446/2001 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2011 do 30.06.2016
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 446/2001 Z. z. |
Názov: | Zákon o majetku vyšších územných celkov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.10.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 14.11.2001 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2011 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2016 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
521/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov |
540/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení zákona č. 521/2003 Z. z. |
279/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
258/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
509/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
315/2016 Z. z. | Zákon o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
112/2018 Z. z. | Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
4/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
241/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 38/2017 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
32/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
446
ZÁKON
z 3. októbra 2001
o majetku vyšších územných celkov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje majetok vyššieho územného celku, ktorým je samosprávny kraj,
nakladanie s ním a majetkové postavenie vyššieho územného celku a ustanovuje, ktoré
veci z majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky (ďalej len „majetok štátu“) prechádzajú
do vlastníctva vyššieho územného celku.
§ 2
Majetok vyššieho územného celku
(1)
Majetok vyššieho územného celku tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných
prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve vyššieho
územného celku podľa tohto zákona alebo ktoré nadobudne vyšší územný celok do vlastníctva
prechodom z majetku štátu na základe tohto zákona alebo osobitného zákona, alebo vlastnou
činnosťou.
(2)
Tento zákon sa nevzťahuje na
a)
nakladanie s cennými papiermi, ktoré upravujú osobitné predpisy,1) s výnimkou podľa § 9a ods. 11,
b)
nakladanie s finančnými prostriedkami, ktoré upravujú osobitné predpisy,1a)
c)
nakladanie s majetkom vyššieho územného celku, ktoré upravujú osobitné predpisy.1aa)
DRUHÁ ČASŤ
PRECHOD MAJETKU ŠTÁTU DO VLASTNÍCTVA VYŠŠIEHO ÚZEMNÉHO CELKU
§ 3
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu veci v správe
a)
právnických osôb, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok
podľa osobitných predpisov,1b)
b)
zriaďovateľov stredísk praktického vyučovania a stredísk odbornej praxe bez právnej
subjektivity v užívaní týchto stredísk, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia
podľa osobitného predpisu2) na vyšší územný celok,
c)
zriaďovateľov zariadení sociálnych služieb bez právnej subjektivity v užívaní týchto
zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia podľa osobitného predpisu3) na vyšší územný celok.
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu aj veci v správe
právnických osôb, ak ústredný orgán štátnej správy alebo príslušný orgán miestnej
štátnej správy prevedie zriaďovateľskú funkciu k týmto právnickým osobám na vyšší
územný celok dohodou alebo ak tak ustanoví osobitný zákon, pričom sa na tento prechod
a na tento majetok použijú ustanovenia § 4 a 5 primerane.
§ 3a
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu veci v správe
a)
právnických osôb v oblasti sociálnej pomoci, zdravotníctva a školstva, ku ktorým
prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok podľa osobitných predpisov,1b)
b)
zriaďovateľov zariadení sociálnych služieb bez právnej subjektivity v užívaní týchto
zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok podľa
osobitného predpisu,3)
c)
zriaďovateľov zdravotníckych zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto
zdravotníckych zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný
celok podľa osobitného zákona,3a)
d)
zriaďovateľov škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto
škôl alebo zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok
podľa osobitného zákona.2)
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu podľa odseku 1
písm. a) veci vrátane rozostavaných stavieb.
(3)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu aj veci v správe
zriaďovateľov právnických osôb uvedených v odseku 1 písm. a), ktoré slúžili na plnenie
úloh týchto právnických osôb a ktoré zriaďovateľ nepreviedol do správy týchto právnických
osôb.
(4)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu aj
a)
rozostavané stavby, ktorých správcom je v deň prechodu majetku štátu na vyšší územný
celok zriaďovateľ uvedený v odseku 1 písm. b) až d), ak užívateľmi týchto stavieb
po ich dokončení mali byť zariadenia uvedené v odseku 1 písm. b) až d),
b)
dokončené stavby, ktoré v deň prechodu majetku štátu na vyšší územný celok ešte neboli
odovzdané do užívania, sú v správe zriaďovateľov uvedených v odseku 1 písm. b) až
d) a ich užívateľmi by mali byť zariadenia uvedené v odseku 1 písm. b) až d).
§ 3b
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu pozemky pod stavbami3b) vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli do vlastníctva vyššieho územného
celku podľa § 3 a 3a a osobitného predpisu,3c) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu aj pozemky pod
stavbami a rozostavanými stavbami vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli
do jeho vlastníctva dohodou podľa osobitného predpisu,3d) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením tvorí neoddeliteľný celok so stavbou
alebo rozostavanou stavbou.
(3)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prejdú dohodou uzavretou medzi obvodným úradom
v sídle kraja a vyšším územným celkom z majetku štátu pozemky v dočasnej správe podľa
osobitného predpisu3e) pod stavbami vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli do vlastníctva
vyššieho územného celku podľa § 3 a 3a a osobitného predpisu,3c) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.
§ 4
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu
a)
pohľadávky a iné majetkové práva v správe právnických osôb uvedených
1.
2.
v § 3 ods. 1 písm. b) a c) súvisiace s činnosťou stredísk praktického vyučovania, stredísk odbornej praxe a zariadení
sociálnych služieb bez právnej subjektivity,
b)
záväzky súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do majetku vyššieho územného celku
podľa § 3 ods. 1, a to do výšky nadobudnutého majetku.
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku neprechádzajú
a)
záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác a iných výkonov prevzaté správcom majetku
štátu, súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do vlastníctva vyššieho územného celku
podľa § 3 ods. 1, ktoré sú po lehote splatnosti alebo neboli uhradené ku dňu prechodu majetku štátu
na vyšší územný celok podľa tohto zákona,
§ 4a
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu
a)
pohľadávky a iné majetkové práva v správe právnických osôb uvedených
1.
2.
v § 3a ods. 1 písm. b) až d) súvisiace s činnosťou zariadení sociálnych služieb bez právnej subjektivity, zdravotníckych
zariadení bez právnej subjektivity a škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity,
3.
v § 3a ods. 3 a 4 súvisiace s majetkom štátu, ktorý prechádza na vyšší územný celok,
b)
záväzky súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do majetku vyššieho územného celku
podľa § 3a, a to do hodnoty nadobudnutého majetku a majetkových práv.
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku neprechádzajú
a)
záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác a iných výkonov prevzaté správcom majetku
Slovenskej republiky, súvisiace s majetkom, ktorý prechádza do vlastníctva vyššieho
územného celku podľa § 3a, ktoré sú po lehote splatnosti alebo neboli uhradené ku dňu prechodu majetku štátu
na vyšší územný celok podľa tohto zákona,
§ 4b
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú s majetkom štátu podľa § 3b aj súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobudnutého majetku a majetkových práv
aj súvisiace záväzky.
§ 5
(1)
Majetok štátu podľa § 3 ods. 1 prechádza do vlastníctva vyššieho územného celku, na území ktorého sa nachádza. Majetok
štátu podľa § 3 ods. 2 prejde do vlastníctva vyššieho územného celku, na území ktorého sa nachádza, ak osobitný
zákon neustanoví inak.
(2)
Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku štátu mal tento majetok štátu
v správe, ktorý podľa tohto zákona prechádza na vyšší územný celok, spíše písomný
protokol s príslušným vyšším územným celkom o odovzdaní takéhoto majetku najneskôr
do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku štátu podľa tohto zákona a podľa osobitného
zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú
v účtovníctve podľa osobitného zákona,5) súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku štátu na vyšší územný
celok; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje aj údaje katastra nehnuteľností podľa
osobitného zákona6) a prípadné vyčíslenie nákladov na nevyhnutné opravy tejto nehnuteľnosti. Protokol
podpisuje štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok štátu prechádzajúci
podľa tohto zákona na vyšší územný celok a štatutárny orgán vyššieho územného celku.
(3)
Vyšší územný celok je povinný do 12 mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku štátu podať
na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho práva k tomuto majetku
podľa osobitných predpisov.7)
§ 5a
(1)
Majetok štátu podľa § 3a prechádza do vlastníctva vyššieho územného celku, na území ktorého sa nachádza.
(2)
Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku štátu mal v správe majetok štátu,
ktorý podľa tohto zákona prechádza na vyšší územný celok, spíše s vyšším územným celkom
písomný protokol o odovzdaní takéhoto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa
prechodu majetku štátu podľa tohto zákona, ak tento zákon neustanovuje inak. Protokol
obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve a
oceneného podľa osobitného zákona5) a výšku oprávok tohto majetku, súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu
majetku štátu na vyšší územný celok; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje aj údaje
katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona.6) Protokol podpisuje štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok štátu prechádzajúci
podľa tohto zákona na vyšší územný celok, a štatutárny orgán vyššieho územného celku.
(3)
Vyšší územný celok je povinný do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku štátu
podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho práva k tomuto
majetku podľa osobitných predpisov.7)
§ 5b
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu veci v správe
krajského úradu v nájme neziskovej organizácie slúžiace na zabezpečenie sociálnych
služieb, ktorých poskytovanie prevzala nezisková organizácia od 1. januára 2002 od
štátnej rozpočtovej organizácie, ako aj pohľadávky, iné majetkové práva a záväzky
súvisiace s týmto majetkom.
(2)
Majetok podľa odseku 1 prechádza 1. júlom 2006 do vlastníctva vyššieho územného celku,
na ktorého území sa nachádza.
(3)
Vyšší územný celok je povinný zachovať účelové určenie majetku, ktorý nadobudol podľa
odseku 1, najmenej desať rokov odo dňa prechodu do vlastníctva vyššieho územného celku.
(4)
Krajský úrad, ktorý do dňa prechodu majetku štátu mal v správe majetok štátu, ktorý
podľa odseku 1 prechádza na vyšší územný celok, spíše s vyšším územným celkom písomný
protokol o odovzdaní takého majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku
štátu. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú
v účtovníctve a oceneného podľa osobitného zákona5) a výšku oprávok tohto majetku, ako aj súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu
prechodu majetku štátu na vyšší územný celok; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje
aj údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona.6) Protokol podpisuje štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok štátu prechádzajúci
podľa odseku 1 na vyšší územný celok, a štatutárny orgán vyššieho územného celku.
(5)
Vyšší územný celok je povinný do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku štátu
podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho práva k tomuto
majetku podľa osobitných predpisov.7)
(6)
Na majetok, ktorý prešiel do vlastníctva vyššieho územného celku podľa odseku 1,
sa vzťahuje ustanovenie § 8 ods. 4.
§ 5c
(1)
Pozemky pod stavbami a rozostavanými stavbami podľa § 3b ods. 1 a 2 prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku, ktorý je vlastníkom stavby alebo
rozostavanej stavby.
(2)
Správca majetku štátu, ktorý mal do dňa prechodu majetku podľa § 3b ods. 1 a 2 tento majetok v správe, spíše s vyšším územným celkom písomný protokol o odovzdaní
takého majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku štátu podľa tohto
zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú
v účtovníctve, súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku štátu na
vyšší územný celok a údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona.6) Protokol podpisuje štatutárny orgán vyššieho územného celku a štatutárny orgán správcu
majetku štátu, ktorý mal v správe majetok štátu prechádzajúci podľa tohto zákona na
vyšší územný celok.
(3)
Prílohou dohody podľa § 3b ods. 3 je písomný protokol o odovzdaní majetku. Protokol podpisuje štatutárny orgán vyššieho
územného celku a štatutárny orgán obvodného úradu v sídle kraja, ktorý mal v dočasnej
správe majetok štátu, ktorého vlastníctvo prechádza dohodou na vyšší územný celok.
TRETIA ČASŤ
MAJETKOVÉ POSTAVENIE VYŠŠIEHO ÚZEMNÉHO CELKU
§ 6
(1)
Vyšší územný celok hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom
správcu majetku vyššieho územného celku (ďalej len „správca“), ktorým je jeho rozpočtová
organizácia alebo príspevková organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.8)
(2)
Správa majetku vyššieho územného celku je súhrn oprávnení a povinností správcu k
tej časti majetku vyššieho územného celku, ktorú mu vyšší územný celok zveril do správy
alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou. Správca je oprávnený a povinný majetok
vyššieho územného celku držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo
v súvislosti s ním, brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a
so zásadami hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku.
(3)
Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda,
je vlastníctvom vyššieho územného celku. Správca vykonáva právne úkony pri nadobúdaní
a správe majetku vyššieho územného celku v mene vyššieho územného celku. Správca koná
v mene vyššieho územného celku pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú
majetku vyššieho územného celku, ktorý spravuje.
(4)
Vyšší územný celok môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej
spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu.9)
(5)
(6)
Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom vyššieho územného celku musia
mať písomnú formu, inak sú neplatné.
§ 6a
(1)
Správa majetku vyššieho územného celku vzniká
a)
zverením majetku vyššieho územného celku do správy správcu,
b)
prevodom správy majetku vyššieho územného celku,
c)
nadobudnutím majetku do vlastníctva vyššieho územného celku vlastnou činnosťou správcu.
(2)
Majetok vyššieho územného celku zverený do správy určí vyšší územný celok pri zriadení
správcu v zriaďovacej listine.13) Vyšší územný celok môže za podmienok určených v zásadách hospodárenia s majetkom
vyššieho územného celku správcovi zveriť do správy ďalší majetok vyššieho územného
celku alebo odňať správu majetku vyššieho územného celku.
(3)
Prevod správy majetku vyššieho územného celku medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou
o prevode správy. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať
okrem náležitostí ustanovených v osobitnom predpise14) aj určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak
je prevod odplatný. Na platnosť zmluvy o prevode správy sa vyžaduje súhlas vyššieho
územného celku, ak to určia zásady hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku.
(4)
Správcovia si môžu zmluvou o zámene správy vzájomne vymeniť majetok vyššieho územného
celku vo svojej správe. Ustanovenie odseku 3 sa použije aj na zmluvu o zámene správy.
Hospodárenie s majetkom vyššieho územného celku
§ 7
(1)
Vyšší územný celok a správca sú povinní hospodáriť s majetkom vyššieho územného celku
v prospech rozvoja vyššieho územného celku, jeho obyvateľov a ochrany a tvorby životného
prostredia.
(2)
Vyšší územný celok a správca sú povinní majetok vyššieho územného celku zveľaďovať,
chrániť a zhodnocovať, najmä sú povinní tento majetok
a)
udržiavať a užívať,
b)
chrániť pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím, používať všetky právne
prostriedky na jeho ochranu vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených
záujmov pred príslušnými orgánmi,
c)
viesť v účtovníctve podľa osobitného predpisu.5)
(3)
Vyšší územný celok môže upustiť od vymáhania majetkových práv vyššieho územného celku
len vtedy, ak dôvody pre trvalé alebo dočasné upustenie určí v zásadách hospodárenia
s majetkom vyššieho územného celku.
§ 8
(1)
Vyšší územný celok je povinný zachovať účelové určenie majetku, ktorý nadobudol podľa
§ 3 ods. 1 a § 3a tohto zákona a ktorý ku dňu prechodu majetku štátu na vyšší územný celok slúži na
výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne
súvisiace,10) na zabezpečenie sociálnej pomoci, zdravotnej starostlivosti a kultúrnej činnosti.
(2)
Povinnosť podľa odseku 1 sa skončí na základe rozhodnutia zastupiteľstva vyššieho
územného celku (ďalej len „zastupiteľstvo")
a)
o zmene účelového určenia majetku uvedeného v odseku 1,
b)
o vklade majetku uvedeného v odseku 1 do obchodnej spoločnosti alebo o jeho použití
na založenie inej právnickej osoby,
c)
o prebytočnosti nehnuteľnej veci uvedenej v odseku 1,
d)
o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci uvedenej v odseku 1, ak jej
zostatková cena je vyššia ako 35 000 eur; pri nižšej zostatkovej cene o prebytočnosti
alebo neupotrebiteľnosti takejto hnuteľnej veci rozhoduje zamestnanec určený zásadami
prijatými podľa § 9 ods. 2.
(3)
Ak prejde do vlastníctva vyššieho územného celku majetok podľa § 3 ods. 2, môže účelové určenie majetku ustanoviť osobitný predpis.
§ 9
(1)
Vyšší územný celok a správca sú povinní hospodáriť s majetkom vyššieho územného celku
podľa tohto zákona a v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom vyššieho územného
celku schválenými zastupiteľstvom.
(2)
Zásady hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku upravia najmä
a)
práva a povinnosti správcov,
b)
podmienky odňatia správy majetku vyššieho územného celku správcom,
c)
postup a podmienky prenechávania majetku vyššieho územného celku do užívania iným
osobám,
d)
úkony správcov neuvedené v odseku 3, ktoré podliehajú schváleniu zastupiteľstvom,
e)
určenie hodnoty majetku, na ktorú sa pri nakladaní s takýmto majetkom vyžaduje schválenie
zastupiteľstvom,
f)
spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov
na právnických osobách založených vyšším územným celkom alebo v ktorých má vyšší územný
celok postavenie ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv,19aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom.
(3)
Zastupiteľstvo schvaľuje
a)
spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku vyššieho územného celku; to neplatí,
ak je vyšší územný celok povinný previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu,1aa)
b)
podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku
vyššieho územného celku realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže,
c)
prevody vlastníctva nehnuteľného majetku vyššieho územného celku, ak sa realizujú
priamym predajom,
d)
prevody vlastníctva hnuteľného majetku vyššieho územného celku nad hodnotu určenú
v zásadách podľa odseku 2,
e)
nakladanie s majetkovými právami vyššieho územného celku nad hodnotu určenú v zásadách
podľa odseku 2,
f)
vklady majetku vyššieho územného celku do majetku zakladaných alebo existujúcich
obchodných spoločností,
g)
koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytnutie
služby uzatvorené podľa osobitného predpisu19ab) (ďalej len „koncesná zmluva“), a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,
§ 9a
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku vyššieho územného celku
sa musia vykonať
a)
na základe obchodnej verejnej súťaže,19a)
b)
dobrovoľnou dražbou19b) (ďalej len „dražba“) alebo
c)
priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej
podľa osobitného predpisu.19c)
(2)
Vyšší územný celok zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej
tabuli, na svojej internetovej stránke a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa
odseku 1 písm. a) a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto,
kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
(3)
Podmienky obchodnej verejnej súťaže vyšší územný celok uverejní minimálne na 15 dní
pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
(4)
Na prevod majetku vyššieho územného celku dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.19b)
(5)
Vyšší územný celok zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na
15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov. Vyšší územný
celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota
majetku stanovená podľa osobitného predpisu19c) presiahne 40 000 eur. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku19c) vyššieho územného celku pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu zastupiteľstvom
vyššieho územného celku staršie ako šesť mesiacov.
(6)
Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
fyzickú osobu, ktorá je v tomto vyššom územnom celku
a)
predsedom vyššieho územného celku,
b)
poslancom zastupiteľstva,
c)
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo
založenej vyšším územným celkom,
d)
riaditeľom úradu vyššieho územného celku,
e)
zamestnancom vyššieho územného celku,
f)
hlavným kontrolórom vyššieho územného celku,
g)
blízkou osobou19d) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(7)
Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym
orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného
orgánu je osoba uvedená v odseku 6; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom
je vyšší územný celok alebo v ktorej má vyšší územný celok obchodný podiel.
(8)
Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku vyššieho územného celku,
a to
a)
b)
pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,
ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c)
podielu majetku vyššieho územného celku, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,19f)
d)
hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
e)
pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer previesť majetok týmto
spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním
prevodu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej
internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby,
(9)
Ak tento alebo osobitný predpis19g) neustanovuje inak, ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 je vyšší územný celok povinný
primerane použiť aj pri prenechávaní majetku vyššieho územného celku do nájmu, a to
najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú
do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci, okrem
a)
hnuteľnej veci vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktorej zostatková cena je
nižšia ako 3 500 eur,
b)
nájmu majetku vyššieho územného celku, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí
desať dní v kalendárnom mesiaci,
c)
pri nájmoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer prenajať majetok týmto
spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním
nájmu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej
internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby,
(10)
Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
(11)
Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom
ktorého je zmena vlastníctva, musí vyšší územný celok postupovať podľa odsekov 1 až
7, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.1)
§ 9b
(1)
Fyzická osoba, ktorá má trvalý pobyt v obci na území vyššieho územného celku, sa
môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva k majetku, ktorý
bol vyšším územným celkom prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku vyššieho územného
celku nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže,19a) dražbou19b) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu,19c) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa.
(2)
Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho
práva z majetku vyššieho územného celku na nadobúdateľa.
§ 9c
(1)
Koncesný majetok je majetok vyššieho územného celku, ktorý užíva koncesionár v rozsahu,
za podmienok a v lehote dohodnutej v koncesnej zmluve na uskutočnenie stavebných prác
alebo v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona.19ab)
(2)
Vyšší územný celok nesmie koncesný majetok previesť do vlastníctva iných osôb.
(3)
Obsahom užívania koncesného majetku podľa odseku 1 môže byť
a)
vstup na nehnuteľný majetok vyššieho územného celku,
b)
zriadenie stavby na pozemku vo vlastníctve vyššieho územného celku, ak podľa koncesnej
zmluvy sa vlastníkom stavby stane vyšší územný celok najneskôr v lehote podľa koncesnej
zmluvy,
c)
prekládka a odstránenie stavby vo vlastníctve vyššieho územného celku,
d)
rekonštrukcia, prevádzka, údržba a oprava majetku vyššieho územného celku,
e)
poskytovanie služieb alebo iné komerčné využitie,
f)
prenechanie majetku vyššieho územného celku do nájmu, výpožičky alebo zriadenie zmluvného
vecného bremena na majetok vyššieho územného celku v prospech tretej osoby,
g)
nakladanie s majetkom vyššieho územného celku, ktorý pre svoje úplné opotrebenie
alebo poškodenie, zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných
závažných dôvodov už nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu,
h)
nakladanie s materiálom vyťaženým na pozemkoch vo vlastníctve vyššieho územného celku
za podmienok ustanovených v osobitnom predpise.19h)
(4)
Koncesionár pri užívaní koncesného majetku koná vo vlastnom mene a nemá postavenie
správcu majetku vyššieho územného celku podľa tohto zákona. Koncesionár je povinný
koncesný majetok udržiavať v riadnom stave, dodržiavať účel, na ktorý je určený, zabezpečovať
jeho údržbu a prevádzku a uhrádzať náklady s tým spojené, zabezpečovať jeho ochranu,
informovať vyšší územný celok o koncesnom majetku v rozsahu povinností dohodnutých
v koncesnej zmluve a plniť ďalšie povinnosti dohodnuté v koncesnej zmluve.
(5)
Koncesionár nesmie koncesný majetok použiť na zabezpečenie svojich záväzkov alebo
záväzkov tretej osoby, ani previesť do vlastníctva iných osôb, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 9d
(1)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár môže prenechať koncesný majetok
do nájmu, výpožičky alebo zriadiť zmluvné vecné bremeno v prospech tretej osoby. Nájomnú
zmluvu, zmluvu o výpožičke alebo zmluvu o zriadení vecného bremena môže koncesionár
uzatvoriť s treťou osobou najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej
zmluve. Pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9a ods. 9 nepoužije.
