaní obec.
§ 9b
(1)
Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo vlastní v obci nehnuteľnosť alebo
osoba, ktorá má na veci právny záujem, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu
alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu osobu,
ak prevod majetku obce nebol realizovaný v súlade s § 9a a 9ab.
(2)
Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho
práva z majetku obce na nadobúdateľa.
§ 9c
(1)
Koncesný majetok je majetok obce, ktorý užíva koncesionár v rozsahu, za podmienok
a v lehote dohodnutej v koncesnej zmluve,22ab) ak riziko vyplývajúce z práva na využívanie stavby alebo služby na dohodnutý čas
alebo z tohto práva spojeného s peňažným plnením znáša v prevažnej miere koncesionár.
(2)
Obec nesmie koncesný majetok previesť do vlastníctva iných osôb.
(3)
Obsahom užívania koncesného majetku podľa odseku 1 môže byť
a)
vstup na nehnuteľný majetok obce,
b)
zriadenie stavby na pozemku vo vlastníctve obce, ak podľa koncesnej zmluvy sa vlastníkom
stavby stane obec najneskôr v lehote podľa koncesnej zmluvy,
c)
prekládka a odstránenie stavby vo vlastníctve obce,
d)
rekonštrukcia, prevádzka, údržba a oprava majetku obce,
e)
poskytovanie služieb alebo iné komerčné využitie,
f)
prenechanie majetku obce do nájmu, výpožičky alebo zriadenie zmluvného vecného bremena
na majetok obce v prospech tretej osoby,
g)
nakladanie s majetkom obce, ktorý pre svoje úplné opotrebenie alebo poškodenie, zrejmú
zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke, alebo z iných závažných dôvodov už nemôže
slúžiť svojmu účelu alebo určeniu,
h)
nakladanie s materiálom vyťaženým na pozemkoch vo vlastníctve obce za podmienok ustanovených
v osobitnom predpise.22h)
(4)
Koncesionár pri užívaní koncesného majetku koná vo vlastnom mene a nemá postavenie
správcu majetku obce podľa tohto zákona. Koncesionár je povinný koncesný majetok udržiavať
v riadnom stave, dodržiavať účel, na ktorý je určený, zabezpečovať jeho údržbu a prevádzku
a uhrádzať náklady s tým spojené, zabezpečovať jeho ochranu, informovať obec o koncesnom
majetku v rozsahu povinností dohodnutých v koncesnej zmluve a plniť ďalšie povinnosti
dohodnuté v koncesnej zmluve.
(5)
Koncesionár nesmie koncesný majetok použiť na zabezpečenie svojich záväzkov alebo
záväzkov tretej osoby, ani previesť do vlastníctva iných osôb, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 9d
(1)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár môže prenechať koncesný majetok
do nájmu, výpožičky alebo zriadiť zmluvné vecné bremeno v prospech tretej osoby. Nájomnú
zmluvu, zmluvu o výpožičke alebo zmluvu o zriadení vecného bremena môže koncesionár
uzatvoriť s treťou osobou najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej
zmluve. Pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9aa nepoužije. Nájomné a odplata za zriadenie vecného bremena sa určí dohodou medzi koncesionárom
a treťou osobou. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci22i) nie sú týmto dotknuté.
(2)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár je po predchádzajúcom písomnom
súhlase obce oprávnený koncesný majetok, ktorý pre úplné opotrebenie alebo poškodenie,
zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných závažných dôvodov
nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu, predať osobe, ktorá sa zaoberá výkupom druhotných
surovín alebo zabezpečiť likvidáciu podľa osobitného predpisu.22j)
(3)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, obec môže s koncesionárom uzatvoriť dohodu
o splátkach alebo dohodu o odklade platenia pohľadávky obce, ktorá vznikla z koncesnej
zmluvy. Dohodu o odklade platenia možno uzatvoriť najviac na obdobie jedného roka
od splatnosti pohľadávky obce. Úroky z omeškania sa za obdobie trvania dohody o splátkach
alebo dohody o odklade platenia neuplatňujú a nevymáhajú. Osobitné predpisy v oblasti
štátnej pomoci22i) nie sú týmto dotknuté. Ak koncesionár nezaplatí niektorú splátku riadne a včas alebo
ak nezaplatí celý dlh v dohodnutej lehote, obec uplatní voči koncesionárovi pohľadávku
obce vrátane úrokov z omeškania za celé obdobie trvania dohody o splátkach alebo dohody
o odklade platenia.
