367/1999 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 29.12.1999 do 31.12.2011
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 367/1999 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.11.1999 |
Dátum vyhlásenia: | 29.12.1999 |
Dátum účinnosti od: | 29.12.1999 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2011 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
511/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov |
367
ZÁKON
z 23. novembra 1999,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v
znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách
v sústave územných finančných orgánov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 165/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1993 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 187/1994
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 367/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 374/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1995 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 146/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 304/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996
Z. z., zákona č. 12/1998 Z. z. a zákona č. 219/1999 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 15 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová:
„a kontrola osobitného spôsobu zdaňovania príjmov daňovníkov prevádzkujúcich niektoré
živnosti (ďalej len „paušálna daň“).“.
2.
V § 15 ods. 2 sa slovo „15“ nahrádza slovom „8“ a slovo „30“ slovom „40“.
3.
V § 15 ods. 5 písm. c) sa za slovom „tvrdenia“ vypúšťajú slová „a to v lehote určenej
správcom dane; správca dane nesmie určiť lehotu kratšiu ako 15 dní,“.
4.
V § 15 ods. 10 prvá veta znie: „O výsledku zistenia vyhotoví zamestnanec správcu
dane protokol o daňovej kontrole, ktorý doručí kontrolovanému daňovému subjektu spolu
s výzvou na jeho prerokovanie; kontrolovaný daňový subjekt je oprávnený vyjadriť sa
písomne k protokolu o daňovej kontrole najneskôr v deň jeho prerokovania.“.
5.
§ 15 sa dopĺňa odsekom 17, ktorý znie:
„(17)
Ustanovenia prvej časti s výnimkou § 30a sa primerane použijú aj na daňovú kontrolu.“.
6.
V § 15b ods. 1 písm. b) sa slovo „žiada“ nahrádza slovom „žiadal“.
7.
Za § 15b sa vkladá § 15c, ktorý znie:
„§ 15c
Ustanovenia § 15 až 15b sa rovnako vzťahujú aj na daňovú kontrolu paušálnej dane s
výnimkou § 15 ods. 7 a 15.“.
8.
V § 19 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Rovnako sa postupuje aj v prípade,
ak sa adresát písomnosti určenej do vlastných rúk na mieste doručenia nezdržuje, hoci
ho pri plnení registračnej povinnosti (§ 31) oznámil správcovi dane ako svoj trvalý
pobyt, miesto podnikania alebo sídlo, alebo ak nie je osoba oprávnená prijímať za
právnickú osobu písomnosti a osoby oprávnené za právnickú osobu konať sa v sídle spoločnosti
nezdržujú.“.
9.
V § 23 ods. 7 písm. b) sa vypúšťajú slová „ods. 1“.
10.
V § 29 ods. 6 sa v prvej vete slová „vykonáva také úkony, ktorých dôsledkom je zníženie
dane“ nahrádzajú slovami „vykonal úkony, ktoré svojím obsahom alebo účelom odporovali
osobitnému predpisu alebo ho obchádzali a ktorých dôsledkom je zníženie základu dane“.
11.
V § 30 ods. 6 sa na konci pripájajú tieto vety:
„O zaplatení paušálnej dane na bežné zdaňovacie obdobie vydá správca dane daňovému
subjektu potvrdenie; po podaní dodatočného daňového priznania k paušálnej dani sa
primerane postupuje podľa § 44 ods. 6 písm. b) bodu 1.“.
12.
§ 38 sa dopĺňa odsekom 17, ktorý znie:
„(17)
Ak sa daňovník zrušuje s likvidáciou alebo vyhlásením konkurzu alebo daňovníkovi
bolo povolené vyrovnanie alebo potvrdené nútené vyrovnanie, podáva sa daňové priznanie
do jedného mesiaca od skončenia zdaňovacieho obdobia podľa osobitného zákona; v tejto
lehote sa musí daň aj zaplatiť.“.
13.
V § 39 ods. 3 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Znížiť základ
dane na základe dodatočného daňového priznania alebo hlásenia možno len v prípade
uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej
kontroly.“.
