377/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 17.07.1992 do 31.07.2000
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 377/1992 Zb. |
Názov: | Vyhláška Federálneho výboru pre životné prostredie, Ministerstva životného prostredia Českej republiky a Slovenskej komisie pre životné prostredie, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 84/1976 Zb. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 18.06.1992 |
Dátum vyhlásenia: | 17.07.1992 |
Dátum účinnosti od: | 17.07.1992 |
Dátum účinnosti do: | 31.07.2000 |
Autor: | Federálny výbor pre životné prostredie |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
50/1976 Zb. | Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) |
84/1976 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii |
377
VYHLÁŠKA
Federálneho výboru pre životné prostredie, Ministerstva životného prostredia Českej
republiky a Slovenskej komisie pre životné prostredie
z 18. júna 1992,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný
rozvoj č. 84/1976 Zb. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii
Federálny výbor pre životné prostredie podľa § 139 ods. 7 a § 143 ods. 1 písm. a), b) a c) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990
Zb. a zákona č. 262/1992 Zb. po dohode s Ministerstvom životného prostredia Českej
republiky a Slovenskou komisiou pre životné prostredie ustanovuje:
Čl. I
Vyhláška č. 84/1976 Zb. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii
sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 1 včítane nadpisu znie:
„§ 1
Základné pojmy
(1)
Veľký územný celok je územie, na ktorom je umiestnené viac sídelných útvarov, alebo
veľké územie, v ktorom sa uplatňujú špeciálne záujmy (ochrana a tvorba krajiny, ťažba,
priemysel, poľnohospodárstvo, rekreácia a pod.).
(2)
Sídelný útvar je každá jednotka osídlenia, ktorá tvorí uzavretý, od iných jednotiek
osídlenia priestorovo oddelený útvar.
(3)
Zóna je priestorovo ucelená časť sídelného útvaru alebo krajinného celku, ktorá je
charakterizovaná špecifickým určujúcim znakom, spravidla funkciou alebo polohou, prípadne
územie malého sídelného útvaru.
(4)
Záujmové územie je územie priľahlé k sídelnému útvaru, v ktorom prevládajú súčasné
alebo výhľadové vzťahy k sídelnému útvaru a v ktorom sa usporiadanie musí riešiť vo
vzájomnej funkčnej a technickej závislosti so sídelným útvarom.
(5)
Registračný list územnoplánovacej dokumentácie je súpis vybraných údajov z vypracovanej
územnoplánovacej dokumentácie; slúži na tvorbu a aktualizáciu registrov integrovaného
informačného systému o území.
(6)
Obstarávateľom je orgán, ktorý obstaráva územnoplánovacie podklady alebo územnoplánovaciu
dokumentáciu.
(7)
Spracovateľom je právnická alebo fyzická osoba, ktorá územnoplánovaciu dokumentáciu
a územnoplánovacie podklady spracúva na základe oprávnenia.1)“.
2.
§ 2 znie:
„§ 2
(1)
Urbanistickú štúdiu obstaráva stavebný úrad alebo ten orgán územného plánovania,
ktorý ju potrebuje na usmerňovanie využitia územia. Urbanistickú štúdiu môže obstarávať
alebo na jej spracovanie prispieť tiež každý, kto sa bude podieľať na využití územia.
(2)
Obsah a rozsah urbanistickej štúdie sa určuje v jej zadaní, ktoré zostavuje, prípadne
odsúhlasuje orgán územného plánovania alebo stavebný úrad.
(3)
Urbanistická štúdia sa použije najmä ako nástroj priestorovej urbanistickej tvorby,
na overenie základnej koncepcie riešenia pre územný plán a na zhodnotenie únosného
zaťaženia územia. Spracúva sa aj pre čiastkové alebo špecifické problémy územia, pre
získanie variantných riešení.
(4)
Pokiaľ je nevyhnutné urbanistickú štúdiu z hľadiska jej použitia prerokovať, najmä
ak má byť podkladom pre územné konanie alebo pre spracovanie územnoplánovacej dokumentácie,
potom spôsob jej prerokovania určí príslušný stavebný úrad alebo orgán územného plánovania.
