503/2001 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.2004 do 31.12.2008
Predpis bol zrušený predpisom 539/2008 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2002 - 30.06.2004 | |
3. | 01.07.2004 - 31.12.2008 | 351/2004 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 503/2001 Z. z. |
Názov: | Zákon o podpore regionálneho rozvoja |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 18.10.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 07.12.2001 |
Dátum účinnosti od: | 01.07.2004 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2008 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
351/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 503/2001 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
539/2008 Z. z. | Zákon o podpore regionálneho rozvoja |
503
ZÁKON
z 18. októbra 2001
o podpore regionálneho rozvoja
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje podmienky podpory regionálneho rozvoja a pôsobnosť orgánov
štátnej správy, obcí a vyšších územných celkov, ktorými sú podľa osobitného zákona
samosprávne kraje,1) pri poskytovaní tejto podpory.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona
a)
región je územne vymedzený priestor na tvorbu a uskutočňovanie regionálnej a štrukturálnej
politiky na úrovni druhého stupňa alebo tretieho stupňa podľa klasifikácie štatistických
územných jednotiek,
b)
regionálny rozvoj je trvalý rast hospodárskeho potenciálu a sociálneho potenciálu
regiónu, čo zvyšuje jeho hospodársku úroveň, výkonnosť, konkurencieschopnosť a životnú
úroveň jeho obyvateľov; región tak prispieva k hospodárskemu rozvoju a k sociálnemu
rozvoju krajiny,
c)
sociálno-ekonomickí partneri sú ústredné orgány štátnej správy, orgány miestnej štátnej
správy, obce a samosprávne kraje, podnikateľské subjekty, mimovládne neziskové organizácie,
reprezentatívne združenia zamestnávateľov,2) reprezentatívne združenia odborových zväzov3) a ďalšie právnické osoby a fyzické osoby pôsobiace v oblasti regionálneho rozvoja
na celoštátnej, regionálnej a miestnej úrovni,
d)
programovanie je proces plánovania, organizovania, rozhodovania a finančného zabezpečenia
podpory regionálneho rozvoja na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni s cieľom
dosiahnuť hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj v určenom období,
e)
partnerstvo je aktívna spolupráca sociálno-ekonomických partnerov na príprave, uskutočňovaní,
monitorovaní a hodnotení programových dokumentov s prihliadnutím na potrebu podporovať
rovnoprávnosť mužov a žien,
f)
koncentrácia je sústredenie prostriedkov na podporu rozvoja najmä tých regiónov,
ktorých ekonomická výkonnosť a životná úroveň obyvateľov je dlhodobo nižšia,
g)
doplnkovosť je finančné zabezpečenie podpory regionálneho rozvoja z predvstupových
fondov Európskej únie, štrukturálnych fondov Európskej únie a Kohézneho fondu Európskej
únie (ďalej len „fondy Európskej únie“), doplnkovosť je overovaná v priebehu programovania;
prostriedky z fondov Európskej únie nesmú nahrádzať verejné alebo iné rovnocenné výdavky
štátu,
h)
sektor je vládou Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) určený okruh odborov činností,
i)
monitorovanie je proces pravidelnej kontroly čerpania finančných prostriedkov na
podporu regionálneho rozvoja,3a)
j)
hodnotenie je činnosť, ktorou sa sleduje účinnosť pomoci všetkých použitých finančných
prostriedkov na podporu regionálneho rozvoja,3a)
k)
Rámec podpory Spoločenstva je dokument schválený Európskou komisiou po dohode so
Slovenskou republikou, ktorý vyplýva z hodnotenia Národného rozvojového plánu (ďalej
len „národný plán") predloženého Slovenskou republikou,3a)
l)
Iniciatíva Európskych spoločenstiev je forma pomoci Európskych spoločenstiev zo štrukturálnych
fondov,3a)
m)
n)
implementačný orgán pre Kohézny fond3d) je orgán verejnej moci alebo iná právnická osoba, ktoré zodpovedajú za vykonávanie
projektov Kohézneho fondu v súlade s právnymi aktmi Európskych spoločenstiev.
DRUHÁ ČASŤ
PODPORA REGIONÁLNEHO ROZVOJA
§ 3
Hlavné ciele podpory regionálneho rozvoja
(1)
Hlavné ciele podpory regionálneho rozvoja sú:
a)
zabezpečiť vyvážený hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj Slovenskej republiky,
b)
odstrániť alebo zmierniť rozdiely v úrovni hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja
regiónov,
c)
zabrániť vzniku nových oblastí s nízkou ekonomickou výkonnosťou a životnou úrovňou
obyvateľov,
d)
trvalo udržať hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj regiónov.