Nájomné a odplata za zriadenie vecného bremena sa určí dohodou medzi koncesionárom
a treťou osobou. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci19i) nie sú týmto dotknuté.
(2)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár je po predchádzajúcom písomnom
súhlase vyššieho územného celku oprávnený koncesný majetok, ktorý pre úplné opotrebenie
alebo poškodenie, zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných
závažných dôvodov nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu, predať osobe, ktorá sa
zaoberá výkupom druhotných surovín alebo zabezpečiť likvidáciu podľa osobitného predpisu.19j)
(3)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, vyšší územný celok môže s koncesionárom uzatvoriť
dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade platenia pohľadávky vyššieho územného celku,
ktorá vznikla z koncesnej zmluvy. Dohodu o odklade platenia možno uzatvoriť najviac
na obdobie jedného roka od splatnosti pohľadávky vyššieho územného celku. Úroky z
omeškania sa za obdobie trvania dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia
neuplatňujú a nevymáhajú. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci19i) nie sú týmto dotknuté. Ak koncesionár nezaplatí niektorú splátku riadne a včas alebo
ak nezaplatí celý dlh v dohodnutej lehote, vyšší územný celok uplatní voči koncesionárovi
pohľadávku vyššieho územného celku vrátane úrokov z omeškania za celé obdobie trvania
dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia.
§ 9e
(1)
Spoločný podnik je právnická osoba, ktorú na účel realizácie koncesie19ab) založil vyšší územný celok spoločne s koncesionárom. Spoločný podnik je aj právnická
osoba, ktorú založil koncesionár, do ktorej základného imania bol na základe koncesnej
zmluvy vložený majetok vyššieho územného celku.
(2)
Vyšší územný celok môže vložiť majetok vyššieho územného celku ako vklad pri založení
spoločného podniku alebo ako vklad do základného imania spoločného podniku, ak je
to dohodnuté v koncesnej zmluve.
(3)
Prioritný majetok je nehnuteľný majetok vyššieho územného celku, ktorý vyšší územný
celok vložil do spoločného podniku. Prioritný majetok nemožno použiť na zabezpečenie
záväzkov spoločného podniku, koncesionára alebo tretej osoby, ani previesť do vlastníctva
iných osôb. Prioritný majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii, nie je súčasťou
konkurznej podstaty a ani predmetom likvidácie. Označenie prioritného majetku v katastri
nehnuteľností19k) sa vykoná poznámkou na návrh vyššieho územného celku. Ak je to dohodnuté v koncesnej
zmluve, prioritný majetok možno dať do nájmu, výpožičky alebo na prioritný majetok
zriadiť zmluvné vecné bremeno, najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej
zmluve alebo do dňa zrušenia spoločného podniku bez právneho nástupcu. Prioritný majetok
nestráca svoj charakter ani prechodom na právneho nástupcu. Po zániku vecného bremena
zapísaného v katastri nehnuteľností je vyšší územný celok povinný dať návrh na výmaz
vecného bremena.
(4)
Spoločný podnik je povinný zachovať účelové určenie prioritného majetku, ktorý nadobudol
do vlastníctva; táto povinnosť sa vzťahuje aj na právneho nástupcu.
(5)
Vyšší územný celok vedie o prioritnom majetku osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje
zoznam vecí s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve
spoločného podniku; spoločný podnik je povinný poskytnúť tieto údaje vyššiemu územnému
celku.
