46/1997 Z. z.

Vyhlásené znenie

icon-warning

Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.

História button-close
Dátum účinnostiNovela
1.Vyhlásené znenie
2.22.02.1997 - 16.09.1998
button-searchbutton-downloadbutton-printbutton-historybutton-content
button-search button-download button-print button-history button-content
Číslo predpisu:46/1997 Z. z.
Názov:Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región
Typ:Nariadenie vlády
Dátum schválenia:14.01.1997
Dátum vyhlásenia:22.02.1997
Autor:Vláda Slovenskej republiky
Právna oblasť:
  • Štátna správa
  • Štátne územie
  • Stavebníctvo
Nachádza sa v čiastke:

20/1997

50/1976 Zb. Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)

281/1998 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický kraj
46
NARIADENIE VLÁDY
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
zo 14. januára 1997,
ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región
Vláda Slovenskej republiky podľa § 29 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 262/1992 Zb. nariaďuje:
§ 1
(1)
Vyhlasuje sa záväzná časť územného plánu veľkého územného celku Košický región. Priestorové vymedzenie tohto veľkého územného celku je v prílohe č. 1.
(2)
Základné zásady usporiadania územia a limity jeho využitia určené v záväzných regulatívoch funkčného a priestorového usporiadania územia sú záväznou časťou územného plánu veľkého územného celku Košický región a sú uvedené v prílohe č. 2.
§ 2
Dokumentácia schváleného územného plánu je uložená a možno do nej nahliadnuť na Krajskom úrade v Košiciach a na Ministerstve životného prostredia Slovenskej republiky.
§ 3
Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha č. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 46/1997 Z. z.
Príloha č. 2 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 46/1997 Z. z.
ZÁVÄZNÁ ČASŤ ÚZEMNÉHO PLÁNU VEĽKÉHO ÚZEMNÉHO CELKU KOŠICKÝ REGIÓN
I. Záväzné regulatívy funkčného a priestorového usporiadania územia
Pri riadení využitia a usporiadania územia a osídlenia regiónu treba dodržať tieto záväzné regulatívy:
1. V oblasti usporiadania územia, osídlenia a životného prostredia
1.1. predpokladať výrazné spomalenie tempa koncentrácie obyvateľstva do mesta Košíc a vytvoriť podmienky na územný rozvoj stredného typu mestského osídlenia regiónu (Moldava nad Bodvou, Turňa nad Bodvou, Medzev) a aglomerácií vidieckych sídel v južnej, severnej a západnej časti regiónu,
1.2. postupne vytvoriť podmienky na vysunutie obytnej a výrobnej funkcie do suburbánneho pásma Košíc a na udržanie a oživenie vidieckeho osídlenia regiónu v oblasti dopravy a technickej infraštruktúry,
1.3. vytvoriť územno-technické podmienky na rozvoj osídlenia v
a) nadregionálnych rozvojových osiach
1. západným smerom v priestore Turňa nad Bodvou – Čečejovce – Košice,
2. severným smerom v priestore obcí medzi Košicami a Prešovom,
3. východným smerom v priestore Košické Oľšany – Ďurďošík – Bidovce – Svinica – Dargov,
b) regionálnych rozvojových osiach
1. južným smerom v priestore Valaliky – Čaňa – Seňa – Kechnec – Milhosť,
2. juhovýchodným smerom v priestore Nižná Myšľa a Vyšná Myšľa – Bohdanovce – Ruskov – Slanec – Slanské Nové Mesto,
1.4. vytvoriť územno-technické podmienky na rozvoj bývania a výroby v
a) suburbánnom priestore mesta Košíc,
b) rozvojových osiach regiónu,
c) priestoroch stagnujúceho a regresného vývoja regiónu (severovýchodná časť – oblasť Keceroviec, severozápadná časť Jasov – Medzev – Štós),
1.5. vytvoriť podmienky na rozvoj hospodársko-sídelnej aglomerácie Košíc v oblasti aktivít bývania, pracovných príležitostí a vybavenosti; Košice rozvíjať ako centrum východného Slovenska a Košického regiónu a druhého najväčšieho mesta Slovenskej republiky vo väzbe na postavenie mesta v osídlení Slovenskej republiky; predpokladať v prognóznom výhľade medzi mestami Košice a Prešov postupné zosilnenie regionálnych aglomeračných väzieb,
1.6. využiť výhodnú strategickú dopravnú polohu Košíc v smeroch východ–západ a sever–juh a v priestore Východoslovenských železiarní – Bočiar vytvoriť územno-technické podmienky na rozvoj pracovných príležitostí, prekládkovej činnosti a voľnej hospodárskej zóny; postupne realizovať suchozemský prístav INTERPORT Košice – Bočiar,
1.7. ponechať stavebnú uzáveru z dôvodov extrémne znečisteného a narušeného životného prostredia v okolí Východoslovenských železiarní v Košiciach v sídlach Veľká Ida, Sokoľany, Bočiar, v južnej časti mestskej časti Košice-Šaca a v mestskej časti Poľov; ponechať stavebnú uzáveru z dôvodov ochrany vodárenskej nádrže Bukovec v sídle Hýľov,
1.8. vytvoriť podmienky na plnší rozvoj regiónu zabezpečením nového vodného zdroja Tichý Potok pre oblasť Prešova a Košíc,
1.9. rezervovať územie pre plánované a evidované vodné nádrže Obišovce na Svinke, Vyšná Myšľa na Olšave, Paňovce na Slanom potoku a ekologickú nádrž Medzev na Bodve v zmysle príslušných smerníc o hospodárskom využívaní záujmových území výhľadových vodohospodárskych diel,
1.10. chrániť zásoby podzemných vôd v západnej časti regiónu v priestore chránenej vodohospodárskej oblasti Slovenský kras,
1.11. rešpektovať poľnohospodársky a lesný pôdny fond ako faktor limitujúci urbanistický rozvoj a zabezpečiť funkčnosť nadregionálnych a regionálnych biocentier a biokoridorov pri ďalšom funkčnom využití a usporiadaní územia,
1.12. postupne odstrániť environmentálne dlhy regiónu, najmä v priestoroch Východoslovenských železiarní v Košiciach, spaľovne v Košiciach, Mestskej čistiarne odpadových vôd v Kokšove-Bakši, teplárne TEKO, Košického magnezitu, bane Bankov a Cementárne v Turni nad Bodvou,
1.13. chrániť najcennejšie časti prírodného potenciálu regiónu chránenej krajinnej oblasti Slovenský kras – biosférickú rezerváciu a najcennejšie časti Slanských vrchov, Veľkého Miliča, Čiernej hory a Volovských vrchov,
1.14. podporovať výsadbu plošnej a líniovej zelene, prirodzený spôsob obnovy a revitalizáciu krajiny v nadregionálnych biocentrách a biokoridoroch,
1.15. uprednostniť realizáciu ekologických premostení regionálnych biokoridorov a biocentier pri výstavbe líniových stavieb; prispôsobiť vedenie trás dopravnej a technickej infraštruktúry tak, aby sa netrieštil komplex lesov,
1.16. vytvoriť podmienky na rozvoj turistiky v rekreačných priestoroch Kojšovej hole, Ružína, Slovenského krasu, Slanských vrchov, vodných plôch Čane – Geče – Milhosti pri zásadnom rešpektovaní podmienok ochrany prírody a krajiny,
1.17. vytvoriť územno-technické a dopravné podmienky na rekreačné využitie priestoru Kojšovej hole – Zlatej Idky s cieľom dodržať určený hygienický režim v povodí vodárenskej nádrže Bukovec,
1.18. dobudovať a zmodernizovať celoštátne klimatické Štós-kúpele v severozápadnej časti regiónu,
1.19. chrániť najcennejšie územia a objekty z hľadiska pamiatkovej starostlivosti, a to hlavne národné kultúrne pamiatky, mestskú pamiatkovú rezerváciu Košice a územia navrhované alebo vyhlásené za pamiatkové zóny,
1.20. rešpektovať ústredným orgánom štátnej správy odsúhlasené zábery poľnohospodárskeho pôdneho fondu v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu a lesného pôdneho fondu v zmysle zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov.
2. V oblasti dopravy pri využití územia chrániť
2.1. koridory hlavných ciest a ich uzlov európskej cestnej siete, ktoré sa stretávajú v území
a) cestný ťah E 50 na trase cesty I/18 Žilina – Prešov, cesty I/68 Prešov – Košice a cesty I/50 Košice – Michalovce – hranica s Ukrajinou v kategórii diaľnice D-1,
b) cestný ťah E 71 na trase cesty I/68 Košice – Seňa – štátna hranica s Maďarskou republikou ako súčasť severojužného rýchlostného ťahu „R“ (s prepojením na európsku cestu E 371 na trase ciest I/18 a I/73 Prešov – Lipníky – Svidník – štátna hranica s Poľskou republikou),
c) cestný ťah E 571 na trase cesty I/50 Zvolen – Rožňava – Košice s prepojením na diaľnicu D-1 v kategórii „R“ rýchlostnej komunikácie,
2.2. koridory preložiek a úprav ciest I. a II. triedy vrátane základnej komunikačnej siete mesta Košíc (ZÁKOS) pre
a) cestu I/50 v úseku Jablonov nad Turňou – Moldava nad Bodvou – Šaca – Košice-mesto – Moldavská ulica – križovatka Červený Rak – prepojenie na križovatku Alejovej ulice – I/68 – Južné nábrežie – Prešovská cesta (križovatka Sečovská cesta) ako rýchlostný prieťah mestom vrátane plánovaných mimoúrovňových dopravných uzlov,
b) preložku cesty II/552 južne od obce Krásna nad Hornádom,
c) prestavbu Štúrovej ulice, Námestia osloboditeľov a Palackého ulice,
d) výstavbu komunikačného prepojenia Masarykovej ulice – Triedy L. Svobodu (Furča) s mimoúrovňovým krížením železničného uzla a Prešovskej cesty,
e) výstavbu druhého „východného“ diaľničného privádzača v úseku Košické Oľšany – Sady nad Torysou (koridor cesty III/050196) – križovatka Prešovská cesta, Sečovská cesta mimo mestskej časti Košická Nová Ves,
2.3. koridory preložiek ciest I. a II. triedy v okrese Košice-okolie pre
a) cestu II/547 Košice – Margecany – smer Spišské Podhradie,
b) cestu II/548 Košice (Pereš) – Jasov – Smolník,
c) cestu II/576 Bohdanovce (križovatka s cestou II/552) – Bidovce – Herľany – smer Vranov nad Topľou,
d) cestu II/546 Prešov – Margecany (križovatka s cestou II/547) – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom,
e) cestu II/552 Košice (Krásna) – Nižná Hutka – Bohdanovce – Slanec – smer Veľké Kapušany,
2.4. priestor na nové komunikačné prepojenie strediska turistiky Kojšovská hoľa – Zlatá Idka v úseku Rudník – Zlatá Idka; zrušiť jestvujúce komunikačné prepojenie v úseku Zlatá Idka – Hýľov z dôvodu kolízie s pásmami hygienickej ochrany vodného zdroja Bukovec,
2.5. priestory na rozvoj existujúcich a výstavbu nových cestných hraničných priechodov
a) Milhosť – Hidasnémeti pre všetky štáty sveta s neobmedzenou osobnou a nákladnou dopravou,
b) Hosťovce – Tornanádaska pre všetky štáty sveta s obmedzením nákladnej dopravy do 3,5 tony,
c) Buzica – Kany, Perín – Hernádpetri, Janík – Perecse, Trstené pri Hornáde – Kéked a Skároš – Hollóháza pre malý pohraničný styk s obmedzením nákladnej dopravy,
2.6. priestory pre
a) terminál nákladnej cestnej dopravy v Milhosti a v novom hospodárskom dvore Východoslovenských železiarní v Košiciach,
b) terminál kombinovanej dopravy vo výrobnom okrsku Košice-Krásna a dopravno-prekládkovom páse Východoslovenských železiarní v Bočiari; jestvujúci malý nákladný obvod a prekladisko kontajnerov v centrálnej časti mesta zrušiť a priestor uvoľniť pre celomestské funkcie,
2.7. priestory pre
a) železničný dopravný koridor hlavného tranzitného ťahu Žilina – Košice – Čierna nad Tisou na modernizáciu železničnej trate na rýchlosť 120 a 160 km,
b) zdvojkoľajnenie a elektrifikáciu železničnej trate v úsekoch
1. Rožňava – Moldava nad Bodvou – Haniska pri Košiciach,
2. Barca – Čaňa – hranica s Maďarskou republikou,
c) železničný dopravný koridor severojužného ťahu v úseku hranica s Poľskou republikou – Plaveč – Prešov – Kysak na modernizáciu trate na rýchlosť 120 km,
2.8. územnú rezervu pre trasu vysokorýchlostnej trate Žilina – Prešov – Košice – hranica s Ukrajinou a alternatívnu trasu Bratislava – Zvolen – Košice až do výberu definitívnej trasy,
2.9. priestor na modernizáciu a dostavbu železničných uzlov Kysak a Košice; v súvislosti s dostavbou železničného uzla Košice predpokladať vymiestnenie nákladnej dopravy z úseku železničná stanica Košice-Barca a výhľadovo ju zrušiť; po zavedení intervalovej osobnej dopravy prehodnotiť vyťaženie uvedenej železničnej trate,
2.10. priestor na zariadenie na prevádzkové ošetrenie a čistenie osobných vozňov na nových plochách v južnej časti uzla,
2.11. priestor na prebudovanie železničných mostov na Palackého ulici vrátane mimoúrovňového napojenia autobusovej stanice v Košiciach,
2.12. koridor na vlečkový systém normálneho a širokého rozchodu do suchozemského prístavu Bočiar – Košice a centra nákladnej dopravy s prevádzkou CARGO na letisku v Košiciach,
2.13. priestory na
a) dobudovanie, modernizáciu a rozšírenie existujúcej vzletovej a pristávacej dráhy medzinárodného letiska Košice,
b) územnú rezervu na výstavbu centra nákladnej dopravy s prevádzkou CARGO na letisku v Košiciach s osobitným cestným aj vlečkovým napojením.
3. V oblasti nadradenej technickej infraštruktúry
3.1. zásobovať územie regiónu elektrickou energiou zo zdrojov inštalovaných mimo regiónu prostredníctvom nadradených prenosových sústav 400 kV, 220 kV a 110 kV,
3.2. zásobovať územie regiónu zemným plynom z medzištátneho veľmi vysokotlakového plynovodu (MŠP I. VVTL Družba) prechádzajúceho južnou časťou regiónu,
3.3. chrániť územie na rozvoj nadradenej technickej infraštruktúry na
a) výstavbu transformovne z veľmi vysokého napätia na vysoké napätie (VVN/VN 110/22 kV) v lokalite Košice-Myslava a Košice-centrum,
b) výstavbu
1. 400 kV elektrického vedenia Lemešany – Svidník – Poľská republika (Krosno),
2. 2 x 110 kV elektrického vedenia na trase transformovňa (VVN/VN) Východoslovenské železiarne v Košiciach – transformovňa v Moldave nad Bodvou,
3. 2 x 110 kV elektrického vedenia na trase elektrické vedenie č. 6730 – nová transformovňa v Košiciach-Myslave,
4. 110 kV káblového elektrického vedenia na trase transformovňa Košice-Juh a nová transformovňa Košice-centrum,
c) koridor na výstavbu piatej línie tranzitného plynovodu súbežne s jestvujúcou trasou tranzitných plynovodov územím okresu Košice-okolie,
d) koridory na výstavbu veľmi vysokotlakových a vysokotlakových plynových rozvodov na trasách
1. Haniska pri Košiciach – Drienovská Nová Ves súbežne s jestvujúcim vysokotlakovým plynovodom Haniska – Drienovská Nová Ves – Štrba,
2. Vyšná Myšľa – Ruskov – Bidovce – Čakanovce – Boliarov,
3. Čakanovce – Herľany,
4. Moldava nad Bodvou – Jasov – Medzev,
e) koridory na výstavbu strednotlakových plynových rozvodov na trasách
1. Kecerovské Pekľany – Boliarov,
2. Trsťany – Bidovce – Košický Klečenov,
3. Ďurkov – Olšovany,
4. Vyšný Čaj – Bohdanovce – Rákoš – Nižná Myšľa,
5. Košice – Nižný Klátov – Vyšný Klátov – Hýľov,
6. Chrastné – Čižatice,
7. Kráľovce – Vajkovce – Beniakovce,
8. Malá Ida – Šemša – Hodkovce – Nováčany – Paňovce,
9. Medzev – Štós – Štós-kúpele,
10. Moldava nad Bodvou – Budulov – Peder – Janík,
11. Turňa nad Bodvou – Žarnov – Hosťovce,
12. Turňa nad Bodvou – Háj,
13. Dvorníky – Zádiel,
14. Lemešany – Obišovce – Kysak – Trebejov,
15. Drienov – Šarišské Bohdanovce – Brestov – Mirkovce – Dúbrava,
16. na území mesta Košíc koridory na výstavbu strednotlakových plynovodov vrátane koridorov na plynofikáciu mestských častí Barca, Pereš a Šebastovce,
f) koridor na výstavbu prevodu vody z Hornádu do Bodvy na trase Trstená pri Hornáde – Gombošský kanál vrátane územia pre hať na Hornáde,
g) koridory pre líniové stavby vodovodov v meste Košice na trasách
1. ústredná čerpacia stanica – vodojem Kalvária – vodojem Terasa a predĺženie prepojovacieho potrubia v úseku Základná škola na Trebišovskej ulici po vodojem Terasa,
2. vodojem Červený Rak – Alejová ulica – Rastislavova ulica,
3. Budimír – Košické Oľšany – vodojem Heringeš a južným smerom do mestskej časti Košice-Krásna,
4. zaokruhovanie vodovodu po Moyzesovej ulici na úseku od Alžbetinej ulice po Štúrovu ulicu,
5. Hlavná ulica, Alžbetina ulica, ulice v centrálnej mestskej zóne,
h) koridory pre líniové stavby vodovodov v okrese Košice-okolie na trasách
1. Moldava nad Bodvou – Košice a prípojných trasách do Šebastoviec – Valalikov – Geče – Čani, do Paňoviec, do Budulova, do Cestíc a do Komároviec,
2. Bukovec – Východoslovenské železiarne a na prípojnej trase do Malej Idy – Šemše – Hodkoviec – Nováčan,
3. Medzev – Moldava nad Bodvou a na prípojných trasách do Poproča a do Rudníka,
4. z Košickej Novej Vsi do Bystera – Košickej Polianky,
5. z Bukovca do Nižného Klátova a Bašky s možnosťou prepojenia do Hýľova,
i) koridory na rozšírenie skupinových vodovodov v okrese Košice-okolie na trasách
1. Belža – Seňa – Kechnec – Milhosť,
2. Vyšná Myšľa – Bohdanovce do Blažíc – Nižného Čaju,
3. Trsťany – Ďurďošík, Bidovce – Svinica – Košický Klečenov, Ďurkov – Ruskov – Olšovany – Vyšný Čaj,
4. Kráľovce – Chrastné, Kráľovce – Budimír – Vajkovce – Beniakovce – Rozhanovce – Hrašovík, Kráľovce – Ploské – Nová Polhora,
5. Kecerovce – Kecerovský Lipovec – Opiná, Kecerovce – Rankovce – Herľany – Bunetice – Vtáčkovce,
6. Perín-Chym – Nižný Lánec – Vyšný Lánec – Buzica – Rešica,
j) koridory pre líniové stavby kanalizácie v meste Košice na trasách
1. Námestie osloboditeľov – Jantárová ulica (zberač A VI s napojením na zberač A),
2. Alejová ulica – Barčianska ulica – Barca s napojením na zberač D,
3. Podhradová – areál Anička s napojením na zberač B a A V,
4. Družstevná pri Hornáde – Ťahanovce,
5. Nižný Klátov – Myslava,
6. Valaliky – ústredná čistiareň odpadových vôd Kokšov-Bakša,
3.4. vytvoriť územno-technické podmienky na modernizáciu jestvujúcich tranzitných produktovodov v južnej časti regiónu vrátane rekonštrukcie ropovodu DRUŽBA,
3.5. zásobovať územie regiónu a mesto Košice teplom zo zdrojov na báze zemného plynu; na zabezpečenie mesta Košíc teplom
a) vytvoriť podmienky na modernizáciu zdroja tepla – tepláreň TEKO I-II v Košiciach,
b) realizovať geotermálny vrt vo východnej časti regiónu v obvode Bidoviec,
c) chrániť koridor na prívod tepla z geotermálneho zdroja na trase Ďurďošík – tepláreň TEKO I-II v Košiciach,
3.6. predpokladať postupne výstavbu čistiarní odpadových vôd v návrhovom období v každom sídle alebo v skupinách sídel regiónu; prednostne realizovať čistiarne odpadových vôd v
a) sídlach Zlatá Idka, Hýľov, Vyšný Klátov, nachádzajúcich sa v pásmach hygienickej ochrany vodárenskej nádrže Bukovec,
b) sídlach na území chránenej vodohospodárskej oblasti Slovenský kras,
c) sídlach s vybudovaným vodovodom,
d) sídlach nachádzajúcich sa v ochranných pásmach vodných zdrojov regiónu a v alúviách vodných tokov Medzev, Hornád a Torysa,
e) mestskom osídlení okresu Košice-okolie (Medzev, Turňa nad Bodvou, Moldava nad Bodvou),
3.7. prednostne dobudovať mestskú čistiareň odpadových vôd v Kokšove-Bakši (3. stavba) a čistiareň odpadových vôd v Košiciach-Šaci, vybudovať čistiareň odpadových vôd pre mestskú časť Kavečany vrátane zoologickej záhrady a Košickú Novú Ves,
3.8. zabezpečiť ochranu mesta Košíc pred povodňami rekonštrukciou pravobrežnej hrádze Hornádu a rekonštrukciou úprav Myslavského potoka.
4. V oblasti odpadov
na odstraňovanie a likvidáciu odpadov všetkých druhov zabezpečiť územnú rezervu pre
4.1. navrhované regionálne skládky tuhého komunálneho odpadu v okresoch Košice I – IV a Košice-okolie,
4.2. navrhované regionálne priemyselné skládky vo všetkých okresoch,
4.3. dobudovanie spaľovne v Košiciach na lokalite Kokšov-Bakša.
II. VEREJNOPROSPEŠNÉ STAVBY
Stavby spojené s realizáciou záväzných regulatívov uvedených v bode I sú verejnoprospešné. Na ich uskutočnenie možno podľa § 108 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 262/1992 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z. pozemky, stavby a práva k nim vyvlastniť alebo vlastnícke práva k pozemkom a stavbám obmedziť.