327/1997 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.1998 - 30.04.2004 | |
| 3. | 01.05.2004 - 28.02.2005 | 132/2004 Z. z. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 327/1997 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o kontrolách technického stavu vozidiel |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 20.10.1997 |
| Dátum vyhlásenia: | 09.12.1997 |
| Autor: | Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 315/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách |
| 132/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 327/1997 Z. z. o kontrolách technického stavu vozidiel |
| 725/2004 Z. z. | Zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
327
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
z 20. októbra 1997
o kontrolách technického stavu vozidiel
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
podľa § 107 ods. 10 a podľa § 130 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách ustanovuje:
§ 1
Všeobecné ustanovenia
(1)
Kontroly technického stavu vozidiel (ďalej len „kontrola“) sa členia na
a)
pravidelné kontroly,
b)
kontroly pred schválením technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla na premávku,
c)
zvláštne kontroly,
d)
administratívne kontroly,
e)
kontroly na prepravu nebezpečných vecí,1)
f)
kontroly na vydanie prepravného povolenia,2)
g)
opakované kontroly.
(2)
Kontrolu podľa odseku 1 písm. a) a b) nenahrádza kontrola podľa odseku 1 písm. c)
až f).
(3)
Kontrolu podľa odseku 1 písm. a) až f) možno vykonať podľa voľby držiteľa vozidla
v ktorejkoľvek stanici technickej kontroly,3) ktorá je oprávnená na jej vykonanie.4) Kontrolu môže vykonať iba fyzická osoba, ktorej bolo udelené osvedčenie o odbornej
spôsobilosti5) (ďalej len „kontrolný technik“). Opakovaná kontrola sa môže vykonať len v tej stanici
technickej kontroly, ktorá vykonala predchádzajúcu kontrolu; inak sa musí vykonať
nová kontrola v plnom rozsahu.
(4)
Vozidlo sa musí na kontrolu pristaviť čisté, nezaťažené, s povinnou výbavou.6) Vozidlo záchrannej služby určené na prepravu infekčných materiálov alebo pacientov
s infekčnými chorobami, vozidlo určené na prepravu uhynutých zvierat a vozidlo pohrebnej
služby sa musí na kontrolu pristaviť vydezinfikované. Kontrola vozidla sa nevykoná,
ak nemožno naštartovať motor, ak má vozidlo zjavne neúplné výfukové potrubie, ak je
zistený zjavný únik prevádzkových médií alebo má poruchu na plynovom zariadení.
(5)
Pred začatím kontroly musí držiteľ vozidla alebo vodič vozidla predložiť na kontrolu
a)
vykonávanú podľa odseku 1 písm. a), c), d), e) a f) technický preukaz vozidla7) alebo jeho overenú kópiu a osvedčenie o evidencii vozidla;8) ak ide o vozidlo poháňané plynom, aj písomné potvrdenie o technickej spôsobilosti
plynového zariadenia,9) alebo ak ide o vozidlo poháňané elektrickým trakčným zariadením, aj písomné potvrdenie
o technickej spôsobilosti elektrického trakčného zariadenia,10)
b)
vykonávanú podľa odseku 1 písm. b) doklady v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom11) na schválenie technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla,
c)
vykonávanú podľa odseku 1 písm. g) okrem dokladov podľa písmena a) alebo b) aj protokol
z predchádzajúcej kontroly,
d)
potvrdenie o vykonanej dezinfekcii, ak ide o vozidlo uvedené v odseku 4.
(6)
Pri kontrole musí byť prítomný držiteľ vozidla alebo vodič vozidla. Na kontrolnej
linke vedie vozidlo kontrolný technik alebo na jeho pokyn vodič vozidla, napríklad
pri nájazde na kontrolnú linku alebo na kontrolné zariadenie. Skúšobnú jazdu s vozidlom
môže kontrolný technik vykonať len so súhlasom držiteľa vozidla alebo vodiča vozidla
a so súhlasom osoby oprávnenej prevádzkovať stanicu technickej kontroly4) (ďalej len „oprávnená osoba“).
(7)
Počas kontroly nesmie kontrolný technik nastavovať ani opravovať kontrolované vozidlo
s výnimkou nastavenia svetlometov, ak to technický stav a prístupnosť nastavovacích
prvkov umožňuje.
§ 2
Lehoty kontrol
(1)
Pravidelnej kontrole podlieha vozidlo, ktoré je evidované v Slovenskej republike
a je v trvalej premávke,14)
a)
b)
c)
kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4,15) vozidlo používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú
službu plynárenských zariadení,17) vozidlo používané na taxislužbu,18) vozidlo požičovne automobilov19) a vozidlo autoškoly schválené na cvičné účely20) v lehote jedného roku po jeho prvom prihlásení do evidencie16) a potom periodicky v jednoročných lehotách,
d)
(2)
Ak vozidlo uvedené v odseku 1 písm. a), c), d) a e) nebolo podrobené pravidelnej
kontrole alebo už nemá platný doklad o kontrole a od jeho prvého prihlásenia do evidencie16) uplynula lehota ustanovená na vykonanie kontroly, držiteľ vozidla je povinný bez
vyzvania zabezpečiť vykonanie pravidelnej kontroly v lehote jedného roku po nadobudnutí
účinnosti tejto vyhlášky.
(3)
Vozidlo kategórie T, OT1 až OT4 a L113) musí byť prvýkrát podrobené pravidelnej kontrole počnúc dňom, ktorý určí ministerstvo.
§ 3
Rozsah kontroly
(1)
Pravidelná kontrola sa vykonáva v lehotách ustanovených v § 2 v rozsahu overenia
a)
dokladov podľa § 1 ods. 5 písm. a),
b)
stavu a činností mechanizmov a zariadení vozidla, jeho súčastí, výstroja a výbavy
z hľadiska plnenia ustanovených podmienok.22)
(2)
Kontrola pred schválením technickej spôsobilosti vozidla na premávku sa vykonáva
mimo lehôt ustanovených v § 2 v rozsahu overenia
a)
dokladov podľa § 1 ods. 5 písm. b),
(3)
(4)
Administratívna kontrola sa vykonáva mimo lehôt ustanovených v § 2 na žiadosť držiteľa vozidla na účel vydania Protokolu o kontrole technického stavu
vozidla, Osvedčenia o kontrole technického stavu vozidla a nalepenia vyznačenej kontrolnej
nálepky v čiastočnom rozsahu pravidelnej kontroly podľa odseku 1 písm. a).
(5)
Kontrola na prepravu nebezpečných vecí1) sa vykonáva mimo lehôt ustanovených v § 2 na žiadosť držiteľa vozidla v rozsahu pravidelnej kontroly podľa odseku 1 a overenia
a)
dokladu o schválení vozidla na prepravu nebezpečných vecí,1)
b)
dokladov o periodickej skúške vybraných tlakových zariadení a meraní elektrických
odporov.1)
(6)
Kontrola na vydanie prepravného povolenia2) sa vykonáva mimo lehôt ustanovených v § 2 na žiadosť držiteľa vozidla v rozsahu pravidelnej kontroly podľa odseku 1 a overenia
dokladu vydaného výrobcom alebo hromadným dovozcom vozidla25) o zhodnosti vozidla so štandardmi emisií znečisťujúcich látok a hluku.
(7)
Pri kontrole podľa § 1 ods. 1 písm. a), e) a f) sa opakovaná kontrola vykonáva v rozsahu overenia odstránenia zistených chýb do 30
dní odo dňa vykonania predchádzajúcej kontroly a pri kontrole podľa § 1 ods. 1 písm. b) do troch mesiacov odo dňa vykonania predchádzajúcej kontroly; v ostatných prípadoch
sa musí vykonať v plnom rozsahu.
