259/2001 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2024
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.08.2001 - 31.03.2006 | |
3. | 01.04.2006 - 31.12.2023 | 117/2006 Z. z. |
4. | 01.01.2024 - | 332/2023 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 259/2001 Z. z. |
Názov: | Zákon o Železničnej spoločnosti, a. s., a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z. |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 14.06.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 12.07.2001 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2024 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
258/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Železniciach Slovenskej republiky |
117/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých predpisov |
332/2023 Z. z. | Zákon o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
259
ZÁKON
zo 14. júna 2001
o Železničnej spoločnosti, a. s., a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet a účel zákona
Tento zákon ustanovuje podmienky na transformáciu a reštrukturalizáciu Železníc Slovenskej
republiky1) (ďalej len „železnice“). Na tento účel upravuje spôsob založenia, vznik, postavenie
a právne pomery obchodnej spoločnosti Železničná spoločnosť, a. s., (ďalej len „železničná
spoločnosť“) založenej na vykonávanie dopravných a obchodných činností.
Založenie a vznik železničnej spoločnosti
§ 2
Spôsob založenia
(1)
Zakladateľom železničnej spoločnosti je štát. V jeho mene koná Ministerstvo dopravy,
pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Zakladateľskú
listinu a stanovy železničnej spoločnosti schvaľuje vláda Slovenskej republiky na
návrh ministerstva.
(2)
Založenie, vznik, postavenie a právne pomery železničnej spoločnosti sa spravujú
osobitným zákonom,2) ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov sa
nepoužije.
§ 3
Predmet vkladu
(1)
Na založenie železničnej spoločnosti sa použije majetok podľa odseku 2, ktorý ministerstvo
rozhodnutím vyjme ku dňu vzniku železničnej spoločnosti z majetku, ktorý majú v správe
železnice.
(2)
Predmetom nepeňažného vkladu do železničnej spoločnosti sú tieto samostatné, účtovne
oddelené organizačné zložky železníc, ktoré majú povahu častí podniku podľa osobitného
zákona3) (ďalej len „časť podniku železníc“):
a)
divízia železničných koľajových vozidiel,
b)
divízia osobnej prepravy,
c)
divízia nákladnej prepravy,
d)
tatranské lanové dráhy,
e)
obchodno-prekládkové centrum,
f)
odúčtovňa tržieb železníc,
g)
ústredie.
(3)
Predmetom nepeňažného vkladu do železničnej spoločnosti nie je železničná dopravná
cesta a Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce.4)
(4)
Rozdelenie majetku železníc na jednotlivé časti podniku železníc podľa odseku 2 schváli
ministerstvo pred spracovaním znaleckého posudku podľa § 4.
(5)
Ustanovenia§ 477 ods. 3 časti vety za čiarkou a § 478 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.
§ 4
Určenie hodnoty nepeňažného vkladu
(1)
Hodnota nepeňažného vkladu do železničnej spoločnosti sa určí znaleckým posudkom
podľa osobitného predpisu5) ako všeobecná hodnota vkladaného majetku na základe posudku jedného znalca vypracovaného
ku dňu založenia železničnej spoločnosti; § 59 ods. 3 tretia a štvrtá veta Obchodného zákonníka sa nepoužije.
(2)
Hodnota nepeňažného vkladu do železničnej spoločnosti určená podľa odseku 1 je peňažným
vyjadrením súčtu hodnoty vkladu do jej základného imania a hodnoty rezervného fondu
vytvoreného dňom jej vzniku vo výške podľa § 8 ods. 2.
§ 5
Prechod vlastníckeho práva
(1)
K návrhu na zápis železničnej spoločnosti do obchodného registra sa neprikladá doklad
o splatení nepeňažného vkladu pred vznikom železničnej spoločnosti.