Pri prerokúvaní urbanistickej štúdie sa postupuje primerane podľa § 25 a 26 tejto
vyhlášky.“.
3.
Ustanovenia § 4 až 7 sa vypúšťajú.
4.
§ 8 ods. 1 písm. b) a c) znejú:
„b)
územno-technické podklady integrovaného informačného systému o území, ktorý slúži
na automatizované spracovanie údajov o stave a podmienkach územia, o zámeroch jeho
usporiadania a o navrhovaných, prebiehajúcich a uskutočnených zmenách vo využití územia,
c)
územno-technické podklady najmä pre koncepciu vývoja osídlenia, starostlivosti o
životné prostredie a pre určenie územných systémov ekologickej stability, pre oceňovanie
pozemkov a súbory vybraných údajov pre regeneráciu miest a obcí,“.
5.
§ 8 ods. 1 písm. d) sa vypúšťa.
6.
§ 8 ods. 2 znie:
„(2)
Ústredné orgány štátnej správy pre územné plánovanie zabezpečujú po dohode s ostatnými
ústrednými orgánmi štátnej správy jednotný spôsob územnej identifikácie a štruktúry
dát o území, umožňujúci ich spracovanie do formy územno-technických podkladov, zároveň
určujú jednotnú metodiku spracovania, s využitím podkladov podľa odseku 1 spracúvajú
a aktualizujú dlhodobé koncepcie územného rozvoja republík.“.
7.
V § 10 sa slová „v odborných organizáciách“ nahrádzajú slovami „u odborných právnických
osôb alebo fyzických osôb podnikajúcich podľa osobitných predpisov“.
8.
V § 11 ods. 1 písm. a) sa slová „v organizáciách“ nahrádzajú slovami „u právnických
osôb alebo fyzických osôb podnikajúcich podľa osobitných predpisov“.
9.
§ 15 ods. 2 znie:
„(2)
Orgány územného plánovania, na ktorých sú územno-technické podklady uložené, poskytujú
ich orgánom štátnej správy a obcí a ďalej prípadne všetkým subjektom, ktoré sa podieľajú
na využívaní územia.“.
10.
§ 16 znie:
„§ 16
(1)
Základnou kategóriou pre všetky stupne územnoplánovacej dokumentácie je územný plán:
a)
pre veľký územný celok sa spracúva so zameraním najmä na výhľadovú štruktúru osídlenia,
regionálne územné systémy ekologickej stability, dopravného a technického vybavenia,
b)
pre sídelný útvar sa spracúva so zameraním najmä na urbanistickú koncepciu a využitie
územia (napr. ako plán využitia plôch),
c)
pre zóny sa spracúva ako regulačný (zastavovací) plán so zameraním najmä na regulačné
prvky využitia parciel.
(2)
Územný plán pre malé sídelné útvary sa môže spracovať tiež so zameraním na prvky
riešené inak v územnom pláne zóny a územný plán pre veľké zóny môže v prípade potreby
obsahovať riešenie spracúvané inak v územných plánoch sídelných útvarov.
(3)
Územná prognóza sa spracúva v prípade potreby spravidla pre stupeň veľký územný celok.
(4)
Územný projekt sa spracúva v prípade potreby spravidla pre stupeň zóna.
(5)
Schválená územnoplánovacia dokumentácia je podkladom na vyvlastnenie pre verejnoprospešné
stavby a môže tiež slúžiť ako podklad pre priznávanie príspevkov štátu.
(6)
Obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie zahŕňa:
a)
prípravné práce,
b)
zadanie prieskumov a rozborov,
c)
spracovanie a prerokovanie prognóznej úlohy, územných a hospodárskych zásad, programu
výstavby,
d)
zadanie územnoplánovacej dokumentácie a dohľad nad jej spracovaním,
e)
prerokovanie územnoplánovacej dokumentácie.“.
11.
§ 17 znie:
„§ 17
(1)
Prípravné práce vykonáva obstarávateľ, zabezpečuje ich v spolupráci s ostatnými orgánmi
štátnej správy, orgánmi obcí a právnickými a fyzickými osobami, ktoré sa podieľajú
na využití územia.
