84/1991 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 20.03.1991 do 31.03.1992
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 20.03.1991 - 31.03.1992 | |
3. | 01.04.1992 - 15.11.1992 | 136/1992 Zb. |
4. | 16.11.1992 - 04.11.1993 | 511/1992 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 84/1991 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o daňových orgánoch |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 13.02.1991 |
Dátum vyhlásenia: | 20.03.1991 |
Dátum účinnosti od: | 20.03.1991 |
Dátum účinnosti do: | 31.03.1992 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
316/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú sídla a obvody pôsobnosti daňových orgánov |
640/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú sídla a obvody pôsobnosti územných finančných orgánov |
136/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 84/1991 Zb. o daňových orgánoch |
511/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov |
254/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o úzmených finančných orgánoch |
84
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 13. februára 1991
o daňových orgánoch
§ 1
Úvodné ustanovenia
(1)
Daňové orgány sú orgány miestnej štátnej správy, ktoré
a)
vykonávajú správu daní, odvodov, poplatkov a pokút (ďalej len „dane“), ktoré sú príjmom
štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, štátneho rozpočtu federácie a rozpočtov obcí,
ak osobitné predpisy neustanovujú inak,1)
b)
vykonávajú správu finančno-ekonomických nástrojov v zahraničnom obchode a dotácií
poskytovaných zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo štátneho rozpočtu federácie
a zo štátnych účelových fondov Slovenskej republiky alebo federálnych účelových fondov
do podnikateľskej sféry,
c)
vykonávajú kontrolu spravovaných daní a dotácií poskytovaných zo štátneho rozpočtu
Slovenskej republiky alebo štátneho rozpočtu federácie a zo štátnych účelových fondov
Slovenskej republiky alebo federálnych účelových fondov u príjemcov dotácií uvedených
v odseku 3,
d)
uskutočňujú konanie o priestupkoch2) vo veciach nimi spravovaných daní a dotácií.
(2)
Správou daní sa rozumie určovanie preddavkov k daňovej povinnosti, vyrubovanie, vymáhanie
a účtovanie daní vrátane finančného usporiadania preplatkov a nedoplatkov právnických
a fyzických osôb podliehajúcim daniam podľa príslušných daňových predpisov (ďalej
len „daňové subjekty“). Súčasťou správy daní je aj overovanie podkladov na výkon správy
daní predložených daňovým subjektom priamo v daňovom subjekte a vyhľadávacia činnosť.
(3)
Správou dotácií sa rozumie určenie nároku na čerpanie dotácií, usporiadanie preplatkov
a nedoplatkov s príslušným štátnym rozpočtom. Príjemcom dotácie je každý, kto uplatňuje
nárok a čerpá z účtu v peňažnom ústave prostriedky štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
alebo štátneho rozpočtu federácie, štátnych účelových fondov Slovenskej republiky
alebo federálnych účelových fondov okrem rozpočtových a príspevkových organizácií.
(4)
Kontrolou sa pre účely tohto zákona rozumie podrobné preskúmanie účtovných a iných
dokladov daňových subjektov potrebných na určenie daňovej povinnosti a nároku na čerpanie
dotácií z hľadiska ich hodnovernosti a úplnosti, ako aj overovanie ďalších skutočností,
rozhodujúcich pre výpočet daní a podmienok pre poskytovanie dotácií s právom uložiť
dodatočnú daňovú povinnosť a vymáhať vrátenie dotácií v prípade ich neoprávneného
použitia.
(5)
Pod vyhľadávacou činnosťou sa pre účely tohto zákona rozumie zisťovanie nových a
k daňovej registrácii neprihlásených daňových subjektov.
§ 2
Sústava daňových orgánov
(1)
Sústavu daňových orgánov tvoria daňové úrady a daňové riaditeľstvá.
(2)
Daňový úrad sa zriaďuje pre územný obvod obce alebo viacerých obcí.
(3)
Daňové riaditeľstvo sa zriaďuje pre územné obvody viacerých daňových úradov.
(4)
Sídla a obvody pôsobnosti daňových úradov a daňových riaditeľstiev ustanoví Ministerstvo
financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) všeobecne záväzným právnym
predpisom.
Miestna príslušnosť
§ 3
Miestna príslušnosť daňových orgánov sa riadi, pokiaľ tento zákon alebo osobitné predpisy
neustanovujú inak, trvalým bydliskom alebo sídlom daňového subjektu, platiteľa daní3) a príjemcu dotácie.
§ 4
(1)
Pre daňové subjekty, ktoré
a)
nemajú v Slovenskej republike trvalý pobyt, ale obvykle sa tu zdržujú,4) je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode sa zdržujú. Pre daňové subjekty,
ktoré nemajú v Slovenskej republike trvalý pobyt a ani sa tu obvykle nezdržujú, je
príslušný daňový úrad Bratislava I,
b)
majú sídlo v cudzine, ale zdroj príjmov plynie z činnosti vykonávanej v stálej prevádzkárni5) na území Slovenskej republiky, je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode
je zriadená stála prevádzkáreň.