(2)
Vlastnícke právo k nepeňažnému vkladu prechádza na železničnú spoločnosť dňom jej
vzniku. Podkladom na vykonanie záznamu o prechode vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam
v katastri nehnuteľností je súpis nehnuteľností,6) ktorý tvorí prílohu k zakladateľskej listine. Ku dňu vzniku spoločnosti je zakladateľ
povinný odovzdať a železničná spoločnosť je povinná prevziať veci zahrnuté do nepeňažného
vkladu. O odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica podpísaná oboma stranami.
(3)
§ 6
Práva k niektorým nehnuteľnostiam
(1)
K nehnuteľnostiam užívaným ku dňu vzniku železničnej spoločnosti železnicami pri
činnosti niektorej z častí podniku uvedených v § 3 ods. 2, ktoré nemôžu byť súčasťou predmetu vkladu do železničnej spoločnosti z dôvodu nevyporiadania
vlastníctva a ich užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti železničnej spoločnosti,
vzniká v prospech železničnej spoločnosti dňom jej vzniku právo zodpovedajúce vecnému
bremenu,7) ktorého obsahom je užívanie nehnuteľností. Podkladom na vykonanie záznamu o vzniku
vecného bremena v katastri nehnuteľností je súpis nehnuteľností, ku ktorým vzniklo
v prospech železničnej spoločnosti právo zodpovedajúce vecnému bremenu;6) tento súpis tvorí prílohu k zakladateľskej listine.
(2)
Železnice sú povinné vyporiadať vlastníctvo nehnuteľností uvedených v odseku 1 v
prospech štátu.
(3)
Po vyporiadaní vlastníctva nehnuteľností uvedených v odseku 1 ich ministerstvo rozhodnutím
vyjme z majetku v správe železníc a vloží tieto nehnuteľnosti vo forme nepeňažného
vkladu do základného imania železničnej spoločnosti.
(4)
Na určenie hodnoty nepeňažného vkladu do základného imania železničnej spoločnosti
podľa odseku 3 sa vzťahuje § 4.
§ 7
Stanovy
Stanovy železničnej spoločnosti okrem náležitostí ustanovených osobitným predpisom8) obsahujú:
a)
základné organizačné usporiadanie železničnej spoločnosti,
b)
spôsob tvorby a využívania fondov ustanovených osobitnými predpismi,9)
c)
spôsob voľby predstavenstva a spôsob jeho rozhodovania.
§ 8
Základné imanie, rezervný fond a akcie
(1)
Základné imanie železničnej spoločnosti pri jej vzniku tvorí hodnota nepeňažného
vkladu znížená o hodnotu rezervného fondu; § 58 ods. 1 Obchodného zákonníka sa pri založení a vzniku železničnej spoločnosti nepoužije.
(2)
Rezervný fond železničnej spoločnosti pri jej vzniku tvorí 5 % z hodnoty nepeňažného
vkladu do majetku spoločnosti.
(3)
Akcie železničnej spoločnosti znejú na meno a majú podobu zaknihovaného cenného papiera.
§ 9
Predmet podnikania
(1)
Železničná spoločnosť môže podnikať v rozsahu činností, ktoré vykonávali ku dňu účinnosti
tohto zákona železnice,1) s výnimkou predmetu podnikania podľa odseku 3 po dobu 18 mesiacov odo dňa jej vzniku.
Po uplynutí tejto doby môže železničná spoločnosť vykonávať tieto činnosti len na
základe oprávnenia na podnikanie podľa osobitných predpisov.10)
(2)
Železničná spoločnosť môže vykonávať tiež iné činnosti podľa podmienok ustanovených
osobitným predpisom.11)
(3)
Predmetom podnikania železničnej spoločnosti nemôže byť prevádzkovanie celoštátnej
železničnej dráhy.12)
Orgány železničnej spoločnosti
§ 10
Valné zhromaždenie
Práva štátu ako akcionára vykonáva ministerstvo.
Predstavenstvo
§ 11
(1)
Predstavenstvo má päť členov. Členov predstavenstva volí a odvoláva valné zhromaždenie.