(6)
Oprávnenie konať za spoločný podnik vo veciach prevádzky a údržby prioritného majetku
prechádza na vyšší územný celok vyhlásením konkurzu na spoločný podnik; vyšší územný
celok pri tom koná v mene spoločného podniku a na vlastný účet. Ak bol na spoločný
podnik vyhlásený konkurz, prioritný majetok prechádza do vlastníctva vyššieho územného
celku právoplatnosťou uznesenia súdu o vyhlásení konkurzu alebo právoplatnosťou rozhodnutia,
ktorým odvolací súd potvrdil rozhodnutie súdu prvého stupňa o vyhlásení konkurzu za
náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú znaleckým posudkom. Zápisnica
o odovzdaní a prevzatí prioritného majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho
práva vyššieho územného celku do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca za vypracovanie
znaleckého posudku, ktorým sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza vyšší územný celok.
(7)
Dňom zrušenia spoločného podniku likvidáciou prioritný majetok prechádza do vlastníctva
vyššieho územného celku za náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú
znaleckým posudkom. Likvidátor je povinný odovzdať a vyšší územný celok prevziať tento
majetok; o odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica. Zápisnica o odovzdaní a prevzatí
prioritného majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho práva vyššieho územného
celku do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca za vypracovanie znaleckého posudku,
ktorým sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza vyšší územný celok.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 10
Vyšší územný celok sa pri nadobúdaní majetku a nakladaní s ním riadi osobitnými predpismi,20) ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 11
Spory, ktoré vzniknú pri prechode vlastníckeho práva, majetkových práv a záväzkov
štátu na vyššie územné celky, rozhodujú súdy.
§ 12
(1)
Veci uvedené v § 3 ods. 1 prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku dňom nadobudnutia účinnosti osobitného
zákona, ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok; tento deň je
dňom prechodu majetku štátu na vyšší územný celok.
(2)
Veci uvedené v § 3 ods. 2 prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku dňom uvedeným v dohode alebo dňom
ustanoveným v osobitnom predpise.
§ 12a
(1)
Veci uvedené v § 3a prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku dňom nadobudnutia účinnosti osobitného
zákona, ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na vyšší územný celok; tento deň je
dňom prechodu majetku štátu na vyšší územný celok.
(2)
Ak je odovzdávajúcim subjektom okresný úrad, spíše písomný protokol podľa § 5a ods. 2 krajský úrad a protokol podpíše štatutárny orgán krajského úradu.
(3)
Povinnosť podľa § 8 ods. 1 a obmedzenia podľa § 8 ods. 4 sa vzťahujú na majetok, ktorý slúži na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, do
31. decembra 2004.
§ 12b
Veci uvedené v § 3b ods. 1 a 2 prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku 1. júla 2009. Veci uvedené v § 3b ods. 3 prejdú do vlastníctva vyššieho územného celku dňom uvedeným v dohode.
§ 13
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Napríklad zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov, Obchodný zákonník, zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
1a)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1aa)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
1b)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov, zákon
č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3b)
§ 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
3c)
§ 24b zákona č. 135/1961 Zb. v znení zákona č. 524/2003 Z. z.
3d)
§ 18d ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení zákona č. 161/2003 Z. z.
3e)
§ 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
Napríklad zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve.
6)
§ 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon).
7)
§ 34 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z.
8)
§ 21 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
9)
Napríklad § 56 Obchodného zákonníka, zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších
predpisov.
10)
Zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov.
11)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
12)
§ 13 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
13)
§ 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
15)
Napríklad zákon č. 115/1998 Z. z. o múzeách a galériách a o ochrane predmetov múzejnej hodnoty a galerijnej hodnoty.
16)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 183/2000 Z. z. o knižniciach, o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti a o zmene a doplnení zákona č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej.
17)
§ 151a až 151m Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
18)
§ 553 Občianskeho zákonníka v znení zákona č. 509/1991 Zb.
19)
Napríklad Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
19aa)
Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
19ab)
Zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19b)
Zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov
v znení neskorších predpisov.
19c)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
19f)
Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.
19g)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami v znení
neskorších predpisov.
19h)
Napríklad zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov,
zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
19i)
Napríklad zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej
únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010).
19j)
Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
19k)
§ 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20)
Napríklad Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.