(2)
Ak je daň vyberaná zrážkou,6) je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode má dlžník trvalý pobyt alebo sídlo.
(3)
Na vyrubenie dane z príjmov obyvateľstva je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom
obvode mal daňový subjekt trvalé bydlisko 31. decembra roku, za ktorý sa vyrubuje
daň.
(4)
V pochybnostiach určí miestnu príslušnosť daňové riaditeľstvo; ak ide o určenie miestnej
príslušnosti mimo obvodu jeho pôsobnosti, určí ju ministerstvo.
§ 5
Pôsobnosť daňových orgánov
(1)
Daňové úrady
a)
vykonávajú správu daní,
b)
uskutočňujú konanie o priestupkoch vo veciach nimi spravovaných daní,
c)
vykonávajú správu a kontrolu dotácií.
(2)
Daňové riaditeľstvá
a)
riadia daňové úrady,
b)
vykonávajú vo vybraných daňových subjektoch a u príjemcov dotácií kontrolu daní a
dotácií,
c)
rozhodujú o odvolaniach proti rozhodnutiam daňových úradov vydaným v správnom konaní.
§ 6
Pôsobnosť a právomoc ministerstva
(1)
Ministerstvo
a)
riadi daňové riaditeľstvá a určuje vnútornú štruktúru daňových orgánov,
b)
preskúmava rozhodnutia daňových riaditeľstiev vydané v správnom konaní,
c)
výnimočne vykonáva kontroly a činnosti, ktoré inak patria do pôsobnosti daňových
riaditeľstiev.
(2)
Ministerstvo môže výnimočne poveriť výkonom správy a kontroly daní a kontrolou dotácií
v určenom rozsahu alebo okruhu daňových subjektov a príjemcov dotácií iný ako miestne
príslušný daňový orgán.
§ 7
Právna povaha daňových orgánov
(1)
Daňové riaditeľstvo je rozpočtovou organizáciou. Obstaráva osobné a vecné potreby
daňových úradov, ktoré riadi.
(2)
Na čele daňového úradu a daňového riaditeľstva je riaditeľ. Riaditeľov daňových riaditeľstiev
vymenúva a odvoláva minister financií Slovenskej republiky. Riaditeľov daňových úradov
na návrh riaditeľov daňových riaditeľstiev vymenúva a odvoláva minister financií Slovenskej
republiky.
§ 8
Práva a povinnosti pracovníkov daňových orgánov
(1)
Pracovníci daňových orgánov sú oprávnení
a)
vykonávať všetky úkony potrebné na výkon správy a kontroly daní a dotácií v zmysle
tohto zákona,
b)
vstupovať do všetkých prevádzkových priestorov a zariadení kontrolovaného subjektu,
ak si to vyžaduje vykonanie kontrolných úkonov,
c)
zabezpečiť preverovaný materiál alebo obstarať si odpisy, výpisy a kópie preverovaných
dokladov, ak je nebezpečenstvo, že sa stratí alebo zničí,
d)
požadovať od kontrolovaných subjektov v určených termínoch predloženie potrebných
dokladov, ktorých povinnosť vedenia je ustanovená všeobecne záväznými právnymi predpismi
súvisiacimi s výkonom správy a kontroly daní a dotácií,
e)
požadovať výsledky previerok vykonaných inými poverenými štátnymi orgánmi, pokiaľ
je predpoklad, že predmet a výsledky ich kontroly napomôžu k riadnemu výkonu kontroly
daní a dotácií,
f)
podať podnet na zrušenie registrácie podnikateľa.7)
(2)
Pracovníci daňových orgánov sú povinní
a)
preukázať sa pred začatím kontroly daňovému subjektu a príjemcovi dotácie kontrolným
preukazom a príkazom na výkon kontroly podpísaným oprávneným pracovníkom daňového
orgánu,
b)
vyhotoviť a prerokovať s daňovým subjektom a príjemcom dotácií protokol o vykonanej
kontrole, v ktorom bude záväzne deklarovaný výsledok kontroly,
c)
zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli pri výkone správy a kontrole
daní a dotácií v daňových subjektoch a u príjemcov dotácií, ak osobitný predpis neustanovuje
inak.8) Nedodržanie tejto povinnosti sa posudzuje ako zneužitie právomoci verejného činiteľa.
(3)
Pracovníci daňových orgánov nesmú zárobkovo vykonávať kontrolnú, daňovú a účtovnú
poradenskú alebo podobnú činnosť pre daňovníkov, platiteľov daní a príjemcov dotácií.
Zároveň nesmú vykonávať činnosť audítorov, revízorov účtov, členov dozorných alebo
správnych rád alebo členov predstavenstiev.
(4)
Práva a povinnosti uvedené v odsekoch 1 a 2 majú aj pracovníci ministerstva pri výkone
kontroly podľa § 6 ods. 1 písm. c).
