325/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1994 do 31.03.1994
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 325/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 22.12.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 31.12.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1994 |
Dátum účinnosti do: | 31.03.1994 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
165/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o usmerňovaní mzdovej náročnosti produkcie v podnikateľských subjektoch v roku 1994 |
294/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o financovaní civilnej ochrany z prostriedkov štátneho rozpočtu |
33/1998 Z. z. | Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 307/1997–100 z 18. februára 1997 o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky v znení výnosu č. 2582/1997–100 z 27. novembra 1997 |
72/1998 Z. z. | Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu v odvetviach baníctva |
382/1998 Z. z. | Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 28. júla 1997 č. 4/1997 o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu v odvetviach baníctva |
468/1991 Zb. | Zákon o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania |
222/1992 Zb. | Zákon o dani z pridanej hodnoty |
567/1992 Zb. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky |
618/1992 Zb. | Colný zákon |
7/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zriadení Národnej poisťovne a o financovaní zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia |
9/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zdravotnom poistení a hospodárení s Fondom zdravotného poistenia |
10/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov |
14/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov |
65/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov |
172/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 65/1994 Z. z. |
273/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní |
274/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Sociálnej poisťovni |
364/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov |
374/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o niektorých opatreniach na zabezpečenie hospodárenia Slovenskej republiky v roku 1995 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
58/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1995 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
289/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o dani z pridanej hodnoty |
303/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách |
180/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky Colný zákon |
387/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zamestnanosti |
308/2000 Z. z. | Zákon o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách |
442/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
325
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 22. decembra 1993
o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších
zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ŠTÁTNY ROZPOČET SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROK 1994
§ 1
(1)
Celkové príjmy štátneho rozpočtu Slovenskej republiky na rok 1994 (ďalej len „štátny
rozpočet“) sa určujú sumou 124 453 000 000 Sk, celkové výdavky štátneho rozpočtu sa
určujú sumou 138 453 000 000 Sk.
(2)
Schodok štátneho rozpočtu sa určuje sumou 14 000 000 000 Sk.
(3)
Celkový prehľad príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu je uvedený v prílohe č. 1, ktorá je súčasťou tohto zákona.
(4)
Rozdelenie rozpočtových výdavkov do jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu je uvedené
v prílohe č. 2, ktorá je súčasťou tohto zákona.
(5)
Zo štátneho rozpočtu sa poskytujú dotácie do rozpočtov obcí v celkovej sume 1 035
000 000 Sk, a to
a)
v sume 220 000 000 Sk na finančné zabezpečenie samosprávnych funkcií obcí s počtom
obyvateľov do 5 000 podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu
k 31. decembru 1992; spôsob určenia výšky dotácií určí Ministerstvo financií Slovenskej
republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b)
v sume 815 000 000 Sk pre mestskú hromadnú dopravu; rozdelenie je uvedené v prílohe č. 3, ktorá je súčasťou tohto zákona.
(6)
Rezervy štátneho rozpočtu a účelové prostriedky jednotlivých rozpočtových kapitol
sa rozpočtujú v celkovej sume 13 188 079 000 Sk. Rozdelenie je uvedené v prílohe č. 4, ktorá je súčasťou tohto zákona.
§ 2
(1)
Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) alebo na základe jej splnomocnenia
minister financií Slovenskej republiky môže v priebehu roka upraviť záväzné limity
a úlohy štátneho rozpočtu uvedené v prílohe č. 2.
(2)
Opatreniami podľa odseku 1 môžu byť upravené výdavky jednotlivých kapitol najviac
o 5 %, resp. po predchádzajúcom súhlase Národnej rady Slovenskej republiky najviac
o 10 %.
(3)
Opatreniami podľa odseku 1 môžu byť prekročené celkové výdavky štátneho rozpočtu
uvedené v § 1 ods. 1 najviac o 5 % a nesmie sa zväčšiť schodok štátneho rozpočtu podľa § 1 ods. 2; o viac ako 5 % možno tieto výdavky prekročiť so súhlasom Národnej rady Slovenskej
republiky.
§ 3
Podiel Štátneho fondu cestného hospodárstva na výnose spotrebnej dane z uhľovodíkových
palív a mazív spotrebovaných cestnou dopravou sa na rok 1994 ustanovuje vo výške 14
% z výnosu tejto dane, najviac však vo výške 1,0 mld Sk. Ministerstvo uhradí podiel
z výnosu tejto dane podľa skutočného mesačného výnosu.
§ 4
(1)
Výnos dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov1) je vo výške 70,08 % príjmom štátneho rozpočtu a vo výške 29,92 % príjmom rozpočtov
obcí.
(2)
Časť výnosu dane, ktorá je príjmom rozpočtov obcí podľa odseku 1, sa rozdelí obciam
pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru
1992.
(3)
Výnos dane z príjmov právnických osôb1) je vo výške 94,13 % príjmom štátneho rozpočtu a vo výške 5,87 % príjmom rozpočtov
obcí.
(4)
Časť výnosu dane, ktorá je príjmom rozpočtov obcí podľa odseku 3, sa rozdelí obciam
pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k 31. decembru
1992 vynásobeného koeficientom pre príslušnú veľkostnú skupinu obcí, ktorý sa ustanovuje
takto:
veľkostná skupina obcí | koeficient |
do 500 obyvateľov | 0,930 |
od 501 do 2 000 obyvateľov | 0,950 |
od 2 001 do 5 000 obyvateľov | 1,000 |
od 5 001 a viac obyvateľov | 1,020 |
Bratislava | 1,088 |
(5)
Výnos cestnej dane vyberanej územnými finančnými orgánmi je vo výške 70 % príjmom
Štátneho fondu cestného hospodárstva a vo výške 30 % príjmom rozpočtov obcí.
(6)
Časť výnosu cestnej dane, ktorú vyberie príslušný územný finančný orgán a je príjmom
rozpočtov obcí podľa odseku 5, sa rozdelí obciam v rámci územného obvodu daňového
úradu pomerne podľa počtu obyvateľov s trvalým pobytom na území obce podľa stavu k
31. decembru 1992.
(7)
Ministerstvo alebo ním poverené územné finančné orgány poukážu obciam časť výnosov
daní, ktoré sú príjmom podľa odsekov 2, 3 a 6. Úhrada sa vykoná spôsobom skutočného
mesačného výnosu daní.
(8)
Obec použije finančné prostriedky poukázané podľa odseku 6 na výstavbu, opravu a
údržbu miestnych komunikácií a ostatné výdavky s tým súvisiace.
(9)
Výnos dane z nehnuteľností2) je príjmom rozpočtu obce, ktorá vykonáva správu tejto dane.
§ 5
Výnos pokút a odvodov uložených za porušenie cenových predpisov, nevráteného majetkového
prospechu získaného v súvislosti s porušením cenových predpisov od fyzických osôb
a právnických osôb, je príjmom štátneho rozpočtu, ak osobitné predpisy neustanovujú
inak.
§ 6
Vláda sa splnomocňuje schvaľovať štátne záruky za bankové úvery poskytované právnickým
osobám na realizáciu vládou schválených rozvojových programov a priorít do výšky súhrnu
splátok úverov v roku 1994 a novoposkytnutých záruk za úvery, ktorý nepresiahne 20
% celkových príjmov štátneho rozpočtu podľa § 1 ods. 1.
§ 7
Štátna prémia poskytovaná stavebnému sporiteľovi z prostriedkov štátneho rozpočtu
podľa osobitného predpisu5) sa ustanovuje na rok 1994 najviac sumou 6 000 Sk.
§ 8
(1)
Štát platí v roku 1994 poistné6) na
a)
zdravotné poistenie vo výške 13,7 % z 10 % minimálnej mzdy,7)
b)
nemocenské poistenie vo výške 5,8 % z 10 % minimálnej mzdy,7)
c)
dôchodkové poistenie vo výške 26,5 % z 90 % minimálnej mzdy.7)
(2)
Poistné podľa osobitného predpisu8) sa v roku 1994 platí vo výške 10,0 % na zdravotné poistenie, 4,4 % na nemocenské
poistenie a 20,6 % na dôchodkové poistenie z úhrnu vymeriavacích základov zamestnancov
organizácie odmeňovaných v rámci hlavnej činnosti organizácie.
(3)
Príspevok podľa osobitného predpisu9) sa v roku 1994 poskytuje vo výške 3,0 % z úhrnu vymeriavacích základov zamestnancov
organizácie odmeňovaných v rámci hlavnej činnosti organizácie.
