214/1997 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.09.1997 - 30.04.2005 |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 214/1997 Z. z. |
| Názov: | Zákon o ochranných opatreniach pri dovoze |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 02.07.1997 |
| Dátum vyhlásenia: | 01.08.1997 |
| Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 109/1999 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky. ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 388/1998 Z. z., ktorým sa vydáva colný sadzobník v znení neskorších predpisov |
| 326/1999 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 388/1998 Z. z., ktorým sa vydáva colný sadzobník v znení neskorších predpisov |
| 128/2005 Z. z. | Zákon o zrušení Fondu na podporu zahraničného obchodu |
214
ZÁKON
z 2. júla 1997
o ochranných opatreniach pri dovoze
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje podmienky, za ktorých možno uplatniť ochranné opatrenia pri
dovoze tovaru, ktorý sa dováža v takých zvýšených množstvách a za takých podmienok,
že to spôsobuje alebo hrozí spôsobiť vážnu ujmu domácemu výrobnému odvetviu, ktoré
vyrába rovnaký alebo podobný tovar.
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
dovážaným tovarom tovar podľa osobitného zákona1) dovezený zo zahraničia,
b)
rovnakým alebo podobným tovarom tovar vyrobený v tuzemsku, ktorý je vo všetkých znakoch
rovnaký alebo porovnateľný s tovarom dovážaným z krajiny vývozu, alebo tovar vyrobený
v tuzemsku, ktorý má podobné znaky, zloženie a vlastnosti ako tovar dovážaný z krajiny
vývozu a ktorý môže byť zameniteľný za dovážaný tovar,
c)
tuzemským tovarom rovnaký alebo podobný tovar vyrobený v tuzemsku z tuzemských surovín
a súčastí alebo tovar vyrobený v tuzemsku sčasti alebo úplne z dovezených zahraničných
surovín a súčastí,
d)
domácim výrobným odvetvím z hľadiska zisťovania vážnej ujmy alebo jej hrozby všetci
tuzemskí výrobcovia rovnakého alebo podobného tovaru alebo tuzemskí výrobcovia, ktorých
výroba rovnakého alebo podobného tovaru predstavuje väčšiu časť celkovej tuzemskej
výroby tohto tovaru,
e)
vývozcom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá tovar vyváža z krajiny vývozu
tovaru do Slovenskej republiky,
f)
dovozcom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je deklarantom dovážaného tovaru
do Slovenskej republiky,
g)
vážnou ujmou závažné poškodenie domáceho výrobného odvetvia alebo výrazné zhoršenie
postavenia domáceho výrobného odvetvia na trhu spôsobené dovozom zvýšeného množstva
dovážaného tovaru,
h)
hrozbou vážnej ujmy stav, keď možno dôvodne, jednoznačne a jasne predpokladať závažné
poškodenie domáceho výrobného odvetvia alebo zhoršenie jeho postavenia na trhu,
i)
krajinou vývozu tovaru krajina pôvodu tovaru;2) ak krajina, ktorá tovar vyváža, nie je totožná s krajinou pôvodu tovaru, krajinou
vývozu tovaru sa rozumie krajina, z ktorej sa tovar vyváža do Slovenskej republiky.
§ 3
Ochranné opatrenia
Na ochranu domáceho výrobného odvetvia pred dovozom zvýšeného množstva dovážaného
tovaru, ktorý mu spôsobuje alebo hrozí spôsobiť vážnu ujmu, môže Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) rozhodnúť na základe ním vykonaného
šetrenia o uplatnení
a)
dočasného ochranného opatrenia určením zvýšeného dovozného cla (§ 16) alebo
b)
ochranného opatrenia určením zvýšeného dovozného cla alebo určením povoleného ročného
množstva dovážaného tovaru (§ 17).
DRUHÁ ČASŤ
KONANIE O OCHRANNÝCH OPATRENIACH
§ 4
Návrh na uplatnenie ochranného opatrenia
(1)
Návrh na uplatnenie ochranného opatrenia (ďalej len „návrh“) môže podať výrobca rovnakého
alebo podobného tovaru alebo iná dotknutá právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá
podniká na území Slovenskej republiky (ďalej len „navrhovateľ“).
(2)
Návrh sa podáva písomne ministerstvu.