(2)
Obstarávateľ zhromaždí potrebné podklady o stave územia a o zámeroch jeho rozvoja,
vyhodnotí ich a určí predmet riešenia a stupeň územnoplánovacej dokumentácie a vymedzí
rozsah riešeného územia, takisto poskytne spracovateľovi najmä podklady, ktoré sa
majú použiť pre spracovanie prieskumov a rozborov a ktoré sú pre riešenie územnoplánovacej
dokumentácie záväzné.“.
12.
§ 19 ods. 3 znie:
„(3)
Prieskumy a rozbory spravidla obsahujú textovú tabuľkovú a grafickú časť včítane
súhrnného problémového výkresu znázorňujúceho hlavné strety záujmov v území.“.
13.
§ 20 ods. 2, 3 a 4 znejú:
„(2)
Návrhy prognóznej úlohy, územných a hospodárskych zásad a programov výstavby spracuje
obstarávateľ v súčinnosti s dotknutými orgánmi štátnej správy a obcí, ktorých územia
sa riešenie dotýka. Návrhy týchto dokumentov sa predkladajú k pripomienkam verejnosti,
pripomienky sa musia uplatniť v určenej lehote, najneskôr do 30 dní odo dňa ich zverejnenia.
(3)
Územné a hospodárske zásady a program výstavby po prerokovaní s verejnosťou (pri
územných plánoch a projektoch zón tiež s dotknutými právnickými a fyzickými osobami,
ktoré majú vlastnícke alebo iné práva k pozemkom alebo stavbám) schvaľuje ten orgán,
ktorý bude schvaľovať územnoplánovaciu dokumentáciu.
(4)
Prognóznu úlohu, územné a hospodárske zásady, ako aj program výstavby určí obsah
a rozsah územnoplánovacej dokumentácie, postup prác a komplexné požiadavky na riešenie
územia. Základný obsah územných a hospodárskych zásad je uvedený v prílohe č. 1.“.
14.
§ 21 ods. 5 znie:
„(5)
Základný obsah vybranej územnoplánovacej dokumentácie je uvedený v prílohe č. 2.“.
15.
V § 22 ods. 2 sa vypúšťa prvá veta.
16.
V § 24 sa tretia veta nahrádza týmto textom: „Koncept riešenia je zameraný na komplexné
urbanistické riešenie územia v zhodnom rozsahu ako návrh. Spracúva sa spravidla v
alternatívach alebo variantoch, je podkladom pre prerokúvanie a rozhodnutie o ďalšom
zameraní a dokončení úlohy.“.
17.
V § 24 sa doterajší text označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Od spracovania konceptu riešenia územnoplánovacej dokumentácie sa môže upustiť v
prípade, ak sa pred zadaním riešenie preverilo prerokovanou urbanistickou štúdiou
podľa § 2 ods. 4, ktorá nahradí koncept riešenia podľa odseku 1.“.
18.
§ 25 ods. 1 a 2 znejú:
„(1)
Prerokovanie konceptu riešenia je verejné, riadi a organizuje ho obstarávateľ. Nadväzuje
na všetky rokovania spracovateľa s dotknutými orgánmi štátnej správy, orgánmi obcí
a fyzickými a právnickými osobami, prípadne na verejnú anketu.
(2)
Prerokúvanie konceptu riešenia sa zameria na overenie správnosti základnej koncepcie
riešenia, komplexnosť navrhovaného riešenia, najmä s ohľadom na únosné zaťaženie územia,
na navrhnuté systémy dopravy a technické infraštruktúry a s cieľom odporučiť vybranú
alternatívu alebo variant schvaľujúcemu orgánu.“.
19.
§ 26 znie:
„§ 26
(1)
Koncept riešenia sa prerokuje s orgánmi obcí, ktorých územia sa riešenie dotýka,
s dotknutými orgánmi štátnej správy a s verejnosťou podľa odseku 2, pri územných plánoch
a projektoch zón tiež s dotknutými fyzickými i právnickými osobami, ktoré majú vlastnícke
alebo iné práva k pozemkom alebo stavbám.