§ 9e
(1)
Spoločný podnik je právnická osoba, ktorú na účel realizácie koncesie22aa) založila obec spoločne s koncesionárom. Spoločný podnik je aj právnická osoba, ktorú
založil koncesionár, do ktorej základného imania bol na základe koncesnej zmluvy vložený
majetok obce.
(2)
Obec môže vložiť majetok obce ako vklad pri založení spoločného podniku alebo ako
vklad do základného imania spoločného podniku, ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve.
(3)
Prioritný majetok je nehnuteľný majetok obce, ktorý obec vložila do spoločného podniku.
Prioritný majetok nemožno použiť na zabezpečenie záväzkov spoločného podniku, koncesionára
alebo tretej osoby ani previesť do vlastníctva iných osôb. Prioritný majetok nepodlieha
výkonu rozhodnutia, exekúcii, nie je súčasťou konkurznej podstaty a ani predmetom
likvidácie. Označenie prioritného majetku v katastri nehnuteľností22k) sa vykoná poznámkou na návrh obce. Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, prioritný
majetok možno dať do nájmu, výpožičky alebo na prioritný majetok zriadiť zmluvné vecné
bremeno, najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej zmluve alebo do dňa
zrušenia spoločného podniku bez právneho nástupcu. Prioritný majetok nestráca svoj
charakter ani prechodom na právneho nástupcu. Po zániku vecného bremena zapísaného
v katastri nehnuteľností je obec povinná dať návrh na výmaz vecného bremena.
(4)
Spoločný podnik je povinný zachovať účelové určenie prioritného majetku, ktorý nadobudol
do vlastníctva; táto povinnosť sa vzťahuje aj na právneho nástupcu.
(5)
Obec vedie o prioritnom majetku osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje zoznam vecí s
uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve spoločného
podniku; spoločný podnik je povinný poskytnúť tieto údaje obci.
(6)
Oprávnenie konať za spoločný podnik vo veciach prevádzky a údržby prioritného majetku
prechádza na obec vyhlásením konkurzu na spoločný podnik; obec pri tom koná v mene
spoločného podniku a na vlastný účet. Ak bol na spoločný podnik vyhlásený konkurz,
prioritný majetok prechádza do vlastníctva obce právoplatnosťou uznesenia súdu o vyhlásení
konkurzu alebo právoplatnosťou rozhodnutia, ktorým odvolací súd potvrdil rozhodnutie
súdu prvého stupňa o vyhlásení konkurzu za náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac
za cenu stanovenú znaleckým posudkom. Zápisnica o odovzdaní a prevzatí prioritného
majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho práva obce do katastra nehnuteľností.
Odmenu znalca za vypracovanie znaleckého posudku, ktorým sa oceňuje prioritný majetok,
uhrádza obec.
(7)
Dňom zrušenia spoločného podniku likvidáciou prioritný majetok prechádza do vlastníctva
obce za náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú znaleckým posudkom.
Likvidátor je povinný odovzdať a obec prevziať tento majetok; o odovzdaní a prevzatí
sa spíše zápisnica. Zápisnica o odovzdaní a prevzatí prioritného majetku je prílohou
návrhu na záznam vlastníckeho práva obce do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca
za vypracovanie znaleckého posudku, ktorým sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza obec.
§ 9f
(1)
Obec je oprávnená na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor22ac) prenechať v nevyhnutne potrebnom rozsahu svoj majetok poskytovateľovi energetickej
služby s garantovanou úsporou energie na
a)
obnovu budovy22l) alebo stavebné úpravy budovy, ktorými sa vykonáva zásah najmä do jej obalovej konštrukcie
zateplením obvodového plášťa a strešného plášťa a výmenou pôvodných otvorových výplní,
b)
obnovu technického zariadenia budovy,22l)
c)
údržbu a opravy obnovenej časti budovy podľa písmena a),
d)
zriadenie, rekonštrukciu, modernizáciu alebo výmenu technických systémov vykurovania,
prípravy teplej vody, vetrania, chladenia, osvetlenia budov a ich kombinácie, energetického
zariadenia,22m) osvetľovacieho alebo iného zariadenia, ktoré spotrebúva energiu,
e)
prevádzku, údržbu a opravy zariadenia podľa písmen b) a d),
f)
inštaláciu merania a riadenia,
g)
zabezpečenie likvidácie zariadenia podľa písmen b) a d) podľa osobitných predpisov22j) z dôvodov jeho úplného opotrebenia alebo poškodenia, zrejmej zastaranosti alebo nehospodárnosti
v prevádzke, pre ktoré nemôže slúžiť na svoj účel alebo určenie.