14.
V § 44 ods. 5 sa na konci pripája táto veta:
„Pri paušálnej dani sa za vyrubenie dane považuje doručené potvrdenie o zaplatení
paušálnej dane na bežné zdaňovacie obdobie.“.
15.
V § 44 odsek 6 znie:
„(6)
Ak sa u daňového subjektu vykoná daňová kontrola alebo opakovaná daňová kontrola,
správca dane vydá do 15 dní od jej skončenia (§ 15 ods. 13)
a)
platobný výmer, ak
1.
sa daň zistená po daňovej kontrole alebo po opakovanej daňovej kontrole neodlišuje
od dane uvedenej v daňovom priznaní alebo hlásení, alebo oznámení, alebo v potvrdení
o zaplatení paušálnej dane na bežné zdaňovacie obdobie,
2.
daň zaplatená podľa osobitných zákonov bez podania daňového priznania alebo hlásenia,
alebo oznámenia sa neodlišuje od dane, ktorá mala byť podľa osobitných zákonov zaplatená
bez podania daňového priznania alebo hlásenia, alebo oznámenia, zistenej daňovou kontrolou,
3.
daň mala byť podľa osobitných predpisov zaplatená bez podania daňového priznania
alebo hlásenia, alebo oznámenia, ale daňový subjekt túto daň ani čiastočne nezaplatil,
b)
dodatočný platobný výmer, ak
1.
sa daň zistená po daňovej kontrole alebo opakovanej daňovej kontrole odlišuje od
dane uvedenej v daňovom priznaní alebo hlásení, alebo oznámení, alebo v potvrdení
o zaplatení paušálnej dane na bežné zdaňovacie obdobie,
2.
daň zaplatená podľa osobitných zákonov bez podania daňového priznania alebo hlásenia,
alebo oznámenia sa odlišuje od dane, ktorá mala byť podľa osobitných zákonov zaplatená
bez podania daňového priznania alebo hlásenia, alebo oznámenia, zistenej daňovou kontrolou
alebo opakovanou daňovou kontrolou,
3.
daň mala byť podľa osobitných zákonov zaplatená bez podania daňového priznania alebo
hlásenia, alebo oznámenia a daňový subjekt túto daň aspoň čiastočne zaplatil.“.
16.
V § 48 odsek 3 znie:
„(3)
Ustanovenia prvej časti a § 41 sa primerane použijú aj na odvolacie konanie.“.
17.
V § 59 odseky 1 a 2 znejú:
„(1)
Na žiadosť daňového subjektu môže správca dane, ktorým je obec, povoliť odklad platenia
dane, ktorej správu vykonáva, alebo zaplatenie tejto dane v splátkach, ak by bolo
neodkladné zaplatenie spojené s vážnou ujmou daňového subjektu. Správca dane povolí
odklad platenia dane alebo zaplatenie dane v splátkach, ak dlžná suma bude zabezpečená
niektorým zo spôsobov zabezpečenia záväzkov podľa osobitného zákona12b) alebo tohto zákona (§ 71).
(2)
Odklad platenia dane alebo jej zaplatenie v splátkach s výnimkou preddavkov na daň
môže na žiadosť daňového subjektu povoliť daňový úrad. Ak daňový subjekt žiada o povolenie
odkladu platenia dane z príjmov alebo dane z pridanej hodnoty, alebo spotrebných daní,
predloží analýzu svojej finančnej a ekonomickej situácie. Správca dane povolí odklad
platenia dane alebo zaplatenie dane v splátkach, ak dlžná suma bude zabezpečená niektorým
zo spôsobov zabezpečenia záväzkov podľa osobitného zákona12b) alebo podľa tohto zákona (§ 71).“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12b znie:
„12b)
§ 544 až 587 Občianskeho zákonníka.“.
18.
V § 59 ods. 5 sa za slovo „zaplatí“ vkladajú slová „daňový subjekt alebo“ a za slovo
„úroku“ sa vkladajú slová „daňový subjekt alebo“.