(8)
Všetky kontroly podľa § 1 ods. 1 sa vykonávajú podľa metód a metodík schválených ministerstvom a zverejnených v publikačnom
prostriedku ministerstva.
§ 4
Výsledok a hodnotenie technického stavu vozidla
(1)
Pri pravidelnej kontrole sa technický stav vozidla alebo funkcia jednotlivých mechanizmov
vozidla hodnotí štvorstupňovou klasifikáciou takto:
a)
1. stupeň – stav bez chýb,
b)
2. stupeň – stav mechanizmov s ľahkou chybou, ktorá nemá vplyv na bezpečnosť cestnej
premávky, vyznačovanou v Protokole o kontrole technického stavu vozidla písmenom „A“,
c)
3. stupeň – stav mechanizmov s vážnou chybou, ktorá zjavne ovplyvňuje prevádzkové
vlastnosti vozidla, ale bezprostredne neohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, a stav
mechanizmov s vážnou chybou, ktorá nepriaznivo pôsobí na životné prostredie a pozemné
komunikácie, vyznačovanou v Protokole o kontrole technického stavu vozidla písmenom
„B“,
d)
4. stupeň – stav mechanizmov s nebezpečnou chybou, ktorá bezprostredne ohrozuje prevádzkové
vlastnosti vozidla, bezpečnosť cestnej premávky, bezpečnosť osôb a majetku, životné
prostredie alebo poškodzuje pozemné komunikácie, vyznačovanou v Protokole o kontrole
technického stavu vozidla písmenom „C“.
(2)
Na základe vyhodnotenia technického stavu vozidla a funkcie jednotlivých mechanizmov
je vozidlo
a)
technicky spôsobilé na cestnú premávku, ak sa na jeho mechanizmoch nezistili žiadne
chyby alebo ak sa zistili len ľahké chyby vyznačené v Protokole o kontrole technického
stavu vozidla písmenom „A“,
b)
dočasne technicky spôsobilé na cestnú premávku, ak sa na jeho mechanizmoch zistila
vážna chyba alebo vážne chyby vyznačené v Protokole o kontrole technického stavu vozidla
písmenom „B“. Po odstránení chýb musí byť vozidlo podrobené opakovanej kontrole v
lehote troch mesiacov od vykonania predchádzajúcej kontroly; inak sa vozidlo považuje
za technicky nespôsobilé na cestnú premávku,
c)
technicky nespôsobilé na cestnú premávku,26) ak sa na jeho mechanizmoch zistila nebezpečná chyba alebo nebezpečné chyby vyznačené
v Protokole o kontrole technického stavu vozidla písmenom „C“.
(3)
Výsledok kontroly, vyhodnotenie technického stavu vozidla a závery o technickej spôsobilosti
vozidla a o nespôsobilosti vozidla na cestnú premávku musí oprávnená osoba evidovať
v informačnom systéme v rozsahu a spôsobom ustanovenými v prílohe č. 1.
(4)
Výsledok kontroly, vyhodnotenie technického stavu a závery o technickej spôsobilosti
vozidla a technickej nespôsobilosti vozidla na cestnú premávku v sieti staníc technickej
kontroly musí ministerstvom poverená organizácia (ďalej len „poverená organizácia“)
evidovať v informačnom systéme v rozsahu a spôsobom ustanovenými v prílohe č. 1.
(5)
Počnúc dňom, ktorý určí ministerstvo, musí oprávnená osoba a poverená organizácia
výsledok kontroly, vyhodnotenie technického stavu vozidla a závery o technickej spôsobilosti
vozidla na cestnú premávku evidovať v automatizovanom informačnom systéme v rozsahu
a spôsobom ustanovenými v prílohe č. 2.
§ 5
Vyznačovanie výsledku kontroly
(1)
Ak sa vozidlo vyhodnotilo ako technicky spôsobilé na cestnú premávku, výsledok kontroly
spolu s lehotou platnosti kontroly podľa § 2 vyznačí kontrolný technik do Protokolu o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenia
o kontrole technického stavu vozidla a do Technického preukazu vozidla (časti IV –
Kontroly technického stavu motorového – prípojného vozidla). Zároveň lehotu platnosti
kontroly vyznačí (perforuje) na kontrolnej nálepke, ktorú nalepí na zadnú tabuľku
s evidenčným číslom.
(2)
Ak sa vozidlo vyhodnotilo ako dočasne technicky spôsobilé na cestnú premávku, postupuje
sa podľa odseku 1 tak, že lehota platnosti kontroly sa vyznačí podľa § 4 ods. 2 písm. b).
(3)
Ak sa vozidlo vyhodnotilo ako technicky nespôsobilé na cestnú premávku,26) výsledok kontroly vyznačí kontrolný technik do Protokolu o kontrole technického stavu
vozidla bez vyznačenia lehoty podľa § 2. Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla a kontrolná nálepka sa nevyznačuje
a nevydáva. Nevykoná sa ani zápis o lehote platnosti kontroly do Technického preukazu
vozidla.
(4)
Ak sa počas platnosti kontroly poškodí, stratí alebo odcudzí
a)
vyznačený Protokol o kontrole technického stavu vozidla alebo Osvedčenie o kontrole
technického stavu vozidla,
b)
vyznačená (perforovaná) kontrolná nálepka nalepená na zadnú tabuľku s evidenčným
číslom,
c)
tabuľka s evidenčným číslom opatrená platnou vyznačenou (perforovanou) kontrolnou
nálepkou, alebo sa vymení,
stanica technickej kontroly, ktorá vykonala poslednú kontrolu, na základe porovnania
identifikačných údajov na vozidle s dokladmi o vozidle7),8) a s Protokolom o kontrole technického stavu vozidla alebo s Osvedčením o kontrole
technického stavu vozidla vydá nový Protokol o kontrole technického stavu vozidla,
Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla a novú kontrolnú nálepku s vyznačením
(perforovaním) pôvodnej lehoty platnosti kontroly, ak sa identifikačné údaje zhodujú
a ak na vozidle nie sú viditeľné nebezpečné chyby [§ 4 ods. 1 písm. d)].
§ 6
Doklad o vykonaní kontroly
(1)
Dokladom o vykonaní pravidelnej kontroly je vyznačený Protokol o kontrole technického
stavu vozidla alebo Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla a vyznačená (perforovaná)
kontrolná nálepka nalepená na zadnej tabuľke s evidenčným číslom.
(2)
Vzor a náležitosti Protokolu o technickej kontrole vozidla pri manuálnom vyznačovaní
výsledku kontroly sú v prílohe č. 3 a pri automatizovanom vyznačovaní výsledku kontroly v prílohe č. 4.
(3)
Vzor a náležitosti Osvedčenia o kontrole technického stavu vozidla sú v prílohe č. 5 a vzor a náležitosti kontrolnej nálepky sú v prílohe č. 6.
(4)
(5)
Dokladom o vykonaní kontroly pred schválením technickej spôsobilosti jednotlivého
vozidla na premávku je vyznačený Protokol o kontrole vozidla pred schválením technickej
spôsobilosti vozidla na premávku na pozemných komunikáciách v Slovenskej republike.
Vzor a náležitosti Protokolu o kontrole vozidla pred schválením technickej spôsobilosti
vozidla na premávku na pozemných komunikáciách v Slovenskej republike sú v prílohe č. 7.
(6)
Dokladom o vykonaní zvláštnej kontroly a administratívnej kontroly je vyznačený Protokol
o kontrole technického stavu vozidla podľa odseku 1.