(2)
Zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor, ktorá umožní prenechanie majetku
obce na iné účely, ako sú uvedené v odseku 1, je v tejto časti neplatná.
(3)
Obec je oprávnená s majetkom, ktorý je predmetom zmluvy o energetickej efektívnosti
pre verejný sektor, nakladať. S prevodom vlastníctva prechádzajú práva a povinnosti
zo zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor na nadobúdateľa tohto majetku,
ak sa zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor22ac) v súlade s jej podmienkami neukončí.
§ 10
Obec môže upustiť od vymáhania majetkových práv obce len vtedy, ak dôvody pre trvalé
alebo dočasné upustenie určí v zásadách hospodárenia s majetkom obce.
§ 11
(1)
Obce musia pri územných zmenách23) usporiadať svoje majetkovoprávne vzťahy.
(2)
Dohoda o majetkovoprávnom vyrovnaní obcí musí obsahovať rozdelenie organizácií, vecí,
finančných prostriedkov, práv a záväzkov obcí.
(3)
Majetkovoprávne vyrovnanie obcí sa vykoná ku dňu účinnosti týchto zmien, najneskôr
k prvému dňu nasledujúceho kalendárneho roka.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Spoločné ustanovenia
§ 12
Ak nie je v tomto zákone ustanovené inak alebo ak to nevylučuje povaha veci, riadi
sa obec pri nadobúdaní majetku a nakladaní s ním osobitnými predpismi.24)
§ 13
Spory, ktoré vzniknú pri prechode vlastníckeho práva, majetkových práv a záväzkov
štátu na obec, rozhodujú súdy.
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 14
(1)
O prechode vlastníctva vecí, postúpení majetkových práv a záväzkov sú povinné spísať
odovzdávajúce a nadobúdajúce právnické osoby písomné protokoly. O prechode práva hospodárenia
k veciam a postúpení majetkových práv a záväzkov do správy organizácií spíšu protokoly
orgány miestnej štátnej správy, obecné zastupiteľstvá a organizácie.
(2)
Zápis prechodu vlastníckeho práva štátu na obec vykonajú príslušné strediská geodézie
na základe zoznamov potvrdených orgánom miestnej štátnej správy a obecným zastupiteľstvom.25)
(3)
Organizácie založené alebo zriadené obcou, ktoré vykonávajú správu nehnuteľného majetku
obce podľa tohto zákona, navrhujú na strediská geodézie zapísať správu majetku obce.
(4)
Obce, mestá, mestské časti a organizácie založené alebo zriadené obcou sú povinné
podať do 12 mesiacov od účinnosti tohto zákona návrh na zápis do evidencie nehnuteľností.
Ak sa nadobudnutie majetku viaže na ďalšie podmienky,26) sú povinné podať návrh do 12 mesiacov od prevzatia majetku.
§ 14a
Ak do majetku obce prešla nehnuteľnosť, ktorej časť slúžila ku dňu účinnosti osobitného
predpisu3) potrebám civilnej ochrany obyvateľstva, obec je povinná zachovať účelové určenie
tejto časti nehnuteľnosti. Užívanie tejto časti nehnuteľnosti je obec povinná upraviť
dohodou podľa osobitného predpisu.26a)
§ 14b
(1)
Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku Slovenskej republiky mal tento
majetok v správe, ktorý podľa § 2b ods. 1 tohto zákona prechádza na obce, spíše písomný protokol s príslušnou obcou o odovzdaní
tohto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku Slovenskej republiky
podľa tohto zákona a podľa osobitného zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie
a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve podľa osobitného zákona,21) súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky
na obec; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje aj údaje katastra nehnuteľností
podľa osobitného zákona26b) a prípadné vyčíslenie nákladov na nevyhnutné opravy tejto nehnuteľnosti. Protokol
podpisuje štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok, ktorého vlastníctvo
prechádza podľa tohto zákona na obec a štatutárny orgán obce.