(2)
Obstarávateľ pozve dotknuté orgány štátnej správy a obcí, fyzické a právnické osoby
najmenej 30 dní pred rokovaním a zabezpečí, aby sa mohli v tejto lehote oboznámiť
s konceptom riešenia. Orgány, fyzické a právnické osoby oznámia svoje stanovisko najneskôr
do 15 dní odo dňa prerokovania konceptu riešenia. Na stanoviská uplatnené po tejto
lehote sa neprihliada.
(3)
Prerokovanie podľa odseku 2 sa vyhlasuje verejne spôsobom v mieste obvyklým. Obstarávateľ
zabezpečí pri prerokovaní konceptu riešenia vždy jeho všeobecne zrozumiteľný odborný
výklad a písomný záznam uplatnených stanovísk.“.
20.
V § 27 ods. 1 sa v prvej vete za slová „navrhovaného riešenia“ vkladajú slová „alebo
v prípade potreby nariadi nové prerokovanie konceptu riešenia“.
21.
§ 27 ods. 2 znie:
„(2)
V prípade použitia urbanistickej štúdie podľa § 24 ods. 2 nahradí súborné stanovisko
schválené zadanie územnoplánovacej dokumentácie.“.
22.
V § 28 ods. 1 písm. b) sa slová „pri komplexnej a bytovej výstavbe na dodržanie technicko-ekonomických
regulatívov“ nahrádzajú slovami „dodržanie regulatívov schválených územnoplánovacou
dokumentáciou vyššieho stupňa“ a v písmene e) sa slovo „smerníc“ nahrádza slovom „regulatívov“.
23.
§ 29 ods. 1 a 4 znejú:
„(1)
Podľa výsledku preverenia návrhu územnoplánovacej dokumentácie vypracuje obstarávateľ
návrh uznesenia o schválení, ktorý obsahuje
a)
rozsah platnosti a záväznosti územnoplánovacej dokumentácie a úlohy vyplývajúce z
riešenia, včítane vymedzenia verejnoprospešných stavieb,
b)
regulatívy využitia územia a jeho priestorového usporiadania, ktoré obsahujú záväzné
zásady pre usporiadanie územia a limity využitia územia,
c)
výsledky prerokovania územnoplánovacej dokumentácie.
(4)
Návrh uznesenia obstarávateľ pripraví v súčinnosti s dotknutými orgánmi štátnej správy
a orgánmi obcí, ktorých územia sa riešenie územnoplánovacej dokumentácie dotýka.“.
24.
V § 30 sa vypúšťa odsek 2, doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 2 a 3 a
text v novom odseku 2 pod písmenami b) a c) znie:
„b)
zhodnotenie koncepcie riešenia a jej súladu so schválenou územnoplánovacou dokumentáciou
vyššieho stupňa,
c)
zhodnotenie koncepcie riešenia a jej súladu s koncepciou územného rozvoja republík.“.
25.
§ 32 ods. 2 znie:
„(2)
Z riešenia územnej prognózy možno schváliť ako záväzné nesporné prvky štruktúry osídlenia
riešeného územia, zásady dopravy, technické infraštruktúry a územné systémy ekologickej
stability.“.
26.
§ 33 ods. 2 znie:
„(2)
Z riešenia územného plánu sa ako záväzné schvaľujú regulatívy, ktoré určujú najmä:
a)
pri veľkom územnom celku koncepciu štruktúry osídlenia, zásady pre využitie územia
a limity jeho využitia, vymedzenie regionálnych územných systémov ekologickej stability,
koncepciu dopravy a technického vybavenia, včítane vymedzenia koridorov, prípadne
plôch pre verejnoprospešné stavby,
b)
pri sídelnom útvare urbanistickú koncepciu priestorového usporiadania s určením využitia
plôch, limity využitia územia, zásady usporiadania dopravy a občianskeho a technického
vybavenia a miestne územné systémy ekologickej stability, vymedzenie plôch pre verejnoprospešné
stavby,
c)
pri zóne využitie parciel a objektov, prvky systému ekologickej stability, regulačné
prvky priestorového usporiadania (napr. uličné a stavebné čiary, výšky a objemy zástavby,
ukazovatele využitia územia, riešenie dopravy a technického vybavenia) a vymedzenie
plôch pre verejnoprospešné stavby.“.
