46/1997 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 22.02.1997 do 16.09.1998
Predpis bol zrušený predpisom 281/1998 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 22.02.1997 - 16.09.1998 |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 46/1997 Z. z. |
| Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 14.01.1997 |
| Dátum vyhlásenia: | 22.02.1997 |
| Dátum účinnosti od: | 22.02.1997 |
| Dátum účinnosti do: | 16.09.1998 |
| Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 50/1976 Zb. | Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) |
| 281/1998 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický kraj |
46
NARIADENIE VLÁDY
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
zo 14. januára 1997,
ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región
Vláda Slovenskej republiky podľa § 29 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 262/1992
Zb. nariaďuje:
§ 1
(1)
Vyhlasuje sa záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región. Priestorové
vymedzenie tohto veľkého územného celku je v prílohe č. 1.
(2)
Základné zásady usporiadania územia a limity jeho využitia určené v záväzných regulatívoch
funkčného a priestorového usporiadania územia sú záväznou časťou územného plánu veľkého
územného celku Košický región a sú uvedené v prílohe č. 2.
§ 2
Dokumentácia schváleného územného plánu je uložená a možno do nej nahliadnuť na Krajskom
úrade v Košiciach a na Ministerstve životného prostredia Slovenskej republiky.
§ 3
Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha č. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 46/1997 Z. z.
Príloha č. 2 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 46/1997 Z. z.
ZÁVÄZNÁ ČASŤ ÚZEMNÉHO PLÁNU VEĽKÉHO ÚZEMNÉHO CELKU KOŠICKÝ REGIÓN
I. Záväzné regulatívy funkčného a priestorového usporiadania územia
Pri riadení využitia a usporiadania územia a osídlenia regiónu treba dodržať tieto
záväzné regulatívy:
1. V oblasti usporiadania územia, osídlenia a životného prostredia
1.1. predpokladať výrazné spomalenie tempa koncentrácie obyvateľstva do mesta Košíc
a vytvoriť podmienky na územný rozvoj stredného typu mestského osídlenia regiónu (Moldava
nad Bodvou, Turňa nad Bodvou, Medzev) a aglomerácií vidieckych sídel v južnej, severnej
a západnej časti regiónu,
1.2. postupne vytvoriť podmienky na vysunutie obytnej a výrobnej funkcie do suburbánneho
pásma Košíc a na udržanie a oživenie vidieckeho osídlenia regiónu v oblasti dopravy
a technickej infraštruktúry,
1.3. vytvoriť územno-technické podmienky na rozvoj osídlenia v
a) nadregionálnych rozvojových osiach
1. západným smerom v priestore Turňa nad Bodvou – Čečejovce – Košice,
2. severným smerom v priestore obcí medzi Košicami a Prešovom,
3. východným smerom v priestore Košické Oľšany – Ďurďošík – Bidovce – Svinica – Dargov,
b) regionálnych rozvojových osiach
1. južným smerom v priestore Valaliky – Čaňa – Seňa – Kechnec – Milhosť,
2. juhovýchodným smerom v priestore Nižná Myšľa a Vyšná Myšľa – Bohdanovce – Ruskov
– Slanec – Slanské Nové Mesto,
1.4. vytvoriť územno-technické podmienky na rozvoj bývania a výroby v
a) suburbánnom priestore mesta Košíc,
b) rozvojových osiach regiónu,
c) priestoroch stagnujúceho a regresného vývoja regiónu (severovýchodná časť – oblasť
Keceroviec, severozápadná časť Jasov – Medzev – Štós),
1.5. vytvoriť podmienky na rozvoj hospodársko-sídelnej aglomerácie Košíc v oblasti
aktivít bývania, pracovných príležitostí a vybavenosti; Košice rozvíjať ako centrum
východného Slovenska a Košického regiónu a druhého najväčšieho mesta Slovenskej republiky
vo väzbe na postavenie mesta v osídlení Slovenskej republiky; predpokladať v prognóznom
výhľade medzi mestami Košice a Prešov postupné zosilnenie regionálnych aglomeračných
väzieb,
1.6. využiť výhodnú strategickú dopravnú polohu Košíc v smeroch východ–západ a sever–juh
a v priestore Východoslovenských železiarní – Bočiar vytvoriť územno-technické podmienky
na rozvoj pracovných príležitostí, prekládkovej činnosti a voľnej hospodárskej zóny;
postupne realizovať suchozemský prístav INTERPORT Košice – Bočiar,
1.7. ponechať stavebnú uzáveru z dôvodov extrémne znečisteného a narušeného životného
prostredia v okolí Východoslovenských železiarní v Košiciach v sídlach Veľká Ida,
Sokoľany, Bočiar, v južnej časti mestskej časti Košice-Šaca a v mestskej časti Poľov;
ponechať stavebnú uzáveru z dôvodov ochrany vodárenskej nádrže Bukovec v sídle Hýľov,
1.8. vytvoriť podmienky na plnší rozvoj regiónu zabezpečením nového vodného zdroja
Tichý Potok pre oblasť Prešova a Košíc,
1.9. rezervovať územie pre plánované a evidované vodné nádrže Obišovce na Svinke,
Vyšná Myšľa na Olšave, Paňovce na Slanom potoku a ekologickú nádrž Medzev na Bodve
v zmysle príslušných smerníc o hospodárskom využívaní záujmových území výhľadových
vodohospodárskych diel,
1.10. chrániť zásoby podzemných vôd v západnej časti regiónu v priestore chránenej
vodohospodárskej oblasti Slovenský kras,
1.11. rešpektovať poľnohospodársky a lesný pôdny fond ako faktor limitujúci urbanistický
rozvoj a zabezpečiť funkčnosť nadregionálnych a regionálnych biocentier a biokoridorov
pri ďalšom funkčnom využití a usporiadaní územia,
1.12. postupne odstrániť environmentálne dlhy regiónu, najmä v priestoroch Východoslovenských
železiarní v Košiciach, spaľovne v Košiciach, Mestskej čistiarne odpadových vôd v
Kokšove-Bakši, teplárne TEKO, Košického magnezitu, bane Bankov a Cementárne v Turni
nad Bodvou,
1.13. chrániť najcennejšie časti prírodného potenciálu regiónu chránenej krajinnej
oblasti Slovenský kras – biosférickú rezerváciu a najcennejšie časti Slanských vrchov,
Veľkého Miliča, Čiernej hory a Volovských vrchov,
1.14. podporovať výsadbu plošnej a líniovej zelene, prirodzený spôsob obnovy a revitalizáciu
krajiny v nadregionálnych biocentrách a biokoridoroch,
1.15. uprednostniť realizáciu ekologických premostení regionálnych biokoridorov a
biocentier pri výstavbe líniových stavieb; prispôsobiť vedenie trás dopravnej a technickej
infraštruktúry tak, aby sa netrieštil komplex lesov,
1.16. vytvoriť podmienky na rozvoj turistiky v rekreačných priestoroch Kojšovej hole,
Ružína, Slovenského krasu, Slanských vrchov, vodných plôch Čane – Geče – Milhosti
pri zásadnom rešpektovaní podmienok ochrany prírody a krajiny,
1.17. vytvoriť územno-technické a dopravné podmienky na rekreačné využitie priestoru
Kojšovej hole – Zlatej Idky s cieľom dodržať určený hygienický režim v povodí vodárenskej
nádrže Bukovec,
1.18. dobudovať a zmodernizovať celoštátne klimatické Štós-kúpele v severozápadnej
časti regiónu,
1.19. chrániť najcennejšie územia a objekty z hľadiska pamiatkovej starostlivosti,
a to hlavne národné kultúrne pamiatky, mestskú pamiatkovú rezerváciu Košice a územia
navrhované alebo vyhlásené za pamiatkové zóny,
1.20. rešpektovať ústredným orgánom štátnej správy odsúhlasené zábery poľnohospodárskeho
pôdneho fondu v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu a lesného pôdneho fondu v zmysle zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení
neskorších predpisov.
2. V oblasti dopravy pri využití územia chrániť
2.1. koridory hlavných ciest a ich uzlov európskej cestnej siete, ktoré sa stretávajú
v území
a) cestný ťah E 50 na trase cesty I/18 Žilina – Prešov, cesty I/68 Prešov – Košice
a cesty I/50 Košice – Michalovce – hranica s Ukrajinou v kategórii diaľnice D-1,
b) cestný ťah E 71 na trase cesty I/68 Košice – Seňa – štátna hranica s Maďarskou
republikou ako súčasť severojužného rýchlostného ťahu „R“ (s prepojením na európsku
cestu E 371 na trase ciest I/18 a I/73 Prešov – Lipníky – Svidník – štátna hranica
s Poľskou republikou),
c) cestný ťah E 571 na trase cesty I/50 Zvolen – Rožňava – Košice s prepojením na
diaľnicu D-1 v kategórii „R“ rýchlostnej komunikácie,
2.2. koridory preložiek a úprav ciest I. a II. triedy vrátane základnej komunikačnej
siete mesta Košíc (ZÁKOS) pre
a) cestu I/50 v úseku Jablonov nad Turňou – Moldava nad Bodvou – Šaca – Košice-mesto
– Moldavská ulica – križovatka Červený Rak – prepojenie na križovatku Alejovej ulice
– I/68 – Južné nábrežie – Prešovská cesta (križovatka Sečovská cesta) ako rýchlostný
prieťah mestom vrátane plánovaných mimoúrovňových dopravných uzlov,
b) preložku cesty II/552 južne od obce Krásna nad Hornádom,
c) prestavbu Štúrovej ulice, Námestia osloboditeľov a Palackého ulice,
d) výstavbu komunikačného prepojenia Masarykovej ulice – Triedy L. Svobodu (Furča)
s mimoúrovňovým krížením železničného uzla a Prešovskej cesty,
e) výstavbu druhého „východného“ diaľničného privádzača v úseku Košické Oľšany – Sady
nad Torysou (koridor cesty III/050196) – križovatka Prešovská cesta, Sečovská cesta
mimo mestskej časti Košická Nová Ves,
2.3. koridory preložiek ciest I. a II. triedy v okrese Košice-okolie pre
a) cestu II/547 Košice – Margecany – smer Spišské Podhradie,
b) cestu II/548 Košice (Pereš) – Jasov – Smolník,
c) cestu II/576 Bohdanovce (križovatka s cestou II/552) – Bidovce – Herľany – smer
Vranov nad Topľou,
d) cestu II/546 Prešov – Margecany (križovatka s cestou II/547) – Gelnica – Mníšek
nad Hnilcom,
e) cestu II/552 Košice (Krásna) – Nižná Hutka – Bohdanovce – Slanec – smer Veľké Kapušany,
2.4. priestor na nové komunikačné prepojenie strediska turistiky Kojšovská hoľa –
Zlatá Idka v úseku Rudník – Zlatá Idka; zrušiť jestvujúce komunikačné prepojenie v
úseku Zlatá Idka – Hýľov z dôvodu kolízie s pásmami hygienickej ochrany vodného zdroja
Bukovec,
2.5. priestory na rozvoj existujúcich a výstavbu nových cestných hraničných priechodov
a) Milhosť – Hidasnémeti pre všetky štáty sveta s neobmedzenou osobnou a nákladnou
dopravou,
b) Hosťovce – Tornanádaska pre všetky štáty sveta s obmedzením nákladnej dopravy do
3,5 tony,
c) Buzica – Kany, Perín – Hernádpetri, Janík – Perecse, Trstené pri Hornáde – Kéked
a Skároš – Hollóháza pre malý pohraničný styk s obmedzením nákladnej dopravy,
2.6. priestory pre
a) terminál nákladnej cestnej dopravy v Milhosti a v novom hospodárskom dvore Východoslovenských
železiarní v Košiciach,