(3)
Návrh obsahuje
a)
označenie navrhovateľa; u fyzickej osoby meno, priezvisko, rodné číslo, obchodné
meno, predmet a miesto podnikania, identifikačné číslo organizácie, ak bolo pridelené,
a trvalý pobyt; u právnickej osoby obchodné meno, sídlo, predmet a miesto podnikania,
identifikačné číslo organizácie a údaje o štatutárnom orgáne,
b)
podrobný popis tuzemského tovaru: technické údaje, označenie, vlastnosti a použitie
vrátane označenia podľa kombinovanej nomenklatúry Colného sadzobníka3) (ďalej len „nomenklatúra“),
c)
podrobný popis dovážaného tovaru: technické údaje, označenie, vlastnosti a použitie
vrátane jeho označenia v nomenklatúre,
d)
krajinu vývozu tovaru,2)
e)
preukázanie skutočnosti, že domáci tovar je rovnaký alebo podobný s dovážaným tovarom,
f)
označenie zahraničného výrobcu a vývozcu dovážaného tovaru (obchodné meno, sídlo
alebo trvalý pobyt, predmet podnikania a štatutárny orgán),
g)
označenie dovozcu dovážaného tovaru: u fyzickej osoby meno a priezvisko, obchodné
meno, rodné číslo, identifikačné číslo organizácie, ak bolo pridelené, predmet podnikania
a trvalý pobyt; u právnickej osoby obchodné meno, predmet podnikania, identifikačné
číslo organizácie, sídlo a označenie štatutárneho orgánu,
h)
množstvo a colná hodnota dovezeného tovaru podľa colnej štatistiky za posledné tri
roky predchádzajúce dňu podania návrhu a predpokladané ročné množstvo dovozu tovaru
v roku, v ktorom sa vykonáva šetrenie,
i)
množstvo a hodnota tuzemského tovaru vyrobeného za posledné tri roky predchádzajúce
dňu podania návrhu a predpokladané ročné množstvo jeho výroby v roku, v ktorom sa
vykonáva šetrenie,
j)
rozsah vážnej ujmy spôsobenej alebo hrozby vážnej ujmy, ktorá môže byť spôsobená
dovozom zvýšeného množstva dovážaného tovaru domácemu výrobnému odvetviu,
k)
preukázanie skutočnosti, že zvýšeným množstvom dovážaného tovaru bola spôsobená alebo
hrozí vážna ujma domácemu výrobnému odvetviu (zníženie odbytu, zisku, zamestnanosti,
produktivity, využitia výrobnej kapacity, zhoršenie postavenia na trhu, vplyv na ceny
a pod.),
l)
zoznam navrhovateľovi známych výrobcov v Slovenskej republike, ktorí vyrábajú rovnaký
alebo podobný tovar,
m)
odôvodnenie návrhu.
(4)
Ak navrhovateľ žiada rozhodnúť o uplatnení dočasného ochranného opatrenia, musí túto
požiadavku uviesť v návrhu; v takomto prípade návrh okrem náležitostí uvedených v
odseku 3 musí obsahovať aj skutočnosti preukazujúce nevyhnutnosť uplatnenia dočasného
ochranného opatrenia, najmä to, že oneskorené uplatnenie ochranného opatrenia môže
spôsobiť nenapraviteľnú alebo len ťažko napraviteľnú vážnu ujmu domácemu výrobnému
odvetviu.
(5)
Prílohou návrhu je najmä
a)
doklad o podpore návrhu od tých výrobcov tuzemského tovaru, ktorí predstavujú väčšiu
časť výroby domáceho výrobného odvetvia,
b)
doklad o spôsobenej vážnej ujme alebo hrozbe vážnej ujmy domácemu výrobnému odvetviu
dovozom zvýšeného množstva dovážaného tovaru.
(6)
Ministerstvo môže požadovať od navrhovateľa, aby predložil ďalšie podklady potrebné
na začatie konania o ochranných opatreniach.
(7)
Ak návrh nemá náležitosti podľa odsekov 3 až 5 alebo ak navrhovateľ nepredložil požadované
podklady podľa odseku 6, ministerstvo vyzve navrhovateľa, aby v lehote do l5 dní odstránil
nedostatky návrhu.
§ 5
Preskúmanie návrhu
Ministerstvo po doručení návrhu
a)
preskúma, či návrh obsahuje všetky náležitosti podľa § 4 ods. 3 až 6,
b)
vyžiada si písomné stanovisko k návrhu na uplatnenie ochranného opatrenia od Protimonopolného
úradu Slovenskej republiky a ústredného orgánu štátnej správy Slovenskej republiky,
do ktorého pôsobnosti patrí domáce výrobné odvetvie, ktorému bola spôsobená alebo
hrozí vážna ujma dovozom zvýšeného množstva dovážaného tovaru, a zároveň určí lehotu
na vyjadrenie stanoviska, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní od doručenia vyžiadania.
§ 6
Odloženie návrhu
(1)
Ministerstvo návrh odloží, ak zistí,
a)
že návrh neobsahuje všetky náležitosti (§ 4 ods. 3 až 6) a navrhovateľ neodstránil nedostatky návrhu ani po písomnej výzve a v lehote určenej
ministerstvom ( § 4 ods. 7), alebo
b)
na základe doručených písomných stanovísk príslušných orgánov [§ 5 písm. b)], že nie sú splnené podmienky na uplatnenie ochranného opatrenia.
(2)
Rozhodnutie o odložení návrhu sa nevydáva. Ministerstvo o tom písomne vyrozumie navrhovateľa.
§ 7
Začatie konania
(1)
Ministerstvo začne konanie o ochranných opatreniach (ďalej len „konanie“) vtedy,
ak na základe preskúmania návrhu má dostatočné poznatky o opodstatnenosti návrhu na
uplatnenie ochranných opatrení. Konanie sa začína dňom uverejnenia oznámenia o začatí
konania v Obchodnom vestníku. Uverejnenie oznámenia v Obchodnom vestníku zabezpečuje
ministerstvo. Ministerstvo oznámenie o začatí konania zároveň zašle Svetovej obchodnej
organizácii, účastníkom konania a príslušným orgánom v krajine vývozu tovaru.
(2)
Oznámenie o začatí konania obsahuje najmä
a)
označenie navrhovateľa,
b)
označenie dovážaného tovaru, ktorý je predmetom konania, podľa nomenklatúry a jeho
popis, charakteristické znaky a účel použitia,
c)
dôkaz predložený navrhovateľom o vážnej ujme alebo bezprostrednej hrozbe vážnej ujmy
domácemu výrobnému odvetviu spôsobenej zvýšeným množstvom dovážaného tovaru do Slovenskej
republiky,
d)
lehotu, v ktorej sa môžu výrobcovia rovnakého alebo podobného tovaru v Slovenskej
republike, vývozcovia a dovozcovia dovážaného tovaru, štátne orgány a iné fyzické
osoby alebo právnické osoby, ktoré preukážu právny záujem na výsledku konania, písomne
vyjadriť alebo poskytnúť informácie, ktoré majú byť zohľadnené v konaní. Lehota nesmie
byť kratšia ako 30 dní a plynie odo dňa začatia konania.
§ 8
Účastníci konania
Účastníkmi konania sú:
a)
navrhovateľ,
b)
vývozca dovážaného tovaru z krajiny vývozu,
c)
dovozca dovážaného tovaru,
d)
tuzemskí výrobcovia rovnakého alebo podobného tovaru, ktorí návrh podporili alebo
sa k návrhu vyjadrili, alebo ich zástupca, združenie týchto výrobcov, alebo verejnoprávna
inštitúcia zastupujúca záujmy týchto výrobcov,
e)
zástupca príslušného orgánu krajiny vývozu dovážaného tovaru.
§ 9
Zisťovanie skutočností potrebných na vydanie rozhodnutia
(1)
Ministerstvo v konaní zisťuje najmä
a)
vývoj rastu dovozu dovážaného tovaru, relatívne alebo absolútne vo vzťahu k výrobe
rovnakého alebo podobného tovaru vyrábaného domácim výrobným odvetvím v množstevných
a hodnotových ukazovateľoch za posledné tri roky predchádzajúce dňu podania návrhu,
b)
podmienky, za ktorých sa dovoz zvýšeného množstva dovážaného tovaru uskutočňuje (ceny,
kvalita, podmienky predaja, podiel dovážaného tovaru na domácom trhu a zmeny v predaji
tuzemského tovaru – ceny, množstvo, kvalita, predajnosť tuzemského tovaru, rast nepredajných
zásob a pod.),
c)
závažné skutočnosti objektívnej a merateľnej povahy pôsobiace na vzniknutú situáciu
v domácom výrobnom odvetví, ktoré spôsobili alebo môžu spôsobiť vážnu ujmu domácemu
výrobnému odvetviu v dôsledku dovozu zvýšeného množstva dovážaného tovaru,
d)
vplyv dovozu zvýšeného množstva dovážaného tovaru na ekonomické ukazovatele domáceho
výrobného odvetvia za sledované obdobie, najmä na ceny, zisk, resp. stratu, produktivitu,
využitie výrobných kapacít, nepredajné zásoby, návratnosť investícií, zamestnanosť,
tok peňazí, schopnosť získať kapitál alebo investície, podiel dovážaného tovaru a
tuzemského tovaru na trhu,
e)
vývoznú schopnosť krajiny vývozu tovaru v čase podania návrhu a predpoklad ďalšieho
rastu dovozu tovaru,
f)
rozsah poškodenia domáceho výrobného odvetvia alebo jeho predpokladaného poškodenia
a príčinné súvislosti medzi dovozom zvýšeného množstva dovážaného tovaru a spôsobenou
vážnou ujmou alebo hrozbou vážnej ujmy, pričom činitele, ktoré nie sú v príčinnej
súvislosti so spôsobenou vážnou ujmou alebo jej hrozbou, sa do poškodenia domáceho
výrobného odvetvia nezapočítavajú.
(2)
Ak navrhovateľ žiada rozhodnúť o uplatnení dočasného ochranného opatrenia, ministerstvo
okrem skutočností uvedených v odseku l zisťuje aj to, či nárast dovozu zvýšeného množstva
dovážaného tovaru sa uskutočňuje za takých podmienok, že oneskoreným vydaním rozhodnutia
o uplatnení ochranných opatrení môže byť spôsobená nenapraviteľná alebo len ťažko
napraviteľná ujma domácemu výrobnému odvetviu.
§ 10
Dokazovanie
(1)
V priebehu konania ministerstvo umožní účastníkom konania predkladať informácie a
dôkazy, ktoré sú dôležité na objasnenie skutkového stavu veci. Ministerstvo o ústne
poskytnutej informácii vyhotoví úradný záznam.
(2)
Osoby uvedené v odseku 1 sú povinné ministerstvu poskytnúť informácie a dôkazy v
lehote do 30 dní odo dňa doručenia vyžiadania ministerstva. V odôvodnených prípadoch
môže ministerstvo na základe žiadosti účastníka konania túto lehotu primerane predĺžiť.
(3)
Na posúdenie, či sa uskutočnil dovoz zvýšeného množstva dovážaného tovaru, v ktorého
dôsledku bola spôsobená alebo hrozí vážna ujma domácemu výrobnému odvetviu, sú ministerstvá
a iné orgány štátnej správy povinné na základe vyžiadania ministerstva poskytnúť potrebné
informácie a dôkazy, ktoré môžu mať význam pre konanie a rozhodnutie.
(4)
Ministerstvo môže vyžiadať informácie a dôkazy aj od dotknutých osôb iných štátov,
ak o tom informuje príslušný orgán dotknutého štátu a ak tento v lehote určenej ministerstvom
nepodá proti jeho vyžiadaniu námietky.
§ 11
Poskytovanie informácií účastníkom konania
Ministerstvo v priebehu konania umožní účastníkom konania oboznámiť sa so všetkými
informáciami a dôkazmi, ktoré sú dôležité pre rozhodnutie. Ku všetkým dôkazom a informáciám
sa môžu účastníci konania vyjadriť písomne v lehote, ktorú určí ministerstvo. Lehota
na vyjadrenie nesmie byť kratšia ako l5 dní a dlhšia ako 30 dní.
§ 12
Ochrana dôverných informácií
(1)
Na účely tohto zákona dôvernou informáciou sa rozumie informácia, ktorej zverejnenie
by znamenalo významnú výhodu pre iné osoby alebo ktorá by mala nepriaznivý vplyv na
osobu, ktorá túto informáciu poskytla.
(2)
Dôvernú informáciu poskytnutú na účely konania nie je možné zverejniť bez súhlasu
toho, kto ju poskytol. Ten, kto ju poskytol, je však povinný predložiť nedôverné zhrnutie
tejto informácie alebo uviesť dôvody, prečo zhrnutie neposkytne. Ak ministerstvo dospeje
k záveru, že požiadavka na zachovanie dôvernosti nie je oprávnená a ten, kto túto
informáciu poskytol, nie je ochotný súhlasiť s jej zverejnením alebo so zverejnením
jej nedôverného zhrnutia, ministerstvo nemusí vziať do úvahy túto informáciu pri posudzovaní
veci.
(3)
Poskytnutá dôverná informácia sa môže použiť len na účely, na ktoré bola vyžiadaná.
(4)
Osoby, ktoré prichádzajú v priebehu konania do styku s dôvernými informáciami, sú
povinné zachovať o nich mlčanlivosť a dbať o ich náležité utajenie.
§ 13
Ústne prerokovanie veci
(1)
Ministerstvo nariadi ústne prerokovanie veci, ak o to požiada účastník konania. Ministerstvo
v rámci ústneho konania umožní jeho účastníkom vzájomne konfrontovať ich protichodné
stanoviská.
(2)
Oznámenie o termíne ústneho prerokovania veci ministerstvo uverejní aj v Obchodnom
vestníku.
(3)
Ministerstvo pri ústnom prerokúvaní prihliada len na informácie a dôkazy podané písomnou
formou a v určenej lehote.
§ 14
Zastavenie konania
(1)
Ministerstvo zastaví konanie, ak zistí, že nie sú splnené podmienky na uplatnenie
ochranných opatrení podľa tohto zákona.
(2)
Rozhodnutie o zastavení konania doručí ministerstvo účastníkom konania. Zároveň vydanie
tohto rozhodnutia oznámi Svetovej obchodnej organizácii a uverejní v Obchodnom vestníku.
(3)
Proti rozhodnutiu o zastavení konania nemožno podať opravný prostriedok.
§ 15
Oznamovacia povinnosť pred uplatnením ochranných opatrení
(1)
Ak ministerstvo v konaní zistí, že dovoz zvýšeného množstva dovážaného tovaru spôsobil
vážnu ujmu alebo že hrozí spôsobiť vážnu ujmu domácemu výrobnému odvetviu, oznámi
to účastníkom konania a Svetovej obchodnej organizácii. Toto oznámenie obsahuje
a)
podrobný popis dovážaného tovaru (technické údaje, označenie, fyzikálne vlastnosti
a použitie vrátane jeho označenia v nomenklatúre),
b)
krajinu vývozu tovaru,2)
c)
podrobný popis tuzemského tovaru (technické údaje, označenie, fyzikálne vlastnosti
a použitie vrátane jeho označenia v nomenklatúre),
d)
skutočnosti, ktoré preukazujú, že dovoz zvýšeného množstva dovážaného tovaru spôsobil
vážnu ujmu alebo jej hrozbu domácemu výrobnému odvetviu, ktoré vyrába rovnaký alebo
podobný tovar,
e)
navrhované ochranné opatrenie, dátum začatia jeho uplatňovania, predpokladanú dobu
jeho trvania a časový harmonogram postupnej liberalizácie,
f)
ak ide o predĺženie ochranných opatrení (§ 22 ods. 2), aj dôkaz, ako prebieha v domácom výrobnom odvetví proces prispôsobovania sa podmienkam
na trhu,
g)
ak sa má uplatniť dočasné ochranné opatrenie, v oznámení sa uvedú aj skutočnosti
jednoznačne preukazujúce nevyhnutnosť uplatnenia dočasného ochranného opatrenia vzhľadom
na možnosť vzniku nenapraviteľnej alebo len ťažko napraviteľnej vážnej ujmy domácemu
výrobnému odvetviu v prípade oneskoreného uplatnenia ochranného opatrenia; v takomto
prípade sa zároveň uvedie aj sadzba zvýšeného dovozného cla, ktorým bude zaťažený
dovážaný tovar, a dátum začatia a skončenia uplatňovania tohto dočasného ochranného
opatrenia.
(2)
Oznámenie podľa odseku 1 ministerstvo bezodkladne uverejní v Obchodnom vestníku.
(3)
Ministerstvo v lehote, ktorú určí v oznámení podľa odseku 1, umožní dovozcom a vývozcom
dovážaného tovaru a tuzemským výrobcom rovnakého alebo podobného tovaru a iným osobám,
ktoré majú na výsledku konania oprávnený záujem, overiť si skutočnosti uvedené v oznámení
podľa odseku 1 a konzultovať názory na navrhované ochranné opatrenie s cieľom zmierniť
dopad nepriaznivých účinkov ochranného opatrenia na ich obchodné záujmy.
§ 16
Dočasné ochranné opatrenie
(1)
Vo výnimočných prípadoch, ak ministerstvo po preskúmaní návrhu zistí, že oneskorenie
uplatnenia ochranného opatrenia by mohlo spôsobiť domácemu výrobnému odvetviu nenapraviteľnú
alebo len ťažko napraviteľnú vážnu ujmu, môže rozhodnúť o uplatnení dočasného ochranného
opatrenia. Lehota na rozhodnutie o uplatnení dočasného ochranného opatrenia je do
60 dní odo dňa podania návrhu.
(2)
Ak ministerstvo rozhodne o uplatnení dočasného ochranného opatrenia, začne zároveň
šetrenie na uplatnenie ochranného opatrenia (§ 17).
(3)
Dočasné ochranné opatrenie sa uplatní vo forme zvýšenej sadzby dovozného cla alebo
určením cla, ak sa uskutočňoval dovoz tovaru bez cla (ďalej len „zvýšené dovozné clo“)
na dovážaný tovar. Toto zvýšené dovozné clo je dovozca povinný zaplatiť pri prepustení
tovaru do colného režimu voľný obeh.4) Ak dovozca zvýšené dovozné clo neuhradí, colnica tovar neprepustí do colného režimu
voľný obeh.
(4)
Suma získaná zaplatením zvýšeného dovozného cla nesmie byť vyššia ako predpokladaná
výška vážnej ujmy, ktorú spôsobil alebo hrozí spôsobiť dovoz zvýšeného množstva dovážaného
tovaru domácemu výrobnému odvetviu.
(5)
Zvýšené dovozné clo vyberajú colné orgány. Zvýšené dovozné clo je príjmom štátneho
rozpočtu.
(6)
Dočasné ochranné opatrenie možno uložiť najdlhšie na dobu 200 dní nasledujúcich po
sebe, najviac však do uloženia ochranných opatrení (§ 17).
(7)
Ak sa preukáže počas uplatňovania dočasného ochranného opatrenia, že dovoz zvýšeného
množstva dovážaného tovaru nespôsobil vážnu ujmu domácemu výrobnému odvetviu, ministerstvo
rozhodnutím zruší dočasné ochranné opatrenie.
(8)
Na základe rozhodnutia ministerstva podľa odseku 7 alebo podľa § 14 sumu zaplateného dočasne zvýšeného dovozného cla alebo jeho časť vráti dovozcovi ten
colný orgán, ktorému bolo toto clo zaplatené, a to do 60 dní odo dňa doručenia uvedených
rozhodnutí ministerstva účastníkom konania.
(9)
Rozhodnutie o uplatnení dočasného ochranného opatrenia obsahuje
a)
výrok,
b)
odôvodnenie,
c)
poučenie o opravnom prostriedku.
(10)
Výrok rozhodnutia podľa odseku 9 obsahuje
a)
ustanovenie právneho predpisu, na ktorého základe sa rozhodlo,
b)
označenie navrhovateľa a označenie dovážaného tovaru vrátane nomenklatúry, na ktorý
sa uplatňuje dočasné ochranné opatrenie,
c)
sadzbu zvýšeného dovozného cla,
d)
dátum začatia a skončenia dočasného ochranného opatrenia.
(11)
V odôvodnení rozhodnutia ministerstvo uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom na
rozhodnutie, a zdôvodní nevyhnutnosť uplatnenia dočasného opatrenia.
(12)
Rozhodnutie o zrušení dočasného ochranného opatrenia obsahuje
a)
výrok,
b)
odôvodnenie,
c)
poučenie o opravnom prostriedku.
(13)
Výrok rozhodnutia podľa odseku 12 obsahuje
a)
ustanovenie právneho predpisu, na ktorého základe sa vydáva,
b)
číslo a dátum zrušovaného rozhodnutia o dočasnom ochrannom opatrení,
c)
sadzbu dovozného cla po zrušení rozhodnutia o dočasnom ochrannom opatrení,
d)
dátum účinnosti rozhodnutia o zrušení rozhodnutia o dočasnom ochrannom opatrení.
(14)
V odôvodnení rozhodnutia ministerstvo uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom na
rozhodnutie.
(15)
Rozhodnutie o uplatnení dočasného ochranného opatrenia a rozhodnutie o zrušení dočasného
ochranného opatrenia ministerstvo doručí účastníkom konania a Ministerstvu financií
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“); oznámenie o vydaní týchto
rozhodnutí ministerstvo súčasne zašle Svetovej obchodnej organizácii a uverejní ho
aj v Obchodnom vestníku.
(16)
Proti rozhodnutiu o uplatnení dočasného ochranného opatrenia môže účastník konania
podať rozklad v lehote do 15 dní od jeho doručenia. Podaný rozklad nemá odkladný účinok.
(17)
O rozklade rozhoduje minister na základe návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie.
Ak rozhodnutie ministerstva nie je v súlade s týmto zákonom, minister rozhodnutie
zruší, inak rozhodnutie potvrdí.
(18)
Proti rozhodnutiu o zrušení rozhodnutia o dočasnom ochrannom opatrení nie je prípustný
opravný prostriedok.
§ 17
Ochranné opatrenie
(1)
Ak ministerstvo na základe vykonaného šetrenia zistí, že došlo k dovozu zvýšeného
množstva dovážaného tovaru a za takých podmienok, že to spôsobilo vážnu ujmu alebo
hrozí spôsobiť vážnu ujmu domácemu výrobnému odvetviu, a ak bol dodržaný postup podľa
tohto zákona, môže rozhodnúť o uplatnení ochranného opatrenia.
(2)
Ochranné opatrenie sa uplatní
a)
zavedením zvýšeného dovozného cla na dovážaný tovar alebo
b)
určením povoleného ročného množstva dovážaného tovaru.
(3)
Pri uplatnení ochranného opatrenia podľa odseku 2 písm. a) sa postupuje podľa § 16 ods. 3 až 5.
(4)
Pri uplatnení ochranného opatrenia podľa odseku 2 písm. b) ministerstvo určí povolené
ročné množstvo dovážaného tovaru tak, aby sa neznížilo ročné množstvo dovozu tovaru
pod úroveň priemeru dovozu za posledné tri roky pred uplatnením ochranného opatrenia,
ak sa jasne nepreukáže, že na zabránenie alebo na odstránenie vážnej ujmy spôsobenej
domácemu výrobnému odvetviu je potrebná iná úroveň povoleného ročného množstva dovozu
tovaru.
(5)
Ochranné opatrenie sa neuplatní na dovoz tovaru pochádzajúceho z rozvojovej krajiny,
ktorá je členom Svetovej obchodnej organizácie, pokiaľ podiel dovozu tohto tovaru
z tejto krajiny nepresiahne 3 % z celkového objemu dovážaného tovaru do Slovenskej
republiky, za predpokladu, že dovoz z rozvojových krajín s podielom nižším ako 3 %
spolu nepredstavuje viac ako 9 % z celkového objemu dovážaného tovaru do Slovenskej
republiky.
(6)
Pri posudzovaní ochranných opatrení ministerstvo rozhodne o tom, ktorý druh ochranného
opatrenia (odsek 2) sa v danom prípade uplatní ako najvhodnejší na zabránenie alebo
na odstránenie vážnej ujmy a na uľahčenie prispôsobovania sa domáceho výrobného odvetvia
podmienkam trhu.
(7)
Ak ministerstvo povolené ročné množstvo dovážaného tovaru rozdelí na kvóty medzi
dodávateľské krajiny, takéto rozdelenie vykoná na základe dohody so všetkými krajinami,
ktoré majú podstatný dodávateľský záujem na dovoze tovaru do Slovenskej republiky.
(8)
Ak nie je možné dohodnúť rozdelenie povoleného ročného množstva na kvóty podľa odseku
7, ministerstvo rozdelí povolené ročné množstvo na krajiny, ktoré majú podstatný dodávateľský
záujem na dovážaní tovaru, podľa podielov alebo hodnoty ich dovozu tovaru na celkovom
dovoze tovaru do Slovenskej republiky počas predchádzajúceho trojročného obdobia,
pričom sa berú do úvahy aj okolnosti, ktoré mohli alebo môžu ovplyvniť obchod s dovážaným
tovarom.
§ 18
Náležitosti rozhodnutia
(1)
Rozhodnutie o uplatnení ochranného opatrenia musí mať vždy písomnú formu.
(2)
Rozhodnutie o uplatnení ochranného opatrenia obsahuje
a)
výrok,
b)
odôvodnenie,
c)
poučenie o opravnom prostriedku.
(3)
Výrok rozhodnutia podľa odseku 2 obsahuje
a)
ustanovenie právneho predpisu, na ktorého základe sa rozhodlo,
b)
označenie navrhovateľa a označenie dovážaného tovaru,
c)
označenie krajiny vývozu dovážaného tovaru,
d)
sadzbu zvýšeného dovozného cla alebo výšku povoleného ročného množstva dovážaného
tovaru a rozdelenie kvóty pre jednotlivé krajiny,
e)
dobu, na ktorú sa ochranné opatrenie uplatňuje,
f)
časový harmonogram postupnej liberalizácie ochranného opatrenia,
g)
termín kontrolného preskúmania opodstatnenosti uplatňovania ochranného opatrenia.
(4)
V odôvodnení rozhodnutia ministerstvo uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom na
rozhodnutie, zdôvodnenie vážnej ujmy alebo jej hrozby domácemu výrobnému odvetviu
a príčinnú súvislosť medzi touto vážnou ujmou a zvýšeným množstvom dovážaného tovaru.
(5)
V rozhodnutí sa vždy uvedie aj dátum vydania rozhodnutia, meno, priezvisko a funkcia
osoby konajúcej v mene ministerstva a jej podpis. Rozhodnutie sa opatrí odtlačkom
úradnej pečiatky.
§ 19
Lehota na rozhodnutie
O uplatnení ochranných opatrení (§ 17) ministerstvo rozhodne do šiestich mesiacov, v zložitých prípadoch do deviatich mesiacov
od začatia konania.
§ 20
Doručovanie rozhodnutia
Rozhodnutie o uplatnení ochranného opatrenia (§ 17) ministerstvo doručí účastníkom konania a ministerstvu financií; oznámenie o vydaní
rozhodnutia o uplatnení ochranného opatrenia doručí aj Svetovej obchodnej organizácii
a zároveň toto oznámenie uverejní v Obchodnom vestníku.
§ 21
Rozklad
(1)
Proti rozhodnutiu ministerstva vydanom podľa § 17 môže účastník konania podať v lehote 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia rozklad.
Podaný rozklad nemá odkladný účinok.
(2)
O rozklade rozhoduje minister na základe návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie.
Ak rozhodnutie ministerstva nie je v súlade s týmto zákonom, minister rozhodnutie
zruší, inak rozhodnutie potvrdí.
§ 22
Doba trvania ochranných opatrení a preskúmavanie opodstatnenosti ich ďalšieho uplatňovania
(1)
Ochranné opatrenie ministerstvo bude uplatňovať len v rozsahu a počas obdobia, ktoré
je nevyhnutné na zabránenie alebo na odstránenie vážnej ujmy spôsobenej domácemu výrobnému
odvetviu a na uľahčenie jeho prispôsobenia sa podmienkam trhu. Obdobie uplatňovania
ochranného opatrenia nepresiahne štyri roky, pokiaľ túto dobu ministerstvo nepredĺži.
(2)
Ministerstvo rozhodne o predĺžení uplatňovania ochranného opatrenia len na základe
vykonaného šetrenia a dokazovania podľa § 10 a 11, a to za predpokladu, že navrhovateľ poskytne ministerstvu dostatočné dôkazy, že
ochranné opatrenie je aj naďalej nevyhnutné na zabránenie alebo na odstránenie vážnej
ujmy domácemu výrobnému odvetviu, a keď navrhovateľ preukáže prispôsobovanie sa domáceho
výrobného odvetvia podmienkam trhu.