27.
§ 34 znie:
„§ 34
Územné projekty sú záväzné v časti riešiacej konkrétne umiestnenie stavieb a využitie
územia, ako záväzné sa schvaľujú najmä podmienky pre realizáciu stavieb včítane regulačných
prvkov priestorového usporiadania a určenia plôch pre verejnoprospešné stavby.“.
28.
§ 36 ods. 1 až 3 znejú:
„(1)
Úplný elaborát územnoplánovacej dokumentácie veľkého územného celku je uložený na
ústrednom orgáne štátnej správy pre územné plánovanie republiky a na všetkých okresných
úradoch, ktorých územia sa riešenie dotýka. Podľa dohody môže byť tiež uložený na
Magistrátnom úrade hlavného mesta Prahy, Magistráte hlavného mesta Slovenskej republiky
Bratislavy a prípadne na úradoch ďalších miest.
(2)
Úplný elaborát územnoplánovacej dokumentácie sídelného útvaru a zóny je uložený na
obecnom úrade obce, pre ktorý bola obstaraná, prípadne na tom orgáne, ktorý územnoplánovaciu
dokumentáciu obstaral, a na stavebnom úrade, pokiaľ je ním iný orgán než uvedené orgány.
(3)
Ústredný orgán štátnej správy pre územné plánovanie republiky vedie evidenciu o schválenej
územnoplánovacej dokumentácii na území republiky. Pre túto evidenciu je mu obstarávateľ
povinný zasielať odpisy uznesení o schválení územnoplánovacej dokumentácie a registračné
listy územnoplánovacej dokumentácie s vybranými údajmi o schválenej územnoplánovacej
dokumentácii pre integrovaný informačný systém o území.“.
29.
§ 37 znie:
„§ 37
Počet vyhotovení územnoplánovacej dokumentácie
(1)
Obstarávateľ si objedná návrh územnoplánovacej dokumentácie v toľkých vyhotoveniach,
aby mohla byť uložená na všetkých orgánoch uvedených v § 36 ods. 2.
(2)
Koncept územnoplánovacej dokumentácie objedná obstarávateľ v počte vyhotovení zodpovedajúcom
potrebe operatívneho prerokovania, najmenej vo dvoch vyhotoveniach.“.
Čl. II
Doterajšie prílohy č. 1, 2 a 3 vyhlášky č. 84/1976 Zb. sa nahrádzajú prílohami č.
1 a 2.
Čl. III
Územnoplánovacia dokumentácia rozpracovaná ku dňu nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky,
pokiaľ neumožňuje uplatnenie pre požadované funkcie v území, sa podľa nej upraví.
Čl. IV
Táto vyhláška nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Minister-predseda Federálneho výboru pre životné prostredie:
Vavroušek v. r.
Minister životného prostredia Českej republiky:
Dejmal v. r.
Minister-predseda Slovenskej komisie pre životné prostredie:
Tirpák v. r.
Vavroušek v. r.
Minister životného prostredia Českej republiky:
Dejmal v. r.
Minister-predseda Slovenskej komisie pre životné prostredie:
Tirpák v. r.
Príloha č. 1
Základný obsah územných a hospodárskych zásad
Územné a hospodárske zásady pre riešenie všetkých stupňov územných plánov obsahujú
najmä:
a)
dôvody pre obstaranie územného plánu a určenie vstupných cieľov rozvoja, vyjadrujúce
rozvojový program obstarávateľa a varianty trendov celkového rozvoja územia, ktoré
sa majú riešiť,
b)
predbežné vymedzenie riešeného územia,
c)
vzťahy k vyššej územnej jednotke, než je riešené územie,
d)
základné demografické údaje,
e)
požiadavky na ochranu a tvorbu životného prostredia a na územné systémy ekologickej
stability,
f)
požiadavky z hľadiska ochrany pôdneho fondu, ložísk nerastov, kultúrnych pamiatok,
v záujme civilnej obrany a trás nadradených systémov dopravného a technického vybavenia
územia a pod.,
g)
zásady aplikácie výsledkov územnej prognózy, pokiaľ bola vypracovaná,
h)
osobitné požiadavky a podmienky pre celkové riešenie a na úpravu a rozsah dokumentácie
konceptu a návrhu.