(2)
(3)
Veci uvedené v § 2b ods. 1 prechádzajú do vlastníctva obcí dňom nadobudnutia účinnosti osobitného zákona, ktorým
prechádza zriaďovateľská funkcia na obec; tento deň je dňom prechodu majetku Slovenskej
republiky na obec. Veci uvedené v § 2b ods. 2 prechádzajú do vlastníctva obcí dňom uvedeným v dohode alebo dňom ustanoveným v osobitnom
zákone.
§ 14c
(1)
Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku Slovenskej republiky mal v správe
majetok, ktorý podľa tohto zákona prechádza na obec, spíše s obcou písomný protokol
o odovzdaní tohto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku Slovenskej
republiky podľa tohto zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného
majetku vedenú v účtovníctve a oceneného podľa osobitného zákona21) a výšku oprávok tohto majetku, súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu
majetku Slovenskej republiky na obec; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje aj
údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona.26b) Protokol podpisuje štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok, ktorého
vlastníctvo prechádza podľa tohto zákona na obec, a štatutárny orgán obce.
(2)
Obce sú povinné do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku podľa tohto zákona
podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho práva k tomuto
majetku podľa osobitných zákonov.26c)
(3)
Veci uvedené v § 2c prechádzajú do vlastníctva obcí dňom nadobudnutia účinnosti osobitného zákona, ktorým
prechádza zriaďovateľská funkcia na obec; tento deň je dňom prechodu majetku Slovenskej
republiky na obec.
§ 14d
(1)
Správca majetku Slovenskej republiky, ktorý mal do dňa prechodu majetku podľa § 2d ods. 1 a 2 tento majetok v správe, spíše písomný protokol s príslušnou obcou o odovzdaní tohto
majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku Slovenskej republiky
podľa tohto zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku
vedenú v účtovníctve podľa osobitného zákona,21) súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky
na obec a údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného predpisu.26b) Protokol podpisuje štatutárny orgán obce a štatutárny orgán správcu majetku Slovenskej
republiky, ktorý mal v správe majetok Slovenskej republiky, ktorého vlastníctvo prechádza
podľa tohto zákona na obec.
(2)
Prílohou dohody podľa § 2d ods. 4 je písomný protokol o odovzdaní majetku. Protokol podpisuje štatutárny orgán obce
a štatutárny orgán obvodného úradu v sídle kraja, ktorý mal v dočasnej správe majetok
štátu, ktorého vlastníctvo prechádza dohodou na obec.
(3)
(4)
Majetok Slovenskej republiky uvedený v § 2d ods. 1 a 2 prechádza do vlastníctva obcí 1. júla 2009. Majetok Slovenskej republiky uvedený
v § 2d ods. 4 prejde do vlastníctva obce dňom uvedeným v dohode.
§ 15
Nehnuteľnosti, ktoré k 31. decembru 194927) vlastnili obce a ktoré slúžili pre administratívne účely obecných orgánov (radnice,
obecné domy) a pokiaľ sú v majetku Slovenskej republiky, sú organizácie, ktoré majú
k týmto nehnuteľnostiam právo hospodárenia, povinné na žiadosť obce previesť do jej
vlastníctva v lehote 6 mesiacov odo dňa účinnosti tohto zákona. V takom prípade je
obec povinná dohodnúť sa s organizáciou o ďalšom užívaní objektu.
§ 15a
(1)
Poľnohospodárska a nepoľnohospodárska pôda, ktorá bola vo vlastníctve obcí k 31.
decembru 1949 a pokiaľ sa nachádza ku dňu účinnosti tohto zákona v majetku Slovenskej
republiky, prechádza do vlastníctva obce, z majetku ktorej sa previedla do národného
majetku podľa osobitného predpisu27) a ak už do jej vlastníctva neprešla podľa § 2.
(2)
Ak obec uvedená v odseku 1 zanikla, prechádza vlastníctvo podľa odseku 1 na obec,
ktorá sa stala jej právnym nástupcom. Ak je právnym nástupcom viac obcí, prechádza
pôda podľa odseku 1 do ich vlastníctva rovnakým dielom. To isté platí, ak sa obec
uvedená v odseku 1 rozdelila na dve alebo viac obcí.
(3)
S lesnou pôdou podľa odseku 1 prechádzajú do vlastníctva obcí aj lesné porasty nachádzajúce
sa na tejto pôde ku dňu účinnosti tohto zákona a investičné lesné cesty alebo ich
časti vybudované po 31. decembri 1949.
(4)
Investičné lesné cesty alebo ich časti odovzdá do vlastníctva štátna organizácia
lesného hospodárstva, ktorá ich spravuje, na základe žiadosti vlastníka pozemku dohodou
o vydaní majetku.
(5)
Investičná lesná cesta alebo jej časť prechádzajúca lesnými pozemkami viacerých vlastníkov
prechádza do podielového spoluvlastníctva27a) podľa veľkosti podielu investičnej lesnej cesty na lesnom pozemku vlastníka.
§ 15b
(1)
Spolu s pôdou a porastami podľa § 15a prechádzajú na obec aj hospodárske budovy a stavby slúžiace poľnohospodárskej a lesnej
výrobe alebo s ňou súvisiacemu vodnému hospodárstvu, vrátane zastavaných pozemkov,
ak tieto boli vo vlastníctve obcí k 31. decembru 1949 a pokiaľ ku dňu účinnosti tohto
zákona sú majetkom Slovenskej republiky.
(2)
Ak do vlastníctva obce prechádzajú veci podľa odseku 1, je obec povinná umožniť doterajšiemu
užívateľovi, ktorý s nimi hospodáril do účinnosti tohto zákona, užívať ich bez náhrady
do 1. októbra 1992, ak nedôjde medzi obcou a doterajším užívateľom k inej dohode.
Úžitky z užívania patria doterajšiemu užívateľovi.
(3)
Finančné náhrady a rozdiely v stave vydávaných nehnuteľností sa neposkytujú.
§ 15c
(1)
Popri majetku, ktorý sa nestáva vlastníctvom obcí podľa § 3, neprechádzajú z majetku Slovenskej republiky do ich vlastníctva podľa § 15a a 15b ani pozemky
a)
b)
alebo ich časti, ktoré sa oprávneným osobám poskytli podľa osobitných predpisov na
výmenu alebo ako náhradné za tie, ktoré sa im nemohli vydať,28)
c)
na ktorých bola zriadená záhradkárska alebo chatová osada,
d)
na ktorých sú telovýchovné a športové zariadenia,
e)
ktoré ku dňu účinnosti tohto zákona sa stali súčasťou majetku určeného na privatizáciu
na základe už schváleného privatizačného projektu alebo základného imania schváleného
transformačného projektu podľa osobitných predpisov,29)
f)
na ktorých sa nachádzajú ložiská nerastov,30)
g)
ktoré do vlastníctva štátu prešli z obcí, ktoré zanikli podľa osobitného predpisu.31)
§ 15d
(1)
(2)
Ustanovenia § 14 zákona sa použijú primerane. Písomné protokoly sú povinné spísať obce s doterajšími
užívateľmi. Návrh na zápis do evidencie nehnuteľností sú obce povinné podať do 12
mesiacov od prevzatia majetku.
§ 15e
§ 15f
(1)
Rozostavané stavby a dokončené stavby, ku ktorým prešla investorská funkcia na obec
podľa osobitného zákona,33a) prechádzajú dňom 1. januára 2004 do vlastníctva obce, ktorá je k 31. decembru 2003
ich investorom.
(2)
Do 1. júla 2004 obce uvedú do súladu s § 6 ods. 3 svoje právne vzťahy k právnickým osobám, ktoré založili do 31. decembra 2001.
(3)
Povinnosť podľa § 7a ods. 1 a obmedzenia podľa § 7a ods. 4 sa vzťahujú na majetok, ktorý slúži na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, do
31. decembra 2004.