(3)
Celkové obdobie uplatňovania ochranného opatrenia nesmie byť dlhšie ako osem rokov.
Do tejto doby trvania ochranného opatrenia sa započítava aj obdobie, počas ktorého
sa uplatňovalo dočasné ochranné opatrenie.
(4)
Ochranné opatrenie uplatňované po predĺžení pôvodne určenej doby platnosti nemôže
obmedzovať dovoz tovaru viac, ako ho obmedzovalo predchádzajúce ochranné opatrenie
pri skončení doby jeho platnosti.
(5)
Ochranné opatrenie na dovoz dovážaného tovaru uplatňované po 1. januári 1995 možno
opätovne uplatniť na ten istý tovar, ak od skončenia uplatňovania ochranného opatrenia
uplynula doba rovnajúca sa dobe trvania ochranného opatrenia, najmenej však dva roky.
(6)
Pri dodržaní podmienky uvedenej v odseku 3 môže ministerstvo opätovne rozhodnúť o
uplatnení ochranného opatrenia na dovoz toho istého dovážaného tovaru, ak doba opätovne
uplatneného ochranného opatrenia nepresiahne 180 dní, za predpokladu, že
a)
uplynul najmenej jeden rok od uplatňovania ochranného opatrenia a
b)
takéto ochranné opatrenie nebolo uplatnené na ten istý tovar viac ako dvakrát v päťročnom
období, ktoré bezprostredne predchádza dňu opätovného uplatnenia nového ochranného
opatrenia.
(7)
Ak sa ochranné opatrenie uplatňuje po dobu dlhšiu ako jeden rok, ministerstvo pravidelne
ročne preskúmava opodstatnenosť jeho uplatňovania s cieľom postupnej liberalizácie
ochranného opatrenia s ohľadom na stav prispôsobovania sa domáceho výrobného odvetvia
podmienkam trhu s predmetným tovarom. Ten, kto navrhol ochranné opatrenie, je povinný
na požiadanie ministerstva predložiť informácie a dôkazy o stave prispôsobovania sa
domáceho výrobného odvetvia podmienkam trhu.
(8)
Ak sa ochranné opatrenie uplatňuje dlhšie ako tri roky, najneskôr v polovici dĺžky
trvania ochranného opatrenia ministerstvo preskúma jeho účinky a podľa výsledkov preskúmania
ponechá ochranné opatrenie v platnosti alebo určí postup liberalizácie dovozu tovaru,
alebo rozhodnutie o uplatňovaní ochranného opatrenia zruší.
(9)
Na konanie podľa odsekov 2 až 8 sa primerane vzťahujú § 17 až 21.
§ 23
Vykonanie rozhodnutí o ochranných opatreniach
(1)
Právoplatné rozhodnutia o uplatnení zvýšeného dovozného cla podľa § 16 a § 17 ods. 2 písm. a) a ods. 3 a o predĺžení doby uplatňovania zvýšeného dovozného cla podľa § 22 ods. 2 ministerstvo predloží ministerstvu financií, ktoré zabezpečí vyberanie zvýšeného
dovozného cla počas obdobia určeného v rozhodnutí ministerstva. Sadzbu zvýšeného dovozného
cla na návrh ministerstva a ministerstva financií ustanoví vláda v Colnom sadzobníku.5)
(2)
Právoplatné rozhodnutia, ktorými sa zrušilo alebo upravilo uplatňovanie zvýšeného
dovozného cla uloženého podľa § 16, 17 a 22 ministerstvo predloží ministerstvu financií, ktoré zabezpečí vyberanie upraveného
dovozného cla podľa rozhodnutia ministerstva. Sadzbu upraveného dovozného cla na návrh
ministerstva a ministerstva financií ustanoví vláda v Colnom sadzobníku.5)
(3)
Ministerstvo na základe rozhodnutia o určení povoleného ročného množstva dovážaného
tovaru, rozhodnutia o predĺžení alebo o zrušení tohto ochranného opatrenia ustanoví
všeobecne záväzným právnym predpisom povolené ročné množstvo dovážaného tovaru a kvóty
dovozu pre jednotlivé dodávateľské krajiny.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 24
Spoločné ustanovenie
(1)
Na konanie podľa tohto zákona sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní6) s výnimkou ustanovení o doručovaní a počítaní lehôt.
(2)
Rozhodnutia podľa tohto zákona sú preskúmateľné súdom podľa osobitného zákona.7)
§ 25
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 1997.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
1)
§ 2 písm. d) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1996 Z. z. Colný zákon.
3)
5)
6)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
7)
Zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.