(2)
Podpora regionálneho rozvoja podľa odseku 1 je zameraná najmä na
a)
rozvoj hospodárstva a podnikateľského prostredia s cieľom zvýšiť jeho produktivitu,
zlepšiť štruktúru hospodárstva, vytvárať nové pracovné miesta a stabilizovať ohrozené
pracovné miesta,
b)
rozvoj ľudských zdrojov s cieľom dosahovať rovnováhu vo vývoji dopytu a ponuky na
regionálnom trhu práce a vytvárať rovnosť pracovných príležitostí pre mužov a ženy,
c)
trvalý rozvoj výskumu a vývoja prispievajúceho k celkovému rozvoju regiónov s dôrazom
na podporu zavádzania nových technológií a inovácií,
d)
medzištátnu, cezhraničnú a medziregionálnu spoluprácu v oblasti regionálneho rozvoja
v záujme trvalo udržateľného rozvoja regiónu,
e)
rozvoj cestovného ruchu,
f)
zlepšenie sociálnej infraštruktúry regiónu,
g)
zlepšenie technickej infraštruktúry regiónu,
h)
verejné práce4) podporujúce rozvoj regiónu,
i)
rozvoj kultúry, kultúrnych činností a služieb vrátane rozvoja umeleckých činností,
starostlivosti o kultúrne dedičstvo a o obnovu a revitalizáciu pamiatkového fondu,
j)
rozvoj občianskej vybavenosti a rozvoj služieb v regióne,
k)
opatrenia na ochranu a tvorbu životného prostredia a na obmedzovanie vplyvov poškodzujúcich
životné prostredie,
l)
podporu efektívneho využívania prírodných zdrojov regiónu,
m)
podporu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.
§ 4
Podporované regióny
(1)
Podporované regióny podľa § 2 písm. f) sú:
a)
hospodársky slabé regióny, ktoré podľa ukazovateľov hospodárskeho rozvoja a sociálneho
rozvoja vykazujú podstatne nižšiu úroveň rozvoja, ako je priemerná úroveň v Slovenskej
republike; určujú ich ukazovatele charakterizujúce najmä trh práce, úroveň a štruktúru
hospodárstva, príjmy samosprávnych krajov, obcí a obyvateľov žijúcich na ich území,
ako aj hustotu osídlenia,
b)
regióny s nepriaznivou štruktúrou, v ktorých sú sústredené negatívne dôsledky štrukturálnych
zmien, dochádza v nich k útlmu odvetví a výrobných podnikov a k rastu nezamestnanosti;
určujú ich ukazovatele charakterizujúce najmä trh práce a rozvoj podnikania.
(2)
Podporované regióny podľa odseku 1 určuje vláda na základe návrhu Ministerstva výstavby
a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
(3)
Pri podpore regionálneho rozvoja z fondov Európskej únie sa za hospodársky slabé
regióny považujú regióny na úrovni druhého stupňa podľa klasifikácie štatistických
územných jednotiek, v ktorých hodnota hrubého domáceho produktu na obyvateľa v parite
kúpnej sily je nižšia ako 75 % hodnoty hrubého domáceho produktu na obyvateľa Európskej
únie v parite kúpnej sily v priemere za posledné tri roky.
§ 5
Základné programové dokumenty podpory regionálneho rozvoja
(1)
Podpora regionálneho rozvoja sa vykonáva formou
a)
národného plánu,
b)
Rámca podpory Spoločenstva,
c)
operačného programu,4a)
d)
regionálneho operačného programu,
e)
sektorového operačného programu,
f)
jednotného programového dokumentu,4b)
g)
strategického programového dokumentu pre Kohézny fond,4c)
h)
programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja,
i)
programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce,
j)
programu Iniciatívy Európskych spoločenstiev.3a)
(2)
Zameranie, vypracúvanie a uskutočňovanie operačného programu, jednotného programového
dokumentu, regionálneho operačného programu a sektorového operačného programu, rovnako
ako aj ich počty určuje vláda.
§ 6
Národný plán
(1)
Národný plán je základný strednodobý strategicko-plánovací dokument na rozvoj regiónov
vypracovaný spravidla na päť až sedem rokov. Obsahuje analýzu hospodárskej situácie,
sociálnej situácie, environmentálnej situácie a situácie v oblasti kultúry v regiónoch
a potenciálu potrebného na ich rozvoj, určenie rozvojových cieľov a prvoradých úloh
potrebných na dosiahnutie týchto cieľov vrátane stratégie, plánovaných činností a
vplyvu na životné prostredie. Národný plán obsahuje tiež rámcový návrh finančného
a administratívneho zabezpečenia podpory regionálneho rozvoja.