§ 16
(1)
Vlastníctvom obcí, počnúc 1. novembrom 1994, je aj majetok podľa odseku 2, ktorého
vlastníkom sa Slovenská republika stala 1. januára 1993 podľa osobitného predpisu.34)
(2)
Majetkom, na ktorý sa vzťahuje odsek 1, sú pozemky vo vojenských obvodoch, ktoré
boli vo vlastníctve obcí k 31. decembru 1949 27) a boli vo vlastníctve Slovenskej republiky k 31. októbru 1994.
(4)
Na účel posúdenia hospodárenia sa zástupcom obcí umožní vstup do vymedzených priestorov
za podmienok zaručujúcich ochranu zdravia a života.
(5)
Obce sú povinné zachovávať účelové určenie majetku podľa odseku 2 na obranu štátu.
(6)
Vlastnícke právo obcí a vlastnícke právo Slovenskej republiky sa zapíše do katastra
nehnuteľností.37)
§ 18
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni jeho vyhlásenia.
F. Mikloško v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
Čl. 4 ods. 7 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii v znení neskorších predpisov.
2)
Napríklad zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov, Obchodný zákonník, zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
2a)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2b)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon SNR č. 369/1990 Zb.
4)
Zákon SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
5)
Zákon SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice.
6)
§ 1 nariadenia vlády SSR č. 233/1988 Zb. o drobných prevádzkárňach národných výborov ako právnických osobách.
7)
§ 2 ods. 1 a § 3 ods. 1 a § 4 a 5 ods. 1 zákona SNR č. 518/1990 Zb. o prechode zakladateľskej alebo zriaďovateľskej funkcie národných výborov na obec,
ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy.
8)
§ 5 ods. 1 zákona SNR č. 518/1990 Zb.
9)
Zákon č. 427/1990 Zb. o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby.
Zákon SNR č. 474/1990 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov niektorých vecí vo vlastníctve štátu do vlastníctva fyzických alebo právnických osôb.
Zákon SNR č. 474/1990 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov niektorých vecí vo vlastníctve štátu do vlastníctva fyzických alebo právnických osôb.
10)
11)
§ 4 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.
11a)
Zákon č. 92/1991 Zb. v znení zákona č. 92/1992 Zb.
11b)
§ 18 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu.
11c)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov, zákon
č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
11d)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
11e)
Zákon č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11f)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
11g)
§ 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
11h)
§ 18d ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení zákona č. 161/2003 Z. z.
11i)
§ 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12)
Napr. čl. 10 Ústavy ČSFR č. 100/1960 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov, § 11a zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení zákona č. 171/1990
Zb. a zákona č. 522/1990 Zb., § 46a zákona SNR č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane v znení zákona SNR č. 525/1990 Zb.
14)
§ 70 Hospodárskeho zákonníka.
§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 119/1988 Zb. o hospodárení s národným majetkom.
§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií č. 119/1988 Zb. o hospodárení s národným majetkom.
15a)
Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 364/1990 Zb. o nakladaní s majetkom zvereným štátnemu podniku.
§ 45 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
§ 45 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
15b)
§ 32 ods. 3 zákona č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku.
16)
§ 3 ods. 2 písm. d) zákona SNR č. 518/1990 Zb.
16a)
Napríklad zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
18)
§ 21 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
19)
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
19b)
Napríklad § 56 Obchodného zákonníka, zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších
predpisov.
19c)
§ 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
21)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve.
21a)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 29/1984 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 29/1984 Zb. v znení neskorších predpisov.
21b)
§ 66 písm. j) zákona č. 195/1998 Z. z. v znení zákona č. 450/2000 Z. z.
21c)
§ 151a až 151m Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
21d)
§ 553 Občianskeho zákonníka v znení zákona č. 509/1991 Zb.
21e)
Napríklad zákon č. 65/2001 Z. z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení neskorších predpisov, zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
21f)
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov.
22)
§ 2 ods. 2 a § 3 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
§ 2 ods. 2 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
§ 2 ods. 2 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
22a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
22aa)
Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22ab)
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
22ac)
§ 18 zákona č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona
č. 4/2019 Z. z.
22c)
Zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov
v znení neskorších predpisov.
22d)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
22da)
Napríklad zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
22f)
Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.
22fa)
§ 17 ods. 1 písm. f) zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22g)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami v znení
neskorších predpisov.
22gb)
Zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22h)
Napríklad zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov,
zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
22i)
Napríklad zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej
únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010).
22j)
Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
22k)
§ 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon) v znení neskorších predpisov.
22l)
Napríklad § 2 ods. 7 zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 300/2012 Z. z., § 9 ods. 2 zákona č. 321/2014 Z. z.
22m)
§ 12 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike v znení neskorších predpisov.
23)
§ 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb.
§ 4 zákona SNR č. 517/1990 Zb. o územnom členení Slovenskej republiky.
§ 4 zákona SNR č. 517/1990 Zb. o územnom členení Slovenskej republiky.
24)
Napr. zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 47/1992 Zb.), zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník,
§ 25 devízového zákona č. 528/1990 Zb. v znení zákona č. 228/1992 Zb. (úplné znenie č. 457/1992 Zb.).
§ 25 devízového zákona č. 528/1990 Zb. v znení zákona č. 228/1992 Zb. (úplné znenie č. 457/1992 Zb.).
25)
§ 1 zákona SNR č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy.
§ 11 zákona SNR č. 369/1990 Zb.
§ 11 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
§ 10 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
§ 11 zákona SNR č. 369/1990 Zb.
§ 11 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
§ 10 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
26b)
§ 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon).
27)
Zákon č. 279/1949 Zb. o finančnom hospodárení národných výborov.
28)
§ 12a zákona č. 123/1975 Zb. o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na
zabezpečenie výroby v znení zákona č. 95/1988 Zb. a zákona č. 114/1990 Zb.
§ 11 ods. 2 a 3 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení zákona č. 93/1992 Zb.
§ 11 ods. 2 a 3 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení zákona č. 93/1992 Zb.
29)
Zákon č. 92/1991 Zb. v znení zákona č. 92/1992 Zb.
Zákon č. 42/1992 Zb. o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách.
Zákon č. 42/1992 Zb. o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách.
30)
§ 4 a 5 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení zákona SNR č. 498/1991
Zb.
31)
Zákon č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch.
32)
Napr.:
Zákon SNR č. 11/1949 Zb. SNR o Tatranskom národnom parku.
Zákon SNR č. 1/1955 Zb. SNR o štátnej ochrane prírody v znení zákona SNR č. 100/1977 Zb. a zákona SNR č. 72/1986 Zb.
Zákon SNR č. 7/1958 Zb. SNR o kultúrnych pamiatkach.
Zákon SNR č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti.
Zákon č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení zákona č. 229/1991 Zb.
Zákon č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení zákona SNR č. 131/1991 Zb. a zákona SNR č. 510/1991 Zb.
Zákon č. 44/1988 Zb. v znení zákona SNR č. 498/1991 Zb.
Zákon SNR č. 11/1949 Zb. SNR o Tatranskom národnom parku.
Zákon SNR č. 1/1955 Zb. SNR o štátnej ochrane prírody v znení zákona SNR č. 100/1977 Zb. a zákona SNR č. 72/1986 Zb.
Zákon SNR č. 7/1958 Zb. SNR o kultúrnych pamiatkach.
Zákon SNR č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti.
Zákon č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení zákona č. 229/1991 Zb.
Zákon č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení zákona SNR č. 131/1991 Zb. a zákona SNR č. 510/1991 Zb.
Zákon č. 44/1988 Zb. v znení zákona SNR č. 498/1991 Zb.
33)
§ 76 a nasl. zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
34)
Ústavný zákon č. 541/1992 Zb. o delení majetku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky medzi Českú republiku
a Slovenskú republiku a jeho prechode na Českú republiku a Slovenskú republiku.Ústavný
zákon č. 542/1992 Zb. o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
36)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva v znení neskorších predpisov
(úplné znenie č. 15/1994 Z. z.).
37)
Zákon č. 265/1992 Zb. o zápisoch vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb. o katastri nehnuteľností v Slovenskej republike.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb. o katastri nehnuteľností v Slovenskej republike.
38)
§ 19 zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 2/1993 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 83/1994 Z. z.
Zákon č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch.
Zákon č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch.