136/2001 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2002 do 30.09.2002
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 136/2001 Z. z. |
Názov: | Zákon o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.02.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 13.04.2001 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2002 |
Dátum účinnosti do: | 30.09.2002 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
167/2001 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte obratu |
168/2001 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
585/2002 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 168/2001 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
268/2004 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
269/2004 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte obratu |
204/2009 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
402/2011 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 204/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
403/2011 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 269/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte obratu |
32/2014 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 204/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie v znení vyhlášky č. 402/2011 Z. z. |
169/2014 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú prahové hodnoty na určenie, či dohoda medzi podnikateľmi, zosúladený postup podnikateľov alebo rozhodnutie združenia podnikateľov má zanedbateľný účinok na hospodársku súťaž |
170/2014 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú náležitosti oznámenia koncentrácie |
171/2014 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach urovnania |
172/2014 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o programe zhovievavosti |
173/2014 Z. z. | Výnos Protimonopolného úradu Slovenskej republiky o odmeňovaní členov Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky |
59/2017 Z. z. | Oznámenie Protimonopolného úradu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia č. 1/2017 Protimonopolného úradu Slovenskej republiky z 13. marca 2017 o odmeňovaní členov Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky |
132/2019 Z. z. | Oznámenie Protimonopolného úradu Slovenskej republiky o vydaní opatrenia č. 1/2019 Protimonopolného úradu Slovenskej republiky zo 16. mája 2019, ktorým sa mení opatrenie č. 1/2017 Protimonopolného úradu Slovenskej republiky z 13. marca 2017 o odmeňovaní členov Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky |
347/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky |
240/1998 Z. z. | Zákon o poľnohospodárstve a o zmene a doplnení ďalších zákonov |
575/2001 Z. z. | Zákon o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy |
465/2002 Z. z. | Zákon o skupinových výnimkách zo zákazu dohôd obmedzujúcich hospodársku súťaž a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
204/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 465/2002 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
68/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
165/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov |
387/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
151/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
343/2015 Z. z. | Zákon o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
350/2016 Z. z. | Zákon o niektorých pravidlách uplatňovania nárokov na náhradu škody spôsobenej porušením práva hospodárskej súťaže a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
188/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o ochrane hospodárskej súťaže |
269/2004 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte obratu |
204/2009 Z. z. | Vyhláška Protimonopolného úradu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o náležitostiach oznámenia koncentrácie |
187/2021 Z. z. | Zákon o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
136
ZÁKON
z 27. februára 2001
o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady
č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je ochrana hospodárskej súťaže (ďalej len „súťaž“) na trhu výrobkov,
výkonov, prác a služieb (ďalej len „tovar“) pred jej obmedzovaním, ako aj vytváranie
podmienok na jej ďalší rozvoj s cieľom podporiť hospodársky rozvoj v prospech spotrebiteľov
a úprava právomoci a pôsobnosti Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (ďalej
len „úrad“).
§ 2
Pôsobnosť zákona
(1)
Tento zákon sa vzťahuje na
a)
podnikateľov,
b)
orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy.
(2)
Tento zákon sa vzťahuje na všetky činnosti a konania podnikateľov, ktoré obmedzujú
alebo môžu obmedzovať súťaž, okrem prípadov obmedzovania súťaže zo strany podnikateľov,
ktorí poskytujú služby vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu, ak uplatňovanie
tohto zákona znemožňuje fakticky alebo právne plniť ich úlohy podľa osobitného predpisu.1)
(3)
Tento zákon sa vzťahuje aj na činnosti a konania, ku ktorým došlo v cudzine, ak vedú
alebo môžu viesť k obmedzovaniu súťaže na tuzemskom trhu.
(4)
Tento zákon sa okrem piatej časti nevzťahuje na obmedzovanie súťaže, ktorého účinky
sa prejavujú výlučne na zahraničnom trhu, ak medzinárodná zmluva uverejnená v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky, ktorou je Slovenská republika viazaná, neurčuje inak.
§ 3
Vymedzenie niektorých pojmov
(1)
Obmedzovanie súťaže je každé obmedzenie voľnosti konania podnikateľa na relevantnom
trhu, najmä vylučovanie existujúcich alebo možných súťažných aktivít, skutočné alebo
možné zníženie rozsahu konkurenčnej aktivity alebo skresľovanie konkurenčných podmienok.
(2)
Podnikateľ na účely tohto zákona je podnikateľ podľa osobitného predpisu,2) ďalej fyzická osoba a právnická osoba a ich združenia, ak ide o ich činnosti a konania,
ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez ohľadu na to, či tieto činnosti a
konania sú alebo nie sú zamerané na dosahovanie zisku.
(3)
Relevantný trh je priestorový a časový súbeh ponuky a dopytu takých tovarov, ktoré
sú na uspokojenie určitých potrieb z hľadiska užívateľa zhodné alebo vzájomne zastupiteľné.
(4)
Tovarový relevantný trh zahŕňa zhodné alebo vzájomne zastupiteľné tovary schopné
uspokojiť určitú potrebu užívateľov.
(5)
Vzájomne zastupiteľné tovary sú tovary, ktoré sú zastupiteľné najmä z hľadiska ich
fyzikálnych a technických charakteristík, ceny a účelu použitia.
(6)
Priestorový relevantný trh je vymedzený územím, na ktorom sú súťažné podmienky také
homogénne, že toto územie môže byť odčlenené od ostatných území s odlišnými súťažnými
podmienkami.
DRUHÁ ČASŤ
FORMY NEDOVOLENÉHO OBMEDZOVANIA SÚŤAŽE A KONCENTRÁCIA
Dohoda obmedzujúca súťaž
§ 4
(1)
Dohoda a zosúladený postup podnikateľov, ako aj rozhodnutie združenia podnikateľov,
ktoré majú za cieľ alebo môžu mať za následok obmedzovanie súťaže (ďalej len „dohoda
obmedzujúca súťaž“), sú zakázané, ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Na účely tohto zákona
a)
dohoda podnikateľov je každý ústny alebo písomný súhlasný prejav vôle jej účastníkov,
ako aj iný súhlasný prejav vôle vyvodený z ich konania,
b)
zosúladený postup podnikateľov je koordinácia správania podnikateľov, ktorá nenapĺňa
znaky dohody podnikateľov podľa písmena a) a ktorú nemožno označiť ako prirodzené
nasledovanie správania iného podnikateľa,
c)
rozhodnutie združenia podnikateľov je právny akt orgánu združenia, ktorý zaväzuje
jeho členov, ako aj odporúčanie orgánu združenia členom.
(3)
Zakázaná je najmä dohoda obmedzujúca súťaž, ktorá obsahuje
a)
priame alebo nepriame určenie cien tovaru alebo iných obchodných podmienok,
b)
záväzok obmedzenia alebo kontroly výroby, odbytu, technického rozvoja alebo investícií,
c)
rozdelenie trhu alebo zdrojov zásobovania,
d)
záväzok účastníkov dohody, že voči jednotlivým podnikateľom budú pri zhodnom alebo
porovnateľnom plnení uplatňovať rozdielne podmienky, ktorými sú alebo môžu byť títo
podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži,
e)
podmienenie uzatvárania zmlúv tak, aby zmluvné strany prijali ďalšie záväzky, ktoré
povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia s predmetom týchto zmlúv,
f)
znaky koluzívneho správania, v ktorého dôsledku podnikatelia koordinujú svoje ponuky
v procese verejného obstarávania.
