284/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 15.06.1992 do 31.05.2001
Predpis bol zrušený predpisom 82/1994 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 284/1992 Zb. |
| Názov: | Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o opatreniach hospodárskej mobilizácie |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 30.04.1992 |
| Dátum vyhlásenia: | 15.06.1992 |
| Dátum účinnosti od: | 15.06.1992 |
| Dátum účinnosti do: | 31.05.2001 |
| Autor: | Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 40/1961 Zb. | Zákon o obrane Československej socialistickej republiky |
| 143/1968 Zb. | Ústavný zákon o československej federácii |
| 82/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnych hmotných rezervách |
284
NARIADENIE VLÁDY
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
z 30. apríla 1992
o opatreniach hospodárskej mobilizácie
Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky podľa článku 79 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii na vykonanie zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky nariaďuje:
§ 1
(1)
Opatrenia hospodárskej mobilizácie sa vykonávajú s cieľom pripraviť fungovanie hospodárstva
na zabezpečenie nevyhnutných potrieb ozbrojených síl a obyvateľstva pri brannej pohotovosti
štátu. Pripravujú sa tak, aby boli využiteľné aj v iných krízových situáciách, ktorými
sa rozumejú živelná pohroma, ekologická katastrofa, veľká priemyselná havária a prípadne
ďalšie mimoriadne situácie veľkého rozsahu.
(2)
Systém hospodárskej mobilizácie je súhrn opatrení vykonávaných v súlade s týmto nariadením
v orgánoch štátnej správy, samosprávy a u právnických osôb, včítane právnických osôb
zriadených zákonom (ďalej len „subjekty hospodárskej mobilizácie“).
§ 2
(1)
Za realizáciu opatrení hospodárskej mobilizácie zodpovedá subjekt hospodárskej mobilizácie.
(2)
Okruhy subjektov hospodárskej mobilizácie ustanoví vláda Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky na návrh predsedu Rady obrany štátu.
(3)
Skutočnosť podľa odseku 2 oznamuje vybraným subjektom hospodárskej mobilizácie predseda
Rady obrany štátu.
§ 3
(1)
Do 60 dní odo dňa oznámenia výberu podľa § 2 spracujú subjekty hospodárskej mobilizácie plány opatrení a činností pre brannú pohotovosť
štátu a krízové situácie (ďalej len „krízové plány“). Krízové plány nenahrádzajú zmluvné
vzťahy podľa osobitných predpisov.
(2)
Krízový plán je účelovým dokumentom, v ktorom subjekty hospodárskej mobilizácie určujú
opatrenia na riešenie krízových situácií. Krízový plán obsahuje najmä:
a)
varianty možných ohrození,
b)
reakciu na vzniknutú krízovú situáciu,
c)
opis a zhodnotenie zdrojov, síl a prostriedkov,
d)
určenie právomoci a zodpovednosti pri ich použití,
e)
údaje o koordinačnej činnosti predpokladané v krízových plánoch nadväzujúcich subjektov
hospodárskej mobilizácie,
f)
prehľad o zmluvnom zabezpečení pripravených opatrení.
(3)
Krízový plán schvaľuje vedúci subjektu hospodárskej mobilizácie a súčasne ho predkladá
Rade obrany štátu. Údaje z krízových plánov, ktoré majú vzťah na tvorbu a udržiavanie
vybraných strategických zásob surovín, materiálov a výrobkov pre tlmenie výkyvov ich
dodávok pri krízovej situácii alebo narušení fungovania trhu (ďalej len „federálne
hmotné rezervy“) a zásob, vytvorených v mieri pre potreby hospodárskej mobilizácie
(ďalej len „štátne mobilizačné rezervy“), sa zasielajú tiež Správe federálnych hmotných
rezerv.
§ 4
(1)
Výstavbou mobilizačnej infraštruktúry sa rozumie budovanie nových stavieb a zariadení
včítane rekonštrukcií a rozširovania týchto stavieb a zariadení nevyhnutných pre zachovanie
základných funkcií a ochrany česko-slovenskej ekonomiky a životných podmienok obyvateľstva
pri variantoch možného ohrozenia. Týka sa najmä skladov, prepravných trás, dopravných
stavieb, spojovacích zariadení a ďalších objektov určených na podklade zámerov Federálneho
ministerstva obrany na prípravu štátneho územia.
(2)
Stavby v mobilizačnej infraštruktúre majú využitie nie len pri predpokladaných variantoch
možného ohrozenia, ale aj v bežných podmienkach.
(3)
Rozsah výstavby podľa odsekov 1 a 2 a určenie priorít ako východisko financovania
tejto výstavby určuje
a)
Federálne ministerstvo hospodárstva po prerokovaní s Federálnym ministerstvom obrany
a vecne príslušným federálnym alebo republikovým ústredným orgánom pri výstavbe financovanej
zo štátneho rozpočtu federácie,
b)
príslušný ústredný orgán alebo orgán miestnej štátnej správy pri výstavbe financovanej
z jeho prostriedkov.
(4)
Výstavba je financovaná z prostriedkov rozpočtu orgánu štátnej správy, ktorý stavbu
zadal. Financovanie výstavby z rozpočtu federácie sa realizuje podľa osobitných predpisov.1)
(5)
Využitie objektov pre krízové situácie musí byť upravené zmluvným vzťahom.
(6)
Ustanovenie odseku 5 sa vzťahuje aj na objekty dosiaľ obstarané z prostriedkov rozpočtového
plánu.
§ 5
(1)
Uchovaním výrobných schopností sa rozumie súhrn opatrení hospodárskej mobilizácie
vo výrobe, ktoré vedú k udržaniu vybraných výrobných a iných zariadení v stave schopnom
prevádzky pri určených subjektoch hospodárskej mobilizácie, tak, aby sa mohli ich
produkciou uhrádzať vojnové straty a spotreba Česko-slovenskej armády.
(2)
Subjekty hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 určí Federálne ministerstvo obrany,
ktoré zároveň v zmluve dohodne rozsah uchovania výrobných schopností.
(3)
Náklady subjektu hospodárskej mobilizácie spojené s uchovaním výrobných schopností
podľa odseku 1 sa uhrádzajú z rozpočtu Federálneho ministerstva obrany.
§ 6
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie prehodnotia do konca roka 1992 na základe svojich
krízových plánov po prerokovaní so Správou federálnych hmotných rezerv zásoby federálnych
hmotných rezerv a štátnych mobilizačných rezerv vytvorené dosiaľ na zabezpečenie úloh
hospodárskej mobilizácie podľa rozpočtového plánu.
(2)
Správu a evidenciu štátnych mobilizačných rezerv a skladov obstaraných z prostriedkov
rozpočtového plánu zabezpečí Správa federálnych hmotných rezerv.
§ 7
(1)
Osobitnými zásobami sa rozumejú zásoby vybraných druhov tovaru na zabezpečenie základných
potrieb obyvateľstva, ozbrojených síl a zložiek pri predpokladaných variantoch možného
ohrozenia.
(2)
Osobitné zásoby vybraných druhov tovaru s určením pre ozbrojené sily a zložky v pôsobnosti
federácie sa uhrádzajú z ich rozpočtov.
(3)
Osobitné zásoby peňažných prostriedkov vytvára a spôsob ich rozmiestnenia a obhospodarovania
určuje Štátna banka česko-slovenská.
§ 8
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie, ustanovené Federálnym ministerstvom hospodárstva
v spolupráci s Federálnym ministerstvom obrany ako osobitne dôležité pre obranu štátu,
zriaďujú útvar obrany.
(2)
Počet pracovníkov útvarov obrany navrhne subjekt hospodárskej mobilizácie a schvaľuje
vecne príslušný federálny ústredný orgán. Ak takého orgánu niet, schvaľuje počet pracovníkov
útvaru obrany Federálne ministerstvo hospodárstva po dohode s vecne príslušným ústredným
orgánom Českej republiky alebo Slovenskej republiky. Náklady na činnosť týchto útvarov
sa uhrádzajú z rozpočtov príslušných federálnych ústredných orgánov, a ak ich niet,
z rozpočtu Federálneho ministerstva hospodárstva.
(3)
Ostatné subjekty hospodárskej mobilizácie môžu po dohode s Federálnym ministerstvom
hospodárstva zriadiť útvar obrany; náklady na činnosť týchto útvarov uhrádza Federálne
ministerstvo hospodárstva.
§ 9
Pre hospodárenie so zásobami vytvorenými podľa rozpočtového plánu platia ustanovenia
§ 5, 6 a 7 tohto nariadenia.
§ 10
Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Čalfa v. r.
1)
Zásady účasti štátneho rozpočtu federácie na financovaní verejných investícií vydané
Federálnym ministerstvom financií č. I/5-13 646/91.