(4)
Štát poskytuje v roku 1994 príspevok do Fondu dôchodkového poistenia podľa osobitného
predpisu10) v celkovej sume 2 247 000 000 Sk, z toho
a)
944 000 000 Sk na zvýšenie dôchodkov z titulu jediného zdroja príjmu, za odboj a
rehabilitácie a pre bezvládnosť,
b)
1 303 000 000 Sk na zvýšenie dôchodkov, ktoré sa vykonáva v súvislosti s rastom životných
nákladov.
DRUHÁ ČASŤ
PRÍSPEVOK NA OSOBNÉ POTREBY PRACOVNÍKA
§ 9
(1)
Príspevok na osobné potreby pracovníka (ďalej len „príspevok“) štátne rozpočtové
organizácie a štátne príspevkové organizácie poskytnú v rámci možností svojho rozpočtu.
(2)
Príspevok môžu podnikatelia11) poskytnúť v závislosti od vytvorených finančných zdrojov v rámci rozdelenia zisku
po zdanení.
(3)
Spôsob a výška poskytovania príspevku podľa odsekov 1 a 2 sa upraví v kolektívnej
zmluve. V organizácii, v ktorej nepôsobí odborový orgán, rozhoduje o spôsobe a výške
poskytovania príspevku vedúci organizácie po dohode so zamestnancami.
(4)
Základňa, z ktorej sa príspevok podľa odsekov 1 a 3 poskytuje, nesmie byť vyššia
ako 2 % mzdových prostriedkov zúčtovaných na výplatu v bežnom roku fyzickým osobám,
ktoré sú k organizácii v pracovnom alebo obdobnom vzťahu a z objemu štipendií zúčtovaných
na výplatu v bežnom roku interným vedeckým ašpirantom a pracovníkom na študijných
pobytoch; zo mzdových prostriedkov sa na tieto účely odpočítajú odmeny podľa predpisov
o autorskom práve.
TRETIA ČASŤ
USMERŇOVANIE MZDOVEJ NÁROČNOSTI PRODUKCIE V PODNIKATEĽSKÝCH SUBJEKTOCH V ROKU 1994
§ 10
(1)
Podnikateľské subjekty sú povinné v roku 1994 udržiavať prírastok priemernej nominálnej
mzdy v primeranom vzťahu ku kvalitatívnym ukazovateľom, ktoré sa určia nariadením
vlády.
(2)
Podnikateľskými subjektmi podľa odseku 1 sa na účely usmerňovania mzdovej náročnosti
produkcie rozumejú právnické osoby, v ktorých podiel vkladu Slovenskej republiky,
obcí, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, investičných privatizačných fondov,
investičných spoločností a individuálnych akcionárov z kupónovej privatizácie12) na základnom imaní13) alebo kmeňovom majetku14) presiahne 50 %, alebo podiel zahraničných účastníkov na základnom imaní nepresiahne
30 %.
(3)
Za porušenie povinnosti podľa odseku 1 je podnikateľský subjekt povinný odviesť do
štátneho rozpočtu regulačný odvod.
(4)
Podrobnosti o usmerňovaní mzdovej náročnosti produkcie, kvalitatívne ukazovatele
a výšku regulačného odvodu upraví vláda nariadením.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHODNÉ A SPLNOMOCŇOVACIE USTANOVENIA
§ 11
(1)
Poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie a príspevok
do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky15) za mesiac december 1993, ktoré sú splatné v januári 1994, sú príjmom štátneho rozpočtu.
(2)
Doplatky poistného na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie
a príspevok do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky, ak sa za rok 1993 nezaplatili
vôbec alebo sa zaplatili v nesprávnej výške, sú príjmom štátneho rozpočtu.
(3)
Poistné platené v roku 1993 na osobitné účty ministerstiev, do pôsobnosti ktorých
patrí riadenie ozbrojených bezpečnostných zborov podľa osobitného predpisu,16) sa prevedie na osobitný účet štátneho rozpočtu do konca februára 1994.
(4)
Poisťovne zriadené podľa osobitného predpisu17) prevedú na osobitný účet štátneho rozpočtu podľa odseku 3 rozdiel poistného plateného
podľa zákona o zriadení Národnej poisťovne a o financovaní zdravotného, nemocenského
a dôchodkového poistenia15) a poistného plateného na účel poistenia upraveného osobitným predpisom;17) poistné platené na účel poistenia upraveného osobitným predpisom17) odvedú na osobitný účet štátneho rozpočtu do 30. júna 1994.
§ 12
Nedoplatky dané podľa osobitných predpisov platných do 1. januára 199318) sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 13
(1)
Príspevok na osobné potreby pracovníka za rok 1993 sa poskytne podľa doterajších
predpisov.
(2)
Na určenie výšky podielu Štátneho fondu cestného hospodárstva na výnose spotrebnej
dane z uhľovodíkových palív a mazív sa v roku 1994 nepoužije § 3 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 153/1993 Z. z. o Štátnom fonde cestného hospodárstva.
§ 14
Štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie a právnické osoby, ktoré povinne
tvorili fond kultúrnych a sociálnych potrieb (ďalej len „fond“) podľa predpisov platných
do 31. decembra 1992, použijú prostriedky osobitného účtu fondu, ktoré nevyčerpali
do konca roka 1993 podľa osobitného predpisu22) a splátky pôžičiek poskytnutých z fondu, vrátených po 1. januári 1994 na starostlivosť
o zamestnancov. Prostriedky tohto účtu nemožno použiť na poskytnutie pôžičiek a návratných
finančných výpomocí. Pravidlá a podmienky použitia osobitného účtu sa dohodnú v kolektívnej
zmluve; v organizácii, v ktorej nepôsobí odborový orgán, určí pravidlá a podmienky
použitia tohto účtu vedúci organizácie po dohode so zamestnancami.
§ 15
(1)
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie použijú zostatok prostriedkov na
účte fondu odmien nevyčerpaný podľa osobitného predpisu23) až do jeho vyčerpania na odmeňovanie pracovníkov; tieto výdavky sa nezahŕňajú do
limitu mzdových prostriedkov určeného na príslušný rozpočtový rok.
(2)
Rozpočtové organizácie použijú zostatok prostriedkov na účte rezervného fondu nevyčerpaný
podľa osobitného predpisu24) až do jeho vyčerpania na obstaranie hmotného investičného majetku alebo jeho technického
zhodnotenia, finančné zabezpečenie neinvestičných výdavkov nezabezpečených rozpočtom
a na údržbu a opravy hmotného majetku.
§ 16
(1)
Ministerstvo môže všeobecne záväzným právnym predpisom upraviť v spolupráci
a)
s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky financovanie úloh a opatrení civilnej
ochrany zo štátneho rozpočtu,
b)
so Správou štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, Ministerstvom vnútra Slovenskej
republiky a Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky financovanie a udržiavanie
osobitných zásob pre obyvateľstvo v Slovenskej republike,
c)
so Správou štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, Ministerstvom hospodárstva
Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky financovanie hospodárskej
mobilizácie,
d)
s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky, Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky,
Slovenskou informačnou službou a Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky
podrobnosti o financovaní na úseku obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky.
(2)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvo dopravy,
spojov a verejných prác Slovenskej republiky a Ministerstvo hospodárstva Slovenskej
republiky v rámci svojej pôsobnosti upravia všeobecne záväzným právnym predpisom po
dohode s ministerstvom poskytovanie neinvestičných dotácií.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách
Slovenskej republiky v znení zákona národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993
Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 4 ods. 1 písm. d) sa vypúšťajú slová „vyrovnávajúce dávky z dovozu,“.
2.
V § 5 ods. 1 písmeno c) znie:
c)
výdavky na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie,
3.
V § 5 ods. 2 písm. d) znie:
d)
príspevky fyzickým osobám a právnickým osobám podľa osobitných predpisov.4)
4.
V § 5 odsek 5 znie:
(5)
Ak sa zákonom prenášajú na obce úlohy miestnej štátnej správy, prevedie ministerstvo
zodpovedajúci objem prostriedkov do rozpočtov obcí.
5.
V § 12 ods. 1 sa v prvej vete vypúšťa slovo „poskytnuté“.
6.
V § 12 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „O sankciách za porušenie rozpočtovej
disciplíny sa rozhoduje v správnom konaní“.
7.
V § 13 ods. 2 prvá veta znie: „Za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami ústredných
orgánov a štátnych fondov zodpovedá príslušný minister alebo vedúci ústredného orgánu
štátnej správy; za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami rozpočtových organizácií
a príspevkových organizácií zodpovedá ich vedúci“.
8.
§ 21 a 22 vrátane nadpisu a poznámky pod čiarou k odkazu5b) znejú:
„§ 21
Príjmy rozpočtu obce
Príjmy rozpočtu obce sú
a)
dane a poplatky od právnických osôb a fyzických osôb podľa osobitných predpisov,
b)
podiely na príjmoch štátneho rozpočtu ustanovené zákonom o štátnom rozpočte,
c)
príjmy rozpočtových organizácií a odvody príspevkových organizácií zriadených obcou,
d)
výnosy z majetku obce,
e)
výnosy z činnosti obce a z majetkovej účasti obce na podnikaní právnických osôb,
f)
príjmy z obecných cenných papierov a výnosy z finančných investícií obce,
g)
odvody a penále za porušenie rozpočtovej disciplíny podľa § 12 ods. 2 tohto zákona,
h)
výnosy pokút za priestupky podľa osobitných predpisov,
i)
prostriedky prevedené z mimorozpočtových peňažných fondov obce
j)
zostatok likvidácie štátneho podniku, kde zakladateľská funkcia prešla na obec podľa
osobitného predpisu,5b) s výnimkou prípadov uvedených v § 16 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 474/1990
Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov vlastníctva štátu
k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby,
k)
dary a výnosy dobrovoľných zbierok v prospech obce,
l)
úvery,
m)
dotácie zo štátneho fondov,
n)
návratné finančné výpomoci,
o)
vratky návratných finančných výpomocí poskytnutých z rozpočtu obce a náhrada ušlého
zisku,
p)
dotácie zo štátneho rozpočtu na účely vymedzené týmto zákonom alebo zákonom o štátnom
rozpočte,
r)
iné príjmy ustanovené osobitnými predpismi.
§ 22
Výdavky rozpočtu obce
(1)
Z rozpočtu obce sa uhrádzajú najmä
a)
výdavky na činnosť obce a na činnosť rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií
zriadených obcou,
b)
vratky návratných finančných výpomocí vrátane náhrady ušlého zisku,
c)
výdavky na emisiu obecných cenných papierov na úhradu výnosov ich majiteľom a na
ich splácanie, ako aj výdavky na finančné investície,
d)
príspevky na zriaďovanie regionálnych alebo záujmových fondov obcí,
e)
výdavky na investičné a rozvojové potreby,
f)
splátky úverov a úroky,
g)
výdavky na pomoc v náhlej núdzi občanom obce,
h)
iné výdavky ustanovené osobitnými predpismi.
(2)
Z rozpočtu obce sa môžu poskytovať dotácie a návratné finančné výpomoci právnickým
osobám a fyzickým osobám pôsobiacim na spravovanom území, a to na konkrétne akcie
alebo na vopred určené okruhy potrieb za podmienok ustanovených všeobecne záväzným
nariadením obce. Podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom obce.
Poznámka pod čiarou k odkazu5b) znie:
5b)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 518/1990 Zb. o prechode zakladateľskej alebo zriaďovateľskej
funkcie národných výborov na obce, ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej
štátnej správy.
9.
Za § 22 sa vkladá nový § 22a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 22a
Rozpočtové provizórium obce
(1)
Ak nebude rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok schválený pred 1. januárom rozpočtového
roka, spravuje sa rozpočtové hospodárenie v čase od 1. januára rozpočtového roka do
schválenia obecného rozpočtu na tento rok rozpočtovým provizóriom podľa návrhu rozpočtu
obce.
(2)
Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú
s rozpočtom obce po jeho schválení.“.
10.
v § 30 ods. 3 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „a to
aj v prípade, že zriaďovateľská funkcia voči rozpočtovým organizáciám a príspevkovým
organizáciám prešla na obec podľa osobitného predpisu5b).“.
11.
§ 31 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie sú povinné pri obstarávaní
hmotného majetku používať rozpočtové prostriedky prednostne na nákup výrobkov tuzemských
výrobcov, ak technicko-ekonomické vlastnosti tuzemských výrobkov sú porovnateľné s
výrobkami zahraničných výrobcov.“.
12.
§ 34 vrátane poznámok pod čiarou k odkazom 10) a11) znie:
„§ 34
(1)
Penále, pokuty, sankcie a úroky z omeškania zaplatenia cla vyrubené, uložené a vymerané
územnými finančnými orgánmi a colnými orgánmi podľa osobitných predpisov10) sú príjmom osobitného účtu štátneho rozpočtu.
(2)
Pokuty uložené orgánmi štátnej správy podľa osobitných predpisov,11) ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, sú príjmom osobitného účtu štátneho rozpočtu.
Tieto pokuty vymáhajú orgány štátnej správy, ktoré ich uložili.
(3)
Prostriedky osobitného účtu štátneho rozpočtu podľa odseku 1 sa použijú na krytie
výdavkov spojených so správou daní, kontrolou rozpočtovej a cenovej disciplíny a colným
dohľadom. Podrobnosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
(4)
Prostriedky osobitného účtu štátneho rozpočtu podľa odseku 2 sa použijú na krytie
výdavkov spojených s výkonom činnosti orgánu štátnej správy, ktorý pokutu uložil;
podrobnosti upraví vláda nariadením.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 10) a 11) znejú:
10) § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 309/1993 Z. z. o spotrebnej dani
z vína.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 310/1993 Z. z. o spotrebnej dani z piva.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 311/1993 Z. z. o spotrebnej dani z liehu.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 316/1993 Z. z. o spotrebnej dani z uhľovodíkových palív a mazív.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
§ 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností.
§ 35 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov.
§ 45 a 46 zákona č. 528/1990 Zb. Devízový zákon v znení neskorších predpisov.
§ 251, 255, 271 a 272 zákona č. 618/1992 Zb. Colný zákon v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z. o územných finančných orgánoch.
Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 310/1993 Z. z. o spotrebnej dani z piva.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 311/1993 Z. z. o spotrebnej dani z liehu.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 316/1993 Z. z. o spotrebnej dani z uhľovodíkových palív a mazív.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
§ 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností.
§ 35 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov.
§ 45 a 46 zákona č. 528/1990 Zb. Devízový zákon v znení neskorších predpisov.
§ 251, 255, 271 a 272 zákona č. 618/1992 Zb. Colný zákon v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z. o územných finančných orgánoch.
Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
11)
Napr. zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení
neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov.
13.
V § 36 odsek 1 znie:
„(1) Ministerstvo financií Slovenskej republiky vydá na vykonanie § 2 ods. 5, § 9 ods.
3, § 29, § 30 ods. 1, § 31 ods. 3 a § 34 ods. 3 tohto zákona všeobecne záväzné právne
predpisy.“.
Čl. III
Zákon č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení
zákona č. 597/1992 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/1993 Z.
z. sa mení takto:
V § 7 ods. 3 sa slová „0,5 %“ nahrádzajú slovami „3 %“.
Čl. IV
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. o zriadení Národnej poisťovne
a o financovaní zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia
v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 85/1993 Z. z. a zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 9 ods. 1 sa v písmene a) vypúšťajú slová „stanovy poisťovne“.
2.
V § 9 ods. 1 sa v písmene b) za slovom „poisťovne“ vypúšťa čiarka a slová „rozpočet
a účtovnú závierku“.
3.
V § 9 ods. 1 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c)
prerokuje návrh rozpočtu a účtovnej závierky poisťovne a predkladá ich na schválenie
Národnej rade Slovenskej republiky. Doterajšie písmená c), d), e) a f) sa označujú
ako písmená d), e), f) a g).“.
4.
§ 9 ods. 1 sa dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h)
navrhuje stanovy poisťovne, ktoré schvaľuje vláda Slovenskej republiky.“.
5.
V § 9 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Poisťovňa je povinná v termíne na predloženie návrhu štátneho rozpočtu predložiť
Národnej rade Slovenskej republiky návrh rozpočtu na nasledujúci kalendárny rok a
v termíne na predloženie návrhu štátneho záverečného účtu predložiť Národnej rade
Slovenskej republiky návrh účtovnej závierky.“.
Doterajšie odseky 2, 3 a 4 sa označujú ako odseky 3, 4 a 5.
6.
§ 9 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6)
Zbor zástupcov je schopný uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina zástupcov
poistencov.nadpolovičná väčšina zástupcov štátu a nadpolovičná väčšina zástupcov zamestnávateľov.
Na prijatie uznesenia v zásadných otázkach uvedených v odseku 1 a v otázkach, na ktorých
sa zbor zástupcov uznesie, sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných zástupcov
štátu a nadpolovičnej väčšiny prítomných zástupcov poistencov, nadpolovičnej väčšiny
prítomných zástupcov štátu a nadpolovičnej väčšiny zástupcov zamestnávateľov; na prijatie
uznesenia v ostatných otázkach sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných
členov zboru zástupcov.“.