Pre jednotlivé stupne územného plánu územné a hospodárske zásady obsahujú tiež:
Pre veľký územný celok:
a)
zhodnotenie veľkosti dôležitých sídelných útvarov a ich funkcie v štruktúre osídlenia,
b)
demografické výhľady,
c)
zhodnotenie limitov využitia územia.
Pre sídelný útvar:
a)
záväzné časti predchádzajúcej územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacej dokumentácie
vyššieho stupňa, pokiaľ z prerokúvania územných a hospodárskych zásad nevyplynie potreba
ich zmien a doplnkov,
b)
veľkosť sídelného útvaru a jeho predpokladaný rozvoj,
c)
význam a funkcie sídelného útvaru v štruktúre osídlenia,
d)
osobitné požiadavky a podmienky pre riešenie prestavby sídelného útvaru a využitie
plôch,
e)
základné charakteristiky rozvoja dopravy a koncepcia technického vybavenia, včítane
nakladania s odpadmi,
f)
osobitné požiadavky a podmienky pre urbanistickú kompozíciu sídelného útvaru,
g)
požiadavky na čiastkové územno-technické riešenia jednotlivých zón a ich plôch včítane
vymedzenia plôch pre verejnoprospešné stavby,
h)
požiadavky a podmienky pre riešenie vzájomných vzťahov sídelného útvaru a jeho záujmového
územia s ohľadom na únosné zaťaženie územia.
Pre zónu
a)
záväzné časti predchádzajúcej územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacej dokumentácie
vyššieho stupňa, pokiaľ z prerokúvania územných a hospodárskych zásad nevyplynie potreba
ich zmien a doplnkov,
b)
širšie vzťahy riešeného územia zóny k sídelnému útvaru z hľadiska dopravy a technického
vybavenia,
c)
požiadavky vyplývajúce z polohy a funkcií zóny na reguláciu výstavby včítane požiadaviek
na riešenie dopravy a technického vybavenia,
d)
požiadavky na zachovanie a rozvoj prírodného a umelého prostredia,
e)
požiadavky na asanácie,
f)
požadované regulačné prvky priestorového usporiadania.
Príloha č. 2
Základný obsah vybranej územnoplánovacej dokumentácie
1.
Územný plán
Územné plány všetkých stupňov obsahujú najmä:
A)
Textovú časť:
a)
základné údaje o zadaní, podkladoch a hlavných cieľoch riešenia, vymedzenie územia,
zhodnotenie prv vypracovanej a schválenej územnoplánovacej dokumentácie, zhodnotenie,
ako boli splnené územné a hospodárske zásady, zhodnotenie výsledkov prerokovania koncepcie
riešenia a prerokovanie záväzných zásad s príslušnými orgánmi štátnej správy, obcí
a verejnosťou,
b)
návrh riešenia územného plánu,
- vymedzenie riešeného územia,
- opis a odôvodnenie navrhovanej základnej urbanistickej koncepcie riešenia,
- návrh priestorového usporiadania územia a návrh zásad jeho využitia včítane zmien
jeho využitia, komplexné vyhodnotenie kvality životného prostredia,
- návrh regulatívov funkčného a priestorového usporiadania územia včítane limitov
využitia územia (napr. urbanistické, priestorové, kompozičné, kultúrno-historické,
ekologické, dopravné, technické),
- návrh územných systémov a prvkov ekologickej stability,
- vymedzenie ochranných pásiem a chránených území,
- návrh koncepcie dopravy a technickej vybavenosti,
- vymedzenie verejnoprospešných stavieb,
c)
dokladovú časť, ktorá sa po skončení prerokovania návrhu priloží k dokumentácii o
prerokúvaní.
B)
Tabuľkovú časť
obsahujúcu prehľadnú zostavu číselných údajov charakterizujúcich navrhnuté riešenie
podľa členenia textovej časti, pokiaľ sa nezaradia priamo do textu. Súčasťou tejto
tabuľkovej časti musia byť údaje alebo informácie o nich, ktoré sa použili ako vstupy
na rozpracovanie, ako aj charakteristické výstupy použiteľné pre automatické spracovanie
počítačom.
C)
Grafickú časť
Počet a obsahovú náplň hlavných a dopĺňajúcich výkresov, modelov, schém, panorám atd.
určí obstarávateľ individuálne podľa povahy a rozsahu riešených úloh. Vyznačené musia
byť všetky graficky vyjadriteľné regulatívy.
D)
Návrh regulatívov územného rozvoja
obsahujúci presne formulované zásady priestorového usporiadania a využitia územia,
ktoré sú podkladom pre vypracovanie schvaľovacieho dokumentu.
E)
Registračný list
obsahujúci základné údaje z územného plánu.
Územnoplánovacia dokumentácia jednotlivých stupňov obsahuje tiež:
Územný plán veľkého územného celku
A)
Textovú časť návrhu riešenia, ktorá obsahuje:
– rozvoj sídelnej štruktúry a zhodnotenie rozvojových predpokladov jednotlivých sídelných
útvarov,
– dôsledky a technické zabezpečenie predpokladanej exploatácie nerastných surovín,
– dôsledky rastu alebo poklesu obyvateľstva, jeho ekonomických aktivít, migrácie a
dochádzky za prácou na rozvoj územia,
– komplexné hodnotenie navrhnutého riešenia, najmä ekologických, ekonomických, sociálnych
a územno-technických dôsledkov.
C)
Grafickú časť s hlavnými výkresmi, ktorých podkladom sú spravidla mapy mierok 1 :
100 000, 1:50 000, 1:25 000 s komplexným urbanistickým návrhom. Samostatné výkresy
regionálnych systémov ekologickej stability a koncepcie dopravy a technického vybavenia.
Územný plán sídelného útvaru
A)
Textovú časť návrhu riešenia:
– základné rozvojové predpoklady sídelného útvaru,
– vymedzenie riešeného územia na základe jednotlivých katastrov,
– návrh organizácie a využitia územia členeného na polyfunkčné územia a monofunkčné
plochy s opisom vhodnosti a prípustnosti jednotlivých činností,
– určenie obmedzujúcich alebo vylučujúcich podmienok pre využitie jednotlivých plôch
a intenzitu ich využitia, určenie regulácie využitia jednotlivých plôch, vyjadrených
vo všeobecne zrozumiteľnej legende (zákazy, prípustné spôsoby a koeficienty využitia),
– nároky na plochy mimo zastavaného územia sídelného útvaru.
– nároky na verejnoprospešné stavby.
C)
Grafickú časť s hlavnými výkresmi, ktorých podkladom sú mapy mierok 1 : 10 000, 1
: 5000, prípadne 1 : 25 000 (pri malých sídelných útvaroch v mierke pozemkovej mapy),
s komplexným urbanistickým návrhom vymedzujúcim rozvoj sídelného útvaru s vymedzením
jednotlivých plôch.
Samostatne sa spracúva:
– návrh riešenia prepravných vzťahov a dopravy s vymedzením ochranných pásiem a vyznačením
nepriaznivých vplyvov dopravy na životné prostredie,
– návrh riešenia technického vybavenia sídelného útvaru obsahujúci najmä návrh vodohospodárskych,
energetických a telekomunikačných zariadení,
– informatívne vymedzenie etapizácie výstavby, najmä verejnoprospešných stavieb,
– riešenie záujmového územia a širšie vzťahy dokumentujúce začlenenie riešeného sídelného
útvaru do systému osídlenia,
– vyhodnotenie požiadaviek na zábor poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu,
– návrh miestneho územného systému ekologickej stability.
Pri malých sídelných útvaroch sa za súhlasu obstarávateľa spracujú samostatné výkresy
len vtedy, ak požadované riešenia a vyhodnotenia nemožno vyjadriť v hlavných výkresoch.
Územný plán zóny:
A)
Textovú časť návrhu riešenia s týmito požiadavkami, ktoré rozširujú obsah textovej
časti uvedenej pri územnom pláne sídelného útvaru:
– špecifické charakteristiky zóny vyplývajúce z jej polohy a funkcií,
– väzby riešenej zóny na širšie územie,
– regulačné prvky pre priestorové a architektonické riešenie (napr. uličné a stavebné
čiary, výšky, objemy a tvary zástavby, ukazovatele využitia parciel, nadzemná a podzemná
podlažnosť),
– riešenie dopravy a technického vybavenia.
C)
Grafickú časť s hlavnými výkresmi, ktorých podkladom sú pozemkové mapy evidencie
nehnuteľností v mierke 1 : 2000, 1 : 1000, s komplexným návrhom obsahujúcim základné
kompozičné zásady organizácie územia s vyznačením plôch, spôsobu zástavby, regulačných
prvkov, rezervných špeciálnych plôch, prvkov ekologickej stability. Samostatne sa
spracúva návrh riešenia prepravných vzťahov, dopravy s vyznačením ochranných pásiem
dopravy, v prípade potreby s vyznačením vstupov a vjazdov na pozemky, návrh riešenia
technického vybavenia územia a vyhodnotenie požiadaviek na zábor poľnohospodárskeho
a lesného pôdneho fondu.
2.
Samostatná doložka civilnej obrany
Pri vykonávaní prieskumu a rozborov, spracovaní územného plánu a územného projektu
zóny zabezpečuje obstarávateľ v spolupráci s príslušným orgánom civilnej obrany postupne
dopracovanie územnoplánovacej dokumentácie samostatnou doložkou, v ktorej sa rieši
ukrytie obyvateľstva a určujú sa v nej objekty, ktoré možno využiť ako dvojúčelové
pre potreby civilnej obrany.
3.
Vzorový návrh uznesenia o schválení územného plánu
Návrh uznesenia o schválení územného plánu spravidla obsahuje:
I.
Výrok schvaľujúceho orgánu o schválení územného plánu.
II.
Výrok schvaľujúceho orgánu o vyhlásení schváleného územného plánu všeobecne záväzným
právnym predpisom, ktorý je uvedený v prílohe návrhu uznesenia a obsahuje najmä tieto
časti:
1.
Úvodnú časť, v ktorej sa určuje územný a časový rozsah platnosti územného plánu.
2.
Základné zásady usporiadania územia a limity jeho využitia; v tejto časti sa určujú
záväzné regulatívy funkčného a priestorového usporiadania územia riešeného územného
plánu.
3.
Verejnoprospešné stavby a asanačné opatrenia, pre ktoré možno vyvlastniť, alebo vlastnícke
práva k pozemkom a stavbám obmedziť.
4.
Záverečné ustanovenia, v ktorých sa uvedie, kde je územný plán uložený, a údaje o
účinnosti.
III.
Výrok schvaľujúceho orgánu o námietkach uplatnených pri prerokúvaní územného plánu,
s výslovným uvedením, akým spôsobom sa rozhodlo o námietkach právnických a fyzických
osôb, ktoré majú vlastnícke alebo iné práva k dotknutým pozemkom riešeným územným
plánom zóny a o námietkach týkajúcich sa verejnoprospešných stavieb a asanačných opatrení.
IV.
Výrok schvaľujúceho orgánu vyjadrujúci názor k stanovisku nadriadeného orgánu územného
plánovania.
V.
Konkrétne úlohy v pôsobnosti schvaľujúceho orgánu vyplývajúce z riešeného územného
plánu.
1)
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).
Zákon ČNR č. 360/1992 Zb. o výkone povolania autorizovaných architektov a o výkone povolania autorizovaných inžinierov a technikov činných vo výstavbe.
Zákon SNR č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch.
Zákon ČNR č. 360/1992 Zb. o výkone povolania autorizovaných architektov a o výkone povolania autorizovaných inžinierov a technikov činných vo výstavbe.
Zákon SNR č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch.