313/1999 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2005 do 31.10.2005
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2000 - 31.12.2003 | |
3. | 01.01.2004 - 30.06.2004 | 525/2003 Z. z. |
4. | 01.07.2004 - 31.12.2004 | 205/2004 Z. z. |
5. | 01.01.2005 - 31.10.2005 | 587/2004 Z. z. |
6. | 01.11.2005 - 31.12.2007 | 479/2005 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 313/1999 Z. z. |
Názov: | Zákon o geologických prácach a o štátnej geologickej správe (geologický zákon) |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.11.1999 |
Dátum vyhlásenia: | 27.11.1999 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2005 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2005 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
141/2000 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva geologický zákon |
372/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch |
525/2003 Z. z. | Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
205/2004 Z. z. | Zákon o zhromažďovaní, uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
587/2004 Z. z. | Zákon o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
479/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
569/2007 Z. z. | Zákon o geologických prácach (geologický zákon) |
313
ZÁKON
z 3. novembra 1999
o geologických prácach a o štátnej geologickej správe (geologický zákon)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje podmienky projektovania, vykonávania, vyhodnocovania a kontroly
geologických prác, pôsobnosť štátnej geologickej správy a sankcie za porušenie ustanovení
tohto zákona.
§ 2
Geologické práce
(1)
Geologické práce sú geologický výskum a geologický prieskum.
(2)
Geologický výskum sa člení na
a)
základný geologický výskum, ktorým sa skúma, hodnotí a zobrazuje zloženie, vývoj
a stavba zemskej kôry na území štátu a zákonitosti ich zmien,
b)
regionálny geologický výskum, ktorým sa podrobnejšie skúmajú a spresňujú vo vybraných
častiach územia štátu poznatky o zložení, vývoji a stavbe zemskej kôry a o zákonitostiach
ich zmien, a na základe týchto poznatkov sa zostavujú tematické a účelové geologické
mapy.
(3)
Geologický prieskum sa člení na
a)
ložiskový geologický prieskum, ktorým sa skúmajú ložiská nerastov, zisťujú a overujú
ich zásoby a spracúvajú geologické podklady na ich využívanie a ochranu,
b)
c)
inžinierskogeologický prieskum, ktorým sa skúmajú inžinierskogeologické pomery a
hydrogeologické pomery územia najmä na účely územného plánovania, dokumentácie a zakladania
stavieb vrátane skúmania stability územia náchylného na zosúvanie a spracúvania geologických
podkladov pre návrhy na stabilizáciu územia,
d)
geologický prieskum životného prostredia, ktorým sa zisťujú a overujú geologické
činitele ovplyvňujúce toto prostredie vrátane vplyvov, ktoré vznikajú ľudskou činnosťou
(antropogénne vplyvy), a navrhujú sanačné opatrenia,
e)
geologický prieskum na špeciálne účely, ktorým sa zisťujú a overujú geologické podmienky
na
l. zriaďovanie a prevádzku podzemných zásobníkov plynov a kvapalín v prírodných horninových
štruktúrach a podzemných priestoroch,
2.
zriaďovanie a prevádzku zariadení na priemyselné využívanie geotermálnej energie,
3.
zriaďovanie a prevádzku úložísk rádioaktívnych a iných odpadov v podzemných priestoroch,
4.
sprístupňovanie jaskýň,
5.
zaistenie stability podzemných priestorov,
6.
zabezpečovanie a likvidáciu starých banských diel.3)
(4)
Za geologické práce sa podľa tohto zákona považujú, ak súvisia s prácami uvedenými
v odsekoch 2 a 3, tieto práce:
a)
geofyzikálne práce, technologické práce, geochemické práce a laboratórne práce, sledovanie
a riadenie geologických prác, geologické mapovanie, zostavovanie geologických máp,
geologická dokumentácia a práce podľa ďalších metodík,
b)
spracúvanie geologických projektov, štúdií, správ, výpočtov, posudkov a rešerší,
c)
technické práce, najmä vrtné práce, podzemné práce a zemné práce, výstavba a prevádzkovanie
dočasných merných objektov, zatláčacích a pozorovacích staníc, skúšobných zariadení,
zriaďovanie dočasných pracovísk a prístupových ciest k nim.
(5)
Podrobnosti o členení geologických prác ustanoví všeobecne záväzný právny predpis,
ktorý vydá Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
§ 3
Vymedzenie niektorých pojmov
(1)
Podľa tohto zákona
a)
projekt geologickej úlohy je návrh jej riešenia vybranými druhmi geologických prác,
rozsah týchto prác a doba ich vykonávania, prípadne ich rozpočet a ekonomické zdôvodnenie,
b)
geologické dielo je povrchové alebo podzemné dielo v zemskej kôre, ktoré vzniklo
geologickou prácou, najmä ryhy, výkopy, odkopy, jamice (šachtice), jamy (šachty),
chodby (štôlne), komíny, úpadnice, lomové steny a vrty,
c)
geologický objekt je dočasný objekt stavebného charakteru potrebný na vykonávanie
geologických prác,
d)
likvidácia geologických diel a geologických objektov je ich odstránenie alebo zamedzenie
ich prejavov na zemskom povrchu vrátane uvedenia dotknutých pozemkov do predošlého
stavu,
e)
zabezpečenie geologických diel a geologických objektov je vykonanie opatrení na ich
zabezpečenie proti závalom a zosuvom a na zaistenie bezpečnosti osôb a majetku umožňujúcich
kontrolu geologických zistení v diele a objekte a ich stavu,
f)
obstarávateľ je ten, kto financuje geologické práce,
g)
držiteľ prieskumného územia je obstarávateľ, a ak ide o osobitné prieskumné územie,
vykonávateľ prieskumných prác,
h)
zodpovedný riešiteľ geologickej úlohy je ten, kto riadi, koordinuje a rieši geologickú
úlohu,
i)
zástupca je fyzická osoba určená vykonávateľom geologických prác, ktorá zodpovedá
za riadne vykonávanie geologických prác.
(2)
Práva a povinnosti vlastníka má podľa tohto zákona aj
a)
poľnohospodárske družstvo,
b)
správca majetku štátu, ak je nehnuteľnosť vo vlastníctve Slovenskej republiky,
c)
správca majetku obce, ak je nehnuteľnosť vo vlastníctve obce,
d)
nájomca, ak to vyplýva z nájomnej zmluvy,
e)
Slovenský pozemkový fond, ak je pozemok v jeho správe,
f)
stavebník, ak stavebný pozemok nie je v jeho vlastníctve, ale má k nemu oprávnenie
na zhotovenie stavby,
g)
pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou, ak ide o pozemky združené vlastníkmi.
DRUHÁ ČASŤ
PODMIENKY VYKONÁVANIA GEOLOGICKÝCH PRÁC
§ 4
Vykonávanie geologických prác
(1)
Geologické práce je oprávnená vykonávať
a)
fyzická osoba a právnická osoba na základe geologického oprávnenia,
b)
právnická osoba poverená ministerstvom v súvislosti s geologickým výskumom,
c)
Slovenská akadémia vied, vysoké školy, stredné odborné školy a múzeá, ak vykonávajú
geologické práce pri plnení svojich vedeckých alebo pedagogických úloh,
d)
fyzická osoba a právnická osoba pri dobývaní ložísk vyhradených nerastov podľa osobitného
predpisu4) (ďalej len „vykonávateľ geologických prác“).
(2)
(3)
Na vykonávanie geologických prác občanmi na uspokojovanie ich osobných záujmov sa
tento zákon nevzťahuje.
§ 5
Žiadosť o geologické oprávnenie
(1)
Geologické oprávnenie je oprávnenie na vykonávanie geologických prác, ktoré na základe
žiadosti o vydanie geologického oprávnenia vydáva ministerstvo
a)
fyzickej osobe alebo jej zástupcovi, ak má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky
alebo bydlisko v niektorom z členských štátov Európskych spoločenstiev alebo v štáte,
ktorý je súčasťou Európskeho hospodárskeho priestoru (ďalej len „členský štát") a
je bezúhonný,
b)
právnickej osobe, ktorá má sídlo alebo organizačnú zložku na území Slovenskej republiky
alebo v niektorom z členských štátov.
(2)
Fyzická osoba v žiadosti o geologické oprávnenie uvedie
a)
meno a priezvisko, dátum narodenia a trvalý pobyt6) (ďalej len „osobné údaje“); ak ustanoví zástupcu, uvedie aj jeho osobné údaje,
b)
obchodné meno,
c)
druh geologickej práce, na ktorý žiada geologické oprávnenie (§ 2 ods. 2 až 4),
d)
čas, na ktorý žiada geologické oprávnenie,
e)
identifikačné číslo (IČO), ak ho má pridelené,
f)
mená a čísla preukazov o odbornej spôsobilosti osôb uvedených v § 9 ods. 1 a údaje o ich pracovnoprávnom vzťahu k žiadateľovi.
(3)
Právnická osoba v žiadosti o geologické oprávnenie uvedie
a)
obchodné meno a sídlo,
b)
druh geologickej práce, na ktorý žiada geologické oprávnenie (§ 2 ods. 2 až 4),
c)
čas, na ktorý žiada geologické oprávnenie,
d)
osobné údaje osôb, ktoré sú štatutárnym orgánom alebo jeho členmi, a spôsob, akým
budú za právnickú osobu konať,
e)
osobné údaje a údaj o bezúhonnosti zástupcu,
f)
identifikačné číslo (IČO), ak ho má pridelené,
g)
mená a čísla preukazov o odbornej spôsobilosti osôb uvedených v § 9 ods. 1 a údaje o ich pracovnoprávnom vzťahu k žiadateľovi.
(4)
Za bezúhonného podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 písm. e) sa považuje ten, kto nebol
právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo trestný čin ohrozenia životného
prostredia.7)
(5)
K žiadosti podľa odsekov 2 a 3 sa pripojí výpis z registra trestov fyzickej osoby
a jej zástupcu, ak je ustanovený, alebo výpis z registra trestov zástupcu právnickej
osoby. Výpis nemôže byť starší ako šesť mesiacov.
§ 6
Vydanie geologického oprávnenia
(1)
Geologické oprávnenie vydané fyzickej osobe obsahuje
a)
osobné údaje fyzickej osoby, prípadne aj jej zástupcu, ak bol ustanovený, a údaje
o odbornej spôsobilosti (§ 9),
b)
obchodné meno,
c)
geologické práce, na ktoré sa vydáva geologické oprávnenie,
d)
čas, na ktorý sa vydáva geologické oprávnenie,
e)
podmienky vykonávania geologických prác,
f)
identifikačné číslo,
g)
dátum vydania geologického oprávnenia.
(2)
Geologické oprávnenie vydané právnickej osobe obsahuje
a)
obchodné meno, sídlo,
b)
osobné údaje štatutárneho orgánu a zástupcu, ako aj údaje o odbornej spôsobilosti
zástupcu (§ 9),
c)
geologické práce, na ktoré sa geologické oprávnenie vydáva,
d)
čas, na ktorý sa geologické oprávnenie vydáva,
e)
podmienky vykonávania geologických prác,
f)
identifikačné číslo,
g)
dátum vydania geologického oprávnenia.
(3)
Vykonávateľ geologických prác je povinný ministerstvu oznámiť každú zmenu údajov
uvedených v geologickom oprávnení, a to do l5 dní od vzniku zmeny. Na základe tohto
oznámenia ministerstvo môže rozhodnúť o zmene alebo o zrušení geologického oprávnenia.
(4)
Odpis geologického oprávnenia a odpis rozhodnutia o jeho zmene alebo zrušení zašle
ministerstvo príslušnému daňovému úradu a orgánu štátnej štatistiky.
§ 7
Zánik geologického oprávnenia
(1)
Geologické oprávnenie zaniká
a)
smrťou fyzickej osoby, ktorej bolo vydané, ak vo výkone geologického oprávnenia nepokračuje
ustanovený správca dedičstva8) alebo dedičia,
b)
zánikom právnickej osoby, ktorej bolo vydané,
c)
rozhodnutím ministerstva o jeho zrušení,
d)
uplynutím času, na ktorý bolo vydané.
(2)
Ak v prípade smrti fyzickej osoby, ktorej bolo vydané geologické oprávnenie a ktorá
nemala určeného zástupcu, nebude určený správca, ministerstvo rozhodne o pozastavení
výkonu geologického oprávnenia až do skončenia konania o dedičstve.
(3)
Ak chce dedič pokračovať vo vykonávaní geologických prác, je povinný predložiť ministerstvu
do 30 dní od skončenia konania o dedičstve právoplatný doklad o tom, že je dedičom,
a oznámiť ministerstvu údaje podľa § 5 ods. 2 písm. a).
(4)
Ministerstvo zruší geologické oprávnenie, ak
a)
vykonávateľ geologických prác o to požiada [§ 4 ods. 1 písm. a)],
b)
dedič geologického oprávnenia nepostupuje podľa odseku 3,
c)
vykonávateľ geologických prác alebo jeho zástupca nespĺňa požiadavky odbornej spôsobilosti
(§ 9).
(5)
Ministerstvo môže zrušiť geologické oprávnenie, ak vykonávateľ geologických prác
v priebehu jedného roku opätovne poruší povinnosti ustanovené týmto zákonom, hoci
už bol na porušenie povinnosti upozornený a bolo mu uložené, aby zistené nedostatky
v určenej lehote odstránil.
§ 8
Register geologických oprávnení
(1)
Ministerstvo vedie register geologických oprávnení; register geologických oprávnení
je verejne prístupný.
(2)
Register geologických oprávnení obsahuje
a)
pri fyzickej osobe osobné údaje, obchodné meno, miesto podnikania, identifikačné
číslo a osobné údaje zástupcu, ak je ustanovený,
b)
pri právnickej osobe obchodné meno, sídlo, identifikačné číslo a osobné údaje štatutárneho
orgánu a zástupcu,
c)
geologické práce, na ktoré sa vydalo geologické oprávnenie,
d)
údaje o odbornej spôsobilosti (§ 9),
e)
podmienky vykonávania geologických prác,
f)
čas, na ktorý sa geologické oprávnenie vydalo, a dátum jeho vydania,
g)
zmeny uvedených údajov,
h)
dátum a dôvod zániku geologického oprávnenia.
(3)
Súčasťou registra geologických oprávnení je zbierka listín obsahujúca žiadosti o
geologické oprávnenia, odpisy vydaných geologických oprávnení, ich zmien a zániku
geologického oprávnenia.
§ 9
Odborná spôsobilosť
(1)
Odbornú spôsobilosť na vykonávanie geologických prác (ďalej len „odborná spôsobilosť“)
musí mať fyzická osoba, ktorá je
a)
vykonávateľom geologických prác alebo jeho zástupcom,
b)
zástupcom právnickej osoby, ktorá je vykonávateľom geologických prác,
c)
zodpovedným riešiteľom geologických úloh.
(2)
Odbornou spôsobilosťou sa rozumie vzdelanie, prax a súhrn teoretických vedomostí
a znalostí všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich geologické práce a
ostatných súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov9) a súvisiacich slovenských technických noriem.
(3)
Odbornú spôsobilosť overuje ministerstvo skúškou.
(4)
Odborná spôsobilosť sa osvedčuje vydaním preukazu o odbornej spôsobilosti a overuje
sa každých desať rokov.
(5)
Za zodpovedného riešiteľa geologickej úlohy, zástupcu fyzickej osoby alebo zástupcu
právnickej osoby možno určiť len osobu s príslušným vysokoškolským vzdelaním, ktorá
má najmenej dvojročnú prax v danom odbore, alebo osobu s príslušným stredoškolským
vzdelaním, ktorá má najmenej päťročnú prax v danom odbore. Takéto vzdelanie a prax
musí mať aj fyzická osoba, ktorá je vykonávateľom geologických prác a nemá určeného
zástupcu.
(6)
Podrobnosti o obsahu odbornej spôsobilosti a o spôsobe jej overovania ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
TRETIA ČASŤ
PROJEKTOVANIE, RIEŠENIE A VYHODNOCOVANIE GEOLOGICKÝCH ÚLOH
§ 10
Geologická úloha
(1)
Geologická úloha je vecné, miestne a časové vymedzenie okruhu otázok vyjadrujúcich
hospodársky, vedecký alebo technický cieľ úlohy, ktorá sa má projektovať a riešiť
geologickými prácami a vyhodnotiť v záverečnej správe.
(2)
Geologickú úlohu určuje obstarávateľ. Na určenie a realizáciu určitej geologickej
úlohy sa môžu obstarávatelia združiť.10)
(3)
Geologická úloha geologického prieskumu sa člení na etapy. Geologická úloha geologického
výskumu sa na etapy nečlení.
§ 11
Projektovanie geologických úloh
(1)
Na geologickú úlohu vypracúva vykonávateľ geologických prác projekt geologickej úlohy.
Projekt geologickej úlohy vyjadruje cieľ geologickej úlohy, navrhuje a odôvodňuje
vybrané druhy geologických prác na riešenie geologickej úlohy a určuje metodický a
technický postup ich odborného, racionálneho a bezpečného vykonávania.
(2)
Pri projektovaní geologickej úlohy sa zisťuje, či sa vykonávanie vybraných druhov
geologických prác bude týkať záujmov chránených osobitnými predpismi,11) a navrhujú sa opatrenia na ochranu týchto záujmov.
(3)
Projekt geologickej úlohy schvaľuje obstarávateľ.
(4)
Podrobnosti o projektovaní geologickej úlohy, zisťovaní stretov záujmov chránených
osobitnými predpismi a schvaľovaní projektu geologickej úlohy, ako aj náležitosti
projektu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 12
Riešenie geologických úloh
(1)
Vykonávateľ geologických prác začne riešiť geologickú úlohu po schválení jej projektu.
Pred schválením projektu geologickej úlohy možno začať úlohu riešiť len výnimočne.
(2)
Vykonávateľ geologických prác rieši geologickú úlohu v súlade so schváleným projektom
tak, aby sa čo najskôr a efektívne dosiahol jej cieľ. Riešenie geologickej úlohy riadi
zodpovedný riešiteľ geologickej úlohy.
(3)
Ak pri riešení geologickej úlohy vykonávateľ geologických prác zistí, že treba voliť
zásadne iný metodický alebo technický postup alebo vykonať podstatne väčší rozsah
prác, ako obsahuje projekt geologickej úlohy, je povinný navrhnúť zmenu projektu geologickej
úlohy. Do schválenia zmeny projektu geologickej úlohy môže v riešení pokračovať geologickými
prácami, na ktoré sa vzťahuje navrhovaná zmena projektu, len v rozsahu a za podmienok
určených obstarávateľom.
(4)
Vykonávateľ geologických prác navrhne aj zmenu projektu geologickej úlohy, prípadne
zastavenie geologických prác, ak zistí, že cieľ úlohy nemožno dosiahnuť najmä z dôvodu,
že geologické pomery sa podstatne líšia od predpokladov v schválenom projekte.
(5)
Zmenu projektu geologickej úlohy schvaľuje obstarávateľ.
(6)
Podrobnosti postupu, podmienky riešenia a náplň riadenia a sledovania geologickej
úlohy, postup a podmienky pri vypracúvaní zmeny projektu a prípady, keď možno začať
riešenie geologickej úlohy pred schválením jej projektu, ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 13
Geologická dokumentácia
(1)
Vykonávateľ geologických prác je povinný pri riešení geologickej úlohy viesť, dopĺňať
a uchovávať písomnú, grafickú a hmotnú dokumentáciu o zistených skutočnostiach a javoch
v geologických dielach a objektoch a údaje o výsledkoch ich rozborov a skúšok vrátane
vyhodnotenia (ďalej len „geologická dokumentácia“). Pritom dbá, aby sa s postupom
riešenia úlohy dokumentovali všetky geologické skutočnosti a podľa nich sa usmerňovalo
jej ďalšie riešenie.
(2)
Geologickú dokumentáciu treba uchovávať spôsobom zabezpečujúcim jej ochranu pred
poškodením, zničením alebo zneužitím. Písomnú a grafickú geologickú dokumentáciu treba
uchovávať tri roky od odovzdania záverečnej správy obstarávateľovi, ak v schválenom
projekte geologickej úlohy nie je určená dlhšia lehota. Hmotnú geologickú dokumentáciu
treba uchovávať do schválenia záverečnej správy.
(3)
Vykonávateľ geologických prác je povinný odovzdať geologickú dokumentáciu obstarávateľovi
súčasne s odovzdaním záverečnej správy geologickej úlohy, ak sa nedohodol s obstarávateľom
inak.
(4)
Podrobnosti dokumentovania geologickej úlohy, vedenia, dopĺňania a uchovávania geologickej
dokumentácie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 14
Vyhodnocovanie geologickej úlohy
(1)
Vykonávateľ geologických prác je povinný vyhodnotiť geologickú úlohu v záverečnej
správe geologickej úlohy (ďalej len „záverečná správa“) a odovzdať ju obstarávateľovi.
(2)
Záverečná správa obsahuje zhodnotenie použitých geologických prác v porovnaní s projektom
geologickej úlohy, dosiahnuté výsledky z hľadiska cieľa geologickej úlohy a nové geologické
poznatky vrátane tých, ktoré priamo nesúvisia s jej cieľom, najmä o geologickej stavbe
zemskej kôry, o nerastoch, o výskyte podzemných vôd, prírodných liečivých zdrojov
a zdrojov minerálnych stolových vôd. Záverečná správa ďalej obsahuje údaje o stave
geologických diel a geologických objektov vrátane ich zabezpečenia, návrh na ich iné
využitie alebo na likvidáciu a údaje o spôsobených škodách a ich náhrade. Pri geologickej
úlohe financovanej zo štátneho rozpočtu záverečná správa obsahuje aj údaje o vynaložených
nákladoch na riešenie geologickej úlohy vrátane nákladov na projekt a záverečnú správu.
(3)
Záverečná správa, pri ktorej riešení sa zistili a overili zásoby výhradného ložiska,12) musí obsahovať ako samostatnú časť výpočet zásob výhradného ložiska.
(4)
Záverečná správa, pri ktorej riešení sa zistili a overili množstvá podzemných vôd,
prírodných liečivých zdrojov alebo zdrojov minerálnych stolových vôd, musí obsahovať
ako samostatnú časť ich výpočet, prípadne kvalifikovaný odhad.
(5)
Postup pri vyhodnocovaní geologických úloh, náležitosti a obsah záverečných správ,
lehoty vyhodnocovania geologických úloh a odovzdávania záverečných správ podrobnejšie
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 15
Zásoby výhradného ložiska a množstvá vôd
(1)
(2)
Množstvá vôd uvedené v § 14 ods. 4 sú zistené a overené množstvá vôd v priestore zahŕňajúcom podzemné vody v hydrogeologickom
rajóne, v jeho časti alebo v hydrogeologickej štruktúre alebo v jej časti (ďalej len
„hydrogeologický celok“) bez ohľadu na straty pri ich využívaní.
(3)
Podmienky využiteľnosti množstiev vôd hydrogeologického celku sú súborom ukazovateľov,
podľa ktorých sa posudzuje ich vhodnosť na predpokladané využitie. Podmienky využiteľnosti
sú podkladom na výpočet množstiev vôd hydrogeologického celku v záverečnej správe.
Podmienky využiteľnosti určuje obstarávateľ.
(4)
Vo výpočte množstiev vôd hydrogeologického celku sa navrhuje klasifikácia množstiev
vôd na kategórie podľa stupňa ich preskúmanosti a znalosti o geologickom prostredí,
v ktorom sa nachádzajú, o ich akosti a rozmiestnení a o ich technologických vlastnostiach.
(5)
Kategórie a spôsob výpočtu množstiev vôd hydrogeologického celku podrobnejšie ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 16
Posudzovanie a odsúhlasovanie záverečných správ
(1)
Záverečnú správu geologickej úlohy financovanej zo štátneho rozpočtu posudzuje a
odsúhlasuje orgán štátnej správy, ktorému boli zverené prostriedky štátneho rozpočtu
na geologické práce.
(2)
Samostatnú časť záverečnej správy s výpočtom zásob výhradného ložiska (§ 14 ods. 3) a samostatnú časť záverečnej správy s výpočtom množstiev vôd v hydrogeologickom
celku (§ 14 ods. 4) posudzuje a odsúhlasuje ministerstvo bez ohľadu na zdroj financovania.
(3)
Ostatné záverečné správy odsúhlasuje obstarávateľ geologických prác. Prevzatie a
schválenie záverečnej správy sa musí vykonať písomnou formou.
(4)
Odsúhlasené zásoby výhradných ložísk a výsledky hydrogeologického prieskumu sa evidujú
súhrnne.
(5)
Vykonávateľ geologických prác, ktorý riešil geologickú úlohu a vyhodnotil ju v záverečnej
správe, zodpovedá za kvalitu jej riešenia a úplnosť vyhodnotenia.
(6)
Podrobnosti o posudzovaní a odsúhlasovaní záverečnej správy a o evidencii zásob výhradných
ložísk a výsledkov hydrogeologického prieskumu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis,
ktorý vydá ministerstvo.
§ 17
Odovzdávanie a sprístupňovanie záverečných správ
(1)
Obstarávateľ je povinný bezodplatne odovzdať záverečnú správu a inú geologickú dokumentáciu
právnickej osobe poverenej ministerstvom v určenom rozsahu a v úprave na trvalé uchovanie
a ďalšie využitie, a to do jedného mesiaca od jej odsúhlasenia.
(2)
Obstarávateľ pri odovzdaní záverečnej správy a hmotnej geologickej dokumentácie oznámi
právnickej osobe poverenej ministerstvom podmienky na ich sprístupňovanie a poskytovanie
informácií z nich vrátane prípadne požadovaných finančných úhrad; podmienky sú záväzné
päť rokov od ich odovzdania právnickej osobe poverenej ministerstvom.
(3)
Podmienky ustanovené v odseku 2 sa nevzťahujú na poskytovanie geologických informácií
ústredným orgánom štátnej správy, ktorým dá ministerstvo súhlas na to, aby im právnická
osoba poverená ministerstvom poskytla informácie, ktoré sú nevyhnutne potrebné z dôvodu
verejného záujmu alebo na plnenie ich úloh.
(4)
Právnická osoba poverená ministerstvom sprístupňuje hmotnú geologickú dokumentáciu
len na účely jej vizuálneho opisu. Odber vzoriek z hmotnej geologickej dokumentácie
na špeciálne geologické a laboratórne účely možno umožniť len so súhlasom ministerstva
za podmienok v ňom určených a za cenu podľa osobitného predpisu.15) Kópie kompletných záznamov z geofyzikálnych meraní na účel opätovného prehodnotenia
aj v digitálnej forme poskytne právnická osoba poverená ministerstvom za cenu podľa
osobitného predpisu.15)
(5)
Záverečné správy sa považujú za informácie o životnom prostredí a na ich sprístupňovanie
sa s výnimkou prípadov podľa odsekov 2 a 3 vzťahuje osobitný predpis.16)
(6)
Podrobnosti o podmienkach odovzdávania záverečných správ, hmotnej geologickej dokumentácie
a inej geologickej dokumentácie a o sprístupňovaní hmotnej geologickej dokumentácie
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 18
Využitie výsledkov geologických prác pri územnom plánovaní
(1)
Orgány územného plánovania pri územnom plánovaní a pri územnom konaní a vodohospodárske
orgány postupujú v súlade s výsledkami geologických prác, najmä vo vzťahu k výhradným
ložiskám,13) množstvám vôd v hydrogeologických celkoch, k starým banským dielam,3) podzemným priestorom, prírodným horninovým štruktúram, zosuvným územiam a k využívaniu
geotermálnej energie.
(2)
Ministerstvo môže v záujme racionálneho postupu pri územnom plánovaní vymedziť územie
s osobitnými podmienkami geologickej stavby, a to najmä s výhradnými ložiskami alebo
s osobitne nepriaznivými inžinierskogeologickými pomermi, kde možno vydať územné rozhodnutie
len po jeho vyjadrení. Na územiach vojenských obvodov17) a na územiach slúžiacich na prípravu na obranu štátu mimo území vojenských obvodov
postupuje ministerstvo po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRIESKUMNÉ ÚZEMIE
§ 19
Prieskumné územie pre vybrané geologické práce
(1)
Vybrané geologické práce možno vykonávať len na prieskumnom území, ktoré určuje ministerstvo.
Rozhodnutie o určení prieskumného územia nie je územným rozhodnutím podľa osobitných
predpisov.18)
(2)
Vybrané geologické práce sú:
a)
ložiskový geologický prieskum vyhradených nerastov okrem geologického prieskumu v
dobývacom priestore,19)
b)
hydrogeologický prieskum termálnych podzemných vôd, prírodných liečivých zdrojov
a zdrojov minerálnych stolových vôd,
c)
geologický prieskum na špeciálne účely pre podzemné zásobníky v prírodných horninových
štruktúrach a podzemných priestoroch, pre zariadenia na priemyselné využívanie geotermálnej
energie a pre úložiská rádioaktívnych odpadov v podzemných priestoroch.
(3)
Prieskumné územie je priestor vymedzený na povrchu uzavretým geometrickým obrazcom
s priamymi stranami bez voľných plôch, ohraničený pod povrchom zvislými rovinami,
prechádzajúcimi stranami, prípadne ohraničený aj vertikálne rovinami podľa nadmorských
výšok. Vrcholy hraníc prieskumného územia na povrchu sa určia súradnicami v platnom
súradnicovom systéme. Prieskumné územie určuje ministerstvo na návrh obstarávateľa.
(4)
Prieskumné územia na rôzne účely sa nemôžu čiastočne alebo úplne prekrývať, ak by
sa tým podstatne sťažilo alebo znemožnilo vykonávanie geologických prác alebo využitie
ich výsledkov, napríklad ak ide o prieskum vývojovo alebo priestorovo súvisiacich
ložísk vyhradených nerastov, prieskum rôznych druhov vôd alebo prieskum na rôzne špeciálne
účely.
§ 20
Určenie, zmeny, prevody a zrušenie prieskumného územia
(1)
Prieskumné územie určí ministerstvo najviac na štyri roky; na návrh držiteľa prieskumného
územia sa môže táto lehota predĺžiť až o ďalšie štyri roky a opätovne najviac o ďalšie
dva roky. O predĺženie treba požiadať najmenej tri mesiace pred uplynutím lehoty.
(2)
Pri každom predlžovaní lehoty podľa odseku 1 sa zmenší rozloha prieskumného územia
najmenej o 25 %. Ak sú výnimočne dôvody, aby sa prieskumné územie nezmenšilo, môže
o to držiteľ prieskumného územia požiadať v návrhu na predĺženie lehoty s predložením
geologickej dokumentácie zdôvodňujúcej túto žiadosť.
(3)
Rozloha prieskumného územia môže byť najviac 250 km2; pre ložiskový geologický prieskum na ropu a horľavý zemný plyn najviac 1 000 km2.
(4)
Obstarávateľovi možno určiť najviac štyri prieskumné územia.
(5)
Držiteľ prieskumného územia môže so súhlasom ministerstva zmluvne previesť právo
vyplývajúce z prieskumného územia alebo jeho časti na inú osobu. Zmluva o prevode
uzavretá bez súhlasu ministerstva je neplatná. Zmluvu o prevode je povinný v jednom
exemplári predložiť ministerstvu do 15 dní od jej uzavretia. Nový držiteľ prieskumného
územia je povinný dodržiavať podmienky rozhodnutia o určení prieskumného územia (§ 21 ods. 5). Ministerstvo nedá súhlas na prevod, ak by sa prevodom porušil tento zákon.
(6)
Ak sa vybrané geologické práce nezačnú vykonávať do jedného roku odo dňa, v ktorom
rozhodnutie o určení prieskumného územia nadobudlo právoplatnosť, alebo odo dňa nadobudnutia
platnosti zmluvy o prevode prieskumného územia podľa odseku 5, môže ministerstvo zrušiť
prieskumné územie. Geologický prieskum sa považuje za začatý, ak sa na jeho vykonávanie
vynaložilo v prvom roku platnosti rozhodnutia najmenej 15 % z plánovaného finančného
rozsahu geologických prác.
(7)
Rozhodnutie o určení prieskumného územia môže ministerstvo na návrh držiteľa prieskumného
územia kedykoľvek zmeniť, ak zmena prispeje k splneniu účelu, na ktorý bolo vydané.
(8)
Ministerstvo môže na návrh držiteľa prieskumného územia alebo z vlastného podnetu
zrušiť rozhodnutie o určení prieskumného územia, ak sa geologické práce trvale zastavili
pred uplynutím lehoty určenej podľa odseku 1. Ministerstvo môže výnimočne zrušiť rozhodnutie
o určení prieskumného územia aj v prípade, ak držiteľ prieskumného územia počas jedného
roku opätovne porušil povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo podmienky určenia
prieskumného územia, hoci sa mu uložilo, aby zistené nedostatky odstránil (§ 31 ods. 2).
(9)
Podrobnosti o náležitostiach návrhov na určenie prieskumných území, o vedení ich
evidencie a o podmienkach prevodu prieskumných území ustanoví všeobecne záväzný právny
predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 21
Konanie o určení, zmene a zrušení prieskumného územia
(1)
Konanie o určení prieskumného územia sa začína dňom podania návrhu obstarávateľa.
Konanie o zmene a zrušení prieskumného územia sa začína dňom podania návrhu držiteľa
prieskumného územia; toto konanie môže v prípade prevažujúceho iného celospoločenského
záujmu začať ministerstvo aj z vlastného podnetu.
(2)
Ak na tie isté vybrané geologické práce podá návrh na určenie prieskumného územia
viac žiadateľov, ministerstvo začne konanie o určení prieskumného územia na návrh
toho žiadateľa, ktorý podal návrh ako prvý.
(3)
Účastníkom konania o určení, zmene alebo zrušení prieskumného územia je iba žiadateľ.
(4)
Dotknuté orgány štátnej správy oznámia svoje stanoviská v lehote, ktorú určí ministerstvo
a ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní, inak sa na tieto stanoviská nemusí prihliadnuť.
Ak niektorý orgán štátnej správy potrebuje na posúdenie návrhu dlhší čas, ministerstvo
na jeho žiadosť určenú lehotu pred jej uplynutím primerane predĺži.
(5)
Ministerstvo v rozhodnutí o určení prieskumného územia určí podmienky vykonávania
geologických prác a podmienky, ktorými sa zabezpečia záujmy držiteľa prieskumného
územia a záujmy chránené osobitnými predpismi.11)
(6)
Stavebný úrad môže v prieskumnom území vydať územné rozhodnutie len po vyjadrení
ministerstva.
(7)
Rozhodnutie o určení prieskumného územia sa zasiela žiadateľovi, obci, v ktorej katastrálnom
území sa prieskumné územie nachádza, stavebnému úradu, obvodnému banskému úradu a
ďalším dotknutým orgánom štátnej správy.
§ 22
Práva a povinnosti držiteľa prieskumného územia
(1)
Držiteľ prieskumného územia predkladá ministerstvu ročnú správu o prieskumnej činnosti
s uvedením výsledkov vybraných geologických prác a vynaložených finančných prostriedkov
na prieskum do šiestich týždňov po uplynutí kalendárneho roku.
(2)
Držiteľ prieskumného územia na ložiskový geologický prieskum vyhradených nerastov
má prednosť na určenie dobývacieho priestoru podľa osobitného predpisu.20)
(3)
Držiteľ prieskumného územia pre vybrané geologické práce uvedené v § 19 ods. 2 písm. b) a c) má prednosť na využitie výsledkov riešenia geologickej úlohy v prieskumnom území
do 18 mesiacov od predloženia záverečnej správy právnickej osobe poverenej ministerstvom,
najneskôr však do dvoch rokov od uplynutia lehoty určenej podľa § 20 ods. 1. Držiteľ prieskumného územia musí o rozhodnutie na prednostné využitie výsledkov
riešenia geologickej úlohy v prieskumnom území požiadať príslušný orgán štátnej správy.
(4)
Držiteľ prieskumného územia má v ňom právo vykonávať vybrané geologické práce uvedené
v rozhodnutí o určení prieskumného územia. Držiteľ prieskumného územia môže vykonávať
tieto práce sám, ak má na ne geologické oprávnenie. Ich vykonávanie môže zadať aj
inej osobe, ktorá má geologické oprávnenie.
(5)
Držiteľ prieskumného územia môže vo svojom prieskumnom území vykonávať aj iné geologické
práce ako vybrané geologické práce, ak je to v súlade s jeho geologickým oprávnením.
Iná osoba môže tieto práce vykonávať iba so súhlasom držiteľa prieskumného územia
pri dodržaní ním určených podmienok a povinností vyplývajúcich z tohto zákona a ak
je to v súlade s jej geologickým oprávnením. Ak o tom nedôjde k dohode, rozhodne na
návrh záujemcu ministerstvo.
(6)
Ak držiteľ prieskumného územia nevynaložil na vykonávanie vybraných geologických
prác v prieskumnom území počas určeného obdobia jeho platnosti minimálne 70 % projektovaných
finančných prostriedkov, ministerstvo môže jeho žiadosť na predĺženie lehoty (§ 20 ods. 1) zamietnuť.
§ 23
Úhrady za prieskumné územie
(1)
Úhrada za prieskumné územie je za každý začatý rok a za každý začatý km2 počas prvých štyroch rokov 3 000 Sk, počas nasledujúcich štyroch rokov 6 000 Sk a
počas ďalších dvoch rokov 9 000 Sk.
(2)
Držiteľ prieskumného územia je povinný zaplatiť úhradu podľa odseku 1 ministerstvu
do troch mesiacov po začatí každého roku počítaného odo dňa určenia prieskumného územia,
prípadne odo dňa jeho prevodu podľa § 20 ods. 5.
(3)
50 % úhrady podľa odseku 1 je príjmom Environmentálneho fondu a 50 % je príjmom obce,
na ktorej území sa nachádza prieskumné územie. Ak sa prieskumné územie nachádza v
katastrálnych územiach dvoch alebo viacerých obcí, určí pomerné podiely obcí ministerstvo
podľa veľkosti častí prieskumného územia v ich katastrálnych územiach.
(4)
Ministerstvo odvedie do rozpočtu obce časť úhrady podľa odseku 3 do 30 dní od prijatia
úhrady.
§ 24
Osobitné prieskumné územie
(1)
Ak sú vybrané geologické práce (§ 19 ods. 2) financované z prostriedkov štátneho rozpočtu, určí sa prieskumné územie vykonávateľovi
geologických prác určenému podľa osobitného predpisu21) (ďalej len „osobitné prieskumné územie“) s výnimkou hydrogeologického prieskumu zdrojov
určených na zásobovanie obyvateľstva pitnou vodou. Osobitné prieskumné územie určí
ministerstvo na návrh vykonávateľa geologických prác.
(2)
Vykonávateľ geologických prác, ktorému bolo určené osobitné prieskumné územie, je
oprávnený vykonávať v ňom geologické práce uvedené v rozhodnutí o určení osobitného
prieskumného územia.
(3)
Na určenie osobitného prieskumného územia a na činnosť vykonávateľa geologických
prác v ňom sa nevzťahuje § 20 ods. 1, 2, 4, 5, 6 a 7,§ 22 a 23.
(4)
Ministerstvo môže na návrh vykonávateľa geologických prác alebo z vlastného podnetu
zrušiť rozhodnutie o určení osobitného prieskumného územia, ak sa geologické práce
trvale zastavili alebo ak vykonávateľ geologických prác počas jedného roku opätovne
porušil povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo podmienky určenia osobitného prieskumného
územia, hoci sa mu uložilo, aby zistené nedostatky odstránil (§ 31 ods. 2 ).
§ 25
Zmena osobitného prieskumného územia na prieskumné územie
(1)
Ministerstvo môže na účel zmeny osobitného prieskumného územia na prieskumné územie
vyhlásiť výberové konanie na výber nového uchádzača za držiteľa prieskumného územia.
(2)
Ministerstvo oznámi záujemcom o výberové konanie podmienky jeho uskutočnenia, podmienky
výberu uchádzača a základné geologické údaje, ako aj podmienky na získanie súbornej
geologickej dokumentácie s požadovanými údajmi na vypracovanie ponuky vrátane finančnej
zábezpeky a s termínom na jej predloženie.
(3)
Posudzovanie ponúk a výber uchádzača vykonáva komisia určená ministerstvom.
(4)
Vybraný uchádzač má po úhrade časti nákladov vykonaných geologických prác, ktorá
je príjmom štátneho rozpočtu, právo na určenie prieskumného územia v súlade s § 20. Vybraný uchádzač je povinný zabezpečiť pokračovanie geologických prác podľa schváleného
projektu geologickej úlohy; ustanovenia § 12 tým nie sú dotknuté.
(5)
Rozhodnutím o určení prieskumného územia podľa odseku 4 stráca platnosť rozhodnutie
o určení osobitného prieskumného územia.
(6)
Podrobnosti o výberovom konaní ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá
ministerstvo.
PIATA ČASŤ
VSTUP NA CUDZIE NEHNUTEĽNOSTI A NÁHRADA ŠKODY
§ 26
Vstup na cudzie nehnuteľnosti a ich užívanie
(1)
Vykonávatelia geologických prác a nimi poverené osoby sú oprávnení na účel vykonávania
geologických prác vo verejnom záujme vstupovať na cudzie nehnuteľnosti, zriaďovať
na nich pracoviská, prístupovú cestu a prívod vody a energie, vykonávať nevyhnutné
úpravy pôdy a odstraňovať porasty.
(2)
Činnosti podľa odseku 1 možno vykonávať len v nevyhnutnom rozsahu, na nevyhnutne
potrebný čas a za primeranú náhradu.
(3)
Vykonávateľ geologických prác je povinný dohodnúť s vlastníkom nehnuteľnosti rozsah,
spôsob vykonávania a čas trvania geologických prác a oznámiť začatie geologických
prác písomne najmenej 15 dní vopred.
(4)
Ak vlastník nehnuteľnosti nesúhlasí s rozsahom, so spôsobom a s časom trvania výkonu
oprávnenia podľa odseku 3 a nedôjde o tom k dohode, rozhodne na návrh vykonávateľa
geologických prác ministerstvo.
(5)
Užívať cudzie nehnuteľnosti na vykonávanie geologických prác, pri ktorých vznikajú
geologické diela alebo geologické objekty, môže vykonávateľ geologických prác na základe
dohody s vlastníkom nehnuteľnosti. Ak nedôjde k dohode, rozhodne o tom na návrh vykonávateľa
geologických prác ministerstvo.
(6)
Vykonávatelia geologických prác sú povinní dbať na to, aby sa čo najmenej zasahovalo
do práv a právom chránených záujmov vlastníka nehnuteľnosti a aby nevznikli škody,
ktorým možno zabrániť.
(7)
Za užívanie nehnuteľností patrí vlastníkovi od vykonávateľa geologických prác primeraná
náhrada. Ak nedôjde k dohode o primeranej náhrade, rozhodne o nej súd.
(8)
(9)
Vykonávatelia geologických prác sú povinní zaslať oznámenie o skončení geologických
prác vlastníkom dotknutých nehnuteľností najneskôr v deň skončenia činnosti.
§ 27
Ochrana geologických diel a geologických objektov
Vlastník nehnuteľnosti je povinný na svojej nehnuteľnosti strpieť vyznačenie a uchovávanie
významných geologických diel a geologických objektov, ktoré určí ministerstvo, a zdržať
sa všetkého, čo by mohlo tieto diela a objekty poškodiť, zničiť alebo urobiť nepoužiteľnými.
§ 28
Zabezpečenie, údržba a likvidácia geologických diel a geologických objektov
(1)
Vykonávateľ geologických prác je povinný zlikvidovať geologické diela a geologické
objekty, ak splnili svoj účel, boli vyhodnotené a nie je záujem využiť ich inak.
(2)
Geologické diela a geologické objekty možno využiť na iné účely len v súlade s osobitnými
predpismi24) a na základe dohody s vlastníkom nehnuteľnosti. Ak je na iné využívanie geologického
diela alebo geologického objektu potrebné rozhodnutie orgánu štátnej správy podľa
osobitných predpisov,24) záujemca musí podať žiadosť orgánu štátnej správy najneskôr do 12 mesiacov od odovzdania
záverečnej správy obstarávateľovi (§ 14). Ak sa preukázalo, že geologické dielo alebo geologický objekt nemožno využiť na
predpokladané iné účely, vykonávateľ geologických prác je povinný bezodkladne takéto
geologické dielo alebo geologický objekt zlikvidovať.
(3)
Zabezpečenie, udržiavanie a likvidácia geologických diel a geologických objektov
musí
a)
zaistiť bezpečnosť povrchu, a to aj z hľadiska možných neskorších účinkov týchto
diel a objektov na povrch,
b)
zabezpečiť, aby sa nezmarilo alebo nesťažilo využitie výsledkov geologickej úlohy,
najmä využívanie zásob ložísk nerastov, vôd alebo podzemných priestorov a prírodných
horninových štruktúr na podzemné uskladňovanie,
c)
zamedziť narušeniu režimu vôd a plynových pomerov, voľnému unikaniu podzemnej vody
alebo plynu a vnikaniu povrchovej vody do podzemných vôd a priestorov,
d)
riešiť konečnú úpravu odvalov, úložísk, skládok vrtného výplachu a vrtnej drviny
vrátane uvedenia použitých pozemkov do predošlého stavu a ich rekultivácie podľa osobitných
predpisov.25)
(4)
Zabezpečenie, údržba a likvidácia geologických diel a geologických objektov je súčasťou
projektu geologickej úlohy a za ich vykonanie zodpovedá vykonávateľ geologických prác.
(5)
O zabezpečení, údržbe a likvidácii geologických diel a objektov vyhotoví vykonávateľ
geologických prác do jedného mesiaca po ich skončení protokol s opisom geologických
diel a objektov, s určením ich lokalizácie v teréne a s uvedením spôsobu ich zabezpečenia,
údržby a likvidácie, ktorý v jednom exemplári zašle poverenej organizácii.
(6)
Podrobnosti o zabezpečení, údržbe a likvidácii geologických diel a geologických objektov
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 29
Náhrada škody a náhrada za obmedzenie výkonu vlastníckeho práva
(1)
Na náhradu škody spôsobenej činnosťou podľa § 26 ods. 1, § 27 a 28 sa vzťahujú všeobecné predpisy o náhrade škody,26) ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Vykonávateľ geologických prác po skončení geologických prác podľa § 26 ods. 1 a § 28 je povinný v lehote dohodnutej s vlastníkom nehnuteľnosti uviesť použitú nehnuteľnosť
do predošlého stavu, prípadne pozemky rekultivovať.
(3)
Ak nie je možné alebo hospodársky účelné nahradiť spôsobenú škodu uvedením do predošlého
stavu, vlastník nehnuteľnosti má právo na náhradu škody v peniazoch.
(4)
Ak nedôjde k dohode podľa odseku 2 alebo dôjde k sporu o náhrade škody podľa odseku
3, rozhodne súd.
(5)
Ak vlastník nehnuteľnosti je geologickými prácami alebo existenciou geologického
diela alebo objektu podľa § 26 ods. 1, § 27 a 28 v obvyklom užívaní nehnuteľnosti podstatne obmedzený, má za toto obmedzenie právo
na primeranú jednorazovú náhradu. Právo na jednorazovú náhradu treba uplatniť do jedného
roku odo dňa doručenia oznámenia o skončení geologických prác, prípadne na ministerstve
do jedného roku odo dňa doručenia rozhodnutia ministerstva o vyznačení a uchovávaní
významných geologických diel a objektov, inak právo zaniká. Spory o jednorazovú náhradu
rozhoduje súd.
(6)
Ak sa ložiskový geologický prieskum vyhradených nerastov vykonáva banskými dielami,
vzťahuje sa na náhradu takto spôsobenej škody osobitný predpis.27)
ŠIESTA ČASŤ
ŠTÁTNA GEOLOGICKÁ SPRÁVA, ŠTÁTNY GEOLOGICKÝ DOZOR A SANKCIE
§ 30
Štátna geologická správa
(1)
Ústredným orgánom štátnej správy v oblasti geologického výskumu a geologického prieskumu
je ministerstvo.
(2)
Ministerstvo
a)
vypracúva koncepcie geologického výskumu a geologického prieskumu územia Slovenskej
republiky a v spolupráci s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy koordinuje
plány geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu,
b)
zabezpečuje systematický geologický výskum a geologický prieskum územia Slovenskej
republiky v súlade s koncepciami podľa písmena a),
c)
zabezpečuje v rozsahu a spôsobom ustanovenými osobitnými predpismi28) zadávanie, vykonávanie a úhradu geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu,
d)
vydáva geologické oprávnenia na vykonávanie geologických prác a vedie register týchto
oprávnení,
e)
overuje odbornú spôsobilosť na vykonávanie geologických prác a osvedčuje ju vydávaním
preukazov o odbornej spôsobilosti,
f)
vydáva rozhodnutia o určení, zmene a zrušení prieskumného územia a dáva súhlas na
prevod tohto územia,
g)
vykonáva výberové konanie na určenie držiteľov osobitných prieskumných území,
h)
vydáva osvedčenia o výhradnom ložisku a v súčinnosti s príslušnými ústrednými orgánmi
štátnej správy sa stará o ochranu nerastného bohatstva,29)
i)
posudzuje a schvaľuje záverečné správy s výpočtom zásob výhradného ložiska a s výpočtom
množstiev podzemných vôd,
j)
zabezpečuje súhrnnú evidenciu stavu a zmien zásob výhradných ložísk,
k)
zabezpečuje vydávanie tematických štátnych mapových diel s tematickým obsahom geologickej
mapy,30)
l)
vykonáva štátny geologický dozor (§ 31), ukladá pokuty a iné sankcie (§ 32 až 34),
m)
zabezpečuje a koordinuje v súčinnosti s inými ústrednými orgánmi štátnej správy úlohy
medzinárodnej spolupráce v oblasti geologického výskumu a geologického prieskumu s
výnimkou úloh Slovenskej akadémie vied a vysokých škôl,
n)
zabezpečuje zisťovanie starých banských diel3) a zaisťuje ich zabezpečenie, likvidáciu a vysporiadanie škôd na hmotnom majetku spôsobených
pri zabezpečovaní a likvidácii starých banských diel,
o)
určuje podmienky sprístupňovania výsledkov geologických prác financovaných zo štátneho
rozpočtu,
p)
zabezpečuje prostredníctvom právnickej osoby zriadenej alebo poverenej ministerstvom
výkon štátnej geologickej služby, ktorá sa skladá najmä z týchto činností:
1.
vykonávanie geologickotechnologického výskumu hornín, nerastných surovín a podzemných
vôd vrátane ich úpravy,
2.
vykonávanie geologického výskumu územia štátu,
3.
geologické mapovanie územia štátu a jeho častí, tvorba a zostavovanie geologických
máp,
4.
vypracúvanie štúdií, posudkov a rešerší z výsledkov geologických prác,
5.
vytváranie, dopĺňanie a zabezpečovanie využívania informačného systému v geológii
v rámci štátneho informačného systému,31)
6.
vedenie evidencie stavu a zmien zásob ložísk nerastov,
7.
uchovávanie a sprístupňovanie záverečných správ a iných geologických materiálov,
8.
vedenie evidencie prieskumných území a registrov starých banských diel,3)
9.
vykonávanie funkcie ústrednej geologickej knižnice Slovenskej republiky v súlade
s osobitnými predpismi,32)
10.
plnenie úlohy gesčného laboratória pre špeciálne analýzy geologických materiálov,
11.
vedenie evidencie prognóznych zdrojov nerastov,
12.
vedenie evidencie o zabezpečení, údržbe a likvidácii geologických diel a geologických
objektov.
§ 31
Štátny geologický dozor
(1)
Štátny geologický dozor zisťuje, ako vykonávatelia geologických prác, obstarávatelia,
držitelia prieskumných území a iné fyzické osoby a právnické osoby plnia povinnosti
ustanovené týmto zákonom, všeobecne záväznými právnymi predpismi vydanými na jeho
základe a rozhodnutia ministerstva.
(2)
Ak ministerstvo zistí porušenie povinnosti podľa odseku 1, upozorní na to kontrolovanú
osobu a uloží jej, aby v určenej lehote zistené nedostatky odstránila.
(3)
Právnická osoba a fyzická osoba podľa odseku 1 sú povinné umožniť zamestnancom ministerstva
a prizvaným osobám33) vstupovať do priestorov, kde sa vykonávajú geologické práce, do geologických diel
a geologických objektov a nahliadať do geologickej dokumentácie, poskytnúť im potrebné
podklady, informácie a vysvetlenia; poverenie na vstup sa preukazuje osobitným preukazom
ministerstva.
(4)
V dobývacích priestoroch5) vykonáva ministerstvo štátny geologický dozor po dohode s Ministerstvom hospodárstva
Slovenskej republiky.
§ 32
Pokuty
(1)
Ministerstvo uloží pokutu do 500 000 Sk obstarávateľovi a vykonávateľovi geologických
prác, ak poruší ustanovenia tohto zákona tým, že
a)
vykonáva geologické práce bez geologického oprávnenia alebo v rozpore s ním [§ 4 ods. 1 písm. a)],
b)
vykonáva vybrané geologické práce bez určenia prieskumného územia (§ 19 ods. 1 a 2),
c)
vykonáva geologické práce v prieskumnom území bez súhlasu držiteľa prieskumného územia,
prípadne bez dodržania ním určených podmienok (§ 22 ods. 5),
d)
rieši geologickú úlohu bez zodpovedného riešiteľa alebo zodpovedný riešiteľ nemá
odbornú spôsobilosť (§ 9),
e)
vykonáva geologické práce bez schváleného projektu geologickej úlohy alebo v rozpore
s ním (§ 11 a 12),
f)
nevedie geologickú dokumentáciu alebo nezabezpečuje jej uchovávanie (§ 13),
g)
neodovzdá záverečnú správu a hmotnú geologickú dokumentáciu ministerstvu (§ 17),
h)
neodstráni v určenej lehote nedostatky, ktorých odstránenie mu uložilo ministerstvo
(§ 31 ods. 2).
(2)
Pokutu možno uložiť do jedného roku odo dňa, v ktorom sa ministerstvo dozvedelo o
konaní podľa odseku 1, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k takémuto konaniu
došlo.
(3)
Tomu, kto nevykonal v určenej lehote nápravu nedostatkov, za ktoré mu bola uložená
pokuta podľa odseku 1, možno uložiť ďalšiu pokutu až do výšky dvojnásobku uloženej
pokuty.
(4)
Pokuty sú príjmom Environmentálneho fondu.
§ 33
Priestupky
(1)
Priestupku sa dopustí ten, kto
a)
zničí, poškodí alebo znehodnotí geologické dielo, vzorky a hmotnú geologickú dokumentáciu
[§ 3 ods. 1 písm. a) a b) a § 13],
b)
zničí, poškodí alebo znehodnotí významné geologické dielo a geologický objekt (§ 27),
c)
neoprávnene vstúpi do geologického diela a geologického objektu [§ 28 a § 31 ods. 1 písm. a) a b)],
d)
zničí, poškodí alebo znehodnotí pozorovacie stanice a skúšobné zariadenia [§ 2 ods. 4 písm. c)].
(2)
Za priestupok možno uložiť pokutu do 10 000 Sk.
(3)
Priestupky prejednávajú obvodné úrady.
(4)
Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje osobitný predpis.34)
§ 34
Iné sankcie
(1)
Ministerstvo môže odňať preukaz o odbornej spôsobilosti fyzickej osobe (§ 9), ak zistí jej rozhodujúci podiel na porušení povinností vykonávateľom geologických
prác, za ktoré mu bola uložená pokuta nad 100 000 Sk. Ak má odborne spôsobilá fyzická
osoba podiel na porušení povinností vykonávateľom geologických prác, ktorému bola
uložená nižšia pokuta, možno jej uložiť povinnosť zopakovať skúšku na preverenie jej
odbornej spôsobilosti podľa § 9 na jej náklady.
(2)
Fyzická osoba, ktorej bol odňatý preukaz o odbornej spôsobilosti podľa odseku 1,
môže požiadať o overenie odbornej spôsobilosti skúškou až po uplynutí jedného roku
odo dňa odňatia preukazu.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 35
Konanie
Všeobecné predpisy o správnom konaní35) sa nevzťahujú na konanie o posudzovaní a schvaľovaní
a)
projektu geologickej úlohy obstarávateľom (§ 11 ods. 3),
b)
zmeny projektu geologickej úlohy (§ 12 ods. 5),
c)
záverečných správ (§ 16),
d)
ponúk a výberu uchádzača o držiteľa prieskumného územia (§ 25 ods. 3).
§ 36
Vykonávatelia geologických prác
Fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá ku dňu nadobudnutia účinnosti tohto zákona
má v predmete činnosti určenom v zriaďovacej listine, v štatúte alebo v stanovách,
prípadne v inom obdobnom akte vykonávanie geologických prác, považuje sa za vykonávateľa
geologických prác podľa tohto zákona (§ 4).
§ 37
Doterajšie prieskumné územia
(1)
Prieskumné územia určené podľa doterajších predpisov sa považujú za prieskumné územia
alebo osobitné prieskumné územia určené podľa tohto zákona.
(2)
Na vybrané geologické práce uvedené v § 19 ods. 2 písm. b) a c), ktoré sa začali vykonávať predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, je obstarávateľ
alebo vykonávateľ geologických prác povinný predložiť ministerstvu návrh na určenie
prieskumného územia do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 38
Úhrady za doterajšie prieskumné územia
Úhrady za prieskumné územia určené podľa doterajších predpisov uhrádzajú ich držitelia
v sume určenej predo dňom účinnosti tohto zákona. Konania o predĺženie lehoty podľa
§ 20 ods. 1 o prieskumných územiach začaté predo dňom účinnosti tohto zákona sa skončia podľa
doterajších predpisov, aj pokiaľ ide o výšku úhrad za prieskumné územia.
§ 39
Povolenia
Povolenia na vykonávanie geologických prác vydané podľa doterajších predpisov sa počas
ich platnosti, najdlhšie však do 18 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto
zákona, považujú za geologické oprávnenia vydané podľa tohto zákona.
§ 40
Preukazy o odbornej spôsobilosti
Preukazy o odbornej spôsobilosti vydané podľa doterajších predpisov sa považujú za
preukazy o odbornej spôsobilosti vydané podľa tohto zákona.
§ 41
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1.
zákon Slovenskej národnej rady č. 52/1988 Zb. o geologických prácach a o Slovenskom geologickom úrade v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 497/1991 Zb.,
2.
§ 38 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov,
3.
bod 73 prílohy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 42
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2000.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 2 zákona č. 138/1973 Zb. o vodách (vodný zákon).
2)
§ 65 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení zákona č. 241/1998 Z. z.
3)
§ 35 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 498/1991 Zb.
4)
5)
6)
Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky.
9)
Napríklad zákon č. 44/1988 Zb. v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 498/1991 Zb., zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
zákon č. 138/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
11)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
222/1996 Z. z., zákon č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady
č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu, zákon č. 138/1973 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 61/1977 Zb. o lesoch (úplné znenie č. 14/1994 Z. z.), zákon Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti, zákon č. 44/1988 Zb. v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 498/1991 Zb., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
12)
13)
14)
15)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách.
16)
Zákon č. 171/1998 Z. z. o prístupe k informáciám o životnom prostredí.
17)
Zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
18)
§ 32 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
19)
20)
21)
Zákon č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22)
§ 120 a l25 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
23)
Napríklad zákon č. 281/1997 Z. z., zákon č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.
24)
Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
25)
Vyhláška Slovenského banského úradu č. 89/1988 Zb. o racionálnom využívaní výhradných ložísk, o povoľovaní a ohlasovaní banskej činnosti
a ohlasovaní činnosti vykonávanej banským spôsobom v znení vyhlášky Slovenského banského
úradu č. 16/1992 Zb.
26)
Napríklad § 420 Občianskeho zákonníka.
27)
§ 36 a 37 zákona č. 44/1988 Zb. v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 498/1991 Zb.
28)
Zákon č. 263/1999 Z. z.Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 305/1993 Z. z. o spôsobe a rozsahu financovania geologických prác a zabezpečenia alebo likvidácie
starých banských diel a ich následkov zo štátneho rozpočtu.
29)
§ 3,6, 11, 12, 15, 17, 24 a 31 zákona č. 44/1988 Zb. v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 498/1991 Zb.
30)
§ 4 ods. 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii.
31)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 261/1995 Z. z. o štátnom informačnom systéme.
32)
§ 2 a 5 zákona č. 53/1959 Zb. o jednotnej sústave knižníc (Knižničný zákon) v znení neskorších predpisov.
33)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
34)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
35)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).