258/1993 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 258/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Železniciach Slovenskej republiky |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 30.09.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 10.11.1993 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
152/1997 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky |
259/2001 Z. z. | Zákon o Železničnej spoločnosti, a. s., a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z. |
316/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
547/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
259/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
236/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
307/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
258
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 30. septembra 1993
o Železniciach Slovenskej republiky
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1)
Zriaďujú sa Železnice Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave (ďalej len „železnice“).
Železnice sú právnickou osobou a zapisujú sa do obchodného registra.
(2)
Železnice zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej
politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.
§ 2
Predmet činnosti
(1)
Predmetom činnosti železníc je
a)
základný predmet činnosti
1.
preprava osôb a veí na celoštátnych dráhach,1) zriaďovanie a prevádzka celoštátnych dráh,
2.
činnosti súvisiace s prevádzkou celoštátnych dráh:
2.1 zriaďovanie a prevádzkovanie dráh osobitného určenia,
2.2 zriaďovanie a prevádzkovanie železničných telekomunikačných a rádiových sietí,
2.3 prepravav kombinovanou dopravou,
2.4 stavba a údržba železničných tratí vrátane stavieb na dráhe a zariadení ekologického
charakteru,
2.5 údržba a opravy dopravných prostriedkov, výroba, údržba a opravy špeciálnych strojov,
zariadení a materiálu vrátane revízií a diagnostiky,
2.6 poskytovanie služieb v reštauračných, ubytovacích a kultúrnych zariadeniach,
2.7 prenájom nehnuteľností,
2.8 vnútroštátne a medzinárodné zasielateľstvo,
2.9 automatizované spracovanie údajov a ich prenos,
2.10 metrologické výkony a defektoskopia, diagnostika a meranie fyzikálnych veličín,
geodetická a kartografická činnosť,
2.11 zabezpečovanie činnosti vedúceho odborového normalizačného strediska v železničnej
doprave,
2.12 výroba, montáž, oprava a rekonštrukcia elektrických a elektronických zariadení
vrátane revízií a diagnostiky,
2.13 prekládka tovarov, preväzovanie koľajových vozidiel a zmena prepravnej úpravy
prepravovaných tovarov pri zmene rozchodu železníc,
2.14 zabezpečovanie osobitnej zdravotnej starostlivosti o pracovníkov vybraných profesií;
b)
ďalšie podnikateľské činnosti zapísané v obchodnom registri.
(2)
Prevádzkou celoštátnych dráh sa na účely tohto zákona rozumie súhrn činností, ktoré
zabezpečujú prevádzku koľajového vozidla na železničnej dopravnej ceste celoštátnych
dráh (ďalej len „železničná dopravná cesta“).
DRUHÁ ČASŤ
VNÚTORNÁ ORGANIZÁCIA A ORGÁNY ŽELEZNÍC
Vnútorná organizácia
§ 3
(1)
Vnútornú organizáciu železníc upravuje štatút a organizačný poriadok.
(2)
Železnice môžu určiť, ktoré vnútorné organizačné zložky sa zapisujú do obchodného
registra. Pri ich zriaďovaní a prevádzkovaní sa používa označenie zložené z názvu
železníc a názvu vnútornej organizačnej zložky.
Orgány železníc
§ 4
(1)
Orgánmi železníc sú správna rada a generálny riaditeľ.
(2)
Funkcia generálneho riaditeľa a jeho zástupcu je nezlučiteľná s funkciou člena správnej
rady.
§ 5
Správna rada
(1)
Správna rada je najvyšší orgán železníc. Má deväť členov. Šiesti členovia správnej
rady sú odborníci, najmä z odvetvia dopravy, financií, bankovníctva, hospodárstva
a práva, traja sú volení zástupcovia zamestnancov železníc.
(2)
Členov správnej rady vymenúva a odvoláva minister dopravy, spojov a verejných prác
Slovenskej republiky (ďalej len „minister“); z nich troch vymenúva a odvoláva na základe
návrhu vychádzajúceho z volieb vykonaných kolektívom zamestnancov. Spôsob a podmienky
voľby a odvolania ustanovuje volebný poriadok, ktorý schvaľuje kolektív zamestnancov.
(3)
Predsedu správnej rady z členov správnej rady vymenúva a odvoláva minister.
(4)
Funkčné obdobie členov správnej rady je päť rokov, končí sa však až vymenovaním nových
členov. Vymenovanie sa musí vykonať do 30 dní od uplynutia funkčného obdobia. Opakované
vymenovanie člena je možné, najviac však na dve po sebe idúce funkčné obdobia.
(5)
Uvoľnené miesto sa doplní novým členom správnej rady do 30 dní odo dňa, keď doterajší
člen oznámil, že sa vzdáva členstva, bol odvolaný alebo nastali iné skutočnosti, pre
ktoré nemôže túto funkciu vykonávať.
(6)
Vymenovaním nevzniká členom správnej rady pracovný pomer. Členstvo v správnej rade
je verejnou funkciou2) a za jej výkon prislúcha členom správnej rady primeraná odmena, ktorej výšku stanoví
vláda.
(7)
Členovia správnej rady sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach týkajúcich
sa obchodných záujmov železníc. Táto povinnosť trvá aj po skončení členstva. Zbaviť
povinnosti mlčanlivosti môže členov správnej rady na účely občianskeho súdneho konania
a trestného konania Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo“) na žiadosť oprávneného orgánu, Povinnosť zachovávať mlčanlivosť
sa nevzťahuje na zákonom uloženú povinnosť prekaziť alebo oznámiť spáchanie trestného
činu orgánom činným v trestnom konaní.
(8)
Správna rada prijíma rozhodnutia väčšinou hlasov všetkých členov.
(9)
Podrobnosti o zvolávaní a organizácii zasadnutí, právach a povinnostiach jednotlivých
členov, spôsobe rokovania a rozhodovania a o hlasovaní určí rokovací poriadok správnej
rady.
(10)
Prvé zasadnutie správnej rady zvolá minister.
§ 6
Pôsobnosť správnej rady
(1)
Správna rada schvaľuje
a)
stratégiu rozvoja železníc, ročný podnikateľský plán železníc a návrh projektu reštrukturalizácie
a organizácie železníc,
b)
ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú závierku a rozhoduje o rozdelení alebo vyrovnaní
hospodárskeho výsledku,
c)
výročnú správu o hospodárení železníc, o stave majetku, s ktorým hospodária, o podnikateľskej
činnosti a o použití prostriedkov zo štátneho rozpočtu,
d)
financovanie hmotného a nehmotného majetku úverom, pokiaľ túto právomoc nepostúpi
generálnemu riaditeľovi,
e)
tvorbu a spôsob použitia rezervného fondu, prípadne ďalších fondov,
f)
organizačný poriadok železníc,
g)
zriaďovanie vnútorných organizačných zložiek, ktoré sa zapisujú do obchodného registra,
h)
vnútorné predpisy upravujúce zásadné technologické postupy týkajúce sa základného
predmetu činnosti železníc okrem tých, ktoré sa vydávajú podľa osobitných predpisov.3)
(2)
Správna rada predkladá ministerstvu
a)
návrh železničných taríf,
b)
návrh na vymenovanie a odvolanie generálneho riaditeľa a jeho zástupcu,
c)
návrh štatútu železníc a rokovacieho poriadku správnej rady,
d)
ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú závierku overenú audítorom podľa osobitného predpisu,4)
e)
výročnú správu o hospodárení železníc, o stave majetku, s ktorým hospodária, o podnikateľskej
činnosti a o použití prostriedkov zo štátneho rozpočtu,
f)
správu o zriadení vnútorných organizačných zložiek, ktoré sa zapisujú do obchodného
registra.
(3)
Správna rada dozerá na činnosť generálneho riaditeľa, na funkčnosť riadenia a na
činnosť železníc a ich hospodárnosť. Na tento účel sú jej členovia oprávnení nazerať
do všetkých dokladov a záznamov týkajúcich sa činnosti železníc a požadovať všetky
informácie o tejto činnosti.
§ 7
Generálny riaditeľ a jeho zástupca
(1)
Na čele železníc je generálny riaditeľ, ktorý riadi ich činnosť a je za ňu a za jej
výsledky zodpovedný správnej rade. Generálneho riaditeľa zastupuje v plnom rozsahu
práv a povinností jeho jediný zástupca.
(2)
Generálneho riaditeľa a jeho zástupcu na návrh správnej rady vymenúva a odvoláva
minister.
(3)
Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom železníc. Zastupuje ich navonok a koná
v ich mene vo všetkých veciach, pokiaľ nie sú vo výlučnej pôsobnosti správnej rady
a ministerstva.
(4)
Generálny riaditeľ vydáva vnútorné predpisy železníc, vykonáva funkciu vedúceho organizácie
v pracovnoprávnych a ostatných právnych vzťahoch a vzťahoch k príslušným odborovým
orgánom železníc.
(5)
Generálny riaditeľ má právo zúčastňovať sa na zasadnutiach správnej rady, predkladať
jej svoje návrhy, vyjadrenia a stanoviská.
§ 8
(1)
Členovia správnej rady a generálny riaditeľ nesmú vykonávať takú činnosť, ktorá konkuruje
predmetu činnosti železníc, a to:
a)
vo vlastnom mene alebo na vlastný účet uzatvárať zmluvné záväzky, ktoré súvisia s
predmetom činnosti železníc,
b)
sprostredkúvať pre iné osoby uzatváranie zmluvných záväzkov týkajúcich sa predmetu
činnosti železníc,
c)
vykonávať činnosť ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho alebo iného orgánu
inej právnickej osoby s podobným predmetom podnikania s výnimkou spoločností, na ktorých
podnikaní sa zúčastňujú železnice.
(2)
Železnice sú oprávnené požadovať, aby osoba, ktorá poruší povinnosti uvedené v odseku
1, vydala prospech zo zmluvného záväzku, ktorým porušila svoju povinnosť, alebo previedla
na železnice tomu zodpovedajúce práva. Tým nie je dotknuté právo na náhradu škody
podľa osobitných predpisov.
(3)
Práva železníc podľa odseku 2 zanikajú, ak sa neuplatnili u zodpovednej osoby do
troch mesiacov odo dňa, keď sa železnice o tejto skutočnosti dozvedeli, najneskôr
však uplynutím jedného roka od ich vzniku. Tým nie je dotknuté právo na náhradu škody
podľa osobitných predpisov.
Vzťah ministerstva k železniciam
§ 9
Ministerstvo
a)
kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu
železniciam na údržbu, opravy, modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty,
dozerá na plnenie záväzkov vo verejnom záujme a na presadzovanie zásad štátnej dopravnej
politiky,
b)
vydáva železničné tarify5),
c)
určuje tarify cestovného zamestnancom železníc a organizácií podieľajúcich sa na
činnosti železníc, požívateľom dôchodkov, ako aj ich rodinným príslušníkom,
d)
v prípade všeobecného ohrozenia má nariaďovaciu právomoc voči orgánom a vedúcim pracovníkom
železníc,
e)
v prípade mimoriadnych okolností zvoláva správnu radu,
f)
schvaľuje štatút železníc a rokovací poriadok správnej rady.
TRETIA ČASŤ
MAJETKOVÉ A FINANČNÉ POSTAVENIE A FINANČNÉ HOSPODÁRENIE ŽELEZNÍC
Majetkové a finančné postavenie železníc
§ 10
(1)
Železnice majú právo hospodárenia s majetkom, majetkovými právami a záväzkami, ku
ktorým mali už do svojho zániku právo hospodárenia Železnice Slovenskej republiky,
š. p., ako aj s majetkom nadobudnutým v priebehu ich podnikania.
(2)
Železnice sú priamym subjektom vzťahov k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a rozpočtom
obcí.6)
§ 11
Železnice svoje potreby a náklady uhrádzajú z príjmov získaných predovšetkým zo svojej
činnosti, ako aj ďalších zdrojov.
Finančné hospodárenie železníc
§ 12
Vlastné finančné zdroje
Vlastnými finančnými zdrojmi železníc sú:
a)
základné imanie,
b)
zisk vytvorený z ich činnosti,
c)
rezervný fond,
d)
ďalšie fondy železníc na financovanie ich potreby vytvárané zo zisku.
§ 13
Základné imanie
(1)
Základné imanie je dlhodobý vlastný finančný zdroj na krytie majetku, s ktorým majú
železnice právo hospodárenia.
(2)
Pri zriadení železníc je výška ich základného imania rovnaká ako výška kmeňového
imania Železníc Slovenskej republiky, š. p., ktoré mali ku dňu účinnosti tohto zákona.
(3)
Základné imanie možno podľa § 15 ku koncu roka zvýšiť z rezervného fondu alebo znížiť.
§ 14
Použitie zisku
Železnice používajú zisk
a)
na úhradu daní a odvodov štátu, daní platených v cudzine a na úhradu iných povinností,
b)
na prídel do rezervného fondu, do ostatných fondov vytváraných železnicami a na úhradu
výdavkov podľa rozhodnutia správnej rady, ktoré nemožno z odvodových (daňových) dôvodov
zahŕňať do nákladov (ostatné použitie zisku),
c)
na prevody nerozdeleného zisku do ďalšieho roka.
§ 15
Rezervný fond
(1)
Železnice povinne zriaďujú rezervný fond.
(2)
Rezervný fond vytvárajú železnice prídelom zo zisku ako dlhodobý vlastný finančný
zdroj na krytie strát alebo prekročenie rozdelenia zisku, na krytie prírastku majetku
nekrytého cudzími dlhodobými zdrojmi alebo pri znižovaní účasti cudzích dlhodobých
zdrojov.
(3)
Pri zriadení železníc je výška ich rezervného fondu rovnaká ako výška rezervného
fondu Železníc Slovenskej republiky, š. p., ktorý mali ku dňu účinnosti tohto zákona.
Rezervný fond nesmie byť tvorený súčasťami železničnej dopravnej cesty podľa § 24 tohto zákona.
(4)
Rezervný fond sa ročne dopĺňa sumou vo výške minimálne 5 % zo zisku, ktorý zostal
po uhradení daní a odvodov štátu, a to až do výšky 5 % z hodnoty majetku, s ktorým
majú železnice právo hospodárenia, okrem hodnoty železničnej dopravnej cesty.
(5)
Zostatok rezervného fondu prevyšujúci výšku rezervného fondu podľa odseku 4 môžu
železnice použiť na zvýšenie základného imania.
(6)
Pri strate prekračujúcej zostatok rezervného fondu, ktorá nie je krytá iným spôsobom
(konsolidačným úverom a pod.), sa základné imanie zníži o hodnotu prekročenia. Strata
sa uhrádza prednostne z tej časti základného imania, ktorá netvorí železničnú dopravnú
cestu.
§ 16
Ďalšie fondy železníc
(1)
Železnice môžu zriaďovať ďalšie fondy vytvárané prídelom zo zisku. Prostriedky týchto
fondov železnice použijú podľa rozhodnutia správnej rady.
(2)
Prostriedky jednotlivých fondov podľa odseku 1 sú navzájom prevoditeľné. možno ich
použiť aj na doplnenie prídelu do rezervného fondu a na doplnenie zisku na jeho rozdelenie.
(3)
Železnice prevedú zostatky fondov Železníc Slovenskej republiky, š. p., takto:
a)
zostatok rezervného fondu do rezervného fondu železníc,
b)
prípadný zostatok fondu kultúrnych a sociálnych potrieb do sociálneho fondu železníc.
§ 17
(1)
Železnice sú povinné hospodáriť v okruhu železničnej dopravnej cesty účtovne a finančne
oddelenom od okruhu prepravných a ostatných výkonov.
(2)
Prostriedky okruhu železničnej dopravnej cesty nemožno prevádzať do okruhu prepravných
a ostatných výkonov.
(3)
Železničná dopravná cesta nesmie byť predmetom záložného práva.
§ 18
(1)
Finančné prostriedky na údržbu, opravy, modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej
cesty, potrebné na zabezpečenie cieľov koncepcie dopravy, medzinárodných záväzkov
a na plnenie dôležitých záujmov štátu, sa kryjú predovšetkým úhradami za používanie
železničnej dopravnej cesty a výnosmi z ostatnej podnikateľskej činnosti. Na modernizáciu
a rozvoj železničnej dopravnej cesty poskytuje štát dotácie7) v rozsahu schválenom zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok.
(2)
Železnice po prerokovaní s ministerstvom predložia vláde návrh sanačných opatrení.
ŠTVRTÁ ČASŤ
VYUŽÍVANIE ŽELEZNIČNEJ DOPRAVNEJ CESTY CELOŠTÁTNYCH DRÁH
§ 19
(1)
Železnice sú povinné umožniť využívanie železničnej dopravnej cesty iným osobám (žiadateľom),
ktorí pred uzavretím zmluvy preukážu odbornú a zdravotnú spôsobilosť zúčastnených
osôb a technickú spôsobilosť použitých dopravných prostriedkov8) na zabezpečenie bezpečnej a plynulej železničnej prevádzky, za podmienok ustanovených
osobitnými predpismi9) a dohodnutých v zmluve medzi zúčastnenými stranami.
(2)
Využívanie železničnej dopravnej cesty sa vykonáva za úhradu10). Železnice vykonávajú túto úhradu do okruhu železničnej dopravnej cesty z okruhu
prepravných a ostatných výkonov.
PIATA ČASŤ
ZMLUVA O VÝKONOCH VO VEREJNOM ZÁUJME
§ 20
(1)
Zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva“) sa železnice zaväzujú
poskytnúť výkony, ktoré by z hľadiska svojich obchodných záujmov neposkytovali vôbec
alebo neposkytovali v požadovanom rozsahu a štát alebo samostatný samosprávny územný
celok11) sa zaväzuje železniciam poskytnúť za tieto výkony úhradu straty.
(2)
Zmluva medzi železnicami a štátom alebo samostatným samosprávnym územným celkom sa
uzatvára s ohľadom na sociálne a ekologické hľadiská, územné plánovanie alebo poskytnutie
určitého cestovného určitým kategóriám cestujúcich alebo prepravu určitých vecí.
(3)
Zo zmluvy vzniká železniciam prevádzkový záväzok, prepravný záväzok alebo tarifný
záväzok.
(4)
Prevádzkový záväzok je záväzok železníc urobiť všetky opatrenia na zabezpečenie požadovaného
rozsahu, plynulosti a pravidelnosti prepravných výkonov, ktoré sú zabezpečované dopravnými
prostriedkami s ohľadom na železničnú dopravnú cestu.
(5)
Prepravný záväzok je záväzok železníc prijať a prepraviť cestujúcich alebo vecí za
určených podmienok a za určené ceny.
(6)
Tarifný záväzok je záväzok železníc na prepravu určitých kategórií cestujúcich alebo
určitých vecí za stanovenú tarifu podľa osobitných právnych predpisov12). Tým nie je dotknutá regulácia cien podľa cenových predpisov.
(7)
Zo zmluvy vznikne štátu alebo samostatnému samosprávnemu územnému celku záväzok uhradiť
železniciam stratu, ktorá vznikla v dôsledku plnenia zmluvného záväzku.
(8)
Stratou sa na účely tohto zákona rozumie rozdiel medzi cenou výkonov13) a úhradou, ktorá sa má vykonať podľa zmluvy; podrobnosti môže ustanoviť ministerstvo
všeobecne záväzným právnym predpisom.
§ 21
(1)
Zmluvu so železnicami uzatvára minister po schválení vládou Slovenskej republiky
na dobu jedného až piatich rokov, prvýkrát na rok 1994. Zmluvu musia podpísať obe
strany najneskôr jeden mesiac pred začiatkom aktuálneho časového obdobia, na ktoré
sa uzatvára, prvýkrát do 31. januára 1994.
(2)
Zmluvu so železnicami uzatvárajú v mene samostatných samosprávnych územných celkov
ich zástupcovia.
§ 22
Zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať určenie predmetu zmluvy, ceny výkonov
a uhrádzanú stratu, lehoty plnenia, podrobnosti o finančných vzťahoch medzi zmluvnými
stranami, sankcie a kontrolu plnenia záväzkov, dobu platnosti zmluvy a ďalšie náležitosti
určené osobitným predpisom.14)
§ 23
Výkony, prevádzkové náklady a tržby spojené s realizáciou záväzkov z jednotlivých
zmlúv vykazujú železnice oddelene od ostatných výkonov, prevádzkových nákladov a tržieb.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 24
(1)
Železničnú dopravnú cestu tvorí cesta určená na dopravu železničnými koľajovými vozidlami,
zahŕňajúca pevné železničné zariadenia potrebné na zabezpečenie pohybu železničných
koľajových vozidiel a zariadenia slúžiace na zabezpečenie bezpečnej železničnej prevádzky.
(2)
Železničnú dopravnú cestu podľa odseku 1 tvoria súčasti uvedené v prílohe tohto zákona.
(3)
Železničnú dopravnú cestu netvoria koľaje v zariadeniach na opravu vozidiel, spojovacie
koľaje k týmto zariadeniam a vlečky.
§ 25
Na vytvorenie podmienok bezpečnej a plynulej prevádzky celoštátnych dráh sú železnice
oprávnené zriaďovať a využívať bez povolenia telekomunikačnú sieť a telekomunikačné
zariadenia.15)
§ 26
(1)
Železnice sú právnym nástupcom Železníc Slovenskej republiky, š. p.
(2)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov k Železniciam Slovenskej republiky,
š. p., prechádzajú dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona na železnice.
§ 27
(1)
Železnice Slovenskej republiky, š. p., sa zrušujú bez likvidácie dňom nadobudnutia
účinnosti tohto zákona.
(2)
Návrh na výmaz Železníc Slovenskej republiky, š. p., a návrh na zápis železníc do
obchodného registra podá ministerstvo do 15 dní odo dňa účinnosti tohto zákona.
§ 28
(1)
Na prevod majetku, ku ktorému majú železnice právo hospodárenia, na iné osoby sa
vzťahujú predpisy o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.16)
(2)
Práva a povinnosti zakladateľa pri prevode majetku štátu, s ktorým hospodária železnice,
na iné osoby má ministerstvo.
§ 29
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 1, ktorý nadobúda účinnosť 1. januárom 1994.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z.
Železničnú dopravnú cestu tvoria
a)
pozemky,
b)
drážne teleso a pláň, predovšetkým násypy, zárezy, drenáže a odvodňovacie priekopy,
spevňovacie múry, spevňujúce porasty na ochranu svahov, osobné nástupištia a nakladacie
rampy, postranné pruhy a cesty, oplotenie, živé ploty, ohrady, zásnežky,
c)
umelé stavby, najmä mosty, priepusty, priechody a iné vrchné vedenia dráhy, tunely,
zakryté zárezy a iné podpovrchové vedenia dráhy, oporné múry a ochranné stavby proti
lavínam a padaniu kamenia a pod.,
d)
úrovňové kríženia dráh s pozemnou komunikáciou vrátane zariadenia na zabezpečenie
cestnej dopravy,
e)
vrchné stavby, najmä železničný zvršok vrátane koľajníc, podvalov, drobného koľajiva,
výhybiek, zariadení na ohrev výhybiek, koľajových krížení, koľajového lôžka, točne,
posuvne (s výnimkou tých, ktoré slúžia len hnacím vozidlám),
f)
zariadenia pre cestnú dopravu na predstaničných plochách a v nákladných staniciach
vrátane prístupových komunikácií,
g)
zabezpečovacie, signalizačné a oznamovacie zariadenia na šírej trati, v staniciach
a zoraďovacích staniciach vrátane zariadenia na výrobu, premenu a rozvod elektrického
prúdu na napájanie oznamovacích a zabezpečovacích zariadení, budovy patriace k uvedeným
zariadeniam, koľajové brzdy,
h)
osvetľovacie zariadenia na zabezpečenie prevádzky a bezpečnosti dopravy,
ch)
zariadenia na premenu a prívod prúdu pre elektrickú trakciu, najmä trakčné napájacie
stanice, spínacie stanice, napájacie vedenia medzi trakčnými napájacími stanicami
a trolejovým vedením, trolejové vedenia s trakčnými podperami, trakčné napájacie koľajnice
s podperami, spätné vedenia,
i)
budovy slúžiace na zabezpečenie prevádzky dopravnej cesty a jej údržby vrátane častí
budov, v ktorých sa nachádzajú zariadenia na odbavovanie cestujúcich.
1)
§ 2 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.
3)
Napríklad zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.
4)
§ 20 ods. 1 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
5)
§ 4 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.
7)
§ 5 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb.
8)
Napríklad § 26 a 27 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
9)
§ 3 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
11)
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
12)
Napríklad vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady
o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení,
v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
Vyhláška č. 580/1990 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 526/1990 Zb., o cenách
Vyhláška č. 580/1990 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 526/1990 Zb., o cenách
15)
§ 6 zákona č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
16)
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.