(2)
Národný plán vypracúva ministerstvo v spolupráci so sociálno-ekonomickými partnermi.
Na základe odporúčania Národného monitorovacieho výboru (§ 15) ho ministerstvo predkladá na schválenie vláde.
§ 7
Regionálny operačný program
(1)
Regionálny operačný program je strednodobý dokument vypracovaný na úrovni druhého
stupňa podľa klasifikácie štatistických územných jednotiek, ktorý obsahuje analýzu
hospodárskej situácie a sociálnej situácie regiónu, ciele a prvoradé potreby v rozvoji
regiónu, súhrnný popis opatrení plánovaných na dosiahnutie cieľov a prvoradých potrieb
v rozvoji regiónu, rámcový finančný plán a ustanovenia na jeho zabezpečenie.
(2)
Regionálny operačný program vypracúvajú samosprávne kraje vo vzájomnej spolupráci
v rámci regiónu na úrovni druhého stupňa podľa klasifikácie štatistických územných
jednotiek na základe partnerstva v súlade s cieľmi a prvoradými potrebami ustanovenými
v národnom pláne.
(3)
Regionálny operačný program na základe odporúčania regionálneho monitorovacieho výboru
(§ 18) a Národného monitorovacieho výboru schvaľuje na návrh ministerstva vláda.
§ 8
Sektorový operačný program
(1)
Sektorový operačný program je strednodobý dokument vypracovaný pre vopred určené
sektory; obsahuje ciele a prvoradé potreby sektoru, súhrnný popis opatrení plánovaných
na dosiahnutie cieľov a prvoradých potrieb, rámcový finančný plán a ustanovenia na
jeho zabezpečenie. Počet a zameranie sektorových operačných programov určí vláda.
(2)
Sektorový operačný program vypracúva ústredný orgán štátnej správy v spolupráci so
sociálno-ekonomickými partnermi na základe partnerstva v súlade s cieľmi a prvoradými
potrebami ustanovenými v národnom pláne.
(3)
Sektorový operačný program na základe odporúčania Národného monitorovacieho výboru
a na návrh ministerstva schvaľuje vláda.
§ 9
Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja
(1)
Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja je strednodobý
programový dokument, ktorý obsahuje najmä
a)
analýzu hospodárskeho rozvoja, sociálneho rozvoja, environmentálneho rozvoja a rozvoja
kultúry na území samosprávneho kraja, hlavné smery jeho vývoja a určenie jeho cieľov
a prvoradých potrieb,
b)
určenie okresov a obcí, ktorých rozvoj je potrebné podporovať s ohľadom na potrebu
rovnováhy v rozvoji samosprávneho kraja,
c)
úlohy a prvoradé potreby v rozvoji technickej infraštruktúry, sociálnej infraštruktúry,
v starostlivosti o životné prostredie, vo vzdelávaní, v kultúre a v ďalších oblastiach
podľa § 3 ods. 2,
d)
návrh finančného a administratívneho zabezpečenia.
(2)
Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja je v súlade
s cieľmi a prvoradými potrebami ustanovenými v národnom pláne a s podkladom na vypracovanie
príslušného regionálneho operačného programu.
(3)
Podkladom na vypracovanie programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho
kraja sú aj programy hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obcí na jeho území.
Štát poskytuje samosprávnym krajom finančné prostriedky na výdavky súvisiace s vypracovaním
programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja a programov
hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obcí.
§ 10
Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce
Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce je strednodobý programový
dokument, ktorý obsahuje najmä
a)
analýzu hospodárskeho rozvoja, sociálneho rozvoja, environmentálneho rozvoja a rozvoja
kultúry obce, hlavné smery jej vývoja, ustanovenie cieľov a prvoradých potrieb,
b)
úlohy a prvoradé potreby v rozvoji technickej infraštruktúry, sociálnej infraštruktúry,
v starostlivosti o životné prostredie, vo vzdelávaní, v kultúre a v ďalších oblastiach
podľa § 3 ods. 2,
c)
návrh finančného a administratívneho zabezpečenia.
§ 11
Finančné zabezpečenie podpory regionálneho rozvoja
(1)
Na finančné zabezpečenie podpory regionálneho rozvoja možno použiť prostriedky štátneho
rozpočtu, štátnych fondov, rozpočtu samosprávnych krajov, rozpočtu obcí, prostriedky
fyzických osôb, prostriedky iných právnických osôb, úvery a príspevky medzinárodných
organizácií.
(2)
Doplnkovým zdrojom finančného zabezpečenia podpory regionálneho rozvoja môžu byť
prostriedky z fondov Európskej únie.
(3)
Koneční prijímatelia prostriedkov z finančného zabezpečenia podpory regionálneho
rozvoja môžu byť podnikateľské subjekty, obce a nimi založené právnické osoby alebo
združenia obcí, samosprávne kraje a nimi zriadené právnické osoby, neziskové organizácie5) a iné právnické osoby, ktoré o ne požiadajú a predložia projekt, podľa ktorého sa
majú uskutočniť opatrenia obsiahnuté v operačných programoch, v regionálnych operačných
programoch, v sektorových operačných programoch, v programoch hospodárskeho rozvoja
a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja a v programoch hospodárskeho rozvoja a sociálneho
rozvoja obce.
(4)
Na hospodárenie s finančnými prostriedkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu, štátnych
fondov a z fondov Európskej únie sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.6)
(5)
Úlohy platobného orgánu pre štrukturálne fondy a platobného orgánu pre Kohézny fond
plní v súlade s právnymi aktmi Európskych spoločenstiev6a) Ministerstvo financií Slovenskej republiky; platobný orgán zodpovedá za metodické
usmerňovanie finančného riadenia čerpania podpory zo štrukturálnych fondov a finančného
riadenia čerpania podpory z Kohézneho fondu a certifikáciu výkazu výdavkov, na základe
ktorej predkladá žiadosti o platby z Európskej komisie.6b)
(6)
Platobná jednotka je organizačná zložka riadiaceho orgánu alebo sprostredkovateľského
orgánu, alebo iná právnická osoba6c) zodpovedná za prevod prostriedkov zo štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu konečnému
prijímateľovi; vykonáva predbežnú finančnú kontrolu pred platbou konečnému prijímateľovi;
platobnú jednotku určuje vláda v súlade s osobitným predpisom.3a)
(7)
Sprostredkovateľský orgán platobného orgánu pre Kohézny fond je orgán verejnej moci
zodpovedný za prevod prostriedkov z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu konečnému
prijímateľovi.6d)
(8)
Vykonávanie finančnej kontroly podpory regionálneho rozvoja z prostriedkov štátneho
rozpočtu, štátnych fondov a fondov Európskej únie upravuje osobitný predpis.7)
TRETIA ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY, OBCÍ A SAMOSPRÁVNYCH KRAJOV PRI PODPORE REGIONÁLNEHO
ROZVOJA
§ 12
Ministerstvo
Ministerstvo
a)
koordinuje činnosť orgánov štátnej správy, obcí a samosprávnych krajov zúčastnených
na príprave a uskutočňovaní národného plánu, operačných programov, regionálnych operačných
programov a sektorových operačných programov,
b)
monitoruje a analyzuje hospodársku situáciu a sociálnu situáciu v jednotlivých regiónoch
Slovenskej republiky,
c)
vypracúva v spolupráci so sociálno-ekonomickými partnermi návrh národného plánu,
predkladá ho vláde na schválenie, vyhodnocuje jeho plnenie a ročne predkladá vláde
správu o jeho plnení,
d)
riadi prípravu, plnenie, monitorovanie a vyhodnocovanie operačných programov v pôsobnosti
ministerstva a regionálnych operačných programov,
e)
raz ročne predkladá vláde správu o plnení operačných programov v pôsobnosti ministerstva,
správu o plnení regionálnych operačných programov a správu o plnení sektorových operačných
programov,
f)
zabezpečuje výber projektov v rámci uskutočňovania operačných programov v pôsobnosti
ministerstva, regionálnych operačných programov a v spolupráci s orgánmi štátnej správy,
s obcami a samosprávnymi krajmi zabezpečuje ich nezávislé expertné posudzovanie,
g)
pripravuje podklady pre činnosť regionálnych monitorovacích výborov a Národného monitorovacieho
výboru,
h)
zabezpečuje spoluprácu s orgánmi Európskej únie v oblasti hospodárskej a sociálnej
súdržnosti a cezhraničnej spolupráce, koordinuje využívanie finančných prostriedkov
z fondov Európskej únie v oblasti hospodárskej a sociálnej súdržnosti a cezhraničnej
spolupráce,
i)
zriaďuje Agentúru na podporu regionálneho rozvoja, regionálne monitorovacie výbory
a Národný monitorovací výbor,
j)
požaduje od orgánov štátnej správy, obcí a samosprávnych krajov informácie potrebné
na uskutočnenie pôsobnosti podľa písmen a) až g),
k)
zabezpečuje spoluprácu s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy.
§ 13
Ostatné ústredné orgány štátnej správy
(1)
Ostatné ústredné orgány štátnej správy v rozsahu svojej pôsobnosti
a)
plnia úlohy súvisiace s hlavnými cieľmi podpory regionálneho rozvoja podľa § 3,
b)
spolupracujú pri vypracúvaní a uskutočňovaní národného plánu, operačných programov
a regionálnych operačných programov v rozsahu, ktorý určí vláda,
c)
v spolupráci so sociálno-ekonomickými partnermi vypracúvajú operačné programy a sektorové
operačné programy, ktoré súčasne uskutočňujú a pravidelne vyhodnocujú; vyhodnotenia
predkladajú ročne ministerstvu,
d)
zabezpečujú výber projektov v súlade s prvoradými potrebami ustanovenými v operačných
programoch a v sektorových operačných programoch a ich nezávislé expertné posudzovanie,
e)
spolupracujú pri vypracúvaní programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja
samosprávneho kraja,
f)
zabezpečujú v rámci svojich kompetencií spoluprácu s orgánmi Európskej únie a využívanie
finančných prostriedkov z fondov Európskej únie okrem § 12 písm. h).
(2)
Na požiadanie ústredných orgánov štátnej správy spolupracujú pri plnení týchto úloh
všetky orgány štátnej správy.
§ 13a
Riadiaci orgán pre príslušný programový dokument
(1)
(2)
Riadiaci orgán pre príslušný programový dokument je určený pre Rámec podpory Spoločenstva,
operačný program, regionálny operačný program, sektorový operačný program, jednotný
programový dokument a Iniciatívu Európskych spoločenstiev.
(3)
Riadiaci orgán pre príslušný programový dokument je zodpovedný za účinnosť pomoci,
za správnosť riadenia pomoci, za zohľadňovanie pomoci predovšetkým pre zaostávajúce
regióny a za vykonávanie pomoci z fondov Európskej únie.7b)
(4)
Riadiaci orgán pre príslušný programový dokument poverí výkonom časti svojich právomocí
sprostredkovateľský orgán formou splnomocnenia o delegovaní právomocí riadiaceho orgánu
pre príslušný programový dokument na sprostredkovateľský orgán v súlade s osobitným
predpisom.3c) Toto splnomocnenie nezbavuje zodpovednosti riadiaci orgán pre príslušný programový
dokument.
(5)
Riadiaci orgán pre príslušný programový dokument a sprostredkovateľský orgán konajú
voči konečnému prijímateľovi a usmerňujú jeho činnosť. Na tento účel riadiaci orgán
pre príslušný programový dokument alebo sprostredkovateľský orgán uzatvára zmluvu
s konečným prijímateľom, v ktorej dohodne konkrétne podmienky poskytnutia pomoci a
kontrolný mechanizmus.
§ 13b
Riadiaci orgán pre Kohézny fond
(1)
(2)
Riadiaci orgán pre Kohézny fond zabezpečuje
a)
celkové riadenie a koordináciu pomoci z Kohézneho fondu v Slovenskej republike a
metodické usmernenie orgánov zodpovedných za realizáciu projektov Kohézneho fondu,
b)
vypracovanie strategického programového dokumentu pre Kohézny fond,
c)
koordináciu súladu pomoci z Kohézneho fondu s politikami Európskych spoločenstiev
a pomoci zo štrukturálnych fondov,
d)
dôkladné hodnotenie projektov Kohézneho fondu pred prijatím rozhodnutia Európskej
komisie o poskytnutí pomoci pre projekty Kohézneho fondu tak, aby sociálno-ekonomický
prínos projektov Kohézneho fondu zodpovedal vynaloženým zdrojom.
(3)
Riadiaci orgán pre Kohézny fond poverí výkonom časti svojich právomocí sprostredkovateľský
orgán formou splnomocnenia o delegovaní právomocí riadiaceho orgánu pre Kohézny fond
na sprostredkovateľský orgán v súlade s osobitným predpisom.3c) Takto uskutočneným delegovaním sa riadiaci orgán pre Kohézny fond nezbavuje zodpovednosti
za riadny výkon úlohy riadiaceho orgánu pre Kohézny fond. Rozsah delegovaných právomocí
sa dohodne medzi riadiacim orgánom pre Kohézny fond a sprostredkovateľským orgánom.
(4)
Na zabezpečovanie vymedzených úloh riadiaci orgán pre Kohézny fond a sprostredkovateľský
orgán môžu konať voči konečnému prijímateľovi a usmerňovať jeho činnosť v súvislosti
s vykonávaním projektov Kohézneho fondu. Na tento účel riadiaci orgán pre Kohézny
fond alebo sprostredkovateľský orgán uzatvára zmluvu s konečným prijímateľom, v ktorej
dohodne konkrétne podmienky poskytnutia pomoci a kontrolný mechanizmus.
§ 14
Agentúra na podporu regionálneho rozvoja
(1)
Agentúra na podporu regionálneho rozvoja zabezpečuje využívanie finančných prostriedkov
z fondov Európskej únie v oblasti hospodárskej a sociálnej súdržnosti a cezhraničnej
spolupráce.
(2)
Agentúra na podporu regionálneho rozvoja
a)
zabezpečuje prípravu, riadenie, implementáciu, monitorovanie, hodnotenie, kontrolu
využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie v pôsobnosti ministerstva
a informovanie verejnosti o ich využívaní,
b)
plní pri využívaní finančných prostriedkov z predvstupových fondov Európskej únie
v oblasti hospodárskej a sociálnej súdržnosti a cezhraničnej spolupráce úlohy spojené
najmä s verejným obstarávaním,8) uzatváraním zmlúv, vykonávaním platieb, vedením účtovnej evidencie, technickým uskutočňovaním
projektov, ako aj s komplexným monitorovaním a kontrolou použitia finančných zdrojov,
c)
zabezpečuje pri využívaní finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov Európskej
únie v oblasti hospodárskej a sociálnej súdržnosti a cezhraničnej spolupráce finančné
zdroje a platobný režim.
§ 14a
Monitorovací výbor
(1)
Za monitorovanie Rámca podpory Spoločenstva, operačných programov, regionálnych operačných
programov, sektorových operačných programov, jednotného programového dokumentu, strategického
programového dokumentu pre Kohézny fond a Iniciatívy Európskych spoločenstiev je zodpovedný
príslušný riadiaci orgán (§ 13a, § 13b), ktorý si na tento účel zriaďuje príslušný monitorovací výbor.
(2)
Podrobnosti o organizácii a činnosti monitorovacieho výboru upravuje jeho štatút,
ktorý schvaľuje príslušný monitorovací výbor.8a)
§ 15
Národný monitorovací výbor
(1)
Národný monitorovací výbor
a)
prerokúva a odporúča vláde na schválenie národný plán, operačné programy, regionálne
operačné programy a sektorové operačné programy,
b)
monitoruje napĺňanie cieľov a prvoradých potrieb určených v národnom pláne a navrhuje
opatrenia na ich urýchlené a efektívne zabezpečenie,
c)
prerokúva a odporúča vláde na schválenie výročné správy a záverečnú správu o napĺňaní
cieľov a prvoradých potrieb určených v národnom pláne,
d)
prerokúva a odporúča vláde na schválenie výročné správy a záverečné správy o napĺňaní
cieľov a o plnení prvoradých potrieb určených v operačných programoch, v regionálnych
operačných programoch a v sektorových operačných programoch,
e)
prerokúva návrhy na zmenu obsahu národného plánu, operačných programov, regionálnych
operačných programov, sektorových operačných programov a odporúča ich na schválenie
vláde,
f)
schvaľuje prerozdeľovanie prostriedkov medzi operačnými programami, regionálnymi
operačnými programami a sektorovými operačnými programami.
(2)
Členstvo v Národnom monitorovacom výbore je založené na partnerstve a sú v ňom zástupcovia
a)
orgánov štátnej správy,
b)
obcí a samosprávnych krajov,
c)
regionálnych monitorovacích výborov,
d)
ostatných sociálno-ekonomických partnerov,
e)
verejnoprávnych inštitúcií.
(3)
Predsedom Národného monitorovacieho výboru je minister výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky.
(4)
Národný monitorovací výbor je vytvorený na plánovacie obdobie národného plánu.
(5)
Podrobnosti týkajúce sa zloženia, úloh, organizácie a činnosti Národného monitorovacieho
výboru upravuje štatút.