(4)
Ak sa dôvod zákazu vzťahuje len na časť dohody obmedzujúcej súťaž, je zakázaná len
táto časť, ak z jej obsahu vyplýva, že ju možno oddeliť od ostatného obsahu.
§ 5
(1)
Dohoda o prevode práv alebo o poskytnutí licencií na vynálezy, priemyselné vzory,
ochranné známky, obchodné mená, chránené odrody rastlín alebo plemená zvierat, úžitkové
vzory a chránené topografie polovodičových výrobkov3) alebo časť tejto dohody je zakázaná podľa § 4, ak obmedzovanie súťaže, ktoré z nej vyplýva pre nadobúdateľa týchto práv, nie je
nevyhnutné na ich ochranu. To isté platí o dohode o poskytnutí práv k dielam a výkonom
podľa osobitného predpisu.4)
(2)
Ustanovenie odseku 1 sa vzťahuje obdobne na prevod práv alebo na poskytnutie licencií
na výrobno-technické a obchodné poznatky a skúsenosti (know-how), ktoré nie sú upravené
v osobitnom predpise.5)
§ 6
(1)
Zákaz podľa § 4 a 5 sa nevzťahuje na dohodu obmedzujúcu súťaž, ak spoločný podiel účastníkov dohody obmedzujúcej
súťaž alebo podiel ani jedného z nich nepresiahne 10 % celkového podielu tovarov na
relevantnom trhu v Slovenskej republike, okrem
a)
dohôd obmedzujúcich súťaž uvedených v § 4 ods. 3 písm. a) až c) alebo
b)
obmedzovania súťaže kumulatívnym účinkom dohôd obmedzujúcich súťaž, ktoré obsahujú
obdobný druh obmedzení súťaže a ktoré vedú k obdobným účinkom na relevantnom trhu,
a ich spoločný podiel presahuje 10 % celkového podielu tovarov na relevantnom trhu.
(2)
Spoločným podielom podľa odseku 1 je súčet podielov na relevantnom trhu
a)
účastníkov dohody obmedzujúcej súťaž,
b)
podnikateľa, v ktorom účastník dohody obmedzujúcej súťaž vlastní najmenej 50 % základného
imania alebo má právo vykonávať najmenej polovicu hlasovacích práv, alebo právo vymenovať
najmenej polovicu členov orgánov podnikateľa, alebo právo riadiť jeho podnik,
c)
podnikateľa, ktorý má práva uvedené v písmene b) v podniku účastníka dohody obmedzujúcej
súťaž,
d)
všetkých ostatných podnikateľov, v ktorých podnikateľ uvedený v písmene c) má práva
uvedené v písmene b).
(3)
Na základe návrhu podnikateľa úrad rozhodne, že zákaz podľa § 4 a 5 sa na čas určený v rozhodnutí úradu nevzťahuje na dohodu obmedzujúcu súťaž, ak táto
dohoda súčasne
a)
prispieva k zlepšeniu výroby alebo distribúcie tovaru alebo k podpore technického
alebo hospodárskeho rozvoja,
b)
poskytuje spotrebiteľom primeranú časť prospechu, ktorý z toho vyplýva,
c)
neukladá účastníkom dohody obmedzujúcej súťaž také obmedzenia, ktoré nie sú nevyhnutné
na dosiahnutie cieľov dohody,
d)
neumožňuje účastníkom dohody obmedzujúcej súťaž vylúčiť súťaž vo vzťahu k podstatnej
časti dotknutého tovaru na relevantnom trhu.
(4)
Úrad na návrh podnikateľov vydá rozhodnutie o tom, že ich činnosti alebo konania
nie sú v rozpore s § 4 a 5 alebo že ich dohoda obmedzujúca súťaž nie je v rozpore s odsekom 1.
(5)
Úrad môže žiadať od podnikateľov, aby preukázali, či ich dohoda obmedzujúca súťaž
spĺňa podmienky uvedené v odseku 1.
(6)
Podnikatelia môžu žiadať úrad o vydanie stanoviska, či ich návrh dohody obmedzujúcej
súťaž nie je v rozpore s § 4 a 5. Úrad vydá stanovisko do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti, v zložitých prípadoch
vydá stanovisko do 60 dní.
§ 7
(1)
Úrad rozhodnutie podľa § 6 ods. 3 a 4 z vlastného podnetu zmení alebo zruší, ak sa
a)
podstatne zmenili podmienky, ktoré boli rozhodujúce pre jeho vydanie, alebo
b)
rozhodnutie zakladalo na nepravdivých alebo neúplných údajoch podnikateľov, alebo
bolo získané podvodom.
(2)
Proti rozhodnutiu, ktorým sa mení alebo zrušuje rozhodnutie podľa odseku 1, možno
podať rozklad.
(3)
V prípadoch podľa odseku 1 môže úrad vydať rozhodnutie, pričom neplatí lehota ustanovená
v § 30.
§ 8
Zneužívanie dominantného postavenia
(1)
Dominantné postavenie na relevantnom trhu má podnikateľ alebo niekoľko podnikateľov,
ktorí nie sú vystavení podstatnej súťaži alebo ktorí sa vzhľadom na svoju ekonomickú
silu môžu správať nezávisle.
(2)
Zneužitím dominantného postavenia na relevantnom trhu je najmä
a)
priame alebo nepriame vynucovanie neprimeraných obchodných podmienok,
b)
hrozba obmedzenia alebo obmedzenie výroby, odbytu alebo technického vývoja tovaru
na úkor užívateľov,
c)
uplatňovanie rozdielnych podmienok pri zhodnom alebo porovnateľnom plnení voči jednotlivým
podnikateľom, ktorými sú alebo môžu byť títo podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži,
d)
viazanie súhlasu s uzavretím zmluvy na podmienku, že druhá zmluvná strana prijme
aj ďalšie záväzky, ktoré svojou povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia
s predmetom tejto zmluvy,
e)
dočasné zneužívanie ekonomickej sily s cieľom vylúčiť súťaž.
(3)
Unikátne zariadenie je zariadenie, infraštruktúra alebo jej časť, miesto alebo právo,
ktorých vybudovanie alebo nadobudnutie iným podnikateľom nie je objektívne možné a
bez prístupu ku ktorému alebo bez uplatnenia ktorého by došlo alebo mohlo dôjsť k
obmedzeniu súťaže na príslušnom relevantnom trhu.
(4)
Vlastníkom alebo správcom unikátneho zariadenia podľa tohto zákona je aj nositeľ
práva, ak unikátnym zariadením podľa odseku 3 je právo.
(5)
Podnikateľ, ktorý je vlastníkom alebo správcom unikátneho zariadenia, zneužije svoje
dominantné postavenie na relevantnom trhu, ak odmietne k nemu zabezpečiť prístup a
ak súčasne
a)
unikátne zariadenie umožňuje uspokojiť požiadavky podnikateľa na využívanie unikátneho
zariadenia pri súčasnom uspokojení požiadaviek vlastníka alebo správcu unikátneho
zariadenia v čase najvyššieho dopytu po jeho službách a s prihliadnutím aj na plnenie
jeho dlhodobých záväzkov,
b)
podnikateľ žiadajúci o prístup k unikátnemu zariadeniu s cieľom využívať ho je schopný
zabezpečiť dodržanie zodpovedajúcich kvalitatívnych a kvantitatívnych parametrov unikátneho
zariadenia vyplývajúcich z požiadaviek na jeho prevádzku alebo ak podnikateľ žiadajúci
o využívanie unikátneho zariadenia, ktorým je právo, je schopný zabezpečiť dodržanie
všetkých požiadaviek na predmetné právo vyplývajúcich z osobitných predpisov,5)
c)
podnikateľ žiadajúci o prístup k unikátnemu zariadeniu je schopný uhradiť vlastníkovi
alebo správcovi unikátneho zariadenia primeranú odplatu.