b) terminál kombinovanej dopravy vo výrobnom okrsku Košice-Krásna a dopravno-prekládkovom
páse Východoslovenských železiarní v Bočiari; jestvujúci malý nákladný obvod a prekladisko
kontajnerov v centrálnej časti mesta zrušiť a priestor uvoľniť pre celomestské funkcie,
2.7. priestory pre
a) železničný dopravný koridor hlavného tranzitného ťahu Žilina – Košice – Čierna
nad Tisou na modernizáciu železničnej trate na rýchlosť 120 a 160 km,
b) zdvojkoľajnenie a elektrifikáciu železničnej trate v úsekoch
1. Rožňava – Moldava nad Bodvou – Haniska pri Košiciach,
2. Barca – Čaňa – hranica s Maďarskou republikou,
c) železničný dopravný koridor severojužného ťahu v úseku hranica s Poľskou republikou
– Plaveč – Prešov – Kysak na modernizáciu trate na rýchlosť 120 km,
2.8. územnú rezervu pre trasu vysokorýchlostnej trate Žilina – Prešov – Košice – hranica
s Ukrajinou a alternatívnu trasu Bratislava – Zvolen – Košice až do výberu definitívnej
trasy,
2.9. priestor na modernizáciu a dostavbu železničných uzlov Kysak a Košice; v súvislosti
s dostavbou železničného uzla Košice predpokladať vymiestnenie nákladnej dopravy z
úseku železničná stanica Košice-Barca a výhľadovo ju zrušiť; po zavedení intervalovej
osobnej dopravy prehodnotiť vyťaženie uvedenej železničnej trate,
2.10. priestor na zariadenie na prevádzkové ošetrenie a čistenie osobných vozňov na
nových plochách v južnej časti uzla,
2.11. priestor na prebudovanie železničných mostov na Palackého ulici vrátane mimoúrovňového
napojenia autobusovej stanice v Košiciach,
2.12. koridor na vlečkový systém normálneho a širokého rozchodu do suchozemského prístavu
Bočiar – Košice a centra nákladnej dopravy s prevádzkou CARGO na letisku v Košiciach,
2.13. priestory na
a) dobudovanie, modernizáciu a rozšírenie existujúcej vzletovej a pristávacej dráhy
medzinárodného letiska Košice,
b) územnú rezervu na výstavbu centra nákladnej dopravy s prevádzkou CARGO na letisku
v Košiciach s osobitným cestným aj vlečkovým napojením.
3. V oblasti nadradenej technickej infraštruktúry
3.1. zásobovať územie regiónu elektrickou energiou zo zdrojov inštalovaných mimo regiónu
prostredníctvom nadradených prenosových sústav 400 kV, 220 kV a 110 kV,
3.2. zásobovať územie regiónu zemným plynom z medzištátneho veľmi vysokotlakového
plynovodu (MŠP I. VVTL Družba) prechádzajúceho južnou časťou regiónu,
3.3. chrániť územie na rozvoj nadradenej technickej infraštruktúry na
a) výstavbu transformovne z veľmi vysokého napätia na vysoké napätie (VVN/VN 110/22
kV) v lokalite Košice-Myslava a Košice-centrum,
b) výstavbu
1. 400 kV elektrického vedenia Lemešany – Svidník – Poľská republika (Krosno),
2. 2 x 110 kV elektrického vedenia na trase transformovňa (VVN/VN) Východoslovenské
železiarne v Košiciach – transformovňa v Moldave nad Bodvou,
3. 2 x 110 kV elektrického vedenia na trase elektrické vedenie č. 6730 – nová transformovňa
v Košiciach-Myslave,
4. 110 kV káblového elektrického vedenia na trase transformovňa Košice-Juh a nová
transformovňa Košice-centrum,
c) koridor na výstavbu piatej línie tranzitného plynovodu súbežne s jestvujúcou trasou
tranzitných plynovodov územím okresu Košice-okolie,
d) koridory na výstavbu veľmi vysokotlakových a vysokotlakových plynových rozvodov
na trasách
1. Haniska pri Košiciach – Drienovská Nová Ves súbežne s jestvujúcim vysokotlakovým
plynovodom Haniska – Drienovská Nová Ves – Štrba,
2. Vyšná Myšľa – Ruskov – Bidovce – Čakanovce – Boliarov,
3. Čakanovce – Herľany,
4. Moldava nad Bodvou – Jasov – Medzev,
e) koridory na výstavbu strednotlakových plynových rozvodov na trasách
1. Kecerovské Pekľany – Boliarov,
2. Trsťany – Bidovce – Košický Klečenov,
3. Ďurkov – Olšovany,
4. Vyšný Čaj – Bohdanovce – Rákoš – Nižná Myšľa,
5. Košice – Nižný Klátov – Vyšný Klátov – Hýľov,
6. Chrastné – Čižatice,
7. Kráľovce – Vajkovce – Beniakovce,
8. Malá Ida – Šemša – Hodkovce – Nováčany – Paňovce,
9. Medzev – Štós – Štós-kúpele,
10. Moldava nad Bodvou – Budulov – Peder – Janík,
11. Turňa nad Bodvou – Žarnov – Hosťovce,
12. Turňa nad Bodvou – Háj,
13. Dvorníky – Zádiel,
14. Lemešany – Obišovce – Kysak – Trebejov,
15. Drienov – Šarišské Bohdanovce – Brestov – Mirkovce – Dúbrava,
16. na území mesta Košíc koridory na výstavbu strednotlakových plynovodov vrátane
koridorov na plynofikáciu mestských častí Barca, Pereš a Šebastovce,
f) koridor na výstavbu prevodu vody z Hornádu do Bodvy na trase Trstená pri Hornáde
– Gombošský kanál vrátane územia pre hať na Hornáde,
g) koridory pre líniové stavby vodovodov v meste Košice na trasách
1. ústredná čerpacia stanica – vodojem Kalvária – vodojem Terasa a predĺženie prepojovacieho
potrubia v úseku Základná škola na Trebišovskej ulici po vodojem Terasa,
2. vodojem Červený Rak – Alejová ulica – Rastislavova ulica,
3. Budimír – Košické Oľšany – vodojem Heringeš a južným smerom do mestskej časti Košice-Krásna,
4. zaokruhovanie vodovodu po Moyzesovej ulici na úseku od Alžbetinej ulice po Štúrovu
ulicu,
5. Hlavná ulica, Alžbetina ulica, ulice v centrálnej mestskej zóne,
h) koridory pre líniové stavby vodovodov v okrese Košice-okolie na trasách
1. Moldava nad Bodvou – Košice a prípojných trasách do Šebastoviec – Valalikov – Geče
– Čani, do Paňoviec, do Budulova, do Cestíc a do Komároviec,
2. Bukovec – Východoslovenské železiarne a na prípojnej trase do Malej Idy – Šemše
– Hodkoviec – Nováčan,
3. Medzev – Moldava nad Bodvou a na prípojných trasách do Poproča a do Rudníka,
4. z Košickej Novej Vsi do Bystera – Košickej Polianky,
5. z Bukovca do Nižného Klátova a Bašky s možnosťou prepojenia do Hýľova,
i) koridory na rozšírenie skupinových vodovodov v okrese Košice-okolie na trasách
1. Belža – Seňa – Kechnec – Milhosť,
2. Vyšná Myšľa – Bohdanovce do Blažíc – Nižného Čaju,
3. Trsťany – Ďurďošík, Bidovce – Svinica – Košický Klečenov, Ďurkov – Ruskov – Olšovany
– Vyšný Čaj,
4. Kráľovce – Chrastné, Kráľovce – Budimír – Vajkovce – Beniakovce – Rozhanovce –