(7)
Dokladom o vykonaní kontroly na prepravu nebezpečných vecí je vyznačený Protokol
o kontrole technického stavu vozidla podľa odseku 1 a Osvedčenie o schválení vozidla
na prepravu nebezpečných vecí.1) Vzor a náležitosti Osvedčenia o schválení vozidla na prepravu nebezpečných vecí sú
v prílohe č. 8.
(8)
Dokladom o vykonaní kontroly na vydanie prepravného povolenia je vyznačený Protokol
o kontrole technického stavu vozidla podľa odseku 1 a Potvrdenie o kontrole technického
stavu vozidla na vydanie prepravného povolenia.2) Vzor a náležitosti Potvrdenia o kontrole technického stavu vozidla na vydanie prepravného
povolenia2) sú v prílohe č. 9.
(9)
Dokladom o vykonaní opakovanej kontroly je vyznačený doklad podľa odsekov 1 až 8.
(10)
Prehľady o príjme a výdaji tlačív dokladov uvedených v odsekoch 1 až 8 a o príjme
a výdaji kontrolných nálepiek vedie oprávnená osoba spôsobom ustanoveným v prílohe č. 1.
(11)
Výrobu, predaj a distribúciu tlačív dokladov uvedených v odsekoch 1 až 8 a kontrolných
nálepiek v sieti staníc technickej kontroly zabezpečuje poverená organizácia, ktorá
vedie aj evidenciu vyrobených a predaných tlačív dokladov podľa odsekov 1 až 8 a kontrolných
nálepiek spôsobom ustanoveným v prílohe č. 1.
§ 7
Podmienky udeľovania oprávnenia na vykonávanie kontroly
Okresný úrad udelí fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie alebo právnickej osobe28) (ďalej len „žiadateľ“) oprávnenie na vykonávanie kontroly a prevádzkovanie stanice
technickej kontroly (ďalej len „oprávnenie“), ak
a)
pred nadobudnutím účinnosti tejto vyhlášky nebol ministerstvom udelený písomný súhlas
na zriadenie stanice technickej kontroly inému žiadateľovi v územnom obvode okresného
úradu;
b)
v územnom obvode okresného úradu nie je oprávnená osoba vykonávajúca také druhy kontroly
technického stavu, o ktorých vykonávanie sa žiadateľ uchádza; udelenie oprávnenia
je podmienené vydaním písomného súhlasu ministerstva;29)
c)
má predbežný časovo obmedzený (najviac na jeden rok) písomný súhlas okresného úradu
na zriadenie stanice technickej kontroly vydaný na základe projektovej dokumentácie
odsúhlasenej poverenou organizáciou;
d)
v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu zamestnáva najmenej troch kontrolných
technikov, ktorí spĺňajú podmienky podľa § 8 ods. 1, alebo dvoch kontrolných technikov, ak je sám kontrolným technikom;
e)
vlastní alebo má v nájme objekt spĺňajúci podmienky pracoviska stanice technickej
kontroly podľa § 20 ods. 1 a 2 alebo 1 a 4;
f)
vlastní alebo má v nájme meradlá podľa § 20 ods. 3 a 5;
g)
je hodnotený podľa § 12 ods. 2 záverom „spĺňa podmienky“.
§ 8
Podmienky udelenia osvedčenia na výkon činnosti kontrolného technika
(1)
Osvedčenie na výkon činnosti kontrolného technika (ďalej len „osvedčenie“) možno
udeliť fyzickej osobe, ak
a)
má spôsobilosť na právne úkony,
b)
je bezúhonná,
c)
má požadované vzdelanie a odbornú prax,
d)
absolvovala základné školenie podľa § 10 a overenie vedomostí a zručnosti záverečnou skúškou podľa § 11 ods. 7 so stupňom hodnotenia „prospel“.
(2)
Za bezúhonného sa považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný
čin alebo komu nebolo zrušené osvedčenie podľa § 15 ods. 3.
(3)
Požadovaným vzdelaním a odbornou praxou kontrolného technika
a)
sa rozumie, ak je súčasne vedúcim stanice technickej kontroly, skončené vysokoškolské
vzdelanie strojárskeho, elektrotechnického alebo dopravného smeru a najmenej šesťročná
odborná prax vo vývoji alebo výrobe vozidiel, alebo v prevádzke a opravách vozidiel
a vodičský preukaz v rozsahu oprávnenia na vedenie kontrolovaných vozidiel,
b)
sa rozumie, ak je súčasne zástupcom vedúceho stanice technickej kontroly, skončené
úplné stredné odborné vzdelanie strojárskeho, elektrotechnického alebo dopravného
smeru a najmenej šesťročná odborná prax vo vývoji alebo výrobe vozidiel, alebo v prevádzke
a opravách vozidiel a vodičský preukaz v rozsahu oprávnenia na vedenie kontrolovaných
vozidiel,
c)
sa rozumie skončené stredné odborné vzdelanie v odbore automechanik alebo v príbuznom
odbore, alebo v odbore autoelektrikár a najmenej šesťročná odborná prax vo vývoji
alebo výrobe vozidiel, alebo v prevádzke a opravách vozidiel, alebo skončené úplné
stredné odborné vzdelanie strojárskeho, elektrotechnického alebo dopravného smeru
a najmenej trojročná odborná prax v uvedenom odbore a vodičský preukaz v rozsahu oprávnenia
na vedenie kontrolovaných vozidiel.
§ 9
Žiadosť o udelenie oprávnenia a osvedčenia
(1)
V žiadosti o udelenie oprávnenia a osvedčenia28) žiadateľ uvádza
a)
názov (obchodné meno) a sídlo,
b)
identifikačné číslo organizácie (IČO),
c)
druhy vozidiel, ktorých kontrolu žiada vykonávať; ak žiada o vykonávanie kontroly
podľa § 1 ods. 1 písm. b), e) alebo f), musí spĺňať podmienky uvedené v odseku 4,
d)
meno, priezvisko a podpis štatutárneho orgánu a odtlačok pečiatky,
e)
dátum začatia činnosti a dátum podania žiadosti.
(2)
K žiadosti podľa odseku 1 žiadateľ pripojí
a)
predbežný písomný súhlas na zriadenie stanice technickej kontroly podľa § 7 písm. c),
b)
overený výpis zo živnostenského registra alebo z obchodného registra,
c)
čestné vyhlásenie30) štatutárneho orgánu o splnení podmienok podľa § 7 písm. b) a o tom, že odmeny kontrolných technikov nebudú závisieť od výsledkov kontrol,
d)
sídlo a opis stanice technickej kontroly vrátane rozmerov, priestorového usporiadania,
prístupových komunikácií a odstavných plôch podľa § 20 ods. 1 a 2 alebo 4 a 6,
e)
úplný zoznam meradiel a technologického vybavenia stanice technickej kontroly podľa
§ 20 ods. 3 a 5,
f)
stanovisko príslušného stavebného úradu k vhodnosti umiestnenia stanice technickej
kontroly, k jej súladu s územným plánom, s iným verejným záujmom a s ochranou životného
prostredia,
g)
stanovisko okresného hygienika k zriadeniu stanice technickej kontroly,
h)
i)
správu o overení plnenia podmienok podľa § 12 ods. 2.
(3)
K žiadosti podľa odseku 2 žiadateľ pre každú fyzickú osobu (§ 8 ods. 1) pripojí
a)
výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace,
b)
overený doklad o vzdelaní podľa § 8 ods. 3 písm. a), b) alebo c),
c)
doklad alebo čestné vyhlásenie30) preukazujúce dĺžku odbornej praxe,
d)
overený doklad pracovnej zmluvy,
e)
potvrdenie o absolvovaní základného školenia,
f)
Zápisnicu o záverečnej skúške s výsledkom hodnotenia podľa § 11 ods. 7,
g)
doklad o zaplatení správneho poplatku.32)
(4)
a)
doklad o tom, že ku dňu podania žiadosti vykonával kontroly podľa § 1 ods. 1 písm. a), c), d) a g) najmenej tri roky odo dňa nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky,
b)
potvrdenie o absolvovaní príslušného zdokonaľovacieho školenia kontrolných technikov
podľa § 10,
c)
Zápisnicu o záverečnej skúške po absolvovaní zdokonaľovacieho školenia s výsledkom
hodnotenia.
Základné školenie a zdokonaľovacie školenie
§ 10
(1)
Fyzická osoba, ktorá spĺňa podmienky podľa § 8 ods. 1 písm. a) až c), môže ako kontrolný technik vykonávať kontrolu až po absolvovaní základného školenia,
vykonaní záverečnej skúšky a udelení osvedčenia.
(2)
Obsahom základného školenia je oboznámiť sa
a)
s právnymi predpismi upravujúcimi vykonávanie kontrol, s organizáciou vykonávania
kontrol, sieťou staníc technickej kontroly a rámcovo so systémom riadenia tejto siete,
b)
so spoločenským významom činnosti kontrolných technikov a s právnymi a ekonomickými
dôsledkami záverov ich činnosti,
c)
s metódami a metodikami používanými pri vykonávaní kontrol,
d)
s vplyvom zmien technického stavu vozidiel na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
na životné prostredie a na ekonomiku premávky,
e)
s konštrukciou a funkciou meradiel a technických prostriedkov používaných pri vykonávaní
kontrol,
f)
s praktickým vykonávaním kontrol na kontrolnej linke, vyhodnocovaním a vyznačovaním
výsledku kontrol do príslušných dokladov,
g)
s vedením informačného systému oprávnenou osobou a poverenou organizáciou,
h)
s organizáciou metrologického zabezpečenia meradiel používaných pri vykonávaní kontrol.
(3)
Základné školenie trvá spravidla tri týždne a tematicky je rozdelené do 120 vyučovacích
hodín, z toho je 62 hodín teoretickej výučby, 10 hodín odbornej konzultácie, 32 hodín
praktického výcviku na kontrolných linkách a 16 hodín na overenie vedomostí. Základné
školenie organizuje a vykonáva poverená organizácia, ktorá zároveň vedie údaje o školení
v informačnom systéme.
(4)
Po absolvovaní základného školenia preukazuje fyzická osoba odbornú spôsobilosť záverečnou
skúškou z teoretických a praktických vedomostí a zo zručnosti pred skúšobnou komisiou
vymenovanou ministerstvom (ďalej len „skúšobná komisia“).
(5)
Cieľom zdokonaľovacieho školenia kontrolného technika je získať osvedčenie, ktoré
oprávňuje vykonávať kontrolu podľa § 1 ods. 1 písm. b), e) a f). Obsahom zdokonaľovacieho školenia je oboznámenie kontrolného technika
a)
s právnymi predpismi upravujúcimi schvaľovanie technickej spôsobilosti jednotlivých
vozidiel a schvaľovanie technickej spôsobilosti jednotlivých vozidiel po prestavbe
alebo
b)
s predpismi upravujúcimi kontrolu na prepravu nebezpečných vecí1), alebo
c)
s predpismi upravujúcimi vydanie prepravného povolenia.2)
(6)
Zdokonaľovacie školenie trvá spravidla týždeň a tematicky je rozdelené do 40 vyučovacích
hodín, z toho je 28 hodín teoretickej výučby, 12 hodín praktického výcviku a ďalších
osem hodín na overenie vedomostí. Zdokonaľovacie školenie organizuje a vykonáva poverená
organizácia, ktorá zároveň vedie údaje o školení v informačnom systéme.
(7)
Po absolvovaní zdokonaľovacieho školenia preukazuje kontrolný technik odbornú spôsobilosť
záverečnou skúškou z teoretických a praktických vedomostí a zo zručnosti pred skúšobnou
komisiou.
§ 11
(1)
Odbornou spôsobilosťou sa rozumie súbor odborných vedomostí a zručnosti pri vykonávaní
kontroly, meraní a hodnotení technického stavu vozidla, jeho súčastí, výstroja a výbavy,
pri metrologickom zabezpečení používaných meradiel, vedení informačného systému, ako
aj schopnosť uplatniť ich pri vykonávaní kontroly.
(2)
Odborná spôsobilosť sa preukazuje
a)
dokladom o vzdelaní a dokladom o odbornej praxi podľa § 8 ods. 3,
b)
záverečnou skúškou skladajúcou sa z písomnej časti a praktickej časti.
(3)
Obsahom písomnej časti záverečnej skúšky je formou testu preukázať vedomosti o
a)
právnych predpisoch upravujúcich vykonávanie kontroly,
b)
vplyve zmien technického stavu vozidla a jeho súčastí, výstroja a výbavy na bezpečnosť
cestnej premávky a na životné prostredie,
c)
metódach a metodikách používaných pri vykonávaní kontroly,
d)
funkciách, konštrukcii a údržbe meradiel a prostriedkov používaných pri kontrole,
e)
vyhodnocovaní a vyznačovaní výsledkov kontroly do príslušných dokladov a jej evidovaní
v informačnom systéme.
(4)
Obsahom praktickej časti záverečnej skúšky je prakticky a ústne overiť technické
vedomosti a zručnosť pri používaní meradiel a prostriedkov, najmä so zameraním na
správnosť vykonávania, vyhodnocovania a vyznačovania výsledkov kontrol do príslušných
dokladov.
(5)
Výsledok písomnej časti záverečnej skúšky hodnotí skúšobná komisia bodovaním jednotlivých
skúšobných otázok testu podľa týchto stupňov:
a)
„prospel“, ak fyzická osoba pri skúške dosiahla najmenej 80 % dosiahnuteľného bodového
hodnotenia,
b)
„neprospel“, ak fyzická osoba pri skúške dosiahla menej ako 80 % dosiahnuteľného
bodového hodnotenia.
(6)
Výsledok praktickej časti záverečnej skúšky hodnotí skúšobná komisia hlasovaním stupňom
„prospel“ alebo stupňom „neprospel“.
(7)
Záverečná skúška sa hodnotí stupňom „prospel“, ak obe časti skúšky podľa odsekov
5 a 6 skúšobná komisia hodnotila stupňom „prospel“.
(8)
Ak fyzická osoba bola z niektorej časti záverečnej skúšky hodnotená stupňom „neprospel“,
môže požiadať okresný úrad o opakovanie tejto časti skúšky. Žiadosť možno podať najskôr
jeden mesiac odo dňa vykonania záverečnej skúšky a najneskôr do šiestich mesiacov
po skončení základného školenia. Ďalšiu opakovanú skúšku možno vykonať až po absolvovaní
nového základného školenia.
(9)
O výsledku oboch častí záverečnej skúšky vyhotoví skúšobná komisia Zápisnicu o skúške,
ktorú do 14 dní doručí okresnému úradu.28) Vzor a náležitosti Zápisnice o skúške sú v prílohe č. 10.
(10)
Skúšobný protokol vedie skúšobná komisia, ktorá doň zapisuje výsledok záverečnej
skúšky. Skúšobný protokol obsahuje
a)
poradové číslo,
b)
meno, priezvisko (titul), dátum a miesto narodenia fyzickej osoby, ktorá sa podrobila
záverečnej skúške,
c)
dátum vykonania záverečnej skúšky,
d)
hodnotenie podľa odsekov 5 až 7,
e)
mená, priezviská a podpisy členov skúšobnej komisie.
(11)
Pri preukazovaní odbornej spôsobilosti, vykonávaní praktickej skúšky a hodnotení
výsledku záverečnej skúšky zo zdokonaľovacieho školenia sa postupuje podľa odsekov
5 až 10.
§ 12
Overenie splnenia podmienok na udelenie oprávnenia
(1)
Splnenie podmienok žiadateľa na udelenie oprávnenia overuje poverená organizácia
na základe údajov a dokladov uvedených v žiadosti podľa § 9 ods. 1 až 4. Náklady spojené s overením hradí žiadateľ.
(2)
O výsledku overenia spracuje poverená organizácia písomnú správu v troch vyhotoveniach.
Jedno vyhotovenie bezodkladne doručí žiadateľovi, druhé okresnému úradu. Overenie
sa hodnotí záverom „spĺňa podmienky“ alebo „nespĺňa podmienky“. Vzor písomnej správy
o overení splnenia podmienok na udelenie oprávnenia je v prílohe č. 11.
§ 13
Oprávnenie
Okresný úrad udelí oprávnenie žiadateľovi, ktorý bol hodnotený záverom „spĺňa podmienky“
a preukázal splnenie ostatných podmienok podľa § 7. Vzor a náležitosti oprávnenia sú v prílohe č. 12.
§ 14
Osvedčenie
Okresný úrad udelí osvedčenie fyzickej osobe, ktorá spĺňa podmienky podľa § 8 ods. 1 a pri záverečnej skúške bola hodnotená stupňom „prospel“. Fotokópiu osvedčenia zašle
do 14 dní poverenej organizácii. Osvedčenie platí päť rokov odo dňa udelenia. Vzor
a náležitosti osvedčenia sú v prílohe č. 13.
§ 15
Zmena alebo zrušenie oprávnenia alebo osvedčenia a predĺženie platnosti osvedčenia
(1)
Rozsah oprávnenia alebo osvedčenia možno zmeniť, ak oprávnená osoba písomne požiada
o zmenu jeho rozsahu. Na rozšírenie rozsahu oprávnenia alebo osvedčenia sa primerane
vzťahujú ustanovenia tejto vyhlášky.
(2)
Oprávnenie alebo osvedčenie možno zrušiť alebo jeho obsah zmeniť, ak
a)
oprávnená osoba neoznámi zmenu údajov podľa § 9 ods. 1 až 3,
b)
oprávnená osoba nemôže prechodne riadne vykonávať kontrolu,
c)
oprávnená osoba alebo kontrolný technik preukázateľne opakovane vykonával kontrolu
v rozpore s touto vyhláškou,
d)
orgány vykonávajúce štátny dozor33) zistili dôvody na zrušenie alebo na zmenu oprávnenia alebo osvedčenia.
(3)
Oprávnenie alebo osvedčenie sa zruší, ak oprávnená osoba alebo kontrolný technik
a)
nemôže trvalo vykonávať kontrolu,
b)
je právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin,
c)
získal oprávnenie alebo osvedčenie na základe vedome uvedených nesprávnych údajov
v žiadosti,
e)
sa preukázateľne stal zaujatým,
f)
preukázateľne umožnil neoprávnené použitie tlačiva Protokol o kontrole technického
stavu vozidla, Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenie o schválení
vozidla na prepravu nebezpečných vecí,1) Potvrdenie o kontrole technického stavu vozidla na vydanie prepravného povolenia2) alebo kontrolnej nálepky.
(4)
Platnosť osvedčenia sa predĺži, ak
a)
oprávnená osoba najneskôr do 90 dní pred uplynutím platnosti osvedčenia požiada o
predĺženie jeho platnosti,
b)
kontrolný technik absolvoval doškoľovanie podľa § 18 ods. 2 a pri záverečnej skúške podľa § 11 ods. 4 až 8 bol hodnotený stupňom „prospel“.
§ 16
Zánik oprávnenia alebo osvedčenia
(1)
Oprávnenie zaniká
a)
zrušením alebo zánikom stanice technickej kontroly,
b)
smrťou alebo skončením pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu kontrolných
technikov, alebo uplynutím lehoty platnosti ich osvedčenia.
(2)
Osvedčenie zaniká
a)
smrťou kontrolného technika,
b)
uplynutím lehoty platnosti osvedčenia (§ 14), ak oprávnená osoba nepožiadala o jeho predĺženie podľa § 15 ods. 4 písm. a), § 9 ods. 1 písm. a) až d), § 9 ods. 2 písm. b) až g), zmenou ďalších údajov týkajúcich sa kontrolných technikov, stratou bezúhonnosti
kontrolného technika alebo spôsobilosti na právne úkony [§ 8 ods. 1 písm. a) a b)].
§ 17
Oznamovanie zmien údajov
Oprávnená osoba do 30 dní od vzniku zmeny oznamuje okresnému úradu zmenu údajov a
dokladov uvedených v § 7 písm. d) až f), § 9 ods. 1 písm. a) až d), § 9 ods. 2 písm. a) až h) a zmeny ďalších údajov týkajúcich sa kontrolných technikov [§ 8 ods. 1 písm. a) až d)].
§ 18
Doškoľovanie
(1)
Na predĺženie platnosti osvedčenia organizuje a vykonáva doškoľovanie kontrolných
technikov poverená organizácia.
(2)
Doškoľovanie trvá spravidla tri dni a je zamerané obdobne ako základné školenie podľa
§ 10 ods. 2 písm. a) až h). O absolvovaní záverečnej skúšky z doškoľovania vyhotoví skúšobná komisia Zápisnicu
o skúške, ktorú poverená organizácia zasiela okresnému úradu (§ 11 ods. 9).
§ 19
Nové overenie splnenia podmienok na udelenie oprávnenia
Stanica technickej kontroly sa musí podrobiť novému overeniu splnenia podmienok na
udelenie oprávnenia,
a)
ak sa zásadne zmenili všeobecne záväzné právne predpisy a technické predpisy súvisiace
s vykonávaním kontroly technického stavu vozidiel,
b)
ak pri kontrole plnenia podmienok na udelenie oprávnenia (§ 7) okresný úrad zistil dôvody na vykonanie nového overenia,
c)
ak to navrhne poverená organizácia alebo orgány oprávnené vykonávať štátny dozor.
§ 20
Priestorové a technické vybavenie stanice technickej kontroly
(1)
Stanica technickej kontroly musí mať oddelené a označené priestory určené na
a)
prijímaciu kanceláriu,
b)
kanceláriu vedúceho stanice technickej kontroly,
c)
kanceláriu kontrolných technikov s najmenšou pôdorysnou plochou 5 m2 na jedného kontrolného technika,
d)
čakáreň pre návštevníkov nadväzujúcu na prijímaciu kanceláriu,
e)
hygienické zariadenie pre návštevníkov a zamestnancov stanice technickej kontroly.
(2)
Priestor kontrolnej linky stanice technickej kontroly vykonávajúcej kontroly vozidiel
kategórie L, M1, N1, O1, O215) vrátane vstupného a výstupného priestoru musí mať minimálne
a)
vnútornú dĺžku 33,0 m, ak má štyri kontrolné pracoviská, alebo 25,0 m, ak má tri
kontrolné pracoviská,
b)
vnútornú šírku 5,0 m,
c)
vnútornú výšku 3,4 m alebo 4,6 m pri použití vozidlového zdviháka,
d)
vnútornú šírku brán 2,8 m,
e)
vnútornú výšku brán 3,1 m,
f)
podlahu s bezprašným a ľahko udržovateľným povrchom na kontrolnej linke.
(3)
Kontrolná linka stanice technickej kontroly vykonávajúcej kontrolu podľa odseku 2
musí byť vybavená technologickým vybavením a týmito meradlami:
a)
pracovnou jamou alebo zdvihákom,
b)
zariadením na kontinuálne odsávanie spalín po celej dĺžke kontrolnej linky alebo
odsávacím zariadením s rovnocenným účinkom,
c)
zariadením na kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách s možnosťou dohusťovania,
d)
zariadením na kontrolu zásuvky ťažného zariadenia alebo elektrickou skúšačkou,
e)
prístrojom na meranie objemovej koncentrácie oxidu uhoľnatého (CO), oxidu uhličitého
(CO2), kyslíka (O2) a nespálených uhľovodíkov (HC) vo výfukových plynoch (štvorzložkový analyzátor výfukových
plynov s indikáciou hodnoty lambda),
f)
prístrojom na meranie opacity (dymivosti) výfukových plynov (opacitometer),
g)
prístrojom na meranie teploty oleja v motore a prístrojom na meranie otáčok motora,
h)
prístrojom na meranie teploty varu brzdovej kvapaliny,
i)
zariadením na nadvihnutie nápravy vozidla,
j)
zariadením na kontrolu hádzavosti kolies a kontrolu geometrie riadenej nápravy vozidla,
k)
prístrojom na kontrolu nastavenia svetlometov,
l)
valcovou skúšobňou bŕzd s prístrojom na meranie ovládacej sily (pedometrom),
m)
meradlom na kontrolu vonkajšieho hluku vozidla s kalibrátorom,
n)
potrebným počtom indikátorov na zisťovanie prítomnosti plynu pri kontrole technického
stavu vozidla poháňaného stlačeným plynom (CNG) alebo skvapalneným ropným plynom (LPG)
zodpovedajúcim podmienkam ustanoveným osobitným predpisom,34)
o)
rozvodom stlačeného vzduchu s tlakom 0,8 MPa,
p)
meračským oceľovým pásmom.
(4)
Priestor kontrolnej linky stanice technickej kontroly vykonávajúcej kontrolu vozidiel
kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T, OT1 až OT415) alebo vozidiel všetkých kategórií15) musí mať vrátane vstupného a výstupného priestoru minimálne
a)
vnútornú dĺžku 42,0 m,
b)
vnútornú šírku 6,0 m,
c)
vnútornú výšku 4,6 m,
d)
vnútornú šírku brán 3,5 m,
e)
vnútornú výšku brán 4,3 m,
f)
podlahu s bezprašným a ľahko udržovateľným povrchom na kontrolnej linke.
(5)
Kontrolná linka stanice technickej kontroly vykonávajúcej kontrolu vozidiel podľa
odseku 4 musí byť okrem meradiel a technologického vybavenia podľa odseku 3 vybavená
aj
a)
zariadením na kontrolu vôle v zavesení a uložení kolies,
b)
rozvodom stlačeného vzduchu s tlakom 1,0 MPa,
c)
manometrom na meranie ovládacieho tlaku vzduchu,
d)
meradlom na kontrolu opotrebenia čapov zariadení na spájanie vozidiel.
(6)
Kontrolná linka stanice technickej kontroly vykonávajúcej kontrolu vozidiel kategórie
N2, N3, M2, M3, O3, O4, T, a OT1 až OT415) musí byť vybavená zariadeniami podľa odsekov 3 a 5 s výnimkou odseku 3 písm. e).
(7)
Prístupové a vnútorné komunikácie stanice technickej kontroly vrátane odstavných
plôch a prevádzkových priestorov musia primerane spĺňať podmienky ustanovené osobitným
predpisom.35)
§ 21
Pečiatka, označenie, zoznam
(1)
Výrobu, predaj a evidenciu pečiatok prideľovaných oprávneným osobám zabezpečuje poverená
organizácia. Vzor odtlačku pečiatky je v prílohe č. 14.
(2)
Pred začatím vykonávania kontroly oprávnená osoba označí pracovisko stanice technickej
kontroly ustanoveným spôsobom. Vzor označenia je v prílohe č. 15.
(3)
Oprávnené osoby a kontrolní technici sa zapisujú do zoznamu, ktorý vedie poverená
organizácia. Oprávnenú osobu alebo kontrolného technika, ktorých oprávnenie alebo
osvedčenie bolo zrušené alebo zaniklo, poverená organizácia vyčiarkne zo zoznamu.
Spoločné a prechodné ustanovenia
§ 22
(1)
Pod prvým prihlásením vozidla do evidencie16) sa na účely tejto vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej
republike alebo v inom štáte, ktorý sa spravidla vyznačuje v Technickom preukaze vozidla.
Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie
vozidla do evidencie sa považuje 1. júl roku výroby vozidla.
(2)
Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike uvedený
v Technickom preukaze nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby
vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov,
za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. júl roku výroby vozidla.
(3)
Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno
zistiť z kódového číselného a písmenového identifikačného označenia výrobcu a typu
vozidla VIN.
§ 23
Ak vozidlo uvedené v § 2 ods. 1 písm. b) nebolo podrobené pravidelnej kontrole alebo už nemá platný doklad o kontrole a od
jeho prvého prihlásenia do evidencie16) uplynula lehota ustanovená na vykonanie kontroly, držiteľ vozidla je povinný bez
vyzvania zabezpečiť vykonanie pravidelnej kontroly po nadobudnutí účinnosti tejto
vyhlášky v lehote
a)
šiestich mesiacov, ak bolo vozidlo prihlásené do evidencie16) do 31. augusta 1977,
b)
dvanástich mesiacov, ak bolo vozidlo prihlásené do evidencie16) od 1. septembra 1977 do 31. augusta 1984,
c)
osemnástich mesiacov, ak bolo vozidlo prihlásené do evidencie16) od 1. septembra 1984 do 31. augusta 1991,
d)
dvadsiatich mesiacov, ak bolo vozidlo prihlásené do evidencie16) od 1. septembra 1991.
§ 24
(1)
Doterajšie tlačivá Protokol o technickej kontrole vozidla, Protokol o technickej
kontrole vozidla pred schválením technickej spôsobilosti na premávku na pozemných
komunikáciách v Slovenskej republike, kontrolné nálepky a označenia pracovísk staníc
technickej kontroly možno používať do 31. marca 1998.
(2)
Vodič vozidla evidovaného v Slovenskej republike v trvalej premávke, ktoré bolo podrobené
kontrole pred nadobudnutím účinnosti tejto vyhlášky, preukazuje kontrolným orgánom
v cestnej premávke27) splnenie podmienok ustanovených osobitným predpisom14) platným Protokolom o kontrole technického stavu vozidla alebo časovo obmedzeným platným
Osvedčením o evidencii vozidla (Osvedčením o technickom preukaze) a vyznačenou (perforovanou)
kontrolnou nálepkou.
(3)
Na stanice technickej kontroly zriadené pred nadobudnutím účinnosti tejto vyhlášky
sa nevzťahuje ustanovenie § 20 ods. 1, 2, 4 a 7.
§ 25
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januára 1998.
Ján Jasovský v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
INFORMAČNÝ SYSTÉM
1. Príjem a výdaj tlačív Protokol o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenie
o kontrole technického stavu vozidla a kontrolných nálepiek
Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly)
Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly) vedie Knihu príjmu a výdaja tlačív Protokol
o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla
a kontrolných nálepiek. Do Knihy príjmu a výdaja tlačív zapisuje
a) počet prijatých tlačív Protokol o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenie
o kontrole technického stavu vozidla a kontrolných nálepiek s uvedením ich série a
evidenčných čísiel, dátum príjmu, meno a podpis osoby určenej oprávnenou osobou,
b) počet vydaných tlačív Protokol o kontrole technického stavu vozidla, Osvedčenie
o kontrole technického stavu vozidla a nalepených kontrolných nálepiek počas jednej
pracovnej zmeny s uvedením ich série a evidenčných čísiel, dátum a podpis kontrolného
technika, ktorý vydal tlačivá a nalepil kontrolnú nálepku, a kontrolného technika
vykonávajúceho funkciu vedúceho alebo zástupcu vedúceho stanice technickej kontroly,
ktorý vykonal uzávierku po skončení pracovnej zmeny.
Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly) vykonáva v Knihe príjmu a výdaja tlačív
polročne (v bežnom kalendárnom roku) uzávierku príjmu a výdaja tlačív Protokol o kontrole
technického stavu vozidla, Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla a kontrolných
nálepiek. V uzávierke uvedie počty prijatých a vydaných tlačív a kontrolných nálepiek
s uvedením ich série a evidenčných čísiel v sledovanom polroku. Polročnú uzávierku
vykonáva osoba určená oprávnenou osobou, ktorá osvedčí správnosť údajov svojím podpisom.
Zostatok nevydaných tlačív a nenalepených kontrolných nálepiek po uzávierke tvorí
prenos do príjmu nasledujúceho polroka.
Kniha príjmu a výdaja tlačív musí obsahovať názov a sídlo oprávnenej osoby (stanice
technickej kontroly), podpis jej štatutárneho orgánu, odtlačok pečiatky oprávnenej
osoby (stanice technickej kontroly), dátum jej založenia, počet listov a mená kontrolných
technikov. Po zapísaní celej knihy sa uvedie dátum skončenia zápisov. Na skončenie
zápisov platia obdobné podmienky ako na vykonávanie polročnej uzávierky. Knihu príjmu
a výdaja tlačív oprávnená osoba (stanica technickej kontroly) archivuje päť rokov.
Ak sa manipuláciou tlačivo alebo kontrolná nálepka poškodí alebo znehodnotí, kontrolný
technik alebo osoba určená oprávnenou osobou na vedenie Knihy príjmu a výdaja tlačív
o tom vykoná zápis do Knihy príjmu a výdaja tlačív. V zápise uvedie predmet, dôvod
poškodenia alebo znehodnotenia, dátum a podpis. Poškodené tlačivo Protokol o kontrole
technického stavu vozidla, Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla alebo kontrolnú
nálepku uschová. Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly) vždy polročne odovzdá
poškodené alebo znehodnotené tlačivá a kontrolné nálepky s uvedením dôvodu a dátumu
ich poškodenia alebo znehodnotenia poverenej organizácii, ktorá vykoná ich skartáciu.
Osoby určené oprávnenou osobou na vedenie Knihy príjmu a výdaja tlačív a kontrolných
nálepiek musia zabezpečiť ich úschovu tak, aby ich nebolo možné ukradnúť alebo zneužiť.
Poverená organizácia
Poverená organizácia vedie Knihu príjmu a výdaja tlačív Protokol o kontrole technického
stavu vozidla, Osvedčenie o kontrole technického stavu vozidla a kontrolných nálepiek
v rámci celej siete staníc technickej kontroly. Do Knihy príjmu a výdaja tlačív zapisuje
a) počet prijatých tlačív a kontrolných nálepiek s uvedením ich série a evidenčných
čísiel, dátum príjmu a podpis osoby určenej štatutárnym zástupcom poverenej organizácie,
b) počet vydaných tlačív a kontrolných nálepiek s uvedením ich série a evidenčných
čísiel, dátum výdaja, názov, sídlo a označenie oprávnenej osoby (stanice technickej
kontroly), ktorá ich prijala, s podpisom osoby určenej na ich prevzatie oprávnenou
osobou.
Poverená organizácia vykonáva v Knihe príjmu a výdaja tlačív polročne (v bežnom kalendárnom
roku) uzávierky príjmu a výdaja tlačív a kontrolných nálepiek obdobným spôsobom ako
oprávnená osoba (stanica technickej kontroly).
Kniha príjmu a výdaja tlačív musí obsahovať obdobné údaje ako Kniha príjmu a výdaja
tlačív vedená oprávnenou osobou. Založenie Knihy príjmu a výdaja tlačív, skončenie
záznamov v nej a jej archiváciu poverená organizácia vykonáva obdobným spôsobom ako
oprávnená osoba.
2. Zhromažďovanie a spracovávanie údajov o kontrolách technického stavu vozidiel
Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly)
Oprávnená osoba (stanica technickej kontroly) po vykonaní kontroly technického stavu
vozidla vyznačenú kópiu Protokolu o kontrole technického stavu vozidla archivuje štyri
roky po vykonaní kontroly technického stavu vozidla. O kontrolách technického stavu
vozidiel vedie oprávnená osoba Evidenčnú knihu kontrol technického stavu vozidiel
(ďalej len „evidenčná kniha“), ktorá musí obsahovať
a) poradové číslo,
b) číslo protokolu,
c) druh kontroly technického stavu vozidla,
d) evidenčné číslo vozidla,
e) továrenskú značku a typ vozidla,
f) dátum vykonania kontroly technického stavu vozidla,
g) číslo protokolu z predchádzajúcej kontroly, ak ide o opakovanú kontrolu,
h) hodnotenie kontroly technického stavu vozidla (spôsobilé, dočasne spôsobilé, nespôsobilé),
i) identifikačné údaje kontrolného technika,
j) spôsob platby,
k) sériu a evidenčné číslo Osvedčenia o kontrole technického stavu vozidla,
l) sériu a evidenčné číslo kontrolnej nálepky,
m) rok výroby vozidla,
n) meno a priezvisko alebo názov držiteľa vozidla, jeho trvalý pobyt alebo sídlo.
Evidenčná kniha musí ďalej obsahovať dátum jej založenia, počet listov, názov a sídlo
oprávnenej osoby (stanice technickej kontroly), podpis štatutárneho orgánu a odtlačok
pečiatky, mená a priezviská kontrolných technikov. Po vypísaní evidenčnej knihy sa
uvedie dátum skončenia záznamov. Evidenčnú knihu archivuje oprávnená osoba päť rokov.
Oprávnená osoba mesačne spracováva súhrn údajov uvedených v evidenčnej knihe pod písmenami
b) až f), h), m) a n), ktorý zasiela do 15. dňa nasledujúceho mesiaca okresnému úradu
príslušnému podľa miesta trvalého pobytu alebo sídla držiteľa vozidla.
Oprávnená osoba zároveň mesačne spracováva súhrn údajov v rozsahu uvedenom na vzore
tlačiva Štatistický prehľad o kontrolách technického stavu vozidiel, ktorý je súčasťou
tejto prílohy, a do 15. dňa nasledujúceho mesiaca ho zasiela poverenej organizácii.
Poverená organizácia
Poverená organizácia vyhodnocuje prijaté štatistické údaje o kontrolách technického
stavu vozidiel a spracuje súhrn údajov získaných z celej siete staníc technickej kontroly,
ktorý polročne zasiela ministerstvu na účely výkonu štátneho dozoru nad činnosťou
staníc technickej kontroly v Slovenskej republike.