(6)
Zneužívanie dominantného postavenia na relevantnom trhu je zakázané.
Koncentrácia
§ 9
(1)
Koncentrácia na účely tohto zákona je proces ekonomického spájania podnikateľov,
ktorým je
a)
zlúčenie alebo splynutie dvoch alebo viacerých samostatných podnikateľov, alebo
b)
získanie priamej alebo nepriamej kontroly jedným podnikateľom alebo viacerými podnikateľmi
nad podnikom alebo nad časťou podniku iného podnikateľa alebo podnikateľov.
(2)
Zlúčenie alebo splynutie podľa odseku 1 písm. a) je na účely tohto zákona zlúčenie
alebo splynutie podľa osobitného predpisu,6) ako aj zlúčenie alebo splynutie, pri ktorom sa ekonomicky spájajú podnikatelia pri
zachovaní ich právnej samostatnosti, najmä v prípade existencie spoločného ekonomického
riadenia.
(3)
Časť podniku podnikateľa podľa odseku 1 písm. b) je na účely tohto zákona organizačná
zložka podniku7) alebo aktíva, na ktorých základe možno dosahovať obrat.
(4)
Kontrola podľa odseku 1 písm. b) je možnosť vykonávať rozhodujúci vplyv na činnosť
podnikateľa, najmä prostredníctvom
a)
vlastníckych práv alebo iných práv k podniku alebo k jeho časti,
b)
práv, zmlúv alebo na základe iných skutočností, ktoré umožňujú vykonávať rozhodujúci
vplyv na zloženie, hlasovanie alebo rozhodovanie orgánov podnikateľa.
(5)
Koncentráca podľa odseku 1 písm. b) je aj založenie spoločného podniku spoločne kontrolovaného
dvoma alebo viacerými podnikateľmi, ktorý trvale vykonáva všetky funkcie samostatného
ekonomického subjektu.
(6)
Spoločná kontrola podľa odseku 5 je na účely tohto zákona možnosť uplatňovať rozhodujúci
vplyv na činnosť iného podnikateľa dvoma alebo viacerými podnikateľmi.
(7)
Pri koncentrácii, ktorá vznikla založením spoločného podniku podľa odseku 5, ktorá
podlieha kontrole úradu podľa § 10 ods. 1 a ktorá má za cieľ alebo ktorej dôsledkom je koordinácia súťažného správania podnikateľov
kontrolujúcich tento spoločný podnik, a za predpokladu, že títo podnikatelia v podstatnej
miere naďalej pôsobia na tom istom relevantnom trhu ako spoločný podnik alebo naďalej
pôsobia na trhu zásobovania alebo odbytu, ktorý súvisí s relevantným trhom, na ktorom
pôsobí spoločný podnik, alebo naďalej pôsobia na úzko súvisiacom susednom relevantnom
trhu, takúto koordináciu súťažného správania úrad posudzuje podľa § 4 až 6.
(8)
Za koncentráciu sa nepovažuje, ak
a)
banky, pobočky zahraničných bánk, iné finančné inštitúcie alebo poisťovne, ku ktorých
bežným činnostiam patrí obchodovanie s cennými papiermi na vlastný účet alebo na cudzí
účet, dočasne získajú cenné papiere s cieľom ich ďalšieho predaja, čo im umožňuje
získať kontrolu nad podnikom iného podnikateľa alebo nad jeho časťou, ak nevykonávajú
hlasovacie a iné práva s cieľom ovplyvňovať súťažné správanie podnikateľa alebo ak
vykonávajú takéto hlasovacie práva iba z dôvodu prípravy predaja celého podniku alebo
jeho časti alebo predaja cenných papierov za predpokladu, že taký predaj sa uskutoční
do jedného roka odo dňa nadobudnutia cenných papierov; úrad na základe návrhu podnikateľa
vydá rozhodnutie, ktorým môže predĺžiť jednoročnú lehotu v prípade preukázania, že
predaj cenných papierov nebol v tejto lehote možný,
b)
dočasné získanie kontroly nad podnikom iného podnikateľa alebo nad jeho časťou vyplýva
z osobitných predpisov,8)
c)
medzi právne samostatnými podnikateľmi patriacimi do jednej ekonomickej skupiny založenej
na vzťahoch kontroly dôjde k zlúčeniu alebo k splynutiu dvoch alebo viacerých podnikateľov,
alebo k získaniu priamej alebo nepriamej kontroly jedným podnikateľom alebo viacerými
podnikateľmi nad podnikom alebo nad časťou podniku iného podnikateľa alebo podnikateľov.
§ 10
(1)
Koncentrácia podlieha kontrole úradu, ak
a)
spoločný obrat účastníkov koncentrácie je najmenej 500 000 000 Sk a aspoň dvaja z
účastníkov koncentrácie dosiahli obrat každý najmenej 150 000 000 Sk za uzavreté účtovné
obdobie predchádzajúce vzniku koncentrácie alebo
b)
spoločný podiel účastníkov koncentrácie alebo podiel aspoň jedného z nich presiahne
25 % celkového podielu tovarov na relevantnom trhu v Slovenskej republike.
(2)
Spoločný obrat alebo spoločný podiel podľa odseku 1 je súčet obratov alebo súčet
podielov
a)
účastníkov koncentrácie,
b)
podnikateľov, v ktorých účastník koncentrácie vlastní najmenej 50 % základného imania
alebo má právo vykonávať najmenej polovicu hlasovacích práv, alebo má právo vymenovať
najmenej polovicu členov orgánov podnikateľa, alebo má právo riadiť jeho podnik,
c)
podnikateľov, ktorí majú práva uvedené v písmene b) v podniku účastníka koncentrácie,
d)
všetkých ostatných podnikateľov, v ktorých má podnikateľ uvedený v písmene c) práva
uvedené v písmene b).
(3)
Obrat na účely tohto zákona je súčet tržieb, výnosov alebo príjmov z predaja tovaru,
ku ktorému sa pripočíta finančná pomoc poskytnutá podnikateľovi.
(4)
Finančná pomoc podľa odseku 3 poskytnutá podnikateľovi je každá peňažná pomoc poskytnutá
poskytovateľom týkajúca sa činnosti vykonávanej podnikateľom, ktorá sa prejaví v cene
jeho tovaru, a podnikateľ je prijímateľom tejto pomoci.
(5)
(6)
Spoločný obrat podnikateľa neobsahuje tržby, výnosy alebo príjmy z predaja tovaru
medzi jednotlivými podnikateľmi patriacimi do jednej ekonomickej skupiny založenej
na vzťahoch kontroly.
(7)
Ak koncentrácia vznikne získaním priamej alebo nepriamej kontroly nad podnikom iného
podnikateľa alebo nad časťou jedného podniku alebo viacerých podnikov, berie sa do
úvahy obrat podniku alebo tých častí, ktoré sú predmetom koncentrácie. Dve koncentrácie
alebo viac koncentrácií, ktoré jednotlivo nepodliehajú kontrole úradu podľa odseku
1 a ktoré sa uskutočnia do dvoch rokov medzi tými istými podnikateľmi a spoločne podliehajú
kontrole podľa odseku 1, sa považujú za jednu koncentráciu, ktorá vznikla v deň poslednej
koncentrácie.