19.
§ 62 znie:
„§ 62
(1)
Vyhlásenie o možnosti použiť zaplatenú daň na verejnoprospešný účel podľa osobitného
zákona12c) sa podáva súčasne s daňovým priznaním a v lehote podľa tohto zákona.
(2)
Vyhlásenie podľa odseku 1 obsahuje
a)
presné označenie daňovníka, ktorý ho podáva,
b)
určenie použitia peňažných prostriedkov na verejnoprospešný účel,
c)
číslo účtu, názov banky a presné označenie fyzickej osoby alebo právnickej osoby,
v ktorej prospech má správca dane poukázať sumu peňažných prostriedkov podľa písmena
b).
(3)
Daňovník, za ktorého ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
a z funkčných požitkov (ďalej len „ročné zúčtovanie“) vykonáva na jeho žiadosť platiteľ
dane, napíše vyhlásenie podľa odseku 2 a požiada najneskôr do 15. februára po uplynutí
zdaňovacieho obdobia posledného platiteľa dane, ktorý mu vykonáva ročné zúčtovanie,
o jeho zaslanie správcovi dane podľa trvalého pobytu daňovníka. Platiteľ dane priloží
k vyhláseniu potvrdené ročné zúčtovanie o výške zaplatenej dane a do 30. apríla v
roku, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonáva, vyhlásenie a potvrdené ročné zúčtovanie
odstúpi správcovi dane podľa trvalého pobytu daňovníka.
(4)
Správca dane je povinný do 60 dní od pripísania zaplatenej dane na jeho účet previesť
peňažné prostriedky podľa odseku 2 určenej fyzickej osobe alebo právnickej osobe.
Tento postup správca dane uplatní len v prípade, ak daňovník zaplatil daň v priznanej
výške podľa daňového priznania. Rovnako postupuje správca dane aj v prípade, ak mu
bolo doručené od platiteľa dane vyhlásenie s potvrdeným ročným zúčtovaním o výške
zaplatenej dane.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12c znie:
„12c)
§ 48 zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov.“.
20.
V § 71 ods. 1 a 2 sa slová „daňovej pohľadávky“ nahrádzajú slovami „daňového nedoplatku“.
21.
§ 71 sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 9 sa rovnako vzťahujú aj na zabezpečenie daňovej
pohľadávky.“.
22.
V § 73 sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11)
Záložné právo viažuce sa na predmet daňovej exekúcie pri výkone daňovej exekúcie
nezaniká. To neplatí, ak je z výťažku uspokojený len správca dane. Dňom prechodu vlastníckeho
práva pri výkone daňovej exekúcie veritelia strácajú oprávnenie uplatňovať záložné
právo voči vydražiteľovi alebo nadobúdateľovi. Ak pri výkone daňovej exekúcie vznikne
zvyšok výťažku, správca dane ho použije na uspokojenie iných veriteľov podľa § 93
ods. 6. Záložné práva veriteľov, na ktorých sa vzťahuje postup podľa § 93 ods. 6,
zanikajú dňom, keď sa aspoň pomerne uspokojila pohľadávka, na ktorú bolo zriadené
záložné právo. Záložné práva veriteľov, ktorí neboli takto uspokojení, zanikajú dňom
úplného vyčerpania zvyšku výťažku podľa § 93 ods. 6.“.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 12.
23.
V § 74 ods. 2 prvá veta znie: „Výkaz daňových nedoplatkov, ktorý správca dane zostaví
z údajov evidencie daní, obsahuje
a)
označenie daňového dlžníka,
b)
výšku daňových nedoplatkov podľa daňových priznaní, prípadne opravných daňových priznaní
alebo dodatočných daňových priznaní, alebo oznámení, alebo hlásení,
c)
výšku daňových nedoplatkov vzniknutých nezaplatením dane bez podania daňového priznania
alebo hlásenia podľa osobitných zákonov,
d)
výšku daňových nedoplatkov podľa právoplatných rozhodnutí v členení podľa jednotlivých
druhov daní,
e)
pôvodnú splatnosť daní,
f)
deň, ku ktorému je výkaz daňových nedoplatkov zostavovaný.“.
24.
V § 76 ods. 3 písm. c) sa za slovo „alebo“ vkladajú slová „sídlo, alebo“.
25.
V § 77 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Daňový exekučný príkaz sa doručuje do vlastných rúk aj osobám, ktoré majú na majetok
daňového dlžníka zriadené záložné právo. Tieto osoby sú povinné oznámiť do 15 dní
od doručenia daňového exekučného príkazu výšku pohľadávky, na ktorej zabezpečenie
bolo zriadené záložné právo, a dátum jeho vzniku. Takéto osoby je daňový dlžník povinný
oznámiť správcovi dane najneskôr pri súpise vecí. Ak nie je daňový dlžník pri súpise
vecí prítomný, oznámi tieto osoby do ôsmich dní odo dňa doručenia daňovej exekučnej
výzvy. Zároveň je povinný oznámiť správcovi dane skutočnosť, že úplne alebo čiastočne
uspokojil pohľadávku osoby, v ktorej prospech je na jeho majetok zriadené záložné
právo. Ak daňový dlžník tieto povinnosti nesplní, zodpovedá za spôsobenú škodu.“.
26.
V § 83c ods. 5 sa na konci pripája táto veta:
„Ak je poddlžník platiteľom dane z pridanej hodnoty, poukazuje splatný záväzok znížený o sumu dane z pridanej hodnoty, ak na účely odpočtu tejto dane podľa osobitného zákona19) platí túto daň daňovému dlžníkovi.“.
„Ak je poddlžník platiteľom dane z pridanej hodnoty, poukazuje splatný záväzok znížený o sumu dane z pridanej hodnoty, ak na účely odpočtu tejto dane podľa osobitného zákona19) platí túto daň daňovému dlžníkovi.“.
27.
V § 84b ods. 1 sa vypúšťa prvá veta.
28.
V § 84k odsek 9 znie:
„(9)
Správca dane vydá vydražiteľovi potvrdenie o udelení príklepu. Ak je daňový dlžník
platiteľom dane z pridanej hodnoty, toto potvrdenie o udelení príklepu je pre vydražiteľa,
ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, daňovým dokladom podľa osobitného zákona.19) Potvrdenie o udelení príklepu vyhotovené správcom dane sa na účely odpočtu dane
z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona19aa) považuje za doklad vyhotovený platiteľom dane z pridanej hodnoty. Ak je vydražiteľom
platiteľ dane z pridanej hodnoty, toto potvrdenie je zároveň dokladom o zaplatení
dane z pridanej hodnoty na účely jej odpočtu podľa osobitného zákona.19)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19aa znie:
„19aa)
§ 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
29.
V § 84m odsek 7 znie:
„(7)
Po zaplatení najvyššej ponuky správca dane vydá nadobúdateľovi potvrdenie o predaji
na základe ponuky. Ak je daňový dlžník platiteľom dane z pridanej hodnoty, toto potvrdenie
o predaji na základe ponuky je pre nadobúdateľa, ktorý je platiteľom dane z pridanej
hodnoty, daňovým dokladom podľa osobitného zákona.19) Potvrdenie o udelení príklepu vyhotovené správcom dane sa na účely odpočtu dane
z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona19aa) považuje za doklad vyhotovený platiteľom dane z pridanej hodnoty. Ak je nadobúdateľom
platiteľ dane z pridanej hodnoty, toto potvrdenie je zároveň dokladom o zaplatení
dane z pridanej hodnoty na účely jej odpočtu podľa osobitného zákona.19)“.
30.
V § 871 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Ak je daňový dlžník platiteľom dane z pridanej hodnoty, právoplatné rozhodnutie o
udelení príklepu je pre vydražiteľa, ktorý zaplatil najvyššie podanie v určenej lehote
a ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, daňovým dokladom podľa osobitného zákona;19) to neplatí, ak ide o predaj nehnuteľnosti, ktorý je oslobodený od dane z pridanej
hodnoty. Po zaplatení najvyššieho podania právoplatné rozhodnutie o udelení príklepu
sa na účely odpočtu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona19aa) považuje za doklad vyhotovený platiteľom dane z pridanej hodnoty. Ak je vydražiteľom
platiteľ dane z pridanej hodnoty, toto právoplatné rozhodnutie po zaplatení najvyššieho
podania je zároveň dokladom o zaplatení dane z pridanej hodnoty na účely jej odpočtu
podľa osobitného zákona.19)“.
31.
V § 87n ods. 10 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Ak je daňový dlžník platiteľom dane z pridanej hodnoty, právoplatné rozhodnutie o
prechode vlastníckeho práva k nehnuteľnosti na základe ponuky je pre nadobúdateľa,
ktorý zaplatil najvyššiu ponuku a ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, daňovým
dokladom podľa osobitného zákona;19) to neplatí, ak ide o prechod nehnuteľnosti, ktorý je oslobodený od dane z pridanej
hodnoty. Po zaplatení najvyššej ponuky právoplatné rozhodnutie o prechode vlastníckeho
práva k nehnuteľnosti na základe ponuky sa na účely odpočtu dane z pridanej hodnoty
podľa osobitného zákona19aa) považuje za doklad vyhotovený platiteľom dane z pridanej hodnoty. Ak je nadobúdateľom
platiteľ dane z pridanej hodnoty, toto právoplatné rozhodnutie po zaplatení najvyššej
ponuky je zároveň dokladom o zaplatení dane z pridanej hodnoty na účely jej odpočtu
podľa osobitného zákona.19)“.
32.
V § 93 odsek 1 znie:
„(1)
Správca dane z prostriedkov získaných podľa § 92 ods. 2 písm. g) vráti dražobné zábezpeky
neúspešných dražiteľov (§ 87f ods. 5) a uhradí daň z pridanej hodnoty za platiteľa
dane z pridanej hodnoty. O úhrade dane z pridanej hodnoty správca dane upovedomí daňového
dlžníka. Daňový dlžník o sumu uhradenej dane z pridanej hodnoty upraví vlastnú daňovú
povinnosť alebo nadmerný odpočet.“.
33.
V § 93 odsek 6 znie:
„(6)
Ak vznikne aj po uplatnení postupu podľa odseku 5 zvyšok výťažku, správca dane ho
použije na úhradu daňového nedoplatku vzniknutého podľa osobitných predpisov19n) u iného správcu dane. Ak na veciach daňového dlžníka, ktoré sú predmetom daňovej
exekúcie, viaznu aj záložné práva iných veriteľov, správca dane zo zvyšku výťažku
uspokojí veriteľov podľa poradia vzniku záložného práva, ak nemožno plne uspokojiť
veriteľov toho istého poradia, uspokoja sa pomerne. O tomto postupe je správca dane
povinný spísať zápisnicu alebo vyhotoviť úradný záznam. Správca dane poukazuje zvyšok
výťažku na účet veriteľa vedeného v banke najneskôr do ôsmich dní odo dňa spísania
zápisnice alebo vyhotovenia úradného záznamu. Ak aj po tomto použití správca dane
vykáže zvyšok výťažku, ktorý nemožno ďalej použiť, vráti ho na účet daňového dlžníka
do 30 dní po vzniku zvyšku výťažku, a to len vtedy, ak je väčší než 50 Sk.“.
Čl. II
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992
Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, ako
vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom Národnej rady Slovenskej republiky
č. 165/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1993 Z. z., zákonom
Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej
republiky č. 172/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 187/1994
Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákonom Národnej
rady Slovenskej republiky č. 367/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky
č. 374/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1995 Z. z., zákonom
Národnej rady Slovenskej republiky č. 146/1995 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej
republiky č. 304/1995 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996
Z. z., zákonom č. 12/1998 Z. z., zákonom č. 219/1999 Z. z. a týmto zákonom.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.