(2)
Valné zhromaždenie vymenuje z členov predstavenstva predsedu, ktorý bude vykonávať
aj funkciu generálneho riaditeľa železničnej spoločnosti.
§ 12
(1)
Na právne úkony železničnej spoločnosti podľa § 14 písm. b), c) a d) sa vyžaduje predchádzajúci súhlas dozornej rady.
(2)
Do pôsobnosti predstavenstva okrem pôsobnosti, ktorá mu prislúcha podľa osobitného
predpisu,2) patrí
a)
b)
navrhovať tie tarify, ktoré neschvaľuje podľa písmena a),
c)
určovať osobitnú tarifu na prepravu zamestnancov železničnej spoločnosti, pre osoby
im blízke15) v rozsahu určenom železničnou spoločnosťou a pre dôchodcov, ktorí boli pred odchodom
do dôchodku zamestnancami železničnej spoločnosti.
(3)
Na požiadanie ministerstva je predstavenstvo povinné vypracovať výročnú správu o
hospodárení železničnej spoločnosti a o využívaní prostriedkov zo štátneho rozpočtu
poskytnutých na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.16)
Dozorná rada
§ 13
(1)
Dozorná rada má sedem členov. Funkčné obdobie člena dozornej rady je päť rokov. Tú
istú osobu možno za člena dozornej rady zvoliť najviac na dve po sebe idúce obdobia.
(2)
Spôsob rokovania, rozhodovania a hlasovania dozornej rady upravuje rokovací poriadok
dozornej rady, ktorý na návrh dozornej rady schvaľuje valné zhromaždenie.
(3)
Spôsob voľby členov dozornej rady volených zamestnancami upravuje volebný poriadok
schválený valným zhromaždením.
§ 14
Do pôsobnosti dozornej rady okrem pôsobnosti, ktorá jej prislúcha podľa osobitného
predpisu,2) patrí
a)
prerokovať výročnú správu o hospodárení železničnej spoločnosti a o využívaní prostriedkov
zo štátneho rozpočtu poskytnutých na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom
záujme16) vypracovanú predstavenstvom,
b)
dávať predchádzajúci súhlas na nakladanie s majetkom železničnej spoločnosti, najmä
na predaj, vklad do základného imania inej obchodnej spoločnosti, zriadenie záložného
práva, nájom, v hodnote presahujúcej v každom jednotlivom prípade čiastku určenú stanovami
železničnej spoločnosti,
c)
dávať predchádzajúci súhlas na prevzatie ručiteľského záväzku v hodnote presahujúcej
v každom jednotlivom prípade čiastku určenú stanovami železničnej spoločnosti,
d)
dávať predchádzajúci súhlas na vystavenie, prijatie zmenky a aval zmenky s výnimkou
obchodných vzťahov so železnicami, a to v hodnote presahujúcej v každom jednotlivom
prípade čiastku určenú stanovami železničnej spoločnosti,
e)
schvaľovať organizačný poriadok železničnej spoločnosti.
§ 15
Pôsobnosť Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
(1)
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky pri výkone práv
akcionára
a)
predkladá vláde Slovenskej republiky výročnú správu o hospodárení železničnej spoločnosti
a o využívaní prostriedkov zo štátneho rozpočtu poskytnutých jej na základe zmluvy
o dopravných službách vo verejnom záujme vypracovanú jej predstavenstvom a prerokovanú
dozornou radou,
b)
presadzuje plnenie zásad štátnej dopravnej politiky.
(2)
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky ako ústredný orgán
štátnej správy je oprávnené
a)
v prípade všeobecného ohrozenia, nehody alebo vzniku mimoriadnej udalosti17) rozhodnutím priamo ukladať železničnej spoločnosti povinnosti v rozsahu nevyhnutnom
na zabezpečenie ochrany života a zdravia osôb, ochrany majetku a životného prostredia,
b)
uzatvárať za podmienok ustanovených osobitným predpisom16) so železničnou spoločnosťou zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme.