(8)
Ak účastníci koncentrácie majú spoločne práva alebo právomoci podľa odseku 2 písm.
b), pri výpočte spoločného obratu sa nezapočítava obrat dosiahnutý predajom tovarov
medzi spoločným podnikom a každým z účastníkov koncentrácie alebo akýmkoľvek iným
podnikateľom spojeným s ktorýmkoľvek z nich podľa odseku 2 písm. b), c) a d). Obrat
dosiahnutý predajom tovaru medzi spoločným podnikom a ďalšími podnikateľmi sa rovnomerne
rozdelí medzi účastníkov koncentrácie.
(9)
Koncentrácia, ktorá podlieha kontrole úradu podľa odseku 1, musí byť oznámená úradu
do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy, odo dňa oznámenia prijatia návrhu v obchodnej
verejnej súťaži,13) odo dňa doručenia rozhodnutia štátneho orgánu podnikateľovi14) alebo odo dňa získania kontroly nad podnikom iného podnikateľa alebo jeho časťou
na základe inej skutočnosti. Lehota začne plynúť odo dňa, keď nastala prvá z týchto
skutočností.
(10)
Podnikateľ môže úrad požiadať o vydanie stanoviska k zámeru koncentrácie. Úrad vydá
stanovisko do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti. Vydaním stanoviska nie je dotknutá
povinnosť oznámiť koncentráciu podľa odseku 9.
(11)
Oznámenie koncentrácie pri zlúčení alebo splynutí dvoch alebo viacerých samostatných
podnikateľov, alebo pri získaní spoločnej kontroly podávajú účastníci koncentrácie
spoločne, pri obchodnej verejnej súťaži vybraný účastník obchodnej verejnej súťaže,
pri vydaní rozhodnutia štátneho orgánu o zlúčení alebo o splynutí podnikateľov podľa
osobitného predpisu14) účastníci koncentrácie spoločne, v ostatných prípadoch podnikateľ, ktorý získava
kontrolu nad podnikom alebo nad časťou podniku iného podnikateľa alebo podnikateľov.
(12)
Oznámenie podľa odseku 9 musí obsahovať
a)
základné informácie o účastníkoch koncentrácie,
b)
opis koncentrácie,
c)
údaje o majetkovom a finančnom prepojení,
d)
údaje o personálnom prepojení,
e)
informácie o ovplyvnených trhoch,
f)
informácie týkajúce sa možnosti vstupu na trh,
g)
informácie o zmluvách o kooperácii,
h)
informácie o obchodných združeniach,
i)
všeobecné trhové informácie,
j)
informácie o kooperatívnych účinkoch spoločného podniku,
k)
dôvody a účinky koncentrácie a ich dopad na súťaž,
l)
podkladovú dokumentáciu,
m)
doklad o zaplatení správneho poplatku podľa osobitného predpisu.15)
(13)
Účastníci koncentrácie nesmú vykonávať práva a povinnosti vyplývajúce zo vzniku koncentrácie
až do nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o nej.
(14)
Zákazom podľa odseku 13 nie je dotknuté právo vybraného účastníka obchodnej verejnej
súťaže16) uskutočniť svoj návrh za predpokladu, že nadobúdateľ neuplatňuje hlasovacie právo,
ktoré mu vzniklo v súvislosti s uskutočnením návrhu, alebo že tak koná iba na udržanie
plnej hodnoty investícií alebo na základe výnimky udelenej úradom podľa odseku 15.
(15)
Úrad na základe návrhu podnikateľa vydá rozhodnutie, ktorým môže udeliť výnimku zo
zákazu podľa odseku 13, ak na to existujú vážne dôvody. Úrad vydá rozhodnutie o udelení
alebo neudelení výnimky do 30 dní odo dňa doručenia návrhu. Úrad pri rozhodovaní o
výnimke zváži aj účinky pozastavenia koncentrácie na účastníkov koncentrácie alebo
na tretie strany. Udelenie výnimky môže úrad viazať na podmienky s cieľom zabezpečiť
efektívnu súťaž.
(16)
Ustanovenia odsekov 13, 14 a 15 sa nevzťahujú na obchodovanie s cennými papiermi,
ktoré sú verejne obchodovateľné na trhu podľa osobitného predpisu,17) ak kupujúci alebo predávajúci nevedel alebo nemohol vedieť, že došlo ku koncentrácii
podľa § 9 ods. 1.
§ 11
Úrad vydá rozhodnutie na základe oznámenia koncentrácie do 60 dní odo dňa doručenia
oznámenia. Predseda úradu môže pred uplynutím lehoty na vydanie rozhodnutia o koncentrácii
lehotu v zložitých prípadoch primerane predĺžiť, najviac však o 90 dní. Lehota začne
plynúť odo dňa nasledujúceho po dni doručenia úplného oznámenia podľa § 10 ods. 12. Ak úrad zistí, že oznámenie podľa § 10 ods. 12 bolo neúplné, začne plynúť nová lehota odo dňa nasledujúceho po dni, keď bolo úradu
doručené doplnenie oznámenia podľa § 10 ods. 12. O tom je úrad povinný účastníka konania písomne upovedomiť. Lehota na rozhodnutie
však začne plynúť najneskôr uplynutím jedného roka odo dňa oznámenia koncentrácie.
§ 12
(1)
Úrad vydá rozhodnutie, že s koncentráciou súhlasí, ak
a)
koncentrácia nevytvára alebo neposilňuje dominantné postavenie, ktorého dôsledkom
sú významné prekážky efektívnej súťaže na relevantnom trhu, alebo
b)
koordinácia podľa § 9 ods. 7 spĺňa podmienky uvedené v § 6 ods. 3.
(2)
Úrad môže súhlas s koncentráciou viazať na podmienky uložené v rozhodnutí, na ktorých
základe sa odstránia významné prekážky efektívnej súťaže vzniknuté koncentráciou.
(3)
Úrad zakáže koncentráciu vytvárajúcu alebo posilňujúcu dominantné postavenie, ktorého
dôsledkom môžu byť významné prekážky efektívnej súťaže na relevantnom trhu.
(4)
Úrad zakáže koncentráciu podľa § 9 ods. 7, ak nespĺňa podmienky uvedené v § 6 ods. 3.
(5)
Pri rozhodovaní o koncentrácii, ktorá podlieha kontrole úradu podľa § 10 ods. 1, vrátane koncentrácie, ktorá nebola úradu oznámená v lehote podľa § 10 ods. 9, alebo ak úrad vydá rozhodnutie podľa odseku 2, môže rozhodnúť aj o uložení povinnosti
na nápravu vrátane rozčlenenia podniku účastníkov koncentrácie.
§ 13
(1)
Úrad rozhodnutie o koncentrácii z vlastného podnetu zmení alebo zruší, ak
a)
sa rozhodnutie zakladalo na nepravdivých alebo neúplných údajoch podnikateľov alebo
ak bolo získané podvodom, alebo
b)
koncentrácia vznikla inak, ako bola oznámená, alebo ak účastníci koncentrácie konajú
v rozpore s podmienkami uloženými v rozhodnutí.
(2)
Proti rozhodnutiu, ktorým sa mení alebo zrušuje rozhodnutie podľa odseku 1, možno
podať rozklad.
(3)
V prípadoch podľa odseku 1 môže úrad vydať rozhodnutie, pričom neplatia lehoty ustanovené
v § 11.
