638/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1993 do 31.12.1995
Predpis bol zrušený predpisom 303/1995 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1993 - 31.12.1995 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 638/1992 Zb. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a o hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 16.12.1992 |
Dátum vyhlásenia: | 31.12.1992 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1993 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1995 |
Autor: | Ministerstvo financií Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
567/1992 Zb. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky |
303/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách |
638
VYHLÁŠKA
Ministerstva financií Slovenskej republiky
zo 16. decembra 1992
o hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a o hospodárení
rozpočtových a príspevkových organizácií
Ministerstvo financií Slovenskej republiky podľa § 36 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIE
§ 1
Rozsah úpravy
(1)
Touto vyhláškou sa riadi hospodárenie ministerstiev, ostatných ústredných orgánov
štátnej správy Slovenskej republiky, ďalších štátnych orgánov a právnických osôb,
ktoré majú pre účely tejto vyhlášky postavenie ústredných orgánov Slovenskej republiky1) (ďalej len „ústredné orgány“) a rozpočtových a príspevkových organizácií štátu a
obcí.
(2)
Štátne účelové fondy (ďalej len „štátne fondy“), obce a iné právnické a fyzické osoby
sa riadia touto vyhláškou, ak sa im poskytujú prostriedky zo štátneho rozpočtu Slovenskej
republiky (ďalej len „štátny rozpočet“)2) alebo ak tak ustanovujú osobitné predpisy.
(3)
Financovanie geologických prác z prostriedkov štátneho rozpočtu upravuje osobitný
predpis.
DRUHÁ ČASŤ
PRAVIDLÁ ROZPOČTOVÉHO HOSPODÁRENIA
Hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami
§ 2
(1)
Rozpočtové prostriedky sa môžu používať len na určené účely, a to na zabezpečenie
funkcií určených zriaďovateľom rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie (ďalej len
„zriaďovateľ“) a na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných
predpisov
(2)
Ústredný orgán hospodári s rozpočtovými prostriedkami príslušnej rozpočtovej kapitoly
štátneho rozpočtu (ďalej len „kapitola“). Finančné hospodárenie ústredného orgánu
sa riadi ustanoveniami o hospodárení rozpočtových organizácií, ak v tejto vyhláške
alebo v osobitných predpisoch nie je ustanovené inak.
§ 3
(1)
Subjekty hospodáriace s rozpočtovými prostriedkami sú povinné dosahovať rozpočtované
príjmy a používať rozpočtové prostriedky efektívne a najhospodárnejším spôsobom.
(2)
Prostriedky štátneho rozpočtu možno čerpať len na podklade otvorených limitov výdavkov.
(3)
Platby z prostriedkov štátneho rozpočtu sa uskutočňujú zásadne bezhotovostne, platby
v hotovosti sa uskutočňujú v rozsahu určenom osobitnými predpismi.
(4)
Ústredný orgán, v ktorého vecnej pôsobnosti koná občianske združenie, môže poskytnúť
tomuto občianskemu združeniu rozpočtové prostriedky, a to len na účely a v rozsahu,
ktorý ustanoví zákon o štátnom rozpočte.
(5)
Rozpočtová organizácia môže poskytovať príspevky a dotácie iným právnickým a fyzickým
osobám iba vtedy, ak poskytnutie týchto dotácií vyplýva zo všeobecne záväzných právnych
predpisov alebo z uznesenia vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) a na poskytnutie
dotácie má potrebné prostriedky zabezpečené vo svojom rozpočte. Poskytnutie dotácie
možno žiadať iba prostredníctvom jednej rozpočtovej organizácie.
§ 4
Rozpočtové opatrenia
(1)
Rozpočtové opatrenia sú presuny rozpočtových prostriedkov, povolené prekročenie rozpočtu
a viazanie rozpočtových prostriedkov.
(2)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sú povinné viesť mimo sústavy účtovníctva aj
operatívnu evidenciu o všetkých rozpočtových opatreniach v priebehu rozpočtového roka.
(3)
Ústredné orgány predložia Ministerstvu financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo
financií“) spolu s ročnými výkazmi aj prehľad o rozpočtových opatreniach vykonaných
v rozpočte kapitoly v priebehu rozpočtového roka. Prehľad sa spracuje v príjmovej
i výdavkovej časti podľa odvetvového a druhového členenia.
§ 5
Presuny rozpočtových prostriedkov
(1)
Ak na úhradu nevyhnutného výdavku neboli v rozpočte zabezpečené potrebné prostriedky,
musí ich ústredný orgán alebo rozpočtová organizácia v jeho pôsobnosti zabezpečiť
predovšetkým presunom prostriedkov v rámci svojho rozpočtu.
(2)
Ústredný orgán alebo rozpočtová organizácia v jeho pôsobnosti nemôže pri vykonávaní
rozpočtových presunov vo svojej právomoci meniť záväzné úlohy a limity svojho rozpočtu.
(3)
Ústredný orgán alebo rozpočtová organizácia môže vykonať rozpočtové presuny vo vlastnej
právomoci najneskôr k 31. decembru rozpočtového roka.
§ 6
Povolené prekročenie rozpočtových limitov
(1)
Rozpočtová organizácia je oprávnená prekročiť rozpočtový limit o prostriedky prijaté
od iných subjektov na základe darovacej zmluvy, zmluvy o združení3) alebo dotácie (grantu).
(2)
Prekročenie rozpočtových limitov v ostatných prípadoch povoľuje ústredný orgán pre
rozpočtové a príspevkové organizácie v jeho pôsobnosti na ťarchu svojho rozpočtu.
Ak by toto prekročenie ovplyvnilo záväzné úlohy a limity rozpočtu tohto ústredného
orgánu, postupuje tak po dohode s ministerstvom financií.
(3)
Ak má dôjsť k prekročeniu rozpočtových limitov z dôvodu delimitácie alebo prechodu
úloh z iného orgánu alebo organizácie, predložia organizácie, ktorých sa tieto opatrenia
dotýkajú, prostredníctvom zriaďovateľa príslušným ústredným orgánom vzájomne odsúhlasené
delimitačné protokoly, obsahujúce vzájomne odsúhlasené prevody prostriedkov zo štátneho
rozpočtu a povinnosti k štátnemu rozpočtu. Ústredný orgán predloží tieto doklady ministerstvu
financií. Bez predloženia týchto dokladov a súhlasu ministerstva financií sa nemôžu
rozpočtové limity prekročiť.
(4)
Ústredný orgán môže vo svojom rozpočte s povolením ministerstva financií prekročiť
rozpočtový limit výdavkov len do výšky skutočne dosiahnutých vyšších príjmov. Ústredné
orgány môžu povoliť prekročenie limitov rozpočtových a príspevkových organizácií v
ich pôsobnosti len do výšky skutočne dosiahnutých vyšších príjmov.
§ 7
Viazanie rozpočtových prostriedkov
(1)
Viazanie rozpočtových prostriedkov je časové a vecné obmedzenie ich použitia. Viazané
rozpočtové prostriedky sa nemôžu použiť bez súhlasu orgánu, ktorý o viazaní rozhodol.
(2)
Ústredný orgán musí vo svojom rozpočte viazať rozpočtové prostriedky v prípade, ak
a)
v rozpočte mal zabezpečené prostriedky na vykonanie úloh, ktorých plnenie prešlo
na iné orgány,
b)
neplní rozpočtované príjmy,
c)
o viazaní rozpočtových prostriedkov rozhodla vláda alebo na základe jej splnomocnenia
minister financií Slovenskej republiky (ďalej len „minister financií“).
(3)
Rozpočtová organizácia musí vo svojom rozpočte viazať rozpočtové prostriedky v prípade,
ak
a)
tieto prostriedky boli určené na úlohy, ktoré sa vôbec alebo sčasti nebudú realizovať,
b)
neplní rozpočtované príjmy; ak vyrovnanie úbytku príjmov nemôže rozpočtová organizácia
zabezpečiť viazaním zodpovedajúcej časti výdavkov, dohodne organizácia spôsob náhrady
úbytku príjmov so zriaďovateľom.
(4)
Ústredný orgán pripojí k štvrťročnému výkazu o plnení príjmov a výdavkov rozpočtových
organizácií, ktorý zasiela ministerstvu financií, prehľad o výške rozpočtových prostriedkov
viazaných v rámci svojho rozpočtu ako trvalú úsporu.
§ 8
Časové použitie rozpočtových prostriedkov
(1)
Rozpočtové prostriedky určené zriaďovateľom rozpočtovej a príspevkovej organizácii
sa musia vyčerpať do 31. decembra rozpočtového roka a nemožno ich previesť do budúcich
rokov. Výdavky, ktoré nebudú bankou k 31. decembru rozpočtového roka zúčtované, zaťažujú
rozpočet organizácie nasledujúceho rozpočtového roka, aj keď sa hospodársky týkajú
predchádzajúceho rozpočtového roka.
(2)
Rozpočtové prostriedky na úhradu výdavkov nemožno poukazovať vopred, okrem prostriedkov
a)
na výplatu miezd za druhú polovicu decembra, vrátane cestovného vyplateného súčasne
so mzdou,
b)
na úhradu daní, ktorých výška je závislá na konečnom výsledku hospodárenia,
c)
na úhradu preddavkov, pozastávok a akreditívov pri dodávkach výkonov a tovarov, ak
sa tak organizácie dohodli,
d)
na dávky vyplácané za mesiac december, ak tak ustanoví osobitný predpis.
(3)
Prostriedky uvedené v odseku 2 sa prevádzajú na účet cudzích prostriedkov. Nevyčerpané
rozpočtové prostriedky sa do troch dní po vyúčtovaní položiek podľa odseku 2 odvedú
na príjmový účet štátneho rozpočtu. Pri nedostatku týchto prostriedkov sa potrebné
prostriedky vyúčtujú na ťarchu rozpočtu nasledujúceho rozpočtového roka.
§ 9
Účtovanie príjmov štátneho rozpočtu
(1)
V prospech štátneho rozpočtu na bežný rok sa zaúčtujú iba platby, na realizáciu ktorých
dostane banka platobné doklady najneskôr do 31. decembra bežného roka a k tomuto dňu
ich aj zaúčtuje.
(2)
Príjmy prijaté v hotovosti sa musia odviesť najneskôr do 31. decembra bežného roka
na príjmový rozpočtový účet organizácie v banke.
(3)
Nedoplatky príjmov z minulého roka a z predchádzajúcich rokov uhradené po 1. januári
nasledujúceho roka sú rozpočtovým príjmom nasledujúceho roka, aj keď ide o náhradu
rozpočtových výdavkov z minulého roka.
(4)
Príjmy za realizované práce a výkony v priebehu riešenia štátnych objednávok v oblasti
výskumu a vývoja a príjmy za zvyšné a nepotrebné predmety po dokončení riešenia štátnych
objednávok sa prevedú do štátneho rozpočtu v takom pomere, v akom sa štátny rozpočet
podieľal na financovaní úlohy. Finančné usporiadanie musia riešitelia vykonať najneskôr
do 6 mesiacov po ukončení úlohy.
§ 10
Rozpočtové limity
(1)
Rozpočtovým organizáciám sa otvárajú rozpočtové limity na účty vedené v banke, a
to osobitne na investičné a osobitne na neinvestičné výdavky. Príspevkovým organizáciám
sa otvárajú samostatné výdavkové rozpočtové účty na čerpanie príspevkov na činnosť
a na čerpanie účelového príspevku na obstaranie hmotného majetku.
(2)
Ústredný orgán otvára rozpočtové limity pre vlastné hospodárenie a tiež limity rozpočtovým
a príspevkovým organizáciám, ktorých je zriaďovateľom, a ďalej limity dotácií pre
iné subjekty. Rozpočtovej organizácii, ktorá je zriaďovateľom rozpočtových alebo príspevkových
organizácií, otvára rozpočtové limity ten ústredný orgán, ktorý je jej zriaďovateľom.
Rozpočtová organizácia otvára rozpočtové limity rozpočtovým a príspevkovým organizáciám,
ktorých je zriaďovateľom. Ministerstvo financií môže ustanoviť podľa výsledku plnenia
štátneho rozpočtu, že bude otvárať rozpočtové limity investičných a neinvestičných
výdavkov jednotlivých kapitol, ak to bude vyžadovať zabezpečenie pokladničnej rovnováhy
štátneho rozpočtu, alebo ak dôjde v pôsobnosti ústredného orgánu k porušovaniu finančnoprávnych
predpisov.
(3)
Vedúci rozpočtovej organizácie je povinný zabezpečiť, aby rozpočtové prostriedky
boli uvoľňované iba v takej výške, ktorá zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých
v rozpočte organizácie v období, na ktoré je rozpočtový limit otvorený.
(4)
Zriaďovateľ zníži rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii limit výdavkov alebo
jeho časť, predovšetkým ak bol určený nesprávne alebo pri jeho určení boli porušené
finančnoprávne predpisy.
(5)
Rozpočtové a príspevkové organizácie oznámia banke limit výdavkov najneskôr dva dni
pred začiatkom obdobia, v ktorom bude čerpaný.
(6)
Prostriedky na financovanie štátnej objednávky a úlohy v oblasti vedy a výskumu sa
môžu z otvoreného rozpočtového limitu čerpať len na základe uzatvorenej zmluvy s riešiteľom
úlohy. Rozpočtový limit na riešenie úlohy otvára ústredný orgán riešiteľovi úlohy
na základe zmluvne dohodnutých podmienok o predmete riešenia.
(7)
Na financovanie štátnej objednávky a úlohy v oblasti vedy a výskumu otvára rozpočtový
limit ústredný orgán, ktorý ju zadáva. Ak ústredný orgán poskytuje prostriedky na
riešenie úloh vedy a výskumu a na projekty životného prostredia, je povinný zmluvne
zabezpečiť práva štátu k výsledkom prác a činností financovaných z rozpočtových prostriedkov,
a to v pomere, v akom sa rozpočtové prostriedky podieľajú na financovaní úlohy alebo
projektu. Ak ide o úlohy financované s podielovou účasťou štátneho rozpočtu, možno
rozpočtový limit čerpať len po vyčerpaní podielov ostatných objednávateľov.
(8)
V prípade, že objednávateľ poskytne nositeľovi úlohy podľa odseku 7 rozpočtové prostriedky
na obstaranie prístrojov, strojov a zariadení potrebných na jej riešenie, musí súčasne
určiť, ako sa použijú tieto predmety po ukončení riešenia, a spôsob finančného usporiadania.
§ 11
Rozpočtové limity investičných výdavkov
(1)
Rozpočtové limity investičných výdavkov rozpočtovej organizácie sa otvárajú na celý
rozpočtový rok.
(2)
Príspevková organizácia môže prevádzať z výdavkového rozpočtového účtu prostriedky
na svoj zdrojový investičný účet len podľa priebehu obstarávania hmotného majetku
a môže čerpať finančné prostriedky podľa vecného plnenia. Ak má príspevková organizácia
vlastné investičné zdroje, musí ich prednostne použiť na úhradu investičných výdavkov.
§ 12
Rozpočtové limity neinvestičných výdavkov
(1)
Rozpočtovej organizácii sa otvárajú rozpočtové limity neinvestičných výdavkov každý
štvrťrok rozpočtového roka.
(2)
Rozpočtový limit neinvestičných výdavkov sa otvára i na povolené prekročenie výdavkov.
(3)
Príspevkovej organizácii zriaďovateľ poukazuje príspevok na činnosť zo svojho rozpočtového
výdavkového účtu na jej bežný účet.
(4)
Príspevková organizácia vykoná po uplynutí rozpočtového roka zúčtovanie finančných
vzťahov s rozpočtom zriaďovateľa alebo so štátnym rozpočtom, ak je priamo zapojená
na štátny rozpočet.
TRETIA ČASŤ
ROZPOČTOVÉ A PRÍSPEVKOVÉ ORGANIZÁCIE
§ 13
Zriaďovanie rozpočtových a príspevkových organizácií
(1)
Zriaďovateľom rozpočtových a príspevkových organizácií je ústredný orgány alebo iná
rozpočtová organizácia podľa osobitného zákona.4)
(2)
Zriaďovateľ vydá o zriadení organizácie zriaďovaciu listinu, ktorá musí obsahovať
a)
označenie zriaďovateľa,
b)
názov, sídlo organizácie a jej identifikačné číslo; názov musí vylučovať možnosť
zámeny s názvami iných subjektov,
c)
dátum zriadenia organizácie,
d)
vymedzenie základného účelu a tomu zodpovedajúceho predmetu činnosti,
e)
označenie štatutárneho orgánu,
f)
vecné a finančné vymedzenie majetku, ku ktorému má organizácia právo hospodárenia,
g)
určenie času, na ktorý sa organizácia zriaďuje.
(3)
Rozpočtové a príspevkové organizácie zabezpečia zápis majetku [odsek 2 písm. f)]
podľa osobitného predpisu.5)
(4)
Za dátum zriadenia rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie sa považuje deň uvedený
v rozhodnutí zriaďovateľa o zriadení rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie.
(5)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sú svojimi rozpočtami zapojené na rozpočet zriaďovateľa,
ktorý garantuje a kontroluje ich činnosť a v prípade zistených nedostatkov prijíma
potrebné opatrenia.
§ 14
Ústredné orgány
(1)
Ústredný orgán ako správca kapitoly najmä
a)
vypracúva návrh rozpočtu kapitoly a organizuje účasť riadených rozpočtových a príspevkových
organizácií na zostavení tohto návrhu; návrh rozpočtu kapitoly predkladá ministerstvu
financií v ním stanovenom rozsahu a termíne,
b)
rozpisuje schválené záväzné úlohy a limity kapitoly, a to na vlastné hospodárenie
a pre rozpočtové a príspevkové organizácie, voči ktorým plní funkciu zriaďovateľa;
záväzné úlohy a limity rozpisuje pre jednotlivé rozpočtové a príspevkové organizácie
v rozsahu ustanovenom touto vyhláškou alebo osobitným predpisom,
c)
otvára alebo potvrdzuje rozpočtové limity pre vlastné hospodárenie, rozpočtové limity
rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ktorých je zriaďovateľom, a limity dotácií
pre iné subjekty,
d)
usmerňuje a kontroluje hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami v rámci kapitoly
a schvaľuje rozpočtové opatrenia, ktoré možno vykonať bez zmeny záväzných úloh a limitov
kapitoly,
e)
vypracúva správy o plnení rozpočtu kapitoly, predkladá ich ministerstvu financií
a prerokúva ich v orgánoch Národnej rady Slovenskej republiky,
f)
vypracúva súhrnné účtovné výkazy za celú kapitolu,
g)
vypracúva návrh záverečného účtu kapitoly a organizuje účasť riadených rozpočtových
a príspevkových organizácií na zostavení tohto návrhu; návrh záverečného účtu kapitoly
predkladá ministerstvu financií v ním stanovenom rozsahu.
(2)
Funkciu zriaďovateľa vo vzťahu k ústrednému orgánu ako rozpočtovej organizácii plní
pre účely tejto vyhlášky ministerstvo financií, pokiaľ v tejto vyhláške alebo iných
všeobecne záväzných právnych predpisoch nie je ustanovené inak.
(3)
Pre ústredné orgány sa záväzné úlohy a limity určujú v štátnom rozpočte.
(4)
Ústredný orgán môže počas rozpočtového roka upravovať vnútornú štruktúru svojich
príjmov a výdavkov, iba ak dodrží záväzné úlohy a limity určené štátnym rozpočtom
a finančné vzťahy k rozpočtovým a príspevkovým organizáciám v jeho pôsobnosti.
§ 15
(1)
Odmeňovanie pracovníkov v rozpočtových a príspevkových organizáciách upravujú osobitné
predpisy.6)
(2)
Rozpočtová a príspevková organizácia poskytuje svoje výkony odplatne v súlade s platnými
právnymi predpismi.7) Rozpočtové organizácie si navzájom poskytujú výkony bezplatne, ak na ne dostávajú
príslušné prostriedky z rozpočtu zriaďovateľa alebo zo štátneho rozpočtu.
(3)
Rozpočtová organizácia nemôže vkladať rozpočtové prostriedky do činnosti iných subjektov,
nakupovať a emitovať cenné papiere, vystavovať zmenky alebo ich prijímať, ak osobitné
predpisy neustanovujú inak. Ústredný orgán môže vložiť rozpočtové prostriedky do činnosti
iných subjektov len so súhlasom ministerstva financií.
ŠTVRTÁ ČASŤ
HOSPODÁRENIE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
§ 16
Rozpočet rozpočtovej organizácie
(1)
Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami, s prostriedkami prijatými
od iných subjektov, s dotáciami (grantami) a s prostriedkami z doplnkových zdrojov
(§ 21).
(2)
Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov podľa rozpočtovej
skladby. Riadi sa pritom záväznými úlohami a limitmi štátneho rozpočtu a ďalšími úlohami
a limitmi určenými zriaďovateľom, najmä
a)
rozpočtované príjmy celkom,
b)
investičné výdavky celkom,
c)
neinvestičné výdavky celkom,
z toho: mzdové prostriedky,
výdavky na činnosť štátnej správy,
výdavky na reprezentačné účely,
d)
dotácie a príspevky príspevkovým organizáciám a iným subjektom.
(3)
Pri dodržaní limitov môže rozpočtová organizácia počas rozpočtového roka upravovať
vnútornú štruktúru svojich príjmov a výdavkov.
(4)
Zriaďovateľ určí, ktoré vnútorné organizačné jednotky v rámci rozpočtovej organizácie
v jeho pôsobnosti budú hospodáriť iba so zvereným preddavkom. Zároveň určí výšku preddavku
a obdobie, na ktoré sa poskytuje, prípadne na to splnomocní rozpočtovú organizáciu,
na ktorej rozpočet je vnútorná organizačná jednotka hospodáriaca s preddavkom zapojená.
Zriaďovateľ, prípadne rozpočtová organizácia, z ktorej rozpočtu sa preddavok poskytuje,
zúčtuje príjmy a výdavky týchto vnútorných organizačných jednotiek najneskôr do konca
rozpočtového roka.
(5)
Vzájomné započítanie príjmov a výdavkov je v rozpočtovej organizácii prípustné, len
ak ide o dodatočnú úhradu predtým vynaložených výdavkov v tom istom rozpočtovom roku,
ktorou iný subjekt refunduje rozpočtovej organizácii výdavky, ktoré za neho zaplatila.
(6)
Rozpočtová organizácia sústreďuje všetky príjmy svojho rozpočtu na svojom príjmovom
rozpočtovom účte a realizuje všetky svoje výdavky zo svojho výdavkového rozpočtového
účtu, zriadených v banke. Rozpočtová organizácia môže sústreďovať svoje príjmy na
iných účtoch a realizovať rozpočtové výdavky z iných účtov len v prípadoch ustanovených
touto vyhláškou, prípadne so súhlasom ministerstva financií.
§ 17
Financovanie hmotného a nehmotného majetku a opráv
(1)
(2)
Rozpočtová organizácia je oprávnená prekročiť rozpočtový limit investičných výdavkov
o prostriedky prijaté od iných subjektov na základe darovacej zmluvy, zmluvy o združení,3) dotácie (grantu) alebo o prostriedky získané z podnikateľskej činnosti. V prípade
použitia doplnkových zdrojov odvedie organizácia tieto prostriedky na osobitný príjmový
účet štátneho rozpočtu pre doplnkové zdroje a o výšku odvedených prostriedkov môže
prekročiť určený limit investičných výdavkov. Nepoužitý zostatok takto prevedených
prostriedkov vráti rozpočtová organizácia späť na účet, z ktorého boli poukázané.
(3)
Hmotný majetok vylúčený z odpisovania podľa osobitných predpisov,11) nehmotný majetok a opravy hmotného majetku financuje rozpočtová organizácia z neinvestičných
prostriedkov.
§ 18
Úvery
Rozpočtová organizácia nemôže prijať ani poskytovať úvery alebo vstupovať do úverových
vzťahov ako ručiteľ, ak osobitný predpis neustanoví inak.
§ 19
Združovanie
(1)
Rozpočtová organizácia môže združovať prostriedky podľa osobitného predpisu,3) ak týmto združením prostriedkov nevznikne samostatná právnická osoba. Združené prostriedky
sa evidujú na samostatnom mimorozpočtovom účte.
(2)
Rozpočtová organizácia je oprávnená poskytovať rozpočtové prostriedky v rámci zmluvy
o združení iba na takú činnosť, ktorá je v súlade s činnosťou, na ktorú boli tieto
prostriedky určené.
§ 20
(1)
Rozpočtová organizácia môže uzatvoriť alebo zmeniť zmluvu o nájme, podľa ktorej prenájom
končí prevodom vlastníctva hmotného majetku (leasingová zmluva), len so súhlasom zriaďovateľa.
(2)
Na nájom podľa odseku 1 musí rozpočtová organizácia viazať investičné výdavky vo
výške zmluvne dohodnutých splátok hradených z neinvestičných výdavkov v jednotlivých
rokoch trvania zmluvy, a to aj v prípade, že rozhodnutie o prevode vlastníctva k tomuto
majetku bude prijaté až zmenou zmluvy; takáto zmena zmluvy musí byť schválená zriaďovateľom.
§ 21
Podnikateľská činnosť rozpočtovej organizácie
(1)
Rozpočtová organizácia môže vykonávať podnikateľskú činnosť, ak tak ustanovujú osobitné
predpisy.12) Výdavky na túto činnosť musia byť v plnej výške pokryté príjmami z nej. Rozdiel medzi
príjmami a výdavkami zostáva v plnom rozsahu ako doplnkový zdroj ďalšieho rozvoja
a skvalitňovania činnosti organizácie. Zostatok týchto prostriedkov sa prevádza do
nasledujúceho roka.
(2)
Rozpočtová organizácia sleduje podnikateľskú činnosť na samostatnom bežnom účte.
Príjmy a výdavky z tejto činnosti sa nerozpočtujú.
(3)
Príjmy z podnikateľskej činnosti sa môžu použiť najmä na
a)
krytie potrieb investičného a neinvestičného charakteru,
b)
odmeňovanie pracovníkov, ktorí sa zúčastňujú na podnikateľskej činnosti,
c)
združovanie prostriedkov,
d)
obstaranie cenných papierov a kapitálový vklad do činnosti iných subjektov.
(4)
Týmto nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov o financovaní vedľajšieho
hospodárstva.13)
PIATA ČASŤ
HOSPODÁRENIE PRÍSPEVKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
§ 22
Rozpočet príspevkovej organizácie
(1)
Príspevková organizácia hospodári podľa svojho rozpočtu nákladov, výkonov a hospodárskeho
výsledku. Jej rozpočet zahrňuje tiež príspevky z rozpočtu zriaďovateľa (odvody do
rozpočtu zriaďovateľa), prostriedky vlastných finančných fondov, prostriedky prijaté
od iných subjektov, prostriedky poskytnuté zo štátnych fondov, prípadne prostriedky
získané svojou podnikateľskou činnosťou. Príspevková organizácia nemôže byť zriaďovateľom
inej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie ani zakladateľom štátneho podniku.14)
(2)
Príspevková organizácia môže vkladať finančné prostriedky ako kapitál do činnosti
iných subjektov a nakupovať cenné papiere iných subjektov len z prostriedkov svojho
rezervného fondu. Činnosť takéhoto subjektu nemôže bezprostredne súvisieť s činnosťou
príspevkovej organizácie.
(3)
Príspevková organizácia nemôže vystavovať obligácie a vystavovať a prijímať zmenky.
§ 23
Finančný vzťah k rozpočtu zriaďovateľa
(1)
Finančný vzťah medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou je určený záväznými
úlohami a limitmi štátneho rozpočtu a ďalšími úlohami a limitmi určenými zriaďovateľom,
napríklad
a)
príspevok na činnosť organizácie,
b)
účelový príspevok na obstaranie hmotného majetku,
c)
odvod z prevádzky,
d)
odvod z odpisov,
e)
výdavky na reprezentačné účely.
(2)
Príspevková organizácia uhradzuje výdavky na prevádzkovú činnosť, opravy a údržbu
hmotného majetku, ako aj na obstaranie hmotného a nehmotného majetku z vlastných zdrojov.
V prípade, že tieto potreby nemôže uhradiť svojimi vlastnými príjmami, zriaďovateľ
prispieva na úhradu jej prevádzkovej a bežnej investičnej činnosti.
(3)
Výška príspevku a jeho čerpanie v priebehu rozpočtového roka sú viazané na jednotku
výkonu, ktoré určí zriaďovateľ po dohode s ministerstvom financií. Ak nie je príspevok
viazaný na jednotku výkonu, je organizácia oprávnená čerpať príspevok do výšky určeného
príspevku. Príspevok nezahrňuje výdavky na riešenie štátnych objednávok a úloh v oblasti
vedy a výskumu.
(4)
Zriaďovateľ môže v príspevkovej organizácii uložiť neplánovaný odvod z prevádzky,
krátiť alebo zvýšiť príspevok pri zmene a nedodržaní podmienok, za ktorých bol určený
finančný vzťah medzi zriaďovateľom a organizáciou.
(5)
Zriaďovateľ stanovuje príspevkovej organizácii výšku účelového príspevku na obstaranie
ním určeného hmotného majetku. V prípade, že doba realizácie presahuje rozpočtový
rok, účelový príspevok sa určí záväzne na celú dobu obstarávania, s orientačným rozdelením
na jednotlivé rozpočtové roky. Ak pri obstarávaní dôjde k úspore rozpočtových nákladov
(nie v dôsledku zmeny projektu) alebo k prekročeniu rozpočtových nákladov, určený
účelový príspevok sa nemení.
§ 24
Podnikateľská činnosť príspevkovej organizácie
(1)
Príspevková organizácia môže vykonávať so súhlasom zriaďovateľa podnikateľskú činnosť
nad rámec hlavnej činnosti, pre ktorú bola zriadená, iba ak plní úlohy určené zriaďovateľom,
výdavky na túto činnosť plne pokrývajú príjmy z nej a prostriedky získané touto činnosťou
používa na skvalitňovanie služieb poskytovaných v oblasti hlavnej činnosti.
(2)
Príspevková organizácia sleduje podnikateľskú činnosť na samostatnom bežnom účte.
Príjmy a výdavky z tejto činnosti sa nerozpočtujú.
(3)
Príjmy z podnikateľskej činnosti sa môžu použiť najmä na
a)
krytie potrieb investičného a neinvestičného charakteru,
b)
odmeňovanie pracovníkov, ktorí sa zúčastňujú na podnikateľskej činnosti,
c)
združovanie prostriedkov,
d)
splácanie úverov,
e)
obstaranie cenných papierov a kapitálový vklad do činnosti iných subjektov.
§ 25
Odvody
(1)
Odvod z prevádzky sa určí príspevkovej organizácii, ak jej rozpočtované príjmy (výnosy)
prekračujú jej rozpočtované výdavky (náklady).
(2)
Odvod z odpisov sa výnimočne určí, ak sa počíta s utlmením rozvoja organizácie alebo
s jej zrušením.
(3)
Príspevková organizácia, ktorá je na rozpočet zriaďovateľa zapojená odvodom, vykonáva
v priebehu rozpočtového roka preddavkový odvod do rozpočtu zriaďovateľa, a to najneskôr
do tretieho kalendárneho dňa pred koncom každého mesiaca.
§ 27
Finančné fondy príspevkovej organizácie
(1)
Príspevková organizácia zriaďuje
a)
fond reprodukcie hmotného majetku,
b)
rezervný fond.
(2)
Ďalšie finančné fondy môže príspevková organizácia zriadiť, ak tak ustanoví osobitný
predpis.
(3)
Prostriedky získané zo zlepšeného výsledku rozpočtového hospodárenia a z výsledku
hospodárenia z podnikateľskej činnosti po zdanení prevádza príspevková organizácia
do rezervného fondu.
(4)
Prevod do rezervného fondu vykoná príspevková organizácia preddavkovo koncom roka.
Definitívne zúčtovanie prídelu do rezervného fondu vykoná príspevková organizácia
po potvrdení oprávnenosti prevodu schválením účtovnej závierky zriaďovateľom.
§ 28
Fond reprodukcie hmotného majetku
(1)
Rozsah obstarávania hmotného majetku príspevkovej organizácie je určený výškou prostriedkov
vo fonde reprodukcie hmotného majetku.
(2)
Zdrojom fondu reprodukcie hmotného majetku sú
a)
odpisy hmotného majetku,
b)
výnos z predaja a likvidácie hmotného majetku,
c)
príspevky od iných subjektov podľa uzavretých zmlúv o združovaní prostriedkov,
d)
prevody z rezervného fondu,
e)
dotácie zo štátnych fondov na obstaranie hmotného majetku,
f)
úver,
g)
dary a výnosy povolených verejných zbierok,
h)
časť príspevku na činnosť vyčlenená organizáciou na obstaranie hmotného majetku organizácie,
i)
prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytované prostredníctvom rozpočtu zriaďovateľa
na obstaranie hmotného majetku.
(3)
Fond reprodukcie hmotného majetku sa používa na
a)
financovanie obstarávania hmotného a nehmotného majetku,
b)
poskytovanie prostriedkov podľa uzavretých zmlúv o združovaní prostriedkov,
c)
splátky úverov prijatých na financovanie potrieb podľa tohto odseku,
d)
na financovanie opráv ako doplnkový zdroj.
(4)
Účely uvedené v odseku 3 písm. a) a d) sa financujú z tohto fondu bez ohľadu na to
či sú realizované dodávateľsky alebo vo vlastnej réžii.
§ 29
Rezervný fond
(1)
Rezervný fond sa tvorí zo zlepšeného výsledku rozpočtového hospodárenia. Ďalej sú
zdrojom fondu darované prostriedky a výsledok hospodárenia z podnikateľskej činnosti
po zdanení.
(2)
Zlepšený výsledok hospodárenia nemôže byť dosiahnutý nesplnením úloh, obmedzovaním
alebo zhoršovaním kvality služieb alebo zmenou podmienok, za ktorých boli záväzné
úlohy a limity organizácii určené.
(3)
Rezervný fond sa používa na
a)
úhradu rozpočtom nezabezpečených neinvestičných potrieb, vrátane mzdových prostriedkov,
pričom výdavky na mzdové prostriedky nesmú prekročiť 20 % prídelu do fondu,
b)
doplnenie zdrojov na obstaranie hmotného majetku,
c)
úhradu sankcií za porušenie právnych predpisov,
d)
splátky úverov a úrokov z nich,
e)
úhradu zhoršeného výsledku hospodárenia,
f)
krytie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami počas rozpočtového roka,
g)
obstaranie cenných papierov a na kapitálový vklad do činnosti iných subjektov,
h)
dobrovoľné príspevky a dary.
§ 30
Úvery
Príspevková organizácia môže prijímať úvery bez nárokov na štátny rozpočet alebo rozpočet
zriaďovateľa, ak je zabezpečená ich návratnosť a splatenie úrokov z výnosu jej hospodárenia,
prípadne z jej rezervného fondu. Za tieto úvery štátny rozpočet neručí.
§ 31
Združovanie prostriedkov
(1)
Zmluvy o združení uzatvára príspevková organizácia podľa osobitného predpisu.3) Týmto združením prostriedkov nemôže vzniknúť samostatná právnická osoba.
(2)
Príspevková organizácia uskutočňuje platby podľa uzavretej zmluvy len zo zdrojov,
ktoré je oprávnená použiť na činnosť, ktorá je predmetom zmluvy.
(3)
Prostriedky, ktoré príspevková organizácia získa podľa zmluvy o združení prostriedkov
na účelovú investičnú činnosť, sú zdrojom fondu reprodukcie hmotného majetku. Prostriedky
určené podľa zmluvy o združení prostriedkov na prevádzkovú činnosť prevedie na konci
rozpočtového roka vo výške rozdielu medzi prijatými a vynaloženými prostriedkami na
ťarchu alebo v prospech rezervného fondu.
§ 32
(1)
Príspevková organizácia môže uzatvárať zmluvu o nájme, podľa ktorej prenájom končí
prevodom vlastníctva hmotného majetku, ak
a)
doba nájmu je dlhšia ako 40 % doby jej odpisovania podľa osobitného predpisu, najmenej
však 3 roky,
b)
kúpna cena veci nie je vyššia ako zostatková cena, ktorú by vec mala pri odpisovaní
podľa osobitného predpisu.15)
(2)
Ak sa predáva vec, ktorá bola predmetom nájomnej (leasingovej) zmluvy uzatvorenej
najmenej na tri roky, po jej ukončení nájomcovi v iných prípadoch, než je uvedené
v odseku 1, možno tento predaj uskutočniť iba za podmienky, že kúpna cena bude nižšia
alebo rovnaká ako zostatková cena, ktorú by mala vec pri odpisovaní podľa osobitného
predpisu.
(3)
Príspevková organizácia môže uzatvoriť nájomnú (leasingovú) zmluvu podľa odseku 1
len po predložení minimálne troch rôznych ponúk leasingových spoločností okrem ponúk
dcérskych spoločností.
(4)
Príspevková organizácia môže prenajímať hmotný majetok9) iba so súhlasom zriaďovateľa.
ŠIESTA ČASŤ
OSOBITNÉ VÝDAVKY ROZPOČTOVÝCH A PRÍSPEVKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
§ 33
(1)
Osobitné výdavky rozpočtových a príspevkových organizácií (ďalej len „organizácie“)
sú výdavky na
a)
zdravotnícke zariadenia organizácií, ak osobitný predpis neustanovuje inak,16)
b)
závodné stravovanie podľa osobitného predpisu,17)
c)
vzdelávanie pracovníkov, a to na
1.
vzdelávacie zariadenia,
2.
školenia, sympózia, kongresy a konferencie,
3.
periodickú a neperiodickú tlač a iné prostriedky slúžiace na vzdelávanie pracovníkov
pre potreby organizácie,
d)
zmluvné poistenie a zákonné poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou
motorových vozidiel,
e)
ubytovacie zariadenia a ubytovanie pracovníkov v rozsahu určenom osobitnými predpismi,
f)
predškolské zariadenia a zariadenia pre výchovu učňov, ak osobitný predpis neustanoví
inak,18)
g)
rekreačné zariadenia organizácie,
h)
reprezentačné a propagačné účely, a to:
1.
na pohostenie pri oficiálnych návštevách a to na výdavky spojené s pobytom oficiálnych
hostí,
2.
na občerstvenie účastníkov porád, konferencií a iných pracovných príležitostí,
3.
na propagáciu a reklamu, ak bezprostredne súvisa s činnosťou organizácie.
(2)
Pre účely tejto vyhlášky sa za oficiálnu návštevu považuje tuzemská alebo zahraničná
delegácia, ktorá prerokúva zásadné politické alebo hospodárske otázky. Výdavky spojené
s pobytom oficiálnych hostí sú výdavky na ich ubytovanie, stravovanie, dopravu, tlmočenie,
vstupné na kultúrny program; vedúci ústredného orgánu môže zahraničnej delegácii v
spoločensky nutnej miere poskytnúť primeraný dar. Pre účely tejto vyhlášky sa za občerstvenie
považuje káva, čaj, nealkoholické nápoje, prípadne jednoduché jedlo podľa povahy a
dĺžky trvania akcie.
(3)
Výdavky na reprezentačné účely môžu byť použité iba v prípade, keď si to vyžadujú
politické, hospodárske a spoločenské dôvody. Za úroveň a rozsah reprezentačných výdavkov
zodpovedá vedúci organizácie.
(4)
V štátnom rozpočte sa môže určiť limit osobitných výdavkov súhrnne pre ústredný orgán
a organizácie v jeho pôsobnosti. V rámci tohoto limitu sa osobitne vyčlení limit výdavkov
na reprezentačné a propagačné účely.
§ 34
(1)
Organizácie sú povinné uhradzovať osobitné výdavky v najnutnejšej miere, pri zachovaní
maximálnej hospodárnosti a vecnej podloženosti.
(2)
Náhrady za prenájom zariadení pre účely upravované touto vyhláškou uhradzujú organizácie
z neinvestičných prostriedkov.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 35
Zmena spôsobu financovania organizácií
Pri zriaďovaní alebo zrušovaní organizácií, ako aj pri zmene ich podriadenosti a spôsobu
financovania musia byť návrhy na zmenu spôsobu financovania predložené najneskôr do
30. júna bežného rozpočtového roka; v rovnakej lehote musia byť vzájomne odsúhlasené
pripravované delimitácie a predložené delimitačné protokoly. V delimitačných protokoloch
musí byť uvedené, ktoré záväzné úlohy a limity ich rozpočtov budú menené.
§ 36
Výnimky
Výnimky z tejto vyhlášky môže povoliť na návrh zriaďovateľa v odôvodnených prípadoch
ministerstvo financií.
§ 37
Prechodné ustanovenia
(1)
Prídely do osobitných fondov za rok 1992 vykonajú rozpočtové a príspevkové organizácie
podľa doterajších predpisov. Prostriedky získané vedľajšou hospodárskou činnosťou
prevedú rozpočtové a príspevkové organizácie do svojho rezervného fondu.
(2)
Rozpočtové organizácie do konca roka 1993 vyčerpajú prostriedky svojich osobitných
fondov podľa doterajších predpisov.
(3)
Príspevkové organizácie do konca roka 1993 vyčerpajú prostriedky svojich osobitných
fondov okrem fondu reprodukcie základných prostriedkov a rezervného fondu podľa doterajších
predpisov. Prostriedky fondu reprodukcie základných prostriedkov prevedú odo dňa účinnosti
tejto vyhlášky do fondu reprodukcie hmotného majetku.
(4)
(5)
Výnimky z finančného hospodárenia rozpočtových a príspevkových organizácií, povolené
podľa doterajších predpisov, strácajú platnosť po uplynutí dvoch mesiacov odo dňa
nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky.
§ 38
Záverečné ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 126/1991 Zb. o hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu a o hospodárení rozpočtových a príspevkových
organizácií.
§ 39
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1993.
Minister:
Ing. Tóth CSc. v. r.
Ing. Tóth CSc. v. r.
1)
§ 4 ods. 1 písm. g) zákona NR SR č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.
2)
§ 5 zákona NR SR č. 567/1992 Zb.
4)
Napr. zákon SNR č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.
5)
Zákon č. 265/1992 Zb. o zápisoch vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam.
Zákon SNR č. 266/1992 Zb. a katastri nehnuteľností v Slovenskej republike.
Zákon SNR č. 266/1992 Zb. a katastri nehnuteľností v Slovenskej republike.
6)
Napr. zákon č. 1/1992 Zb. o mzde a odmene za pracovnú pohotovosť a priemernom zárobku.
Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových organizáciách a niektorých ďalších organizáciách a orgánoch.
Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových organizáciách a niektorých ďalších organizáciách a orgánoch.
7)
Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
8)
Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
9)
§ 26 zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov.
10)
§ 33 zákona č. 286/1992 Zb.
11)
§ 27 zákona č. 286/1992 Zb.
12)
Napr. zákon č. 172/1990 Zb. o vysokých školách.
13)
Napr. nariadenie vlády ČSSR č. 137/1989 Zb. o závodnom stravovaní.
14)
Zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku.
15)
Zákon č. 286/1992 Zb.
16)
Zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení zákona č. 419/1991 Zb. (úplné znenie č. 96/1991 Zb.).
17)
Nariadenie vlády ČSSR č. 137/1989 Zb. o závodnom stravovaní.
18)
Zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon SNR č. 542/1990 Zb.
Zákon SNR č. 542/1990 Zb.