335/1991 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.03.2004 do 29.04.2004
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 335/1991 Zb. |
Názov: | Zákon o súdoch a sudcoch |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.07.1991 |
Dátum vyhlásenia: | 27.08.1991 |
Dátum účinnosti od: | 01.03.2004 |
Dátum účinnosti do: | 29.04.2004 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
576/1991 Zb. | Vyhláška ministerstva spravedlnosti České republiky o zřízení poboček některých krajských a okresních soudů |
66/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o Spravovacom poriadku pre okresné a krajské súdy |
75/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o náhradách za vykonávanie funkcie prísediaceho |
388/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva obrany o zriadení pobočky vyššieho vojenského súdu v Olomouci |
389/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva obrany o rokovacom poriadku pre vojenské obvodové a vyššie vojenské súdy |
621/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 250/1991 Zb. o zriadení pobočky Krajského súdu v Bratislave v Nitre |
86/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa zriaďuje v Námestove pobočka Okresného súdu v Dolnom Kubíne |
306/1997 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 75/1992 Zb. o náhradách za vykonávanie funkcie prísediaceho |
29/1968 Zb. | Zákon o zmenách niektorých zákonov v súvislosti s úpravou postavenia Národného výboru hlavného mesta Slovenska Bratislavy |
29/1978 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o organizácii súdov a o voľbách sudcov, zákon o prokuratúre, Trestný poriadok a Notársky poriadok |
196/1988 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/1964 Zb. o organizácii súdov a o voľbách sudcov a zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
264/1992 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Občiansky zákonník, zrušuje zákon o štátnom notárstve a o konaní pred štátnym notárstvom (notársky poriadok) a menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony |
12/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1992 Zb. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky, štátnej správe súdov, vybavovaní sťažností a o voľbách prísediacich (zákon o štátnej správe súdov) |
307/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch v znení neskorších predpisov a zákon č. 412/1991 Zb. o kárnej zodpovednosti sudcov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 149/1993 Z. z. |
328/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú nové sídla a obvody súdov, a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
385/2000 Z. z. | Zákon o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
185/2002 Z. z. | Zákon o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
425/2002 Z. z. | Zákon o vyšších súdnych úradníkoch a o zmene a doplnení zákona č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch v znení neskorších predpisov |
426/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
458/2003 Z. z. | Zákon o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
548/2003 Z. z. | Zákon o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
589/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
267/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
403/2004 Z. z. | Zákon o európskom zatýkacom rozkaze a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
428/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú sa niektoré ďalšie zákony |
757/2004 Z. z. | Zákon o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
335
ZÁKON
z 19. júla 1991
o súdoch a sudcoch
Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
PRVÁ HLAVA
SÚSTAVA SÚDOV A HLAVNÉ ZÁSADY ICH ČINNOSTI
§ 1
(1)
Súdnictvo v Slovenskej republike vykonávajú nezávislé a nestranné súdy.
(2)
Súdy Slovenskej republiky sú: Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len „najvyšší
súd“), krajské a okresné súdy, Vyšší vojenský súd a vojenské obvodové súdy (ďalej
len „vojenský súd“); v čase brannej pohotovosti štátu aj vyššie poľné a nižšie poľné
súdy.
(3)
Pôsobnosť okresných súdov, krajských súdov a vojenských súdov môžu v prípadoch ustanovených
zákonom vykonávať aj súdy inak označené.
(4)
Vojenský súd vykonáva súdnictvo aj na území iného štátu v rozsahu uvedenom vo vyhlásenej
medzinárodnej zmluve, ktorou je Slovenská republika viazaná.
§ 2
Rozhodnutia všetkých súdov Slovenskej republiky sú účinné a vykonateľné na jej území.
§ 3
Úlohou súdov je najmä
a)
rozhodovať o právach, povinnostiach a právom chránených záujmoch fyzických a právnických
osôb a štátu, pokiaľ zákon neustanovuje inak,
b)
rozhodovať o vine obžalovaného a ukladať zákonom ustanovené tresty, prípadne iné
opatrenia,
c)
preskúmavať zákonnosť rozhodnutí orgánov verejnej správy, ak zákon neustanovuje inak,
d)
preskúmavať zákonnosť rozhodnutí, opatrení alebo iných zásahov orgánov verejnej moci,
ak tak ustanovuje zákon.
§ 6
(1)
Na orgány štátnej správy súdov sa možno obracať so sťažnosťami na postup súdu, len
ak ide o prieťahy v konaní alebo nevhodné správanie súdnych osôb alebo narušovanie
dôstojnosti konania pred súdom.
(2)
Anonymné podania sa nevybavujú.
(3)
Podrobnosti o sťažnostiach na postup súdu a o ich vybavovaní ustanovujú osobitné
zákony.
§ 7
(1)
Všetci sú si pred zákonom aj pred súdom rovní. Každý má právo na ochranu svojich
práv, slobôd a právom chránených záujmov pred súdom, pokiaľ zákon nezveruje túto ochranu
iným orgánom. Súdy rozhodujú samy a nezávisle, či vec, ktorá im bola predložená na
rozhodnutie, patrí do ich právomoci.