§ 9
Právna ochrana pracovníkov daňových orgánov
(1)
Pracovníci daňových orgánov požívajú pri plnení úloh podľa tohto zákona právnu ochranu
verejných činiteľov.9)
(2)
V prípade požiadania daňových orgánov o ochranu pri výkone správy a kontroly sú príslušné
oddelenia polície povinné v odôvodnených prípadoch zabezpečiť účasť svojich pracovníkov
pri výkone kontroly, aby nedošlo k ohrozeniu ich zdravia.
§ 10
Pokuty
(1)
Daňové orgány môžu uložiť právnickým a fyzickým osobám pokutu až do výšky 10 % daňového
základu za marenie výkonu kontroly a neplnenie povinností ustanovených týmto zákonom.
Pri ukladaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, dobu trvania a následky porušenia
povinností vyplývajúcich z § 11.
(2)
Právo uložiť pokutu podľa odseku 1 má aj ministerstvo pri výkone kontroly podľa § 6 ods. 1 písm. c).
(3)
Pre konanie o uložení pokuty platia ustanovenia zákona o správnom konaní.10)
(4)
Pokutu možno uložiť najneskôr do jedného roka odo dňa, keď sa príslušný orgán dozvedel
o porušení povinnosti a do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti podľa odseku 1.
(5)
Výnos pokút je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
§ 11
Povinnosti daňových subjektov a príjemcov dotácií
(1)
Daňové subjekty a príjemcovia dotácií a ich pracovníci sú povinní poskytnúť preukaznú
dokumentáciu o určení daňových povinností a čerpaní dotácií v zmysle zásad na poskytovanie
dotácií a vytvárať primerané vecné a priestorové podmienky na výkon kontroly.
(2)
Povinnosti daňových subjektov a príjemcov dotácií a ich pracovníkov sa vzťahujú aj
na výkon kontroly vykonávaný ministerstvom podľa § 6 ods. 1 písm. c).
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 12
(1)
Pre konanie vo veciach daní platia osobitné predpisy.11)
(2)
Daňové orgány sa zriaďujú z doterajších krajských finančných správ, Finančnej správy
hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, okresných finančných správ, Mestskej
finančnej správy Košice a obvodných finančných správ v hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislave.
(3)
Právo hospodárenia s národným majetkom doposiaľ užívaným finančnými správami prechádza
bezodplatne na daňové riaditeľstvá a ministerstvo.
(4)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov pracovníkov finančných správ prechádzajú
v rozsahu pôsobnosti tohto zákona na daňové orgány.
(5)
Na daňové orgány prechádzajú pohľadávky a záväzky finančných správ v rozsahu pôsobnosti
tohto zákona.
(6)
Pokiaľ sa v doterajších zákonoch a iných všeobecne záväzných právnych predpisoch
používajú názvy okresné finančné správy a krajské finančné správy, rozumejú sa tým
daňové úrady a daňové riaditeľstvá.
(7)
Daňové úrady zriadené podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 193/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení neskorších
predpisov, o zmenách v správe dôchodkovej dane a poľnohospodárskej dane a o rozpočtovom
určení výnosu a správe dane z príjmov obyvateľstva, sa považujú za zriadené podľa
tohto zákona.
§ 13
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení čl. II zákona Slovenskej národnej rady č. 124/1985
Zb., čl. II zákona Slovenskej národnej rady č. 212/1988 Zb. a čl. I, čl. IV bod 3
a čl. V zákona Slovenskej národnej rady č. 193/1990 Zb.
§ 14
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
F. Mikloško v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
Zákon SNR č. 193/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení neskorších predpisov, o zmenách v správe dôchodkovej
dane a poľnohospodárskej dane a o rozpočtovom určení výnosu a správe dane z príjmov
obyvateľstva.
Zákon č. 143/1961 Zb. o domovej dani.
Zákon SNR č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch.
Zákon č. 143/1961 Zb. o domovej dani.
Zákon SNR č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch.
2)
Zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona SNR č. 524/1990 Zb.
3)
§ 9 zákona č. 36/1965 Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti v znení zákona č. 160/1968 Zb.
§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 161/1976 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o dani zo mzdy.
§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 161/1976 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o dani zo mzdy.
4)
§ 1 ods. 3 zákona č. 389/1990 Zb. o dani z príjmov obyvateľstva.
5)
6)
7)
§ 11 ods. 2 zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov.
8)
Vyhláška ministra štátnej kontroly č. 75/1959 Ú. v., ktorou sa vydávajú metodické
pokyny pre kontrolnú činnosť.
9)
§ 89 ods. 8 zákona č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
11)
Vyhláška Ministerstva financií č. 16/1962 Zb. o konaní vo veciach daní a poplatkov.
Zákon č. 71/1967 Zb.
Zákon č. 71/1967 Zb.