TRETIA ČASŤ
ÚRAD
§ 14
(1)
Úrad je ústredným orgánom štátnej správy Slovenskej republiky18) na ochranu a podporu súťaže.
(2)
Sídlom úradu je Bratislava.
(3)
Úrad môže zriaďovať stále alebo dočasné pracoviská aj mimo svojho sídla.
Predseda úradu
§ 15
(1)
Na čele úradu je predseda. Predsedu úradu v jeho neprítomnosti zastupuje podpredseda
úradu v rozsahu svojich práv a povinností.
(2)
Predsedu úradu na návrh vlády Slovenskej republiky vymenuje a odvolá prezident Slovenskej
republiky. Funkčné obdobie predsedu úradu je päť rokov.19) Za predsedu úradu môže byť vymenovaný občan Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný
do Národnej rady Slovenskej republiky.
(3)
Podpredsedu úradu vymenuje a odvolá predseda úradu.
(4)
Tá istá osoba môže byť vymenovaná za predsedu úradu najviac na dve po sebe nasledujúce
funkčné obdobia.
(5)
Výkon funkcie predsedu úradu je nezlučiteľný s výkonom funkcie a činností podľa osobitného
predpisu.20)
§ 16
(1)
Výkon funkcie predsedu úradu sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie,
d)
smrťou.
(2)
Predseda úradu sa môže vzdať funkcie písomným oznámením prezidentovi Slovenskej republiky.
Jeho funkcia zaniká vymenovaním nového predsedu úradu.
(3)
Prezident Slovenskej republiky odvolá predsedu úradu z funkcie, ak
a)
bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný
čin spáchaný z nedbanlivosti priamo súvisiaci s výkonom jeho funkcie,
b)
bol právoplatným rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne úkony,
c)
začal vykonávať funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou predsedu úradu podľa
§ 15 ods. 5,
d)
vlastným zavinením alebo ak mu to jeho zdravotný stav nedovoľuje, nevykonáva svoju
funkciu dlhšie ako šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
§ 17
Platové pomery predsedu úradu určí vláda Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu.21)
Rada úradu
§ 18
(1)
Zriaďuje sa Rada úradu (ďalej len „rada“). Rada rozhoduje o rozklade a preskúmava
rozhodnutia mimo odvolacieho konania. Rada rozhoduje aj o obnove konania a o proteste
prokurátora v prípadoch, v ktorých rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy
podľa osobitného predpisu.22) Radu tvorí predseda rady, podpredseda rady a päť členov rady. Predseda úradu je súčasne
predsedom rady. Podpredseda úradu je súčasne podpredsedom rady.
(2)
Členom rady nesmie byť zamestnanec úradu.
(3)
Členov rady na návrh predsedu úradu vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky.
(4)
Funkčné obdobie členov rady je päťročné. Členovia rady sa vymenúvajú tak, aby sa
v jednom kalendárnom roku skončilo funkčné obdobie najviac trom z nich.
(5)
Ak sa výkon funkcie člena rady skončí pred uplynutím funkčného obdobia, nového člena
rady možno vymenovať len na zvyšok tohto funkčného obdobia.
§ 19
(1)
Predseda úradu predkladá vláde Slovenskej republiky návrhy aspoň troch kandidátov
na funkciu každého člena rady, a to najneskôr tri mesiace pred uplynutím ich funkčného
obdobia. Vláda Slovenskej republiky vymenuje členov rady do dvoch mesiacov od doručenia
zoznamu kandidátov. Novovymenovaní členovia rady sa ujmú funkcie v deň nasledujúci
po dni uplynutia funkčného obdobia skôr vymenovaných členov rady.
(2)
Za člena rady môže byť vymenovaná fyzická osoba, ktorá je občanom Slovenskej republiky,
má vysokoškolské vzdelanie, spôsobilosť na právne úkony a je bezúhonná.
(3)
Aspoň dvaja členovia rady musia mať právnické vzdelanie.
§ 20
(1)
Rokovanie rady zvoláva a vedie predseda rady, v jeho neprítomnosti podpredseda rady.
(2)
Rada je schopná uznášať sa, ak je prítomný predseda rady alebo podpredseda rady a
najmenej ďalší štyria členovia rady, alebo predseda rady, podpredseda rady a najmenej
ďalší traja členovia rady. Na prijatie rozhodnutia rady je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny prítomných. V prípade rovnosti hlasov je rozhodujúci hlas predsedu rady, v
jeho neprítomnosti hlas podpredsedu rady.
(3)
Rada rozhoduje hlasovaním. Rokovania rady sú neverejné.
(4)
O hlasovaní rady sa vyhotovuje zápisnica, v ktorej sa uvedie stanovisko člena rady,
predsedu rady alebo podpredsedu rady, ak je odlišné od prijatého rozhodnutia. Zápisnica
o hlasovaní je tajná.
(5)
Rozhodnutia rady podpisuje predseda rady, v jeho neprítomnosti podpredseda rady.
(6)
Člen rady je vylúčený z prejednávania a rozhodovania veci, ak so zreteľom na jeho
pomer k veci, k účastníkom konania alebo k ich zástupcom možno mať pochybnosť o jeho
nepredpojatosti alebo ak sa v tej istej veci zúčastnil na konaní na inom stupni.
§ 21
(1)
Výkon funkcie člena rady sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie,
d)
smrťou.
(2)
Vzdanie sa funkcie člena rady je účinné doručením písomného oznámenia predsedovi
vlády Slovenskej republiky. Ak sa člen rady vzdal funkcie, zostáva vo funkcii až do
vymenovania nového člena rady.
(3)
Vláda Slovenskej republiky odvolá člena rady na návrh predsedu úradu, ak
a)
bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný
čin spáchaný z nedbanlivosti priamo súvisiaci s výkonom jeho funkcie,
b)
bol právoplatným rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne úkony,
c)
nevykonáva svoju funkciu dlhšie ako štyri po sebe nasledujúce kalendárne mesiace.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRÁVOMOC ÚRADU
§ 22
(1)
Úrad
a)
vykonáva prešetrovanie na relevantnom trhu,
b)
rozhoduje o uložení povinnosti zdržať sa konania, ktoré je v rozpore s týmto zákonom,
a odstrániť protiprávny stav,
c)
postupuje a rozhoduje vo všetkých veciach ochrany súťaže vyplývajúcich z ustanovení
tohto zákona,
d)
kontroluje dodržiavanie rozhodnutí vydaných v konaní pred úradom,
e)
navrhuje ďalšie opatrenia na ochranu a podporu súťaže.
(2)
Pri plnení úloh podľa tohto zákona majú zamestnanci úradu právo vyžadovať od podnikateľov
informácie a podklady, ktoré sú nevyhnutné pre činnosť úradu, najmä
a)
účtovné a obchodné podklady alebo právne dokumenty a vyhotovovať z nich kópie a výpisy
alebo vyžadovať ich úradne overené preklady do slovenského jazyka,
b)
na mieste vyžadovať ústne alebo písomné vysvetlenie.
(3)
Pri plnení úloh podľa tohto zákona majú zamestnanci úradu na základe osobitného písomného
poverenia právo vstupovať do všetkých objektov, priestorov a dopravných prostriedkov
podnikateľov, ktoré súvisia s činnosťou alebo s konaním podnikateľov podľa § 3 ods. 2.
(4)
Úrad je oprávnený vyžadovať od štátnych orgánov, obcí a od fyzických osôb a právnických
osôb informácie a podklady o podnikateľovi. Tieto subjekty sú povinné takéto informácie
a podklady úradu poskytnúť, ak to nie je v rozpore s osobitným predpisom.23)
§ 23
Úrad predkladá vláde Slovenskej republiky raz do roka správu o svojej činnosti a vždy,
keď o to vláda Slovenskej republiky požiada.
§ 24
(1)
Úrad je povinný zverejniť právoplatné rozhodnutie úradu, oznámenie o koncentrácii,
a ak to povaha veci nevylučuje, upozornenie podľa § 39 ods. 2 a začatie konania vo všetkých ostatných veciach vyplývajúcich z ustanovení tohto
zákona. Úrad musí dbať, aby sa pri zverejnení zachovalo právo podnikateľov na ochranu
ich obchodného tajomstva24) a dôverných informácií.
(2)
Úrad pri zverejňovaní oznámenia koncentrácie zverejní účastníkov koncentrácie, povahu
koncentrácie podľa § 9 ods. 1 a odvetvie hospodárstva, v ktorom koncentrácia vznikla.
(3)
Povinnosť zverejnenia podľa odseku 1 je splnená uverejnením v Obchodnom vestníku,
na oficiálnej internetovej stránke úradu a sprístupnením právoplatných rozhodnutí
úradu v knižnici úradu.
PIATA ČASŤ
KONANIE
§ 25
(1)
Konanie sa začína z vlastného podnetu úradu alebo na návrh podnikateľa.
(2)
Úrad môže začať konanie z vlastného podnetu aj na základe písomného oznámenia fyzickej
osoby alebo právnickej osoby, ktorá nie je podnikateľom podľa tohto zákona. Ak o to
fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá podala písomné oznámenie, požiada, úrad
ju písomne upovedomí o ďalšom postupe v danej veci v lehote dvoch mesiacov odo dňa
doručenia tejto žiadosti.
(3)
Účastníkmi konania sú navrhovateľ a podnikatelia, o ktorých právach, právom chránených
záujmoch a povinnostiach ustanovených týmto zákonom sa má rozhodnúť.
(4)
Účastníci konania sú v priebehu konania povinní bezodkladne oznámiť úradu akúkoľvek
zmenu týkajúcu sa predmetu konania.
(5)
Úrad poučí účastníkov konania o ich právach a povinnostiach, aby pre neznalosť právnych
predpisov neutrpeli v konaní ujmu; túto povinnosť nemá, ak účastník konania je zastúpený
advokátom alebo komerčným právnikom.
§ 26
Spojenie veci
(1)
V záujme hospodárnosti konania môže úrad veci, v ktorých sa začalo konanie a ktoré
spolu súvisia alebo sa týkajú tých istých účastníkov, spojiť na spoločné konanie.
(2)
Ak sa v návrhu na začatie konania uvádzajú veci, ktoré sa na spojenie veci nehodia,
alebo ak odpadnú dôvody, pre ktoré úrad vec spojil, môže úrad niektorú vec vylúčiť
na samostatné konanie.
(3)
Proti rozhodnutiu o spojení veci nemožno podať rozklad.
§ 27
Tretie strany
(1)
Treťou stranou na účely tohto zákona je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá
nie je účastníkom konania, najmä spotrebiteľ, dodávateľ, odberateľ a konkurent účastníka
konania.
(2)
Ak tretie strany písomne požiadajú o vypočutie k predmetu konania a preukážu záujem
na veci, úrad ich bude o predmete konania písomne informovať a určí lehotu, v ktorej
môžu vyjadriť svoje stanovisko.
(3)
Ak tretie strany písomne požiadajú o účasť na ústnom pojednávaní a preukážu záujem
na veci, úrad im môže umožniť zúčastniť sa na ústnom pojednávaní a vyjadriť svoje
stanovisko.
§ 28
Obchodné tajomstvo a dôverné informácie
(1)
Úrad je povinný pri začatí konania upovedomiť účastníka konania, že počas konania
môže označiť, ktoré informácie alebo podklady poskytované úradu považuje za predmet
obchodného tajomstva alebo ktoré považuje za informácie alebo podklady dôverného charakteru.
Dôvernosť informácií alebo podkladov alebo ich označenie ako obchodné tajomstvo musí
účastník konania písomne odôvodniť. Úrad môže od účastníka konania žiadať, aby poskytol
iné znenie informácií alebo podkladov, ktoré neobsahujú obchodné tajomstvo alebo nemajú
dôverný charakter.
(2)
Úrad chráni aj informácie, o ktorých zachovanie dôvernosti bol požiadaný. Dôvernosť
týchto informácií však nie je prekážkou ich zverejnenia, ak sú nevyhnutné pre rozhodnutie
a ak účastník konania neposkytne iné znenie informácií a podkladov, ktoré neobsahujú
obchodné tajomstvo alebo nemajú dôverný charakter.
§ 29
Doručovanie
(1)
Úrad doručuje písomnosti spravidla poštou. Úrad však môže podľa okolností doručiť
písomnosť aj prostredníctvom svojho zamestnanca.
(2)
Písomnosti, ktoré sú určené orgánom alebo právnickým osobám, doručujú sa osobám oprávneným
za orgány alebo za právnické osoby prijímať písomnosti. Ak také osoby nie sú, písomnosť,
ktorá je určená do vlastných rúk, doručuje sa tomu, kto je oprávnený za orgán alebo
za právnickú osobu konať, ostatné písomnosti ktorémukoľvek ich zamestnancovi, ktorý
písomnosť prijme.
(3)
Ak má účastník konania zástupcu s plnomocenstvom na celé konanie, doručuje sa písomnosť
iba tomuto zástupcovi. Ak však účastník konania má osobne v konaní niečo vykonať,
doručuje sa písomnosť nielen zástupcovi, ale aj jemu.
(4)
Písomnosti určené advokátovi sa môžu doručovať aj advokátskym koncipientom alebo
iným zamestnancom, ktorí sú u advokáta pracovne činní a sú advokátom poverení na prijímanie
zásielok; platí to aj o doručovaní písomností určených komerčnému právnikovi, notárovi
alebo exekútorovi.
(5)
Účastníci konania alebo ich zástupcovia sú povinní bezodkladne oznámiť úradu zmenu
bydliska, sídla, zmenu osoby určenej na prijímanie písomností alebo akúkoľvek obdobnú
skutočnosť nevyhnutnú na riadne doručovanie písomností.
(6)
Za doručenú sa považuje aj písomnosť vrátená poštou ako nedoručiteľná, ak sa adresát
v mieste doručenia nezdržiava a ak ju úrad doručoval na poslednú známu adresu, ktorá
bola oznámená úradu, obchodnému registru alebo živnostenskému registru ako sídlo právnickej
osoby, ak ide o právnickú osobu, alebo ako miesto podnikania, trvalé bydlisko alebo
prechodné bydlisko, ak ide o fyzickú osobu. Za deň doručenia sa považuje deň vrátenia
písomnosti úradu.
(7)
Ak by doručovanie účastníkovi konania bolo spojené s ťažkosťami alebo s prieťahmi
alebo ak ide o účastníka konania so sídlom v cudzine, môže mu úrad uložiť, aby si
zvolil na prijímanie písomností zástupcu, ktorému ich možno bez ťažkostí a prieťahov
doručovať. Ak si ho účastník konania nezvolí, budú sa preňho písomnosti ukladať na
úrade s účinkami doručenia; o tom je úrad povinný účastníka konania poučiť.
§ 30
Lehota na rozhodnutie
Úrad vydá rozhodnutie do šiestich mesiacov odo dňa začatia konania. Predseda úradu
môže lehotu na vydanie rozhodnutia v zložitých prípadoch pred jej uplynutím primerane
predĺžiť, najviac však o šesť mesiacov. Ak úrad nemôže rozhodnúť do šiestich mesiacov,
je povinný o tom účastníka konania s uvedením dôvodov písomne upovedomiť. Táto lehota
sa nevzťahuje na vydanie rozhodnutia podľa § 11.
§ 31
Ak sa konanie preruší, lehoty podľa tohto zákona neplynú.
§ 32
Zastavenie konania
(1)
Úrad môže konanie rozhodnutím zastaviť, ak
a)
jeden z účastníkov konania zomrel alebo ak zanikol bez právneho nástupcu,
b)
účastník konania vzal svoj návrh na začatie konania späť,
c)
navrhovateľ v určenej lehote nevyhovie výzve úradu na odstránenie nedostatkov podania.
(2)
Úrad zastaví konanie rozhodnutím, ak
a)
jediný účastník konania zomrel alebo zanikol bez právneho nástupcu,
b)
účastník konania vzal svoj rozklad alebo návrh na obnovu konania späť,
c)
dôvod na konanie nebol daný alebo odpadol,
d)
v začatom konaní sa zistilo, že podnikateľ nie je účastníkom konania, v prípade,
ak je jediným účastníkom konania,
e)
nie je dôvod na vydanie rozhodnutia podľa § 6 ods. 4,
f)
ide o obmedzovanie súťaže, ktorého účinky sa prejavujú výlučne na zahraničnom trhu,
ak medzinárodná zmluva uverejnená v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorou je
Slovenská republika viazaná, neurčuje inak.
§ 33
Výzva pred vydaním rozhodnutia
Úrad je povinný vyzvať účastníkov konania pred vydaním rozhodnutia vo veci, aby sa
ústne alebo písomne vyjadrili k jeho podkladu a k spôsobu jeho zistenia, prípadne
aby navrhli jeho doplnenie, a podať im informáciu o záveroch prešetrovania, ku ktorým
úrad na základe jemu dostupných informácií a podkladov dospel.
Rozklad
§ 34
(1)
Proti rozhodnutiu vydanému v konaní na prvom stupni možno podať rozklad do 15 dní
odo dňa doručenia rozhodnutia.
(2)
Na konanie o rozklade sa primerane použijú ustanovenia § 25 ods. 3 až 5, § 27 až 33.
§ 35
(1)
Vzdať sa rozkladu možno len voči orgánu, ktorý vydal rozhodnutie na prvom stupni,
a to až po oznámení rozhodnutia.
(2)
Ak o rozklade nebolo rozhodnuté, možno ho vziať späť. Ak účastník konania vzal rozklad
späť, nemôže ho podať znova.
(3)
Ak sa účastník konania vzdá rozkladu alebo vezme svoj rozklad späť, rozhodnutie nadobudne
právoplatnosť dňom doručenia vzdania sa alebo späťvzatia rozkladu orgánu, ktorý vydal
rozhodnutie na prvom stupni.
§ 36
Výkon rozhodnutia
Rozhodnutie úradu možno vykonať najneskôr do piatich rokov po uplynutí lehoty určenej
na splnenie uloženej povinnosti.
ŠIESTA ČASŤ
ZODPOVEDNOSŤ ZA SPRÁVNE DELIKTY
§ 38
(1)
Úrad za porušenie ustanovení § 4 ods. 1, § 5, § 8 ods. 6, § 10 ods. 9 a 13, § 25 ods. 4 a § 29 ods. 5 uloží pokutu podnikateľovi do 10 % z obratu podľa § 10 ods. 3 za predchádzajúce uzavreté účtovné obdobie a podnikateľovi, ktorý za predchádzajúce
uzavreté účtovné obdobie dosiahol obrat do 10 000 Sk alebo ktorý nemal žiadny obrat,
alebo podnikateľovi, ktorého obrat nemožno vyčísliť, pokutu do 10 000 000 Sk.
(2)
Pokutu podľa odseku 1 nemožno uložiť podnikateľovi, ktorý požiadal úrad o vydanie
rozhodnutia podľa § 6 ods. 4 a preukázal, že nedošlo k plneniu dohody obmedzujúcej súťaž.
(3)
Predchádzajúcim uzavretým účtovným obdobím podľa odseku 1 je rok predchádzajúci roku,
v ktorom je vydané rozhodnutie úradu, alebo ak nie sú dostupné údaje za tento rok,
potom rok predchádzajúci tomuto roku.
(4)
Podnikateľovi, ktorý nesplní povinnosť predložiť úradu v určenej lehote požadované
podklady alebo informácie alebo predloží nepravdivé alebo neúplné podklady alebo informácie,
alebo neumožní ich preverenie alebo vstup podľa § 40, úrad uloží pokutu do 1 000 000 Sk.
(5)
Podnikateľovi, ktorý sa bez závažných dôvodov nedostaví na pojednávanie alebo inak
sťažuje postup konania, môže úrad uložiť poriadkovú pokutu do 100 000 Sk.
(6)
Pokutu uloženú podľa odsekov 1 a 4 môže úrad uložiť opakovane, ak podnikateľ pokračuje
v porušovaní ustanovení podľa odseku 1 alebo ak si nesplní povinnosť podľa § 40.
(7)
Pokuty podľa odsekov 1 a 4 môže úrad uložiť do štyroch rokov od začatia konania.
Úrad však môže tieto pokuty uložiť najneskôr do ôsmich rokov odo dňa, keď došlo k
porušeniu ustanovení tohto zákona.
(8)
Ak podnikateľ nezaplatí pokutu v určenej lehote, je povinný zaplatiť penále vo výške
0,1 % z dlžnej sumy uloženej pokuty za každý deň omeškania.
(9)
Úrad pri ukladaní pokuty posudzuje závažnosť a dĺžku trvania porušovania ustanovení
tohto zákona. Úrad pri posudzovaní závažnosti porušovania ustanovení tohto zákona
berie do úvahy jeho povahu, skutočný dopad na trh, a tam, kde je to účelné, veľkosť
relevantného trhu. Okrem týchto kritérií úrad pri ukladaní pokuty berie do úvahy aj
iné faktory, najmä opakované porušovanie tohto zákona tým istým podnikateľom, odmietnutie
podnikateľa spolupracovať s úradom, postavenie podnikateľa ako vodcu alebo iniciátora
porušovania ustanovení tohto zákona, získanie majetkového prospechu v dôsledku porušenia
ustanovenia tohto zákona alebo neplnenie dohody obmedzujúcej súťaž v praxi.
(10)
Podnikateľovi, ktorý počas prešetrovania dohody obmedzujúcej súťaž podľa § 4 a 5 spolupracuje s úradom, neuloží úrad pokutu alebo uloží pokutu nižšiu najmenej o 75
% z výšky pokuty, ktorú by úrad uložil v prípade, ak by podnikateľ nespĺňal súčasne
tieto podmienky:
a)
bol účastníkom dohody obmedzujúcej súťaž,
b)
bol prvý, kto poskytol rozhodujúci dôkaz o existencii dohody obmedzujúcej súťaž,
c)
skončil účasť v dohode obmedzujúcej súťaž najneskôr v čase, keď informoval úrad,
d)
nedonútil iného podnikateľa zúčastniť sa na dohode obmedzujúcej súťaž alebo nebol
iniciátorom uzavretia dohody obmedzujúcej súťaž,
e)
poskytol všetky dostupné dôkazy a spolupracoval s úradom počas celého prešetrovania,
f)
nenadobudol v dôsledku porušenia ustanovení tohto zákona majetkový prospech.