Spoločné ustanovenia
§ 16
Na rozhodnutie ministerstva podľa § 3 ods. 1 a 4, § 6 ods. 3 a § 15 ods. 2 písm. a) sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.18)
§ 17
Práva a povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov k zamestnancom železníc,
ktorí zabezpečujú úlohy častí podniku železníc vkladaných do železničnej spoločnosti,
prechádzajú zo železníc na železničnú spoločnosť dňom jej vzniku.19)
§ 18
(1)
Na prevod majetkovej účasti štátu na podnikaní železničnej spoločnosti sa vzťahujú
predpisy o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.20)
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z. sa mení a dopĺňa
takto:
1.
V § 2 ods.1 písm. a) prvý bod znie:
„1.
prevádzkovanie železničných dráh a lanových dráh podľa osobitného predpisu,1)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie:
„1) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov v znení neskorších predpisov.“.
2.
V § 2 ods. 1 písm. a) druhý bod znie:
„2.
činnosti súvisiace s prevádzkovaním železničných dráh a lanových dráh:“.
3.
V § 2 ods. 1 písm. a) sa v druhom bode vypúšťajú podbody 2.1, 2.3 a 2.8.
Doterajšie podbody 2.2, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.9, 2.10, 2.11, 2.12, 2.13 a 2.14 sa
označujú ako podbody 2.1 až 2.11.
4.
V § 2 ods. 1 písm. a) v druhom bode novooznačený podbod 2.2 znie:
„2.2 výstavba, úpravy a údržba železničných dráh a lanových dráh1) vrátane zariadení ekologického charakteru,“.
5.
V § 2 ods.1 sa písmeno a) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3.
prevádzkovanie dopravy na dráhe1) na účely
3.1 výstavby, úprav a údržby železničných dráh a lanových dráh,
3.2 poskytovania manipulačných služieb, obslužných dopravných služieb a obslužných
prepravných služieb pre prevádzkovateľov dopravy na dráhe,“.
6.
V § 2 odsek 2 znie:
„(2)
Prevádzkovaním železničných dráh sa na účely tohto zákona rozumejú činnosti, ktorými
sa zabezpečuje a obsluhuje železničná dopravná cesta určená na pohyb železničných
koľajových vozidiel vrátane pevných železničných zariadení potrebných na zabezpečenie
pohybu týchto vozidiel a zariadení slúžiacich na zabezpečenie bezpečnej železničnej
prevádzky (ďalej len „železničná dopravná cesta“).“.
7.
V § 4 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a jeho zástupcu“.
8.
V § 5 ods. 6 sa na konci pripája táto veta:
„Vzťah medzi železnicami a členmi správnej rady sa primerane spravuje ustanoveniami
osobitného zákona,2a) ak z dohôd uzatvorených medzi železnicami a členmi správnej rady alebo zo zákona
nevyplývajú iné práva a povinnosti.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
„2a)
§ 566 až 576 Obchodného zákonníka.“.
9.
V § 6 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i)
koncepciu hospodárenia s majetkom štátu v správe železníc vrátane plánu ich postupného
oddĺženia a plánu vyporiadania nevyporiadaného vlastníctva nehnuteľností užívaných
železnicami, ktoré sú podľa osobitného predpisu4a) zaťažené vecným bremenom.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4a znie:
„4a)
Zákon č. 259/2001 Z. z. o Železničnej spoločnosti, a. s., a o zmene a doplnení zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky
v znení zákona č. 152/1997 Z. z.“.
10.
V § 6 ods. 2 písmená a) a b) znejú:
„a)
návrh ceny za používanie dopravnej cesty,
b)
návrh na vymenovanie a odvolanie generálneho riaditeľa,“.
11.
V § 6 sa odsek 2 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g)
ročnú správu o plnení plánu vyporiadania nevyporiadaného vlastníctva nehnuteľností
užívaných železnicami, ktoré sú podľa osobitného predpisu4a) zaťažené vecným bremenom.“.
12.
V nadpise § 7 sa vypúšťajú slová „a jeho zástupca“.
13.
V § 7 ods.1 sa vypúšťa druhá veta.
14.
V § 7 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a jeho zástupcu“.
15.
V § 8 ods. 1 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová:
„a spoločnosti založenej podľa osobitného predpisu.4a)“.
16.
V § 9 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) až f) sa označujú ako písmená b) až e).
Poznámka pod čiarou k odkazu 5 sa vypúšťa.
17.
V § 12 sa odsek 1 dopĺňa písmenami e) a f), ktoré znejú:
„e)
príjmy za použitie dopravnej cesty,6a)
f)
úhrada straty za výkony vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy za podmienok ustanovených
osobitným predpisom.6b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 6a a 6b znejú:
„6a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení zákona
č.196/2000 Z. z.
6b)
§ 24a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
18.
V nadpise Štvrtej časti sa vypúšťajú slová „celoštátnych dráh“.
19.
V § 19 odsek 1 znie:
„(1)
Železnice sú povinné umožniť využívanie železničnej dopravnej cesty iným osobám (žiadateľom),
ktoré pred uzavretím zmluvy preukážu spôsobilosť podľa osobitného predpisu7a) a technickú spôsobilosť dráhových vozidiel8) na zabezpečenie bezpečnej a plynulej železničnej prevádzky, a to za podmienok ustanovených
osobitnými predpismi9) a dohodnutých v zmluve medzi zúčastnenými stranami.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 7a, 8 a 9 znejú:
„7a)
§ 46 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.164/1996 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
8) § 49 až 51 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
9) § 20 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. v znení
neskorších predpisov.“.
20.
§ 20 znie:
„§ 20
Za podmienok ustanovených osobitným predpisom6b) majú železnice právo na poskytnutie úhrady preukázateľnej straty z prevádzkovania
dráhy vo verejnom záujme na základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní
dráhy.“.
21.
§ 21 a 22 sa vypúšťajú.
22.
V § 23 sa za slovo „zmlúv“ vkladajú slová „o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní
dráhy“.
23.
V § 28 ods. 1 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „s výnimkou
postupu podľa osobitného predpisu.4a)“.
24.
§ 28 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Nehnuteľný majetok štátu, ktorý tvorí mobilizačné rezervy17) a ktorý je ku dňu 1. augusta 2001 v správe železníc, prevedú železnice bezodplatne
do správy Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky.18)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 17 a 18 znejú:
„17) § 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z. o štátnych hmotných
rezervách.
18) § 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z.“.
25.
Za § 28 sa vkladá § 28a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„28a
Prechodné ustanovenie
(1)
Do vzniku Železničnej spoločnosti, a. s., sa postavenie a právne pomery železníc
spravujú zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach
Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z.
(2)
Železnice sú povinné do jedného roka od 1. augusta 2001 uviesť do súladu zápis o
predmete svojej činnosti v obchodnom registri s § 2 tohto zákona.“.
26.
Slová „právo hospodárenia s majetkom“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona
nahrádzajú slovami „správa majetku“ v príslušnom tvare.
27.
V prílohe k zákonu písmeno a) znie:
„a)
pozemky, na ktorých sú umiestnené súčasti železničnej dopravnej cesty uvedené v písmenách
b) až i),“.
Čl. III
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom
č. 152/1997 Z. z. a týmto zákonom.
Čl. IV
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2001.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z.
4)
§ 10 ods. 3 písm. a) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
5)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 255/2000 Z. z. o stanovení hodnoty podniku, jeho častí a zložiek majetku podniku.
6)
§ 34 a 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon).
9)
Napríklad § 67 a 217 Obchodného zákonníka, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
10)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení
zákona č. 58/1997 Z. z., zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
11)
Napríklad zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
12)
§ 4 ods. 1 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.164/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
§ 14 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave.
14)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení zákona č. 196/2000 Z. z.
16)
§ 28 zákona č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17)
§ 48 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
20)
Zákon č. 92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.