7.
V § 12 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Členstvo a výkon funkcií v zbore zástupcov,
správnej rade a dozornej rade sú nezlúčiteľné so zamestnaním vo výkonných orgánoch
poisťovne“.
8.
V § 13 ods. 3 sa za slovo „pracovníkov“ vkladá slovo „riaditeľstva“.
9.
V § 14 ods. 7 v prvej vete sa slová „regionálne správy fondov“ nahrádzajú slovami
„správy regionálnych fondov“.
10.
V § 17 ods. 1 písmeno e) znie:
„e)
poplatky za nesplnenie oznamovacej povinnosti, prirážky k poistnému, penále a pokuty,“.
11.
V § 18 odsek 4 znie:
„(4)
Zamestnancom na účely tohto zákona sa rozumie fyzická osoba v
a)
pracovnom pomere alebo
b)
obdobnom pracovnom vzťahu alebo
c)
členskom pomere, ktorého súčasťou je pracovný vzťah, ak zakladajú účasť na nemocenskom
poistení (ďalej len „pracovný vzťah“).“.
12.
V § 18 odseky 7, 8 a 9 vrátane poznámok pod čiarou k odkazom 8), 11), 12), 13), 14) a 14a) znejú:
„(7)
Štát platí poistné na zdravotné poistenie za
a)
nezaopatrené deti,8)
b)
osoby, ktoré poberajú dôchodky z dôchodkového zabezpečenia Slovenskej republiky,
ak nie sú zamestnancami alebo spolupracujúcimi osobami,
c)
uchádzačov o zamestnanie,11)
d)
osoby, ktoré sa osobne, celodenne a riadne starajú o dieťa vo veku do troch rokov
alebo o dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté dieťa, ktoré vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť,12) ak nie je umiestnené v zariadení pre takéto deti s celoročným alebo týždenným pobytom,
e)
osoby, ktoré sa osobne, celodenne a riadne starajú o blízku osobu,13) ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna alebo staršia ako 80 rokov a nebola umiestnená
v ústave sociálnej starostlivosti alebo v obdobnom zdravotníckom zariadení,
f)
osoby, ktorým z dôvodu starostlivosti o dieťa alebo starostlivosti o blízku osobu
nevznikol nárok na dôchodok a vzhľadom na svoj vek nie sú zárobkovo činné,
g)
osoby, ktoré sú sociálne odkázané,14)
h)
vojakov základnej a náhradnej vojenskej služby a občanov vykonávajúcich civilnú službu,14a)
i)
osoby vo väzbe a vo výkone trestu odňatia slobody, ak nie sú zárobkovo činné.
(8)
Štát platí poistné na nemocenské poistenie za
a)
nezaopatrené deti,8) ktoré sú žiakmi stredných škôl a študentmi vysokých škôl,
b)
uchádzačov o zamestnanie.11)
(9)
Štát platí poistné na dôchodkové poistenie za
a)
nezaopatrené deti 8) po 18. roku veku, ktoré sa štúdiom alebo predpísaným výcvikom sústavne pripravujú
na budúce povolanie,
b)
osoby, ktoré poberajú invalidný dôchodok, do dosiahnutia veku potrebného na vznik
nároku na starobný dôchodok, ak nie sú zamestnancami alebo spolupracujúcimi osobami,
c)
uchádzačov o zamestnanie,11)
d)
osoby, ktoré sa osobne, celodenne a riadne starajú o dieťa vo veku do troch rokov
alebo o dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté dieťa, ktoré vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť,12) ak nie je umiestnené v zariadení pre takéto deti s celoročným alebo týždenným pobytom,
e)
osoby, ktoré sa osobne, celodenne a riadne starajú o blízku osobu,13) ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna a nebola umiestnená v ústave sociálnej starostlivosti
alebo v obdobnom zdravotníckom zariadení,
f)
vojakov základnej a náhradnej vojenskej služby a občanov vykonávajúcich civilnú službu.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8), 11), 12), 13) 14) a 14a) znejú:
8) § 18 zákona č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve
a o prídavkoch na deti z nemocenského poistenia v znení neskorších predpisov.
11) § 7 zákona č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
12) § 16 písm. a) bod 3, písm. b) bod 3, zákona Slovenskej národnej rady č. 543/1990
Zb. o štátnej správe sociálneho zabezpečenia v znení neskorších predpisov.
§ 37 ods. 1 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 149/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení, v znení neskorších predpisov.
§ 37 ods. 1 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 149/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení, v znení neskorších predpisov.
13) § 8 ods. 2 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 149/1988
Zb. v znení neskorších predpisov.
14) § 92 ods. 5 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov.
§ 1 vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 243/1993 Z. z. o sociálnej odkázanosti.
§ 1 vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 243/1993 Z. z. o sociálnej odkázanosti.
14a) Zákon č. 18/1992 Zb. o civilnej službe.
13.
§ 18 sa dopĺňa odsekmi 10 a 11, ktoré znejú:
„(10) Za osoby uvedené v odsekoch 7 až 9 štát platí poistné len vtedy, ak tieto osoby neplatia
poistné na zdravotne poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie sami.
Ak sa dôvody na platenie poistného štátom prekrývajú, platí štát poistné len raz.
(11)
Občania, ktorí sú odberateľmi starobného dôchodku z dôchodkového zabezpečenia Slovenskej
republiky a sú zamestnancami alebo spolupracujúcimi osobami, nie sú povinní platiť
poistné na dôchodkové poistenie.“.
14.
Za § 18 sa vkladá nový § 18a, ktorý znie:
„§ 18a
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a Ministerstvo zdravotníctva
Slovenskej republiky po dohode s ministerstvom upravia všeobecne záväzným právnym
predpisom podrobnosti o čerpaní a zúčtovaní poistného plateného štátom.“.
15.
V § 19 písmeno b) znie:
„b)
zvýšenie dôchodkov, ktoré sa vykoná v súvislosti s rastom životných nákladov,“.
16.
§ 20 znie:
„§ 20
(1)
Zamestnávateľ je povinný prihlásiť svojich zamestnancov do regionálnej poisťovne
príslušnej podľa sídla útvaru, ktorý vedie evidenciu miezd; zamestnávateľ, ktorý nemá
na území Slovenskej republiky takýto útvar, je povinný prihlásiť svojich zamestnancov
do regionálnej poisťovne príslušnej podľa jeho sídla. Zamestnávateľ je povinný túto
povinnosť splniť najneskôr do ôsmich dní od vzniku pracovného vzťahu zamestnanca a
odhlásiť ho v rovnakej lehote odo dňa, keď sa skončil jeho pracovný vzťah.
(2)
Ak je zamestnanec zamestnaný u niekoľkých zamestnávateľov, oznamovaciu povinnosť
podľa odseku 1 majú všetci zamestnávatelia.
(3)
Poistenec, ak nie je zamestnaný alebo ak je samostatne zárobkovo činnou osobou alebo
spolupracujúcou osobou, má povinnosť prihlásiť sa do regionálnej poisťovne príslušnej
podľa miesta svojho trvalého pobytu najneskôr do ôsmich dní odo dňa vzniku poistenia
a odhlásiť sa v rovnakej lehote od zániku poistenia. Samostatne zárobkovo činná osoba
nie je povinná prihlásiť sa na svoje zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové
poistenie, ak je zúčastnená na zdravotnom poistení, nemocenskom poistení a dôchodkovom
poistení z iného dôvodu alebo ak je poberateľom starobného alebo invalidného dôchodku.
Za neplnoletého poistenca alebo za poistenca pozbaveného spôsobilosti na právne úkony
plní oznamovaciu povinnosť jeho zákonný zástupca. Za poistenca vo väzbe a vo výkone
trestu odňatia slobody plní oznamovaciu povinnosť príslušný ústav Zboru väzenskej
a justičnej stráže.
(4)
Narodenie dieťaťa má povinnosť oznámiť regionálnej poisťovni príslušnej podľa miesta
trvalého pobytu dieťaťa rodič dieťaťa do 60 dní od jeho narodenia.
(5)
Úmrtie poistenca má povinnosť oznámiť príslušnej regionálnej poisťovni príslušný
úrad poverený vedením matriky do ôsmich dní kalendárneho mesiaca nasledujúceho po
kalendárnom mesiaci, v ktorom bol vykonaný zápis do knihy úmrtí. V tomto prípade sa
nevyžaduje splnenie oznamovacej povinnosti podľa odseku 1.
(6)
Oznamovacia povinnosť sa splní aj vtedy, ak sa prihláška alebo odhláška podá v lehote
uvedenej v odsekoch 1, 3, 4 a 5 na pošte alebo faxom. Prihlášku alebo odhlášku faxom
je potrebné potvrdiť do troch dní písomne.
(7)
Orgán, ktorý vydáva povolenie na podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť, je povinný
oznámiť regionálnej poisťovni vydanie takéhoto povolenia.
(8)
Prihlásenie a odhlásenie poistenca musí byť na tlačive, ktorého obsah a formu určí
poisťovňa.“.
17.
V § 21 odseky 3, 4, 5, 6, 7 a 8 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 14b) znejú:
„(3)
Zamestnanec platí poistné vo výške 3,7 % na zdravotné poistenie, 1,4 % na nemocenské
poistenie a 5,9 % na dôchodkové poistenie z vymeriavacieho základu. Jednotlivé sumy
poistného sa zaokrúhľujú na celé koruny smerom nahor.
(4)
Zamestnávateľ s výnimkou uvedenou v odseku 8 platí poistné vo výške 10,0 % na zdravotné
poistenie , 4,4 % na nemocenské poistenie a 20,6 % na dôchodkové poistenie z úhrnu
vymeriavacích základov svojich zamestnancov; ak je zamestnávateľom Ministerstvo obrany
Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo spravodlivosti
Slovenskej republiky a Slovenská informačná služba, neplatí sa poistné na nemocenské
poistenie a dôchodkové poistenie za osoby v služobnom pomere. Jednotlivé sumy poistného
sa zaokrúhľujú na celé koruny smerom nahor.
(5)
Samostatne zárobkovo činné osoby a spolupracujúce osoby platia poistné vo výške 13,7
% na zdravotné poistenie, 5,8 % na nemocenské poistenie a 26,5 % na dôchodkové poistenie
z vymeriavacieho základu. Jednotlivé sumy poistného sa zaokrúhľujú na celé koruny
smerom nahor.
(6)
Občania uvedení v § 18 ods. 2 platia poistné vo výške 13,7 % na zdravotné poistenie
z vymeriavacieho základu a občania uvedení v § 18 ods. 3 platia poistné vo výške 26,5
% na dôchodkové poistenie z vymeriavacieho základu. Jednotlivé sumy poistného sa zaokrúhľujú
na celé koruny smerom nahor.
(7)
Štát platí poistné podľa § 18 ods. 7 až 9 vo výške určenej zákonom o štátnom rozpočte
Slovenskej republiky na príslušný rok. Jednotlivé sumy poistného sa zaokrúhľujú na
celé koruny smerom nahor.
(8)
Ak je zamestnávateľom štátna rozpočtová organizácia alebo štátna príspevková organizácia,
platí sa zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie za činnosti
v rámci hlavnej činnosti organizácie z kapitoly Všeobecná pokladničná správa vo výške
určenej zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok; zo svojej podnikateľskej činnosti14b) platí organizácia poistné podľa odseku 4. Jednotlivé sumy poistného sa zaokrúhľujú
na celé koruny smerom nahor.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 14b) znie:
14b)
§ 29 ods. 2 a 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových
pravidlách Slovenskej republiky v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 159/1993 Z. z.
18.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15) znie:
„15) § 4 ods. 2 zákona č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom
zárobku. § 3 ods. 2 zákona č. 143/1992 Zb. o plate a o odmene za pracovnú pohotovosť
v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch. Zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov
Slovenskej republiky. Zákon Slovenskej národnej rady č. 420/1991 Zb. o platových pomeroch
sudcov a justičných čakateľov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
148/1993 Z. z.“.
19.
V § 22 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová veta, ktorá vrátane poznámky pod čiarou
k odkazu 16a) znie:
„Vymeriavacím základom pre zamestnancov zahraničnej služby je časť platu určená v
slovenských korunách.16a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 16a) znie:
„16a)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 169/1993 Z. z. o platových pomeroch zamestnancov
zahraničnej služby.“.
20.
V § 22 ods. 5 sa slová „§ 18 ods. 3“ nahrádzajú slovami „§ 18 ods. 4“.
21.
V § 22 odsek 6 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 18) znie:
„(6)
Vymeriavací základ zistený podľa odsekov 1 až 5 nesmie byť nižší ako je výška minimálnej
mzdy pracovníkov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou,18) ktorá platí k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa platí poistné. Vymeriavací
základ zistený podľa predchádzajúcich odsekov u dobrovoľných pracovníkov opatrovateľskej
služby je odmena za výkon opatrovateľskej služby dosiahnutá v rozhodujúcom období.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18) znie:
„18) § 2 nariadenia vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 53/1992 Zb. o
minimálnej mzde v znení neskorších predpisov.“.
22.
V § 25 odsek 2 znie:
„(2)
Poistné sa platí za kalendárny mesiac, v ktorom trvala účasť na zdravotnom poistení
, nemocenskom poistení a dôchodkovom poistení; ak účasť na zdravotnom poistení, nemocenskom
poistení a dôchodkovom poistení trvala len po časť kalendárneho mesiaca, poistné sa
platí len za túto časť. To platí obdobne pre platenie poistného na dôchodkové poistenie
osôb uvedených v § 18 ods. 3.“.
23.
V § 27 sa doterajší odsek 2 označuje ako odsek 3 a doterajší odsek 3 sa označuje
ako odsek 2.
24.
V § 27 ods. 3 sa za slová „v odseku 1“ vkladajú slová „a 2“.
25.
V § 28 sa slová „§ 27 ods. 2“ nahrádzajú slovami „§ 27 ods. 3“.
26.
V § 30 ods. 2 sa slová „nepodala prihlášku za seba alebo za spolupracujúcu osobu“
nahrádzajú slovami „alebo spolupracujúca osoba nepodala prihlášku“.
27.
Doterajší text § 31 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 a 3, ktoré znejú:
„(2)
Výkon rozhodnutia na pohľadávky uvedené v odseku 1 sa vykonáva na základe právoplatného
rozhodnutia exekučným príkazom regionálnej poisťovne na pohľadávky na peňažné prostriedky
vedené na účtoch v peňažných ústavoch.
(3)
Pre výkon rozhodnutia na pohľadávky uvedené v odseku 1 sa použijú primerane ustanovenia
Občianskeho súdneho poriadku.“.
28.
V § 32 ods. 2 sa slová „§ 20 ods. 4“ nahrádzajú slovami „§ 20 ods. 3“.
29.
§ 40 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 26b) znie:
„§ 40
Kontrolnú činnosť zameranú na účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť vykonáva poisťovňa
a)
revíznymi lekármi, ak ide o poskytovanie potrebnej zdravotníckej starostlivosti,
b)
posudkovými lekármi sociálneho zabezpečenia,26b) ak ide o kontrolu posudzovania spôsobilosti na prácu a kontrolu dodržiavania liečebného
režimu so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie alebo
posúdenie dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu na účely nemocenského poistenia
a dôchodkového poistenia,
c)
osobitne určenými pracovníkmi, ak ide o kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondov
a o kontrolu účelného vynakladania prostriedkov na nemocenské poistenie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 26b) znie:
„26b)
§ 1 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 543/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.“.
30.
V § 41 ods. 6 sa v prvej vete vypúšťajú slova „vo výške jednej šestiny plánovaného
celoročného objemu výdavkov poisťovne pre rok 1994“.
31.
V § 41 ods. 7 sa slová „odseku 5“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.
32.
V § 41 odsek 9 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu26c) znie:
„(9)
Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,26c) platí za tieto osoby poistné vo výške 2,6 % na zdravotné poistenie, 1,1 % na nemocenské
poistenie a 5,3 % na dôchodkové poistenie z úhrnu ich vymeriavacích základov. Jednotlivé
sumy poistného sa zaokrúhľujú na celé koruny smerom nahor. Podobne to platí aj pre
občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ak sú samostatne zárobkovo činní alebo
sú spolupracujúcimi osobami a štát za ne neplatí poistné.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 26c) znie:
„26c)
§ 21 ods. 3 až 5 zákona č. 1/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.“.
33.
V § 49 ods. 2 sa na koniec prvej vety pripájajú slová:„ a to osobitne na zdravotné
poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie“.
Čl. V
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 9/1993 Z. z. o zdravotnom poistení a hospodárení
s Fondom zdravotného poistenia sa mení takto:
1.
Doterajší text § 15 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2, 3 a 4, ktoré vrátane
poznámky pod čiarou k odkazu 7a) znejú:
„(2)
Poistné platené štátom podľa osobitného predpisu7a) uhrádza štát v pravidelných mesačných splátkach vopred k prvému dňu príslušného
mesiaca.
(3)
Zúčtovanie týchto príjmov vykonáva Národná poisťovňa prostredníctvom Správy Fondu
zdravotného poistenia polročne na základe informácií o počtoch jednotlivých skupín
občanov, za ktorých štát uhrádza poistné.7a)
(4)
Ústredné orgány štátnej správy sú povinné poskytovať tieto potrebné informácie Národnej
poisťovni pravidelne mesačne na základe jej požiadania.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7a) znie:
„7a)
§ 18 ods. 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
2.
§ 22 vrátane nadpisu a poznámok pod čiarou k odkazom 9a) a 9b) znejú:
„§ 22
Správny fond
(1)
Z prostriedkov správneho fondu sa uhrádzajú výdavky spojené s činnosťou výkonných
orgánov Národnej poisťovne.9a)
(2)
Správny fond sa tvorí najviac vo výške 3 % z poistného.9b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9a) a 9b) znejú:
„9a)
§ 12 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
9b)
§ 18 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
Čl. VI
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. o Fonde zamestnanosti Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.
V § 17 ods. 1 sa za slovo „zamestnávateľ“ vkladajú slová „s výnimkou uvedenou v odseku
5“.
2.
V § 17 ods. 1, 2, 3 a 4 sa na konci pripája táto veta: „Príspevok sa zaokrúhľuje
na celé koruny smerom nahor“.
3.
V § 17 odsek 5 znie:
(5)
Ak je zamestnávateľom štátna rozpočtová alebo štátna príspevková organizácia, poskytuje
sa príspevok za činnosti v rámci hlavnej činnosti organizácie z kapitoly Všeobecná
pokladničná správa vo výške určenej zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok; zo
svojej podnikateľskej činnosti platí organizácia príspevok podľa odseku 1. Príspevok
sa zaokrúhľuje na celé koruny smerom nahor.
Čl. VII
Zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky
pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení zákona Slovenskej národnej rady č.
194/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 488/1992 Zb., zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 247/1993 Z. z. sa mení takto:
V § 3 ods. 4 sa na konci pripája táto veta:„Príspevok nemožno poskytnúť štátnym rozpočtovým
a štátnym príspevkovým organizáciám“.
Čl. VIII
Zákon č. 618/1992 Zb. Colný zákon v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 165/1993 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 47 sa na konci pripája táto veta: „Colný orgán nepridelí colne schválené určenie
zahraničnému potravinárskemu tovaru, ak osoba, ktorá požiadala o pridelenie tohto
určenia, nepredloží doklad príslušného orgánu Slovenskej republiky, osvedčujúci požadované
kvalitatívne vlastnosti (atest) dovážaných potravinárskych výrobkov.“
Čl. IX
Zákon č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 596/1992 Zb., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z. a zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 165/1993 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 5 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 1a) znie:
„§ 5
Platitelia
(1)
Platiteľmi sú osoby podliehajúce dani, ktorých obrat za najbližšie najviac tri predchádzajúce
po sebe idúce kalendárne mesiace presiahne sumu 750 000 Sk, a to od prvého dňa druhého
mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom prekročili určený obrat. Tieto osoby sú
povinné predložiť žiadosť o registráciu podľa osobitného predpisu1a) najneskôr dvadsiateho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom
prekročili určený obrat, na osobitnom tlačive na registráciu pre daň (ďalej len „žiadosť
o registráciu“).
(2)
Platiteľmi sú tiež osoby podliehajúce dani, ktorých obrat neprekročí sumu uvedenú
v odseku 1, ak ide o samostatné osoby, ktoré vykonávajú zdaniteľné plnenia spoločne
na základe zmluvy o združení alebo inej obdobnej zmluvy, a ak celkový obrat všetkých
týchto osôb prekročí sumu uvedenú v odseku 1. Tieto osoby sú povinné predložiť jednotlivo
žiadosť o registráciu v lehotách uvedených v odseku 1. Ak osoba podliehajúca dani,
ktorá nie je platiteľom, uzavrie zmluvu o združení alebo inú obdobnú zmluvu s platiteľom,
je povinná predložiť žiadosť o registráciu ku dňu uzavretia zmluvy. Ak túto povinnosť
nesplní, je platiteľom dňom uzavretia tejto zmluvy.
(3)
Osoby podliehajúce dani sú povinné predložiť žiadosť o registráciu ku dňu začatia
podnikania, ak môžu alebo mohli predpokladať, že ich obrat za najbližšie najviac tri
po sebe idúce kalendárne mesiace od tohto dňa presiahne 1 500 000 Sk. Ak osoba podliehajúca
dani túto povinnosť nesplní a jej skutočný obrat za to obdobie presiahne 1 500 000
Sk, je platiteľom dňom začatia podnikania.
(4)
Osoby podliehajúce dani, ktorých obrat nepresiahne sumu uvedenú v odseku 1, sú platiteľmi
dňom účinnosti uvedenom na osvedčení o registrácii. Tieto osoby môžu predložiť žiadosť
o registráciu platiteľa kedykoľvek.
(5)
Ak sa osoba podliehajúca dani zaregistruje podľa odsekov 1 až 4, je oprávnená uplatniť
nárok na odpočet dane zaplatenej alebo zúčtovanej pri majetku, a to podľa stavu v
účtovníctve ku dňu účinnosti uvedenému na osvedčení o registrácii. Odpočet dane možno
uplatniť iba pri majetku obstaranom najneskôr dvanásť mesiacov pred dňom účinnosti
osvedčenia o registrácii. Odpočet dane možno uplatniť pri osobnom automobile a pri
návratných fľašiach zo skla, ak sa na ne vzťahuje zákaz odpočtu dane podľa § 18 ods.
4. Podmienkou pre uplatnenie odpočtu sú doklady vyhotovené platiteľom s údajmi o zaplatenej
alebo zúčtovanej dani. U osoby podliehajúcej dani sa na účely odpočtu dane pri registrácii
platiteľa uznávajú aj doklady vyhotovené platiteľmi, ktoré obsahujú cenu vrátane dane.
Nárok sa uplatní v daňovom priznaní za prvé zdaňovacie obdobie po dni účinnosti uvedenom
na osvedčení o registrácii.
(6)
Osoby podliehajúce dani, ktoré v prvom zdaňovacom období uplatňujú odpočet dane spôsobom
uvedeným v § 19 ods. 1 a 2, majú nárok na pomernú časť odpočtu určeného podľa odseku
5. Pomerná časť odpočtu dane sa vypočíta ako súčin koeficientu vypočítaného podľa
§ 19 ods. 2 za prvé zdaňovacie obdobie a nároku na odpočet dane podľa odseku 5.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a) znie:
„1a)
§ 31 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a
o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.“.
2.
Za § 5 sa vkladá nový § 5a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 5a
Zrušenie registrácie platiteľa
(1)
O zrušenie registrácie môže platiteľ požiadať najneskôr po uplynutí jedného roka
odo dňa účinnosti uvedeného na osvedčení o registrácii, ak jeho obrat nepresiahol
za najbližšie predchádzajúce tri po sebe idúce mesiace sumu 750 000 Sk a zároveň za
najbližších dvanásť po sebe idúcich mesiacoch sumu 3 000 000 Sk. Platitelia podľa
§ 5 ods. 2 môžu požiadať o zrušenie registrácie jednotlivo iba pri zrušení zmluvy
o združení alebo inej obdobnej zmluvy, v ostatných prípadoch iba spoločne.
(2)
Platiteľ je povinný požiadať o zrušenie registrácie pri zániku subjektu práv a povinností.
(3)
Finančný orgán po obdržaní a posúdení žiadosti o zrušenie registrácie určí platiteľovi
posledné zdaňovacie obdobie a vyzve platiteľa na podanie daňového priznania za posledné
zdaňovacie obdobie. Uplynutím posledného zdaňovacieho obdobia platiteľ prestáva byť
platiteľom.
(4)
V daňovom priznaní za posledné zdaňovacie obdobie je platiteľ povinný odviesť z majetku,
pri ktorom uplatnil odpočet, daň, a to podľa stavu v účtovníctve ku dňu ukončenia
posledného zdaňovacieho obdobia.
(5)
Po vykonaní daňovej kontroly podľa osobitného predpisu1a) vydá finančný orgán rozhodnutie o zrušení registrácie platiteľa.“.
3.
Za § 52 sa vkladá nový § 52a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 52a
Uplatňovanie obratu na registráciu
Obrat ustanovený v § 5 ods. 1 až 3 sa vzťahuje prvýkrát na prípady, ak ide o obrat
za kalendárne mesiace, v ktorých je zahrnutý mesiac január 1994.“.
Čl. X
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky, ako vyplýva zo zmien
a doplnení vykonaných zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z.
a týmto zákonom.
Čl. XI
Zrušujú sa:
1.
§ 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte
Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia
a niektorých ďalších zákonov.
Čl. XII
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1994 okrem čl. XI bod 2, ktorý nadobúda
účinnosť 1. aprílom 1994.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha č. 1 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z.
CELKOVÝ PREHĽAD PRÍJMOV A VÝDAVKOV ŠTÁTNEHO ROZPOČTU SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROK 1994
(v mil. Sk)
PRÍJMY
A. Daňové príjmy spolu | 101 680,0 | |
Daň z pridanej hodnoty | 38 060,0 | |
Spotrebné dane | 19 840,0 | |
Daň z príjmov právnických osôb | 26 738,0 | |
Daň z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti | 5 184,0 | |
Daň z príjmov fyzických osôb z ostatnej činnosti | 3 808,0 | |
Daň z príjmov z kapitálových výnosov | 3 000,0 | |
Clo | 4 400,0 | |
Ostatné daňové príjmy | 650,0 | |
B. Nedaňové príjmy spolu | 22 773,0 | |
Príjmy RO a odvody PO | 3 123,0 | |
Správne poplatky a odvody | 1 900,0 | |
Príjmy z vládnych úverov | 6 400,0 | |
Úroky | 650,0 | |
Odvody Národnej banky Slovenska | 6 000,0 | |
Ostatné nedaňové príjmy | 4 700,0 | |
Príjmy spolu | 124 453,0 |
VÝDAVKY
I. Bežné výdavky spolu | 128 517,3 | ||
v tom:, | |||
A. Neinvestičné dotácie podnikovému sektoru | 13 318,9 | ||
z toho | cenové | 5 512,0 | |
B. Transfery domácnostiam | 22 871,4 | ||
v tom: | nesystémové dávky sociálneho zabezpečenia | 11 695,4 | |
poistné a príspevky do fondov NP | 7 576,0 | ||
dávky sociálnej starostlivosti | 3 600,0 | ||
C. Verejná spotreba obyvateľstva | 24 872,8 | ||
v tom: | školstvo | 16 319,5 | |
zdravotníctvo | 1 939,1 | ||
kultúra | 2 094,2 | ||
ostatné | 4 520,0 | ||
D. Verejná spotreba štátu | 40 520,2 | ||
v tom: | obrana a bezpečnosť | 14 441,8 | |
súdy a prokuratúra | 621,0 | ||
ostatná správa | 4 473,3 | ||
iné výdavky na verejnú spotrebu štátu | 20 984,1 | ||
E. Štátny dlh | 23 403,1 | ||
F. Bytová politika | 2 495,9 | ||
G. Dotácie obciam | 1 035,0 | ||
II. | Kapitálové výdavky spolu | 9 935,7 | |
v tom:, | |||
H. Investičné dotácie podnikovému sektoru | 3 068,0 | ||
I. Transfery verejnému sektoru | 6 867,7 | ||
Výdavky spolu | 138 453,0 | ||
Schodok | 14 000,0 |
Príloha č. 2 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z.
VÝDAVKY ŠTÁTNEHO ROZPOČTU SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROK 1994 PODĽA KAPITOL
(v tis. Sk)
Kapitola | Výdavky spolu | v tom | ||||||
Výdavky rozpočtových organizácií | Príspevky a dotácie príspevkovým a podobným organizáciám | Dotácie podnikatelským subjektom | ||||||
Investičné výdavky | Neinvestičné výdavky | z toho: mzdové prostriedky | ||||||
neinvest. | invest. | neinvest. | invest. | |||||
a | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Kancelária prezidenta SR | 59978 | 5000 | 54978 | 13978 | ||||
Kancelária Národnej rady SR | 196010 | 13900 | 181010 | 66754 | 1100 | |||
Úrad vlády SR | 118490 | 11780 | 106710 | 44754 | ||||
Ministerstvo hospodárstva SR | 1442652 | 3000 | 667952 | 73984 | 17000 | 110000 | 286900 | 357800 |
Min. zahraničných vecí SR | 1426538 | 280000 | 911038 | 94137 | 147500 | 88000 | ||
Ministerstvo obrany SR | 10400000 | 1160000 | 9240000 | |||||
Ministerstvo financií SR | 1535894 | 440000 | 1078394 | 857712 | 17500 | |||
Min. práce, soc. vecí a rodiny SR | 11291162 | 43000 | 11124162 | 300604 | 81000 | 43000 | ||
Ministerstvo vnútra SR | 12458928 | 495000 | 11929261 | 1665056 | 34667 | |||
Min. životného prostredia SR | 1116009 | 20000 | 786009 | 293218 | 310000 | |||
Min. pre správu a privát. NM SR | 26336 | 550 | 25786 | 16223 | ||||
Slovenská informačná služba | 245324 | 50000 | 195324 | |||||
Min. dop., spojov a ver. prác SR | 6729182 | 110000 | 1005060 | 477664 | 1075122 | 260000 | 3210000 | 1069000 |
Min. pôdohospodárstva SR | 10891313 | 28000 | 1110000 | 267013 | 1493000 | 198000 | 7370000 | 692313 |
Min. školstva a vedy SR | 17532695 | 935000 | 15340687 | 10101916 | 1207008 | 50000 | ||
Ministerstvo kultúry SR | 2022199 | 40000 | 140777 | 66918 | 1738922 | 102500 | ||
Ministerstvo zdravot. SR | 2620655 | 240000 | 1010655 | 469157 | 100000 | 1270000 | ||
Min. spravodlivosti SR | 1325701 | 56000 | 1269131 | 394895 | 570 | |||
Protimonopolný úrad SR | 12005 | 600 | 11405 | 6999 | ||||
Úrad pre norm., metr. a skúš. SR | 148213 | 59500 | 88713 | 36310 | ||||
Úrad priemys. vlastníctva SR | 34509 | 14300 | 20209 | 12675 | ||||
Štatistický úrad SR | 155551 | 2300 | 136951 | 104355 | 16300 | |||
Úrad geod., kart. a katastra SR | 271737 | 12550 | 258637 | 185915 | 100 | 450 | ||
Ústavný súd SR | 18256 | 2720 | 15536 | 10237 | ||||
Najvyšší kontrolný úrad SR | 22612 | 1000 | 21612 | 18398 | ||||
Generálna prokuratúra SR | 169963 | 19500 | 150463 | 125421 | ||||
Slovenská akadémia vied | 381000 | 7000 | 241000 | 140638 | 120000 | 13000 | ||
Tlačová agentúra SR | 45247 | 41247 | 4000 | |||||
Slovenský rozhlas | 25100 | 25100 | ||||||
Slovenská televízia | 240 | 240 | ||||||
Štátny dlh SR | 23403100 | 23403100 | ||||||
Úrad jadrového dozoru SR | 26950 | 2300 | 21710 | 9282 | 2940 | |||
Správa štát. hmot. rezerv SR | 482353 | 15600 | 466753 | 20135 | ||||
Všeobecná pokladničná správa | 30782098 | 20100 | 26686110 | 115255 | 34988 | 640000 | 2452000 | 948900 |
z toho: soc. poistné fondy | 18759000 | 18759000 | ||||||
Spolu | 13741800 | 4088700 | 107699133 | 15989603 | 6464304 | 2778950 | 13318900 | 3068013 |
Dotácie do rozpočtov obcí | 1035000 | |||||||
Úhrn | 13845300 | 4088700 | 107699133 | 15989603 | 6464304 | 2778950 | 13318900 | 3068013 |
Príloha č. 3 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z.
LIMITY ÚČELOVÝCH DOTÁCIÍ ZO ŠTÁTNEHO ROZPOČTU SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROK 1994 PRE
MESTSKÚ HROMADNÚ DOPRAVU V HOSPODÁRSTVE OBCÍ
(v mil. Sk)
Mesto | Investičné dotácie | Neinvestičné dotácie |
Bratislava | 174,0 | 414,0 |
Košice | 53,0 | 124,0 |
Prešov | 13,0 | 37,0 |
Spolu | 240,0 | 575,0 |
Príloha č. 4 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z.
REZERVY ŠTÁTNEHO ROZPOČTU SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA ROK 1994 A ÚČELOVÉ PROSTRIEDKY ROZPOČTOVÝCH
KAPITOL
(v tis. Sk)
1. Rezervy štátneho rozpočtu
Účelové rezervy spolu
3 544 127
– rezerva vlády SR na
– stabilizáciu ekonomiky, štrukturálne programy, konverziu a dokončovanie KBV, | 948 900 |
– neinvestičné výdavky súvisiace so zmenami kompetencií a s nepredvídanými mimoriadnymi udalosťami, | 198 972 |
– úlohy rozvoja vedy a techniky | 110 000 |
– rezeva predsedu vlády SR | 30 000 |
– rezerva na mzdy na nové úlohy ústredných orgánov a podriadených organizácií | 115 255 |
– rezerva na štátne záruky za bankové úvery | 700 000 |
– rezerva na garancie sociálnych poistných fondov | 1 441 000 |
2. | Účelové prostriedky štátneho rozpočtu Slovenskej republiky zapracované v kapitolách | |
Kancelária Národnej rady SR | ||
– obnova Bratislavského hradu | 16 139 | |
Ministerstvo hospodárstva SR | ||
– realizácia prvej etapy Projektu zlepšenia zdravia obyvateľstva (v oblasti Levíc) | 17 000 | |
– hospodárska mobilizácia | 111 000 | |
Ministerstvo zahraničných vecí SR | ||
– poplatky za členstvo SR v medzinárodných organizáciách | 126 000 | |
– financovanie projektu Nadácie pre pomoc krajanom | 7 000 | |
– vedenie sporu pred MSD v Haagu o sústave vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros | 41 000 | |
Ministerstvo obrany SR | ||
– štátna športová reprezentácia | 30 000 | |
– financovanie štúdia príslušníkov Armády SR na civilných vysokých školách | 34 000 | |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR | ||
– investičné potreby pre ZŤP občanov | 7 000 | |
– financovanie rekvalifikačných kurzov pre učiteľov jazykových škôl prostredníctvom Fondu zamestnanosti | 4 000 | |
– štúdium dôchodcov na univerzitách tretieho veku | 3 000 | |
Ministerstvo vnútra SR | ||
– dávky sociálnej starostlivosti | 3 600 000 | |
– výdavky na príspevky na zvýšené náklady spojené so zachovaním alebo obnovou kultúrnych pamiatok | 10 000 | |
– na migračnú politiku | 100 000 | |
– hospodárska mobilizácia | 10 400 | |
– štátna športová reprezentácia | 20 000 | |
Ministerstvo životného prostredia SR | ||
– dotácia do Štátneho fondu životného prostredia SR | 300 000 | |
Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác SR | ||
– dotácia do Štátneho rozpočtu fondu cestného hospodárstva SR | 1 000 000 | |
– hospodárska mobilizáca | 96 000 | |
Ministerstvo pôdohospodárstva SR | ||
– dotácia do Štátneho fondu ochrany a zveľaďovania lesa SR | 180 000 | |
– dotácia do Štátneho fondu ochrany a zveľaďovania poľnohospodárskeho pôdneho fondu | 25 000 | |
– dotácia do Štátneho fondu trhovej regulácie SR v poľnohospodárstve | 650 000 | |
– náklady na pozemkové úpravy | 186 850 | |
– hospodárska mobilizácia | 16 000 | |
– činnosť splnomocnenca vlády SR na výstavbu SVD | 6 000 | |
– dotácia pre pripravovaný štátny podporný fond | 300 000 | |
– podpora využívania závlahovej vody | 100 000 | |
Ministerstvo školstva a vedy SR | ||
– finančné zabezpečenie zahraničných študentov v zmysle uzn. vl. SR č. 633/1993 | 22 446 | |
– úhrada nákladov SOU iných rezortov podľa zákona č. 171/1990 Zb. | 1 600 000 | |
– štátna športová reprezentácia | 96 000 | |
– vklad do Slovensko-amerického fondu Agentúry pre medzinárodnú VTS | 12 000 | |
– príspevok na prevádzku Slovenskej technickej knižnice – Centra VTI SR | 20 000 | |
– realizácia programu dvojjazyčného školstva | 100 000 | |
Ministerstvo kultúry SR | ||
– obnova kultúrych pamiatok | 130 000 | |
– cirkvi, náboženské spoločnosti a katolícka charita | 196 000 | |
– dotovanie tlače a umeleckej tvorby určenej pre detskú literatúru a detské časopisy | 17 000 | |
– národnostné kultúrne zväzky, národnostná tlač a aktvity pre národnosti v rámci PO | 140 500 | |
v tom: | ||
– dotovanie školských časopisov národnostných menšín | 2 000 | |
– financovanie vydania rómsko-slovenského slovníka | 1 000 | |
– Matica slovenská | 95 000 | |
– dotácia do Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia | 100 000 | |
– hospodárska mobilizácia | 30 | |
Ministerstvo zdravotníctva SR | ||
– hospodárska mobilizácia | 15 200 | |
Slovenský rozhlas | ||
– zabezpečenie zahraničného vysielania | 24 940 | |
– hospodárska mobilizácia | 160 | |
Slovenská televízia | ||
– hospodárska mobilizácia | 240 | |
Úrad jadrového dozoru SR | ||
– hospodárska mobilizácia | 150 | |
Všeobecná pokladničná správa | ||
– obnova národnej kultúrnej pamiatky Mohyla M. R. Štefánika na Bradle | 20 000 | |
– študentské pôžičky | 15 000 | |
– financovanie záväzkov z programu PHARE | 40 000 | |
– pre potreby Rady SR pre rozhlasové a televízne vysielanie | 2 397 | |
– hospodárska mobilizácia (pre SZBD, SZVD) | 500 | |
Spolu v kapitolách | 9 643 952 | |
Rezervy a účelové prostriedky spolu | 13 188 079 |
1)
Zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z. o územných finančných orgánoch.
4)
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 309/1993 Z. z. o spotrebnej dani z vína.
§ 15 zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 310/1993 Z. z. o spotrebnej dani z piva.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 311/1993 Z. z. o spotrebnej dani z liehu.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 316/1993 Z. z. o spotrebnej dani z uhľovodíkových palív a mazív.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
§ 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností.
§ 15 zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 310/1993 Z. z. o spotrebnej dani z piva.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 311/1993 Z. z. o spotrebnej dani z liehu.
§ 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov.
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 316/1993 Z. z. o spotrebnej dani z uhľovodíkových palív a mazív.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
§ 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností.
5)
§ 10 zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení.
6)
§ 21 ods. 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. o zriadení Národnej poisťovne a o financovaní zdravotného poistenia, nemocenského
poistenia a dôchodkového poistenia v znení neskorších predpisov.
7)
Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 53/1992 Zb. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov.
8)
§ 21 ods. 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
§ 17 ods. 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších
zákonov v znení neskorších predpisov.
10)
§ 19 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z.z, v znení neskorších predpisov.
11)
§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
12)
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 248/1992 Zb. o investičných spoločnostiach a investičných fondoch v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 248/1992 Zb. o investičných spoločnostiach a investičných fondoch v znení neskorších predpisov.
13)
14)
Zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov.
15)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16)
§ 49 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17)
Napr. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 276/1993 Z. z. o Poisťovni Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a o financovaní zdravotného
poistenia.
18)
Zákon č. 76/1952 Zb. o dani zo mzdy v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 36/1965 Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 172/1988 Zb. o poľnohospodárskej dani v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 156/1989 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 157/1989 Zb. o dôchodkovej dani v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 389/1990 Zb. o dani z príjmov obyvateľstva v znení zákona č. 578/1991 Zb.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 207/1989 Zb. o vykonávaní odvodu zo zisku na základe finančného plánu.
Zákon č. 36/1965 Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 172/1988 Zb. o poľnohospodárskej dani v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 156/1989 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 157/1989 Zb. o dôchodkovej dani v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 389/1990 Zb. o dani z príjmov obyvateľstva v znení zákona č. 578/1991 Zb.
Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 207/1989 Zb. o vykonávaní odvodu zo zisku na základe finančného plánu.
19)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 275/1993 Z. z., ktorým sa mení Zákonník práce a zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách
a orgánoch v znení neskorších predpisov.
20)
§ 205d Zákonníka práce.
21)
Čl. III ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 275/1993 Z. z.
22)
§ 17 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho
zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 159/1993 Z. z.
23)
§ 37 ods. 2 a 3 vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 638/1992 Zb.o hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a o hospodárení
rozpočtových a príspevkových organizácií.
24)
§ 37 ods. 2 vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 638/1992 Zb.