§ 16
Samosprávny kraj
Samosprávny kraj na všeobecný rozvoj svojho územia a zabezpečenie potrieb jeho obyvateľov
pri výkone samosprávy najmä
a)
vypracúva, schvaľuje a pravidelne vyhodnocuje plnenie programu hospodárskeho rozvoja
a sociálneho rozvoja územia samosprávneho kraja, prípadne jeho častí, podieľa sa na
ich uskutočňovaní a pravidelne vyhodnocuje jeho plnenie,
b)
vypracúva regionálny operačný program v spolupráci s ďalšími samosprávnymi krajmi
vytvárajúcimi štatistickú územnú jednotku na úrovni druhého stupňa (§ 4 ods. 3) na základe metodického usmernenia ministerstva, podieľa sa na jeho uskutočňovaní
a pravidelne vyhodnocuje jeho plnenie,
c)
spolupracuje s ministerstvom a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy na príprave
národného plánu, na príprave operačných programov, na príprave sektorových operačných
programov, spolupracuje s príslušným ústredným orgánom štátnej správy a s ostatnými
sociálno-ekonomickými partnermi [§ 2 písm. c)]; podieľa sa na pravidelnom vyhodnocovaní ich plnenia,
d)
zabezpečuje trvalo udržateľný hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj na území samosprávneho
kraja,
e)
obstaráva a schvaľuje jednotlivé rozvojové projekty regionálneho charakteru, podieľa
sa na ich uskutočňovaní a vyhodnocuje ich plnenie, vykonáva vlastnú investičnú činnosť
a podnikateľskú činnosť,
f)
vypracúva, schvaľuje a vyhodnocuje plnenie jednotlivých programov medzinárodnej spolupráce
na regionálnej úrovni [§ 3 ods. 2 písm. d)] a podieľa sa na ich uskutočňovaní,
g)
pravidelne monitoruje a hodnotí rozvoj územia samosprávneho kraja a pravidelne vypracúva
správy o hospodárskom rozvoji a sociálnom rozvoji samosprávneho kraja,
h)
zabezpečuje prostriedky v rozsahu svojej pôsobnosti na odstraňovanie nežiaducich
rozdielov na území samosprávneho kraja,
i)
zabezpečuje vzájomnú spoluprácu s ďalšími samosprávnymi krajmi a rozvoj spolupráce
s územnými celkami alebo s orgánmi iných štátov9) vykonávajúcimi regionálne funkcie pri výkone samosprávy,
j)
môže zriaďovať právnické osoby na podporu regionálneho rozvoja územia samosprávneho
kraja, najmä územné agentúry na podporu regionálneho rozvoja,
k)
vedie evidenciu programov hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávneho
kraja a obcí,
l)
plní ďalšie úlohy ustanovené osobitnými zákonmi.10)
§ 17
Obec
Obec na všestranný rozvoj svojho územia a zabezpečenie potrieb jeho obyvateľov pri
výkone samosprávy najmä
a)
vypracúva, schvaľuje a pravidelne vyhodnocuje plnenie programu hospodárskeho rozvoja
a sociálneho rozvoja obce a zabezpečuje jeho plnenie,
b)
poskytuje súčinnosť na príprave a uskutočňovaní programu hospodárskeho rozvoja a
sociálneho rozvoja samosprávneho kraja, na území ktorého sa obec nachádza,
c)
poskytuje súčinnosť na príprave regionálnych operačných programov,
d)
spolupracuje pri zabezpečovaní rozvojových zámerov spoločných pre viacero obcí,
e)
zriaďuje s inými obcami združenie obcí11) s predmetom činnosti, ktorým napomáha hospodársky rozvoj a sociálny rozvoj obce,
ako aj samosprávneho kraja,
f)
vypracúva stanovisko k programom regionálneho rozvoja [§ 5 písm. a) až d)].
§ 18
Regionálny monitorovací výbor
(1)
Regionálny monitorovací výbor
a)
prerokúva a odporúča vláde na schválenie regionálny operačný program,
b)
monitoruje plnenie úloh regionálneho operačného programu,
c)
schvaľuje výročné správy a záverečnú správu o plnení regionálneho operačného programu,
ktoré predkladá Národnému monitorovaciemu výboru,
d)
určuje regionálne kritériá na výber projektov financovaných v rámci regionálneho
operačného programu a berie na vedomie výber týchto projektov,
e)
prerokúva návrhy na zmenu obsahu regionálneho operačného programu a predkladá ich
Národnému monitorovaciemu výboru.
(2)
Členstvo v regionálnom monitorovacom výbore je založené na partnerstve a sú v ňom
zástupcovia
a)
orgánov štátnej správy,
b)
obcí a samosprávnych krajov,
c)
ostatných sociálno-ekonomických partnerov, ktorí pôsobia v príslušnom regióne.