(2)
Nikoho nemožno odňať jeho zákonnému sudcovi. Zákonným sudcom je sudca, ktorý vykonáva
funkciu sudcu na príslušnom súde a je určený rozvrhom práce na konanie a rozhodovanie
o prejednávanej veci. Ak súd rozhoduje v senáte, zákonnými sudcami sú všetci sudcovia
určení rozvrhom práce na konanie a rozhodovanie v senáte.
(3)
Každý môže pred súdom konať vo svojom materinskom jazyku. Zákon ustanovuje, kedy
trovy spojené s pribratím tlmočníka uhrádza štát.
§ 8
(1)
Konanie pred súdmi je zásadne ústne a verejné. Výnimku môže ustanoviť len zákon.
(2)
Rozsudky sa vyhlasujú v mene Slovenskej republiky a vždy verejne.
DRUHÁ HLAVA
ORGANIZÁCIA A ČINNOSŤ SÚDOV
Okresné súdy
§ 9
(1)
Okresný súd sa skladá z predsedu súdu, podpredsedu alebo podpredsedov súdu, ďalších
sudcov a prísediacich sudcov a zamestnancov súdu podľa osobitného predpisu.
(2)
Okresný súd rozhoduje v senátoch alebo samosudcom. Osobitný zákon môže ustanoviť,
v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom.
(3)
Senáty okresného súdu sa skladajú zo sudcu a dvoch prísediacich.
§ 10
Okresné súdy rozhodujú ako súdy prvého stupňa, pokiaľ zákony o konaní pred súdmi neustanovujú
inak.
§ 11
Predseda a podpredseda okresného súdu v súlade s rozvrhom práce vykonávajú súdnictvo
patriace okresnému súdu ako predsedovia senátov alebo ako samosudcovia. Predseda okresného
súdu na základe právoplatných rozhodnutí súdu dáva podnety na zjednocovanie rozhodovania
príslušným súdom vyššieho stupňa.
Krajské súdy
§ 12
(1)
Krajský súd sa skladá z predsedu a podpredsedov súdu, ďalších sudcov a prísediacich
sudcov a zamestnancov súdu podľa osobitného predpisu.
(2)
Krajský súd rozhoduje v senátoch; samosudcovia rozhodujú v prípadoch ustanovených
zákonmi o konaní pred súdmi. Osobitný zákon môže ustanoviť, v ktorých veciach môže
rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom.
(3)
Senáty krajského súdu sa skladajú
a)
z dvoch sudcov, z ktorých jeden je predsedom, a troch prísediacich, ak rozhodujú
ako súdy prvého stupňa v trestných veciach,
b)
z predsedu a dvoch sudcov v ostatných prípadoch.
§ 13
(1)
Krajské súdy rozhodujú ako súdy druhého stupňa vo veciach, v ktorých rozhodovali
v prvom stupni okresné súdy. Zákony o konaní pred súdmi ustanovujú, kedy krajské súdy
rozhodujú ako súdy prvého stupňa.
(2)
Krajský súd rozhoduje o súhlase na použitie informačno-technických prostriedkov podľa
osobitných zákonov,1) ak tento zákon neustanovuje inak.
(3)
Na rozhodovanie o súhlase na použitie informačno-technických prostriedkov je príslušný
krajský súd, v ktorého obvode má sídlo žiadateľ o vydanie súhlasu na ich použitie;
krajský súd, v ktorého obvode sa nachádza objekt Zboru väzenskej a justičnej stráže,
ak sa majú použiť informačno-technické prostriedky v tomto objekte.
(4)
Ďalšie prípady rozhodovania krajských súdov upravujú zákony o konaní pred súdmi.
§ 14
Predseda a podpredsedovia krajského súdu vykonávajú v súlade s rozvrhom práce súdnictvo
patriace krajskému súdu ako predsedovia senátov alebo sudcovia. Predseda krajského
súdu na základe právoplatných rozhodnutí súdov dáva podnety na zjednocovanie rozhodovania
najvyššiemu súdu.
Najvyšší súd
§ 15
(1)
Najvyšší súd sa skladá z predsedu súdu, podpredsedu súdu a ďalších sudcov najvyššieho
súdu a zamestnancov súdu podľa osobitného predpisu.
(2)
Najvyšší súd rozhoduje v senátoch zložených z predsedu senátu a dvoch sudcov najvyššieho
súdu. Osobitný zákon môže ustanoviť, v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec
súdu poverený sudcom.
(3)
V senátoch najvyššieho súdu zložených z predsedu senátu a štyroch sudcov najvyššieho
súdu sa rozhoduje o mimoriadnych opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam senátov
najvyššieho súdu v prípadoch, keď tieto senáty rozhodovali o riadnom opravnom prostriedku;
z rozhodovania tohto senátu sú vylúčení sudcovia najvyššieho súdu, ktorí rozhodovali
o napadnutom rozhodnutí.
§ 16
Najvyšší súd je najvyšším súdnym orgánom Slovenskej republiky. Dbá o jednotný výklad
a jednotné používanie zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov tým,
že
a)
rozhoduje o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam krajských,
okresných a vojenských súdov v prípadoch ustanovených zákonmi o konaní pred súdmi,
b)
zaujíma stanoviská k zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych
predpisov,
c)
preskúmava zákonnosť rozhodnutí ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky,
ak zákon neustanovuje inak,
e)
rozhoduje v ďalších prípadoch ustanovených zákonom.
§ 17
(1)
Sudcovia najvyššieho súdu tvoria podľa prevažujúceho úseku svojej činnosti trestné,
občianskoprávne, obchodné a správne kolégiá. Sudca môže byť členom len jedného kolégia.
Sudca môže byť preložený do iného kolégia len s jeho súhlasom.
(2)
Predsedovia kolégií organizujú a riadia činnosť kolégií. Na základe právoplatných
rozhodnutí senátov navrhujú kolégiám zaujatie stanovísk k zjednocovaniu výkladu zákonov
a iných všeobecne záväzných právnych predpisov.
§ 18
(1)
Plénum najvyššieho súdu sa skladá z predsedu najvyššieho súdu, podpredsedu najvyššieho
súdu a ostatných sudcov. Platne sa môže uznášať za prítomnosti najmenej dvoch tretín
všetkých sudcov najvyššieho súdu.
(2)
Plénum najvyššieho súdu najmä:
a)
uznáša sa na rokovacom poriadku najvyššieho súdu a na poriadku pre voľbu a odvolávanie
predsedov kolégií,
b)
zaujíma stanoviská k zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych
predpisov v otázkach týkajúcich sa viacerých kolégií alebo sporných medzi kolégiami,
c)
prejednáva správy o účinnosti zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov
a na ich podklade dáva podnety k novej právnej úprave.
(3)
Zasadania pléna najvyššieho súdu sú neverejné. Na zasadaní pléna najvyššieho súdu
sa môže zúčastniť minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister
spravodlivosti“), generálny prokurátor Slovenskej republiky a členovia súdnej rady.
Na zasadanie pléna možno prizvať aj iné osoby.
§ 19
(1)
Predseda a podpredseda najvyššieho súdu vykonávajú v súlade s rozvrhom práce súdnictvo
patriace najvyššiemu súdu ako predsedovia senátu alebo sudcovia. Predseda najvyššieho
súdu na základe právoplatných rozhodnutí súdov navrhuje kolégiám alebo plénu, aby
zaujali stanoviská k zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych
predpisov.
(2)
Predseda najvyššieho súdu zvoláva plénum najvyššieho súdu, navrhuje jeho program
a vedie jeho rokovanie. Predseda najvyššieho súdu je povinný zvolať plénum, ak o to
požiada písomne najmenej tretina sudcov najvyššieho súdu alebo nadpolovičná väčšina
všetkých členov sudcovskej rady najvyššieho súdu s návrhom programu rokovania. Ak
predseda najvyššieho súdu nezvolá plénum do desiatich dní od doručenia písomnej žiadosti,
zvolá ho predseda sudcovskej rady najvyššieho súdu alebo podpredseda sudcovskej rady
najvyššieho súdu. Program rokovania schvaľuje plénum.
§ 19f
Osoba určená na plnenie úloh Špeciálneho súdu môže byť vymenovaná alebo pridelená
na Špeciálny súd len vtedy, ak podľa vyjadrenia Národného bezpečnostného úradu podľa
osobitného zákona1c) je oprávnená oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia Prísne tajné
alebo Tajné a ak ide o sudcu, stupňa utajenia Prísne tajné; túto podmienku musí spĺňať
po celý čas výkonu funkcie na Špeciálnom súde.
Vojenské súdy
§ 20
(1)
(2)
Vyšší vojenský súd rozhoduje o súhlase na použitie informačno-technických prostriedkov
vo vzťahu k vojenským objektom, vojenským zariadeniam, osobám vykonávajúcim vojenskú
službu a občianskym zamestnancom v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo obrany") v súvislosti s ich pracovnou činnosťou, alebo ak
je žiadateľom Vojenské spravodajstvo.4)
§ 21
(1)
Vojenský obvodový súd sa skladá z predsedu, prípadne podpredsedu, ďalších sudcov
a prísediacich sudcov a zamestnancov súdu podľa osobitného zákona.
(2)
Vojenský obvodový súd rozhoduje v senátoch alebo samosudcom. Osobitný zákon môže
ustanoviť, v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom.
(3)
Senáty vojenského obvodového súdu sa skladajú zo sudcu a z dvoch prísediacich.
(4)
Vojenské obvodové súdy rozhodujú ako súdy prvého stupňa, pokiaľ Trestný poriadok
neustanovuje inak.
§ 22
(1)
Predseda, prípadne podpredseda vojenského obvodového súdu vykonáva v súlade s rozvrhom
práce súdnictvo patriace vojenskému obvodovému súdu ako predseda senátu alebo samosudca.
Predseda vojenského obvodového súdu okrem toho pri rešpektovaní sudcovskej nezávislosti
dbá na to, aby nedochádzalo k prieťahom v konaní, dbá na dôstojnosť konania, iné činnosti
sudcov a na dodržiavanie zásad sudcovskej etiky a na základe právoplatných rozhodnutí
súdu dáva podnety na zjednocovanie rozhodovania príslušným súdom vyšších stupňov.
(2)
Predseda vojenského obvodového súdu vykonáva správu vojenského obvodového súdu, zabezpečuje
jeho riadny chod po personálnej, organizačnej, hospodárskej a finančnej stránke, stará
sa o odbornú výchovu sudcov a ostatných pracovníkov vojenského obvodového súdu a plní
ďalšie povinnosti, ktoré vyplývajú z jeho vojenského služobného pomeru; pri vybavovaní
sťažností fyzických a právnických osôb na prieťahy v konaní a nevhodné správanie sudcov
dbá na sudcovskú nezávislosť.
(3)
Predsedu vojenského obvodového súdu zastupuje podpredseda, alebo ak niet podpredsedu,
iný sudca predsedom súdu na to určený.
§ 23
(1)
Vyšší vojenský súd sa skladá z predsedu, podpredsedu, ďalších sudcov a prísediacich.
(2)
Vyšší vojenský súd rozhoduje v senátoch alebo samosudcom. Osobitný zákon môže ustanoviť,
v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom.
(3)
Senáty vyššieho vojenského súdu sa skladajú:
a)
z dvoch sudcov, z ktorých jeden je predsedom, a troch prísediacich, ak rozhodujú
ako súdy prvého stupňa,
b)
z predsedu a dvoch sudcov v ostatných prípadoch.
(4)
Vyšší vojenský súd rozhoduje ako súd druhého stupňa vo veciach, v ktorých rozhodovali
v prvom stupni vojenské obvodové súdy. Zákon o konaní pred súdmi ustanovuje, kedy
Vyšší vojenský súd rozhoduje ako súd prvého stupňa.
§ 24
(1)
Predseda a podpredseda Vyššieho vojenského súdu vykonávajú v súlade s rozvrhom práce
súdnictvo patriace Vyššiemu vojenskému súdu ako predsedovia senátov alebo sudcovia.
Predseda Vyššieho vojenského súdu okrem toho pri rešpektovaní sudcovskej nezávislosti
dbá na svojom súde aj na vojenských obvodových súdoch na to, aby nedochádzalo k prieťahom
v konaní, dbá na dôstojnosť konania, iné činnosti sudcov, dbá na dodržiavanie zásad
sudcovskej etiky a na základe právoplatných rozhodnutí súdov dáva podnety na zjednocovanie
rozhodovania najvyššiemu súdu.
(2)
Predseda Vyššieho vojenského súdu vykonáva správu vyššieho vojenského súdu, zabezpečuje
jeho riadny chod po personálnej, organizačnej, hospodárskej a finančnej stránke, stará
sa o odbornú výchovu sudcov a ostatných pracovníkov Vyššieho vojenského súdu, riadi
a kontroluje výkon správy vojenských obvodových súdov a plní ďalšie povinnosti, ktoré
vyplývajú z jeho vojenského služobného pomeru; pri vybavovaní sťažností fyzických
a právnických osôb na prieťahy v konaní a nevhodné správanie sudcov dbá na sudcovskú
nezávislosť.
(3)
Predsedu Vyššieho vojenského súdu zastupuje podpredseda Vyššieho vojenského súdu.
§ 25
Výkon správy vojenských súdov
Správu vojenského súdnictva vykonáva minister spravodlivosti po dohode s ministrom
obrany Slovenskej republiky (ďalej len „minister obrany“). Za tým účelom pri rešpektovaní
sudcovskej nezávislosti najmä:
a)
zabezpečuje riadny chod vojenských súdov po personálnej, organizačnej, hospodárskej
a finančnej stránke,
b)
vybavuje personálne veci sudcov vojenských súdov,
c)
organizuje, usmerňuje a kontroluje výkon štátnej správy súdov uskutočňovaný predsedami
vojenských súdov,
d)
organizuje a riadi odbornú prípravu justičných čakateľov na vojenských súdoch a ďalšiu
odbornú výchovu sudcov a ostatných pracovníkov vojenských súdov,
e)
sleduje stav súdnej agendy, sleduje a hodnotí postup vojenských súdov v konaní a
ich rozhodovanie z hľadiska dodržiavania zásad dôstojnosti konania a sudcovskej etiky,
plynulosti konania a za tým účelom vykonáva previerky práce vojenských súdov,
f)
dáva najvyššiemu súdu podnety na zjednocovanie výkladu zákonov a iných všeobecne
záväzných právnych predpisov,
g)
vybavuje sťažnosti fyzických a právnických osôb na prieťahy v konaní a nevhodné správanie
sudcov.
Činnosť súdov
§ 26
(1)
Činnosť súdov sa pri zabezpečovaní riadneho výkonu súdnictva určuje v rozvrhu práce
na kalendárny rok, ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Veci sa v súlade s rozvrhom práce prideľujú sudcom a vyšším súdnym úradníkom náhodným
výberom pomocou technických prostriedkov a programových prostriedkov schválených Ministerstvom
spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo spravodlivosti") tak,
aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí.
(3)
Rozvrh práce obsahuje
a)
určenie sudcov, samosudcov, senátov a vyšších súdnych úradníkov poverených vybavovaním
jednotlivých druhov vecí, ktoré došli na súd,
b)
zloženie senátov s uvedením predsedu senátu a ďalších sudcov, prípadne prísediacich
sudcov; v rozvrhu práce sa tiež uvedie, ktorý z viacerých predsedov senátov určených
do toho istého senátu zodpovedá za riadny chod senátu,
c)
obsadenie a rozdelenie funkcií ďalších zamestnancov súdu podľa osobitného predpisu,
d)
určenie spôsobu zastupovania sudcov, samosudcov, predsedov senátov a vyšších súdnych
úradníkov tak, aby v prípade ich neprítomnosti bolo možné zabezpečiť v súlade s osobitnými
predpismi konanie a rozhodovanie v prejednávanej veci,
e)
spôsob a podmienky vykonania zmien v rozvrhu práce, ak sa zmení personálne obsadenie
súdu, vylúčia sa sudcovia alebo ďalší zamestnanci súdu podľa osobitného predpisu uvedení
v rozvrhu práce; zmena v rozvrhu práce z dôvodu výrazného zaťaženia len niektorých
sudcov v priebehu kalendárneho roka sa nemôže týkať vecí, v ktorých sa už začalo konanie
pred súdom,
f)
spôsob prideľovania vecí sudcom a vyšším súdnym úradníkom v prípade nemožnosti využitia
technických prostriedkov a programových prostriedkov,
g)
rozvrh služieb určujúci sudcov a spôsob ich zastupovania v prípade nemožnosti prideľovania
vecí náhodným výberom,
h)
aj spôsob a podmienky zaradenia sudcov do jednotlivých kolégií, ak ide o rozvrh práce
najvyššieho súdu.
(4)
Nemožnosťou využitia technických prostriedkov a programových prostriedkov podľa odseku
3 písm. f) sa na účely tohto zákona rozumie ich porucha znemožňujúca prístup k dátam
potrebným na prideľovanie vecí v trvaní najmenej dvoch pracovných dní.
(5)
Nemožnosťou prideľovania vecí náhodným výberom podľa odseku 3 písm. g) sa na účely
tohto zákona rozumie potreba prideliť vec na rozhodnutie bez zbytočného odkladu, a
to v prípadoch ustanovenia obhajcu, príkazu na zatknutie, rozhodnutia o väzbe, príkazu
na domovú prehliadku, príkazu na odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky,
príkazu na vyšetrenie duševného stavu a súhlasu na použitie informačno-technických
prostriedkov.
§ 27
(1)
Rozvrh práce zostavuje predseda súdu po predchádzajúcom prerokovaní so sudcami a
vyššími súdnymi úradníkmi tohto súdu. V prípade zmien týkajúcich sa doterajšieho zaradenia
sudcov, vyšších súdnych úradníkov a ďalších zamestnancov súdu podľa osobitného predpisu
musí byť návrh s nimi prerokovaný vopred.
(2)
Pri tvorbe rozvrhu práce sa musí rešpektovať zásada rovnomernej zaťaženosti sudcov
a vyšších súdnych úradníkov.
(3)
Rozvrh práce vydáva predseda súdu s uvedením výsledku prerokovania v sudcovskej rade.
(4)
Evidencia rozdeľovania vecí na prejednanie musí zabezpečovať takú možnosť kontroly,
aby si každá osoba, ktorá má na veci právny záujem, mohla nazretím do spisu a evidenčných
pomôcok preveriť pridelenie vecí zákonnému sudcovi.
(5)
Každý má právo nazrieť do rozvrhu práce a robiť si z neho výpisy a odpisy.
§ 33
Sídla a obvody súdov
(1)
Sídlom najvyššieho súdu je Bratislava.
(2)
Sídla a obvody okresných, krajských súdov a vojenských súdov ustanoví zákon.
(3)
Vojenské obvodové súdy a Vyšší vojenský súd sa zriaďujú a zrušujú zákonom, ktorý
tiež ustanoví ich sídla a obvody.
TRETIA HLAVA
VYMENÚVANIE SUDCOV A VOĽBA PRÍSEDIACICH SUDCOV
Prvý oddiel
Všeobecné ustanovenia
§ 36
Počet sudcov a prísediacich
(1)
Počet sudcov a počet voľných miest sudcov na jednotlivých súdoch určuje minister
spravodlivosti; u vojenských súdov po dohode s ministrom obrany.
(2)
Počet prísediacich určuje predseda príslušného súdu, a to tak, aby jednotliví prísediaci
spravidla nemuseli zasadať viac ako 12 dní v roku.
DRUHÝ ODDIEL
Vymenúvanie sudcov
§ 39
Vymenúvanie súdnych funkcionárov
(1)
Predsedu najvyššieho súdu a podpredsedu najvyššieho súdu vymenúva zo sudcov tohto
súdu prezident Slovenskej republiky na návrh Súdnej rady Slovenskej republiky na päť
rokov. Tú istú osobu možno vymenovať za predsedu najvyššieho súdu alebo podpredsedu
najvyššieho súdu najviac v dvoch po sebe nasledujúcich obdobiach.
(2)
Predsedov a podpredsedov krajských súdov, ako aj predsedov a podpredsedov okresných
súdov vymenúva zo sudcov minister spravodlivosti.
(3)
Predsedov a podpredsedov vojenských súdov vymenúva spomedzi sudcov vojenských súdov
minister spravodlivosti po dohode s ministrom obrany.
§ 39a
Povinnosti súdnych funkcionárov
(1)
Sudca, ktorý bol vymenovaný do funkcie predsedu súdu alebo podpredsedu súdu, sa musí
zdržať všetkého, čo by mohlo narušiť vážnosť a dôstojnosť funkcie predsedu súdu alebo
podpredsedu súdu alebo ohroziť dôveru v nezávislý, nestranný a spravodlivý výkon tejto
funkcie.
(2)
Sudca, ktorý bol vymenovaný do funkcie predsedu súdu alebo podpredsedu súdu, je povinný
a)
vykonávať svoju funkciu svedomito, riadne a včas plniť svoje povinnosti orgánu správy
súdov,
b)
voči sudcom súdu, ktorého správu vykonáva, pristupovať nezaujato a zachovávať za
rovnakých podmienok ich rovnaké práva a povinnosti; nemôže zvýhodňovať alebo znevýhodňovať
sudcu pre jeho právne názory vyjadrené v rozhodovaní alebo pre jeho názory a postoje
člena sudcovskej rady alebo sudcu,
c)
nenechať sa pri výkone svojej funkcie ovplyvniť osobnými záujmami alebo záujmami
politických strán, politických hnutí, verejnou mienkou alebo oznamovacími prostriedkami,
d)
vyzvať sudcu, aby sa podrobil vyšetreniu na zistenie alkoholu, ktoré sa vykonáva
dychovou skúškou prístrojom, ktorým sa určí objemové percento alkoholu v krvi, alebo
lekárskemu vyšetreniu odberom krvi alebo iného biologického materiálu, ak má dôvodné
podozrenie, že sudca vykonáva funkciu sudcu počas trvania nariadenej pohotovosti alebo
v priestoroch súdu počas pracovného času sudcu pod vplyvom alkoholu, omamnej látky
alebo psychotropnej látky,
e)
na vyzvanie predsedu súdu vyššieho stupňa alebo podpredsedu súdu vyššieho stupňa
podrobiť sa vyšetreniu na zistenie alkoholu, ktoré sa vykonáva dychovou skúškou prístrojom,
ktorým sa určí objemové percento alkoholu v krvi, alebo lekárskemu vyšetreniu odberom
krvi alebo iného biologického materiálu.
(3)
Predseda súdu je povinný, ak podáva návrh na začatie disciplinárneho konania, zisťovať
potrebné skutočnosti a zabezpečiť vykonanie dôkazov, ktoré môžu byť obsahom návrhu
na začatie disciplinárneho konania.
(4)
Predseda súdu a podpredseda súdu sú povinní zdržať sa verejného vyslovovania svojho
názoru o veciach prejednávaných súdom, ktorého správu vykonáva.
§ 43
Spôsob dopĺňania sudcov vojenských súdov za brannej pohotovosti štátu upraví ministerstvo
obrany po dohode s ministerstvom spravodlivosti.
ŠTVRTÁ HLAVA
ZÁNIK FUNKCIE SUDCU A FUNKCIE PRÍSEDIACEHO
§ 50
Odvolanie a uvoľnenie súdnych funkcionárov
(1)
Sudca bude na svoju žiadosť uvoľnený z funkcie uvedenej v § 39. O uvoľnení rozhoduje orgán, ktorý sudcu do funkcie vymenoval.
(2)
Sudca môže byť uvoľnený z funkcie predsedu a podpredsedu súdu orgánom, ktorý ho do
tejto funkcie vymenoval. Odvolať z funkcií uvedených v § 39 ods. 1 možno len na návrh orgánu, ktorý podáva návrh na vymenovanie do týchto funkcií.
(3)
Pred uplynutím funkčného obdobia môže prezident Slovenskej republiky na návrh Súdnej
rady Slovenskej republiky odvolať predsedu najvyššieho súdu alebo podpredsedu najvyššieho
súdu
a)
na základe právoplatného odsudzujúceho rozsudku za úmyselný trestný čin,
b)
ak bol právoplatne odsúdený za trestný čin a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom
odložení výkonu trestu odňatia slobody,
c)
na základe rozhodnutia disciplinárneho senátu pre čin, ktorý je nezlučiteľný s výkonom
funkcie sudcu,
d)
ak zanikla jeho voliteľnosť do Národnej rady Slovenskej republiky,
e)
ak mu zdravotný stav dlhodobo nedovoľuje, najmenej počas jedného roka, riadne vykonávať
sudcovské povinnosti alebo
f)
ak dosiahol vek 65 rokov.
PIATA HLAVA
POSTAVENIE SUDCOV A PRÍSEDIACICH
§ 52
(1)
Funkcia sudcu a prísediaceho je verejnou funkciou.
(2)
Na vzťahy vyplývajúce z výkonu funkcie sudcu sa vzťahujú, s výnimkou sudcov vojenských
súdov, pokiaľ tento zákon neustanovuje niečo iné, ustanovenia Zákonníka práce. Pracovný vzťah vzniká dňom, ktorý je určený na nástup do funkcie, a zaniká dňom
zániku funkcie sudcu podľa tohto zákona.
(3)
Funkcia sudcu a prísediaceho je nezlučiteľná s funkciou poslanca zákonodarného orgánu
alebo orgánu miestnej samosprávy a s funkciou vo verejnej správe.
(4)
Sudca nesmie ďalej zastávať žiadnu inú platenú funkciu ani vykonávať inú zárobkovú
činnosť s výnimkou správy vlastného majetku a vedeckej, pedagogickej, literárnej,
publicistickej a umeleckej činnosti za predpokladu, že taká činnosť nenarušuje dôstojnosť
sudcovskej funkcie alebo neohrozuje dôveru v nezávislosť a nestrannosť súdnictva.
Toto ustanovenie sa nevzťahuje na prísediaceho.
(5)
Platové pomery sudcov ustanoví osobitný zákon.
§ 53
(1)
Sudcovia vojenských súdov sú vojakmi z povolania, a pokiaľ tento zákon neustanovuje
inak, vzťahujú sa na nich predpisy platné pre vojakov z povolania.
(2)
Sudcu vojenského súdu nemožno prepustiť z vojenskej činnej služby, ak predtým nebol
z funkcie sudcu odvolaný alebo sa tejto funkcie nevzdal.
(3)
Ustanovenie odseku 2 sa nepoužije, ak je sudca prepustený z vojenskej činnej služby
na vlastnú žiadosť.
(4)
Ak je sudca prepustený z vojenskej činnej služby na vlastnú žiadosť a nevzdá sa funkcie
sudcu, minister spravodlivosti ho môže prideliť podľa zásad uvedených v § 40 na civilný
súd.
§ 58
(1)
Na štátnej správe súdov sa zúčastňujú sudcovské rady, ktoré sa zriaďujú na krajských
súdoch, Vyššom vojenskom súde a najvyššom súde.
(2)
Sudcovská rada sa skladá najviac z pätnástich sudcov. Členov sudcovskej rady volí
zhromaždenie sudcov v tajnom hlasovaní.
(3)
Sudcovská rada si zo svojich členov volí a odvoláva predsedu sudcovskej rady a dvoch
podpredsedov sudcovskej rady.
(4)
Zhromaždenie sudcov krajského súdu a Vyššieho vojenského súdu tvoria všetci sudcovia
týchto súdov a sudcovia prvostupňových súdov v ich územnom obvode. Zhromaždenie sudcov
najvyššieho súdu tvoria sudcovia tohto súdu.
(5)
Zasadanie zhromaždenia sudcov zvoláva a vedie vekovo starší podpredseda sudcovskej
rady. Ak podpredsedovia sudcovskej rady nie sú ešte zvolení, zasadanie zhromaždenia
sudcov zvoláva a vedie prípravný výbor zložený z troch vekovo najstarších sudcov.
(6)
Zhromaždenie sudcov je schopné uznášať sa, ak je na jeho zasadaní prítomná nadpolovičná
väčšina sudcov. Na platnosť uznesenia zhromaždenia sudcov je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny sudcov prítomných na zasadaní. Podrobnosti o rokovaní zhromaždenia sudcov
a o voľbách členov sudcovskej rady upravuje rokovací poriadok a volebný poriadok zhromaždenia
sudcov schválený zhromaždením sudcov.
(7)
Rokovania sudcovskej rady zvoláva a vedie jej predseda alebo ním poverený podpredseda
sudcovskej rady. Program rokovania schvaľuje sudcovská rada. Predseda súdu a podpredseda
súdu majú právo byť prítomní na rokovaní sudcovskej rady. Podrobnosti o spôsobe rokovania
sudcovskej rady, o hlasovaní a prijímaní uznesení sudcovskej rady upravuje ňou schválený
rokovací poriadok.
(8)
Hlasovanie sudcovskej rady je verejné; to neplatí, ak sudcovská rada rozhoduje o
voľbe predsedu sudcovskej rady a podpredsedu sudcovskej rady, keď je hlasovanie sudcovskej
rady tajné. Člen sudcovskej rady nemá hlasovacie právo pri rozhodovaní o veciach,
ktoré sa ho priamo dotýkajú. Na platnosť uznesenia sudcovskej rady je potrebný súhlas
nadpolovičnej väčšiny jej členov. Ak rozhodnutie sudcovskej rady podľa odseku 10 písm.
c) až f) nebolo prijaté jednomyseľne, uznesenie obsahuje aj názor odlišný od názoru
väčšiny aj s jeho odôvodnením.
(9)
Predseda sudcovskej rady zabezpečí zverejnenie informácií o činnosti sudcovskej rady
na voľne prístupnej internetovej stránke, najmä termín zasadnutia sudcovskej rady,
návrh programu, prijaté uznesenia sudcovskej rady, zápisnicu z hlasovania a zápisnicu
zo zasadnutia sudcovskej rady. Predseda súdu je povinný na žiadosť predsedu sudcovskej
rady zverejniť informácie o činnosti sudcovskej rady.
(10)
Sudcovská rada plní najmä tieto úlohy:
a)
vyjadruje sa k návrhom rozpočtov súdov a k čerpaniu rozpočtových prostriedkov,
b)
prerokúva rozvrh práce súdov a zúčastňuje sa na vyhodnocovaní ich plnenia,
c)
spolupracuje pri hodnotení práce sudcov a vyjadruje sa k hodnoteniu vypracovanému
predsedom súdu,
d)
vyjadruje sa k splneniu podmienok ustanovených zákonom pre funkčný postup sudcov,
e)
zaujíma stanoviská k výberu kandidátov na vymenovanie sudcov a k návrhom na pridelenie
sudcov na súdy vyššieho stupňa,
f)
vyjadruje sa k návrhom na vymenovanie predsedov senátov a k návrhom na ich odvolanie
z funkcie,
g)
vyjadruje sa k návrhom na vymenovanie a odvolanie predsedov a podpredsedov súdov,
h)
schvaľuje rokovací poriadok sudcovskej rady.
§ 58b
Funkčné obdobie a zánik členstva v sudcovskej rade
(1)
Funkčné obdobie sudcovských rád je päťročné. Funkcia člena sudcovskej rady nie je
spojená s nárokom na odmenu a možno ju zastávať len dve po sebe idúce volebné obdobia.
Členovia sudcovských rád majú nárok na náhradu výdavkov spojených s činnosťou v sudcovskej
rade podľa osobitného zákona.6)
(2)
Člen sudcovskej rady sa môže svojho členstva a funkcie v sudcovskej rade vzdať. Preložením
člena sudcovskej rady na súd mimo obvodu sudcovskej rady jeho členstvo v sudcovskej
rade zaniká.
(3)
Člen sudcovskej rady môže byť pred uplynutím volebného obdobia odvolaný z funkcie
alebo členstva v sudcovskej rade z disciplinárnych dôvodov právoplatným rozhodnutím
kárneho senátu.
(4)
Sudcovi, ktorý vykonáva stáž podľa osobitného predpisu,7) členstvo v sudcovskej rade počas výkonu stáže nezaniká.
Niektoré ustanovenia o postavení prísediacich
§ 59
Povolávanie na súdne pojednávanie
Prísediaci vojenských súdov sa povolávajú spravidla z ozbrojených síl alebo z ozbrojeného
zboru, ktorých je obvinený príslušníkom; musia mať aspoň rovnakú hodnosť ako ten z
obvinených, ktorý má najvyššiu hodnosť. Velitelia sú povinní umožniť prísediacim plnenie
povinností vyplývajúcich z ich funkcie.
ŠIESTA HLAVA
JUSTIČNÍ ČAKATELIA
§ 61
Prípravná služba justičných čakateľov
Účelom prípravnej služby je odborne pripraviť justičných čakateľov pre výkon funkcie
sudcu. Prípravná služba justičných čakateľov trvá tri roky. Minister spravodlivosti
môže na žiadosť justičného čakateľa čiastočne započítať do prípravnej služby právnickú
činnosť v inom pracovnom alebo obdobnom pomere, ak čakateľ získal počas jej trvania
skúsenosti potrebné na výkon funkcie sudcu. Skrátenie čakateľskej praxe nemôže presahovať
dva roky. U justičných čakateľov vojenských súdov toto započítanie vykoná minister
spravodlivosti po dohode s ministrom obrany.
§ 62
(1)
Do pracovného pomeru justičného čakateľa možno prijať len toho, kto spĺňa predpoklady
pre funkciu sudcu (§ 34 ods. 1, 2 a 3) s výnimkou veku, skúseností a odbornej justičnej
skúšky.
(2)
Justiční čakatelia sú oprávnení vykonávať pod dozorom sudcu jednoduché úkony vyhradené
samosudcovi, ktoré určí ministerstvo spravodlivosti vyhláškou.
(3)
Justiční čakatelia sú povinní, a to aj po skončení prípravnej služby, zachovávať
mlčanlivosť o veciach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej činnosti, v rovnakom
rozsahu ako sudcovia. Zbaviť tejto povinnosti ich môže predseda krajského súdu z vážnych
dôvodov.
(4)
Justičným čakateľom na vojenskom súde sa môže stať len vojak v činnej službe.
(5)
Justičný čakateľ skladá pri nástupe do práce do rúk predsedu príslušného krajského
súdu (vyššieho vojenského súdu) tento sľub: „Sľubujem na svoju česť a svedomie, že
sa budem spravovať zákonmi, budem sa svedomite pripravovať na výkon sudcovskej funkcie
a osvojím si zásady sudcovskej etiky.“
(6)
Platové pomery justičných čakateľov ustanoví osobitný zákon.
§ 63
Odborná justičná skúška
Po skončení prípravnej služby sú justiční čakatelia povinní podrobiť sa odbornej justičnej
skúške, ktorej účelom je zistiť, či má justičný čakateľ potrebné vedomosti a je dostatočne
pripravený na to, aby mohol zastávať funkciu sudcu.
§ 73b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. novembra 2003
Členovia sudcovskej rady podľa tohto zákona sa zvolia do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia
účinnosti tohto zákona. Zvolením sudcovskej rady podľa tohto zákona sa skončí členstvo
v sudcovskej rade členom sudcovskej rady zvoleným alebo vymenovaným podľa doterajších
predpisov.
§ 74
(1)
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembrom 1991 s výnimkou ustanovení § 64 až 66,
ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januárom 1992.
(2)
Ustanovenie § 33 ods. 1 bude vykonané najneskôr do 31. decembra 1992.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
1)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení zákona č. 73/1998 Z. z., zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže, zákon č. 240/2001 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve.
1c)
§ 26 zákona č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
§ 14 a 15 Trestného poriadku v znení neskorších predpisov.
3)
§ 26 ods. 4 zákona č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve.
5)
§ 11a zákona Slovenskej národnej rady č. 420/1991 Zb. o platových pomeroch sudcov a justičných čakateľov v znení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 148/1993 Z. z.
5a)
Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6)
Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách.
7)
§ 13 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.