VZOR
Príloha č. 2 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
AUTOMATIZOVANÝ INFORMAČNÝ SYSTÉM
Automatizovaný informačný systém siete staníc technickej kontroly je decentralizovaný
viacstupňový informačný systém. Pracovisko stanice technickej kontroly musí byť vybavené
aspoň jedným personálnym počítačom PC AT s takouto minimálnou konfiguráciou:
| a) | procesor | 486 alebo výkonnejší typ procesora, |
| b) | operačná pamäť | minimálne 4 MB (v sieťovom zapojení 8 MB), |
| c) | disketová jednotka | 3,5" - 1,44 MB, |
| d) | operačný systém | MS DOS 6.2 (prípadne W 3.1, W 95), |
| e) | pevný disk | minimálne 200 MB voľných pre túto aplikáciu. |
Konfigurácia a softwarové vybavenie staníc technickej kontroly sa musí prekonzultovať
s poverenou organizáciou. Počítač musí byť vo vyhotovení pre prostredie, v ktorom
sa bude používať. V blízkosti jeho inštalácie nesmie byť prevádzka s otrasmi, so zdrojmi
intenzívnych magnetických polí a vysokofrekvenčného žiarenia. V prípade, že sieťový
rozvod kolíše mimo prípustných medzí, odporúča sa doplniť počítač o stabilizátor napätia.
Údaje pre automatizovaný informačný systém staníc technickej kontroly sa čerpajú z
uložených protokolov o kontrole technického stavu vozidla. V rámci tohto systému sa
pracuje s týmito údajmi:
a) číslo protokolu,
b) číslo stanice technickej kontroly,
c) dátum kontroly technického stavu vozidla,
d) druh kontroly technického stavu vozidla,
e) druh a kategória vozidla,
f) značka a typ vozidla,
g) číslo podvozku a motora vozidla,
h) evidenčné číslo vozidla,
i) rok výroby vozidla,
j) súbor zistených chýb (A, B, C),
k) hodnotenie výsledku technickej kontroly z hľadiska spôsobilosti vozidla na ďalšiu
premávku,
l) záznam o vydaní kontrolnej nálepky, jej séria a evidenčné číslo,
m) termín nasledujúcej kontroly technického stavu vozidla,
n) evidenčné číslo technika, ktorý kontrolu technického stavu vozidla vykonal,
o) séria a evidenčné číslo Osvedčenia o kontrole technického stavu vozidla,
p) ďalšie technické údaje potrebné na štatistické spracovanie výsledkov kontrol technického
stavu vozidla (napr. kód motora, namerané hodnoty).
Údaje potrebné pre automatizovaný informačný systém sa musia z jednotlivých staníc
technickej kontroly zasielať poverenej organizácii v jednotnom formáte a štruktúre
na disketách alebo pomocou modemu do 10 dní nasledujúceho mesiaca po vykazovanom období.
Počas nábehu automatizovaného informačného systému v celej sieti staníc technickej
kontroly, ktorú určí ministerstvo, sa poverenej organizácii zasiela Štatistický prehľad
o kontrolách technického stavu vozidiel uvedený v prílohe č. 1. V prípade, že stanica technickej kontroly je už vybavená funkčným automatizovaným
informačným systémom, zasiela sa poverenej organizáci Štatistický prehľad o kontrolách
technického stavu vozidiel uvedený v tejto prílohe.
Automatizovaný informačný systém na úrovni pracoviska stanice technickej kontroly
musí obsahovať všetky údaje uvedené v evidenčnej knihe podľa prílohy č. 1 a umožňovať automatické spracovanie údajov zasielaných okresným úradom podľa prílohy č. 1.
Poverená organizácia vyhodnocuje štatistické údaje o kontrolách technického stavu
vozidiel a spracováva ich súhrn v rámci celej siete staníc technickej kontroly, ktorý
polročne zasiela ministerstvu. Vyhodnotené údaje zo siete staníc technickej kontroly
centrálne využívajú orgány štátnej správy na analytickú činnosť, štatistické účely
a výkon štátneho dozoru nad technickým stavom vozidiel.
V Z O R
Príloha č. 3 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 4 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 5 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 6 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
KONTROLNÁ NÁLEPKA, VYHOTOVENIE, VYZNAČOVANIE A NALEPOVANIE
Vyhotovenie kontrolnej nálepky
(v mierke 1,5 : 1)
Kontrolná nálepka je označená sériou, ktorá sa skladá z označenia „SK“ a šesťmiestneho
evidenčného čísla. Po naplnení série „SK“ nasledujú série „SKA“ až „SKZ“.
Rozmery: výška kontrolnej nálepky 37 mm,
šírka kontrolnej nálepky 32 mm,
priemery kružníc 27 mm, 17 mm, 7 mm,
výška číslic 1 až 12 (označenie mesiaca) 3 mm,
výška dvojčíslic (označenie roku) 1,5 mm,
výška symbolu (písmen) „TK“ 3 mm,
výška písmen a číslic označenia série a evidenčného čísla 3 mm.
Farby: podklad (okraj) označenia biely,
pole nálepky červené,
stredový kruh a veľký kruhový výsek žlté,
kružnice, úsečky, číslice, dvojčíslice a symbol (písmená) „TK“ čierne.
Vyznačovanie
Vyznačovanie lehoty platnosti kontroly technického stavu vozidla: na vonkajšom medzikruží
sa dierkovacími kliešťami vyznačuje mesiac a na vnútornom medzikruží rok.
Nalepovanie
Kontrolná nálepka sa lepí na zadnú tabuľku s evidenčným číslom vozidla, ak je
– jednoriadková tabuľka, do hornej polovice medzery za prvou skupinou písmen,
– dvojriadková tabuľka, v hornom riadku do ľavej polovice medzery za prvou skupinou
písmen.
Príloha č. 7 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 8 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 9 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
Potvrdenie sa musí vydať v anglickom alebo v nemeckom jazyku.
Príloha č. 10 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 11 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
V Z O R
Príloha č. 12 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 13 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Príloha č. 14 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Vzor odtlačku pečiatky oprávnenej osoby (stanice technickej kontroly)
Príloha č. 15 k vyhláške č. 327/1997 Z. z.
VZOR
Vzor označenia oprávnenej osoby (stanice technickej kontroly)
Označenie oprávnenej osoby (pracoviska stanice technickej kontroly) má rozmer 600
x 600 mm, farby zodpovedajú farebnému vyhotoveniu kontrolnej nálepky rozšírenému o
rámik a nápis vyhotovený v zelenej farbe.
1)
Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 64/1987 Zb. o Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR), príloha
B.
2)
Európska konferencia ministrov dopravy CEMT/ECMT.
3)
§ 107 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách.
5)
§ 113 písm. g) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
6)
§ 95 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z. o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách.
7)
§ 108 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
8)
§ 93 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
9)
§ 82 ods. 3 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z.
10)
§ 85 ods. 6 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z.
11)
§ 100 ods. 2 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z.
12)
14)
§ 107 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
15)
§ 2 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z.
16)
17)
§ 37 ods. 2 písm. e) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
18)
§ 18 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave.
19)
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (živnostenský zákon).
20)
§ 19 ods. 2 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 95/1997 Z. z. o výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie, o doškoľovacom kurze držiteľov vodičského
oprávnenia, o výcviku žiadateľov o inštruktorské oprávnenie a o doškoľovacom kurze
inštruktorov.
24)
§ 109 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
25)
§ 2 písm. j) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
26)
§ 110 ods. 1 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z. z.
27)
§ 65 ods. 1 písm. d) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
28)
§ 107 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
30)
§ 39 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
31)
§ 107 ods. 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
32)
Položka č. 5 písm. a) prílohy k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995
Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
33)
§ 117 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/ 1996 Z. z.
34)
Vyhláška Slovenského úradu bezpečnosti práce a Slovenského banského úradu č. 208/1991 Zb. o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel.
35)
Vyhláška Slovenského úradu bezpečnosti práce č. 59/1982 Zb., ktorou sa určujú základné požiadavky na zaistenie bezpečnosti práce a technických
zariadení v znení neskorších predpisov.Vyhláška Slovenského úradu bezpečnosti práce
a Slovenského banského úradu č. 208/1991 Zb.