SIEDMA ČASŤ
INÉ FORMY NEDOVOLENÉHO OBMEDZOVANIA SÚŤAŽE
§ 39
(1)
Orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy dbajú, aby zjavnou podporou zvýhodňujúcou
určitých podnikateľov alebo inými spôsobmi neobmedzovali súťaž.
(2)
Ak úrad zistí, že orgán štátnej správy alebo orgán územnej samosprávy koná v rozpore
s odsekom 1, upozorní na to tento orgán na základe dôkazov a analýzy výsledkov. Ak
orgán štátnej správy nezabezpečí nápravu v úradom určenej lehote, úrad postúpi vec
aj so svojím stanoviskom orgánu nadriadenému orgánu štátnej správy, a v prípade, že
ide o ústredný orgán štátnej správy, informuje vládu Slovenskej republiky.
ÔSMA ČASŤ
POVINNOSTI PODNIKATEĽOV A ZACHOVANIE TAJOMSTVA
§ 40
Podnikatelia sú povinní predložiť úradu požadované informácie a podklady, podrobiť
sa preskúmaniu týchto informácií alebo podkladov, spolupracovať s úradom pri ich preverovaní
a umožniť zamestnancom úradu na základe osobitného písomného poverenia vstup do všetkých
objektov, priestorov a dopravných prostriedkov podnikateľov, ktoré súvisia s činnosťami
alebo konaniami podnikateľov podľa § 3 ods. 2. Úrad vyzve podnikateľov, aby označili predmet obchodného tajomstva a iné dôverné
informácie.
§ 41
(1)
Informácie alebo podklady získané úradom od podnikateľov, od štátnych orgánov, od
obcí, od fyzických osôb alebo od právnických osôb sa môžu použiť iba na účely konania
podľa tohto zákona.
(2)
Zamestnaci úradu, ako aj tí, ktorí boli poverení plnením úloh patriacich do pôsobnosti
úradu, sú povinní zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli
v priebehu konania, ak tento alebo osobitný zákon27) neustanovuje inak.
(3)
Za porušenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť zamestnancami úradu sa nepovažuje
poskytnutie informácií, ktoré sú predmetom povinnosti zachovávať mlčanlivosť,
a)
súdu na účely občianskeho súdneho konania,
b)
orgánu činnému v trestnom konaní na účely trestného konania,
c)
službe kriminálnej polície Policajného zboru a službe finančnej polície Policajného
zboru na účely plnenia úloh ustanovených osobitným predpisom,28)
d)
prokuratúre.
DEVIATA ČASŤ
OBČIANSKOPRÁVNE SPORY Z NEDOVOLENÉHO OBMEDZOVANIA SÚŤAŽE
§ 42
Spotrebitelia, ktorých práva boli porušené nedovoleným obmedzovaním súťaže, môžu sa
proti porušiteľovi na súde domáhať, aby sa zdržal konania a odstránil protiprávny
stav. Toto právo môže uplatniť aj právnická osoba oprávnená obhajovať záujmy spotrebiteľov.
DESIATA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 43
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad, ustanoví podrobnosti
a)
k § 6 ods. 3,
b)
o výpočte obratu podľa § 10 ods. 3,
c)
o náležitostiach oznámenia podľa § 10 ods. 12.
§ 44
(1)
Právne vzťahy vzniknuté pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa posudzujú
podľa doterajších predpisov.
(2)
Konania na úrade začaté pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa dokončia
podľa doterajších predpisov.
(3)
Prvý predseda úradu vymenovaný podľa tohto zákona predloží vláde Slovenskej republiky
návrhy kandidátov na funkciu členov rady do jedného mesiaca od svojho vymenovania.
Vláda Slovenskej republiky vymenuje prvých členov rady do jedného mesiaca odo dňa
doručenia zoznamu kandidátov.
(4)
Traja členovia prvej rady budú vymenovaní na štyri roky a ďalší dvaja členovia na
tri roky.
(5)
Lehoty, ktoré začali plynúť pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, sa až do ich
uplynutia posudzujú podľa doterajších predpisov.
(6)
Na ukladanie pokút za porušenie ustanovení tohto zákona, ku ktorému došlo pred nadobudnutím
účinnosti tohto zákona, sa použijú ustanovenia tohto zákona, ak sú pre podnikateľa
priaznivejšie.
(7)
Rozhodnutia úradu, proti ktorým bola podaná žaloba na Najvyšší súd Slovenskej republiky
o preskúmanie ich zákonnosti pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, sa preskúmavajú
podľa doterajších predpisov.
(8)
Pri preskúmavaní rozhodnutia vydaného v prvom stupni v konaniach začatých po nadobudnutí
účinnosti tohto zákona na základe rozkladu, rozhodnutia o obnove konania, protestu
prokurátora alebo pri preskúmavaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania až do vymenovania
všetkých členov rady rozhoduje podľa tohto zákona predseda úradu na základe návrhu
osobitnej komisie.
§ 45
Zrušuje sa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 188/1994 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže v znení zákona č. 240/1998 Z. z. a zákona č. 121/2000
Z. z.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2001.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Napríklad § 2 zákona č. 222/1946 Zb. o pošte (poštový zákon), § 5 a 7 zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 132/1989 Zb. o ochrane práv k novým odrodám rastlín a plemenám zvierat v znení zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 22/1996 Z. z.Zákon č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepšovacích návrhoch v znení neskorších predpisov.Zákon
č. 478/1992 Zb. o úžitkových vzoroch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 90/1993 Z. z.§ 8 Obchodného zákonníka.Zákon č. 55/1997 Z. z. o ochranných známkach.Zákon č. 146/2000 Z. z. o ochrane topografií polovodičových výrobkov.
4)
Zákon č. 383/1997 Z. z. Autorský zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Colný zákon v znení neskorších predpisov
v znení zákona č. 234/2000 Z. z.
5)
8)
Napríklad § 70 až 75 Obchodného zákonníka, § 8 zákona č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
9)
Napríklad zákon č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
254/1993 Z. z. o územných finančných orgánoch v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
10)
§ 36 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení neskorších predpisov.
11)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
12)
Napríklad zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
č. 69/1998 Z. z. o Štátnom fonde životného prostredia v znení zákona č. 237/2000 Z. z., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 379/1996 Z. z. o Fonde na podporu zahraničného obchodu v znení neskorších predpisov.
13)
§ 281 až 288 Obchodného zákonníka.
14)
§ 14 zákona č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/1996 Z. z.
15)
Položka 212 sadzobníka správnych poplatkov zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
17)
§ 71 až 78 zákona č. 600/1992 Zb. o cenných papieroch v znení neskorších predpisov.
§ 20 až 24 zákona č. 330/2000 Z. z. o burze cenných papierov.
§ 20 až 24 zákona č. 330/2000 Z. z. o burze cenných papierov.
18)
§ 20 ods. 1 písm. e) zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
19)
§ 20 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
20)
Ústavný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 119/1995 Z. z. o zamedzení rozporu záujmov pri výkone funkcií ústavných činiteľov a vyšších štátnych
funkcionárov.
21)
Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách
a orgánoch v znení neskorších predpisov.
22)
23)
Napríklad § 38 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení neskorších predpisov, § 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení
neskorších predpisov, § 76 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
25)
Zákon č. 71/1967 Zb.
26)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
27)
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií).
28)
§ 17 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.171/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.