(3)
Regionálny monitorovací výbor je vytvorený na plánovacie obdobie národného plánu.
(4)
Podrobnosti o organizácii, činnosti, úlohách, zložení a počte členov regionálneho
monitorovacieho výboru upravuje štatút, ktorý schvaľuje ministerstvo.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIE
§ 19
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch).
2)
§ 2 ods. 2 zákona č. 106/1999 Z. z. o hospodárskom a sociálnom partnerstve (zákon o tripartite).
3)
§ 2 ods. 3 zákona č. 106/1999 Z. z.
3a)
Nariadenie Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúce všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.
3b)
Nariadenie Rady (ES) č. 438/2001 z 2. marca 2001, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá na vykonávanie nariadenia
Rady (ES) č. 1260/1999, pokiaľ ide o systémy riadenia a kontroly pre pomoc poskytovanú v rámci štrukturálnych
fondov.
3c)
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších
predpisov.
3d)
Čl. 10 ods. 4 nariadenia Rady (ES) č. 1164/1994 zo 16. mája 1994, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond.
4)
§ 2 písm. a) zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach.
4a)
Čl. 18 nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúceho všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.
4b)
Čl. 19 nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúceho všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.
4c)
Nariadenie Rady (ES) č. 1164/1994 zo 16. mája 1994, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond.
Nariadenie Komisie (ES) č. 1386/2002 z 29. júla 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia Rady (ES) č. 1164/1994, pokiaľ ide o riadiace a kontrolné systémy v súvislosti s pomocou poskytovanou z Kohézneho fondu a postupy pri vykonávaní úprav financovania.
Nariadenie Komisie (ES) č. 1386/2002 z 29. júla 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia Rady (ES) č. 1164/1994, pokiaľ ide o riadiace a kontrolné systémy v súvislosti s pomocou poskytovanou z Kohézneho fondu a postupy pri vykonávaní úprav financovania.
5)
Napríklad zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 207/1996 Z. z. o nadáciách v znení zákona č. 147/1997 Z. z., zákon č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
207/1996 Z. z., zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, zákon Slovenskej
národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.Zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6a)
Nariadenie Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúce všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.Nariadenie
Rady (ES) č. 438/2001 z 2. marca 2001, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia
Rady (ES) č. 1260/1999, pokiaľ ide o systémy riadenia kontroly pre pomoc poskytovanú v rámci štrukturálnych
fondov.Nariadenie Komisie (ES) č. 448/2001 z 2. marca 2001, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia
Rady (ES) č. 1260/1999, pokiaľ ide o postup vykonávania úprav financovania pomoci poskytovanej zo štrukturálnych
fondov.Nariadenie Rady (ES) č. 1164/1994 zo 16. mája 1994, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond.Nariadenie Komisie (ES) č. 16/2003 zo 6. januára 2003, ktorým sa ustanovujú osobitné podrobné pravidlá pre vykonanie
nariadenia Rady (ES) č. 1164/1994 týkajúce sa oprávnenosti výdavkov súvisiacich s opatreniami spolufinancovanými Kohéznym
fondom.
6b)
Nariadenie Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúce všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.Nariadenie
Komisie (ES) č. 1386/2002 z 29. júla 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia
Rady (ES) č. 1164/1994, pokiaľ ide o riadiace a kontrolné systémy v súvislosti s pomocou poskytovanou z
Kohézneho fondu a postupy pri vykonávaní úprav financovania.
6c)
Zákon č. 473/2003 Z. z. o Pôdohospodárskej platobnej agentúre, o podpore podnikania v pôdohospodárstve a
o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6d)
Nariadenie Komisie (ES) č. 1386/2002 z 29. júla 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vykonávanie nariadenia
Rady (ES) č. 1164/1994, pokiaľ ide o riadiace a kontrolné systémy v súvislosti s pomocou poskytovanou z
Kohézneho fondu a postupy pri vykonávaní úprav financovania.
7)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z.,
zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení zákona č. 150/2001 Z. z.,
zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení zákona č. 150/2001 Z. z.,
zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
7b)
Čl. 34 nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúceho všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.
8)
Zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších
predpisov.
8a)
Napríklad čl. 35 nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúceho všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch.
9)
§ 5 ods. 1 zákona č. 302/2001 Z. z.
10)
Napríklad zákon č. 302/2001 Z. z., zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach.
11)
§ 20b zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zákona č. 453/2001 Z. z.