Hrašovík, Kráľovce – Ploské – Nová Polhora,
5. Kecerovce – Kecerovský Lipovec – Opiná, Kecerovce – Rankovce – Herľany – Bunetice
– Vtáčkovce,
6. Perín-Chym – Nižný Lánec – Vyšný Lánec – Buzica – Rešica,
j) koridory pre líniové stavby kanalizácie v meste Košice na trasách
1. Námestie osloboditeľov – Jantárová ulica (zberač A VI s napojením na zberač A),
2. Alejová ulica – Barčianska ulica – Barca s napojením na zberač D,
3. Podhradová – areál Anička s napojením na zberač B a A V,
4. Družstevná pri Hornáde – Ťahanovce,
5. Nižný Klátov – Myslava,
6. Valaliky – ústredná čistiareň odpadových vôd Kokšov-Bakša,
3.4. vytvoriť územno-technické podmienky na modernizáciu jestvujúcich tranzitných
produktovodov v južnej časti regiónu vrátane rekonštrukcie ropovodu DRUŽBA,
3.5. zásobovať územie regiónu a mesto Košice teplom zo zdrojov na báze zemného plynu;
na zabezpečenie mesta Košíc teplom
a) vytvoriť podmienky na modernizáciu zdroja tepla – tepláreň TEKO I-II v Košiciach,
b) realizovať geotermálny vrt vo východnej časti regiónu v obvode Bidoviec,
c) chrániť koridor na prívod tepla z geotermálneho zdroja na trase Ďurďošík – tepláreň
TEKO I-II v Košiciach,
3.6. predpokladať postupne výstavbu čistiarní odpadových vôd v návrhovom období v
každom sídle alebo v skupinách sídel regiónu; prednostne realizovať čistiarne odpadových
vôd v
a) sídlach Zlatá Idka, Hýľov, Vyšný Klátov, nachádzajúcich sa v pásmach hygienickej
ochrany vodárenskej nádrže Bukovec,
b) sídlach na území chránenej vodohospodárskej oblasti Slovenský kras,
c) sídlach s vybudovaným vodovodom,
d) sídlach nachádzajúcich sa v ochranných pásmach vodných zdrojov regiónu a v alúviách
vodných tokov Medzev, Hornád a Torysa,
e) mestskom osídlení okresu Košice-okolie (Medzev, Turňa nad Bodvou, Moldava nad Bodvou),
3.7. prednostne dobudovať mestskú čistiareň odpadových vôd v Kokšove-Bakši (3. stavba)
a čistiareň odpadových vôd v Košiciach-Šaci, vybudovať čistiareň odpadových vôd pre
mestskú časť Kavečany vrátane zoologickej záhrady a Košickú Novú Ves,
3.8. zabezpečiť ochranu mesta Košíc pred povodňami rekonštrukciou pravobrežnej hrádze
Hornádu a rekonštrukciou úprav Myslavského potoka.
4. V oblasti odpadov
na odstraňovanie a likvidáciu odpadov všetkých druhov zabezpečiť územnú rezervu pre
na odstraňovanie a likvidáciu odpadov všetkých druhov zabezpečiť územnú rezervu pre
4.1. navrhované regionálne skládky tuhého komunálneho odpadu v okresoch Košice I –
IV a Košice-okolie,
4.2. navrhované regionálne priemyselné skládky vo všetkých okresoch,
4.3. dobudovanie spaľovne v Košiciach na lokalite Kokšov-Bakša.
II. VEREJNOPROSPEŠNÉ STAVBY
Stavby spojené s realizáciou záväzných regulatívov uvedených v bode I sú verejnoprospešné.
Na ich uskutočnenie možno podľa § 108 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 262/1992
Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z. pozemky, stavby
a práva k nim vyvlastniť alebo vlastnícke práva k pozemkom a stavbám obmedziť.